SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 26% gewijzigd door Nizno op 24-06-2023 21:41:04 ]
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:quote:Op zondag 11 juni 2023 17:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Als het niet meer gaat dalen, waarom sturen die energieboeren dan aan om 1 2 of 3 jaar vast te zetten? Die willen allemaal falliet in 2024? ...
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.quote:We passen je termijnbedrag in beginsel niet aan na 1 Jaar. Bij onvoorziene omstandigheden kunnen we je termijnbedrag aanpassen.
quote:Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.
Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?quote:Op zondag 11 juni 2023 17:48 schreef Papabear het volgende:
[..]
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:
[..]
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.
Bij moederbedrijf Eneco zie ik dat zo snel niet staan en die is een paar euro per maand duurder.
Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:
[..]
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedragquote:Op zondag 11 juni 2023 17:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?
Ja.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Weet je het verschil tussen termijnbedrag en tarief?
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:00 schreef Papabear het volgende:
[..]
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedrag
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.
Ja, ik weet het echt. Jij hopelijk ook?quote:Op zondag 11 juni 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoewel ik mijn post heb verwijderd twijfel ik nu opnieuw of je het verschil weet.
De netbeheerkosten zijn wel variabel maar dat staat los van je gas en stroomprijs, in elk geval bij Vattenfall is dit het geval zie paraaf 3quote:Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:
[..]
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.
Maar goed, ik zit nu nog dynamisch bij Zonneplan, dus kan per dag opzeggen.
Ik wacht het nog maar even af
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigenquote:Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:
[..]
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.
Fair enoughquote:Op zondag 11 juni 2023 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigen
Of bij die klant die zijn maandbedrag veel te laag zet omdat hij helemaal geen 250 euro per maand energie kan betalen, maar dat wél verbruikt.
Of bij die klant die dit jaar 15 zonnepanelen op zijn dak legt en een warmtepomp plaatst, waardoor de maandelijkse energiekosten van 300 euro naar 30 euro gaan.
Of bij die net gepensioneerden die voortaan elk jaar overwinteren in Zuid Europa en daardoor in de winter nauwelijks nog gas stoken.
Of bij die klant die eerst alleenstaand was, maar waar het verbruik omhoog schiet doordat de vriend/vriendin met 3 pubers er bij intrekt.
En zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarbij aanpassingen van het termijnbedrag (zeer) wenselijk zijn, ook bij gelijkblijvende kale tarieven
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzettenquote:Op zondag 11 juni 2023 21:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus men zet het vast om als het duurder wordt, alsnog dat voor hun mik te krijgen, maar als het goedkoper wordt hetzelfde te blijven betalen?
Mkay ...
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:09 schreef Papabear het volgende:
Ik wil me nu ook niet op stang laten jagen door die plotselinge aanbiedingen, alsof het een 'nu of nooit-actie' is. De zomer moet nog beginnen. Er is nog tijd genoeg om de gasvoorraden aan te vullen.
Hetzelfde geldt voor “de winter komt eraan dus de gasprijs stijgt dan”.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:41 schreef exelletor het volgende:
[..]
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)quote:Op zondag 11 juni 2023 21:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzetten
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.quote:Op maandag 12 juni 2023 06:30 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)
Niet opgeven want je hebt ze nog niet.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Ah maar dat is logisch, anders is de eindafrekening weer zo'n gedoequote:Op maandag 12 juni 2023 06:35 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.
Stel je betaalt 1,20 euro per kuub gas en je hebt een termijnbedrag van 200 euro in de maand. Dan kunnen ze niet die 1,20 euro verhogen (want dat tarief heb je immers vastgezet). Ze kunnen wel die 200 euro aanpassen als je in een keer veel meer gas gaat verbruiken.
Ja mij lijkt het ook zo dat de terugleververgoeding conform je eerder afgesloten contract dan geldt. Maar goed om even na te vragen bij Gaslicht. Bedanktquote:Op zondag 11 juni 2023 23:37 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.
Contractvoorwaarden Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar en Eneco Gas 3 jaar:quote:Op zondag 11 juni 2023 17:51 schreef Papabear het volgende:
Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:
Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.
Ik heb het hele contract maar die ga ik hier niet plaatsen, persoonlijke gegevens en pfd, knippen plakken gaat net even te werk worden.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Heb je ook het hele contract? Er staat vast wel eea over overmacht en prijzen die x 10 gaan oid en eneco failliet als ze niks doen bijv.
quote:Op maandag 12 juni 2023 15:51 schreef CoolGuy het volgende:
3 jaar is 33ct en 37ct, gemiddeld dus 71ct / 2 = 35,5ct. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd. Dat betekent dat in 2025 en 2026 nog maar 64% van je verbruik (is het verbruik of is het van je opwek? dat maakt nogal een verschil). gesaldeerd worden.
Oftewel, bij een jaarverbruik van 5118 kWh, en daar 36% van wat je moet betalen, komt dat neer op 1.842,48 kWh. Dat tegen gemiddeld 35,5ct = 654 euro. Dat gedeeld door 12 = 54,51 euro per maand energie. Dat is alsnog niks. Dat betekent wel dat ik meer teruglever, want die 36% die ik niet meer mag salderen gooi ik dus terug op het net. Dat is dus die 1842,48 kWh, x 9ct = 165,82 euro die in mindering wordt gebracht op mijn totaalrekening.
Otewel, die 654 euro - zeg even 166 euro = 488 euro / 12 = 40,67 euro per maand die ik aan energie betaal. Hmm, en voor 2026 zou dat dan hetzelfde zijn, ware het niet dat een contract voor 3 jaar dan in de zomer van 2026 afloopt.
Terwijl nu heb ik met 1 jaar 1ct per piek en dal minder, maar dan moet ik over een jaar maar hopen dat als ik dan weer een contract moet afsluiten, dat de prijzen dan zo 'laag' zijn als nu.
Tsk tsk.
Iemand die nog iets ziet wat ik vergeet / fout redeneer, wat ik eventueel nog mee moet/kan nemen in mijn overweging?
Hmmm....goeie. Maar de vraag is, die 80% is wel geroepen, maar dat is nog niet zeker zo, en ik zie dat om eerlijk te zijn ook niet gebeuren. Maar dit is wel een goeie, want dikke kans dat ze dan gaan zeggen 'nee dat is niet wat in je contract staat' want dan is het natuurlijk in hun nadeel.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:16 schreef Leandra het volgende:
Overigens zit je met een terugleververgoeding van minstens 80% van de leveringsprijs nog helemaal niet zo gek, en ik gok dat dat meer gaat zijn dan 9 cent.
Ik zou dus niet vastzetten voorbij 1 januari 2025 om te voorkomen dat ze zich dan op basis van het afgesloten contract niet aan het wettelijke teruglevertarief hoeven houden.
https://www.rijksoverheid(...)egeling-zonnepanelen
maarrrrquote:Op maandag 12 juni 2023 16:53 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, net met Engie aan de telefoon gehangen, want wat er op hun website staat is op zijn minst verwarrend, en misschien wel misleidend.
Hoe dan ook, gaandeweg kwam ik er achter, dat ik bij ELKE energieleverancier in Nederland een vast contract kan afsluiten, behálve bij Engie. Want daar ben ik nu klant, en ik heb een aanbod wat een variabel tarief is, en ik kán nu geen vast contract nemen omdat ik meer teruglever dan ik verbruik. Wanneer ik dat wel kan weten ze niet, want daar zijn ze achter de schermen druk mee bezig. Dat kan dus ook pas ergens in augustus zijn in theorie.
Dat is leuk, maar de prijzen zullen niet heel veel lager worden lijkt mij. Tegelijkertijd stijgen de prijzen van alle andere aanbieders wél, dus nog een maand wachten wil ik niet.
Dus ik blijf vooralsnog bij mijn overstap naar Eneco voor 1 jaar.
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?quote:Op maandag 12 juni 2023 19:10 schreef Elan het volgende:
Zag vandaag iemand die op zijn rijtjeshuis aan beide kanten zonnepanelen had opgehangen.
18 totaal, waarom zou je dat doen, kun je zoveel terugleveren dat het een verdienmodel is?
Bij Vattenfall kan je zelf aanvinken of je je termijnbedrag vast wil zetten of niet. Als je ervoor kiest om het niet vast te zetten passen ze eventueel je termijnbedrag aan na je jaarafrekening.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:01 schreef Elan het volgende:
Volgens mij is dat als je je termijnvedrag idioot hoog zet bijvoorbeeld 1000 euro in de maand en je verbruikt 140 dat ze hem dan mogen aanpassen naar een meer reëel bedrag op basis van je verbruik.
Vattenfall heeft ook een keer mijn termijnbedrag ongevraagd aangepast
quote:Op maandag 12 juni 2023 19:10 schreef Elan het volgende:
Zag vandaag iemand die op zijn rijtjeshuis aan beide kanten zonnepanelen had opgehangen.
18 totaal, waarom zou je dat doen, kun je zoveel terugleveren dat het een verdienmodel is?
Gaat inderdaad best hard met beide, ook kan het natuurlijk zijn dat ze energie opslaan.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?
Of een EV...
Als je allebei hebt/wilt kom je er al vrijwel niet met 18 panelen.
Of ze hebben zoiets van, nu kan ik het nog makkelijk financieren (0%) laat ik het maar doen. Want dan is teruglevering inkomen en betaal je over 20 jaar de panelen terug. Heb je en inflatie, waardestijging van je woning, verlaging van je maandlasten en dan zwijgen we nog over de ev/wp combinatie.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?
Of een EV...
Als je allebei hebt/wilt kom je er al vrijwel niet met 18 panelen.
Staat toch gewoon in het tarievenoverzicht? Alles even openklappenquote:Op maandag 12 juni 2023 20:55 schreef Gerard-Joling het volgende:
En weet iemand wellicht wat de terugleververgoeding is bij een vast contract van Vattenfall (1 jaar)? Nergens te vinden in het aanbod of op de website. Ik kom ook niet langs die vervelende chatbot Nina...
Nee bij mij niet omdat ik nu nog geen zonnepanelen heb. Die komen pas in oktober. Maar bedankt!quote:Op maandag 12 juni 2023 20:59 schreef Guppy het volgende:
[..]
Staat toch gewoon in het tarievenoverzicht? Alles even openklappen![]()
¤ -0,076000 per kWh bij één jaar vast.
Moet je ze niet aan een bepaalde kant van het dak ten opzichte van de zon monteren dan ivm efficiëntie?quote:Op maandag 12 juni 2023 19:31 schreef PS. het volgende:
[..]
[..]
Gaat inderdaad best hard met beide, ook kan het natuurlijk zijn dat ze energie opslaan.
Nee, je hoeft ze niet aan een bepaalde kant van het dak te monteren, hoewel de noordzijde het minst zal opleveren en de zuidzijde het meest, maar met een huis dat een oost- en een westdak heeft of zelfs zuidoost-noordwest, legde ik ook beide dakhelften vol.quote:Op maandag 12 juni 2023 21:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Moet je ze niet aan een bepaalde kant van het dak ten opzichte van de zon monteren dan ivm efficiëntie?
Ze hadden ook een airco zag ik dus wellicht daarom.
Yep, wordt hem ook voor mij.quote:Op maandag 12 juni 2023 14:24 schreef Jor_Dii het volgende:
Coolblue energie zit nu op 1,1686 voor gas en 0,35 en 0,33 voor stroom.
1 jaar vast.
Ik heb deze zojuist afgesloten. Prima tarieven en tot volgend jaar Augustus weinig zorgen meer.
Mis ik hier nu iets?quote:Op maandag 12 juni 2023 17:10 schreef freak1 het volgende:
[..]
maarrrr
als je nu nog bij engie zit zit je nog onder de oude voorwaarden dat je kale levertarief je terugleververgoeding is.. dan boeite het toch niet? waarom dan weggaan voor een slechtere deal?
Ja, hier ervaring met United Consumers. Ben er al heel lang lid (op korting op tanken etc) en sinds 2006 heb ik stroom en gas (nu alleen nog stroom). Eigenlijk altijd tot tevreden tot begin dit jaar.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:04 schreef Regilio_ het volgende:
Zijn hier users die ervaring hebben met united consumers en zo ja, wat is je ervaring als klant bij ze? Hebben sinds een paar dagen het 'scherpste' tarief voor één jaar in mijn geval.
De constructie vind ik nogal (iets te) gehaaid: waar de meeste aanbieders rond de ¤11 pm vaste leveringskosten hebben, rekenen zij ¤22,18. Dit compenseren ze dan met een korting van ¤160. De tarieven van gas en stroom zijn ook scherper te vinden. Zij rekenen het volgende:
Stroom normaal tarief ¤ 0,3394 /kWh
Stroom dal tarief ¤ 0,3324 /kWh Gas ¤ 1,2148 /m3
Ook bepalen zij het termijnbedrag waar ik niet zo van gecharmeerd ben, o.a. daarom bij Greenchoice weggegaan. Benieuwd in hoeverre ze een reëel tarief rekenen en of daar iom met de klantenservice wat aan te doen is.
Dank voor je antwoord!quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:55 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, hier ervaring met United Consumers. Ben er al heel lang lid (op korting op tanken etc) en sinds 2006 heb ik stroom en gas (nu alleen nog stroom). Eigenlijk altijd tot tevreden tot begin dit jaar.
Omdat ze vorig jaar 2x hadden verhoogd (meer mag niet) hebben ze de boot gemist met de grote verhogingen. Dat hebben ze dit jaar dus gecompenseerd door de tarieven bizar te verhogen. Overstappen had geen zin, want overal was het duur.
Ben vorige week naar Oxxio overgestapt. Die hadden een veel betere deal en zoals je zegt lagere leveringskosten en tarieven. Ik vind dat hun berekening voor mijn stroom gebruik ook niet klopt.
Oja en dat ze een mail sturen met "de tarieven zijn verlaagd!!!![]()
![]()
" maar dan blijkt dat de tarieven procentueel slechts ietsjes zakken, maar het teruglevertarief met 44%, dan ben ik meteen klaar
.
Je kan je termijn bedrag online zelf aanpassen, maar daar zitten grenzen aan. Ik heb wel een keer gebeld ivm nieuwe zonnepanelen en toen het termijn bedrag lager laten zetten (ik kon het onderbouwen) via de helpdesk.
Zijn goed bereikbaar en vriendelijk.
Bij Eneco, weliswaar minuscule veranderingen, ook gestegen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:18 schreef Viezig het volgende:
Hey, het dagelijks veranderende aanbod van Vattenfall is sinds vandaag eindelijk veranderd. Heel iets gestegen.
Oxxio ook, gisteren.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 12:50 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Bij Eneco, weliswaar minuscule veranderingen, ook gestegen.
Geen probleem.quote:
Tussen vorige week donderdag en vrijdag zag ik al verschil omdat ik de tarieven hier had gepostquote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Heb ik dan nét op tijd vastgezet? Kan ook nu iets stijgen om te laten zien: kijk, het stijgt om daarmee paniek te zaaien om vervolgens de prijs wat te laten zakken. Zou zomaar kunnen.
Eigenlijk moet je nu niet meer in dit topic komenquote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:02 schreef Mushanga71 het volgende:
Heb ik dan nét op tijd vastgezet? Kan ook nu iets stijgen om te laten zien: kijk, het stijgt om daarmee paniek te zaaien om vervolgens de prijs wat te laten zakken. Zou zomaar kunnen.
Wacht als ik iemand aanmeld krijg ik een bonus.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Geen probleem.
Het is wel de moeite waard er lid te worden. Bij geselecteerde tankstations krijg je 1ct extra korting op tanken. Je kan ook je auto's verzekeren etc. Alle "kortingen" spaar je op en je kunt dat bedrag laten uit betalen. Ik doe dat elke keer bij 100+ euro. Heb al diverse malen uit laten betalen (en vorige week weer)
Ooooh, jamaar ik had een dagaanbieding die al die tijd hetzelfde bleefquote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:07 schreef daNpy het volgende:
[..]
Tussen vorige week donderdag en vrijdag zag ik al verschil omdat ik de tarieven hier had gepost
Eigenlijk niet neequote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:10 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je nu niet meer in dit topic komen
Ik heb eenmaal mn situatie gemeld en voor de rest reageer ik maar inhoudelijk op vragen die ik kan beantwoorden...quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:10 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je nu niet meer in dit topic komen
kun je bij veel gewoon kiezen, Eneco kan tot 90 dagen in de toekomst. Hoeveel dagen anderen hebben durf ik niet te zeggen, Bij Essent heb ik 4 jaar geleden een maand voor het aflopen van mn vaste tarieven verlengd. Dus daar kan in elk geval 30 dagen in de toekomst, zou best meer kunnen zijn.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk de ingangsdatum van een nieuw vast contract? Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stel dat ik toehap, wanneer gaat dat dan in? Per direct? Of per 1 september?
dan moet je in elk geval even zoeken naar de hoogste terugleververgoeding.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:21 schreef Lt.Bookman het volgende:
Wie weet de goedkoopste voor mijn situatie? Die vergelijkingssites nemen niet alle aanbieders mee merk ik.
• 1 jaar vast
• c.a. 1000 m³ gas*
• c.a. -400 KWh electriciteit (zonnepanelen)
* Historisch verbruik, maar heb inmiddels nieuwe ramen, extra muurisolatie en een 20 jaar oude ketel vervangen door een nieuwe HR-ketel. Dus verbruik zal normaal wel dalen.
Minimaal ja. Dan heb je heel snel weer > 2,50¤ te pakken.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:51 schreef Homey het volgende:
Ik zou niet gaan kloten om een paar centen verschil. Als shits hits the fan weer in de gasmarkt, gaat er zo een euro bij.
Van variabel naar vast bij vattenfall, 10 juni contract afgesloten en het gaat 1 juli in. De variabele tarieven liggen op 1 juli hoger dan de vaste dus, prima.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk de ingangsdatum van een nieuw vast contract? Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stel dat ik toehap, wanneer gaat dat dan in? Per direct? Of per 1 september?
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:51 schreef Homey het volgende:
Ik zou niet gaan kloten om een paar centen verschil. Als shits hits the fan weer in de gasmarkt, gaat er zo een euro bij.
Energiepartijen zullen gewoon “argumenteren” dat ze duur in hebben moeten kopen richting najaar. Dan schieten de prijzen weer omhoogquote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.
Wel de derde stijging van de gasprijs in een paar weken tijd vandaag.
Alternatieven genoeg? Zoals?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.
Wel de derde stijging van de gasprijs in een paar weken tijd vandaag.
Ze zijn nu hun gasvoorraden aan het vullen voor de winter, als er nou een moment is voor stijgingen is het nu wel.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Energiepartijen zullen gewoon “argumenteren” dat ze duur in hebben moeten kopen richting najaar. Dan schieten de prijzen weer omhoog
De concurrentiemarkt op LNG is gigantisch. Warmtepompen kan je alleen maar stoken op elektra. Deze halen we in de winter voor een goed deel uit gas, maar de gasprijs is ook ernstig beïnvloed door industrie. Betwijfel of dat zo hard werkt. Noors gas heb ik geen idee.quote:
Kortom, er is altijd wel een reden voor snelle prijsstijgingen. Is het niet een oorlog, een pandemie; is het wel het klimaat en/of (daarmee verbonden energie) transities. De burger zelf kan geen kant op want link of rechtsom zal die energie nodig hebben. De gedachte dat iemand op zijn flat linksboven autonoom kan zijn in een eigen energievoorziening, is goed voor sprookjesverhalen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze zijn nu hun gasvoorraden aan het vullen voor de winter, als er nou een moment is voor stijgingen is het nu wel.
Wat ik begrepen heb is dat die LNG schepen momenteel doorvaren naar Azië omdat de gasprijs in Europa te laag ligt. Maar stel die zou stijgen, dan zou dat wel weer kunnen lonen. Dan heb je niet direct een gasprijs van 2.25 voor nodig.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De concurrentiemarkt op LNG is gigantisch. Warmtepompen kan je alleen maar stoken op elektra. Deze halen we in de winter voor een goed deel uit gas, maar de gasprijs is ook ernstig beïnvloed door industrie. Betwijfel of dat zo hard werkt. Noors gas heb ik geen idee.
Ik denk wel oprecht dat men de waarde van onze korte termijn LNG contracten overschat
De prijs kan ook dalen of gelijk blijven door een afnemende vraag en/of innovatie, je weet het simpelweg niet.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kortom, er is altijd wel een reden voor snelle prijsstijgingen. Is het niet een oorlog, een pandemie; is het wel het klimaat en/of (daarmee verbonden energie) transities. De burger zelf kan geen kant op want link of rechtsom zal die energie nodig hebben. De gedachte dat iemand op zijn flat linksboven autonoom kan zijn in een eigen energievoorziening, is goed voor sprookjesverhalen.
Eneco heeft minimaal een 22-23 dagen nodig om je de 2 weken bedenktijd door te laten komen en daarna definitief binnen te hengelen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Hmmmmm.... de prijs kan idd dalen maar de totale stijging is altijd - zeker weten en zeker nu, heel veel - meer.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:45 schreef Elan het volgende:
[..]
De prijs kan ook dalen of gelijk blijven door een afnemende vraag en/of innovatie, je weet het simpelweg niet.
Belastingen op energie zitten maar deels in je vaste prijs besloten. Lees het contract er maar op na.
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:17 schreef AnneX het volgende:
Het vastzetten van variabel bij Vattenfall naar vast bij Vattenfall gaf zoveel ‘rust’, dat ik eigenlijk vergeten was hoe het tarief stond vermeld.
Contractdatum: 6 juno . Per 1 julij: 0,311 en 1,266 . Geen panelen.
Zijn er eigenlijk mensen, die alsnog van elders naar Vattenfaal overgaan? Of zich al hebben aangemeld daar.
En zo ja…wat is dan momenteel het tarief?
Heb je die nu nog niet gesaldeerd?quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.
Laiverd…geen panelen staat er.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.
Nee panelen 28-5 j.l. gelegd dus moet nog 2 maanden zon hebben om de dure periode december t/m juli te dekken.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb je die nu nog niet gesaldeerd?
Ik zit nu zelfs in de plus, en mijn huidige contract ging 3 september in, dus ik had ook nog achterstand van vorig jaar in te halen.
Dat is gelijk de reden dat ik per 1 juli naar een ander ga: salderen, prijsplafond, ongunstige datum jaarafrekening, van 1 januari tot 1 juli en van 1 juli tot 1 januari zit ik eigenlijk altijd goed qua salderen, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat dat met het prijsplafond en het afronden daarvan weer goed gaat komen, en zeker niet als ik dan per 1 januari een ander contract zou willen.
Ah, dat verandert de zaak idd wel.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee panelen 28-5 j.l. gelegd dus moet nog 2 maanden zon hebben om de dure periode december t/m juli te dekken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vooral kijken wat je veel gebruikt, is dat gas of stroom? En vul je verbruik gewoon even in bij gaslicht.com bijvoorbeeld, om te zien welke leveranciers zij adviseren.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:26 schreef deedeetee het volgende:
Mijn contract bij essent loopt 28 juni af en kan wrs beter overstappen op een andere aanbieder. want essent blijkt erg duur te zijn.
Heb geen zonnepanelen en verbruik relatief veel, ga royaal over het prijsplafond heen. Wat is een goedkopere veilige aanbieder ? Ga 3 jr vast doen.
Vattenfall of eneco of mss oxxio ? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kom er zelf niet uit online.
Dat weet ik nu juist niet. alleen dat ik veel meer dan gemiddeld verbruik. Vorig jaar zomer was dat over het jaar dáárvoor 4640 stroom en 1654 gas. Da's best veel toch ? Heb nog geen jaarafrekening van dit jaar dat krijg ik in juli pas denk ik.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vooral kijken wat je veel gebruikt, is dat gas of stroom? En vul je verbruik gewoon even in bij gaslicht.com bijvoorbeeld, om te zien welke leveranciers zij adviseren.
Voor iemand die veel stroom maar weinig gas verbruikt kan het advies heel anders zijn dan voor iemand die veel gas en weinig stroom verbruikt, en voor iemand die veel gas en veel stroom gebruikt nog weer anders.
even op de details klikken en kijken waar het verschil in zit. Kan in de tarieven zitten, kan ook in de netbeheerderskosten zitten die op 1 van de sites verkeerd wordt weergegeven.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:34 schreef Lt.Bookman het volgende:
Ik krijg via Pricewise en Independer andere tarieven dan op de sites van de energieleveranciers zelf. Scheelt echt tot ¤500 per jaar. Iemand enig idee hoe dat zit?
dat zeg ik omdat de terugleververgoeding die jij in de app ziet, niet hetzelfde is als de terugleververgoeding die je echt krijgt. voor alle bestaande klanten is de terugleververgoeding gelijk aan het kale tarief. bij een 32/36 zal dat rond de 17/21 zijn. ruim het dubbele van wat je in de app ziet.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 11:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mis ik hier nu iets?
Ik heb nog een vast contract, bij Engie. Dat contract houdt op op 1 juli, dan zijn de 3 jaar om. In de Engie app krijg ik nu een aanbod voor een variabel contract, met 37,3ct afname, en 8ct TLV, en 6,79 per maand vaste leveringskosten. Dat is hun aanbod.
Ik probeerde gewoon weer een vast contract te nemen bij Engie, maar dat kan niet omdát ik meer teruglever dan afneem. Voor de mensen in die situatie is het niet mogelijk nog om een vast contract bij Engie te nemen. Daar zijn ze mee bezig maar er is geen zicht op wanneer dat rond is.
Maar ik wil vastigheid, ik wil geen variabel contract. Dus besloot ik een jaar naar Eneco te gaan. Dat is dan 32ct dal en 36ct piek, met een TLV van 9ct en 6 euro vaste leveringskosten.
Jij zegt dat ik dat niet moet doen. Dat vind ik prima, maar ik wil graag begrijpen waarom je dat zo ziet. Misschien dat ik dan wel mijn Eneco contract afzeg, want ik zit nog ruim binnen de bedenktijd.
Op de afrekening van vorig jaar staan je meterstanden toch?quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat weet ik nu juist niet. alleen dat ik veel meer dan gemiddeld verbruik. Vorig jaar zomer was dat over het jaar dáárvoor 4640 stroom en 1654 gas. Da's best veel toch ? Heb nog geen jaarafrekening van dit jaar dat krijg ik in juli pas denk ik.
Mehh, ik had die warmtepomp vorig jaar ook al, en vorig jaar leverde ik ook alsnog 1000+ kWh terug. Maar ook al zeg ik dat, ze mogen mij nu simpelweg geen vast contract aanbieden, ook al zeg ik whatever. Dat is dus puur omdat het in hun nadeel is.quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat zeg ik omdat de terugleververgoeding die jij in de app ziet, niet hetzelfde is als de terugleververgoeding die je echt krijgt. voor alle bestaande klanten is de terugleververgoeding gelijk aan het kale tarief. bij een 32/36 zal dat rond de 17/21 zijn. ruim het dubbele van wat je in de app ziet.
wat ook meteen het issue is mbt waarom ze je niet als klant willen.
ik zou gewoon zeggen vrienden, dat terugleveren gaat dit jaar waarschijnlijk sowieso niet lukken want we hebben een warmtepomp dus ik verwacht een hoger energie verbruik. of het waar is of niet, kunnen ze toch niet controleren..
Europese windstroom doet het ook als je op vakantie gaat.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:18 schreef deedeetee het volgende:
Wat is het verschil tussen Nederlandse windstroom en Europese windstroom ? Behalve de prijs dan ?
quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:20 schreef JeOma het volgende:
[..]
Europese windstroom doet het ook als je op vakantie gaat.
Waarom staat het verkeerde tarief dan in de app?quote:Op woensdag 14 juni 2023 12:34 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat zeg ik omdat de terugleververgoeding die jij in de app ziet, niet hetzelfde is als de terugleververgoeding die je echt krijgt. voor alle bestaande klanten is de terugleververgoeding gelijk aan het kale tarief. bij een 32/36 zal dat rond de 17/21 zijn. ruim het dubbele van wat je in de app ziet.
wat ook meteen het issue is mbt waarom ze je niet als klant willen.
ik zou gewoon zeggen vrienden, dat terugleveren gaat dit jaar waarschijnlijk sowieso niet lukken want we hebben een warmtepomp dus ik verwacht een hoger energie verbruik. of het waar is of niet, kunnen ze toch niet controleren..
Ja, je schrijft Vattenfall verkeerd.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:28 schreef Elan het volgende:
Hier ook 3 jaar vast, we zaten bij Rattenval en daar blijven we vanwege die 25%, dit zijn de tarieven:
[ afbeelding ]
Als iemand nog op of aanmerkingen of tips hoor ik ze graag.
Staat er bij mij bij Eneco ook, daar staat gewoon 9 cent, maar ik heb tot 1 juli recht op de terugleververgoeding zoals die is afgesproken in het contract, omdat ze de verlaging niet tijdig gecommuniceerd hebben.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:37 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarom staat het verkeerde tarief dan in de app?
[..]
Ja, je schrijft Vattenfall verkeerd.
Aah okequote:Op woensdag 14 juni 2023 14:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Staat er bij mij bij Eneco ook, daar staat gewoon 9 cent, maar ik heb tot 1 juli recht op de terugleververgoeding zoals die is afgesproken in het contract, omdat ze de verlaging niet tijdig gecommuniceerd hebben.
Je kan ook apart overstappen een voor gas en een voor elektra.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:45 schreef Hupje het volgende:
@:Leandra Gezien jij zo goed bent in zo'n tijdspad, misschien wil je hier ook over meedenken: april jaarafrekening: 800m3 gas, 900kwh verbruik na salderen (zal komend jaar wat meer zijn). Is er dan een gunstig moment om over te stappen?
Stap ik over bij zomertarieven, dan krijg ik weinig voor mijn opgewekte stroom en stap ik over bij de jaarafrekening (meest gunstig voor salderen, denk ik?) dan zijn de tarieven hoger.
Ik vind het wat lastig in te schatten hoe de (teruglever)tarieven in ieder seizoen zijn, daarbij heb je nog verbruik na salderen dus dan maakt het sowieso niet uit wat het teruglevertarief is (tenminste niet tot 1 januari 2025).quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:45 schreef Hupje het volgende:
@:Leandra Gezien jij zo goed bent in zo'n tijdspad, misschien wil je hier ook over meedenken: april jaarafrekening: 800m3 gas, 900kwh verbruik na salderen (zal komend jaar wat meer zijn). Is er dan een gunstig moment om over te stappen?
Stap ik over bij zomertarieven, dan krijg ik weinig voor mijn opgewekte stroom en stap ik over bij de jaarafrekening (meest gunstig voor salderen, denk ik?) dan zijn de tarieven hoger.
Oh ja, toen pakte ik mijn laptop om het contract erbij te zoeken en was ik ondertussen met de mails aan de gangquote:
Maar stel ik stap over per 1-7 dan heb ik dan een negatieve elektra stand. Die gaan ze dan toch aan me uitbetalen, of niet? En daar krijg ik dan minder voor dan het me kost om stroom in te kopen bij de volgende maatschappij.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het wat lastig in te schatten hoe de (teruglever)tarieven in ieder seizoen zijn, daarbij heb je nog verbruik na salderen dus dan maakt het sowieso niet uit wat het teruglevertarief is (tenminste niet tot 1 januari 2025).
Dus voor salderen maakt het niet uit, als je meer teruglevert dan je afneemt maakt het wel uit wat de teruglevertarieven zijn en moet je dus even inschatten of je op een 1 januari of 1 juli traject wilt zitten of gewoon wilt blijven gaan zoals je doet.
Je verbruik is iig onder het prijsplafond dus daar hoef je je sowieso al niet druk om te maken.
Dat vind ik dan weer onoverzichtelijk, eigenlijk.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je kan ook apart overstappen een voor gas en een voor elektra.
Yep, die gaan ze dan uitbetalen.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:08 schreef Hupje het volgende:
[..]
Maar stel ik stap over per 1-7 dan heb ik dan een negatieve elektra stand. Die gaan ze dan toch aan me uitbetalen, of niet? En daar krijg ik dan minder voor dan het me kost om stroom in te kopen bij de volgende maatschappij.
Daarnaast gaat mijn meter best hard achteruit in de zomer en weer heul hard vooruit in de winter.De vraag is of ik dat gecompenseerd krijg voor het prijsplafond. Maar dat is alleen maar dit jaar natuurlijk.
Nvm. De tarieven zijn exact hetzelfde als de aanbieding die ik kreeg 2 weken geledenquote:Op woensdag 14 juni 2023 14:28 schreef Elan het volgende:
Hier ook 3 jaar vast, we zaten bij Rattenval en daar blijven we vanwege die 25%, dit zijn de tarieven:
[ afbeelding ]
Dat is mooi, want ik zit inmiddels in de plus sinds 3 september (als in: meer teruggeleverd dan afgenomen).quote:Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting
en vaste leveringskosten.
Oei.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:39 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
De elektra tarieven zijn een ietsiepietsie gedaald ten opzichte van de aanbieding die ik kreeg voor 3 jaar vast. Dat was toen 0,33 cent. Gas is hetzelfde.
Zie mijn aanpassing. Exact hetzelfde maar ik had in mijn hoofd naar boven afgerond: 0,33 en 1,33quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Oei.
Kun je nog annuleren? Of loont het überhaupt niet denk je?
maa dat weten zij niet. als ze aangeven dat het een issue is omdat je te veel terugleverd zeg dan dat je situatie is veranderd en je het daarom voor 3 jaar vast wil. weten zij veelquote:Op woensdag 14 juni 2023 12:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mehh, ik had die warmtepomp vorig jaar ook al, en vorig jaar leverde ik ook alsnog 1000+ kWh terug. Maar ook al zeg ik dat, ze mogen mij nu simpelweg geen vast contract aanbieden, ook al zeg ik whatever. Dat is dus puur omdat het in hun nadeel is.
Maar ik wil vastigheid, en als dat bij hun niet kan, dan maar bij iemand anders. Die TLV boeit me nu nog niet. Die gaat me wel boeien vanaf 2025 maar dat is het nu nog niet.
Teveel afleiding voor jou hahaquote:Op woensdag 14 juni 2023 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh ja, toen pakte ik mijn laptop om het contract erbij te zoeken en was ik ondertussen met de mails aan de gang![]()
![]()
Snap je ook gelijk waarom ik geen mail op mijn telefoon ontvang![]()
Mja, ik zie het probleem niet zo. Als je met iemand samen woont ontvang je als huishouden meestal ook twee telefoonrekeningen. Of twee zorgverzekeringen. water is ook los van gas en elektra. Het zijn gewoon andere producten die je in koopt, waar je ze koopt is dan imho niet zo relevant.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:09 schreef Hupje het volgende:
[..]
Dat vind ik dan weer onoverzichtelijk, eigenlijk.
Ethiek in dit land. Ver te zoeken.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
maa dat weten zij niet. als ze aangeven dat het een issue is omdat je te veel terugleverd zeg dan dat je situatie is veranderd en je het daarom voor 3 jaar vast wil. weten zij veel
quote:Op woensdag 14 juni 2023 16:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ethiek in dit land. Ver te zoeken.
Dat heb ik geprobeerd. Dat wordt 'm dus niet.quote:Op woensdag 14 juni 2023 15:52 schreef freak1 het volgende:
[..]
maa dat weten zij niet. als ze aangeven dat het een issue is omdat je te veel terugleverd zeg dan dat je situatie is veranderd en je het daarom voor 3 jaar vast wil. weten zij veel
roamingkostenquote:Op woensdag 14 juni 2023 13:18 schreef deedeetee het volgende:
Wat is het verschil tussen Nederlandse windstroom en Europese windstroom ? Behalve de prijs dan ?
Geen reet, stroom is stroomquote:Op woensdag 14 juni 2023 13:18 schreef deedeetee het volgende:
Ja ik zo overal zoeken, achter de bank, in de kruipruimte, maar geen ethiek te vinden.quote:Op woensdag 14 juni 2023 16:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, mooi is dat meneer moddereter, de ethiek is weer ver te zoeken
mwah. fair pointquote:Op woensdag 14 juni 2023 16:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ethiek in dit land. Ver te zoeken.
Dat maakt misleiding niet goed.quote:Op woensdag 14 juni 2023 17:40 schreef freak1 het volgende:
[..]
mwah. fair point
zou daar normaal ook nooit zo van zijn.. maar vind het ook bijzonder on-etisch van een energie maatschappij dat ze wel een vast contract aan willen bieden als ze zeker zijn dat ze kunnen verdienen, maar als er een kansje is dat ze wellicht wat moeten betalen, en dan niet in de vorm van boetes, maar iets moeten betalen voor iets wat ze dan ook afnemen en waar ze zelf ook weer geld mee verdienen maar niet genoeg in hun optiek, dan vind ik het wel gezegend..
en daarom zei ik ook, fair point. het is idd misleiding..quote:Op woensdag 14 juni 2023 17:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat maakt misleiding niet goed.
Gaat er van deze tarieven dan nog 25% van af? Ik heb vorige week een nieuw 3-jarig contract afgesloten bij een andere maatschappij (als nieuwe klant) en die zijn gunstiger dan die tabel van jou. Vooral op gas scheelt het behoorlijk.quote:Op woensdag 14 juni 2023 14:28 schreef Elan het volgende:
[ afbeelding ]
Nee is met korting.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:07 schreef Papabear het volgende:
[..]
Gaat er van deze tarieven dan nog 25% van af? Ik heb vorige week een nieuw 3-jarig contract afgesloten bij een andere maatschappij (als nieuwe klant) en die zijn gunstiger dan die tabel van jou. Vooral op gas scheelt het behoorlijk.
Zo denk ik ook. Ook een laag verbruik dus die paar cent per kuub maakt me niet uit. Ik twijfel nog wel heel erg tussen 1 en 3 jaar, dus daarom nog niet vastgezet.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee is met korting.
Wat is behoorlijk? Zit je bij Oxxio?
Sowieso krijgen we op electra 25% korting en gas verbruiken we maar 500 kuub per jaar, als dat 10 cent per kuub zou schelen is het me het overstappen niet waard.
Ik denk dat de Europese windstroom gewoon grijze stroom is met een gekochte Garanties van Oorsprong.quote:Op woensdag 14 juni 2023 13:18 schreef deedeetee het volgende:
Oxxio inderdaad. Scheelt 12 cent per kuub gas incl. heffingen en btw.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee is met korting.
Wat is behoorlijk? Zit je bij Oxxio?
Sowieso krijgen we op electra 25% korting en gas verbruiken we maar 500 kuub per jaar, als dat 10 cent per kuub zou schelen is het me het overstappen niet waard.
Is Oxxio wel een beetje fatsoenlijk tegenwoordig dan? Mijn moeder is in de stad jaaaaren geleden opgelicht door Oxxio met een 'gratis' iPadquote:Op woensdag 14 juni 2023 20:39 schreef Papabear het volgende:
[..]
Oxxio inderdaad. Scheelt 12 cent per kuub gas incl. heffingen en btw.
Ik zit nog onder de 500 kuub, maar daar gaat het niet om.
Waar het mij om gaat is dat die zogenaamde 25% korting blijkbaar complete onzin is.
Heeft ze de iPad niet gekregen dan?quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Is Oxxio wel een beetje fatsoenlijk tegenwoordig dan? Mijn moeder is in de stad jaaaaren geleden opgelicht door Oxxio met een 'gratis' iPad![]()
Nouja opgelicht is niet het goede woord want eigenlijk gewoon stom van haar kant. Maar was bijna niet onder dat contract uit te komen, anderhalf uur in de wacht gestaan om te bellen met een of ander 0900-nummer a 0.35 cent per minuut. Moest via een aangetekende brief om te annuleren, man wat een gezeik.
Dan betaal ik liever een paar tientjes per jaar meer voor een fatsoenlijke klantenservice.
Oxxio was tot een jaar of 7 geleden een complete oplichtersbende met vreselijk agressieve colportage. Ik heb letterlijk een stel van die hufters naar buiten geschopt omdat ze het verdomde om te vertrekken.quote:Op woensdag 14 juni 2023 20:44 schreef Elan het volgende:
[..]
Is Oxxio wel een beetje fatsoenlijk tegenwoordig dan? Mijn moeder is in de stad jaaaaren geleden opgelicht door Oxxio met een 'gratis' iPad![]()
Nouja opgelicht is niet het goede woord want eigenlijk gewoon stom van haar kant. Maar was bijna niet onder dat contract uit te komen, anderhalf uur in de wacht gestaan om te bellen met een of ander 0900-nummer a 0.35 cent per minuut. Moest via een aangetekende brief om te annuleren, man wat een gezeik.
Dan betaal ik liever een paar tientjes per jaar meer voor een fatsoenlijke klantenservice.
Ik heb een keer een melding bij de gemeente gedaan om de overlast van die colporteurs. Kreeg op ons kleine winkelcentrum, binnen 30 meter 3x een oxxio colporteur achter me aan. Ze waren al een tijdje bezig maar 3x in een paar minuten op dat kleine stukje was echt de grens.quote:Op woensdag 14 juni 2023 22:00 schreef Papabear het volgende:
[..]
Oxxio was tot een jaar of 7 geleden een complete oplichtersbende met vreselijk agressieve colportage. Ik heb letterlijk een stel van die hufters naar buiten geschopt omdat ze het verdomde om te vertrekken.
Stelletje tyfuslijers.
Oxxio was echt mijn allerlaatste keus, dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens
Gelukkig is dat nu wel verleden tijd.
Waarom zou iemand stressen over TTF?quote:Op donderdag 15 juni 2023 12:41 schreef skrn het volgende:
TTF gaat weer helemaal omhoog.
Nou ja, ik hoef er niet meer om te stressen.
Ik wil goedkoop gas, natuurlijk.quote:Op donderdag 15 juni 2023 12:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom zou iemand stressen over TTF?
Waar betaal je dan de TTF tarieven?quote:
Kan een indicator zijn dat consumentengasprijs omhoog gaat.quote:Op donderdag 15 juni 2023 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waar betaal je dan de TTF tarieven?
Dat is wel heel voorbarigquote:Op donderdag 15 juni 2023 12:56 schreef skrn het volgende:
[..]
Kan een indicator zijn dat consumentengasprijs omhoog gaat.
... kom op zeg.quote:
Jazeker, want het zijn dagtarievenquote:Op donderdag 15 juni 2023 13:46 schreef Viezig het volgende:
[..]
... kom op zeg.
Het is voorbarig om te zeggen dat als de prijzen waarvoor leveranciers hun gas inkopen stijgen, dat misschien effect heeft op de prijzen voor consumenten?
Laat maar.quote:Op donderdag 15 juni 2023 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Jazeker, want het zijn dagtarieven
Omdat ze hiervoor nauwelijks relevant waren voor je eigen huishouden.quote:Op donderdag 15 juni 2023 13:58 schreef Elan het volgende:
Grappig dat mensen zich ineens op grote schaal bezighouden met markten waarvan ze daarvoor van het bestaan nog niet af wisten.
Alsof de gemiddelde sterveling daar wijzer van gaat worden.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:11 schreef skrn het volgende:
[..]
Omdat ze hiervoor nauwelijks relevant waren voor je eigen huishouden.
Dat komt omdat hopen mensen voorheen vooral bezig waren met het goedkoopste te krijgen, en daarom de prijzen niet vast hadden staan want zodra je dat doet kun je niet meer profiteren van prijsdalingen en de 'welkomstbonus'.quote:Op donderdag 15 juni 2023 13:58 schreef Elan het volgende:
Grappig dat mensen zich ineens op grote schaal bezighouden met markten waarvan ze daarvoor van het bestaan nog niet af wisten.
Correct, maar de helft van je rekening zijn belastingen en die liggen niet verankerd in het vaste contract dus het is verstandig als mensen niet alleen vastzetten maar ook blijven investeren in verduurzaming in en rond de woning..quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat komt omdat hopen mensen voorheen vooral bezig waren met het goedkoopste te krijgen, en daarom de prijzen niet vast hadden staan want zodra je dat doet kun je niet meer profiteren van prijsdalingen.
Maar mensen waren helemaal niet bezig met het nadeel daarvan, namelijk dat de prijzen ook kunnen stijgen, zoals nu gebeurde, en die mensen gaan allemaal nat. Die denken nu allemaal dat gaat mij niet nog een keer gebeuren, want ze zijn nu allemaal wakker geschud.
Maar die betaalde je ook al in je vaste contract, dus dat is niet hetgene dat (zo snel) wijzigt. Het is de energieprijs die alsmaar lager werd, en daar zaten mensen als haviken boven op want er viel een euro te winnen. Net als die welkomstbonussen. Als er wat te halen valt zijn mensen er als de kippen bij.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:47 schreef Elan het volgende:
[..]
Correct, maar de helft van je rekening zijn belastingen en die liggen niet verankerd in het vaste contract dus het is verstandig als mensen niet alleen vastzetten maar ook blijven investeren in verduurzaming in en rond de woning..
Daarom is er dit topic, toch. Wat speculatie, wat onderbouwing, wat info uitwisselen, elkaar wijzen om gunstige danwel hele rare tarieven.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Alsof de gemiddelde sterveling daar wijzer van gaat worden.
We zijn dit jaar gedaald van 80¤ naar ¤23 euro en stijgen nu naar ¤38. Oftewel een kwart van de daling is nu gecorrigeerd. What's next, zeg jij het maar?
quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:52 schreef PieterCornelis het volgende:
De tarieven bij Eneco voor 3 jaar vast zijn toch weer iets gestegen...
Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar vast en Eneco Gas 3 jaar vast.
Groene stroom:
Leveringskosten (normaaltarief)
¤ 0,22910/kWh Leveringskosten (¤ 0,21880/kWh = + ¤ 0,01030/kWh)
¤ 0,15245/kWh Energiebelasting
¤ 0,00000/kWh Opslag duurzame energie
--------------------
¤ 0,38155/kWh (Was ¤ 0,37125/kWh)
Leveringskosten (daltarief)
¤ 0,18871/kWh Leveringskosten (¤ 0,17549/kWh = + ¤ 0,01322/kWh)
¤ 0,00/kWh Opslag duurzame energie
--------------------
¤ 0,34116/kWh (Was ¤ 0,32794/kWh)
Gas:
¤ 0,71559/m³ Leveringskosten (¤ 0,64901/m³ = + ¤ 0,06658/m³)
¤ 0,59266/m³ Energiebelasting
¤ 0,00000/m³ Opslag duurzame energie
--------------------
¤ 1,30825/m³ (Was ¤ 1,24167/m³)
Ik heb afgelopen zaterdag 1 jaar gepakt bij Eneco, dat was toen nog 32 en 36 cent.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:52 schreef PieterCornelis het volgende:
Groene stroom:
--------------------
--------------------
Gas:
--------------------
Mensen die tegen de stroom in durfden gaan worden vaker beloond dus het zou zomaar kunnen dat mensen die dat nu doen dat ook worden, door bijvoorbeeld te kiezen voor een dynamisch contract want angst is al net zo'n slechte raadgever als pure hebzucht..quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die betaalde je ook al in je vaste contract, dus dat is niet hetgene dat (zo snel) wijzigt. Het is de energieprijs die alsmaar lager werd, en daar zaten mensen als haviken boven op want er viel een euro te winnen. Net als die welkomstbonussen. Als er wat te halen valt zijn mensen er als de kippen bij.
Niks mis mee, maar die medaille heeft ook een andere kant, en alle mensen die gretig waren op bonussen en een cent minder moeten betalen stonden op hun achterste poten toen ineens het nadeel van die strategie duidelijk werd.
En allemaal dié mensen zijn nu wakker en denken dat gebeurt me niet nog een keer.
Toen de inflatie gierend uit de hand liep was dat jaquote:ja, verduurzamen is zinnig ja, maar als je dat in het verleden riep hier dan was het direct dat mensen (waaronder jij) riepen 'ja maar mensen hebben dat geld niet liggen'. Nee, dat zal, maar dat laat onverlet dat het alsnog wel verstandig is om te verduurzamen.
Nou, ik heb een jaar gedaan omdat;quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:55 schreef skrn het volgende:
[..]
Daarom is er dit topic, toch. Wat speculatie, wat onderbouwing, wat info uitwisselen, elkaar wijzen om gunstige danwel hele rare tarieven.
Ik denk dat het nu een mooie tijd is om voor een relatief lange tijd, zeg een jaar, de prijzen vast te zetten.
Wat ook kan, is weer gokken om een pislauwe winter, zo lang mogelijk wachten, en kijken of de weergoden ons gunstig gezind zijn.
Dat zal allemaal wel maar die TTF markt is nog volatieler als de cryptomarkt. Die 10 of 20% die er nu bij komt staat in geen enkele verhouding met hoe hard het naar beneden is gekomen sinds pak hem beet maart. Zou oppassen met daar gelijk conclusies aan verbinden voor de prijsontwikkeling op de (middel)lange termijn.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:55 schreef skrn het volgende:
[..]
Daarom is er dit topic, toch. Wat speculatie, wat onderbouwing, wat info uitwisselen, elkaar wijzen om gunstige danwel hele rare tarieven.
Ik denk dat het nu een mooie tijd is om voor een relatief lange tijd, zeg een jaar, de prijzen vast te zetten.
Hou niet van gokken, heb het lekker vastgezet.quote:Wat ook kan, is weer gokken om een pislauwe winter, zo lang mogelijk wachten, en kijken of de weergoden ons gunstig gezind zijn.
Het is wachten op de eerste paniekberichten op de energievergelijkingssites om mensen te overtuigen toch echt hun tarieven langer vast te zetten.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:52 schreef PieterCornelis het volgende:
Groene stroom:
--------------------
--------------------
Gas:
--------------------
Die mensen worden ook vaker gestraft, want het zijn niet de mensen die nog gewoon een vast contract hadden die ineens op hun achterste poten stonden en schreeuwden dat het allemaal belachelijk was he.quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Mensen die tegen de stroom in durfden gaan worden vaker beloond dus het zou zomaar kunnen dat mensen die dat nu doen dat ook worden, door bijvoorbeeld te kiezen voor een dynamisch contract want angst is al net zo'n slechte raadgever als pure hebzucht..
[..]
Toen de inflatie gierend uit de hand liep was dat jaEven 30k aftikken en jij deed alsof dat de normaalste zaak van de wereld was. Viel overigens niet alleen mij op hoe makkelijk jij daar over deed
.
Maar heb destijds wel altijd gezegd dat er voor sparen een goed idee was. Alleen is dat lastig als boodschappen elke maand 10% duurder zijn en je 500+ in de maand kwijt bent aan je energierekeningNog los van de prijzen die je destijds betaalde voor zonnepanelen, want ja iedereen wilde ze natuurlijk wel hebben. En het liefst per direct.
Inmiddels is die hele inflatiestorm wel wat gaan liggen kunnen we concluderen, dan moet je je niet laten verblinden door lagere tarieven en verder weer 3 jaar lang in de passieve modus schieten qua verduurzamingen.
Ik zie de wereld niet zo zwart-wit als jou, het is volkomen begrijpelijk dat mensen kiezen voor een goedkopere aanbieder met lagere tarieven en niet voor zonnepanelen kiezen als daar geen noodzaak voor is door relatief lage stroomprijzen. Je kan nu eenmaal niet alles voorzien. Die mensen zijn over het algemeen ook helemaal niet gestraft want er is tenslotte een landelijk prijsplafond afgesproken.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die mensen worden ook vaker gestraft, want het zijn niet de mensen die nog gewoon een vast contract hadden die ineens op hun achterste poten stonden en schreeuwden dat het allemaal belachelijk was he.
Een dynamisch contract is niet zo handig met zonnepanelen, tenzij je die elke keer gaat uitzetten als je terug levert, maar dat zullen veruit de meeste mensen niet doen.
Het kost nu nog steeds 30k hoor, warmtepompen en zonnepanelen zijn niet noemenswaardig goedkoper geworden in de afgelopen maand dacht ik.
Ja iedereen wilde toen ineens zonnepanelen hebben, want eerder, tot jaren geleden, toen die dingen veel en veel goedkoper waren, toen wilde die mensen ze niet, maar ineens wordt duidelijk dat het wel handig was geweest om ze toch te hebben, en dan willen ze ze en masse ineens tóch hebben. Ja, dan gaat de prijzen wel naar boven toe natuurlijk.
Dat niet laten verblinden door lage tarieven en niets doen qua verduurzamen wordt al heel lang geroepen dat dat geen strak plan is, maar die mensen werden hier dan weer verketterd.
Ik heb de tarieven dus nu vastgezet voor 1 jaar.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel maar die TTF markt is nog volatieler als de cryptomarkt. Die 10 of 20% die er nu bij komt staat in geen enkele verhouding met hoe hard het naar beneden is gekomen sinds pak hem beet maart. Zou oppassen met daar gelijk conclusies aan verbinden voor de prijsontwikkeling op de (middel)lange termijn.
[..]
Hou niet van gokken, heb het lekker vastgezet.
Waarom neem je niet een jaarcontract van 1 juli 2023-1 juli 2024? Oftewel: kun je uitleggen wat het voordeel is van 1 januari als ingangsdatum voor een jaarcontract?quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:32 schreef Leandra het volgende:
Ik ga per 1 juli van Eneco naar een variabel tarief bij Vattenfall, maar... geen gas, zonnepanelen en overproductie.
Per 1 januari dan weer (elders) een jaarcontract, want de terugleververgoeding is bij Vattenfall te laag op de vaste contracten.
1,17 is gewoon prima, jij zal in elk geval niet in een koud huis zitten zonder de afweging te moeten maken of je wel/niet een nier wil afstaanquote:Op donderdag 15 juni 2023 15:13 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik heb de tarieven dus nu vastgezet voor 1 jaar.
Waarom?
- Die overstapboete is ingegaan per 1 juni 2023, waardoor leveranciers nu contracten voor 1 jaar of langer willen aanbieden.
- Gasprijzen zijn al sinds augustus 2023 dalende, en ik denk dat de dalende trend is gestopt.
- Ik heb ook als volgt geredeneerd, onder de 1 euro / m3 zal niet meer voorkomen, 1,45 euro / m3 was prijsplafond, als er een jaarcontract komt dat er tussenin zit, pak ik deze.
- Dus vandaar dat ik heb toegehapt op 1,17 euro / m3, hoewel ik nog tot 1 augustus kan wachten. Of zelfs variabel zou kunnen nemen, en pas later vast kan zetten.
Mijn onderbouwing.
Ik heb geen idee, maar ik heb een warmtepomp genomen omdat de huidige aan/voorbij zijn economische levensduur was, en de levertijden op die dingen een half jaar of langer zijn. Voor een niet grondgebonden warmtepomp zijn de wachttijden korter dan voor andere warmtepompen, omdat de meeste mensen een dergelijke pomp niet hebben, omdat je die niet achteraf zo makkelijk aan kunt laten leggen in bestaande woningen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Ik zie de wereld niet zo zwart-wit als jou, het is volkomen begrijpelijk dat mensen kiezen voor een goedkopere aanbieder met lagere tarieven en niet voor zonnepanelen kiezen als daar geen noodzaak voor is door relatief lage stroomprijzen. Je kan nu eenmaal niet alles voorzien. Die mensen zijn over het algemeen ook helemaal niet gestraft want er is tenslotte een landelijk prijsplafond afgesproken.
Mijn zwager heeft een offerte laten maken voor een warmtepomp (ook nog eens bij hetzelfde bedrijf) die ligt liefst 20 % lager dan oktober vorig jaar. Ik lees daar wel wat tegenstrijdige berichten over eerlijk gezegd. De ene keer dat ze goedkoper zijn geworden door overproductie de volgende maand zijn ze duurder dan ooit. De waarheid zal wel in het midden liggen.
Voor 1 jaar vast staan de prijzen nu op:quote:Op donderdag 15 juni 2023 14:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
[..]
Ik heb afgelopen zaterdag 1 jaar gepakt bij Eneco, dat was toen nog 32 en 36 cent.
Ik ben niet meer vatbaar voor de paniekberichten, ik heb het al voor 3 jaar vastgezet, kakken de marktprijzen in dan is het jammer maar helaas. Stijgen de prijzen wel en/of naar het niveau van afgelopen december/januari dan hebben wij rust in de tent. (Nu is er eigenlijk al wel iets van rust, en dat kost ook wat.)quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is wachten op de eerste paniekberichten op de energievergelijkingssites om mensen te overtuigen toch echt hun tarieven langer vast te zetten.
Omdat ik niet weet of er volgend jaar nog half-jaar contracten zijn.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waarom neem je niet een jaarcontract van 1 juli 2023-1 juli 2024? Oftewel: kun je uitleggen wat het voordeel is van 1 januari als ingangsdatum voor een jaarcontract?
Wat voor gezeur verwacht je dan met de afbouw van de salderingsregeling en een jaarcontract dat halverwege het jaar begint/eindigt? En ben je niet bang dat het einde van het jaar juist een slecht moment is om een vast contract af te sluiten in verband met mogelijk hogere prijzen?quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat ik niet weet of er volgend jaar nog half-jaar contracten zijn.
Hoewel ik nu het half-jaar contract van 1 juli tot 1 januari bij Eneco heb geannuleerd en voor een variabel contract bij Vattenfall gegaan ben, maar goed...
Nu kreeg ik daar nog een goede terugleververgoeding op, dan zoek ik in november/december wel uit welke leverancier het interessantst is voor een jaarcontract.
Voordeel is ook dat mijn contract dan per 1 januari gelijk loopt met een kalenderjaar, en niet pas per 1 januari 2025.
Ik wil hoe dan ook per 1 januari 2025 een contract hebben dat per kalenderjaar loopt, want dan gaan ze het salderen beperken (64% in 2025 en 2026), en ik wil dit plafondjaar gewoon afsluiten zonder dat daar nog geneuzel over komt.
Dat weet ik niet, maar ik ga het risico niet lopen dat ze opbrengst van het ene jaar in het andere jaar verrekenen omdat het administratief lastig is ofzo, daarbij vind ik het een prettig idee dat mijn stroomjaar een kalenderjaar is, ook fijn dat mijn contract dan gelijk loopt met mijn Excelquote:Op donderdag 15 juni 2023 16:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat voor gezeur verwacht je dan met de afbouw van de salderingsregeling en een jaarcontract dat halverwege het jaar begint/eindigt? En ben je niet bang dat het einde van het jaar juist een slecht moment is om een vast contract af te sluiten in verband met mogelijk hogere prijzen?
Helemaal mee eens, rust in de tent en in je kop is veel belangrijker dan gokken om in de toekomst potentieel een paar tientjes per maand te gaan besparen.quote:Op donderdag 15 juni 2023 15:38 schreef PieterCornelis het volgende:
[..]
Voor 1 jaar vast staan de prijzen nu op:
¤ 0,36897 Normaaltarief. (Kale leveringskosten ¤ 0,21652/kWh)
¤ 0,32768 Daltarief. (Kale leveringskosten ¤ 0,17523/kWh)
Zelf heb ik het vorige week voor 3 jaar vastgezet, met het verbruik van afgelopen jaar blijven we dan onder de ¤ 150,00 met het maandbedrag, een lange koude winter gaat wel bijbetalen worden.
[..]
Ik ben niet meer vatbaar voor de paniekberichten, ik heb het al voor 3 jaar vastgezet, kakken de marktprijzen in dan is het jammer maar helaas. Stijgen de prijzen wel en/of naar het niveau van afgelopen december/januari dan hebben wij rust in de tent. (Nu is er eigenlijk al wel iets van rust, en dat kost ook wat.)
Ik heb een week geleden ook verlengd.quote:Op donderdag 15 juni 2023 20:15 schreef Elan het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, rust in de tent en in je kop is veel belangrijker dan gokken om in de toekomst potentieel een paar tientjes per maand te gaan besparen.
Yep, hier dus ook. Zonneplan leek in het begin ideaal (en dat was het ook, want van november vorig jaar tot nu heb ik er flink profijt van gehad).quote:Op donderdag 15 juni 2023 20:17 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik heb een week geleden ook verlengd.
Eindelijk van dat gezeik af. Zalig.
Als ik hier vanaf 2018 de tarieven per januari en juli selecteer dan is het het ene jaar duurder in januari (2019, 2020) en het andere jaar duurder in juli (2018, 2021, 2022).quote:Op donderdag 15 juni 2023 16:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat voor gezeur verwacht je dan met de afbouw van de salderingsregeling en een jaarcontract dat halverwege het jaar begint/eindigt? En ben je niet bang dat het einde van het jaar juist een slecht moment is om een vast contract af te sluiten in verband met mogelijk hogere prijzen?
Je zat er al voor de nieuwe regels ingingen? Of zat je dat niet?quote:Op donderdag 15 juni 2023 22:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit nog 2 jaar vast bij essent. Eigenlijk zou ik ook wel wat lager willen alleen heb ik dan de overstapboete, zijn er al partijen die die overnemen?
Yup, ik ben wel benieuwd of we echt de oude prijzen niet weer halen. Er ontstaat vanzelf paniek als we wel een koudere winter krijgen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 06:11 schreef Jor_Dii het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)tracten-weer-duurder
Dat gaat sneller dan verwacht
Oh, mijn aanbod is hoger. 1,21 en 38 cent.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:16 schreef Gerard-Joling het volgende:
Net overgestapt naar 1 jaar vast bij Greenchoice. Via Gaslicht 1,19 per kuub gas en 37 cent stroom. Prima zo voor een jaartje. Iets duurder dan andere aanbieders. Maar hecht waarde aan een goede app en de teruglevergoeding van Greenchoice is ook erg goed voor de zonnepanelen die ik begin oktober ga hebben. Ook gekozen voor enkel- in plaats van dubbeltarief. Bij zonnepanelen is dat blijkbaar toch wat voordeliger.
Ja via Greenchoice zelf krijg ik ook die tarieven. Maar via Gaslicht wordt een goedkoper tarief aangeboden.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oh, mijn aanbod is hoger. 1,21 en 38 cent.
Heb net wel verlengd met een jaar aangezien ik nu 1,36 voor een kuub gas betaal. Vorig jaar ook een tijdje 3,44 voor een kuub betaald dus ik vind een jaartje 1,21 wel lekker.
Ik denk dat ik er wat huiverig voor ben omdat afgelopen winter de prijzen toen juist zo toenamen, maar op dit moment neig ik naar een contract voor een half jaar bij Oxxio en daarna opnieuw bekijken.quote:Op donderdag 15 juni 2023 23:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik hier vanaf 2018 de tarieven per januari en juli selecteer dan is het het ene jaar duurder in januari (2019, 2020) en het andere jaar duurder in juli (2018, 2021, 2022).
Ik kijk dan puur naar het variabele levertarief, want dat is waarop men een aanbod zal baseren.
Het is dus geen garantie dat er in januari of juli hogere of lagere tarieven geboden worden.
Verhaal gelezen en ik aarzel nu over een 3-jarig contract.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 06:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Wat bedoel je precies? Je geeft door dat je geen gas meer afneemt en betaalt alleen nog voor vastrecht tot ze de aansluiting hebben verwijderd.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:49 schreef AnneX het volgende:
Vraag: als de cv ketel dd. 2006 ermee ophoudt, dan moeten wij over op een warmtepomp.
Hoe zit het dan met het gas in het huidig contract, dat niet meer wordt afgenomen?
#leek
Pas vanaf 2026 moet je over op de warmtepomp. Dit mag ook een hybride zijn waarbij je nog steeds een CV ketel hebt en dus gas verbruikt.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:49 schreef AnneX het volgende:
[..]
Verhaal gelezen en ik aarzel nu over een 3-jarig contract.
Nu nog een week bedenktijd na afsluiten V’fall 1-jarig contract.
Vraag: als de cv ketel dd. 2006 ermee ophoudt, dan moeten wij over op een warmtepomp.
Hoe zit het dan met het gas + leveringskosten etc. in het 1 of 3-jarig contract, dat niet meer wordt afgenomen?
#leek
Aha. Ook logisch.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Je geeft door dat je geen gas meer afneemt en betaalt alleen nog voor vastrecht tot ze de aansluiting hebben verwijderd.
Greenchoice komt met mijn cijfers op 22 euro per maand. Welke ik ook invul, het zit allemaal tussen de 17 en 24 euro. Ik wacht tot 1 juli om te zien of m'n verlengaanbod misschien nog wat lager uitpakt, anders ga ik m voor drie jaar vastzetten. Pas in 2025 wijzigt er echt iets als de saldering wijzigt. Tegen die tijd zie ik het wel weer.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:16 schreef Gerard-Joling het volgende:
Net overgestapt naar 1 jaar vast bij Greenchoice. Via Gaslicht 1,19 per kuub gas en 37 cent stroom. Prima zo voor een jaartje. Iets duurder dan andere aanbieders. Maar hecht waarde aan een goede app en de teruglevergoeding van Greenchoice is ook erg goed voor de zonnepanelen die ik begin oktober ga hebben. Ook gekozen voor enkel- in plaats van dubbeltarief. Bij zonnepanelen is dat blijkbaar toch wat voordeliger.
Per wanneer zou dat contract ingaan dan voor je?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:45 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat ik er wat huiverig voor ben omdat afgelopen winter de prijzen toen juist zo toenamen, maar op dit moment neig ik naar een contract voor een half jaar bij Oxxio en daarna opnieuw bekijken.
Ik ga nu een contract afnemen vanaf 1 juli, dus dat is een mooie knip in het midden van het jaar. En ik twijfel tussen een contract voor een half jaar en een jaar. Als ik een contract voor een half jaar afneem, heb ik net als @Leandra voortaan de knip keurig op 1 januari liggen. Met het oog op het aflopen van de salderingsregeling vind ik dat ook wel overzichtelijk.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:57 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Per wanneer zou dat contract ingaan dan voor je?
Oké dat is voor mij niet van toepassing dus daar kan ik niet over meepraten. Het is natuurlijk wel een risico om vanaf 1 januari dan wellicht fors meer te moeten betalen voor je energie?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ga nu een contract afnemen vanaf 1 juli, dus dat is een mooie knip in het midden van het jaar. En ik twijfel tussen een contract voor een half jaar en een jaar. Als ik een contract voor een half jaar afneem, heb ik net als @:leandra voortaan de knip keurig op 1 januari liggen. Met het oog op het aflopen van de salderingsregeling vind ik dat ook wel overzichtelijk.
Wat @Jor_Dii zegt: je komt dan midden in de winter zonder vast contract. Je kan bij veel leveranciers drie maanden van te voren een contract afsluiten, dus als je nu eentje van één jaar pakt kan je maart '24 alweer rondshoppen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ga nu een contract afnemen vanaf 1 juli, dus dat is een mooie knip in het midden van het jaar. En ik twijfel tussen een contract voor een half jaar en een jaar. Als ik een contract voor een half jaar afneem, heb ik net als @:leandra voortaan de knip keurig op 1 januari liggen. Met het oog op het aflopen van de salderingsregeling vind ik dat ook wel overzichtelijk.
Ik ben vorig jaar op 1 oktober overgestapt en heb de prijzen in die tijd goed in de gaten gehouden. Een drama was dat en dat laat me nog niet helemaal los. We maken er dus toch maar een jaarcontract van. Mochten we tot een nieuw inzicht komen, dan kunnen we de komende 14 dagen nog onder het contract uit.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:17 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Wat @:Jor_dii zegt: je komt dan midden in de winter zonder vast contract. Je kan bij veel leveranciers drie maanden van te voren een contract afsluiten, dus als je nu eentje van één jaar pakt kan je maart '24 alweer rondshoppen.
Ik heb het wat dat betreft toch makkelijker: ik hoef de komende anderhalf jaar eigenlijk alleen maar op de terugleververgoeding te letten, daarna, met het afbouwen van de salderingsregeling moet ik pas echt gaan oplettenquote:Op vrijdag 16 juni 2023 09:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben vorig jaar op 1 oktober overgestapt en heb de prijzen in die tijd goed in de gaten gehouden. Een drama was dat en dat laat me nog niet helemaal los. We maken er dus toch maar een jaarcontract van. Mochten we tot een nieuw inzicht komen, dan kunnen we de komende 14 dagen nog onder het contract uit.
Kan ook weer snel naar beneden gaan, de oorzaak is ook vrij duidelijk. Namelijk een Noorse installatie waarvan het (geplande) onderhoud wat langer duurt.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 06:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Bij ons gaat het in vergelijking met veel anderen om peanuts. Daarom kiezen we ook niet voor de zekerheid van een driejarig contract. Maar een verschil van 70 cent per kWh tikt hard aan, hebben we eind vorig jaar gemerkt.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het wat dat betreft toch makkelijker: ik hoef de komende anderhalf jaar eigenlijk alleen maar op de terugleververgoeding te letten, daarna, met het afbouwen van de salderingsregeling moet ik pas echt gaan opletten
Maar als de hoogte van de terugleververgoeding in de energiewet wordt vastgelegd verwacht ik dat de tarieven daarop worden aangepast door de energieleveranciers.
Jullie maken gebruik van Home Assistant toch? Als je een p1 meter hebt wordt dat mooi bijgehouden door/in Home Assistant.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij ons gaat het in vergelijking met veel anderen om peanuts. Daarom kiezen we ook niet voor de zekerheid van een driejarig contract. Maar een verschil van 70 cent per kWh tikt hard aan, hebben we eind vorig jaar gemerkt.
Ik vind het trouwens erg ingewikkeld om te schatten wat ons verbruik gaat zijn. Het lijkt zo makkelijk, maar daarvoor moet ik een goed beeld hebben van (1) hoeveel onze panelen op gaan leveren (daar kan ik een redelijke schatting van maken), (2) welk percentage daarvan we direct gaan verbruiken (vind ik moeilijk in te schatten), (3) wat ons energieverbruik is zonder cv-ketel en met warmtepomp (kan ik inmiddels enigszins schatten).
Dat is de eerste periode idd lastig, ik weet inmiddels dat ik een overproductie van rond de 1.500 kWh heb, dat kan in een slecht jaar 200 kWh minder zijn en in een goed jaar 200 meer, maar het is wel een ruime overproductie.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij ons gaat het in vergelijking met veel anderen om peanuts. Daarom kiezen we ook niet voor de zekerheid van een driejarig contract. Maar een verschil van 70 cent per kWh tikt hard aan, hebben we eind vorig jaar gemerkt.
Ik vind het trouwens erg ingewikkeld om te schatten wat ons verbruik gaat zijn. Het lijkt zo makkelijk, maar daarvoor moet ik een goed beeld hebben van (1) hoeveel onze panelen op gaan leveren (daar kan ik een redelijke schatting van maken), (2) welk percentage daarvan we direct gaan verbruiken (vind ik moeilijk in te schatten), (3) wat ons energieverbruik is zonder cv-ketel en met warmtepomp (kan ik inmiddels enigszins schatten).
Ik kan het inderdaad terugkijken, maar ik kan het niet goed voor de rest van het jaar voorspellen. In de wintermaanden wek je weinig op en verbruik je een hoog deel direct. In januari verbruikten we bijvoorbeeld 70% direct en in mei 22%. Geen idee hoe dat zich in de rest van het jaar gaat ontwikkelen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 10:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jullie maken gebruik van Home Assistant toch? Als je een p1 meter hebt wordt dat mooi bijgehouden door/in Home Assistant.
Puur nieuwsgierigheid en je hoeft niet te antwoorden natuurlijk, maar hoe hoog zijn bij jullie jaarlijks:quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is de eerste periode idd lastig, ik weet inmiddels dat ik een overproductie van rond de 1.500 kWh heb, dat kan in een slecht jaar 200 kWh minder zijn en in een goed jaar 200 meer, maar het is wel een ruime overproductie.
Plus dat ik inmiddels weet dat ik met een periode van 01-01 tot 01-07 en van 01-07 tot 01-01 eigenlijk altijd goed zit.
Ons directe verbruik is op jaarbasis zo'n 23% maar daar kan ik op de piek opbrengst momenten weinig aan veranderen, want geen EV bijvoorbeeld.
Ook geen airco trouwens.
quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Puur nieuwsgierigheid en je hoeft niet te antwoorden natuurlijk, maar hoe hoog zijn bij jullie jaarlijks:
- het energieverbruik zonder warmtepomp;
- het energieverbruik van de warmtepomp;
- de opwekking in totaal van de zonnepanelen;
- het deel van wat je opwekt dat je niet zelf gebruikt maar teruglevert?
Dat kan ik je niet vertellen, omdat de huidige pomp pas draait sinds begin april. De oude pomp had ik geen inzicht in, dus ik weet ook niet hoeveel van de totaal verbruikte energie is opgesoupeerd door de pomp. Daarnaast heb ik wel overzichten van verbruik per apparaat (tv, koelkasten, pc, printer, oven, etc) maar aangezien begin februari mijn Home Assistant device is gecrashed en ik verzuimd had de backup te regelen ben ik alle data van 2022 en januari 2023 kwijt.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Puur nieuwsgierigheid en je hoeft niet te antwoorden natuurlijk, maar hoe hoog zijn bij jullie jaarlijks:
- het energieverbruik zonder warmtepomp;
- het energieverbruik van de warmtepomp;
- de opwekking in totaal van de zonnepanelen;
- het deel van wat je opwekt dat je niet zelf gebruikt maar teruglevert?
Vattenfall is dan ook wel een van de snelste bedrijven.quote:
Correct, Eneco is (nog) een stuk goedkoper.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 12:30 schreef PS. het volgende:
[..]
Vattenfall is dan ook wel een van de snelste bedrijven.
Als het duurder moet worden uiteraard, goedkoper zijn ze nooit zo vlot mee gek genoeg.
Pfff, Vattenfall was al niet de voordeligste voor ons als vaste variabele klant van 15+ jaar, om er een vast contract te nemen, nu dus nog een stukje meer rust met het afsluiten van dat contract bij Eneco.quote:
De oude regels.quote:Op donderdag 15 juni 2023 23:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je zat er al voor de nieuwe regels ingingen? Of zat je dat niet?
Dit was heel nuttig, dank je! Jullie verbruik (afname van energieleverancier plus direct verbruik zonnepanelen minus verbruik warmtepomp) komt aardig overeen met ons elektriciteitsverbruik voordat we een warmtepomp hadden, dus ik heb dat even als uitgangspunt genomen en daar van alles naartoe geredeneerd. Dan komen we erop uit dat we netto 1000 kWh zullen afnemen per jaar. Volgens m'n eerdere schatting is dat 700 kWh en dat is denk ik een lichte onderschatting.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier kun je alle antwoorden op je vragen denk ik wel uit halen, vannacht bijgewerkt dus de gegevens zijn (behalve vorig jaar juni) ook exact.
Vorig jaar juni is deels een schatting (energieverbruik WP en opbrengst zonnepanelen), want toen had ik 10 juni de standen ingevoerd ipv de 16de, afname en teruglevering kloppen wel.
Gaslicht aanbod van Greenchoice is zojuist aangepast naar 39 cent en 1,27. Ik was net op tijd.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Oh, mijn aanbod is hoger. 1,21 en 38 cent.
Heb net wel verlengd met een jaar aangezien ik nu 1,36 voor een kuub gas betaal. Vorig jaar ook een tijdje 3,44 voor een kuub betaald dus ik vind een jaartje 1,21 wel lekker.
Verlengaanbod waren ook bizar hoge tarieven. Maar zie dat het aanbod bij Gaslicht vanmiddag ook aardig is verhoogd t.o.v. vanochtend. Was net op tijd. Maar goed, morgen kan weer alles anders zijn. Dagkoersen!quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:21 schreef bleiblei het volgende:
Ik ga ook maar weg bij Vattenfall. We krijgen er vanaf augustus 25% korting, maar ze zitten dan nog 10-15% hoger dan vele andere aanbieders. Hoe kan je vaste klanten zo een schofterig aanbod doen. Wtf man.
Wat voor mij meetelt is de kans dat een bedrijf omvalt, terwijl ze mijn te salderen kwh's "beheren". Het scheelde toen ik het afsloot 3 cent. Met 900 m3 gas is dat 27 euro. Daarvoor ga ik geen risico lopen.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 14:55 schreef Voorwaarden het volgende:
Zijn er verder nog mindere punten bij deze aanbieder? Ik zie op Fok andere leveranciers voorbijkomen met hogere tarieven waar een contract mee wordt afgesloten dus vrij mij dan af waarom niet bij Coolblue (met lagere tarieven) of mis ik nog iets bij die andere leveranciers?
Hier ook overgestapt van Greenchoice naar Coolblue voor 1 jaar. 170¤ tov 155¤ is toch 15¤ p/maand verschil.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
Ik heb ook bij Coollblue afgesloten en denk niet dat die ten onder zullen gaan op korte termijn.
Als je een slimme meter hebt heb je zo’n app niet nodig. Via bijvoorbeeld slimmemeterportal.nl houd je het prima bijquote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:28 schreef Gerard-Joling het volgende:
Coolblue heeft geen app om het energieverbruik bij te houden en dat is wel een no-go voor mij.
Wel een online portaal, is ook prima toch? https://www.coolblue.nl/energie/inzicht-in-verbruikquote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:28 schreef Gerard-Joling het volgende:
Coolblue heeft geen app om het energieverbruik bij te houden en dat is wel een no-go voor mij.
Voor 3 tientjes heb je een P1 meter met app. Dan kun je perfect zien hoeveel energie je per uur, dag, week, maand en jaar hebt gebruikt. Je kunt zelfs het actuele verbruik monitoren.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 16:28 schreef Gerard-Joling het volgende:
Coolblue profiteert als nieuwkomer op de energiemarkt sterk van het merk Coolblue als webwinkel.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 17:20 schreef AnneX het volgende:
CoolBlue zal slim genoeg zijn om de energiepoot gescheiden te laten zijn van CoolBlue winkel.
Geen idee waarvan CB een ondermerk is, net als anwb.
Wat doen die lui op de energiemarkt? En toch geld verdienen. Hóe dan?
Ja die van HomeWizard inderdaad. Die gebruik ik ook. Ik gebruik ook hun watermeter. Echt fijn spul.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 17:27 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Voor 3 tientjes heb je een P1 meter met app. Dan kun je perfect zien hoeveel energie je per uur, dag, week, maand en jaar hebt gebruikt. Je kunt zelfs het actuele verbruik monitoren.
Of je geeft aan dat je hem weg wil hebben en dan vragen ze (bij ons) geen vastrecht meer. Verwijdering is gratis.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Je geeft door dat je geen gas meer afneemt en betaalt alleen nog voor vastrecht tot ze de aansluiting hebben verwijderd.
Dan heb je nu nog geen hogere boete toch?quote:
Nee, oude voorwaarden.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 19:29 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of je geeft aan dat je hem weg wil hebben en dan vragen ze (bij ons) geen vastrecht meer. Verwijdering is gratis.
[..]
Dan heb je nu nog geen hogere boete toch?
Oh, maar die boete is ronduit minimaal. Maar met huidige tarieven onder oude voorwaarden heeft overstappen nu nog weinig nut toch?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, oude voorwaarden.
Alleen overstappen kan voor mij uit als de boete (ja ook de oud elagere) wordt betaald door de overnemende partij.
Als je nu nog een oud lopend contract hebt dan moet dat toch bijna met gunstigere tarieven zijn dan wat je waar dan ook op een nieuw contract kunt krijgen?quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee, oude voorwaarden.
Alleen overstappen kan voor mij uit als de boete (ja ook de oud elagere) wordt betaald door de overnemende partij.
Nu wel weer, maar laatst was er iemand met goedkoper gas dan ik heb. Ik zit all in voorlopig nog op 1,216.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu nog een oud lopend contract hebt dan moet dat toch bijna met gunstigere tarieven zijn dan wat je waar dan ook op een nieuw contract kunt krijgen?
Nope.quote:Op vrijdag 16 juni 2023 23:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu nog een oud lopend contract hebt dan moet dat toch bijna met gunstigere tarieven zijn dan wat je waar dan ook op een nieuw contract kunt krijgen?
Maar vorig jaar juli is toch niet 'oud'?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 13:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nope.
Contract vorig jaar juli afgesloten bij Essent 3 jaar lang dalen.
Gas 2,05
Kwh 0,4
Jaar 2 30% korting
jaar 3 15% korting.
30 en 34ct kun je helemaal niet over klagen (doe je ook niet). Ik heb vorige week zaterdag een jaarcontract bij Eneco genomen dat ingaat op 2 juli voor 32ct dal en 36ct piek.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 01:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Nu wel weer, maar laatst was er iemand met goedkoper gas dan ik heb. Ik zit all in voorlopig nog op 1,216.
0,30 en 0,34 stroom.
Die ik idd niet. Deze prijzen staan ook nog vast tot begin 2027, als ik de prijs van die stabiliteit meetel is het helemaal relaxt.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 13:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
30 en 34ct kun je helemaal niet over klagen (doe je ook niet). Ik heb vorige week zaterdag een jaarcontract bij Eneco genomen dat ingaat op 2 juli voor 32ct dal en 36ct piek.
Autch.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 13:37 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nope.
Contract vorig jaar juli afgesloten bij Essent 3 jaar lang dalen.
Gas 2,05
Kwh 0,4
Jaar 2 30% korting
jaar 3 15% korting.
Voor het boete gedoe wel.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 13:45 schreef Donna het volgende:
[..]
Maar vorig jaar juli is toch niet 'oud'?
Klopt augustus aanstaande betaal ik 1,45 . Maar ook dat is nog duurder dan huidige tarieven.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 15:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Autch.
Maar als je nu in jaar 2 zit is het 1.40 en jaar 3 nog 15 er af, of hoe werkt dat.
[..]
Voor het boete gedoe wel.
Maar uiteindelijk ben je waarschijnlijk wel een heel stuk goedkoper uit over die drie jaar dan wanneer je variabel was gebleven en op dit moment een vast contract had afgesloten.quote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt augustus aanstaande betaal ik 1,45 . Maar ook dat is nog duurder dan huidige tarieven.
Nou nee, variabel voor heel 2023 gaat niet op ivm prijsplafond. Ik had beter vorig jaar geen vast contract kunnen afsluiten met de kennis van nuquote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:59 schreef Viezig het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk ben je waarschijnlijk wel een heel stuk goedkoper uit over die drie jaar dan wanneer je variabel was gebleven en op dit moment een vast contract had afgesloten.
Ja. 3 maanden is het langste wat kan geloof ik. Ik heb begin deze maand afgesloten voor 4 september.quote:Op maandag 19 juni 2023 09:37 schreef ETA het volgende:
Misschien al besproken, is het ook mogelijk een vast contract af te sluiten tegen huidige tarieven, maar dat de ingang over 3-4 maanden is?
Coolblue is ook flink gestegen, ruim 8 cent qua gasprijs. En stroom inderdaad ook 3-4 cent.quote:Op maandag 19 juni 2023 08:54 schreef Donna het volgende:
Ik heb echt precies op het goede moment een contract bij Oxxio gekomen. De prijs van stroom is 3 cent gestegen en die van gas 12 cent!
Bij GC kun je die 3jaar dalen overeenkomsten omzetten naar een nieuw contract zonder kosten, doen ze dat bij Essent niet?quote:Op zaterdag 17 juni 2023 17:08 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt augustus aanstaande betaal ik 1,45 . Maar ook dat is nog duurder dan huidige tarieven.
Hmmz, ik ga morgen eens bellen...quote:Op maandag 19 juni 2023 20:14 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Bij GC kun je die 3jaar dalen overeenkomsten omzetten naar een nieuw contract zonder kosten, doen ze dat bij Essent niet?
Ben benieuwd, heb niet gehoord dat Essent het doet maar wie weet.quote:Op maandag 19 juni 2023 21:58 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hmmz, ik ga morgen eens bellen...
Maar niks van gehoord.
Nee, gas blijft stijgen.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:55 schreef Elan het volgende:
Hoe gaat het nu met de prijzen, zijn ze alweer wat gedaald? Goedkoopste die ik zie voor 3 jaar is Oxxio 0,48 en 1.44 voor een kuub gas.
Stroomquote:Op donderdag 22 juni 2023 13:55 schreef Elan het volgende:
Hoe gaat het nu met de prijzen, zijn ze alweer wat gedaald? Goedkoopste die ik zie voor 3 jaar is Oxxio 0,48 en 1.44 voor een kuub gas.
Bedankt.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:24 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Stroom
Normaal tarief
¤ 0,3970 /kWh
Dal tarief
¤ 0,3546 /kWh
Gas
¤ 1,3775 /m3
Eneco
Hollandse Wind&Zon en Aardgas 3 jaar vast
via Gaslicht.com
Geen idee, ik heb mijn prijzen voor een jaartje vastgezet, moet nog ingaan, en dan zien we dan volgend jaar wel weer.quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:55 schreef Elan het volgende:
Net op tijd afgesloten voor wat gunstiger prijzen begin juniquote:Op donderdag 22 juni 2023 14:24 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Stroom
Normaal tarief
¤ 0,3970 /kWh
Dal tarief
¤ 0,3546 /kWh
Gas
¤ 1,3775 /m3
Eneco
Hollandse Wind&Zon en Aardgas 3 jaar vast
via Gaslicht.com
3 jaar hier, bedenktermijn van 2 weken loopt zaterdag af.quote:Op donderdag 22 juni 2023 14:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb mijn prijzen voor een jaartje vastgezet, moet nog ingaan, en dan zien we dan volgend jaar wel weer.
Bizar hoe hard dat stijgt!quote:Op donderdag 22 juni 2023 13:55 schreef Elan het volgende:
Omdat de opzegvergoedingen nu lonen. Als de prijzen gaan dalen en een klant zegt daarom op moet de opzegvergoeding betaald worden voor het verschil van wat het voor jou zou kosten en wat de prijs op dat moment is. Dus ja dat is lonend voor een leverancier. Daarom binden ze nu erg graag mensen met vaste contracten. Ze verwachten niet dat de prijzen lang hoog zullen blijven.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:36 schreef Fe2O3 het volgende:
Had er net een aan de deur die wist me te vertellen "dat ik nog geen korting had gehad voor mijn gas en licht"
Dus ze gaan zelfs weer langs de deuren om contracten te smeren ... waarom moet iedereen ineens aan een vast contract? O_o
Ik vraag me dan wel af wat ze daadwerkelijk aan kunnen bieden aan de deur. Lijkt me stug dat ze kunnen stunten tov online prijzen/aanbieders.quote:Op donderdag 22 juni 2023 20:48 schreef Nizno het volgende:
[..]
Omdat de opzegvergoedingen nu lonen. Als de prijzen gaan dalen en een klant zegt daarom op moet de opzegvergoeding betaald worden voor het verschil van wat het voor jou zou kosten en wat de prijs op dat moment is. Dus ja dat is lonend voor een leverancier. Daarom binden ze nu erg graag mensen met vaste contracten. Ze verwachten niet dat de prijzen lang hoog zullen blijven.
Ben erg blij met de sticker onder mn deurbel dat ik geen colportage hoef. Die deurbel wordt nu amper gebruikt.![]()
Als ze iemand naar een wijk toe kunnen laten rijden, de hele dag kunnen inzetten en dan nog steeds is het voor hen rendabel, dan weet je dat je teveel betaald.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 10:54 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik vraag me dan wel af wat ze daadwerkelijk aan kunnen bieden aan de deur. Lijkt me stug dat ze kunnen stunten tov online prijzen/aanbieders.
Je betaalt als consument altijd teveel. Maar zo'n luie deurverkoper zie ik niet stunten met gasprijzen van bijvoorbeeld ¤ 1,10 momenteel om je binnen te hengelen. Die worden puur op pad gestuurd om onwetende mensen een worst voor te houden en tegen absurd hoge tarieven een vast contract aan te smeren.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 12:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als ze iemand naar een wijk toe kunnen laten rijden, de hele dag kunnen inzetten en dan nog steeds is het voor hen rendabel, dan weet je dat je teveel betaald.
Ja ik was dus een beetje aan het wachten op lagere tarieven vanaf 1 juli. Mislukt dus.quote:
yupquote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:02 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kan je ook alleen met gas overstappen?
Zit nu bij Essent met gas voor 1,415 en elektra 0,394.
Binnenkort komen er zonnepanelen dus elektra boeit niet zoveel.
Zit net te lezen inderdaad. Thanksquote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
yup
zie hier de hele tekst die ik er over getikt heb
Nizno in WGR / Energietarieven #23 Tarieven vastzetten of niet?
@Nizno kun je de post in de OP plakken? s.v.p.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 20:03 schreef Nizno het volgende:
[..]
yup
zie hier de hele tekst die ik er over getikt heb
Nizno in WGR / Energietarieven #23 Tarieven vastzetten of niet?
Echt? Ik heb gisteren, als eeuwenlange variabele klant, nog gewoon vast kunnen zetten via Mijn Vattenfall…quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:44 schreef Viezig het volgende:
Vattenfall biedt contracten aan (zowel voor 1 als 3 jaar) als ik doe alsof ik een nieuwe klant ben, maar als ik ingelogd ben ben ik zogenaamd te laat voor het aanbod en kan ik alleen maar variabel blijven.
Typisch voorbeeld van nieuwe klanten een goede prijs bieden, maar bestaande klanten gewoon naaien in de hoop dat ze blijven. Ik ga elders shoppen.
done, wel in een spoiler want de lap tekst vond ik minder mooi om er gewoon los in te zetten.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 21:27 schreef AnneX het volgende:
[..]
@:Nizno kun je de post in de OP plakken? s.v.p.
Van 3 jaar vast naar dynamisch.. dat is wel een switch.quote:Op vrijdag 23 juni 2023 19:16 schreef Elan het volgende:
Heb toch maar geannuleerd en gekozen voor dynamisch.
Verwacht dat het geheel nog veel verder daalt.
Juist die enorme run op vaste contracten heeft een stijging in prijs gegenereerd.
Zeker, maar bij variabel ben je net zo goed kwetsbaar als de inkoopprijzen onverhoopt toch flink stijgen zoals we hebben kunnen zien vorig jaar.quote:Op zondag 25 juni 2023 08:13 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Van 3 jaar vast naar dynamisch.. dat is wel een switch.
Dan toch beter vast?quote:Op zondag 25 juni 2023 10:52 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker, maar bij variabel ben je net zo goed kwetsbaar als de inkoopprijzen onverhoopt toch flink stijgen zoals we hebben kunnen zien vorig jaar.
Dus die schijnzekerheid hoeft van mij mij niet zo.
Maar wat heb je daaraan als de prijzen alleen maar verder dalen?quote:
Jij hebt makkelijk lullen.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:38 schreef CoolGuy het volgende:
Dit is dus het verschil tussen zeker willen weten dat je niet heel veel meer gaat betalen en vooral uit zijn op het onderste uit de kan.
Ligt er aan he. Wat betaal je aan energie per maand ongeveer?quote:Op zondag 25 juni 2023 11:56 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, het is ook niet moeilijker dan dat.
Voorschot? Nu nog 10 euro. Nou ja, straks ook, maar in realiteit is het -50 euro per maand.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:57 schreef Elan het volgende:
[..]
Ligt er aan he. Wat betaal je aan energie per maand ongeveer?
Dit is opzich ook wel een goeie overweging hoor maar omdat jij zo op een vast contract zat en ook nog eens 3 jaar en nu ineens deze ommezwaai.quote:Op zondag 25 juni 2023 11:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Maar wat heb je daaraan als de prijzen alleen maar verder dalen?
Heb iemand gesproken van Greenchoice die inkoop regelt zijn prognose is dat de prijzen aanzienlijk zullen dalen. 0.20 voor elektra en een kuub gas voor een euro #kroegpraat.
Gasvoorraden zijn bijna gevuld en belastingstijgingen zijn evengoed niet ingeprijsd in je tarieven. Het heeft er gewoon alle schijn van dat de tijdelijke prijsstijgingen die we zagen een gevolg zijn geweest van de enorme vraag naar langdurige contracten en straks weer verder zal dalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |