SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze openingspost is te vinden in de FoK!Wiki: klik"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
have fun, ik vind em niet zo mooi maar goed, dat is slechts mijn meningquote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:12 schreef Bomenverzameling het volgende:
https://www.lego.com/nl-n(...)ow&age-gate=grown_up
Hier aan begonnen dus
Wel een sok aan hangen als je klaar bentquote:Op donderdag 24 augustus 2023 11:12 schreef Bomenverzameling het volgende:
https://www.lego.com/nl-n(...)ow&age-gate=grown_up
Hier aan begonnen dus
Die staat hier in de vensterbank.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:22 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Wel een sok aan hangen als je klaar bent
Ik krijg foutmelding "403 Forbidden" als ik naar die site ga, kennelijk willen ze mijn klandizie (vanuit Zweden) niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 07:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
Intertoys heeft een prima saleHeb zelf het Spookhuis besteld.
Dat kan ik me wel voorstellen. Internationaal verzenden is voor een dergelijk bedrijf gewoon te duur.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:11 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik krijg foutmelding "403 Forbidden" als ik naar die site ga, kennelijk willen ze mijn klandizie (vanuit Zweden) niet.
Maar dat wil ik ook niet.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:19 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen. Internationaal verzenden is voor een dergelijk bedrijf gewoon te duur.
dan kan je dat echt zo anders oplossen dn gewoon een 403 weergevenquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 08:19 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat kan ik me wel voorstellen. Internationaal verzenden is voor een dergelijk bedrijf gewoon te duur.
https://nos.nl/artikel/24(...)mzet-van-lego-groeitquote:Speelgoed voor volwassenen in de lift, omzet van Lego groeit
Ik wil ik wil ik wil maar niet tegen die prijsquote:
Als je em direct besteld zit er wel een toffe GWP bijquote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:15 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ik wil ik wil ik wil maar niet tegen die prijs
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.voorlopig even weinig tot geen sets kopen![]()
Ja maar jamaar die prijs....quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je em direct besteld zit er wel een toffe GWP bij.
quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:35 schreef mschol het volgende:
ik was vanmiddag wat aan het inruimen....Ik snap je geduld nietSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.voorlopig even weinig tot geen sets kopen![]()
.
Als ik lego binnen krijg ben ik elke dag de urge aan het onderdrukken om te beginnen met bouwen. Een doos lego kan ik gewoon niet langer dan een week ongeopend laten.
ik heb welgeteld 2 pallets met lego dozen staan.. en ik heb helaas hele andere prioriteiten gehad/moeten hebben afgelopen 3 jaarquote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik snap je geduld niet![]()
.
Als ik lego binnen krijg ben ik elke dag de urge aan het onderdrukken om te beginnen met bouwen. Een doos lego kan ik gewoon niet langer dan een week ongeopend laten.
Dat net gedaanquote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Als je em direct besteld zit er wel een toffe GWP bij.
Ik heb 6 dozen staan, onafgebouwd. Oa rivendel.. gringots gaat ook op die stapel.. geen plek 🤷♂quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
.
Ik heb de Lego millennium falcon al zeker 3 jaar in een doos staan.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:51 schreef bleiblei het volgende:
[..]
.
vetquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:49 schreef Joran-Joran het volgende:
https://www.lego.com/nl-nl/product/viking-village-21343
Deze gaat er zeker komen. Goede prijs ook: 140 euro, voor 2103 stenen.
En de ninjago city gardens 50 euro goedkoper... Die staat op mijn lijst, maar ik heb geen geldquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 07:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
Intertoys heeft een prima saleHeb zelf het Spookhuis besteld.
die wil ik ook nog welquote:Op zaterdag 2 september 2023 19:43 schreef kuolema het volgende:
[..]
En de ninjago city gardens 50 euro goedkoper... Die staat op mijn lijst, maar ik heb geen geld. Mag nog 1 grote legoset voor mezelf kopen dit jaar en dat wordt er een van de vele die eruit gaan in december en ik nog graag wil hebben.
Oh die is leukquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:49 schreef Joran-Joran het volgende:
https://www.lego.com/nl-nl/product/viking-village-21343
Deze gaat er zeker komen. Goede prijs ook: 140 euro, voor 2103 stenen.
Deze hebben wij vandaag ook gekochtquote:Op zaterdag 2 september 2023 15:20 schreef Ynske het volgende:
![]()
![]()
[ afbeelding ]
Harry Potter kasteel 76419
quote:Op donderdag 7 september 2023 11:44 schreef superkimmi het volgende:
Bij technisch lego is een foutje sneller gemaakt en kan soms grotere gevolgen hebben. Soms merk je het gelijk omdat het niet past, maar @:kapiteiniglo heeft hier ooit de land rover defender gebouwd en bij stap 3 (van meer dan 300 geloof ik), 1 tandwiel aan de verkeerde kant geplaatst. De wielen van haar range rover draaiden toen jn tegengestelde richting en liepen dus vast. Hele range rover moest uit elkaar![]()
Voordeel: ik kon m ook een keer bouwen
Dat had ik met de Liebherr R9800 an het begin van de bouw van de arm niet 1 maar 2 tandwielen geplaatst die kwam ij dus tekort in een later stadium.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:44 schreef superkimmi het volgende:
Bij technisch lego is een foutje sneller gemaakt en kan soms grotere gevolgen hebben. Soms merk je het gelijk omdat het niet past, maar @:kapiteiniglo heeft hier ooit de land rover defender gebouwd en bij stap 3 (van meer dan 300 geloof ik), 1 tandwiel aan de verkeerde kant geplaatst. De wielen van haar range rover draaiden toen jn tegengestelde richting en liepen dus vast. Hele range rover moest uit elkaar![]()
Voordeel: ik kon m ook een keer bouwen
quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
25% korting bij Intertoys
Ze verschepen niet naar Zweden
Mijn arme bankrekening.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
wel bijzonder, want sommige van die sets zijn in de intercoms hier in t centrum duurder dan op de site..quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Webhallen heeft ook wat medlem aanbiedingen, volgens mij geen fantastische prijzen, maar wie weet zit er iets voor je tussenquote:
misschien franchiser die er nog wat bovenop legt?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:31 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
wel bijzonder, want sommige van die sets zijn in de intercoms hier in t centrum duurder dan op de site..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venator is gelekt"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
voor die aangeklede figs zou ik eens kijken op bricklink en dan de minifigure collecties (die series)quote:Op zondag 10 september 2023 22:26 schreef Viv het volgende:
Ik heb echt zo'n zwak voor Minifigures die verkleed zijn.![]()
Net deze besteld via Vinted:
[ afbeelding ]
We hebben al een paashaas, wortel, peper, brick, krijtje, taartpunt, etc.![]()
Nu zag ik dat er van de Unicorn Girl ook een pluche variant is:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Maar die is kennelijk alleen in de VS te koop, niet in Zweden of Nederland.![]()
https://www.lego.com/en-us/product/unicorn-girl-plush-5006625
Maar twee minifigurenquote:Op dinsdag 12 september 2023 22:47 schreef cherrycoke het volgende:
https://www.lego.com/nl-n(...)attack-cruiser-75367
*rinkelt spaarvarken*
dattie nog rinkelt...quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:47 schreef cherrycoke het volgende:
https://www.lego.com/nl-n(...)attack-cruiser-75367
*rinkelt spaarvarken*
Top,quote:Op woensdag 13 september 2023 13:27 schreef marcb1974 het volgende:
Bol heeft forse kortingen op grote lego-dozen:
https://www.bol.com/nl/nl(...)BlOrA.5_12.13.Banner
2,50 via de toychampquote:Op zaterdag 16 september 2023 17:35 schreef Da hopman het volgende:
Weet iemandof je ergens met korting kaartjes voor legoworld kunt regelen. Collega wil er dit jaar heen.
Hoe vond je die om te bouwen?quote:Op zondag 17 september 2023 17:05 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
de Concorde is af!
wel geinig, ik vind het leuk als het echt vorm gaat geven, qua moeilijkheidsgraat is dit een 2/5.quote:Op zondag 17 september 2023 17:13 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Hoe vond je die om te bouwen?
Mooi! Kun je nog wel aan de tafel eten?quote:Op zondag 17 september 2023 17:05 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
de Concorde is af!
Thanks, ik vind zelf dat sinds lego het zelf is gaan organiseren de charme er wel vanaf is.quote:Op zondag 17 september 2023 16:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
2,50 via de toychamp
wij wilden gaan, maar ik vind het echt niet betaalbaar
75,- entree en als we met de trein komen dan kost dat retour nog eens 115,58 erbij
is toch niet leuk meer
Daar kan je een halve fatsoenlijke set voor kopen tegenwoordigquote:Op zondag 17 september 2023 16:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
2,50 via de toychamp
wij wilden gaan, maar ik vind het echt niet betaalbaar
75,- entree en als we met de trein komen dan kost dat retour nog eens 115,58 erbij
is toch niet leuk meer
nee, al krijg ik er geld bijquote:Op zaterdag 23 september 2023 09:24 schreef Notorious_Roy het volgende:
https://www.2ttoys.nl/pro(...)riant=48062180655431
55 euro ipv 65 adviesprijs
[ afbeelding ]
bij mijn weten is Temu de nieuwe aliexpress.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:49 schreef Kaneelstokje het volgende:
Iemand hier ervaring met de site Temu.com ?
Bieden lego-sets (of althans, ze lijken of lego-sets) aan voor opvallend lage prijzen.
https://nos.nl/artikel/24(...)duurzame-blokjes-aanquote:Lego past plan voor duurzame blokjes aan
Lego ziet af van het voornemen om bouwsteentjes te maken van gerecyclede petflessen. Een prototype daarvoor werd in 2021 gepresenteerd maar na twee jaar van testen meldt de Deense speelgoedfabrikant dat het daar niet mee doorgaat.
De meeste kunststoffen worden van ruwe olie gemaakt, zo ook het plastic dat nu nog voor Legoblokjes wordt gebruikt. Het gebruik van gerecyclede petflessen leek een alternatief, maar voor de inzet daarvan moeten extra stappen worden gezet, waarvoor extra energie nodig is.
Een woordvoerder zegt dat het zoeken naar een olievrij alternatief doorgaat. Het bedrijf wil daar tot 2025 1,1 miljard euro voor uittrekken. In 2032 moeten alle blokjes van duurzaam materiaal zijn gemaakt.
Het bedrijf bestaat dat jaar honderd jaar. Het is in 1932 opgericht door Ole Kirk Kristiansen.
Dat is gevaarlijke informatie voor mijn portemonneequote:Op donderdag 28 september 2023 12:50 schreef GotenSSJ het volgende:
@:viv 3 voor 2 bij Lekia in Zweden, goedkoopste set gratis.
Gekocht!quote:Op zaterdag 30 september 2023 01:07 schreef FlyingFish het volgende:
voor de echte Lego-fans: de kinderpostzegels zijn in LEGO-thema dit jaar! En die worden sinds deze week verkocht.
Krijg je er wel een special bij.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:42 schreef exode het volgende:
Hier is de nieuwe Winter village set besteldEn hoop ik op een aanbieding voor de Disney villains set.
En komende week eindelijk Lalandia Billund boeken in de Voorjaarsvakantie, we gaan ook een priverondleiding door Lego House reserveren. Rondleiding door de fabriek en campus kan ook, maar dan had ik een nier moeten verkopen om dat te bekostigen.
Oeh! Heb je plannen voor dat Piraten VIP setje?quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:38 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
Me linker hand deed op bestellen drukken en mijn rechter hand deed alles invullen![]()
![]()
HET IS HUN SCHULD NIET DIE VAN MIJ![]()
![]()
@:Pisces29 moet mijzelf toch een beetje troosten na die date.
De rondleiding door de fabriek? Jazeker en een lunch en diner met een designer.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Krijg je er wel een special bij.
Ik zag gisteren een vrij matige special (een legodemo-truck van 2? jaar geleden) waar al 2800 euro.op geboden was.
Jep, collega van mij gaat dat binnenkort doen. #jaloersquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:39 schreef exode het volgende:
[..]
De rondleiding door de fabriek? Jazeker en een lunch en diner met een designer.
Maar prive of die groepsprogramma's?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Jep, collega van mij gaat dat binnenkort doen. #jaloers.
Ik wacht nog even tot er leuke GWP's zijn in winterthema, waarschijnlijk rond BF of begin december komen die wel beschikbaar.quote:Op maandag 2 oktober 2023 19:42 schreef exode het volgende:
Hier is de nieuwe Winter village set besteld![]()
Oh, dat is geloof ik zo een groepprogramma van een paar dagen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 09:50 schreef exode het volgende:
[..]
Maar prive of die groepsprogramma's?
Wij hadden een privedag als gezin aangeboden gekregen toen ik vroeg of een rondleiding mogelijk was. Het was all or nothing zeg maar.
In oktober staan er een sloot aan gwp's gepland:https://www.bricktastic.n(...)dingen-oktober-2023/quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 10:34 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik wacht nog even tot er leuke GWP's zijn in winterthema, waarschijnlijk rond BF of begin december komen die wel beschikbaar.
Dat is te laat voor ons winterdorpquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 10:34 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik wacht nog even tot er leuke GWP's zijn in winterthema, waarschijnlijk rond BF of begin december komen die wel beschikbaar.
is daar al wat van gelekt?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 10:46 schreef bleiblei het volgende:
En de nieuwe modular heeft 4k blokjesen gaat 300 euro kosten
.
Jep, in de link die ik posttequote:
Die gaat in de pre order zodra het kanquote:Op vrijdag 6 oktober 2023 22:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Jep, in de link die ik postte.
Maar nu een update:
https://www.bricktastic.n(...)lar-buildings-serie/
Een natuurhistorisch museum dus! Ben wel erg benieuwd nu.
Herkenbaar, ik loop al 2 modulars achter en wil de titanic en concorde ook nog. Heb de draaimolen nog niet op MP gezet trouwens.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 06:24 schreef mschol het volgende:
al die nieuwe sets
![]()
en ik loop al "achter" met kopen en bouwen
ik liep vanmiddag door de intertoys en vergaapt aan de setsquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 09:40 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik loop al 2 modulars achter en wil de titanic en concorde ook nog. Heb de draaimolen nog niet op MP gezet trouwens.![]()
Moet em eerst ff opbouwen, kijken of ie compleet is, filmpje maken en weer netjes uit elkaar halen.
maar duizend+ euro aan modelletjesquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 19:19 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
JAAAAA
Ik kan bijna een tentoonstelling starten.quote:
als bij mij alles staat kan ik een soort museum kamer startenquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 19:27 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
Ik kan bijna een tentoonstelling starten.
Besteld en inderdaad leuke setjes erbij!quote:Op dinsdag 10 oktober 2023 12:21 schreef D_A het volgende:
De Pick-up truck is nu maar 90 bij lego zelf en dan 2x insider punten en nog een tientje iets anders erbij heb je ook alle GWP's die er op dit moment zijn
quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Legoset:
[ afbeelding ]
Originele ideas model:
[ afbeelding ]
Wat is er met de locomotief gebeurd?![]()
Die twee hebben toch niets met elkaar te maken? Althans, zo lijkt het.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Legoset:
[ afbeelding ]
Originele ideas model:
[ afbeelding ]
Jawel, onder het model dat Ideas won. Boven het resultaat van Lego.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:32 schreef vigier het volgende:
[..]
Die twee hebben toch niets met elkaar te maken? Althans, zo lijkt het.
dat weet ik.. maar voor mn gevoel zijn dat toch meer modellenquote:Op dinsdag 10 oktober 2023 20:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Heb jij ook als je je modulars op een rijtje zet.
Dat doen ze toch vrijwel altijd? Meer het idee zelf overnemen, maar niet het model. En soms pakt dat goed uit, en soms niet.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 21:10 schreef bleiblei het volgende:
Legoset:
[ afbeelding ]
Originele ideas model:
[ afbeelding ]
nooit wat kunnen bestellen volgens mij omdat ze niet naar nederland verzonden.. en eff ophalen net over de grens maakte het dan al geen aanbieding meer voor mijquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:21 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met de site fun.be? Wat zijn jullie ervaringen?
Winkel is prima, site geen idee. Is niet zo heel ver weg voor me.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:21 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
Heeft er hier iemand ervaring met de site fun.be? Wat zijn jullie ervaringen?
Okay want als ik nu kijk, staat er wel dat ik kan bestellen en Nederland kan ik aanvinkenquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:25 schreef mschol het volgende:
[..]
nooit wat kunnen bestellen volgens mij omdat ze niet naar nederland verzonden.. en eff ophalen net over de grens maakte het dan al geen aanbieding meer voor mij
Ja gaat me om verzenden...schijnt mogelijk te zijn. De audi is daar nu best betaalbaar door extra kassakortingquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:34 schreef Faxie het volgende:
[..]
Winkel is prima, site geen idee. Is niet zo heel ver weg voor me.
Als de site zegt dat het kan, zal het wel goed zitten.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:40 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
[..]
Ja gaat me om verzenden...schijnt mogelijk te zijn. De audi is daar nu best betaalbaar door extra kassakorting
kan natuurlijk dat het veranderd is, zou het gewoon proberen als ze wat intressants hebbenquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 21:39 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
[..]
Okay want als ik nu kijk, staat er wel dat ik kan bestellen en Nederland kan ik aanvinken
Ik denk niet dat er sets speciaal voor bedoeld zijn, maar bijvoorbeeld het Peperkoekhuisje werkte wel op die manier voor ons. Wij bouwden dan aan het huisje zelf, terwijl zij de extra's bouwde (kerstboom, kinderwagen, etc). Als ik me niet vergis, stonden die extra's ook in een apart boekje.quote:Op zondag 22 oktober 2023 17:32 schreef littledrummergirl het volgende:
mijn inmiddels zesjarige heeft ineens het lego-virus te pakken (had oprecht nooit verwacht dat hij daar zn aandacht bij zou kunnen houden, maar hij schiet er volledig van in de hyperfocus lijkt het). En ik heb ontdekt dat ik het wel leuk vind om het samen met hem in elkaar te zetten. Zijn er ook sets die zich richten op samen bouwen ( ik iets ingewikkelders en hij wat makkelijkere dingen voor erbij)? Ik zoek wat leuks voor in de kerstvakantie, dus een kerstig thema is leuk, maar hoeft niet.
iemand een leuke tip?
Home alone huisquote:Op zondag 22 oktober 2023 17:32 schreef littledrummergirl het volgende:
mijn inmiddels zesjarige heeft ineens het lego-virus te pakken (had oprecht nooit verwacht dat hij daar zn aandacht bij zou kunnen houden, maar hij schiet er volledig van in de hyperfocus lijkt het). En ik heb ontdekt dat ik het wel leuk vind om het samen met hem in elkaar te zetten. Zijn er ook sets die zich richten op samen bouwen ( ik iets ingewikkelders en hij wat makkelijkere dingen voor erbij)? Ik zoek wat leuks voor in de kerstvakantie, dus een kerstig thema is leuk, maar hoeft niet.
iemand een leuke tip?
Harry Potter heeft een leuk setje in Kerstthema, wat grotere onderdelen. Onze 5jarige bouwt die grotendeels zelf.quote:Op zondag 22 oktober 2023 17:32 schreef littledrummergirl het volgende:
iemand een leuke tip?
M'n zoontje van 5 vindt het ook superleuk om met lego te bouwen en kan verbazingwekkend veel zelf bouwen, ook van de volwassen lego sets. Maar voor zichzelf vindt hij vooral de Lego City sets en alles met voertuigen extra leuk (bijv. de Lego technic Monster Jam voertuigen).quote:Op zondag 22 oktober 2023 17:32 schreef littledrummergirl het volgende:
iemand een leuke tip?
Welke is dat? Klinkt leukquote:Op zondag 22 oktober 2023 18:52 schreef exode het volgende:
[..]
De 3 in 1 skipiste is ook leuk om samen te bouwen.
quote:
quote:
Er is nu wel deze (Geen 3 in 1):quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 11:35 schreef exode het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Deze, ik zie wel dat Lego hem niet meer verkoopt, hij was 40 Euro, winkels zoals Bol vragen er 60 Euro voor. Je kan hem ook via Bricklink kopen, daar zal ie een stuk goedkoper zijn.
oh, ik ga em ook wel kopen, ik ben compleet sinds doos 1quote:Op maandag 30 oktober 2023 22:42 schreef vigier het volgende:
Dat zal allemaal wel, maar ik heb hem toch maar gekocht... Ben compleet vanaf de brandweerkazerne, kan toch niet een doos overslaan?
Ik koop alleen de modular buildings die ik mooi vind. Ben begonnen met de market street, maar mis er nu 3 geloof ik (excl. De 2 die ik nog wel wil en nog te koop zijn). Ben wel een verzamelaar, maar waarom geld uitgeven aan dingen die ik niet mooi vindquote:Op maandag 30 oktober 2023 22:42 schreef vigier het volgende:
Dat zal allemaal wel, maar ik heb hem toch maar gekocht... Ben compleet vanaf de brandweerkazerne, kan toch niet een doos overslaan?
Alternatieve kleuren maken het wel mooierquote:
Prijsindicatie?quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:29 schreef exode het volgende:
Mijn nichtje gaat haar modulaire sets verkopen, iemand hier interesse voordat het op Marktplaats gaat? Gaat om de Diner 10260, het politiebureau 10278, gebouwenset 10255 en de boekenwinkel 10270.
Daarvan heeft ze geen idee als 9 jarige meisje, maar gewoon marktconform. Met name de Diner zal interessant zijn. Overigens compleet met boekjes en dozen. Ik heb haar de volgende prijzen als vraagprijs geadviseerd:quote:
die hebben hun assortiment aardig uitgebreid.quote:Op donderdag 23 november 2023 21:42 schreef vigier het volgende:
En vandaag kwam het museum binnen. En afgelopen dagen ook allemaal Bricklink pakketjes en eentje van TrixBrix. Eens kijken wanneer ik tijd heb om weer lekker te gaan bouwen
Je eigen naam. Bowser is echt heel leuk om te maken namelijk.quote:Op vrijdag 24 november 2023 07:40 schreef FlyingFish het volgende:
Bol.com heeft 25% korting op alle sets voor volwassenen vandaag.
Ik heb een Bowser besteld voor in de zak. Alleen nog even besluiten of ik mijn naam of die van m’n man er op ga zetten…
Ik heb ballast platen voor bochten en wissels gekocht en een lading 1x4 en 1x1 tiles voor op die platen. Het materiaal is wat minder glanzend dan gewone lego en ziet er zeker aan de onderkant nogal uit als 3d printer. Eerst het museum afmaken, dan het mini pretpark (eigen ontwerp) bouwen en dan is het weer tijd voor treinrails. Al kan het zijn dat er nog een kerst dorp tussendoor gebouwd moet worden haha! Dus ik geef je met plezier een update over of het wat is, maar dat kan nog even duren 😁quote:Op vrijdag 24 november 2023 07:35 schreef mschol het volgende:
[..]
die hebben hun assortiment aardig uitgebreid.
paar jaar terug was het alleen wat custom treinrails
heb jij daar ervaring mee? (de treinrails en de pilaren voor een helling)
wat een mooie sets weer.. daar is mn portemonnee te leeg voorquote:Op zaterdag 25 november 2023 12:55 schreef marcb1974 het volgende:
Er komen 5 sets uit, in beperkte oplage:
https://www.manners.nl/lego-bricklink-sets-series-3-fan-sets/
Edit: Ow, ergens in 2025 pas, series 3.
https://www.bricklink.com/v3/designer-program/series-1/main.page
Die op bol.com waren een stuk beter dan op de lego site zelf.quote:Op vrijdag 24 november 2023 12:41 schreef cherrycoke het volgende:
Niet echt spannend die black friday deals
die parijs straat is wel heel cool met de eifeltorenquote:Op zaterdag 25 november 2023 12:55 schreef marcb1974 het volgende:
Er komen 5 sets uit, in beperkte oplage:
https://www.manners.nl/lego-bricklink-sets-series-3-fan-sets/
Edit: Ow, ergens in 2025 pas, series 3.
https://www.bricklink.com/v3/designer-program/series-1/main.page
Heb je een foto van het geheel?quote:Op zondag 26 november 2023 22:36 schreef vigier het volgende:
Voor wie nog twijfelt: ik ben net klaar met het museum. Ik vond het een erg leuke bouw waar naar mijn mening weer een hoop creativiteit in het ontwerp zit. Of het nou gaat om de regenpijp aan de achterkant of het ontwerp van de dinosaurus skelet of iets heel simpels als dat een t-stukje van pneumatiek wordt gebruikt om als ramenwisser te dienen, ik heb er van genoten. Het probleem is nu wel dat mijn stad echt geen ruimte meer biedt, dus ik moet gaan bedenken wat ik ga afbreken. Ik denk dat dat 1 van de 2 palace cinema's wordt.
is excl btw natuurlijk en is een heel andere markt helaasquote:Op maandag 27 november 2023 21:06 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]
in amerika veel leukere kortingen
Zeker, goedkoopste prijs ooit volgens Brickwatch. Denk ook niet dat hij nog goedkoper zal worden dan dit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 18:47 schreef Mr.Noodle het volgende:
Dit is toch best wel een goeie deal?
[ afbeelding ]
https://www.intertoys.nl/lego-icons-jazzclub-10312
172.49
Ja, ik wil hem ook. Maar nu heb ik al de hogwarts express, madrigal house en voor de bookshop wacht ik nog even af of er nog een aanbieding komt. Dus ik heb wel genoeg geld uitgegeven.quote:Op vrijdag 1 december 2023 18:47 schreef Mr.Noodle het volgende:
Dit is toch best wel een goeie deal?
[ afbeelding ]
https://www.intertoys.nl/lego-icons-jazzclub-10312
172.49
Intussen daar ook verder mee, stuk of 30 stuks treinrails voorzien van ballast. Voor de bochten en wissels had ik daar ballastplaten van Trixbrix en verder honderden tiles besteld. Er zat een extra'tje bij: een stuk treinrails.quote:Op vrijdag 24 november 2023 07:35 schreef mschol het volgende:
[..]
die hebben hun assortiment aardig uitgebreid.
paar jaar terug was het alleen wat custom treinrails
heb jij daar ervaring mee? (de treinrails en de pilaren voor een helling)
https://www.vn.nl/lego-nostalgie/quote:Investeren, handelen, verzamelen: de Lego-community draait steeds meer om geld en bezit, ziet journalist en Lego-liefhebber Menno van den Bos. Ook rond andere bij volwassenen populaire spellen en speelgoed verdringt kapitalistisch denken het plezier.
YouTuber BrickTsar leunt op een toren kartonnen pakketjes die tot zijn oksels komt. Zo met zijn hoofd rustend tegen zijn hand is hij net de Denker van Rodin, inclusief diens peinzende gezichtsuitdrukking. Met als verschil dat BrickTsar niet op een sokkel zit, maar op zijn sokken in zijn kelder vol Lego staat.
‘Het is LEGO weer gelukt,’ zegt BrickTsar zuchtend. ‘Ik probeer echt te minderen. En toch sta ik hier naast deze berg dozen. Dit is een consequentie van gebrek aan zelfbeheersing, double VIP en gifts with purchases.’
Raadselachtige termen voor wie geen Lego-liefhebber is. Wie dat wel is – en daarmee tot een snelgroeiende groep behoort – weet dat het VIP-programma en de gifts with purchases beloningen zijn voor wie veel Lego koopt. Moederbedrijf The LEGO Group speelt ermee in op het menselijke verlangen naar meer – het verlangen dat de brandstof vormt voor ons wereldwijde kapitalistische systeem.
Ik gebruik maar even wat grote woorden, voor lezers bij wie de vraag was gerezen: waarom lees ik in een tijdschrift over de ‘grote kwesties van deze tijd’ een stuk over speelgoed? De dynamiek rond Lego en vergelijkbare hobby’s staat voor iets breders. Om dat uit te leggen, moet ik beginnen bij mijn eigen geschiedenis met Lego.
ADULT FANS OF LEGO
Ruim twee jaar geleden herontdekte ik mijn grote jeugdliefde. Ik was niet de enige, want de coronalockdowns creerden talloze zogeheten AFOLs, Adult Fans Of Lego. Mede dankzij de op hen gerichte, dure18+-bouwsets groeide The LEGO Group (TLG) – het grootste speelgoedbedrijf ter wereld – de afgelopen jaren snel. TLG draait dit jaar een vermoedelijke omzet van tegen de 8 miljard euro en AFOLs zijn volgens een schatting van Intertoys goed voor zo’n 40 procent daarvan.
‘Je ziet dat dingen die tot voor kort vooral voor kinderen waren, nu veel breder omarmd worden,’ zegt Thijs Lijster, cultuurfilosoof aan de Rijksuniversiteit Groningen die onder meer publiceert over kapitalisme. Naast Lego noemt hij computerspellen en stripboeken. ‘Die markten schuiven op door zich steeds meer te richten op jongvolwassenen en volwassenen. Bij hen zit een nostalgie waarop gekapitaliseerd kan worden. Je ziet het ook bij popsterren die twintig, dertig jaar geleden populair waren. Zij maken nog steeds de grootste winsten, omdat de fans van toen nu tweehonderd euro kunnen betalen voor een concert.’
Nostalgie was ook voor mij de belangrijkste reden dat ik Lego als volwassene weer omarmde. Ik haalde de blokjes en poppetjes uit mijn jeugd van de zolder van mijn ouders en ging al mijn oude sets sorteren, schoonmaken en wederopbouwen. Terwijl buiten een virus door de straten sloop en een recessie dreigde, verloor ik me in een fantasiewereld op schaal.
Flink wat kleine onderdelen bleken te zijn verslonden door de tijd (en, waarschijnlijk, de stofzuiger van mijn moeder). Maar ze waren tweedehands te vinden op Marktplaats en vooral op Bricklink.com, de wereldwijde marktplaats voor Lego waar ik vaste klant werd.
Ik besefte ook dat die tweedehandsmarkt een unieke tweede kans was. Als jongetje tuurde ik met kramp in mijn nek naar de voor mijn ouders veel te dure Lego op de bovenste schappen in de speelgoedwinkel. Nu waren die sets binnen handbereik. Ik kocht onder andere een middeleeuws kasteel (met skelet!) uit 1995 en een mysterieuze Egyptische rune (met drie skeletten!) uit 1998.
En na ze een tijdje uitgestald te hebben, verkocht ik ze weer – met forse winst. Want ook dt ontdekte ik al snel: Lego is een gouden handel. En jeugdsentiment mag dan verslavend zijn, geld is nog veel verslavender.
DE SCHAPPEN LEEGKOPEN
Via Marktplaats begon ik verhuisdozen vol oude Lego op te kopen. De meest waardevolle onderdelen – die ik snel leerde herkennen – zette ik op Bricklink, waar ik inmiddels was toegelaten als verkoper. Met wat ik verdiende, vulde ik mijn inventaris weer aan – investeren! Mijn oorspronkelijke project, het in ere herstellen van mijn jeugdcollectie, kwam stil te liggen.
In de Lego-community zag ik ondertussen hoe het materialisme hoogtij vierde. In mijn YouTube-aanbevelingen doken Lego-YouTubers op die zichzelf filmen terwijl ze de schappen leegkopen. ‘Je hebt jezelf overtroffen,’ jubelt een kijker onder de 3,6 miljoen keer bekeken video Spending $2000 at the Lego Store!
Die gerichtheid op bezit en status is een symptoom van deze tijd, volgens Thijs Lijster. De oer-antikapitalisten Marx en Engels waarschuwden in hun Communistisch Manifest (1847) al dat het kapitalisme zich niet alleen zou nestelen in de markteconomie, maar in alle domeinen van het leven. ‘Door de kapitalistische noodzaak tot groei moeten er telkens nieuwe domeinen worden aangeboord die op een of andere manier te gelde gemaakt kunnen worden. Marx en Engels dachten daarbij waarschijnlijk in de eerste plaats op een geografische manier, bijvoorbeeld in de vorm van kolonialisme. Maar als je iets verder kijkt, blijken ook steeds nieuwe domeinen van ons eigen leven tot een bron van waarde-accumulatie te worden gemaakt. Zo ontstond in onze vrije tijd, die eerst nog bestond uit ledigheid, een vrijetijdsindustrie.’
MATERIALISTISCHE CULTUS
Dat we in een kapitalistische wereld leven, daar kan ik weinig aan doen. Maar dat die mindset ook bezit had genomen van mij en andere Lego-fans, smaakte bitter. Was ik niet juist in de Lego gedoken om af en toe te kunnen ontsnappen aan de ratrace die zich in de buitenwereld afspeelde?
Het helpt niet dat The LEGO Group de materialistische cultus rond het merk zelf aanjaagt. Dankzij haar VIP-programma, LEGO Insiders geheten, profiteer je naarmate je meer koopt. Zo kun je eerder toegang verdienen tot speciale sets die maar kort verkrijgbaar zijn, waarmee TLG volop inspeelt op FOMO: fear of missing out.
Daarnaast buit TLG de nostalgie bij fans maximaal uit met remakes van sets in thema’s die al lang geleden zijn stopgezet, zoals Pirates en Castle. Deze remakes worden enkel aangeboden als ‘Gifts With Purchase’ (GWP). Dat betekent dat ze gratis zijn voor wie eerst een minimumbedrag van bijvoorbeeld 150 euro aan andere Lego heeft uitgegeven. Het leidt ertoe dat mensen veel geld gaan uitgeven aan sets die ze anders nooit hadden gekocht, om maar aan het minimale aankoopbedrag te komen. Een gewiekste truc van LEGO, dat de remakes ook los zou kunnen verkopen en zo ook mensen met een kleinere beurs blij zou kunnen maken. Kennelijk levert deze constructie meer op.
Om het af te maken, kocht TLG in 2019 Bricklink, waardoor het nu een percentage vangt voor elk doorverkocht steentje, en profiteert van speculatie op sets waarvan de productie is stopgezet. Het bedrijf zal dan ook niet langer de fout maken die het eens maakte: een zeldzame set opnieuw uitbrengen, waarna de waarde kelderde en Lego-investeerders ontriefd waren.
CRYPTO-BRO’S
Want die heb je inderdaad ook nog: Lego-investeerders. In de afgelopen jaren, waarin aandelenmarkten ploeterden en de cryptomarkt onderuitging, weken beurstijgers en crypto-bro’s uit naar onder meer Lego en speelkaarten (waarover zo meer). Het rendement op Lego is beter dan dat op goud of grote aandelenindexen. Finance-goeroes die net iets te hard praten, leggen op YouTube uit hoe je in Lego investeert, en de site BrickEconomy houdt bij welke sets het snelst meer waard worden.
Ook mijn goede vriend Richard (32) ‘zit in stenen’. Op zijn zolder staan stellingkasten vol Lego in ongeopende dozen met een totale waarde van zo’n zevenduizend euro, flink meer dan ze bij aankoop waard waren. Het begon net als bij mij tijdens de lockdowns, toen LEGO zich nog meer ging richten op volwassenen, met steeds elegantere designs. ‘Kijk bijvoorbeeld naar de modulars, die zijn z gedetailleerd,’ zegt Richard, verwijzend naar de dure serie stadsgebouwen die aan elkaar geklikt kunnen worden.
In eerste instantie wilde Richard zijn aankopen gewoon in elkaar zetten. ‘Maar ik had in mijn toenmalige appartement weinig ruimte, dus toen bleven ze in de doos. Op een gegeven moment werd het verleidelijk om dat zo te houden, omdat ik zag wat de prijzen deden.’
Waar voor een kind het openen van een Lego-doos het meest magische gevoel is, is dat als investeerder wel het laatste wat je moet doen. De waarde van onuitgepakte sets stijgt het snelst. Zo kocht Richard in 2020 een Lego-Porsche voor 400 euro die nu 700 euro waard is. ‘Ik wist dat die set net uit de handel was. Op het moment dat er geen nieuwe exemplaren meer gemaakt worden, is kopen extra aantrekkelijk.’
Richard zit continu in een tweestrijd. ‘Aan de ene kant wil ik alles graag opbouwen, aan de andere kant ben ik tevreden met wat ik er al mee verdiend heb.’ Even later: ‘Ergens is het ook jammer. Alles draait in de maatschappij al om werken, geld verdienen. De oorspronkelijke lol van iets wordt vergeten.’
Daarnaast, zo leg ik hem voor, onttrekt hij Lego aan de markt waar anderen blij mee zouden zijn. Lego is toch niet bedoeld om ongebruikt in een doos te zitten? Hij snapt mijn punt, maar zegt de dozen niet alleen voor het geld te bewaren. Het is meer een soort verzekering voor moeilijke tijden. Het liefst zou hij de dozen nooit hoeven te verkopen en zet hij ze uiteindelijk in elkaar, bijvoorbeeld zodra hij kinderen krijgt. En gek genoeg kan hij ook genieten van de dichte dozen. ‘Als ik de zolder op loop en al die pakketten zie staan, dan ziet dat er gewoon leuk uit.’
IN MAGIC GESTAPT
Investeerders en speculanten dringen niet alleen de Legogemeenschap binnen. Het Van Gogh Museum moest onlangs stoppen met de uitgifte van een speciale Pokmonkaart aan bezoekers die een rondleiding hadden voltooid. De kaart was snel honderden euro’s waard geworden en bezoekers werden dermate lastiggevallen door verzamelaars dat het museum hun veiligheid niet meer kon garanderen.
Jense (33), een andere vriend van me, is van kinds af aan liefhebber van een ander populair kaartspel: Magic: The Gathering. Ook Magic is doelwit geworden van voormalige crypto-investeerders. ‘Toen dat instortte, zochten ze andere investeringen en zijn er veel in Magic gestapt, maar ook in Pokmonkaarten, Warhammer (een soort groot bordspel, MvdB) en stripboeken. Grote groepen mensen die niet veel om het spel geven, maar wel weten wat snel meer waard kan worden.’
De zeldzaamste Magic-kaarten wisselen voor tienduizenden euro’s van eigenaar.
De tweedehandsmarkt in Magic bestaat al sinds het spel in 1993 werd uitgebracht, zegt Jense. In het begin werd er niet zozeer gehandeld, maar simpelweg geruild. ‘Het ruilen was bedoeld om het leuker te maken. Iedere speler maakt zijn eigen deck van zestig kaarten om mee te spelen. Je ging gewoon naar de spellenwinkel, je kocht pakjes kaarten, je ruilde met je vrienden en ging tegen elkaar spelen.’
Dat veranderde door het internet, waar marktplaatsen voor Magic ontstonden. En ook door het moederbedrijf Wizards of the Coast (WotC), dat steeds meer speciale edities uitbrengt die weinig aan het spel toevoegen, maar wel interessant zijn als speculatieobject. Ook beloofde het bedrijf zwart op wit dat een paar honderd zeldzame kaarten nooit opnieuw geprint – en daarmee gedevalueerd – zouden worden. Maar sommige van die kaarten zijn wel nodig om te kunnen meedoen aan zogeheten vintage- en legacy-toernooien, vertelt Jense. ‘Daar kom je nauwelijks in, tenzij je er een paar duizend euro tegenaan gooit.’
Inmiddels moet je volgens Jense ‘serieus geld’ in Magic steken, wil je een beetje leuk kunnen meedoen. ‘Met honderd euro kun je aan de keukentafel spelen, maar geen toernooi, ook geen klein lokaal toernooi. Dan moet je zeker vijfhonderd euro in je deck steken.’
Ondanks zijn ergernissen handelt ook Jense in Magic-kaarten. In vijf jaar tijd verstuurde hij via een marktplaats voor Magic zeker 1500 enveloppen. Een kaart die hij voor dertig euro kocht, ging voor 350 euro op de bus. ‘Ik besef dat ik onderdeel ben van het probleem. Maar ik verantwoord het naar mezelf omdat het zo duur is om Magic te spelen. Op deze manier houd ik het voor mezelf betaalbaar.’
Daarnaast speelt hij met zijn bezit en legt hij het niet in een kluis. Wel stoort hij zich aan de rol van Wizards of the Coast. Zo verkoopt het bedrijf veel speciale kaarten alleen direct aan de consument. ‘Spellenwinkels worden op die manier buitenspel gezet. En daar is het voor heel veel spelers begonnen.’
En net als bij Lego zijn kaarten vaak maar kort beschikbaar, waardoor hypes ontstaan. ‘Er is veel kritiek dat WotC niks geeft om het spel, maar alleen om de aandeelhouders. En toch blijft iedereen het kopen.’
Als kleine daad van verzet speelt Jense tegenwoordig ook wedstrijden met een goedkoop, kant-en-klaar deck. Net zo leuk als met dure kaarten. En zo proberen meer mensen bewustere keuzes te maken. BrickTsar, uit het begin van dit verhaal, legde zichzelf onlangs ‘No Buy November’ op, waarin hij geen LEGO kocht. (Hij hield het twaalf dagen vol.) Zelf heb ik mijn Bricklink-handel teruggeschroefd om me meer te richten op zelf bouwen en ontwerpen.
KAPITALISTISCHE DRIVE
Al vanaf het begin was Lego een echte commercile onderneming, lees ik in het boek Het LEGO verhaal van Jens Andersen. Het bedrijf werd in de jaren twintig opgericht door Ole Kirk Christiansen, een eenvoudige Deense timmerman. In die tijd groeiden de pedagogische inzichten over hoe belangrijk spelen voor kinderen is. Christiansen voelde aan dat die ontwikkeling economische kansen bood en zette vol in op het maken van houten speelgoed. Uiteindelijk stapte hij over op plastic en ontstonden de Lego-steentjes zoals we die nu kennen en die dankzij massaproductie wereldwijd in kinderkamers liggen.
Is kapitalisme in die zin niet ook iets goeds, aangezien het van speelgoed – ooit een luxeproduct voor rijkeluiskindjes – iets heeft gemaakt dat voor veel kinderen bereikbaar is? Cultuurfilosoof Thijs Lijster vindt dat een lastige vraag, ‘omdat het je dwingt om je een alternatieve geschiedenis zonder kapitalisme voor te stellen. Dat spelen beschikbaar is voor alle rangen en standen is heel belangrijk. Maar daarvoor heb je niet specifiek een kapitalisme met massaproductie van een specifiek soort speelgoed nodig. Als ik zie wat mijn zoontje met schaar en karton en een rol plakband kan maken, sta ik daar ook van te kijken.’
Terwijl ik dit stuk schrijf, worden mijn YouTube-aanbevelingen steeds extremer. Neem de video van de jonge Amerikaanse ondernemer Chris, die een tour geeft langs zijn Lego-collectie van zesduizend sets en vijftienduizend minifiguren. De video duurt 1 uur en 22 minuten – en ng moet Chris er op hoog tempo doorheen. Hij kan al die Lego betalen dankzij zijn carrire in de techsector en zijn handel via Bricklink.
Chris lijkt geen voorliefde te hebben voor bepaalde thema’s of periodes – hij heeft gewoon alles. Zijn kelder is als de Ark van Noach: als de rest van de wereld vergaat, is hier in elk geval nog van alles wat. Met verzamelen an sich is volgens Thijs Lijster niets mis. In tegenstelling tot investeerders hebben verzamelaars een liefdevolle relatie met hun bezit. Maar het is maar net hoe een verzameling tot stand komt, zegt Lijster. Kijk naar postzegelverzamelaars. Die kunnen zeldzame zegels niet gewoon kopen, maar speuren er actief naar. ‘Dat gebeurt bij de gratie van moeite doen, je erin verdiepen.’ Bij Lego of Magic is dat anders. ‘Het voelt als valsspelen als je, wanneer je zakken maar diep genoeg zijn, de beste of de grootste kunt worden.’
Een overtuigd kapitalist of neoliberaal zal zeggen: zo is nu eenmaal de aard van het beestje. De mens wil altijd meer en die drang moet je de ruimte geven. Volgens Lijster ligt die aard niet vast, maar is deze afhankelijk van de sociale context waarin de mens opereert. ‘De manier waarop onze verlangens worden vormgegeven en aangesproken is sociaal en historisch bepaald. Nu is het zo dat je die leegte kunt vullen met een nieuwe auto of Lego-set of wat dan ook. In een andere sociale context of in eerdere historische periodes werd dat op een andere manier ingevuld, bijvoorbeeld door religie.’
In zijn meest recente boek Wat we gemeen hebben onderzoekt Lijster manieren waarop mensen hun verlangens op een gemeenschappelijke, niet-bezitterige manier kunnen invullen. Hij gebruikt daarvoor het historische fenomeen van meenten: stukken land of natuur die van niemand waren en dus voor iedereen toegankelijk waren. Hoe zou dat principe bij Lego kunnen werken? Lijster: ‘Je zou kunnen denken aan gemeenschappelijke bouwdagen.’
Tja, Lego, videogames, figurines... We zijn tegenwoordig zo rijk met z'n allen dat dit kan.quote:Op dinsdag 5 december 2023 08:52 schreef Nober het volgende:
Hoe bedrijven als LEGO kapitaliseren op nostalgie
[..]
https://www.vn.nl/lego-nostalgie/
Goed verwend, en veel bouwplezier.quote:Op donderdag 7 december 2023 16:10 schreef MaJo het volgende:
Wij kunnen ook weer bouwen
Deze set gekregen van de Sint:
[ afbeelding ]
En mijn man kreeg deze:
[ afbeelding ]
En ik ben verliefd geworden op deze, eerst maar eens sparen
[ afbeelding ]
Mijn lego winterdorp staat dit jaar niet, want dit jaar heb ik mijn Lemax dorp neergezet. Helaas geen ruimte voor allebei.quote:
Pas de Millennium Falcon voor 180 gehaald op youmko.com (account aanmaken om alle sets te kunnen zien).quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:49 schreef Kaneelstokje het volgende:
Iemand hier ervaring met de site Temu.com ?
Bieden lego-sets (of althans, ze lijken of lego-sets) aan voor opvallend lage prijzen.
En ben je tevreden?quote:Op woensdag 27 december 2023 18:00 schreef matthijst het volgende:
[..]
Pas de Millennium Falcon voor 180 gehaald op youmko.com (account aanmaken om alle sets te kunnen zien).
same samequote:Op donderdag 21 december 2023 11:59 schreef kuolema het volgende:
Ik sta al een tijdje op non-actief qua lego bouwen. Ministry of Magic staat half af op mijn bureau. Daarna heb ik bookshop, Madrigal house (mocht ik allebei kopen omdat ze uit de handel gaan) en, niet gepland, de Hogwarts Express collector's edition, die de laagste prijs ooit had laatst (365, 500 bij Lego) en ik wilde die kans niet missen ook al zou ik hem volgend jaar pas kopen. Dus zodra ik weer de rust heb om te bouwen kan ik lekker aan de slag.
quote:Op woensdag 27 december 2023 18:00 schreef matthijst het volgende:
[..]
Pas de Millennium Falcon voor 180 gehaald op youmko.com (account aanmaken om alle sets te kunnen zien).
quote:
Pssst, we hebben daar een apart topic voor:quote:Op woensdag 27 december 2023 19:39 schreef Faxie het volgende:
Knockoff natuurlijk. Maar die kunnen best degelijk zijn begreep ik. Soms pech met missende of kapotte onderdeeltjes
Blauwe kraan? Welke is dat?quote:Op woensdag 27 december 2023 19:56 schreef mschol het volgende:
[..]
same same
ik heb de blauwe kraan van paar jaar terug hier al maanden op mn tafel liggen.. ik kan mij er maar niet toe zetten..
Hebben ze ducktape voor. Kom je er aan dan worden je handen aan je lichaam geplaktquote:Op woensdag 27 december 2023 21:36 schreef bleiblei het volgende:
Ah die!
Maar ik herken het wel, hetzij om een andere reden. Probeer een kerstdorp te bouwen, maar alles wat ik bouw, wordt een uur later gesloopt door de jongste
Wil ik supergraag hebben.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:23 schreef Sarabi het volgende:
Ik lees hier ook even mee
Paar maanden geleden mijn eerste LEGO pakket gekocht. Het begon met het huis van Up, toen een boeket, daarna het elf clubhouse.
Met kerst heb ik nu het bonsaiboompje en Walt Disney eerbetoon camera gekregen.
Heb je een foto van de Concorde? Ben vooral benieuwd waar je m wegzetquote:Op zaterdag 30 december 2023 09:55 schreef Serinde het volgende:
Mijn man heeft net de Concorde af, wat een gaaf ding. Een vriendin van mij had bloemen van Lego op tafel staan. Ik denk dat ik ook maar eens aan de Lego moet. Niet dat ik nog niet genoeg hobby’s heb maar het is zo leuk
Hij is so cutequote:Op zaterdag 30 december 2023 00:50 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
Wil ik supergraag hebben.
Maar nog niet van gekomen
quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:55 schreef FlyingFish het volgende:
Ik pas mijn laatste tip aan, ga niet naar het Lego discovery center in de kerstvakantie. Niet normaal druk was het, erg jammer. En sowieso is het voor volwassenen vrijwel niet interessant en het is veel te duur voor wat je ervoor krijgt. Zelfs met 50% korting is het eigenlijk nog te duur in het weekend/tijdens vakanties. Mijn kinderen vonden het overigens wel erg leuk (maar die hebben niet zelf hoeven te betalen natuurlijk…).
En je mag niet naar binnen zonder kinderen…..quote:Op donderdag 28 december 2023 21:31 schreef FlyingFish het volgende:
Iemand ervaring met de aanschaf van het activity pack bij een bezoek aan het Lego-center in Scheveningen? Is dat 5 waard? Het klinkt namelijk van niet als het puur een boekje is om stempels in te verzamelen...
en tip, de kind gratis per betalende volwassene-actie loopt alleen dit jaar nog (tenminste, bij alle vouchers die wij hebben). Wij gaan dus nog snel even en opa mag gratis mee
Je hebt dagen/avonden voor volwassenen. Maar normaal mag je alleen met kind erin ja. Valt wat voor te zeggenquote:Op zaterdag 30 december 2023 11:07 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
[..]
En je mag niet naar binnen zonder kinderen…..
Ik heb wel eens een dikke nee gekregen toen ik probeerde te gaan, ik heb geen kinderen.
Dus voor mij is de lego discovery centre een no-go.
Dat wist ik, maar ik bedoelde dus dat dat een goede regel is, want als volwassene is er ook gewoon niets aan, en is het absoluut het geld niet waard. Het is zelfs absurd dat je als begeleidende volwassene de volle mep moet betalen. Het nagebouwde deel van Den Haag is leuk om te zien (met name als je uit Den Haag komt, anders herken je een groot deel niet eens denk ik), maar na een kwartier heb je dat uitgebreid bestudeerd en meer is er niet voor volwassenen. Verder is het vooral heel veel vrij kunnen bouwen. Dan kun je idd beter op zo’n speciale avond voor volwassenen gaan waarbij ze extra dingen organiseren.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:07 schreef KapiteinIglo het volgende:
[..]
[..]
En je mag niet naar binnen zonder kinderen…..
Ik heb wel eens een dikke nee gekregen toen ik probeerde te gaan, ik heb geen kinderen.
Dus voor mij is de lego discovery centre een no-go.
Haha thnx voor het aanbod. Maar ikn ooit met kids binnen geweest en snap nu helemaal dat je er al volwassene niks te zoeken hebtquote:Op zaterdag 30 december 2023 11:58 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar mocht je alsnog graag een keer willen gaan, mijn kinderen willen wel mee hoormaar dan moet je wel de 2,5 uur uitzitten…
Hij staat nu nog op de tafel in mijn werkkamer. Ik weet eigenlijk niet wat hij er mee van plan isquote:Op zaterdag 30 december 2023 10:30 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Heb je een foto van de Concorde? Ben vooral benieuwd waar je m wegzet
En optimus primequote:Op zaterdag 30 december 2023 14:00 schreef Serinde het volgende:
[..]
Hij staat nu nog op de tafel in mijn werkkamer. Ik weet eigenlijk niet wat hij er mee van plan is
[ link | afbeelding ]
Hoop echt heel erg dat mijn museum vandaag wordt bezorgd. Ik vind m zo mooiquote:Op maandag 27 november 2023 20:49 schreef vigier het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En, al begonnen met bouwen?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:36 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Hoop echt heel erg dat mijn museum vandaag wordt bezorgd. Ik vind m zo mooi
Vandaag ontvangen. Inmiddels toe aan zakje 5 van 33quote:
Hier staat alles in mn Billy kasten. Kleinere dingen tussen de boeken, grotere hebben een eigen plank.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 08:26 schreef _Arual_ het volgende:
Hoe stellen jullie je lego eigenlijk op? Ik wilde eigenlijk niet gaan legon, maar nu ben ik in n jaar toch een set of zes verder. Oeps.![]()
Het staat nu her en der. Ik heb een enorme (boeken)kast in de huiskamer, maar bijvoorbeeld The Great Wave (schilderij) is daarvoor te groot/hoog. En wil ik ook niet aan de muur hangen. Vitrinekasten zijn niks voor mij, ik ben geen poets.
Ben een beetje zoekende naar inspiratie of websites met inspiratie.
Dat verschilt vooral qua beschikbare tijd. Als ik er echt voor ga zitten bouw ik wel lekker door. Maar soms is het een half uurtje en stop ik alquote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:06 schreef kuolema het volgende:
Worden jullie eigenlijk moe van Lego bouwen? Ik ben zelf over het algemeen abnormaal snel moe, na twee uur bouwen lig ik nu dus even in bed.
Hoe lang kunnen jullie doorgaan achter elkaar?
Ik ben ooit rond 18:00 aan de Liebherr kraan begonnen en opeens was het 02:00quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:06 schreef kuolema het volgende:
Worden jullie eigenlijk moe van Lego bouwen? Ik ben zelf over het algemeen abnormaal snel moe, na twee uur bouwen lig ik nu dus even in bed.
Ik heb veel tijd, maar weinig energie. Vind het jammer, het is wel iets leuks om je in te verliezen.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 15:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat verschilt vooral qua beschikbare tijd. Als ik er echt voor ga zitten bouw ik wel lekker door. Maar soms is het een half uurtje en stop ik al
Leuk als je er helemaal in op kunt gaan.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 16:38 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik ben ooit rond 18:00 aan de Liebherr kraan begonnen en opeens was het 02:00
vroeger had ik dat niet, tegenwoordig wel ja..quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:06 schreef kuolema het volgende:
Dit. Anders ram ik het er in n dag of weekend doorheen en daar vind ik het te duur voorquote:Op zondag 14 januari 2024 11:21 schreef Sarabi het volgende:
Ik vind het vooral te duur om in 1 dag te makendus meestal stop ik bewust na 1 of 2 zakjes.
Ik houd me ook in bij kleinere sets. Het is leuker om het over een paar dagen uit te spreiden.quote:Op zondag 14 januari 2024 11:21 schreef Sarabi het volgende:
Ik vind het vooral te duur om in 1 dag te makendus meestal stop ik bewust na 1 of 2 zakjes.
Ja. Ik vond het heel leuk om de Taj Mahal uit elkaar te halen, lekker sorteren. Die stond gewoon zo in de weg. Maar verder heb ik nog nooit iets uit elkaar gehaald, dat voelt als vernielen voor mij. Ik bouw liever een nieuwe set dan een die ik al eerder heb gebouwd.quote:Op zondag 14 januari 2024 16:09 schreef FlyingFish het volgende:
Maar zetten jullie dan alles maar eenmalig in elkaar?
Ik vind juist het leuke van Lego dat je het steeds opnieuw kunt maken. Wij hebben verschillende grote sets die we afwisselen, en de kinderen hebben ieder tig kleinere sets die ze afwisselen.
Ik bouw overigens max 2 uur, daarna krijg ik last van m’n rug van het voorover zitten en ben ik er ook wel weer klaar mee.
Je kunt voor jezelf de regel stellen dat je, afhankelijk van de grootte van de set, bijvoorbeeld maar 1 of 2 zakjes mag doen.quote:Op maandag 29 januari 2024 18:52 schreef Serinde het volgende:
Ik zou, vanwege een overschot aan hobby’s, niet beginnen met Lego. Kreeg ik een cadeautje opgestuurd van iemand … zonnebloemen van LegoIk laat het doosje nog even dicht om er langer van te genieten
Gewoon bouwen als een malle en dan een nieuwe set kopen!quote:Op maandag 29 januari 2024 19:04 schreef kuolema het volgende:
[..]
Je kunt voor jezelf de regel stellen dat je, afhankelijk van de grootte van de set, bijvoorbeeld maar 1 of 2 zakjes mag doen.
Nee, ben daar te pauper voor.quote:Op maandag 29 januari 2024 19:07 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Gewoon bouwen als een malle en dan een nieuwe set kopen!
Ik moet rondkomen van een Wajong, dit is eigenlijk een onhoudbare hobbyquote:Op maandag 29 januari 2024 19:07 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Gewoon bouwen als een malle en dan een nieuwe set kopen!
Maar dat vind ik vies.quote:Op maandag 29 januari 2024 19:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
Is ook een site waar je Lego kunt huren, anders.
Flinke set, wat is het set nummer?quote:Op maandag 29 januari 2024 18:12 schreef kuolema het volgende:
Ik kan zo'n mooie grote doos niet langer laten staan, al was het de bedoeling dat ik zou wachten: ik ga de Hogwarts Express collector's edition bouwen. Zo langzaam mogelijk. De zakjes sorteren is al leuk:
[ link | afbeelding ]
Het zijn er 45.
![]()
Best saaiquote:Op donderdag 1 februari 2024 11:45 schreef Elvi het volgende:
Nieuwe lego set![]()
Wel duur![]()
https://www.lego.com/nl-n(...)_HP-PR-ID-BDP4J7BTG6
Zoonlief zou deze geweldig vinden maar duur voor wat je krijgt inderdaad.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:45 schreef Elvi het volgende:
Nieuwe lego set![]()
Wel duur![]()
Overal wel, Valentijn is bijna en dat is te merkenquote:Op donderdag 1 februari 2024 11:51 schreef Kaneelstokje het volgende:
Bij het Kruitvat hier allemaal van die Lego bloemensets in de aanbieding.
Erg tof! Stoort mij wel dat de achterbanden niet breed zijn, dat is wel een beetje een misser van Lego imo. Denk dat ik hem ooit eens in de aanbieding op pik, want verder ziet die er erg goed uit.quote:Op donderdag 1 februari 2024 19:51 schreef Kreator het volgende:
Lego gekocht:
[ afbeelding ]
https://www.lego.com/nl-n(...)4-ayrton-senna-10330
Hier ook besteld, leuk!quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:45 schreef Elvi het volgende:
Nieuwe lego set![]()
Wel duur![]()
Ik heb er eentje gekocht en in elkaar gezet in een sjiek vaasje, misstaat niet op de ontbijttafel.quote:Op donderdag 1 februari 2024 11:51 schreef Kaneelstokje het volgende:
Bij het Kruitvat hier allemaal van die Lego bloemensets in de aanbieding.
Stitch brickhead?quote:Op donderdag 1 februari 2024 21:16 schreef exode het volgende:
[..]
Hier ook besteld, leuk!
En de Stitch Brickheadz voor onze Disney collectie.
Yes, wij sparen de Disney brickheadz. Ons zoontje is gek op Stitch dus dat was een makkelijke keuze.quote:Op donderdag 1 februari 2024 21:36 schreef kuolema het volgende:
[..]
Stitch brickhead?Ik ben zo niet op de hoogte...
Er komt ook een 'gewone' Stitch aan zie ik.
Die wil ik ook wel. Past mooi bij de Williams, Ferrari en McLaren die ik al heb.quote:Op donderdag 1 februari 2024 19:51 schreef Kreator het volgende:
Lego gekocht:
[ afbeelding ]
https://www.lego.com/nl-n(...)4-ayrton-senna-10330
Die Williams is nog wel leuk als nostalgie (ik heb hem ooit weer verkocht.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 09:00 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Die wil ik ook wel. Past mooi bij de Williams, Ferrari en McLaren die ik al heb.
Die Ferrari zit wegens ruimtegebrek ergens in een doos. En die Mercedes ziet er ook leuk uit, ja.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 09:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Die Williams is nog wel leuk als nostalgie (ik heb hem ooit weer verkocht.) maar die Ferrari doet echt zeer aan de ogen. De Mclaren is in mijn ogen zeer geslaagd. Als ik naar de details kijk van de Mercedes is alles nog wat beter.
Altijd al wel eigenlijk. Heeeeel graag.quote:Op zondag 11 februari 2024 10:46 schreef Kaneelstokje het volgende:
Hebben jullie ook dat de Lego website erg matig werkt, of ligt het aan mij?
ziet er prima uit, welk setje?quote:Op woensdag 7 februari 2024 15:02 schreef Kreator het volgende:
Iemand hier ervaring met https://www.goodbricks.nl/
Lego setje kost daar 185 euro terwijl deze bij Lego zelf 219 kost. Moet nog uitkomen op 1 maart.
-edit- ik zie hem op wel meer sites voor rond de 185, dus dat is niet echt uniek.
ik probeer het gewoon.
Mij lijkt die General Store wel leuk, maar hij past niet echt ergens bij en ik vind het niet per se een display model zoals de Concorde or het Sydney Opera huis oid. Dus zou eigenlijk niet weten waar te latenquote:Op zondag 11 februari 2024 12:32 schreef mschol het volgende:
meer mensen die sets hebben gepreorderd bij bricklink designer program?
ik heb deze maar besteld:
[ afbeelding ]
Mooi kleuren.quote:Op woensdag 7 februari 2024 14:27 schreef Sarabi het volgende:
Weer een stukje verder met Starry Night
[ afbeelding ]
De website doet het niet bij mijquote:Op woensdag 7 februari 2024 15:02 schreef Kreator het volgende:
Iemand hier ervaring met https://www.goodbricks.nl/
Lego setje kost daar 185 euro terwijl deze bij Lego zelf 219 kost. Moet nog uitkomen op 1 maart.
-edit- ik zie hem op wel meer sites voor rond de 185, dus dat is niet echt uniek.
ik probeer het gewoon.
Maar bouw je dit dan op een mils plaat? Of verwerk je dingen als dit niet in een stad? Gewoon in een kast? Snap dat nooit goed bij dit soort sets.quote:Op maandag 12 februari 2024 11:03 schreef Scharrel-hagelslag het volgende:
Oooh....daar gaat mijn geld volgende maand:
https://www.lego.com/nl-nl/product/tbd-icons-vault-2024-10332
Heerlijk dat middeleeuwse thema!
Het is wel de bedoeling er ooit een stad/dorp enz van te maken ja. Echter nu ontbreekt het gewoon aan de ruimte.quote:Op maandag 12 februari 2024 11:39 schreef streamjohan het volgende:
[..]
Maar bouw je dit dan op een mils plaat? Of verwerk je dingen als dit niet in een stad? Gewoon in een kast? Snap dat nooit goed bij dit soort sets.
Ben zelf meer van de display sets en de motoren. Zag ook dat er gave speed champions uitkwamen in maart.
Trouwens bij amazon, krijg je nu bij een nieuw account (even snel aanmaken), boven de 25 euro, 7,50 korting met de code NEW75 in de app. Zo kost bijvoorbeeld de nieuwe Kingfisher 35 euro. Not bad denk ik.
Is een deense winkel, zou ff kijken of het incl verzending nog steeds goedkoper isquote:Op maandag 12 februari 2024 12:16 schreef Starflyer het volgende:
Iemand ervaring met Proshop? Daar zijn de F1 sets een stuk goedkoper.
https://www.proshop.nl/LE(...)-Performance/3235652
Idem voor de McLaren MP4/4
Heb deze ronde overgeslagen, in ronde 2 zitten naar mijn mening leukere setjes. Dus bewaar mn geld daarvoor.quote:Op zondag 11 februari 2024 12:32 schreef mschol het volgende:
meer mensen die sets hebben gepreorderd bij bricklink designer program?
ik heb deze maar besteld:
[ afbeelding ]
ronde 2 heb ik juist minder leuke setjes gezienquote:Op maandag 12 februari 2024 14:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heb deze ronde overgeslagen, in ronde 2 zitten naar mijn mening leukere setjes. Dus bewaar mn geld daarvoor.
Tja ligt er natuurlijk aan welke themas je leuk vind, ik was vroeger weg van de piraten setjes en die paddestoel vind ik ook wel geinig qua ontwerpquote:Op maandag 12 februari 2024 20:00 schreef mschol het volgende:
[..]
ronde 2 heb ik juist minder leuke setjes gezien
Waar kan ik dat vinden?quote:Op maandag 12 februari 2024 14:47 schreef 111210 het volgende:
[..]
Heb deze ronde overgeslagen, in ronde 2 zitten naar mijn mening leukere setjes. Dus bewaar mn geld daarvoor.
Als ik een nieuw tab open en dan naar goodbricks zoek, lukt het wel. Via fok niet. Raar.quote:Op zondag 11 februari 2024 15:17 schreef Starflyer het volgende:
De homepage doet het bij mij ook niet, maar de directe link wel.
https://www.goodbricks.nl(...)rformance-42171.html
quote:
https://www.bricklink.com/v3/designer-program/main.page en dan eff naar de serie door klikken die je wilt zienquote:
Zitten wel wat pareltjes tussen zeg. Boh.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 20:46 schreef mschol het volgende:
[..]
[..]
https://www.bricklink.com/v3/designer-program/main.page en dan eff naar de serie door klikken die je wilt zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |