abonnement Unibet Coolblue
pi_211345505
Welkom in het topic "FOK!ers die stoppen met alcohol"

Het drinken van alcohol is in onze maatschappij heel gewoon. Een drankje op het terras of na een week hard werken, daar kijkt niemand van op. Ook incidenteel overmatig alcohol gebruik, bijv. op een feestje, is volledig geaccepteerd. Maar waar ligt de grens? Wanneer wordt alcoholgebruik alcoholmisbruik? En wanneer spreek je van een alcoholverslaving?

quote:
Wat is alcoholmisbruik?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van misbruik van een middel kunt spreken, in dit geval dus alcoholmisbruik. Bij alcoholmisbruik moet er sprake zijn van minimaal één van de volgende vier punten, gezien over de periode van een jaar:
• Door het drinken gaan de dingen die u thuis, op school of op het werk moet doen, steeds slechter, zoals te laat komen, wegblijven, slecht werk afleveren, schorsing van school, verwaarlozing van kinderen of huishouden.
• Er wordt gedronken in situaties waarin dat gevaarlijk is, zoals wanneer u nog moet autorijden of machines bedienen.
• U komt meermalen met justitie in aanraking door het drinken, bijvoorbeeld door rotzooi trappen onder invloed of rijden onder invloed.
• Het drinken gaat door, ondanks dat de problemen rondom het drinken steeds terugkomen en ernstiger worden, bijvoorbeeld ruzie thuis over teveel drinken of vechtpartijen.

In geval van alcoholmisbruik hoeft u geen last te hebben van tolerantie en ontwenningsverschijnselen. De reden om te gaan drinken kan zijn om minder last van problemen te hebben. Drinken is dan een manier geworden om met problemen om te gaan. Het heeft dan een functie gekregen; u drinkt alcohol om u minder te vervelen, om u minder gespannen te voelen, om u af te reageren, om troost in te vinden of om afleiding voor vervelende gevoelens in te vinden. We noemen dit ook wel problematisch drinken.

Wat is alcoholafhankelijkheid?
Er zijn internationale afspraken gemaakt over wanneer je van afhankelijkheid van een middel kunt spreken, in dit geval dus afhankelijk van alcohol. U kunt van afhankelijkheid (verslaving) spreken als gedurende een jaar drie of meer van de volgende zaken aan de orde zijn:
• Tolerantie:
U kunt steeds beter tegen drank, u heeft meer nodig om hetzelfde effect te krijgen.
• Ontwenning:
U heeft minstens twee van de volgende ontwenningsverschijnselen als u stopt met drinken:
- transpireren of hartslag boven de 100, zonder inspanning.
- trillende handen
- misselijkheid of braken
- dingen zien, voelen of horen die er niet zijn
- geestelijk en lichamelijk onrustig
- angst
- epileptische insulten (toevallen).
• U drinkt om deze verschijnselen tegen te gaan.
• U drinkt meer en langer dan u van plan was (controleverlies).
• U wilt steeds weer stoppen of minderen, maar er komt niet veel van terecht.
• Er gaat steeds meer tijd zitten in het kopen en drinken van alcohol en het bijkomen van het drinken.
• Sociale contacten, werk en vrijetijdsbesteding worden minder of vallen weg door het drinken.
• U weet dat alcohol voor u schade en problemen veroorzaakt, maar toch gaat u door met drinken.

https://www.alcoholdebaas.nl/U-en-alcohol/Verslaafd-.aspx
Interessante links

https://medium.com/@marni(...)8c723cb23#.51mlyb8oz

http://aadordrecht.nl/overaa.html

https://www.psychologiema(...)gina/Verslaafd-1.htm

Wat willen we niet:

Dronken posten, niet hier.
Vertellen welk alcoholisch drankje je open trekt, niet hier.
Verheerlijken van bepaalde gevoelens door drank, niet hier.
Sowieso verheerlijken van alcoholische dranken, niet hier.

Wat we wel willen:

Elkaar steunen, tegenslagen bespreken, voortgang bespreken, gewoon even een hart onder de riem.

Hopelijk kan iedereen met de regels leven, veel succes met afkicken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_211345511
Lapo

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 23:15 schreef Brandhout14 het volgende:

[..]
Even er vanuit gaande dat je in een hotel zit, is dat niet juist tricky als je regelmatig langs een bar loopt waar de drankflessen je aankijken?
Klopt, dat is altijd een risico.

Voordeel is dat het een groepsreis is, waar wel gedronken, maar niet gezopen wordt. Het is ook eerder regel dan uitzondering om om 6 of 7 uur aan het ontbijt te moeten zitten. Ik zeg ook altijd in het begin dat ik niet drink, slik nog steeds mijn medicatie en er gaat een maatje van de vorige reis mee die weet dat ik niet drink.

Maar ik zou liegen als ik niet af en toe zou denken: "nu een biertje zou wel lekker zijn". Maar in deze maatschapij al die momenten ontlopen én een normaal leven leiden is onmogelijk. Maar zeker iets om steeds bij stil blijven te staan.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 19 november 2023 @ 09:53:56 #3
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_211345570
Het blijft een strijd.
En dan komt de 'gezelligste' maand van het jaar er nog aan.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_211345595
quote:
7s.gif Op zondag 19 november 2023 09:44 schreef nostra het volgende:
Lapo
[..]
Ik zeg ook altijd in het begin dat ik niet drink
_O_

Als je dit kan, ben je al heel ver.

Ik had gisteren een bedrijfsfeestje, werk er nog niet heel lang.
Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.

Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje _O-

Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..

Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt :)
Hell To The Liars
  zondag 19 november 2023 @ 11:46:28 #5
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_211346567
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 09:57 schreef Droopie het volgende:

[..]
_O_

Als je dit kan, ben je al heel ver.

Ik had gisteren een bedrijfsfeestje, werk er nog niet heel lang.
Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.

Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje _O-

Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..

Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt :)
Ik ben ook wel nuchter bij een bedrijfsfeestje geweest. Niks aan, als je ziet dat de overgrote meerderheid drinkt en dan zie je pas hoe mensen veranderen. Collega's die ineens heel lollig worden :+
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  zondag 19 november 2023 @ 21:26:37 #6
499920 Vrackna
Met vuur spelen.
pi_211352609
Voor mij was alcohol altijd een uitvlucht, oftewel was ik een problematisch drinker.
Wanneer je in aanraking komt met justitie wegens je drankmisbruik, doet wel iets met je.
Ik kan niet zeggen "trots" te zijn op mijn alcohol verleden.
Maar het is dan ook zo verdomd lekker, het gevoel van die roes.
Dus toch door drinken.
Dan komt ineens die ene dag dat je letterlijk ziek bent van alcohol, continu pijn in je lijf.
Dan wordt je wel wakker geschud als iedere slok pijn doet.
Nee, ik kan nu met trots spreken een bewuste geheelonthouder te zijn.
Voor mij geen gif meer in het lijf.
Maar het is wel ontzettend jammer dat drinken maatschappelijk geaccepteerd is, want je dient altijd weer uit te moeten leggen waarom je niet drinkt.
  zondag 19 november 2023 @ 21:29:12 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_211352650
Sterkte aan allen die er problemen mee hebben en zeker de komende periode.

Zelf drink ik sporadisch thuis en alleen op feestjes waarbij ik niet hoef te rijden. Als ik moet rijden hooguit 2 en meestal maar 1. Genoeg 0.0 varianten die lekker wegdrinken, voor mij al redelijk een vervanger op werk en bij uiteten.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_211353659
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 09:57 schreef Droopie het volgende:

[..]
_O_

Als je dit kan, ben je al heel ver.

Ik had gisteren een bedrijfsfeestje, werk er nog niet heel lang.
Maar dan zie je dat sommig mensen bijna tegen het opdringerige op willen dat je gaat drinken.

Zelfs met de simpele zinnen, ik moet rijden, lust geen bier en ze hebben geen sterke drank.. presteerde iemand het toch nog te zeggen, drink je toch een wijntje _O-

Lekker om 21.30 er tussen uit gepiept zonder iedereen gedag te zeggen, behalve een paar, scheelt weer 20 man die zeggen: nu al weg, doe niet zo ongezellig..

Gelukkig fijne leidinggevende die mijn verhaal wel weet en t allemaal wel snapt :)
Vreselijk zulke bedrijfsfeesten.
Net of het zonder drank niet gezellig is. Idem voor tot laat in de avond blijven
pi_211356300
Gisteren tijdens een verjaardag, ze weten dat ik gestopt ben, en dan nog vragen...
Dat doe je echt niet met iemand die gestopt is met roken. :(

Een tip is de EasyQuit Drinking app.
Je geeft daar o.a. op wat je normaal had gedronken per week.

Nu 1 maand, 11 dagen, 12 uren.

- 123,- bespaard. (Valt me best mee, zwerverbier is niet duur)
- 303 standaard glazen niet gedronken.
- 64660 calorieën bespaard.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_211356336
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:31 schreef BertV het volgende:
Gisteren tijdens een verjaardag, ze weten dat ik gestopt ben, en dan nog vragen...
Dat doe je echt niet met iemand die gestopt is met roken. :(

Een tip is de EasyQuit Drinking app.
Je geeft daar o.a. op wat je normaal had gedronken per week.

Nu 1 maand, 11 dagen, 12 uren.

- 123,- bespaard. (Valt me best mee, zwerverbier is niet duur)
- 303 standaard glazen niet gedronken.
- 64660 calorieën bespaard.
Merk je ook dat je ca. 8 kg bent afgevallen of heb je het gecompenseerd met andere dingen?
  maandag 20 november 2023 @ 11:46:44 #11
37248 BertV
Handgemaakt
pi_211356391
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:37 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Merk je ook dat je ca. 8 kg bent afgevallen of heb je het gecompenseerd met andere dingen?
Ik heb begin opvallend veel zoetigheid gegeten.
(Had ik in het verleden nooit, maar ik zat dus op de drempel van een serieuze verslaving).
Alcohol verhoogd de bloedsuikerspiegel dus ik dacht dat ik suiker nodig had.

Nu door de weeks echt sober, alleen in het weekend eet ik te veel. ...daar moet ik nog aan werken.

In totaal 2,5kg afgevallen, had meer kunnen zijn, maar was niet het belangrijkste punt.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_211356425
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:46 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik heb begin opvallend veel zoetigheid gegeten.
(Had ik in het verleden nooit, maar ik zat dus op de drempel van een serieuze verslaving).
Alcohol verhoogd de bloedsuikerspiegel dus ik dacht dat ik suiker nodig had.

Nu door de weeks echt sober, alleen in het weekend eet ik te veel. ...daar moet ik nog aan werken.

In totaal 2,5kg afgevallen, had meer kunnen zijn, maar was niet het belangrijkste punt.
Ik vind het knap wat je doet, hopelijk kun je het volhouden!
  vrijdag 24 november 2023 @ 11:17:58 #13
37248 BertV
Handgemaakt
pi_211408490
Ik vind net Zweedse mergpijpjes te lekker.
Ik vermoedde alcohol maar er blijkt glycerol in te zitten.

Na wat googlen:

glycerol wordt gebruikt om je leverfunctie te controleren.
daarnaast schijnt het niet schadelijk te zijn als voedseladditief.
Ik kan nergens vinden of het net zo schadelijk is als alcohol.

Waarom wordt dit niet gebruikt in alcoholvrij bier?
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_211577197
Iedereen beetje klaar voor de dagen of zien we er tegenop?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  maandag 11 december 2023 @ 08:37:26 #15
37248 BertV
Handgemaakt
pi_211580819
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 11:31 schreef BertV het volgende:

Een tip is de EasyQuit Drinking app.

Nu 1 maand, 11 dagen, 12 uren.

- 123,- bespaard. (Valt me best mee, zwerverbier is niet duur)
- 303 standaard glazen niet gedronken.
- 64660 calorieën bespaard.
Nu 2 maanden, 02 dagen, 09 uren.

- 183,- bespaard.
- 452 standaard glazen niet gedronken.
- 96420 calorieën bespaard.

quote:
7s.gif Op zondag 10 december 2023 18:56 schreef nostra het volgende:
Iedereen beetje klaar voor de dagen of zien we er tegenop?
Door persoonlijke omstandigheden heb ik al met de gedachten gespeeld om weer te gaan drinken.
"fuck it"
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 15 december 2023 @ 08:42:05 #16
37248 BertV
Handgemaakt
pi_211624479
Nu 2 maanden, 06 dagen, 09 uren.

- 195,- bespaard.
- 481 standaard glazen niet gedronken.
- 102506 calorieën bespaard.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 15 december 2023 @ 08:57:18 #17
37248 BertV
Handgemaakt
pi_211624600
.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_211624886
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2023 08:42 schreef BertV het volgende:
Nu 2 maanden, 06 dagen, 09 uren.

- 195,- bespaard.
- 481 standaard glazen niet gedronken.
- 102506 calorieën bespaard.

Proficiat! Die fuck it gedachte kent iedereen, top dat je er niet aan toe hebt gegeven!
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 15 december 2023 @ 09:54:44 #19
37248 BertV
Handgemaakt
pi_211625134
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 december 2023 09:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Proficiat! Die fuck it gedachte kent iedereen, top dat je er niet aan toe hebt gegeven!
Dank. tjsa, we zijn er nog niet, geen excuses, maar dat dit zo'n sociaal geaccepteerde/gewenste drug is maakt het niet makkelijk.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  dinsdag 19 december 2023 @ 19:11:58 #20
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_211672307
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211677647
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Ja, ik kreeg met kerst ook speciaalbier en ze wisten dat ik niet meer dronk. Ik heb ze nog vrolijk verteld dat de slakken er blij mee zouden zijn (moestuin met slakkenvallen met bier). Maar ja, ik ben gestopt met drinken omdat ik ook wilde stoppen met roken en die combinatie ging gewoon niet. Nadat ik gestopt was met roken niet meer de behoefte gehad om te drinken eigenlijk.
pi_211678038
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.
  woensdag 20 december 2023 @ 15:42:00 #23
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_211681657
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 10:01 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.
Dat is ondankbaar.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 20 december 2023 @ 15:46:56 #24
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_211681721
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 15:42 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is ondankbaar.
Geef het aan een van de buren. Zonde om weg te gooien..
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_211681801
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 10:01 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Dan gooi je het weg, zo moeilijk is het niet.
Dit.

Wij hebben nogal wat verjaardagen en feesten in december.
Dus op 1 januari gaat bij ons standaard alle drank door de gootsteen.
Zo moeilijk is dat niet.
Definitely not CIA
  woensdag 20 december 2023 @ 16:08:15 #26
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_211681952
Dat er überhaupt drank in kerstpakketten zit.
Vroeger zat er een fles jenever in, maar dat mag geloof ik niet meer. Het is nu wijn.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_211681980
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf :)
Twiddel
pi_211683175
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:10 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf :)
Neemt de voedselbank alcohol aan? :o
pi_211683225
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
In de wc leeg gooien, dat voelt altijd goed. Wat ben ik blij dat ik van die troep af ben zeg. ^p^
pi_211683649
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 18:26 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Neemt de voedselbank alcohol aan? :o
Ja hoor, heb zelf bij de voedselbank gewerkt. Het zit in genoeg kerstpakketten die in hun geheel worden gedoneerd.
Vaak word het gegeven aan volwassenen die jarig zijn (voedselbank weet meestal als iemand een ex verslaafde is :P ) of het word opgemaakt na een drukke dag werken.

Even een disclaimer dat dit wel kan verschillen per lokatie.
Twiddel
pi_211695776
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2023 19:11 schreef PzKpfw het volgende:
Meer mensen die elke verjaardag maar weer flessen drank/ speciaalbiertjes krijgen? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet. Sterke drank drink ik slechts sporadisch en speciaalbier is sowieso niet mijn ding. Voel me dan ook wel weer bezwaard om het weer door te geven als cadeau aan een ander.
Is het een optie om te zeggen aan die mensen dat je geen alcohol drinkt?
Is tegenwoordig niet eens zó raar (meer).

Ik drink bijvoorbeeld geen alcohol meer.

Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om het door te geven aan een ander waarvan ik weet dat die nog wel drinkt.
Uiteraard wel rekening houdend met of ze dan bier, wijn of sterke drank lusten.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  donderdag 21 december 2023 @ 20:23:23 #32
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_211695941
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 20:18 schreef Sally het volgende:

[..]
Is het een optie om te zeggen aan die mensen dat je geen alcohol drinkt?
Is tegenwoordig niet eens zó raar (meer).

Ik drink bijvoorbeeld geen alcohol meer.

Zelf zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om het door te geven aan een ander waarvan ik weet dat die nog wel drinkt.
Uiteraard wel rekening houdend met of ze dan bier, wijn of sterke drank lusten.
Ik drink weleens wat, maar eigenlijk alleen in gezelschap.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_211696354
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 20:23 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Ik drink weleens wat, maar eigenlijk alleen in gezelschap.
Maar dan krijg je mss geen kadoos meer met alcohol ;)
Maar dan koop je het zelf.

Je kan ook zeggen dat je geen sterke drank drinkt, en niet van speciaalbiertjes houdt. Óók niet gek.
(Toen ik nog wél dronk, vond ik pilsener weer niet te zuipen ;))

Maar dan krijg je het iig niet meer op je verjaardag?
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_211697260
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:10 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Je kan het ook in een weggeefkast/levensmiddelenkast in de buurt zetten of aan de voedselbank geven. Maak je een ander blij en ben jij er weer vanaf :)
Ik zet alcoholische producten niet in een weggeefkastje want iedereen kan daarbij, ook kinderen. Bij het inzamelpunt voor de voedselbank nemen ze het hier wel aan. Dan komt het op een tafel waar mensen extra dingen uit kunnen zoeken als ze een pakket halen en daar is wel aandacht voor leeftijdscontrole.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 09:52:57 #35
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_211922725
5e dag nu zonder alcohol en eindelijk eens goed geslapen. Gisteravond zo moe dat ik 6 uur lang heb doorgeslapen.
Verder die duivelse gedachten proberen te negeren. Het blijft een kwestie van doorzetten.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  Moderator vrijdag 5 januari 2024 @ 10:59:23 #36
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_211923289
Vandaag is dag 1100 zonder alcohol.

:)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_212203069
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_212208416
quote:
Was interessant. En die oud-machinist, wat een zelfinzicht en wat heeft die zich goed herpakt zeg _O_
  woensdag 31 januari 2024 @ 23:41:31 #39
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_212244001
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_212245317
quote:
4s.gif Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Er is zoveel te doen, misschien gaan sporten in de avond? Als je een tuin hebt, doe daar wat mee. Het is een mooie tijd om pepers/paprika's te zaaien, alhoewel dat niet veel tijd kost, is het wel leuk om te zien hoe het groeit.

Doe iets aan je huis, verf iets. Ga wandelen, ga naar het strand. Zoek een leuke hobby, er is zoveel te doen (bij voorkeur iets wat je leuk vindt :) ).
  donderdag 1 februari 2024 @ 08:15:25 #41
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_212245341
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:11 schreef Managarm het volgende:

[..]
Er is zoveel te doen, misschien gaan sporten in de avond? Als je een tuin hebt, doe daar wat mee. Het is een mooie tijd om pepers/paprika's te zaaien, alhoewel dat niet veel tijd kost, is het wel leuk om te zien hoe het groeit.

Doe iets aan je huis, verf iets. Ga wandelen, ga naar het strand. Zoek een leuke hobby, er is zoveel te doen (bij voorkeur iets wat je leuk vindt :) ).
Ja klopt, alleen moet het juiste even vinden.
Het is alsof je een totaal nieuw ritme moet vinden in je leven.
Maar komt vast goed.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_212245348
quote:
4s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:15 schreef aloa het volgende:

[..]
Ja klopt, alleen moet het juiste even vinden.
Het is alsof je een totaal nieuw ritme moet vinden in je leven.
Maar komt vast goed.
Ja, ik ben na het stoppen met drinken begonnen met een moestuin (daar was ik al mee bezig maar wat kleiner). Ik werd ook opeens een stuk vroeger wakker in het weekend, nu bijna altijd rond 6:00 wakker.
  donderdag 1 februari 2024 @ 08:23:13 #43
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_212245371
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:17 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, ik ben na het stoppen met drinken begonnen met een moestuin (daar was ik al mee bezig maar wat kleiner). Ik werd ook opeens een stuk vroeger wakker in het weekend, nu bijna altijd rond 6:00 wakker.
Dat vroege wakker worden herken ik zeker. Ik slaap kort, maar ben veel fitter dan voorheen.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_212245381
quote:
4s.gif Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Allereerst complimenten voor jou. Voor een maand niet drinken. _O_
Ook heel goed voor je lijf. Wat zich nu een maand heeft kunnen herstellen.
Je psyche heeft gewoon wat langer nodig. Het is ook een heel vervelende tijd van het jaar. Donkere dagen. Weinig lust om dingen te doen, half depressieve gevoelens, dat hebben veel mensen in januari. En jij wat meer omdat je nogal een verandering door gevoerd hebt.

Je zult zien dat dat ook weg trekt. Als de dagen weer significant lengen en het voorjaar aanbreekt.

Mocht je nou echt het gevoel hebben in een depressie te glijden, ga dan gewoon naar de huisarts. Je bent niet de enige rond deze tijd van het jaar.

Maar de belangrijkste stap, stoppen met alcohol, heb je genomen. O+
Definitely not CIA
  donderdag 1 februari 2024 @ 08:29:05 #45
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_212245422
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:24 schreef capricia het volgende:

[..]
Allereerst complimenten voor jou. Voor een maand niet drinken. _O_
Ook heel goed voor je lijf. Wat zich nu een maand heeft kunnen herstellen.
Je psyche heeft gewoon wat langer nodig. Het is ook een heel vervelende tijd van het jaar. Donkere dagen. Weinig lust om dingen te doen, half depressieve gevoelens, dat hebben veel mensen in januari. En jij wat meer omdat je nogal een verandering door gevoerd hebt.

Je zult zien dat dat ook weg trekt. Als de dagen weer significant lengen en het voorjaar aanbreekt.

Mocht je nou echt het gevoel hebben in een depressie te glijden, ga dan gewoon naar de huisarts. Je bent niet de enige rond deze tijd van het jaar.

Maar de belangrijkste stap, stoppen met alcohol, heb je genomen. O+
Thanx :)

Ik ben eigenlijk ook wel trots op mezelf :@
In 2020 (volgens mij) voor het laatst een poging gedaan om te stoppen, maar ik ben nu zekerder dan toen.
Alsof het mijn laatste kans is, die ik echt moet grijpen (en dat is ook zo).
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_212245473
Ik heb een Fitbit gekocht. Om me dagelijks wat meer te stimuleren om naar buiten te gaan. Heb wat haalbare doelen ingesteld op dat ding.
Want ik merk gewoon ook dat ik me beter voel als ik wat meer daglicht opzoek en vooral naar buiten ga.

Dit staat in principe los van stoppen met alcohol, natuurlijk. Maar heeft wel te maken met mijn algemeen welbevinden en het zoeken naar een nieuw gezond evenwicht.
Definitely not CIA
pi_212245557
quote:
4s.gif Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Dat is niet vreemd, het fysieke afkicken van alcohol is - hoewel dat ook al een hel kan zijn - relatief kort en overzichtelijk. Je hersenen zijn echter veel langer bezig om te herstellen naar een nieuw normaal.

Op eenvoudige dingen waar normale mensen plezier aan beleven - of dat nou iets leuks doen is, sporten, een film kijken, seks, you name it - reageert het brein van een verslaafde ná het afkicken (bijna) niet meer. Dat is één van de onderdelen die het afkicken zo lastig maakt, omdat je zoiets hebt van "ja, als dit het dan is wat ik ervoor terugkrijg, dan fuck it".



Dit is een plaatje van de beloningsgebieden van hersenen van een normaal persoon die leuke dingen aan het doen is (boven), een (in dit geval cocaïne, maar je kan dat net zo makkelijk vervangen door alcohol) gebruiker na 10 dagen abstinentie en daaronder na 100 dagen abstinentie.

Hoewel je duidelijk verbetering ziet in het plaatje na 100 dagen (dus 3 maanden!) zie je ook dat je zelfs dan nog lang niet op het niveau zit als voorheen. Een niveauverschil dat je voorheen suppleerde door alcohol en je lichaam gaat daar ook heel lang nog vanuit.

Het is dus echt een kwestie van doorbijten en eventueel medicatie in de vorm van anti-depressiva kunnen helpen, maar overleg dat goed met een arts.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_212245826
quote:
7s.gif Op donderdag 1 februari 2024 08:44 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is niet vreemd, het fysieke afkicken van alcohol is - hoewel dat ook al een hel kan zijn - relatief kort en overzichtelijk. Je hersenen zijn echter veel langer bezig om te herstellen naar een nieuw normaal.

Op eenvoudige dingen waar normale mensen plezier aan beleven - of dat nou iets leuks doen is, sporten, een film kijken, seks, you name it - reageert het brein van een verslaafde ná het afkicken (bijna) niet meer. Dat is één van de onderdelen die het afkicken zo lastig maakt, omdat je zoiets hebt van "ja, als dit het dan is wat ik ervoor terugkrijg, dan fuck it".
Zo herkenbaar. Toen ik stopte met blowen na een heel lange periode van intensief blowen toen wist ik ook niet zo goed wat ik met de realiteit aan moest. Nergens kon ik meer plezier aan beleven want nuchter.

Je hersenen moeten weer nieuwe verbindingen aanmaken en je beloningscentrum moet opnieuw worden geprogrammeerd. Dat kost best wel wat tijd.

Gelukkig drink ik nauwelijks alcohol en snap ook niet waarom alcohol bij elk verbod buiten schot blijft. Accijnzen op van alles schiet hier omhoog, maar in de supermarkt liggen de flessen drank keurig in de schappen én worden zij gepromoot via reclame en kortingen :')
pi_212786401
quote:
4s.gif Op woensdag 31 januari 2024 23:41 schreef aloa het volgende:
De 1e maand zit erop. Lichamelijk voel ik me veel beter, geestelijk merk ik het ook.
Ik wil ook doorgaan met niet meer drinken.
Er is alleen wel een soort van leegte ontstaan. Ik heb werkelijk zeeën van tijd over, die ik amper kan invullen.
Films en series keek ik altijd met drank op, ik kan er moeilijk toe komen om wat te gaan kijken momenteel.
Muziek luisteren trekt me ook even niet meer.
Het lijkt alsof ik in een diep gat ben gevallen, waaruit ik maar moeilijk kan ontsnappen. Klinkt misschien depressief, maar het voelt meer als een soort op zoek naar een andere invulling van mijn leven.
Ben nieuwsgierig hoe het nu is. Is maand 2 ook gelukt?
  maandag 11 maart 2024 @ 20:42:43 #50
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_212790706
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:23 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Ben nieuwsgierig hoe het nu is. Is maand 2 ook gelukt?
Maand 2 is ook gelukt :) 10 weken nu zonder een druppel alcohol en dat is voor mij de langste periode sinds de jaren 90 (toen ooit 5 weken vol gehouden).
Halverwege februari was wel een ding en was de behoefte naar drank behoorlijk sterk, maar uiteindelijk weten vol te houden.
Naarmate de periode vordert wordt het ook makkelijker om vol te houden heb ik wel door. De behoefte wordt steeds minder.
Ik had mezelf voorgenomen om het sowieso 3 maanden te gaan volhouden en daarna verder te kijken. En dat gaat wel lukken.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')