abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:20:04 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_210291931

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Vorige deeltje was vol.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_210292189
Als je nu een offerte hebt voor zonnepanelen, zou ik de ontwikkelingen even 3 maanden afwachten voor je akkoord geeft. Als ACM en/of overheid niet ingrijpen gaan er meer energieleveranciers zo'n kostenstaffel introduceren en dan is je terugverdientijd toch wel lang:

- sowieso zijn panelen nu duur
- saldering wordt afgebouwd

En die 2 dingen op zich waren nog wel te overzien.

Maar die terugleverkosten hakken er wel extra fors in.
pi_210292348
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nu een offerte hebt voor zonnepanelen, zou ik de ontwikkelingen even 3 maanden afwachten voor je akkoord geeft. Als ACM en/of overheid niet ingrijpen gaan er meer energieleveranciers zo'n kostenstaffel introduceren en dan is je terugverdientijd toch wel lang:

Als je een vast contract hebt (of binnekort af gaat sluiten), heb je voorlopig niet met die terugleverkosten te maken.
Lijkt me?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210292361
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Als je een vast contract hebt (of binnekort af gaat sluiten), heb je voorlopig niet met die terugleverkosten te maken.
Lijkt me?
En hoe lang loopt dat contract door? Dat zal ook hooguit 5 jaar zijn?
pi_210292386
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:57 schreef Centenbak het volgende:

[..]
En hoe lang loopt dat contract door? Dat zal ook hooguit 5 jaar zijn?
Oh eens. Maar al die jaren heb je wel profijt.
En de ontwikkelingen en wijzigingen gaan echt supersnel de laatste tijd. Geen idee welke vreemde opslagen en afbouwregelingen er tussen nu en einde contract komen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210292404
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

Dat is helemaal nog niet zeker, al zit het er dik in. Daarnaast weet nu nog niemand hoe dat er daadwerkelijk uit gaat zien.
pi_210292430
Ik wacht het wel even af ja, dat aanschaffen van extra zonnepanelen. Had sowieso al bedacht om ze wat meer verspreid over de diverse dakvlakken (en windrichtingen) te laten plaatsen, had de buren daarover ook al getipt onlangs en die hebben een deel van hun extra panelen nu aan de voorzijde laten plaatsen.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:30:02 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210292725
Dan maar crypto's minen als de zon schijnt en de was gedaan is :') .
Huilen dan.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:35:55 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210292787
Vraag me overigens af of het überhaupt wel mag, want zoals ik het zie is het gewoon een handigheidje om straks onder de salderingsregeling en de regels voor de minimale erugleververgoeding uit te komen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Isdatzo op 15-08-2023 13:59:44 ]
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:39:14 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_210292828
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:35 schreef Isdatzo het volgende:
Vraag me overigens af of het überhaupt wel mag, want zoals ik het zie is het gewoon een handigheidje om onder de salderingsregeling uit te komen.
Ik gok (maar dat is dan ook niet meer dan een gok) dat het mag. Want als het niet mag, en je sluit een contract af en geeft aan dat je PV hebt, dan wordt je vastrecht gewoon omhoog gezet. Dan heeft het een ander naampje, en dan mag het wel, of zo.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_210292948
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is helemaal nog niet zeker, al zit het er dik in. Daarnaast weet nu nog niemand hoe dat er daadwerkelijk uit gaat zien.
Naja, niets is zeker maar wat er lag was:

2023: 100%
2024: 100%
2025: 64%
2026: 64%
2027: 55%
2028: 46%
2029: 37%
2030: 28%
2031: 0%
pi_210292955
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 12:56 schreef capricia het volgende:

[..]
Lijkt me?
Nee, maar als je zonnepanelen wil gaan aanschaffen dan doe je dat niet voor 2 of 3 jaar natuurlijk, dan kijk je verder vooruit.
pi_210292995
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, niets is zeker maar wat er lag was:

2023: 100%
2024: 100%
2025: 64%
2026: 64%
2027: 55%
2028: 46%
2029: 37%
2030: 28%
2031: 0%
En dat plan was door de eerste kamer afgekeurd. Nu er geen kabinet is kan het zomaar 2027 worden voordat er afgebouwd gaat worden. 2025 gaan we sowieso al niet meer halen en voor 2026 denk ik dat het nieuwe kabinet andere prioriteiten heeft.
pi_210293115
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 13:54 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
En dat plan was door de eerste kamer afgekeurd. Nu er geen kabinet is kan het zomaar 2027 worden voordat er afgebouwd gaat worden. 2025 gaan we sowieso al niet meer halen en voor 2026 denk ik dat het nieuwe kabinet andere prioriteiten heeft.
Ik denk dat de urgentie om tot nieuwe wetgeving te komen alleen maar groter wordt, want op dit moment krijg je allerlei ongewenste praktijken door de markt. Dat begon al met het niet bieden van een redelijke terugleververgoeding en dan nu de 'kosten' doorberekenen aan de eigenaar van de zonnepanelen en daarmee de facto de salderingsregeling torpederen. Dat betekent dat de politiek wel in moet gaan grijpen want er komen heel veel klachten aan en je kunt ook wachten op rechtszaken. En als je de transitie vaart wil geven, is het minste wat je moet doen de consument rechtszekerheid geven.

Praktisch voorbeeld. Ik lever na salderen ongeveeer 2500 kWh terug. Als ik die mag salderen zonder boete met een redelijk afbouwpad is een warmtepomp misschien net economisch te verantwoorden. Als ik niet mag salderen en ik een boete over mijn teruggeleverde energie in de zomer betaal, kan deze businesscase niet uit en kom je op een punt dat je misschien zelfs beter de panelen af kunt schakelen. Wat gaan consumenten onvermijdelijk doen: investeringen uitstellen en klagen. Dus er zal duidelijkheid voor de lang termijn moeten komen en wel snel. En de overheid heeft 'beloofd' dat de panelen in ongeveer 7 jaar terugverdiend kunnen worden. Dat kun je met de gestegen investeringskosten en deze extra kosten vergeten.
pi_210293815
Het stomme is: mijn moeder heeft vorig jaar zonnepanelen gekregen en binnenkort wordt de warmtepomp geplaatst. Ze zit bijna de hele zomer op de camping dus heeft ze aardig wat overschot en dat is natuurlijk niet efficiënt maar het is niet anders. Om een staffel lager te komen gaat het straks misschien nodig zijn om iedere dag warm water te laten opwarmen en legionella runs draaien, ook als ze helemaal niet thuis is.

En dat is er vanuit gaande dat andere energieleveranciers dit ook invoeren.
pi_210293897
Het is vooral lullig voor huurders. Die 0 invloed hebben op de hoeveelheid zonnepanelen die de verhuurder plaatst (of geplaatst heeft). Maar wel direct extra moeten betalen in hun huur omdat er panelen liggen.
Die krijgen hier dus een extra 'boete' opgelegd.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_210293977
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het stomme is: mijn moeder heeft vorig jaar zonnepanelen gekregen en binnenkort wordt de warmtepomp geplaatst. Ze zit bijna de hele zomer op de camping dus heeft ze aardig wat overschot en dat is natuurlijk niet efficiënt maar het is niet anders. Om een staffel lager te komen gaat het straks misschien nodig zijn om iedere dag warm water te laten opwarmen en legionella runs draaien, ook als ze helemaal niet thuis is.

En dat is er vanuit gaande dat andere energieleveranciers dit ook invoeren.
Nog een reden dat het onvermijdelijk is dat de overheid dit gaat reguleren want niemand zit te wachten om extra gebruik hierdoor.

Ik heb een jaar geleden een testje van een week gedaan om zo veel mogelijk eigen gebruik te halen. Dat gaat vooral als je thuis bent (en deels apparaten op timer). Conclusie is dat je het iets op kunt krikken maar dat het in mijn geval met een cv en geen laadmogelijkheid op eigen terrein erg beperkt blijft afgezet tegen het grote geheel.
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:42:17 #18
16180 crew  CoolGuy
pi_210294262
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 15:11 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Nog een reden dat het onvermijdelijk is dat de overheid dit gaat reguleren want niemand zit te wachten om extra gebruik hierdoor.

Ik heb een jaar geleden een testje van een week gedaan om zo veel mogelijk eigen gebruik te halen. Dat gaat vooral als je thuis bent (en deels apparaten op timer). Conclusie is dat je het iets op kunt krikken maar dat het in mijn geval met een cv en geen laadmogelijkheid op eigen terrein erg beperkt blijft afgezet tegen het grote geheel.
Ik heb dat ook gedaan, maar dan puur met de wasmachine, droger en vaatwasser. Dat heeft me op een heel jaar maar 360 kWh besparing opgeleverd. Nu heb ik ook 4 airco's besteld, dus die gaan vanaf komende zomer ook wel het een en ander verbruiken en ik hoop komend jaar een EV te doen, dus ik gok dat ik met die staffels verder niet zo veel meer van doen ga hebben :+
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:51:04 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_210294368
Dat moet ik eens proberen binnenkort, Tegelijkertijd de Auto opladen, was en droger, vaatwasser, espressomachine, oven en airco laten lopen.
Hoogste gebruik wat ik tot nu had was continue 6kW over 5 uur met een piek van een uur naar 8kW

Laat sowieso altijd bij voorkeur de Auto opladen, was en droger, vaatwasser, deze apparaten lopen als de zon schijnt. Verkoop de stroom aan de baas voor 44 cent de kW, als ik het teruglever aan het nutsbedrijf krijg ik maar 6,4 cent. 18kW
7,92-1,15=6,77 en dat gemiddeld 2 keer in de week, maal ik schat een slordige 30 weken per jaar, slordige 400 euro extra verdient per jaar aan de PV.

[ Bericht 45% gewijzigd door Jan_Onderwater op 15-08-2023 16:02:25 ]
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:48:02 #20
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210294877
Ja hoi, Vandebron hier :W net vorige maand mijn contract verlengd :')

Ik zie zo snel niet wat wij terugleveren per jaar dus geen idee wat het ons gaat kosten. We gaan het zien.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:50:30 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210294896
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:48 schreef MaJo het volgende:

Ik zie zo snel niet wat wij terugleveren per jaar dus geen idee wat het ons gaat kosten. We gaan het zien.
Ik neem aan dat als VDB daadwerkelijk besluit om de geldende voorwaarden eenzijdig wijzigen je het recht hebt om je contract te ontbinden…
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:51:31 #22
16180 crew  CoolGuy
pi_210294906
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:50 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Ik neem aan dat als VDB daadwerkelijk besluit om de geldende voorwaarden eenzijdig wijzigen je het recht hebt om je contract te ontbinden…
Nee, geldt niet voor lopende contracten volgens mij.
  dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:52:58 #23
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_210294919
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, geldt niet voor lopende contracten volgens mij.
Wat geldt niet?
Je contract kunnen laten ontbinden of de nieuwe regeling van VDB voor lopende contracten?
In het laatste geval is er niets aan de hand en ontbind je je contract na afloop daarvan…
  Moderator dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:53:40 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_210294929
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:52 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Wat geldt niet?
Je contract laten ontbinden of de nieuwe regeling van VDB?
In het laatste geval is er niets aan de hand en ontbind je je contract na afloop daarvan…
Dat laatste, als ik het goed gelezen heb, maar 100% zeker ben ik niet.
pi_210294940
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 augustus 2023 16:48 schreef MaJo het volgende:

Dan geldt het niet voor jou, die extra heffing.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')