Interessante linksquote:Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.
In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.
Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.
https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Klopt, dat is altijd een risico.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:15 schreef Brandhout14 het volgende:
[..]
Even er vanuit gaande dat je in een hotel zit, is dat niet juist tricky als je regelmatig langs een bar loopt waar de drankflessen je aankijken?
quote:Op zondag 19 november 2023 09:44 schreef nostra het volgende:
Lapo
[..]
Ik zeg ook altijd in het begin dat ik niet drink
Ik ben ook wel nuchter bij een bedrijfsfeestje geweest. Niks aan, als je ziet dat de overgrote meerderheid drinkt en dan zie je pas hoe mensen veranderen. Collega's die ineens heel lollig wordenquote:Op zondag 19 november 2023 09:57 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je dit kan, ben je al heel ver.
Ik had gisteren een bedrijfsfeestje, werk er nog niet heel lang.
Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.
Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje
Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..
Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt
Vreselijk zulke bedrijfsfeesten.quote:Op zondag 19 november 2023 09:57 schreef Droopie het volgende:
[..]
Als je dit kan, ben je al heel ver.
Ik had gisteren een bedrijfsfeestje, werk er nog niet heel lang.
Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.
Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje
Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..
Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt
Merk je ook dat je ca. 8 kg bent afgevallen of heb je het gecompenseerd met andere dingen?quote:Op maandag 20 november 2023 11:31 schreef BertV het volgende:
Gisteren tijdens een verjaardag, ze weten dat ik gestopt ben, en dan nog vragen...
Dat doe je echt niet met iemand die gestopt is met roken.![]()
Een tip is de EasyQuit Drinking app.
Je geeft daar o.a. op wat je normaal had gedronken per week.
Nu 1 maand, 11 dagen, 12 uren.
- 123,- bespaard. (Valt me best mee, zwerverbier is niet duur)
- 303 standaard glazen niet gedronken.
- 64660 calorieën bespaard.
Ik heb begin opvallend veel zoetigheid gegeten.quote:Op maandag 20 november 2023 11:37 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Merk je ook dat je ca. 8 kg bent afgevallen of heb je het gecompenseerd met andere dingen?
Ik vind het knap wat je doet, hopelijk kun je het volhouden!quote:Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik heb begin opvallend veel zoetigheid gegeten.
(Had ik in het verleden nooit, maar ik zat dus op de drempel van een serieuze verslaving).
Alcohol verhoogd de bloedsuikerspiegel dus ik dacht dat ik suiker nodig had.
Nu door de weeks echt sober, alleen in het weekend eet ik te veel. ...daar moet ik nog aan werken.
In totaal 2,5kg afgevallen, had meer kunnen zijn, maar was niet het belangrijkste punt.
Nu 2 maanden, 02 dagen, 09 uren.quote:Op maandag 20 november 2023 11:31 schreef BertV het volgende:
Een tip is de EasyQuit Drinking app.
Nu 1 maand, 11 dagen, 12 uren.
- 123,- bespaard. (Valt me best mee, zwerverbier is niet duur)
- 303 standaard glazen niet gedronken.
- 64660 calorieën bespaard.
Door persoonlijke omstandigheden heb ik al met de gedachten gespeeld om weer te gaan drinken.quote:Op zondag 10 december 2023 18:56 schreef nostra het volgende:
Iedereen beetje klaar voor de dagen of zien we er tegenop?
Proficiat! Die fuck it gedachte kent iedereen, top dat je er niet aan toe hebt gegeven!quote:Op vrijdag 15 december 2023 08:42 schreef BertV het volgende:
Nu 2 maanden, 06 dagen, 09 uren.
- 195,- bespaard.
- 481 standaard glazen niet gedronken.
- 102506 calorieën bespaard.
Dank. tjsa, we zijn er nog niet, geen excuses, maar dat dit zo'n sociaal geaccepteerde/gewenste drug is maakt het niet makkelijk.quote:Op vrijdag 15 december 2023 09:28 schreef nostra het volgende:
[..]
Proficiat! Die fuck it gedachte kent iedereen, top dat je er niet aan toe hebt gegeven!
Ja, ik kreeg met kerst ook speciaalbier en ze wisten dat ik niet meer dronk. Ik heb ze nog vrolijk verteld dat de slakken er blij mee zouden zijn (moestuin met slakkenvallen met bier). Maar ja, ik ben gestopt met drinken omdat ik ook wilde stoppen met roken en die combinatie ging gewoon niet. Nadat ik gestopt was met roken niet meer de behoefte gehad om te drinken eigenlijk.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Dat is ondankbaar.quote:Op woensdag 20 december 2023 10:01 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.
Geef het aan een van de buren. Zonde om weg te gooien..quote:
Dit.quote:Op woensdag 20 december 2023 10:01 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanafquote:Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Neemt de voedselbank alcohol aan?quote:Op woensdag 20 december 2023 16:10 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf
In de wc leeg gooien, dat voelt altijd goed. Wat ben ik blij dat ik van die troep af ben zeg.quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Ja hoor, heb zelf bij de voedselbank gewerkt. Het zit in genoeg kerstpakketten die in hun geheel worden gedoneerd.quote:Op woensdag 20 december 2023 18:26 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Neemt de voedselbank alcohol aan?
Is het een optie om te zeggen aan die mensen dat je geen alcohol drinkt?quote:Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Ik drink weleens wat, maar eigenlijk alleen in gezelschap.quote:Op donderdag 21 december 2023 20:18 schreef Sally het volgende:
[..]
Is het een optie om te zeggen aan die mensen dat je geen alcohol drinkt?
Is tegenwoordig niet eens zó raar (meer).
Ik drink bijvoorbeeld geen alcohol meer.
Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om het door te geven aan een ander waarvan ik weet dat die nog wel drinkt.
Uiteraard wel rekening houdend met of ze dan bier, wijn of sterke drank lusten.
Maar dan krijg je mss geen kadoos meer met alcoholquote:Op donderdag 21 december 2023 20:23 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik drink weleens wat, maar eigenlijk alleen in gezelschap.
Ik zet alcoholische producten niet in een weggeefkastje want iedereen kan daarbij, ook kinderen. Bij het inzamelpunt voor de voedselbank nemen ze het hier wel aan. Dan komt het op een tafel waar mensen extra dingen uit kunnen zoeken als ze een pakket halen en daar is wel aandacht voor leeftijdscontrole.quote:Op woensdag 20 december 2023 16:10 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf
Was interessant. En die oud-machinist, wat een zelfinzicht en wat heeft die zich goed herpakt zegquote:Op zondag 28 januari 2024 16:23 schreef nostra het volgende:
https://www.nporadio1.nl/(...)erslaafd-aan-alcohol
Er is zoveel te doen, misschien gaan sporten in de avond? Als je een tuin hebt, doe daar wat mee. Het is een mooie tijd om pepers/paprika's te zaaien, alhoewel dat niet veel tijd kost, is het wel leuk om te zien hoe het groeit.quote:Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Ja klopt, alleen moet het juiste even vinden.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:11 schreef Managarm het volgende:
[..]
Er is zoveel te doen, misschien gaan sporten in de avond? Als je een tuin hebt, doe daar wat mee. Het is een mooie tijd om pepers/paprika's te zaaien, alhoewel dat niet veel tijd kost, is het wel leuk om te zien hoe het groeit.
Doe iets aan je huis, verf iets. Ga wandelen, ga naar het strand. Zoek een leuke hobby, er is zoveel te doen (bij voorkeur iets wat je leuk vindt).
Ja, ik ben na het stoppen met drinken begonnen met een moestuin (daar was ik al mee bezig maar wat kleiner). Ik werd ook opeens een stuk vroeger wakker in het weekend, nu bijna altijd rond 6:00 wakker.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:15 schreef aloa het volgende:
[..]
Ja klopt, alleen moet het juiste even vinden.
Het is alsof je een totaal nieuw ritme moet vinden in je leven.
Maar komt vast goed.
Dat vroege wakker worden herken ik zeker. Ik slaap kort, maar ben veel fitter dan voorheen.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:17 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ja, ik ben na het stoppen met drinken begonnen met een moestuin (daar was ik al mee bezig maar wat kleiner). Ik werd ook opeens een stuk vroeger wakker in het weekend, nu bijna altijd rond 6:00 wakker.
Allereerst complimenten voor jou. Voor een maand niet drinken.quote:Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Thanxquote:Op donderdag 1 februari 2024 08:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Allereerst complimenten voor jou. Voor een maand niet drinken.![]()
Ook heel goed voor je lijf. Wat zich nu een maand heeft kunnen herstellen.
Je psyche heeft gewoon wat langer nodig. Het is ook een heel vervelende tijd van het jaar. Donkere dagen. Weinig lust om dingen te doen, half depressieve gevoelens, dat hebben veel mensen in januari. En jij wat meer omdat je nogal een verandering door gevoerd hebt.
Je zult zien dat dat ook weg trekt. Als de dagen weer significant lengen en het voorjaar aanbreekt.
Mocht je nou echt het gevoel hebben in een depressie te glijden, ga dan gewoon naar de huisarts. Je bent niet de enige rond deze tijd van het jaar.
Maar de belangrijkste stap, stoppen met alcohol, heb je genomen.
Dat is niet vreemd, het fysieke afkicken van alcohol is - hoewel dat ook al een hel kan zijn - relatief kort en overzichtelijk. Je hersenen zijn echter veel langer bezig om te herstellen naar een nieuw normaal.quote:Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
Zo herkenbaar. Toen ik stopte met blowen na een heel lange periode van intensief blowen toen wist ik ook niet zo goed wat ik met de realiteit aan moest. Nergens kon ik meer plezier aan beleven want nuchter.quote:Op donderdag 1 februari 2024 08:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is niet vreemd, het fysieke afkicken van alcohol is - hoewel dat ook al een hel kan zijn - relatief kort en overzichtelijk. Je hersenen zijn echter veel langer bezig om te herstellen naar een nieuw normaal.
Op eenvoudige dingen waar normale mensen plezier aan beleven - of dat nou iets leuks doen is, sporten, een film kijken, seks, you name it - reageert het brein van een verslaafde ná het afkicken (bijna) niet meer. Dat is één van de onderdelen die het afkicken zo lastig maakt, omdat je zoiets hebt van "ja, als dit het dan is wat ik ervoor terugkrijg, dan fuck it".
Ben nieuwsgierig hoe het nu is. Is maand 2 ook gelukt?quote:Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
Maand 2 is ook geluktquote:Op maandag 11 maart 2024 15:23 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ben nieuwsgierig hoe het nu is. Is maand 2 ook gelukt?
Goed om te lezen en proficiat! Die golven blijven (helaas) wel komen. Ze worden wel een stuk minder frequent, maar niet minder heftig. Althans, dat is mijn eigen ervaring. Maar juist dan is het zaak je kop erbij te houden, want je ratio wordt erg snel uitgeschakeld.quote:Op maandag 11 maart 2024 20:42 schreef aloa het volgende:
[..]
Maand 2 is ook gelukt10 weken nu zonder een druppel alcohol en dat is voor mij de langste periode sinds de jaren 90 (toen ooit 5 weken vol gehouden).
Halverwege februari was wel een ding en was de behoefte naar drank behoorlijk sterk, maar uiteindelijk weten vol te houden.
Naarmate de periode vordert wordt het ook makkelijker om vol te houden heb ik wel door. De behoefte wordt steeds minder.
Ik had mezelf voorgenomen om het sowieso 3 maanden te gaan volhouden en daarna verder te kijken. En dat gaat wel lukken.
Ik snap wat je bedoelt. Eigenlijk is het niet toegeven aan het dwangmatig willen drinken hetgeen waar je tegen vecht. Niet toegeven aan de zucht naar de drank, roes of wat het ook is.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 17:36 schreef nostra het volgende:
[..]
Goed om te lezen en proficiat! Die golven blijven (helaas) wel komen. Ze worden wel een stuk minder frequent, maar niet minder heftig. Althans, dat is mijn eigen ervaring. Maar juist dan is het zaak je kop erbij te houden, want je ratio wordt erg snel uitgeschakeld.
Congrats dat je er wat aan hebt gedaan, dat is de eerste stap.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 11:34 schreef Ole het volgende:
Ik ga hier toch maar even meeposten![]()
Ik heb net 2 weken (intern) detox achter de rug. Dat is gelukkig heel soepel verlopen. Nu weer in de echte wereld![]()
maar vraagje: ze hebben mij Naltrexon voorgeschreven. Ben er niet heel blij mee en denk dat dit middel wellicht erger is dan de kwaal. Iemand ervaring?
dank voor je reactie.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 11:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Congrats dat je er wat aan hebt gedaan, dat is de eerste stap.![]()
Naltrexon werkt tweeledig: je krijgt er minder zucht door en als je wel drinkt (je mag er gewoon bij drinken), dan is de kick minder.
Het voordeel is dat je geen spiegel hoeft op te bouwen of te onderhouden, dus je zit er in principe niet aan 'vast'. Alleen werkt het natuurlijk ook niet met twee minuten, in tegenstelling tot alcohol.
Ik heb geen last van bijwerkingen gehad (alhoewel de lijst lang is) en mijn begeleider heeft ook louter positieve ervaringen met cliënten gehad, fwiw.
Ik heb het echter niet lang gebruikt, omdat de echte zuchtmomenten bij mij inmiddels niet vaak meer voorkomen. Ik gebruik nog wel disulfiram (Antabus/Refusal) als stok achter de deur. Dat wordt ook zeker een halfjaar tot twee jaar geadviseerd, al is ook op dat vlak de ene arts de andere niet en dat kan nog wel eens frustrerend werken (Piet zegt A, Jan zegt neeee, B is beter).
Anti-depressiva hebben mij wel de rust gegeven om aan de onderliggende redenen te werken. Enige belangrijke bijwerking is dat het, bij mij in ieder geval, zwaar op je libido drukt. Kan relationeel wel een dingetje worden bij velen.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 12:54 schreef Ole het volgende:
[..]
dank voor je reactie.
Ik ga het dinsdag met arts bespreken. Ik gebruik namelijk nog wel lage dosis diazepam en ik heb anti depressiva. Ik slik nu een halve per dag omdat ik wel heel suf was ervan.
Wordt vervolgd
Beide. Dat is wel heel fijn!quote:Op zaterdag 16 maart 2024 13:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Anti-depressiva hebben mij wel de rust gegeven om aan de onderliggende redenen te werken. Enige belangrijke bijwerking is dat het, bij mij in ieder geval, zwaar op je libido drukt. Kan relationeel wel een dingetje worden bij velen.
Verbaast me dat ze diazepam nog door hebben geschreven, ik heb er zelf veel baat bij gehad, maar (verslavings)artsen zijn er vaak erg huiverig voor, omdat het zelf ook weer verslavend is en enigszins op dezelfde manier als alcohol aangrijpt op je receptoren (GABA), waardoor je de alcoholverslaving latent in stand houdt.
Maar goed, eerste de komende maanden goed door zien te komen, die zijn - op een heel andere manier - een stuk lastiger dan de detox, waar je in een veilig coconnetje zit.
Heb je veel steun aan vrienden of familie en ben je van plan groepen te bezoeken?
Lieve lieve Lee. Vanaf hier een hele dikke knuffel. Je komt er wel. Ik heb nu acht jaar geen alcohol gedronken en kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit nog ga doen. Het was een zware weg maar ineens was ik er helemaal klaar mee.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 11:34 schreef Ole het volgende:
Ik ga hier toch maar even meeposten![]()
Ik heb net 2 weken (intern) detox achter de rug. Dat is gelukkig heel soepel verlopen. Nu weer in de echte wereld![]()
maar vraagje: ze hebben mij Naltrexon voorgeschreven. Ben er niet heel blij mee en denk dat dit middel wellicht erger is dan de kwaal. Iemand ervaring?
Nog wat achtergrondinfo over Naltrexon en hoe het geacht wordt gebruikt te worden (Sinclair Method, voornamelijk in de Angelsaksische wereld, niet zozeer in Nederland):quote:Op zaterdag 16 maart 2024 11:34 schreef Ole het volgende:
Tnx. Ben inmiddels gestopt. Dit öok overlegd met arts. Bijwerkingen waren veel te heftig. Nu ook ineens last van uitslag/eczeem.quote:Op donderdag 21 maart 2024 21:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Nog wat achtergrondinfo over Naltrexon en hoe het geacht wordt gebruikt te worden (Sinclair Method, voornamelijk in de Angelsaksische wereld, niet zozeer in Nederland):
https://psychology.fandom.com/wiki/Sinclair_Method
Studie:
https://academic.oup.com/alcalc/article/36/1/2/137995
Ted erover:
Film erover:
https://en.wikipedia.org/wiki/One_Little_Pill
NB: dit is vooral in Nederland een vrij controversiële toepassing - vanwege het wél blijven drinken (zelfs móeten drinken). Dus puur ter achtergrondinfo.
quote:Op maandag 18 maart 2024 23:48 schreef praadje het volgende:
[..]
Lieve lieve Lee. Vanaf hier een hele dikke knuffel. Je komt er wel. Ik heb nu acht jaar geen alcohol gedronken en kan me ook niet voorstellen dat ik dat ooit nog ga doen. Het was een zware weg maar ineens was ik er helemaal klaar mee.
Dat gaat jou (en de anderen hier) ook lukken
Go Leequote:Op zondag 24 maart 2024 17:42 schreef Ole het volgende:
Even slechte dag. Bijna hele groep is eerder uit behandeling gegaan.
Vanaf nu weer oppakken!
Sterkte, je kunt het!quote:Op donderdag 19 september 2024 13:02 schreef nostra het volgende:
Kut, zware terugval nu. Wel hulp van vriendin. Even kijken hoe dit werkt. Niet (kunnen) eten is echt killing
Thanks, het gaat alweer beter. Had even een kutmoment, moest even mijn hart luchten.quote:
Hou vol kerel, verslaving gaat niet jouw baas zijn. Ik weet hoe het is en hoe het kan zijn.quote:Op donderdag 19 september 2024 22:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Thanks, het gaat alweer beter. Had even een kutmoment, moest even mijn hart luchten.
Hoe gaat het nu met je?quote:Op zondag 24 maart 2024 17:42 schreef Ole het volgende:
Even slechte dag. Bijna hele groep is eerder uit behandeling gegaan.
Vanaf nu weer oppakken!
Thanks en ik weet ook wel dat ik eruit ga komen. Ik drink iig niet meer sterk, maar ja als je dan een traytje bier wegtikt schiet dat ook niet op.quote:Op donderdag 19 september 2024 22:47 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Hou vol kerel, verslaving gaat niet jouw baas zijn. Ik weet hoe het is en hoe het kan zijn.
Nu wel ok. Heb heftige tijd achter de rug (vader overleden) en toen werd ik programma uitgekickt omdat ik geen urine had ingeleverd en telefoon niet opnam de dag van condoleancequote:
Wow wat heftig en ontzettend verdrietig!quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:54 schreef Ole het volgende:
[..]
Nu wel ok. Heb heftige tijd achter de rug (vader overleden) en toen werd ik programma uitgekickt omdat ik geen urine had ingeleverd en telefoon niet opnam de dag van condoleance![]()
Maar toch in contact. Ik ga naar meetings en uiterlijk 7 oktober terug in programma.
Gecondoleerd en goed dat je het meteen weer oppakt! Word je (weer) klinisch opgenomen?quote:Op vrijdag 20 september 2024 13:54 schreef Ole het volgende:
[..]
Nu wel ok. Heb heftige tijd achter de rug (vader overleden) en toen werd ik programma uitgekickt omdat ik geen urine had ingeleverd en telefoon niet opnam de dag van condoleance![]()
Maar toch in contact. Ik ga naar meetings en uiterlijk 7 oktober terug in programma.
Sterkte man. Ik lees periodiek mee met jouw strugles mbt alcohol.quote:Op vrijdag 20 september 2024 12:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Thanks en ik weet ook wel dat ik eruit ga komen. Ik drink iig niet meer sterk, maar ja als je dan een traytje bier wegtikt schiet dat ook niet op.
Semper libertas heb je met een verslaving, actief of niet, in ieder geval nooit en dat is iets waar ik nog niet aan kan wennen en misschien nooit zal kunnen, hoe zwak dat ook moge zijn.
Wat ik wel kan is mezelf niet speciaal vinden of zielig, maar er actief aan blijven werken. Gaat het dan nog een keer mis, misschien wel. Draad weer oppakken en door.
Door mijn verhuizing van Haarlem naar Leiden ben ik ook van Brijder-kliniek geswitcht. Dat was/is echt een drama. Haarlem had ik super contact met mijn behandelaar. Leiden begon het gesprek met de arts met "ik moet poepen"
Goed, tien minuten later komt ze terug: "ja goed, ik heb je dossier totaal niet gelezen, wat kom je hier doen?". Toen nog een hele discussie over antabus-inname, wat ik gewoon was via videobellen te doen, maar daar lijfelijk moet om 12 uur, 3x per week. Ik werk gewoon, dus dat ging niet. Maar vervolgens ben ikzelf wel weer zo stronteigenwijs om het dan maar niet te doen ("zij doen niet wat ik wil") en hup, ben je weer terug aan het drinken.
Anyway, ik ben nu gelukkig niet dronken dronken, maar drink wel. En daar moet ik zo snel mogelijk vanaf, want anders ben ik dat eerste wel en zit ik weer in een detox. En dat gaat niet meer gebeuren.
dat valt ook wel weer mee hoor. Officieel mogen 16 jarigen niet meer drinken, en reclame overdag mag al niet.quote:Op donderdag 19 september 2024 18:08 schreef SemperLibertas het volgende:
Alcohol is koning in onze maatschappij. Gewoon in de reclame in de supermarkt; het aanprijzen als dé voorwaarde tot genieten. Een biertje of wijntje hoort erbij, is de consensus.
En ondertussen zijn de directe en indirecte kosten door alcohol torenhoog zonder daarbij het menselijk leed te benoemen.
Je kan sommige AA-groepen gewoon bezoeken hoor, dan zie je dat daar alle lagen van de bevolking zitten, alhoewel de onderkant van de samenleving wel oververtegenwoordigd is natuurlijk (en de bovenkant, zoals een Anthony Hopkins of een Najib Amhali komen meestal niet bij die groepen (Najib wel soms trouwens)).quote:Op dinsdag 24 september 2024 10:53 schreef phpmystyle het volgende:
Sterkte man. Ik lees periodiek mee met jouw strugles mbt alcohol.
Maar ongelooflijk dat het zo verslavend is, ik kan mij dat niet voorstellen gewoon, jij komt namelijk verder wel over als een stabiel persoon zonder mentale issues.
Haha, ik geloof best dat daar alle lagen van de bevolking wel langskomen. Was ooit ook een topic/artikel over het CBR die "training" verzorgt voor EMG maatregelen mbt alcohol. Een kleine glimlach valt niet te onderdrukken als je leest wat daar allemaal voorbijkomtquote:Op dinsdag 24 september 2024 11:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Je kan sommige AA-groepen gewoon bezoeken hoor, dan zie je dat daar alle lagen van de bevolking zitten, alhoewel de onderkant van de samenleving wel oververtegenwoordigd is natuurlijk (en de bovenkant, zoals een Anthony Hopkins of een Najib Amhali komen meestal niet bij die groepen (Najib wel soms trouwens)).
En vergeet niet hoeveel verborgen alcoholmisbruik-/verslaving is, alleen kunnen sommigen daar ook gewoon twintig jaar prima mee functioneren. Een directeur van een vorige klant van me (50 man, niet al te klein) had de fles drank gewoon op zijn bureau staan. Zijn argument was: "jij gaat je niet-normaal voelen als je drinkt, ik als ik niet drink". Was wel dood op zijn 52e. Maar zo zijn er zoveel nuances over te vertellen en de theorie erachter is eigenlijk machtig interessant, hoe dom dat ook moge klinken als ik zelf dat probleem heb.
De grootste kunst is in ieder geval om altijd hulp te zoeken, als je eenmaal zover bent red je het simpelweg niet zonder. En dat kan in allerlei vormen. En dan gaat het nog soms fout; dat kan na tien jaar clean.
Ik drink op een avond in het weekend wel eens 7 -10 blikken/flessen 0,33 cc, of 30 cc. Of alleen twee flesjes bier, en één fles wijn. Maar door de weeks eigenlijk nooit.quote:Begrippen in figuren
Drinker: heeft in het afgelopen jaar weleens alcohol gedronken.
Richtlijn: drinkt niet of maximaal 1 glas per dag (= Advies Gezondheidsraad)
Overmatig drinken: meer dan 14 (vrouwen) of 21 (mannen) glazen alcohol per week.
Zwaar drinken: minstens één keer per week minimaal 4 (vrouwen) of 6 (mannen) glazen alcohol op één dag.
Het is ook maar een richtlijn die enigszins aangeeft wat de schade is en wat het neurobiologisch doet. Je kan echter ook geen probleemdrinker zijn en veel drinken of andersom, het is vooral de reden waarom je drinkt die telt. Als je echter in de molen van het CBR komt, dan heb je echt een probleem, ook als je normaal drinkt. Maar er is ook geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om te drinken en dan te rijden.quote:Op dinsdag 24 september 2024 11:24 schreef phpmystyle het volgende:
Ik drink op een avond in het weekend wel eens 7 -10 blikken/flessen 0,33 cc, of 30 cc. Of alleen twee flesjes bier, en één fles wijn. Maar door de weeks eigenlijk nooit.
Volgens mij is het oordeel probleem/geen probleem niet zo binair te vatten in een simpele tabel moet hoeveel glazen je drinkt. Ik vind Trimbos echt kolderiek op dit punt.
Sterkte en knap! Hoe lang ben je nu clean?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:49 schreef Staal het volgende:
Wil me ook weer melden. Keer op keer stoppen en het niet langer volhouden dan een paar dagen. Dan was het weer weekend en iedereen doet dan toch *Plop*? of bij inspanning, tegenslag ja, hup wijn.
Dronk 2 flessen wijn per dag. Literflessen.
Na zoveel pogingen. Weet echt niet hoe het komt. Ineens was het klaar. Geen aanleiding, niets van buitenaf. Net alsof ik een schakelaar in mijn hoofd heb omgezet.
Ik drink niet meer.
Best al een tijdje maar weet het niet precies. Jammer want had dat best willen bijhouden in zo'n app.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 18:56 schreef nostra het volgende:
[..]
Sterkte en knap! Hoe lang ben je nu clean?
Het begin is erquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 09:19 schreef Doemaarmee het volgende:
Apart is dat, ik heb mezelf letterlijk meer dan 10 jaar dagelijks in slaap gedronken en toch nooit enige afkick verschijnselen gehad, nu pas weer 6 dagen geen drank. Wil het niet meer, de onderliggende reden is altijd een soort verkapte doodswens cq geen zin in het leven hebben geweest. Dat overwinnen is uiteindelijk het doel, niet de drank zelf, dat was meer praktisch.
Thanksquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 10:22 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Het begin is erSterkte en hou je taai.
Ja, dat laatste is het allerbelangrijkste en -moeilijkste van afkicken. Het fysieke afkicken is een hel, maar erg kort. Dan krijg je vaak een tijdje euforie en dan begint het normale leven weer met alle triggers, vooraf bekende en nieuwe, en routines. Zit je bij een zelfhulpgroep? Dat zorgt voor veel (h)erkenning en kan erg prettig zijn voor je herstel.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:33 schreef Staal het volgende:
Achteraf denk ik dat dit de beste manier is geweest. Je kunt wel weggaan naar een kliniek maar je komt toch weer thuis en in je oude routine. Geestelijk is dat dus alsnog iets om te overwinnen, denk ik.
Ik heb veel ellende meegemaakt maar daar is geen excuues. Ik ben ben vooral blij voor mijn ouders dat ze kleinkinderen krijgen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 19:53 schreef Droopie het volgende:
Jemig man, hier ben ik echt een beetje stil van.
Moet ik je bedanken voor je openheid toen je dit topic opende, moet ik je rust en vrede toewensen, doet het je goed als ik zeg dat je er zo te lezen alles aan gedaan heb om beter te worden?
Ik weet het niet.
Als er echt klaar mee bent en vrede mee hebt, sterkte en hopelijk vind je de rust waar je naar op zoek bent.
Hoe ik het lees is je lever naar de klote en ben je opgegeven?
Voor wat het waard is, veel sterkte.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:57 schreef Stefan_Wijn1988 het volgende:
[..]
Ik heb veel ellende meegemaakt maar daar is geen excuues. Ik ben ben vooral blij voor mijn ouders dat ze kleinkinderen krijgen.
Ja mijn lever is naar de klote. Kwestie van maanden. Ik vind het vooral erg voor mijn ouders. Ik zit er niet zo mee. Mijn persoonlijkheid is ook veranderd sinds 2019. Alsof er een tumor in mijn hoofd zit. Het voelt trouwens ook alsof er een tennisbal in mijn lever zit.
Ik voel weinig emotie meer.
Godver man, wat klote voor je. Als ik de vorige topics doorlees herinner ik me je posts nog ontzettend goed, vond het altijd enorm knap hoe open je was over je strijd. En die verhalen over je buurman waren altijd vermakelijkquote:Op zaterdag 19 oktober 2024 20:57 schreef Stefan_Wijn1988 het volgende:
[..]
Ik heb veel ellende meegemaakt maar daar is geen excuues. Ik ben ben vooral blij voor mijn ouders dat ze kleinkinderen krijgen.
Ja mijn lever is naar de klote. Kwestie van maanden. Ik vind het vooral erg voor mijn ouders. Ik zit er niet zo mee. Mijn persoonlijkheid is ook veranderd sinds 2019. Alsof er een tumor in mijn hoofd zit. Het voelt trouwens ook alsof er een tennisbal in mijn lever zit.
Ik voel weinig emotie meer.
Bel de AA lijn en lucht je hart eventjesquote:Op donderdag 16 januari 2025 09:56 schreef nostra het volgende:
Hier weer helaas een grote terugval. Ook effect op mijn werk. Fucking kutziekte, maar ik heb daar ook mijn aandeel in. Het is nu 10 uur en ik zit al aan de wijn. Weet even geen oplossing, in ieder geval NIET naar de kliniek. Moest dit even kwijt, scusi.
Zie je zelf een manier om hulp in te schakelen? Iemand die je kunt bellen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:56 schreef nostra het volgende:
Hier weer helaas een grote terugval. Ook effect op mijn werk. Fucking kutziekte, maar ik heb daar ook mijn aandeel in. Het is nu 10 uur en ik zit al aan de wijn. Weet even geen oplossing, in ieder geval NIET naar de kliniek. Moest dit even kwijt, scusi.
Ik heb gelukkig een ontzettende lieve vriendin die me heel erg steunt. Ik ben eruit gegooid bij de Brijder, omdat ze wilden dat ik 2 dagen in de week om 12 uur kwam blazen en ze wilden niet videobellen. Toen slikte ik mijn antabus dus niet meer, domme fout van mezelf.quote:Op donderdag 16 januari 2025 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Zie je zelf een manier om hulp in te schakelen? Iemand die je kunt bellen?
Hopelijk iemand die je er even uit kan trekken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 13:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig een ontzettende lieve vriendin die me heel erg steunt. Ik ben eruit gegooid bij de Brijder, omdat ze wilden dat ik 2 dagen in de week om 12 uur kwam blazen en ze wilden niet videobellen. Toen slikte ik mijn antabus dus niet meer, domme fout van mezelf.
Ik kan gelukkig wel bellen met "fellows" zoals je dat noemt, lotgenoten in het Nederlands. Dat doet me heel erg goed.
Wat is de reden dat je je antabus niet meer wilde slikken. Had je zoveel craving dat je gewoon weer wilde gaan drinken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 13:35 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik heb gelukkig een ontzettende lieve vriendin die me heel erg steunt. Ik ben eruit gegooid bij de Brijder, omdat ze wilden dat ik 2 dagen in de week om 12 uur kwam blazen en ze wilden niet videobellen. Toen slikte ik mijn antabus dus niet meer, domme fout van mezelf.
Ik kan gelukkig wel bellen met "fellows" zoals je dat noemt, lotgenoten in het Nederlands. Dat doet me heel erg goed.
Damn.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:56 schreef nostra het volgende:
Dank je. Geen antabus nemen komt door mezelf, zoals ik zei wilde de Brijder Leiden niet aan 'onder toezicht' videobellen en toen hebben we zo'n ruzie gehad dat ik er ben "weggestuurd". En toen ben ik met mijn eigenwijze kop een beetje gaan drinken en toen meer en toen meer. Niet goed te praten en geen excuus voor, maar zo is het gelopen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:02 schreef Droopie het volgende:
[..]
Wat is de reden dat je je antabus niet meer wilde slikken. Had je zoveel craving dat je gewoon weer wilde gaan drinken.
Je hebt 3 of 4 stappen gedaan om toch weer te gaan drinken.
Tis geen belerende vraag (zo komt ie wel over hoor), maar zomaar een om 10.00 uur wijn drinken is niet om 09.30 begonnen.
Daar was je al eerder voor gaan plannen.
Hopelijk duurt deze terugval niet te langzet hem op
Ik had een reisje met Djoser naar Costa Rica staan voor eind deze maand, maar door gebrek aan deelnemers ging dat niet door.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:11 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Damn.
Gek idee misschien en ik weet niet of je dagen/tijd hebt: even een mooi reisje met Djoser boeken? Even je gedachten verzetten. En je zit in een omgeving waarin het niet normaal is om rond 10:00 aan de borrel te zitten
Ik snap hetquote:Op donderdag 16 januari 2025 17:26 schreef nostra het volgende:
[..]
Dank je. Geen antabus nemen komt door mezelf, zoals ik zei wilde de Brijder Leiden niet aan 'onder toezicht' videobellen en toen hebben we zo'n ruzie gehad dat ik er ben "weggestuurd". En toen ben ik met mijn eigenwijze kop een beetje gaan drinken en toen meer en toen meer. Niet goed te praten en geen excuus voor, maar zo is het gelopen.
Ik leef tot het einde zo liefst mogelijk in mijn eigen huis. Ik heb zeer slechte herinneringen aan die 3 dagen in het ziekenhuis, vooral omdat ik niet mocht roken. Ik kreeg van de artsen zo'n pleister maar dat helpt niets. Ik mocht van de artsen ook niet naar buiten om te roken. Ik weet toen mijn opa in de jaren 90 in het ziekenhuis lag er gewoon gerookt mocht worden. Maarja, tijden veranderen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 21:28 schreef Droopie het volgende:
Ik snap het enigzins wel, kan me voorstellen dat je na zoveel jaren compleet opgebrand bent.
Behalve lichamelijk ga je er ook geestelijk ook aan kapot.
Klote dat het leven je dit heeft gebracht, zoals je zegt traumas geven geen excuses, maar deal er maar eens mee als je ze eenmaal hebt.
Heb je nu ook iets van begeleiding, of moet je het einde voornamelijk in je eentje ondergaan? En zit er nog wel iets van waardigheid in je leven, of leef je echt als een zware alcoholist?
Antwoord als je er goed bijvoelt, voel je nergens toe verplicht, tis nogal wat.
Wat een treurig verhaal. Heb je verder wel steun aan de familie die je hebt?quote:Op zaterdag 8 februari 2025 07:57 schreef Stefan_Wijn19882 het volgende:
Wat ook jammer is. Ik heb sinds 2011 geen vrienden meer. Niet dat ik er enorme behoefte aan heb.
Maar mijn broertje en mijn zusje willen bijvoorbeeld niet met de kinderen langskomen in mijn huis omdat ik zo veel rook. Terwijl toen ik kind was letterlijk iedereen rookte. De tijdens zijn zo gigantisch veranderd.
Ja, gelukkig wel. Mijn ouders steunen mij enorm en ze begrijpen mij ook. Als ik mijn ouders niet had zou ik niet weten wat ik had moeten doen. De rest van de familie (ik heb een grote familie) weet ook van mijn problemen. Ze steunen mij waar nodig, maar ze houden ook gepaste afstand wanneer ze het idee hebben dat ik er geen behoefte aan heb.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 08:51 schreef mitt het volgende:
[..]
Wat een treurig verhaal. Heb je verder wel steun aan de familie die je hebt?
Ja, daarom maakte ik een nieuw account aan om een update te geven omdat ik wilde laten weten dat ik er voorlopig nog ben.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 10:28 schreef Droopie het volgende:
Wat een treurig verhaal Stefan, mijn oom had "hetzelfde" met zijn voet en toen moesten er tenen geamputeerd worden, kreeg ie vocht achter zijn longen en daar herstelde hij niet meer van.
Soms wil je gewoon schrijven, fijn dat je nog dit of gelukkig nog dat.
Beetje positiviteit aan een user meegeven, maar ik voel en zie het niet.
Ow, wel fijn dan maar dat je de moeite neemt om hier even een update te geven.
Mooiquote:Op zaterdag 8 februari 2025 11:06 schreef Stefan_Wijn19882 het volgende:
Ik luister sinds twee jaar vaak Simon and Garfunkel.
Bridge over Troubled Water luister ik elke dag als ik depressief ben.
Mrs Robin vind ik een minder goed nummer, maar wel een geniale tekst, vooral deze zin:
Laugh about it, shout about it
When you,ve got to choose
Every way you look at it, you lose
Dat is voor mij mijn relatie met alcohol.
Bekijk deze YouTube-video
Dat vind ik dubbel, maar ik snap het compleet.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:12 schreef Stefan_Wijn19882 het volgende:
Het spijt me om te zeggen, maar ik neem het mijn ouders wel kwalijk dat ik al vanaf mijn geboorte ben blootgesteld aan alcohol. Mijn moeder drinkt elke dag wijn, en mijn vader begint meestal met 4 pilsjes, dan 1 fles wijn en daarna sterke drank. Zo gaat dat al mijn hele leven. Verder drinken ook alle broers en zussen van mijn vader en moeder gigantische hoeveelheden.
Daarom heb ik nooit kinderen gewild. Ik wil niet nog 1 alcoholist op de wereld zetten.
Ik heb sinds gister 5 6-packs Amstel gedronken. Heb medicatie genomen en ga slapen en ik zie wel wanneer ik wakker wordt.
Opgroeien in zo'n milieu in combinatie met genen en weinig invloeden later van buitenaf is het knap lastig om eruit te komen, lijkt me.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:22 schreef Droopie het volgende:
[..]
Dat vind ik dubbel, maar ik snap het compleet.
Achteraf had je liever gewild dat je in een veilige omgeving had opgegroeid en niet was blootgesteld aan die drank in je omgeving.
Hoe fijn was het geweest als je in je familie iemand had gehad, die had gezegd "alcohol is niet normaal, doe ook niet alsof het normaal is".
Wat is de reden dat er bij jou nooit een omkeerpunt naar boven is ontstaan?
Mooie muziek.quote:Op zaterdag 8 februari 2025 12:19 schreef Droopie het volgende:
[..]
Mooi
Dit was mijn liedje uit die periode. Veel steun aan gehad.
En deze
Na 15 maanden clean zou ik mezelf niet zo hard aanpakken. Verslaving is een ziekte die eenmaal overwonnen toch de kop weer kan opsteken onder de verkeerde omstandigheden.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef Gehakt_bal het volgende:
Terugval gehad. Na iets meer dan 15 maanden.
Het ging eigenlijk wel goed (het niet drinken). Maar toen ik een aantal weken terug hoorde dat ik dit weekend alleen was, plopte er een duiveltje in mijn hoofd. En gister de nodige drank gekocht en genuttigd.
Vanmorgen een gigantische kater, iets wat ik nooit had tijdens mijn alcoholverslaving.
Maar mijn keel is kapot door het vele kotsen. Man, man wat voelde ik me ziek. Ik voelde me serieus doodgaan van ellende. Een hartslag ver boven de 100.
Ik ben nu zo ver om weer iets te eten, maar de koffie doet pijn in mijn slokdarm.
Het restant aan drank maar door de gootsteen gespoeld en weer verder met een alcoholvrij leven.
Het enige wat ik me afvraag is: waarom in godsnaam heb ik dit gedaan. Ik voel nu een soort schuld/schaamte ofzo.
Dat is dan wel waar.quote:Op zaterdag 19 april 2025 20:16 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Na 15 maanden clean zou ik mezelf niet zo hard aanpakken. Verslaving is een ziekte die eenmaal overwonnen toch de kop weer kan opsteken onder de verkeerde omstandigheden.
Zet 'm op, kerel, herpak je. Jij kunt dit.
Schuld en schaamte zijn de standaardemoties die bij verslaving horen. Als je het bij een uitglijder kan houden en dus niet echt een terugval, doe je het goed. Weer van leren en door. Zulke momenten zullen vaker de kop op steken en je zal ze steeds beter kunnen beheersen.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef Gehakt_bal het volgende:
Het ging eigenlijk wel goed (het niet drinken). Maar toen ik een aantal weken terug hoorde dat ik dit weekend alleen was, plopte er een duiveltje in mijn hoofd. En gister de nodige drank gekocht en genuttigd.
Vanmorgen een gigantische kater, iets wat ik nooit had tijdens mijn alcoholverslaving.
Maar mijn keel is kapot door het vele kotsen. Man, man wat voelde ik me ziek. Ik voelde me serieus doodgaan van ellende. Een hartslag ver boven de 100.
Ik ben nu zo ver om weer iets te eten, maar de koffie doet pijn in mijn slokdarm.
Het restant aan drank maar door de gootsteen gespoeld en weer verder met een alcoholvrij leven.
Het enige wat ik me afvraag is: waarom in godsnaam heb ik dit gedaan. Ik voel nu een soort schuld/schaamte ofzo.
Was je tolerantie dan niet veranderd? Ik merk dat als ik een tijdje niet drink, dan ik na 1~1.5 wijn fles echt wel out ben, en de kater is dan niet heel erg. Als ik wel regenmatig drink dan ik rustig een fles port + wijn op.quote:Op zaterdag 19 april 2025 15:49 schreef Gehakt_bal het volgende:
Zeker ja. Ik merkte het al na een aantal glazen, maar het oude gedrag van stug doordrinken was er nog steeds.quote:Op zaterdag 19 april 2025 20:57 schreef __Fokker__ het volgende:
[..]
Was je tolerantie dan niet veranderd? Ik merk dat als ik een tijdje niet drink, dan ik na 1~1.5 wijn fles echt wel out ben, en de kater is dan niet heel erg. Als ik wel regenmatig drink dan ik rustig een fles port + wijn op.
Maar zo te horen gaat het goed komen met je.
Die katers worden ook steeds erger. Kan je positief oppakken (dit nooit meer), bij mij leidde het nog wel eens tot een trigger (kater zo erg dat ie NU wegmoest; door te drinken).quote:Op zondag 20 april 2025 09:22 schreef Gehakt_bal het volgende:
[..]
Zeker ja. Ik merkte het al na een aantal glazen, maar het oude gedrag van stug doordrinken was er nog steeds.
Maar merkte het nog het meest aan de kater de volgende dag.
Succes en sterkte! Je zou iets als CGT kunnen proberen, dat is/voelt niet zo zwaar en zou wel kunnen helpen.quote:Op zondag 25 mei 2025 14:26 schreef Lichtloper het volgende:
Ik ben ook (weer) gestopt met drinken, twee weken bezig nu. Mijn alcoholgebruik was minder heftig dan bij anderen hier, maar voor mijn gevoel had ik het steeds minder onder controle. Elke avond drinken, meestal 3 triples, maar in de weekenden alweer een stuk meer dan dat. Maar ook subtielere dingen, zoals dat ik er altijd mee bezig was dat er wel alcohol in huis was. Of mezelf voornemen om er eentje te drinken, maar dan toch naar de supermarkt voor een extra sixpack. Of uitkijken naar bepaalde sociale gelegenheden omdat ik dan kon zuipen.
Hoe dan ook, nu twee weken verder en mijn energieniveau is echt bizar veel hoger geworden. Slaap beter, zit beter in mijn vel, kan me beter concentreren, minder snel aangebrand als de kinderen aan het gillen zijn. Dit is de honeymoon-fase waarin het allemaal geweldig gaat. Ik weet van eerdere pogingen dat daarna de lastige fase komt, waarin ik alcohol mis, het leven soms toch ook wel verdomd saai is en ik mijzelf wijsmaak dat een wijntje bij het eten echt wel weer kan, of een keertje doorzakken met vrienden. En voor ik het weet zit ik weer in hetzelfde schuitje![]()
Ben er nog niet over uit hoe ik dat kan tackelen. Zelfhulpgroepen vind ik toch meer voor zwaardere gevallen dan ik, daar zou ik me niet thuis voelen. Hoop maar dat ik het patroon nu beter kan herkennen en streng voor mijzelf kan zijn als het nodig is
Ik meld me ook weer even, het is er heel langzaam weer ingeslopen, al gesprek met de huisarts gehad. Laatste weken werd het echt weer zorgwekkender. Zeker de zaterdagavonden.quote:Op zondag 25 mei 2025 14:26 schreef Lichtloper het volgende:
Ik ben ook (weer) gestopt met drinken, twee weken bezig nu. Mijn alcoholgebruik was minder heftig dan bij anderen hier, maar voor mijn gevoel had ik het steeds minder onder controle. Elke avond drinken, meestal 3 triples, maar in de weekenden alweer een stuk meer dan dat. Maar ook subtielere dingen, zoals dat ik er altijd mee bezig was dat er wel alcohol in huis was. Of mezelf voornemen om er eentje te drinken, maar dan toch naar de supermarkt voor een extra sixpack. Of uitkijken naar bepaalde sociale gelegenheden omdat ik dan kon zuipen.
Hoe dan ook, nu twee weken verder en mijn energieniveau is echt bizar veel hoger geworden. Slaap beter, zit beter in mijn vel, kan me beter concentreren, minder snel aangebrand als de kinderen aan het gillen zijn. Dit is de honeymoon-fase waarin het allemaal geweldig gaat. Ik weet van eerdere pogingen dat daarna de lastige fase komt, waarin ik alcohol mis, het leven soms toch ook wel verdomd saai is en ik mijzelf wijsmaak dat een wijntje bij het eten echt wel weer kan, of een keertje doorzakken met vrienden. En voor ik het weet zit ik weer in hetzelfde schuitje![]()
Ben er nog niet over uit hoe ik dat kan tackelen. Zelfhulpgroepen vind ik toch meer voor zwaardere gevallen dan ik, daar zou ik me niet thuis voelen. Hoop maar dat ik het patroon nu beter kan herkennen en streng voor mijzelf kan zijn als het nodig is
Het is dan misschien een mooi begin om je user icon aan te passen. Een dergelijk plaatje in een topic waar mensen komen die een duidelijke stop wens hebben lijkt me nou niet helpend.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:36 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik meld me ook weer even, het is er heel langzaam weer ingeslopen, al gesprek met de huisarts gehad. Laatste weken werd het echt weer zorgwekkender. Zeker de zaterdagavonden.
Hulpgroepen en AA helpen mij niet verder, wel gesprekken met een psycholoog over dingen uit het verleden waardoor ik uiteindelijk problematisch ben gaan drinken, onverwerkte emoties en natuurlijk slechte gewoontes.
Ik ben weer begonnen met het boek van Allan Carr dat geeft mij altijd een stukje houvast en rust om de eerste weken door te komen.
Hey sterkte man, heb je wel eens gesproken met een hulpverlener over een behandeling dubbele diagnose.quote:Op maandag 2 juni 2025 17:36 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ik meld me ook weer even, het is er heel langzaam weer ingeslopen, al gesprek met de huisarts gehad. Laatste weken werd het echt weer zorgwekkender. Zeker de zaterdagavonden.
Hulpgroepen en AA helpen mij niet verder, wel gesprekken met een psycholoog over dingen uit het verleden waardoor ik uiteindelijk problematisch ben gaan drinken, onverwerkte emoties en natuurlijk slechte gewoontes.
Ik ben weer begonnen met het boek van Allan Carr dat geeft mij altijd een stukje houvast en rust om de eerste weken door te komen.
Je herkent de signalen voor jezelf iig, nu ben ik niet meer bezig met de actieve hulpverlening, behalve mijn psycholoog, zou een online meeting met andere probleemdrinkers mssn wat voor jou zijn?quote:Op zondag 25 mei 2025 14:26 schreef Lichtloper het volgende:
Ja ik heb alles al bewandeld, ik heb ook al een dubbele diagnose, psychische stoornis eerst aangepakt, daarna icm verslavingszorg. Verslavingszorg werkte bij mij slecht, ik had geen klik en de sessies gingen ook geen richting op. Ik bleef wel een lange tijd sober na het boek van Allan Carr en een strakke planning en niet veel hooi op mijn vork nemen. 'quote:Op maandag 2 juni 2025 18:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Hey sterkte man, heb je wel eens gesproken met een hulpverlener over een behandeling dubbele diagnose.
Mentale problematiek (depressie etc) en alcohol gaan vaak hand in hand, zo ging het bij mij ook iig.
Die behandeling heeft mij zoveel geholpen, meer dan de AA en de kliniek in mijn beleving (maar zonder kliniek en AA was het mij denk ik ook niet zo goed afgegaan hoor).
Wel top dat je het (h)erkent.
Ik vind dat je alsnog trots mag zijn op jezelfquote:Op maandag 2 juni 2025 20:44 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Ja ik heb alles al bewandeld, ik heb ook al een dubbele diagnose, psychische stoornis eerst aangepakt, daarna icm verslavingszorg. Verslavingszorg werkte bij mij slecht, ik had geen klik en de sessies gingen ook geen richting op. Ik bleef wel een lange tijd sober na het boek van Allan Carr en een strakke planning en niet veel hooi op mijn vork nemen. '
Dat laatste heb ik de afgelopen tijd te veel gedaan, heel druk prive en werk gehad wat best veel op heeft geleverd, sociaal leven en gewaardeerd worden op werk, alleen ging ik wat minder voor mij zelf zorgen in de vrije uurtjes, met name in de avond, weekenden.
Zal ik zeker doen Droopie, ik heb nog wel een vraagje off topic, weet iemand hier hoe of bij wie ik moet zijn om mijn username te veranderen, gezien mijn naam kan triggeren?quote:Op maandag 2 juni 2025 21:59 schreef Droopie het volgende:
[..]
Ik vind dat je alsnog trots mag zijn op jezelf
Je hebt al een lange weg achter de rug, je erkent je probleem en je bent naar de huisarts geweest..
Als je een keer je hart wil luchten (nuchter) mijn DM staat open.
Wel een goede om hier te posten in plaats van in dat van masberumquote:Op vrijdag 6 juni 2025 22:57 schreef Duveldrinker het volgende:
Zijn er nog mensen hier die met een alcoholprobleem worstelen misschien beter hier te reageren ipv in subtopics.
Nou dat zeker, want ik zou graag dit topic leidend willen houden.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:01 schreef Roesjesjager het volgende:
[..]
Wel een goede om hier te posten in plaats van in dat van masberum
Hier wil ik morgen wel even uitgebreid op reageren. Korte reactie is; jij bent zoveel meer dan enkel een alcoholist. Onthoud dat altijd en koester inderdaad die dingen als vader zijn etc want dat ben je ook.quote:Op vrijdag 6 juni 2025 23:46 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Nou dat zeker, want ik zou graag dit topic leidend willen houden.
Om ervaringen te delen en niet te veel te oordelen over iemand zijn problemen. Meer in oplossingen te denken, ik ben ook nog steeds dolende, veel emotie, veel terugvallen, veel negatieve ervaringen in zowel de zorg als in het dagelijkse leven. Maar ook veel mooie momenten in deze zoektocht, een baan waarin ik steeds meer ontwikkel, een zoon die zich ontwikkelt tot geweldig persoon met een eigen visie ondanks mijn problemen. Een 2e leven in het voetballen die ik heb gevonden. Het is niet dat een alcoholist zoals ik mijzelf zie geen leven kan hebben. Dat wil ik wel iedereen even gezegd hebben.
FB / Nickchangemogelijkheid nu permanent (en grotendeels automatisch)quote:Op dinsdag 3 juni 2025 18:56 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Zal ik zeker doen Droopie, ik heb nog wel een vraagje off topic, weet iemand hier hoe of bij wie ik moet zijn om mijn username te veranderen, gezien mijn naam kan triggeren?
Hoe gaat het nu?quote:Op zondag 25 mei 2025 14:26 schreef Lichtloper het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |