abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Vis een optie? vrijdag 9 mei 2025 @ 21:51:49 #251
70532 loveli
N
  zondag 8 juni 2025 @ 21:11:24 #252
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217889229
We zijn een buitenkeuken aan het bouwen. Vandaag even snel in elkaar gezet om te zien hoe het staat. Morgen gaan we de laag hout in het midden schuren en oliën. Denken jullie dat het zin nodig is om dat hout met montagekit aan het beton te bevestigen?

Spoilers!
pi_217889311
We laten komende een plak pvc vloer leggen op de eerste verdieping. Nu kwamen er onder het laminaat lijmresten tevoorschijn van een oude vloerbedekking. Zit wel goed vast verder. De vloerenlegger zegt dat hij het met een extra sterke primer en egaline wel aandurft, maar dat het een risico is.

Nu ga ik ervan uit dat dat zijn eigen risico is, want over vervallen van garantie heb ik niks gehoord. Iemand ervaring met egaline op een niet schoon geschuurde dekvloer?
  maandag 9 juni 2025 @ 13:46:16 #254
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_217893250
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:19 schreef archito het volgende:
We laten komende een plak pvc vloer leggen op de eerste verdieping. Nu kwamen er onder het laminaat lijmresten tevoorschijn van een oude vloerbedekking. Zit wel goed vast verder. De vloerenlegger zegt dat hij het met een extra sterke primer en egaline wel aandurft, maar dat het een risico is.

Nu ga ik ervan uit dat dat zijn eigen risico is, want over vervallen van garantie heb ik niks gehoord. Iemand ervaring met egaline op een niet schoon geschuurde dekvloer?
Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat je garantie blijft omdat je beide hebt geconstateerd dat je ondergrond niet optimaal is.

Ik vermoed dat primer en egaline voldoende is, je hebt echter genoeg aan 1 slechte plek om de egaline te laten breken en een zichtbare hobbel te krijgen.

Ben je zelf zeker genoeg om een vloerschuurmachine te huren en de vloer na te lopen? Ik weet niet om hoeveel m2 vloer het gaat, het kan de moeite zijn om het wel eraf te halen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_217896028
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 13:46 schreef whY... het volgende:

[..]
Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat je garantie blijft omdat je beide hebt geconstateerd dat je ondergrond niet optimaal is.

Ik vermoed dat primer en egaline voldoende is, je hebt echter genoeg aan 1 slechte plek om de egaline te laten breken en een zichtbare hobbel te krijgen.

Ben je zelf zeker genoeg om een vloerschuurmachine te huren en de vloer na te lopen? Ik weet niet om hoeveel m2 vloer het gaat, het kan de moeite zijn om het wel eraf te halen.
Ik begreep vandaag dat ze eigenlijk sowieso niet aan garantie doen op een oude ondervloer. Wel op de legkwaliteit enzo natuurlijk.

De legger heeft de vloer bekeken en gaf aan dat hij het al veel vaker zo heeft gedaan en nooit problemen heeft gehad, maar dat het wel een risico blijft. Baal er vooral van dat de verkoper eerder aangaf na een foto dat het geen enkel probleem was en de legger pas een paar dagen van tevoren risico's benoemde. Schuren nog inplannen lukte niet meer en leggen uitstellen ook niet i.v.m. verhuizing.

Dus we gokken het er nu maar op dat het gewoon goed gaat. De legger heeft een extra sterke primer gebruikt en er is dikker geëgaliseerd. Hopelijk gaat het allemaal goed. Maar die paar honderd euro voor extra egaliseren had ik net zo goed aan schuren kunnen besteden natuurlijk.😅
pi_217904115
quote:
1s.gif Op zondag 8 juni 2025 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
We zijn een buitenkeuken aan het bouwen. Vandaag even snel in elkaar gezet om te zien hoe het staat. Morgen gaan we de laag hout in het midden schuren en oliën. Denken jullie dat het zin nodig is om dat hout met montagekit aan het beton te bevestigen?

[ afbeelding ]
Ik heb onder mijn overkapping dezelfde blokken liggen met een Douglas houten frame er op. Zonder kit of lijm of iets dergelijks en heb nog niet meegemaakt dat dit verschuift.

Als je geen risico wilt nemen zou ik aan de onderkant van het blad een blokje schroeven en deze vervolgens aan de wand vast schroeven. Zie je niks van en het is eenvoudig los te maken.
pi_217910858
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 19:24 schreef archito het volgende:

[..]
Ik begreep vandaag dat ze eigenlijk sowieso niet aan garantie doen op een oude ondervloer. Wel op de legkwaliteit enzo natuurlijk.

De legger heeft de vloer bekeken en gaf aan dat hij het al veel vaker zo heeft gedaan en nooit problemen heeft gehad, maar dat het wel een risico blijft. Baal er vooral van dat de verkoper eerder aangaf na een foto dat het geen enkel probleem was en de legger pas een paar dagen van tevoren risico's benoemde. Schuren nog inplannen lukte niet meer en leggen uitstellen ook niet i.v.m. verhuizing.

Dus we gokken het er nu maar op dat het gewoon goed gaat. De legger heeft een extra sterke primer gebruikt en er is dikker geëgaliseerd. Hopelijk gaat het allemaal goed. Maar die paar honderd euro voor extra egaliseren had ik net zo goed aan schuren kunnen besteden natuurlijk.😅
Ik heb ooit eens egaline over 30x30 tegels gegoten, en zelfs dat is in een ongeïsoleerd hok niet gebroken. Dit gaat gewoon goed hoor.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 11 juni 2025 @ 12:58:46 #258
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_217910906
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2025 18:34 schreef Harveo het volgende:

[..]
Ik heb onder mijn overkapping dezelfde blokken liggen met een Douglas houten frame er op. Zonder kit of lijm of iets dergelijks en heb nog niet meegemaakt dat dit verschuift.

Als je geen risico wilt nemen zou ik aan de onderkant van het blad een blokje schroeven en deze vervolgens aan de wand vast schroeven. Zie je niks van en het is eenvoudig los te maken.
Ik denk ook dat kitten niet nodig is bij nader inzien. Dit weekend weer verder prutsen en dan de BBQ er in *O*
Spoilers!
  Moderator vrijdag 13 juni 2025 @ 22:37:02 #259
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217936143
Moin,

In D zijn de inbouwdozen kleiner als NL, ik vermoed zelfde maat als hollewanddozen

Ik wil hier naast een wcd hebben. Ik heb gewoon de standaard blauwe Nederlandse dozen met boormaat 82. Is verder geen bezwaar toch lijkt me?

Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_217936383
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:37 schreef derLudolf het volgende:
Moin,

In D zijn de inbouwdozen kleiner als NL, ik vermoed zelfde maat als hollewanddozen

Ik wil hier naast een wcd hebben. Ik heb gewoon de standaard blauwe Nederlandse dozen met boormaat 82. Is verder geen bezwaar toch lijkt me?

[ afbeelding ]
Eeeehh...hoe ga je het afmonteren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 17:53:27 #261
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217943012
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 22:37 schreef derLudolf het volgende:
Moin,

[ afbeelding ]
Ik zou de bestaande doos er dan gewoon helemaal uithalen en een standaard inbouwdoos plaatsen.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 18:44:11 #262
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217943669
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 23:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeeehh...hoe ga je het afmonteren?
Dat is gewoon gelukt, in stopcontacten zitten vier schroefjes, twee om op de standaard 82mm dozen te monteren en twee voor 'vleugeltjes' die een wcd vast klemmen in de doos. Uiteindelijk bij een doos toch niet helemaal goed geboord. Toen heb ik het gat maar wat groter gemaakt, twee oude wcd's en raampje opgeofferd en de doos in het te groot gat vast gepurd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 17:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik zou de bestaande doos er dan gewoon helemaal uithalen en een standaard inbouwdoos plaatsen.
Standaard voor NL :+ omdat ik niet kan ontdekken waar de draden weg komen kon ik ze ook niet iets de buis in trekken, groter boren zou betekenen dat ik door de draden zou boren.
  Moderator zaterdag 14 juni 2025 @ 18:58:26 #263
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217943933
Kan een aardlek ook kapot trouwens?
Eind van de middag vloog die er ineens uit toen de ik de stofzuiger of slijptol in wilde schakelen. Stop van de keuken, waar ik met de stroom bezig ben, zit er niet in, dus dat ik daar iets geraakt heb kan het niet zijn. Ik heb twee groepen geprobeerd beide vliegt er uit

Er zit een oud ding in, door de vorige huurder erin gebeund omdat er een 30mA in moest (omdat ie het pand zakelijk gebruikte ofzo) en er een zwaardere in zat. Als ie het door een bedrijf had laten doen, had de hele jaar kast vervangen moeten worden. Dat laat ik doen, maar dat wordt pas volgende maand. Vreemd dat ie er nu ineens uit klapt
pi_217945411
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Dat is gewoon gelukt, in stopcontacten zitten vier schroefjes, twee om op de standaard 82mm dozen te monteren en twee voor 'vleugeltjes' die een wcd vast klemmen in de doos. Uiteindelijk bij een doos toch niet helemaal goed geboord. Toen heb ik het gat maar wat groter gemaakt, twee oude wcd's en raampje opgeofferd en de doos in het te groot gat vast gepurd.
Eeehhh...klinkt professioneel...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217945422
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juni 2025 18:58 schreef derLudolf het volgende:
Kan een aardlek ook kapot trouwens?
Eind van de middag vloog die er ineens uit toen de ik de stofzuiger of slijptol in wilde schakelen. Stop van de keuken, waar ik met de stroom bezig ben, zit er niet in, dus dat ik daar iets geraakt heb kan het niet zijn. Ik heb twee groepen geprobeerd beide vliegt er uit
In theorie wel, maar wat jij beschrijft is een aardlek; slijptol is typisch met een grote aanloopstroom waarbij een groep eruit vliegt.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 14-06-2025 21:01:23 ]
  Moderator zondag 15 juni 2025 @ 15:40:33 #266
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_217952934
Toch vliegt niet een stop er uit, maar de aardlekschakelaar. De slijptol heeft voor zover ik weet soft start, destijds nog bewust naar gekeken toen ik hem kocht. Bovendien heeft deed de boel het gisteren nog gewoon, heb diverse keren de stofzuiger aangehad. Problemen met aanloopstroom is ook meer iets van automaten met B karakteristiek dan van smeltzekeringen toch?

Edit: om mij onbekende redenen is het probleem na het vervangen van de stop voor de bovenverdieping verholpen.
Snap er niks van en zal blij zijn als die ouwe meuk is vervangen.

[ Bericht 20% gewijzigd door derLudolf op 15-06-2025 17:42:17 ]
pi_218055627
Hallo!
Ik ben op zoek naar een klein en specifiek scharniertje, om een retro poppenstoeltje/-wagentje uit de jaren ‘50 mee te repareren.
Ik kan echter geen scharniertje vinden met (ongeveer) dezelfde afmetingen, maar wellicht zoek ik niet met de juiste zoektermen.
Hier een foto van een van de (helaas doorgebroken) originele scharniertjes:
https://ibb.co/jvB99VD0 (Sorry, foto plaatsen lukt niet dus dan maar met link.)
Afmeting is 0,8cm bij 4 cm. Kan hier iemand me verder helpen? :)
  vrijdag 27 juni 2025 @ 10:55:15 #268
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_218055807
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 10:36 schreef Syba het volgende:
Hallo!
Ik ben op zoek naar een klein en specifiek scharniertje, om een retro poppenstoeltje/-wagentje uit de jaren ‘50 mee te repareren.
Ik kan echter geen scharniertje vinden met (ongeveer) dezelfde afmetingen, maar wellicht zoek ik niet met de juiste zoektermen.
Hier een foto van een van de (helaas doorgebroken) originele scharniertjes:
https://ibb.co/jvB99VD0 (Sorry, foto plaatsen lukt niet dus dan maar met link.)
Afmeting is 0,8cm bij 4 cm. Kan hier iemand me verder helpen? :)
Hoi Syba, veel poppenhuisspullen zijn zelf gemaakt omdat het grotendeels een toevoeging is van de hobby. Dat zou met dit scharniertje ook zo gegaan kunnen zijn.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar er zijn beurzen, winkels en actieve ruilgroepen voor deze hobby.
In Den Haag zit nog een winkel:
https://www.maupertuus.net/cla05540-scharnier

Ze hebben meer materialen als dit niet het scharnier is dat je zoekt.
https://www.maupertuus.net/poppenhuis-bouwmaterialen
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_218057773
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 10:55 schreef whY... het volgende:

[..]
Hoi Syba, veel poppenhuisspullen zijn zelf gemaakt omdat het grotendeels een toevoeging is van de hobby. Dat zou met dit scharniertje ook zo gegaan kunnen zijn.

Ik weet niet in welke regio je woont, maar er zijn beurzen, winkels en actieve ruilgroepen voor deze hobby.
In Den Haag zit nog een winkel:
https://www.maupertuus.net/cla05540-scharnier

Ze hebben meer materialen als dit niet het scharnier is dat je zoekt.
https://www.maupertuus.net/poppenhuis-bouwmaterialen
Bedankt voor je bericht!
Ik heb al heel veel gezocht op websites met modelbouw onderdelen, maar die zijn allemaal dan juist weer veel te klein… Alles wat ik vind is te groot danwel te klein, maar nooit passend voor wat ik nodig heb (8x40 mm). Het is geen poppenhuisstoeltje maar een gewoon poppenstoeltje en daarmee een aardige slag groter! Ik zit nu te bedenken of ik het mss anders op kan lossen, met een klepscharniertje tussen beide stukken van de pootjes ipv aan de voorkant erop, maar weet niet of dat werkt…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')