abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209478785
Welkom in het topic over de energietarieven die door het dak zijn gegaan. Bespreek hier je tarieven, tips, mooie aanbiedingen en de gevolgen van het prijsplafond voor je eigen situatie.

Energieprijzen

Bron

Bron

Vanaf 1 januari lagere energierekening door verruimd prijsplafond
Vanaf 1 januari 2023 geldt een prijsplafond op energie voor alle huishoudens en andere kleinverbruikers. Voor gas wordt het maximale tarief ¤ 1,45 per kuub tot een verbruik van 1.200 kuub. Voor elektriciteit wordt het maximale tarief verlaagd tot ¤ 0,40 per KWh en het maximale verbruik verhoogd tot 2.900 kWh. Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract. Voor november en december ontvangen huishoudens een vaste korting op de energierekening van ¤ 190 per maand. Lees meer

Aanvulling Vallon:
Voor stadsverwarming wordt het maximale tarief ¤ 47,38 per gigajoule (GJ) tot en met een verbruik van 37 GJ.

Verdeling energieplafond per maand

SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 26% gewijzigd door Nizno op 24-06-2023 21:41:04 ]
pi_209478786
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Als het niet meer gaat dalen, waarom sturen die energieboeren dan aan om 1 2 of 3 jaar vast te zetten? Die willen allemaal falliet in 2024? ...
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:

quote:
We passen je termijnbedrag in beginsel niet aan na 1 Jaar. Bij onvoorziene omstandigheden kunnen we je termijnbedrag aanpassen.
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.

Bij moederbedrijf Eneco zie ik dat zo snel niet staan en die is een paar euro per maand duurder.

Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:

quote:
Actuele tarieven
In dit prijsoverzicht staan altijd de actuele tarieven. In de toekomst kunnen deze tarieven wijzigen. Als dit zo is, dan informeren wij je natuurlijk op tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-06-2023 17:51:51 ]
pi_209478838
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:48 schreef Papabear het volgende:

[..]
Kleine lettertjes bij Oxxio 3 jaar:
[..]
Bij Oxxio heb je dus geen fuck aan je 3-jarig contract als de tarieven opeens omhoog zouden schieten.

Bij moederbedrijf Eneco zie ik dat zo snel niet staan en die is een paar euro per maand duurder.

Edit: Oh, toch wel ook bij Eneco:
[..]

Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?
blablablabla
pi_209478854
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 17:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Je termijnbedrag ja, maar ze mogen niet de leveringstarieven aanpassen bij een vast contract lijkt me?
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedrag :N
pi_209478859
Volgens mij is dat als je je termijnvedrag idioot hoog zet bijvoorbeeld 1000 euro in de maand en je verbruikt 140 dat ze hem dan mogen aanpassen naar een meer reëel bedrag op basis van je verbruik.

Vattenfall heeft ook een keer mijn termijnbedrag ongevraagd aangepast :')
blablablabla
pi_209478873
spuit elf
pi_209478884
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:02 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Weet je het verschil tussen termijnbedrag en tarief?
Ja.
pi_209478895
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:00 schreef Papabear het volgende:

[..]
Er staat duidelijk 'tarieven'. Niets over een termijnbedrag :N
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.
blablablabla
pi_209478910
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:03 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ja.
Hoewel ik mijn post heb verwijderd twijfel ik nu opnieuw of je het verschil weet.
pi_209478917
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Bij Oxxio staat termijnbedrag, dat is iets anders als je tarief. Een deel van de prijsopbouw qua belasting afhankelijk van wat men in DH besluit dus dat zal daar wel over gaan.
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.

Maar goed, ik zit nu nog dynamisch bij Zonneplan, dus kan per dag opzeggen.
Ik wacht het nog maar even af :)
pi_209478929
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoewel ik mijn post heb verwijderd twijfel ik nu opnieuw of je het verschil weet.
Ja, ik weet het echt. Jij hopelijk ook?
pi_209479098
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:

[..]
Oja, bij Oxxio idd termijnbedrag. Maar ze hebben daar alleen maar reden toe als de tarieven wijzigen lijkt me. Anders heeft het weinig zin om dat te veranderen.

Maar goed, ik zit nu nog dynamisch bij Zonneplan, dus kan per dag opzeggen.
Ik wacht het nog maar even af :)
De netbeheerkosten zijn wel variabel maar dat staat los van je gas en stroomprijs, in elk geval bij Vattenfall is dit het geval zie paraaf 3

Weet niet hoe dat bij andere aanbieders zit, maar het heet natuurlijk niet voor niets een vast contract. Anders kan je net zo goed variabel blijven zitten.
blablablabla
pi_209479326
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:06 schreef Papabear het volgende:

[..]
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigen
Of bij die klant die zijn maandbedrag veel te laag zet omdat hij helemaal geen 250 euro per maand energie kan betalen, maar dat wél verbruikt.
Of bij die klant die dit jaar 15 zonnepanelen op zijn dak legt en een warmtepomp plaatst, waardoor de maandelijkse energiekosten van 300 euro naar 30 euro gaan.
Of bij die net gepensioneerden die voortaan elk jaar overwinteren in Zuid Europa en daardoor in de winter nauwelijks nog gas stoken.
Of bij die klant die eerst alleenstaand was, maar waar het verbruik omhoog schiet doordat de vriend/vriendin met 3 pubers er bij intrekt.

En zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarbij aanpassingen van het termijnbedrag (zeer) wenselijk zijn, ook bij gelijkblijvende kale tarieven
pi_209479958
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 18:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Of als de belastingen en overheidsheffingen flink wijzigen
Of bij die klant die zijn maandbedrag veel te laag zet omdat hij helemaal geen 250 euro per maand energie kan betalen, maar dat wél verbruikt.
Of bij die klant die dit jaar 15 zonnepanelen op zijn dak legt en een warmtepomp plaatst, waardoor de maandelijkse energiekosten van 300 euro naar 30 euro gaan.
Of bij die net gepensioneerden die voortaan elk jaar overwinteren in Zuid Europa en daardoor in de winter nauwelijks nog gas stoken.
Of bij die klant die eerst alleenstaand was, maar waar het verbruik omhoog schiet doordat de vriend/vriendin met 3 pubers er bij intrekt.

En zo zijn er nog heel veel situaties te bedenken waarbij aanpassingen van het termijnbedrag (zeer) wenselijk zijn, ook bij gelijkblijvende kale tarieven
Fair enough :) ^O^
  Moderator zondag 11 juni 2023 @ 19:31:48 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_209480013
Ach, wijzigen omdat het hun beter uitkomt of omdat je verbruik hoger of lager is mogen ze denk ik allemaal.
Wil gewoon deze maand overstappen na een andere energiebedrijf.
pi_209480681
Ik wil me nu ook niet op stang laten jagen door die plotselinge aanbiedingen, alsof het een 'nu of nooit-actie' is. De zomer moet nog beginnen. Er is nog tijd genoeg om de gasvoorraden aan te vullen.
  zondag 11 juni 2023 @ 21:35:47 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209481909
Dus men zet het vast om als het duurder wordt, alsnog dat voor hun mik te krijgen, maar als het goedkoper wordt hetzelfde te blijven betalen?

Mkay ...
Dum de dum
pi_209481981
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:35 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus men zet het vast om als het duurder wordt, alsnog dat voor hun mik te krijgen, maar als het goedkoper wordt hetzelfde te blijven betalen?

Mkay ...
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzetten
  zondag 11 juni 2023 @ 22:25:11 #19
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209482538
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Zing met me mee tot morgenvroeg....
  zondag 11 juni 2023 @ 23:37:22 #20
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209483180
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Ik ben u aan het kijken naar een vast contract voor een jaar en krijg in oktober zonnepanelen. Bij Gaslicht moet je opgeven bij aanmelden of je zonnepanelen hebt. Nu nog niet maar in oktober dus wel. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat vanaf oktober en of ik dan ook de teruglevergoeding ontvang conform het afgesloten contract?
Ik kan het niet vertellen hoe het gaat als je nu het contract afsluit. Wel kan ik vertellen dat ik een lopend contract had en op een bepaald moment zonnepanelen heb aangeschaft. Er staat ergens in het contract een terugleververgoeding en die is dan uiteraard geldig. Zou niet uit moeten maken of je aangeeft dat je nu geen zonnepanelen hebt. Je zou het ook altijd kunnen checken bij gaslicht zelf, gewoon even chatten en dan een screenshot bewaren van het antwoord.
  zondag 11 juni 2023 @ 23:41:11 #21
387249 exelletor
exelleren?
pi_209483196
quote:
2s.gif Op zondag 11 juni 2023 20:09 schreef Papabear het volgende:
Ik wil me nu ook niet op stang laten jagen door die plotselinge aanbiedingen, alsof het een 'nu of nooit-actie' is. De zomer moet nog beginnen. Er is nog tijd genoeg om de gasvoorraden aan te vullen.
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.
  zondag 11 juni 2023 @ 23:51:10 #22
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_209483256
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 23:41 schreef exelletor het volgende:

[..]
Echter weet men dat de zomer eraan komt, dus dat zou voor een groot deel ingeprijsd moeten zijn.
Hetzelfde geldt voor “de winter komt eraan dus de gasprijs stijgt dan”.
  maandag 12 juni 2023 @ 06:30:43 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_209484074
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2023 21:42 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nee als je het vast zet wordt het niet duurder, dat is het hele idee van vastzetten
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)
Dum de dum
pi_209484090
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2023 06:30 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Behalve als het moet omdat omstandigheden? (Zie posts andere users)
Nee dan nog blijft het tarief gewoon hetzelfde. Ze kunnen wel je termijnbedrag wijzigen.

Stel je betaalt 1,20 euro per kuub gas en je hebt een termijnbedrag van 200 euro in de maand. Dan kunnen ze niet die 1,20 euro verhogen (want dat tarief heb je immers vastgezet). Ze kunnen wel die 200 euro aanpassen als je in een keer veel meer gas gaat verbruiken.
pi_209484240
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2023 22:25 schreef Gerard-Joling het volgende:
Niet opgeven want je hebt ze nog niet.

Je kan ze ook pas aanmelden bij je netbeheerder als ze liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')