abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209502355
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk de ingangsdatum van een nieuw vast contract? Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stel dat ik toehap, wanneer gaat dat dan in? Per direct? Of per 1 september? :@
Van variabel naar vast bij vattenfall, 10 juni contract afgesloten en het gaat 1 juli in. De variabele tarieven liggen op 1 juli hoger dan de vaste dus, prima.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_209502767
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 13:51 schreef Homey het volgende:
Ik zou niet gaan kloten om een paar centen verschil. Als shits hits the fan weer in de gasmarkt, gaat er zo een euro bij.
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.

Wel de derde stijging van de gasprijs in een paar weken tijd vandaag.
blablablabla
pi_209503212
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef Elan het volgende:

[..]
Die kans is oprecht wel heel klein hoor. Die piek in prijs kwam puur door de Russische interventie. Er zijn inmiddels alternatieven genoeg.

Energiepartijen zullen gewoon “argumenteren” dat ze duur in hebben moeten kopen richting najaar. Dan schieten de prijzen weer omhoog
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_209503469
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Alternatieven genoeg? Zoals?
pi_209503732
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Alternatieven genoeg? Zoals?
LNG, warmtepompen, Noors gas etc
blablablabla
pi_209503755
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 21:47 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Energiepartijen zullen gewoon “argumenteren” dat ze duur in hebben moeten kopen richting najaar. Dan schieten de prijzen weer omhoog
Ze zijn nu hun gasvoorraden aan het vullen voor de winter, als er nou een moment is voor stijgingen is het nu wel.
blablablabla
pi_209503890
Ik krijg via Pricewise en Independer andere tarieven dan op de sites van de energieleveranciers zelf. Scheelt echt tot ¤500 per jaar. Iemand enig idee hoe dat zit?
pi_209503893
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:24 schreef Elan het volgende:

[..]
LNG, warmtepompen, Noors gas etc
De concurrentiemarkt op LNG is gigantisch. Warmtepompen kan je alleen maar stoken op elektra. Deze halen we in de winter voor een goed deel uit gas, maar de gasprijs is ook ernstig beïnvloed door industrie. Betwijfel of dat zo hard werkt. Noors gas heb ik geen idee.

Ik denk wel oprecht dat men de waarde van onze korte termijn LNG contracten overschat
  dinsdag 13 juni 2023 @ 22:36:57 #84
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209503920
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:26 schreef Elan het volgende:

[..]
Ze zijn nu hun gasvoorraden aan het vullen voor de winter, als er nou een moment is voor stijgingen is het nu wel.
Kortom, er is altijd wel een reden voor snelle prijsstijgingen. Is het niet een oorlog, een pandemie; is het wel het klimaat en/of (daarmee verbonden energie) transities. De burger zelf kan geen kant op want link of rechtsom zal die energie nodig hebben. De gedachte dat iemand op zijn flat linksboven autonoom kan zijn in een eigen energievoorziening, is goed voor sprookjesverhalen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_209503975
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De concurrentiemarkt op LNG is gigantisch. Warmtepompen kan je alleen maar stoken op elektra. Deze halen we in de winter voor een goed deel uit gas, maar de gasprijs is ook ernstig beïnvloed door industrie. Betwijfel of dat zo hard werkt. Noors gas heb ik geen idee.

Ik denk wel oprecht dat men de waarde van onze korte termijn LNG contracten overschat
Wat ik begrepen heb is dat die LNG schepen momenteel doorvaren naar Azië omdat de gasprijs in Europa te laag ligt. Maar stel die zou stijgen, dan zou dat wel weer kunnen lonen. Dan heb je niet direct een gasprijs van 2.25 voor nodig.

De gasprijs is vandaag gestegen omdat onderhoud aan Noorse installaties wat langer duurt dan voor ogen, dus daar ligt zeker een invloedsfeer :P .
blablablabla
pi_209504010
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Kortom, er is altijd wel een reden voor snelle prijsstijgingen. Is het niet een oorlog, een pandemie; is het wel het klimaat en/of (daarmee verbonden energie) transities. De burger zelf kan geen kant op want link of rechtsom zal die energie nodig hebben. De gedachte dat iemand op zijn flat linksboven autonoom kan zijn in een eigen energievoorziening, is goed voor sprookjesverhalen.
De prijs kan ook dalen of gelijk blijven door een afnemende vraag en/of innovatie, je weet het simpelweg niet.

Belastingen op energie zitten maar deels in je vaste prijs besloten. Lees het contract er maar op na.
blablablabla
pi_209504199
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 19:08 schreef Guppy het volgende:
Wat is eigenlijk de ingangsdatum van een nieuw vast contract? Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stel dat ik toehap, wanneer gaat dat dan in? Per direct? Of per 1 september? :@
Eneco heeft minimaal een 22-23 dagen nodig om je de 2 weken bedenktijd door te laten komen en daarna definitief binnen te hengelen.
  dinsdag 13 juni 2023 @ 23:38:42 #88
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_209504421
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2023 22:45 schreef Elan het volgende:

[..]
De prijs kan ook dalen of gelijk blijven door een afnemende vraag en/of innovatie, je weet het simpelweg niet.

Belastingen op energie zitten maar deels in je vaste prijs besloten. Lees het contract er maar op na.
Hmmmmm.... de prijs kan idd dalen maar de totale stijging is altijd - zeker weten en zeker nu, heel veel - meer.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 14 juni 2023 @ 08:51:26 #89
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_209506071
Grappig, nu is Eneco wel aangespoord door al het dure-gas-nieuws kennelijk. Ik heb op 6 juni voor 3 jaar vastgezet met: stroom voor 0,3377 per kWh, gas 1,2417 per kuub. Dat is ondertussen respectievelijke 0,3484 en 1,3083. Best groot verschil in 1 week. Ik hou het nog een week in de gaten, mag nog een week lang annuleren.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_209506310
Het vastzetten van variabel bij Vattenfall naar vast bij Vattenfall gaf zoveel ‘rust’, dat ik eigenlijk vergeten was hoe het tarief stond vermeld.
Contractdatum: 6 juno . Per 1 julij: 0,311 en 1,266 . Geen panelen.

Zijn er eigenlijk mensen, die alsnog van elders naar Vattenfaal overgaan? Of zich al hebben aangemeld daar.
En zo ja…wat is dan momenteel het tarief?
pi_209506447
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:17 schreef AnneX het volgende:
Het vastzetten van variabel bij Vattenfall naar vast bij Vattenfall gaf zoveel ‘rust’, dat ik eigenlijk vergeten was hoe het tarief stond vermeld.
Contractdatum: 6 juno . Per 1 julij: 0,311 en 1,266 . Geen panelen.

Zijn er eigenlijk mensen, die alsnog van elders naar Vattenfaal overgaan? Of zich al hebben aangemeld daar.
En zo ja…wat is dan momenteel het tarief?
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 14 juni 2023 @ 09:32:23 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209506488
Ik ga per 1 juli van Eneco naar een variabel tarief bij Vattenfall, maar... geen gas, zonnepanelen en overproductie.
Per 1 januari dan weer (elders) een jaarcontract, want de terugleververgoeding is bij Vattenfall te laag op de vaste contracten.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 14 juni 2023 @ 09:36:41 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209506531
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Heeft dat omzetten nog invloed op je saldeerperiode? Ik wil eigenlijk pas Eind Augustus een nieuwe periode in laten gaan zodat ik de dure stroom gesaldeerd heb.
Heb je die nu nog niet gesaldeerd?

Ik zit nu zelfs in de plus, en mijn huidige contract ging 3 september in, dus ik had ook nog achterstand van vorig jaar in te halen.
Dat is gelijk de reden dat ik per 1 juli naar een ander ga: salderen, prijsplafond, ongunstige datum jaarafrekening, van 1 januari tot 1 juli en van 1 juli tot 1 januari zit ik eigenlijk altijd goed qua salderen, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat dat met het prijsplafond en het afronden daarvan weer goed gaat komen, en zeker niet als ik dan per 1 januari een ander contract zou willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209506633
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Laiverd…geen panelen staat er.

Goed van je @Leandra dat je zo’n tijdspad hebt uitgestippeld.👍🏼
pi_209506825
Ja, met zonnepanelen, een warmtepomp en salderen en evt overproductie moet je echt goed kijken op welk moment je nu overstapt. Ik was begin januari naar Vandebron gegaan, nette tarieven, maar vooral vanwege het prijsplafond wilde ik de ingangsdatum rond 1 januari hebben. Maar nu stap ik dus per 1 september over naar een jaarcontract bij Oxxio en bewust niet al direct omdat ik nog wat te salderen heb vanwege het verbruik van de warmtepomp. Wij hebben geen overproductie. Overigens doen zowel Oxxio als Vandebron het wel netjes met het salderen en een dubbeltarief, er wordt eerst met het verbruik van het hoogste tarief gesaldeerd.
En dan nu weer gewoon jaarcontracten, dan hoef ik daar allemaal niet meer rekening mee te houden.
pi_209507529
Dat is ook de reden dat we binnenkort overgaan. We zitten bijna op het omslagpunt (vanaf jaarafrekening begin december). Sneller ging niet, maar het valt nu nog mee met een kwh of 50-100 die we terugbetaald krijgen ipv salderen. Ik hoop dat we dat wel compenseren met een hogere gasprijs als we een variabel tarief hadden gehad in het najaar.
pi_209507550
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Heb je die nu nog niet gesaldeerd?

Ik zit nu zelfs in de plus, en mijn huidige contract ging 3 september in, dus ik had ook nog achterstand van vorig jaar in te halen.
Dat is gelijk de reden dat ik per 1 juli naar een ander ga: salderen, prijsplafond, ongunstige datum jaarafrekening, van 1 januari tot 1 juli en van 1 juli tot 1 januari zit ik eigenlijk altijd goed qua salderen, maar ik heb er niet zo'n vertrouwen in dat dat met het prijsplafond en het afronden daarvan weer goed gaat komen, en zeker niet als ik dan per 1 januari een ander contract zou willen.
Nee panelen 28-5 j.l. gelegd dus moet nog 2 maanden zon hebben om de dure periode december t/m juli te dekken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 14 juni 2023 @ 11:20:19 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209507559
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 11:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee panelen 28-5 j.l. gelegd dus moet nog 2 maanden zon hebben om de dure periode december t/m juli te dekken.
Ah, dat verandert de zaak idd wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 14 juni 2023 @ 11:23:41 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209507598
Over verbruik hoogste en laagste tarief en salderen zit het hier ook simpel: mijn grootste verbruik zit in het laagtarief en mijn grootste teruglevering zit in het hoogtarief.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 14 juni 2023 @ 11:26:13 #100
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209507629
Mijn contract bij essent loopt 28 juni af en kan wrs beter overstappen op een andere aanbieder. want essent blijkt erg duur te zijn.
Heb geen zonnepanelen en verbruik relatief veel, ga royaal over het prijsplafond heen. Wat is een goedkopere veilige aanbieder ? Ga 3 jr vast doen.
Vattenfall of eneco of mss oxxio ? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Kom er zelf niet uit online. :)
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')