abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213120035
Ik ben opzoek naar de benaming voor het soort vet wat je kan gebruiken voor het beschermen van een schroefje tegen vocht bijvoorbeeld.
Van dat dikke smerige vet wat je bijna niet van je handen krijgt.

Onze wasmachine lade heeft autodose en dit is aan de achterkant afgewerkt met een schroef, welke onder garantie al is vervangen maar nu weer alles smerig roestig maakt.
Ik wil nu zelf die schroef vervangen en meteen goed afsmeren.
Wat kan ik hiervoor kopen?
Ik zag dat wd40 ook een tube "hoogwaardig multi vet" heeft, zou dit geschikt zijn of bestaan er betere opties?
pi_213121767
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 09:05 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik ben opzoek naar de benaming voor het soort vet wat je kan gebruiken voor het beschermen van een schroefje tegen vocht bijvoorbeeld.

Molykote is de eerste naam die bij mij opkomt bij die omschrijving, maar dat is een merknaam en bij mij vooral bekend vanwege de smerige zwarte variant (BR2) die veel gebruikt werd bij een oud werkgever.
quote:
Onze wasmachine lade heeft autodose en dit is aan de achterkant afgewerkt met een schroef, welke onder garantie al is vervangen maar nu weer alles smerig roestig maakt.
Ik zag dat wd40 ook een tube "hoogwaardig multi vet" heeft, zou dit geschikt zijn of bestaan er betere opties?
Het enige vet dat ik ken speciaal tegen roest is vlakkenvet dat wel in schepen gesmeerd wordt tegen doorroesten van de bodem. Maar een emmer vet kopen om 1 schroefje in te smeren lijkt mij wat overdreven. Bovendien, je wilt smerig roestig voorkomen door smerig vet? En het lijkt mij dat het vet wegspoelt met wasmiddel? Als je het toch wilt proberen dan met willekeurig goedkoop, maar zo dik en stroperig mogelijk vet.

De oplossing is de schroef vervangen door eentje van RVS.
  zondag 7 april 2024 @ 16:21:33 #178
4330 PJ
Tja.....
pi_213126603
quote:
RVS schroef?
  Moderator zondag 7 april 2024 @ 18:18:14 #179
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_213128263
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 09:05 schreef deadly_kiss het volgende:

Is het niet eenvoudiger om dit schroefje te vervangen voor een exemplaar van RVS ? Aan de andere kant vraag ik mij dan af waar het vocht vandaan komt dat dit schroefje roestig maakt. Heb je geen lekkage ergens ?
pi_213130941
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 18:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Is het niet eenvoudiger om dit schroefje te vervangen voor een exemplaar van RVS ? Aan de andere kant vraag ik mij dan af waar het vocht vandaan komt dat dit schroefje roestig maakt. Heb je geen lekkage ergens ?
De lade waar je je wasmiddel in doet, die kan je er uit trekken (om schoon te maken enzo) en dan zit op die lade aan de achterkant een schroef waarmee het automatische doseersysteem vast zit aan de lade.
Ik dacht dat deze rvs was..zou je zeggen in een ruimte waar water door stroomt.
Dus nee geen lekkage gewoon een slecht ontwerp.
De autodose zelf gebruiken we ook niet, want die liep ook steeds leeg na elke was doordat het palletje niet terug schoot.
Dat had de monteur dus de laatste keer in vet gesmeerd, dat zat gisteren aan mijn hand en toen kreeg ik een idee voor die schroef.
  Moderator zondag 7 april 2024 @ 22:31:44 #181
92034 crew  Vonkenboer
pi_213131937
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2024 21:16 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
De lade waar je je wasmiddel in doet, die kan je er uit trekken (om schoon te maken enzo) en dan zit op die lade aan de achterkant een schroef waarmee het automatische doseersysteem vast zit aan de lade.
Ik dacht dat deze rvs was..zou je zeggen in een ruimte waar water door stroomt.
Dus nee geen lekkage gewoon een slecht ontwerp.
De autodose zelf gebruiken we ook niet, want die liep ook steeds leeg na elke was doordat het palletje niet terug schoot.
Dat had de monteur dus de laatste keer in vet gesmeerd, dat zat gisteren aan mijn hand en toen kreeg ik een idee voor die schroef.
Overduidelijk dus een ontwerpfout..
pi_213138798
Als je het toch niet gebruikt, kun je dan de schroef (of het hele doseersysteem) niet gewoon weglaten?
pi_213162623
Ik hoop dat ik hier op de goede plek ben... Ik heb een IKEA BEKVÄM roltafel van berkenhout. Deze gebruik ik om mijn combi-magnetron op te zetten. Nu wil ik een andere oven aanschaffen, maar deze is net te breed (62.5cm) voor het tafeltje, het blad is 58cm breed...

Nou kan ik natuurlijk een andere kast kopen, maar ik dacht: ik kan ook de bovenkant vervangen. Het kastje past qua formaat mooi in mijn keuken. De diepte van 50cm is prima/perfect, maar ik zou 'm graag net iets breder hebben, bijvoorbeeld 68 cm (ongeveer).

Hebben jullie tips voor een mooi blad voor dit kastje? Berken is denk ik het mooist, maar, misschien zijn er meer houtsoorten die mooi bij dit kastje passen? Op maat (laten zagen) heeft m'n voorkeur, ik heb niet echt gereedschap om mooi recht te zagen. Ik hoop dat jullie misschien tips/ideeën hebben :-).
pi_213163104
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 19:41 schreef juiced01 het volgende:
Ik hoop dat ik hier op de goede plek ben... Ik heb een IKEA BEKVÄM roltafel van berkenhout. Deze gebruik ik om mijn combi-magnetron op te zetten. Nu wil ik een andere oven aanschaffen, maar deze is net te breed (62.5cm) voor het tafeltje, het blad is 58cm breed...

Nou kan ik natuurlijk een andere kast kopen, maar ik dacht: ik kan ook de bovenkant vervangen. Het kastje past qua formaat mooi in mijn keuken. De diepte van 50cm is prima/perfect, maar ik zou 'm graag net iets breder hebben, bijvoorbeeld 68 cm (ongeveer).

Hebben jullie tips voor een mooi blad voor dit kastje? Berken is denk ik het mooist, maar, misschien zijn er meer houtsoorten die mooi bij dit kastje passen? Op maat (laten zagen) heeft m'n voorkeur, ik heb niet echt gereedschap om mooi recht te zagen. Ik hoop dat jullie misschien tips/ideeën hebben :-).
Het kastje 5 cm breder dan de oven lijkt mij eerder een nadeel dan een voordeel. Je kan er niets op kwijt maar het wordt wel vies.

Ik zou om te beginnen zien of de nieuwe over de pootjes voldoende van de rand heeft om toch direct op het kastje te passen. Anders een plankje triplex scoren van 4 of 6 mm dik tussen het kastje en de oven. Op maat laten zagen bij de bouwmarkt dan kan het niet mis met zagen, wel goed meten...
pi_213163220
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 20:10 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het kastje 5 cm breder dan de oven lijkt mij eerder een nadeel dan een voordeel. Je kan er niets op kwijt maar het wordt wel vies.

Ik zou om te beginnen zien of de nieuwe over de pootjes voldoende van de rand heeft om toch direct op het kastje te passen. Anders een plankje triplex scoren van 4 of 6 mm dik tussen het kastje en de oven. Op maat laten zagen bij de bouwmarkt dan kan het niet mis met zagen, wel goed meten...
Zit wat in! Ik ga het inderdaad eerst proberen, misschien is 't helemaal geen probleem! Ik dacht: oven net groter dan het kastje, ziet er niet uit, maar goed, wie weet valt het mee.
pi_213179788
Is het makkelijk om naast een al geplaatste elektra doos nog een doos te plaatsen?
Of wordt dat bijna onmogelijk?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_213180267
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 13:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is het makkelijk om naast een al geplaatste elektra doos nog een doos te plaatsen?
Hoe bedoel je? Nog een gat er naast boren? Ik heb hier wel eens een enkele vervangen door een dubbele. Is al een tijdje geleden maar ik kan me niet herinneren dat ik daar tegen problemen ben aangelopen. Gat er naast boren, beetje hakken en klaar.

Dus van zo eentje:

naar zo eentje

Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_213180440
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 14:23 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Hoe bedoel je? Nog een gat er naast boren? Ik heb hier wel eens een enkele vervangen door een dubbele. Is al een tijdje geleden maar ik kan me niet herinneren dat ik daar tegen problemen ben aangelopen. Gat er naast boren, beetje hakken en klaar.

Dus van zo eentje:
[ [url=https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.ez-catalog.nl%2FAsset%2F89adde8d9a334f29891ef4f466d963f7%2FImageFullSize%2F16287.jpg&f=1&nofb=1&ipt=f1a1be0f8503bc6f31318a6d352f629f30628c4bc23ed8374a55a9430d9f98b3&ipo=images]afbeelding[/url] ]

naar zo eentje

[ afbeelding ]
Ja zoiets. Stel er zijn nu 2 dozen en dat moeten er 3 worden.

Maar je sloopt dan niet de hele handel die al bedraad is?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_213181049
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja zoiets. Stel er zijn nu 2 dozen en dat moeten er 3 worden.

Maar je sloopt dan niet de hele handel die al bedraad is?
Ga er maar rustig van uit dat je dan drie nieuwe dozen moet plaatsen. Maar dat lijkt me geen bezwaar.

De draadjes dop je af en plak je samen zodat ze niet te veel in de weg zitten bij het slopen. Gat groot genoeg maken voor die drie dozen en daarna de bende weer aansmeren.

In een gipsmuur gaat het makkelijker dan in beton of baksteen natuurlijk.
pi_213181118
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ga er maar rustig van uit dat je dan drie nieuwe dozen moet plaatsen. Maar dat lijkt me geen bezwaar.

De draadjes dop je af en plak je samen zodat ze niet te veel in de weg zitten bij het slopen. Gat groot genoeg maken voor die drie dozen en daarna de bende weer aansmeren.

In een gipsmuur gaat het makkelijker dan in beton of baksteen natuurlijk.
Het is kalkzandsteen. Vanuit de bouw zitten er al dozen maar ik wil er bij gaan plaatsen omdat het anders 180 e per doos kost.
  vrijdag 12 april 2024 @ 17:26:21 #191
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_213181906
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 15:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het is kalkzandsteen. Vanuit de bouw zitten er al dozen maar ik wil er bij gaan plaatsen omdat het anders 180 e per doos kost.
Dat werkt net zo makkelijk als gips
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator vrijdag 12 april 2024 @ 20:30:27 #192
92034 crew  Vonkenboer
pi_213184073
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 13:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Met wat handigheid is dat prima te doen, je moet eigenlijk vooraf weten welk merk inbouwdozen ze gebruiken (waarschijnlijk ABB UB4050; dat is doorgaans de meest gebruikte inbouwdoos in Nederland).

Met een dozenboor boor je in de wand een extra gat ernaast; je tikt de randen rondom de bestaande inbouwdoos wat weg en je kunt ze er vaak zo opschuiven.

Hou wel rekening dat je de muur naderhand weer moet herstellen, en je het risico loopt dat je in dunne wanden per ongeluk door de muur heen boort. Zolang het niet in een beton wand is en het maar een binnen muur treft dan moet dit goed te doen zijn.
pi_213184622
Ik zit de badkamer te slopen en in verband met welke container ik moet hebben, wil ik even zeker weten dat ik cellenbeton heb. Net even getest en de blokken blijven op water drijven. Weet ik dan zeker dat het cellenbeton is of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?

Edit: zo ziet die er uit.

[ Bericht 19% gewijzigd door stavromulabeta op 13-04-2024 09:01:07 ]
pi_213216999
Is het mogelijk om een coax- en een ethernetkabel door 1 buis te leggen zonder dat dat ten koste gaat van de signaalkwaliteit?
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 17:05:48 #195
92034 crew  Vonkenboer
pi_213218692
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 21:07 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik zit de badkamer te slopen en in verband met welke container ik moet hebben, wil ik even zeker weten dat ik cellenbeton heb. Net even getest en de blokken blijven op water drijven. Weet ik dan zeker dat het cellenbeton is of zou het ook nog iets anders kunnen zijn?

Edit: zo ziet die er uit.
[ afbeelding ]
Zou zeggen dat dit cellenbeton is. In de volksmond noemt men dit geloof ik ook Ytong bouwstenen.
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 17:09:51 #196
92034 crew  Vonkenboer
pi_213218721
quote:
2s.gif Op maandag 15 april 2024 13:58 schreef WheeleE het volgende:
Is het mogelijk om een coax- en een ethernetkabel door 1 buis te leggen zonder dat dat ten koste gaat van de signaalkwaliteit?
Geheel afhankelijk natuurlijk van de diameter van de buis of dit wil, een goede kwaliteit coaxkabel en een goede kwaliteit ethernet kabel willen doorgaans niet heel makkelijk door één buis van 19mm.

Het kan vast wel; maar de kwaliteit van die combi-kabels heb ik zelf altijd maar zo zo gevonden.
pi_213221798
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Geheel afhankelijk natuurlijk van de diameter van de buis of dit wil, een goede kwaliteit coaxkabel en een goede kwaliteit ethernet kabel willen doorgaans niet heel makkelijk door één buis van 19mm.

Het kan vast wel; maar de kwaliteit van die combi-kabels heb ik zelf altijd maar zo zo gevonden.
Wij hebben 25 mm buis gebruikt, ging redelijk simpel.
  Moderator maandag 15 april 2024 @ 20:29:10 #198
92034 crew  Vonkenboer
pi_213221812
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 20:27 schreef Managarm het volgende:

[..]
Wij hebben 25 mm buis gebruikt, ging redelijk simpel.
In Nederlandse installaties zijn de buizen doorgaans 16mm en voor loze leidingen standaard 19mm.
pi_213222048
Ik ga vanzelf merken of het qua afmeting past/lukt. Mijn vraag kwam meer vanuit de vrees voor storing, zoals met electra en data in 1 leiding.
Als coax en ethernet in delzelfde leiding past is het mooi. Lukt het niet dan heb ik nog een alternatief achter de hand gelukkig.
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
pi_213230127
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2024 17:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Zou zeggen dat dit cellenbeton is. In de volksmond noemt men dit geloof ik ook Ytong bouwstenen.
Dank. En dan heb ik gelijk nog een Vonkenboer-vraagje.

Ik was in eerste instantie alleen van plan het esthetisch aan te pakken en aansluitingen, elektra etc op dezelfde plek te laten zitten. Maar ik zit nu toch naar de aarding te kijken.

Het meeste lijkt redelijk geaard te zijn (m.u.v. een radiator), althans ik zie overal blanke aardedraad die 'ergens' naar toe gaat. Maar ik kan nergens een centraal aardingspunt vinden. Ik kan de aarddraden ook niet goed volgen maar als ik ze tel (ik heb 3 draden in de badkamer die soms meerdere elementen verbinden) dan zie ik 'toevallig' in de kelder ook 3 draden binnen komen, die daar vervolgens bevestigd zijn aan de aardedraad uit de meterkast. Mijn vermoeden is dus dat er geen centraal punt bij de badkamer maar dat dit een houtje-touwtje punt in de kelder is. Kan dit kwaad?

Of kan ik het verbeteren door nu gelijk een centraal punt te maken waar ik alle metalen elementen met nieuwe draden op aansluit en daar vervolgens ook (voor de zekerheid) de bestaande aarddraden op aansluit. Dan alles met een nieuwe mantelbuis naar de meterkast.

Dan gelijk nog een vraag: Moet elke kraan apart geaard worden? De koud-waterleiding van het toilet gaat bijvoorbeeld direct door naar de douche. Daar zit nu maar één aarde op aangesloten. Is dat voldoende?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: Inmiddels ben ik er achter dat een CAP pas sinds 2001 verplicht was en het tot die tijd gebruikelijk was om de aardkabels naar de meterkast te trekken. Dus mijn systeem.

[ Bericht 9% gewijzigd door stavromulabeta op 17-04-2024 07:49:39 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')