abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210318398
Ik koel m'n omvormers overigens standaard met extra fans.

Of het de levensduur verlengt durf ik niet te beloven maar verkorten doet het ook zeker niet.
En daarnaast houdt het je weer even van de straat.

Thuis (op beide 8kW omvormers toegepast)

Bij m'n moeder (scheelt 18 tot 20 graden Celsius).
pi_210318493
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

Of het de levensduur verlengt durf ik niet te beloven maar verkorten doet het ook zeker niet.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Geven die dingen warmte af?
Je omvormer bedoel ik.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210318540
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Je omvormer bedoel ik.
Zeker in de zomer komen ze makkelijk boven de 50 graden
pi_210318627
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet toevallig Fronius? Dat komt uit Oostenrijk trouwens.
Of Solis? Dat komt geloof ik wel uit Zwitserland.
Even nagekeken.
Het was SolarMax. Dat is een aantal jaren geleden op de fles gegaan een heeft later een doorstart gemaakt. Het was toen Zwitsers en is tegenwoordig een Duits bedrijf.

https://www.solarmax.com/

[ Bericht 7% gewijzigd door Horsemen op 17-08-2023 16:08:09 ]
pi_210319061
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Je omvormer bedoel ik.
Ja, zonder fan werd de omvormer bij m'n moeder tot zo'n 71 graden Celsius, dus wel behoorlijk warm.
pi_210319100
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mijn oude SolarMax omvormer had overigens 2 ingebouwde fans die ook aansloegen als hij een tijdlang maximaal produceerde.
pi_210319544
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 16:25 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, zonder fan werd de omvormer bij m'n moeder tot zo'n 71 graden Celsius, dus wel behoorlijk warm.
Oh wouw. Nooit geweten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210320468
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 15:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Of Solis? Dat komt geloof ik wel uit Zwitserland.
Ik heb Solis. Aan alle kanten komt het me chinees over. Er zit zelfs hele dagen een chinees naar mijn opbrengst te gluren heb ik wel eens het idee. Tegenwoordig heet de website soliscloud maar voorheen was het gilong of zo iets.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:25:37 #109
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_210322218
Vanuit de bouw heb ik ook 8 panelen op Solis. De overige 17 zitten op Solaredge.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_210322382
Hoe zit het eigenlijk met teruglevering/solderen of wat dan ook als je nog een ouderwetse draaischijf meter hebt (die terug kan draaien bij opgewekte energie)?

Gewoon zo laten of toch versneld voor een slimme meter gaan?
  donderdag 17 augustus 2023 @ 20:55:42 #111
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210322770
quote:
4s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met teruglevering/solderen of wat dan ook als je nog een ouderwetse draaischijf meter hebt (die terug kan draaien bij opgewekte energie)?

Gewoon zo laten of toch versneld voor een slimme meter gaan?
Als hij terugdraait vooral laten hangen, zeker als je niet meer opwekt dan je verbruikt.

Ze komen hem toch wel verplicht vervangen zodra het salderen afgebouwd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210322787
Ik wil op mijn net nieuwe schuur 11 zonnepanelen plaatsen.

het is een bitumen plat dak. nu viel mij op dat de frames/ onderstellen behoorlijk aan de prijs zijn.

nu speel ik met de gedachten om driehoeken van circa 25graden te gieten van beton, met gelijk draadeinden m6 er in zodat de klemmen er gelijk op kunnen.

Op deze manier heb je ook gelijk ballast.
Iemand tips, adviezen of ander commentaar :D
pi_210324306
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als hij terugdraait vooral laten hangen, zeker als je niet meer opwekt dan je verbruikt.

Ze komen hem toch wel verplicht vervangen zodra het salderen afgebouwd wordt.
Verwachting is net quitte spelen of misschien net iets meer opwekken dan verbruiken. Praktijk moet het leren want over 3 weken worden ze geplaatst.
  donderdag 17 augustus 2023 @ 22:38:53 #114
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_210324679
Ik heb echt weinig verstand van dit soort dingen en probeer wel wat in te lezen hier en daar, kwam per toeval hier terecht en lees nu dus over vaste contracten. Ik heb een variabel contract bij eneco. Mijn panelen zijn vooralsnog gratis, per 1 april volgend jaar betaal ik 15 euro per maand voor de 8 panelen. Het gaat mij er dus niet echt om of ik de panelen terug zal verdienen, maar wat is verstandig?

Nu staan we gemiddeld sinds april tussen de -34 a 40 euro (excl prijsplafond). Het gaat dus allemaal maar om kleine bedragen. Ook streept eneco alles weg tegen het totaal voor zover ik in de app kan zien gas en stroom. Onder teruglevering staat in ieder geval 1130kWh vanaf april.

Variabel blijven of over naar vast en waarom?
pi_210325497
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:32 schreef aartstyle het volgende:
Weet niet of dit het beoogde effect van deze actie is van Essent/vandebron dat alle klanten overstappen naar hun concurrent Eneco.

1 ding is zeker, door alle commerciele belangen komt het hele transitie proces in gevaar. De vrije markt werkt helaas niet altijd zoals het zou moeten (zorg/nuts bedrijven, spoor)
De vrije markt werkt juist heel goed in deze, het is overheidsregulatie die de vrije markt dwingt dit soort besluiten te nemen. In overheidshanden zou diezelfde markt gesubsidieerd moeten worden, net zoals wind op zee, ev’s, zonneenergie etc. Het spannende is nu of de overheid de markt zijn werk laat doen, met onzekerheid en mogelijke negatieve bijeffecten als gevolg, of de hand in de vrije markt gaat steken met onzekerheid en mogelijk negatieve bijeffecten als gevolg.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:47:18 #116
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210325651
Meerdere mensen hier ook last van Trannergy dat de app het niet doet terwijl de omvormer wel keurig online is ?
Krijg foutmelding op iOS app en Android app
Stroom terugleveren gelukkig nog wel ^O^
pi_210327862
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 00:18 schreef Akkerdjie het volgende:
De vrije markt werkt juist heel goed in deze, het is overheidsregulatie die de vrije markt dwingt dit soort besluiten te nemen.
Joh, keer op keer blijkt dat maatregelen die bedoeld zijn om iets voor de consument goedkoper te maken alleen maar zorgen voor 'prijsoptimalisatie' door bedrijven. Met andere woorden wordt het grootste deel van een dergelijk voordeel geconsumeerd door de verkoper.

Hier dus ook. VDB weet de regeltjes zo ver op te rekken dat er voor de consument niets over blijft. Het is niet zo dat het opeens voor paneellozen goedkoper wordt of zo.
pi_210328133
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 11:17 schreef Scorpie het volgende:
Heb maar gelijk 3 jaar vast bij Eneco genomen voordat die dezelfde creatieve boevenstreek gaan uithalen.
Idem hier, deze ochtend ging het in ieder geval nog 8-)
pi_210329114
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 12:13 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Volgens google is de levensduur van een omvormer tussen de 8 en 12 jaar dus daar ben ik vanuit gegaan. Wat ik er van begrepen heb (maar dit is meer iets voor @:bambino) is dat een stringomvormer zo'n 8-10 jaar mee gaat en dat je van Solaredge >12 jaar mag verwachten.
De meeste omvormers hebben 10 jaar garantie.
Daaruit kan je concluderen dat ze minimaal 10 jaar meegaan (waarom zouden fabrikanten risico lopen dat er zoveel na 8-9 jaar kapot gaan en zij een vervangende omvormer moeten regelen).

Wij zeggen dus altijd 12-15 jaar. Beetje zoals een CV ketel.
Soms heb je geluk, hangt die 20 jaar, soms heb je pech, is hij na 8 jaar stuk (maar dan garantie).
Gaat die op dag 3655 kapot, jammer dan. Nieuwe kopen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_210329139
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 20:56 schreef gerrit098 het volgende:

het is een bitumen plat dak. nu viel mij op dat de frames/ onderstellen behoorlijk aan de prijs zijn.

nu speel ik met de gedachten om driehoeken van circa 25graden te gieten van beton, met gelijk draadeinden m6 er in zodat de klemmen er gelijk op kunnen.

[ afbeelding ]

Ik kijk er naar als verkoper. En ik denk, slim!
Maar of een monteur er ook zo over denkt, of een ingenieur, geen idee.

Ik vraag me wel af hoeveel het zou schelen aan geld.
Zoiets van beton (laten) maken kost tijd, materiaal, mal, etc.
Op kleine schaal, als je zelf handig bent, waarschijnlijk prima.

Maar ik ben wel benieuwd of dit als handel ook gemaakt zou kunnen worden.

Je zit dan met name met transport, dit is natuurlijk zwaar. Alu weegt geen drol.
Het moet ook het dak op, monteur vindt het denk ik niet zo grappig om 40 van die dingen het dak op te tillen.

Wel interessant.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_210329571
quote:
1s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:44 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen als het vanuit de overheid opgeleg wordt. Verders wat je in je contract afgestoken hebt. Dus dat kunnen ze niet zomaar aanpassen.
quote:
14s.gif Op donderdag 17 augustus 2023 09:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Wat wel gewoon aangepast mag worden is de verhouding die je mag salderen. Dat moet eerst nog definitief afgekaart worden in de kamer. Maar dat staat los van de afgesproken tarieven.
Wellicht was mijn vraag onduidelijk, maar Eneco heeft dus in de voorwaarden staan dat ze de teruglevertarieven tussentijds mogen wijzigen met 10 werkdagen van te voren een bericht.

Dus los even van de overheidsregels omtrent salderen, het teruglevertarief kan theoretisch naar 0 (los van hoe 80% regel wordt toegepast) en als je dan een 3 jaar contract hebt doe je daar niets aan.
Eerst denken, dan typen
pi_210329899
quote:

[ afbeelding ]

Wat zijn de bruikbare maten van je schuurdak? Heb je nagedacht over een oost-west opstelling ivm afbouw salderen en verhogen directe verbruik?
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:21:29 #123
236264 crew  capricia
pi_210330092
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 13:27 schreef Piger het volgende:

[..]
[..]
Wellicht was mijn vraag onduidelijk, maar Eneco heeft dus in de voorwaarden staan dat ze de teruglevertarieven tussentijds mogen wijzigen met 10 werkdagen van te voren een bericht.

Dus los even van de overheidsregels omtrent salderen, het teruglevertarief kan theoretisch naar 0 (los van hoe 80% regel wordt toegepast) en als je dan een 3 jaar contract hebt doe je daar niets aan.
Ik ga niet veel terugleveren. Dus voor mij niet zo belangrijk. Maar ik heb even in mijn nieuwe vaste contract gekeken. En dit staat er:
quote:
Bij vaste contracten blijft de terugleververgoeding gedurende de vaste looptijd van het contract
ongewijzigd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210332530
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ga niet veel terugleveren. Dus voor mij niet zo belangrijk. Maar ik heb even in mijn nieuwe vaste contract gekeken. En dit staat er:
[..]

Welke contractvorm heb je en welke algemene voorwaarden?
Want in de consumenten voorwaarden staat dit:

Eerst denken, dan typen
  Moderator vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:07:30 #125
236264 crew  capricia
pi_210332808
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 18:48 schreef Piger het volgende:

[..]
Welke contractvorm heb je en welke algemene voorwaarden?
Want in de consumenten voorwaarden staat dit:

[ link | afbeelding ]

Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar

quote:
Levert u meer terug, dan ontvangt u hiervoor een terugleververgoeding van ¤ 0,09 per kWh, exclusief
overheidsheffingen en btw. De terugleververgoeding kan tussentijds wijzigen. Hiervoor geldt geen vaste
wijzigingsdatum. Bij vaste contracten blijft de terugleververgoeding gedurende de vaste looptijd van het contract
ongewijzigd.
Best wel onduidelijk dus.
Bij welke contracten kan het dan wel wijzigen en wat is de definitie van een vast contract?

Nou ja, iets om op te letten voor mensen waarbij de TLV wel van belang is.

[ Bericht 5% gewijzigd door capricia op 18-08-2023 19:26:26 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210334107
Super onduidelijk!
Eerst denken, dan typen
pi_210337904
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 10:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Joh, keer op keer blijkt dat maatregelen die bedoeld zijn om iets voor de consument goedkoper te maken alleen maar zorgen voor 'prijsoptimalisatie' door bedrijven. Met andere woorden wordt het grootste deel van een dergelijk voordeel geconsumeerd door de verkoper.

Hier dus ook. VDB weet de regeltjes zo ver op te rekken dat er voor de consument niets over blijft. Het is niet zo dat het opeens voor paneellozen goedkoper wordt of zo.
De stroomprijs zou toch met zo’n 5,5 cent iod verlaagd worden? Dan hebben de paneellozen toch een voordeel hierbij of zie ik iets over het hoofd?
pi_210341812
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 09:05 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De stroomprijs zou toch met zo’n 5,5 cent iod verlaagd worden? Dan hebben de paneellozen toch een voordeel hierbij of zie ik iets over het hoofd?
Het zou misschien wel kunnen maar een bedrijf doet dat niet, die gaat hooguit iets van een cent onder de concurrent zitten. Alles wat ze meer korting geven kost winst.
pi_210342098
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2023 14:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het zou misschien wel kunnen maar een bedrijf doet dat niet, die gaat hooguit iets van een cent onder de concurrent zitten. Alles wat ze meer korting geven kost winst.
Er werd gekopt in een krant dat vandebron nu de prijsknaller qua energie was vanwege de verlaging van de stroomprijs. Mijn internet is hier in de bergen te brak om het op te zoeken, maar volgens mij heb je die prijsverlaging van 5,5 cent (als ik het goed heb onthouden) gemist. Dat was de hele reden dat ze dit deden, om subsidie op zonnepanelen niet ten koste te laten gaan van zonnepaneelloze klanten. Die korting geldt ook voor zonnepaneelbezitters, maar die betalen nu ook die toeslag.

Mogelijk (en waarschijnlijk) zal het ook bedrijfstechnisch voordelen hebben, dat zal best.
  zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:50:43 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210342306
Vandaag weer een K-dag
pi_210376218
Trouwens bizar hoeveel advertenties ik van verschillende bedrijfjes krijg op social media met plaatsing binnen 2 weken.

Vaak nog wel redelijk geprijsd tov offertes die ik een half jaar geleden her en der heb aangevraagd.

De meeste van die bedrijven hebben naar eigen zeggen ook de belangrijkste certificaten (instalq)

Is alles zo in prijs gezakt inmiddels en is er een overshot ofzo? Half jaar geleden was de wachttijd minimaal 2 maanden.
pi_210376465
quote:

[ afbeelding ]

Ik heb dit soort dingen gebruikt (gewoon gekocht ergens) voor op m'n schuur 5 panelen:

Staan prima en hebben meerdere stormen overleefd. En makkelijk zelf te monteren. Ik weet de details van het bevestigingsmateriaal even niet meer, moest nog wel goed snuffelen daarvoor, ook de klemmetjes enzo...
Facts don't care about your feelings
pi_210379420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 12:40 schreef bambino het volgende:
Je zit dan met name met transport, dit is natuurlijk zwaar. Alu weegt geen drol.
Het moet ook het dak op, monteur vindt het denk ik niet zo grappig om 40 van die dingen het dak op te tillen.

Wel interessant.
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb nog 12 zakken beton over van de bouw, en de mal is in 10 minuten gemaakt.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:51:59 #134
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210379542
Wat willen jullie met die betonnen dingen? Op het dak leggen?
pi_210379617
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:
Trouwens bizar hoeveel advertenties ik van verschillende bedrijfjes krijg op social media met plaatsing binnen 2 weken.

Vaak nog wel redelijk geprijsd tov offertes die ik een half jaar geleden her en der heb aangevraagd.

De meeste van die bedrijven hebben naar eigen zeggen ook de belangrijkste certificaten (instalq)

Is alles zo in prijs gezakt inmiddels en is er een overshot ofzo? Half jaar geleden was de wachttijd minimaal 2 maanden.
Waarschijnlijk B of C merk panelen?
pi_210379649
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2023 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wat zijn de bruikbare maten van je schuurdak? Heb je nagedacht over een oost-west opstelling ivm afbouw salderen en verhogen directe verbruik?

Zou ook nog wel een optie zijn, maar ik heb ook op het huis 8west en 8 oost leggen.
pi_210379676
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat willen jullie met die betonnen dingen? Op het dak leggen?
Yep, en daar boven op de panelen
pi_210379700
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Waarschijnlijk B of C merk panelen?
Veelal enphase met dmeg, jinko of aeg. Enkele keer ook dat duurdere duitse merk tegengekomen.
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:02:41 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210379710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 12:59 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
Yep, en daar boven op de panelen
En dat gaat qua gewicht? Beton is zwaar
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:25:53 #140
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210380034
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:01 schreef 111210 het volgende:

[..]
Veelal enphase met dmeg, jinko of aeg. Enkele keer ook dat duurdere duitse merk tegengekomen.
Jinko had ik op mijn vorige huis. Werkte prima. Ik zou denk ik, als ik het nu moest doen, met het oog op de toekomst en een accu etc, denk ik voor Enphase gaan. Dat is dan ook direct de duurdere optie, maar toch denk ik dat ik dat persoonlijk zou doen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:37:12 #141
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210380216
Legionella run is weer gedaan, 2,5 kWh verbruikt in een uur tijd, volledig op het zonnetje O+
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210380478
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:24 schreef 111210 het volgende:

Als ze binnen twee weken kunnen monteren dan hebben ze en een voorraad en te weinig werk. Ze zitten te springen om werk.

Verder was er de afgelopen jaren een enorm tekort aan polysilicium. Hierdoor draaide fabrieken op halve kracht bij het produceren van zonnepanelen. China is zo hard aan het inzetten op het produceren van polysilicium dat de productie vanaf eind 2025 ~ 1.700 gigawatt per jaar wordt. Tot 2023 is wereldwijd in totaal 1.000 gigawatt aan zonnepanelen gelegd.

De productie explodeert, de vraag (wereldwijd hogere (hypotheek)rente, lager consumentenvertrouwen) zorgt er coor zoals je al raadt, dat de verwachting is dat prijs van zonnepanelen met de dag substantieel lager wordt

[ Bericht 2% gewijzigd door opgebaarde op 22-08-2023 13:58:34 ]
pi_210380664
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Normaal leggen ze toch ook ballast erop, soms zelfs in de vorm van betonnen tegels of banden. Nu heb je ballast en de constructie in één. Werkt bij mij prima in ieder geval en is nog niet door m'n dak gezakt :P

Je krijgt dan bijv. zoiets:

Op tweakers een heel topic over: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315/0
Facts don't care about your feelings
pi_210382914
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:52 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Als ze binnen twee weken kunnen monteren dan hebben ze en een voorraad en te weinig werk. Ze zitten te springen om werk.

Verder was er de afgelopen jaren een enorm tekort aan polysilicium. Hierdoor draaide fabrieken op halve kracht bij het produceren van zonnepanelen. China is zo hard aan het inzetten op het produceren van polysilicium dat de productie vanaf eind 2025 ~ 1.700 gigawatt per jaar wordt. Tot 2023 is wereldwijd in totaal 1.000 gigawatt aan zonnepanelen gelegd.

De productie explodeert, de vraag (wereldwijd hogere (hypotheek)rente, lager consumentenvertrouwen) zorgt er coor zoals je al raadt, dat de verwachting is dat prijs van zonnepanelen met de dag substantieel lager wordt
Wij hadden het begin dit jaar uitgesteld, had toen het idee dat het steeds maar duurder werd.

Heb 5 jaar terug ook offertes op gevraagd toen we net in ons huis gingen wonen, en die kwamen echt 30/40% lager uit dan een half jaar terug.

Blij dat het tij nu weer een beetje keert
pi_210383291
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 13:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
De benodigde betontegels in alu frames niet?
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:09:39 #146
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210383445
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 17:59 schreef gerrit098 het volgende:

[..]
De benodigde betontegels in alu frames niet?
Mijne zijn gewoon aan het dak vastgemaakt.
pi_210383611
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 18:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Mijne zijn gewoon aan het dak vastgemaakt.
Is idd ook een optie maar ik heb het in de praktijk niet vaak gezien, eigenlijk nog nooit.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:51:10 #148
236264 crew  capricia
pi_210388583
Essent en Energiedirect sluiten ook al geen meerjarige contracten meer af als je zonnepanelen hebt. :')
quote:
Langlopend energiecontract niet meer beschikbaar

Essent en Energiedirect – samen goed voor 3,3 miljoen klanten – passen een ander foefje toe om het voor huishoudens met zonnepanelen minder interessant te maken.

Het driejarige contract wordt namelijk niet aangeboden zodra je op de website aanvinkt zelf stroom op te wekken. Dit geldt ook voor klanten die hun bestaande contract met drie jaar willen verlengen.

Reden? Er wordt teveel teruggeleverd.
https://www.energievergel(...)-lagere-vergoedingen
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210391285
Stuk in het AD over hoe energieleveranciers je naaien als je zonnepanelen hebt.
Is een premium stuk maar dit is wel boevengedrag:

quote:
Een nieuwe truc is het niet geven van een cashback - een lokkertje waarbij je op de eindafrekening een korting krijgt - als je zonnepanelen hebt. Innova Energie, Mega en Budget Energie doen dat volgens vergelijkingssite Keuze.nl. Als je géén zonnepanelen hebt, dan krijg je 150 tot 190 euro cashback, maar mét zonnepanelen is die aanbieding met cashback opeens verdwenen.
quote:
Nog een handigheidje waar consumenten niet op letten: verhoogde leveringskosten. Coolblue Energie bijvoorbeeld verhoogde de kosten voor mensen met zonnepanelen met bijna 5 euro per maand zonder daar met een woord over te reppen. ,,En soms, zoals op de site van Coolblue, wordt de optie van zonnepanelen niet eens getoond’’, zegt Joris Kerkhof van vergelijkingssite Independer. Dan ga je als eigenaar van een dak met blinkende panelen denken dat je ergens anders moet zijn.
pi_210391307
Ik vind het gekke dat je die contracten en die goede voorwaarden wel krijgt als je nu afsluit, en morgen die zonnepanelen erop legt.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')