Hoop dan sjeesss, mijn doel is ook dat mijn favoriete voetbalclub vanavond wintquote:Op vrijdag 1 september 2023 08:52 schreef Patroon het volgende:
[..]
Haha een doel stellen voor iets waar je 0% invloed op hebt? 😅
3,6 jaar.quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:32 schreef JDx het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de overheid zat te schreeuwen dat het met deze prijzen zonder salderen ook uit kon in 7 jaar, inmiddels is het al 8-10 jaar als je ze nu koopt en als je ze in 2025 koopt 10+ jaar zoals het nu lijkt.
Maar goed, eerst maar zien of die saldering er wel echt af gaat.
Als het salderen er af gaat, kun je alleen nog op een acceptabele tvt uitkomen door veel direct gebruik voor de meter want alles wat je terug levert aan het net zal tegen die tijd zo goed als waardeloos zijn. En zoals ik wel eens eerder gepost heb, door bewust gebruik kun je het directe verbruik iets opkrikken maar het blijft redelijk beperkt. Zolang je geen elektrische auto hebt, kun je je zomerse overschot ook niet goed kwijt en huisaccu's zijn vaak niet rendabel te maken. In de winter zul je sowieso af moet nemen van het net, of je moet een enorm overgedimensioneerde installatie aanleggen. Dat is alleen op zichzelf niet rendabel te maken.quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:32 schreef JDx het volgende:
Ik vind het wel opvallend dat de overheid zat te schreeuwen dat het met deze prijzen zonder salderen ook uit kon in 7 jaar, inmiddels is het al 8-10 jaar als je ze nu koopt en als je ze in 2025 koopt 10+ jaar zoals het nu lijkt.
Maar goed, eerst maar zien of die saldering er wel echt af gaat.
Niet rendabel te maken? Why not?quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als het salderen er af gaat, kun je alleen nog op een acceptabele tvt uitkomen door veel direct gebruik voor de meter want alles wat je terug levert aan het net zal tegen die tijd zo goed als waardeloos zijn. En zoals ik wel eens eerder gepost heb, door bewust gebruik kun je het directe verbruik iets opkrikken maar het blijft redelijk beperkt. Zolang je geen elektrische auto hebt, kun je je zomerse overschot ook niet goed kwijt en huisaccu's zijn vaak niet rendabel te maken. In de winter zul je sowieso af moet nemen van het net, of je moet een enorm overgedimensioneerde installatie aanleggen. Dat is alleen op zichzelf niet rendabel te maken.
Hier zeker niet. Het is wasdag en de oven heeft net aangestaan 🤣quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:12 schreef CoolGuy het volgende:
Lekker begin van de dag hier. Het zeikt van de regen hier. Is in overeenstemming met de vooruitzichten en vanaf morgen wordt het prima weer.
Wel nog steeds negatief verbruik hier al sinds vanochtend ondanks de continue regen.
Nee het is ook vooral het zuiden van het land, tenminste, afgaande op buienradar. Het gaat hier steeds harder regenenquote:Op vrijdag 1 september 2023 11:30 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hier zeker niet. Het is wasdag en de oven heeft net aangestaan 🤣
Dit gaat over de situatie in de toekomst op het moment dat salderen grotendeels afgeschaft is en de TLV vanwege overcapaciteit als de zon schijnt erg laag is. Op dat moment is het beetje extra direct verbruik in de winter waarschijnlijk onvoldoende om samen met heel veel overschot aan elektriciteit die je tegen < 5ct per kWh terug mag leveren een grotere installatie rendabel te maken. Een oplossing met een accu kan dat wat verbeteren maar als je dat doen wil je nu juist weer niet te veel overcapaciteit hebben om die batterij ook efficient te kunnen gebruiken. Op dat moment wordt het een interessante puzzel. Alleen al met al lijkt me dat alleen weggelegd voor mensen met een eigenlijk laadpaal en EV die ze ook niet elke ochtend volledig opgeladen nodig hebben. Sowieso is het macro gezien efficiënter om stroom niet individueel maar collectief op wijkniveau op te slaan.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet rendabel te maken? Why not?
Je bedoelde dus als je dan nog geen zonnepanelen hebt?quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:36 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dit gaat over de situatie in de toekomst op het moment dat salderen grotendeels afgeschaft is en de TLV vanwege overcapaciteit als de zon schijnt erg laag is. Op dat moment is het beetje extra direct verbruik in de winter waarschijnlijk onvoldoende om samen met heel veel overschot aan elektriciteit die je tegen < 5ct per kWh terug mag leveren een grotere installatie rendabel te maken. Een oplossing met een accu kan dat wat verbeteren maar als je dat doen wil je nu juist weer niet te veel overcapaciteit hebben om die batterij ook efficient te kunnen gebruiken. Op dat moment wordt het een interessante puzzel. Alleen al met al lijkt me dat alleen weggelegd voor mensen met een eigenlijk laadpaal en EV die ze ook niet elke ochtend volledig opgeladen nodig hebben. Sowieso is het macro gezien efficiënter om stroom niet individueel maar collectief op wijkniveau op te slaan.
De meeste leveranciers schatten de opbrengst erg conservatief in omdat ze anders veel klagende klanten krijgen. Fijn dat het aan je verwachtingen voldoet maar als ik de afgelopen 5 jaar bekijk is het een ondergemiddeld jaar aan zonuren. Hoewel daar ook een lokaal aspect aan zit, we hebben hier regelmatig gezien dat iemand in Noord Nederland een topdag heeft terwijl het elders matig is. Dus er zit flink wat variatie in, zelfs over een klein land als Nederland.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:37 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb 5x410 wp zuid, 9x410 wp west en 6x410 wp op oost. Totaal maakt dit 8200 wp.
[ afbeelding ]
Als ik deze afbeelding neem zitten we op 78% van de totale opwek. Ik heb nu 5262 kWh opgewekt. Dan zou ik in totaal op 6746 kWh uit komen.
Ik had een verwachte productie in het eerste jaar van 5730 kWh voorgesteld gekregen. Dat heb ik al bijna voor 92% binnen.
Is het dan raar om te zeggen dat dit voor mij al als een heel goed jaar voelt? 😅
Inderdaad, het gaat om het moment van de investeringsbeslissing. Als je als overheid wilt dat we door blijven gaan met verduurzamen zal het een rendabele businesscase moeten blijven. Hoewel het niet in het belang van de staat is dat iedereen heel veel overcapaciteit aanlegt want dan ploft het net.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je bedoelde dus als je dan nog geen zonnepanelen hebt?
En correct, op macro is het efficiënter stroom buiten de woning op te slaan. Belastingtechnisch alleen niet. Het is absurd dat je dan twee keer belasting voor je eigen stroom betaald terwijl je het voor de zomer ook zelf had kunnen opslaan.
Moet je je voorstellen hoe conservatief er dan geschat is als de zonuren gemiddeld waren🤣quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De meeste leveranciers schatten de opbrengst erg conservatief in omdat ze anders veel klagende klanten krijgen. Fijn dat het aan je verwachtingen voldoet maar als ik de afgelopen 5 jaar bekijk is het een ondergemiddeld jaar aan zonuren. Hoewel daar ook een lokaal aspect aan zit, we hebben hier regelmatig gezien dat iemand in Noord Nederland een topdag heeft terwijl het elders matig is. Dus er zit flink wat variatie in, zelfs over een klein land als Nederland.
Ah dan zitten we op 1 lijnquote:Op vrijdag 1 september 2023 11:44 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Inderdaad, het gaat om het moment van de investeringsbeslissing.
ik denk dat als je wil verduurzamen je ook niet je jaarverbruik moet willen opwekken maar dat je je zomer(dag) verbruik zelf kan voorzien. De rest is en was in mijn ogen "rijken"subsidiequote:Als je als overheid wilt dat we door blijven gaan met verduurzamen zal het een rendabele businesscase moeten blijven. Hoewel het niet in het belang van de staat is dat iedereen heel veel overcapaciteit aanlegt want dan ploft het net.
Ik zou het niet perse beloftes noemen, dat is het voor mij politiek gezien pas als het in een wet staat die van kracht is.quote:Daarnaast zijn er beloftes gedaan over de tvt van de panelen en om die waar te maken zal er een goede afbouwregeling salderen moeten komen icm met een borging van een redelijk teruglevertarief. Want als dat er niet is, schiet de tvt enorm omhoog. Ook voor mensen die wel al geïnvesteerd hebben. En het handhaven van het salderen kan ook niet want dan gaan energiemaatschappijen zelf allerlei geitenpaden bedenken om extra geld weg te halen bij zonnepaneelhouders.
Ik heb ze al sinds 2019 en er nog niet uit hoor, misschien nu wel vanwege de prijzen afgelopen jaar, maar de tvt is als de aankomende afbouw door gaat 8-10 nu.quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:39 schreef capricia het volgende:
[..]
3,6 jaar.
Ze liggen er nu 6 weken.
Ik heb geen idee wat het gaat worden zonder salderen.
Vandaar ook mijn rekensommen.
Dit heb ik ook ongeveer in de winter moet je rekenen op bijna 0 met die hellingshoek.quote:Op vrijdag 1 september 2023 09:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Plat dak, zuid. Hellingshoek van 13 graden. Wel een boom die schaduw kan geven. Dus voor Enphase micro omvormers gekozen.
Maar 96,5%... daar teken ik voor. Dat is een fijne terugverdientijd. Wouw.
Dus 95%? Lekker.quote:Op vrijdag 1 september 2023 12:14 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik heb ze al sinds 2019 en er nog niet uit hoor, misschien nu wel vanwege de prijzen afgelopen jaar, maar de tvt is als de aankomende afbouw door gaat 8-10 nu.
Of je hebt ze goedkoop gekocht en zelf gelegd?
[..]
Dit heb ik ook ongeveer in de winter moet je rekenen op bijna 0 met die hellingshoek.
Haalde vorig jaar 2,28MWh. van de 2,4 die erop ligt (8x300).
Tot op heden staat 2023 gewoon in de top 10 van zonnigste jaren dus ondergemiddeld is het jaar zeker niet. Echter zit er in de top 6 vier van de laatste 5 jaar dus dat vertekent het beeld nogal.quote:Op vrijdag 1 september 2023 11:40 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De meeste leveranciers schatten de opbrengst erg conservatief in omdat ze anders veel klagende klanten krijgen. Fijn dat het aan je verwachtingen voldoet maar als ik de afgelopen 5 jaar bekijk is het een ondergemiddeld jaar aan zonuren. Hoewel daar ook een lokaal aspect aan zit, we hebben hier regelmatig gezien dat iemand in Noord Nederland een topdag heeft terwijl het elders matig is. Dus er zit flink wat variatie in, zelfs over een klein land als Nederland.
Ik heb ze gekregen en mei 2019 en dacht nou, als het zo door gaat heb ik ze er in 3 jaar uit, begon echt mega goed, na de afgelopen jaren lijkt alles tegen te vallen inderdaad. Ach ze zijn er in ieder geval uit voordat wat er dan ook gebeurt met de saldering. Gebruik alleen nog maar gas om te douchen, de rest dmv 2 airco's.quote:Op vrijdag 1 september 2023 13:08 schreef laziness het volgende:
[..]
Tot op heden staat 2023 gewoon in de top 10 van zonnigste jaren dus ondergemiddeld is het jaar zeker niet. Echter zit er in de top 6 vier van de laatste 5 jaar dus dat vertekent het beeld nogal.
Dat heb je niet op je dak gelegd dan, dat zijn wat, 75 panelen als je 25.000 kWh teruglevert.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:20 schreef bambino het volgende:
Al met al een matige maand. Dit had mijn bonusmaand moeten zijn. Uiteindelijk 1630kWh opgewekt en ik sta nu 1039kWh in de plus.
Contract duurt nog 5 dagen, en er komen nog een paar mooie dagen aan. Dus met een beetje mazzel 70-80kWh per dag er nog bij.
Elke kWh levert nu nog 90 cent op (over 5 dagen 15 cent).
Daarna afwachten hoe innova de klap gaat overleven om iedereen uit te betalen.
Sommige jongens op tweakers wekken meer dan 25.000kWh teveel op. Die krijgen een mooie smak geld.
Ik hoop voor je dat ze het gaan kunnen, maar ik betwijfel het enorm.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:20 schreef bambino het volgende:
Al met al een matige maand. Dit had mijn bonusmaand moeten zijn. Uiteindelijk 1630kWh opgewekt en ik sta nu 1039kWh in de plus.
Contract duurt nog 5 dagen, en er komen nog een paar mooie dagen aan. Dus met een beetje mazzel 70-80kWh per dag er nog bij.
Elke kWh levert nu nog 90 cent op (over 5 dagen 15 cent).
Daarna afwachten hoe innova de klap gaat overleven om iedereen uit te betalen.
Sommige jongens op tweakers wekken meer dan 25.000kWh teveel op. Die krijgen een mooie smak geld.
Ligt aan de panelen en het verbruik natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 september 2023 14:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat heb je niet op je dak gelegd dan, dat zijn wat, 75 panelen als je 25.000 kWh teruglevert.
Heb geen idee.quote:Op vrijdag 1 september 2023 15:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik hoop voor je dat ze het gaan kunnen, maar ik betwijfel het enorm.
Sommige zijn al naar 3 cent gegaan, ook met vast contract.quote:Op vrijdag 1 september 2023 18:04 schreef bambino het volgende:
[..]
Als je ruimte zat hebt, kan het dus ook met reden gelegd zijn om nu het nog kan te verdienen aan teruglevertarief.
Ook met 15 cent verdien je dat makkelijk terug.
Ik ben naar vanOns gegaan. Daar krijg ik 15,xx cent, met jaarcontract.quote:Op vrijdag 1 september 2023 19:20 schreef JDx het volgende:
[..]
Sommige zijn al naar 3 cent gegaan, ook met vast contract.
https://www.energievergel(...)ezitters-op-de-tocht
Vast contract (voor 3 jaar) sinds vandaag bijna nergens meer mogelijk ook met zonnepanelen.
Ik vraag me af wat er gebeurt als je zonder zonnepanelen zo'n drie jarig contract afsluit. En na een jaar zonnepanelen laat leggen. En die dingen gewoon aanmeldt.quote:Op vrijdag 1 september 2023 19:20 schreef JDx het volgende:
[..]
Sommige zijn al naar 3 cent gegaan, ook met vast contract.
https://www.energievergel(...)ezitters-op-de-tocht
Vast contract (voor 3 jaar) sinds vandaag bijna nergens meer mogelijk ook met zonnepanelen.
Of gewoon nu nee invullen, nee heb ze net verkocht en over een maand zogenaamd teruggekochtquote:Op vrijdag 1 september 2023 21:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat er gebeurt als je zonder zonnepanelen zo'n drie jarig contract afsluit. En na een jaar zonnepanelen laat leggen. En die dingen gewoon aanmeldt.
Wat gaan ze doen dan?
Succes bij de rechter. Je verbruik zal je altijd tegenspreken. Maar gelukkig vind je het ook prima als bedrijven bij wie je klant bent dit bij jou doen. Toch?quote:Op vrijdag 1 september 2023 22:34 schreef JDx het volgende:
[..]
Of gewoon nu nee invullen, nee heb ze net verkocht en over een maand zogenaamd teruggekocht
Jeetje, met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Het was maar een theorie als je ze afkoppelt voor een maandje of 2 en dan weer aan sluit, hoe dat dan zit.quote:Op vrijdag 1 september 2023 22:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Succes bij de rechter. Je verbruik zal je altijd tegenspreken. Maar gelukkig vind je het ook prima als bedrijven bij wie je klant bent dit bij jou doen. Toch?
Of jij droomt te veel.quote:Op zaterdag 2 september 2023 07:16 schreef JDx het volgende:
[..]
Jeetje, met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Het was maar een theorie als je ze afkoppelt voor een maandje of 2 en dan weer aan sluit, hoe dat dan zit.
Dat is in principe hetzelfde als geen panelen hebben en na een paar maanden panelen aanschaffen.
quote:Op zaterdag 2 september 2023 07:16 schreef JDx het volgende:
[..]
Jeetje, met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo? Het was maar een theorie als je ze afkoppelt voor een maandje of 2 en dan weer aan sluit, hoe dat dan zit.
Dat is in principe hetzelfde als geen panelen hebben en na een paar maanden panelen aanschaffen.
Maar werkelijk geen panelen hebben en die aantoonbaar later aangeschaft hebben is heel wat anders dan liegen dat je er geen hebt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 09:32 schreef JDx het volgende:
Wat rechter en geen belasting betalen? Ik vraag me alleen net als Capricia af wat er gebeurt als je een 3 jarig contract hebt en je neemt na een jaar (of paar maanden) alsnog zonnepanelen.
Ja laat maar, dat was het punt niet. Er gebeurt wel meer fraude met dit soort dingen. Uitwonende beurs ontvangen omdat je een paar straten verder staat ingeschreven, nepfacturen, hogere rekening voor een cursus ivm het STAP-budget.quote:
Dat lijkt het punt juist wél een beetje te zijn: je verzint allemaal situaties waarin je (gepland) bezit van zonnepanelen - volgens jou - niet aantoonbaar zou zijn.quote:Op zaterdag 2 september 2023 10:39 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja laat maar, dat was het punt niet.
Aha. Omdat andere mensen frauderen is het oké om zelf ook maar de boel te besodemieteren?quote:Er gebeurt wel meer fraude met dit soort dingen. Uitwonende beurs ontvangen omdat je een paar straten verder staat ingeschreven, nepfacturen, hogere rekening voor een cursus ivm het STAP-budget.
Volgens mij kunnen bedrijven je niet weren als je zonnepanelen hebt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:16 schreef capricia het volgende:
Even los van die hele fraude discussie:
Is het nu zo dat als je een contract voor drie jaar afsluit (welke dus niet mogelijk is als je al zonnepanelen hebt), je dan ook drie jaar lang geen zonnepanelen mag laten installeren?
Want dat lijkt me nogal ver gaan en de transitie belemmeren.
Bedrijven kunnen je weren als zonnepanelen bezitter voor hun vaste contracten. Niet voor t modelcontract of variabel.quote:Op zaterdag 2 september 2023 12:12 schreef bambino het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen bedrijven je niet weren als je zonnepanelen hebt.
Wat er, zover ik het lees, aan de hand is, is dat salderen al soort van uit staat bij die contracten en dat je vooraf niet kunt invullen "ik verbruik 5000 en wek 5000 op".
Je kan dus wel gewoon invullen, ik verbruik 5000. Maar dan zit je wel met hoog maandbedrag.
Hoe het wettelijk zit, geen idee.
Nu invullen dat je het niet hebt, en na een maand zonnepanelen kopen. Het lijkt mij onmogelijk dat ze dan je contract ontbinden.
Maar waarom zou je naar zo'n partij willen, als je zonnepanelen hebt.
Er zijn, voorlopig, nog voldoende aanbieders waar je wel wat kan.
Waar slaat dit op, ik WIL geen vast contract. Het was alleen een reactie op Capricia.quote:Op zaterdag 2 september 2023 11:02 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat lijkt het punt juist wél een beetje te zijn: je verzint allemaal situaties waarin je (gepland) bezit van zonnepanelen - volgens jou - niet aantoonbaar zou zijn.
[..]
Aha. Omdat andere mensen frauderen is het oké om zelf ook maar de boel te besodemieteren?
Ik denk zelfs dat je duurder uit bent als je je panelen een paar maanden uitschakelt. Maar alsnog ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe energiebedrijven er mee om gaan als je een maand na het afsluiten van een 3-jarig contract zonnepanelen krijgt.quote:Op zaterdag 2 september 2023 15:55 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan een hoop gezeik krijgt. Een beetje zoals nu zeg maar…
Ik zou zeggen, leg ze het eens voor. Dan weet je het. Deel daarna even hier en dan weten wij het ookquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:02 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik denk zelfs dat je duurder uit bent als je je panelen een paar maanden uitschakelt. Maar alsnog ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe energiebedrijven er mee om gaan als je een maand na het afsluiten van een 3-jarig contract zonnepanelen krijgt.
Ik heb laatst nog een aanbieding gekregen van Eneco voor een vast contract 1 of 3 jaar, nou dat was totaal niet interessant, ik blijf lekker variabel, verwacht niet dat het zo gek gaat lopen en TLV heb ik niks mee te maken.
Ben alleen benieuwd, ga er geen moeite voor doen, ben ook benieuwd of er leven na de dood is en of aliens bestaan, weet ook niemand antwoord op, dit weet waarschijnlijk ook nog niemand.quote:Op zaterdag 2 september 2023 16:14 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, leg ze het eens voor. Dan weet je het. Deel daarna even hier en dan weten wij het ook
Verkeerde topicquote:Op zaterdag 2 september 2023 16:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eindstand Aug
997 kWh productie
559 kWh eigen verbruik
438 kWh verkocht
183 kWh accu ondersteuning
12 kWh gekocht.
Oh?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |