abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209478785
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen

Bron

Bron

Vanaf 1 januari lagere energierekening door verruimd prijsplafond
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Voor gas wordt het maximale tarief ¤ 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot ¤ 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract. Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van ¤ 190 per maand. Lees meer

Aanvulling Vallon:
Voor stadsverwarming wordt het maximale tarief ¤ 47,38 per gigajoule (GJ) tot en met een verbruik van 37 GJ.

Verdeling energieplafond per maand

SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 26% gewijzigd door Nizno op 24-06-2023 21:41:04 ]
pi_209478786
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Als het niet meer gaat dalen, waarom sturen die energieboeren dan aan om 1 2 of 3 jaar vast te zetten? Die willen allemaal falliet in 2024? ...
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:

quote:
We passen je termijnbedrag in beginsel niet aan na 1 Jaar. Bij onvoorziene omstandigheden kunnen we je termijnbedrag aanpassen.
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.

Bij moederbedrijf Eneco zie ik dat zo snel niet staan en die is een paar euro per maand duurder.

Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:

quote:
Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2023 17:51:51 ]
pi_209478838
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:48 schreef Papabear het volgende:

[..]
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:
[..]
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.

Bij moederbedrijf Eneco zie ik dat zo snel niet staan en die is een paar euro per maand duurder.

[..]

Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?
blablablabla
pi_209478854
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedrag :N
pi_209478859
Volgens mij is dat als je je termijnvedrag idioot hoog zet bijvoorbeeld 1000 euro in de maand en je verbruikt 140 dat ze hem dan mogen aanpassen naar een meer reëel bedrag op basis van je verbruik.

Vattenfall heeft ook een keer mijn termijnbedrag ongevraagd aangepast :')
blablablabla
pi_209478873
spuit elf
pi_209478884
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Weet je het verschil tussen termijnbedrag en tarief?
Ja.
pi_209478895
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:00 schreef Papabear het volgende:

[..]
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedrag :N
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.
blablablabla
pi_209478910
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:03 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ja.
Hoewel ik mijn post heb verwijderd twijfel ik nu opnieuw of je het verschil weet.
pi_209478917
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.

Maar goed, ik zit nu nog dynamisch bij Zonneplan, dus kan per dag opzeggen.
Ik wacht het nog maar even af :)
pi_209478929
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoewel ik mijn post heb verwijderd twijfel ik nu opnieuw of je het verschil weet.
Ja, ik weet het echt. Jij hopelijk ook?
pi_209479098
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:

[..]
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.

Maar goed, ik zit nu nog dynamisch bij Zonneplan, dus kan per dag opzeggen.
Ik wacht het nog maar even af :)
De netbeheerkosten zijn wel variabel maar dat staat los van je gas en stroomprijs, in elk geval bij Vattenfall is dit het geval zie paraaf 3

Weet niet hoe dat bij andere aanbieders zit, maar het heet natuurlijk niet voor niets een vast contract. Anders kan je net zo goed variabel blijven zitten.
blablablabla
pi_209479326
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:

[..]
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigen
Of bij die klant die zijn maandbedrag veel te laag zet omdat hij helemaal geen 250 euro per maand energie kan betalen, maar dat wél verbruikt.
Of bij die klant die dit jaar 15 zonnepanelen op zijn dak legt en een warmtepomp plaatst, waardoor de maandelijkse energiekosten van 300 euro naar 30 euro gaan.
Of bij die net gepensioneerden die voortaan elk jaar overwinteren in Zuid Europa en daardoor in de winter nauwelijks nog gas stoken.
Of bij die klant die eerst alleenstaand was, maar waar het verbruik omhoog schiet doordat de vriend/vriendin met 3 pubers er bij intrekt.

En zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarbij aanpassingen van het termijnbedrag (zeer) wenselijk zijn, ook bij gelijkblijvende kale tarieven
pi_209479958
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigen
Of bij die klant die zijn maandbedrag veel te laag zet omdat hij helemaal geen 250 euro per maand energie kan betalen, maar dat wél verbruikt.
Of bij die klant die dit jaar 15 zonnepanelen op zijn dak legt en een warmtepomp plaatst, waardoor de maandelijkse energiekosten van 300 euro naar 30 euro gaan.
Of bij die net gepensioneerden die voortaan elk jaar overwinteren in Zuid Europa en daardoor in de winter nauwelijks nog gas stoken.
Of bij die klant die eerst alleenstaand was, maar waar het verbruik omhoog schiet doordat de vriend/vriendin met 3 pubers er bij intrekt.

En zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarbij aanpassingen van het termijnbedrag (zeer) wenselijk zijn, ook bij gelijkblijvende kale tarieven
Fair enough :) ^O^
  Moderator zondag 11 juni 2023 @ 19:31:48 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209480013
Ach, wijzigen omdat het hun beter uitkomt of omdat je verbruik hoger of lager is mogen ze denk ik allemaal.
Wil gewoon deze maand overstappen na een andere energiebedrijf.
pi_209480681
Ik wil me nu ook niet op stang laten jagen door die plotselinge aanbiedingen, alsof het een 'nu of nooit-actie' is. De zomer moet nog beginnen. Er is nog tijd genoeg om de gasvoorraden aan te vullen.
  zondag 11 juni 2023 @ 21:35:47 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209481909
Dus men zet het vast om als het duurder wordt, alsnog dat voor hun mik te krijgen, maar als het goedkoper wordt hetzelfde te blijven betalen?

Mkay ...
Dum de dum
pi_209481981
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus men zet het vast om als het duurder wordt, alsnog dat voor hun mik te krijgen, maar als het goedkoper wordt hetzelfde te blijven betalen?

Mkay ...
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzetten
  zondag 11 juni 2023 @ 22:25:11 #19
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209482538
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Zing met me mee tot morgenvroeg....
  zondag 11 juni 2023 @ 23:37:22 #20
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209483180
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.
  zondag 11 juni 2023 @ 23:41:11 #21
387249 exelletor
exelleren?
pi_209483196
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:09 schreef Papabear het volgende:
Ik wil me nu ook niet op stang laten jagen door die plotselinge aanbiedingen, alsof het een 'nu of nooit-actie' is. De zomer moet nog beginnen. Er is nog tijd genoeg om de gasvoorraden aan te vullen.
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.
  zondag 11 juni 2023 @ 23:51:10 #22
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209483256
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:41 schreef exelletor het volgende:

[..]
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.
Hetzelfde geldt voor “de winter komt eraan dus de gasprijs stijgt dan”.
  maandag 12 juni 2023 @ 06:30:43 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209484074
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzetten
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)
Dum de dum
pi_209484090
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:30 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.

Stel je betaalt 1,20 euro per kuub gas en je hebt een termijnbedrag van 200 euro in de maand. Dan kunnen ze niet die 1,20 euro verhogen (want dat tarief heb je immers vastgezet). Ze kunnen wel die 200 euro aanpassen als je in een keer veel meer gas gaat verbruiken.
pi_209484240
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Niet opgeven want je hebt ze nog niet.

Je kan ze ook pas aanmelden bij je netbeheerder als ze liggen.
  maandag 12 juni 2023 @ 07:49:34 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209484329
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:35 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.

Stel je betaalt 1,20 euro per kuub gas en je hebt een termijnbedrag van 200 euro in de maand. Dan kunnen ze niet die 1,20 euro verhogen (want dat tarief heb je immers vastgezet). Ze kunnen wel die 200 euro aanpassen als je in een keer veel meer gas gaat verbruiken.
Ah maar dat is logisch, anders is de eindafrekening weer zo'n gedoe ;)
Dum de dum
  maandag 12 juni 2023 @ 08:58:22 #27
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209484798
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:37 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.
Ja mij lijkt het ook zo dat de terugleververgoeding conform je eerder afgesloten contract dan geldt. Maar goed om even na te vragen bij Gaslicht. Bedankt ^O^
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 10:47:34 #28
382129 crew  Donna
pi_209485705
Het tarief voor gas is bij Oxxio nu 1 cent duurder als toen ik het contract vorige week afsloot.
pi_209486480
Ik wacht nog een maand salderen van mijn nieuwe PV panelen af. Zal wel 1 september worden om over te stappen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209487512
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:51 schreef Papabear het volgende:

Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.
Contractvoorwaarden Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar en Eneco Gas 3 jaar:

Uw tarieven

6. Voor stroom betaalt u een leveringstarief per kilowattuur (kWh). Dit
tarief wijzigt niet tijdens de vaste looptijd van uw contract. Uw
tarief per kWh stroom hangt af van uw elektriciteitsmeter. U
betaalt het enkeltarief als uw meter één (actief) telwerk heeft. Al
het verbruik wordt tegen dezelfde prijs (het enkeltarief) afgerekend. Wanneer uw meter twee (actieve) telwerken heeft, betaalt u voor het verbruik in de daluren het daltarief. Per 1 juli 2021 heeft u een
slimme meter nodig om op het normaal- en daltarief afgerekend te
kunnen worden. Heeft u die niet, dan wordt u vanaf dat moment automatisch op het enkeltarief afgerekend. Wijzigt de methode van meten? Dan wordt uw verbruik afgerekend conform de nieuwe
situatie op uw leveringsadres. De daluren zijn van 23.00 tot 7.00
uur, in het weekeinde en op de volgende feestdagen: 1 januari, 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag. In de overige uren betaalt u dan het normaaltarief. In delen van Brabant en Limburg beginnen de daluren op werkdagen om 21.00 uur. Dit is afhankelijk van uw netbeheerder.

7. U betaalt een vast leveringstarief per m3 gas die u verbruikt. Dit
tarief wijzigt niet tijdens de vaste looptijd van uw contract. Het
leveringstarief hangt onder andere af van uw gasprofiel. Dit
gasprofiel stelt uw netbeheerder ieder jaar vast op basis van uw
gasaansluiting en de hoeveelheid gas die u verbruikt.

8. U betaalt per energieproduct vaste leveringskosten. Dit zijn de
kosten ongeacht de hoogte van uw verbruik. Tijdens de vaste
looptijd van uw contract wijzigen deze vaste leveringskosten niet.

9. De overheid kan de overheidsheffingen en btw op stroom en gas wijzigen tijdens de looptijd van uw contract. Dit berekenen we aan
u door.

10. Verder mogen wij de tarieven wijzigen: a. als de netbeheerder de tarieven wijzigt;
b. als de gasprofielen veranderen; c. vanwege een overheidsmaatregel. Als u vanwege deze wijzigingen uw contract met een vaste looptijd opzegt, dan kunt u een opzegboete krijgen.

Met andere woorden: Eneco wijzigt de leveringstarieven niet voor de duur van het contract, het zou de overheid kunnen zijn die wat met de belastingen doet, of wanneer jij zelf van verbruiksprofiel veranderd dan is het de netwerkbeheerder, of wanneer jij een andere meter laat plaatsen dan veranderd het van enkel naar dubbel tarief, of andersom.
  maandag 12 juni 2023 @ 13:35:58 #31
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209487579
Heb je ook het hele contract? Er staat vast wel eea over overmacht en prijzen die x 10 gaan oid en eneco failliet als ze niks doen bijv.
Dum de dum
pi_209487802
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 13:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Heb je ook het hele contract? Er staat vast wel eea over overmacht en prijzen die x 10 gaan oid en eneco failliet als ze niks doen bijv.
Ik heb het hele contract maar die ga ik hier niet plaatsen, persoonlijke gegevens en pfd, knippen plakken gaat net even te werk worden.

Ik lees in het contract vanwaar ik geknipt en geplakt heb verder niks over overmacht.

Wel nog:

Afspraken bij uw contract
Op eneco.nl/voorwaarden vindt u deze documenten. U kunt deze
voorwaarden ook opvragen bij onze Klantenservice via 088 - 8 955 955
(u betaalt uw gebruikelijke belkosten).
16. Op het contract zijn van toepassing:
a. Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van
elektriciteit en gas aan kleinverbruikers;
b. Kwaliteitscriteria Eneco 2013;
c. Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten.

https://www.eneco.nl/voorwaarden

Modelcontract Eneco HollandseWind & Zon Eneco Gas variabel vind je zo'n beetje onderaan de pagina bij Voorwaarden Modelcontract. Dat vaste contract zie ik niet zo snel terug.

Ik ga het anders komende nacht proberen te zoeken, anders knip en plak ik het alsnog even.

Ook heel snel gescand op overmacht in die andere voorwaarden:

a. Algemene Voorwaarden Eneco 2017 voor de levering van
elektriciteit en gas aan kleinverbruikers;
b. Kwaliteitscriteria Eneco 2013;
c. Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten.

Het woordje overmacht zie ik niet terugkomen, als jij er meer tijd voor hebt en er in gaat duiken en je komt wat tegen, dan hoor ik het graag! c_/

Ik moet optutten en de deur uit voor het werk...

[ Bericht 3% gewijzigd door PieterCornelis op 12-06-2023 13:59:10 ]
pi_209488135
Coolblue energie zit nu op 1,1686 voor gas en 0,35 en 0,33 voor stroom.
1 jaar vast.

Ik heb deze zojuist afgesloten. Prima tarieven en tot volgend jaar Augustus weinig zorgen meer.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jor_Dii op 12-06-2023 14:40:25 ]
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 15:41:50 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209488902
ik heb 1 jaar Eneco gedaan voor 32ct dal en 36ct piek. Ik zit nu te twijfelen om niet toch te gaan voor 3 jaar. Ja, dan zit ik na 1 jan 2025 nog voor 1,5 vast, dus tot de helft van 2026, en dan krijg je dat de salderingsregeling wordt afgebouwd en en en, maar als ik dan met die tarieven reken dan kost een jaar energie me een paar 100 euro per jaar. Mwah, vind ik misschien niet zo heel erg slecht.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 15:51:03 #35
16180 crew  CoolGuy
pi_209488998
3 jaar is 33ct en 37ct, gemiddeld dus 71ct / 2 = 35,5ct. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd. Dat betekent dat in 2025 en 2026 nog maar 64% van je verbruik (is het verbruik of is het van je opwek? dat maakt nogal een verschil). gesaldeerd worden.

Oftewel, bij een jaarverbruik van 5118 kWh, en daar 36% van wat je moet betalen, komt dat neer op 1.842,48 kWh. Dat tegen gemiddeld 35,5ct = 654 euro. Dat gedeeld door 12 = 54,51 euro per maand energie. Dat is alsnog niks. Dat betekent wel dat ik meer teruglever, want die 36% die ik niet meer mag salderen gooi ik dus terug op het net. Dat is dus die 1842,48 kWh, x 9ct = 165,82 euro die in mindering wordt gebracht op mijn totaalrekening.

Otewel, die 654 euro - zeg even 166 euro = 488 euro / 12 = 40,67 euro per maand die ik aan energie betaal. Hmm, en voor 2026 zou dat dan hetzelfde zijn, ware het niet dat een contract voor 3 jaar dan in de zomer van 2026 afloopt.

Terwijl nu heb ik met 1 jaar 1ct per piek en dal minder, maar dan moet ik over een jaar maar hopen dat als ik dan weer een contract moet afsluiten, dat de prijzen dan zo 'laag' zijn als nu.

Tsk tsk.

Iemand die nog iets ziet wat ik vergeet / fout redeneer, wat ik eventueel nog mee moet/kan nemen in mijn overweging?
  maandag 12 juni 2023 @ 15:56:47 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209489088
De energieleverancier weet niet wat je feitelijke verbruik is, dus die 64 % gaat om wat je afneemt of wat je teruglevert, welke van de twee dat is weet ik niet, maar ik zou voor de zekerheid gaan over wat je afneemt (uit het stopcontact dus).

Volgens mij klopt de rest.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 12 juni 2023 @ 15:59:15 #37
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_209489126
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 15:51 schreef CoolGuy het volgende:
3 jaar is 33ct en 37ct, gemiddeld dus 71ct / 2 = 35,5ct. Vanaf 2025 wordt de salderingsregeling afgebouwd. Dat betekent dat in 2025 en 2026 nog maar 64% van je verbruik (is het verbruik of is het van je opwek? dat maakt nogal een verschil). gesaldeerd worden.

Oftewel, bij een jaarverbruik van 5118 kWh, en daar 36% van wat je moet betalen, komt dat neer op 1.842,48 kWh. Dat tegen gemiddeld 35,5ct = 654 euro. Dat gedeeld door 12 = 54,51 euro per maand energie. Dat is alsnog niks. Dat betekent wel dat ik meer teruglever, want die 36% die ik niet meer mag salderen gooi ik dus terug op het net. Dat is dus die 1842,48 kWh, x 9ct = 165,82 euro die in mindering wordt gebracht op mijn totaalrekening.

Otewel, die 654 euro - zeg even 166 euro = 488 euro / 12 = 40,67 euro per maand die ik aan energie betaal. Hmm, en voor 2026 zou dat dan hetzelfde zijn, ware het niet dat een contract voor 3 jaar dan in de zomer van 2026 afloopt.

Terwijl nu heb ik met 1 jaar 1ct per piek en dal minder, maar dan moet ik over een jaar maar hopen dat als ik dan weer een contract moet afsluiten, dat de prijzen dan zo 'laag' zijn als nu.

Tsk tsk.

Iemand die nog iets ziet wat ik vergeet / fout redeneer, wat ik eventueel nog mee moet/kan nemen in mijn overweging?
^O^
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  maandag 12 juni 2023 @ 16:16:05 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209489347
Overigens zit je met een terugleververgoeding van minstens 80% van de leveringsprijs nog helemaal niet zo gek, en ik gok dat dat meer gaat zijn dan 9 cent.

Ik zou dus niet vastzetten voorbij 1 januari 2025 om te voorkomen dat ze zich dan op basis van het afgesloten contract niet aan het wettelijke teruglevertarief hoeven houden.

https://www.rijksoverheid(...)egeling-zonnepanelen
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 16:21:56 #39
16180 crew  CoolGuy
pi_209489452
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:16 schreef Leandra het volgende:
Overigens zit je met een terugleververgoeding van minstens 80% van de leveringsprijs nog helemaal niet zo gek, en ik gok dat dat meer gaat zijn dan 9 cent.

Ik zou dus niet vastzetten voorbij 1 januari 2025 om te voorkomen dat ze zich dan op basis van het afgesloten contract niet aan het wettelijke teruglevertarief hoeven houden.

https://www.rijksoverheid(...)egeling-zonnepanelen
Hmmm....goeie. Maar de vraag is, die 80% is wel geroepen, maar dat is nog niet zeker zo, en ik zie dat om eerlijk te zijn ook niet gebeuren. Maar dit is wel een goeie, want dikke kans dat ze dan gaan zeggen 'nee dat is niet wat in je contract staat' want dan is het natuurlijk in hun nadeel.

Dat is een erg goeie.

Edit: overigens gaat dan wel iedereen nat met zonnepanelen die nu een vast contract heeft afgesloten, als dat voorstel bij wijze van morgen wordt aangenomen. Want dan kunnen de leveranciers zeggen 'nee nee, we hebben in je contract X afgesproken'.
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 16:53:57 #40
16180 crew  CoolGuy
pi_209489860
Nou, net met Engie aan de telefoon gehangen, want wat er op hun website staat is op zijn minst verwarrend, en misschien wel misleidend.

Hoe dan ook, gaandeweg kwam ik er achter, dat ik bij ELKE energieleverancier in Nederland een vast contract kan afsluiten, behálve bij Engie. Want daar ben ik nu klant, en ik heb een aanbod wat een variabel tarief is, en ik kán nu geen vast contract nemen omdat ik meer teruglever dan ik verbruik. Wanneer ik dat wel kan weten ze niet, want daar zijn ze achter de schermen druk mee bezig. Dat kan dus ook pas ergens in augustus zijn in theorie.

Dat is leuk, maar de prijzen zullen niet heel veel lager worden lijkt mij. Tegelijkertijd stijgen de prijzen van alle andere aanbieders wél, dus nog een maand wachten wil ik niet.

Dus ik blijf vooralsnog bij mijn overstap naar Eneco voor 1 jaar.
pi_209490064
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 16:53 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, net met Engie aan de telefoon gehangen, want wat er op hun website staat is op zijn minst verwarrend, en misschien wel misleidend.

Hoe dan ook, gaandeweg kwam ik er achter, dat ik bij ELKE energieleverancier in Nederland een vast contract kan afsluiten, behálve bij Engie. Want daar ben ik nu klant, en ik heb een aanbod wat een variabel tarief is, en ik kán nu geen vast contract nemen omdat ik meer teruglever dan ik verbruik. Wanneer ik dat wel kan weten ze niet, want daar zijn ze achter de schermen druk mee bezig. Dat kan dus ook pas ergens in augustus zijn in theorie.

Dat is leuk, maar de prijzen zullen niet heel veel lager worden lijkt mij. Tegelijkertijd stijgen de prijzen van alle andere aanbieders wél, dus nog een maand wachten wil ik niet.

Dus ik blijf vooralsnog bij mijn overstap naar Eneco voor 1 jaar.
maarrrr
als je nu nog bij engie zit zit je nog onder de oude voorwaarden dat je kale levertarief je terugleververgoeding is.. dan boeite het toch niet? waarom dan weggaan voor een slechtere deal?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_209491247
Ik heb afgelopen week ook 3 jaar Eneco afgesloten voor de bekende tarieven.
Gaan de prijzen later zakken heb ik pech gehad. you win some you lose some innit?
lol
pi_209491365
Zag vandaag iemand die op zijn rijtjeshuis aan beide kanten zonnepanelen had opgehangen.

18 totaal, waarom zou je dat doen, kun je zoveel terugleveren dat het een verdienmodel is?
blablablabla
  maandag 12 juni 2023 @ 19:12:07 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209491377
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:10 schreef Elan het volgende:
Zag vandaag iemand die op zijn rijtjeshuis aan beide kanten zonnepanelen had opgehangen.

18 totaal, waarom zou je dat doen, kun je zoveel terugleveren dat het een verdienmodel is?
Misschien hebben of willen ze ook een warmtepomp?
Of een EV...
Als je allebei hebt/wilt kom je er al vrijwel niet met 18 panelen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209491595
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:01 schreef Elan het volgende:
Volgens mij is dat als je je termijnvedrag idioot hoog zet bijvoorbeeld 1000 euro in de maand en je verbruikt 140 dat ze hem dan mogen aanpassen naar een meer reëel bedrag op basis van je verbruik.

Vattenfall heeft ook een keer mijn termijnbedrag ongevraagd aangepast :')
Bij Vattenfall kan je zelf aanvinken of je je termijnbedrag vast wil zetten of niet. Als je ervoor kiest om het niet vast te zetten passen ze eventueel je termijnbedrag aan na je jaarafrekening.

Wat ze echter een paar maanden geleden gedaan hebben is ook bij mensen die hun termijnbedrag vast hadden gezet het termijnbedrag aangepast (vrijwel in elk geval verlaagd) omdat dit een verplichting was van de overheid. Een eis van de overheid bij invoering van het prijsplafond was dat alle energieleveranciers de termijnbedragen van hun klanten zouden aanpassen in afstemming op het plafond, omdat ze wilden dat de burger het zo snel mogelijk zou merken in hun portemonnee i.p.v. pas bij de jaarafrekening.

Hier heeft Vattenfall je trouwens ook over geïnformeerd...
pi_209491596
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:10 schreef Elan het volgende:

quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Of een EV...
Gaat inderdaad best hard met beide, ook kan het natuurlijk zijn dat ze energie opslaan.
pi_209492218
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 19:12 schreef Leandra het volgende:

[..]
Of een EV...
Of ze hebben zoiets van, nu kan ik het nog makkelijk financieren (0%) laat ik het maar doen. Want dan is teruglevering inkomen en betaal je over 20 jaar de panelen terug. Heb je en inflatie, waardestijging van je woning, verlaging van je maandlasten en dan zwijgen we nog over de ev/wp combinatie.
  maandag 12 juni 2023 @ 20:23:27 #48
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209492240
Iemand die iets kan zeggen over dubbel- of enkeltarief bij zonnepanelen? Via Google vind ik steeds andere adviezen.
  maandag 12 juni 2023 @ 20:55:41 #49
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209492625
En weet iemand wellicht wat de terugleververgoeding is bij een vast contract van Vattenfall (1 jaar)? Nergens te vinden in het aanbod of op de website. Ik kom ook niet langs die vervelende chatbot Nina...
  Moderator maandag 12 juni 2023 @ 20:59:08 #50
155227 crew  Guppy
dus
pi_209492672
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 20:55 schreef Gerard-Joling het volgende:
En weet iemand wellicht wat de terugleververgoeding is bij een vast contract van Vattenfall (1 jaar)? Nergens te vinden in het aanbod of op de website. Ik kom ook niet langs die vervelende chatbot Nina...
Staat toch gewoon in het tarievenoverzicht? Alles even openklappen :)

¤ -0,076000 per kWh bij één jaar vast.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')