Heb ik ook gelezen.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste, als ik het goed gelezen heb, maar 100% zeker ben ik niet.
Panelen nu duur?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je nu een offerte hebt voor zonnepanelen, zou ik de ontwikkelingen even 3 maanden afwachten voor je akkoord geeft. Als ACM en/of overheid niet ingrijpen gaan er meer energieleveranciers zo'n kostenstaffel introduceren en dan is je terugverdientijd toch wel lang:
- sowieso zijn panelen nu duur
- saldering wordt afgebouwd
En die 2 dingen op zich waren nog wel te overzien.
Maar die terugleverkosten hakken er wel extra fors in.
Ik weet niet wat je inkoop is maar ik zag nog wel offertes van >¤1,50 per Wp voorbijkomen dus dat vond ik niet heel goedkoop, wetende dat saldering wss wordt afgebouwd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:56 schreef bambino het volgende:
[..]
Panelen nu duur?
Panelen zijn nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
Inkoop bij een groothandel (container prijs) is 22,5 cent per wattpiek.
Ter vergelijking, toen ik begon 9 jaar geleden was het ruim 50 cent.
Er kwam toen ineens een rush waardoor het al ruim onder de 40 kwam.
Daarna zelfs rond de 30.
Tijdens corona was er een heel klein tekort aan panelen (meer omvormers en frames) dus steeg hij heel iets.
En sinds een paar maanden is de prijs aan het instorten omdat alle fabrikanten volle bak kunnen produceren.
Saldeer discussie is hier boven al, kort gezegd zie ik het ook niet gebeuren dat het op kort termijn afgebouwd wordt.
Tot slot is de btw er af sinds dit jaar (scheelt forfait en gezeik), dus dit is het goedkoopste in tijden dat ik heb kunnen leveren.
Ja, ze wilden naar 100% maar bij 31% geven ze ineens "niet thuis".quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 17:10 schreef qajariaq het volgende:
Van de Bron was toch die leverancier die adverteerde dat ie zo veel als mogelijk hernieuwbare energie wil leveren. Wat valt die dan door de mand als vernieuwer van de energiemarkt.
Februari 2021 zat ik op ¤0,75 per Wp (21 panelen).quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik zat in 2018 op ongeveer ¤1 per Wp maar dan wel een hele grote set natuurlijk.
Ok, inclusief installatie en alles? Nieuw spul? Niet van een vrachtwagen gevallen?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 17:44 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Februari 2021 zat ik op ¤0,75 per Wp (21 panelen).
Oktober 2021 zat ik op ¤0,73 per Wp (13 panelen).
Ik dacht dat het dan later ingevoerd zou worden maar inderdaad zolang mijn contract geldt wordt het niet ingevoerd.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 16:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan geldt het niet voor jou, die extra heffing.
Die laatste zinquote:Op dinsdag 15 augustus 2023 18:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik dacht dat het dan later ingevoerd zou worden maar inderdaad zolang mijn contract geldt wordt het niet ingevoerd.
Mailtje erover:
Wat betekent dit voor jou?
- Gedurende je lopende vaste contract verandert er niets voor jou.
- Vanaf het moment dat je vaste contract afloopt en je contract wordt verlengd, brengen we de vaste terugleveringskosten in rekening.
- De hoogte van dit bedrag per dag bepalen we dan aan de hand van je totale jaarlijkse teruglevering. Meer hierover vind je in onze blog.
- Je haalt vanaf dat moment iets minder voordeel uit je zonnepanelen, maar zonnepanelen blijven een goede en groene investering.
Hahaha, gewoon nieuw en gelegd door de installateur.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 17:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ok, inclusief installatie en alles? Nieuw spul? Niet van een vrachtwagen gevallen?
Klopt, die korijgen een korting van ¤20 per maand.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 19:42 schreef June. het volgende:
Argument van vandebron net bij RTL nieuws: "eerder werden de kosten van het overschot over alle consumenten doorberekend, dus ook de mensen zonder panelen, en nu gaan alleen de mensen met panelen een heffing betalen."
Ik neem dus aan dat mensen zonder zonnepanelen nu minder hoeven te betalen?
Dat klinkt als een koopje iig.quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 20:21 schreef ShoNuf het volgende:
[..]
Hahaha, gewoon nieuw en gelegd door de installateur.
Nu zullen ze er 2x voor moeten rijden maar dan is het nog een hoop geld voor zo'n klusje.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
Ik wil de dakbedekking op mijn twee dakkapellen laten vervangen, en daarvoor moeten de zonnepanelen er tijdelijk af. Nu heb ik i.v.m garantie op de installatie een offerte op laten stellen door de toko die ze destijds gelegd heeft en die rekenen daar bijna ¤1500 voor.!
Optimizers (heb een SolarEdge-systeem). Ja ik snap dat ze twee keer moeten komen, en dat hoeft echt niet gratis maar het is natuurlijk een klusje van niks.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nu zullen ze er 2x voor moeten rijden maar dan is het nog een hoop geld voor zo'n klusje.
Heb je een gewone stringomvormer, micro-omvormers of optimizers?
Bij SolarEdge is de string is dan in ieder geval spanningsloos te maken door de omvormer uit te schakelen (werkschakelaar).quote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:21 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Optimizers (heb een SolarEdge-systeem). Ja ik snap dat ze twee keer moeten komen, en dat hoeft echt niet gratis maar het is natuurlijk een klusje van niks.
Wat zeg je hier nou?quote:Op woensdag 16 augustus 2023 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij SolarEdge is de string is dan in ieder geval spanningsloos te maken door de omvormer uit te schakelen (werkschakelaar).
Je houdt alleen 1 volt per optimizer over (x het aantal optimizers).
Maar als het erg hoog is snap ik dat je dat uitbesteedt.
Ik kom inderdaad weer onder de 1 euro per wp (gemonteerd).quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 17:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet wat je inkoop is maar ik zag nog wel offertes van >¤1,50 per Wp voorbijkomen dus dat vond ik niet heel goedkoop, wetende dat saldering wss wordt afgebouwd.
En het paneel is natuurlijk maar 1/3e van het geheel ongeveer, als je omvormer, materialen en montage rekent.
Nu heb ik afgelopen 6 maanden niet opgelet dus mss is het gedaald?
Ik zat in 2018 op ongeveer ¤1 per Wp maar dan wel een hele grote set natuurlijk.
Het loskoppelen is niet heel spannend, het is meer of je het aandurft.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 12:15 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wat zeg je hier nou?
Koppel de boel af en regel het eventueel zelf?
Je moet ook wel de ruimte hebben om die panelen en montagebeugels tijdelijk ergens op te slaan.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 12:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het loskoppelen is niet heel spannend, het is meer of je het aandurft.
Op een plat dak zou ik prima zelf zonnepanelen durven plaatsen of weghalen maar ik heb wel hoogtevrees, dus ladders en hoge daken is niet mijn ding
Ligt aan de type daken. Bij mijzelf heb ik het zelf gedaan en zit ik op de ¤1,08 per WP.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 12:15 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik kom inderdaad weer onder de 1 euro per wp (gemonteerd).
Die offertes van >1,50 heeft niet heel veel te maken met de echte prijs. Maar met cowboys die snel geld willen vangen.
Denk niet dat wij dat ooit hebben gehaald.
5 panelen, Enphase, dan misschien kom ik in die regio (anders kan het voor ons niet uit).
Maar 12 panelen 415wp op serie omvormer op schuin dak, kom ik op 5k (iets er onder zelfs) en dat is 4980wp.
En, ik zie dat dit nog huidige container prijs is. Nieuwe container heb ik nog niet binnen, dus dan gaan we nog 25 euro per paneel omlaag dus zit ik op 4700.
Het had dus nog veel goedkoper kunnen zijn, alu prijs en monteur prijs zijn niet meer gezakt naar oude prijs, vorig jaar flinke verhoging in gehad.
Omvormers zijn altijd redelijk stabiel geweest, paar tientjes hoger dan 2 jaar terug misschien.
Dat ga ik wel doen als dat niet voor ongeveer de helft kan: DC schakelaar uit, wachten tot het voltage terugloopt, werkschakelaar uit en vervolgens de boel afkoppelen. Dan even kijken hoe ik 't spul beneden krijg, al dan niet met hulp van de lui die de dakbedekking komen doen. Het gaat ook maar om een paar paneeltjes.quote:Op woensdag 16 augustus 2023 12:15 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Wat zeg je hier nou?
Koppel de boel af en regel het eventueel zelf?
Oh ik dacht dat alles al rond was, maar dus niet?quote:Op dinsdag 15 augustus 2023 13:54 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En dat plan was door de eerste kamer afgekeurd. Nu er geen kabinet is kan het zomaar 2027 worden voordat er afgebouwd gaat worden. 2025 gaan we sowieso al niet meer halen en voor 2026 denk ik dat het nieuwe kabinet andere prioriteiten heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |