Gewoon met de hand, en anders met een geisoleerde punt tang.quote:Op dinsdag 11 juli 2023 09:31 schreef stavromulabeta het volgende:
Uit interesse: Hoe krijgen jullie kabels in een lasklem? Bij mij zitten de kabels meestal te stug en te krap om het met de hand te doen, dus gebruik ik een nijptang. Maar met die nijptang ben ik bang (en is het me al een keer overkomen) dat ik de isolatie van de draad beschadig. Ik ben vooral benauwd voor onopgemerkte beschadigingen. Hoe doen jullie dat?
Een drempel of alleen een latje wat over de onderste vloer steekt maar alleen aan de bovenste vastmaken.quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:39 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb een woonkamer in twee delen, met op de grens een muur waar een opening in zit van pakweg 1.20m. De vloer in de beide delen is niet even hoog, het verschil is bijna een centimeter. Ik heb nu laminaat liggen in beide ruimtes en vraag me af hoe ik het hoogteverschil het beste kan overbruggen. Het liefst zou ik een kleine drempel in die opening maken, maar wegens uitzetten kan ik het laminaat daar niet tegenaan leggen en een plakplintje ervoor maakt het niet mooier. De ruimte met de 'hoge' vloer is 5,5 meter dus ik denk ook niet dat het op te vangen is met een streepje kit of zo. Wie heeft een leuke suggestie voor me?
Klinkt op zich goed. Maar, je zegt 'zonder dat er een kier ontstaat, hoe is dat te voorkomen als het er gewoon los op ligt?quote:Op woensdag 19 juli 2023 19:10 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een drempel of alleen een latje wat over de onderste vloer steekt maar alleen aan de bovenste vastmaken.
Dus of een latje van het hoogte verschil tegen de bovenste vloer plakken, los liggend op de onderste. en als het een drempel moet zijn dan daar nog een strip bovenop. Dan schuift het mee met de bovenste vloer zonder dat er een kier ontstaat.
In de azijn laten weken.quote:Op zaterdag 22 juli 2023 18:43 schreef Piles het volgende:
Onze eenhendelmengkraan in de keuken ging nogal stroef, dus heb m even goed ontkalkt. Waardoor ie nu nog stroever gaat![]()
Wat kan ik doen om het binnenwerk te reingen, of iets anders?
Beugel kan je inderdaad nog uittrekken.quote:Op zondag 23 juli 2023 15:30 schreef Wiedanwel het volgende:
Weet je hoe dik het osb is? Rechtstreeks aan het osb lijkt me sowieso niet verstandig i.v.m. uittrekkracht. Ik zou op zijn minst een plaatje 18mm multiplex tussen zetten die je met een meerdere 4x50 schroeven aan het osb zet om de boel steviger te verankeren.
Kan je de beugel ook nog uittrekken? Dan een groter stuk multiplex (net iets kleiner dan de tv) en zorgen dat dit vast kan schroeven in twee studs.
je hebt een laagje gips, dan een OSB plaat van waarschijnlijk 18 mm. De bouten die jij noemt zijn zelfs fors, kan evt ook nog dunnerquote:Op zondag 23 juli 2023 14:52 schreef MaximumRush het volgende:
Wij willen aan onze wand een tv ophangen. Dit betreft een metal stud wand, zitten gipsplaten op met daarachter OSB-plaat zodat er dingen aan opgehangen kunnen worden. We hebben een Vogel's beugel en daarbij zitten 3 standaard houtdraadbouten van 8 x 70mm. Is dit voldoende?
Vind het altijd een eng gedachte dat een 55 inch tv vast zit aan 3 bouten in de muur.
https://www.hornbach.nl/p(...)lver-270-cm/5615102/quote:Op woensdag 19 juli 2023 16:39 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb een woonkamer in twee delen, met op de grens een muur waar een opening in zit van pakweg 1.20m. De vloer in de beide delen is niet even hoog, het verschil is bijna een centimeter. Ik heb nu laminaat liggen in beide ruimtes en vraag me af hoe ik het hoogteverschil het beste kan overbruggen. Het liefst zou ik een kleine drempel in die opening maken, maar wegens uitzetten kan ik het laminaat daar niet tegenaan leggen en een plakplintje ervoor maakt het niet mooier. De ruimte met de 'hoge' vloer is 5,5 meter dus ik denk ook niet dat het op te vangen is met een streepje kit of zo. Wie heeft een leuke suggestie voor me?
Bij de trap heb ik inderdaad zo'n profiel gebruikt, maar ik weet niet of het in de woonkamer ook mooi staat. Maar ik zie inderdaad wel meer kleuren en stijlen dan ik verwacht had, dus ik kan ze eens in het echt bekijkenquote:Op zondag 23 juli 2023 16:21 schreef Puala het volgende:
[..]
https://www.hornbach.nl/p(...)lver-270-cm/5615102/
Zoiets? Of even bij de andere overgang/afsluitprofielen kijken wat je mooier vind
Nee, de ruimte daarachter is ook vrij groot en dan kom je weer in de knoei met de drempel in de andere deuropening in die kamer. Die tip van @bleiblei ga ik inderdaad ook even over denken ja.quote:Op maandag 24 juli 2023 08:59 schreef daNpy het volgende:
Is de vloer niet op te hogen?
Desnoods met isolatieplaten? Anders wat @:blieblie zegt.
Ik ken ook mensen die 9mm OSB achter hun gips hebben gedaan dus ik zou niet zomaar van 18mm uitgaan. De toegevoegde waarde van 9mm OSB lijkt mij ook maar minimaal maar ja..quote:Op zondag 23 juli 2023 16:19 schreef Puala het volgende:
[..]
je hebt een laagje gips, dan een OSB plaat van waarschijnlijk 18 mm. De bouten die jij noemt zijn zelfs fors, kan evt ook nog dunnerMaar gewoon zo bevestigen
Zijn de bouten dan niet veel te lang? Met gipsplaat zit je dan op zo'n 3 cm, dan steekt die ongeveer 4 cm er achter door.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:19 schreef Puala het volgende:
[..]
je hebt een laagje gips, dan een OSB plaat van waarschijnlijk 18 mm. De bouten die jij noemt zijn zelfs fors, kan evt ook nog dunnerMaar gewoon zo bevestigen
quote:Op zondag 23 juli 2023 15:58 schreef MaximumRush het volgende:
[..]
Beugel kan je inderdaad nog uittrekken.
Geen idee hoe dik het is, volgens de aannemer die het huis heeft gebouwd kan er een televisie aan opgehangen worden. Er zijn ook airco units aan opgehangen en die zijn zwaarder dan de televisie die ik heb.
M'n vraag was meer of dit de juiste bouten hiervoor zijn, of dat ik iets anders moet gebruiken. Want als dat prima is, neem ik gewoon de gok. Een multiplex plaat achter je televisie vind ik geen gezicht.
quote:Op zondag 23 juli 2023 14:52 schreef MaximumRush het volgende:
Wij willen aan onze wand een tv ophangen. Dit betreft een metal stud wand, zitten gipsplaten op met daarachter OSB-plaat zodat er dingen aan opgehangen kunnen worden. We hebben een Vogel's beugel en daarbij zitten 3 standaard houtdraadbouten van 8 x 70mm. Is dit voldoende?
Vind het altijd een eng gedachte dat een 55 inch tv vast zit aan 3 bouten in de muur.
Wij hebben precies dit in de slaapkamer. Wandje laten plaatsen (als scheiding met de inloopkast) en aan die wand hebben we een TV en ook zo'n tv ophangding.quote:Op zondag 23 juli 2023 16:19 schreef Puala het volgende:
[..]
Zelf geen ervaring mee, maar google suggereert (voor vet of olievlekken):quote:Op zondag 30 juli 2023 10:11 schreef Debsterr het volgende:
Iemand een goeie tip voor het verwijderen van smeervlekken op nieuwe beton tuintegels?
https://todayshomeowner.c(...)-stains-from-pavers/quote:The first step you should take after discovering an oil stain on pavers is to grab some rags, paper towels, and oil-absorbent granular material. You should have all of these materials handy. If the stain is fresh, blot the area with rags or paper towels, being careful not to scrub the stain in.
Then, apply laundry detergent or liquid dish soap on the stain and let it sit there for anywhere from 20-30 minutes. Next, scrub the area with a nylon bristle brush. Rinse with hot water after you’re done and repeat scrubbing and rinsing as needed until the stain is gone.
If the oil stain on the pavers has settled in and dried a bit before you discovered it, spread some granular material over the stain and let it sit there for about 6 hours. Sweep the material up and use the above cleaning method if necessary.
[..]
Spul van HG erop doen: https://hg.eu/nl/producten/hg-olievlekkenreinigerquote:Op zondag 30 juli 2023 10:11 schreef Debsterr het volgende:
Iemand een goeie tip voor het verwijderen van smeervlekken op nieuwe beton tuintegels?
Gewoon rubberen deurstrips bedoel je voor douche deuren?quote:Op zaterdag 5 augustus 2023 10:41 schreef Piles het volgende:
Ik heb een kleine doch vervelende terugkerende lekkage in onze douchebak: water wat van de deur loopt, loopt aan de verkeerde van het randje (dus aan de buitenkant). Steeds plasje water op de vloer.
Is een huurwoning, dus ga de boel niet vervangen (en verhuurder ook niet).
Nu zie ik wel een oplossing in een rubberen strip bijplaatsen, maar waar vind ik het juiste materiaal.
Ik zoek dus een rubberen strip van ongeveer 5 x 30 cm (of op maat te knippen). Van het zelfde materiaal wat je vaker ziet rond flexibele afdichtingen (want deur beweegt natuurlijk).
Iemand ideeën waar te zoeken? Hen alle bouwmarkten (incl Hornbach) om de hoek.
uitborenquote:Op maandag 21 augustus 2023 19:00 schreef pitboer het volgende:
Iemand tips hoe je inbus-schroef los kan krijgen waarvan het schroefdraad lam is?Je kunt draaien wat je wil,maar d'r uitkomen doet ie niet.De inbus kop is wel goed.
Welk materiaal zit het in? Is de kop verzonken of steekt het uit?quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:00 schreef pitboer het volgende:
Iemand tips hoe je inbus-schroef los kan krijgen waarvan het schroefdraad lam is?Je kunt draaien wat je wil,maar d'r uitkomen doet ie niet.De inbus kop is wel goed.
Wij hebben een paar maanden geleden sisaltouw aan karton vastgemaakt met nietjes. Tot onze verbazing zit het nog steeds vast op de krabpaal terwijl het dagelijks meermaals wordt mishandeld.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:44 schreef MaximumRush het volgende:
We hebben zo'n piepschuim bol met sisal touw wat erop geplakt zit. Voor de katten als krabpaal. Nu hebben ze dat touw los gekregen. Iemand advies wat voor lijm ik daar het beste voor kan gebruiken?
een nietje of met hot glue.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:44 schreef MaximumRush het volgende:
We hebben zo'n piepschuim bol met sisal touw wat erop geplakt zit. Voor de katten als krabpaal. Nu hebben ze dat touw los gekregen. Iemand advies wat voor lijm ik daar het beste voor kan gebruiken?
Defineer wat niet lang is..quote:Op zaterdag 16 september 2023 12:49 schreef crystal_meth het volgende:
Ben met een handschuurmachine parket aan het schuren. Met schuurpapier uit de Action (Spectrum Sanding disks). Erg lang gaan die schijven niet mee, dus ik vroeg me af of het zin had om een beter (duurder) merk te kopen. Is er schuurpapier dat significant langer scherp blijft?
"niet lang meegaan" was misschien overdreven, maar het schuren van de eerste tegel (12 x 12 cm) met een nieuwe schijf ging pakweg dubbel zo snel als het schuren van de 5de tegel.quote:
Vaak zijn lampen gemiddeld wel ongeveer even uit. Dus dat ze bijna gelijk sneuvelen lijkt mij niet ongewoon.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:23 schreef PzKpfw het volgende:
Is het gebruikelijk dat halogeenlampen min of meer tegelijkertijd stuk gaan? Ik heb er 3 in mijn afzuigkap, in het begin was er eentje kapot maar twee weken later waren 'ineens' de beide anderen ook kapot.
Bovenstaande antwoorden dus. Het effect wordt nog iets versterkt als ze samen op een trafo zitten, dan krijg je ook nog dat bij het doorbranden van de eerste de spanning vaak net even hoger wordt waardoor de volgenden dus iets vlotter gaan slijten. Dus altijd allemaal vervangen als er een stuk gaat. Maar ik zou er nu gewoon led in stoppen.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:23 schreef PzKpfw het volgende:
Is het gebruikelijk dat halogeenlampen min of meer tegelijkertijd stuk gaan? Ik heb er 3 in mijn afzuigkap, in het begin was er eentje kapot maar twee weken later waren 'ineens' de beide anderen ook kapot.
Bedankt voor de antwoord(en). Ja ik was in eerste instantie ook van plan om de lampjes direct maar te vervangen met LED's. Maar ik las ergens dat de trafo's vaak een minimum vermogen hebben waar je met drie LED-lampen nooit aan zult komen.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bovenstaande antwoorden dus. Het effect wordt nog iets versterkt als ze samen op een trafo zitten, dan krijg je ook nog dat bij het doorbranden van de eerste de spanning vaak net even hoger wordt waardoor de volgenden dus iets vlotter gaan slijten. Dus altijd allemaal vervangen als er een stuk gaat. Maar ik zou er nu gewoon led in stoppen.
Lijkt alvast een mogelijke verklaring:quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:12 schreef whY... het volgende:
Ik heb nog even geYoutubed naar het probleem, het is misschien wel precies wat hier staat:
Hier zie je ook dat gootje waar ik het over had achter het rubber. Wellicht zit mijn probleem dus in de spoelarm. Mochten jullie nog een idee hebben dan hoor ik het graag.
https://www.abchomeandcom(...)asher-leaking-water/quote:Why Is Your Dishwasher Leaking Water?
[..]
The Spray Arm Is Malfunctioning
During wash and rinse cycles, the spray arm spins and jets water onto the dirty dishes. But various issues can prevent it from doing its job. If one of the holes on the spray arms is clogged, it will put more pressure on the other holes and cause a leak. To fix clogs, detach the spray arm and use a pin or paper clip to dislodge the blockage. Holes or cracks in the spray arm can cause the same leaking effect. In this case, you have no choice but to replace the spray arm with a new one.
[..]
Beton omheen stortenquote:Op zaterdag 23 september 2023 12:16 schreef Hupje het volgende:
Onze regenpijp (afvoer van het dak op aansluiting afvoerbuis uit huis) lekt onder de grond. Ik heb het open gegraven en het blijken 2 verschillende maten te zijn, zonder koppelstuk. Dus er zat zand inEr past denk ik ook geen koppelstuk op, want de afvoerbuis uit huis ligt direct tegen de muur aan.
Hoe zorg ik dat het toch afgesloten is, dat er geen zand in kan spoelen of water uit kan komen?
Ik heb een nieuwe sproeiarm besteld, langs de naad was hij opengesprongen. Op het oog heb je dat niet door maar ik heb hem er even uitgehaald en toen was het wel duidelijk.quote:Op vrijdag 22 september 2023 13:22 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Lijkt alvast een mogelijke verklaring:
[..]
https://www.abchomeandcom(...)asher-leaking-water/
In het artikel staan nog andere mogelijke oorzaken (slecht werkende drain hose, water inlet valve of float switch) .
Geen ruimte om er een koppelstuk tussen te wrutten?quote:Op zaterdag 23 september 2023 12:16 schreef Hupje het volgende:
Onze regenpijp (afvoer van het dak op aansluiting afvoerbuis uit huis) lekt onder de grond. Ik heb het open gegraven en het blijken 2 verschillende maten te zijn, zonder koppelstuk. Dus er zat zand inEr past denk ik ook geen koppelstuk op, want de afvoerbuis uit huis ligt direct tegen de muur aan.
Hoe zorg ik dat het toch afgesloten is, dat er geen zand in kan spoelen of water uit kan komen?
Een of andere beugel?quote:Op woensdag 27 september 2023 18:18 schreef baskick het volgende:
Hoe heten hulpmiddelen als op de foto, om een lamp in de juiste richting aan een centraadoos te kunnen bevestigen?
[ afbeelding ]
Op de voor de hand liggende zoektermen kan ik zoiets niet vinden. Dat maakt dat ik vermoed dat het lamp-specifiek is. Tenzij iemand de concrete naam weet.quote:
Uiteindelijk bleek er een koppelstuk voor 110 naar 80 op te passen door beide delen met een verfbrander te verwarmen tot ze een beetje te vervormen waren en toen kon de rest ook weer in elkaarquote:Op woensdag 27 september 2023 19:15 schreef Managarm het volgende:
[..]
Geen ruimte om er een koppelstuk tussen te wrutten?
Je kan ook nog een pvc tape proberen.
Die beugels zijn volgens mij lampspecifiek.quote:Op woensdag 27 september 2023 18:18 schreef baskick het volgende:
Hoe heten hulpmiddelen als op de foto, om een lamp in de juiste richting aan een centraadoos te kunnen bevestigen?
[ afbeelding ]
Of is dit lamp-specifiek?
Probleem is: centraaldoos met 2 boutjes, diagonaal. Ik heb een lamp die ik graag in de lengterichting wil ophangen. De nieuwe lamp heeft een vierkante plafondplaat (12x12 cm) met een beugeltje in het midden. Hoe hang ik dat op
Zelfs als de centraaldoos wèl 4 boutjes had, zie ik de plafondplaat nooit de centraaldoos afdekken.
De centraaldoos is ~7x7 cm en heeft maar 2 boutjes; diagonaal tegenover elkaar. Als ik het bijbehorende beugeltje gebruik i.c.m. de boutjes in de centraaldoos, zit de lamp dus 45 graden gedraaid. Dat wil ik niet.quote:Op woensdag 27 september 2023 20:34 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die beugels zijn volgens mij lampspecifiek.
Maar ik kan jouw probleem even niet helemaal visualiseren: Een inbouwdoos is volgens mij altijd ~8cm, dat krijg je toch afgedekt met een 12x12 plaat? (Ik begin nu aan mezelf te twijfelen...)
Pure haat aan lampen ophangen - in de afgelopen jaren door verhuizingen iets van 15 of 20 lampen opgehangen. Allemaal met andere beugels, centraaldozen, etc. Echt een schijthekel aan.quote:Op woensdag 27 september 2023 20:57 schreef baskick het volgende:
[..]
De centraaldoos is ~7x7 cm en heeft maar 2 boutjes; diagonaal tegenover elkaar. Als ik het bijbehorende beugeltje gebruik i.c.m. de boutjes in de centraaldoos, zit de lamp dus 45 graden gedraaid. Dat wil ik niet.
De afdekplaat van de lamp is 12x12 ~9x9 cm. Die valt er volgens mij alleen volledig overheen als ik aan weerskanten van de centraaldoos een gat in het plafond boor (voor pluggen en schroeven) en op die manier de boutjes van de centraaldoos niet gebruik. Boren in het plafond doe ik liever niet; ik vermoed dat ik ze niet recht genoeg tegenover elkaar krijg om de lamp exact recht te krijgen en als een volgende lamp mogelijk weer wat kleiner wordt, zit je met die gaten.
Ik had gehoopt zo'n beugeltje te kunnen bestellen in de juiste maat. Alternatief is dat ik de Dremel er even doorheen jas en passend maak.
Dank voor het meedenken
Ik zou zonnebloemolie proberen.quote:Op woensdag 27 september 2023 19:01 schreef Managarm het volgende:
Iemand een tip voor de beste stickerverwijderaar voor PVC kozijnen? We hebben de stickers er iets te lang op laten zitten.
wd 40quote:Op woensdag 27 september 2023 19:01 schreef Managarm het volgende:
Iemand een tip voor de beste stickerverwijderaar voor PVC kozijnen? We hebben de stickers er iets te lang op laten zitten.
Methanol, ether, wasbenzine of white spirit?quote:Op vrijdag 29 september 2023 17:30 schreef Managarm het volgende:
Ik heb olijfolie geprobeerd maar dat werkt alleen op lijmresten, de sticker zit er nog op.
Dit een idee?quote:Op woensdag 27 september 2023 18:18 schreef baskick het volgende:
[ afbeelding ]
Of is dit lamp-specifiek?
Probleem is: centraaldoos met 2 boutjes, diagonaal. Ik heb een lamp die ik graag in de lengterichting wil ophangen. De nieuwe lamp heeft een vierkante plafondplaat (12x12 cm) met een beugeltje in het midden. Hoe hang ik dat op
Zelfs als de centraaldoos wèl 4 boutjes had, zie ik de plafondplaat nooit de centraaldoos afdekken.
Steek stekker in het stopcontact en kijk of ie iets doet.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 13:21 schreef loveli het volgende:
Typeplaatje zegt zowel 220 als 380V. Betekent het dat deze motor gewoon in een stopcontact kan, of heeft het alsnog 3 fasen nodig? Stroom heb ik nooit zo gesnapt.
[ afbeelding ]
Nee, zo werkt dat niet.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:28 schreef loveli het volgende:
Dus de delta en de Y op het typeplaatje voor het voltage betekent driehoeksschakeling voor 220 en sterschakeling voor 380V?
quote:Er zit geen stekker aan en ik vraag me af of het zinvol is om aan te schaffen. En dan nog zou ik hem niet meteen inpluggen, omdat ik slim genoeg ben om te weten dat ik stroom niet goed genoeg snap.
Als je nog moet aanschaffen dan zou ik het niet doen. Dat ding is hoe dan ook ouder dan dertig jaar. Waarschijnlijk kun je best wel iets vinden wat kleiner, energie zuiniger en krachtiger is.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:28 schreef loveli het volgende:
Dus de delta en de Y op het typeplaatje voor het voltage betekent driehoeksschakeling voor 220 en sterschakeling voor 380V?
Er zit geen stekker aan en ik vraag me af of het zinvol is om aan te schaffen. En dan nog zou ik hem niet meteen inpluggen, omdat ik slim genoeg ben om te weten dat ik stroom niet goed genoeg snap.
Waarom heb je die motor dan?quote:
DDR, dus zeker ouder dan 30 jaar. Voor de naaimachine waar hij bij hoort.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als je nog moet aanschaffen dan zou ik het niet doen. Dat ding is hoe dan ook ouder dan dertig jaar. Waarschijnlijk kun je best wel iets vinden wat kleiner, energie zuiniger en krachtiger is.
Waar wil je die motor voor gaan gebruiken?
quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Ja, wij vrouwen houden ook van powertools
Lekker hard naaienquote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Ja, wij vrouwen houden ook van powertools
Ex-industriemachine.
Dit kan met een beetje technisch inzicht een hoop verklaren voor wat betreft het aansluiten van motoren.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:28 schreef loveli het volgende:
Er zit geen stekker aan en ik vraag me af of het zinvol is om aan te schaffen. En dan nog zou ik hem niet meteen inpluggen, omdat ik slim genoeg ben om te weten dat ik stroom niet goed genoeg snap.
In mijn idee zit een spoel voor 2-fasen anders gewikkeld dan 3-fasen, dus dat beide op het plaatje staat snap ik al niet.
Geweldig.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 15:35 schreef loveli het volgende:
[..]
DDR, dus zeker ouder dan 30 jaar. Voor de naaimachine waar hij bij hoort.
Het is de foto van een advertentie.
Als ik de foto zelf had gemaakt had ik hem 180 graden gedraaid
Dan heb je je antwoord toch?quote:Op woensdag 11 oktober 2023 14:36 schreef daNpy het volgende:
Dat slaat op de ster of driehoek schakeling. Hij werkt op 3 fasen, niet op fase en nul.
Ligt er dus aan hoe je de verbindingen in de aansluitkast op de motor aansluit.
Dus niet 'de stekker in het stopcontact steken', want 1. deze zit er niet aan als het goed is en 2. zo wel ben je 1 spoel aan het bekrachtigen (of 2 in serie).
Mensen die het verschil niet weten tussen 230 en 400V het advies geven "steek de stekker er maar in" vind ik niet zo best. Wie weet waar een of andere marktplatz beunhaas daadwerkelijk een stekker heeft aangesloten (gewoon op 2 verbonden contacten van de aansluitbox bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 11 oktober 2023 21:50 schreef bleiblei het volgende:
Dan heb je je antwoord toch?.
Als ie niet past werkt het niet.
De motor start niet op maar er loopt wel stroom dan. En dat kan best eens heel veel zijn als de motor dikke wikkelingen heeft.quote:En in het tweede geval gebeurd er bar weinig maar gaat er (als ik het goed heb) ook niets kapot. Want dan start het ding gewoon niet op.
Als ik het goed zie, is het maar een 600 watt motor.quote:Op woensdag 11 oktober 2023 13:21 schreef loveli het volgende:
Typeplaatje zegt zowel 220 als 380V. Betekent het dat deze motor gewoon in een stopcontact kan, of heeft het alsnog 3 fasen nodig? Stroom heb ik nooit zo gesnapt.
[ afbeelding ]
Ik heb het idee dat het 400 Watt is, maar een frequentieregelaar is inderdaad ook mogelijk. Dat is wel sterker dan de variant met de condensator.quote:Op donderdag 12 oktober 2023 14:45 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
[..]
Als ik het goed zie, is het maar een 600 watt motor.
Je kan met een VFD uit een enkele fase een 3-fase voeding maken voor motoren. Voordeel is dat je de kracht en stabiliteit van de 3-fase motor behoudt, en dat je zelfs heel mooi de snelheid kan regelen.
Zou wel eens goedkoper kunnen zijn dan een nieuwe motor kopen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
Ja en dan? Wat gebeurd en dan als er te weinig stroom door een motor loopt om op te starten? Dan doet ie niets en is de conclusie "werkt niet".quote:Op donderdag 12 oktober 2023 07:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Mensen die het verschil niet weten tussen 230 en 400V het advies geven "steek de stekker er maar in" vind ik niet zo best. Wie weet waar een of andere marktplatz beunhaas daadwerkelijk een stekker heeft aangesloten (gewoon op 2 verbonden contacten van de aansluitbox bijvoorbeeld).
[..]
De motor start niet op maar er loopt wel stroom dan. En dat kan best eens heel veel zijn als de motor dikke wikkelingen heeft.
PVC of hout?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 10:00 schreef PzKpfw het volgende:
Geen idee of de vraag hier thuishoort maar ik stel hem gewoon. Weet iemand nog een middel om slakkensporen, van in dit geval kozijnen, te verwijderen? Ik heb al van alles geprobeerd: warm water, schoonmaakazijn, Dasty, St. Marc. Echter blijven de sporen maar zichtbaar zodra je er met een vochtige doek overheen gaat.
Hout.quote:
Doorgaans lus ik nooit verder door dan zes wandcontactdozen op één en dezelfde wand.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 17:11 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb een aantal wcd's aan elkaar geknoopt. Dus steeds draadjes van de een naar de ander en dan doorverbinden via de dubbelle aansluitingen van die wcd's. Eigenlijk wil ik er nog een paar achter aansluiten.
Ik dacht eigenlijk dat daar een maximum aan zat maar elders lees ik weer dat je 'oneindig' mag doorlussen. Vraag 1: Is dat zo?
Als een blauw of een bruin niet goed zit ga ik vanuit dat de wasmachine op de achterste wel gaat protesteren maar de aarde kan ik niet op die manier controleren. Van de eerste wcd heb ik de weerstand van de aarde gemeten naar de aarde van de laatste, dat was nul ohm. Vraag 2: Is dat afdoende controle of de aarde knap verbonden zit? Of kan dat beter?
Mijn eerste poging was om in de eerste doos al af te takken zodat het twee series werden maar ik kreeg de wago's niet achter de wcd. Ik heb nu vier op een rij en een aan de andere kant van de muur, daar wil ik er nog twee bij. Maar meer mag dus wel. Als ik nu in doos vijf ga afsplitsen scheelt dat vrijwel niets in het aantal connecties lijkt mij.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 20:45 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Doorgaans lus ik nooit verder door dan zes wandcontactdozen op één en dezelfde wand.
Ja, maar er zit gevoelsmatig verschil tussen er los tegen aan hangen of enige belasting kunnen hebben. Met de weerstand zie je daar geen verschil tussen.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 17:16 schreef daNpy het volgende:
Als het geen verbinding heeft is de weerstand oneindig.
Vocht?quote:Op woensdag 18 oktober 2023 20:53 schreef Truien het volgende:
Ik benieuwd of iemand een idee heeft en of dit de juiste plek is.. 😊
Mijn recent gelegde laminaat is op meerdere plekken bol gaan staan. In een bepaalde hoek staat het heel erg bol, en door de gehele woonkamer zijn er meerdere plekken waar dit probleem optreedt maar dan in mindere mate en niet per se storend.
Ik heb online opgezocht dat dit kan gebeuren als het laminaat te strak is gelegd. Er is een stukje plint weggehaald waar het laminaat bol staat en we hebben ernaar gekeken, en daar is het juist niet het geval dat het te strak is gelegd terwijl daar dus het probleem wel lijkt te zijn.
Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?
Dat is waar maar je weet toch wel of je ze er echt hebt ingeprikt of niet? Je kan een 15 mm strippen en dat er helemaal in krijgen (bij klem verbindingen). Bij schroefverbindingen lijkt het me helemaal duidelijk.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 20:56 schreef qajariaq het volgende:
Ja, maar er zit gevoelsmatig verschil tussen er los tegen aan hangen of enige belasting kunnen hebben. Met de weerstand zie je daar geen verschil tussen.
Aanvoer is altijd boven en afvoer altijd beneden. Dus zal het wel goed zijn. Is het ooit anders dan zitten er intern buizen naar boven of beneden. Je voelt het eenvoudig als het warm wordt en fout is aangeslotenquote:Op zondag 5 november 2023 11:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Aangezien ik wederom pas ben gaan nadenken nadat ik begonnen ben:
Mag ik er van uitgaan dat bij een diagonaal aangesloten radiator (dus een leiding linksboven, andere leiding rechtsonder) de toevoer altijd linksboven zit en de afvoer rechtsonder?
Uiteraard had ik dat beter kunnen testen voordat ik de oude radiator demonteerde. Maar daarvoor is het nu te laat.
Dit is een regenpijp die in een vergaarbak loost, dus ik zie hem idd ook zo 123 niet wat er mis is.quote:Op woensdag 8 november 2023 21:50 schreef bleiblei het volgende:
Het is mij een beetje onduidelijk wat nu het probleem is.
Of hoort die bruine schroot links en dat stuk grijze plastic rechts, strak om die afvoerpijp?
Nou, ik zie wel wat dingen qua afwerking waar ik minder tevreden mee zou zijnquote:Op woensdag 8 november 2023 22:18 schreef Puala het volgende:
[..]
Dit is een regenpijp die in een vergaarbak loost, dus ik zie hem idd ook zo 123 niet wat er mis is.
Ja oke, maar echt grond voor lekkage oid zie ik niet. Jij wel dan?quote:Op woensdag 8 november 2023 22:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nou, ik zie wel wat dingen qua afwerking waar ik minder tevreden mee zou zijn. Maar idd. Niet echt iets mis.
Nee, vandaar mijn vraag. Heel misschien dat regen met wind van een verkeerde kant door dat gat geblazen wordt. Maar dat is wel "rather unlikely".quote:Op woensdag 8 november 2023 22:37 schreef Puala het volgende:
[..]
Ja oke, maar echt grond voor lekkage oid zie ik niet. Jij wel dan?
Klopt, maar dat is een heel apart verhaal...quote:Op woensdag 8 november 2023 22:19 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nou, ik zie wel wat dingen qua afwerking waar ik minder tevreden mee zou zijn. Maar idd. Niet echt iets mis.
Als er aan de binnenkant water vanaf loopt, zou ik de oorzaak ergens erboven zoeken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is een heel apart verhaal...
Je ziet een houten balk als je naar binnen kijkt. Die balk zit op de hoek van mijn garage en daar zie ik bij regen wat water vanaf komen. Ik ging er beetje vanuit dat het hierdoor naar binnen werd geblazen. Deze kant is op het westen. Die balk zit schuin achter een gipsplaat dus zien doe je het niet, maar ik heb het liever niet. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe schadelijk dit is voor het hout.
Sowieso zou ik het liever wat netter afwerken indien nodig.
Ik heb eindelijk mijn stoomreiniger teruggevonden, stond dus in een ander huis.quote:Op woensdag 27 september 2023 19:01 schreef Managarm het volgende:
Zijn die keralit schroten niet verschoven? Als ik op de foto kijk dan zie je dat ze niet gelijk lopen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:59 schreef Roberto_BOZ het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is een heel apart verhaal...
Je ziet een houten balk als je naar binnen kijkt. Die balk zit op de hoek van mijn garage en daar zie ik bij regen wat water vanaf komen. Ik ging er beetje vanuit dat het hierdoor naar binnen werd geblazen. Deze kant is op het westen. Die balk zit schuin achter een gipsplaat dus zien doe je het niet, maar ik heb het liever niet. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af hoe schadelijk dit is voor het hout.
Sowieso zou ik het liever wat netter afwerken indien nodig.
Zou high tack kit pakken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:05 schreef Managarm het volgende:
Ook een lijmvraag.
Ik heb een paar van deze stoelen waarvan de leuning is losgekomen, het is rubber op hout. Ik zie wel allerlei lijmen voor rubber op hout maar het moet toch behoorlijk stevige lijm zijn voor dit klusje.
[ afbeelding ]
Zo laten zou ik zeggen. Als je nog bakstenen hebt nieuwe erin (laten) zetten.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:44 schreef bondage het volgende:
Mijn woning heeft helaas vorstschade opgelopen, er is een stuk van één van de bakstenen losgekomen. Ik heb de losgekomen delen kunnen redden en vraag me af of het zin heeft en mogelijk is dit terug te plakken. En zo ja; wat heb ik ervoor nodig?
De muur wordt in de loop van dit jaar schoongemaakt en opnieuw gevoegd, we laten hem daarna impregneren zodat dit niet nogmaals gebeurd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou de vereffening in stand proberen te houden.quote:Op maandag 8 januari 2024 08:34 schreef qajariaq het volgende:
De gasmeter is verwijderd, nu loopt er dus nog een koperen buis van niks naar nergens. Die buis ga ik niet geheel verwijderen, misschien nog wel eens voor een netwerkleiding of zelfs 240 gebruiken. Een deel wil ik wel afzagen omdat het in de weg zit. Dat stuk zit een aarde aansluiting op. Moet ik dat herstellen?
tldr: Moet een loze koperen leiding door huis geaard blijven?
Ok, dan ga ik een deel weg zagen en een ander draadje trekken. Maar het heeft geen haast, ruimte zat in de meterkast en vol proppen mag toch niet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 06:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik zou de vereffening in stand proberen te houden.
@bondagequote:Op donderdag 18 januari 2024 18:44 schreef bondage het volgende:
Mijn woning heeft helaas vorstschade opgelopen, er is een stuk van één van de bakstenen losgekomen. Ik heb de losgekomen delen kunnen redden en vraag me af of het zin heeft en mogelijk is dit terug te plakken. En zo ja; wat heb ik ervoor nodig?
De muur wordt in de loop van dit jaar schoongemaakt en opnieuw gevoegd, we laten hem daarna impregneren zodat dit niet nogmaals gebeurd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je kan de trafo ook laten zitten en er twaalf volt leds in drukken.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:55 schreef Z het volgende:
Ik wil de inbouwhalogeenspots in mijn keuken vervangen voor Led. Kennelijk zijn er tegenwoordig ledlampjes die in (de meeste) halogeenspots kunnen. Dat is lekker makkelijk. Maar als ik alles wil vervangen, kan ik dan de oude bedrading gebruiken tussen de trafo en de ledspots? De trafo vervang ik dan ook uiteraard.
Ga ik dat eerst proberen. Reden om ze te vervangen is dat van twee spots het glas stuk is.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je kan de trafo ook laten zitten en er twaalf volt leds in drukken.
Kan je niet beter beugels aan de binnenkant van de deur maken waar je ze inschuift?quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:12 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb een vraag die wellicht een soort MacGyver-achtige oplossing vraagt:
Ik heb een draaikast(?) waar de pannen uitkomen en die plank kan draaien. Ideaal om je pannen te pakken. Nou wil ik eigenlijk iets bedenken om ook al mn deksels kwijt te kunnen in dezelfde ruimte, het liefst aan de bovenkant. Maar: het moet ook uittrekbaar zijn zodat ik alsnog kan zien welk deksel etc. Wat is een goede oplossing hiervoor?[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier vind je alle opties van je hoekkast maar of er een extra plateau toegevoegd kan worden waag ik te betwijfelen. https://support.kesseboehmer.world/en/#cornercabinetsquote:Op woensdag 14 februari 2024 19:12 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb een draaikast(?) waar de pannen uitkomen en die plank kan draaien. Ideaal om je pannen te pakken. Nou wil ik eigenlijk iets bedenken om ook al mn deksels kwijt te kunnen in dezelfde ruimte, het liefst aan de bovenkant. Maar: het moet ook uittrekbaar zijn zodat ik alsnog kan zien welk deksel etc. Wat is een goede oplossing hiervoor?[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar dan raakt het die uitschuifbare planken denk ik?quote:Op woensdag 14 februari 2024 20:34 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Kan je niet beter beugels aan de binnenkant van de deur maken waar je ze inschuift?
Ik zie een paar werkbare oplossingen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:12 schreef kalinhos het volgende:
[ afbeelding ]
Gebruikt van Marktplaatsquote:Op woensdag 14 februari 2024 22:37 schreef _mido het volgende:
Ik ben een schuurtje aan het bouwen in de zuidwest-kant wil ik een kozijn met glas hebben zodat ik daarachter op een werkbank in het voorjaar plantjes kan zaaien en in het zonnetje kan zetten. Nou ben ik op zoek naar een simpel houten kozijn met eenvoudig glas. Elk kozijn dat ik online kan vinden is van hardhout met HR+(++) glas terwijl ik dik tevreden zou zijn met een grenen kozijn en enkel glas. Heeft iemand een goede tip of moet ik echt naar een lokale timmerman gaan zoeken?
Ik zit al een tijdje te kijken op marktplaat$ ed voor tweedehands kozijnen alleen die maten komen niet in de buurt van wat ik zou willen; 2000x900mm (b*h)
Pinterest is vaak wel handig voor het opdoen van ideeën. Ik heb zelf ook zo'n Le Mans kast (zo heet het) en heb mijn deksels in een (andere) lade staan van de keuken in een ladeverdeler.quote:Op woensdag 14 februari 2024 19:12 schreef kalinhos het volgende:
[ afbeelding ]
De knop is zelf hard bezig geweest om eraf te gaanquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:07 schreef qajariaq het volgende:
Op foto twee zie je heel goed waar het los gaat. Ik weet eigenlijk niet of die knop zelf er ook af kan maar het hele bovenwerk zeg maar wel.
Maar niet op de manier zoals de fabrikant het bedoelde.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:37 schreef loveli het volgende:
[..]
De knop is zelf hard bezig geweest om eraf te gaan
Nee, want ik kreeg de vibe dat je zelf niet erg je best hebt gedaan om ea zelf uit te zoeken.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:06 schreef _mido het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je mijn post, vijf (5!) hele zinnen, helemaal gelezen hebt?
Kleine update. Handig voor mensen die dit ook willen. De oude trafo had niet de juiste wattages waardoor de ledlampjes zoemden en knipperden. Trafo ook vervangen (12v en 0 tot 150 watt). Werkt nu perfect. Kan je zelfs led en halogeen door elkaar gebruiken (mocht je dat willen).quote:Op zondag 4 februari 2024 15:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je kan de trafo ook laten zitten en er twaalf volt leds in drukken.
Dat zal niet met het vermogen van de trafo te maken hebben gehad. Led gebruikt maar een kwart of minder dan halogeen.quote:Op maandag 19 februari 2024 10:53 schreef Z het volgende:
[..]
Kleine update. Handig voor mensen die dit ook willen. De oude trafo had niet de juiste wattages waardoor de ledlampjes zoemden en knipperden. Trafo ook vervangen (12v en 0 tot 150 watt). Werkt nu perfect. Kan je zelfs led en halogeen door elkaar gebruiken (mocht je dat willen).
Ah wel tof idee qua ladeverdelerquote:Op donderdag 15 februari 2024 18:19 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Pinterest is vaak wel handig voor het opdoen van ideeën. Ik heb zelf ook zo'n Le Mans kast (zo heet het) en heb mijn deksels in een (andere) lade staan van de keuken in een ladeverdeler.
Ik denk dat ik dan inderdaad voor de lades ga. Moet even kijken hoe ik het ga monteren maar das een leuk klusje voor op een zondagmiddag. Thanksquote:Op donderdag 15 februari 2024 11:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zie een paar werkbare oplossingen.
Als je niet zo ver wilt bukken kan je natuurlijk gewoon een rechte lade maken en die hoek die overblijft vergeten. Bij een draaiplank ben je ook een deel van je ruimte kwijt om de bocht te kunnen maken dus lever je voor die ene rechte lade niet schrikbarend veel in.
Als bukken geen probleem is zo ik gewoon een vaste plank maken over de hele breedte. Je hebt dan wel de hele ruimte alleen zijn de deksels die je weinig gebruikt net iets minder bereikbaar.
Of op zoek naar de fabrikant van deze. Zo te zien zitten de scharnieren aan de zijkant van de kast, dat is kwa stevigheid makkelijker te maken dan een as die vrij staat in de kast. Hoewel je met die oplossing veel meer aan hoogte inlevert.
Ik zou zelf voor die la gaan. Makkelijk bereikbaar en relatief eenvoudig uit te voeren.
Trafo's willen ook nog wel eens een ondergrens hebben waarop ze gaan werken (20 tot 150w bijv.).quote:Op maandag 19 februari 2024 11:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat zal niet met het vermogen van de trafo te maken hebben gehad. Led gebruikt maar een kwart of minder dan halogeen.
Mooi dat het gelukt is.
Die leggen zeker niet gratis een kabel naar mijn eerste verdieping als mijn router gewoon beneden hangt en mijn tv beneden is aangeslotenquote:Op donderdag 7 maart 2024 10:00 schreef AnneX het volgende:
@:vlindertje89 indien ziggo, komt een monteur gratisss met de juiste spullen.
En zij zijn telefonisch goed te bereiken voor overleg.
Sluit je hoofd deco als router aan op je modem, dan draai je je eigen netwerkje. Wissel je van van provider, dan is het modem omwisselen en klaar.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:24 schreef vlindertje89 het volgende:
Hi! Ik heb een vraag. Ik heb momenteel drie stuks TP-link M4 achter mijn router hangen in AP mode. Eentje in de meterkast (de 'hoogd'deco, eentje bedraad aan de hoofddeco op zolder en eentje via wifi verbonden op de eerste verdieping. Nu las ik recent op het forum van ziggo (geloof ik) dat je helemaal niet de tweede en derde deco echt aan de hoofd deco hoeft te hangen, kan ook aan de router, als je maar eerst de hoofd deco hebt ingesteld. Dat betekent dat ik mijn hoofd deco in de woonkamer zou kunnen zetten ipv in de meterkast, die op zolder gewoon meteen aan de router kan hangen en die op de eerste verdieping dan ook bedraad aan de router zou kunnen hangen. Er loopt alleen nu nog geen draad naar de eerste verdieping.
Dus ik dacht, prima, trek ik die erdoorheen, connector erop, prima. Maar toen ging ik googlen naar internetkabel. Cat5e, cat6, afgeschermd, niet afgeschermd, dubbel, flexibel, niet flexibel, verschillende kernen..
De draad van meterkast naar zolder is door kpn getrokken 7.5 jaar geleden. Daar is aan beide kanten gewoon een connector op gezet, en is ook niet op een wandcontactdoos afgewerkt dus boven. Komt gewoon draad uit de muur en die zit in mn deco. Is ook prima daar, staat een kastje voor en huurhuis dus het hoeft er ook niet mooi uit te zien. Beneden hetzelfde. Ik vermoed dus dat dat flexibele kabels zijn - bij die beneden heb ik er zelf zo'n 'klap-connector' op gemonteerd, maar toen wist ik nog helemaal niks van soorten kabels enzo.
Op eerste verdieping wil ik de kabel naar mijn werkkamer. Nu zag ik dus dat als je naar een wandcontactdoos wil, je een niet flexibele moet hebben. Maar die monteren ze in meterkast dan wel weer af op een patchkastje en dat wil ik dan weer niet. Ik zal hooguit 1x per jaar die kabels uit de router trekken, namelijk als ik van provider wissel. Zou dat dan wel gewoon kunnen?
En als ik het zoals zolder en in woonkamer doe, dus zonder wandcontactdoos, dan zou ik dus gewoon een flexibele kunnen trekken ook en dan aan beide kanten connector op zetten, klopt dat?
Dan blijft nog over: wat voor kabel verder. Is CU kern voor mijn gebruik echt nodig, of is CCA ook prima? En U-UTP, F-UTP etc, geen idee wat voor mij nou nodig is. Mijn internet is glasvezel (tenzij op dat moment bij Ziggo) en meestal heb ik 1Gbit abbo. Het liefst zodanig dat ik met zo'n klapconnector kan aansluiten waar je verder geen speciaal gereedschap voor nodig hebt (deze heb ik nog liggen), want daarvan weet ik dat ik t kan aansluiten. Iemand tips? Welke kabel moet ik hebben die gewoon voldoet voor thuiswerken en teams meetings etc bedraad op die deco? En die niet de hoofdprijs kost?
Met Cat5 ga je niet je volle snelheid halen, en heb je kans op storing op de kabel bijvoorbeeld door andere apparatuur en kabels in de meterkast. Cat6e heeft een isolatie tegen die storing. Ik was zelf gewoon voor de goedkoopste 6e kabel gegaan.quote:Op donderdag 7 maart 2024 08:24 schreef vlindertje89 het volgende:
De draad van meterkast naar zolder is door kpn getrokken 7.5 jaar geleden. Daar is aan beide kanten gewoon een connector op gezet, en is ook niet op een wandcontactdoos afgewerkt dus boven. Komt gewoon draad uit de muur en die zit in mn deco. Is ook prima daar, staat een kastje voor en huurhuis dus het hoeft er ook niet mooi uit te zien. Beneden hetzelfde. Ik vermoed dus dat dat flexibele kabels zijn - bij die beneden heb ik er zelf zo'n 'klap-connector' op gemonteerd, maar toen wist ik nog helemaal niks van soorten kabels enzo.
Op eerste verdieping wil ik de kabel naar mijn werkkamer. Nu zag ik dus dat als je naar een wandcontactdoos wil, je een niet flexibele moet hebben. Maar die monteren ze in meterkast dan wel weer af op een patchkastje en dat wil ik dan weer niet. Ik zal hooguit 1x per jaar die kabels uit de router trekken, namelijk als ik van provider wissel. Zou dat dan wel gewoon kunnen?
En als ik het zoals zolder en in woonkamer doe, dus zonder wandcontactdoos, dan zou ik dus gewoon een flexibele kunnen trekken ook en dan aan beide kanten connector op zetten, klopt dat?
Dan blijft nog over: wat voor kabel verder. Is CU kern voor mijn gebruik echt nodig, of is CCA ook prima? En U-UTP, F-UTP etc, geen idee wat voor mij nou nodig is. Mijn internet is glasvezel (tenzij op dat moment bij Ziggo) en meestal heb ik 1Gbit abbo. Het liefst zodanig dat ik met zo'n klapconnector kan aansluiten waar je verder geen speciaal gereedschap voor nodig hebt (deze heb ik nog liggen), want daarvan weet ik dat ik t kan aansluiten. Iemand tips? Welke kabel moet ik hebben die gewoon voldoet voor thuiswerken en teams meetings etc bedraad op die deco? En die niet de hoofdprijs kost?
Ze staan nu in AP mode en wifi van de router (modem) uit, en dat heeft precies hetzelfde effect wat jij beschrijft. Ik heb er een gastennetwerk en gewoon netwerk op, voor wisselen van provider hoef ik alleen modem om te wisselen en alles werkt weer. Ik weet dat het niet bedraad hoeft, maar de snelheid van mijn verbinding is echt beduidend hoger als ik aangesloten ben op een van de twee bedraad aangesloten deco's dan op de met wifi aangesloten deco. En die laatste staat dus juist op de verdieping waar mijn thuiswerkkamer is waar ik ook teams meetings heb enzo, vandaar dat ik graag juist wel bedraad wil. En de twee extra deco's hoeven dus niet per se op de hoofddeco aangesloten te worden, kan ook op het modem, als je maar eentje als eerst installeert als hoofddeco. Vandaar dat ik nu toch bedraad wil, want eerder dacht ik ook dat ze per se op de hoofddeco moesten en die plek zat al vol.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 07:26 schreef lipje het volgende:
[..]
Sluit je hoofd deco als router aan op je modem, dan draai je je eigen netwerkje. Wissel je van van provider, dan is het modem omwisselen en klaar.
Heb je gasten, dan zet je het gastennetwerk aan op de deco of je geeft ze de code van je draadloos modem.
In principe hoef je alleen de hoofd deco bedraad aan te sluiten, de rest werkt draadloos. Je hebt per deco ook maar 2 plekken voor bedraad aan te sluiten, dus dat is ook niet veel.
Dank. En is flexibel dan dus prima? Dan is dat denk ik de makkelijkste oplossing inderdaad.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:42 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Met Cat5 ga je niet je volle snelheid halen, en heb je kans op storing op de kabel bijvoorbeeld door andere apparatuur en kabels in de meterkast. Cat6e heeft een isolatie tegen die storing. Ik was zelf gewoon voor de goedkoopste 6e kabel gegaan.
Heb er een klok mee hangen, so far so good…quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:16 schreef YourCaptor het volgende:
Heeft iemand ervaring met die Tesa plakspijkers? Ik wil een spiegel in het toilet ophangen. En wil niet in de tegels boren. Ik wil ook niet dat die spiegel naar beneden komt.
Hier ook, een hele wand met schilderijtjes mee opgehangen omdat het in de TV-hoek is en daar overal bedrading loopt. Opgehangen, nooit losgekomen, hangt er nu zo'n 2 jaar.quote:Op donderdag 14 maart 2024 20:16 schreef YourCaptor het volgende:
Heeft iemand ervaring met die Tesa plakspijkers? Ik wil een spiegel in het toilet ophangen. En wil niet in de tegels boren. Ik wil ook niet dat die spiegel naar beneden komt.
Er is een verschil tussen een conventionele radiator en een convectie radiator. Een conventionele werkt door het metaal op te warmen, een convectie verwarmt vooral de lucht.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 22:54 schreef Joeri. het volgende:
Zijn er mensen die ervaring hebben met (verschillende) radiatoren? Ik zie dat er veel op de markt zijn. Allerlei verschillende merken. Als leek zou ik zeggen dat de meeste standaardradiatoren (ik gebruik even geen link naar webwinkel/merk, ik weet niet dit is toegestaan) met dezelfde technieken, materialen e.d. werken.
De meesten zien er ook hetzelfde uit.
Zijn er echt nog doorslaggevende verschillen tussen merken of is dit verwaarloosbaar en hoef ik hier niet teveel over na te denken? Alvast bedankt!
Is dat niet afhankelijk van het bouwjaar van je woning ? En de aard van de werkzaamheden ?quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:21 schreef admiraal_anaal het volgende:
Heb een offerte gekregen om nieuwe kozijnen met hr++ glas te laten plaatsen door heel het huis. In de offerte staat 21% btw gerekend.
Hoort dat niet 9% te zijn (op arbeid)
Voordat ik de vraag stel aan het bedrijf
https://www.belastingdien(...)mheden_aan_woningen/quote:Btw-tarief werkzaamheden aan woningen
Het isoleren, schilderen, stukadoren en behangen van woningen die ouder zijn dan 2 jaar valt onder het 9%-tarief.
Ook het schoonmaken in woningen valt onder het 9%-tarief. Hierbij hoeft de woning niet ouder dan 2 jaar te zijn.
Het 9%-tarief geldt ook als u als hoofdaannemer het werk uitbesteedt aan een onderaannemer. Maakt het werk deel uit van een groter aannemingswerk? Dan splitst u in uw offerte en factuur de werkzaamheden die onder het 21%-tarief vallen en de werkzaamheden die onder het 9%-tarief vallen.
Woning is 20 jaar dus dat valt binnen de eisen en de aard van werkzaamheden is isoleren (kozijnen plaatsen tbv verbeteren woningisolatie telt ook mee)quote:Op donderdag 21 maart 2024 19:56 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van het bouwjaar van je woning ? En de aard van de werkzaamheden ?
[..]
https://www.belastingdien(...)mheden_aan_woningen/
Als het alleen om dit deel gaat dan hoeft de verwarming iet uit, hooguit wat lager zetten zodat het niet per ongeluk flink op gaat stoken als je bezig bent. Als de afsluiter (kraan) zelf ook vervangen moet zal de waterdruk er af moeten. bij een vloerverwarming is het dan ongeveer het hele systeem leeg laten lopen.quote:Op donderdag 21 maart 2024 16:56 schreef YourCaptor het volgende:
Ik heb een actuator op mijn vloerverwarming die niet goed op zijn montage-ring klemt, hij zit daarom scheef. Denk dat ie kaput is. Als ik deze wil vervangen, moet ik dan de vloerverwarming uitschakelen? Kan dat zomaar?
Gaat om zo'n ding:
[ afbeelding ]
Molykote is de eerste naam die bij mij opkomt bij die omschrijving, maar dat is een merknaam en bij mij vooral bekend vanwege de smerige zwarte variant (BR2) die veel gebruikt werd bij een oud werkgever.quote:Op zondag 7 april 2024 09:05 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik ben opzoek naar de benaming voor het soort vet wat je kan gebruiken voor het beschermen van een schroefje tegen vocht bijvoorbeeld.
Van dat dikke smerige vet wat je bijna niet van je handen krijgt.
Het enige vet dat ik ken speciaal tegen roest is vlakkenvet dat wel in schepen gesmeerd wordt tegen doorroesten van de bodem. Maar een emmer vet kopen om 1 schroefje in te smeren lijkt mij wat overdreven. Bovendien, je wilt smerig roestig voorkomen door smerig vet? En het lijkt mij dat het vet wegspoelt met wasmiddel? Als je het toch wilt proberen dan met willekeurig goedkoop, maar zo dik en stroperig mogelijk vet.quote:Onze wasmachine lade heeft autodose en dit is aan de achterkant afgewerkt met een schroef, welke onder garantie al is vervangen maar nu weer alles smerig roestig maakt.
Ik wil nu zelf die schroef vervangen en meteen goed afsmeren.
Wat kan ik hiervoor kopen?
Ik zag dat wd40 ook een tube "hoogwaardig multi vet" heeft, zou dit geschikt zijn of bestaan er betere opties?
RVS schroef?quote:Onze wasmachine lade heeft autodose en dit is aan de achterkant afgewerkt met een schroef, welke onder garantie al is vervangen maar nu weer alles smerig roestig maakt.
Ik zag dat wd40 ook een tube "hoogwaardig multi vet" heeft, zou dit geschikt zijn of bestaan er betere opties?
Is het niet eenvoudiger om dit schroefje te vervangen voor een exemplaar van RVS ? Aan de andere kant vraag ik mij dan af waar het vocht vandaan komt dat dit schroefje roestig maakt. Heb je geen lekkage ergens ?quote:Op zondag 7 april 2024 09:05 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik ben opzoek naar de benaming voor het soort vet wat je kan gebruiken voor het beschermen van een schroefje tegen vocht bijvoorbeeld.
Van dat dikke smerige vet wat je bijna niet van je handen krijgt.
Onze wasmachine lade heeft autodose en dit is aan de achterkant afgewerkt met een schroef, welke onder garantie al is vervangen maar nu weer alles smerig roestig maakt.
De lade waar je je wasmiddel in doet, die kan je er uit trekken (om schoon te maken enzo) en dan zit op die lade aan de achterkant een schroef waarmee het automatische doseersysteem vast zit aan de lade.quote:Op zondag 7 april 2024 18:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Is het niet eenvoudiger om dit schroefje te vervangen voor een exemplaar van RVS ? Aan de andere kant vraag ik mij dan af waar het vocht vandaan komt dat dit schroefje roestig maakt. Heb je geen lekkage ergens ?
Overduidelijk dus een ontwerpfout..quote:Op zondag 7 april 2024 21:16 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
De lade waar je je wasmiddel in doet, die kan je er uit trekken (om schoon te maken enzo) en dan zit op die lade aan de achterkant een schroef waarmee het automatische doseersysteem vast zit aan de lade.
Ik dacht dat deze rvs was..zou je zeggen in een ruimte waar water door stroomt.
Dus nee geen lekkage gewoon een slecht ontwerp.
De autodose zelf gebruiken we ook niet, want die liep ook steeds leeg na elke was doordat het palletje niet terug schoot.
Dat had de monteur dus de laatste keer in vet gesmeerd, dat zat gisteren aan mijn hand en toen kreeg ik een idee voor die schroef.
Het kastje 5 cm breder dan de oven lijkt mij eerder een nadeel dan een voordeel. Je kan er niets op kwijt maar het wordt wel vies.quote:Op woensdag 10 april 2024 19:41 schreef juiced01 het volgende:
Ik hoop dat ik hier op de goede plek ben... Ik heb een IKEA BEKVÄM roltafel van berkenhout. Deze gebruik ik om mijn combi-magnetron op te zetten. Nu wil ik een andere oven aanschaffen, maar deze is net te breed (62.5cm) voor het tafeltje, het blad is 58cm breed...
Nou kan ik natuurlijk een andere kast kopen, maar ik dacht: ik kan ook de bovenkant vervangen. Het kastje past qua formaat mooi in mijn keuken. De diepte van 50cm is prima/perfect, maar ik zou 'm graag net iets breder hebben, bijvoorbeeld 68 cm (ongeveer).
Hebben jullie tips voor een mooi blad voor dit kastje? Berken is denk ik het mooist, maar, misschien zijn er meer houtsoorten die mooi bij dit kastje passen? Op maat (laten zagen) heeft m'n voorkeur, ik heb niet echt gereedschap om mooi recht te zagen. Ik hoop dat jullie misschien tips/ideeën hebben :-).
Zit wat in! Ik ga het inderdaad eerst proberen, misschien is 't helemaal geen probleem! Ik dacht: oven net groter dan het kastje, ziet er niet uit, maar goed, wie weet valt het mee.quote:Op woensdag 10 april 2024 20:10 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het kastje 5 cm breder dan de oven lijkt mij eerder een nadeel dan een voordeel. Je kan er niets op kwijt maar het wordt wel vies.
Ik zou om te beginnen zien of de nieuwe over de pootjes voldoende van de rand heeft om toch direct op het kastje te passen. Anders een plankje triplex scoren van 4 of 6 mm dik tussen het kastje en de oven. Op maat laten zagen bij de bouwmarkt dan kan het niet mis met zagen, wel goed meten...
Hoe bedoel je? Nog een gat er naast boren? Ik heb hier wel eens een enkele vervangen door een dubbele. Is al een tijdje geleden maar ik kan me niet herinneren dat ik daar tegen problemen ben aangelopen. Gat er naast boren, beetje hakken en klaar.quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is het makkelijk om naast een al geplaatste elektra doos nog een doos te plaatsen?
Of wordt dat bijna onmogelijk?
Ja zoiets. Stel er zijn nu 2 dozen en dat moeten er 3 worden.quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:23 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Nog een gat er naast boren? Ik heb hier wel eens een enkele vervangen door een dubbele. Is al een tijdje geleden maar ik kan me niet herinneren dat ik daar tegen problemen ben aangelopen. Gat er naast boren, beetje hakken en klaar.
Dus van zo eentje:
[ [url=https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.ez-catalog.nl%2FAsset%2F89adde8d9a334f29891ef4f466d963f7%2FImageFullSize%2F16287.jpg&f=1&nofb=1&ipt=f1a1be0f8503bc6f31318a6d352f629f30628c4bc23ed8374a55a9430d9f98b3&ipo=images]afbeelding[/url] ]
naar zo eentje
[ afbeelding ]
Ga er maar rustig van uit dat je dan drie nieuwe dozen moet plaatsen. Maar dat lijkt me geen bezwaar.quote:Op vrijdag 12 april 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja zoiets. Stel er zijn nu 2 dozen en dat moeten er 3 worden.
Maar je sloopt dan niet de hele handel die al bedraad is?
Het is kalkzandsteen. Vanuit de bouw zitten er al dozen maar ik wil er bij gaan plaatsen omdat het anders 180 e per doos kost.quote:Op vrijdag 12 april 2024 15:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ga er maar rustig van uit dat je dan drie nieuwe dozen moet plaatsen. Maar dat lijkt me geen bezwaar.
De draadjes dop je af en plak je samen zodat ze niet te veel in de weg zitten bij het slopen. Gat groot genoeg maken voor die drie dozen en daarna de bende weer aansmeren.
In een gipsmuur gaat het makkelijker dan in beton of baksteen natuurlijk.
Dat werkt net zo makkelijk als gipsquote:Op vrijdag 12 april 2024 15:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is kalkzandsteen. Vanuit de bouw zitten er al dozen maar ik wil er bij gaan plaatsen omdat het anders 180 e per doos kost.
Met wat handigheid is dat prima te doen, je moet eigenlijk vooraf weten welk merk inbouwdozen ze gebruiken (waarschijnlijk ABB UB4050; dat is doorgaans de meest gebruikte inbouwdoos in Nederland).quote:Op vrijdag 12 april 2024 13:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is het makkelijk om naast een al geplaatste elektra doos nog een doos te plaatsen?
Of wordt dat bijna onmogelijk?
Zou zeggen dat dit cellenbeton is. In de volksmond noemt men dit geloof ik ook Ytong bouwstenen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik zit de badkamer te slopen en in verband met welke container ik moet hebben, wil ik even zeker weten dat ik cellenbeton heb. Net even getest en de blokken blijven op water drijven. Weet ik dan zeker dat het cellenbeton is of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?
Edit: zo ziet die er uit.
[ afbeelding ]
Geheel afhankelijk natuurlijk van de diameter van de buis of dit wil, een goede kwaliteit coaxkabel en een goede kwaliteit ethernet kabel willen doorgaans niet heel makkelijk door één buis van 19mm.quote:Op maandag 15 april 2024 13:58 schreef WheeleE het volgende:
Is het mogelijk om een coax- en een ethernetkabel door 1 buis te leggen zonder dat dat ten koste gaat van de signaalkwaliteit?
Wij hebben 25 mm buis gebruikt, ging redelijk simpel.quote:Op maandag 15 april 2024 17:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Geheel afhankelijk natuurlijk van de diameter van de buis of dit wil, een goede kwaliteit coaxkabel en een goede kwaliteit ethernet kabel willen doorgaans niet heel makkelijk door één buis van 19mm.
Het kan vast wel; maar de kwaliteit van die combi-kabels heb ik zelf altijd maar zo zo gevonden.
In Nederlandse installaties zijn de buizen doorgaans 16mm en voor loze leidingen standaard 19mm.quote:Op maandag 15 april 2024 20:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Wij hebben 25 mm buis gebruikt, ging redelijk simpel.
Dank. En dan heb ik gelijk nog een Vonkenboer-vraagje.quote:Op maandag 15 april 2024 17:05 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zou zeggen dat dit cellenbeton is. In de volksmond noemt men dit geloof ik ook Ytong bouwstenen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: Inmiddels ben ik er achter dat een CAP pas sinds 2001 verplicht was en het tot die tijd gebruikelijk was om de aardkabels naar de meterkast te trekken. Dus mijn systeem.
[ Bericht 9% gewijzigd door stavromulabeta op 17-04-2024 07:49:39 ]Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
Gewoon op laten drogen en kijken hoe het resultaat is. Weet niet wat je gebeitst hebt en welke beits precies, maar vaak wordt wel aangeraden om meerdere lagen aan te brengen.quote:Op maandag 22 april 2024 13:56 schreef Hupje het volgende:
Hoe erg is het als het een uur na het verven ineens toch ging regenen en de tuinhoutbeits dus nog niet droog was?
Ik snap denk ik de situatie niet helemaal. Staat de muur aan jouw kant of aan de kant van de buren?quote:Op dinsdag 23 april 2024 19:36 schreef bleiblei het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik achter HR++ glas kan plaatsen om te verhullen dat er een muur achter staat? Eerst dacht ik aan folie. Maar dat kan sowieso niet, want dat is garantie op barsten.
Toen dacht ik aan zwart schuim/foam. Maar dat degradeert door UV en raam staat pal op het zuiden. Het ook de scheidingmuur tussen buren en ons. Dus iets wat ook geluid dempt zou relaxt zijn. Dus allerliefst iets wat ik direct tegen het glas kan zetten & kitten aan de randjes om er goede geluidsisolatie tegenaan te zetten en de muur goed af te dichten.
Oh, ik dacht dat je buren iets pal tegen je raam aangebouwd hadden. Is die muur ook de woningscheidende muur? Is hier ooit een vergunning voor verleend? Want naast dat dit raar uitziet, voldoet de WBDBO (weerstand tegen branddoorslag en -overslag) tussen jou en je buren nooit van zijn leven.quote:Op dinsdag 23 april 2024 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Muur:
[ afbeelding ]
Met iets zwarts achter de ruit zie je de muur niet meer. En lijkt het wel gewoon een normaal raam.
Melkglas ziet er raar uit.
Net als wanneer we er een houten paneel hadden gemaakt ipv. raam.
Dakkapel zat er overigens al op. We hebben het rotte ding teel helemaal gerenoveerd met nieuw kozijn, dak, isolatie, enz. Op de foto waren ze nog niet klaar. Lelijke dakafwerking zit nu een mooie zinkkraal op. Maar goed, daar ging het allemaal niet om. Wel om dat raam.
Je ziet aan de lijn in het dak waar ons huis stopt en die van de buren begint.
Ah joh, dit pand is in 1958 gesplitst. En ja, de gemeente weet er van en ongetwijfeld dat het nu niet meer zo zou gebeuren. En ik maak mij geen zorgen vanwege dat stukkie. Als hier de hens in gaat hebben sowieso een probleem (oud pand, mankeert op dat vlak wel meer aan, al heb ik aan onze kant het meeste aangepakt)quote:Op dinsdag 23 april 2024 21:31 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je buren iets pal tegen je raam aangebouwd hadden. Is die muur ook de woningscheidende muur? Is hier ooit een vergunning voor verleend? Want naast dat dit raar uitziet, voldoet de WBDBO (weerstand tegen branddoorslag en -overslag) tussen jou en je buren nooit van zijn leven.
Voor het uiterlijk zou je misschien nog iets van een gordijntje kunnen overwegen. Maar dat is het laatste waar ik me zorgen over zou maken.
Mja, met een plissé gordijn kijken we nog steeds tussen muur en raam bij de buurvrouw naar binnenquote:Op dinsdag 23 april 2024 22:23 schreef Puala het volgende:
Een plissee? Al voldoet dat niet aan de geluidswens
Dat klinkt bemoedigend! Was het van dat witachtige folie of verduisterende folie?quote:Op dinsdag 23 april 2024 22:35 schreef SV-tje het volgende:
In ons nieuwbouwhuis hadden we bij het zijraam de helft van het glas afgeplakt met folie omdat er een keukenkastje voor stond. Was op het oosten en is in 10 jaar tijd niets met het raam gebeurd.
Er is ook folie die juist wel op HR++ glas kan worden aangebracht en niet zorgt voor breuken.quote:Op dinsdag 23 april 2024 19:36 schreef bleiblei het volgende:
Heeft iemand een idee wat ik achter HR++ glas kan plaatsen om te verhullen dat er een muur achter staat? Eerst dacht ik aan folie. Maar dat kan sowieso niet, want dat is garantie op barsten.
Toen dacht ik aan zwart schuim/foam. Maar dat degradeert door UV en raam staat pal op het zuiden. Het ook de scheidingmuur tussen buren en ons. Dus iets wat ook geluid dempt zou relaxt zijn. Dus allerliefst iets wat ik direct tegen het glas kan zetten & kitten aan de randjes om er goede geluidsisolatie tegenaan te zetten en de muur goed af te dichten.
Niet aan gedacht! Ga ik over nadenkenquote:Op woensdag 24 april 2024 07:53 schreef Vanyel het volgende:
Voor het zicht kun je ook spiegelende, zonwerende folie op de buitenkant doen.
Doe je aan de binnenkant iets tegen het geluid, waarvan minder uitmaakt hoe dat naar buiten oogt.
Zou ik de folie wel op alle ramen doen. Dat hoeft niet gigantisch te spiegelen om het zicht helemaal weg te nemen. Nadeel is alleen dat het niet meer werkt als je binnen het licht aan hebt en het buiten donker is.
Er zit een verschil tussen geluidwerend en geluidabsorberend. Die foam-tegels zijn geluidabsorberend en daarom met name geschikt om de nagalmtijd omlaag te brengen, zodat muziek beter klinkt en je in kantoren/restaurants een 'cocktailparty-effect' voorkomt. Maar ze doen (nagenoeg) niets voor de geluidwering tussen twee ruimten.quote:Op woensdag 24 april 2024 08:24 schreef manny het volgende:
Voor binnen heb je van die geluidswerende “tegels” (lees: foamplaten) die je kan gebruiken op kantoor, of als je thuis muziek wil maken ofzo. allerlei kleuren en makkelijk op maat kan snijden. Wellicht kun je daar wat handigs mee.
Dat wist ik niet. Thanks!quote:Op woensdag 24 april 2024 08:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er zit een verschil tussen geluidwerend en geluidabsorberend. Die foam-tegels zijn geluidabsorberend en daarom met name geschikt om de nagalmtijd omlaag te brengen, zodat muziek beter klinkt en je in kantoren/restaurants een 'cocktailparty-effect' voorkomt. Maar ze doen (nagenoeg) niets voor de geluidwering tussen twee ruimten.
Het was wit, zat achterkant van een keukenkastje voorquote:Op dinsdag 23 april 2024 23:10 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Mja, met een plissé gordijn kijken we nog steeds tussen muur en raam bij de buurvrouw naar binnen
[..]
Dat klinkt bemoedigend! Was het van dat witachtige folie of verduisterende folie?
Ik kwam trouwens nog dit tegen:
https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easyfoam-fireseal-hr
Vuurbestendig, geluiddempend, met een beetje geluk kan ik dat glasvezelspul zwart lakken. En dat glasvezelspul zorgt er weer voor dat dat foam niet binnen een maand gedegradeerd is tot een hand poeder.
En dan zet ik er aan beide kanten een wandje omheen als afwerking. Zo dit kunnen werken?
Dat had ik toch een stuk minder raar gevonden dan deze situatie. Je hebt dus langs het glas een open verbinding met de buren?quote:Op dinsdag 23 april 2024 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Net als wanneer we er een houten paneel hadden gemaakt ipv. raam.
Ja, en die wil ik dicht maken, vanuit de binnenkant gezienquote:Op donderdag 25 april 2024 20:22 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
[..]
Dat had ik toch een stuk minder raar gevonden dan deze situatie. Je hebt dus langs het glas een open verbinding met de buren?
Bedoel je dat de leidingen verkeerd om zitten?quote:Op zaterdag 27 april 2024 22:41 schreef loveli het volgende:
M'n ouders willen een thermostaatkraan, maar warm en koud zijn omgedraaid. Zijn ze veroordeeld tot een aangrpaste Grohe of weet iemand een goedkopere oplossing?
Koud links, warm rechts. Al meer dan 50 jaar geen probleem met een mengkraan, maar een thermostaatkraan heeft rechts koud en links warm nodig.quote:Op donderdag 2 mei 2024 13:24 schreef Managarm het volgende:
[..]
Bedoel je dat de leidingen verkeerd om zitten?
Kun je niet ergens (schachtje/kruipruimte) bij die leidingen komen? Dan kun je ze daar omkoppelen en zit het voor altijd goed om.quote:Op donderdag 2 mei 2024 14:42 schreef loveli het volgende:
[..]
Koud links, warm rechts. Al meer dan 50 jaar geen probleem met een mengkraan, maar een thermostaatkraan heeft rechts koud en links warm nodig.
WD40 moet je meer als kruipolie zien, dat is niet geschikt om te smeren. Ik zou iets stevigers nemen zoals kogellagervet of wat je in huis hebt. Als er eisen aan gesteld werden had het er wel bij gestaan. Als je wel voor vaseline gaat dan is de technische vaseline extreem veel goedkoper dan de farmaceutische.quote:Op donderdag 2 mei 2024 12:04 schreef valentijn101 het volgende:
Ik heb een vettige vraag.
In het boekje van mijn nieuwe hogedrukreiniger staat dat ik de steeknippel regelmatig met ZUURVRIJ VET in moet smeren.
Is WD40 hier geschikt voor? Of de klassieke vaseline? [ afbeelding ]
Je hebt van die nylon (en staalborstel) koppen die je op een boormachine (en bosmaaier voor grote oppervlakken) kunt zetten. Is dat een idee?quote:Op donderdag 2 mei 2024 16:28 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb een stuk buitenmuur die twee keer slecht geverfd is. De ene laag lijkt op een schubbenhuid, de andere laag bladdert er af.
[ link | afbeelding ]
Hoe krijg ik dit makkelijk (enigszins) schoon? De lokale bouwmarkt adviseerde 'voorzichtig schuren' maar dat is nogal tijdrovend. Een adviseur die ik helaas niet meer te pakken krijg noemde een of ander middel, klonk als 'keil' maar daar vond ik niets mee. Hogedrukreiniger lijkt me niet zo'n best idee, het zijn nogal oude stenen. Iemand nog een goede tip?
Ik ga overigens uiteindelijk wel een klimplant er tegenaan zetten denk ik, dus het hoeft niet perfect, maar wel graag beter dan nu
Ik ben bang dat ik met zo iets de stenen te veel beschadigquote:Op donderdag 2 mei 2024 16:39 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Je hebt van die nylon (en staalborstel) koppen die je op een boormachine (en bosmaaier voor grote oppervlakken) kunt zetten. Is dat een idee?
Keim is een minerale verf die er nadien op moet. Of mechanisch verwijderen met een komborstel op een slijptol of met een hogedrukspuitquote:Op donderdag 2 mei 2024 16:28 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb een stuk buitenmuur die twee keer slecht geverfd is. De ene laag lijkt op een schubbenhuid, de andere laag bladdert er af.
[ link | afbeelding ]
Hoe krijg ik dit makkelijk (enigszins) schoon? De lokale bouwmarkt adviseerde 'voorzichtig schuren' maar dat is nogal tijdrovend. Een adviseur die ik helaas niet meer te pakken krijg noemde een of ander middel, klonk als 'keil' maar daar vond ik niets mee. Hogedrukreiniger lijkt me niet zo'n best idee, het zijn nogal oude stenen. Iemand nog een goede tip?
Ik ga overigens uiteindelijk wel een klimplant er tegenaan zetten denk ik, dus het hoeft niet perfect, maar wel graag beter dan nu
Liever niet, ik zoek de makkelijke oplossing waarbij ik geen waterleidingen hoef te solderen (en zeker niet in de kruipruimte).quote:Op donderdag 2 mei 2024 14:46 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Kun je niet ergens (schachtje/kruipruimte) bij die leidingen komen? Dan kun je ze daar omkoppelen en zit het voor altijd goed om.
Keimen zou bedoeld kunnen zijn maar ook kaleien. Kijk hier voor meer info en de verschillen. Je zult in elk geval alle slecht hechtende stukken eraf halen. Als je dat met een stevige borstel doet maakt het bij kaleien niet zo uit of je de steen een beetje beschadigd.quote:Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Keim is een minerale verf die er nadien op moet. Of mechanisch verwijderen met een komborstel op een slijptol of met een hogedrukspuit
Even googlen kwam ik dit antwoord tegen:quote:Op donderdag 2 mei 2024 19:10 schreef loveli het volgende:
[..]
Liever niet, ik zoek de makkelijke oplossing waarbij ik geen waterleidingen hoef te solderen (en zeker niet in de kruipruimte).
Dan zouden alle andere kranen op die verdieping ook wisselen
quote:Op donderdag 2 mei 2024 18:00 schreef bbtb77 het volgende:
[..]
Keim is een minerale verf die er nadien op moet. Of mechanisch verwijderen met een komborstel op een slijptol of met een hogedrukspuit
Bedankt beide, ik denk dat het kaleien wasquote:Op donderdag 2 mei 2024 23:43 schreef _mido het volgende:
[..]
Keimen zou bedoeld kunnen zijn maar ook kaleien. Kijk hier voor meer info en de verschillen. Je zult in elk geval alle slecht hechtende stukken eraf halen. Als je dat met een stevige borstel doet maakt het bij kaleien niet zo uit of je de steen een beetje beschadigd.
Als klimop je muur kan kraken dan zou ik eerder bang zijn voor vocht wat in scheuren gaat zitten en dus stuk gaat vriezen. Met klimop hou je juist vocht van de muur af. Het is waar dat het door elk gaatje naar binnen kan komen, dus hou het bij dakpannen en kozijnen weg maar ik heb in 35 jaar nog niet gemerkt dat er iets opzij gedrukt is. Als muren niet met cement maar met kalk gemetseld zijn dan schijnt klimop wel de bende te vernielen.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 10:56 schreef De_Hertog het volgende:
Idee is wel om er na schoonmaken een klimplant te zetten, maar omdat iets als klimop ook weer niet fijn is voor oude muren wordt dat wellicht een niet altijd groene plant. Vandaar dat ik het toch een beetje mooi probeer te houden.. Zal dus toch het schuurpapier worden ben ik bang .
Gaat inderdaad om eventueel te veel kalk onttrekken. De muur is niet mooi afgewerkt maar het is ook weer geen gatenkaasquote:Op vrijdag 3 mei 2024 12:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als klimop je muur kan kraken dan zou ik eerder bang zijn voor vocht wat in scheuren gaat zitten en dus stuk gaat vriezen. Met klimop hou je juist vocht van de muur af. Het is waar dat het door elk gaatje naar binnen kan komen, dus hou het bij dakpannen en kozijnen weg maar ik heb in 35 jaar nog niet gemerkt dat er iets opzij gedrukt is. Als muren niet met cement maar met kalk gemetseld zijn dan schijnt klimop wel de bende te vernielen.
Wat is de reden dat ze daar zo moeilijk over doen ?quote:Op vrijdag 3 mei 2024 16:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Bezig met mijn meerwerk maar de aannemer doet moeilijk over de vloerverwarming in de badkamer.
Die wordt nu casco opgeleverd en ik krijg dus gewoon slangen op een netje te zien. Kan ik die door snijden en dan boven de grond weer aan elkaar koppelen zodat ik mijn eigen legplan kan aanhouden?
Ja als ik het wist. Ze verplaatsen de elektra punten ook niet of de riolering. Al zou ik daar voor willen betalen.quote:Op vrijdag 3 mei 2024 21:00 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat is de reden dat ze daar zo moeilijk over doen ?
Vermoedelijk willen ze de verantwoording niet dragen en is er binnen het project geen tijd en mensen om dit soort zaken aan te pakken, wel jammer want bij het weglaten van de cementdekvloer in de badkamer en leidingwerk op de standaard plekken neemt men vaak ook een clausule op in verband met de waterdichtheid van het geheel. Doordat je de vloer en tegels weg laat kun je straks bij eventuele lekkage niet meer terecht bij je aannemer.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 07:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja als ik het wist. Ze verplaatsen de elektra punten ook niet of de riolering. Al zou ik daar voor willen betalen.
Dat zal het inderdaad zijn. Maar koppelen is wel mogelijk met iets van uponor of henco of iets soortgelijks?quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vermoedelijk willen ze de verantwoording niet dragen en is er binnen het project geen tijd en mensen om dit soort zaken aan te pakken, wel jammer want bij het weglaten van de cementdekvloer in de badkamer en leidingwerk op de standaard plekken neemt men vaak ook een clausule op in verband met de waterdichtheid van het geheel. Doordat je de vloer en tegels weg laat kun je straks bij eventuele lekkage niet meer terecht bij je aannemer.
Afhankelijk van het systeem van de vloerverwarming kun je daar zelf weer mee verder bouwen, maar ja ook daar moet je maar net iemand voor vinden die dat dan wil doen....
Als je door een slang boort is het ook te repareren, dus het kan altijd. Zeker met een perskoppeling en t zelfde merk buis. Maar ideaal is t niet, koppelingen in vloerverwarmingsbuia...quote:Op zaterdag 4 mei 2024 20:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat zal het inderdaad zijn. Maar koppelen is wel mogelijk met iets van uponor of henco of iets soortgelijks?
Nee die is 2 kamers verderop en dat ligt wel in de cement. Dus het idee was om bovengronds te koppelen. En dan zelf opnieuw te leggen.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 23:25 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Als je door een slang boort is het ook te repareren, dus het kan altijd. Zeker met een perskoppeling en t zelfde merk buis. Maar ideaal is t niet, koppelingen in vloerverwarmingsbuia...
Kan je niet bij de verdeler komen vanaf de badkamer?
Klopt inderdaad, het is niet bedoeld om een perskoppeling op te zetten... Maar zal in de praktijk meestal wel gewoon goed gaan.quote:Op zondag 5 mei 2024 02:34 schreef bleiblei het volgende:
Vloerverwarmingsbuis is meen ik gewoon 100% plastic (die van ons iig.). Het spul waar je perskoppelingen op zet heeft een aluminium laagje erin. Eerlijk gezegd heb ik geen idee of dat nu echt een groot verschil maakt. Maar iets zegt mij dat ze niet zo maar aluminium toevoegen aan alupex buis.
Top dit zocht ik. Zijn er anders andere (schroefkoppelingen) zoals je ze normaal ook op de verdelers vastmaakt?quote:Op zondag 5 mei 2024 22:33 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, het is niet bedoeld om een perskoppeling op te zetten... Maar zal in de praktijk meestal wel gewoon goed gaan.
Heb hier ook 2 uponor 16 eind koppelingen op vv buis zitten waar ik nog op verder moet bouwen. Dat is wel gewoon lekvrij.
Zoiets?quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Top dit zocht ik. Zijn er anders andere (schroefkoppelingen) zoals je ze normaal ook op de verdelers vastmaakt?
Jep maar dan aan beide kanten zo'n knel.quote:Op dinsdag 7 mei 2024 12:12 schreef Managarm het volgende:
[..]
Zoiets?
https://comap.aalberts-hf(...)ng/groups/g+c+p+view
https://www.techniekwebsh(...)chtstraal-0-mm.html?quote:Op woensdag 8 mei 2024 15:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep maar dan aan beide kanten zo'n knel.
De maat van de buis waar hij in past.quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:28 schreef NedKelly het volgende:
Ik wil het afzuigventiel in badkamer en toilet vervangen. Ik zie de maten 100 en 125 mm rond. Op de diverse sites staat niet wat deze maat is. Is dit de maat van het afzuigkanaal in het plafond? Of de buitenmaat van het ventiel?
Mooie omschrijving:quote:Op zaterdag 18 mei 2024 10:41 schreef Nico987 het volgende:
Hallo,.
Ik wil een paar stukken boeidelen vervangen. Dit is en blijft multiplex.
Moet je de kanten dan nog eerst behandelen, of is gewoon schilderen voldoende.
Top dank je...quote:Op zaterdag 18 mei 2024 11:12 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mooie omschrijving:
https://www.houthandelonline.nl/modellen/gevelbekleding/boeidelen
Montageband of pvc zadel 40 of 50 mmquote:Op zaterdag 18 mei 2024 20:11 schreef Piles het volgende:
2 meerlagenbuizen van 46mm (26mm + 2x10mm isolatie) vastzetten, waar doe ik dat het handigst / goedkoopst / snelst mee?
Heb nog contact gehad met een elektrawinkel en zij dachten dat het wel ging passen en anders mocht ik het retourneren. Schakelaar, draaiknop voor mechanische ventilatie en schakelaar kon erop.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:24 schreef hilliebillie het volgende:
Man (elektricien) geeft aan dat jung de afgelopen 7 jaar wel de schroefjes veranderd heeft en denkt dat je pech hebt. (Hij heeft het verder zelf niet getest dus geen 100% garantie)
Fijn! Goede service ook! Hopelijk past het gewoonquote:Op maandag 27 mei 2024 19:03 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Heb nog contact gehad met een elektrawinkel en zij dachten dat het wel ging passen en anders mocht ik het retourneren. Schakelaar, draaiknop voor mechanische ventilatie en schakelaar kon erop.
Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Ik wilde hier ook het creme-kleurige Jung-schakelmateriaal door wit schakemateriaal vervangen. Op het oog ziet het er identiek uit maar het nieuwe past allemaal net niet op het oude inbouwdeel.quote:Op donderdag 23 mei 2024 23:24 schreef hilliebillie het volgende:
Man (elektricien) geeft aan dat jung de afgelopen 7 jaar wel de schroefjes veranderd heeft en denkt dat je pech hebt. (Hij heeft het verder zelf niet getest dus geen 100% garantie)
Klopt, er zat AS serie vanuit de bouw op en heb er nu LS serie op gezet. En dat past. Voor de mechanische ventilatie een A serie (die schakelaar kon ik niet vinden in LS in de kleur grafiet).quote:Op maandag 27 mei 2024 20:24 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Ik wilde hier ook het creme-kleurige Jung-schakelmateriaal door wit schakemateriaal vervangen. Op het oog ziet het er identiek uit maar het nieuwe past allemaal net niet op het oude inbouwdeel.
edit: Bij @:Nedkelly is het dus wel gelukt. Mooi.
Van CV-ketels en boilers e.d. weet ik dat die getest worden en dat daar zwart water in kan zitten, maar een thermostaatkraan .. wellicht met steekproeven o.i.d.quote:Op donderdag 20 juni 2024 18:51 schreef Candaasje het volgende:
Gekke vraag misschien, maar weet iemand of het gebruikelijk is dat een fabrikant een (opbouw)thermostaatkraan test alvorens deze te verkopen?
We kregen onze kranen geleverd en er kwam water uit de thermostaatkraan. Leek ook iets van zwarte aanslag in het binnenwerk te zitten. En er zaten wat vlekken op de buitenkant (geen krassen en het was weg te poetsen). Bij de douchekop, slang en wastafelkraan geen water gezien.
Leverancier bericht, die hebben contact opgenomen met de fabrikant, en die geeft aan dat ze dus testen. Aldus leverancier. Eventueel omruilen kan.
Maar euh… is het overdreven om dat laatste te willen? Is vooraf testen echt gangbaar?
Hm, het zou dus wel kunnen. Op zich is het geen inbouw, dus als er tóch iets mis mee is, dan is het ook weer redelijk eenvoudig te vervangen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 20:29 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Van CV-ketels en boilers e.d. weet ik dat die getest worden en dat daar zwart water in kan zitten, maar een thermostaatkraan .. wellicht met steekproeven o.i.d.
Was de verpakking verder origineel, inclusief van die plasticbandjes en originele verpakking-sticker? Ik heb ook weleens wat gekkigheid gehad, weleens waar niet dit. Dat bleek toen ook origineel te zijn. Misschien testen ze bewust met gekleurd water? Is het zut wat erin zit of gewoon gekleurde vloeistof?quote:Op donderdag 20 juni 2024 22:41 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Hm, het zou dus wel kunnen. Op zich is het geen inbouw, dus als er tóch iets mis mee is, dan is het ook weer redelijk eenvoudig te vervangen.
Thnx!
Het is ook meer voor de volgende eigenaar die het niet weet, of als je het vergeet.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:24 schreef kalinhos het volgende:
Ik twijfel hierover:
[ afbeelding ]
Ik heb nu een grondkabel lopen van mijn schuur (links) naar mn overkapping (rechts), waarmee die ongeveer 1,5 meter oversteekt onder mn terras.
Ik heb gelezen dat de grondkabel normaal 0,6meter diep moet liggen. Geldt dit ook bij onder je terras? Hij ligt nu een cm of 10-20 onder de tegels. Voor de context: het is een nieuwbouw huis waar de tuin net aangelegd is en ik 0.0 plannen heb hier de komende jaren ook maar iets aan te veranderen.
Tsja, je ziet de kabel lopen van links naar rechts. Zou me er niet druk om maken. Moet je wel stom zijn er met een schop in te steken later.quote:Op donderdag 4 juli 2024 22:24 schreef kalinhos het volgende:
Ik twijfel hierover:
[ afbeelding ]
Ik heb nu een grondkabel lopen van mijn schuur (links) naar mn overkapping (rechts), waarmee die ongeveer 1,5 meter oversteekt onder mn terras.
Ik heb gelezen dat de grondkabel normaal 0,6meter diep moet liggen. Geldt dit ook bij onder je terras? Hij ligt nu een cm of 10-20 onder de tegels. Voor de context: het is een nieuwbouw huis waar de tuin net aangelegd is en ik 0.0 plannen heb hier de komende jaren ook maar iets aan te veranderen.
Er zijn adviseurs die dit voor je kunnen doen (net als ze voor een VvE doen), waarbij zij verder geen financieel belang hebben of je nu wel of geen onderhoud laat uitvoeren.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 22:09 schreef PotjeSambal het volgende:
Ik heb niet veel verstand van bouwkundige zaken (zoals, hey een scheurtje in het pleisterwerk. Kwestie van opnieuw stucen of is er iets met de fundering?). Nu wil ik een meerjaren onderhoud plan maken voor mezelf (koophuis, geen VvE). Wie kan je dan in de arm nemen? Bedrijven die hier verstand van hebben, hebben een commercieel belang lijkt me om jou ook dingen te willen verkopen. Zijn hier onafhankelijke experts oid voor zonder een dergelijk commercieel belang?
Zou het graag iets diepgaander willen aanpakken dan bij een visuele bouwkundige keuring als je een huis (ver)koopt. Dus daarmee vallen dat soort partijen ook af (? aanname, klopt dit?).
Ja exact zoiets inderdaad. Dank.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 18:34 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Er zijn adviseurs die dit voor je kunnen doen (net als ze voor een VvE doen), waarbij zij verder geen financieel belang hebben of je nu wel of geen onderhoud laat uitvoeren.
Zo'n onafhankelijk adviseur wil je juist.
Zullen vast in jouw regio ook hebben. Ik zie op een rapport van mijn vorige VvE staan dat die man die daarvoor een opname heeft gedaan een adviesbureau bouw- en betonkunde heeft.
Wellicht heeft Vereniging Eigen Huis ook wel advies daarvoor, ik ben er zelf geen lid van.
De bouwkundige keuringen van VEH stonden bij mijn aankoopmakelaar slecht bekend (en ook bij de verkoopmakelaar)... Vooral omdat ze nergens 'op' mochten met een laddertje.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 18:49 schreef PotjeSambal het volgende:
[..]
Ja exact zoiets inderdaad. Dank.
Ik zal het eigen huis vragen. Is die ¤34 per jaar toch ergens goed voor.
Geen aandelen verder, maar een keurmeester kan/doet dus meer dan de standaard bouwkundige keuringen.quote:Ook worden ze ingezet bij het uitvoeren van opleveringskeuringen en meerjarenonderhoudsplanningen.
Eh, en hoe kom je daarbij?quote:Op zaterdag 6 juli 2024 22:14 schreef lipje het volgende:
Kozijnen 2 tot 3 jaar dan verven
Dak 20 tot 25 jaar
Keuken/ badkamer 10 tot 15 jaar
Haha dat dacht ik ook toen ik het net las.quote:Op zondag 7 juli 2024 00:02 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Eh, en hoe kom je daarbij?
Ik snap je post niet zo.
Alle 3 de onderhoudsposten zijn nogal onder invloed van smaak en kwaliteits/materiaalkeuzes.
Tis tot ruim 40/45 cm ongeveer gelukt, daaronder wordt t keihard. Voor de zekerheid nog een pvc-buisje omheen gedaan, het lijkt me dat dit de komende jaren wel goed moet zitten. Zeker omdat ik m aan beide kanten nog zie als de tegels er weer in liggen.quote:Op donderdag 4 juli 2024 23:58 schreef whY... het volgende:
[..]
Het is ook meer voor de volgende eigenaar die het niet weet, of als je het vergeet.
Het heeft ook met vorst en inklinken van je tuin te maken.
10 cm is wel echt ondiep eerlijk gezegd.
Ja veel beter! Goed dat je het nog even hebt opgepakt.quote:Op maandag 15 juli 2024 19:31 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Tis tot ruim 40/45 cm ongeveer gelukt, daaronder wordt t keihard. Voor de zekerheid nog een pvc-buisje omheen gedaan, het lijkt me dat dit de komende jaren wel goed moet zitten. Zeker omdat ik m aan beide kanten nog zie als de tegels er weer in liggen.
[ afbeelding ]
https://www.alabastinemuurstrakplan.nl/quote:Op maandag 15 juli 2024 21:08 schreef WheeleE het volgende:
Hoeveel gedoe is het om een muur met structuurverf te voorzien van behang? Er zal geschuurd moeten worden lijkt me, maar hoeveel zooi geeft dat? En moet er dan nog iets van voorbehandeling worden gedaan voor er na het schuren behangen kan worden?
Er zijn ook kastjes zonder die inkeping, met een complete wastafel. Dan zit er vaak aan de achterkant nog ruimte achter de lade. Dan moet je alleen aan de onderkant met een bocht werken.quote:Op donderdag 18 juli 2024 17:54 schreef 2dope het volgende:
Heeft iemand tips voor een badkamermeubel/wastafelmeubel met een, eh, asymmetrische inkeping? De meeste wastafelmeubels hebben logischerwijs een inkeping voor de afvoer precies in het midden zitten, maar ik zoek een oplossing voor een meubel onder de wastafel waarbij de gootsteenafvoer eigenlijk links achter in de hoek moet komen. Dit in verband met een ophoging op de vloer voor de douche.
Dit is gebruikelijk:
[ afbeelding ]
Maar ik zou die opening dan graag zo ver mogelijk naar links willen hebben. Ik ben al wel een aantal kastjes tegengekomen waarbij de inkeping iets meer richting een zijkant zit maar ze zijn schaars en het komt vrij nauw. Ik zou het liefst willen voorkomen dat ik de zaag in een nieuwe meubel moet zetten of iets 'custom made' moet laten maken.
Ga met een endoscoop door een open voeg naar binnen en kijk rond.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 00:27 schreef Gunnter het volgende:
Wie weet hoe je vlug kunt zien of spouwmuren zijn opgevuld met isolatie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |