abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211345505
Welkom in het topic "FOK!ers die stoppen met alcohol"

Het drinken van alcohol is in onze maatschappij heel gewoon. Een drankje op het terras of na een week hard werken, daar kijkt niemand van op. Ook incidenteel overmatig alcohol gebruik, bijv. op een feestje, is volledig geaccepteerd. Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt alcoholgebruik alcoholmisbruik? En wanneer spreek je van een alcoholverslaving?

quote:
Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.

In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.

Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.

https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Interessante links

https://medium.com/@marni(...)8c723cb23#.51mlyb8oz

http://aadordrecht.nl/overaa.html

https://www.psychologiema(...)gina/Verslaafd-1.htm

Wat willen we niet:

Dronken posten, niet hier.
Vertellen welk alcoholisch drankje je open trekt, niet hier.
Verheerlijken van bepaalde gevoelens door drank, niet hier.
Sowieso verheerlijken van alcoholische dranken, niet hier.

Wat we wel willen:

Elkaar steunen, tegenslagen bespreken, voortgang bespreken, gewoon even een hart onder de riem.

Hopelijk kan iedereen met de regels leven, veel succes met afkicken.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_211345511
Lapo

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 23:15 schreef Brandhout14 het volgende:

[..]
Even er vanuit gaande dat je in een hotel zit, is dat niet juist tricky als je regelmatig langs een bar loopt waar de drankflessen je aankijken?
Klopt, dat is altijd een risico.

Voordeel is dat het een groepsreis is, waar wel gedronken, maar niet gezopen wordt. Het is ook eerder regel dan uitzondering om om 6 of 7 uur aan het ontbijt te moeten zitten. Ik zeg ook altijd in het begin dat ik niet drink, slik nog steeds mijn medicatie en er gaat een maatje van de vorige reis mee die weet dat ik niet drink.

Maar ik zou liegen als ik niet af en toe zou denken: "nu een biertje zou wel lekker zijn". Maar in deze maatschapij al die momenten ontlopen én een normaal leven leiden is onmogelijk. Maar zeker iets om steeds bij stil blijven te staan.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_211345570
Het blijft een strijd.
En dan komt de 'gezelligste' maand van het jaar er nog aan.
pi_211345595
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2023 09:44 schreef nostra het volgende:
Lapo
[..]
Ik zeg ook altijd in het begin dat ik niet drink
_O_

Als je dit kan, ben je al heel ver.

Ik had gisteren een bedrijfsfeestje, werk er nog niet heel lang.
Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.

Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje _O-

Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..

Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt :)
Hell To The Liars
pi_211346567
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 09:57 schreef Droopie het volgende:

[..]
_O_

Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.

Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje _O-

Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..

Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt :)
Ik ben ook wel nuchter bij een bedrijfsfeestje geweest. Niks aan, als je ziet dat de overgrote meerderheid drinkt en dan zie je pas hoe mensen veranderen. Collega's die ineens heel lollig worden :+
  zondag 19 november 2023 @ 21:26:37 #6
499920 Vrackna
Met vuur spelen.
pi_211352609
Voor mij was alcohol altijd een uitvlucht, oftewel was ik een problematisch drinker.
Wanneer je in aanraking komt met justitie wegens je drankmisbruik, doet wel iets met je.
Ik kan niet zeggen "trots" te zijn op mijn alcohol verleden.
Maar het is dan ook zo verdomd lekker, het gevoel van die roes.
Dus toch door drinken.
Dan komt ineens die ene dag dat je letterlijk ziek bent van alcohol, continu pijn in je lijf.
Dan wordt je wel wakker geschud als iedere slok pijn doet.
Nee, ik kan nu met trots spreken een bewuste geheelonthouder te zijn.
Voor mij geen gif meer in het lijf.
Maar het is wel ontzettend jammer dat drinken maatschappelijk geaccepteerd is, want je dient altijd weer uit te moeten leggen waarom je niet drinkt.
  zondag 19 november 2023 @ 21:29:12 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_211352650
Sterkte aan allen die er problemen mee hebben en zeker de komende periode.

Zelf drink ik sporadisch thuis en alleen op feestjes waarbij ik niet hoef te rijden. Als ik moet rijden hooguit 2 en meestal maar 1. Genoeg 0.0 varianten die lekker wegdrinken, voor mij al redelijk een vervanger op werk en bij uiteten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_211353659
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 09:57 schreef Droopie het volgende:

[..]
_O_

Vreselijk zulke bedrijfsfeesten.
Net of het zonder drank niet gezellig is. Idem voor tot laat in de avond blijven
  maandag 20 november 2023 @ 11:31:32 #9
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211356300
Gisteren tijdens een verjaardag, ze weten dat ik gestopt ben, en dan nog vragen...
Dat doe je echt niet met iemand die gestopt is met roken. :(

Een tip is de EasyQuit Drinking app.
Je geeft daar o.a. op wat je normaal had gedronken per week.

Nu 1 maand, 11 dagen, 12 uren.

- 123,- bespaard. (Valt me best mee, zwerverbier is niet duur)
- 303 standaard glazen niet gedronken.
- 64660 calorieën bespaard.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_211356336
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:31 schreef BertV het volgende:
Gisteren tijdens een verjaardag, ze weten dat ik gestopt ben, en dan nog vragen...
Dat doe je echt niet met iemand die gestopt is met roken. :(

Je geeft daar o.a. op wat je normaal had gedronken per week.

Merk je ook dat je ca. 8 kg bent afgevallen of heb je het gecompenseerd met andere dingen?
  maandag 20 november 2023 @ 11:46:44 #11
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211356391
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:37 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Merk je ook dat je ca. 8 kg bent afgevallen of heb je het gecompenseerd met andere dingen?
Ik heb begin opvallend veel zoetigheid gegeten.
(Had ik in het verleden nooit, maar ik zat dus op de drempel van een serieuze verslaving).
Alcohol verhoogd de bloedsuikerspiegel dus ik dacht dat ik suiker nodig had.

Nu door de weeks echt sober, alleen in het weekend eet ik te veel. ...daar moet ik nog aan werken.

In totaal 2,5kg afgevallen, had meer kunnen zijn, maar was niet het belangrijkste punt.
pi_211356425
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik heb begin opvallend veel zoetigheid gegeten.
(Had ik in het verleden nooit, maar ik zat dus op de drempel van een serieuze verslaving).
Alcohol verhoogd de bloedsuikerspiegel dus ik dacht dat ik suiker nodig had.

Nu door de weeks echt sober, alleen in het weekend eet ik te veel. ...daar moet ik nog aan werken.

In totaal 2,5kg afgevallen, had meer kunnen zijn, maar was niet het belangrijkste punt.
Ik vind het knap wat je doet, hopelijk kun je het volhouden!
  vrijdag 24 november 2023 @ 11:17:58 #13
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211408490
Ik vind net Zweedse mergpijpjes te lekker.
Ik vermoedde alcohol maar er blijkt glycerol in te zitten.

Na wat googlen:

glycerol wordt gebruikt om je leverfunctie te controleren.
daarnaast schijnt het niet schadelijk te zijn als voedseladditief.
Ik kan nergens vinden of het net zo schadelijk is als alcohol.

Waarom wordt dit niet gebruikt in alcoholvrij bier?
pi_211577197
Iedereen beetje klaar voor de dagen of zien we er tegenop?
Best pilot in history
  maandag 11 december 2023 @ 08:37:26 #15
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211580819
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:31 schreef BertV het volgende:

Nu 2 maanden, 02 dagen, 09 uren.

- 183,- bespaard.
- 452 standaard glazen niet gedronken.
- 96420 calorieën bespaard.

quote:
7s.gif Op zondag 10 december 2023 18:56 schreef nostra het volgende:
Iedereen beetje klaar voor de dagen of zien we er tegenop?
Door persoonlijke omstandigheden heb ik al met de gedachten gespeeld om weer te gaan drinken.
"fuck it"
  vrijdag 15 december 2023 @ 08:42:05 #16
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211624479
Nu 2 maanden, 06 dagen, 09 uren.

- 195,- bespaard.
- 481 standaard glazen niet gedronken.
- 102506 calorieën bespaard.
  vrijdag 15 december 2023 @ 08:57:18 #17
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211624600
.
pi_211624886
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2023 08:42 schreef BertV het volgende:
Nu 2 maanden, 06 dagen, 09 uren.

- 195,- bespaard.
- 481 standaard glazen niet gedronken.
- 102506 calorieën bespaard.

Proficiat! Die fuck it gedachte kent iedereen, top dat je er niet aan toe hebt gegeven!
Best pilot in history
  vrijdag 15 december 2023 @ 09:54:44 #19
37248 BertV
Klei indiaan
pi_211625134
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 december 2023 09:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Proficiat! Die fuck it gedachte kent iedereen, top dat je er niet aan toe hebt gegeven!
Dank. tjsa, we zijn er nog niet, geen excuses, maar dat dit zo'n sociaal geaccepteerde/gewenste drug is maakt het niet makkelijk.
  dinsdag 19 december 2023 @ 19:11:58 #20
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211672307
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211677647
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Ja, ik kreeg met kerst ook speciaalbier en ze wisten dat ik niet meer dronk. Ik heb ze nog vrolijk verteld dat de slakken er blij mee zouden zijn (moestuin met slakkenvallen met bier). Maar ja, ik ben gestopt met drinken omdat ik ook wilde stoppen met roken en die combinatie ging gewoon niet. Nadat ik gestopt was met roken niet meer de behoefte gehad om te drinken eigenlijk.
pi_211678038
quote:
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.
  woensdag 20 december 2023 @ 15:42:00 #23
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211681657
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 10:01 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dat is ondankbaar.
Op 't randje en erover.
  woensdag 20 december 2023 @ 15:46:56 #24
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_211681721
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 15:42 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is ondankbaar.
Geef het aan een van de buren. Zonde om weg te gooien..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_211681801
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 10:01 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dit.

Wij hebben nogal wat verjaardagen en feesten in december.
Dus op 1 januari gaat bij ons standaard alle drank door de gootsteen.
Zo moeilijk is dat niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211681952
Dat er überhaupt drank in kerstpakketten zit.
Vroeger zat er een fles jenever in, maar dat mag geloof ik niet meer. Het is nu wijn.
pi_211681980
quote:
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf :)
Twiddel
pi_211683175
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:10 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf :)
Neemt de voedselbank alcohol aan? :o
pi_211683225
quote:
In de wc leeg gooien, dat voelt altijd goed. Wat ben ik blij dat ik van die troep af ben zeg. ^p^
pi_211683649
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 18:26 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Neemt de voedselbank alcohol aan? :o
Ja hoor, heb zelf bij de voedselbank gewerkt. Het zit in genoeg kerstpakketten die in hun geheel worden gedoneerd.
Vaak word het gegeven aan volwassenen die jarig zijn (voedselbank weet meestal als iemand een ex verslaafde is :P ) of het word opgemaakt na een drukke dag werken.

Even een disclaimer dat dit wel kan verschillen per lokatie.
Twiddel
pi_211695776
quote:
Is het een optie om te zeggen aan die mensen dat je geen alcohol drinkt?
Is tegenwoordig niet eens zó raar (meer).

Ik drink bijvoorbeeld geen alcohol meer.

Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om het door te geven aan een ander waarvan ik weet dat die nog wel drinkt.
Uiteraard wel rekening houdend met of ze dan bier, wijn of sterke drank lusten.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  donderdag 21 december 2023 @ 20:23:23 #32
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_211695941
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 20:18 schreef Sally het volgende:

[..]
Is het een optie om te zeggen aan die mensen dat je geen alcohol drinkt?
Is tegenwoordig niet eens zó raar (meer).

Ik drink bijvoorbeeld geen alcohol meer.

Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om het door te geven aan een ander waarvan ik weet dat die nog wel drinkt.
Uiteraard wel rekening houdend met of ze dan bier, wijn of sterke drank lusten.
Ik drink weleens wat, maar eigenlijk alleen in gezelschap.
Op 't randje en erover.
pi_211696354
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 20:23 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ik drink weleens wat, maar eigenlijk alleen in gezelschap.
Maar dan krijg je mss geen kadoos meer met alcohol ;)
Maar dan koop je het zelf.

Je kan ook zeggen dat je geen sterke drank drinkt, en niet van speciaalbiertjes houdt. Óók niet gek.
(Toen ik nog wél dronk, vond ik pilsener weer niet te zuipen ;))

Maar dan krijg je het iig niet meer op je verjaardag?
pi_211697260
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:10 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Ik zet alcoholische producten niet in een weggeefkastje want iedereen kan daarbij, ook kinderen. Bij het inzamelpunt voor de voedselbank nemen ze het hier wel aan. Dan komt het op een tafel waar mensen extra dingen uit kunnen zoeken als ze een pakket halen en daar is wel aandacht voor leeftijdscontrole.
pi_211922725
5e dag nu zonder alcohol en eindelijk eens goed geslapen. Gisteravond zo moe dat ik 6 uur lang heb doorgeslapen.
Verder die duivelse gedachten proberen te negeren. Het blijft een kwestie van doorzetten.
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 10:59:23 #36
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_211923289
Vandaag is dag 1100 zonder alcohol.

:)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_212203069
Best pilot in history
pi_212208416
quote:
Was interessant. En die oud-machinist, wat een zelfinzicht en wat heeft die zich goed herpakt zeg _O_
pi_212244001
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
pi_212245317
quote:
4s.gif Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Er is zoveel te doen, misschien gaan sporten in de avond? Als je een tuin hebt, doe daar wat mee. Het is een mooie tijd om pepers/paprika's te zaaien, alhoewel dat niet veel tijd kost, is het wel leuk om te zien hoe het groeit.

Doe iets aan je huis, verf iets. Ga wandelen, ga naar het strand. Zoek een leuke hobby, er is zoveel te doen (bij voorkeur iets wat je leuk vindt :) ).
pi_212245341
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:11 schreef Managarm het volgende:

[..]
Er is zoveel te doen, misschien gaan sporten in de avond? Als je een tuin hebt, doe daar wat mee. Het is een mooie tijd om pepers/paprika's te zaaien, alhoewel dat niet veel tijd kost, is het wel leuk om te zien hoe het groeit.

Doe iets aan je huis, verf iets. Ga wandelen, ga naar het strand. Zoek een leuke hobby, er is zoveel te doen (bij voorkeur iets wat je leuk vindt :) ).
Ja klopt, alleen moet het juiste even vinden.
Het is alsof je een totaal nieuw ritme moet vinden in je leven.
Maar komt vast goed.
pi_212245348
quote:
4s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:15 schreef aloa het volgende:

[..]
Ja klopt, alleen moet het juiste even vinden.
Het is alsof je een totaal nieuw ritme moet vinden in je leven.
Maar komt vast goed.
Ja, ik ben na het stoppen met drinken begonnen met een moestuin (daar was ik al mee bezig maar wat kleiner). Ik werd ook opeens een stuk vroeger wakker in het weekend, nu bijna altijd rond 6:00 wakker.
pi_212245371
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:17 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, ik ben na het stoppen met drinken begonnen met een moestuin (daar was ik al mee bezig maar wat kleiner). Ik werd ook opeens een stuk vroeger wakker in het weekend, nu bijna altijd rond 6:00 wakker.
Dat vroege wakker worden herken ik zeker. Ik slaap kort, maar ben veel fitter dan voorheen.
pi_212245381
quote:
Allereerst complimenten voor jou. Voor een maand niet drinken. _O_
Ook heel goed voor je lijf. Wat zich nu een maand heeft kunnen herstellen.
Je psyche heeft gewoon wat langer nodig. Het is ook een heel vervelende tijd van het jaar. Donkere dagen. Weinig lust om dingen te doen, half depressieve gevoelens, dat hebben veel mensen in januari. En jij wat meer omdat je nogal een verandering door gevoerd hebt.

Je zult zien dat dat ook weg trekt. Als de dagen weer significant lengen en het voorjaar aanbreekt.

Mocht je nou echt het gevoel hebben in een depressie te glijden, ga dan gewoon naar de huisarts. Je bent niet de enige rond deze tijd van het jaar.

Maar de belangrijkste stap, stoppen met alcohol, heb je genomen. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212245422
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Allereerst complimenten voor jou. Voor een maand niet drinken. _O_
Ook heel goed voor je lijf. Wat zich nu een maand heeft kunnen herstellen.
Je psyche heeft gewoon wat langer nodig. Het is ook een heel vervelende tijd van het jaar. Donkere dagen. Weinig lust om dingen te doen, half depressieve gevoelens, dat hebben veel mensen in januari. En jij wat meer omdat je nogal een verandering door gevoerd hebt.

Je zult zien dat dat ook weg trekt. Als de dagen weer significant lengen en het voorjaar aanbreekt.

Mocht je nou echt het gevoel hebben in een depressie te glijden, ga dan gewoon naar de huisarts. Je bent niet de enige rond deze tijd van het jaar.

Maar de belangrijkste stap, stoppen met alcohol, heb je genomen. O+
Thanx :)

Ik ben eigenlijk ook wel trots op mezelf :@
In 2020 (volgens mij) voor het laatst een poging gedaan om te stoppen, maar ik ben nu zekerder dan toen.
Alsof het mijn laatste kans is, die ik echt moet grijpen (en dat is ook zo).
pi_212245473
Ik heb een Fitbit gekocht. Om me dagelijks wat meer te stimuleren om naar buiten te gaan. Heb wat haalbare doelen ingesteld op dat ding.
Want ik merk gewoon ook dat ik me beter voel als ik wat meer daglicht opzoek en vooral naar buiten ga.

Dit staat in principe los van stoppen met alcohol, natuurlijk. Maar heeft wel te maken met mijn algemeen welbevinden en het zoeken naar een nieuw gezond evenwicht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212245557
quote:
Dat is niet vreemd, het fysieke afkicken van alcohol is - hoewel dat ook al een hel kan zijn - relatief kort en overzichtelijk. Je hersenen zijn echter veel langer bezig om te herstellen naar een nieuw normaal.

Op eenvoudige dingen waar normale mensen plezier aan beleven - of dat nou iets leuks doen is, sporten, een film kijken, seks, you name it - reageert het brein van een verslaafde ná het afkicken (bijna) niet meer. Dat is één van de onderdelen die het afkicken zo lastig maakt, omdat je zoiets hebt van "ja, als dit het dan is wat ik ervoor terugkrijg, dan fuck it".

Dit is een plaatje van de beloningsgebieden van hersenen van een normaal persoon die leuke dingen aan het doen is (boven), een (in dit geval cocaïne, maar je kan dat net zo makkelijk vervangen door alcohol) gebruiker na 10 dagen abstinentie en daaronder na 100 dagen abstinentie.

Hoewel je duidelijk verbetering ziet in het plaatje na 100 dagen (dus 3 maanden!) zie je ook dat je zelfs dan nog lang niet op het niveau zit als voorheen. Een niveauverschil dat je voorheen suppleerde door alcohol en je lichaam gaat daar ook heel lang nog vanuit.

Het is dus echt een kwestie van doorbijten en eventueel medicatie in de vorm van anti-depressiva kunnen helpen, maar overleg dat goed met een arts.
Best pilot in history
  donderdag 1 februari 2024 @ 09:08:17 #48
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_212245826
quote:
7s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is niet vreemd, het fysieke afkicken van alcohol is - hoewel dat ook al een hel kan zijn - relatief kort en overzichtelijk. Je hersenen zijn echter veel langer bezig om te herstellen naar een nieuw normaal.

Op eenvoudige dingen waar normale mensen plezier aan beleven - of dat nou iets leuks doen is, sporten, een film kijken, seks, you name it - reageert het brein van een verslaafde ná het afkicken (bijna) niet meer. Dat is één van de onderdelen die het afkicken zo lastig maakt, omdat je zoiets hebt van "ja, als dit het dan is wat ik ervoor terugkrijg, dan fuck it".
Zo herkenbaar. Toen ik stopte met blowen na een heel lange periode van intensief blowen toen wist ik ook niet zo goed wat ik met de realiteit aan moest. Nergens kon ik meer plezier aan beleven want nuchter.

Je hersenen moeten weer nieuwe verbindingen aanmaken en je beloningscentrum moet opnieuw worden geprogrammeerd. Dat kost best wel wat tijd.

Gelukkig drink ik nauwelijks alcohol en snap ook niet waarom alcohol bij elk verbod buiten schot blijft. Accijnzen op van alles schiet hier omhoog, maar in de supermarkt liggen de flessen drank keurig in de schappen én worden zij gepromoot via reclame en kortingen :')
Le Diable
pi_212786401
quote:
Ben nieuwsgierig hoe het nu is. Is maand 2 ook gelukt?
pi_212790706
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:23 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ben nieuwsgierig hoe het nu is. Is maand 2 ook gelukt?
Maand 2 is ook gelukt :) 10 weken nu zonder een druppel alcohol en dat is voor mij de langste periode sinds de jaren 90 (toen ooit 5 weken vol gehouden).
Halverwege februari was wel een ding en was de behoefte naar drank behoorlijk sterk, maar uiteindelijk weten vol te houden.
Naarmate de periode vordert wordt het ook makkelijker om vol te houden heb ik wel door. De behoefte wordt steeds minder.
Ik had mezelf voorgenomen om het sowieso 3 maanden te gaan volhouden en daarna verder te kijken. En dat gaat wel lukken.
pi_212800419
quote:
4s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:42 schreef aloa het volgende:

[..]
Maand 2 is ook gelukt :) 10 weken nu zonder een druppel alcohol en dat is voor mij de langste periode sinds de jaren 90 (toen ooit 5 weken vol gehouden).
Halverwege februari was wel een ding en was de behoefte naar drank behoorlijk sterk, maar uiteindelijk weten vol te houden.
Naarmate de periode vordert wordt het ook makkelijker om vol te houden heb ik wel door. De behoefte wordt steeds minder.
Ik had mezelf voorgenomen om het sowieso 3 maanden te gaan volhouden en daarna verder te kijken. En dat gaat wel lukken.
Goed om te lezen en proficiat! Die golven blijven (helaas) wel komen. Ze worden wel een stuk minder frequent, maar niet minder heftig. Althans, dat is mijn eigen ervaring. Maar juist dan is het zaak je kop erbij te houden, want je ratio wordt erg snel uitgeschakeld.
Best pilot in history
pi_212802944
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 17:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Goed om te lezen en proficiat! Die golven blijven (helaas) wel komen. Ze worden wel een stuk minder frequent, maar niet minder heftig. Althans, dat is mijn eigen ervaring. Maar juist dan is het zaak je kop erbij te houden, want je ratio wordt erg snel uitgeschakeld.
Ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk is het niet toegeven aan het dwangmatig willen drinken hetgeen waar je tegen vecht. Niet toegeven aan de zucht naar de drank, roes of wat het ook is.
Maar ik weet nu al, dat op het moment dat ik door wat voor reden dan ook in de winkel sta bij de drankafdeling en daadwerkelijk drank ik mijn kar stop, dat ik dan voor de bijl ga.
Dus zo ver moet ik het niet laten komen.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 maart 2024 @ 11:34:12 #53
22592 crew  Ole
pi_212846615
Ik ga hier toch maar even meeposten :D
Ik heb net 2 weken (intern) detox achter de rug. Dat is gelukkig heel soepel verlopen. Nu weer in de echte wereld :P

maar vraagje: ze hebben mij Naltrexon voorgeschreven. Ben er niet heel blij mee en denk dat dit middel wellicht erger is dan de kwaal. Iemand ervaring?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_212846761
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 11:34 schreef Ole het volgende:
Ik heb net 2 weken (intern) detox achter de rug. Dat is gelukkig heel soepel verlopen. Nu weer in de echte wereld :P

maar vraagje: ze hebben mij Naltrexon voorgeschreven. Ben er niet heel blij mee en denk dat dit middel wellicht erger is dan de kwaal. Iemand ervaring?
Congrats dat je er wat aan hebt gedaan, dat is de eerste stap. :)

Naltrexon werkt tweeledig: je krijgt er minder zucht door en als je wel drinkt (je mag er gewoon bij drinken), dan is de kick minder.

Het voordeel is dat je geen spiegel hoeft op te bouwen of te onderhouden, dus je zit er in principe niet aan 'vast'. Alleen werkt het natuurlijk ook niet met twee minuten, in tegenstelling tot alcohol.

Ik heb geen last van bijwerkingen gehad (alhoewel de lijst lang is) en mijn begeleider heeft ook louter positieve ervaringen met cliënten gehad, fwiw.

Ik heb het echter niet lang gebruikt, omdat de echte zuchtmomenten bij mij inmiddels niet vaak meer voorkomen. Ik gebruik nog wel disulfiram (Antabus/Refusal) als stok achter de deur. Dat wordt ook zeker een halfjaar tot twee jaar geadviseerd, al is ook op dat vlak de ene arts de andere niet en dat kan nog wel eens frustrerend werken (Piet zegt A, Jan zegt neeee, B is beter).
Best pilot in history
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 maart 2024 @ 12:54:38 #55
22592 crew  Ole
pi_212847319
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 11:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Congrats dat je er wat aan hebt gedaan, dat is de eerste stap. :)

Naltrexon werkt tweeledig: je krijgt er minder zucht door en als je wel drinkt (je mag er gewoon bij drinken), dan is de kick minder.

Het voordeel is dat je geen spiegel hoeft op te bouwen of te onderhouden, dus je zit er in principe niet aan 'vast'. Alleen werkt het natuurlijk ook niet met twee minuten, in tegenstelling tot alcohol.

Ik heb geen last van bijwerkingen gehad (alhoewel de lijst lang is) en mijn begeleider heeft ook louter positieve ervaringen met cliënten gehad, fwiw.

Ik heb het echter niet lang gebruikt, omdat de echte zuchtmomenten bij mij inmiddels niet vaak meer voorkomen. Ik gebruik nog wel disulfiram (Antabus/Refusal) als stok achter de deur. Dat wordt ook zeker een halfjaar tot twee jaar geadviseerd, al is ook op dat vlak de ene arts de andere niet en dat kan nog wel eens frustrerend werken (Piet zegt A, Jan zegt neeee, B is beter).
dank voor je reactie.
Ik ga het dinsdag met arts bespreken. Ik gebruik namelijk nog wel lage dosis diazepam en ik heb anti depressiva. Ik slik nu een halve per dag omdat ik wel heel suf was ervan.
Wordt vervolgd
pi_212847548
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:54 schreef Ole het volgende:

[..]
dank voor je reactie.
Ik ga het dinsdag met arts bespreken. Ik gebruik namelijk nog wel lage dosis diazepam en ik heb anti depressiva. Ik slik nu een halve per dag omdat ik wel heel suf was ervan.
Wordt vervolgd
Anti-depressiva hebben mij wel de rust gegeven om aan de onderliggende redenen te werken. Enige belangrijke bijwerking is dat het, bij mij in ieder geval, zwaar op je libido drukt. Kan relationeel wel een dingetje worden bij velen.

Verbaast me dat ze diazepam nog door hebben geschreven, ik heb er zelf veel baat bij gehad, maar (verslavings)artsen zijn er vaak erg huiverig voor, omdat het zelf ook weer verslavend is en enigszins op dezelfde manier als alcohol aangrijpt op je receptoren (GABA), waardoor je de alcoholverslaving latent in stand houdt.

Maar goed, eerste de komende maanden goed door zien te komen, die zijn - op een heel andere manier - een stuk lastiger dan de detox, waar je in een veilig coconnetje zit.

Heb je veel steun aan vrienden of familie en ben je van plan groepen te bezoeken?
Best pilot in history
pi_212848450
Ik heb ook nog steeds Diazepam, ze controleren uiteraard wel of je ze niet te vaak komt ophalen.

Ze hebben wel een keer een foutje gemaakt om 90 tabletten te bezorgen, toen heb ik maar even netjes gebeld om te zeggen dat mijn hoofd een klein sprongetje maakte van geluk en dat niet de bedoeling is :P

Sinds dat telefoontje krijg ik alle medicatie die ik wil omdat ik er verantwoordelijk mee om kan gaan :')
Hell To The Liars
pi_212848487
Maar Ole en Nostra, netjes hoor van jullie allebei :)
Hell To The Liars
  Moderator / Miss SHO zaterdag 16 maart 2024 @ 15:12:24 #59
22592 crew  Ole
pi_212848619
Ïk heb nog diazepam omdat ik Alprazolam slikte. Dit moet langzamer afgebouwd worden.
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 13:17 schreef nostra het volgende:

[..]
Anti-depressiva hebben mij wel de rust gegeven om aan de onderliggende redenen te werken. Enige belangrijke bijwerking is dat het, bij mij in ieder geval, zwaar op je libido drukt. Kan relationeel wel een dingetje worden bij velen.

Verbaast me dat ze diazepam nog door hebben geschreven, ik heb er zelf veel baat bij gehad, maar (verslavings)artsen zijn er vaak erg huiverig voor, omdat het zelf ook weer verslavend is en enigszins op dezelfde manier als alcohol aangrijpt op je receptoren (GABA), waardoor je de alcoholverslaving latent in stand houdt.

Maar goed, eerste de komende maanden goed door zien te komen, die zijn - op een heel andere manier - een stuk lastiger dan de detox, waar je in een veilig coconnetje zit.

Heb je veel steun aan vrienden of familie en ben je van plan groepen te bezoeken?
Beide. Dat is wel heel fijn!
pi_212878443
quote:

Lieve lieve Lee. Vanaf hier een hele dikke knuffel. Je komt er wel. Ik heb nu acht jaar geen alcohol gedronken en kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit nog ga doen. Het was een zware weg maar ineens was ik er helemaal klaar mee.
Dat gaat jou (en de anderen hier) ook lukken :*
pi_212908922
quote:
Nog wat achtergrondinfo over Naltrexon en hoe het geacht wordt gebruikt te worden (Sinclair Method, voornamelijk in de Angelsaksische wereld, niet zozeer in Nederland):

https://psychology.fandom.com/wiki/Sinclair_Method

Studie:

https://academic.oup.com/alcalc/article/36/1/2/137995

Ted erover:

Film erover:

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Little_Pill

NB: dit is vooral in Nederland een vrij controversiële toepassing - vanwege het wél blijven drinken (zelfs móeten drinken). Dus puur ter achtergrondinfo.
Best pilot in history
  Moderator / Miss SHO vrijdag 22 maart 2024 @ 21:22:00 #62
22592 crew  Ole
pi_212920218
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2024 21:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Nog wat achtergrondinfo over Naltrexon en hoe het geacht wordt gebruikt te worden (Sinclair Method, voornamelijk in de Angelsaksische wereld, niet zozeer in Nederland):

https://psychology.fandom.com/wiki/Sinclair_Method

Studie:

https://academic.oup.com/alcalc/article/36/1/2/137995

Ted erover:

Film erover:

https://en.wikipedia.org/wiki/One_Little_Pill

NB: dit is vooral in Nederland een vrij controversiële toepassing - vanwege het wél blijven drinken (zelfs móeten drinken). Dus puur ter achtergrondinfo.
Tnx. Ben inmiddels gestopt. Dit öok overlegd met arts. Bijwerkingen waren veel te heftig. Nu ook ineens last van uitslag/eczeem.

Ga zo even bekijken!
  Moderator / Miss SHO vrijdag 22 maart 2024 @ 21:22:37 #63
22592 crew  Ole
pi_212920231
quote:
99s.gif Op maandag 18 maart 2024 23:48 schreef praadje het volgende:

[..]
Lieve lieve Lee. Vanaf hier een hele dikke knuffel. Je komt er wel. Ik heb nu acht jaar geen alcohol gedronken en kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit nog ga doen. Het was een zware weg maar ineens was ik er helemaal klaar mee.
Dat gaat jou (en de anderen hier) ook lukken :*
O+
  Moderator / Miss SHO zondag 24 maart 2024 @ 17:42:48 #64
22592 crew  Ole
pi_212944889
Even slechte dag. Bijna hele groep is eerder uit behandeling gegaan.

Vanaf nu weer oppakken!
pi_212949127
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 17:42 schreef Ole het volgende:

Vanaf nu weer oppakken!
Go Lee _O_
pi_215028614
Kut, zware terugval nu. Wel hulp van vriendin. Even kijken hoe dit werkt. Niet (kunnen) eten is echt killing
Best pilot in history
pi_215029665
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2024 13:02 schreef nostra het volgende:
Kut, zware terugval nu. Wel hulp van vriendin. Even kijken hoe dit werkt. Niet (kunnen) eten is echt killing
Sterkte, je kunt het!
  donderdag 19 september 2024 @ 18:08:55 #68
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_215032121
Alcohol is koning in onze maatschappij. Gewoon in de reclame in de supermarkt; het aanprijzen als dé voorwaarde tot genieten. Een biertje of wijntje hoort erbij, is de consensus.

En ondertussen zijn de directe en indirecte kosten door alcohol torenhoog zonder daarbij het menselijk leed te benoemen.
Le Diable
pi_215037120
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 15:01 schreef Sally het volgende:

[..]
Sterkte, je kunt het!
Thanks, het gaat alweer beter. Had even een kutmoment, moest even mijn hart luchten. ;)
Best pilot in history
  donderdag 19 september 2024 @ 22:47:53 #70
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_215037222
quote:
1s.gif Op donderdag 19 september 2024 22:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Thanks, het gaat alweer beter. Had even een kutmoment, moest even mijn hart luchten. ;)
Hou vol kerel, verslaving gaat niet jouw baas zijn. Ik weet hoe het is en hoe het kan zijn.
Le Diable
pi_215038652
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 17:42 schreef Ole het volgende:

Vanaf nu weer oppakken!
Hoe gaat het nu met je?
pi_215042484
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 22:47 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Hou vol kerel, verslaving gaat niet jouw baas zijn. Ik weet hoe het is en hoe het kan zijn.
Thanks en ik weet ook wel dat ik eruit ga komen. Ik drink iig niet meer sterk, maar ja als je dan een traytje bier wegtikt schiet dat ook niet op. ;)

Semper libertas heb je met een verslaving, actief of niet, in ieder geval nooit en dat is iets waar ik nog niet aan kan wennen en misschien nooit zal kunnen, hoe zwak dat ook moge zijn.

Wat ik wel kan is mezelf niet speciaal vinden of zielig, maar er actief aan blijven werken. Gaat het dan nog een keer mis, misschien wel. Draad weer oppakken en door.

Door mijn verhuizing van Haarlem naar Leiden ben ik ook van Brijder-kliniek geswitcht. Dat was/is echt een drama. Haarlem had ik super contact met mijn behandelaar. Leiden begon het gesprek met de arts met "ik moet poepen"
:') Goed, tien minuten later komt ze terug: "ja goed, ik heb je dossier totaal niet gelezen, wat kom je hier doen?". Toen nog een hele discussie over antabus-inname, wat ik gewoon was via videobellen te doen, maar daar lijfelijk moet om 12 uur, 3x per week. Ik werk gewoon, dus dat ging niet. Maar vervolgens ben ikzelf wel weer zo stronteigenwijs om het dan maar niet te doen ("zij doen niet wat ik wil") en hup, ben je weer terug aan het drinken.

Anyway, ik ben nu gelukkig niet dronken dronken, maar drink wel. En daar moet ik zo snel mogelijk vanaf, want anders ben ik dat eerste wel en zit ik weer in een detox. En dat gaat niet meer gebeuren.
Best pilot in history
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 september 2024 @ 13:42:58 #73
22592 crew  Ole
pi_215043679
:*
Ik weet wat je meemaakt. Het is gewoon k$£¥₩
  Moderator / Miss SHO vrijdag 20 september 2024 @ 13:54:22 #74
22592 crew  Ole
pi_215043808
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 00:19 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Hoe gaat het nu met je?
Nu wel ok. Heb heftige tijd achter de rug (vader overleden) en toen werd ik programma uitgekickt omdat ik geen urine had ingeleverd en telefoon niet opnam de dag van condoleance :(
Maar toch in contact. Ik ga naar meetings en uiterlijk 7 oktober terug in programma.
  vrijdag 20 september 2024 @ 14:08:32 #75
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_215043942
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 13:54 schreef Ole het volgende:

[..]
Nu wel ok. Heb heftige tijd achter de rug (vader overleden) en toen werd ik programma uitgekickt omdat ik geen urine had ingeleverd en telefoon niet opnam de dag van condoleance :(
Maar toch in contact. Ik ga naar meetings en uiterlijk 7 oktober terug in programma.
Wow wat heftig en ontzettend verdrietig!
heel veel sterkte O+
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_215044025
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 13:54 schreef Ole het volgende:

[..]
Gecondoleerd en goed dat je het meteen weer oppakt! Word je (weer) klinisch opgenomen?
Best pilot in history
  dinsdag 24 september 2024 @ 10:53:00 #77
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215079136
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 september 2024 12:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Thanks en ik weet ook wel dat ik eruit ga komen. Ik drink iig niet meer sterk, maar ja als je dan een traytje bier wegtikt schiet dat ook niet op. ;)

Semper libertas heb je met een verslaving, actief of niet, in ieder geval nooit en dat is iets waar ik nog niet aan kan wennen en misschien nooit zal kunnen, hoe zwak dat ook moge zijn.

Wat ik wel kan is mezelf niet speciaal vinden of zielig, maar er actief aan blijven werken. Gaat het dan nog een keer mis, misschien wel. Draad weer oppakken en door.

Door mijn verhuizing van Haarlem naar Leiden ben ik ook van Brijder-kliniek geswitcht. Dat was/is echt een drama. Haarlem had ik super contact met mijn behandelaar. Leiden begon het gesprek met de arts met "ik moet poepen"
:') Goed, tien minuten later komt ze terug: "ja goed, ik heb je dossier totaal niet gelezen, wat kom je hier doen?". Toen nog een hele discussie over antabus-inname, wat ik gewoon was via videobellen te doen, maar daar lijfelijk moet om 12 uur, 3x per week. Ik werk gewoon, dus dat ging niet. Maar vervolgens ben ikzelf wel weer zo stronteigenwijs om het dan maar niet te doen ("zij doen niet wat ik wil") en hup, ben je weer terug aan het drinken.

Anyway, ik ben nu gelukkig niet dronken dronken, maar drink wel. En daar moet ik zo snel mogelijk vanaf, want anders ben ik dat eerste wel en zit ik weer in een detox. En dat gaat niet meer gebeuren.
Sterkte man. Ik lees periodiek mee met jouw strugles mbt alcohol.
Maar ongelooflijk dat het zo verslavend is, ik kan mij dat niet voorstellen gewoon, jij komt namelijk verder wel over als een stabiel persoon zonder mentale issues.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 24 september 2024 @ 10:54:37 #78
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215079145
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2024 18:08 schreef SemperLibertas het volgende:
Alcohol is koning in onze maatschappij. Gewoon in de reclame in de supermarkt; het aanprijzen als dé voorwaarde tot genieten. Een biertje of wijntje hoort erbij, is de consensus.

En ondertussen zijn de directe en indirecte kosten door alcohol torenhoog zonder daarbij het menselijk leed te benoemen.
dat valt ook wel weer mee hoor. Officieel mogen 16 jarigen niet meer drinken, en reclame overdag mag al niet.
Voor verreweg de meesten is alcohol een lolletje, niks fijner dan zo nu en dan aangeschoten wat schuine bakken vertellen of grappen maken. Heerlijk.

Ik ben tegen verbieden omdat je iets zelf vervelend vind. Ik vind dit fatbikes superirritant, maar om ze gelijk te verbieden..
pi_215079254
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2024 10:53 schreef phpmystyle het volgende:
Sterkte man. Ik lees periodiek mee met jouw strugles mbt alcohol.
Maar ongelooflijk dat het zo verslavend is, ik kan mij dat niet voorstellen gewoon, jij komt namelijk verder wel over als een stabiel persoon zonder mentale issues.
Je kan sommige AA-groepen gewoon bezoeken hoor, dan zie je dat daar alle lagen van de bevolking zitten, alhoewel de onderkant van de samenleving wel oververtegenwoordigd is natuurlijk (en de bovenkant, zoals een Anthony Hopkins of een Najib Amhali komen meestal niet bij die groepen (Najib wel soms trouwens)).

En vergeet niet hoeveel verborgen alcoholmisbruik-/verslaving is, alleen kunnen sommigen daar ook gewoon twintig jaar prima mee functioneren. Een directeur van een vorige klant van me (50 man, niet al te klein) had de fles drank gewoon op zijn bureau staan. Zijn argument was: "jij gaat je niet-normaal voelen als je drinkt, ik als ik niet drink". Was wel dood op zijn 52e. Maar zo zijn er zoveel nuances over te vertellen en de theorie erachter is eigenlijk machtig interessant, hoe dom dat ook moge klinken als ik zelf dat probleem heb.

De grootste kunst is in ieder geval om altijd hulp te zoeken, als je eenmaal zover bent red je het simpelweg niet zonder. En dat kan in allerlei vormen. En dan gaat het nog soms fout; dat kan na tien jaar clean.
Best pilot in history
  dinsdag 24 september 2024 @ 11:24:28 #80
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_215079395
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2024 11:03 schreef nostra het volgende:

[..]
Je kan sommige AA-groepen gewoon bezoeken hoor, dan zie je dat daar alle lagen van de bevolking zitten, alhoewel de onderkant van de samenleving wel oververtegenwoordigd is natuurlijk (en de bovenkant, zoals een Anthony Hopkins of een Najib Amhali komen meestal niet bij die groepen (Najib wel soms trouwens)).

En vergeet niet hoeveel verborgen alcoholmisbruik-/verslaving is, alleen kunnen sommigen daar ook gewoon twintig jaar prima mee functioneren. Een directeur van een vorige klant van me (50 man, niet al te klein) had de fles drank gewoon op zijn bureau staan. Zijn argument was: "jij gaat je niet-normaal voelen als je drinkt, ik als ik niet drink". Was wel dood op zijn 52e. Maar zo zijn er zoveel nuances over te vertellen en de theorie erachter is eigenlijk machtig interessant, hoe dom dat ook moge klinken als ik zelf dat probleem heb.

De grootste kunst is in ieder geval om altijd hulp te zoeken, als je eenmaal zover bent red je het simpelweg niet zonder. En dat kan in allerlei vormen. En dan gaat het nog soms fout; dat kan na tien jaar clean.
Haha, ik geloof best dat daar alle lagen van de bevolking wel langskomen. Was ooit ook een topic/artikel over het CBR die "training" verzorgt voor EMG maatregelen mbt alcohol. Een kleine glimlach valt niet te onderdrukken als je leest wat daar allemaal voorbijkomt _O-

Dagelijks zware drank drinken is natuurlijk roofbouw op je lichaam, het verbaast mij ook dat sommigen dat lang kunnen volhouden. Hoewel je soms in het gezicht zo'n typische alcohol veroudering ziet.

Als ik het Trimbos zo lees dan zou ik trouwens ook in de probleem categorie ingedeeld kunnen worden:

quote:
Begrippen in figuren

Drinker: heeft in het afgelopen jaar weleens alcohol gedronken.
Richtlijn: drinkt niet of maximaal 1 glas per dag (= Advies Gezondheidsraad)
Overmatig drinken: meer dan 14 (vrouwen) of 21 (mannen) glazen alcohol per week.
Zwaar drinken: minstens één keer per week minimaal 4 (vrouwen) of 6 (mannen) glazen alcohol op één dag.
Ik drink op een avond in het weekend wel eens 7 -10 blikken/flessen 0,33 cc, of 30 cc. Of alleen twee flesjes bier, en één fles wijn. Maar door de weeks eigenlijk nooit.

Volgens mij is het oordeel probleem/geen probleem niet zo binair te vatten in een simpele tabel moet hoeveel glazen je drinkt. Ik vind Trimbos echt kolderiek op dit punt.
pi_215079464
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 september 2024 11:24 schreef phpmystyle het volgende:
Ik drink op een avond in het weekend wel eens 7 -10 blikken/flessen 0,33 cc, of 30 cc. Of alleen twee flesjes bier, en één fles wijn. Maar door de weeks eigenlijk nooit.

Volgens mij is het oordeel probleem/geen probleem niet zo binair te vatten in een simpele tabel moet hoeveel glazen je drinkt. Ik vind Trimbos echt kolderiek op dit punt.
Het is ook maar een richtlijn die enigszins aangeeft wat de schade is en wat het neurobiologisch doet. Je kan echter ook geen probleemdrinker zijn en veel drinken of andersom, het is vooral de reden waarom je drinkt die telt. Als je echter in de molen van het CBR komt, dan heb je echt een probleem, ook als je normaal drinkt. Maar er is ook geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om te drinken en dan te rijden.
Best pilot in history
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:49:41 #82
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_215289673
Wil me ook weer melden. Keer op keer stoppen en het niet langer volhouden dan een paar dagen. Dan was het weer weekend en iedereen doet dan toch *Plop*? of bij inspanning, tegenslag ja, hup wijn.
Dronk 2 flessen wijn per dag. Literflessen.

Na zoveel pogingen. Weet echt niet hoe het komt. Ineens was het klaar. Geen aanleiding, niets van buitenaf. Net alsof ik een schakelaar in mijn hoofd heb omgezet.

Ik drink niet meer.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_215291150
quote:
14s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:49 schreef Staal het volgende:
Wil me ook weer melden. Keer op keer stoppen en het niet langer volhouden dan een paar dagen. Dan was het weer weekend en iedereen doet dan toch *Plop*? of bij inspanning, tegenslag ja, hup wijn.
Dronk 2 flessen wijn per dag. Literflessen.

Na zoveel pogingen. Weet echt niet hoe het komt. Ineens was het klaar. Geen aanleiding, niets van buitenaf. Net alsof ik een schakelaar in mijn hoofd heb omgezet.

Ik drink niet meer.
Sterkte en knap! Hoe lang ben je nu clean?
Best pilot in history
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:33:16 #84
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_215295367
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 18:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Sterkte en knap! Hoe lang ben je nu clean?
Best al een tijdje maar weet het niet precies. Jammer want had dat best willen bijhouden in zo'n app.
Weet wel dat ik overwoog om naar een kliniek te gaan. Gebeld, ook ellenlange vragenlijsten ingevuld en dat zou dan in Portugal zijn. Toen niet doorgezet.
Dit wordt trouwens vergoed door de verzekering, op je eigen bijdrage na uiteraard.

Nee, weet de reden niet. Ineens was ik het zat en klaar. Denk ook door dat telkens een paar dagen stoppen, vreselijk vond ik dat, badend in het zweet, ellendig voelen en dan toch weer beginnen.
Achteraf gezien denk ik dat dat het is geweest, daar niet telkens weer doorheen gaan.

Achteraf denk ik dat dit de beste manier is geweest. Je kunt wel weggaan naar een kliniek maar je komt toch weer thuis en in je oude routine. Geestelijk is dat dus alsnog iets om te overwinnen, denk ik.

Hier is alle dagen wijn in huis. Mijn partner drinkt nog gewoon. Soms bestelt hij boodschappen en dan zitten daar flessen van mijn favoriete wijn bij. En dan zij hij sorry. Het deerde me niet. Het interesseert me überhaupt niet wat een ander wel of niet doet. Ik wil het niet.

Ik was een stiekeme drinker. Buiten de deur nóóit meer dan 2 glazen wijn. Vanbinnen wilde ik dan toch wel snel naar huis om hele grote waterglazen wijn naar binnen te gooien. Bang zijn dat de bel ging, bang zijn naar buiten te gaan en iemand tegen te komen en dan te walmen naar alcohol, liever helemaal niet afspreken. Tassen vol lege flessen in de keuken, in de gang, in het eetgedeelte en dat dan wegbrengen in een grote rolkoffer naar het milieuperron. Af en aan en In die rolkoffer hoorde je geen flesgerinkel. Altijd buren tegenkomen "He, ga je op vakantie?" "Nee, dat duurt nog 2 maanden." en dan vroegen ze toch niet verder.
Alles stiekem en schaamte.

Dat is allemaal weg. Het sociale is nu voor mij niet 'gezellig' drinken maar juist nuchter zijn. Een bevrijding.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_215295651
Apart is dat, ik heb mezelf letterlijk meer dan 10 jaar dagelijks in slaap gedronken en toch nooit enige afkick verschijnselen gehad, nu pas weer 6 dagen geen drank. Wil het niet meer, de onderliggende reden is altijd een soort verkapte doodswens cq geen zin in het leven hebben geweest. Dat overwinnen is uiteindelijk het doel, niet de drank zelf, dat was meer praktisch.
Vote Republican, and get a 10 percent discount on your next Walmart visit!
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:22:01 #86
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_215296236
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:19 schreef Doemaarmee het volgende:
Apart is dat, ik heb mezelf letterlijk meer dan 10 jaar dagelijks in slaap gedronken en toch nooit enige afkick verschijnselen gehad, nu pas weer 6 dagen geen drank. Wil het niet meer, de onderliggende reden is altijd een soort verkapte doodswens cq geen zin in het leven hebben geweest. Dat overwinnen is uiteindelijk het doel, niet de drank zelf, dat was meer praktisch.
Het begin is er :P Sterkte en hou je taai.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_215296307
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 10:22 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Het begin is er :P Sterkte en hou je taai.
Thanks
Vote Republican, and get a 10 percent discount on your next Walmart visit!
pi_215296379
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 08:33 schreef Staal het volgende:
Achteraf denk ik dat dit de beste manier is geweest. Je kunt wel weggaan naar een kliniek maar je komt toch weer thuis en in je oude routine. Geestelijk is dat dus alsnog iets om te overwinnen, denk ik.
Ja, dat laatste is het allerbelangrijkste en -moeilijkste van afkicken. Het fysieke afkicken is een hel, maar erg kort. Dan krijg je vaak een tijdje euforie en dan begint het normale leven weer met alle triggers, vooraf bekende en nieuwe, en routines. Zit je bij een zelfhulpgroep? Dat zorgt voor veel (h)erkenning en kan erg prettig zijn voor je herstel.
Best pilot in history
pi_215312190
Ik ben de oorspronkelijke opener van deze deze topicsreeks. Ik ben jarenlang offline geweest. Heb ook 5 jaar geleden elke vorm van sociale media verwijderd zonder het iemand te laten weten.

Ik zit tegen het einde van het leven aan en ik drink nog steeds gigantische hoeveelheden. In 2009 al zei de huisarts dat ik met alcohol moest stoppen. De jaren daarna regelmatig bloed laten prikken en telkens waren mijn leverwaarden slechter geworden. In 2019 een buikonderzoek gehad omdat ze dachten dat mijn milt gescheurd was, maar het bleek "gewoon" een vervette lever. In 2021 heb ik 3 dagen in het ziekenhuis gelegen met meerdere infusen en ben daarna geopereerd (ik kon pas na 2 dagen geopereerd worden omdat toen pas de alcohol uit mijn bloed was, anders kon ik niet onder narcose). In 2022 heb ik afscheid genomen van de psychologen en psychiater omdat ik uitbehandeld was. Ik ben door blijven drinken. 3 jaar geleden woog ik 99,8 kilo en nu weeg ik 75 kilo, terwijl ik veel eet. Ik neem ook vitamine B1 Thiamine (tegen Korsakov) maar ik blijf maar afvallen. Mijn gezicht begint ook in te vallen en een gele kleur. Ik lijk vaak wel een wandelend lijk.

Bij de psychiatrie hebben ze vastgesteld dat ik PTSS heb door gebeurtenissen in het verleden. Ik heb daar 3 intensieve therapieen voor gehad en het heeft niet geholpen. De meeste mensen zullen in hun slaap rusten, maar ik word al 15 jaar lang elke nacht wakker met nachtmerries. Mijn bed ligt bij het wakkerworden vol met water omdat ik zo veel zweet, of het nou warm of koud is.

Ik ben al jaren depressief en het interesseert me niks meer. Dat heb ik ook tegen mijn moeder verteld. Mijn moeder is er erg verdrietig over maar ze begrijpt mij. Ik heb haar ook verteld dat ik nog 1 wens heb en dat is dat ik gecremeerd wil worden en in de Noordzee gegooid wil worden.

Ik ben nu 36 en mijn broertje heeft 2 jonge kinderen, een van 1 jaar oud en een van 4 jaar oud. Enorm lieve kinderen, ik wens ze het allerbeste. En mijn zusje krijgt na een moeizame zwangerschap waarschijnlijk aankomende maandag haar eerste kind. Enorm leuk voor haar maar ook voor mijn ouders. Ik hoop dat die kinderen een schitterend leven krijgen. Dat is de enige reden waarom ik nog leef. Verder maakt het me allemaal niks meer uit.

Trouwens, Droopie. Ik heb je ooit een "lul" genoemd. Dat was onterecht want ik weet dat je het goed bedoelde. Je hebt ook eens gezegd dat ik Fallout New Vegas moest spelen. Dat heeft mij deze week 2 dagen van de alcohol afgeholpen.

Het ga jullie goed.
pi_215312342
Jemig man, hier ben ik echt een beetje stil van.
Moet ik je bedanken voor je openheid toen je dit topic opende, moet ik je rust en vrede toewensen, doet het je goed als ik zeg dat je er zo te lezen alles aan gedaan heb om beter te worden?

Ik weet het niet.

Als er echt klaar mee bent en vrede mee hebt, sterkte en hopelijk vind je de rust waar je naar op zoek bent.

Hoe ik het lees is je lever naar de klote en ben je opgegeven?
Hell To The Liars
pi_215313523
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 19:53 schreef Droopie het volgende:
Jemig man, hier ben ik echt een beetje stil van.
Moet ik je bedanken voor je openheid toen je dit topic opende, moet ik je rust en vrede toewensen, doet het je goed als ik zeg dat je er zo te lezen alles aan gedaan heb om beter te worden?

Ik weet het niet.

Als er echt klaar mee bent en vrede mee hebt, sterkte en hopelijk vind je de rust waar je naar op zoek bent.

Hoe ik het lees is je lever naar de klote en ben je opgegeven?
Ik heb veel ellende meegemaakt maar daar is geen excuues. Ik ben ben vooral blij voor mijn ouders dat ze kleinkinderen krijgen.

Ja mijn lever is naar de klote. Kwestie van maanden. Ik vind het vooral erg voor mijn ouders. Ik zit er niet zo mee. Mijn persoonlijkheid is ook veranderd sinds 2019. Alsof er een tumor in mijn hoofd zit. Het voelt trouwens ook alsof er een tennisbal in mijn lever zit.

Ik voel weinig emotie meer.
pi_215313882
Ik snap het enigzins wel, kan me voorstellen dat je na zoveel jaren compleet opgebrand bent.

Behalve lichamelijk ga je er ook geestelijk ook aan kapot.

Klote dat het leven je dit heeft gebracht, zoals je zegt traumas geven geen excuses, maar deal er maar eens mee als je ze eenmaal hebt.

Heb je nu ook iets van begeleiding, of moet je het einde voornamelijk in je eentje ondergaan? En zit er nog wel iets van waardigheid in je leven, of leef je echt als een zware alcoholist?

Antwoord als je er goed bijvoelt, voel je nergens toe verplicht, tis nogal wat.
Hell To The Liars
pi_215314127
Pfff heftig zeg. Alle sterkte.
Best pilot in history
pi_215315230
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 20:57 schreef Stefan_Wijn1988 het volgende:

[..]
Ik heb veel ellende meegemaakt maar daar is geen excuues. Ik ben ben vooral blij voor mijn ouders dat ze kleinkinderen krijgen.

Ja mijn lever is naar de klote. Kwestie van maanden. Ik vind het vooral erg voor mijn ouders. Ik zit er niet zo mee. Mijn persoonlijkheid is ook veranderd sinds 2019. Alsof er een tumor in mijn hoofd zit. Het voelt trouwens ook alsof er een tennisbal in mijn lever zit.

Voor wat het waard is, veel sterkte.

Heftig, ik weet verder geen woorden.

Ik heb nog even teruggelezen en zag dat je op anoniem was gegaan. Even verder gelezen in dat topic en toen kwam ik mezelf tegen (ook anoniem).
pi_215315330
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 20:57 schreef Stefan_Wijn1988 het volgende:

[..]

Godver man, wat klote voor je. Als ik de vorige topics doorlees herinner ik me je posts nog ontzettend goed, vond het altijd enorm knap hoe open je was over je strijd. En die verhalen over je buurman waren altijd vermakelijk :P Maar ik weet niet, ik ging er altijd vanuit dat het uiteindelijk wel goed zou komen met je.

Er valt nu niet zoveel meer te zeggen misschien. Ik wens je al het beste. Hoop dat je de komende maanden zoveel mogelijk doorbrengt met de mensen waar je van houdt.
pi_215316480
Ik drink nu een jaar geen alcohol meer. Kan iets langer zijn zelfs nog, heb het niet exact bijgehouden.
Mijn verslaving was geen alcohol, maar het was wel een van de grotere triggers tot een andere soort verslaving: online seksverslaving.
Hiervoor ben ik in therapie geweest (individuele en groepstherapie) en ik zal er nooit vanaf raken, en moet altijd uitkijken met de dingen die ik doe, maar vooralsnog ben ik clean.
(Over het algemeen komt het door hechtingsproblemen of trauma en die heb ik beide niet. Bij mij is het de rush, de kick. En dat is het moeilijkst om vanaf te komen).

Ik heb ondertussen een dochter van 3,5 en een zoon onderweg die half november geboren wordt. M’n vriendin heeft het volste vertrouwen in mij dat ik nooit (meer) wil beschamen. Ben uiteindelijk overal open over geweest en had en heb haar volste support. Daar ben ik haar nog steeds heel dankbaar voor.
Dat is mijn drijfveer, mijn gezin.

Maar dat betekent dus ook, niet meer drinken. En sommigen snappen dat nog steeds niet. Mijn zwager (man van mijn zusje), drinkt zijn problemen weg en zoekt op verjaardagen altijd naar een drinking buddy.
‘Neem toch een biertje’
‘Nee’
‘Doe gezellig mee’
‘Nee, ik wil niet D.’
Hij was de enige die ook niet snapte dat we op de verjaardag van m’n dochter geen alcohol hadden gehaald (afgezien van het feit dat het een kinderverjaardag was van 3 uurtjes overdag)

Zeer irritant vind ik dat.

Mijn vriendin drinkt al langer niet meer maar die had al nooit echt behoefte om te drinken. Dat maakt het voor mij wel een stuk eenvoudiger.
I'm not arguing; I'm explaining why I'm right
pi_216317031
Hier weer helaas een grote terugval. Ook effect op mijn werk. Fucking kutziekte, maar ik heb daar ook mijn aandeel in. Het is nu 10 uur en ik zit al aan de wijn. Weet even geen oplossing, in ieder geval NIET naar de kliniek. Moest dit even kwijt, scusi.
Best pilot in history
pi_216317174
quote:
85s.gif Op donderdag 16 januari 2025 09:56 schreef nostra het volgende:
Hier weer helaas een grote terugval. Ook effect op mijn werk. Fucking kutziekte, maar ik heb daar ook mijn aandeel in. Het is nu 10 uur en ik zit al aan de wijn. Weet even geen oplossing, in ieder geval NIET naar de kliniek. Moest dit even kwijt, scusi.
Bel de AA lijn en lucht je hart eventjes :)

Kan wel makkelijk zeggen stop nu met drinken, maar als de eerste wijn om 1000 uur al ingeschonken is, zullen mijn woorden weinig invloed hebben.
Dat had je zelf ook wel bedacht om nu te stoppen met meer inschenken.
Hell To The Liars
  donderdag 16 januari 2025 @ 12:13:03 #99
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216318574
-hier niet -

[ Bericht 88% gewijzigd door Lenny77 op 16-01-2025 13:50:03 ]
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_216318852
quote:
Zie je zelf een manier om hulp in te schakelen? Iemand die je kunt bellen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216319457
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 12:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Zie je zelf een manier om hulp in te schakelen? Iemand die je kunt bellen?
Ik heb gelukkig een ontzettende lieve vriendin die me heel erg steunt. Ik ben eruit gegooid bij de Brijder, omdat ze wilden dat ik 2 dagen in de week om 12 uur kwam blazen en ze wilden niet videobellen. Toen slikte ik mijn antabus dus niet meer, domme fout van mezelf.

Ik kan gelukkig wel bellen met "fellows" zoals je dat noemt, lotgenoten in het Nederlands. Dat doet me heel erg goed.
Best pilot in history
pi_216319498
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik heb gelukkig een ontzettende lieve vriendin die me heel erg steunt. Ik ben eruit gegooid bij de Brijder, omdat ze wilden dat ik 2 dagen in de week om 12 uur kwam blazen en ze wilden niet videobellen. Toen slikte ik mijn antabus dus niet meer, domme fout van mezelf.

Ik kan gelukkig wel bellen met "fellows" zoals je dat noemt, lotgenoten in het Nederlands. Dat doet me heel erg goed.
Hopelijk iemand die je er even uit kan trekken.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216319648
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 13:35 schreef nostra het volgende:

[..]

Wat is de reden dat je je antabus niet meer wilde slikken. Had je zoveel craving dat je gewoon weer wilde gaan drinken.
Je hebt 3 of 4 stappen gedaan om toch weer te gaan drinken.

Tis geen belerende vraag (zo komt ie wel over hoor :P), maar zomaar een om 10.00 uur wijn drinken is niet om 09.30 begonnen.
Daar was je al eerder voor gaan plannen.

Hopelijk duurt deze terugval niet te lang :) zet hem op
Hell To The Liars
  donderdag 16 januari 2025 @ 14:11:08 #104
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216319733
quote:
Damn.

Gek idee misschien en ik weet niet of je dagen/tijd hebt: even een mooi reisje met Djoser boeken? Even je gedachten verzetten. En je zit in een omgeving waarin het niet normaal is om rond 10:00 aan de borrel te zitten ;)
pi_216321328
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 14:02 schreef Droopie het volgende:

[..]
Wat is de reden dat je je antabus niet meer wilde slikken. Had je zoveel craving dat je gewoon weer wilde gaan drinken.
Je hebt 3 of 4 stappen gedaan om toch weer te gaan drinken.

Tis geen belerende vraag (zo komt ie wel over hoor :P), maar zomaar een om 10.00 uur wijn drinken is niet om 09.30 begonnen.
Daar was je al eerder voor gaan plannen.

Hopelijk duurt deze terugval niet te lang :) zet hem op
Dank je. Geen antabus nemen komt door mezelf, zoals ik zei wilde de Brijder Leiden niet aan 'onder toezicht' videobellen en toen hebben we zo'n ruzie gehad dat ik er ben "weggestuurd". En toen ben ik met mijn eigenwijze kop een beetje gaan drinken en toen meer en toen meer. Niet goed te praten en geen excuus voor, maar zo is het gelopen.
Best pilot in history
pi_216321362
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 14:11 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Damn.

Gek idee misschien en ik weet niet of je dagen/tijd hebt: even een mooi reisje met Djoser boeken? Even je gedachten verzetten. En je zit in een omgeving waarin het niet normaal is om rond 10:00 aan de borrel te zitten ;)
Ik had een reisje met Djoser naar Costa Rica staan voor eind deze maand, maar door gebrek aan deelnemers ging dat niet door.

Ik wil juist om dit soort dingen te voorkomen in ieder geval 1 grote reis maken. Ervaringen zijn zoveel meer waard dan geld (al moet je wel geld hebben om het te kunnen betalen ;)
Best pilot in history
pi_216321386
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 17:26 schreef nostra het volgende:

[..]
Dank je. Geen antabus nemen komt door mezelf, zoals ik zei wilde de Brijder Leiden niet aan 'onder toezicht' videobellen en toen hebben we zo'n ruzie gehad dat ik er ben "weggestuurd". En toen ben ik met mijn eigenwijze kop een beetje gaan drinken en toen meer en toen meer. Niet goed te praten en geen excuus voor, maar zo is het gelopen.
Ik snap het :)
Het is geen reden idd, maar dan val je snel terug in het oude gedrag.

Morgen weer nieuwe dag en dan zal je wel flink balen van vandaag :*
Hell To The Liars
pi_216372993
Het is allemaal weer oké, althans de detox zit er weer bijna op. Gelukkig thuis kunnen doen.

Gisteren een loodzware dag met 's avonds ineens enorme spasmes en bizarre verkrampingen van mijn voeten tot mijn armen en vooral mijn benen en onderrug. Om 23 uur naar de HAP gegaan die gelukkig een goede vent was en eindelijk eens op het idee kwam om de diazepam rectaal te geven en niet oraal, wanneer ik het meteen weer uitkotste. Maar die me wel op het hart drukte dat het absolute noodzaak was om vandaag langs de huisarts te gaan, met spoedindicatie. Die weigert echter gewoon, 'geen noodzaak', donderdag tijd als ik me nog slecht voel. Ook direct opgezegd daar.

Nog steeds wel last van spierpijn door de krampen, maar het is gelukkig niet doorgezet. Twijfel of ik een klacht tegen die arts indien. Donderdag voor de vorm maar langs, maar goed als het te laat was, dan had ik het nu wel geweten (Wernecke uitgesloten en zit aan de thiamine).

Op naar de antabus dus weer en door, en vooral weer gewoon naar de groep gaan elke week in plaats van te laten verslonzen.

[ Bericht 1% gewijzigd door nostra op 20-01-2025 21:58:42 ]
Best pilot in history
pi_216592108
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 21:28 schreef Droopie het volgende:
Ik snap het enigzins wel, kan me voorstellen dat je na zoveel jaren compleet opgebrand bent.

Behalve lichamelijk ga je er ook geestelijk ook aan kapot.

Klote dat het leven je dit heeft gebracht, zoals je zegt traumas geven geen excuses, maar deal er maar eens mee als je ze eenmaal hebt.

Heb je nu ook iets van begeleiding, of moet je het einde voornamelijk in je eentje ondergaan? En zit er nog wel iets van waardigheid in je leven, of leef je echt als een zware alcoholist?

Antwoord als je er goed bijvoelt, voel je nergens toe verplicht, tis nogal wat.
Ik leef tot het einde zo liefst mogelijk in mijn eigen huis. Ik heb zeer slechte herinneringen aan die 3 dagen in het ziekenhuis, vooral omdat ik niet mocht roken. Ik kreeg van de artsen zo'n pleister maar dat helpt niets. Ik mocht van de artsen ook niet naar buiten om te roken. Ik weet toen mijn opa in de jaren 90 in het ziekenhuis lag er gewoon gerookt mocht worden. Maarja, tijden veranderen.

Ik rook al net zo lang als ik drink, vanaf mijn dertiende. Ik rook 60 tot 80 sjekkies per dag en ben absoluut niet van plan om daarmee te stoppen. Mijn voeten beginnen ook grijs te worden en op mijn linkervoet zit sinds december een wond en zwarte plekken. Ik hou het schoon met water en verband maar het geneest niet. Bij mijn opa zijn in de jaren 90 zijn benen afgezet door het roken en mijn benen beginnen er op te lijken.

Maar wat ik nog wilde zeggen. Bij mij is het echt volledig bergafwaarts gegaan toen ik in 2021 mijn vrijwilligerswerk verloor tijdens de coronacrisis. Ik heb toen ik 13 was in de kassen gewerkt (paprika's plukken). Dat was de gelukkigste tijd uit mijn leven. Nadat ik met school was gestopt en arbeidsongeschikt werd verklaard heb ik altijd verschillende vormen van vrijwilligerswerk gedaan. Ik ben nooit lui geweest en had dolgraag een normale baan gehad maar het zat er niet in. Vrijwilligerswerk gaf mij structuur en regelmaat. Toen dat in 2021 wegviel had ik niks meer en ben ik nog veel meer gaan drinken.

Ik heb sinds 2015 veel tekeningen gemaakt en ik heb ze 3 jaar geleden allemaal weggegooid. Vijf vuilniszakken vol. Ik heb sowieso alles van vroeger weggegooid. Alle klassenfoto's, tijdschriften en boeken van school. Overal heb ik slechte herinneringen aan. Ik heb 3 jaar geleden ook mijn diploma van de middelbare school verscheurd en weggegooid. Uiteindelijk heb je niks aan die onzin.

Dan wil ik nog iets zeggen wat ik misschien eerder al eens gezegd heb maar dat weet ik niet meer. In mijn familie is alcohol altijd de normaalste zaak van de wereld geweest. Ik ben opgegroeid met alcohol. Een van de allereerste foto's die van mij zijn gemaakt was als baby, ik zat met een flesje Heineken aan mijn mond tijdens het avondeten bij opa en oma uit Scheveningen. Dat was allemaal enorm grappig en hilarisch natuurlijk. Bij mijn andere opa kwam ik vaak in het verzorgingstehuis toen ik een jaar of 8 was. Bij opa waren zijn benen afgezet dus hij zat in een rolstoel. Als ik vroeg of hij iets te drinken had moest ik eerst 20 flesjes bier uit de koelkast halen voordat ik eindelijk een pakje sinaasappelsap tegenkwam. En wat me ook altijd is bijgebleven, is dat mijn vader altijd zei (zo vroeg ik me kan herinneren): Steef, als jij later groot bent gaan we in de kroeg bier drinken.

Wat ook nog is is dat mijn tanden helemaal verrot zijn. 2 jaar geleden kon ik bijna niet eten omdat mijn tanden en vooral het glazuur weggesleten waren door het vele overgeven. Bij de tandarts foto's laten maken en zij heeft het doorgestuurd naar mijn zorgverzekeraar. Die concludeerde dat mijn tanden "niet ernstig genoeg" beschadigd waren. Terwijl ik letterlijk niet kon eten. Met elke hap knalde ik bij wijze van spreken tegen het plafond. De tandarts stelde een behandeling voor. 5 sessies van 2 uur per keer. Was best een lange zit over meerdere weken. Mijn ouders hebben het voor mij betaald (3000 tot 5000) euro. En nu, een paar jaar later, is het grootste gedeelte weer afgebroken en kan ik wederom amper eten omdat alles weer kapot is door het kotsen.

Enige wat ik nog wil zeggen is, ik woon in een sociale huurwoning in Den Haag, heb mijn fiets waarmee ik naar mijn ouders kan en naar de supermarkt. Ik haal genoeg eten (maar niet veel) zodat mijn lichaam energie krijgt. Verder voel ik me redelijk gelukkig als ik een biertje kan drinken, shag kan roken en muziek kan luisteren. Ben niemand tot last alleen mezelf uiteraard en dat ik daardoor mijn lichaam totaal kapotmaak. Maar ik ben blij dat het grootste gedeelte van dit leven voorbij is. Het is niet leuk geweest. Ik verlang alleen naar eeuwige rust.
pi_216592157
Wat ook jammer is. Ik heb sinds 2011 geen vrienden meer. Niet dat ik er enorme behoefte aan heb.

Maar mijn broertje en mijn zusje willen bijvoorbeeld niet met de kinderen langskomen in mijn huis omdat ik zo veel rook. Terwijl toen ik kind was letterlijk iedereen rookte. De tijdens zijn zo gigantisch veranderd.
  zaterdag 8 februari 2025 @ 08:51:37 #111
30919 mitt
Michael Corleone
pi_216592345
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 07:57 schreef Stefan_Wijn19882 het volgende:
Wat ook jammer is. Ik heb sinds 2011 geen vrienden meer. Niet dat ik er enorme behoefte aan heb.

Maar mijn broertje en mijn zusje willen bijvoorbeeld niet met de kinderen langskomen in mijn huis omdat ik zo veel rook. Terwijl toen ik kind was letterlijk iedereen rookte. De tijdens zijn zo gigantisch veranderd.
Wat een treurig verhaal. Heb je verder wel steun aan de familie die je hebt?
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_216592930
quote:
12s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 08:51 schreef mitt het volgende:

[..]
Wat een treurig verhaal. Heb je verder wel steun aan de familie die je hebt?
Ja, gelukkig wel. Mijn ouders steunen mij enorm en ze begrijpen mij ook. Als ik mijn ouders niet had zou ik niet weten wat ik had moeten doen. De rest van de familie (ik heb een grote familie) weet ook van mijn problemen. Ze steunen mij waar nodig, maar ze houden ook gepaste afstand wanneer ze het idee hebben dat ik er geen behoefte aan heb.

Ik ben mijn familie gigantisch dankbaar. Familie is voor mij altijd belangrijker geweest dan vrienden. Vrienden komen en vrienden gaan, maar familie blijft voor altijd.
pi_216593072
Wat een treurig verhaal Stefan, mijn oom had "hetzelfde" met zijn voet en toen moesten er tenen geamputeerd worden, kreeg ie vocht achter zijn longen en daar herstelde hij niet meer van.

Soms wil je gewoon schrijven, fijn dat je nog dit of gelukkig nog dat.
Beetje positiviteit aan een user meegeven, maar ik voel en zie het niet.

Ow, wel fijn dan maar dat je de moeite neemt om hier even een update te geven. :*
Hell To The Liars
pi_216593367
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 10:28 schreef Droopie het volgende:
Wat een treurig verhaal Stefan, mijn oom had "hetzelfde" met zijn voet en toen moesten er tenen geamputeerd worden, kreeg ie vocht achter zijn longen en daar herstelde hij niet meer van.

Soms wil je gewoon schrijven, fijn dat je nog dit of gelukkig nog dat.
Beetje positiviteit aan een user meegeven, maar ik voel en zie het niet.

Ow, wel fijn dan maar dat je de moeite neemt om hier even een update te geven. :*
Ja, daarom maakte ik een nieuw account aan om een update te geven omdat ik wilde laten weten dat ik er voorlopig nog ben.

Ik blijf vandaag nog wel online maar daarna ben ik voorgoed offline. Als mensen iets willen vragen kan ik er eventueel op antwoorden. Maar na vandaag ga ik zo veel mogelijk tijd met familie doorbrengen. Dat hele internet is sowieso maar tijdelijk (zoals alles).
pi_216593419
Ik luister sinds twee jaar vaak Simon and Garfunkel.
Bridge over Troubled Water luister ik elke dag als ik depressief ben.

Mrs Robin vind ik een minder goed nummer, maar wel een geniale tekst, vooral deze zin:

Laugh about it, shout about it
When you,ve got to choose
Every way you look at it, you lose

Dat is voor mij mijn relatie met alcohol.

Bekijk deze YouTube-video

pi_216594225
Het spijt me om te zeggen, maar ik neem het mijn ouders wel kwalijk dat ik al vanaf mijn geboorte ben blootgesteld aan alcohol. Mijn moeder drinkt elke dag wijn, en mijn vader begint meestal met 4 pilsjes, dan 1 fles wijn en daarna sterke drank. Zo gaat dat al mijn hele leven. Verder drinken ook alle broers en zussen van mijn vader en moeder gigantische hoeveelheden.

Daarom heb ik nooit kinderen gewild. Ik wil niet nog 1 alcoholist op de wereld zetten.

Ik heb sinds gister 5 6-packs Amstel gedronken. Heb medicatie genomen en ga slapen en ik zie wel wanneer ik wakker wordt.
pi_216594287
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 11:06 schreef Stefan_Wijn19882 het volgende:
Ik luister sinds twee jaar vaak Simon and Garfunkel.
Bridge over Troubled Water luister ik elke dag als ik depressief ben.

Mrs Robin vind ik een minder goed nummer, maar wel een geniale tekst, vooral deze zin:

Laugh about it, shout about it
When you,ve got to choose
Every way you look at it, you lose

Dat is voor mij mijn relatie met alcohol.

Mooi

Dit was mijn liedje uit die periode. Veel steun aan gehad.

En deze

Hell To The Liars
pi_216594335
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:12 schreef Stefan_Wijn19882 het volgende:
Het spijt me om te zeggen, maar ik neem het mijn ouders wel kwalijk dat ik al vanaf mijn geboorte ben blootgesteld aan alcohol. Mijn moeder drinkt elke dag wijn, en mijn vader begint meestal met 4 pilsjes, dan 1 fles wijn en daarna sterke drank. Zo gaat dat al mijn hele leven. Verder drinken ook alle broers en zussen van mijn vader en moeder gigantische hoeveelheden.

Daarom heb ik nooit kinderen gewild. Ik wil niet nog 1 alcoholist op de wereld zetten.

Ik heb sinds gister 5 6-packs Amstel gedronken. Heb medicatie genomen en ga slapen en ik zie wel wanneer ik wakker wordt.
Dat vind ik dubbel, maar ik snap het compleet.
Achteraf had je liever gewild dat je in een veilige omgeving had opgegroeid en niet was blootgesteld aan die drank in je omgeving.

Hoe fijn was het geweest als je in je familie iemand had gehad, die had gezegd "alcohol is niet normaal, doe ook niet alsof het normaal is".

Wat is de reden dat er bij jou nooit een omkeerpunt naar boven is ontstaan?
Hell To The Liars
  zaterdag 8 februari 2025 @ 12:43:07 #119
30919 mitt
Michael Corleone
pi_216594580
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:22 schreef Droopie het volgende:

[..]
Dat vind ik dubbel, maar ik snap het compleet.
Achteraf had je liever gewild dat je in een veilige omgeving had opgegroeid en niet was blootgesteld aan die drank in je omgeving.

Hoe fijn was het geweest als je in je familie iemand had gehad, die had gezegd "alcohol is niet normaal, doe ook niet alsof het normaal is".

Wat is de reden dat er bij jou nooit een omkeerpunt naar boven is ontstaan?
Opgroeien in zo'n milieu in combinatie met genen en weinig invloeden later van buitenaf is het knap lastig om eruit te komen, lijkt me.

Maar 36 en je lichaam helemaal op, wist niet dat dat kon :o
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_216594636
Heftig Stijn, 36 jaar, er kan nog van alles gebeuren.
pi_216596327
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2025 12:19 schreef Droopie het volgende:

[..]
Mooi

Dit was mijn liedje uit die periode. Veel steun aan gehad.

En deze

Mooie muziek.

Ik wil nog twee video's delen.

zaterdag 19 april 2025 @ 15:49:17 #122
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217411647
Terugval gehad. Na iets meer dan 15 maanden.
Het ging eigenlijk wel goed (het niet drinken). Maar toen ik een aantal weken terug hoorde dat ik dit weekend alleen was, plopte er een duiveltje in mijn hoofd. En gister de nodige drank gekocht en genuttigd.
Vanmorgen een gigantische kater, iets wat ik nooit had tijdens mijn alcoholverslaving.
Maar mijn keel is kapot door het vele kotsen. Man, man wat voelde ik me ziek. Ik voelde me serieus doodgaan van ellende. Een hartslag ver boven de 100.
Ik ben nu zo ver om weer iets te eten, maar de koffie doet pijn in mijn slokdarm.
Het restant aan drank maar door de gootsteen gespoeld en weer verder met een alcoholvrij leven.

Het enige wat ik me afvraag is: waarom in godsnaam heb ik dit gedaan. Ik voel nu een soort schuld/schaamte ofzo.
  zaterdag 19 april 2025 @ 20:16:36 #123
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_217414056
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef Gehakt_bal het volgende:
Het ging eigenlijk wel goed (het niet drinken). Maar toen ik een aantal weken terug hoorde dat ik dit weekend alleen was, plopte er een duiveltje in mijn hoofd. En gister de nodige drank gekocht en genuttigd.
Vanmorgen een gigantische kater, iets wat ik nooit had tijdens mijn alcoholverslaving.
Maar mijn keel is kapot door het vele kotsen. Man, man wat voelde ik me ziek. Ik voelde me serieus doodgaan van ellende. Een hartslag ver boven de 100.
Ik ben nu zo ver om weer iets te eten, maar de koffie doet pijn in mijn slokdarm.
Het restant aan drank maar door de gootsteen gespoeld en weer verder met een alcoholvrij leven.

Het enige wat ik me afvraag is: waarom in godsnaam heb ik dit gedaan. Ik voel nu een soort schuld/schaamte ofzo.
Na 15 maanden clean zou ik mezelf niet zo hard aanpakken. Verslaving is een ziekte die eenmaal overwonnen toch de kop weer kan opsteken onder de verkeerde omstandigheden.

Zet 'm op, kerel, herpak je. Jij kunt dit.
Le Diable
  zaterdag 19 april 2025 @ 20:54:55 #124
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217414518
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 20:16 schreef SemperLibertas het volgende:

[..]
Na 15 maanden clean zou ik mezelf niet zo hard aanpakken. Verslaving is een ziekte die eenmaal overwonnen toch de kop weer kan opsteken onder de verkeerde omstandigheden.

Zet 'm op, kerel, herpak je. Jij kunt dit.
Dat is dan wel waar.
Het verbaasde me wel dat je zo snel weer in je oude gedrag kan terugvallen.

Met roken had ik dat na een jaar niet meer.
pi_217414522
quote:

Schuld en schaamte zijn de standaardemoties die bij verslaving horen. Als je het bij een uitglijder kan houden en dus niet echt een terugval, doe je het goed. Weer van leren en door. Zulke momenten zullen vaker de kop op steken en je zal ze steeds beter kunnen beheersen.
Best pilot in history
pi_217414561
quote:

Was je tolerantie dan niet veranderd? Ik merk dat als ik een tijdje niet drink, dan ik na 1~1.5 wijn fles echt wel out ben, en de kater is dan niet heel erg. Als ik wel regenmatig drink dan ik rustig een fles port + wijn op.

Maar zo te horen gaat het goed komen met je ^O^ .
  zondag 20 april 2025 @ 09:22:06 #127
509226 Gehakt_bal
Lekker balletje
pi_217417199
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2025 20:57 schreef __Fokker__ het volgende:

[..]
Was je tolerantie dan niet veranderd? Ik merk dat als ik een tijdje niet drink, dan ik na 1~1.5 wijn fles echt wel out ben, en de kater is dan niet heel erg. Als ik wel regenmatig drink dan ik rustig een fles port + wijn op.

Maar zo te horen gaat het goed komen met je ^O^ .
Zeker ja. Ik merkte het al na een aantal glazen, maar het oude gedrag van stug doordrinken was er nog steeds.
Maar merkte het nog het meest aan de kater de volgende dag.
pi_217418345
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2025 09:22 schreef Gehakt_bal het volgende:

[..]
Zeker ja. Ik merkte het al na een aantal glazen, maar het oude gedrag van stug doordrinken was er nog steeds.
Maar merkte het nog het meest aan de kater de volgende dag.
Die katers worden ook steeds erger. Kan je positief oppakken (dit nooit meer), bij mij leidde het nog wel eens tot een trigger (kater zo erg dat ie NU wegmoest; door te drinken).

Gister goed doorgekomen? Geniet van het mooie weer vandaag en neem jezelf niet te veel kwalijk. ^O^
Best pilot in history
pi_217746678
Ik ben ook (weer) gestopt met drinken, twee weken bezig nu. Mijn alcoholgebruik was minder heftig dan bij anderen hier, maar voor mijn gevoel had ik het steeds minder onder controle. Elke avond drinken, meestal 3 triples, maar in de weekenden alweer een stuk meer dan dat. Maar ook subtielere dingen, zoals dat ik er altijd mee bezig was dat er wel alcohol in huis was. Of mezelf voornemen om er eentje te drinken, maar dan toch naar de supermarkt voor een extra sixpack. Of uitkijken naar bepaalde sociale gelegenheden omdat ik dan kon zuipen.

Hoe dan ook, nu twee weken verder en mijn energieniveau is echt bizar veel hoger geworden. Slaap beter, zit beter in mijn vel, kan me beter concentreren, minder snel aangebrand als de kinderen aan het gillen zijn. Dit is de honeymoon-fase waarin het allemaal geweldig gaat. Ik weet van eerdere pogingen dat daarna de lastige fase komt, waarin ik alcohol mis, het leven soms toch ook wel verdomd saai is en ik mijzelf wijsmaak dat een wijntje bij het eten echt wel weer kan, of een keertje doorzakken met vrienden. En voor ik het weet zit ik weer in hetzelfde schuitje :')

Ben er nog niet over uit hoe ik dat kan tackelen. Zelfhulpgroepen vind ik toch meer voor zwaardere gevallen dan ik, daar zou ik me niet thuis voelen. Hoop maar dat ik het patroon nu beter kan herkennen en streng voor mijzelf kan zijn als het nodig is :s)
  zondag 25 mei 2025 @ 16:26:37 #130
13309 nostra
ask why
pi_217748644
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2025 14:26 schreef Lichtloper het volgende:
Ik ben ook (weer) gestopt met drinken, twee weken bezig nu. Mijn alcoholgebruik was minder heftig dan bij anderen hier, maar voor mijn gevoel had ik het steeds minder onder controle. Elke avond drinken, meestal 3 triples, maar in de weekenden alweer een stuk meer dan dat. Maar ook subtielere dingen, zoals dat ik er altijd mee bezig was dat er wel alcohol in huis was. Of mezelf voornemen om er eentje te drinken, maar dan toch naar de supermarkt voor een extra sixpack. Of uitkijken naar bepaalde sociale gelegenheden omdat ik dan kon zuipen.

Hoe dan ook, nu twee weken verder en mijn energieniveau is echt bizar veel hoger geworden. Slaap beter, zit beter in mijn vel, kan me beter concentreren, minder snel aangebrand als de kinderen aan het gillen zijn. Dit is de honeymoon-fase waarin het allemaal geweldig gaat. Ik weet van eerdere pogingen dat daarna de lastige fase komt, waarin ik alcohol mis, het leven soms toch ook wel verdomd saai is en ik mijzelf wijsmaak dat een wijntje bij het eten echt wel weer kan, of een keertje doorzakken met vrienden. En voor ik het weet zit ik weer in hetzelfde schuitje :')

Ben er nog niet over uit hoe ik dat kan tackelen. Zelfhulpgroepen vind ik toch meer voor zwaardere gevallen dan ik, daar zou ik me niet thuis voelen. Hoop maar dat ik het patroon nu beter kan herkennen en streng voor mijzelf kan zijn als het nodig is :s)
Succes en sterkte! Je zou iets als CGT kunnen proberen, dat is/voelt niet zo zwaar en zou wel kunnen helpen.
Best pilot in history
pi_217830490
quote:

Ik meld me ook weer even, het is er heel langzaam weer ingeslopen, al gesprek met de huisarts gehad. Laatste weken werd het echt weer zorgwekkender. Zeker de zaterdagavonden.

Hulpgroepen en AA helpen mij niet verder, wel gesprekken met een psycholoog over dingen uit het verleden waardoor ik uiteindelijk problematisch ben gaan drinken, onverwerkte emoties en natuurlijk slechte gewoontes.

Ik ben weer begonnen met het boek van Allan Carr dat geeft mij altijd een stukje houvast en rust om de eerste weken door te komen.
  Moderator maandag 2 juni 2025 @ 18:24:48 #132
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_217830802
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:36 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Ik meld me ook weer even, het is er heel langzaam weer ingeslopen, al gesprek met de huisarts gehad. Laatste weken werd het echt weer zorgwekkender. Zeker de zaterdagavonden.

Hulpgroepen en AA helpen mij niet verder, wel gesprekken met een psycholoog over dingen uit het verleden waardoor ik uiteindelijk problematisch ben gaan drinken, onverwerkte emoties en natuurlijk slechte gewoontes.

Ik ben weer begonnen met het boek van Allan Carr dat geeft mij altijd een stukje houvast en rust om de eerste weken door te komen.
Het is dan misschien een mooi begin om je user icon aan te passen. Een dergelijk plaatje in een topic waar mensen komen die een duidelijke stop wens hebben lijkt me nou niet helpend.
Don't be surprised what the night brings.
When you search the dark, you get dark things.
Wat wij kijken
pi_217830823
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 17:36 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Hey sterkte man, heb je wel eens gesproken met een hulpverlener over een behandeling dubbele diagnose.

Mentale problematiek (depressie etc) en alcohol gaan vaak hand in hand, zo ging het bij mij ook iig.

Die behandeling heeft mij zoveel geholpen, meer dan de AA en de kliniek in mijn beleving (maar zonder kliniek en AA was het mij denk ik ook niet zo goed afgegaan hoor).

Wel top dat je het (h)erkent.
Hell To The Liars
pi_217830847
quote:

Je herkent de signalen voor jezelf iig, nu ben ik niet meer bezig met de actieve hulpverlening, behalve mijn psycholoog, zou een online meeting met andere probleemdrinkers mssn wat voor jou zijn?
Dan hoor je de verhalen en denk je na afloop, jemig en dat allemaal voor iets "simpels" als een glas alcohol.

Misschien is dat jouw stok achter de deur of denk je, nou vooruit, die 2 uurtjes per week dienen het doel wel om definitief te stoppen.
Hell To The Liars
pi_217832227
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 18:28 schreef Droopie het volgende:

[..]
Hey sterkte man, heb je wel eens gesproken met een hulpverlener over een behandeling dubbele diagnose.

Mentale problematiek (depressie etc) en alcohol gaan vaak hand in hand, zo ging het bij mij ook iig.

Die behandeling heeft mij zoveel geholpen, meer dan de AA en de kliniek in mijn beleving (maar zonder kliniek en AA was het mij denk ik ook niet zo goed afgegaan hoor).

Wel top dat je het (h)erkent.
Ja ik heb alles al bewandeld, ik heb ook al een dubbele diagnose, psychische stoornis eerst aangepakt, daarna icm verslavingszorg. Verslavingszorg werkte bij mij slecht, ik had geen klik en de sessies gingen ook geen richting op. Ik bleef wel een lange tijd sober na het boek van Allan Carr en een strakke planning en niet veel hooi op mijn vork nemen. '
Dat laatste heb ik de afgelopen tijd te veel gedaan, heel druk prive en werk gehad wat best veel op heeft geleverd, sociaal leven en gewaardeerd worden op werk, alleen ging ik wat minder voor mij zelf zorgen in de vrije uurtjes, met name in de avond, weekenden.
pi_217832974
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 20:44 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Ja ik heb alles al bewandeld, ik heb ook al een dubbele diagnose, psychische stoornis eerst aangepakt, daarna icm verslavingszorg. Verslavingszorg werkte bij mij slecht, ik had geen klik en de sessies gingen ook geen richting op. Ik bleef wel een lange tijd sober na het boek van Allan Carr en een strakke planning en niet veel hooi op mijn vork nemen. '
Dat laatste heb ik de afgelopen tijd te veel gedaan, heel druk prive en werk gehad wat best veel op heeft geleverd, sociaal leven en gewaardeerd worden op werk, alleen ging ik wat minder voor mij zelf zorgen in de vrije uurtjes, met name in de avond, weekenden.
Ik vind dat je alsnog trots mag zijn op jezelf :)

Je hebt al een lange weg achter de rug, je erkent je probleem en je bent naar de huisarts geweest..

Als je een keer je hart wil luchten (nuchter) mijn DM staat open.
Hell To The Liars
pi_217841180
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2025 21:59 schreef Droopie het volgende:

[..]
Ik vind dat je alsnog trots mag zijn op jezelf :)

Je hebt al een lange weg achter de rug, je erkent je probleem en je bent naar de huisarts geweest..

Als je een keer je hart wil luchten (nuchter) mijn DM staat open.
Zal ik zeker doen Droopie, ik heb nog wel een vraagje off topic, weet iemand hier hoe of bij wie ik moet zijn om mijn username te veranderen, gezien mijn naam kan triggeren?
pi_217843042
Ik wil wel even iets zeggen hier, ook @Masberum. Ik snap nu wel een beetje je reacties.
pi_217870839
Zijn er nog mensen hier die met een alcoholprobleem worstelen misschien beter hier te reageren ipv in subtopics.
pi_217870886
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 22:57 schreef Duveldrinker het volgende:
Zijn er nog mensen hier die met een alcoholprobleem worstelen misschien beter hier te reageren ipv in subtopics.
Wel een goede om hier te posten in plaats van in dat van masberum
pi_217871374
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:01 schreef Roesjesjager het volgende:

[..]
Wel een goede om hier te posten in plaats van in dat van masberum
Nou dat zeker, want ik zou graag dit topic leidend willen houden.
Om ervaringen te delen en niet te veel te oordelen over iemand zijn problemen. Meer in oplossingen te denken, ik ben ook nog steeds dolende, veel emotie, veel terugvallen, veel negatieve ervaringen in zowel de zorg als in het dagelijkse leven. Maar ook veel mooie momenten in deze zoektocht, een baan waarin ik steeds meer ontwikkel, een zoon die zich ontwikkelt tot geweldig persoon met een eigen visie ondanks mijn problemen. Een 2e leven in het voetballen die ik heb gevonden. Het is niet dat een alcoholist zoals ik mijzelf zie geen leven kan hebben. Dat wil ik wel iedereen even gezegd hebben.
pi_217871381
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 23:46 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Nou dat zeker, want ik zou graag dit topic leidend willen houden.
Om ervaringen te delen en niet te veel te oordelen over iemand zijn problemen. Meer in oplossingen te denken, ik ben ook nog steeds dolende, veel emotie, veel terugvallen, veel negatieve ervaringen in zowel de zorg als in het dagelijkse leven. Maar ook veel mooie momenten in deze zoektocht, een baan waarin ik steeds meer ontwikkel, een zoon die zich ontwikkelt tot geweldig persoon met een eigen visie ondanks mijn problemen. Een 2e leven in het voetballen die ik heb gevonden. Het is niet dat een alcoholist zoals ik mijzelf zie geen leven kan hebben. Dat wil ik wel iedereen even gezegd hebben.
Hier wil ik morgen wel even uitgebreid op reageren. Korte reactie is; jij bent zoveel meer dan enkel een alcoholist. Onthoud dat altijd en koester inderdaad die dingen als vader zijn etc want dat ben je ook.
pi_217872100
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2025 18:56 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]
Zal ik zeker doen Droopie, ik heb nog wel een vraagje off topic, weet iemand hier hoe of bij wie ik moet zijn om mijn username te veranderen, gezien mijn naam kan triggeren?
FB / Nickchangemogelijkheid nu permanent (en grotendeels automatisch)
pi_218041917

Goede podcastserie, heel erg herkenbaar voor mijzelf. Dit keer over jaar twee in nuchterheid, dat toch niet altijd het perfecte plaatje blijkt te zijn waar je op had gehoopt of zelfs had denken te krijgen.
Best pilot in history
pi_218041995
-

[ Bericht 97% gewijzigd door augurk2025 op 25-06-2025 16:36:48 ]
  zondag 29 juni 2025 @ 18:59:01 #146
13309 nostra
ask why
pi_218076186
quote:

Hoe gaat het nu?
Best pilot in history
pi_218077981

[ Bericht 56% gewijzigd door Armani XL op 29-06-2025 23:16:10 (Nergens voor nodig, gewoon topic links laten ligge) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')