abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:20:04 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291931

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Vorige deeltje was vol.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210292189
Als je nu een offerte hebt voor zonnepanelen, zou ik de ontwikkelingen even 3 maanden afwachten voor je akkoord geeft. Als ACM en/of overheid niet ingrijpen gaan er meer energieleveranciers zo'n kostenstaffel introduceren en dan is je terugverdientijd toch wel lang:

- sowieso zijn panelen nu duur
- saldering wordt afgebouwd

En die 2 dingen op zich waren nog wel te overzien.

Maar die terugleverkosten hakken er wel extra fors in.
pi_210292348
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nu een offerte hebt voor zonnepanelen, zou ik de ontwikkelingen even 3 maanden afwachten voor je akkoord geeft. Als ACM en/of overheid niet ingrijpen gaan er meer energieleveranciers zo'n kostenstaffel introduceren en dan is je terugverdientijd toch wel lang:

Als je een vast contract hebt (of binnekort af gaat sluiten), heb je voorlopig niet met die terugleverkosten te maken.
Lijkt me?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210292361
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je een vast contract hebt (of binnekort af gaat sluiten), heb je voorlopig niet met die terugleverkosten te maken.
Lijkt me?
En hoe lang loopt dat contract door? Dat zal ook hooguit 5 jaar zijn?
pi_210292386
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:57 schreef Centenbak het volgende:

[..]
En hoe lang loopt dat contract door? Dat zal ook hooguit 5 jaar zijn?
Oh eens. Maar al die jaren heb je wel profijt.
En de ontwikkelingen en wijzigingen gaan echt supersnel de laatste tijd. Geen idee welke vreemde opslagen en afbouwregelingen er tussen nu en einde contract komen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210292404
quote:

Dat is helemaal nog niet zeker, al zit het er dik in. Daarnaast weet nu nog niemand hoe dat er daadwerkelijk uit gaat zien.
pi_210292430
Ik wacht het wel even af ja, dat aanschaffen van extra zonnepanelen. Had sowieso al bedacht om ze wat meer verspreid over de diverse dakvlakken (en windrichtingen) te laten plaatsen, had de buren daarover ook al getipt onlangs en die hebben een deel van hun extra panelen nu aan de voorzijde laten plaatsen.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:30:02 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210292725
Dan maar crypto's minen als de zon schijnt en de was gedaan is :') .
Huilen dan.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:35:55 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210292787
Vraag me overigens af of het überhaupt wel mag, want zoals ik het zie is het gewoon een handigheidje om straks onder de salderingsregeling en de regels voor de minimale erugleververgoeding uit te komen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Isdatzo op 15-08-2023 13:59:44 ]
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:39:14 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210292828
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:35 schreef Isdatzo het volgende:
Vraag me overigens af of het überhaupt wel mag, want zoals ik het zie is het gewoon een handigheidje om onder de salderingsregeling uit te komen.
Ik gok (maar dat is dan ook niet meer dan een gok) dat het mag. Want als het niet mag, en je sluit een contract af en geeft aan dat je PV hebt, dan wordt je vastrecht gewoon omhoog gezet. Dan heeft het een ander naampje, en dan mag het wel, of zo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210292948
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is helemaal nog niet zeker, al zit het er dik in. Daarnaast weet nu nog niemand hoe dat er daadwerkelijk uit gaat zien.
Naja, niets is zeker maar wat er lag was:

2023: 100%
2024: 100%
2025: 64%
2026: 64%
2027: 55%
2028: 46%
2029: 37%
2030: 28%
2031: 0%
pi_210292955
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Lijkt me?
Nee, maar als je zonnepanelen wil gaan aanschaffen dan doe je dat niet voor 2 of 3 jaar natuurlijk, dan kijk je verder vooruit.
pi_210292995
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, niets is zeker maar wat er lag was:

2023: 100%
2024: 100%
2025: 64%
2026: 64%
2027: 55%
2028: 46%
2029: 37%
2030: 28%
2031: 0%
En dat plan was door de eerste kamer afgekeurd. Nu er geen kabinet is kan het zomaar 2027 worden voordat er afgebouwd gaat worden. 2025 gaan we sowieso al niet meer halen en voor 2026 denk ik dat het nieuwe kabinet andere prioriteiten heeft.
pi_210293115
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:54 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En dat plan was door de eerste kamer afgekeurd. Nu er geen kabinet is kan het zomaar 2027 worden voordat er afgebouwd gaat worden. 2025 gaan we sowieso al niet meer halen en voor 2026 denk ik dat het nieuwe kabinet andere prioriteiten heeft.
Ik denk dat de urgentie om tot nieuwe wetgeving te komen alleen maar groter wordt, want op dit moment krijg je allerlei ongewenste praktijken door de markt. Dat begon al met het niet bieden van een redelijke terugleververgoeding en dan nu de 'kosten' doorberekenen aan de eigenaar van de zonnepanelen en daarmee de facto de salderingsregeling torpederen. Dat betekent dat de politiek wel in moet gaan grijpen want er komen heel veel klachten aan en je kunt ook wachten op rechtszaken. En als je de transitie vaart wil geven, is het minste wat je moet doen de consument rechtszekerheid geven.

Praktisch voorbeeld. Ik lever na salderen ongeveeer 2500 kWh terug. Als ik die mag salderen zonder boete met een redelijk afbouwpad is een warmtepomp misschien net economisch te verantwoorden. Als ik niet mag salderen en ik een boete over mijn teruggeleverde energie in de zomer betaal, kan deze businesscase niet uit en kom je op een punt dat je misschien zelfs beter de panelen af kunt schakelen. Wat gaan consumenten onvermijdelijk doen: investeringen uitstellen en klagen. Dus er zal duidelijkheid voor de lang termijn moeten komen en wel snel. En de overheid heeft 'beloofd' dat de panelen in ongeveer 7 jaar terugverdiend kunnen worden. Dat kun je met de gestegen investeringskosten en deze extra kosten vergeten.
pi_210293815
Het stomme is: mijn moeder heeft vorig jaar zonnepanelen gekregen en binnenkort wordt de warmtepomp geplaatst. Ze zit bijna de hele zomer op de camping dus heeft ze aardig wat overschot en dat is natuurlijk niet efficiënt maar het is niet anders. Om een staffel lager te komen gaat het straks misschien nodig zijn om iedere dag warm water te laten opwarmen en legionella runs draaien, ook als ze helemaal niet thuis is.

En dat is er vanuit gaande dat andere energieleveranciers dit ook invoeren.
pi_210293897
Het is vooral lullig voor huurders. Die 0 invloed hebben op de hoeveelheid zonnepanelen die de verhuurder plaatst (of geplaatst heeft). Maar wel direct extra moeten betalen in hun huur omdat er panelen liggen.
Die krijgen hier dus een extra 'boete' opgelegd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210293977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het stomme is: mijn moeder heeft vorig jaar zonnepanelen gekregen en binnenkort wordt de warmtepomp geplaatst. Ze zit bijna de hele zomer op de camping dus heeft ze aardig wat overschot en dat is natuurlijk niet efficiënt maar het is niet anders. Om een staffel lager te komen gaat het straks misschien nodig zijn om iedere dag warm water te laten opwarmen en legionella runs draaien, ook als ze helemaal niet thuis is.

En dat is er vanuit gaande dat andere energieleveranciers dit ook invoeren.
Nog een reden dat het onvermijdelijk is dat de overheid dit gaat reguleren want niemand zit te wachten om extra gebruik hierdoor.

Ik heb een jaar geleden een testje van een week gedaan om zo veel mogelijk eigen gebruik te halen. Dat gaat vooral als je thuis bent (en deels apparaten op timer). Conclusie is dat je het iets op kunt krikken maar dat het in mijn geval met een cv en geen laadmogelijkheid op eigen terrein erg beperkt blijft afgezet tegen het grote geheel.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:42:17 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_210294262
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nog een reden dat het onvermijdelijk is dat de overheid dit gaat reguleren want niemand zit te wachten om extra gebruik hierdoor.

Ik heb een jaar geleden een testje van een week gedaan om zo veel mogelijk eigen gebruik te halen. Dat gaat vooral als je thuis bent (en deels apparaten op timer). Conclusie is dat je het iets op kunt krikken maar dat het in mijn geval met een cv en geen laadmogelijkheid op eigen terrein erg beperkt blijft afgezet tegen het grote geheel.
Ik heb dat ook gedaan, maar dan puur met de wasmachine, droger en vaatwasser. Dat heeft me op een heel jaar maar 360 kWh besparing opgeleverd. Nu heb ik ook 4 airco's besteld, dus die gaan vanaf komende zomer ook wel het een en ander verbruiken en ik hoop komend jaar een EV te doen, dus ik gok dat ik met die staffels verder niet zo veel meer van doen ga hebben :+
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:51:04 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210294368
Dat moet ik eens proberen binnenkort, Tegelijkertijd de Auto opladen, was en droger, vaatwasser, espressomachine, oven en airco laten lopen.
Hoogste gebruik wat ik tot nu had was continue 6kW over 5 uur met een piek van een uur naar 8kW

Laat sowieso altijd bij voorkeur de Auto opladen, was en droger, vaatwasser, deze apparaten lopen als de zon schijnt. Verkoop de stroom aan de baas voor 44 cent de kW, als ik het teruglever aan het nutsbedrijf krijg ik maar 6,4 cent. 18kW
7,92-1,15=6,77 en dat gemiddeld 2 keer in de week, maal ik schat een slordige 30 weken per jaar, slordige 400 euro extra verdient per jaar aan de PV.

[ Bericht 45% gewijzigd door Jan_Onderwater op 15-08-2023 16:02:25 ]
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:48:02 #20
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210294877
Ja hoi, Vandebron hier :W net vorige maand mijn contract verlengd :')

Ik zie zo snel niet wat wij terugleveren per jaar dus geen idee wat het ons gaat kosten. We gaan het zien.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:50:30 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210294896
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:48 schreef MaJo het volgende:

Ik zie zo snel niet wat wij terugleveren per jaar dus geen idee wat het ons gaat kosten. We gaan het zien.
Ik neem aan dat als VDB daadwerkelijk besluit om de geldende voorwaarden eenzijdig wijzigen je het recht hebt om je contract te ontbinden…
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:51:31 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_210294906
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik neem aan dat als VDB daadwerkelijk besluit om de geldende voorwaarden eenzijdig wijzigen je het recht hebt om je contract te ontbinden…
Nee, geldt niet voor lopende contracten volgens mij.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:52:58 #23
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210294919
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, geldt niet voor lopende contracten volgens mij.
Wat geldt niet?
Je contract kunnen laten ontbinden of de nieuwe regeling van VDB voor lopende contracten?
In het laatste geval is er niets aan de hand en ontbind je je contract na afloop daarvan…
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:53:40 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_210294929
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat geldt niet?
Je contract laten ontbinden of de nieuwe regeling van VDB?
In het laatste geval is er niets aan de hand en ontbind je je contract na afloop daarvan…
Dat laatste, als ik het goed gelezen heb, maar 100% zeker ben ik niet.
pi_210294940
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:48 schreef MaJo het volgende:

Dan geldt het niet voor jou, die extra heffing.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210294945
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat laatste, als ik het goed gelezen heb, maar 100% zeker ben ik niet.
Heb ik ook gelezen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210294956
quote:

Panelen nu duur?
Panelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
Inkoop bij een groothandel (container prijs) is 22,5 cent per wattpiek.

Ter vergelijking, toen ik begon 9 jaar geleden was het ruim 50 cent.
Er kwam toen ineens een rush waardoor het al ruim onder de 40 kwam.
Daarna zelfs rond de 30.
Tijdens corona was er een heel klein tekort aan panelen (meer omvormers en frames) dus steeg hij heel iets.
En sinds een paar maanden is de prijs aan het instorten omdat alle fabrikanten volle bak kunnen produceren.

Saldeer discussie is hier boven al, kort gezegd zie ik het ook niet gebeuren dat het op kort termijn afgebouwd wordt.
Tot slot is de btw er af sinds dit jaar (scheelt forfait en gezeik), dus dit is het goedkoopste in tijden dat ik heb kunnen leveren.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_210295050
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:56 schreef bambino het volgende:

[..]
Panelen nu duur?
Panelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
Inkoop bij een groothandel (container prijs) is 22,5 cent per wattpiek.

Ter vergelijking, toen ik begon 9 jaar geleden was het ruim 50 cent.
Er kwam toen ineens een rush waardoor het al ruim onder de 40 kwam.
Daarna zelfs rond de 30.
Tijdens corona was er een heel klein tekort aan panelen (meer omvormers en frames) dus steeg hij heel iets.
En sinds een paar maanden is de prijs aan het instorten omdat alle fabrikanten volle bak kunnen produceren.

Saldeer discussie is hier boven al, kort gezegd zie ik het ook niet gebeuren dat het op kort termijn afgebouwd wordt.
Tot slot is de btw er af sinds dit jaar (scheelt forfait en gezeik), dus dit is het goedkoopste in tijden dat ik heb kunnen leveren.
Ik weet niet wat je inkoop is maar ik zag nog wel offertes van >¤1,50 per Wp voorbijkomen dus dat vond ik niet heel goedkoop, wetende dat saldering wss wordt afgebouwd.
En het paneel is natuurlijk maar 1/3e van het geheel ongeveer, als je omvormer, materialen en montage rekent.

Nu heb ik afgelopen 6 maanden niet opgelet dus mss is het gedaald?

Ik zat in 2018 op ongeveer ¤1 per Wp maar dan wel een hele grote set natuurlijk.
pi_210295100
Van de Bron was toch die leverancier die adverteerde dat ie zo veel als mogelijk hernieuwbare energie wil leveren. Wat valt die dan door de mand als vernieuwer van de energiemarkt.
pi_210295109
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:10 schreef qajariaq het volgende:
Van de Bron was toch die leverancier die adverteerde dat ie zo veel als mogelijk hernieuwbare energie wil leveren. Wat valt die dan door de mand als vernieuwer van de energiemarkt.
Ja, ze wilden naar 100% maar bij 31% geven ze ineens "niet thuis".
pi_210295354
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zat in 2018 op ongeveer ¤1 per Wp maar dan wel een hele grote set natuurlijk.
Februari 2021 zat ik op ¤0,75 per Wp (21 panelen).
Oktober 2021 zat ik op ¤0,73 per Wp (13 panelen).
pi_210295446
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:44 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Februari 2021 zat ik op ¤0,75 per Wp (21 panelen).
Oktober 2021 zat ik op ¤0,73 per Wp (13 panelen).
Ok, inclusief installatie en alles? Nieuw spul? Niet van een vrachtwagen gevallen?
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:06:36 #33
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210295559
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Dan geldt het niet voor jou, die extra heffing.
Ik dacht dat het dan later ingevoerd zou worden maar inderdaad zolang mijn contract geldt wordt het niet ingevoerd.

Mailtje erover:

Wat betekent dit voor jou?

- Gedurende je lopende vaste contract verandert er niets voor jou.
- Vanaf het moment dat je vaste contract afloopt en je contract wordt verlengd, brengen we de vaste terugleveringskosten in rekening.
- De hoogte van dit bedrag per dag bepalen we dan aan de hand van je totale jaarlijkse teruglevering. Meer hierover vind je in onze blog.
- Je haalt vanaf dat moment iets minder voordeel uit je zonnepanelen, maar zonnepanelen blijven een goede en groene investering.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210295812
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 18:06 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik dacht dat het dan later ingevoerd zou worden maar inderdaad zolang mijn contract geldt wordt het niet ingevoerd.

Mailtje erover:

Wat betekent dit voor jou?

- Gedurende je lopende vaste contract verandert er niets voor jou.
- Vanaf het moment dat je vaste contract afloopt en je contract wordt verlengd, brengen we de vaste terugleveringskosten in rekening.
- De hoogte van dit bedrag per dag bepalen we dan aan de hand van je totale jaarlijkse teruglevering. Meer hierover vind je in onze blog.
- Je haalt vanaf dat moment iets minder voordeel uit je zonnepanelen, maar zonnepanelen blijven een goede en groene investering.
Die laatste zin :D
pi_210296198
Wij verbruiken net iets meer dan we opwekken.
Denk er hard over om maar gewoon onze Eneco drie jaar vast te zetten.

Zeker met normaal- en dalstroom. Terugleveren op het hogere dagtarief. Verbruiken op het nachttarief. Zolang salderen nog gewoon kan, doen ze dat eerst tegen het hoge dagtarief.

Ik heb geen zin in die Van der Bron ongein, dat er allerlei extra kosten in rekening gebracht gaan worden bij nieuwe of flexibele contracten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210296615
Argument van vandebron net bij RTL nieuws: "eerder werden de kosten van het overschot over alle consumenten doorberekend, dus ook de mensen zonder panelen, en nu gaan alleen de mensen met panelen een heffing betalen."

Ik neem dus aan dat mensen zonder zonnepanelen nu minder hoeven te betalen? ;)
Shine bright like a diamond.
pi_210297050
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, inclusief installatie en alles? Nieuw spul? Niet van een vrachtwagen gevallen?
Hahaha, gewoon nieuw en gelegd door de installateur.
pi_210297211
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 19:42 schreef June. het volgende:
Argument van vandebron net bij RTL nieuws: "eerder werden de kosten van het overschot over alle consumenten doorberekend, dus ook de mensen zonder panelen, en nu gaan alleen de mensen met panelen een heffing betalen."

Ik neem dus aan dat mensen zonder zonnepanelen nu minder hoeven te betalen? ;)
Klopt, die korijgen een korting van ¤20 per maand.
pi_210298154
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 20:21 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Hahaha, gewoon nieuw en gelegd door de installateur.
Dat klinkt als een koopje iig.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 11:06:00 #40
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210302174
Ik wil de dakbedekking op mijn twee dakkapellen laten vervangen, en daarvoor moeten de zonnepanelen er tijdelijk af. Nu heb ik i.v.m garantie op de installatie een offerte op laten stellen door de toko die ze destijds gelegd heeft en die rekenen daar bijna ¤1500 voor.

:') !
Huilen dan.
pi_210302245
quote:
10s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
Ik wil de dakbedekking op mijn twee dakkapellen laten vervangen, en daarvoor moeten de zonnepanelen er tijdelijk af. Nu heb ik i.v.m garantie op de installatie een offerte op laten stellen door de toko die ze destijds gelegd heeft en die rekenen daar bijna ¤1500 voor.

:') !
Nu zullen ze er 2x voor moeten rijden maar dan is het nog een hoop geld voor zo'n klusje.

Heb je een gewone stringomvormer, micro-omvormers of optimizers?
  woensdag 16 augustus 2023 @ 11:21:08 #42
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210302284
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nu zullen ze er 2x voor moeten rijden maar dan is het nog een hoop geld voor zo'n klusje.

Heb je een gewone stringomvormer, micro-omvormers of optimizers?
Optimizers (heb een SolarEdge-systeem). Ja ik snap dat ze twee keer moeten komen, en dat hoeft echt niet gratis maar het is natuurlijk een klusje van niks.
Huilen dan.
pi_210302516
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Optimizers (heb een SolarEdge-systeem). Ja ik snap dat ze twee keer moeten komen, en dat hoeft echt niet gratis maar het is natuurlijk een klusje van niks.
Bij SolarEdge is de string is dan in ieder geval spanningsloos te maken door de omvormer uit te schakelen (werkschakelaar).

Je houdt alleen 1 volt per optimizer over (x het aantal optimizers).
Maar als het erg hoog is snap ik dat je dat uitbesteedt.
  woensdag 16 augustus 2023 @ 12:15:18 #44
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210302884
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij SolarEdge is de string is dan in ieder geval spanningsloos te maken door de omvormer uit te schakelen (werkschakelaar).

Je houdt alleen 1 volt per optimizer over (x het aantal optimizers).
Maar als het erg hoog is snap ik dat je dat uitbesteedt.
Wat zeg je hier nou?
Koppel de boel af en regel het eventueel zelf?
pi_210302888
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je inkoop is maar ik zag nog wel offertes van >¤1,50 per Wp voorbijkomen dus dat vond ik niet heel goedkoop, wetende dat saldering wss wordt afgebouwd.
En het paneel is natuurlijk maar 1/3e van het geheel ongeveer, als je omvormer, materialen en montage rekent.

Nu heb ik afgelopen 6 maanden niet opgelet dus mss is het gedaald?

Ik kom inderdaad weer onder de 1 euro per wp (gemonteerd).
Die offertes van >1,50 heeft niet heel veel te maken met de echte prijs. Maar met cowboys die snel geld willen vangen.
Denk niet dat wij dat ooit hebben gehaald.

5 panelen, Enphase, dan misschien kom ik in die regio (anders kan het voor ons niet uit).

Maar 12 panelen 415wp op serie omvormer op schuin dak, kom ik op 5k (iets er onder zelfs) en dat is 4980wp.

En, ik zie dat dit nog huidige container prijs is. Nieuwe container heb ik nog niet binnen, dus dan gaan we nog 25 euro per paneel omlaag dus zit ik op 4700.

Het had dus nog veel goedkoper kunnen zijn, alu prijs en monteur prijs zijn niet meer gezakt naar oude prijs, vorig jaar flinke verhoging in gehad.
Omvormers zijn altijd redelijk stabiel geweest, paar tientjes hoger dan 2 jaar terug misschien.
pi_210302992
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat zeg je hier nou?
Het loskoppelen is niet heel spannend, het is meer of je het aandurft.

Op een plat dak zou ik prima zelf zonnepanelen durven plaatsen of weghalen maar ik heb wel hoogtevrees, dus ladders en hoge daken is niet mijn ding :P
  woensdag 16 augustus 2023 @ 12:27:39 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210303077
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het loskoppelen is niet heel spannend, het is meer of je het aandurft.

Op een plat dak zou ik prima zelf zonnepanelen durven plaatsen of weghalen maar ik heb wel hoogtevrees, dus ladders en hoge daken is niet mijn ding :P
Je moet ook wel de ruimte hebben om die panelen en montagebeugels tijdelijk ergens op te slaan.

Ik vroeg het nog even expliciet omdat ik ook een plat dak heb met bitumen dakbedekking.
Vlak voor het leggen van de panelen hebben we er bewust nog een verse laag op laten leggen, dus voorlopig zitten we prima. Een bevriende dakdekker heeft ook aangegeven dat nu er 3 lagen dakbedekking op liggen we voldoende buffer hebben wat dakbedekking betreft.
Maar als je onverhoopt toch lekkage of zo krijgt, dan zitten die panelen aardig in de weg en moet je ze tijdelijk verwijderen…
pi_210303159
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:15 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik kom inderdaad weer onder de 1 euro per wp (gemonteerd).
Die offertes van >1,50 heeft niet heel veel te maken met de echte prijs. Maar met cowboys die snel geld willen vangen.
Denk niet dat wij dat ooit hebben gehaald.

5 panelen, Enphase, dan misschien kom ik in die regio (anders kan het voor ons niet uit).

Maar 12 panelen 415wp op serie omvormer op schuin dak, kom ik op 5k (iets er onder zelfs) en dat is 4980wp.

En, ik zie dat dit nog huidige container prijs is. Nieuwe container heb ik nog niet binnen, dus dan gaan we nog 25 euro per paneel omlaag dus zit ik op 4700.

Het had dus nog veel goedkoper kunnen zijn, alu prijs en monteur prijs zijn niet meer gezakt naar oude prijs, vorig jaar flinke verhoging in gehad.
Omvormers zijn altijd redelijk stabiel geweest, paar tientjes hoger dan 2 jaar terug misschien.
Ligt aan de type daken. Bij mijzelf heb ik het zelf gedaan en zit ik op de ¤1,08 per WP.
Bij mijn broertje idd iets van ¤1,66 per WP. Maar wel enphase en 2 schuine daken wat montage lastiger maakt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 16 augustus 2023 @ 13:29:30 #49
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210303993
quote:
7s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 12:15 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat zeg je hier nou?
Dat ga ik wel doen als dat niet voor ongeveer de helft kan: DC schakelaar uit, wachten tot het voltage terugloopt, werkschakelaar uit en vervolgens de boel afkoppelen. Dan even kijken hoe ik 't spul beneden krijg, al dan niet met hulp van de lui die de dakbedekking komen doen. Het gaat ook maar om een paar paneeltjes.
Huilen dan.
pi_210306392
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:54 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat alles al rond was, maar dus niet?
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_210306506
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:40 schreef Patroon het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat alles al rond was, maar dus niet?
Nee. hoewel het op veel websites en in het nieuws wel wordt verkocht alsof het allemaal rond is.
Dat die afbouw er gaat komen, kun je op je vingers wel natellen. Hoe die afbouw er precies uit komt te zien en binnen welk tijdspad is nog allerminst duidelijk. Een van de redenen was dat elk huishouden moet worden voorzien van een slimme meter en de eerste kamer achte dit voor 2025 al niet haalbaar. Daarnaast wilde de eerste kamer pas in september een uitspraak doen maar door de val van het kabinet wordt het de wetswijziging zeer waarschijnlijk controversieel verklaard. Dat betekent zoveel als dat de kans aanwezig is dat een nieuwe tweede kamer mogelijk geen meerderheid geeft voor dit wetsvoorstel.
pi_210306518
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nee. hoewel het op veel websites en in het nieuws wel wordt verkocht alsof het allemaal rond is.
Dat die afbouw er gaat komen, kun je op je vingers wel natellen. Hoe die afbouw er precies uit komt te zien en binnen welk tijdspad is nog allerminst duidelijk. Een van de redenen was dat elk huishouden moet worden voorzien van een slimme meter en de eerste kamer achte dit voor 2025 al niet haalbaar. Daarnaast wilde de eerste kamer pas in september een uitspraak doen maar door de val van het kabinet wordt het de wetswijziging zeer waarschijnlijk controversieel verklaard. Dat betekent zoveel als dat de kans aanwezig is dat een nieuwe tweede kamer mogelijk geen meerderheid geeft voor dit wetsvoorstel.
Dat is gunstig, zolang onze energieboer maar niet met terugleverboetes komt...
pi_210306547
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 16:50 schreef Patroon het volgende:

[..]
Dat is gunstig, zolang onze energieboer maar niet met terugleverboetes komt...
Nou ik denk eerder dat deze terugleverboetes een gevolg zijn van het uitstel welke voor de consument uiteindelijk nadeliger uitpakt dan een afbouw van de salderingsregeling.
pi_210311259
Om terugleverkosten of -boetes voor te zijn hebben we vandaag Eneco voor 3 jaar vastgezet.

Anyways: qua opbrengst was het vandaag onze beste dag tot nu toe (we hebben de panelen nu een maand).

En wat heerlijk luxe om dit allemaal te kunnen zien vanaf je vakantieadres. O+ Ongekend zalig, al die kWhs. 😍
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210313573
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 22:33 schreef capricia het volgende:
Om terugleverkosten of -boetes voor te zijn hebben we vandaag Eneco voor 3 jaar vastgezet.

Ik zat ook al te kijken maar GC doet niet langer dan twee jaar vast en dan gaat mijn termijnbedrag zelfs omhoog. Ik slaap er nog even een weekend over.
pi_210313716
Ik doe voorlopig nog niets. Ik zit op een oud Engie contract uit 2022 waar de TLV een 100% koppeling heeft met de kale prijs die in rekening gebracht wordt voor de levering van elektriciteit. Dat betekent dat ik op dit moment nog ruim 20 ct per kWh krijg en dat ze ook beperkt zijn in het aanpassen van deze voorwaarde. Ik lever ongeveer 3400 kWh terug voor salderen en 2500 kWh na salderen. Ik heb redelijk wat buffer voordat nieuwe contracten tegen ¤0,08 of ¤0,09 interessant worden, zelfs met een boete voor terugleveren.
pi_210313812
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2023 22:33 schreef capricia het volgende:

Anyways: qua opbrengst was het vandaag onze beste dag tot nu toe (we hebben de panelen nu een maand).

En wat heerlijk luxe om dit allemaal te kunnen zien vanaf je vakantieadres. O+ Ongekend zalig, al die kWhs. 😍
Mogen ze de teruglevertarieven wel tussentijds aanpassen?
Eerst denken, dan typen
pi_210313962
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:26 schreef Piger het volgende:

[..]
Alleen als het vanuit de overheid opgeleg wordt. Verders wat je in je contract afgestoken hebt. Dus dat kunnen ze niet zomaar aanpassen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 09:46:51 #59
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210313992
Per 1-10 loopt mijn contract bij Eneco af.
Nu ik een overschot aan opwek verwacht is Powerpeers met 0.11 interessanter dan de 0.09 bij Eneco aan terugleververgoeding maar met dit recente nieuws weet ik ook niet waar ik goed aan doe.
Bij Powerpeers kan ik max 1 jaar een contract nemen. Bij langer is het tarief nog maar 0.05 }:|
Bij Eneco blijft het altijd 0.09 maar bij een 3 jarig contract ligt de stroomprijs boven het prijsplafond. Nu zou dat met mijn overschot niet zoveel uit moeten maken. Maar over drie jaar zitten we misschien al middenin de afbouw van de salderingsregeling dus of het slim is om tot dan vast te zetten niet wetende waar we dan staan.

Neig dan toch naar de 0.11 van Powerpeers voor een jaar.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_210314024
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:26 schreef Piger het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen als het vanuit de overheid opgeleg wordt. Verders wat je in je contract afgestoken hebt. Dus dat kunnen ze niet zomaar aanpassen.
Wat wel gewoon aangepast mag worden is de verhouding die je mag salderen. Dat moet eerst nog definitief afgekaart worden in de kamer. Maar dat staat los van de afgesproken tarieven.
pi_210314076
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:46 schreef laziness het volgende:
Nu ik een overschot aan opwek verwacht is Powerpeers met 0.11 interessanter dan de 0.09 bij Eneco aan terugleververgoeding maar met dit recente nieuws weet ik ook niet waar ik goed aan doe.
Bij Powerpeers kan ik max 1 jaar een contract nemen. Bij langer is het tarief nog maar 0.05 }:|
Bij Eneco blijft het altijd 0.09 maar bij een 3 jarig contract ligt de stroomprijs boven het prijsplafond. Nu zou dat met mijn overschot niet zoveel uit moeten maken. Maar over drie jaar zitten we misschien al middenin de afbouw van de salderingsregeling dus of het slim is om tot dan vast te zetten niet wetende waar we dan staan.

39 cent als je enkeltarief hebt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 09:53:39 #62
244125 laziness
pi_210314088
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:52 schreef capricia het volgende:

[..]
39 cent als je enkeltarief hebt.
Maar dat heb ik niet.
pi_210314133
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Maar dat heb ik niet.
Je hebt dubbel tarief? Dan zit je helemaal goed. Je saldeert eerst alles tegen het hoge tarief.
Dus dat ga je 'op' maken.
En wat overblijft qua verbruik reken je af tegen laagtarief. 37 cent.

Uit het contract:
quote:
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met
de verbruikte stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog
teruggeleverde stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:04:57 #64
244125 laziness
pi_210314199
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:57 schreef capricia het volgende:

[..]
Je hebt dubbel tarief? Dan zit je helemaal goed. Je saldeert eerst alles tegen het hoge tarief.
Dus dat ga je 'op' maken.
En wat overblijft qua verbruik reken je af tegen laagtarief. 37 cent.
Ik weet ook wel hoe het nu werkt. Heb al 8 jaar panelen en heb al vaker bij Eneco gezeten. Het prijsplafond is dan ook niet mijn echte issue zoals je in mijn bericht kan lezen.
Als je niet meer alles kan salderen maakt het natuurlijk best uit wat je aan stroomprijs hebt vast gelegd.
pi_210314221
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik weet ook wel hoe het nu werkt. Heb al 8 jaar panelen en heb al vaker bij Eneco gezeten. Het prijsplafond is dan ook niet mijn echte issue zoals je in mijn bericht kan lezen.
Dat je wellicht nog 64% kunt salderen is je echte issue?

Oh, ik zie je edit.
Met 64% salderen red ik mijn verhouding normaal/daltarief wel om mijn normaaltarief leeg te kunnen maken.

Zoals ik nu stroom verbruik.

[ Bericht 12% gewijzigd door capricia op 17-08-2023 10:13:45 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:12:49 #66
244125 laziness
pi_210314279
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat je wellicht nog 64% kunt salderen is je echte issue?
Als je niet meer (alles) kan salderen doet niet alleen de terugleververgoeding er toe maar ook de stroomprijs die je moet betalen.
Ik woon hier net. Weet nog niet hoeveel ik verbruik (maar best flink in de winter) en wat ik op ga wekken. Het is daarom een gok om het nu voor 3 jaar vast te leggen.
Maar als ik voor 1 jaar vast zet en daarna zit ik met zo'n stomme terugleverboete opgescheept bij een nieuw contract had ik toch liever die 3 jaar gehad misschien.
Een weloverwogen beslissing met alle feiten is gewoon niet mogelijk omdat ze continue het speelveld veranderen. Of zelfs zelf nog niet uitgeklaard hebben :{

[ Bericht 1% gewijzigd door laziness op 17-08-2023 10:19:03 ]
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 10:15:12 #67
16180 crew  CoolGuy
pi_210314295
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Als je niet meer alles kan salderen maakt het natuurlijk best uit wat je aan stroomprijs hebt vast gelegd.
Dat klopt, dan ga je dus gewoon betalen voor je energie, in dat geval dan voor 36% van je over het jaar gebruikte energie. Dus heel kort door de bocht stel jij verbruikt 3500 kwh op een jaar, en die wek je ook op. Dan mag je 36% zelf betalen, oftewel, je moet betalen voor 1.260 kWh. Als je dus 41ct betaald kost je dat dan 516,60. Maar die 1.260 kWh krijg je ook een TLV voor, en dat is 80% van de kale leverprijs. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat bij rond de 40ct iets van 12ct is ofzo (maar dit weet ik niet zeker!)? Dus dan krijg je voor die 1.260 kWh dus 151,20. Dan betaal je dus netto 365,4 in dat jaar, oftewel 30,45 per maand. Dat is niks. Tenminste, als je daarnaast niet ook nog gas hebt, want daar moet je uiteraard dan ook voor betalen.
pi_210314380
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:12 schreef laziness het volgende:

[..]
Als je niet meer (alles) kan salderen doet niet alleen de terugleververgoeding er toe maar ook de stroomprijs die je moet betalen.
Ik woon hier net. Weet nog niet hoeveel ik verbruik (maar best flink in de winter) en wat ik op ga wekken. Het is daarom een gok om het nu voor 3 jaar vast te leggen.
Maar als ik voor 1 jaar vast zet en daarna zit ik met zo'n stomme terugleverboete opgescheept bij een nieuw contract had ik toch liever die 3 jaar gehad misschien.
Een weloverwogen beslissing met alle feiten is gewoon niet mogelijk omdat ze continue het speelveld veranderen :{
Met 64% salderen red ik mijn verhouding normaal/daltarief wel om mijn normaaltarief leeg te kunnen maken.

Zoals ik nu stroom verbruik is het 50/50.
Betekent voor mij (zeker in de winter) dat ik gewoon savonds de vaatwasser aanzet en in het weekend de was doe.

Overigens lijkt er nu best een run op die contracten voor 3 jaar te zijn. :o

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210314428
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:20 schreef capricia het volgende:

[..]

Zoals ik nu stroom verbruik is het 50/50.
Betekent voor mij (zeker in de winter) dat ik gewoon savonds de vaatwasser aanzet en in het weekend de was doe.

Overigens lijkt er nu best een run op die contracten voor 3 jaar te zijn. :o

[ twitter ]
Gisteravond nog afgesloten bij Eneco.
pi_210314443
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:23 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Gisteravond nog afgesloten bij Eneco.
^O^
Je bent dus duidelijk niet de enige. :D
Wij eergisteren.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 augustus 2023 @ 10:37:08 #71
244125 laziness
pi_210314574
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt, dan ga je dus gewoon betalen voor je energie, in dat geval dan voor 36% van je over het jaar gebruikte energie. Dus heel kort door de bocht stel jij verbruikt 3500 kwh op een jaar, en die wek je ook op. Dan mag je 36% zelf betalen, oftewel, je moet betalen voor 1.260 kWh. Als je dus 41ct betaald kost je dat dan 516,60. Maar die 1.260 kWh krijg je ook een TLV voor, en dat is 80% van de kale leverprijs. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat bij rond de 40ct iets van 12ct is ofzo (maar dit weet ik niet zeker!)? Dus dan krijg je voor die 1.260 kWh dus 151,20. Dan betaal je dus netto 365,4 in dat jaar, oftewel 30,45 per maand. Dat is niks. Tenminste, als je daarnaast niet ook nog gas hebt, want daar moet je uiteraard dan ook voor betalen.
Ik heb geen flauw idee wat ik ga verbruiken. De verhalen lopen nogal uiteen over hoeveel energie men kwijt is aan de warmtepomp die ik nu heb. Daarom valt er geen mallemoer in te schatten. Het gaat sowieso heel wat meer zijn dan 3500kWh in ieder geval. En die weet ik niet zeker over de TLV is precies nog een factor waarom het niet valt te bedenken waar je goed aan doet :P
Als duidelijk was wanneer het salderen stopt en wat je daarvoor terugkrijgt was het al makkelijker. Maar die terugleverboete waar VDB mee begonnen is gooit ook een onzekere factor er in. Ik zit wel helemaal bovenin die staffel.
pi_210314751
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:46 schreef laziness het volgende:

Dat blijft een lastige afweging idd, zeker met zicht op de afbouw van de salderingsregel die in principe in 2025 zou moeten beginnen, maar dan moeten zowel de overheid als de netbeheerders nog flink aan de slag, want los van dat je het wettelijk geregeld moet hebben, moeten de netbeheerders ook de Ferrarismeters vervangen hebben voor ze het salderen kunnen afschaffen, anders komen daar gegarandeerd rechtszaken over wegens ongelijkheid.
En om de Ferrarismeters te kunnen vervangen moeten ze de nog werkende series afgekeurd hebben, want als een meter niet afgekeurd is dan mag een woningeigenaar weigeren, plus dat ze de slimme/digitale meters en het personeel moeten hebben om die vervangingen te kunnen doen, en ook op die vlakken zie ik wel issues de komende 16 maanden.
Ergo: ik verwacht niet dat de afbouw van de salderingsregeling in zal gaan per 1 januari 2025, zoals nu gepland is, ik verwacht wel dat als die datum opschuift dat het percentage ook gelijk lager zal zijn.

Als dat per 1 januari 2026 zal zijn is het ook nog een jaartje 64%, als het nog een jaar later wordt is het gelijk 55%.

Het is door de tweede kamer aangenomen, maar de eerste kamer is nog niet accoord.
https://www.eigenhuis.nl/(...)egeling-zo-werkt-het
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210314783
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:37 schreef laziness het volgende:

Als duidelijk was wanneer het salderen stopt en wat je daarvoor terugkrijgt was het al makkelijker. Maar die terugleverboete waar VDB mee begonnen is gooit ook een onzekere factor er in. Ik zit wel helemaal bovenin die staffel.
Hier idem, dat soort streken worden door de andere maatschappijen snel genoeg gevolgd ben ik bang.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 10:50:05 #74
16180 crew  CoolGuy
pi_210314807
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat blijft een lastige afweging idd, zeker met zicht op de afbouw van de salderingsregel die in principe in 2025 zou moeten beginnen, maar dan moeten zowel de overheid als de netbeheerders nog flink aan de slag, want los van dat je het wettelijk geregeld moet hebben, moeten de netbeheerders ook de Ferrarismeters vervangen hebben voor ze het salderen kunnen afschaffen, anders komen daar gegarandeerd rechtszaken over wegens ongelijkheid.
En om de Ferrarismeters te kunnen vervangen moeten ze de nog werkende series afgekeurd hebben, want als een meter niet afgekeurd is dan mag een woningeigenaar weigeren, plus dat ze de slimme/digitale meters en het personeel moeten hebben om die vervangingen te kunnen doen, en ook op die vlakken zie ik wel issues de komende 16 maanden.
Ergo: ik verwacht niet dat de afbouw van de salderingsregeling in zal gaan per 1 januari 2025, zoals nu gepland is, ik verwacht wel dat als die datum opschuift dat het percentage ook gelijk lager zal zijn.

Als dat per 1 januari 2026 zal zijn is het ook nog een jaartje 64%, als het nog een jaar later wordt is het gelijk 55%.

Het is door de tweede kamer aangenomen, maar de eerste kamer is nog niet accoord.
https://www.eigenhuis.nl/(...)egeling-zo-werkt-het
nou, en omdát het de vraag is of die afbouw er komt, zo ja in zijn huidige vorm en wanneer dan precies, maar je er wel vanuit kunt gaan dat als VBD hier mee weg komt, de rest gaat volgen, dan weet je zeker dat als je nu nog een contract voor 3 jaar koopt je met dat geintje wat VDB doet voorlopig nog niets te maken hebt.

Maar laziness weet niet hoeveel stroom ze gaat verbruiken, dus dat is en beetje lastig inderdaad.
pi_210314908
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
nou, en omdát het de vraag is of die afbouw er komt, zo ja in zijn huidige vorm en wanneer dan precies, maar je er wel vanuit kunt gaan dat als VBD hier mee weg komt, de rest gaat volgen, dan weet je zeker dat als je nu nog een contract voor 3 jaar koopt je met dat geintje wat VDB doet voorlopig nog niets te maken hebt.

Maar laziness weet niet hoeveel stroom ze gaat verbruiken, dus dat is en beetje lastig inderdaad.
Nee, maar @laziness weet wel dat ze in de bovenste staffel zit bij een VDB systeem, indien dezelfde staffels gehanteerd worden.

Ik kan er ook ongestraft panelen bij gaan leggen zeg maar, ik kom toch op de grens van de 5.000 kWh teruglevering (voor salderen, maar dat telt niet voor die staffel), dus dan kan ik er maar beter goed overheen zitten, dan net wel of net niet :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 10:58:59 #76
16180 crew  CoolGuy
pi_210314982
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar @:Laziness weet wel dat ze in de bovenste staffel zit bij een VDB systeem, indien dezelfde staffels gehanteerd worden.

Ik kan er ook ongestraft panelen bij gaan leggen zeg maar, ik kom toch op de grens van de 5.000 kWh teruglevering (voor salderen, maar dat telt niet voor die staffel), dus dan kan ik er maar beter goed overheen zitten, dan net wel of net niet :')
Dat is natuurlijk een overweging waard :P
  donderdag 17 augustus 2023 @ 11:11:49 #77
244125 laziness
pi_210315180
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 10:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar @:Laziness weet wel dat ze in de bovenste staffel zit bij een VDB systeem, indien dezelfde staffels gehanteerd worden.

Ik heb alles al volgegooid wat kan :P Het dakvlak op het NO is niet rendabel genoeg en als mijn verbruik meevalt en de zon mee werkt zit ik zelfs na het salderen wel boven die grens :')

Ik kijk even of Eneco na het weekend inderdaad nog met lagere prijzen voor hun 3-jarige contracten komt. En dan bedenken of die zekerheid voor 3 jaar opweegt tegen een lagere TLV. Daar moet ik wat rekensommetjes op los laten met een zeer ruwe schatting aan verbruik en opbrengst.
Man man man een glazen bol voor de energiemarkt zou wel heel fijn zijn op dit moment. Stomme VDB }:|
pi_210315257
Heb maar gelijk 3 jaar vast bij Eneco genomen voordat die dezelfde creatieve boevenstreek gaan uithalen.
pi_210315270
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:11 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik heb alles al volgegooid wat kan :P Het dakvlak op het NO is niet rendabel genoeg en als mijn verbruik meevalt en de zon mee werkt zit ik zelfs na het salderen wel boven die grens :')

Ik kijk even of Eneco na het weekend inderdaad nog met lagere prijzen voor hun 3-jarige contracten komt. En dan bedenken of die zekerheid voor 3 jaar opweegt tegen een lagere TLV. Daar moet ik wat rekensommetjes op los laten met een zeer ruwe schatting aan verbruik en opbrengst.
Man man man een glazen bol voor de energiemarkt zou wel heel fijn zijn op dit moment. Stomme VDB }:|
Ik wil op het nog te bouwen tuinhuis ook nog panelen op Oost en West, nu ligt alles ZZW en dat is leuk qua salderen, maar als ik van 's morgens tot 's avonds eigen stroom wil hebben dan heb ik meer aan die Oost-West opstelling.

Maar goed, dat wil ik er gewoon bij, er komt op een gegeven moment vast een EV die bidirectioneel kan laden, dus dan wordt dat iig de opslag.

Dit soort dingen gooien wel de markt op z'n kop idd, en dan zullen er ook genoeg mensen zijn die nu geen (extra) panelen meer willen plaatsen.
Echt goed voor de energietransitie dit :N
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210315368
Los van in welke staffel je zit, zelfs zonder extra kosten is het niet altijd zo maar rendabel je dak helemaal vol te leggen en (veel) meer op te wekken dan je gebruikt.

Voor alles wat je teruglevert krijg je alleen de TLV. Die is in de meeste gevallen ¤0,08 of ¤0,09 en de verwachting is dat die verder omlaag zal gaan op termijn. Dit dus nog zonder een verrekening van de 'boete' op terugleveren.
Als je uit gaat van een TVT van 7 jaar (streven overheid, weliswaar voor gehele verbruik) betekent dat je de panelen voor ¤0,63 per Wp moet kunnen aanschaffen en installeren.

Als je uit gaat van een rendementsberekening waarbij je ¤ 0,9 per Wp betaalt en na 8 en 16 jaar de omvormer moet vervangen voor ca. ¤0,25 per Wp (inclusief installatie kom je na 24 jaar uit op een interne rentabiliteit (zonder inflatie-effecten) van 5,8%. Dus het kan nog uit met de huidige tarieven maar als de tarieven voor teruglevering onder de ¤ 0,059 per kWh zakken, kom je met deze aannames al op een negatief rendement. Dat gaat vrees ik niet heel lang meer duren.

Dat betekent:
- Veel meer Wp aanleggen dan je zelf verbruikt is eigenlijk al niet meer interessant behalve als de installatie- en aanschafprijzen per Wp fors dalen en/of de overheid de TLV borgt.
- Offertes boven de ¤ 1 per Wp eigenlijk per definitief niet rendabel zijn als je veel meer op wekt dan je terug levert.
- De boete op terugleveren betekent dat meer terugleveren per definitie niet meer rendabel is voor nieuwe gevallen. Zo lang je kunt salderen kom je waarschijnlijk nog wel redelijk uit als je een evenwicht hebt en de boete niet te hoog wordt.
- De overheid heeft een complexe puzzel te leggen om er voor te zorgen dat het nog rendeert om zonnepanelen op je dak te leggen en de kosten en baten redelijk te verdelen over de verschillende groepen.
pi_210315460
Weet niet of dit het beoogde effect van deze actie is van Essent/vandebron dat alle klanten overstappen naar hun concurrent Eneco.

1 ding is zeker, door alle commerciele belangen komt het hele transitie proces in gevaar. De vrije markt werkt helaas niet altijd zoals het zou moeten (zorg/nuts bedrijven, spoor)
pi_210315501
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:24 schreef Faraday01 het volgende:
Los van in welke staffel je zit, zelfs zonder extra kosten is het niet altijd zo maar rendabel je dak helemaal vol te leggen en (veel) meer op te wekken dan je gebruikt.

Voor alles wat je teruglevert krijg je alleen de TLV. Die is in de meeste gevallen ¤0,08 of ¤0,09 en de verwachting is dat die verder omlaag zal gaan op termijn. Dit dus nog zonder een verrekening van de 'boete' op terugleveren.
Als je uit gaat van een TVT van 7 jaar (streven overheid, weliswaar voor gehele verbruik) betekent dat je de panelen voor ¤0,63 per Wp moet kunnen aanschaffen en installeren.

Als je uit gaat van een rendementsberekening waarbij je ¤ 0,9 per Wp betaalt en na 8 en 16 jaar de omvormer moet vervangen voor ca. ¤0,25 per Wp (inclusief installatie kom je na 24 jaar uit op een interne rentabiliteit (zonder inflatie-effecten) van 5,8%. Dus het kan nog uit met de huidige tarieven maar als de tarieven voor teruglevering onder de ¤ 0,059 per kWh zakken, kom je met deze aannames al op een negatief rendement. Dat gaat vrees ik niet heel lang meer duren.

Dat betekent:
- Veel meer Wp aanleggen dan je zelf verbruikt is eigenlijk al niet meer interessant behalve als de installatie- en aanschafprijzen per Wp fors dalen en/of de overheid de TLV borgt.
- Offertes boven de ¤ 1 per Wp eigenlijk per definitief niet rendabel zijn als je veel meer op wekt dan je terug levert.
- De boete op terugleveren betekent dat meer terugleveren per definitie niet meer rendabel is voor nieuwe gevallen. Zo lang je kunt salderen kom je waarschijnlijk nog wel redelijk uit als je een evenwicht hebt en de boete niet te hoog wordt.
- De overheid heeft een complexe puzzel te leggen om er voor te zorgen dat het nog rendeert om zonnepanelen op je dak te leggen en de kosten en baten redelijk te verdelen over de verschillende groepen.
Je omvormer na 8 jaar vervangen? Welke merken heb je het dan over?
pi_210315559
Waarom stappen 'we' allemaal over naar Eneco eigenlijk, en niet naar andere partijen? Ik zit nu nog variabel, moest me toch wel weer eens gaan verdiepen in een vast contract maar dan staat Eneco niet perse bovenaan mijn lijstje. VDB nu wel onderaan. :+
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 11:42:53 #84
16180 crew  CoolGuy
pi_210315606
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:32 schreef aartstyle het volgende:
Weet niet of dit het beoogde effect van deze actie is van Essent/vandebron dat alle klanten overstappen naar hun concurrent Eneco.

1 ding is zeker, door alle commerciele belangen komt het hele transitie proces in gevaar. De vrije markt werkt helaas niet altijd zoals het zou moeten (zorg/nuts bedrijven, spoor)
Eneco zal dit uiteraard ook gaan doen als dit proefballonnetje goed uitpakt, dus als je wil overstappen moet je dat nu doen. Ik zit dan wel bij Eneco, maar voor 1 jaar, en ik lever meer terug dan ik afneem, dus mijn rekening is negatief.

Nu weet ik dat je een boete moet betalen als je je contract openbreekt, maar aangezien mijn verbruik negatief is vraag ik me nu ineens af hoe ze daar mee omgaan? :+
pi_210315695
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:39 schreef Bami het volgende:
Waarom stappen 'we' allemaal over naar Eneco eigenlijk, en niet naar andere partijen? Ik zit nu nog variabel, moest me toch wel weer eens gaan verdiepen in een vast contract maar dan staat Eneco niet perse bovenaan mijn lijstje. VDB nu wel onderaan. :+
Eneco komt bij de meeste mensen als de voordeligste uit de bus voor een contract van drie jaar.
pi_210315747
Nu een bedrijf beginnen in thuis-accu's kan best wel eens lucratief zijn :)
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 11:54:13 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_210315774
.
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:52 schreef Scorpie het volgende:
Nu een bedrijf beginnen in thuis-accu's kan best wel eens lucratief zijn :)
Ik besef me ineens dat ik mijn omvormers kan afknijpen. :+

Die zijn er al verschillende. Op Tweakers lees ik dat meer dan wat je in een zomernacht afneemt aan accu capaciteit niet echt zinnig is, nou met airco kom ik dan wel aan dat ik een 10 kwh accu nodig heb, dus meer zal ik sowieso niet nodig hebben dan.
pi_210316067
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Volgens google is de levensduur van een omvormer tussen de 8 en 12 jaar dus daar ben ik vanuit gegaan. Wat ik er van begrepen heb (maar dit is meer iets voor @bambino) is dat een stringomvormer zo'n 8-10 jaar mee gaat en dat je van Solaredge >12 jaar mag verwachten.
pi_210316084
Eigenlijk zouden ze gewoon moeten investeren in het verbeteren van die grote thuisbatterijen, zodat die van betere kwaliteit, veiliger en betaalbaarder worden. Uiteindelijk is de wisselende opbrengst per dag/seizoen de reden van dit gedoe. In de zomer is er stroom teveel, en in de winter veel te weinig. Dat moet op de een of andere manier beter verdeeld worden. Nu worden die kosten puur op de energiemaatschappijen afgewenteld, wat ook gewoon niet eerlijk is en waardoor zij dit soort rare dingen gaan doen. Dan moeten ze voortaan gewoon per maand gaan salderen, dan krijg je al een eerlijker systeem waarbij de gebruiker betaalt voor de energie die daadwerkelijk voor hem opgewekt moet worden.

Ik denk overigens dat VDB het totaal niet erg vindt dat grote zonnepanelen-klanten vertrekken, en dat Eneco ook niet enorm om die klanten zit te springen. Veel van die contracten kosten alleen maar geld doordat ze verplicht (ongewenste) stroom moeten terugnemen die ze vervolgens met verlies moeten weggeven (bij flex-tarief krijg je op een zomerse dag geld toe als je stroom af neemt vanwege het overschot). Het huidige systeem is gewoon niet houdbaar op de lange termijn met steeds meer zonnepanelen, daar moet de overheid iets mee doen.

Wij zitten overigens nog 1,5 jaar vast bij Greenchoice, met nog de oude gastarieven van rond de 80 cent. Voor ons voorlopig dus geen overstap, dus kunnen we mooi even afwachten wat de overheid hiermee gaat doen. Bij de plaatsing van de zonnepanelen hebben we al rekening gehouden met het (grotendeels) wegvallen van de salderingsregeling, maar zo’n systeem als VDB nu oppert waarbij niet gekeken wordt naar eigen verbruik zou ik ook niet eerlijk vinden.
pi_210316140
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Volgens google is de levensduur van een omvormer tussen de 8 en 12 jaar dus daar ben ik vanuit gegaan. Wat ik er van begrepen heb (maar dit is meer iets voor @:bambino) is dat een stringomvormer zo'n 8-10 jaar mee gaat en dat je van Solaredge >12 jaar mag verwachten.
SolarEdges gaan over het algemeen tussen de 12 en 15 jaar mee idd.
pi_210316152
quote:

[..]
Volgens google is de levensduur van een omvormer tussen de 8 en 12 jaar dus daar ben ik vanuit gegaan. Wat ik er van begrepen heb (maar dit is meer iets voor @:bambino) is dat een stringomvormer zo'n 8-10 jaar mee gaat en dat je van Solaredge >12 jaar mag verwachten.
Enphase micro-omvormers hebben een gemiddelde levensduur van 25-35 jaar.

Oh, lees nu pas dat je het over stringomvormers hebt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210316296
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Oh, lees nu pas dat je het over stringomvormers hebt.
Als je geen of weinig schaduw op je panelen hebt, is een stringomvormer vaak de meest kostenefficiënte oplossing. Solaredge en Enphase zijn een stuk duurder.
pi_210316395
quote:
Ik denk dat dit exact de bedoeling van Vandebron is. Weg met de klanten die geld kosten
  donderdag 17 augustus 2023 @ 12:49:53 #94
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210316413
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:21 schreef capricia het volgende:

[..]

Zijn die er al zo lang dan?
pi_210316559
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:14 schreef FlyingFish het volgende:
Eigenlijk zouden ze gewoon moeten investeren in het verbeteren van die grote thuisbatterijen, zodat die van betere kwaliteit, veiliger en betaalbaarder worden. Uiteindelijk is de wisselende opbrengst per dag/seizoen de reden van dit gedoe. In de zomer is er stroom teveel, en in de winter veel te weinig. Dat moet op de een of andere manier beter verdeeld worden. Nu worden die kosten puur op de energiemaatschappijen afgewenteld, wat ook gewoon niet eerlijk is en waardoor zij dit soort rare dingen gaan doen. Dan moeten ze voortaan gewoon per maand gaan salderen, dan krijg je al een eerlijker systeem waarbij de gebruiker betaalt voor de energie die daadwerkelijk voor hem opgewekt moet worden.

Ik denk overigens dat VDB het totaal niet erg vindt dat grote zonnepanelen-klanten vertrekken, en dat Eneco ook niet enorm om die klanten zit te springen. Veel van die contracten kosten alleen maar geld doordat ze verplicht (ongewenste) stroom moeten terugnemen die ze vervolgens met verlies moeten weggeven (bij flex-tarief krijg je op een zomerse dag geld toe als je stroom af neemt vanwege het overschot). Het huidige systeem is gewoon niet houdbaar op de lange termijn met steeds meer zonnepanelen, daar moet de overheid iets mee doen.

Wij zitten overigens nog 1,5 jaar vast bij Greenchoice, met nog de oude gastarieven van rond de 80 cent. Voor ons voorlopig dus geen overstap, dus kunnen we mooi even afwachten wat de overheid hiermee gaat doen. Bij de plaatsing van de zonnepanelen hebben we al rekening gehouden met het (grotendeels) wegvallen van de salderingsregeling, maar zo’n systeem als VDB nu oppert waarbij niet gekeken wordt naar eigen verbruik zou ik ook niet eerlijk vinden.
Is het nietbeter om te investeren in mega batterijen onder leiding van de netwerkbeheerders. Deze kan je op een veilige plek plaatsen en je zal schaalvoordelen bieden. Daarbij kost het je geen ruimte in huis en is het veiliger met het oog op brandgevaar.

Edit: Ik begreep in de tweakers podcast dat het omzetten van stroom naar waterstof een 60% efficientie heeft, maar dat deze ontwikkeling nog aan het begin staat. Als we straks een efficientie hebben van 80% en dat dus door de winter kunnen gebruiken zijn we al een heel eind toch?
  Moderator donderdag 17 augustus 2023 @ 13:08:43 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_210316585
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 13:06 schreef aartstyle het volgende:

[..]
Is het nietbeter om te investeren in mega batterijen onder leiding van de netwerkbeheerders. Deze kan je op een veilige plek plaatsen en je zal schaalvoordelen bieden. Daarbij kost het je geen ruimte in huis en is het veiliger met het oog op brandgevaar.
Thuis accus zijn LifePO4 meestal, en die zijn een stuk veiliger dan de lithium accu's in je telefoon bv. Dus als je je druk maakt om brand moet je ook geen telefoon opladen in huis. :P
pi_210318067
Behalve een 'grote' huisbatterij zie ik ook wel markt voor aanvullende batterijen voor apparaten. B.v. een kooktoestel voorzien van een batterij maakt dan wel dat je geen dure drie fase aansluiting hoeft aan te leggen om een paar minuten hoog vermogen te gebruiken. Zelfde met een doorstroom-douche, waarom niet een batterij opladen die je gedurende 10 minuten met 20 kW kunt ontladen. Kost minder ruimte dan een boiler en het stilstandsverlies van een accu is gigantisch veel minder dan dat van een boiler. Als je die accu met het apparaat zelf combineert dan hoef je ook niet eerst weer terug naar 240V.

Benieuwd of die markt ooit aangeboord gaat worden. Ik zou best een waterkoker willen met de snelheid van een Quooker maar dan niet het energieverlies van dat ding.
pi_210318168
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:49 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Zijn die er al zo lang dan?
Nee, opgericht in 2017.

Garanties zeggen me helemaal niets, vooral als de garantie verder in de toekomst is dan dat het bedrijf in het verleden bestaat.

Uiteraard kan je aan de hand van ervaring met de levensduur van halfgeleiders wel iets voorspellen over levensduur maar als je de pech hebt van een serie slechte elco's dan kan het na 4 jaar al gedaan zijn.
pi_210318188
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Bij ons liggen de 36 panelen er precies 9 jaar op. Onze omvormer gaf na ongeveer 7 jaar de geest. Het merk zou ik moeten opzoeken maar het was van een Zwitserse fabrikant. Nu hebben we sinds een kleine 2 jaar een SolarEdge hangen. Overigens zijn die ook niet onfeilbaar want bij een vriend van mij gaf die naar 4 jaar ook de geest maar als ik het goed heb is die gratis omgeruild voor een vervangende omvormer. Bij ons waren de kosten aanzienlijk aangezien er destijds maar 5 jaar garantie op de omvormer zat.
Lang verhaal kort, je kan geluk hebben en je kan pech hebben maar reken je niet te snel rijk.
pi_210318325
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Bij ons liggen de 36 panelen er precies 9 jaar op. Onze omvormer gaf na ongeveer 7 jaar de geest. Het merk zou ik moeten opzoeken maar het was van een Zwitserse fabrikant. Nu hebben we sinds een kleine 2 jaar een SolarEdge hangen. Overigens zijn die ook niet onfeilbaar want bij een vriend van mij gaf die naar 4 jaar ook de geest maar als ik het goed heb is die gratis omgeruild voor een vervangende omvormer. Bij ons waren de kosten aanzienlijk aangezien er destijds maar 5 jaar garantie op de omvormer zat.
Lang verhaal kort, je kan geluk hebben en je kan pech hebben maar reken je niet te snel rijk.
Niet toevallig Fronius? Dat komt uit Oostenrijk trouwens.
Of Solis? Dat komt geloof ik wel uit Zwitserland.
pi_210318398
Ik koel m'n omvormers overigens standaard met extra fans.

Of het de levensduur verlengt durf ik niet te beloven maar verkorten doet het ook zeker niet.
En daarnaast houdt het je weer even van de straat.

Thuis (op beide 8kW omvormers toegepast)

Bij m'n moeder (scheelt 18 tot 20 graden Celsius).
pi_210318493
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

Of het de levensduur verlengt durf ik niet te beloven maar verkorten doet het ook zeker niet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Geven die dingen warmte af?
Je omvormer bedoel ik.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210318540
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Je omvormer bedoel ik.
Zeker in de zomer komen ze makkelijk boven de 50 graden
pi_210318627
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet toevallig Fronius? Dat komt uit Oostenrijk trouwens.
Even nagekeken.
Het was SolarMax. Dat is een aantal jaren geleden op de fles gegaan een heeft later een doorstart gemaakt. Het was toen Zwitsers en is tegenwoordig een Duits bedrijf.

https://www.solarmax.com/

[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 17-08-2023 16:08:09 ]
pi_210319061
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Je omvormer bedoel ik.
Ja, zonder fan werd de omvormer bij m'n moeder tot zo'n 71 graden Celsius, dus wel behoorlijk warm.
pi_210319100
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mijn oude SolarMax omvormer had overigens 2 ingebouwde fans die ook aansloegen als hij een tijdlang maximaal produceerde.
pi_210319544
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, zonder fan werd de omvormer bij m'n moeder tot zo'n 71 graden Celsius, dus wel behoorlijk warm.
Oh wouw. Nooit geweten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210320468
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb Solis. Aan alle kanten komt het me chinees over. Er zit zelfs hele dagen een chinees naar mijn opbrengst te gluren heb ik wel eens het idee. Tegenwoordig heet de website soliscloud maar voorheen was het gilong of zo iets.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:25:37 #109
244125 laziness
pi_210322218
Vanuit de bouw heb ik ook 8 panelen op Solis. De overige 17 zitten op Solaredge.
pi_210322382
Hoe zit het eigenlijk met teruglevering/solderen of wat dan ook als je nog een ouderwetse draaischijf meter hebt (die terug kan draaien bij opgewekte energie)?

Gewoon zo laten of toch versneld voor een slimme meter gaan?
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:55:42 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210322770
quote:
4s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met teruglevering/solderen of wat dan ook als je nog een ouderwetse draaischijf meter hebt (die terug kan draaien bij opgewekte energie)?

Gewoon zo laten of toch versneld voor een slimme meter gaan?
Als hij terugdraait vooral laten hangen, zeker als je niet meer opwekt dan je verbruikt.

Ze komen hem toch wel verplicht vervangen zodra het salderen afgebouwd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210322787
Ik wil op mijn net nieuwe schuur 11 zonnepanelen plaatsen.

het is een bitumen plat dak. nu viel mij op dat de frames/ onderstellen behoorlijk aan de prijs zijn.

nu speel ik met de gedachten om driehoeken van circa 25graden te gieten van beton, met gelijk draadeinden m6 er in zodat de klemmen er gelijk op kunnen.

Op deze manier heb je ook gelijk ballast.
Iemand tips, adviezen of ander commentaar :D
pi_210324306
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als hij terugdraait vooral laten hangen, zeker als je niet meer opwekt dan je verbruikt.

Ze komen hem toch wel verplicht vervangen zodra het salderen afgebouwd wordt.
Verwachting is net quitte spelen of misschien net iets meer opwekken dan verbruiken. Praktijk moet het leren want over 3 weken worden ze geplaatst.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 22:38:53 #114
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_210324679
Ik heb echt weinig verstand van dit soort dingen en probeer wel wat in te lezen hier en daar, kwam per toeval hier terecht en lees nu dus over vaste contracten. Ik heb een variabel contract bij eneco. Mijn panelen zijn vooralsnog gratis, per 1 april volgend jaar betaal ik 15 euro per maand voor de 8 panelen. Het gaat mij er dus niet echt om of ik de panelen terug zal verdienen, maar wat is verstandig?

Nu staan we gemiddeld sinds april tussen de -34 a 40 euro (excl prijsplafond). Het gaat dus allemaal maar om kleine bedragen. Ook streept eneco alles weg tegen het totaal voor zover ik in de app kan zien gas en stroom. Onder teruglevering staat in ieder geval 1130kWh vanaf april.

Variabel blijven of over naar vast en waarom?
pi_210325497
quote:

De vrije markt werkt juist heel goed in deze, het is overheidsregulatie die de vrije markt dwingt dit soort besluiten te nemen. In overheidshanden zou diezelfde markt gesubsidieerd moeten worden, net zoals wind op zee, ev’s, zonneenergie etc. Het spannende is nu of de overheid de markt zijn werk laat doen, met onzekerheid en mogelijke negatieve bijeffecten als gevolg, of de hand in de vrije markt gaat steken met onzekerheid en mogelijk negatieve bijeffecten als gevolg.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:47:18 #116
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210325651
Meerdere mensen hier ook last van Trannergy dat de app het niet doet terwijl de omvormer wel keurig online is ?
Krijg foutmelding op iOS app en Android app
Stroom terugleveren gelukkig nog wel ^O^
pi_210327862
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 00:18 schreef Akkerdjie het volgende:
De vrije markt werkt juist heel goed in deze, het is overheidsregulatie die de vrije markt dwingt dit soort besluiten te nemen.
Joh, keer op keer blijkt dat maatregelen die bedoeld zijn om iets voor de consument goedkoper te maken alleen maar zorgen voor 'prijsoptimalisatie' door bedrijven. Met andere woorden wordt het grootste deel van een dergelijk voordeel geconsumeerd door de verkoper.

Hier dus ook. VDB weet de regeltjes zo ver op te rekken dat er voor de consument niets over blijft. Het is niet zo dat het opeens voor paneellozen goedkoper wordt of zo.
pi_210328133
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:17 schreef Scorpie het volgende:
Heb maar gelijk 3 jaar vast bij Eneco genomen voordat die dezelfde creatieve boevenstreek gaan uithalen.
Idem hier, deze ochtend ging het in ieder geval nog 8-)
pi_210329114
quote:

[..]
De meeste omvormers hebben 10 jaar garantie.
Daaruit kan je concluderen dat ze minimaal 10 jaar meegaan (waarom zouden fabrikanten risico lopen dat er zoveel na 8-9 jaar kapot gaan en zij een vervangende omvormer moeten regelen).

Wij zeggen dus altijd 12-15 jaar. Beetje zoals een CV ketel.
Soms heb je geluk, hangt die 20 jaar, soms heb je pech, is hij na 8 jaar stuk (maar dan garantie).
Gaat die op dag 3655 kapot, jammer dan. Nieuwe kopen.
pi_210329139
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:56 schreef gerrit098 het volgende:

het is een bitumen plat dak. nu viel mij op dat de frames/ onderstellen behoorlijk aan de prijs zijn.

nu speel ik met de gedachten om driehoeken van circa 25graden te gieten van beton, met gelijk draadeinden m6 er in zodat de klemmen er gelijk op kunnen.

[ afbeelding ]

Ik kijk er naar als verkoper. En ik denk, slim!
Maar of een monteur er ook zo over denkt, of een ingenieur, geen idee.

Ik vraag me wel af hoeveel het zou schelen aan geld.
Zoiets van beton (laten) maken kost tijd, materiaal, mal, etc.
Op kleine schaal, als je zelf handig bent, waarschijnlijk prima.

Maar ik ben wel benieuwd of dit als handel ook gemaakt zou kunnen worden.

Je zit dan met name met transport, dit is natuurlijk zwaar. Alu weegt geen drol.
Het moet ook het dak op, monteur vindt het denk ik niet zo grappig om 40 van die dingen het dak op te tillen.

Wel interessant.
pi_210329571
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:44 schreef capricia het volgende:

[..]
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Wat wel gewoon aangepast mag worden is de verhouding die je mag salderen. Dat moet eerst nog definitief afgekaart worden in de kamer. Maar dat staat los van de afgesproken tarieven.
Wellicht was mijn vraag onduidelijk, maar Eneco heeft dus in de voorwaarden staan dat ze de teruglevertarieven tussentijds mogen wijzigen met 10 werkdagen van te voren een bericht.

Dus los even van de overheidsregels omtrent salderen, het teruglevertarief kan theoretisch naar 0 (los van hoe 80% regel wordt toegepast) en als je dan een 3 jaar contract hebt doe je daar niets aan.
Eerst denken, dan typen
pi_210329899
quote:

[ afbeelding ]

Wat zijn de bruikbare maten van je schuurdak? Heb je nagedacht over een oost-west opstelling ivm afbouw salderen en verhogen directe verbruik?
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:21:29 #123
236264 crew  capricia
pi_210330092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:27 schreef Piger het volgende:

[..]
[..]
Wellicht was mijn vraag onduidelijk, maar Eneco heeft dus in de voorwaarden staan dat ze de teruglevertarieven tussentijds mogen wijzigen met 10 werkdagen van te voren een bericht.

Dus los even van de overheidsregels omtrent salderen, het teruglevertarief kan theoretisch naar 0 (los van hoe 80% regel wordt toegepast) en als je dan een 3 jaar contract hebt doe je daar niets aan.
Ik ga niet veel terugleveren. Dus voor mij niet zo belangrijk. Maar ik heb even in mijn nieuwe vaste contract gekeken. En dit staat er:
quote:
Bij vaste contracten blijft de terugleververgoeding gedurende de vaste looptijd van het contract
ongewijzigd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210332530
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga niet veel terugleveren. Dus voor mij niet zo belangrijk. Maar ik heb even in mijn nieuwe vaste contract gekeken. En dit staat er:
[..]

Welke contractvorm heb je en welke algemene voorwaarden?
Want in de consumenten voorwaarden staat dit:

Eerst denken, dan typen
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:07:30 #125
236264 crew  capricia
pi_210332808
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:48 schreef Piger het volgende:

[..]
Welke contractvorm heb je en welke algemene voorwaarden?
Want in de consumenten voorwaarden staat dit:

[ link | afbeelding ]

Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar

quote:
Levert u meer terug, dan ontvangt u hiervoor een terugleververgoeding van ¤ 0,09 per kWh, exclusief
overheidsheffingen en btw. De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen. Hiervoor geldt geen vaste
wijzigingsdatum. Bij vaste contracten blijft de terugleververgoeding gedurende de vaste looptijd van het contract
ongewijzigd.
Best wel onduidelijk dus.
Bij welke contracten kan het dan wel wijzigen en wat is de definitie van een vast contract?

Nou ja, iets om op te letten voor mensen waarbij de TLV wel van belang is.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 18-08-2023 19:26:26 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210334107
Super onduidelijk!
Eerst denken, dan typen
pi_210337904
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Joh, keer op keer blijkt dat maatregelen die bedoeld zijn om iets voor de consument goedkoper te maken alleen maar zorgen voor 'prijsoptimalisatie' door bedrijven. Met andere woorden wordt het grootste deel van een dergelijk voordeel geconsumeerd door de verkoper.

Hier dus ook. VDB weet de regeltjes zo ver op te rekken dat er voor de consument niets over blijft. Het is niet zo dat het opeens voor paneellozen goedkoper wordt of zo.
De stroomprijs zou toch met zo’n 5,5 cent iod verlaagd worden? Dan hebben de paneellozen toch een voordeel hierbij of zie ik iets over het hoofd?
pi_210341812
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 09:05 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De stroomprijs zou toch met zo’n 5,5 cent iod verlaagd worden? Dan hebben de paneellozen toch een voordeel hierbij of zie ik iets over het hoofd?
Het zou misschien wel kunnen maar een bedrijf doet dat niet, die gaat hooguit iets van een cent onder de concurrent zitten. Alles wat ze meer korting geven kost winst.
pi_210342098
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het zou misschien wel kunnen maar een bedrijf doet dat niet, die gaat hooguit iets van een cent onder de concurrent zitten. Alles wat ze meer korting geven kost winst.
Er werd gekopt in een krant dat vandebron nu de prijsknaller qua energie was vanwege de verlaging van de stroomprijs. Mijn internet is hier in de bergen te brak om het op te zoeken, maar volgens mij heb je die prijsverlaging van 5,5 cent (als ik het goed heb onthouden) gemist. Dat was de hele reden dat ze dit deden, om subsidie op zonnepanelen niet ten koste te laten gaan van zonnepaneelloze klanten. Die korting geldt ook voor zonnepaneelbezitters, maar die betalen nu ook die toeslag.

Mogelijk (en waarschijnlijk) zal het ook bedrijfstechnisch voordelen hebben, dat zal best.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:50:43 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210342306
Vandaag weer een K-dag
pi_210376218
Trouwens bizar hoeveel advertenties ik van verschillende bedrijfjes krijg op social media met plaatsing binnen 2 weken.

Vaak nog wel redelijk geprijsd tov offertes die ik een half jaar geleden her en der heb aangevraagd.

De meeste van die bedrijven hebben naar eigen zeggen ook de belangrijkste certificaten (instalq)

Is alles zo in prijs gezakt inmiddels en is er een overshot ofzo? Half jaar geleden was de wachttijd minimaal 2 maanden.
pi_210376465
quote:

[ afbeelding ]

Ik heb dit soort dingen gebruikt (gewoon gekocht ergens) voor op m'n schuur 5 panelen:

Staan prima en hebben meerdere stormen overleefd. En makkelijk zelf te monteren. Ik weet de details van het bevestigingsmateriaal even niet meer, moest nog wel goed snuffelen daarvoor, ook de klemmetjes enzo...
Facts don't care about your feelings
pi_210379420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:40 schreef bambino het volgende:
Je zit dan met name met transport, dit is natuurlijk zwaar. Alu weegt geen drol.
Het moet ook het dak op, monteur vindt het denk ik niet zo grappig om 40 van die dingen het dak op te tillen.

Wel interessant.
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb nog 12 zakken beton over van de bouw, en de mal is in 10 minuten gemaakt.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:51:59 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210379542
Wat willen jullie met die betonnen dingen? Op het dak leggen?
pi_210379617
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
Trouwens bizar hoeveel advertenties ik van verschillende bedrijfjes krijg op social media met plaatsing binnen 2 weken.

Vaak nog wel redelijk geprijsd tov offertes die ik een half jaar geleden her en der heb aangevraagd.

De meeste van die bedrijven hebben naar eigen zeggen ook de belangrijkste certificaten (instalq)

Is alles zo in prijs gezakt inmiddels en is er een overshot ofzo? Half jaar geleden was de wachttijd minimaal 2 maanden.
Waarschijnlijk B of C merk panelen?
pi_210379649
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat zijn de bruikbare maten van je schuurdak? Heb je nagedacht over een oost-west opstelling ivm afbouw salderen en verhogen directe verbruik?

Zou ook nog wel een optie zijn, maar ik heb ook op het huis 8west en 8 oost leggen.
pi_210379676
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat willen jullie met die betonnen dingen? Op het dak leggen?
Yep, en daar boven op de panelen
pi_210379700
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Waarschijnlijk B of C merk panelen?
Veelal enphase met dmeg, jinko of aeg. Enkele keer ook dat duurdere duitse merk tegengekomen.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:02:41 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210379710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:59 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Yep, en daar boven op de panelen
En dat gaat qua gewicht? Beton is zwaar
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:25:53 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_210380034
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Veelal enphase met dmeg, jinko of aeg. Enkele keer ook dat duurdere duitse merk tegengekomen.
Jinko had ik op mijn vorige huis. Werkte prima. Ik zou denk ik, als ik het nu moest doen, met het oog op de toekomst en een accu etc, denk ik voor Enphase gaan. Dat is dan ook direct de duurdere optie, maar toch denk ik dat ik dat persoonlijk zou doen.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:37:12 #141
16180 crew  CoolGuy
pi_210380216
Legionella run is weer gedaan, 2,5 kWh verbruikt in een uur tijd, volledig op het zonnetje O+
pi_210380478
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:

Als ze binnen twee weken kunnen monteren dan hebben ze en een voorraad en te weinig werk. Ze zitten te springen om werk.

Verder was er de afgelopen jaren een enorm tekort aan polysilicium. Hierdoor draaide fabrieken op halve kracht bij het produceren van zonnepanelen. China is zo hard aan het inzetten op het produceren van polysilicium dat de productie vanaf eind 2025 ~ 1.700 gigawatt per jaar wordt. Tot 2023 is wereldwijd in totaal 1.000 gigawatt aan zonnepanelen gelegd.

De productie explodeert, de vraag (wereldwijd hogere (hypotheek)rente, lager consumentenvertrouwen) zorgt er coor zoals je al raadt, dat de verwachting is dat prijs van zonnepanelen met de dag substantieel lager wordt

[ Bericht 2% gewijzigd door opgebaarde op 22-08-2023 13:58:34 ]
pi_210380664
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Normaal leggen ze toch ook ballast erop, soms zelfs in de vorm van betonnen tegels of banden. Nu heb je ballast en de constructie in één. Werkt bij mij prima in ieder geval en is nog niet door m'n dak gezakt :P

Je krijgt dan bijv. zoiets:

Op tweakers een heel topic over: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315/0
Facts don't care about your feelings
pi_210382914
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:52 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Als ze binnen twee weken kunnen monteren dan hebben ze en een voorraad en te weinig werk. Ze zitten te springen om werk.

Verder was er de afgelopen jaren een enorm tekort aan polysilicium. Hierdoor draaide fabrieken op halve kracht bij het produceren van zonnepanelen. China is zo hard aan het inzetten op het produceren van polysilicium dat de productie vanaf eind 2025 ~ 1.700 gigawatt per jaar wordt. Tot 2023 is wereldwijd in totaal 1.000 gigawatt aan zonnepanelen gelegd.

De productie explodeert, de vraag (wereldwijd hogere (hypotheek)rente, lager consumentenvertrouwen) zorgt er coor zoals je al raadt, dat de verwachting is dat prijs van zonnepanelen met de dag substantieel lager wordt
Wij hadden het begin dit jaar uitgesteld, had toen het idee dat het steeds maar duurder werd.

Heb 5 jaar terug ook offertes op gevraagd toen we net in ons huis gingen wonen, en die kwamen echt 30/40% lager uit dan een half jaar terug.

Blij dat het tij nu weer een beetje keert
pi_210383291
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De benodigde betontegels in alu frames niet?
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:09:39 #146
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210383445
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 17:59 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
De benodigde betontegels in alu frames niet?
Mijne zijn gewoon aan het dak vastgemaakt.
pi_210383611
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 18:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mijne zijn gewoon aan het dak vastgemaakt.
Is idd ook een optie maar ik heb het in de praktijk niet vaak gezien, eigenlijk nog nooit.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:51:10 #148
236264 crew  capricia
pi_210388583
Essent en Energiedirect sluiten ook al geen meerjarige contracten meer af als je zonnepanelen hebt. :')
quote:
Langlopend energiecontract niet meer beschikbaar

Essent en Energiedirect – samen goed voor 3,3 miljoen klanten – passen een ander foefje toe om het voor huishoudens met zonnepanelen minder interessant te maken.

Het driejarige contract wordt namelijk niet aangeboden zodra je op de website aanvinkt zelf stroom op te wekken. Dit geldt ook voor klanten die hun bestaande contract met drie jaar willen verlengen.

Reden? Er wordt teveel teruggeleverd.
https://www.energievergel(...)-lagere-vergoedingen
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210391285
Stuk in het AD over hoe energieleveranciers je naaien als je zonnepanelen hebt.
Is een premium stuk maar dit is wel boevengedrag:

quote:
Een nieuwe truc is het niet geven van een cashback - een lokkertje waarbij je op de eindafrekening een korting krijgt - als je zonnepanelen hebt. Innova Energie, Mega en Budget Energie doen dat volgens vergelijkingssite Keuze.nl. Als je géén zonnepanelen hebt, dan krijg je 150 tot 190 euro cashback, maar mét zonnepanelen is die aanbieding met cashback opeens verdwenen.
quote:
Nog een handigheidje waar consumenten niet op letten: verhoogde leveringskosten. Coolblue Energie bijvoorbeeld verhoogde de kosten voor mensen met zonnepanelen met bijna 5 euro per maand zonder daar met een woord over te reppen. ,,En soms, zoals op de site van Coolblue, wordt de optie van zonnepanelen niet eens getoond’’, zegt Joris Kerkhof van vergelijkingssite Independer. Dan ga je als eigenaar van een dak met blinkende panelen denken dat je ergens anders moet zijn.
pi_210391307
Ik vind het gekke dat je die contracten en die goede voorwaarden wel krijgt als je nu afsluit, en morgen die zonnepanelen erop legt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210393309
Het is 1 grote chaos en ben heel benieuwd welke kant het uiteindelijk op gaat. De overheid zal ergens moeten ingrijpen, maar hoe? Het gaat in iedergeval geld kosten.

Edit: Kwam dit ook nog tegen: Als het klopt dan kunnen we onze lol op:
https://www.stichting-jas(...)t&utm_medium=twitter

edit2: oud nieuws zie ik. Was 19 augustus al bekend.

[ Bericht 28% gewijzigd door aartstyle op 23-08-2023 13:32:55 ]
pi_210402757
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb er nog eens over nagedacht, omdat ik het best wel met je eens ben/was.

Maar ik ga toch voor een zuid opstelling bij 10%, bij 10% is volgens Hespul niet de oriëntatie niet zo van belang.
  donderdag 24 augustus 2023 @ 07:36:00 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210402776
Lees net in de D pers dat NL wereldkampioen is in PV stroom, 15,2%
Nog geen NL artikel gevonden.
pi_210403556
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 07:32 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Ik heb er nog eens over nagedacht, omdat ik het best wel met je eens ben/was.

Maar ik ga toch voor een zuid opstelling bij 10%, bij 10% is volgens Hespul niet de oriëntatie niet zo van belang.
Het nadeel van zo vlak is dat het in de zomer midden op de dag heel veel doet maar in de winter is je opbrengst minimaal. Een oostwest met relatief hoge hoek geeft de beste verdeling over de dag. Voor de winter denk ik dat je moet gaan voor zuid en dan rond de zestig graden, dan heb je in ieder geval midden op de dag nog een tijdje redelijke opbrengst.

Maar buiten dat denk ik dat je het best beste zo kan plaatsen dat je zoveel mogelijk panelen kwijt kunt zonder schaduw van elkaar.
pi_210417125
Eigenlijk is het belachelijk. Jarenlang moest iedereen aan de zonnepanelen en nu het een probleem wordt zijn we de paria van de energiemarkt geworden:

https://solarmagazine.nl/(...)ent-en-energiedirect
pi_210417494
Eigenlijk snap ik de energie leveranciers heel goed. Ik zou mijzelf ook niet als klant willen. Dikke teruglevering omdat er alvast voorzien is op een elektrische auto, een warmtepomp met (voor de leverancier) duur verbruik.

En dat allemaal alleen maar omdat de overheid de subsidie op afvalstroom niet fatsoenlijk afbouwt. zelfs die 80% regeling zou meestal nog verlieslijdend zijn voor energieboeren verwacht ik.
pi_210417518
quote:
7s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:06 schreef Scorpie het volgende:
Stuk in het AD over hoe energieleveranciers je naaien als je zonnepanelen hebt.
Is een premium stuk maar dit is wel boevengedrag:
[..]
[..]

Wat is hier boevengedrag aan? Als mensen geen belang hebben in het product wat jij levert, dan hoeven ze toch geen klant te worden van jou? Verkoop je je stroom maar aan een ander.
pi_210418435
het boevengedrag is dat het jarenlang aangemoedigd is om zonnenpanelen te nemen. Als je het niet deed was je gek, en nu schuiven ze je aan de kant. Wij hebben gelukkig de investering er allang uit, maar netjes voelt het niet.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:46:04 #159
16180 crew  CoolGuy
pi_210419379
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 11:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat is hier boevengedrag aan? Als mensen geen belang hebben in het product wat jij levert, dan hoeven ze toch geen klant te worden van jou? Verkoop je je stroom maar aan een ander.
Dat klopt. Dus het enige interessante is nog dat je zó veel panelen hebt dat je daarmee meer genereert dan dat je in de hoogste staffel terug moet betalen, óf dat je de stroom die je dus 'te veel' hebt, ergens aan kwijt kunt, bijvoorbeeld in een EV.

Want hoe meer je zelf kwijt kunt, hoe lager de staffel is waar je in valt, hoe minder hoog die boete is, etc etc. Maar dat werkt natuurlijk alleen daar op bezien, want eigenlijk moet je de kosten van de auto daar ook in mee nemen (er vanuit gaande dat je die koopt ipv zakelijk least).

Nu wil het toeval heeft een vogeltje mij ingefluisterd dat mijn volgende auto (die minder dan een jaar weg is) een zakelijke EV wordt, met daarbij een laadpas (lees: 'tank'pas zoals ik die nu heb) dus wat je dan krijgt is dat je die laadpaal kunt activeren met die laadpas, en alle stroom die dan in de auto gaat wordt betaald door de werkgever.

Die werkgever kan niet zien dat die stroom vanaf het dak komt, en betaald gewoon die kosten uit. Als ik het goed heb krijg ik dan dus geld om te laden/tanken terwijl dat in in ieder geval een fors deel van het jaar mij geen geld kost. Oftewel, ik krijg geld voor stroom die me niks gekost heeft, en omdat die stroom niet meer terug geleverd wordt aan de leverancier val ik dus in een lagere staffel.

Oftewel, ik moet wel een beetje boete betalen, maar, zelfs met de hoogste staffel waar ik nu in val zou ik nu nog steeds geld terug krijgen, zij het dus 552 euro minder, maar ik zou in dat scenario dus dalen qua staffel. Dus energie kost me dan nog steeds niks en vervolgens komt daar dan dus een EV bij die me geld oplevert qua laden omdat die stroom voor een groot deel nou eenmaal van het dak komt.

Ik weet niet of dit daadwerkelijk klopt maar indien wel zou dat top zijn.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:11:28 #160
236264 crew  capricia
pi_210419658
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt. Dus het enige interessante is nog dat je zó veel panelen hebt dat je daarmee meer genereert dan dat je in de hoogste staffel terug moet betalen, óf dat je de stroom die je dus 'te veel' hebt, ergens aan kwijt kunt, bijvoorbeeld in een EV.

Want hoe meer je zelf kwijt kunt, hoe lager de staffel is waar je in valt, hoe minder hoog die boete is, etc etc. Maar dat werkt natuurlijk alleen daar op bezien, want eigenlijk moet je de kosten van de auto daar ook in mee nemen (er vanuit gaande dat je die koopt ipv zakelijk least).

Nu wil het toeval heeft een vogeltje mij ingefluisterd dat mijn volgende auto (die minder dan een jaar weg is) een zakelijke EV wordt, met daarbij een laadpas (lees: 'tank'pas zoals ik die nu heb) dus wat je dan krijgt is dat je die laadpaal kunt activeren met die laadpas, en alle stroom die dan in de auto gaat wordt betaald door de werkgever.

Die werkgever kan niet zien dat die stroom vanaf het dak komt, en betaald gewoon die kosten uit. Als ik het goed heb krijg ik dan dus geld om te laden/tanken terwijl dat in in ieder geval een fors deel van het jaar mij geen geld kost. Oftewel, ik krijg geld voor stroom die me niks gekost heeft, en omdat die stroom niet meer terug geleverd wordt aan de leverancier val ik dus in een lagere staffel.

Oftewel, ik moet wel een beetje boete betalen, maar, zelfs met de hoogste staffel waar ik nu in val zou ik nu nog steeds geld terug krijgen, zij het dus 552 euro minder, maar ik zou in dat scenario dus dalen qua staffel. Dus energie kost me dan nog steeds niks en vervolgens komt daar dan dus een EV bij die me geld oplevert qua laden omdat die stroom voor een groot deel nou eenmaal van het dak komt.

Ik weet niet of dit daadwerkelijk klopt maar indien wel zou dat top zijn.
Ja dat klopt. Wij zijn er ook mee bezig. Hebben nog geen beslissing genomen of en welke EV het wordt. Maar moeten binnenkort voor een nieuwe leasewagen beslissen omdat de levertijden best oplopen.
Ik begreep van collega's dat je zelf aan kunt geven wat een kWh kost. Sommigen hebben hem op 99 cent gezet. Die krijgen dus 99 cent per thuisgetankte kWh uitbetaald.
De laadpaal op eigen oprit wordt betaald door de leasemaatschappij, maar is na afloop leasecontract van jou. Eventuele aanpassingen in de meterkast (wij moeten dan naar 3-fase) moeten we wel zelf betalen.

Al is het bijtellingspercentage lager over de eerste 30.000 euro, toch komen wij op een hogere netto bijtelling uit dan nu met onze (lease) benzine wagen. Het is wel even rekenen allemaal.
Zeker omdat het nog steeds niet zeker is per wanneer die salderingsregeling er aan gaat.

Het liefst hadden we deze beslissing nog even een jaartje uitgesteld. Zodat er meer aanbod qua bidirectioneel laden is. Hebben we meteen de thuisaccu in de vorm van de wagen. :)

Succes met je beslissing CG, laat je weten waar je oog op gevallen is?

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 25-08-2023 15:23:33 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:18:15 #161
16180 crew  CoolGuy
pi_210419712
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja dat klopt. Wij zijn er ook mee bezig. Hebben nog geen beslissing genomen of en welke EV het wordt. Maar moeten binnenkort voor een nieuwe leasewagen beslissen omdat de levertijden best oplopen.
Ik begreep van collega's dat je zelf aan kunt geven wat een kWh kost. Sommigen hebben hem op 99 cent gezet. Die krijgen dus 99 cent per thuisgetankte kWh uitbetaald.
De laadpaal op eigen oprit wordt betaald door de leasemaatschappij, maar is na afloop leasecontract van jou. Eventuele aanpassingen in de meterkast (wij moeten dan naar 3-fase) moeten we wel zelf betalen.

Al is het bijtellingspercentage lager over de eerste 30.000 euro, toch komen wij op een hogere netto bijtelling uit dan nu met onze (lease) benzine wagen. Het is wel even rekenen allemaal.
Zeker omdat het nog steeds niet zeker is per wanneer die salderingsregeling er aan gaat.

99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij. Als ik 32ct betaal vul ik 32ct in. Simpel. Bij ons is Tesla de sterke voorkeur, dus dat zal het wel worden dan (al kan ik kiezen wat ik wil in principe).

De meterkast is hier al voorbereid, want ik moest voor mijn vervangende warmtepomp van 1 fase naar 3 fasen, dus dat is gebeurt, en toen is er ook direct een kabel al vast gelegd voor een toekomstige thuis accu, dus prima.

Dat klopt, die berekening moet je wel maken, maar aangezien mijn auto sowieso al een heel stuk duurder is dan 30.000 euro kan ik of over de hele prijs bijtelling betalen, of over het eerste deel daarvan een lager tarief, maar inderdaad, is moet wel even wat getallen op een rij gaan zetten, zeker ook icm de salderingsregeling.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:23:15 #162
236264 crew  capricia
pi_210419751
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij. Als ik 32ct betaal vul ik 32ct in. Simpel. Bij ons is Tesla de sterke voorkeur, dus dat zal het wel worden dan (al kan ik kiezen wat ik wil in principe).

De meterkast is hier al voorbereid, want ik moest voor mijn vervangende warmtepomp van 1 fase naar 3 fasen, dus dat is gebeurt, en toen is er ook direct een kabel al vast gelegd voor een toekomstige thuis accu, dus prima.

Dat klopt, die berekening moet je wel maken, maar aangezien mijn auto sowieso al een heel stuk duurder is dan 30.000 euro kan ik of over de hele prijs bijtelling betalen, of over het eerste deel daarvan een lager tarief, maar inderdaad, is moet wel even wat getallen op een rij gaan zetten, zeker ook icm de salderingsregeling.
De Tesla die hier kan, is te klein om er een mountainbike in te leggen. Volvo CX40 kijken we nu naar.
Maar al die EVs zijn duur. Je zit zo op 60K met een upgrade qua batterij en wat aankleding.

We rijden nu beiden een Audi in de lease. En die is in benzine uitvoering nog steeds goedkoper qua bijtelling.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:25:42 #163
16180 crew  CoolGuy
pi_210419778
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:23 schreef capricia het volgende:

[..]
De Tesla die hier kan, is te klein om er een mountainbike in te leggen. Volvo CX40 kijken we nu naar.
Maar al die EVs zijn duur. Je zit zo op 60K met een upgrade qua batterij en wat aankleding.
Een Tesla valt niet echt aan te kleden he. Je kunt de range bepalen, je kunt bepalen of je full self driving wil of de stap ervoor of helemaal niet, de interieurkleur, lakkleur en de velgen. Veel meer is er niet mogelijk.

Nou, wit is superbesmettelijk, dus hoewel mooi wordt dat 'm niet. Velgen boeien me niet, en ik full self driving mag hier niet dus wordt het de stap ervoor. Nou, dan denk ik de long range en dan ben je al wel klaar. De 3 wordt het sowieso niet want dat kofferbakje is ruk.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:27:46 #164
236264 crew  capricia
pi_210419802
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Tesla valt niet echt aan te kleden he. Je kunt de range bepalen, je kunt bepalen of je full self driving wil of de stap ervoor of helemaal niet, de interieurkleur en de velgen. Veel meer is er niet mogelijk.

Nou, wit is superbesmettelijk, dus hoewel mooi wordt dat 'm niet. Velgen boeien me niet, en ik full self driving mag hier niet dus wordt het de stap ervoor. Nou, dan denk ik de long range en dan ben je al wel klaar. De 3 wordt het sowieso niet want dat kofferbakje is ruk.
Veel plezier met kiezen! En met rekenen. >:)
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:29:29 #165
16180 crew  CoolGuy
pi_210419816
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel plezier met kiezen! En met rekenen. >:)
Ik ben al wel klaar met rekenen, maar aangezien dit pas volgend jaar is zien we dan eerst wel hoe de vlag erbij hangt dan qua regelgeving etc. Dromen is leuk, maar als het verstandiger is om (alles samen genomen) om een brandstofauto te nemen, dan neem ik een brandstofauto. Leuk dat zij ons aan de EV willen hebben, maar dat is geen verplichting (al moet ik dat wel onderbouwen uiteraard) dus ik heb de keuze.

Dat gezegd hebbende, ik wil stiekem best wel een Tesla :9
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:08:30 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210420252
Is een Polestar geen optie?
Ik begreep dat de Polestar 3 mogelijk de optie tot bidirectioneel laden krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:17:02 #167
16180 crew  CoolGuy
pi_210420375
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:08 schreef Leandra het volgende:
Is een Polestar geen optie?
Ik begreep dat de Polestar 3 mogelijk de optie tot bidirectioneel laden krijgt.
Dat is een optie, maar ik weet dus niet hoe dáár tegenover gestaan wordt. Want immers, dan gebruik ik dus de auto van mijn werkgever om mijn huis te voorzien van stroom die vervolgens moet betalen voor het feit dat ik dat doe.

Dat is (wellicht alleen gevoelsmatig) iets anders dan stroom die toch in die auto moet, ongeacht waar die stroom vandaan komt, terwijl ik zo'n auto in de winter misschien in 2 dagen ofzo wel leeg trek, maar die vervolgens niét met zonnestroom gevuld word, maar die stroom dan uit het net wordt getrokken waardoor hij moet betalen voor die stroom en ik niet. Dat betekent dan dus dat ik dan elke 2 dagen sta te laden. Ergens voelt dat anders, maar wellicht is het uiteindelijk precies hetzelfde.
pi_210420414
Kan een Tesla aanraden had er 1 als leaseauto en daar werkte het inderdaad zoals eerder genoemd: je geeft je contractprijs per kWh door en die krijg je vergoed voor alles wat je in je auto stopt. Dat je het zelf opwekt maakt voor het verhaal niet uit, dat kan je immers niet meer gebruiken voor andere dingen.

Auto ingeleverd vanwege nieuwe baan zonder leaseauto maar uiteindelijk zelf een model 3 (van een jaar oud) gekocht. Deze is stukken zuiniger tov degene die ik hiervoor had. Kan nu 6-7 km per kWh rijden hier in NL. Oprecht gekeken naar een benzine auto maar alles viel tegen omdat ik elektrisch gewend was 😬
Ik vind de kofferbak eigenlijk best ruim maar de opening is een beperking, blijft toch een sedan… Model Y heeft dan weer meer ruimte.

Ik probeer wel eens op te laden tijdens een zonnige dag maar omdat er nog geen voordeel voor me aan zit doe ik het toch vaak standaard in de avonduren (daltarief 🤑)
Net zoals ik tijdens een zonnige dag de wasmachine en vaatwasser wel eens aanzet maar vaatwasser gaat uit automatisme toch vaak ‘s avonds aan en wassen in het weekend want we vergeten het doordeweeks vaak uit de wasmachine te halen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_210420469
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij.
Ik ken mensen waar het bedrijf dit toestaat, onbelast inkomen enzo
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:22:46 #170
16180 crew  CoolGuy
pi_210420474
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:19 schreef Zedi het volgende:
Kan een Tesla aanraden had er 1 als leaseauto en daar werkte het inderdaad zoals eerder genoemd: je geeft je contractprijs per kWh door en die krijg je vergoed voor alles wat je in je auto stopt. Dat je het zelf opwekt maakt voor het verhaal niet uit, dat kan je immers niet meer gebruiken voor andere dingen.

Auto ingeleverd vanwege nieuwe baan zonder leaseauto maar uiteindelijk zelf een model 3 (van een jaar oud) gekocht. Deze is stukken zuiniger tov degene die ik hiervoor had. Kan nu 6-7 km per kWh rijden hier in NL. Oprecht gekeken naar een benzine auto maar alles viel tegen omdat ik elektrisch gewend was 😬
Ik vind de kofferbak eigenlijk best ruim maar de opening is een beperking, blijft toch een sedan… Model Y heeft dan weer meer ruimte.

Ik probeer wel eens op te laden tijdens een zonnige dag maar omdat er nog geen voordeel voor me aan zit doe ik het toch vaak standaard in de avonduren (daltarief 🤑)
Net zoals ik tijdens een zonnige dag de wasmachine en vaatwasser wel eens aanzet maar vaatwasser gaat uit automatisme toch vaak ‘s avonds aan en wassen in het weekend want we vergeten het doordeweeks vaak uit de wasmachine te halen.
Ja dat is nice, maar is er überhaupt toezicht op wat je opgeeft als kWh-prijs? Want daar kun je dan heel makkelijk misbruik van maken als daar geen controle plaats vindt.
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:23:53 #171
16180 crew  CoolGuy
pi_210420495
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik ken mensen waar het bedrijf dit toestaat, onbelast inkomen enzo
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
pi_210420546
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
Nee zomaar doen is ook niet echt iets wat ik zou doen, maar het is voor de werkgever en de werknemer uiteindelijk wel interessant. Als je boven max dagloon zit en je pensioen opbouw zelf regelt heeft het afhankelijk van keuzes wel voordelen.

Beetje net als de hele lage vergoeding voor luxe lunches 🤷‍♂️
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:51:16 #173
236264 crew  capricia
pi_210420814
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
'dit kost het mij' kan natuurlijk van alles zijn, als het uit je panelen komt. Ergens tussen de 0 en 99 cent. En wat bij een negatieve stroomprijs bij een flexibel contract?
Ligt er aan wat je allemaal wel of niet meerekent.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:00:59 #174
236264 crew  capricia
pi_210420881
Dit is ook een mooie, uit januari dit jaar:
quote:
Met een elektrische auto die je thuis oplaadt, kom je al snel boven het energieplafond van maximaal 2900 kWh stroom per jaar à 40 cent. Daarom wordt elektrische leaserijders die thuisladen geadviseerd om de daadwerkelijke kosten van hun stroomcontract in rekening te brengen en niet de 40 cent van het energieplafond. Dat wordt ook door de meeste werkgevers geaccepteerd en vergoed.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)to%20op%20te%20laden.

En dan is dat nog zonder zonnepanelen.

En dan dat de systemen het administratief niet aankunnen:
quote:
Steeds minder mensen hebben een energiecontract met een vaste prijs. Soms wisselt het energietarief maandelijks en dan moet de zakelijke elektrische rijder die thuis zijn auto oplaadt de thuislaadvergoeding iedere maand aanpassen.

Sommige elektrische rijders beklagen zich hierover. Doordat de stroomprijzen maandelijks wisselen is het lastig om het tarief aan te passen. Soms kan het facturatiesysteem van de leasemaatschappij het niet aan of er is een doorlooptijd van weken. En het geeft ook een hoop administratief gedoe.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210420887
Ben ik weer met een vraag :')

Sommige energieleveranciers laten je betalen voor het teruglevering van energie middels zonnepanelen.
Aangezien ik ze nog niet op mijn dak heb liggen vroeg ik mij af of ik nu nog een 2/3 jarig contract kan tekenen (aangeven dat ik geen zonnepanelen heb) zodat ik onder de "terugleverboete" uit kom. Of zit er een proeftijd aan vast en mag de leverancier de overeenkomst aanpassen?

Panelen komen waarschijnlijk over 2 weken op het dak
pi_210420908
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:01 schreef admiraal_anaal het volgende:

Sommige energieleveranciers laten je betalen voor het teruglevering van energie middels zonnepanelen.
Aangezien ik ze nog niet op mijn dak heb liggen vroeg ik mij af of ik nu nog een 2/3 jarig contract kan tekenen (aangeven dat ik geen zonnepanelen heb) zodat ik onder de "terugleverboete" uit kom. Of zit er een proeftijd aan vast en mag de leverancier de overeenkomst aanpassen?

Sowieso als je lang wil afsluiten dan zou ik het snel doen zolang ze er niet liggen.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:04:46 #177
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210420914
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:01 schreef admiraal_anaal het volgende:

Los van de kans dat je de strijd waarschijnlijk verliest als er strijd over komt, kun je lastig hardmaken dat je niet wist dat je zonnepanelen zou krijgen, plus dat je ze al hebt liggen voor je volgende contract aangaat.

En dan de vraag nog maar of je überhaupt in zee wilt met een leverancier die een "zonnepanelenboete" hanteert.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210420953
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Los van de kans dat je de strijd waarschijnlijk verliest als er strijd over komt, kun je lastig hardmaken dat je niet wist dat je zonnepanelen zou krijgen, plus dat je ze al hebt liggen voor je volgende contract aangaat.

En dan de vraag nog maar of je überhaupt in zee wilt met een leverancier die een "zonnepanelenboete" hanteert.
Daar heb je inderdaad wel een punt, het ingaan van het contract vs het leggen en aanmelden van de zonnepanelen. Geen idee eigenlijk hoe snel zoiets gaat
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:10:52 #179
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210420967
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:08 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Daar heb je inderdaad wel een punt, het ingaan van het contract vs het leggen en aanmelden van de zonnepanelen. Geen idee eigenlijk hoe snel zoiets gaat
Nou, ik weet niet welke energieleverancier je nu hebt, maar de kans is groot dat je een opzegtermijn van 30 dagen hebt, dus dan begint je nieuwe contract sowieso pas nadat je panelen geplaatst zijn.
Het enige voordeel dat je hebt is dat je voorlopig een Ferrarismeter hebt dus dat de teruglevering niet geregistreerd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210420975
Ik gok ook dat als je nu een contract afsluit bij bv VandeBron, zij gewoon in het contract óók de gegevens over zonnepanelen opnemen. Zodat als je gedurende de looptijd alsnog gaat opwekken, die kosten alsnog gewoon in rekening gebracht kunnen worden.

Zou ik in elk geval wel doen als ik hen was, en er heeft vast iemand bij de juridische afdeling daar genoeg hersens om dat ook bedacht te hebben.
pi_210422102
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:22 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja dat is nice, maar is er überhaupt toezicht op wat je opgeeft als kWh-prijs? Want daar kun je dan heel makkelijk misbruik van maken als daar geen controle plaats vindt.
Geen idee, zal wel niet. Ik had destijds braaf mij tarief van 21ct doorgeven en later met al die kortingen iets van 15ct. Volgens mij staat er bij opgeven van je tarieven zo’n melding of je het naar eer en geweten hebt opgeven.
Ik kreeg het vergoed via Shell Recharge, zal hun waarschijnlijk een worst wezen want werd vast allemaal weer doorberekend aan mijn werkgever.
Je kan ook altijd langs de weg of straat opladen dan wordt het ook gewoon betaald.
Vanwege privacy zullen ze nooit je energiecontract op mogen vragen dus echt controleren kunnen ze het niet. Hoewel een onrealistisch tarief op zou moeten vallen maar als je dat zo hebt afgesproken met je werkgever als stukje extra salaris…
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:23:02 #182
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210422219
Meh, productie vandaag was vergelijkbaar met dagen in November vorig jaar. 10kWh
pi_210424905
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 19:11 schreef Zedi het volgende:

[..]

Vanwege privacy zullen ze nooit je energiecontract op mogen vragen dus echt controleren kunnen ze het niet.
Nou ze kunnen gewoon een kopietje vragen en als je die vervalst is dat dus ineens strafbaar.
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:48:09 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210425126
Kunnen ze het historisch gebruik (en teruglevering) niet gewoon opvragen bij de netbeheerder?

Het is niet voor niets dat je in eerste instantie een hoog voorschot hebt als je verhuist naar een woning waar de vorige bewoners het graag lekker warm hadden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210427939
quote:
4s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 17:08 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]
Vandebron verrekent het alsnog voor de periode dat je tzt zonnepanelen hebt, dat stellen ze specifiek in hun mail over de nieuwe tarieven. Maar zo lang jij een terugdraaiende meter hebt kunnen ze nooit zien hoeveel jij aan het net levert en weten ze dus niet in welke categorie jij valt.
pi_210436982
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 07:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Lees net in de D pers dat NL wereldkampioen is in PV stroom, 15,2%
Nog geen NL artikel gevonden.
Meeste panelen of Wp per inwoner.
Is ontzettend rap gegroeid de laatste 3 jaar.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_210443496
Ik zit nog maar net aan wat ik haalde in 2019, terwijl ze toen pas half mei gelegd werden, hoop op een mooie nazomer, want dit is bagger, laatst zelfs een keer m'n airco op heating moeten zetten... in augustus...
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 00:54:52 #188
236264 crew  capricia
pi_210452782
quote:
0s.gif Op zondag 27 augustus 2023 14:49 schreef JDx het volgende:
Ik zit nog maar net aan wat ik haalde in 2019, terwijl ze toen pas half mei gelegd werden, hoop op een mooie nazomer, want dit is bagger, laatst zelfs een keer m'n airco op heating moeten zetten... in augustus...
Oh, ik ben dus niet de enige. De panelen liggen er nu een maandje op, en ik vind het ronduit tegenvallen op dagen zoals vandaag.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 28 augustus 2023 @ 01:04:47 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210452796
Valt mee toch? Ik had vandaag ongeveer de helft van de opbrengst van een goede augustusdag, gezien alle regen valt het me nog mee.
Maar opbrengsten van de afgelopen maand zij echt erg laag, het is gewoon geen goed weer.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 28 augustus 2023 @ 07:38:07 #190
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210453295
Op een dag als gister is de productie nog steeds 4 of 5 keer het verbruik. Ik zie het probleem niet zo.
Huilen dan.
pi_210453317
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 07:38 schreef Isdatzo het volgende:
Op een dag als gister is de productie nog steeds 4 of 5 keer het verbruik. Ik zie het probleem niet zo.
Dat is natuurlijk bij iedereen anders.
pi_210453356
quote:
14s.gif Op maandag 28 augustus 2023 07:44 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk bij iedereen anders.
Inderdaad, bij mij de helft.
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 08:49:37 #193
16180 crew  CoolGuy
pi_210453676
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 01:04 schreef Leandra het volgende:
Valt mee toch? Ik had vandaag ongeveer de helft van de opbrengst van een goede augustusdag, gezien alle regen valt het me nog mee.
Maar opbrengsten van de afgelopen maand zij echt erg laag, het is gewoon geen goed weer.
Inderdaad, het is gewoon een slechte maand. Augustus 2022 was hier 1.11 MWh. Nu (letterlijk nu) is het pas 794 kWh, en de maand is zo'n beetje om.
  Moderator maandag 28 augustus 2023 @ 08:52:41 #194
16180 crew  CoolGuy
pi_210453692
quote:
7s.gif Op maandag 28 augustus 2023 07:38 schreef Isdatzo het volgende:
Een dag als gisteren was bij mij 27.4 kWh, maar mijn totaalverbruik gisteren was 12.1 kWh.
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:13:45 #195
244125 laziness
pi_210453815
2022 staat bovenaan alle lijstjes qua records. Je kan niet elk jaar een topjaar hebben. Overigens doet 2023 het over de gehele linie niet slecht qua aantal zonuren.
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:20:24 #196
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210453853
En het is ook wel goed om aan het eind van de zomer eens een keer grondwaterstanden (boven) normaal te hebben.
Huilen dan.
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:24:52 #197
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210453876
Meh, Augustus dit jaar slechts 98% autark, moest 11,3 kWh kopen. Vorig jaar Aug was het 100%
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:26:19 #198
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210453889
quote:
14s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:20 schreef Isdatzo het volgende:
En het is ook wel goed om aan het eind van de zomer eens een keer grondwaterstanden (boven) normaal te hebben.
Bossen hebben dat hard nodig. Mais staat ook lekker hoog en is nog groen, die gaat nog een paar weken groeien, net als aardappels. Worden grote binten dit jaar, goed voor de friet
  maandag 28 augustus 2023 @ 09:28:37 #199
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210453900
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:13 schreef laziness het volgende:
2022 staat bovenaan alle lijstjes qua records. Je kan niet elk jaar een topjaar hebben. Overigens doet 2023 het over de gehele linie niet slecht qua aantal zonuren.
Daar ik toch niet kan salderen maakt het mij ook niet heel veel uit dat ik weinig overproductie heb. Maar zou het prettig vinden als ik wat vaker de auto aan de lader kon hangen. De baas betaald veel beter dan het Nutsbedrijf.
Maar ondanks dat ik niet kan salderen is de stroomrekening minimaal of negatief als ik de laadvergoeding van de baas mee bereken. En daar komt dan het bijstoken met de Airco nog bij wat de gas rekening doet krimpen. Al in al, beste investering die je kan maken imho.
pi_210454007
quote:
1s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:13 schreef laziness het volgende:
Ik heb inmiddels 5 jaar data van mijn zonnepanelen. Vorig jaar was inderdaad verreweg het beste jaar. 2023 loopt tot nu toe bij mij gelijk op met 2021 en dat was het slechtste jaar sinds ik zonnepanelen heb. Dus het is dit jaar niet heel goed, maar zoals je zegt het kan niet elk jaar feest zijn.
pi_210454088
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Bossen hebben dat hard nodig. Mais staat ook lekker hoog en is nog groen, die gaat nog een paar weken groeien, net als aardappels. Worden grote binten dit jaar, goed voor de friet
Mooi dan worden ze goedkoper :') .
pi_210455018
Woops

[ Bericht 94% gewijzigd door JDx op 28-08-2023 12:27:32 ]
pi_210457960
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 09:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik heb inmiddels 5 jaar data van mijn zonnepanelen. Vorig jaar was inderdaad verreweg het beste jaar. 2023 loopt tot nu toe bij mij gelijk op met 2021 en dat was het slechtste jaar sinds ik zonnepanelen heb. Dus het is dit jaar niet heel goed, maar zoals je zegt het kan niet elk jaar feest zijn.
Als jij 2021 hebt als voorbeeld. Hoeveel procent van je opbrengst heb je dit jaar dan al gehad
pi_210458592
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 17:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als jij 2021 hebt als voorbeeld. Hoeveel procent van je opbrengst heb je dit jaar dan al gehad
2023 tot nu toe ten opzichte van heel 2021: 78,4%
2023 tot nu toe ten opzichte van het gemiddelde jaar: 74,6%
2023 tot nu toe ten opzichte van heel 2022 (beste jaar): 69,6%

gemiddeld % opbrengst januari-augustus ten opzichte van gemiddeld heel jaar : 78,8%
pi_210458699
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 19:12 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
2023 tot nu toe ten opzichte van heel 2021: 78,4%
2023 tot nu toe ten opzichte van het gemiddelde jaar: 74,6%
2023 tot nu toe ten opzichte van heel 2022 (beste jaar): 69,6%

gemiddeld % opbrengst januari-augustus ten opzichte van gemiddeld heel jaar : 78,8%
De schatting van de set die ik er nu op heb liggen was 5.7mw. Ik zit nu op 5.3.

Als ik jouw lijn door trek zou ik op 6.8 uit moeten komen. Ik ben benieuwd
pi_210458841
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 19:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De schatting van de set die ik er nu op heb liggen was 5.7mw. Ik zit nu op 5.3.

Als ik jouw lijn door trek zou ik op 6.8 uit moeten komen. Ik ben benieuwd
Volgens de standaard grafiekjes is de verdeling ongeveer september 10%, oktober 7%, november 3% en december 2%. Dus de percentages komen redelijk overeen, hoewel het ook afhankelijk is van oriëntatie en hellingsgraad.
pi_210463589
quote:
0s.gif Op maandag 28 augustus 2023 19:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Volgens de standaard grafiekjes is de verdeling ongeveer september 10%, oktober 7%, november 3% en december 2%. Dus de percentages komen redelijk overeen, hoewel het ook afhankelijk is van oriëntatie en hellingsgraad.
Ja, het zegt niets nu. Maar ik wacht het af 😏
pi_210477613
wat een slechte maand, met alleen morgen nog en ruim 80kwh minder dan Juli. Korte conclusie de zomer was verre van top.Hopen op een mooie september maand waar ik 700kwh of meer opwek om toch mijn jaarverbruik energie neutraal te krijgen voor de eindafrekening 10 oktober
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:37:28 #209
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210478353
Het is idd drama, ik verwacht wel dat we augustus 2021 voorbijgaan, maar we gaan juli dit jaar niet evenaren.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat beide maanden niet eens 80% van dezelfde maanden in 2022 doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210479402
Met nog 1 (regen)dag te gaan is het gewoon de slechtste augustus sinds ik ze heb. Maart ook al bagger.
pi_210479491
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 20:36 schreef JDx het volgende:
Met nog 1 (regen)dag te gaan is het gewoon de slechtste augustus sinds ik ze heb. Maart ook al bagger.
[ afbeelding ]
Ik ben augustus 2021 nog net voorbij gegaan vandaag :D
pi_210479502
Wij hebben nu 2500 Kwh opgewekt, denk niet dat we de komende maanden nog 700 gaan halen om vorig jaar te evenaren..
Shine bright like a diamond.
pi_210481372
En toch ben ik als ik de natuur zie blij dat het meer regent
pi_210483952
Ik sta nu op -0,01 euro ten opzichte van -30 vorig jaar, ik ga vandaag hopen op wat zonnestralen en alle elektrische apparaten zo veel mogelijk uit laten :9
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 09:07:50 #215
16180 crew  CoolGuy
pi_210484101
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:48 schreef JDx het volgende:
Ik sta nu op -0,01 euro ten opzichte van -30 vorig jaar, ik ga vandaag hopen op wat zonnestralen en alle elektrische apparaten zo veel mogelijk uit laten :9
Ik heb net juist de vaatwasser aangezet, die draait nu toch 'gratis'. :P
pi_210484451
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 22:14 schreef investeerdertje het volgende:
Ik ook, die paar kwtjes meer of minder zal mij echt een zorg zijn.
pi_210484797
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 22:14 schreef investeerdertje het volgende:
Vooral in het westen mag er nog wel iets meer vallen

Mijn tuin heeft de regenval deze zomer ook erg kunnen waarderen _O_
pi_210484917
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Het grondwater staat hier in het westen hoog zat, wordt vanzelf aangevoerd vanuit hogere delen van het land.

Ik sproei echt nooit en als het eens wat droog is dan hersteld het wel snel zat. Dat vele sproeien maakt je tuin alleen maar lui.
pi_210484988
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het grondwater staat hier in het westen hoog zat, wordt vanzelf aangevoerd vanuit hogere delen van het land.

Ik sproei echt nooit en als het eens wat droog is dan hersteld het wel snel zat. Dat vele sproeien maakt je tuin alleen maar lui.
In het westen kom je daar misschien nog mee weg maar ik woon in het oostelijk deel van Brabant en daar was het op de zandgronden afgelopen jaar soms onvermijdelijk te sproeien. Gelukkig heb ik het grootste deel kunnen doen met water uit een regenton :)
pi_210485037
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:07 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb net juist de vaatwasser aangezet, die draait nu toch 'gratis'. :P
Same, moest wel, heb die zooi nodig voor avondeten :9
pi_210485043
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ik dacht al, we hebben hier meer dan genoeg regen gezien :9
  donderdag 31 augustus 2023 @ 11:30:43 #222
244125 laziness
pi_210485288
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:55 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
In het westen kom je daar misschien nog mee weg maar ik woon in het oostelijk deel van Brabant en daar was het op de zandgronden afgelopen jaar soms onvermijdelijk te sproeien. Gelukkig heb ik het grootste deel kunnen doen met water uit een regenton :)
:N ik heb de afgelopen jaren genoeg planten gehad die de warmte niet overleefden als we op vakantie waren geweest en dan werd er door familie nog 1x per week gesproeid zelfs.
Niet sproeien kwam ik ook in het westen niet mee weg.
Nu in het oosten heb ik een automatische sproeier en druppelslangen *O*

Maar terug naar de panelen. Ze liggen nog zo kort en met verschillende richtingen en hellingshoeken dat ik geen flauw idee heb wat er mogelijk is op een echt goede dag. We hebben er nu zoveel meer dan ik gewend was dat alles veel lijkt _O-
  donderdag 31 augustus 2023 @ 11:32:39 #223
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210485311
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:54 schreef Patroon het volgende:

[..]
Ik ook, die paar kwtjes meer of minder zal mij echt een zorg zijn.
Ja dit.

Alleen liefst niet wanneer ik op de fiets naar/van werk zit :') . Vanochtend maar een kwartiertje gewacht om een herhaling van gister te voorkomen.
Huilen dan.
pi_210490934
Vandaag nog net genoeg zon gepakt om augustus in de min uit te komen, en dit!

donderdag 31 augustus 2023 @ 20:02:25 #225
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_210491119
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:03 schreef capricia het volgende:
Het is vooral lullig voor huurders. Die 0 invloed hebben op de hoeveelheid zonnepanelen die de verhuurder plaatst (of geplaatst heeft). Maar wel direct extra moeten betalen in hun huur omdat er panelen liggen.
Die krijgen hier dus een extra 'boete' opgelegd.
Dit inderdaad. Woningbouwverenigingen zullen vanuit de overheid aangepakt moeten worden en onder streng toezicht gesteld moeten worden, want het zijn stuk voor stuk boevenclubs die alle regels al decennialang aan hun laars lappen. Dat bewijzen ze iedere keer weer. Het enige wat die clubs telt is winst, winst en nog meer winst. En dan krijg je dus dat woningbouwverenigingen de daken vol laten leggen met zonnepanelen, maar hun huurders hiervan geen cent terugzien. Dit gebeurt volop helaas.
Gevaccineerd.
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 20:26:08 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_210491513
Nou, dat was augustus 2023 qua zon. Ik ben niet verder gekomen dan 892,8 kWh. Dit terwijl vorig jaar augustus 1.110 kWh was. Oftewel, een verschil van 217,4 kWh op 31 dagen, wat neerkomt op gemiddeld 7 kWh per dag minder dan vorig jaar in augustus.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 20:48:02 #227
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_210491858
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 20:26 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, dat was augustus 2023 qua zon. Ik ben niet verder gekomen dan 892,8 kWh. Dit terwijl vorig jaar augustus 1.110 kWh was. Oftewel, een verschil van 217,4 kWh op 31 dagen, wat neerkomt op gemiddeld 7 kWh per dag minder dan vorig jaar in augustus.
Yep, same here. Ik zat vorige maand op 552 Kwh, deze maand op 429. Maar september kan het nog goed maken, er komt mooi weer aan. ^O^
Gevaccineerd.
  Moderator donderdag 31 augustus 2023 @ 20:50:33 #228
16180 crew  CoolGuy
pi_210491904
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 20:48 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Yep, same here. Ik zat vorige maand op 552 Kwh, deze maand op 429. Maar september kan het nog goed maken, er komt mooi weer aan. ^O^
Hmja, maar september 2022 was 707 kWh. Dat is dus het doel voor deze maand. Er komt inderdaad heel aardig weer aan maar of we 707 gaan halen...afwachten. :P
pi_210492102
Mijn eerste volle maand gehad: augustus 394 kWh.
Als dat ongeveer 11% van de jaaropbrengst zou moeten zijn, dan ben ik wel tevreden.
Dan zou ik op 3580 zitten, maar dat kan ik me niet voorstellen, dat lijkt me te veel.

We hebben 9x 400WP liggen. Plat dak, 13 graden, zuid.

Ik vind het erg leuk om bij te houden en dit is nu een van mijn favoriete topics. O+
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210493411
Kut zomer qua opbrengst wel uiteindelijk
Vakman pur sang
pi_210495128
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 22:09 schreef Lospedrosa het volgende:
Kut zomer qua opbrengst wel uiteindelijk
Wel een kleine 100 uur meer zon dan gemiddeld.
sig verwijderd door FA
  vrijdag 1 september 2023 @ 07:35:06 #232
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210495236
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 21:01 schreef capricia het volgende:
Mijn eerste volle maand gehad: augustus 394 kWh.
Als dat ongeveer 11% van de jaaropbrengst zou moeten zijn, dan ben ik wel tevreden.
Dan zou ik op 3580 zitten, maar dat kan ik me niet voorstellen, dat lijkt me te veel.
Het is helaas geen lineare opbrengst gedurende het hele jaar…
quote:
We hebben 9x 400WP liggen. Plat dak, 13 graden, zuid.

Ik vind het erg leuk om bij te houden en dit is nu een van mijn favoriete topics. O+
De panelen liggen er nu sinds januari dit jaar en ik had in het begin hetzelfde.
Het nieuwtje is er nu wel een beetje af, het went snel…
pi_210495420
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:49 schreef JDx het volgende:
Vandaag nog net genoeg zon gepakt om augustus in de min uit te komen, en dit!

[ afbeelding ]
Nog beter, laten we hopen dat het klopt!

Zou een mooie start zijn, mijn doel is meer dan 211 om augustus een beetje goed te maken.

Moet iets van 250 halen om het helemaal goed te maken, zou mooi zijn om 100 te halen de eerste 10 dagen.

[ Bericht 5% gewijzigd door JDx op 01-09-2023 08:15:07 ]
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 08:34:49 #234
236264 crew  capricia
pi_210495552
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 07:35 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Het is helaas geen lineare opbrengst gedurende het hele jaar…
[..]
De panelen liggen er nu sinds januari dit jaar en ik had in het begin hetzelfde.
Het nieuwtje is er nu wel een beetje af, het went snel…
Lineair? :D

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 01-09-2023 08:43:15 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 september 2023 @ 08:47:10 #235
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210495628
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Linear? Hoe kom je erbij..

[ afbeelding ]
Aangezien je geen onderbouwing gaf, zoals nu hierboven met de verwachte variabele maandopbrengsten, dacht ik dat je 'linear' uitging van 9 x 394 = ongeveer 3600...
pi_210495654
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:09 schreef JDx het volgende:

[..]
Nog beter, laten we hopen dat het klopt!

Zou een mooie start zijn, mijn doel is meer dan 211 om augustus een beetje goed te maken.

Moet iets van 250 halen om het helemaal goed te maken, zou mooi zijn om 100 te halen de eerste 10 dagen.

[ afbeelding ]
Haha een doel stellen voor iets waar je 0% invloed op hebt? 😅
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 08:54:45 #237
236264 crew  capricia
pi_210495665
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Aangezien je geen onderbouwing gaf, zoals nu hierboven met de verwachte variabele maandopbrengsten, dacht ik dat je 'linear' uitging van 9 x 394 = ongeveer 3600...
Ik probeer gewoon een beetje uit te rekenen wat in hemelsnaam mijn jaaropbrengst gaat zijn. Want ik baal er van dat ik maar 9 panelen kwijt kan. :{

Heb ook al 9 x 400 X 0,85 gedaan. Is 3060 kWh.
Misschien komt dat meer in de buurt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210495763
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik probeer gewoon een beetje uit te rekenen wat in hemelsnaam mijn jaaropbrengst gaat zijn. Want ik baal er van dat ik maar 9 panelen kwijt kan. :{

Hoe liggen je panelen? (Oriëntatie, hellingshoek) en heb je veel last van schaduw? Mijn slechtste jaar (ZW,45 graden, beperkt schaduw) was 96,5% van het aantal Wp
pi_210495790
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:54 schreef capricia het volgende:

[..]

Heeft jouw installateur geen inschatting van opbrengst afgegeven?
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 09:11:33 #240
236264 crew  capricia
pi_210495808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Hoe liggen je panelen? (Oriëntatie, hellingshoek) en heb je veel last van schaduw? Mijn slechtste jaar (ZW,45 graden, beperkt schaduw) was 96,5% van het aantal Wp
Plat dak, zuid. Hellingshoek van 13 graden. Wel een boom die schaduw kan geven. Dus voor Enphase micro omvormers gekozen.

Maar 96,5%... daar teken ik voor. Dat is een fijne terugverdientijd. Wouw.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 09:15:25 #241
236264 crew  capricia
pi_210495835
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:09 schreef Puala het volgende:

[..]
Heeft jouw installateur geen inschatting van opbrengst afgegeven?
Jawel. En ook een terugverdientijd, 3.6 jaar. En een rendement. Etc.

Maar ik wil het toch eerst zelf zien.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210495859
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Plat dak, zuid. Hellingshoek van 13 graden. Wel een boom die schaduw kan geven. Dus voor Enphase micro omvormers gekozen.

Nou mijn Tvt valt nogal tegen omdat ik ondernemer ben voor de BTW en dus BTW af moet dragen over de opbrengst. Daarnaast heb ik een flinke overproductie dus de lage TLV's hakken er ook in. Ze liggen er nu 5 jaar op en ik verwacht ze over 1,5-2 jaar terugverdiend te hebben. En dan heeft het afgelopen jaar met hoge TLV enorm geholpen want anders was ik richting of over de 10 jaar gegaan.

En het beste jaar was (voor de vergelijking): 108,4% van het aantal Wp
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 09:21:47 #243
236264 crew  capricia
pi_210495881
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:18 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nou mijn Tvt valt nogal tegen omdat ik ondernemer bent en dus BTW af moet dragen over de opbrengst. Daarnaast heb ik een flinke overproductie dus de lage TLV's hakken er ook in. Ze liggen er nu 5 jaar op en ik verwacht ze over 1,5-2 jaar terugverdiend te hebben. En dan heeft het afgelopen jaar met hoge TLV enorm geholpen want anders was ik richting of over de 10 jaar gegaan.
Thanks voor de info. Serieus interessant om te lezen.
Dus een terugverdientijd van 6 a 7 jaar voor jou als ondernemer. Dat is ook niet slecht.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210495899
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks voor de info. Serieus interessant om te lezen.
Dus een terugverdientijd van 6 a 7 jaar voor jou als ondernemer. Dat is ook niet slecht.
Ik heb de panelen gewoon privé maar omdat ik ondernemer voor de BTW ben, kan ik niet in de KOR en moet ik dus over de energieopbrengsten BTW afdragen. Sinds dit jaar is daar gelukkig het forfait ook voor van toepassing want dat was elk jaar nogal een rekensom.
pi_210495910
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Jawel. En ook een terugverdientijd, 3.6 jaar. En een rendement. Etc.

Maar ik wil het toch eerst zelf zien.
oh ja oke, maar dan weet je toch wat je kan verwachten
pi_210495941
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 08:52 schreef Patroon het volgende:

[..]
Haha een doel stellen voor iets waar je 0% invloed op hebt? 😅
Hoop dan sjeesss, mijn doel is ook dat mijn favoriete voetbalclub vanavond wint :')
pi_210495954
Ik vind het wel opvallend dat de overheid zat te schreeuwen dat het met deze prijzen zonder salderen ook uit kon in 7 jaar, inmiddels is het al 8-10 jaar als je ze nu koopt en als je ze in 2025 koopt 10+ jaar zoals het nu lijkt.

Maar goed, eerst maar zien of die saldering er wel echt af gaat.
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 09:39:43 #248
236264 crew  capricia
pi_210495993
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:32 schreef JDx het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de overheid zat te schreeuwen dat het met deze prijzen zonder salderen ook uit kon in 7 jaar, inmiddels is het al 8-10 jaar als je ze nu koopt en als je ze in 2025 koopt 10+ jaar zoals het nu lijkt.

3,6 jaar.
Ze liggen er nu 6 weken.
Ik heb geen idee wat het gaat worden zonder salderen.

Vandaar ook mijn rekensommen. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210496066
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:32 schreef JDx het volgende:

Als het salderen er af gaat, kun je alleen nog op een acceptabele tvt uitkomen door veel direct gebruik voor de meter want alles wat je terug levert aan het net zal tegen die tijd zo goed als waardeloos zijn. En zoals ik wel eens eerder gepost heb, door bewust gebruik kun je het directe verbruik iets opkrikken maar het blijft redelijk beperkt. Zolang je geen elektrische auto hebt, kun je je zomerse overschot ook niet goed kwijt en huisaccu's zijn vaak niet rendabel te maken. In de winter zul je sowieso af moet nemen van het net, of je moet een enorm overgedimensioneerde installatie aanleggen. Dat is alleen op zichzelf niet rendabel te maken.
pi_210496696
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:51 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als het salderen er af gaat, kun je alleen nog op een acceptabele tvt uitkomen door veel direct gebruik voor de meter want alles wat je terug levert aan het net zal tegen die tijd zo goed als waardeloos zijn. En zoals ik wel eens eerder gepost heb, door bewust gebruik kun je het directe verbruik iets opkrikken maar het blijft redelijk beperkt. Zolang je geen elektrische auto hebt, kun je je zomerse overschot ook niet goed kwijt en huisaccu's zijn vaak niet rendabel te maken. In de winter zul je sowieso af moet nemen van het net, of je moet een enorm overgedimensioneerde installatie aanleggen. Dat is alleen op zichzelf niet rendabel te maken.
Niet rendabel te maken? Why not?
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 11:12:44 #251
16180 crew  CoolGuy
pi_210496707
Lekker begin van de dag hier. Het zeikt van de regen hier. Is in overeenstemming met de vooruitzichten en vanaf morgen wordt het prima weer.

Wel nog steeds negatief verbruik hier al sinds vanochtend ondanks de continue regen. :P
pi_210496869
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:12 schreef CoolGuy het volgende:
Lekker begin van de dag hier. Het zeikt van de regen hier. Is in overeenstemming met de vooruitzichten en vanaf morgen wordt het prima weer.

Wel nog steeds negatief verbruik hier al sinds vanochtend ondanks de continue regen. :P
Hier zeker niet. Het is wasdag en de oven heeft net aangestaan 🤣
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 11:31:33 #253
16180 crew  CoolGuy
pi_210496883
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hier zeker niet. Het is wasdag en de oven heeft net aangestaan 🤣
Nee het is ook vooral het zuiden van het land, tenminste, afgaande op buienradar. Het gaat hier steeds harder regenen :')
pi_210496925
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niet rendabel te maken? Why not?
Dit gaat over de situatie in de toekomst op het moment dat salderen grotendeels afgeschaft is en de TLV vanwege overcapaciteit als de zon schijnt erg laag is. Op dat moment is het beetje extra direct verbruik in de winter waarschijnlijk onvoldoende om samen met heel veel overschot aan elektriciteit die je tegen < 5ct per kWh terug mag leveren een grotere installatie rendabel te maken. Een oplossing met een accu kan dat wat verbeteren maar als je dat doen wil je nu juist weer niet te veel overcapaciteit hebben om die batterij ook efficient te kunnen gebruiken. Op dat moment wordt het een interessante puzzel. Alleen al met al lijkt me dat alleen weggelegd voor mensen met een eigenlijk laadpaal en EV die ze ook niet elke ochtend volledig opgeladen nodig hebben. Sowieso is het macro gezien efficiënter om stroom niet individueel maar collectief op wijkniveau op te slaan.
pi_210496932
Ik heb 5x410 wp zuid, 9x410 wp west en 6x410 wp op oost. Totaal maakt dit 8200 wp.

Als ik deze afbeelding neem zitten we op 78% van de totale opwek. Ik heb nu 5262 kWh opgewekt. Dan zou ik in totaal op 6746 kWh uit komen.

Ik had een verwachte productie in het eerste jaar van 5730 kWh voorgesteld gekregen. Dat heb ik al bijna voor 92% binnen.

Is het dan raar om te zeggen dat dit voor mij al als een heel goed jaar voelt? 😅
pi_210496954
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dit gaat over de situatie in de toekomst op het moment dat salderen grotendeels afgeschaft is en de TLV vanwege overcapaciteit als de zon schijnt erg laag is. Op dat moment is het beetje extra direct verbruik in de winter waarschijnlijk onvoldoende om samen met heel veel overschot aan elektriciteit die je tegen < 5ct per kWh terug mag leveren een grotere installatie rendabel te maken. Een oplossing met een accu kan dat wat verbeteren maar als je dat doen wil je nu juist weer niet te veel overcapaciteit hebben om die batterij ook efficient te kunnen gebruiken. Op dat moment wordt het een interessante puzzel. Alleen al met al lijkt me dat alleen weggelegd voor mensen met een eigenlijk laadpaal en EV die ze ook niet elke ochtend volledig opgeladen nodig hebben. Sowieso is het macro gezien efficiënter om stroom niet individueel maar collectief op wijkniveau op te slaan.
Je bedoelde dus als je dan nog geen zonnepanelen hebt?

En correct, op macro is het efficiënter stroom buiten de woning op te slaan. Belastingtechnisch alleen niet. Het is absurd dat je dan twee keer belasting voor je eigen stroom betaald terwijl je het voor de zomer ook zelf had kunnen opslaan.
pi_210496961
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:37 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb 5x410 wp zuid, 9x410 wp west en 6x410 wp op oost. Totaal maakt dit 8200 wp.

[ afbeelding ]

Als ik deze afbeelding neem zitten we op 78% van de totale opwek. Ik heb nu 5262 kWh opgewekt. Dan zou ik in totaal op 6746 kWh uit komen.

Ik had een verwachte productie in het eerste jaar van 5730 kWh voorgesteld gekregen. Dat heb ik al bijna voor 92% binnen.

Is het dan raar om te zeggen dat dit voor mij al als een heel goed jaar voelt? 😅
De meeste leveranciers schatten de opbrengst erg conservatief in omdat ze anders veel klagende klanten krijgen. Fijn dat het aan je verwachtingen voldoet maar als ik de afgelopen 5 jaar bekijk is het een ondergemiddeld jaar aan zonuren. Hoewel daar ook een lokaal aspect aan zit, we hebben hier regelmatig gezien dat iemand in Noord Nederland een topdag heeft terwijl het elders matig is. Dus er zit flink wat variatie in, zelfs over een klein land als Nederland.
pi_210496999
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je bedoelde dus als je dan nog geen zonnepanelen hebt?

En correct, op macro is het efficiënter stroom buiten de woning op te slaan. Belastingtechnisch alleen niet. Het is absurd dat je dan twee keer belasting voor je eigen stroom betaald terwijl je het voor de zomer ook zelf had kunnen opslaan.
Inderdaad, het gaat om het moment van de investeringsbeslissing. Als je als overheid wilt dat we door blijven gaan met verduurzamen zal het een rendabele businesscase moeten blijven. Hoewel het niet in het belang van de staat is dat iedereen heel veel overcapaciteit aanlegt want dan ploft het net.

Daarnaast zijn er beloftes gedaan over de tvt van de panelen en om die waar te maken zal er een goede afbouwregeling salderen moeten komen icm met een borging van een redelijk teruglevertarief. Want als dat er niet is, schiet de tvt enorm omhoog. Ook voor mensen die wel al geïnvesteerd hebben. En het handhaven van het salderen kan ook niet want dan gaan energiemaatschappijen zelf allerlei geitenpaden bedenken om extra geld weg te halen bij zonnepaneelhouders.
pi_210497004
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De meeste leveranciers schatten de opbrengst erg conservatief in omdat ze anders veel klagende klanten krijgen. Fijn dat het aan je verwachtingen voldoet maar als ik de afgelopen 5 jaar bekijk is het een ondergemiddeld jaar aan zonuren. Hoewel daar ook een lokaal aspect aan zit, we hebben hier regelmatig gezien dat iemand in Noord Nederland een topdag heeft terwijl het elders matig is. Dus er zit flink wat variatie in, zelfs over een klein land als Nederland.
Moet je je voorstellen hoe conservatief er dan geschat is als de zonuren gemiddeld waren🤣
pi_210497057
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:44 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Inderdaad, het gaat om het moment van de investeringsbeslissing.
Ah dan zitten we op 1 lijn
quote:
Als je als overheid wilt dat we door blijven gaan met verduurzamen zal het een rendabele businesscase moeten blijven. Hoewel het niet in het belang van de staat is dat iedereen heel veel overcapaciteit aanlegt want dan ploft het net.
ik denk dat als je wil verduurzamen je ook niet je jaarverbruik moet willen opwekken maar dat je je zomer(dag) verbruik zelf kan voorzien. De rest is en was in mijn ogen "rijken"subsidie
quote:
Daarnaast zijn er beloftes gedaan over de tvt van de panelen en om die waar te maken zal er een goede afbouwregeling salderen moeten komen icm met een borging van een redelijk teruglevertarief. Want als dat er niet is, schiet de tvt enorm omhoog. Ook voor mensen die wel al geïnvesteerd hebben. En het handhaven van het salderen kan ook niet want dan gaan energiemaatschappijen zelf allerlei geitenpaden bedenken om extra geld weg te halen bij zonnepaneelhouders.
Ik zou het niet perse beloftes noemen, dat is het voor mij politiek gezien pas als het in een wet staat die van kracht is.

De vdb-geitenpaadjes snap ik. Ik ga zelf er hopelijk aan voorbij, maar vind ze eigenlijk niet meer dan terecht.

Maar dan snap ik nu wel hoe je bedoelde dat het niet rendabel was
pi_210497375
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:39 schreef capricia het volgende:

[..]
3,6 jaar.
Ze liggen er nu 6 weken.
Ik heb geen idee wat het gaat worden zonder salderen.

Vandaar ook mijn rekensommen. :)
Ik heb ze al sinds 2019 en er nog niet uit hoor, misschien nu wel vanwege de prijzen afgelopen jaar, maar de tvt is als de aankomende afbouw door gaat 8-10 nu.

Of je hebt ze goedkoop gekocht en zelf gelegd?

quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 09:11 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit heb ik ook ongeveer in de winter moet je rekenen op bijna 0 met die hellingshoek.

Haalde vorig jaar 2,28MWh. van de 2,4 die erop ligt (8x300).

[ Bericht 7% gewijzigd door JDx op 01-09-2023 12:21:02 ]
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 12:32:51 #262
236264 crew  capricia
pi_210497611
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 12:14 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik heb ze al sinds 2019 en er nog niet uit hoor, misschien nu wel vanwege de prijzen afgelopen jaar, maar de tvt is als de aankomende afbouw door gaat 8-10 nu.

Of je hebt ze goedkoop gekocht en zelf gelegd?
[..]
Dit heb ik ook ongeveer in de winter moet je rekenen op bijna 0 met die hellingshoek.

Haalde vorig jaar 2,28MWh. van de 2,4 die erop ligt (8x300).
Dus 95%? Lekker. ^O^

Mijn tvt is in mijn hoofd momenteel gewoon wat het oplevert aan kwh maal 40 cent. Ik weet niet wat de energieprijzen gaan doen in de toekomst en ook niet hoe en wanneer de afbouw komt.
Daar hou ik nu dus geen rekening mee. Ik weet ook niet goed in te schatten hoeveel stroom ik zelf kan gaan verbruiken, mocht de saldering er niet meer zijn.
Ook bezig met nieuwe leaseauto. En die wordt waarschijnlijk electrisch. Dus qua afloop van saldering kan dat ook interessant worden. Dan laad ik op via de panelen, en krijg daarvoor de stroomprijs uitbetaald.

Het zijn dus gewoon best veel rekensommetjes. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 1 september 2023 @ 13:08:25 #263
244125 laziness
pi_210497989
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 11:40 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Tot op heden staat 2023 gewoon in de top 10 van zonnigste jaren dus ondergemiddeld is het jaar zeker niet. Echter zit er in de top 6 vier van de laatste 5 jaar dus dat vertekent het beeld nogal.
pi_210498117
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 13:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Tot op heden staat 2023 gewoon in de top 10 van zonnigste jaren dus ondergemiddeld is het jaar zeker niet. Echter zit er in de top 6 vier van de laatste 5 jaar dus dat vertekent het beeld nogal.
Ik heb ze gekregen en mei 2019 en dacht nou, als het zo door gaat heb ik ze er in 3 jaar uit, begon echt mega goed, na de afgelopen jaren lijkt alles tegen te vallen inderdaad. Ach ze zijn er in ieder geval uit voordat wat er dan ook gebeurt met de saldering. Gebruik alleen nog maar gas om te douchen, de rest dmv 2 airco's.

Niks te klagen.
pi_210498976
Al met al een matige maand. Dit had mijn bonusmaand moeten zijn. Uiteindelijk 1630kWh opgewekt en ik sta nu 1039kWh in de plus.

Contract duurt nog 5 dagen, en er komen nog een paar mooie dagen aan. Dus met een beetje mazzel 70-80kWh per dag er nog bij.

Elke kWh levert nu nog 90 cent op (over 5 dagen 15 cent).

Daarna afwachten hoe innova de klap gaat overleven om iedereen uit te betalen.
Sommige jongens op tweakers wekken meer dan 25.000kWh teveel op. Die krijgen een mooie smak geld.
pi_210499034
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:20 schreef bambino het volgende:
Al met al een matige maand. Dit had mijn bonusmaand moeten zijn. Uiteindelijk 1630kWh opgewekt en ik sta nu 1039kWh in de plus.

Contract duurt nog 5 dagen, en er komen nog een paar mooie dagen aan. Dus met een beetje mazzel 70-80kWh per dag er nog bij.

Sommige jongens op tweakers wekken meer dan 25.000kWh teveel op. Die krijgen een mooie smak geld.
Dat heb je niet op je dak gelegd dan, dat zijn wat, 75 panelen als je 25.000 kWh teruglevert.
  vrijdag 1 september 2023 @ 15:07:53 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210499526
Het is een beter jaar dan 2021 (waar ik de eerste 4 maanden van mis), maar het verschil met 2022 is enorm.

Wullie bin KOEL © Soneal
pi_210499649
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:20 schreef bambino het volgende:

Ik hoop voor je dat ze het gaan kunnen, maar ik betwijfel het enorm.
pi_210501353
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 14:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dat heb je niet op je dak gelegd dan, dat zijn wat, 75 panelen als je 25.000 kWh teruglevert.
Ligt aan de panelen en het verbruik natuurlijk.
Ik heb er zelf 54 en heb "maar" 1000 over dit jaar (laatste 12 liggen nog maar 2-3 maanden).

Als je ruimte zat hebt, kan het dus ook met reden gelegd zijn om nu het nog kan te verdienen aan teruglevertarief.
Ook met 15 cent verdien je dat makkelijk terug.
pi_210501367
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 15:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik hoop voor je dat ze het gaan kunnen, maar ik betwijfel het enorm.
Heb geen idee.
Ze zullen ook genoeg klanten hebben die wel een vast contract hebben gesloten toen het net weer kon voor 1,20 euro stroom.
Die betalen, zelfs met overheidhulp, nog 50 cent.
Terwijl je het nu inkoopt voor onder de 10 cent.

Dus er wordt ook genoeg verdiend.

Daarbij zijn er honderden zoniet duizenden op tweakers die hier naartoe zijn gegaan (en die al contact met elkaar hebben).

Dus een claim met iedereen samen is zo gemaakt.

Maar goed, we zien het wel.
pi_210502195
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 18:04 schreef bambino het volgende:

[..]
Als je ruimte zat hebt, kan het dus ook met reden gelegd zijn om nu het nog kan te verdienen aan teruglevertarief.
Ook met 15 cent verdien je dat makkelijk terug.
Sommige zijn al naar 3 cent gegaan, ook met vast contract.

https://www.energievergel(...)ezitters-op-de-tocht

Vast contract (voor 3 jaar) sinds vandaag bijna nergens meer mogelijk ook met zonnepanelen.
pi_210503121
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 19:20 schreef JDx het volgende:

[..]

Vast contract (voor 3 jaar) sinds vandaag bijna nergens meer mogelijk ook met zonnepanelen.
Ik ben naar vanOns gegaan. Daar krijg ik 15,xx cent, met jaarcontract.
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 21:01:53 #273
236264 crew  capricia
pi_210503243
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 19:20 schreef JDx het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat er gebeurt als je zonder zonnepanelen zo'n drie jarig contract afsluit. En na een jaar zonnepanelen laat leggen. En die dingen gewoon aanmeldt.
Wat gaan ze doen dan?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210504158
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 september 2023 21:01 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vraag me af wat er gebeurt als je zonder zonnepanelen zo'n drie jarig contract afsluit. En na een jaar zonnepanelen laat leggen. En die dingen gewoon aanmeldt.
Wat gaan ze doen dan?
Of gewoon nu nee invullen, nee heb ze net verkocht en over een maand zogenaamd teruggekocht ;)
pi_210504259
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 22:34 schreef JDx het volgende:

[..]
Of gewoon nu nee invullen, nee heb ze net verkocht en over een maand zogenaamd teruggekocht ;)
Succes bij de rechter. Je verbruik zal je altijd tegenspreken. Maar gelukkig vind je het ook prima als bedrijven bij wie je klant bent dit bij jou doen. Toch?
pi_210505787
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2023 22:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Succes bij de rechter. Je verbruik zal je altijd tegenspreken. Maar gelukkig vind je het ook prima als bedrijven bij wie je klant bent dit bij jou doen. Toch?
Jeetje, met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Het was maar een theorie als je ze afkoppelt voor een maandje of 2 en dan weer aan sluit, hoe dat dan zit.

Dat is in principe hetzelfde als geen panelen hebben en na een paar maanden panelen aanschaffen.
pi_210506233
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 07:16 schreef JDx het volgende:

[..]
Jeetje, met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Het was maar een theorie als je ze afkoppelt voor een maandje of 2 en dan weer aan sluit, hoe dat dan zit.

Dat is in principe hetzelfde als geen panelen hebben en na een paar maanden panelen aanschaffen.
Of jij droomt te veel. :+

Panelen afsluiten is niet hetzelfde als ze niet hebben. Inderdaad ga je dit niet volhouden bij een rechter. Alleen al het afschaffen van panelen is niet geloofwaardig. De monteren kost meer dan de opbrengst denk ik.
pi_210506250
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 07:16 schreef JDx het volgende:

[..]

:') ben jij er ook zo eentje die zichzelf als vrijstaat uitroept om geen belasting te willen betalen ?
pi_210506365
Wat rechter en geen belasting betalen? Ik vraag me alleen net als Capricia af wat er gebeurt als je een 3 jarig contract hebt en je neemt na een jaar (of paar maanden) alsnog zonnepanelen.
  Moderator zaterdag 2 september 2023 @ 10:22:53 #280
16180 crew  CoolGuy
pi_210506774
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 09:32 schreef JDx het volgende:
Wat rechter en geen belasting betalen? Ik vraag me alleen net als Capricia af wat er gebeurt als je een 3 jarig contract hebt en je neemt na een jaar (of paar maanden) alsnog zonnepanelen.
Maar werkelijk geen panelen hebben en die aantoonbaar later aangeschaft hebben is heel wat anders dan liegen dat je er geen hebt.
pi_210506874
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 10:22 schreef CoolGuy het volgende:
aantoonbaar
Ja laat maar, dat was het punt niet. Er gebeurt wel meer fraude met dit soort dingen. Uitwonende beurs ontvangen omdat je een paar straten verder staat ingeschreven, nepfacturen, hogere rekening voor een cursus ivm het STAP-budget.

Beter voorbeeld dan, als je bijvoorbeeld zonnepanelen wil kopen, is het dan verstandig om nu een 3 jarig contract af te sluiten (als je een mooie aanbieding tegen komt) en daarna de panelen te bestellen, of gaan ze dan alsnog moeilijk doen.

Dat was de vraag van Capricia. Ik heb zelf allang zonnepanelen en ze er al bijna uit en wil ook geen vast contract.
  zaterdag 2 september 2023 @ 11:02:59 #282
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210507014
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 10:39 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja laat maar, dat was het punt niet.
Dat lijkt het punt juist wél een beetje te zijn: je verzint allemaal situaties waarin je (gepland) bezit van zonnepanelen - volgens jou - niet aantoonbaar zou zijn.

quote:
Er gebeurt wel meer fraude met dit soort dingen. Uitwonende beurs ontvangen omdat je een paar straten verder staat ingeschreven, nepfacturen, hogere rekening voor een cursus ivm het STAP-budget.
Aha. Omdat andere mensen frauderen is het oké om zelf ook maar de boel te besodemieteren?
Huilen dan.
pi_210507107
Even los van die hele fraude discussie:

Is het nu zo dat als je een contract voor drie jaar afsluit (welke dus niet mogelijk is als je al zonnepanelen hebt), je dan ook drie jaar lang geen zonnepanelen mag laten installeren?

Want dat lijkt me nogal ver gaan en de transitie belemmeren.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210507640
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:16 schreef capricia het volgende:
Even los van die hele fraude discussie:

Is het nu zo dat als je een contract voor drie jaar afsluit (welke dus niet mogelijk is als je al zonnepanelen hebt), je dan ook drie jaar lang geen zonnepanelen mag laten installeren?

Want dat lijkt me nogal ver gaan en de transitie belemmeren.
Volgens mij kunnen bedrijven je niet weren als je zonnepanelen hebt.
Wat er, zover ik het lees, aan de hand is, is dat salderen al soort van uit staat bij die contracten en dat je vooraf niet kunt invullen "ik verbruik 5000 en wek 5000 op".

Je kan dus wel gewoon invullen, ik verbruik 5000. Maar dan zit je wel met hoog maandbedrag.

Hoe het wettelijk zit, geen idee.

Nu invullen dat je het niet hebt, en na een maand zonnepanelen kopen. Het lijkt mij onmogelijk dat ze dan je contract ontbinden.

Maar waarom zou je naar zo'n partij willen, als je zonnepanelen hebt.

Er zijn, voorlopig, nog voldoende aanbieders waar je wel wat kan.
pi_210507865
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 12:12 schreef bambino het volgende:

[..]
Volgens mij kunnen bedrijven je niet weren als je zonnepanelen hebt.
Wat er, zover ik het lees, aan de hand is, is dat salderen al soort van uit staat bij die contracten en dat je vooraf niet kunt invullen "ik verbruik 5000 en wek 5000 op".

Je kan dus wel gewoon invullen, ik verbruik 5000. Maar dan zit je wel met hoog maandbedrag.

Hoe het wettelijk zit, geen idee.

Nu invullen dat je het niet hebt, en na een maand zonnepanelen kopen. Het lijkt mij onmogelijk dat ze dan je contract ontbinden.

Maar waarom zou je naar zo'n partij willen, als je zonnepanelen hebt.

Er zijn, voorlopig, nog voldoende aanbieders waar je wel wat kan.
Bedrijven kunnen je weren als zonnepanelen bezitter voor hun vaste contracten. Niet voor t modelcontract of variabel.

Ontbinden als je al panelen hebt en loog, ligt aan de voorwaarden. Maar dan ga je gewoon over naar variabel gok ik, want afsluiten mag niet zomaar.
pi_210509331
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 september 2023 11:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat lijkt het punt juist wél een beetje te zijn: je verzint allemaal situaties waarin je (gepland) bezit van zonnepanelen - volgens jou - niet aantoonbaar zou zijn.
[..]
Aha. Omdat andere mensen frauderen is het oké om zelf ook maar de boel te besodemieteren?
Waar slaat dit op, ik WIL geen vast contract. Het was alleen een reactie op Capricia.

Van wat als...
pi_210509386
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:49 schreef JDx het volgende:

[..]

Van wat als...
Ik denk dat je dan een hoop gezeik krijgt. Een beetje zoals nu zeg maar…
pi_210509456
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 september 2023 15:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk dat je dan een hoop gezeik krijgt. Een beetje zoals nu zeg maar…
Ik denk zelfs dat je duurder uit bent als je je panelen een paar maanden uitschakelt. Maar alsnog ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe energiebedrijven er mee om gaan als je een maand na het afsluiten van een 3-jarig contract zonnepanelen krijgt.

Ik heb laatst nog een aanbieding gekregen van Eneco voor een vast contract 1 of 3 jaar, nou dat was totaal niet interessant, ik blijf lekker variabel, verwacht niet dat het zo gek gaat lopen en TLV heb ik niks mee te maken.
  zaterdag 2 september 2023 @ 16:08:03 #289
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210509520
Eindstand Aug
997 kWh productie
559 kWh eigen verbruik
438 kWh verkocht
183 kWh accu ondersteuning
12 kWh gekocht.
pi_210509610
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 16:02 schreef JDx het volgende:

[..]
Ik denk zelfs dat je duurder uit bent als je je panelen een paar maanden uitschakelt. Maar alsnog ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe energiebedrijven er mee om gaan als je een maand na het afsluiten van een 3-jarig contract zonnepanelen krijgt.

Ik heb laatst nog een aanbieding gekregen van Eneco voor een vast contract 1 of 3 jaar, nou dat was totaal niet interessant, ik blijf lekker variabel, verwacht niet dat het zo gek gaat lopen en TLV heb ik niks mee te maken.
Ik zou zeggen, leg ze het eens voor. Dan weet je het. Deel daarna even hier en dan weten wij het ook :7
pi_210509821
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 september 2023 16:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik zou zeggen, leg ze het eens voor. Dan weet je het. Deel daarna even hier en dan weten wij het ook :7
Ben alleen benieuwd, ga er geen moeite voor doen, ben ook benieuwd of er leven na de dood is en of aliens bestaan, weet ook niemand antwoord op, dit weet waarschijnlijk ook nog niemand.

Staat ook in het artikel dat het misschien een tijdelijke maatregel is, omdat energiebedrijven nog niet precies weten wat ze er mee aan moeten.
pi_210513147
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 16:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eindstand Aug
997 kWh productie
559 kWh eigen verbruik
438 kWh verkocht
183 kWh accu ondersteuning
12 kWh gekocht.
Verkeerde topic
pi_210513496
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Verkeerde topic
Oh?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210513506
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:48 schreef capricia het volgende:

[..]
Oh?
Het energieverbruik topic is 1 verderop toch? ;)
pi_210513747
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Kun je nagaan :D
Ook op geabonneerd
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 3 september 2023 @ 00:12:38 #296
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210515046
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Verkeerde topic
???
  zondag 3 september 2023 @ 00:13:17 #297
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210515051
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2023 21:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Heb het over productie en het aandeel verbruik in Aug.
pi_210515054
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 00:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
???
Oh normaal word maandverbruik in het energie verbruik topic gepost 😉
  zondag 3 september 2023 @ 00:17:45 #299
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210515092
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2023 00:13 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh normaal word maandverbruik in het energie verbruik topic gepost 😉
Okay, done
pi_210532861
Heb een offerte mogen ontvangen voor 8 panelen. Graag jullie mening :)

Sunpower P6 405 Wp + Enphase IQ8A micro-omvormer 8
Installatiekosten per paneel incl. elektrische aansluiting meterkast 8
Enphase Envoy Communicatie Module1 fase 1
Inregelen internetaansluiting inclusief monitoring en materialen 1
Installatie opname 1
SVN Service 1

Opbrengst Besparing p.m. Besparing
Jaar 01 2.948 kWh 98,28 ¤ 1.179,36
Jaar 05 2.934 kWh 113,52 ¤ 6.345,84
Jaar 10 2.915 kWh 135,94 ¤ 13.944,89
Jaar 15 2.897 kWh 162,79 ¤ 23.044,66
Jaar 20 2.879 kWh 194,94 ¤ 33.941,51
Jaar 25 2.861 kWh 233,43 ¤ 46.990,34
pi_210532984
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2023 19:52 schreef DWMLion het volgende:
Heb een offerte mogen ontvangen voor 8 panelen. Graag jullie mening :)

Sunpower P6 405 Wp + Enphase IQ8A micro-omvormer 8
Installatiekosten per paneel incl. elektrische aansluiting meterkast 8
Enphase Envoy Communicatie Module1 fase 1
Inregelen internetaansluiting inclusief monitoring en materialen 1
Installatie opname 1
SVN Service 1

Opbrengst Besparing p.m. Besparing
Jaar 01 2.948 kWh 98,28 ¤ 1.179,36
Jaar 05 2.934 kWh 113,52 ¤ 6.345,84
Jaar 10 2.915 kWh 135,94 ¤ 13.944,89
Jaar 15 2.897 kWh 162,79 ¤ 23.044,66
Jaar 20 2.879 kWh 194,94 ¤ 33.941,51
Jaar 25 2.861 kWh 233,43 ¤ 46.990,34
Opbrengst lijkt mij sowieso optimistisch geschat. Dat energie tarieven omhoog gaan is nog maar de vraag. Als de panelen veel produceren is er ook erg veel aanbod en de prijs in de toekomst kan dan nog wel eens laag uitvallen op die momenten.

Verder geef je geen info over wat je moet investeren en hoe de plaatsing is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')