SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 26% gewijzigd door Nizno op 24-06-2023 21:41:04 ]
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:quote:Op zondag 11 juni 2023 17:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Als het niet meer gaat dalen, waarom sturen die energieboeren dan aan om 1 2 of 3 jaar vast te zetten? Die willen allemaal falliet in 2024? ...
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.quote:We passen je termijnbedrag in beginsel niet aan na 1 Jaar. Bij onvoorziene omstandigheden kunnen we je termijnbedrag aanpassen.
quote:Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.
Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?quote:Op zondag 11 juni 2023 17:48 schreef Papabear het volgende:
[..]
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:
[..]
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.
Bij moederbedrijf Eneco zie ik dat zo snel niet staan en die is een paar euro per maand duurder.
Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:
[..]
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedragquote:Op zondag 11 juni 2023 17:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?
Ja.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Weet je het verschil tussen termijnbedrag en tarief?
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:00 schreef Papabear het volgende:
[..]
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedrag
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Elan het volgende:
[..]
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.
Ja, ik weet het echt. Jij hopelijk ook?quote:Op zondag 11 juni 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Hoewel ik mijn post heb verwijderd twijfel ik nu opnieuw of je het verschil weet.
De netbeheerkosten zijn wel variabel maar dat staat los van je gas en stroomprijs, in elk geval bij Vattenfall is dit het geval zie paraaf 3quote:Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:
[..]
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.
Maar goed, ik zit nu nog dynamisch bij Zonneplan, dus kan per dag opzeggen.
Ik wacht het nog maar even af
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigenquote:Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:
[..]
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.
Fair enoughquote:Op zondag 11 juni 2023 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigen
Of bij die klant die zijn maandbedrag veel te laag zet omdat hij helemaal geen 250 euro per maand energie kan betalen, maar dat wél verbruikt.
Of bij die klant die dit jaar 15 zonnepanelen op zijn dak legt en een warmtepomp plaatst, waardoor de maandelijkse energiekosten van 300 euro naar 30 euro gaan.
Of bij die net gepensioneerden die voortaan elk jaar overwinteren in Zuid Europa en daardoor in de winter nauwelijks nog gas stoken.
Of bij die klant die eerst alleenstaand was, maar waar het verbruik omhoog schiet doordat de vriend/vriendin met 3 pubers er bij intrekt.
En zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarbij aanpassingen van het termijnbedrag (zeer) wenselijk zijn, ook bij gelijkblijvende kale tarieven
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzettenquote:Op zondag 11 juni 2023 21:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus men zet het vast om als het duurder wordt, alsnog dat voor hun mik te krijgen, maar als het goedkoper wordt hetzelfde te blijven betalen?
Mkay ...
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.quote:Op zondag 11 juni 2023 20:09 schreef Papabear het volgende:
Ik wil me nu ook niet op stang laten jagen door die plotselinge aanbiedingen, alsof het een 'nu of nooit-actie' is. De zomer moet nog beginnen. Er is nog tijd genoeg om de gasvoorraden aan te vullen.
Hetzelfde geldt voor “de winter komt eraan dus de gasprijs stijgt dan”.quote:Op zondag 11 juni 2023 23:41 schreef exelletor het volgende:
[..]
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)quote:Op zondag 11 juni 2023 21:42 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzetten
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.quote:Op maandag 12 juni 2023 06:30 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)
Niet opgeven want je hebt ze nog niet.quote:Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Ah maar dat is logisch, anders is de eindafrekening weer zo'n gedoequote:Op maandag 12 juni 2023 06:35 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.
Stel je betaalt 1,20 euro per kuub gas en je hebt een termijnbedrag van 200 euro in de maand. Dan kunnen ze niet die 1,20 euro verhogen (want dat tarief heb je immers vastgezet). Ze kunnen wel die 200 euro aanpassen als je in een keer veel meer gas gaat verbruiken.
Ja mij lijkt het ook zo dat de terugleververgoeding conform je eerder afgesloten contract dan geldt. Maar goed om even na te vragen bij Gaslicht. Bedanktquote:Op zondag 11 juni 2023 23:37 schreef kloon_bassie het volgende:
[..]
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.
Contractvoorwaarden Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar en Eneco Gas 3 jaar:quote:Op zondag 11 juni 2023 17:51 schreef Papabear het volgende:
Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:
Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.
Ik heb het hele contract maar die ga ik hier niet plaatsen, persoonlijke gegevens en pfd, knippen plakken gaat net even te werk worden.quote:Op maandag 12 juni 2023 13:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Heb je ook het hele contract? Er staat vast wel eea over overmacht en prijzen die x 10 gaan oid en eneco failliet als ze niks doen bijv.
quote:Op maandag 12 juni 2023 15:51 schreef CoolGuy het volgende:
3 jaar is 33ct en 37ct, gemiddeld dus 71ct / 2 = 35,5ct. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd. Dat betekent dat in 2025 en 2026 nog maar 64% van je verbruik (is het verbruik of is het van je opwek? dat maakt nogal een verschil). gesaldeerd worden.
Oftewel, bij een jaarverbruik van 5118 kWh, en daar 36% van wat je moet betalen, komt dat neer op 1.842,48 kWh. Dat tegen gemiddeld 35,5ct = 654 euro. Dat gedeeld door 12 = 54,51 euro per maand energie. Dat is alsnog niks. Dat betekent wel dat ik meer teruglever, want die 36% die ik niet meer mag salderen gooi ik dus terug op het net. Dat is dus die 1842,48 kWh, x 9ct = 165,82 euro die in mindering wordt gebracht op mijn totaalrekening.
Otewel, die 654 euro - zeg even 166 euro = 488 euro / 12 = 40,67 euro per maand die ik aan energie betaal. Hmm, en voor 2026 zou dat dan hetzelfde zijn, ware het niet dat een contract voor 3 jaar dan in de zomer van 2026 afloopt.
Terwijl nu heb ik met 1 jaar 1ct per piek en dal minder, maar dan moet ik over een jaar maar hopen dat als ik dan weer een contract moet afsluiten, dat de prijzen dan zo 'laag' zijn als nu.
Tsk tsk.
Iemand die nog iets ziet wat ik vergeet / fout redeneer, wat ik eventueel nog mee moet/kan nemen in mijn overweging?
Hmmm....goeie. Maar de vraag is, die 80% is wel geroepen, maar dat is nog niet zeker zo, en ik zie dat om eerlijk te zijn ook niet gebeuren. Maar dit is wel een goeie, want dikke kans dat ze dan gaan zeggen 'nee dat is niet wat in je contract staat' want dan is het natuurlijk in hun nadeel.quote:Op maandag 12 juni 2023 16:16 schreef Leandra het volgende:
Overigens zit je met een terugleververgoeding van minstens 80% van de leveringsprijs nog helemaal niet zo gek, en ik gok dat dat meer gaat zijn dan 9 cent.
Ik zou dus niet vastzetten voorbij 1 januari 2025 om te voorkomen dat ze zich dan op basis van het afgesloten contract niet aan het wettelijke teruglevertarief hoeven houden.
https://www.rijksoverheid(...)egeling-zonnepanelen
maarrrrquote:Op maandag 12 juni 2023 16:53 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, net met Engie aan de telefoon gehangen, want wat er op hun website staat is op zijn minst verwarrend, en misschien wel misleidend.
Hoe dan ook, gaandeweg kwam ik er achter, dat ik bij ELKE energieleverancier in Nederland een vast contract kan afsluiten, behálve bij Engie. Want daar ben ik nu klant, en ik heb een aanbod wat een variabel tarief is, en ik kán nu geen vast contract nemen omdat ik meer teruglever dan ik verbruik. Wanneer ik dat wel kan weten ze niet, want daar zijn ze achter de schermen druk mee bezig. Dat kan dus ook pas ergens in augustus zijn in theorie.
Dat is leuk, maar de prijzen zullen niet heel veel lager worden lijkt mij. Tegelijkertijd stijgen de prijzen van alle andere aanbieders wél, dus nog een maand wachten wil ik niet.
Dus ik blijf vooralsnog bij mijn overstap naar Eneco voor 1 jaar.
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?quote:Op maandag 12 juni 2023 19:10 schreef Elan het volgende:
Zag vandaag iemand die op zijn rijtjeshuis aan beide kanten zonnepanelen had opgehangen.
18 totaal, waarom zou je dat doen, kun je zoveel terugleveren dat het een verdienmodel is?
Bij Vattenfall kan je zelf aanvinken of je je termijnbedrag vast wil zetten of niet. Als je ervoor kiest om het niet vast te zetten passen ze eventueel je termijnbedrag aan na je jaarafrekening.quote:Op zondag 11 juni 2023 18:01 schreef Elan het volgende:
Volgens mij is dat als je je termijnvedrag idioot hoog zet bijvoorbeeld 1000 euro in de maand en je verbruikt 140 dat ze hem dan mogen aanpassen naar een meer reëel bedrag op basis van je verbruik.
Vattenfall heeft ook een keer mijn termijnbedrag ongevraagd aangepast
quote:Op maandag 12 juni 2023 19:10 schreef Elan het volgende:
Zag vandaag iemand die op zijn rijtjeshuis aan beide kanten zonnepanelen had opgehangen.
18 totaal, waarom zou je dat doen, kun je zoveel terugleveren dat het een verdienmodel is?
Gaat inderdaad best hard met beide, ook kan het natuurlijk zijn dat ze energie opslaan.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?
Of een EV...
Als je allebei hebt/wilt kom je er al vrijwel niet met 18 panelen.
Of ze hebben zoiets van, nu kan ik het nog makkelijk financieren (0%) laat ik het maar doen. Want dan is teruglevering inkomen en betaal je over 20 jaar de panelen terug. Heb je en inflatie, waardestijging van je woning, verlaging van je maandlasten en dan zwijgen we nog over de ev/wp combinatie.quote:Op maandag 12 juni 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?
Of een EV...
Als je allebei hebt/wilt kom je er al vrijwel niet met 18 panelen.
Staat toch gewoon in het tarievenoverzicht? Alles even openklappenquote:Op maandag 12 juni 2023 20:55 schreef Gerard-Joling het volgende:
En weet iemand wellicht wat de terugleververgoeding is bij een vast contract van Vattenfall (1 jaar)? Nergens te vinden in het aanbod of op de website. Ik kom ook niet langs die vervelende chatbot Nina...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |