abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209521183
quote:
6s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:52 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik wil goedkoop gas, natuurlijk.
Waar betaal je dan de TTF tarieven?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209521216
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Waar betaal je dan de TTF tarieven?
Kan een indicator zijn dat consumentengasprijs omhoog gaat.
pi_209521635
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 12:56 schreef skrn het volgende:

[..]
Kan een indicator zijn dat consumentengasprijs omhoog gaat.
Dat is wel heel voorbarig
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209521699
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is wel heel voorbarig
... kom op zeg.

Het is voorbarig om te zeggen dat als de prijzen waarvoor leveranciers hun gas inkopen stijgen, dat misschien effect heeft op de prijzen voor consumenten?
pi_209521706
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:46 schreef Viezig het volgende:

[..]
... kom op zeg.

Het is voorbarig om te zeggen dat als de prijzen waarvoor leveranciers hun gas inkopen stijgen, dat misschien effect heeft op de prijzen voor consumenten?
Jazeker, want het zijn dagtarieven
pi_209521718
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:46 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Jazeker, want het zijn dagtarieven
Laat maar. :')
pi_209521833
Grappig dat mensen zich ineens op grote schaal bezighouden met markten waarvan ze daarvoor van het bestaan nog niet af wisten.
blablablabla
pi_209521982
quote:
10s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:58 schreef Elan het volgende:
Grappig dat mensen zich ineens op grote schaal bezighouden met markten waarvan ze daarvoor van het bestaan nog niet af wisten.
Omdat ze hiervoor nauwelijks relevant waren voor je eigen huishouden.
pi_209522185
quote:
2s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:11 schreef skrn het volgende:

[..]
Omdat ze hiervoor nauwelijks relevant waren voor je eigen huishouden.
Alsof de gemiddelde sterveling daar wijzer van gaat worden.
We zijn dit jaar gedaald van 80¤ naar ¤23 euro en stijgen nu naar ¤38. Oftewel een kwart van de daling is nu gecorrigeerd. What's next, zeg jij het maar?
blablablabla
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 14:38:59 #160
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209522278
quote:
10s.gif Op donderdag 15 juni 2023 13:58 schreef Elan het volgende:
Dat komt omdat hopen mensen voorheen vooral bezig waren met het goedkoopste te krijgen, en daarom de prijzen niet vast hadden staan want zodra je dat doet kun je niet meer profiteren van prijsdalingen en de 'welkomstbonus'.

Maar mensen waren helemaal niet bezig met het nadeel daarvan, namelijk dat de prijzen ook kunnen stijgen, zoals nu gebeurde, en die mensen gaan allemaal nat. Die denken nu allemaal dat gaat mij niet nog een keer gebeuren, want ze zijn nu allemaal wakker geschud.

[ Bericht 1% gewijzigd door CoolGuy op 15-06-2023 14:47:00 ]
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 15 juni 2023 @ 14:44:31 #161
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_209522326
Gasprijs is bij zonneplan nu gestegen de laatste periode van 92 naar 108 cent per kuub. Verbruik deze maanden is erg laag, dus prima zo.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_209522342
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat komt omdat hopen mensen voorheen vooral bezig waren met het goedkoopste te krijgen, en daarom de prijzen niet vast hadden staan want zodra je dat doet kun je niet meer profiteren van prijsdalingen.

Maar mensen waren helemaal niet bezig met het nadeel daarvan, namelijk dat de prijzen ook kunnen stijgen, zoals nu gebeurde, en die mensen gaan allemaal nat. Die denken nu allemaal dat gaat mij niet nog een keer gebeuren, want ze zijn nu allemaal wakker geschud.
Correct, maar de helft van je rekening zijn belastingen en die liggen niet verankerd in het vaste contract dus het is verstandig als mensen niet alleen vastzetten maar ook blijven investeren in verduurzaming in en rond de woning..
blablablabla
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 14:50:23 #163
16180 crew  CoolGuy
pi_209522368
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:47 schreef Elan het volgende:

[..]
Correct, maar de helft van je rekening zijn belastingen en die liggen niet verankerd in het vaste contract dus het is verstandig als mensen niet alleen vastzetten maar ook blijven investeren in verduurzaming in en rond de woning..
Maar die betaalde je ook al in je vaste contract, dus dat is niet hetgene dat (zo snel) wijzigt. Het is de energieprijs die alsmaar lager werd, en daar zaten mensen als haviken boven op want er viel een euro te winnen. Net als die welkomstbonussen. Als er wat te halen valt zijn mensen er als de kippen bij.

Niks mis mee, maar die medaille heeft ook een andere kant, en alle mensen die gretig waren op bonussen en een cent minder moeten betalen stonden op hun achterste poten toen ineens het nadeel van die strategie duidelijk werd.

En allemaal dié mensen zijn nu wakker en denken dat gebeurt me niet nog een keer.

ja, verduurzamen is zinnig ja, maar als je dat in het verleden riep hier dan was het direct dat mensen (waaronder jij ;) ) riepen 'ja maar mensen hebben dat geld niet liggen'. Nee, dat zal, maar dat laat onverlet dat het alsnog wel verstandig is om te verduurzamen.
pi_209522383
Ik zit goed bij Van de Bron en wil eigenlijk niet overstappen, maar ik moet wel omdat ik m'n eindafrekening rond 1 oktober krijg. Ik ga maar even het topic teruglezen om te zien naar welke leverancier ik over kan stappen die ook een gunstige terugleververgoeding heeft. Het liefst neem ik een jaarcontract af.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_209522390
De tarieven bij Eneco voor 3 jaar vast zijn toch weer iets gestegen...

Eneco HollandseWind & Zon 3 jaar vast en Eneco Gas 3 jaar vast.

Groene stroom:
Leveringskosten (normaaltarief)
¤ 0,22910/kWh Leveringskosten (¤ 0,21880/kWh = + ¤ 0,01030/kWh)
¤ 0,15245/kWh Energiebelasting
¤ 0,00000/kWh Opslag duurzame energie
--------------------
¤ 0,38155/kWh (Was ¤ 0,37125/kWh)

Leveringskosten (daltarief)
¤ 0,18871/kWh Leveringskosten (¤ 0,17549/kWh = + ¤ 0,01322/kWh)
¤ 0,00/kWh Opslag duurzame energie
--------------------
¤ 0,34116/kWh (Was ¤ 0,32794/kWh)

Gas:
¤ 0,71559/m³ Leveringskosten (¤ 0,64901/m³ = + ¤ 0,06658/m³)
¤ 0,59266/m³ Energiebelasting
¤ 0,00000/m³ Opslag duurzame energie
--------------------
¤ 1,30825/m³ (Was ¤ 1,24167/m³)
pi_209522419
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Alsof de gemiddelde sterveling daar wijzer van gaat worden.
We zijn dit jaar gedaald van 80¤ naar ¤23 euro en stijgen nu naar ¤38. Oftewel een kwart van de daling is nu gecorrigeerd. What's next, zeg jij het maar?
Daarom is er dit topic, toch. Wat speculatie, wat onderbouwing, wat info uitwisselen, elkaar wijzen om gunstige danwel hele rare tarieven.

Ik denk dat het nu een mooie tijd is om voor een relatief lange tijd, zeg een jaar, de prijzen vast te zetten.

Wat ook kan, is weer gokken om een pislauwe winter, zo lang mogelijk wachten, en kijken of de weergoden ons gunstig gezind zijn.
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 14:55:47 #167
16180 crew  CoolGuy
pi_209522422
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:52 schreef PieterCornelis het volgende:

Groene stroom:
--------------------

--------------------

Gas:
--------------------
quote:

Groene stroom:
--------------------

--------------------

Gas:
--------------------
Ik heb afgelopen zaterdag 1 jaar gepakt bij Eneco, dat was toen nog 32 en 36 cent.
pi_209522448
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar die betaalde je ook al in je vaste contract, dus dat is niet hetgene dat (zo snel) wijzigt. Het is de energieprijs die alsmaar lager werd, en daar zaten mensen als haviken boven op want er viel een euro te winnen. Net als die welkomstbonussen. Als er wat te halen valt zijn mensen er als de kippen bij.

Niks mis mee, maar die medaille heeft ook een andere kant, en alle mensen die gretig waren op bonussen en een cent minder moeten betalen stonden op hun achterste poten toen ineens het nadeel van die strategie duidelijk werd.

En allemaal dié mensen zijn nu wakker en denken dat gebeurt me niet nog een keer.

Mensen die tegen de stroom in durfden gaan worden vaker beloond dus het zou zomaar kunnen dat mensen die dat nu doen dat ook worden, door bijvoorbeeld te kiezen voor een dynamisch contract want angst is al net zo'n slechte raadgever als pure hebzucht..

quote:
ja, verduurzamen is zinnig ja, maar als je dat in het verleden riep hier dan was het direct dat mensen (waaronder jij ;) ) riepen 'ja maar mensen hebben dat geld niet liggen'. Nee, dat zal, maar dat laat onverlet dat het alsnog wel verstandig is om te verduurzamen.

Toen de inflatie gierend uit de hand liep was dat ja :D Even 30k aftikken en jij deed alsof dat de normaalste zaak van de wereld was. Viel overigens niet alleen mij op hoe makkelijk jij daar over deed :P .

Maar heb destijds wel altijd gezegd dat er voor sparen een goed idee was. Alleen is dat lastig als boodschappen elke maand 10% duurder zijn en je 500+ in de maand kwijt bent aan je energierekening _O- Nog los van de prijzen die je destijds betaalde voor zonnepanelen, want ja iedereen wilde ze natuurlijk wel hebben. En het liefst per direct.
Inmiddels is die hele inflatiestorm wel wat gaan liggen kunnen we concluderen, dan moet je je niet laten verblinden door lagere tarieven en verder weer 3 jaar lang in de passieve modus schieten qua verduurzamingen.
blablablabla
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 15:02:06 #169
16180 crew  CoolGuy
pi_209522476
quote:
6s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:55 schreef skrn het volgende:

[..]
Daarom is er dit topic, toch. Wat speculatie, wat onderbouwing, wat info uitwisselen, elkaar wijzen om gunstige danwel hele rare tarieven.

Ik denk dat het nu een mooie tijd is om voor een relatief lange tijd, zeg een jaar, de prijzen vast te zetten.

Wat ook kan, is weer gokken om een pislauwe winter, zo lang mogelijk wachten, en kijken of de weergoden ons gunstig gezind zijn.
Nou, ik heb een jaar gedaan omdat;

- 2 jaar was geen mogelijkheid anders dan bij Greenchoice maar tegen relatief hoge tarieven
- ik wil geen 3 jaar omdat ik dan 1,5 jaar na 1 jan 2025 pas uit dat contract kom, en dat is vervelend omdat
- ik denk dat als de afbouw van de salderingsregeling doorgang vind de TLV meer een concurrentieding gaat worden dan het nu is, en die tarieven dus (iets) omhoog zullen gaan, en daarnaast
- denk ik dat energieboeren gaan zeggen 'maar dat staat niet in je contract' als reden om die 80% vergoeding (als dat door gaat) van de kale leveringsprijs als TLV niet te hoeven geven want in je contract heb je immers een andere TLV staan, en dat is boeiend omdat
- in de komende jaren, indien de salderingsregeling afgebouwd wordt, mensen meer en meer gaan terugvoeden aan het net, wat ze niet meer mogen wegstrepen van hun verbruik, dus als je nu een contract neemt van 3 jaar dan kun je daar 1,5 jaar na 1 jan 2025 niet van profiteren.

Van de andere kant, dat is vaak 'als'. Want het kan net zo makkelijk dat die 80% niet door gaat, het kan net zo makkelijk dat de afbouw van die salderingsregeling niet goed uitpakt, etc etc, dus het is toch uiteindelijk koffiedik kijken. Achteraf zal pas blijken of je goed hebt gegokt.
pi_209522498
quote:
6s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:55 schreef skrn het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel maar die TTF markt is nog volatieler als de cryptomarkt. Die 10 of 20% die er nu bij komt staat in geen enkele verhouding met hoe hard het naar beneden is gekomen sinds pak hem beet maart. Zou oppassen met daar gelijk conclusies aan verbinden voor de prijsontwikkeling op de (middel)lange termijn.

quote:

Hou niet van gokken, heb het lekker vastgezet.
blablablabla
pi_209522522
quote:

Groene stroom:
--------------------

--------------------

Gas:
--------------------
Het is wachten op de eerste paniekberichten op de energievergelijkingssites om mensen te overtuigen toch echt hun tarieven langer vast te zetten.
blablablabla
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 15:06:15 #172
16180 crew  CoolGuy
pi_209522526
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:59 schreef Elan het volgende:

[..]
Mensen die tegen de stroom in durfden gaan worden vaker beloond dus het zou zomaar kunnen dat mensen die dat nu doen dat ook worden, door bijvoorbeeld te kiezen voor een dynamisch contract want angst is al net zo'n slechte raadgever als pure hebzucht..
[..]
Toen de inflatie gierend uit de hand liep was dat ja :D Even 30k aftikken en jij deed alsof dat de normaalste zaak van de wereld was. Viel overigens niet alleen mij op hoe makkelijk jij daar over deed :P .

Maar heb destijds wel altijd gezegd dat er voor sparen een goed idee was. Alleen is dat lastig als boodschappen elke maand 10% duurder zijn en je 500+ in de maand kwijt bent aan je energierekening _O- Nog los van de prijzen die je destijds betaalde voor zonnepanelen, want ja iedereen wilde ze natuurlijk wel hebben. En het liefst per direct.
Inmiddels is die hele inflatiestorm wel wat gaan liggen kunnen we concluderen, dan moet je je niet laten verblinden door lagere tarieven en verder weer 3 jaar lang in de passieve modus schieten qua verduurzamingen.
Die mensen worden ook vaker gestraft, want het zijn niet de mensen die nog gewoon een vast contract hadden die ineens op hun achterste poten stonden en schreeuwden dat het allemaal belachelijk was he.

Een dynamisch contract is niet zo handig met zonnepanelen, tenzij je die elke keer gaat uitzetten als je terug levert, maar dat zullen veruit de meeste mensen niet doen.

Het kost nu nog steeds 30k hoor, warmtepompen en zonnepanelen zijn niet noemenswaardig goedkoper geworden in de afgelopen maand dacht ik.

Ja iedereen wilde toen ineens zonnepanelen hebben, want eerder, tot jaren geleden, toen die dingen veel en veel goedkoper waren, toen wilde die mensen ze niet, maar ineens wordt duidelijk dat het wel handig was geweest om ze toch te hebben, en dan willen ze ze en masse ineens tóch hebben. Ja, dan gaat de prijzen wel naar boven toe natuurlijk.

Dat niet laten verblinden door lage tarieven en niets doen qua verduurzamen wordt al heel lang geroepen dat dat geen strak plan is, maar die mensen werden hier dan weer verketterd.
pi_209522601
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die mensen worden ook vaker gestraft, want het zijn niet de mensen die nog gewoon een vast contract hadden die ineens op hun achterste poten stonden en schreeuwden dat het allemaal belachelijk was he.

Een dynamisch contract is niet zo handig met zonnepanelen, tenzij je die elke keer gaat uitzetten als je terug levert, maar dat zullen veruit de meeste mensen niet doen.

Het kost nu nog steeds 30k hoor, warmtepompen en zonnepanelen zijn niet noemenswaardig goedkoper geworden in de afgelopen maand dacht ik.

Ja iedereen wilde toen ineens zonnepanelen hebben, want eerder, tot jaren geleden, toen die dingen veel en veel goedkoper waren, toen wilde die mensen ze niet, maar ineens wordt duidelijk dat het wel handig was geweest om ze toch te hebben, en dan willen ze ze en masse ineens tóch hebben. Ja, dan gaat de prijzen wel naar boven toe natuurlijk.

Dat niet laten verblinden door lage tarieven en niets doen qua verduurzamen wordt al heel lang geroepen dat dat geen strak plan is, maar die mensen werden hier dan weer verketterd.
Ik zie de wereld niet zo zwart-wit als jou, het is volkomen begrijpelijk dat mensen kiezen voor een goedkopere aanbieder met lagere tarieven en niet voor zonnepanelen kiezen als daar geen noodzaak voor is door relatief lage stroomprijzen. Je kan nu eenmaal niet alles voorzien. Die mensen zijn over het algemeen ook helemaal niet gestraft want er is tenslotte een landelijk prijsplafond afgesproken.
Mijn zwager heeft een offerte laten maken voor een warmtepomp (ook nog eens bij hetzelfde bedrijf) die ligt liefst 20 % lager dan oktober vorig jaar. Ik lees daar wel wat tegenstrijdige berichten over eerlijk gezegd. De ene keer dat ze goedkoper zijn geworden door overproductie de volgende maand zijn ze duurder dan ooit. De waarheid zal wel in het midden liggen.
blablablabla
pi_209522602
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:04 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat zal allemaal wel maar die TTF markt is nog volatieler als de cryptomarkt. Die 10 of 20% die er nu bij komt staat in geen enkele verhouding met hoe hard het naar beneden is gekomen sinds pak hem beet maart. Zou oppassen met daar gelijk conclusies aan verbinden voor de prijsontwikkeling op de (middel)lange termijn.
[..]
Hou niet van gokken, heb het lekker vastgezet.
Ik heb de tarieven dus nu vastgezet voor 1 jaar.

Waarom?

- Die overstapboete is ingegaan per 1 juni 2023, waardoor leveranciers nu contracten voor 1 jaar of langer willen aanbieden.
- Gasprijzen zijn al sinds augustus 2022 dalende, en ik denk dat de dalende trend is gestopt.
- Ik heb ook als volgt geredeneerd, onder de 1 euro / m3 zal niet meer voorkomen, 1,45 euro / m3 was prijsplafond, als er een jaarcontract komt dat er tussenin zit, pak ik deze.
- Dus vandaar dat ik heb toegehapt op 1,17 euro / m3, hoewel ik nog tot 1 augustus kan wachten. Of zelfs variabel zou kunnen nemen, en pas later vast kan zetten.

Mijn onderbouwing. :7

[ Bericht 0% gewijzigd door skrn op 15-06-2023 20:02:10 ]
pi_209522622
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 09:32 schreef Leandra het volgende:
Ik ga per 1 juli van Eneco naar een variabel tarief bij Vattenfall, maar... geen gas, zonnepanelen en overproductie.
Per 1 januari dan weer (elders) een jaarcontract, want de terugleververgoeding is bij Vattenfall te laag op de vaste contracten.
Waarom neem je niet een jaarcontract van 1 juli 2023-1 juli 2024? Oftewel: kun je uitleggen wat het voordeel is van 1 januari als ingangsdatum voor een jaarcontract?
pi_209522683
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:13 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik heb de tarieven dus nu vastgezet voor 1 jaar.

Waarom?

- Die overstapboete is ingegaan per 1 juni 2023, waardoor leveranciers nu contracten voor 1 jaar of langer willen aanbieden.
- Gasprijzen zijn al sinds augustus 2023 dalende, en ik denk dat de dalende trend is gestopt.
- Ik heb ook als volgt geredeneerd, onder de 1 euro / m3 zal niet meer voorkomen, 1,45 euro / m3 was prijsplafond, als er een jaarcontract komt dat er tussenin zit, pak ik deze.
- Dus vandaar dat ik heb toegehapt op 1,17 euro / m3, hoewel ik nog tot 1 augustus kan wachten. Of zelfs variabel zou kunnen nemen, en pas later vast kan zetten.

Mijn onderbouwing. :7
1,17 is gewoon prima, jij zal in elk geval niet in een koud huis zitten zonder de afweging te moeten maken of je wel/niet een nier wil afstaan :7
Zelf heb ik zoiets van zet het lekker 3 jaar vast, geen zin in volgend jaar weer dit hele circus. Plus dat hoewel ik 75% meer betaal in elk geval geen stress krijg over eventuele prijsstijgingen en/of noodgedwongen moet gaan besparen op gas en stroom. Vorig jaar toch wat meer de kachel uitgehad en had spontaan schimmel in de badkamer, dat wens in niet meer mee te maken.
blablablabla
  Moderator donderdag 15 juni 2023 @ 15:24:25 #177
16180 crew  CoolGuy
pi_209522707
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik zie de wereld niet zo zwart-wit als jou, het is volkomen begrijpelijk dat mensen kiezen voor een goedkopere aanbieder met lagere tarieven en niet voor zonnepanelen kiezen als daar geen noodzaak voor is door relatief lage stroomprijzen. Je kan nu eenmaal niet alles voorzien. Die mensen zijn over het algemeen ook helemaal niet gestraft want er is tenslotte een landelijk prijsplafond afgesproken.
Mijn zwager heeft een offerte laten maken voor een warmtepomp (ook nog eens bij hetzelfde bedrijf) die ligt liefst 20 % lager dan oktober vorig jaar. Ik lees daar wel wat tegenstrijdige berichten over eerlijk gezegd. De ene keer dat ze goedkoper zijn geworden door overproductie de volgende maand zijn ze duurder dan ooit. De waarheid zal wel in het midden liggen.
Ik heb geen idee, maar ik heb een warmtepomp genomen omdat de huidige aan/voorbij zijn economische levensduur was, en de levertijden op die dingen een half jaar of langer zijn. Voor een niet grondgebonden warmtepomp zijn de wachttijden korter dan voor andere warmtepompen, omdat de meeste mensen een dergelijke pomp niet hebben, omdat je die niet achteraf zo makkelijk aan kunt laten leggen in bestaande woningen.

Daarnaast kost de bron boren giga veel geld. Die bron heb je niet bij een lucht/waterpomp. Maar dergelijke pompen hebben dan wel weer hele aardige subsidies (maar genoeg andere pompen hebben ook dergelijke subsidies) dus uiteindelijk valt het dan wel mee wat je kwijt bent.

Ja, een landelijk prijsplafond wat het dubbele is van wat mensen ongeveer betaalden, en ook daar geldt dat je dan alsnog beter af bent met zonnepanelen, want je mag eerst salderen, en wat er dan eventueel overblijft telt mee voor het prijsplafond.
pi_209522844
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 14:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
[..]
Ik heb afgelopen zaterdag 1 jaar gepakt bij Eneco, dat was toen nog 32 en 36 cent.
Voor 1 jaar vast staan de prijzen nu op:

¤ 0,36897 Normaaltarief. (Kale leveringskosten ¤ 0,21652/kWh)

¤ 0,32768 Daltarief. (Kale leveringskosten ¤ 0,17523/kWh)

Zelf heb ik het vorige week voor 3 jaar vastgezet, met het verbruik van afgelopen jaar blijven we dan onder de ¤ 150,00 met het maandbedrag, een lange koude winter gaat wel bijbetalen worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:05 schreef Elan het volgende:

[..]
Het is wachten op de eerste paniekberichten op de energievergelijkingssites om mensen te overtuigen toch echt hun tarieven langer vast te zetten.
Ik ben niet meer vatbaar voor de paniekberichten, ik heb het al voor 3 jaar vastgezet, kakken de marktprijzen in dan is het jammer maar helaas. Stijgen de prijzen wel en/of naar het niveau van afgelopen december/januari dan hebben wij rust in de tent. (Nu is er eigenlijk al wel iets van rust, en dat kost ook wat.)
pi_209523107
2 jaar vastgezet bij GreenChoice, weliswaar tegen wat hogere tarieven dan we nu variabel hebben bij Vandebron maar het geeft wel rust merk ik. Alleen nog even kijken of Vandebron een tegenbod kan doen, ze willen graag met ons in contact komen.
  donderdag 15 juni 2023 @ 16:09:17 #180
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209523152
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waarom neem je niet een jaarcontract van 1 juli 2023-1 juli 2024? Oftewel: kun je uitleggen wat het voordeel is van 1 januari als ingangsdatum voor een jaarcontract?
Omdat ik niet weet of er volgend jaar nog half-jaar contracten zijn.
Hoewel ik nu het half-jaar contract van 1 juli tot 1 januari bij Eneco heb geannuleerd en voor een variabel contract bij Vattenfall gegaan ben, maar goed...
Nu kreeg ik daar nog een goede terugleververgoeding op, dan zoek ik in november/december wel uit welke leverancier het interessantst is voor een jaarcontract.

Voordeel is ook dat mijn contract dan per 1 januari gelijk loopt met een kalenderjaar, en niet pas per 1 januari 2025.

Ik wil hoe dan ook per 1 januari 2025 een contract hebben dat per kalenderjaar loopt, want dan gaan ze het salderen beperken (64% in 2025 en 2026), en ik wil dit plafondjaar gewoon afsluiten zonder dat daar nog geneuzel over komt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_209523197
quote:
1s.gif Op donderdag 15 juni 2023 16:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Omdat ik niet weet of er volgend jaar nog half-jaar contracten zijn.
Hoewel ik nu het half-jaar contract van 1 juli tot 1 januari bij Eneco heb geannuleerd en voor een variabel contract bij Vattenfall gegaan ben, maar goed...
Nu kreeg ik daar nog een goede terugleververgoeding op, dan zoek ik in november/december wel uit welke leverancier het interessantst is voor een jaarcontract.

Voordeel is ook dat mijn contract dan per 1 januari gelijk loopt met een kalenderjaar, en niet pas per 1 januari 2025.

Ik wil hoe dan ook per 1 januari 2025 een contract hebben dat per kalenderjaar loopt, want dan gaan ze het salderen beperken (64% in 2025 en 2026), en ik wil dit plafondjaar gewoon afsluiten zonder dat daar nog geneuzel over komt.
Wat voor gezeur verwacht je dan met de afbouw van de salderingsregeling en een jaarcontract dat halverwege het jaar begint/eindigt? En ben je niet bang dat het einde van het jaar juist een slecht moment is om een vast contract af te sluiten in verband met mogelijk hogere prijzen?
  donderdag 15 juni 2023 @ 20:07:35 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209525223
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 16:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat voor gezeur verwacht je dan met de afbouw van de salderingsregeling en een jaarcontract dat halverwege het jaar begint/eindigt? En ben je niet bang dat het einde van het jaar juist een slecht moment is om een vast contract af te sluiten in verband met mogelijk hogere prijzen?
Dat weet ik niet, maar ik ga het risico niet lopen dat ze opbrengst van het ene jaar in het andere jaar verrekenen omdat het administratief lastig is ofzo, daarbij vind ik het een prettig idee dat mijn stroomjaar een kalenderjaar is, ook fijn dat mijn contract dan gelijk loopt met mijn Excel :D

Ik heb geen inzicht in de hoogte van de tarieven, ik heb iig nog nooit iemand horen zeggen dat ze een nieuw contract in de zomer willen afsluiten omdat het dan goedkoper is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209525312
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 15:38 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]
Voor 1 jaar vast staan de prijzen nu op:

¤ 0,36897 Normaaltarief. (Kale leveringskosten ¤ 0,21652/kWh)

¤ 0,32768 Daltarief. (Kale leveringskosten ¤ 0,17523/kWh)

Zelf heb ik het vorige week voor 3 jaar vastgezet, met het verbruik van afgelopen jaar blijven we dan onder de ¤ 150,00 met het maandbedrag, een lange koude winter gaat wel bijbetalen worden.
[..]
Ik ben niet meer vatbaar voor de paniekberichten, ik heb het al voor 3 jaar vastgezet, kakken de marktprijzen in dan is het jammer maar helaas. Stijgen de prijzen wel en/of naar het niveau van afgelopen december/januari dan hebben wij rust in de tent. (Nu is er eigenlijk al wel iets van rust, en dat kost ook wat.)
Helemaal mee eens, rust in de tent en in je kop is veel belangrijker dan gokken om in de toekomst potentieel een paar tientjes per maand te gaan besparen.
blablablabla
pi_209525328
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 20:15 schreef Elan het volgende:

[..]
Helemaal mee eens, rust in de tent en in je kop is veel belangrijker dan gokken om in de toekomst potentieel een paar tientjes per maand te gaan besparen.
Ik heb een week geleden ook verlengd.
Eindelijk van dat gezeik af. Zalig. _O_
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_209526765
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 20:17 schreef Pisces29 het volgende:

[..]
Ik heb een week geleden ook verlengd.
Eindelijk van dat gezeik af. Zalig. _O_
Yep, hier dus ook. Zonneplan leek in het begin ideaal (en dat was het ook, want van november vorig jaar tot nu heb ik er flink profijt van gehad).
Maar daar stijgen de prijzen ook behoorlijk en ik heb geen zin meer in dat gezeik van per uur kijken wat voordelig is. Negatieve stroomprijzen hebben ze niet meer, integendeel. De piekuren zijn duurder dan die van een vast contract.
Dus voor 3 jaar vastgezet voor mijn reguliere verbruik voor ¤ 148,- per maand. Kan ik prima missen. Misschien verkeerd gegokt en kon ik volgend jaar nog goedkoper uit zijn, so be it. Ik vind het prima zo ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2023 22:21:36 ]
  donderdag 15 juni 2023 @ 22:44:08 #186
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_209527086
Ik zit nog 2 jaar vast bij essent. Eigenlijk zou ik ook wel wat lager willen alleen heb ik dan de overstapboete, zijn er al partijen die die overnemen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  donderdag 15 juni 2023 @ 23:33:48 #187
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209527630
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 16:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Als ik hier vanaf 2018 de tarieven per januari en juli selecteer dan is het het ene jaar duurder in januari (2019, 2020) en het andere jaar duurder in juli (2018, 2021, 2022).
Ik kijk dan puur naar het variabele levertarief, want dat is waarop men een aanbod zal baseren.

Het is dus geen garantie dat er in januari of juli hogere of lagere tarieven geboden worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209527916
quote:
7s.gif Op donderdag 15 juni 2023 22:44 schreef phpmystyle het volgende:
Ik zit nog 2 jaar vast bij essent. Eigenlijk zou ik ook wel wat lager willen alleen heb ik dan de overstapboete, zijn er al partijen die die overnemen?
Je zat er al voor de nieuwe regels ingingen? Of zat je dat niet?
pi_209528750
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_209528890
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 06:11 schreef Jor_Dii het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)tracten-weer-duurder

Dat gaat sneller dan verwacht
Yup, ik ben wel benieuwd of we echt de oude prijzen niet weer halen. Er ontstaat vanzelf paniek als we wel een koudere winter krijgen.

Vooral omdat Nederland, en volgens mij meerdere Europese landen, vooral kortdurende lng contracten wilden omdat wij in een "transitie" zitten. De verkopers gaan logischerwijs liever voor langere contracten.

Ik ben benieuwd
  vrijdag 16 juni 2023 @ 08:16:11 #191
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209529130
Net overgestapt naar 1 jaar vast bij Greenchoice. Via Gaslicht 1,19 per kuub gas en 37 cent stroom. Prima zo voor een jaartje. Iets duurder dan andere aanbieders. Maar hecht waarde aan een goede app en de teruglevergoeding van Greenchoice is ook erg goed voor de zonnepanelen die ik begin oktober ga hebben. Ook gekozen voor enkel- in plaats van dubbeltarief. Bij zonnepanelen is dat blijkbaar toch wat voordeliger.
Zing met me mee tot morgenvroeg....
  vrijdag 16 juni 2023 @ 08:25:49 #192
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_209529196
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:16 schreef Gerard-Joling het volgende:
Net overgestapt naar 1 jaar vast bij Greenchoice. Via Gaslicht 1,19 per kuub gas en 37 cent stroom. Prima zo voor een jaartje. Iets duurder dan andere aanbieders. Maar hecht waarde aan een goede app en de teruglevergoeding van Greenchoice is ook erg goed voor de zonnepanelen die ik begin oktober ga hebben. Ook gekozen voor enkel- in plaats van dubbeltarief. Bij zonnepanelen is dat blijkbaar toch wat voordeliger.
Oh, mijn aanbod is hoger. 1,21 en 38 cent. :{

Heb net wel verlengd met een jaar aangezien ik nu 1,36 voor een kuub gas betaal. Vorig jaar ook een tijdje 3,44 voor een kuub betaald dus ik vind een jaartje 1,21 wel lekker. :)
  vrijdag 16 juni 2023 @ 08:32:29 #193
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209529244
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:25 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Oh, mijn aanbod is hoger. 1,21 en 38 cent. :{

Heb net wel verlengd met een jaar aangezien ik nu 1,36 voor een kuub gas betaal. Vorig jaar ook een tijdje 3,44 voor een kuub betaald dus ik vind een jaartje 1,21 wel lekker. :)
Ja via Greenchoice zelf krijg ik ook die tarieven. Maar via Gaslicht wordt een goedkoper tarief aangeboden.
pi_209529319
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 23:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als ik hier vanaf 2018 de tarieven per januari en juli selecteer dan is het het ene jaar duurder in januari (2019, 2020) en het andere jaar duurder in juli (2018, 2021, 2022).
Ik kijk dan puur naar het variabele levertarief, want dat is waarop men een aanbod zal baseren.

Het is dus geen garantie dat er in januari of juli hogere of lagere tarieven geboden worden.
Ik denk dat ik er wat huiverig voor ben omdat afgelopen winter de prijzen toen juist zo toenamen, maar op dit moment neig ik naar een contract voor een half jaar bij Oxxio en daarna opnieuw bekijken.
pi_209529337
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 06:11 schreef Jor_Dii het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)tracten-weer-duurder

Dat gaat sneller dan verwacht
Verhaal gelezen en ik aarzel nu over een 3-jarig contract.
Nu nog een week bedenktijd na afsluiten V’fall 1-jarig contract.

Vraag: als de cv ketel dd. 2006 ermee ophoudt, dan moeten wij over op een warmtepomp.
Hoe zit het dan met het gas + leveringskosten etc. in het 1 of 3-jarig contract, dat niet meer wordt afgenomen?
#leek
pi_209529354
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:49 schreef AnneX het volgende:

Vraag: als de cv ketel dd. 2006 ermee ophoudt, dan moeten wij over op een warmtepomp.
Hoe zit het dan met het gas in het huidig contract, dat niet meer wordt afgenomen?
#leek
Wat bedoel je precies? Je geeft door dat je geen gas meer afneemt en betaalt alleen nog voor vastrecht tot ze de aansluiting hebben verwijderd.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 08:52:31 #197
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_209529367
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:49 schreef AnneX het volgende:

[..]
Verhaal gelezen en ik aarzel nu over een 3-jarig contract.
Nu nog een week bedenktijd na afsluiten V’fall 1-jarig contract.

Hoe zit het dan met het gas + leveringskosten etc. in het 1 of 3-jarig contract, dat niet meer wordt afgenomen?
#leek
Pas vanaf 2026 moet je over op de warmtepomp. Dit mag ook een hybride zijn waarbij je nog steeds een CV ketel hebt en dus gas verbruikt.
pi_209529370
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat bedoel je precies? Je geeft door dat je geen gas meer afneemt en betaalt alleen nog voor vastrecht tot ze de aansluiting hebben verwijderd.
Aha. Ook logisch.
Ja, door bomen en bos aan info is het lastig - voor mij - om het geheel te blijven zien en ook vooruit te kijken.

Nu nog eens overwegen of het alsnog een 3-jarig contract gaat worden.
Dank ook aan Gerard.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 08:56:02 #199
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_209529392
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:16 schreef Gerard-Joling het volgende:
Greenchoice komt met mijn cijfers op 22 euro per maand. Welke ik ook invul, het zit allemaal tussen de 17 en 24 euro. Ik wacht tot 1 juli om te zien of m'n verlengaanbod misschien nog wat lager uitpakt, anders ga ik m voor drie jaar vastzetten. Pas in 2025 wijzigt er echt iets als de saldering wijzigt. Tegen die tijd zie ik het wel weer.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_209529401
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2023 08:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik denk dat ik er wat huiverig voor ben omdat afgelopen winter de prijzen toen juist zo toenamen, maar op dit moment neig ik naar een contract voor een half jaar bij Oxxio en daarna opnieuw bekijken.
Per wanneer zou dat contract ingaan dan voor je?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')