abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210393309
Het is 1 grote chaos en ben heel benieuwd welke kant het uiteindelijk op gaat. De overheid zal ergens moeten ingrijpen, maar hoe? Het gaat in iedergeval geld kosten.

Edit: Kwam dit ook nog tegen: Als het klopt dan kunnen we onze lol op:
https://www.stichting-jas(...)t&utm_medium=twitter

edit2: oud nieuws zie ik. Was 19 augustus al bekend.

[ Bericht 28% gewijzigd door aartstyle op 23-08-2023 13:32:55 ]
pi_210402757
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat zijn de bruikbare maten van je schuurdak? Heb je nagedacht over een oost-west opstelling ivm afbouw salderen en verhogen directe verbruik?
Ik heb er nog eens over nagedacht, omdat ik het best wel met je eens ben/was.

Maar ik ga toch voor een zuid opstelling bij 10%, bij 10% is volgens Hespul niet de oriëntatie niet zo van belang.
  donderdag 24 augustus 2023 @ 07:36:00 #153
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210402776
Lees net in de D pers dat NL wereldkampioen is in PV stroom, 15,2%
Nog geen NL artikel gevonden.
pi_210403556
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2023 07:32 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Ik heb er nog eens over nagedacht, omdat ik het best wel met je eens ben/was.

Maar ik ga toch voor een zuid opstelling bij 10%, bij 10% is volgens Hespul niet de oriëntatie niet zo van belang.
Het nadeel van zo vlak is dat het in de zomer midden op de dag heel veel doet maar in de winter is je opbrengst minimaal. Een oostwest met relatief hoge hoek geeft de beste verdeling over de dag. Voor de winter denk ik dat je moet gaan voor zuid en dan rond de zestig graden, dan heb je in ieder geval midden op de dag nog een tijdje redelijke opbrengst.

Maar buiten dat denk ik dat je het best beste zo kan plaatsen dat je zoveel mogelijk panelen kwijt kunt zonder schaduw van elkaar.
pi_210417125
Eigenlijk is het belachelijk. Jarenlang moest iedereen aan de zonnepanelen en nu het een probleem wordt zijn we de paria van de energiemarkt geworden:

https://solarmagazine.nl/(...)ent-en-energiedirect
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_210417494
Eigenlijk snap ik de energie leveranciers heel goed. Ik zou mijzelf ook niet als klant willen. Dikke teruglevering omdat er alvast voorzien is op een elektrische auto, een warmtepomp met (voor de leverancier) duur verbruik.

En dat allemaal alleen maar omdat de overheid de subsidie op afvalstroom niet fatsoenlijk afbouwt. zelfs die 80% regeling zou meestal nog verlieslijdend zijn voor energieboeren verwacht ik.
pi_210417518
quote:
7s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 10:06 schreef Scorpie het volgende:
Stuk in het AD over hoe energieleveranciers je naaien als je zonnepanelen hebt.
Is een premium stuk maar dit is wel boevengedrag:
[..]
[..]

Wat is hier boevengedrag aan? Als mensen geen belang hebben in het product wat jij levert, dan hoeven ze toch geen klant te worden van jou? Verkoop je je stroom maar aan een ander.
pi_210418435
het boevengedrag is dat het jarenlang aangemoedigd is om zonnenpanelen te nemen. Als je het niet deed was je gek, en nu schuiven ze je aan de kant. Wij hebben gelukkig de investering er allang uit, maar netjes voelt het niet.
Maar ik kan 't mis hebben...
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:46:04 #159
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210419379
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 11:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat is hier boevengedrag aan? Als mensen geen belang hebben in het product wat jij levert, dan hoeven ze toch geen klant te worden van jou? Verkoop je je stroom maar aan een ander.
Dat klopt. Dus het enige interessante is nog dat je zó veel panelen hebt dat je daarmee meer genereert dan dat je in de hoogste staffel terug moet betalen, óf dat je de stroom die je dus 'te veel' hebt, ergens aan kwijt kunt, bijvoorbeeld in een EV.

Want hoe meer je zelf kwijt kunt, hoe lager de staffel is waar je in valt, hoe minder hoog die boete is, etc etc. Maar dat werkt natuurlijk alleen daar op bezien, want eigenlijk moet je de kosten van de auto daar ook in mee nemen (er vanuit gaande dat je die koopt ipv zakelijk least).

Nu wil het toeval heeft een vogeltje mij ingefluisterd dat mijn volgende auto (die minder dan een jaar weg is) een zakelijke EV wordt, met daarbij een laadpas (lees: 'tank'pas zoals ik die nu heb) dus wat je dan krijgt is dat je die laadpaal kunt activeren met die laadpas, en alle stroom die dan in de auto gaat wordt betaald door de werkgever.

Die werkgever kan niet zien dat die stroom vanaf het dak komt, en betaald gewoon die kosten uit. Als ik het goed heb krijg ik dan dus geld om te laden/tanken terwijl dat in in ieder geval een fors deel van het jaar mij geen geld kost. Oftewel, ik krijg geld voor stroom die me niks gekost heeft, en omdat die stroom niet meer terug geleverd wordt aan de leverancier val ik dus in een lagere staffel.

Oftewel, ik moet wel een beetje boete betalen, maar, zelfs met de hoogste staffel waar ik nu in val zou ik nu nog steeds geld terug krijgen, zij het dus 552 euro minder, maar ik zou in dat scenario dus dalen qua staffel. Dus energie kost me dan nog steeds niks en vervolgens komt daar dan dus een EV bij die me geld oplevert qua laden omdat die stroom voor een groot deel nou eenmaal van het dak komt.

Ik weet niet of dit daadwerkelijk klopt maar indien wel zou dat top zijn.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:11:28 #160
236264 crew  capricia
pi_210419658
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 14:46 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat klopt. Dus het enige interessante is nog dat je zó veel panelen hebt dat je daarmee meer genereert dan dat je in de hoogste staffel terug moet betalen, óf dat je de stroom die je dus 'te veel' hebt, ergens aan kwijt kunt, bijvoorbeeld in een EV.

Want hoe meer je zelf kwijt kunt, hoe lager de staffel is waar je in valt, hoe minder hoog die boete is, etc etc. Maar dat werkt natuurlijk alleen daar op bezien, want eigenlijk moet je de kosten van de auto daar ook in mee nemen (er vanuit gaande dat je die koopt ipv zakelijk least).

Nu wil het toeval heeft een vogeltje mij ingefluisterd dat mijn volgende auto (die minder dan een jaar weg is) een zakelijke EV wordt, met daarbij een laadpas (lees: 'tank'pas zoals ik die nu heb) dus wat je dan krijgt is dat je die laadpaal kunt activeren met die laadpas, en alle stroom die dan in de auto gaat wordt betaald door de werkgever.

Die werkgever kan niet zien dat die stroom vanaf het dak komt, en betaald gewoon die kosten uit. Als ik het goed heb krijg ik dan dus geld om te laden/tanken terwijl dat in in ieder geval een fors deel van het jaar mij geen geld kost. Oftewel, ik krijg geld voor stroom die me niks gekost heeft, en omdat die stroom niet meer terug geleverd wordt aan de leverancier val ik dus in een lagere staffel.

Oftewel, ik moet wel een beetje boete betalen, maar, zelfs met de hoogste staffel waar ik nu in val zou ik nu nog steeds geld terug krijgen, zij het dus 552 euro minder, maar ik zou in dat scenario dus dalen qua staffel. Dus energie kost me dan nog steeds niks en vervolgens komt daar dan dus een EV bij die me geld oplevert qua laden omdat die stroom voor een groot deel nou eenmaal van het dak komt.

Ik weet niet of dit daadwerkelijk klopt maar indien wel zou dat top zijn.
Ja dat klopt. Wij zijn er ook mee bezig. Hebben nog geen beslissing genomen of en welke EV het wordt. Maar moeten binnenkort voor een nieuwe leasewagen beslissen omdat de levertijden best oplopen.
Ik begreep van collega's dat je zelf aan kunt geven wat een kWh kost. Sommigen hebben hem op 99 cent gezet. Die krijgen dus 99 cent per thuisgetankte kWh uitbetaald.
De laadpaal op eigen oprit wordt betaald door de leasemaatschappij, maar is na afloop leasecontract van jou. Eventuele aanpassingen in de meterkast (wij moeten dan naar 3-fase) moeten we wel zelf betalen.

Al is het bijtellingspercentage lager over de eerste 30.000 euro, toch komen wij op een hogere netto bijtelling uit dan nu met onze (lease) benzine wagen. Het is wel even rekenen allemaal.
Zeker omdat het nog steeds niet zeker is per wanneer die salderingsregeling er aan gaat.


Het liefst hadden we deze beslissing nog even een jaartje uitgesteld. Zodat er meer aanbod qua bidirectioneel laden is. Hebben we meteen de thuisaccu in de vorm van de wagen. :)

Succes met je beslissing CG, laat je weten waar je oog op gevallen is?

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 25-08-2023 15:23:33 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:18:15 #161
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210419712
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:11 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja dat klopt. Wij zijn er ook mee bezig. Hebben nog geen beslissing genomen of en welke EV het wordt. Maar moeten binnenkort voor een nieuwe leasewagen beslissen omdat de levertijden best oplopen.
Ik begreep van collega's dat je zelf aan kunt geven wat een kWh kost. Sommigen hebben hem op 99 cent gezet. Die krijgen dus 99 cent per thuisgetankte kWh uitbetaald.
De laadpaal op eigen oprit wordt betaald door de leasemaatschappij, maar is na afloop leasecontract van jou. Eventuele aanpassingen in de meterkast (wij moeten dan naar 3-fase) moeten we wel zelf betalen.

Al is het bijtellingspercentage lager over de eerste 30.000 euro, toch komen wij op een hogere netto bijtelling uit dan nu met onze (lease) benzine wagen. Het is wel even rekenen allemaal.
Zeker omdat het nog steeds niet zeker is per wanneer die salderingsregeling er aan gaat.

99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij. Als ik 32ct betaal vul ik 32ct in. Simpel. Bij ons is Tesla de sterke voorkeur, dus dat zal het wel worden dan (al kan ik kiezen wat ik wil in principe).

De meterkast is hier al voorbereid, want ik moest voor mijn vervangende warmtepomp van 1 fase naar 3 fasen, dus dat is gebeurt, en toen is er ook direct een kabel al vast gelegd voor een toekomstige thuis accu, dus prima.

Dat klopt, die berekening moet je wel maken, maar aangezien mijn auto sowieso al een heel stuk duurder is dan 30.000 euro kan ik of over de hele prijs bijtelling betalen, of over het eerste deel daarvan een lager tarief, maar inderdaad, is moet wel even wat getallen op een rij gaan zetten, zeker ook icm de salderingsregeling.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:23:15 #162
236264 crew  capricia
pi_210419751
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij. Als ik 32ct betaal vul ik 32ct in. Simpel. Bij ons is Tesla de sterke voorkeur, dus dat zal het wel worden dan (al kan ik kiezen wat ik wil in principe).

De meterkast is hier al voorbereid, want ik moest voor mijn vervangende warmtepomp van 1 fase naar 3 fasen, dus dat is gebeurt, en toen is er ook direct een kabel al vast gelegd voor een toekomstige thuis accu, dus prima.

Dat klopt, die berekening moet je wel maken, maar aangezien mijn auto sowieso al een heel stuk duurder is dan 30.000 euro kan ik of over de hele prijs bijtelling betalen, of over het eerste deel daarvan een lager tarief, maar inderdaad, is moet wel even wat getallen op een rij gaan zetten, zeker ook icm de salderingsregeling.
De Tesla die hier kan, is te klein om er een mountainbike in te leggen. Volvo CX40 kijken we nu naar.
Maar al die EVs zijn duur. Je zit zo op 60K met een upgrade qua batterij en wat aankleding.

We rijden nu beiden een Audi in de lease. En die is in benzine uitvoering nog steeds goedkoper qua bijtelling.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:25:42 #163
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210419778
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:23 schreef capricia het volgende:

[..]
De Tesla die hier kan, is te klein om er een mountainbike in te leggen. Volvo CX40 kijken we nu naar.
Maar al die EVs zijn duur. Je zit zo op 60K met een upgrade qua batterij en wat aankleding.
Een Tesla valt niet echt aan te kleden he. Je kunt de range bepalen, je kunt bepalen of je full self driving wil of de stap ervoor of helemaal niet, de interieurkleur, lakkleur en de velgen. Veel meer is er niet mogelijk.

Nou, wit is superbesmettelijk, dus hoewel mooi wordt dat 'm niet. Velgen boeien me niet, en ik full self driving mag hier niet dus wordt het de stap ervoor. Nou, dan denk ik de long range en dan ben je al wel klaar. De 3 wordt het sowieso niet want dat kofferbakje is ruk.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:27:46 #164
236264 crew  capricia
pi_210419802
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een Tesla valt niet echt aan te kleden he. Je kunt de range bepalen, je kunt bepalen of je full self driving wil of de stap ervoor of helemaal niet, de interieurkleur en de velgen. Veel meer is er niet mogelijk.

Nou, wit is superbesmettelijk, dus hoewel mooi wordt dat 'm niet. Velgen boeien me niet, en ik full self driving mag hier niet dus wordt het de stap ervoor. Nou, dan denk ik de long range en dan ben je al wel klaar. De 3 wordt het sowieso niet want dat kofferbakje is ruk.
Veel plezier met kiezen! En met rekenen. >:)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:29:29 #165
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210419816
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:27 schreef capricia het volgende:

[..]
Veel plezier met kiezen! En met rekenen. >:)
Ik ben al wel klaar met rekenen, maar aangezien dit pas volgend jaar is zien we dan eerst wel hoe de vlag erbij hangt dan qua regelgeving etc. Dromen is leuk, maar als het verstandiger is om (alles samen genomen) om een brandstofauto te nemen, dan neem ik een brandstofauto. Leuk dat zij ons aan de EV willen hebben, maar dat is geen verplichting (al moet ik dat wel onderbouwen uiteraard) dus ik heb de keuze.

Dat gezegd hebbende, ik wil stiekem best wel een Tesla :9
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:08:30 #166
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210420252
Is een Polestar geen optie?
Ik begreep dat de Polestar 3 mogelijk de optie tot bidirectioneel laden krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:17:02 #167
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210420375
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:08 schreef Leandra het volgende:
Is een Polestar geen optie?
Ik begreep dat de Polestar 3 mogelijk de optie tot bidirectioneel laden krijgt.
Dat is een optie, maar ik weet dus niet hoe dáár tegenover gestaan wordt. Want immers, dan gebruik ik dus de auto van mijn werkgever om mijn huis te voorzien van stroom die vervolgens moet betalen voor het feit dat ik dat doe.

Dat is (wellicht alleen gevoelsmatig) iets anders dan stroom die toch in die auto moet, ongeacht waar die stroom vandaan komt, terwijl ik zo'n auto in de winter misschien in 2 dagen ofzo wel leeg trek, maar die vervolgens niét met zonnestroom gevuld word, maar die stroom dan uit het net wordt getrokken waardoor hij moet betalen voor die stroom en ik niet. Dat betekent dan dus dat ik dan elke 2 dagen sta te laden. Ergens voelt dat anders, maar wellicht is het uiteindelijk precies hetzelfde.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210420414
Kan een Tesla aanraden had er 1 als leaseauto en daar werkte het inderdaad zoals eerder genoemd: je geeft je contractprijs per kWh door en die krijg je vergoed voor alles wat je in je auto stopt. Dat je het zelf opwekt maakt voor het verhaal niet uit, dat kan je immers niet meer gebruiken voor andere dingen.

Auto ingeleverd vanwege nieuwe baan zonder leaseauto maar uiteindelijk zelf een model 3 (van een jaar oud) gekocht. Deze is stukken zuiniger tov degene die ik hiervoor had. Kan nu 6-7 km per kWh rijden hier in NL. Oprecht gekeken naar een benzine auto maar alles viel tegen omdat ik elektrisch gewend was 😬
Ik vind de kofferbak eigenlijk best ruim maar de opening is een beperking, blijft toch een sedan… Model Y heeft dan weer meer ruimte.

Ik probeer wel eens op te laden tijdens een zonnige dag maar omdat er nog geen voordeel voor me aan zit doe ik het toch vaak standaard in de avonduren (daltarief 🤑)
Net zoals ik tijdens een zonnige dag de wasmachine en vaatwasser wel eens aanzet maar vaatwasser gaat uit automatisme toch vaak ‘s avonds aan en wassen in het weekend want we vergeten het doordeweeks vaak uit de wasmachine te halen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_210420469
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 15:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
99 cent als je niet daadwerkelijk 99 cent betaald maar minder voor een kWh is oplichterij.
Ik ken mensen waar het bedrijf dit toestaat, onbelast inkomen enzo
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:22:46 #170
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210420474
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:19 schreef Zedi het volgende:
Kan een Tesla aanraden had er 1 als leaseauto en daar werkte het inderdaad zoals eerder genoemd: je geeft je contractprijs per kWh door en die krijg je vergoed voor alles wat je in je auto stopt. Dat je het zelf opwekt maakt voor het verhaal niet uit, dat kan je immers niet meer gebruiken voor andere dingen.

Auto ingeleverd vanwege nieuwe baan zonder leaseauto maar uiteindelijk zelf een model 3 (van een jaar oud) gekocht. Deze is stukken zuiniger tov degene die ik hiervoor had. Kan nu 6-7 km per kWh rijden hier in NL. Oprecht gekeken naar een benzine auto maar alles viel tegen omdat ik elektrisch gewend was 😬
Ik vind de kofferbak eigenlijk best ruim maar de opening is een beperking, blijft toch een sedan… Model Y heeft dan weer meer ruimte.

Ik probeer wel eens op te laden tijdens een zonnige dag maar omdat er nog geen voordeel voor me aan zit doe ik het toch vaak standaard in de avonduren (daltarief 🤑)
Net zoals ik tijdens een zonnige dag de wasmachine en vaatwasser wel eens aanzet maar vaatwasser gaat uit automatisme toch vaak ‘s avonds aan en wassen in het weekend want we vergeten het doordeweeks vaak uit de wasmachine te halen.
Ja dat is nice, maar is er überhaupt toezicht op wat je opgeeft als kWh-prijs? Want daar kun je dan heel makkelijk misbruik van maken als daar geen controle plaats vindt.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:23:53 #171
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210420495
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik ken mensen waar het bedrijf dit toestaat, onbelast inkomen enzo
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210420546
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
Nee zomaar doen is ook niet echt iets wat ik zou doen, maar het is voor de werkgever en de werknemer uiteindelijk wel interessant. Als je boven max dagloon zit en je pensioen opbouw zelf regelt heeft het afhankelijk van keuzes wel voordelen.

Beetje net als de hele lage vergoeding voor luxe lunches 🤷‍♂️
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:51:16 #173
236264 crew  capricia
pi_210420814
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2023 16:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Echt joh? Want 32ct moeten betalen en 60ct (of whatever) opgeven als zijnde 'dit kost het mij', terwijl dat in realiteit niet zo is is imho oplichting. Tenzij je WG dat natuurlijk toestaat vanwege wat je hier zegt, maar gewoon maar zonder overleg iets hogers opgeven dan je moet betalen in werkelijkheid zou ik no way doen.
'dit kost het mij' kan natuurlijk van alles zijn, als het uit je panelen komt. Ergens tussen de 0 en 99 cent. En wat bij een negatieve stroomprijs bij een flexibel contract?
Ligt er aan wat je allemaal wel of niet meerekent.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:00:59 #174
236264 crew  capricia
pi_210420881
Dit is ook een mooie, uit januari dit jaar:
quote:
Met een elektrische auto die je thuis oplaadt, kom je al snel boven het energieplafond van maximaal 2900 kWh stroom per jaar à 40 cent. Daarom wordt elektrische leaserijders die thuisladen geadviseerd om de daadwerkelijke kosten van hun stroomcontract in rekening te brengen en niet de 40 cent van het energieplafond. Dat wordt ook door de meeste werkgevers geaccepteerd en vergoed.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)to%20op%20te%20laden.

En dan is dat nog zonder zonnepanelen.

En dan dat de systemen het administratief niet aankunnen:
quote:
Steeds minder mensen hebben een energiecontract met een vaste prijs. Soms wisselt het energietarief maandelijks en dan moet de zakelijke elektrische rijder die thuis zijn auto oplaadt de thuislaadvergoeding iedere maand aanpassen.

Sommige elektrische rijders beklagen zich hierover. Doordat de stroomprijzen maandelijks wisselen is het lastig om het tarief aan te passen. Soms kan het facturatiesysteem van de leasemaatschappij het niet aan of er is een doorlooptijd van weken. En het geeft ook een hoop administratief gedoe.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210420887
Ben ik weer met een vraag :')

Sommige energieleveranciers laten je betalen voor het teruglevering van energie middels zonnepanelen.
Aangezien ik ze nog niet op mijn dak heb liggen vroeg ik mij af of ik nu nog een 2/3 jarig contract kan tekenen (aangeven dat ik geen zonnepanelen heb) zodat ik onder de "terugleverboete" uit kom. Of zit er een proeftijd aan vast en mag de leverancier de overeenkomst aanpassen?

Panelen komen waarschijnlijk over 2 weken op het dak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')