Van variabel naar vast bij vattenfall, 10 juni contract afgesloten en het gaat 1 juli in. De variabele tarieven liggen op 1 juli hoger dan de vaste dus, prima.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk de ingangsdatum van een nieuw vast contract? Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stel dat ik toehap, wanneer gaat dat dan in? Per direct? Of per 1 september?
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 13:51 schreef Homey het volgende:
Ik zou niet gaan kloten om een paar centen verschil. Als shits hits the fan weer in de gasmarkt, gaat er zo een euro bij.
Energiepartijen zullen gewoon “argumenteren” dat ze duur in hebben moeten kopen richting najaar. Dan schieten de prijzen weer omhoogquote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.
Wel de derde stijging van de gasprijs in een paar weken tijd vandaag.
Alternatieven genoeg? Zoals?quote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.
Wel de derde stijging van de gasprijs in een paar weken tijd vandaag.
Ze zijn nu hun gasvoorraden aan het vullen voor de winter, als er nou een moment is voor stijgingen is het nu wel.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 21:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Energiepartijen zullen gewoon “argumenteren” dat ze duur in hebben moeten kopen richting najaar. Dan schieten de prijzen weer omhoog
De concurrentiemarkt op LNG is gigantisch. Warmtepompen kan je alleen maar stoken op elektra. Deze halen we in de winter voor een goed deel uit gas, maar de gasprijs is ook ernstig beïnvloed door industrie. Betwijfel of dat zo hard werkt. Noors gas heb ik geen idee.quote:
Kortom, er is altijd wel een reden voor snelle prijsstijgingen. Is het niet een oorlog, een pandemie; is het wel het klimaat en/of (daarmee verbonden energie) transities. De burger zelf kan geen kant op want link of rechtsom zal die energie nodig hebben. De gedachte dat iemand op zijn flat linksboven autonoom kan zijn in een eigen energievoorziening, is goed voor sprookjesverhalen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze zijn nu hun gasvoorraden aan het vullen voor de winter, als er nou een moment is voor stijgingen is het nu wel.
Wat ik begrepen heb is dat die LNG schepen momenteel doorvaren naar Azië omdat de gasprijs in Europa te laag ligt. Maar stel die zou stijgen, dan zou dat wel weer kunnen lonen. Dan heb je niet direct een gasprijs van 2.25 voor nodig.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
De concurrentiemarkt op LNG is gigantisch. Warmtepompen kan je alleen maar stoken op elektra. Deze halen we in de winter voor een goed deel uit gas, maar de gasprijs is ook ernstig beïnvloed door industrie. Betwijfel of dat zo hard werkt. Noors gas heb ik geen idee.
Ik denk wel oprecht dat men de waarde van onze korte termijn LNG contracten overschat
De prijs kan ook dalen of gelijk blijven door een afnemende vraag en/of innovatie, je weet het simpelweg niet.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:36 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kortom, er is altijd wel een reden voor snelle prijsstijgingen. Is het niet een oorlog, een pandemie; is het wel het klimaat en/of (daarmee verbonden energie) transities. De burger zelf kan geen kant op want link of rechtsom zal die energie nodig hebben. De gedachte dat iemand op zijn flat linksboven autonoom kan zijn in een eigen energievoorziening, is goed voor sprookjesverhalen.
Eneco heeft minimaal een 22-23 dagen nodig om je de 2 weken bedenktijd door te laten komen en daarna definitief binnen te hengelen.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk de ingangsdatum van een nieuw vast contract? Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stel dat ik toehap, wanneer gaat dat dan in? Per direct? Of per 1 september?
Hmmmmm.... de prijs kan idd dalen maar de totale stijging is altijd - zeker weten en zeker nu, heel veel - meer.quote:Op dinsdag 13 juni 2023 22:45 schreef Elan het volgende:
[..]
De prijs kan ook dalen of gelijk blijven door een afnemende vraag en/of innovatie, je weet het simpelweg niet.
Belastingen op energie zitten maar deels in je vaste prijs besloten. Lees het contract er maar op na.
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:17 schreef AnneX het volgende:
Het vastzetten van variabel bij Vattenfall naar vast bij Vattenfall gaf zoveel ‘rust’, dat ik eigenlijk vergeten was hoe het tarief stond vermeld.
Contractdatum: 6 juno . Per 1 julij: 0,311 en 1,266 . Geen panelen.
Zijn er eigenlijk mensen, die alsnog van elders naar Vattenfaal overgaan? Of zich al hebben aangemeld daar.
En zo ja…wat is dan momenteel het tarief?
Heb je die nu nog niet gesaldeerd?quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.
Laiverd…geen panelen staat er.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.
Nee panelen 28-5 j.l. gelegd dus moet nog 2 maanden zon hebben om de dure periode december t/m juli te dekken.quote:Op woensdag 14 juni 2023 09:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Heb je die nu nog niet gesaldeerd?
Ik zit nu zelfs in de plus, en mijn huidige contract ging 3 september in, dus ik had ook nog achterstand van vorig jaar in te halen.
Dat is gelijk de reden dat ik per 1 juli naar een ander ga: salderen, prijsplafond, ongunstige datum jaarafrekening, van 1 januari tot 1 juli en van 1 juli tot 1 januari zit ik eigenlijk altijd goed qua salderen, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat dat met het prijsplafond en het afronden daarvan weer goed gaat komen, en zeker niet als ik dan per 1 januari een ander contract zou willen.
Ah, dat verandert de zaak idd wel.quote:Op woensdag 14 juni 2023 11:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee panelen 28-5 j.l. gelegd dus moet nog 2 maanden zon hebben om de dure periode december t/m juli te dekken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |