Ik heb er nog eens over nagedacht, omdat ik het best wel met je eens ben/was.quote:Op vrijdag 18 augustus 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat zijn de bruikbare maten van je schuurdak? Heb je nagedacht over een oost-west opstelling ivm afbouw salderen en verhogen directe verbruik?
Het nadeel van zo vlak is dat het in de zomer midden op de dag heel veel doet maar in de winter is je opbrengst minimaal. Een oostwest met relatief hoge hoek geeft de beste verdeling over de dag. Voor de winter denk ik dat je moet gaan voor zuid en dan rond de zestig graden, dan heb je in ieder geval midden op de dag nog een tijdje redelijke opbrengst.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 07:32 schreef gerrit098 het volgende:
[..]
Ik heb er nog eens over nagedacht, omdat ik het best wel met je eens ben/was.
Maar ik ga toch voor een zuid opstelling bij 10%, bij 10% is volgens Hespul niet de oriëntatie niet zo van belang.
Wat is hier boevengedrag aan? Als mensen geen belang hebben in het product wat jij levert, dan hoeven ze toch geen klant te worden van jou? Verkoop je je stroom maar aan een ander.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 10:06 schreef Scorpie het volgende:
Stuk in het AD over hoe energieleveranciers je naaien als je zonnepanelen hebt.
Is een premium stuk maar dit is wel boevengedrag:
[..]
[..]
Dat klopt. Dus het enige interessante is nog dat je zó veel panelen hebt dat je daarmee meer genereert dan dat je in de hoogste staffel terug moet betalen, óf dat je de stroom die je dus 'te veel' hebt, ergens aan kwijt kunt, bijvoorbeeld in een EV.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 11:48 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat is hier boevengedrag aan? Als mensen geen belang hebben in het product wat jij levert, dan hoeven ze toch geen klant te worden van jou? Verkoop je je stroom maar aan een ander.
Ja dat klopt. Wij zijn er ook mee bezig. Hebben nog geen beslissing genomen of en welke EV het wordt. Maar moeten binnenkort voor een nieuwe leasewagen beslissen omdat de levertijden best oplopen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 14:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat klopt. Dus het enige interessante is nog dat je zó veel panelen hebt dat je daarmee meer genereert dan dat je in de hoogste staffel terug moet betalen, óf dat je de stroom die je dus 'te veel' hebt, ergens aan kwijt kunt, bijvoorbeeld in een EV.
Want hoe meer je zelf kwijt kunt, hoe lager de staffel is waar je in valt, hoe minder hoog die boete is, etc etc. Maar dat werkt natuurlijk alleen daar op bezien, want eigenlijk moet je de kosten van de auto daar ook in mee nemen (er vanuit gaande dat je die koopt ipv zakelijk least).
Nu wil het toeval heeft een vogeltje mij ingefluisterd dat mijn volgende auto (die minder dan een jaar weg is) een zakelijke EV wordt, met daarbij een laadpas (lees: 'tank'pas zoals ik die nu heb) dus wat je dan krijgt is dat je die laadpaal kunt activeren met die laadpas, en alle stroom die dan in de auto gaat wordt betaald door de werkgever.
Die werkgever kan niet zien dat die stroom vanaf het dak komt, en betaald gewoon die kosten uit. Als ik het goed heb krijg ik dan dus geld om te laden/tanken terwijl dat in in ieder geval een fors deel van het jaar mij geen geld kost. Oftewel, ik krijg geld voor stroom die me niks gekost heeft, en omdat die stroom niet meer terug geleverd wordt aan de leverancier val ik dus in een lagere staffel.
Oftewel, ik moet wel een beetje boete betalen, maar, zelfs met de hoogste staffel waar ik nu in val zou ik nu nog steeds geld terug krijgen, zij het dus 552 euro minder, maar ik zou in dat scenario dus dalen qua staffel. Dus energie kost me dan nog steeds niks en vervolgens komt daar dan dus een EV bij die me geld oplevert qua laden omdat die stroom voor een groot deel nou eenmaal van het dak komt.
Ik weet niet of dit daadwerkelijk klopt maar indien wel zou dat top zijn.
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij. Als ik 32ct betaal vul ik 32ct in. Simpel. Bij ons is Tesla de sterke voorkeur, dus dat zal het wel worden dan (al kan ik kiezen wat ik wil in principe).quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Wij zijn er ook mee bezig. Hebben nog geen beslissing genomen of en welke EV het wordt. Maar moeten binnenkort voor een nieuwe leasewagen beslissen omdat de levertijden best oplopen.
Ik begreep van collega's dat je zelf aan kunt geven wat een kWh kost. Sommigen hebben hem op 99 cent gezet. Die krijgen dus 99 cent per thuisgetankte kWh uitbetaald.
De laadpaal op eigen oprit wordt betaald door de leasemaatschappij, maar is na afloop leasecontract van jou. Eventuele aanpassingen in de meterkast (wij moeten dan naar 3-fase) moeten we wel zelf betalen.
Al is het bijtellingspercentage lager over de eerste 30.000 euro, toch komen wij op een hogere netto bijtelling uit dan nu met onze (lease) benzine wagen. Het is wel even rekenen allemaal.
Zeker omdat het nog steeds niet zeker is per wanneer die salderingsregeling er aan gaat.
De Tesla die hier kan, is te klein om er een mountainbike in te leggen. Volvo CX40 kijken we nu naar.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij. Als ik 32ct betaal vul ik 32ct in. Simpel. Bij ons is Tesla de sterke voorkeur, dus dat zal het wel worden dan (al kan ik kiezen wat ik wil in principe).
De meterkast is hier al voorbereid, want ik moest voor mijn vervangende warmtepomp van 1 fase naar 3 fasen, dus dat is gebeurt, en toen is er ook direct een kabel al vast gelegd voor een toekomstige thuis accu, dus prima.
Dat klopt, die berekening moet je wel maken, maar aangezien mijn auto sowieso al een heel stuk duurder is dan 30.000 euro kan ik of over de hele prijs bijtelling betalen, of over het eerste deel daarvan een lager tarief, maar inderdaad, is moet wel even wat getallen op een rij gaan zetten, zeker ook icm de salderingsregeling.
Een Tesla valt niet echt aan te kleden he. Je kunt de range bepalen, je kunt bepalen of je full self driving wil of de stap ervoor of helemaal niet, de interieurkleur, lakkleur en de velgen. Veel meer is er niet mogelijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:23 schreef capricia het volgende:
[..]
De Tesla die hier kan, is te klein om er een mountainbike in te leggen. Volvo CX40 kijken we nu naar.
Maar al die EVs zijn duur. Je zit zo op 60K met een upgrade qua batterij en wat aankleding.
Veel plezier met kiezen! En met rekenen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een Tesla valt niet echt aan te kleden he. Je kunt de range bepalen, je kunt bepalen of je full self driving wil of de stap ervoor of helemaal niet, de interieurkleur en de velgen. Veel meer is er niet mogelijk.
Nou, wit is superbesmettelijk, dus hoewel mooi wordt dat 'm niet. Velgen boeien me niet, en ik full self driving mag hier niet dus wordt het de stap ervoor. Nou, dan denk ik de long range en dan ben je al wel klaar. De 3 wordt het sowieso niet want dat kofferbakje is ruk.
Ik ben al wel klaar met rekenen, maar aangezien dit pas volgend jaar is zien we dan eerst wel hoe de vlag erbij hangt dan qua regelgeving etc. Dromen is leuk, maar als het verstandiger is om (alles samen genomen) om een brandstofauto te nemen, dan neem ik een brandstofauto. Leuk dat zij ons aan de EV willen hebben, maar dat is geen verplichting (al moet ik dat wel onderbouwen uiteraard) dus ik heb de keuze.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Veel plezier met kiezen! En met rekenen.
Dat is een optie, maar ik weet dus niet hoe dáár tegenover gestaan wordt. Want immers, dan gebruik ik dus de auto van mijn werkgever om mijn huis te voorzien van stroom die vervolgens moet betalen voor het feit dat ik dat doe.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:08 schreef Leandra het volgende:
Is een Polestar geen optie?
Ik begreep dat de Polestar 3 mogelijk de optie tot bidirectioneel laden krijgt.
Ik ken mensen waar het bedrijf dit toestaat, onbelast inkomen enzoquote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij.
Ja dat is nice, maar is er überhaupt toezicht op wat je opgeeft als kWh-prijs? Want daar kun je dan heel makkelijk misbruik van maken als daar geen controle plaats vindt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:19 schreef Zedi het volgende:
Kan een Tesla aanraden had er 1 als leaseauto en daar werkte het inderdaad zoals eerder genoemd: je geeft je contractprijs per kWh door en die krijg je vergoed voor alles wat je in je auto stopt. Dat je het zelf opwekt maakt voor het verhaal niet uit, dat kan je immers niet meer gebruiken voor andere dingen.
Auto ingeleverd vanwege nieuwe baan zonder leaseauto maar uiteindelijk zelf een model 3 (van een jaar oud) gekocht. Deze is stukken zuiniger tov degene die ik hiervoor had. Kan nu 6-7 km per kWh rijden hier in NL. Oprecht gekeken naar een benzine auto maar alles viel tegen omdat ik elektrisch gewend was 😬
Ik vind de kofferbak eigenlijk best ruim maar de opening is een beperking, blijft toch een sedan… Model Y heeft dan weer meer ruimte.
Ik probeer wel eens op te laden tijdens een zonnige dag maar omdat er nog geen voordeel voor me aan zit doe ik het toch vaak standaard in de avonduren (daltarief 🤑)
Net zoals ik tijdens een zonnige dag de wasmachine en vaatwasser wel eens aanzet maar vaatwasser gaat uit automatisme toch vaak ‘s avonds aan en wassen in het weekend want we vergeten het doordeweeks vaak uit de wasmachine te halen.
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik ken mensen waar het bedrijf dit toestaat, onbelast inkomen enzo
Nee zomaar doen is ook niet echt iets wat ik zou doen, maar het is voor de werkgever en de werknemer uiteindelijk wel interessant. Als je boven max dagloon zit en je pensioen opbouw zelf regelt heeft het afhankelijk van keuzes wel voordelen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
'dit kost het mij' kan natuurlijk van alles zijn, als het uit je panelen komt. Ergens tussen de 0 en 99 cent. En wat bij een negatieve stroomprijs bij een flexibel contract?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)to%20op%20te%20laden.quote:Met een elektrische auto die je thuis oplaadt, kom je al snel boven het energieplafond van maximaal 2900 kWh stroom per jaar à 40 cent. Daarom wordt elektrische leaserijders die thuisladen geadviseerd om de daadwerkelijke kosten van hun stroomcontract in rekening te brengen en niet de 40 cent van het energieplafond. Dat wordt ook door de meeste werkgevers geaccepteerd en vergoed.
quote:Steeds minder mensen hebben een energiecontract met een vaste prijs. Soms wisselt het energietarief maandelijks en dan moet de zakelijke elektrische rijder die thuis zijn auto oplaadt de thuislaadvergoeding iedere maand aanpassen.
Sommige elektrische rijders beklagen zich hierover. Doordat de stroomprijzen maandelijks wisselen is het lastig om het tarief aan te passen. Soms kan het facturatiesysteem van de leasemaatschappij het niet aan of er is een doorlooptijd van weken. En het geeft ook een hoop administratief gedoe.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |