SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!![]()
![]()
En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK.
Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.![]()
Hoe hard gaan ze op diesel en batterij?quote:Op donderdag 9 november 2023 20:55 schreef James1988 het volgende:
Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.Bier.![]()
Voor zover ik weet is de bedoeling max 90 mph. Dat is voldoende voor de niet-geëlektrificeerde routes langs het LNER-netwerk.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:12 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hoe hard gaan ze op diesel en batterij?![]()
Wat een fantasieloos kutontwerp weer.quote:Op donderdag 9 november 2023 20:55 schreef James1988 het volgende:
En meteen een nieuwtje... Britse vervoeder LNER heeft een bestelling voor 10 treinstellen geplaatst bij CAF Rail UK.
[ twitter ]
Deze treinstellen gaan hun huidige vloot van "Intercity 225"-treinen vervangen. Ze zijn 10 bakken lang en kunnen rijden op bovenleiding, diesel en accu. Aflevering verwacht vanaf 2027.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Ja in het VK doen ze echt moeite om treinen zo lelijk mogelijk te maken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 08:42 schreef Duvel het volgende:
[..]
Wat een fantasieloos kutontwerp weer.Bier.![]()
Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien
Foto: Michael McNiven![]()
Alleen die gaan juist alweer buiten dienst per december: https://www.railmagazine.(...)ress-to-axe-novas-3squote:Op vrijdag 10 november 2023 12:41 schreef James1988 het volgende:
Een paar jaar geleden heeft CAF vergelijkbare units gebouwd voor TransPennine Express, die vind ik er toch wel erg chique uit zien
[ afbeelding ]
Foto: Michael McNiven![]()
Dat gaat over de Nova 3, een getrokken combinatie (met een Stadler lok). Die van het eerdere plaatje is de Nova 2.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:58 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Alleen die gaan juist alweer buiten dienst per december: https://www.railmagazine.(...)ress-to-axe-novas-3sMary had a little lamb
Then Mary had dessert![]()
Nee, niet chique. Gewoon weer zo'n "kijk-mij-eens-gestroomlijnd-zijn"-neus met foliebestickering.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:41 schreef James1988 het volgende:
[ afbeelding ]
Foto: Michael McNivenNiet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
TrenItalia heeft 30 meer ETR1000 stellen besteld met een optie van nog eens 10 stuks. Deze serie zal technisch ook geschikt worden gemaakt voor Nederland
https://www.treinenweb.nl(...)or-in-nederland.htmlAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Hij is pas geschikt als ie een voertuigvergunning voor Nederland heeft.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
verrek, daar heeft al die tijd het V250 materieel gestaan.
je kan het een heel klein beetje zien vanaf Streetviews
https://www.google.nl/map(...)384!8i8192?entry=ttu
op de sattelietfoto staan de stellen er (nog) niet.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
In Zwitserland hebben ze de overtreffende trap van treinvervangend vervoer, namelijk de treinvervangende helikopter.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Wanneer je als journalist besluit dat een samenvatting van youtube video schrijven ook journalistiek is:quote:Op zaterdag 11 november 2023 19:42 schreef Peterselieman het volgende:
In Zwitserland hebben ze de overtreffende trap van treinvervangend vervoer, namelijk de treinvervangende helikopter.
![]()
https://nos.nl/regio/utre(...)ens-prorail-te-groot
Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan?![]()
Het is nu pas herfst.quote:Op maandag 13 november 2023 21:29 schreef b2py het volgende:
https://nos.nl/regio/utre(...)ens-prorail-te-groot
Begrijp ik goed dat ProRail 9 maanden een onveilige situatie heeft geaccepteerd en nu plots tot de conclusie komt dat acuut gevaar voor iedereen is ontstaan?![]()
Assentellers gebruiken i.p.v. spoorstroomlopen?
Of prikspanning zoals in het noorden, al schijnen dieren daar wel gevoeliger voor te zijn.![]()
Op een tweetal routes rijdt de Britse vervoeder Transport for Wales met loc-getrokken treinen: Cardiff - Holyhead v.v. en Cardiff - Manchester v.v..
Deze treinen bestaan uit een locomotief van het type Class 67, twee tweedeklasrijtuigen van het type Mark 4, een restauratiewagen Mk4, een eersteklasrijtuig Mk4 en een "Driving Van Trailer" (stuurrijtuig zonder zitplaatsen).
Reizigers in 1e klas kunnen een maaltijd nuttigen aan boord van de trein, die ter plekke wordt bereid.
Dat heb ik vandaag gedaan, tussen Crewe en Cardiff heb ik kunnen genieten van het uitzicht en van zeer lekker eten:
Voorgerecht: soep van gebraden rode paprika's.
Hoofdgerecht: langzaam gegaarde lamsschenkel met aardappelpuree, sperziebonen en jus
Nagerecht: citroen-sponspudding met citroenroomvla.
En lekker dat het was. Het was echt heel erg goed. Mocht je eens in de buurt zijn en in de gelegenheid verkeren om deze trein te nemen, zeker doen.
Prijskaartje: een vervoerbewijs 1e klas, daarbovenop £19 voor een tweegangenmaaltijd of £22 voor een driegangenmaaltijd.![]()
Hoe hard mag je op die lijn? Ik dacht 40, dan kun je ook nog pedalen toevoegen.quote:Op maandag 13 november 2023 23:23 schreef James1988 het volgende:
Assentellers gebruiken i.p.v. spoorstroomlopen?
Of prikspanning zoals in het noorden, al schijnen dieren daar wel gevoeliger voor te zijn.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Deels 40, deels 60.quote:Op dinsdag 14 november 2023 07:24 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoe hard mag je op die lijn? Ik dacht 40, dan kun je ook nog pedalen toevoegen.![]()
https://www.railtech.com/(...)er-prices/?gdpr=denyquote:New Dutch player Heuro to compete with Eurostar to lower prices
The Eurostar is gaining more and more future competitors Shutterstock
The brand-newly established railway company Heuro aims to be the alternative to Eurostar between Amsterdam, Paris and London from 2028. RailTech spoke to Dutch founder Roemer van den Biggelaar. “We just want lower prices and more people off planes and on trains”.![]()
Stopt ie ook in Hoogeveen?quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:56 schreef Pino112 het volgende:
https://www.railtech.com/(...)er-prices/?gdpr=deny
[..]Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
GDL heeft weer stakingen aangekondigd, nog onbekend wanneer maar binnernkort:
https://www.deutschebahn.(...)gsfahrplan--12466822
Mocht iemand hier van plan zijn de gaan treinen in DE, incl. ikzelf, veel succes gewenst.Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.![]()
Dat de naam DB Netze behouden blijftquote:
Wist je trouwens dat GO in DB InfrGO staat voor gemeinwohlorientiert?
![]()
Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Wat een ravage zeg
Die ene Break van de NMBS kun je ook wel bijna een enkeltje sloop gevenAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Pas in 2028 zal ICM (Koploper) van het spoor verdwijnen. Alle 86 stellen krijgen een opknapbeurt in Onnen.
bron: https://www.facebook.com/(...)ts/6079189695517717/Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Voor degene die de komende dagen naar/in Duitsland willen treinen,
even kijken of het wel rijdt.
https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.htmlstupidity has become as common as common sense was before![]()
Dat is toch geen opknapbeurt? Ik dacht dat ze iets aan het casco gingen doen...quote:Op dinsdag 14 november 2023 20:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
Pas in 2028 zal ICM (Koploper) van het spoor verdwijnen. Alle 86 stellen krijgen een opknapbeurt in Onnen.
bron: https://www.facebook.com/(...)ts/6079189695517717/Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Het is de laatste week sowieso al ruk tussen Arnhem en Emmerich. Afgelopen maandag heb ik bus sb58 moeten nemen om terug te komen in Nederlandquote:Op dinsdag 14 november 2023 21:00 schreef marcb1974 het volgende:
https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.html
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen![]()
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn:PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven![]()
Met de auto doe je er net zo lang over als over het klassieke spoor. In dat opzicht is de optie via Parijs niet zo slecht. Totdat je de prijs bekijkt denk ikquote:Op woensdag 15 november 2023 12:38 schreef dennistd het volgende:
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn:
[ twitter ]![]()
Hoe hard wordt er in Frankrijk op het klassieke spoor gereden?Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Op het klassieke spoor wordt meestal 160 gereden.
Er zijn wel klassieke lijnen met hogere snelheden (tot 220 km/h) maar dat is vooral op routes richting Parijs.
(volgens de kaart met maximum snelheden van openrailwaymap.org)![]()
Als je naar de inrichting van het land kijkt ook vrij logisch toch?quote:Op woensdag 15 november 2023 12:38 schreef dennistd het volgende:
Een voorbeeld van hoe de spoorwegen in Frankrijk allemaal op Parijs gericht zijn:
[ twitter ]![]()
Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Narbonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Klaasje op 15-11-2023 16:09:00 ]![]()
Vorig jaar vanaf Nice naar Parijs gegaan per trein, inderdaad, het stuk langs de kust schiet niet op (ok dat traject gaat de trein die jij bedoelt niet over), Nice AIX en Provence dus net zo lang als vanaf daar naar Parijs, beide ongeveer 3 uur.quote:Op woensdag 15 november 2023 15:47 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Langs de Middelandse zeekust moet die trein zich over een zeer drukke spoorlijn wurmen en heeft hij veel stops. Pas tussen Bayonne en Carcassonne kan doorgereden worden. Dat hij een gemiddelde boven de 100 km/h per uur haalt is eigenlijk best netjes.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Er zijn in die regio wel projecten gaande om de boel te verbeteren, gelukkig.
https://www.lignenouvelle-provencecotedazur.fr/![]()
Er zijn, in België, plannen voor een trein van Oostende naar Bratislava. Via Luik, Keulen, Dresden en Praag.
https://www.hln.be/reizen(...)bratislava~aea7aee0/stupidity has become as common as common sense was before![]()
Kom maar op met die grappen over de Veurne - Seraing Oriënt Express
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
Nou ja, er is een Nederlandse ondernemer die denkt dat je in Italie (het door Hitachi opgekochte AnsaldoBreda) hogesnelheidstreinen kunt kopen die daadwerkelijk inzetbaar zijn.Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Inmiddels is de staking een feit: https://nos.nl/l/2497944. Nog bedankt voor de tip, ik was serieus een trip van plan de komende dagen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:00 schreef marcb1974 het volgende:
https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.htmlMary had a little lamb
De komende dagen... Morgenavond 18:00 is de staking al weer voorbij, dus hopelijk rijdt de boel vrijdag weer normaal.quote:Op woensdag 15 november 2023 19:40 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Inmiddels is de staking een feit: https://nos.nl/l/2497944. Nog bedankt voor de tip, ik was serieus een trip van plan de komende dagen.
Ga vrijdagavond naar Hamburg dus misschien is de wens de vader van de gedachte
Dat is nog te doen wanneer er geen hele rij voor de bus staat te wachten. Afelopen zomer ook meegemaakt, trein gaat niet verder dan Emmerich en met een fiets mag je dan in ieder geval tot Zevenaar zelf trappen, dan trapten we maar door tot Arnhem.quote:Op woensdag 15 november 2023 09:00 schreef DJMO het volgende:
[..]
Het is de laatste week sowieso al ruk tussen Arnhem en Emmerich. Afgelopen maandag heb ik bus sb58 moeten nemen om terug te komen in Nederland
Ook zo lekker op dat traject is Wesel als beginstation. Denk je, oh beginstation dan kan de fiets er zeker mee want een brutaal mens heeft de halve wereld tenslotte. Nee dan hoor je op station Wesel dat de trein uit Koblenz niet verder ging dan Oberhausen en daar omkeerde ivm eerder opgelopen vertraging. Uiteindelijk wel in Mainz aangekomen, twee uur later dan gepland. Ik dacht dat alles in Duitsland zo Gründlich was, behalve DB dan.2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .![]()
Nou ja, er is een Nederlandse forumuser die denkt dat er niets veranderd is sinds de Japanners het overnamen.quote:Op woensdag 15 november 2023 18:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Nou ja, er is een Nederlandse ondernemer die denkt dat je in Italie (het door Hitachi opgekochte AnsaldoBreda) hogesnelheidstreinen kunt kopen die daadwerkelijk inzetbaar zijn.
Heuro heeft het idee gewoon afgekeken van concurrent qbuzz/Trenitalia![]()
Tot aan de maand werkzaamheden tussen emmerich en arnhem had ik eigenlijk weinig problemen op dit traject. Maar toen ik terugkwam van vakantie? Een en al ellende: problemen aan het spoor; problemen in de materieel inzet; vervangend vervoer dat gezegd wordt ingezet te worden maar nergens terug te vinden is. Het is echt zo'n drama dat ik in staat ben om naar Aken te reizen ipv Emmerich (in de ijdele hoop dat het daar wel normaal rijdt.)quote:Op woensdag 15 november 2023 21:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dat is nog te doen wanneer er geen hele rij voor de bus staat te wachten. Afelopen zomer ook meegemaakt, trein gaat niet verder dan Emmerich en met een fiets mag je dan in ieder geval tot Zevenaar zelf trappen, dan trapten we maar door tot Arnhem.
Ook zo lekker op dat traject is Wesel als beginstation. Denk je, oh beginstation dan kan de fiets er zeker mee want een brutaal mens heeft de halve wereld tenslotte. Nee dan hoor je op station Wesel dat de trein uit Koblenz niet verder ging dan Oberhausen en daar omkeerde ivm eerder opgelopen vertraging. Uiteindelijk wel in Mainz aangekomen, twee uur later dan gepland. Ik dacht dat alles in Duitsland zo Gründlich was, behalve DB dan.Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"
Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad - My 5 minutes of fame - Heldin
Wat moeten ze nou weer dan?quote:Op dinsdag 14 november 2023 21:00 schreef marcb1974 het volgende:
https://www.bild.de/geld/(...)d-86098684.bild.html
Ik zit nu in de trein onderweg van Gronau naar Frankfurt. Tot nu toe lijken deze treinen (RB51 Dortmund, RE34 Siegen, RE99 Frankfurt) allemaal te rijden ondanks de staking. Benieuwd of het zo blijft
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven![]()
Uiteindelijk volgens planning aangekomen? Een flinke zit, Frankfurt a/M met Nahverkehrquote:Op donderdag 16 november 2023 09:38 schreef dennistd het volgende:
Ik zit nu in de trein onderweg van Gronau naar Frankfurt. Tot nu toe lijken deze treinen (RB51 Dortmund, RE34 Siegen, RE99 Frankfurt) allemaal te rijden ondanks de staking. Benieuwd of het zo blijftKranplätze müssen verdichtet sein![]()
Planning was aankomst om 15.38u, uiteindelijk om 17.39u (+121) aangekomen op Frankfurt(Main) Hbf. Eerste trein Gronau-Dortmund (v 9.20u) ging goed, vertrek Dortmund ook (al was er wel een spoorwijziging van 31 naar 11). Bij Hohenlimburg ging het in de RE34 mis: hier hebben we 50 minuten stilgestaan. Oorzaak bleek een door de staking achtergebleven autotrein aan het perron van Altena, waardoor tegentreinen een flink stuk links moesten rijden. Trein keerde uiteindelijk (naar wat ik toen nog dacht) door de vertraging in Kreuztal ipv door te rijden naar Siegen Hbf. Alternatief was de RE34 op 15 minuten achter ons, gereden door de HLB met een losse Lint. Ben dus al iets eerder overgestapt om een zitplaats te hebben daarin. Helaas bleek na vertrek uit Lennestadt-Altenhundem dat de Fahrdienstleiter van Siegen Hbf was gaan staken...quote:Op donderdag 16 november 2023 17:49 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Uiteindelijk volgens planning aangekomen? Een flinke zit, Frankfurt a/M met Nahverkehr
Zou nog geen probleem zijn: onze HLB RE34 zou keren in Siegen-Weidenau, en de aansluitende RE 99 naar Frankfurt had daar ook tijdelijk zijn beginpunt. In Kreuztal eeuwig gestaan omdat er nog een trein voor ons zou staan, uiteindelijk keerde ook deze trein hier al. Vervolgens met een overvolle gelede bus (met heel handig een defecte 3e deur) naar Weidenau. Hier nog 4 minuten over om de RE 99 naar Frankfurt te halen dus maar even een sprintje getrokken om niet nog twee uur extra vertraging op te lopen. Blijkbaar had ook niemand gelezen dat de trein vanaf dit station zou rijden, want bij vertrek om 15.54u zaten er maar een stuk of vijf reizigers in.
Maar goed, ik ben er
PM mij!
Ondertussen in België,
Dronken en boze machinist verlaat treinquote:Een schijnbaar dronken machinist heeft donderdagavond zijn trein achtergelaten in het station van Opzullik (Silly) in de provincie Henegouwen nadat hij een halte had gemist en mogelijk ook twee rode seinen zou hebben genegeerd. De NMBS is met een intern onderzoek gestart.stupidity has become as common as common sense was before![]()
Silly story
PM mij!
“Ze bleef zich verontschuldigen. We zaten verzameld in een wagon. We waren met ongeveer 25”, aldus een getuige. “Er zou een bus ons komen ophalen, maar die reed de verkeerde kant op. Vervolgens kwam er nog een chauffeur aan, maar die was volgens de treinbegeleider niet bevoegd om passagiers te vervoeren.”quote:Op vrijdag 17 november 2023 21:10 schreef marcb1974 het volgende:
Ondertussen in België,
Dronken en boze machinist verlaat trein
[..]
Na deze opeenvolging van incidenten arriveerde de shuttle uiteindelijk aan het station van Opzullik, na ongeveer drie uur wachten."
Gemanaged.![]()
Lees net op Drehscheibe dat er weer 2 ICNG onderweg naar Nederland zijn.
Is al weer even geleden dat er nieuwe stellen zijn overgebrachtAltijd onderweg naar het avontuur![]()
Hoezo mag je in een bus rijden naar niet bevoegd zijn om passagiers te vervoeren?quote:Op zaterdag 18 november 2023 11:52 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
“Ze bleef zich verontschuldigen. We zaten verzameld in een wagon. We waren met ongeveer 25”, aldus een getuige. “Er zou een bus ons komen ophalen, maar die reed de verkeerde kant op. Vervolgens kwam er nog een chauffeur aan, maar die was volgens de treinbegeleider niet bevoegd om passagiers te vervoeren.”
Na deze opeenvolging van incidenten arriveerde de shuttle uiteindelijk aan het station van Opzullik, na ongeveer drie uur wachten."
Gemanaged.Om met een bus over de openbare weg te rijden moet je een D rijbewijs hebben. Wat zou je nog extra moeten hebben om ook met mensen te mogen rijden, ik neem aan dat dit vanuit de vervoerder een vereiste is, IPV wettelijk.
Dan heb je alleen je rijbewijs en geen chauffeursdiploma. Buschauffeurs moeten dingen als BHV/AED enzo hebben.
Nadat je een vrachtwagenrijbewijs hebt gehaald mag je ook niet zomaar met alle soorten lading rijden.Bier.![]()
Moest even chauffeursdiploma opzoeken, ik ken het alleen als code 95quote:Op zondag 19 november 2023 16:36 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dan heb je alleen je rijbewijs en geen chauffeursdiploma. Buschauffeurs moeten dingen als BHV/AED enzo hebben.
Nadat je een vrachtwagenrijbewijs hebt gehaald mag je ook niet zomaar met alle soorten lading rijden.![]()
Dan zal bussen vervoeren wel deel van het bedrijfsproces zijn waardoor je er geen nodig bent. Op dezelfde manier dat je bij een grondverzet- of landbouwbedrijf ook geen code 95 hoeft te hebben zeg maar, zolang je je eigen machines of producten vervoert.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Hoe dan ook: Regeltjes >>>>>>>>>>>>>>>> mensen.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
![]()
We hebben op zaterdag geen IC2 beschikbaar dus maken we er een ICE van. Qua tijd win je niets...
Het zijn wettelijke eisen, daar kom je niet onderuit, en die wettelijke eisen zijn er omdat mensen belangrijker zijn dan ijzer schuiven. Als die Nationale Maatschappij der Belgisch Schijtverkeer zijn zaakjes op orde zou hebben, zou dit ook niet gebeurd zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 17:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Hoe dan ook: Regeltjes >>>>>>>>>>>>>>>> mensen.Bier.![]()
Snap ik, maar alsof je niet kunt rijden zonder code 95. Stel je laat mensen drie uur staan wachten in de kou, is ook niet zonder gevaar.
Zouden die Bulgaarse en Roemeense chauffeurs er ook aan hebben voldaan bij het treinvervangend vervoer eerder dit jaar?Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Zou hun werkgever het riskeren ze in te zetten zonder?quote:Op zondag 19 november 2023 22:20 schreef derLudolf het volgende:
Snap ik, maar alsof je niet kunt rijden zonder code 95. Stel je laat mensen drie uur staan wachten in de kou, is ook niet zonder gevaar.
Zouden die Bulgaarse en Roemeense chauffeurs er ook aan hebben voldaan bij het treinvervangend vervoer eerder dit jaar?Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
PM mij!
Zijn de problemen tussen Arnhem en Emmerich inmiddels een beetje verholpen?Ik heb er één en ik ben er trots op
Die vingerverfsmiley zal inmiddels wel een jaar of 20 oud zijn?quote:Op maandag 20 november 2023 10:53 schreef James1988 het volgende:
Waar is die vingerverf-emoticon? @:Duvel
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Het klinkt echt als "we hebben op papier iets ontwikkeld en dat gaan we gewoon gelijk maar helemaal zonder praktische tests uitrollen".quote:Op maandag 20 november 2023 14:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
Spoorstoplicht is wel een nieuw hoofdstuk in de debilisering van communicatie..
Als ze op 10 strategische plekken zo'n ding hadden neergezet hadden ze dit ruim van tevoren kunnen weten.Bier.![]()
Hij is echt wel getest, die seinengasten bij ProRail zijn met alles super voorzichtig, reken maar dat er een paar mensen heel slecht slapen.quote:Op maandag 20 november 2023 20:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Het klinkt echt als "we hebben op papier iets ontwikkeld en dat gaan we gewoon gelijk maar helemaal zonder praktische tests uitrollen".
Als ze op 10 strategische plekken zo'n ding hadden neergezet hadden ze dit ruim van tevoren kunnen weten.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Ze hebben het op zich wel in het wild getest, vorig jaar zijn een aantal seinen bij Meteren vervangen door NG-seinen.
Probleem is echter: de spoorlijn loopt daar noord-noordoost/zuid-zuidwest. Heel veel ervaring met zichtbaarheid van zo'n sein bij laaghangende zon zul je dan niet krijgen.
ProRail schrijft inmiddels ook wat de gevolgen zijn voor het grote project in Tilburg: de bouw van een extra perron. Dat gaat nu 2 jaar vertraging krijgen.
https://www.prorail.nl/ni(...)eden-station-tilburg
Ik vraag me echt af welke knuppel heeft bedacht om die NG-seinen al grootschalig te gaan plaatsen in en rond Tilburg zonder definitieve goedkeuring.![]()
En door die opmerking van Stefan over een oplichtende 6 begrijp ik ook ineens waarom de Britten bij hun alfanumerieke indicators ervoor kiezen om alles maar vol te gooien met LEDs i.p.v. alleen wat er ter plaatse nodig is.
Als hier de zon op staat licht alles op, i.p.v. dat er "RA" verschijnt terwijl dat niet hoort.
RA staat voor "right away" ofwel "rijden maar".![]()
Nouja parallel doorlopen van testprocedure en mee ontwerpen in nieuwe infra kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Echter onvoldoende rekening gehouden met onzekerheden, terwijl het optimisme waarschijnlijk overheersde door de positieve testperioden.quote:Op maandag 20 november 2023 21:02 schreef James1988 het volgende:
Ze hebben het op zich wel in het wild getest, vorig jaar zijn een aantal seinen bij Meteren vervangen door NG-seinen.
Probleem is echter: de spoorlijn loopt daar noord-noordoost/zuid-zuidwest. Heel veel ervaring met zichtbaarheid van zo'n sein bij laaghangende zon zul je dan niet krijgen.
[ twitter ]
ProRail schrijft inmiddels ook wat de gevolgen zijn voor het grote project in Tilburg: de bouw van een extra perron. Dat gaat nu 2 jaar vertraging krijgen.
Ik vraag me echt af welke knuppel heeft bedacht om die NG-seinen al grootschalig te gaan plaatsen in en rond Tilburg zonder definitieve goedkeuring.![]()
Daarom zitten er in de oude cijferbakken altijd meer lampen dan nodig. Die nieuwe hebben dat niet...?quote:Op maandag 20 november 2023 21:12 schreef James1988 het volgende:
En door die opmerking van Stefan over een oplichtende 6 begrijp ik ook ineens waarom de Britten bij hun alfanumerieke indicators ervoor kiezen om alles maar vol te gooien met LEDs i.p.v. alleen wat er ter plaatse nodig is.
[ link | afbeelding ]
Als hier de zon op staat licht alles op, i.p.v. dat er "RA" verschijnt terwijl dat niet hoort.
RA staat voor "right away" ofwel "rijden maar".
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Daarom zei ik ook 10 strategische plekken. Niet één.quote:Op maandag 20 november 2023 21:02 schreef James1988 het volgende:
[ twitter ]
Ik vraag me echt af welke knuppel heeft bedacht om die NG-seinen al grootschalig te gaan plaatsen in en rond Tilburg zonder definitieve goedkeuring.Bier.![]()
Voor zover ik weet wordt er tegenwoordig alleen het minimale in die bakken gestopt, ook bij de bestaande AY-seinen. Er zit wel een kap omheen die schaduw werpt, maar dat is bij het NG-sein ook.quote:Op maandag 20 november 2023 21:20 schreef Duvel het volgende:
[..]
Daarom zitten er in de oude cijferbakken altijd meer lampen dan nodig. Die nieuwe hebben dat niet...?
In de korte tijd dat men lichtgeleiders gebruikte zat er dan nog een plexiglas plaat voor, maar volgens mij is men daarmee gestopt bij het overstappen naar LED. Misschien was er te veel schoonmaakwerk voor nodig.![]()
Oh ja, ik wist al dat ik er nog ergens iets over gelezen had!Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Bij dit soort zaken heb je een paar stappen:quote:Op maandag 20 november 2023 21:21 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Daarom zei ik ook 10 strategische plekken. Niet één.
- Een zo volledig mogelijk dossier op papier.
- Dit aanvullen met allerlei vormen van praktijkproeven. In dit geval zijn er drie zichtproeven in Dinslaken en één in Haaksbergen geweest.
- Een eerste toepassing als pilot (in dit geval Meteren) en op basis van de resultaten van de pilot een beperkt bredere uitrol een voorlopige toelating.
- Na een bredere uitrol "10 strategische locaties" op basis van de resultaten van evaluatie vervolgens een definitieve vrijgave/toelating.
In principe zie je dat in de aanpak prima ruimte is voor al deze stappen als dat allemaal goed gaat..:
Eerst Meteren en Westhaven. Daarna echt niet de meest ingewikkelde locaties als Apeldoorn, Tilburg, Almere Oostvaarders e.d. . Tegelijkertijd is in dit hele proces is eigenlijk geen goede fallback ingebouwd geweest voor als het mis zou gaan en hierdoor is er in feite ook geen ruimte om oneffenheden rustig weg te werken of verdere uitrol tijdelijk uit te stellen. Het contract met de oude leverancier was al opgezegd (want in feite kon aanbestedingsrechtelijk één leverencier die het al meer dan 60 jaar doet allang niet meer). Het lullige is alleen dat er ook ontwerpen zijn waar het nieuwe sein wél zichtbaar te plaatsen is maar het oude niet. Doordat het hele verhaal nu krakend en piepend tot stilstand komt wordt dat wel spannend...![]()
Dinslaken en Haaksbergen. De meest bereden Strecken van het Nederlandse spoorwegnet.
Sorry jongens ik weet niet waar jullie je hoofd hebben maar als dit een IT-project was en dit was de proeftuin zonder verder vervolg zou ik het project terug hebben gegeven aan de baas met de mededeling dat hij maar iemand anders moet vinden om een gedoemd project te managen.Bier.![]()
Nieuw model intercity verliest onderdeel: geen treinverkeer tussen Meppel en Steenwijkquote:Bovenleiding
Het defect ontstond toen de testtrein over een zogeheten spanningsloze brug reed. Boven het spoor op die brug bevindt zich geen bovenleiding. "Daarna komt er weer spoor met bovenleiding. Precies op het stuk waar de pantograaf de bovenleiding weer raakt, is er iets misgegaan. Door de impact is de pantograaf losgeraakt", legt de NS-woordvoerder uit.
[ Bericht 31% gewijzigd door Pino112 op 21-11-2023 18:16:33 (Bron aangepast ) ]![]()
Gelukkig geen deuren, bodemplaten en dat soort zaken die losgeraakt zijnquote:Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Klinkt als een niet onjuist geconfigureerde / niet werkende hoogtebegrenzing waar de Flirts ook al eens problemen mee hadden.
/edit: Info bij de buren (somda):Überhaupt geen hoogtebegrenzing aanwezig dus.quote:ICNG-B gebruikt voor 1.5 kv en 3 kv dc dezelfde stroomafnemer. De hoogtebegrenzer is daarom op belgische hoogte afgesteld. Daarom moet je de ICNG beschouwen als Buitenlands materieel en moet de stroomafnemer neer bij stroomloze bruggen. Ook bij de ICNG-NL moet dit, voor het geval er een verkeerd (voor Beldgie) afgestelde stroomafnemer op zit en om vergissingen te voorkomen voor het geval dat je een ICNG-B mee hebt dat je het niet vergeet. Als de stroomafnemer op stond bij de brug is dit een fout van de MCN TTC.
Edit: Dit is de info welke in de mat-instructie ICNG word verteld.
[ Bericht 54% gewijzigd door Mambo_No5 op 21-11-2023 19:03:18 ]![]()
Het is nog veel eenvoudiger, bij een stroomloze brug altijd stroomafnemer neer. Hartstikke eenvoudigquote:Op dinsdag 21 november 2023 18:53 schreef Mambo_No5 het volgende:
Klinkt als een niet onjuist geconfigureerde / niet werkende hoogtebegrenzing waar de Flirts ook al eens problemen mee hadden.
/edit: Info bij de buren (somda):
[..]
Überhaupt geen hoogtebegrenzing aanwezig dus.![]()
Ik kan 't even online niet meer terugvinden hoe het exact zit helaas, maar heb ooit meegekregen dat de in België gebruikte pantografen geen hoogtebegrenzing hebben. Wellicht is dat echter een Kok/Klepel verhaal en is de begrenzing simpelweg een stuk hoger ingeregeld; wellicht dat iemand daar meer van af weet als ik..Binnen Nederland is in ieder geval een hoogte van 5.50 Meter standaard, de in België gebruikte hoogte kan ik echter niet vinden momenteel.
![]()
Klopt, in België geldt er geen hoogtebegrenzing.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Ik ben een leek. wilt iemand uitleggen hoe het precies werkt bij een stroomloze brug.
Moet een machinist zelf de pantograaf laten zakken?Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Normaal gesproken kan volstaan worden met het omzetten van een schakelaar. Na de brug staan borden wanneer de stroom weer ingeschakeld kan wordenquote:Op dinsdag 21 november 2023 20:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik ben een leek. wilt iemand uitleggen hoe het precies werkt bij een stroomloze brug.
Moet een machinist zelf de pantograaf laten zakken?
Altijd onderweg naar het avontuur![]()
De tractie naar nul brengen, doorrollen en weer tractie geven bij het bord met het aantal bakken dat je vast hebt. Tractie naar nul om de grootte van de vlamboog bij het loskomen van de stroomafnemer te beperken. De stroomafnemer wordt omhoog geleid, veert uit tot 5m86, en een de andere kant hangt een opvangconstructie die 'm weer langzaam naar 5m50 reguleert.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Normaal gesproken kan volstaan worden met het omzetten van een schakelaar. Na de brug staan borden wanneer de stroom weer ingeschakeld kan wordenNiet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Dat hoeft niet omdat de stroomafnemer (wanneer goed afgesteld) in hoogte begrensd is.quote:Op dinsdag 21 november 2023 20:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Moet een machinist zelf de pantograaf laten zakken?Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Dit is onjuist. Geen idee wat voor opleiding die collega heeft gehad, maar zowel de binnenlandse ICNG als de ICNG-B hebben gewoon een hoogtebegrenzer en beide treintypes gelden dus ook gewoon als 'binnenlands'. Je mag dus gewoon met opgezette stroomafnemer stroomloze bruggen passeren indien dat volgens de borden is toegestaan.quote:Op dinsdag 21 november 2023 18:53 schreef Mambo_No5 het volgende:
/edit: Info bij de buren (somda):
[..]
Überhaupt geen hoogtebegrenzing aanwezig dus.
Bij de Belgische variant is het een dynamische hoogtebegrenzer die per landinstelling in het TCMS (Train Control and Management System, zeg maar de boordcomputer) een specifieke hoogte heeft (ja, ook voor België is er een hoogtebegrenzer actief, zodat de stroomafnemer niet onbeperkt naar boven gaat). In België is het inderdaad wel iets hoger dan in Nederland.
Wat hier precies mis is gegaan weet ik niet. Wellicht een fout in de configuratie van dat specifieke treinstel, aangezien andere ICNG-B treinstellen dezelfde ritten zonder problemen hebben doorlopen, maar dat is pure speculatie.
[ Bericht 3% gewijzigd door MTL op 21-11-2023 23:47:35 ]![]()
Ik kan de hoogtebegrenzing niet in de Belgische wet terugvinden; volgens mij ga je dan gewoon naar de algemene waarde uit de TSI: 6m50.quote:Op dinsdag 21 november 2023 21:29 schreef MTL het volgende:
[..]
In België is het inderdaad wel iets hoger dan in Nederland.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Kan goed, exacte waardes ken ik niet uit mijn hoofd. Maar zonder enige vorm van hoogtebegrenzing zou de stroomafnemer volledig uitklappen en omslaan, dan kan je die niet meer zonder monteur gebruiken, dus zit er een begrenzer op om te voorkomen dat zoiets gebeurt.![]()
Nou, de kogel is door de kerk. De treinverbinding tussen Amsterdam en Londen wordt een half jaar stilgelegd. Lekker gewerkt, jongens.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Wat een dombo's. Passagiers komen te voet, maar vertrekken te paard, dus dat wordt een lekkere klus als dat ding weer opgestart wordt. En de vliegmaatschappijen lachen zich kapot.quote:Op vrijdag 24 november 2023 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, de kogel is door de kerk. De treinverbinding tussen Amsterdam en Londen wordt een half jaar stilgelegd. Lekker gewerkt, jongens.Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
Niet helemaal.quote:Op vrijdag 24 november 2023 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, de kogel is door de kerk. De treinverbinding tussen Amsterdam en Londen wordt een half jaar stilgelegd. Lekker gewerkt, jongens.
Van Amsterdam naar Londen moet je in Brussel opstappen.
Van Londen naar Amsterdam kan je wel gewoon in Amsterdam uitstappen.![]()
![]()
stupidity has become as common as common sense was before![]()
Je gaat dan in Brussel door de douane. Dank je wel, Brexit.quote:Op vrijdag 24 november 2023 18:55 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Niet helemaal.
Van Amsterdam naar Londen moet je in Brussel opstappen.
Van Londen naar Amsterdam kan je wel gewoon in Amsterdam uitstappen.![]()
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
He, wij kunnen ons gaan opmaken voor een nexit.quote:Op zaterdag 25 november 2023 00:03 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je gaat dan in Brussel door de douane. Dank je wel, Brexit.
Iedere reis naar het buitenland wordt dan weer een douane controle.stupidity has become as common as common sense was before![]()
Een reis naar het VK betekende altijd al een grenscontrole daar heeft de Brexit niets aan veranderd.![]()
Groot Brittannië heeft nooit deel uitgemaakt van Schengen maar wel van vrij vervoer van goederen.
Paspoortcontrole moest sinds de tijd van Napoleon altijd al. Controle op goederen is nieuw.Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij![]()
Ik mag toch hopelijk niet aannemen dat Eurostar zo suf is om de treinen vanuit Amsterdam leeg naar Brussel terug te laten rijden maar ze inzet als extra Eurostar Amsterdam-Brussel?Same shit, different day
SC hopper present![]()
Londen > Amsterdam in de ochtend
Amsterdam > Brussel > Parijs in de middag
Afrangeren, schoonmaken/veiligheidscheck
Parijs > Londen in de avond![]()
![]()
Of ze doen gewoon hetzelfde als ze in 2018-2020 deden: in Brussel iedereen eruit, na schoonmaken/veiligheidscheck met nieuw ingestapte passagiers alsnog doorrijden naar Londen.Daar heb ik niks van gemerkt toen ik laatst naar Londen ging vanaf Amsterdam.quote:Op zaterdag 25 november 2023 00:24 schreef stavromulabeta het volgende:
Controle op goederen is nieuw.![]()
Wat vinden jullie van die nieuwe Mini Cabins van Nightjet? Aan de ene kant vind ik het wel een uitkomt, dat delen van cabines voor slapen vind ik mezelf te oud voor, dat ken ik allemaal wel. Maar solo een prive cabine nemen is daarentegen wel erg duur. Maar om nou de gehele reis te liggen....er is ook geen bar rijtuig oid en de stoelen worden (terecht) apart verkocht.
Dus als iemand deze in de planning heeft staan ben ik benieuwd naar ervaringen. Geen idee overigens of ze ook vanaf Amsterdam gaan rijden.![]()
Zo te zien zitten er in de wand nog klapstoeltjes. Dus dan kun je daar nog zitten. Hoewel het zo te zien één klapstoeltje is per vier slaapplekken.quote:Op zaterdag 25 november 2023 03:06 schreef tjoptjop het volgende:
Maar om nou de gehele reis te liggen....er is ook geen bar rijtuig oid en de stoelen worden (terecht) apart verkocht.
[ afbeelding ]
Verder wel eens dat het voor een lange rit niet optimaal is zonder bistro. Maar dit is wel een verbetering ten opzichte van met z’n zessen in couchette of zitrijtuig.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)![]()
Vanuit Amsterdam zal nog even duren, maar volgens mij is het wel het plan om uiteindelijk de hele vloot te vervangen.quote:Op zaterdag 25 november 2023 03:06 schreef tjoptjop het volgende:
Wat vinden jullie van die nieuwe Mini Cabins van Nightjet? Aan de ene kant vind ik het wel een uitkomt, dat delen van cabines voor slapen vind ik mezelf te oud voor, dat ken ik allemaal wel. Maar solo een prive cabine nemen is daarentegen wel erg duur. Maar om nou de gehele reis te liggen....er is ook geen bar rijtuig oid en de stoelen worden (terecht) apart verkocht.
[ afbeelding ]
Dus als iemand deze in de planning heeft staan ben ik benieuwd naar ervaringen. Geen idee overigens of ze ook vanaf Amsterdam gaan rijden.
Ik ga wel eens met de Nightjet naar Wenen vanuit Arnhem. Ik neem dan zo'n gedeelde drie-bed cabine en tegen die tijd zijn de bedden al uitgeklapt, ik weet niet of dat bij vertrek uit Amsterdam of in de couchette ook zo is. Maar in ieder geval, dan kun je ook nergens zitten. Dus dat is meestal een uurtje wat ongemakkelijk staan en met de sekt die je krijgt en een eventueel extra biertje kennismaken met de nieuwe reisgenoten en daarna het bed in. 's Avonds mis ik de stoelen eigenlijk nooit, zo'n wiebelend gesprek is 'deel van de charme'
's Ochtends lijkt me wel een ander verhaal. Ik zie dat ze in die mini-cabine omschrijving ook 'opklapbaar tafeltje voor ontbijt' hebben staan, dat lijkt me liggend iets meer gedoe. Maargoed, ik ben al vaker in een lege andere cabine gezet voor het ontbijt, dus misschien dat het in de praktijk wat makkelijker gaat.
Nu is Arnhem-Wenen wel een rit van pakweg 9 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends, dus heel veel tijd heb je ook weer niet over. Hoe ze dit op eventueel langere ritten waar ook nog een dagdeel bij zit gaan doen weet ik niet.Mary had a little lamb
Ik weet niet of dit al eerder gedeeld is, maar hier is een interessante video van een kerel die mee is gereden met de eerste rit van de trein:quote:Op zaterdag 25 november 2023 03:06 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Dus als iemand deze in de planning heeft staan ben ik benieuwd naar ervaringen. Geen idee overigens of ze ook vanaf Amsterdam gaan rijden.
Betreft de Mini Cabins: Het is geen klapstoeltje aan de muur, maar een tafeltje. Je kan wel rechtop in je bed zitten, wat in de huidige nachttrein lastig is.
Ziet er verder prima uit, dus dit wil ik wel eens proberen als ze vanuit Nederland gaan rijden.
gr gr![]()
Je vergeet de 3 uur vertraging die je er standaard bij krijgt.quote:Op zaterdag 25 november 2023 11:05 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nu is Arnhem-Wenen wel een rit van pakweg 9 uur 's avonds tot 8 uur 's ochtends, dus heel veel tijd heb je ook weer niet over. Hoe ze dit op eventueel langere ritten waar ook nog een dagdeel bij zit gaan doen weet ik niet.![]()
Dank voor de link, dit klinkt wel goed. Op foto's is hoogte wat lastig in te schattenquote:Op zaterdag 25 november 2023 11:07 schreef b2py het volgende:
As always, Seat 61 heeft een uitstekend artikel met ook foto's van de mini cabins.Vooralsnog dus alleen nog van Hamburgquote:I'm 6' 2" and can easily sit up and type on a laptop on the table in my mini-cabin.Ik denk dat die plaat onder het raam in het gangpad wordt bedoeld. Uit die Seat61 review: There are tip-up seats in the corridor if you want to sit outside your mini cabin.quote:Op zaterdag 25 november 2023 11:20 schreef Quyxz_ het volgende:
Betreft de Mini Cabins: Het is geen klapstoeltje aan de muur, maar een tafeltje. Je kan wel rechtop in je bed zitten, wat in de huidige nachttrein lastig is.![]()
Ik dacht eerst dat het een foutje was op het display, maar er rijden vandaag dus echt stoptreinen Nijmegen-Rotterdam Stadion v.v.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Het klopt, want Rotterdam Centraal is in z'n geheel gesloten vanwege werkzaamheden. Dat is volgend weekend ook het geval, in dat weekend rijdt men tot Lombardijen.
Eerder dit jaar was er ook zo'n weekend, toen reden er rechtstreekse treinen tussen Rotterdam Alexander en Schiedam Centrum. Dat is nu niet het geval, waarschijnlijk niet mogelijk vanwege de aard van de werkzaamheden.![]()
Ziet er goed uitquote:Op zaterdag 25 november 2023 11:20 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Ik weet niet of dit al eerder gedeeld is, maar hier is een interessante video van een kerel die mee is gereden met de eerste rit van de trein:
Betreft de Mini Cabins: Het is geen klapstoeltje aan de muur, maar een tafeltje. Je kan wel rechtop in je bed zitten, wat in de huidige nachttrein lastig is.
Ziet er verder prima uit, dus dit wil ik wel eens proberen als ze vanuit Nederland gaan rijden.
Ik heb echt veel geluk gehad met mijn nachttrein-ritten, maar in het algemeen inderdaad een goed punt.quote:Op zaterdag 25 november 2023 14:54 schreef James1988 het volgende:
[..]
Je vergeet de 3 uur vertraging die je er standaard bij krijgt.
Ik zeg het ook wel vaker, maar gegeven hoe graag men zogenaamd de trein als alternatief voor het vliegtuig zou willen zien is het echt bizar hoe weinig serieuze aandacht internationale treinritten krijgen. Zo’n nachttrein die voorrang moet geven aan alles en iedereen in Duitsland, een Eurostar die gewoon een half jaar uit de roulatie is.. en dat is dan nog verbindingen die er überhaupt al zijn.Mary had a little lamb
Vroeger kreeg zo'n trein de "D-trein" status en moest alles er voor wijken...quote:Op zaterdag 25 november 2023 22:45 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik heb echt veel geluk gehad met mijn nachttrein-ritten, maar in het algemeen inderdaad een goed punt.
Ik zeg het ook wel vaker, maar gegeven hoe graag men zogenaamd de trein als alternatief voor het vliegtuig zou willen zien is het echt bizar hoe weinig serieuze aandacht internationale treinritten krijgen. Zo’n nachttrein die voorrang moet geven aan alles en iedereen in Duitsland, een Eurostar die gewoon een half jaar uit de roulatie is.. en dat is dan nog verbindingen die er überhaupt al zijn.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Okay, na de introductie zit er radio chatter onder gemonteerd wat er op dit rangeerstation rondgaat en het is echt bizarre lingo
edit; ik vind het ook interessant om te zien dat ze alle individuele wagons apart sorteren; ik geloof dat de meest recente filmpjes die ik zag van heuvelen op Maschen de wagens ook per 2 of 3 naar beneden kwamen soms.
[ Bericht 12% gewijzigd door DeaDLocK2K op 26-11-2023 19:11:03 ]Bier.![]()
![]()
[ Bericht 100% gewijzigd door stavromulabeta op 27-11-2023 06:44:27 ]Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij![]()
Dat bedoel ik inderdaad. In rijtuigen met zijgang (coupes) zie je wel vaker dat op die plek klapstoeltjes worden gemonteerd.quote:Op zaterdag 25 november 2023 15:14 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik denk dat die plaat onder het raam in het gangpad wordt bedoeld. Uit die Seat61 review: There are tip-up seats in the corridor if you want to sit outside your mini cabin.
Nu is het alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst met zo’n klassiek rijtuig heb gereisd. Maar in mijn herinnering vond ik die klapstoeltjes in de zijgang tamelijk irritant. Dit omdat het gelijk de doorloop belemmert.Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)![]()
In februari 2020 gooide in Duitsland een 13-jarige jongen een radio vanaf een brug op een trein, terwijl zijn vrienden het filmden. Nu is de inmiddels 17-jarige veroordeeld tot het betalen van de schade: ¤42.000 in maandelijkse termijnen. Als ie over 9 jaar ¤20.000 betaald heeft wordt hem de rest kwijtgescholden....
https://bahnblogstelle.co(...)-sich-schadenersatz/PM mij!
Ruim 185 euro per maand, daar had hij ook een hoop andere dingen van kunnen doen.quote:Op dinsdag 28 november 2023 01:01 schreef dennistd het volgende:
In februari 2020 gooide in Duitsland een 13-jarige jongen een radio vanaf een brug op een trein, terwijl zijn vrienden het filmden. Nu is de inmiddels 17-jarige veroordeeld tot het betalen van de schade: ¤42.000 in maandelijkse termijnen. Als ie over 9 jaar ¤20.000 betaald heeft wordt hem de rest kwijtgescholden....
https://bahnblogstelle.co(...)-sich-schadenersatz/Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
quote:Op donderdag 30 november 2023 19:08 schreef b2py het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)n-mogelijk-nog-weken
hahaha
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Als ik het me goed herinner zijn er metrolijnen in India met 25kV op de bovenleiding. En veel metro's zijn op normaalspoor in plaats van breedspoor. Maar niet alles.quote:Bier.![]()
In China, HK, Japan, Z. Korea en Singapore rijd 99% van de metro(-achtige) meuk iig gewoon op bovenleidingquote:Op donderdag 30 november 2023 23:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner zijn er metrolijnen in India met 25kV op de bovenleiding. En veel metro's zijn op normaalspoor in plaats van breedspoor. Maar niet alles.![]()
Nieuwe plannen om op regionaal of landelijk niveau te kunnen blijven rijden bij code rood winterweer:
Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan![]()
De Noord-Zuidlijn was in een vroeg ontwerpstadium ook met bovenleiding bedacht.quote:Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Wauw, ze hebben het wiel opnieuw uitgevondenquote:Op vrijdag 1 december 2023 08:57 schreef James1988 het volgende:
Nieuwe plannen om op regionaal of landelijk niveau te kunnen blijven rijden bij code rood winterweer:
Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan
Nu de praktijk nogAltijd onderweg naar het avontuur![]()
M'n trein in Haren (Ems) had vertraging, 10 minuten. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt op dit traject
"Ist es wirklich so schlimm?"quote:Op woensdag 29 november 2023 15:19 schreef Mambo_No5 het volgende:
FAQ met Roland, die eerder wel eens voorbij gekomen is met z'n eigen diesellok. Mooi figuur
Nein, viel schlimmer
Ook mooi dat hij direct duidelijk maakt dat zoiets echt iets voor "alte Hasen" is en er echt heel veel bij komt kijken.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
De ironie dat in zowat heel Zuid-Duitsland het treinverkeer is gestaakt vanwege de schnee.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:57 schreef James1988 het volgende:
Spoorsector past voorbereiding op winterweer aan![]()
München, een stad die autorijden echt enorm onaantrekkelijk aan het maken is, is volgens mij compleet onbereikbaar. Tenminste, het Hbf is er compleet uitgegooid.quote:Op zaterdag 2 december 2023 08:56 schreef b2py het volgende:
[..]
De ironie dat in zowat heel Zuid-Duitsland het treinverkeer is gestaakt vanwege de schnee.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Eigenlijk alles ten zuiden van de lijn Stuttgart-Nürnberg heeft best wel last van winters weer, en in de wijde regio van München is het treinverkeer compleet stilgelegd.
S-Bahn München rijdt nog een pendeldienst tussen Westkreuz en Leuchtenbergring (één stop na Ost) maar dat is het ook wel.![]()
Het eind een tijdperk, de HVV schaft het perronkaartje af.
Ik wist niet eens dat dat (nog) bestond, anders had ik zo'n kaartje gekocht twee weken terug.
https://www.rnd.de/reise/(...)7NJ3PP7BNFECKKQ.htmlKranplätze müssen verdichtet sein![]()
Rondom de fabriek geen idee. Maar het is wel een feit dat metro's hulppantografen hebben om op opstelterreinen en in de werkplaats te kunnen rijden. Op plekken waar personeel het spoor moet oversteken heb je liever geen derde rail. Zo'n hulppantograaf is alleen wat minder groot en robuust uitgevoerd dan een normale pantograaf, waardoor je alleen met beperkte snelheid mag en de positie van de bovenleiding nauwer luistert.quote:Op zondag 3 december 2023 02:24 schreef exelletor het volgende:
[..]
Het is heel normaal dat een metrostel rondom de fabriek met een pantograaf rijdt.
Naast natuurlijk de metro's die bedoeld zijn/waren om onder een bovenleiding te rijden, zoals Amsterdamse BN'etjes, en s3 die op de Amstelveenlijn gereden hebben en de Rotterdamse metro's op de voormalige Hofpleinlijn en Hoekse lijn rijden.
[ Bericht 10% gewijzigd door stavromulabeta op 03-12-2023 07:11:48 ]Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij![]()
Hebben ze in Nederland ook niet kleine pantograafjes voor als ze in een onderhoudsbedrijf zijn?quote:Op zondag 3 december 2023 02:24 schreef exelletor het volgende:
[..]
Het is heel normaal dat een metrostel rondom de fabriek met een pantograaf rijdt.Bier.![]()
In Amsterdam wel.quote:Op zondag 3 december 2023 09:59 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Hebben ze in Nederland ook niet kleine pantograafjes voor als ze in een onderhoudsbedrijf zijn?Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Een sneltram is geen metro. Daarom hebben ze bijvoorbeeld knipperlichten.quote:Op zondag 3 december 2023 08:18 schreef b2py het volgende:
In Rotterdam op het sneltramgedeelte rijden ze ook onder de waslijnNiet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Zo te zien kan je er ook in zitten. Staan zeker niet, maar omdat het low-budget is, is het leuk voor vooral jongeren.quote:Op zaterdag 25 november 2023 03:06 schreef tjoptjop het volgende:
[ afbeelding ]
Dus als iemand deze in de planning heeft staan ben ik benieuwd naar ervaringen. Geen idee overigens of ze ook vanaf Amsterdam gaan rijden.![]()
De sneeuw ligt zelfs op de bovenleiding, dan kun je idd weinig meer.quote:Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
De nieuwe treinstellen voor Merseyrail (Class 777) hebben een kleine accu aan boord die wordt gebruikt voor bewegingen in en rond de opstelterreinen. Eenmaal buiten rijden ze op 3e rail.
Sommige stellen hebben een groter accupakket waarmee ze kunnen doorrijden naar het nieuwe station Headbolt Lane.![]()
https://www.msn.com/nl-nl(...)-te-laat/ar-AA1kVAf6quote:Krant: ongeveer helft Duitse intercitytreinen arriveert te laat
BERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) heeft in november de slechtste punctualiteitscijfers in acht jaar neergezet met zijn langeafstandstreinen. Vorige maand arriveerde ongeveer de helft van de ICE's en normale intercity's van de onderneming te laat op bestemming, schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag.
Een trein wordt daarbij als op tijd beschouwd als deze minder dan zes minuten te laat is. Geannuleerde treinen tellen niet mee in de statistieken, evenals gemiste aansluitingen. De belangrijkste oorzaak voor de vertragingen waren bouwwerkzaamheden. Daar zijn er de laatste tijd veel meer van dan een paar jaar terug, omdat er veel achterstallig onderhoud moet worden gedaan.
Volgens de Duitse transportminister Volker Wissing is het slechte cijfer in feite te wijten aan tientallen jaren van verwaarlozing van de infrastructuur. Maar in de bouwwerkzaamheden ligt volgens hem ook de oplossing. "Er is geen ontkomen aan de algemene renovatie van het spoor als we weer meer stipte treinen willen hebben."
Volgend jaar wordt de spoorlijn tussen Mannheim en Frankfurt, een van de belangrijkste verkeersaders van het Duitse spoorwegnet, volledig gerenoveerd. "Dit zal een positieve invloed hebben op de betrouwbaarheid en stiptheid in heel Duitsland", aldus de politicus.![]()
De stroomafnemer zit in de regel onder de rijdraad.quote:Op zondag 3 december 2023 12:18 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
De sneeuw ligt zelfs op de bovenleiding, dan kun je idd weinig meer.Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Zijn er nog mensen te porren voor een rondje D op de 27e of 28e? Heb deze maand weer een DeutschlandticketKranplätze müssen verdichtet sein![]()
Ja, in Duitsland weten ze ook wel hoe ze de trein een onaantrekkelijk alternatief voor auto of vliegtuig moeten maken.quote:Op zondag 3 december 2023 16:24 schreef James1988 het volgende:
[..]
https://www.msn.com/nl-nl(...)-te-laat/ar-AA1kVAf6Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Als er iemand nog naar Belgie wil de komende 2 dagen,
neem niet de trein.
Die kutvakbonden moeten daar weer eens staken
https://www.hln.be/binnen(...)-je-hinder~a6c318c2/stupidity has become as common as common sense was before![]()
In Duitsland ook opeens een staking donderdag/vrijdagquote:Op dinsdag 5 december 2023 22:34 schreef marcb1974 het volgende:
Als er iemand nog naar Belgie wil de komende 2 dagen,
neem niet de trein.
Die kutvakbonden moeten daar weer eens staken
https://www.hln.be/binnen(...)-je-hinder~a6c318c2/![]()
Vanaf morgen 22h00 tot vrijdag 22h00quote:Op woensdag 6 december 2023 21:20 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
In Duitsland ook opeens een staking donderdag/vrijdag
https://www.bild.de/polit(...)k-86348634.bild.html
En mogelijk vanaf 19 dec staking met onbepaalde termijnstupidity has become as common as common sense was before![]()
Hadden ze beter begin van de week kunnen doen, toen reed er in delen van D toch nietsquote:Op woensdag 6 december 2023 21:20 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
In Duitsland ook opeens een staking donderdag/vrijdag
Niemand?quote:Op maandag 4 december 2023 17:32 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er nog mensen te porren voor een rondje D op de 27e of 28e? Heb deze maand weer een Deutschlandticket
Ik heb er in België ooit nog kunnen (moeten) kopenquote:Op zaterdag 2 december 2023 19:34 schreef derLudolf het volgende:
Het eind een tijdperk, de HVV schaft het perronkaartje af.
Ik wist niet eens dat dat (nog) bestond, anders had ik zo'n kaartje gekocht twee weken terug.
https://www.rnd.de/reise/(...)7NJ3PP7BNFECKKQ.html1993 of zo.
Er moet gewoon gewerkt wordenquote:PM mij!
In Bangalore heb ik ooit een steekpenning betaald om onder de bekeuring uit te komen voor het niet hebben van een perronkaartje.quote:Op donderdag 7 december 2023 13:32 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik heb er in België ooit nog kunnen (moeten) kopen1993 of zo.
De boete was 150 roepie ofzo. Heb die schat 500 roepies gegeven. Have fun.Bier.![]()
Paar weken geleden stond ik op Emmerich-Elten, toen er twee treinen richting arnhem uitvielen. Over vervangend vervoer werd niets omgeroepen, stond ook niks in de app. Het regende dus lopen naar Zevenaar zat er ook niet. De trein richting Dusseldörf reed wel, dus ik ben na advies van @qltel maar naar station emmerich gegaan waar ik na een uur wachten op bericht over vervangend vervoer een buskaartje a 13,60 euro kocht voor de SB58 naar Nijmegen. Op het moment dat die aan kwam rijden stond er een medewerker van DB te schreeuwen dat er elk moment een vervangende bus naar Arnhem zou komen. Ja, lekker op tijd knuppel, nu heb ik al een kaartje gekocht voor de reguliere bus
Na een kleine week toch maar eens op zoek gegaan en een teruggave verzoek ingediend voor de vervangende reiskosten. Kreeg net een mailtje van Vias Rail dat ze het erg vervelend vonden voor me, en dat ze uiteraard mijn kosten vergoeden. Vind ik netjes. Bij de NS kost het me soms meer moeite om GTBV aan te vragen
Ik heb er één en ik ben er trots op
Nee ik ook nog niet, dus daarom dacht ik, laat ik iets plannenquote:Op donderdag 7 december 2023 19:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik weet nog niet hoe die dagen er voor mij uit zien
In Parijs was het ook een zooitje toen vanmiddag de treinbeveiliging kapot ging door lekkage en zowel RER A, B als D werd stilgelegd in hartje Parijs https://www.leparisien.fr(...)GCTI7EKUUC4UMTAE.php![]()
Netjes hoor. Ben ik toch blij dat ik in Duitsland altijd m'n fiets meeneem in de trein. Heeft op zaterdag ook wel eens een nadeel dat moeders met kinderwagens voor gaan en je wel eens een trein moet overslaan.quote:Op donderdag 7 december 2023 17:32 schreef DJMO het volgende:
Paar weken geleden stond ik op Emmerich-Elten, toen er twee treinen richting arnhem uitvielen. Over vervangend vervoer werd niets omgeroepen, stond ook niks in de app. Het regende dus lopen naar Zevenaar zat er ook niet. De trein richting Dusseldörf reed wel, dus ik ben na advies van @:qltel maar naar station emmerich gegaan waar ik na een uur wachten op bericht over vervangend vervoer een buskaartje a 13,60 euro kocht voor de SB58 naar Nijmegen. Op het moment dat die aan kwam rijden stond er een medewerker van DB te schreeuwen dat er elk moment een vervangende bus naar Arnhem zou komen. Ja, lekker op tijd knuppel, nu heb ik al een kaartje gekocht voor de reguliere bus
Na een kleine week toch maar eens op zoek gegaan en een teruggave verzoek ingediend voor de vervangende reiskosten. Kreeg net een mailtje van Vias Rail dat ze het erg vervelend vonden voor me, en dat ze uiteraard mijn kosten vergoeden. Vind ik netjes. Bij de NS kost het me soms meer moeite om GTBV aan te vragen2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .![]()
Oh wow, dat lijkt me een helse spitsopgave dan.quote:Op donderdag 7 december 2023 21:50 schreef b2py het volgende:
In Parijs was het ook een zooitje toen vanmiddag de treinbeveiliging kapot ging door lekkage en zowel RER A, B als D werd stilgelegd in hartje Parijs https://www.leparisien.fr(...)GCTI7EKUUC4UMTAE.phpBier.![]()
Dat klopt, maar ik zie op de foto een paar draden heel erg doorhangen.quote:Op zondag 3 december 2023 22:07 schreef Duvel het volgende:
[..]
De stroomafnemer zit in de regel onder de rijdraad.Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
Als het in Châtelet-Les Halles mis gaat dan gaat het ook goed mis. Het is een knooppunt voor de RER A, B en D. Maar ik ben wel een liefhebber van het RER systeem. Het mooiste systeem binnen de EU. Geweldig materieel etc. Vooral de RER E is een kleine hobby van mij.quote:Op donderdag 7 december 2023 21:50 schreef b2py het volgende:
In Parijs was het ook een zooitje toen vanmiddag de treinbeveiliging kapot ging door lekkage en zowel RER A, B als D werd stilgelegd in hartje Parijs https://www.leparisien.fr(...)GCTI7EKUUC4UMTAE.php![]()
Zou morgen alles weer als 'normaal' rijden in Duitsland? Of zijn de effecten van de staking langer voelbaar?stupidity has become as common as common sense was before![]()
Misschien een enkele trein die nog uitvalt, maar in principe rijdt alles weer gewoon.quote:Op vrijdag 8 december 2023 13:36 schreef marcb1974 het volgende:
Zou morgen alles weer als 'normaal' rijden in Duitsland? Of zijn de effecten van de staking langer voelbaar?PM mij!
Heb je het nieuwe materieel op die lijn al gezien?quote:Op vrijdag 8 december 2023 13:13 schreef Cherni het volgende:
[..]
ik ben wel een liefhebber van het RER systeem. Het mooiste systeem binnen de EU. Geweldig materieel etc. Vooral de RER E is een kleine hobby van mij.![]()
Nee, we moeten ook nog wachten op de uitbreiding van de lijn. Maar de z22500 is het materieel wat ik dan mooi vind. Ik moet nog eens een keer ter plekke gaan kijken.quote:Op vrijdag 8 december 2023 17:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Heb je het nieuwe materieel op die lijn al gezien?
En wat ik mooi vond was de ms61 maar die diende alleen op de RER A. Niet de refurbished maar de oudere modellen. Sowieso vind ik het nieuwste mat. niet zo mooi. Ook in NL. Het is allemaal een eenheidsworst geworden.
[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 09-12-2023 10:59:10 ]![]()
Ik vind die eenheidsworst in Nederland heel erg meevallenquote:Op zaterdag 9 december 2023 10:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nee, we moeten ook nog wachten op de uitbreiding van de lijn. Maar de z22500 is het materieel wat ik dan mooi vind. Ik moet nog eens een keer ter plekke gaan kijken.
En wat ik mooi vond was de ms61 maar die diende alleen op de RER A. Niet de refurbished maar de oudere modellen. Sowieso vind ik het nieuwste mat. niet zo mooi. Ook in NL. Het is allemaal een eenheidsworst geworden.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Ik bedoel het is allemaal stroomlijnmat. en Lightrail. Veel lijkt op die vreselijke hamsterbakken. Ik mis gewoon een loc. met rijtuigen. Maar oké een reiziger zal dat niet boeien. Die moet gewoon comfortabel van A naar B vervoerd worden. En het liefst op tijd.quote:Op zaterdag 9 december 2023 20:08 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ik vind die eenheidsworst in Nederland heel erg meevallen
Och ja ik heb van mijn collega's het schaalmodel van de marklin 1855(Eindhoven) gekregen. Een loc waar ik zelf op heb gereden. Een mooi aandenken.![]()
quote:Op zondag 10 december 2023 11:31 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik mis gewoon een loc. met rijtuigen.
In maart moet ik een paar dagen in Slovenië zijn. Vanuit Erasmus+ staat er ¤275 reiskosten vergoeding en er is een "green travel" toeslag van ¤40 ofzo. Totaal ¤315
5 dagen Interrail 1e klas is ¤376
Hmmm, misschien eens kijken of daar een leuk rondje van is te maken.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Ik was zondagmiddag nog even in Nijverdal voor de overbrenging van Lintjes naar Zwolle:
PM mij!
Het gaat weer lekker in de Schipholtunnel, men is bij de werkzaamheden "vergeten" dat er boven een wissel ook nog een stuk bovenleiding hoort te hangen![]()
![]()
Jep. Dat was ook de reden van de 'logistieke beperkingen' afgelopen weekend. Zonder dat wissel was de dienstregeling niet maakbaar.![]()
O...k... Dat is wel apart. Wat is de bron van dit bericht?
[ Bericht 38% gewijzigd door Duvel op 11-12-2023 19:47:53 ]Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe![]()
Wat is er aan de hand met die nieuwe intercity-treinen? Zat van het weekend in een nieuw treinstel en ding kraakte en piepte op lagere snelheid continue zo ernstig dat ik dacht hoe gaan die nieuwe treinstellen een jaar of 20 mee. Ik zat wel naast een sluisje naar een andere coupe maar klonk lang niet goedDing wiebelde ook relatief veel voor mijn gevoel.
![]()
Als je boven een draaistel gaat zitten, dan wiebelt een trein inderdaad
Als je een rustige rit wil, dan kan je (bij alle treinen overigens) het beste middenin de bak gaan zitten.
En dat soort geluiden bij de bakovergang zijn niets vreemds. Zal vast bij het eerstvolgende onderhoud weer gesmeerd worden en dan hoor je het een tijdje niet meer. Of ga aan de andere kant van de bakovergang zitten, waar nog een tussendeur zit tussen de stoelen en de bakovergang zelf. Dan hoor je het ook minder.![]()
ICM balkon vibesquote:Op dinsdag 12 december 2023 10:14 schreef MTL het volgende:
Als je boven een draaistel gaat zitten, dan wiebelt een trein inderdaad
Als je een rustige rit wil, dan kan je (bij alle treinen overigens) het beste middenin de bak gaan zitten.
En dat soort geluiden bij de bakovergang zijn niets vreemds. Zal vast bij het eerstvolgende onderhoud weer gesmeerd worden en dan hoor je het een tijdje niet meer. Of ga aan de andere kant van de bakovergang zitten, waar nog een tussendeur zit tussen de stoelen en de bakovergang zelf. Dan hoor je het ook minder.Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
Stukje over de nieuwe, of toch opnieuw geïntroduceerde, nachttrein Berlijn-Parijs: https://www.theguardian.c(...)t-time-almost-decade
Grootste nieuws voor mij is dat het blijkbaar mogelijk is een trein dwars door Duitsland te sturen zonder vertraging
Mary had a little lamb
"The first nighttrain in a decade"quote:Op dinsdag 12 december 2023 16:32 schreef De_Hertog het volgende:
Stukje over de nieuwe, of toch opnieuw geïntroduceerde, nachttrein Berlijn-Parijs: https://www.theguardian.c(...)t-time-almost-decade
Grootste nieuws voor mij is dat het blijkbaar mogelijk is een trein dwars door Duitsland te sturen zonder vertraging
De trein Parijs-Moskou was niet enkel voor Parijs-Moskou te boeken?Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
VIRM schommelt ook zo lekker met geluid op de balkons, mis het bijna.quote:Op maandag 11 december 2023 21:55 schreef Jeroboam het volgende:
Wat is er aan de hand met die nieuwe intercity-treinen? Zat van het weekend in een nieuw treinstel en ding kraakte en piepte op lagere snelheid continue zo ernstig dat ik dacht hoe gaan die nieuwe treinstellen een jaar of 20 mee. Ik zat wel naast een sluisje naar een andere coupe maar klonk lang niet goedDing wiebelde ook relatief veel voor mijn gevoel.
![]()
Dat arriva is wel een kutbedrijf he,
trein rijdt WEER bijna 2 maanden niet
Kies dan een taal, maar doe het niet half om half ...quote:Update Laatste update
12 december 2023, 23:40
Tussen Meppel en Leeuwarden there are no trains door herstelwerkzaamheden.
The trains will run normally again around 05:30 uur op woensdag 13 december 2023.
https://www.rijdendetrein(...)en-meppel-leeuwardenAltijd onderweg naar het avontuur![]()
En dat is dan de Nederlandse webpaginavquote:Op woensdag 13 december 2023 00:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Kies dan een taal, maar doe het niet half om half ...
https://www.rijdendetrein(...)en-meppel-leeuwardenKlik je op Engels wordt er al meer Engels, with uitzondering of the reisadvies.
Het lijkt erop dat het in de bron al niet goed gaat. Dit staat nu op ns.nl:quote:Op woensdag 13 december 2023 00:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Kies dan een taal, maar doe het niet half om half ...
https://www.rijdendetrein(...)en-meppel-leeuwarden![]()
![]()
Zal wel ergens een nieuwe feature zijn dan nog niet overal is doorgevoerd. Ik zag de afgelopen dagen in de reisplanner ook af en toe bijzondere codes langskomen, zoals "SHORTER_TRAIN"Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij![]()
Volgens mij is men inderdaad bezig met het volledig tweetalig maken van de reisinformatie, een veelgevraagde feature. Blijkbaar gaat daar iets niet helemaal goed![]()
![]()
Reizigers 3,5 uur gestrand met nieuwe intercity, trein die redding moest bieden gaat óók stuk
Reizigers in de intercity direct van Rotterdam naar Schiphol hebben vanmorgen urenlang stilgestaan. De trein, een IC Nieuwe Generatie (ICNG), viel na een minuut of tien stil en kon niet verder. De evacuatietrein die inzittenden na lange tijd oppikte ging vervolgens óók stuk.
Het zijn inmiddels bekende problemen voor mensen die veel op het traject reizen. Bijna de helft van de gloednieuwe treinen komt te laat, of rijdt helemaal niet. ,,Het is echt gênant", zegt reiziger Joost de Pauw nadat hij na ruim 3,5 uur eindelijk op eindbestemming Schiphol is aangekomen.
Hij vertrok met zo'n 280 andere reizigers rond 08.50 uur vanaf Rotterdam Centraal voor een rit die normaal gezien 26 minuten duurt. Voor die snelheid betalen ze een toeslag van 2,90 euro. ,,Maar na ongeveer tien minuten hield hij ermee op. We hebben vervolgens zeker twee uur in een trein gezeten die niets deed.”
Vorige week schreef deze site al over de problemen met de nieuwe treinen, die volgens sommigen ‘nog beroerder dan probleemtrein Fyra is'. En dat terwijl de NS al afscheid aan het nemen is van de oude treinen. De Pauw herkende zich in het artikel en mailde na enkele uren stilstand in een weiland over zijn situatie. ,,Er waren ook bejaarden en baby's aanwezig. Dat kan niet.” Voor zover hij kon zien was er niemand direct hulpbehoevend en de sfeer was rustig. Maar de grote vertraging leverde veel ergernis op.
Evacuatietrein óók stuk
Zeker toen de trein die hen moest evacueren óók stukging. ,,Die kwam na lange tijd. Iedereen kon de eerste trein uit, en de tweede in. Maar die bleef vervolgens stilstaan in een tunnel. Dat was helemaal vervelend, omdat je daar geen bereik had.” Daarna reed de evactuatietrein met een slakkengang van zo'n 30 kilometer per uur richting Schiphol.
Ook die nieuwe trein was van de ‘nieuwe generatie'. De machinist liet de reizigers weten dat hij de spanning van de stroomkabels ‘niet op zijn systeem’ kon krijgen, maar een woordvoerder van de NS wil nog niet ingaan op de oorzaak. ,,Dat wordt uitgelezen op de werkplaats.”
De Pauw is niet de enige die erover klaagt. Ook via X laten gestrande reizigers van zich horen: ‘Hoe kan het dat die nieuwe treinen steeds stuk gaan? De evacuatietrein waar we nu inzitten is ook stuk. Al vier uur onderweg.’ Op zijn vraag komt online geen antwoord. En een ander: ‘Wat gaat er gebeuren? Worden we opgepikt? Worden we weggesleept? Zit ik hier nog uren in de trein? Laat even wat weten. En leer er nou eens van. Dit is niet de eerste keer.’
De NS-woordvoerder vraagt om uitdrukkelijk te noemen dat ze het erg vervelend vindt voor de reizigers. Iedereen die grote vertraging heeft opgelopen kan zijn geld terugvragen.
‘Samenloop van omstandigheden’
Hoewel de Spoorwegen nog niet wil ingaan op de oorzaak van het probleem van woensdagochtend, liet het vorige week weten dat op dit traject sprake is van ‘een samenloop van omstandigheden’, met de werkzaamheden op de stations Rotterdam Centraal en Schiphol als belangrijkste punt. Maar die zijn inmiddels achter de rug. De NS erkent ook dat er ‘kinderziekten’ in de nieuwe treinen van fabrikant Alstom zitten. Als klap op de vuurpijl heeft NS minder reservetreinen beschikbaar. Vanwege de komst van de IC Nieuwe Generatie is al afscheid genomen van diverse oude treinen die op de hsl reden.
bron https://www.ad.nl/binnenl(...)t-ook-stuk~aae2c033/![]()
Die krant bedoelt: vanwege de zwaar vertraagde komst van de IC Nieuwe Generatie.
Het oorspronkelijke instroomplan ICNG had best veel speelruimte om vertragingen en kinderziektes op te vangen, maar daar is volledig gebruik van gemaakt.![]()
Tijd dat er stelconplaten langs de HSL komen te liggen zodat er in geval van nood bussen langs kunnen.Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!![]()
Heh bah context. Thx!quote:Op woensdag 13 december 2023 15:13 schreef James1988 het volgende:
Die krant bedoelt: vanwege de zwaar vertraagde komst van de IC Nieuwe Generatie.
Het oorspronkelijke instroomplan ICNG had best veel speelruimte om vertragingen en kinderziektes op te vangen, maar daar is volledig gebruik van gemaakt.Bier.![]()
Dat is flauwekul, latente vraag is geen constante. Als je pak hem beet de A7 tussen Groningen en Winschoten verviervoudigd naar 2*8 rijstroken betekent dat echt niet dat het verkeer daar ook met een factor vier toeneemt.quote:Op woensdag 13 december 2023 22:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Meer asfalt zorgt alleen maar voor een navenante toename aan verkeer.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2023 00:23:59 ]![]()
Dat is geen flauwekul, dat is een feit en dat is ook al decennia bekend: https://eightify.app/summ(...)n-t-work-urbanopolis Het heet Induced Demand. En je kan hoog van de toren blazen met je zestienbaansweg tussen Hoogeveen en Groningen, daar is gewoon niet genoeg aanbod.
In de randstad is dat aanbod er wel en op het moment dat je meer asfalt neerlegt pakken mensen sneller de auto.Bier.![]()
Komt ook omdat de hoeveelheid mensen gewoon blijft toenemen..quote:Op donderdag 14 december 2023 09:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dat is geen flauwekul, dat is een feit en dat is ook al decennia bekend: https://eightify.app/summ(...)n-t-work-urbanopolis Het heet Induced Demand. En je kan hoog van de toren blazen met je zestienbaansweg tussen Hoogeveen en Groningen, daar is gewoon niet genoeg aanbod.
In de randstad is dat aanbod er wel en op het moment dat je meer asfalt neerlegt pakken mensen sneller de auto.![]()
Het Spoorwegmuseum zal daar minder blij mee zijnquote:Op donderdag 14 december 2023 13:00 schreef MTL het volgende:
En iedereen alvast gefeliciteerd met het slopen van de 4011
Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Sinds wanneer bewaart het Spoorwegmuseum het oudste stel van een serie?
Ze kunnen in 2028 ofzo vast wel een stel uitkiezen om twee kopbakken van te bewaren.
Of tegen die tijd wil misschien wel iemand een "Stichting Mat'77 Koploper-vier" oprichten.![]()
Als dat een argument is dan hadden ze de 4001 moeten redden voordat ze erop gingen schieten.quote:Op donderdag 14 december 2023 18:47 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het Spoorwegmuseum zal daar minder blij mee zijnOpinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Is die SGMm van het museum eigenlijk nog rijvaardig of zal die alleen maar een statisch object zijn?![]()
Volgens de Railwiki is het ding in 2022 nog in Leidschendam geweest voor onderhoud. Dat zal niet zijn als het alleen maar een standbeeld is toch?quote:Op vrijdag 15 december 2023 08:56 schreef James1988 het volgende:
Is die SGMm van het museum eigenlijk nog rijvaardig of zal die alleen maar een statisch object zijn?Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Dat induced demand geïnduceerde vraag bestaat weet ik, maar jij stelde dit:quote:Op donderdag 14 december 2023 09:58 schreef DeaDLocK2K het volgende:
In de randstad is dat aanbod er wel en op het moment dat je meer asfalt neerlegt pakken mensen sneller de auto.Meer asfalt zorgt dus alleen maar voor een toename zolang de geïnduceerde vraag er is, wanneer die er niet is de verkeerstoename dus niet navenant. In de Randstad geldt dat inderdaad tot op zekere hoogte, maar lang niet overal.quote:Op woensdag 13 december 2023 22:40 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Meer asfalt zorgt alleen maar voor een navenante toename aan verkeer.
Of meer asfalt bijbouwen wenselijk is is een andere vraag, maar dat het uitbreiden van infrastructuur over het algemeen (spoor, wegen, enzovoorts) noodzakelijk is gezien de Nederlandse bevolkings- en economische groei lijkt mij vanzelfsprekend. Tot op zekere hoogte hangt die geïnduceerde vraag overigens ook samen met de totaal verziekte huizenmarkt, mensen worden praktisch in de trein/auto gedwongen doordat ze geen passende woning dichtbij hun werk of vice versa kunnen vinden.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2023 11:50:06 ]![]()
Nou, dit was er dus aan de hand met die 3,5 uur stranding met ICNG. Niks mis met de trein. Het lag ergens anders aan:
https://www.geenstijl.nl/5173950/leuk![]()
Maar dan nog is het natuurlijk de vraag of de machinist te weinig instructie gehad heeft of dat het gewoon een ongelofelijke prutser is
Gezien de zin 'daar krijgen ze woorden met elkaar waardoor Mcn uiteindelijk niets meer wil doen' neig ik naar het tweede....
PM mij!
Nah, dit is een initieel 'rapport'. Het lijkt (het wordt momenteel nog onderzocht) allemaal iets genuanceerder te liggen dan dan hier wordt aangegeven, aan beide kanten.
Ook de treinen worden toch nog onder de loep genomen voor alle zekerheid, ook al zou het mij heel erg verbazen als daar nog heel veel spannends uit zou komen. Zo te lezen hebben de treinen gedaan wat ze moesten doen, maar wie weet worden de instructies naar de machinisten aangepast om ze nog duidelijker te maken.![]()
Die wordt een stukje naar het zuiden verplaatst, wat ook niet meer dan terecht isquote:Op vrijdag 15 december 2023 20:18 schreef MTL het volgende:
Oh? Wordt die fasescheiding ook weggehaald? Ik meende alleen die bij Zevenbergsche Hoek.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Ze pakken de koploper die in de beste technische staat is, niet per se de 4011quote:Op donderdag 14 december 2023 21:56 schreef ReisT het volgende:
Sinds wanneer bewaart het Spoorwegmuseum het oudste stel van een serie?
Ze kunnen in 2028 ofzo vast wel een stel uitkiezen om twee kopbakken van te bewaren.
Of tegen die tijd wil misschien wel iemand een "Stichting Mat'77 Koploper-vier" oprichten.Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Oh, nee sorry. Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 15 december 2023 20:18 schreef MTL het volgende:
Oh? Wordt die fasescheiding ook weggehaald? Ik meende alleen die bij Zevenbergsche Hoek.![]()
Groeten vanaf Hamm. De RE6 van 10:44 had 70 minuten vertraging. En nu nog 5 extra omdat mensen niet snappen dat een treindeur dicht moet.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Nergens voor nodig toch?quote:Op zaterdag 16 december 2023 12:00 schreef derLudolf het volgende:
omdat mensen niet snappen dat een treindeur dicht moet.
PM mij!
Die man wist tenminste hoe stroom voor de airco te besparenquote:2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .![]()
Geinige feature van de NS site:
https://www.ns.nl/reisinformatie/externe-schermen/
Kun je een vertrekstaat genereren van diverse stationsAltijd onderweg naar het avontuur![]()
En daarvoor verdien je een gepersonaliseerd vertrekbord van Augsburg Hbf, enjoyquote:Op zondag 17 december 2023 00:09 schreef Peterselieman het volgende:
Geinige feature van de NS site:
https://www.ns.nl/reisinformatie/externe-schermen/
Kun je een vertrekstaat genereren van diverse stations
Eurobahn heeft een dikke monopolie volgens de NS :'lquote:Op zondag 17 december 2023 00:30 schreef derLudolf het volgende:
[..]
En daarvoor verdien je een gepersonaliseerd vertrekbord van Augsburg Hbf, enjoy
[ afbeelding ]Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen![]()
Leuke video over de Tilburgse LocHal, de voormalige NS-werkplaats die enkele jaren geleden is omgebouwd tot een kunst- en cultuurcentrum.
![]()
Zag vanochtend een nieuwe melding op de schermen ‘deze trein rijdt niet vanaf hier …’ en daarna heb ik niet kunnen lezen. Stond onder een trein naar Brussel te Amsterdam C![]()
Ik zit te kijken naar de IC Berlijn in juli maar hij stopt niet in Hilversum en Amersfoort en rijdt direct door naar Deventer zie ik. Wordt hij omgeleid via Zwolle ofzo, kan zo snel niet zien of er werkzaamheden zijn.![]()
Dat zijn deze werkzaamheden, anderhalve maand geen treinen via Amersfoort:
Prorail: Vernieuwing emplacement Amersfoort West
Via Zwolle is de gebruikelijke omleidingsroute.![]()
Nog meer stakingen bei unsere Nachbarn![]()
https://www.treinreiziger(...)rige-spoorstakingen/
Worden de Nightjets ook door de stakingen getroffen eigenlijk?Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Zijn de eerste die eruit gaan zo ongeveerquote:Op woensdag 20 december 2023 20:43 schreef derLudolf het volgende:
Nog meer stakingen bei unsere Nachbarn![]()
https://www.treinreiziger(...)rige-spoorstakingen/
Worden de Nightjets ook door de stakingen getroffen eigenlijk?stupidity has become as common as common sense was before![]()
Oh geweldigquote:Op woensdag 20 december 2023 20:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Zijn de eerste die eruit gaan zo ongeveer![]()
Is de staking dus ook bij DB Netze (of waar werken de lui op de Stellwerke etc werken) want tot Köln is het Nederlands personeel en daarna Oostenrijks?Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Deventer is de beste stad van Nederland zien we wel weer.quote:Op woensdag 20 december 2023 12:36 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik zit te kijken naar de IC Berlijn in juli maar hij stopt niet in Hilversum en Amersfoort en rijdt direct door naar Deventer zie ik. Wordt hij omgeleid via Zwolle ofzo, kan zo snel niet zien of er werkzaamheden zijn.Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
Weet niet meer waar ik het las, daar gaven ze duidelijk aan dat bij voorgaande stakingen de nachttreinen als eerste stopten.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:58 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Oh geweldig![]()
Is de staking dus ook bij DB Netze (of waar werken de lui op de Stellwerke etc werken) want tot Köln is het Nederlands personeel en daarna Oostenrijks?
Ah, in je eigen link staat het ook
Lekkere koekstadwaus <3quote:Op woensdag 20 december 2023 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Deventer is de beste stad van Nederland zien we wel weer.Bier.![]()
Maar goed, ik moet in maart naar Slovenië en wou dat het een Interrail doen. Last Minute vliegticket wordt misschien duur, bovendien kost me dat dan extra geld want dan het Interrail ticket kun je vast niet terug.
Dus zal binnenkort wel een vliegticket kopen.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Oh ja.quote:Op woensdag 20 december 2023 21:06 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Weet niet meer waar ik het las, daar gaven ze duidelijk aan dat bij voorgaande stakingen de nachttreinen als eerste stopten.
Ah, in je eigen link staat het ook
Ik was dinsdag nog twee keer op station Deventer. In zo een snelle oogopslag is het een stuk minder triest gesteld met de stadsbussen in Deventer dan in Zwolle ten opzichte van de vorige dienstregeling. Er zit nu één keer per twee uur een gat van een half uur, dus 3,5 bus per uur in een kwartierdienst verder.
Toen ik hier kwam wonen gingen er in de spits 8 bussen per uur van 2 verschillende haltes, en 12 per uur met een klein beetje verder lopen naar een derde halte. Nu zijn het twee lijnen van dezelfde halte in een halfuursdienst die zich samen tot een kwartierdienst verdichten. In de spits gaan er nog 2 van de tweede halte. De meest dichtstbijzijnde halte naast het huis is helaas geen spoor meer van terug te vinden.Bier.![]()
https://www.interrail.eu/(...)fund-exchange-policyquote:Op woensdag 20 december 2023 21:14 schreef derLudolf het volgende:
Maar goed, ik moet in maart naar Slovenië en wou dat het een Interrail doen. Last Minute vliegticket wordt misschien duur, bovendien kost me dat dan extra geld want dan het Interrail ticket kun je vast niet terug.
Dus zal binnenkort wel een vliegticket kopen.stupidity has become as common as common sense was before![]()
Bussenquote:Op woensdag 20 december 2023 21:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik was dinsdag nog twee keer op station Deventer. In zo een snelle oogopslag is het een stuk minder triest gesteld met de stadsbussen in Deventer dan in Zwolle ten opzichte van de vorige dienstregeling. Er zit nu één keer per twee uur een gat van een half uur, dus 3,5 bus per uur in een kwartierdienst verder.
Toen ik hier kwam wonen gingen er in de spits 8 bussen per uur van 2 verschillende haltes, en 12 per uur met een klein beetje verder lopen naar een derde halte. Nu zijn het twee lijnen van dezelfde halte in een halfuursdienst die zich samen tot een kwartierdienst verdichten. In de spits gaan er nog 2 van de tweede halte. De meest dichtstbijzijnde halte naast het huis is helaas geen spoor meer van terug te vinden.![]()
![]()
Vreemd eigenlijk, Interrail geeft je 85% terug maar als je 'm via een tussenpersoon koopt kun je 100% terug krijgen?quote:Op woensdag 20 december 2023 21:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
https://www.interrail.eu/(...)fund-exchange-policy
https://allaboard.eu/interrail![]()
Blijkbaar een plotselinge staking bij Eurotunnel, dus het treinverkeer door de kanaaltunnel is opgeschort. Fijn zo voor de feestdagen.![]()
Duurt nog 3 dagen..quote:Op donderdag 21 december 2023 15:35 schreef MTL het volgende:
Blijkbaar een plotselinge staking bij Eurotunnel, dus het treinverkeer door de kanaaltunnel is opgeschort. Fijn zo voor de feestdagen.![]()
Daarom mogen ze, tegen alle regels in, doorgaan met rijden.quote:Op vrijdag 22 december 2023 19:40 schreef b2py het volgende:
Gênant: https://www.treinreiziger(...)en-vol-vertragingen/stupidity has become as common as common sense was before![]()
Conclusie: ijzer schuiven is beter voor de punctualiteit dan reizigers vervoerenquote:Op vrijdag 22 december 2023 19:40 schreef b2py het volgende:
Gênant: https://www.treinreiziger(...)en-vol-vertragingen/Altijd onderweg naar het avontuur![]()
Waar lees je dat in het stuk?quote:Op vrijdag 22 december 2023 20:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Conclusie: ijzer schuiven is beter voor de punctualiteit dan reizigers vervoeren![]()
Het ongeluk in de Gotthardbasistunnel werd veroorzaakt door een gebroken wiel. Reparatie gaat even duren, niet alleen vanwege de vervanging van de sluisdeur en wissel maar ook ruim 7 km in beton gegoten spoor. Interessant filmpje van de SRF op youtube over het ongeval, de herstelwerkzaamheden, mogelijkheden om een ontspoorde wagon te detecteren en de veiligheidssystemen in de tunnel.
![]()
En ja hoor, het jaar loopt weer op zijn eind. Deze keer, ach, we hebben de selectie compleet, waarom wachten? Hobbyreisjes per trein maak ik eigenlijk allang niet meer, met uitzondering van de jaarlijkse Nieuwjaarsronde. Ook al ging er op reisjesgebied nogal wat mis, het heeft onder de streep toch weer een bonte schakering nationaal en internationaal spoor op de foto opgeleverd. Fijne kerssemus en gelukkig nieuwjaar allemaal![]()
1. Deventer, 26 januari 2023. Je zou het bijna vergeten, maar het is dit jaar blijkbaar ook zonnig weer geweest. Ook iets van lang vervlogen tijden: een 1700 voor de Pimpel. Hier is de westbound Pimpel (naar Amsterdam dus) onderweg langs de pas gemaaide berm over de spoordijk tussen het station en de brug over de IJssel.
2. Wuppertal, Duitsland, 24 februari 2023. Het eerste geplande reisje was een minicruise van Eemshaven naar het Noorse Kristiansand. Helaas kregen we de avond voor vertrek om een uur of tien een SMS-je dat de hele boel geannuleerd was waardoor we halsoverkop een alternatieve invulling voor dat weekend moesten zoeken. Niet zo lang verhaal kort: We kwamen terecht in Wuppertal, waar we uiteraard ook een paar ritjes maakten met de wereldberoemde Schwebebahn. Hier steekt een blauwe set de kruising over vlakbij het eindstation Vohwinkel.
3. Innsbruck, Oostenrijk, 31 maart 2023. Het uienweer is inmiddels niet meer te vermijden. Hier gaat een rode tram van lijn 1 toch proberen om zijn eindpunt Bergisel te bereiken. @dennistd, @ReisT, @Peterselieman en ikzelf waren hier verzeild geraakt in het kader van de al genoemde Nieuwjaarsronde. Was best een prima weekend eigenlijk.
4. Hannöversche Südbahn, Duitsland, 2 april 2023. Tussen Nörten-Hardenberg en Northeim, waar de Schnellfahrstrecke Hannover-Würzburg (waar wij op rijden) en de Hannöversche Südbahn (Kursbuchstrecke 350) even een paar honderd meter uit elkaar liggen, is een Alstom Coradia LINT41, net als wij dus, onderweg naar Hannover. We waren op de terugweg uit Innsbruck.
5. 's-Hertogenbosch, 19 mei 2023. Voor mijn 50e verjaardag had ik een ritje met de Dinner Train kado gekregen van twee van mijn liefste vriendenHier staat de trein, met een omgestickerde 1600/1700/1800 van Train Charter op kop, klaar voor vertrek voor een rondje via Tilburg, Breda, Dordrecht, Rotterdam, Gouda en Utrecht terug naar 's-Hertogenbosch.
6. Deventer, 3 juni 2023. VSM-stoomloc 23 071 komt samen met nog een andere waterkoker door het station gedaverd in het kader van (denk ik) een NVBS-rit ter gelegenheid van het één of ander.
7. Pfaffenthal-Kirchberg, Luxemburg, 16 juli 2023. Enkele jaren geleden is er een treinstation aangelegd bij Pfaffenthal, een hippe wijk in Luxemburg-stad. In een opperste vlaag van geldverkwisting is besloten een funiculaire aan te leggen tussen het treinstation en de gelijknamige tramhalte 200 meter verderop. Voor luie mensen. Omdat het kan@Cat-astrophe en ik hebben even een paar ritjes gemaakt natuurlijk. Niet zo verwonderlijk dat het OV in heel Luxemburg gratis is.
8. Utrecht Centraal, 18 augustus 2023. Een ICE met blauwe streep (en nog wat gelegenheidsbestickering) vertrekt net richting Arnhem en Duitsland.
9. Bulduri, Letland, 29 september 2023. Een citytrip met @liesje1979 en @kwiwi bracht mij naar deze voormalige Sovjetrepubliek. We hebben net een lange wandeling langs het strand achter de rug, en hebben zojuist de trein terug naar Riga gemist. Deze ER2T-7113-03R van de Letse Staatsspoorwegen is gebouwd door het in 2017 opgeheven Rigas Vagonbuves Rupnica. Eigen makelij dus. De trein rijdt op Russisch breedspoor van 1520 mm.
10. Manningtree, Engeland, 8 oktober 2023. Treinstel 528 heeft mij hier na een ware hindernisbaan afgezet vanuit Witham, waar ik wegens werkzaamheden met 2 metro's en een bus naartoe moest vanuit London. Ik was op 7 oktober thuis vertrokken met het idee vanaf London de Caledonian Sleeper te pakken voor een weekje Schotland, maar dat liep in de soep vanwege overvloedige regenval.
11. Praha Hlavni Nadrazi, Tsjechië, 26 november 2023. Na afloop van een weekendje Praag komt een hypermoderne Siemens Vectron van de Ceske Drahy het aftandse schroot van GreenCityTrips voorrijden voor een 14 uur durende wasmachinetrommel-ervaring van 840 km terug naar Deventer.
12. Oslo, Noorwegen, 2 december 2023. Verreweg het beste reisje van het jaar was een citytrip naar Oslo met een collegaatje, georganiseerd door de personeelsvereniging van mijn werk. Hier zien we tram 131 op lijn 12 naar Majorstuen, al helemaal ingepakt in kerstlichtjes.
Eerdere versies: 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Flash op 24-12-2023 21:07:41 ]Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen![]()
Is dat dat hok waar al die lui aan de chroom-6 zaten?quote:Op dinsdag 19 december 2023 01:47 schreef James1988 het volgende:
Leuke video over de Tilburgse LocHal, de voormalige NS-werkplaats die enkele jaren geleden is omgebouwd tot een kunst- en cultuurcentrum.Yea, she's on crack.![]()
Je kan natuurlijk ook gewoon uit een rijdende trein springen na een ruzie met de conducteur. Of het een goed plan is valt te bezien![]()
https://www.hln.be/binnen(...)-en-sterft~a058c5ca/stupidity has become as common as common sense was before![]()
De Italiaanse spoorwegen willen de Spaghettiboemel laten rijden tussen Milaan en Ljubljana. Ik hoop dat het geen vroege grap is, want de dienst zou vanaf 1 april van start moeten gaan
https://www.treinenweb.nl(...)ovenie-in-zicht.htmlAltijd onderweg naar het avontuur![]()
De verbinding tussen Alkmaar en Haarlem was al niet veel. Nu stopt de stoptrein ook nog eens 5 minuten extra op Uitgeest. En alles staat op een hoopje bij elkaar. Spoor 1 lijkt buiten gebruik.
De stoptrein in de richting Haarlem komt op spoor 4B.
De stoptrein in de richting Alkmaar komt op spoor 4A.
En dat net op hetzelfde moment.
Ander iets; er 'woont' al weken een meneer op station Heiloo in het wachthokje. De conducteurs zijn in de winter mild, ze sturen niemand weg. In de stopper naar Haarlem wist de conducteur dit te vertellen, waarbij er ook nog een persoon zonder vast woonadres in de trein aanwezig was, zonder kaartje, waarbij de conducteur het ook wel prima vind. soortvan kerstgedachte?Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
Zodat je kunt overstappen van/naar de sprinter naar Amsterdam..quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
De verbinding tussen Alkmaar en Haarlem was al niet veel. Nu stopt de stoptrein ook nog eens 5 minuten extra op Uitgeest. En alles staat op een hoopje bij elkaar. Spoor 1 lijkt buiten gebruik.
De stoptrein in de richting Haarlem komt op spoor 4B.
De stoptrein in de richting Alkmaar komt op spoor 4A.
En dat net op hetzelfde moment.![]()
Dat is een heel goed punt. Alleen die 5 of 6 minuten wachttijd is mij een raadsel. Zelfs de OBIS van de SLT snapt het niet. Bij de normale dienstregeling is die wachttijd er niet. alleen deze week, een soort aparte kerst-dienstregeling, was dat het geval.quote:Op vrijdag 29 december 2023 20:37 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Zodat je kunt overstappen van/naar de sprinter naar Amsterdam..Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32![]()
7u over nog geen 500km. Klinkt wel als een boemel jaquote:Op donderdag 28 december 2023 20:23 schreef Peterselieman het volgende:
De Italiaanse spoorwegen willen de Spaghettiboemel laten rijden tussen Milaan en Ljubljana. Ik hoop dat het geen vroege grap is, want de dienst zou vanaf 1 april van start moeten gaan
https://www.treinenweb.nl(...)ovenie-in-zicht.html
Jammer dat het niet een maand eerder is, aangezien ik in maart in Slovenië ben.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Iemand nog inspiratie voor een oudejaarsrondje door Duitsland vanaf Haren (Ems)? Wil tussen 8 en 9 vertrekken en rond 21u weer terug zijn.
RE2/RE42 vanuit Münster ken ik wel onderhand, dacht aan de RE7. Rijdt er nog wat afwijkende met n-wagens of oude locs?Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
De sprinter vanuit Zaandam komt aan op minuut :12. Van spoor 3 naar spoor 4B is een scheve cross-platform met een overstapnorm van 3 minuten, dus de aansluitende sprinter richting Alkmaar vertrekt op minuut :15 ipv :11.quote:Op vrijdag 29 december 2023 20:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dat is een heel goed punt. Alleen die 5 of 6 minuten wachttijd is mij een raadsel. Zelfs de OBIS van de SLT snapt het niet. Bij de normale dienstregeling is die wachttijd er niet. alleen deze week, een soort aparte kerst-dienstregeling, was dat het geval.
De andere kant op vertrekt de sprinter richting Zaandam op minuut :18, de sprinter vanuit Alkmaar moet dus aankomen op minuut :15 ipv :19. Soms vertrekt de sprinter naar Zaandam toch nog van spoor 1B, dus komt de sprinter uit Alkmaar nóg een minuut eerder aan om :14 om een perron af/op overstap van 4 minuten mogelijk te maken. In dat geval vertrekt de sprinter richting Alkmaar van spoor 1A zodat ook in die richting de overstap haalbaar blijft.
Dit is al jarenlang het standaardpatroon voor deze sprinters wanneer de IC Alkmaar-Maastricht niet meer rijdt 's, maar die is met de nieuwe dienstregeling vaker komen te vervallen ten gunste van een mooie kwartiersligging met de IC Enkhuizen-Maastricht op de A2-corridor.![]()
Hmm, ik dacht
Münster->Hagen RE7
Hagen->Köln RB25 maar ja daar ligt een brug er uit
Toen viel m'n oog op de RE49. Die rijdt niet in het weekend
En de RE2 lijkt ook niet te rijden op de terugwegGedonder bij Recklinghausen.
Ok
Haren>Münster / RE15
Münster>Essen / RE2
Essen>Hagen RE16
Hagen>Köln RE7
Rondbanjeren in Köln. Afhankelijk van hoeveel zin ik heb:
RE7 direct naar Münster of met de RE6 naar Düsseldorf, RE13 Hamm en vanaf daar de RE7 naar MünsterKranplätze müssen verdichtet sein![]()
Joh![]()
De laatste keer dat ik in Japan was, hadden mijn treinen in ongeveer 1 op de 5 gevallen een vertraging van 5 minuten of meer, ook de Shinkansen (hoewel het vooral op die enkelsporige smalspoorlijntjes voorkwam). En geloof maar niet dat er iemand langskwam om excuses of wat dan ook aan te bieden, zoals je zo vaak in de media leest![]()
Maar goed, ik was er op vakantie en heb in alle gevallen toch eventuele aansluitingen gehaald, dus lekker belangrijk, maar na alle ophemelende verhalen over hoe perfect Japan toch wel niet was qua treinpunctualiteit viel mij dat toch wel even tegen.![]()
Wel op rails of magneet?quote:Op zaterdag 30 december 2023 04:51 schreef b2py het volgende:
Hoax, treinen in Japan rijden niet altijd op tijd. Shinkansen vertrok twee minuten te laat.![]()
We kwamen aan met 5 min vertraging, was een oproep dat we op de website van JR East een vertragingsbewijs konden ophalen. Heb wel het idee dat de shinkansen veel sneller accelereert dan de TGV en de ICE. Maar goed, het is holiday season en de perrons stonden tot de nok toe gevuld met reizigers en dito begeleiders.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:18 schreef MTL het volgende:
Joh![]()
De laatste keer dat ik in Japan was, hadden mijn treinen in ongeveer 1 op de 5 gevallen een vertraging van 5 minuten of meer, ook de Shinkansen (hoewel het vooral op die enkelsporige smalspoorlijntjes voorkwam). En geloof maar niet dat er iemand langskwam om excuses of wat dan ook aan te bieden, zoals je zo vaak in de media leest![]()
Maar goed, ik was er op vakantie en heb in alle gevallen toch eventuele aansluitingen gehaald, dus lekker belangrijk, maar na alle ophemelende verhalen over hoe perfect Japan toch wel niet was qua treinpunctualiteit viel mij dat toch wel even tegen.![]()
RE16 werd RB40quote:Op zaterdag 30 december 2023 01:18 schreef derLudolf het volgende:
Ok
Haren>Münster / RE15
Münster>Essen / RE2
Essen>Hagen RE16
Hagen>Köln RE7
Rondbanjeren in Köln. Afhankelijk van hoeveel zin ik heb:
RE7 direct naar Münster of met de RE6 naar Düsseldorf, RE13 Hamm en vanaf daar de RE7 naar Münster
Mooi traject wel, langs de Ruhr.
RE7 wordt RE13 naar Düsseldorf gevolgd door RE5 naar Köln.
Pak terug wel de RE7 helemaal.
Spoor 9 en 11 in Münster waren op last van de instanties buiten gebruik. Geen idee waarom.Kranplätze müssen verdichtet sein![]()
Ik denk dat het wel meevalt. Het vermogen van een N700 is redelijk vergelijkbaar met een dubbele Euroduplex onder 25 kv tegen een 5% lager leeggewicht. Wat wel scheelt is dat de infrastructuur van Shinkansen overal snel is. TGV's en ICE's komen genoeg infrastructuur tegen die een serieuze beperking voor de aanzet is. Bekijk maar het uitrijden van Parijs of Keulen.quote:Op zaterdag 30 december 2023 12:48 schreef b2py het volgende:
[..]
Heb wel het idee dat de shinkansen veel sneller accelereert dan de TGV en de ICE.![]()
Zie wel dat de n700 veel meer (kleinere) motoren heeft tov de duplex, maakt dat nog uit? Ik zat overigens in een E7, die volgens wiki een acceleratie heeft van 1,6km/h/s. N700 zit op 2,6 km/h/s, kan die van een duplex niet vinden. En ps, volgens mij is een dubbele duplex meer dan 10% zwaarder dan een N700![]()
Het zal zeker helpen dat er meer aangedreven assen zijn.
Ter vergelijking, een ICE4 heeft een acceleratie van 1,9km/h/s.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: