Stel je niet aan zeg. En fijn dat je toegeeft dat je dus uit je nek zit te lullen.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 13:55 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Tuurlijk ja. Waarom zou ik hier nog inhoudelijk reageren als het vol zit met mensen die vuistdiep in Vattenfall zittenWaNt mIJ boEIt HeT toCh nIeT waT HEt kOsT1!!1!!11

Balen 🤣quote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:06 schreef freak1 het volgende:
even voor @:investeerdertje en @:icegiant;
de terugleververgoeding is zo hoog omdat ik al klant was (via dynamisch) en ik dus de bestaande voorwaarden heb overgenomen (was een voorwaarde voor mijn verlenging naar 3 jaar)
"Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat
je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik
bepalen wij jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert
ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
volgens mij in de nieuwste voorwaarden gebruiken ze 0.08 euro als terugleververgoeding.

Is dat niet grotendeels zonne-energie nu? Zonnetje schijnt behoorlijkquote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:29 schreef Ericr het volgende:
[..]
Gasverbruik om electriciteit op te wekken vooro.a. airco's.

Ja op de middag wel. Maar dan zijn mensen niet perse thuis. S avonds die hitte je huis uit blazen...quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Is dat niet grotendeels zonne-energie nu? Zonnetje schijnt behoorlijk

Als je weer begint te twijfelen dan heb je nu 14 dagen de tijd om het te annuleren.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:03 schreef Mushanga71 het volgende:
IK HEB HET GEDAAN, OP HET KNOPJE VOOR EEN JAAR GEDRUKT!![]()
Kwh 0,30 en gas 1,26 m3
Mijn variabele contract zou, met de prijzen die ze de komende maanden rekenen, op 4727 euro komen. Dan kan het zakken of stijgen. Mijn jaarcontract wordt nu 3596 per jaar.
Afgelopen jaar heb ik 9 x 384 = 3456 plus 3 x 370 = 1110 totaal 4566 euro. Min 2 x 190 en 319 teveel betaald komt het totaalbedrag op 3867 Maandtermijn zou dan 322,25 zijn geweest. Onder de streep is het jaarcontract dus iets goedkoper dan afgelopen jaar maar wel veel goedkoper dan het variabele tarief wat ze nu berekenen.
Dat variabele was al die jaren prima, toen het nog 2x per jaar werd aangepast. Nu is dat 4x per jaar en wie weet wordt dat nog meer.
Ben ondertussen zoveel tijd met twijfelen en stressen kwijt, dat ik eigenlijk opgelucht ben dat ik de knoop heb doorgehakt. Misschien stom om niet te wachten, wat ik eerst wilde, maar nee. Stukje stress minder nu.

Ik kocht net rustquote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:54 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Lijken me goeie en heldere overwegingen om idd vast te zetten. Het is ook deels een verzekering tegen hogere prijzen en daarmee koop je ook rust.

Weet ikquote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Als je weer begint te twijfelen dan heb je nu 14 dagen de tijd om het te annuleren.

Zoooo dan, dat doe je goedquote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:54 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, prijzen stijgen weer iets. Verschil tussen Eneco en Oxxio is heel erg klein (dus Eneco, ja ik weet dat Oxxio = Eneco).
[ afbeelding ]

Ja ok, dus savonds gaat er een gascentrale'tje aan om wat stroom te maken voor een deel huishoudens die een airco hebben en daarom gaan de prijzen voor kWh en gas omhoog?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 14:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja op de middag wel. Maar dan zijn mensen niet perse thuis. S avonds die hitte je huis uit blazen...

Goed gedaan! Ik moet nog een weekje of 3 wachten tot ik kan verlengen bij VF.quote:

heb net uitgebreider gekeken, ik blijf zitten waar ik nu zit.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 12:06 schreef freak1 het volgende:
even voor @:investeerdertje en @:icegiant;
de terugleververgoeding is zo hoog omdat ik al klant was (via dynamisch) en ik dus de bestaande voorwaarden heb overgenomen (was een voorwaarde voor mijn verlenging naar 3 jaar)
"Terugleververgoeding en salderen
Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan terug levert, dan gelden voor jou de volgende regelingen.
 Wanneer je zelf energie opwekt, verrekent ENGIE dit op jouw jaarafrekening. Je ziet hier het aantal kWh dat
je bij ENGIE hebt afgenomen minus het aantal teruggeleverde kWh terug. Op basis van dit netto verbruik
bepalen wij jouw totale kosten.
 Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert
ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."
volgens mij in de nieuwste voorwaarden gebruiken ze 0.08 euro als terugleververgoeding.

Je hebt dan nog geen aanbieding gekregen?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:22 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Goed gedaan! Ik moet nog een weekje of 3 wachten tot ik kan verlengen bij VF.
Hopen dat er niets geks gebeurd in die tijd.

Nee, omdat je jaarprijzen in de min staanquote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hoezo, krijg jij andere prijzen dan?

Oh dat. Ja maar ik heb geen gas en ik lever meer terug dan ik afneem, dus ja.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:57 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nee, omdat je jaarprijzen in de min staanJouw min jaarbedrag is minder dan mijn plus maandbedrag

Daarom, dát doe je goedquote:Op zaterdag 10 juni 2023 16:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh dat. Ja maar ik heb geen gas en ik lever meer terug dan ik afneem, dus ja.

Mn contract loopt nog 1,5 maand. Dus ik wacht aanbod af.. misschien zakt het nog iets?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 15:40 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Je hebt dan nog geen aanbieding gekregen?
Ik help je mee hopen dat het zo'n beetje blijft zoals het is. Je zou ook nog vf kunnen bellen dat je een nieuw contract wil, kijken waar ze mee komen.
Die onzekerheid wat de prijzen gaan doen is echt niet normaal.

Nouja, dan is de hysterie om snel vast te zetten voorbij en wie weet wat de prijzen dan doenquote:Op zaterdag 10 juni 2023 17:11 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Mn contract loopt nog 1,5 maand. Dus ik wacht aanbod af.. misschien zakt het nog iets?
Gaat toch maar om een bedrag tussen de 50 en 60 euro per maand ofzo.

Jij hebt ook die 25% toch?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 18:45 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nouja, dan is de hysterie om snel vast te zetten voorbij en wie weet wat de prijzen dan doen![]()
3 jaar was 1,33 per m3 en 0,33 voor 1kwh. Dat vond ik teveel om voor 3 jaar aan vast te zitten.

Jupquote:

Hoezo spastisch doen?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 20:07 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Jup![]()
Ik ga 0,301550 per kwh en 1,266749 per m3 betalen.
Edit: het nieuwe termijnbedrag zou 299,69 worden en voor variabel was dat 319,00. Laten ze het termijnbedrag gewoon op 319,00 staanPrima, scheelt mij weer aanpassen. Heb geen zin om komende winter weer zo spastisch met de verwarming om te moeten gaan
![]()

Hoef ik niet telkens op het gasverbruik te letten. Heb een ouwe gasmeter en mn foon staat vol foto's van die meterquote:

Oh, accepteren dat je een afrekening van 240 euro krijgt is geen optie?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:01 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Hoef ik niet telkens op het gasverbruik te letten. Heb een ouwe gasmeter en mn foon staat vol foto's van die meterSteeds uitrekenen en zo. Ben daar een beetje klaar mee.

Heb je niet op de site/app van je leverancier zo'n tool dat je je huidige standen kunt invullen en dat die tool dat voor je uitrekent?quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:01 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Hoef ik niet telkens op het gasverbruik te letten. Heb een ouwe gasmeter en mn foon staat vol foto's van die meterSteeds uitrekenen en zo. Ben daar een beetje klaar mee.

Nee hoor, das geen probleem verder. Maar krijg onder de streep liever een sigaar uit eigen doos terugquote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh, accepteren dat je een afrekening van 240 euro krijgt is geen optie?
Nope, vulde de meterstanden regelmatig in maar verder niets. Rekende het zelf uit.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:24 schreef S_E het volgende:
[..]
Heb je niet op de site/app van je leverancier zo'n tool dat je je huidige standen kunt invullen en dat die tool dat voor je uitrekent?

Je realiseert je als er maar 1 aanbieder is zij kunnen vragen wat ze willen?quote:Op zondag 11 juni 2023 14:45 schreef Galvez het volgende:
Wat een kust systeem is dit toch ook met tientallen verschillende bedrijfjes die een graantje proberen mee te pikken.
Er zou gewoon één partij me vaste tarieven moeten zijn, scheelt zo veel overhead.
Fuck privatisering.
Kreeg net een aanbod van de ANWB. Wat moet de fucking ANWB nou met energie? Schoenmaker blijf bij je leest.

Wie had het over een commerciële aanbieder?quote:Op zondag 11 juni 2023 14:55 schreef Elan het volgende:
[..]
Je realiseert je als er maar 1 aanbieder is zij kunnen vragen wat ze willen?

Voor de overheid is dit veel interessanter, kunnen ze drie of vier keer BTW vangen.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:16 schreef Galvez het volgende:
[..]
Wie had het over een commerciële aanbieder?
Energie was goedkoper voor de privatisering, zelfs met inflatie in ogenschouw genomen.

Maak een account aan op energiemanageronline.nl of mindergas.nl dan is het een kwestie van eens per maand, of per week of iedere avond (net waar jij gelukkig van wordt) even de meterstanden invullen en hij rekent zelf voor je uit wat je verbruik is.quote:Op zaterdag 10 juni 2023 21:01 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]

Dan snap jij de hele BTW regeling niet erg.quote:Op zondag 11 juni 2023 15:38 schreef Elan het volgende:
[..]
Voor de overheid is dit veel interessanter, kunnen ze drie of vier keer BTW vangen.

Belasting over omzet.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:17 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan snap jij de hele BTW regeling niet erg.

Dan vangen ze de BTW over toegenomen waarde. Dat is toch niet anders of de leverantie over verschillende schijven gaat of dat het er maar een is? Of dacht je dat een overheidsbedrijf geen BTW hoeft af te dragen?quote:Op zondag 11 juni 2023 16:22 schreef Elan het volgende:
[..]
Belasting over omzet.
Hoe ga je daar als overheid net zoveel aan aan verdienen als je alles van transport tot levering en productie in eigen huis hebt?

Das idd wel een idee. Ik heb de sites opgeslagen, ga ik daar es mee aan de slag. Dankquote:Op zondag 11 juni 2023 15:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maak een account aan op energiemanageronline.nl of mindergas.nl dan is het een kwestie van eens per maand, of per week of iedere avond (net waar jij gelukkig van wordt) even de meterstanden invullen en hij rekent zelf voor je uit wat je verbruik is.
Als je nog oude meterstanden hebt dan kun je die ook invoeren om daarmee te vergelijken.
Ik had in ons oude huis bij beide een account en die gebruikte ik ook beide, en hier alleen bij energiemanageronline, waar je ook gas kunt invullen.
Is allebei gratis.

Toen de energievoorziening een overheidsdienst was betaalden wij geen BTW over energie en beheer. Nog los van het BTW-verhaal heeft de verkoop van die bedrijven de overheden vele miljarden opgeleverd.quote:Op zondag 11 juni 2023 16:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan vangen ze de BTW over toegenomen waarde. Dat is toch niet anders of de leverantie over verschillende schijven gaat of dat het er maar een is? Of dacht je dat een overheidsbedrijf geen BTW hoeft af te dragen?
Ik denk zelf dat een overheidsbedrijf niet goedkoper is, een beetje concurrentie kan geen kwaad over het algemeen.
Wel ben ik tegenstander dat infrastructuur in particuliere handen is, ik vind dus dat draadjes en leidingen (net als rails en wegen) eigendom horen te zijn van een overheid. De gebruikers van die infra kunnen dan wel particulier zijn. Maar dat is een andere discussie

De grote jongens als Essent en Vattenfall krijgen dan vast wel weer een of andere bailout van belastinggeld.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Als het niet meer gaat dalen, waarom sturen die energieboeren dan aan om 1 2 of 3 jaar vast te zetten? Die willen allemaal falliet in 2024? ...

Omdat als prijzen niet spectaculair stijgen of zelfs dalen ze goudgeld verdienen aan al die mensen met een relatief duur vast contract.quote:Op zondag 11 juni 2023 17:21 schreef Fe2O3 het volgende:
Als het niet meer gaat dalen, waarom sturen die energieboeren dan aan om 1 2 of 3 jaar vast te zetten? Die willen allemaal falliet in 2024? ...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |