quote:Onlangs hoorde ik de uitspraak "love my kids to death, they're my everything, but I hate parenthood". En dat eh resoneerde wel met me.
Heb er 2, van 1,5 en 3, en ik ben er eigenlijk zo klaar mee. (nee geen zorgen, ga geen gekke dingen doen). Maar ik ben zo klaar met de hele dag bezig zijn. Van 6u in de ochtend tot 19:30 zijn mijn vrouw en ik bijna continu bezig met wassen, eten maken, schoonmaken, shit regelen, boodschappen, enz. Werk is even rust vergeleken met thuis. De kinderen zijn allebei heel energiek, je moet ze letterlijk uitlaten anders worden ze steeds lastiger. Sta je weer bij de zoveelste speeltuin of ballorig. Zelf spelen komt weinig voor, je moet bijna wel opletten anders breekt de shit uit. Ook continu met elkaar klooien en moet je dus politieagentje spelen. Het enige moment van rust voor ons is achter de Ipad, maar ook dat wil je niet continu. Ik heb vaak niet eens de energie om met ze te spelen, waardoor zij weer negatieve aandacht gaan vragen en we daar weer op moeten reageren.
Eentje eet goed, de ander wil niks. Of de ene keer wel en de andere keer niet. Godzijdank slapen ze makkelijk in, maar allebei zijn het geen doorslapers. IEDERE nacht is er wel iets. Sowieso 1-2x er uit, maar het kan ook 3-6x zijn. Van alles geprobeerd en als je er niet heen gaat wordt het alleen maar erger. En geen opa's en oma's om te logeren. Volgende dag, na een volledige kutnacht, wordt er eentje jankend wakker om 6 uur en begint de hele riedel opnieuw. Dag in dag uit, week in week uit, maand in maand uit. Genieten.
Natuurlijk is het fijn als ze om je nek springen en knuffelen. Als ze een ergens mee een stap maken en blij zijn. Maar dat gebeurt een paar keer per week? En dat warme fuzzy gevoel dooft snel uit als je weer de miljardste luier moet verschonen, klussen in huis zich opstapelen, je kind weer eens ziek thuis komt van KDV enzovoort enzovoort enzovoort.
Geen idee wat m'n doel is van dit topic. Even spuien. Twijfelaars over kinderen waarschuwen. Lotgenoten horen. Iemand bemoedigende woorden?
En dat scheelt dan weer veel gezeik. Vooral van andere mensen. Kan ik gewoon naast me neerleggen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:26 schreef SQ het volgende:
[..]
Scheelt ook weer zorgen over ouderschap!
Nee, ook dat nog inderdaad, dat is het toetje in blessuretijd.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:53 schreef Smart_ass het volgende:
Überhaupt als iedereen hier in huis haar eigen reet af kan vegen vind ik dat wel een feestje waard. Want na die luiers stopt het billenafvegen natuurlijk nog niet toch?![]()
Okay sorry maar hier moest ik iets te hard om lachenquote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:58 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Nee, ook dat nog inderdaad, dat is het toetje in blessuretijd.![]()
Ik moet ook nog wel eens mee met de middelste omdat die dan beneden naar het toilet wil maar ze denkt dat er een spin op het plafond zit. En als ik die dan in d'r sop laat gaarkoken pist die gewoon de gang onder, fakking mafkees![]()
Maar dat gedoe met luiers en dat geworstel op dat verschoningskussen, dat ga ik niet missen. Dan gaat echt de champagne open.
Mijn zoon wordt soms wakker omdat hij moet pissen maar vergeet dan waar de wc is. Een vijfjarige die staand probeert in de waskom op je luxe badkamer te pissen is ook geen succes.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:58 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Nee, ook dat nog inderdaad, dat is het toetje in blessuretijd.![]()
Ik moet ook nog wel eens mee met de middelste omdat die dan beneden naar het toilet wil maar ze denkt dat er een spin op het plafond zit. En als ik die dan in d'r sop laat gaarkoken pist die gewoon de gang onder, fakking mafkees![]()
Maar dat gedoe met luiers en dat geworstel op dat verschoningskussen, dat ga ik niet missen. Dan gaat echt de champagne open.
Straks heeft ie het afgeleerd en staat ie over tien jaar in z'n puberteit met zn lamme harses weer opnieuw in je porseleinen schalen te zeikenquote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:04 schreef SQ het volgende:
[..]
Mijn zoon wordt soms wakker omdat hij moet pissen maar vergeet dan waar de wc is. Een vijfjarige die staand probeert in de waskom op je luxe badkamer te pissen is ook geen succes.
Ik heb nog weleens nachtmerries dat er ineens weer een baby uitfloept en ik weer op 0 kan beginnen... Mijn jongste is 16quote:Op dinsdag 21 februari 2023 15:04 schreef Jentin het volgende:
Luiers, die mis ik echt niet. Ik kreeg laatst een basisschoolvriendje van de jongste dat even een terugval heeft in zindelijkheid mee naar een feestje. Kreeg een hele instructie erbij en gedoe met luierbroekjes en zo stond ik dus in een krijspaleis een kleuter te verschonen en toen dacht ik ook echt intern stampvoetend ‘dit gelazer had ik al gehad, ben er klaar mee, wil niet meer.’
Een vriendin van mij die even oud is als ik bevalt over een tijdje, het kind daarvoor is 8 jaar ouder. Ik ben superblij voor haar en zij ziet het helemaal zitten, maar ik zou het echt niet nóg een keer kunnen/willen opbrengen.
Ach die babywangen, platknuffelen zonder dat ze geirriteerd roepen 'mamaaaaaa!', het lachen omdat ze een blaadje zien bewegen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:14 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb er dus ook weer onwijs veel zin inEn ik hoef geen wachtmaars
Hahahaha.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:13 schreef Avelie het volgende:
Vanaf een jaar of 4 wordt het allemaal zoveel makkelijker. Kind gaat vijf dagen per week naar school, is zindelijk, slaapt alle nachten door (behalve bij ziekte), er valt mee te communiceren (dus niet meer dat gillen), je kunt er prima mee in een koffietent zitten of meenemen naar een restaurant.
Die eerste jaren zijn een investering in de toekomst. Ik vond het een bijzondere en waardevolle tijd, maar hoef het niet nog eens te doen. Het is mooi dat bepaalde fasen na een paar jaar afgesloten zijn. Soms lijkt het alsof ouders denken dat ze eeuwig in een fase blijven zitten, terwijl het allemaal zo relatief is.
Heb ik een zwangerschap gemist? Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:14 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb er dus ook weer onwijs veel zin inEn ik hoef geen wachtmaars
Gemakkelijker… je hebt werkelijk geen idee tegen welke zaken je aan gaat lopen. Maar goed, ik lees je over een jaar of 10-15 nog wel eensquote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:13 schreef Avelie het volgende:
Vanaf een jaar of 4 wordt het allemaal zoveel makkelijker. Kind gaat vijf dagen per week naar school, is zindelijk, slaapt alle nachten door (behalve bij ziekte), er valt mee te communiceren (dus niet meer dat gillen), je kunt er prima mee in een koffietent zitten of meenemen naar een restaurant.
Die eerste jaren zijn een investering in de toekomst. Ik vond het een bijzondere en waardevolle tijd, maar hoef het niet nog eens te doen. Het is mooi dat bepaalde fasen na een paar jaar afgesloten zijn. Soms lijkt het alsof ouders denken dat ze eeuwig in een fase blijven zitten, terwijl het allemaal zo relatief is.
Dankjewel! En natuurlijk klopt het, maar het is niet mijn eerste baby dusquote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:36 schreef MaJo het volgende:
[..]
Heb ik een zwangerschap gemist? Gefeliciteerd
Die wachtmaars vond ik ook rete irritant jaVooral omdat het nog klopt ook
Als je in de vroege jeugd maar voldoende aandacht en tijd hebt geïnvesteerd én een betrokken partner hebt, is het vanaf vier jaar gewoon hartstikke gemakkelijk. Twee vingers in je neus enzo.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Gemakkelijker… je hebt werkelijk geen idee tegen welke zaken je aan gaat lopen. Maar goed, ik lees je over een jaar of 10-15 nog wel eens
Ik denk dat het minder zwaar is als de ander al zelfstandig kan functioneren, en zeker als die ander al 11 isquote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:47 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dankjewel! En natuurlijk klopt het, maar het is niet mijn eerste baby dus![]()
en ja, twee kinderen is anders maar er zijn maar weinig mensen die uit hetzelfde perspectief spreken, want een dreumespeuter en baby is echt wat anders.
Ik denk dat dus niet perse. Ik worstel nu al met het verschil in niveau en interesses, en dan zit er maar 6 jaar tussen. Alles wat de achtjarige leuk vindt om te doen is te moeilijk voor de peuter en alles wat de peuter leuk vindt om te doen is te saai voor de achtjarige. Iets met z'n allen doen is echt heel moeilijk nog. Oudste kan al best lang opblijven als moet maar die kleine moet echt om 7 uur in z'n bed liggen. En middagslaapjes. Ik kan de oudste lastig echte aandacht geven omdat de jongste synchroon aan mijn been trekt en gilt.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:49 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik denk dat het minder zwaar is als de ander al zelfstandig kan functioneren, en zeker als die ander al 11 isAl heb je dan misschien wel een peuterpuber en een puber tegelijkertijd, dat is ook wel interessant
Ik heb dit vorige week aan mijn tante gevraagd. De oudste was 12 toen ze weer zwanger werd. Ze zei dat het zwaarder was dan ze van te voren had ingeschat en dat het helemaal niet leuk voor de twee zussen was dat ze zo'n leeftijdsverschil hadden. Weinig raakvlakken want in totaal andere levensfasen, ook niet samen spelen dus. Ja, grote zus speelt even met kleine zus, maar niet echt samen. Toen de oudste het huis uit ging met 21 was de jongste heel erg lang ontroostbaar, want grote zus was weg.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:26 schreef SQ het volgende:
Wat me ook erg lastig lijkt aan 11 jaar verschil is die vrijheid die je bijna kunt aanraken en dat je dan weer terug naar start moet met luiers en nachtvoedingen en middagslaapjes en alles.![]()
Maar misschien is 11 jaar ook wel weer lang genoeg dat dat gevoel anders is. Geen idee.
Het is niet gezegd dat zoiets altijd opgaat hèquote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:30 schreef Clubsoda het volgende:
Nou top, dat maakt een mens wel enthousiast
Deze hoor ik vaker. Waar maak jij je zo'n zorgen om? Waarom was je eerst zorgeloos en daarna niet meer?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 16:29 schreef exode het volgende:
Wat ik vantevoren wist maar toch echt totaal niet voor te bereiden is:
Het zorgeloze is voorgoed weg.
Nou leefde ik ook wel enorm zorgeloos tot 9 jaar geleden.
Kinderen, het leven, jezus wat klink ik oud. Ik denk dat ik de helft van de keuzes die ik maak in het leven, niet dezelfde zouden zijn als ik geen kinderen had gehad. (en ongeveer 90% als ik vrijgezel was geweest)
Maar is dat dan vanuit je eigen ouders? Dat is wel een beetje gek ja.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:07 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk ook niet dat het makkelijk of makkelijker is. Ik vind ouderschap sowieso niet makkelijk en iedere situatie heeft uitdagingen. Ik heb er alsnog zin in.![]()
Maar ik hoor ook al 25 weken allerlei variaties op dat dit een belachelijk idee is, hoe ontzettend het me allemaal tegen gaat vallen en ik-moet-er-niet-aan-deeeeeeeeeeeeeeeeeeeenkens. En dat verveelt een beetje. Ik heb tegen al die mensen in mijn omgeving die in de tussentijd een tweede/derde/vierde kregen ook wijselijk mijn mond gehouden![]()
Dus ja, ik reageer ook vanuit mijn eigen gevoeligheid hoor. Maar het verschil in enthousiasme en steun bij mijn tweede en die van mijn zusje - die er braafjes 2 jaar en 2 maanden tussen heeft zitten - is bijvoorbeeld schokkend. En pijnlijk.
Ja. Het merendeel van onze ouders (beide kanten) is zeer onderkoeld.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:24 schreef SQ het volgende:
[..]
Maar is dat dan vanuit je eigen ouders? Dat is wel een beetje gek ja.
Kijk, dat mensen reageren met "ik moet er niet aan denken" zal iedereen die een kind verwacht wel herkennen, of het nou je eerste of je zesde is of een kind dat 12 jaar na de vorige komt, en of je zelf nou 22 bent of 42 als het kind komt.
Meningen zijn er, overal en altijd, maar uiteindelijk is het toch jouw leven en ik neem aan dat je je keuzes daar op baseert en niet op datgene wat een ander vindt
Ja, dat is ook mijn punt. Maar dat is 'hoe het hoort' denk ik. Het zit niet in de wegquote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:25 schreef Blues het volgende:
@:Clubsoda Maar als je 4 kinderen tussen je 11jaar oude en de nieuwe baby had gekregen hoor je ze niet
Het is ook pijnlijk die reacties.
Laat het de zin in de nieuwe beeb niet in de weg zitten
Nou weet ik niet. Ik ga niet tegen iemand die zwanger is van de 4de 9f 5de ofzo zeggen dat ik er niet aan moet denken. Al denk ik dat dan wel en nog wel meer dingen die niet zo leuk over zouden komen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:41 schreef SQ het volgende:
Ja nou ja, ik snap dat ook wel een beetje, doen we dat niet allemaal? Het voelt alleen vervelend als het niet hetgene is waar je op hoopte
Waarom kinderen krijgen als je geen kinderwens hebt?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:39 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb er drie, dat hadden er twee moeten zijn. Ik ben met een klein jaartje onderbreking al 8 jaar luiers aan het verschonen en ik vermoed dat het nog zeker een half jaar gaat duren. Ik ben dat gesjouw en geklooi ook wel flink beu.
Ben nooit een natuurlijke ouder geweest, heb zelf nooit een intrinsieke kinderwens gehad, dus soms komt de aandacht en inspanning uit een vaatje wat ik al redelijk vaak heb moeten vervangen.
Je hebt mensen die kunnen lachend tussen de zooi leven, dat kan ik niet. Dus, voordat iedereen op bed ligt en alles weer netjes en schoon is, is het vaak 21.00 uur 's avonds, en dan ben ik het wel eens beu. Ik had als twintiger de ambitie om m'n hele leven alleen en knetterstoned door te brengen, en dat ik mijn ambities niet waar heb kunnen maken, voelt wel eens als falen.
Ja ja, je krijgt er zo veel voor terug. Nou, ik kan je vertellen, ik hoefde nooit iets.
Ik werd verliefd op een vrouw die er wel 20 wilde.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:47 schreef Avelie het volgende:
[..]
Waarom kinderen krijgen als je geen kinderwens hebt?
Maar het gaat toch om jouw eigen ontbrekende kinderwens? Als de wens er niet is, dan begrijp ik niet dat je er voor een ander in meegaat. Dat je concessies doet in een relatie ok, maar een kind? Daar moet je allebei voor 10000% van overtuigd zijn.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:49 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik werd verliefd op een vrouw die er wel 20 wilde.
(Nu zou ze het liefst ons beiden onvruchtbaar schoppen)
Door dit soort reacties vraag ik me soms af jij überhaupt kinderen hebt.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:43 schreef Avelie het volgende:
[..]
Deze hoor ik vaker. Waar maak jij je zo'n zorgen om? Waarom was je eerst zorgeloos en daarna niet meer?
Ik begrijp het verband niet. Ik had voordat ik kinderen had af en toe zorgen en nu nog wel eens, maar niet voortdurend en het is niet erger geworden door mijn kinderen.
Je kan het ook gewoon doen en naderhand er met 100% overtuiging en goede wil ingaan.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:57 schreef Avelie het volgende:
[..]
Maar het gaat toch om jouw eigen ontbrekende kinderwens? Als de wens er niet is, dan begrijp ik niet dat je er voor een ander in meegaat. Dat je concessies doet in een relatie ok, maar een kind? Daar moet je allebei voor 10000% van overtuigd zijn.
Ik niet hoor, het antwoord is nee.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:58 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Door dit soort reacties vraag ik me soms af jij überhaupt kinderen hebt.
Een relatie slagen met een kindquote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Je kan het ook gewoon doen en naderhand er met 100% overtuiging en goede wil ingaan.
Ik doe het niet alleen voor mijn vrouw he. Ik doe het ook voor ons, om onze relatie te doen slagen, ondanks dat we niet 100% hetzelfde over dingen denken.
Het leven is niet maakbaar. Je moet niet altijd maar alles doen omdat jij het wilt. Je moet ook bereid zijn dingen te doen omdat je denkt dat op termijn iedereen er gelukkiger van is.
Als je geen kind wil, begin er dan alsjeblieft niet aan. Ik gun elk kind dat het gewenst is door beide ouders. Als de ene het alleen doet om de ander tevreden te houden, voel je dat aan als kind, dat lijkt me geen goede basis.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:00 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Je kan het ook gewoon doen en naderhand er met 100% overtuiging en goede wil ingaan.
Ik doe het niet alleen voor mijn vrouw he. Ik doe het ook voor ons, om onze relatie te doen slagen, ondanks dat we niet 100% hetzelfde over dingen denken.
Het leven is niet maakbaar. Je moet niet altijd maar alles doen omdat jij het wilt. Je moet ook bereid zijn dingen te doen omdat je denkt dat op termijn iedereen er gelukkiger van is.
lol jij hebt echt geen idee hoe ik met mijn kinderen ben.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:04 schreef Avelie het volgende:
[..]
Als je geen kind wil, begin er dan alsjeblieft niet aan. Ik gun elk kind dat het gewenst is door beide ouders. Als de ene het alleen doet om de ander tevreden te houden, voel je dat aan als kind, dat lijkt me geen goede basis.
Dit is de eerste keer dat ik het eens ben met Avelie. Als een kind van een vader die hetzelfde heeft gedaan, zou ik dat gevoel niet willen voor mijn kind.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:04 schreef Avelie het volgende:
[..]
Als je geen kind wil, begin er dan alsjeblieft niet aan. Ik gun elk kind dat het gewenst is door beide ouders. Als de ene het alleen doet om de ander tevreden te houden, voel je dat aan als kind, dat lijkt me geen goede basis.
Je bent de sjaak dusquote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:06 schreef Marsenal het volgende:
[..]
lol jij hebt echt geen idee hoe ik met mijn kinderen ben.
'Geen intrinsieke kinderwens' is wat anders dan 'geen kinderen willen'.
Als zij er nooit over was begonnen, hadden we ze niet. Maar zij begon er wel over, dus toen zijn we aangekomen waar we nu zijn.
Als ik ontegenzeggelijk had gezegd 'geen kinderen' dan waren we uit elkaar gegaan, dat was voor haar een dealbreaker. Ik ben daar in meegegaan. Schaam ik me heus niet voor.quote:
Als een kind geboren is, kan je het alsnog heel graag willen he, het leven mag wel stromen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:06 schreef Kiwi7 het volgende:
[..]
Dit is de eerste keer dat ik het eens ben met Avelie. Als een kind van een vader die hetzelfde heeft gedaan, zou ik dat gevoel niet willen voor mijn kind.
Mijn man idem. Hij had zelf nooit nagedacht over het eventueel krijgen van kinderen en dus ook geen kinderwens van zichzelf.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:06 schreef Marsenal het volgende:
[..]
lol jij hebt echt geen idee hoe ik met mijn kinderen ben.
'Geen intrinsieke kinderwens' is wat anders dan 'geen kinderen willen'.
Als zij er nooit over was begonnen, hadden we ze niet. Maar zij begon er wel over, dus toen zijn we aangekomen waar we nu zijn.
Dat is liefquote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:09 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Als ik ontegenzeggelijk had gezegd 'geen kinderen' dan waren we uit elkaar gegaan, dat was voor haar een dealbreaker. Ik ben daar in meegegaan. Schaam ik me heus niet voor.
Nee hoor ik ook niet. Ik vond als puber en twintiger kinderen echt verschrikkelijk. En toen gebeurde er iets met mijn hormonen en dus kreeg ik kinderen maar ik ben nog steeds niet expliciet dol op kinderen ofzo.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:15 schreef Donna het volgende:
Ik heb ook nooit dat hele diepe vanuit m'n tenen gevoel gehad dat ik moeder wilde worden. Sommige vriendinnetjes hadden dat zelfs in m'n vriendenboekje geschreven.
Wat wil je worden? Moeder.
Ik had dat niet zo.
Hier heb je wsch gelijk in. Laat je niet opjutten, je hebt niks geks gedaan. Een kinderwens is niet zwart-witquote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:09 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Als ik ontegenzeggelijk had gezegd 'geen kinderen' dan waren we uit elkaar gegaan, dat was voor haar een dealbreaker. Ik ben daar in meegegaan. Schaam ik me heus niet voor.
Jij begrijpt het niet, maar dat betekent niet dat ze iets raars voelt. Ik snap helemaal wat zij bedoelt dat het zorgeloze eraf is.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:43 schreef Avelie het volgende:
[..]
Deze hoor ik vaker. Waar maak jij je zo'n zorgen om? Waarom was je eerst zorgeloos en daarna niet meer?
Ik begrijp het verband niet. Ik had voordat ik kinderen had af en toe zorgen en nu nog wel eens, maar niet voortdurend en het is niet erger geworden door mijn kinderen.
Mijn enige zorg was of ik wel maand overhad aan het einde van mijn salaris. En zelfs dat was minimale zorg.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:52 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Jij begrijpt het niet, maar dat betekent niet dat ze iets raars voelt. Ik snap helemaal wat zij bedoelt dat het zorgeloze eraf is.
Vroeger deed ik gevaarlijke dingen. Bergen beklimmen, abseilen, in m’n eentje rondtrekken in onherbergzame gebieden
180 km/h op de snelweg in Duitsland
Nu doe ik niks meer. Allemaal eng. Telkens denk ik: wat als mij of zoon iets overkomt
Hoe denk jij dat ik weet dat mensen er niet aan moeten denken?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:53 schreef Avelie het volgende:
Maar het is toch niet erg dat een ander er niet aan moet denken? Zolang mensen je feliciteren en het leuk vinden voor jou, is het toch goed?
Als ik nu aankondigingen krijg van vriendinnen die (weer) zwanger zijn, dan is het eerste gevoel dat ik mijn opkomt exact dat "ik moet er voor mezelf niet meer aan deeeeenken, maar wat fijn dat jullie er zo blij mee zijn". Meestal spreek ik alleen het laatste stuk van de zin uit.
Nou idd.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:00 schreef Adrian4 het volgende:
Nou, volgens mij is het logisch, je hebt er weer een of twee of drie of zo personen bij in je leven waar je zorgen over kunt hebben. Later krijgen die partners en kun je daar ook zorgen over krijgen en dan nog later krijg je kleinkinderen en dan heb je nog meer potentie voor extra zorgen, want dan heb je er weer een aantal personen bij.
Dat is meer een kwestie van hoe je in het leven staat. Dat zou betekenen dat iemand met tien vrienden meer zorgen heeft dan iemand met drie vrienden?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:00 schreef Adrian4 het volgende:
Nou, volgens mij is het logisch, je hebt er weer een of twee of drie of zo personen bij in je leven waar je zorgen over kunt hebben. Later krijgen die partners en kun je daar ook zorgen over krijgen en dan nog later krijg je kleinkinderen en dan heb je nog meer potentie voor extra zorgen, want dan heb je er weer een aantal personen bij.
Dat klinkt best dramatisch, niks meer doen in je leven. Misschien eens over praten met je huisarts, of een andere professional? Niet vervelend bedoeld, maar het klinkt niet helemaal gezond dat je zo angstig bent.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:52 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Jij begrijpt het niet, maar dat betekent niet dat ze iets raars voelt. Ik snap helemaal wat zij bedoelt dat het zorgeloze eraf is.
Vroeger deed ik gevaarlijke dingen. Bergen beklimmen, abseilen, in m’n eentje rondtrekken in onherbergzame gebieden
180 km/h op de snelweg in Duitsland
Nu doe ik niks meer. Allemaal eng. Telkens denk ik: wat als mij of zoon iets overkomt
Dat hoeft niet. Meestal komt de wens pas later. In mijn kennissen en vriendenkring wilde bijna niemand kinderen in zijn tienertijd en twintiger jaren. Inmiddels zijn we allemaal dertigers en veertigers en heeft vrijwel iedereen kinderen. Vaak ontstaat de wens pas later in het leven.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 19:15 schreef Donna het volgende:
Ik heb ook nooit dat hele diepe vanuit m'n tenen gevoel gehad dat ik moeder wilde worden. Sommige vriendinnetjes hadden dat zelfs in m'n vriendenboekje geschreven.
Wat wil je worden? Moeder.
Ik had dat niet zo.
Misschien kun je stoppen met allerlei mensen hier een probleem aanpraten?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat klinkt best dramatisch, niks meer doen in je leven. Misschien eens over praten met je huisarts, of een andere professional? Niet vervelend bedoeld, maar het klinkt niet helemaal gezond dat je zo angstig bent.
Ach ja, toekomstige partners van, die komen er wellicht ook nog bij.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:00 schreef Adrian4 het volgende:
DAT ZEG IK TOCH.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:58 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat hoeft niet. Meestal komt de wens pas later. In mijn kennissen en vriendenkring wilde bijna niemand kinderen in zijn tienertijd en twintiger jaren. Inmiddels zijn we allemaal dertigers en veertigers en heeft vrijwel iedereen kinderen. Vaak ontstaat de wens pas later in het leven.
Lol, ik ben zelf een professional. En believe me, daar zit niet mijn probleem. Ik voel gewoon veel meer behoudendheid dan voor ik moeder was.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat klinkt best dramatisch, niks meer doen in je leven. Misschien eens over praten met je huisarts, of een andere professional? Niet vervelend bedoeld, maar het klinkt niet helemaal gezond dat je zo angstig bent.
Wacht even, vergelijk je kinderen nu met vrienden? Hoe dierbaar mijn vrienden ook voor mij zijn, ik zou mij nooit op hetzelfde niveau zorgen om hun maken als dat ik mij zorgen maak om mijn kinderen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:53 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is meer een kwestie van hoe je in het leven staat. Dat zou betekenen dat iemand met tien vrienden meer zorgen heeft dan iemand met drie vrienden?
Kun je niet gewoon naar een ander forum gaan ofzo?quote:Op dinsdag 21 februari 2023 20:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Moet ze eerst die perma's elders zien te omzeilen.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 21:31 schreef SQ het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon naar een ander forum gaan ofzo?wat haal je hier zelf eigenlijk uit?
Anderzijds, misschien ben je juist wel een mol van de crew, het zorgt zeker voor meer activiteit op fok
Dit vat mijn gevoel helemaal samenquote:Op dinsdag 21 februari 2023 21:24 schreef Bottoms_up het volgende:
Dat kwetsbare herken ik ook. Ik ben me meer bewust van mijn eigen sterfelijkheid want ik wil zo graag mijn kinderen zien opgroeien.
En voor ik kinderen had dacht ik alles wel aan te kunnen maar het idee dat mijn kinderen wat overkomt... Nee dat komt nooit meer goed dan.
Ik denk dat ook. Maar dat neemt niet weg dat het de glans van mijn leven weg zou halen. Ik zie ook dagelijks gezinnen uiteen gereten worden door ziekte en dood (ook jonger dan ik) en dat helpt bepaald niet sinds ik zelf moeder benquote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:03 schreef Lemijn het volgende:
Inmiddels denk ik niet meer dat mijn leven stopt als er iets met een kind van mij gebeurt. Wel dat het enorm groot en heftig en verdrietig is, en dat het me voor altijd zal kleuren, maar niet dat ik eraan onderdoor ga. En ergens vind ik dat wel rust geven. Het haalt iets af van de verlammende angst die ik voelde toen mijn oudste net was geboren en ik bijna spijt had, zo kwetsbaar voelde ik me opeens. Nu koester ik dat ze er zijn en bid dat het nog lang zo mag blijven, maar zo niet, dan komt het uiteindelijk toch wel goed met me.
Er werd gezegd dat partners van kinderen er ook nog bij komen, dan zullen je dierbaarste vrienden er al helemaal bijhoren neem ik aan.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 21:15 schreef Schanu het volgende:
[..]
Wacht even, vergelijk je kinderen nu met vrienden? Hoe dierbaar mijn vrienden ook voor mij zijn, ik zou mij nooit op hetzelfde niveau zorgen om hun maken als dat ik mij zorgen maak om mijn kinderen.
Mijn kinderen hebben mij kwetsbaar gemaakt, ik wil niet dat ze wat overkomt maar mijn controle daarover is beperkt. Hun leven is mij dierbaarder dan mijn eigen leven. Dat brengt uiteraard extra zorgen met zich mee. En ik denk dat elke ouder zich in meer of mindere mate meer zorgen is gaan maken sinds de komst van een kind. Helemaal gelet op de gigantische taak die je hebt als ouder om je kind op te laten groeien tot een goed en gelukkig volwassene.
Dat is op geen enkele wijze te vergelijken met zorgen over vrienden..
Misschien komt het omdat ik al heel veel dierbare mensen om mij heen verloren heb. Op een bepaald moment weet je dat de wereld niet stopt als er iets vreselijks gebeurt. Doet het pijn? Ja vreselijk veel. Kun je het aan? Zeker weten.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:03 schreef Lemijn het volgende:
Inmiddels denk ik niet meer dat mijn leven stopt als er iets met een kind van mij gebeurt. Wel dat het enorm groot en heftig en verdrietig is, en dat het me voor altijd zal kleuren, maar niet dat ik eraan onderdoor ga. En ergens vind ik dat wel rust geven. Het haalt iets af van de verlammende angst die ik voelde toen mijn oudste net was geboren en ik bijna spijt had, zo kwetsbaar voelde ik me opeens. Nu koester ik dat ze er zijn en bid dat het nog lang zo mag blijven, maar zo niet, dan komt het uiteindelijk toch wel goed met me.
Ja maar dat is toch ook zo? Toen het met mijn bestie niet lekker ging heb ik daar zorgen over. Ik houd oprecht van haar.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 22:43 schreef Avelie het volgende:
[..]
Er werd gezegd dat partners van kinderen er ook nog bij komen, dan zullen je dierbaarste vrienden er al helemaal bijhoren neem ik aan.
Misschien moet het in je karakter zitten om je over van alles en nog wat zorgen te maken. Ik geloof niet dat iedereen dit in dezelfde mate voelt.
Ik zou eens naar je huisarts gaan en vragen voor mentale coaching. Want de mate waarin jij hier op zoek bent naar erkenning van ons (wildvreemden op internet notabene) dat jij jouw leven perfect op orde hebt, is echt niet gezond.quote:Op woensdag 22 februari 2023 06:10 schreef Avelie het volgende:
Maar dat die angsten zo op de voorgrond staan, dát verschilt van mens tot mens. Het ligt eraan hoe je ermee hebt leren omgaan. Als je veel shit hebt gehad in je leven dan is de urgentie hoger om met dit soort gevoelens om te leren gaan, omdat je anders allang niet meer had gefunctioneerd.
Nachtenlang wakker liggen of je leven lam laten leggen door zorgen is zo zonde. Het dient geen enkel doel en niemand schiet er iets mee op.
Waar vertel ik hoe geweldig ik mijn leven op orde heb? Mijn leven is bij vlagen een grote puinhoop, daar schrijf ik openlijk over.quote:Op woensdag 22 februari 2023 07:16 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik zou eens naar je huisarts gaan en vragen voor mentale coaching. Want de mate waarin jij hier op zoek bent naar erkenning van ons (wildvreemden op internet notabene) dat jij jouw leven perfect op orde hebt, is echt niet gezond.
Het profileren op deze manier getuigd van een laag zelfbeeld en een gebrek aan zelfvertrouwen. Steeds bevestiging zoeken door anderen en daarmee jezelf te vertellen hoe geweldig je je leven op orde hebt, gaat je niet helpen om hier uit te komen.
Dit.quote:Op woensdag 22 februari 2023 08:03 schreef June. het volgende:
Als we allemaal collectief Avelie negeren is de lol er snel af. Net zoals bij kinderen, geen aandacht geven aan negatief gedrag
Bij elke puinhoop die je benoemt, kun je het niet laten om even aan te tippen hoe je het getackeld hebt. Je posts bestaan uit het obsessief aandacht en bevestiging zoeken. Nu ook weer, je vraagt bij mij de bevestiging of het betrokken zijn van de vader het leven geweldig maakt.quote:Op woensdag 22 februari 2023 07:28 schreef Avelie het volgende:
[..]
Waar vertel ik hoe geweldig ik mijn leven op orde heb? Mijn leven is bij vlagen een grote puinhoop, daar schrijf ik openlijk over.
Of bedoel je dat ik schrijf dat mijn man een betrokken vader is? Is dat voor jou genoeg om een leven geweldig te noemen?
Dat klopt niet, want zij is net zo oud als mijn dochter, en dat is 13.quote:Op woensdag 22 februari 2023 08:30 schreef Lemijn het volgende:
Naast het negeren stel ik me voor dat het Amélie is, de oudste van, hoe heet ze ook alweer, die Japans kan en verloskundige werd. Dat het een gezamenlijk project van ze is om te onderzoeken hoe je als iemand anders voordoen op internet precies werkt. In dit scenario is Amelie wel al 16+ en ik weet niet of dat klopt.
Mijn zelfvertrouwen is prima. Ik zeg alleen dat niet elke ouder zich vreselijk veel zorgen maakt en het zorgeloze bestaan achter zich heeft gelaten.quote:Op woensdag 22 februari 2023 08:27 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Bij elke puinhoop die je benoemt, kun je het niet laten om even aan te tippen hoe je het getackeld hebt. Je posts bestaan uit het obsessief aandacht en bevestiging zoeken. Nu ook weer, je vraagt bij mij de bevestiging of het betrokken zijn van de vader het leven geweldig maakt.
Zo jammer als iemand zo’n vreselijk gebrek aan zelfvertrouwen heeft. Heus, jij bent ook de moeite waard en daarvoor hoef je echt niet steeds de bevestiging te zoeken. En zijn professionals die je met je struggle kunnen helpen
Dus eigenlijk impliceer je dat als je maar genoeg shit hebt meegemaakt, je je minder zorgen maakt (om je kinderen). Ik kan je vertellen dat ik van kinds af aan aardig wat shit heb meegemaakt, wat mijn zorgen enkel heeft vergroot. Want mijn kinderen op dezelfde leeftijd zien als ikzelf destijds, de angst wat hun kan overkomen omdat ik weet wat er kan gebeuren in dit leven. De angst dat het meisjes zijn, wat ze net wat kwetsbaarder maakt, de angst dat ik ze niet weerbaar genoeg kan maken in dit leven omdat ik dat zelf ook niet was.quote:Op woensdag 22 februari 2023 06:10 schreef Avelie het volgende:
Maar dat die angsten zo op de voorgrond staan, dát verschilt van mens tot mens. Het ligt eraan hoe je ermee hebt leren omgaan. Als je veel shit hebt gehad in je leven dan is de urgentie hoger om met dit soort gevoelens om te leren gaan, omdat je anders allang niet meer had gefunctioneerd.
Nachtenlang wakker liggen of je leven lam laten leggen door zorgen is zo zonde. Het dient geen enkel doel en niemand schiet er iets mee op.
Jij bent de persoon die zegt dat ze geen zorgen heeft?quote:Op woensdag 22 februari 2023 07:04 schreef Avelie het volgende:
Misschien voor jullie een idee om de documentaire "Overgave" van Marijn Frank te kijken. Een goede vriendin van haar gaat dood. Geen zorgen om vrienden? Na deze docu denk je daar vast anders over.
Als we het dan toch over empathie hebben.
Chinees en mignonnequote:Op woensdag 22 februari 2023 08:30 schreef Lemijn het volgende:
Naast het negeren stel ik me voor dat het Amélie is, de oudste van, hoe heet ze ook alweer, die Japans kan en verloskundige werd. Dat het een gezamenlijk project van ze is om te onderzoeken hoe je als iemand anders voordoen op internet precies werkt. In dit scenario is Amelie wel al 16+ en ik weet niet of dat klopt.
13 jaar lijkt me al een prima leeftijd voor een schoolopdracht over mediawijsheid.quote:Op woensdag 22 februari 2023 08:30 schreef Lemijn het volgende:
quote:Op woensdag 22 februari 2023 08:34 schreef Avelie het volgende:
[..]
Mijn zelfvertrouwen is prima. Ik zeg alleen dat niet elke ouder zich vreselijk veel zorgen maakt en het zorgeloze bestaan achter zich heeft gelaten.
Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat andere ouders, anders omgaan met het ouderschap? Moet iedereen er hetzelfde instaan als jij? Waarom voel je je zo aangevallen als iemand vertelt het anders te ervaren?
Het lijkt me ook heel mooi om het zwanger zijn en moeder worden te beleven met je nieuwe partner, voor haar is het wél de eerste keer en hoe betrokken ze ook is bij M, dít deel heeft ze nog nooit eerder zo meegemaakt. Ik denk dat dat ook uitmaakt in hoe jij het beleeft. Het is dan jouw tweede zwangerschap, maar in andere aspecten is het deze keer toch ook anders en nieuwquote:Op dinsdag 21 februari 2023 18:07 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk ook niet dat het makkelijk of makkelijker is. Ik vind ouderschap sowieso niet makkelijk en iedere situatie heeft uitdagingen. Ik heb er alsnog zin in.![]()
Maar ik hoor ook al 25 weken allerlei variaties op dat dit een belachelijk idee is, hoe ontzettend het me allemaal tegen gaat vallen en ik-moet-er-niet-aan-deeeeeeeeeeeeeeeeeeeenkens. En dat verveelt een beetje. Ik heb tegen al die mensen in mijn omgeving die in de tussentijd een tweede/derde/vierde kregen ook wijselijk mijn mond gehouden![]()
Dus ja, ik reageer ook vanuit mijn eigen gevoeligheid hoor. Maar het verschil in enthousiasme en steun bij mijn tweede en die van mijn zusje - die er braafjes 2 jaar en 2 maanden tussen heeft zitten - is bijvoorbeeld schokkend. En pijnlijk.
Oh hou op, pleasequote:Op woensdag 22 februari 2023 10:39 schreef Avelie het volgende:
Gevoelens kunnen er ook zijn zonder dat je je erdoor laat lamleggen. Hier schreef iemand dat ze niks meer doet in haar leven uit angst dat er iets mis kan gaan met haar of haar zoon. Op die post reageerde ik.
Natuurlijk zijn er zorgen, maar die horen bij het leven en zijn niet gebonden aan het ouderschap. Ik had al zorgen voordat ik kinderen had en dat zal vast zo blijven. Hoe je ermee omgaat maakt het verschil.
DE eigenschap van een trol, alles zwart wit stellen om reacties uit te lokken. Nu ook weer, er is geen gesprek mogelijk.quote:Op woensdag 22 februari 2023 14:10 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Oh hou op, please
Vat jij alles zo letterlijk op? Beetje alternatieve bedrading in je bovenkamer dan
Dan heb je voordat je kinderen kreeg heel veel geluk gehad dat je niks had om je zorgen om te maken.quote:Op woensdag 22 februari 2023 10:48 schreef exode het volgende:
Mijn leven dus wel, van zorgeloos naar zorgen.
....quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:22 schreef Avelie het volgende:
Dan heb je voordat je kinderen kreeg heel veel geluk gehad dat je niks had om je zorgen om te maken.
Denk je dan ook dat mensen zonder kinderen geen zorgen kunnen hebben? Of geldt het alleen voor jou dat die zorgen zo sterk verband houden met je kinderen?
De jongste praat nog niet dus geen idee. De oudsten vinden het wel lekker dat die kleine ze niet vertraagt. Ik geloof niet dat wij zo'n gezin zijn waarin we elkaar gruwelijk missen als we elkaar een paar uur niet zien. Hoe minder zielen hoe meer vreugdquote:Op woensdag 22 februari 2023 16:47 schreef exode het volgende:
Oh heerlijk SQ. Missen ze elkaar dan of denken ze, yes, eindelijk!
B en Juul missen elkaar best snel om vervolgens als ze elkaar zien het bloed onder de nagels vandaan te halen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:48 schreef SQ het volgende:
[..]
De jongste praat nog niet dus geen idee. De oudsten vinden het wel lekker dat die kleine ze niet vertraagt. Ik geloof niet dat wij zo'n gezin zijn waarin we elkaar gruwelijk missen als we elkaar een paar uur niet zien. Hoe minder zielen hoe meer vreugd
Ja maar bij mij is er altijd 1 te veel he. Drie geeft gewoon géén harmonie.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:55 schreef exode het volgende:
[..]
B en Juul missen elkaar best snel om vervolgens als ze elkaar zien het bloed onder de nagels vandaan te halen.
Was mignonne nep?quote:Op woensdag 22 februari 2023 08:30 schreef Lemijn het volgende:
quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:55 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja maar bij mij is er altijd 1 te veel he. Drie geeft gewoon géén harmonie.
Nee die is niet nepquote:Op woensdag 22 februari 2023 16:56 schreef Amsel het volgende:
[..]
Was mignonne nep?Of begrijp ik je verkeerd?
Zeker niet. Niet nep dus.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:56 schreef Amsel het volgende:
[..]
Was mignonne nep?Of begrijp ik je verkeerd?
quote:Op woensdag 22 februari 2023 17:06 schreef Avelie het volgende:
Vervelend dat er steeds allerlei insinuaties tussendoor komen. Zullen we de discussie inhoudelijk houden en niet op de man/vrouw spelen? Ik heb geen idee waar jullie het allemaal over hebben, dus voor mij is het best storend op deze manier.
Owwwwwquote:Op woensdag 22 februari 2023 16:58 schreef Aure het volgende:
[..]
Nee die is niet nepLemijn stelt zich voor dat Avelie een projectje is van Mignonne en haar dochter
Ik ben de jongste van 3 en nu weet ik eindelijk wat er al die tijd mis was.quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:55 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja maar bij mij is er altijd 1 te veel he. Drie geeft gewoon géén harmonie.
Oh boksquote:Op woensdag 22 februari 2023 18:05 schreef exode het volgende:
[..]
Ik ben de jongste van 3 en nu weet ik eindelijk wat er al die tijd mis was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha! Grapjassen. Wat Aure zegt. Ik weet heel goed dat zij niet nep was en ook dat ze hier niks mee te maken heeft. Ik deelde alleen wat ik fantaseer om sommige users te verdragen. Dat houdt het leuk. En negeerbaar (tip).quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:58 schreef Aure het volgende:
[..]
Nee die is niet nepLemijn stelt zich voor dat Avelie een projectje is van Mignonne en haar dochter
quote:Op woensdag 22 februari 2023 18:10 schreef exode het volgende:
Verloofde is trouwens de jongste van 4 en daar was en is veel meer mis. Ik denk dat de grens echt bij 2 ligt. Dan moet je gewoon stoppen. Of misschien dat het juist weer beter gaat vanaf 5. Wie biedt zich aan? Een tweeling erbij SQ? Een drieling voor Aure?Ik word 42 deze zomer en mijn laatste bevalling was niet zo'n succes, ik denk dat ik deze eer skip.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel een eer om te weten dat je vooral mij en Aure nog in staat ziet dit te overleven.disclaimer
Mijn vriend krijgt een rolberoertje als ik vertel opnieuw zwanger te zijnquote:Op woensdag 22 februari 2023 19:20 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik word 42 deze zomer en mijn laatste bevalling was niet zo'n succes, ik denk dat ik deze eer skip.
Wel een eer om te weten dat je vooral mij en Aure nog in staat ziet dit te overleven.
Voor alleenstaande ouders is het vaak makkelijker omdat ze twee huizen hebben en bij ziekte de andere ouder het kind in het eigen huis kan opvangen.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:19 schreef June. het volgende:
Zo. Ineens bericht dat oudste niet naar de opvang kam omdat de groep gesloten is vanwege ziekte. Godskolere wat kut. Deze maand zijn al 5x vrij moeten nemen van werk omdat er elke keer wel iemand anders ziek is![]()
Nog iets wat vervelend is als je kinderen hebt: dat je niet de hele dag in bed kan vegeteren als je ziek bent. Echt respect voor alleenstaande ouders.
Ja natuurlijk. Want die is ook altijd vrij en beschikbaar.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:28 schreef Avelie het volgende:
[..]
Voor alleenstaande ouders is het vaak makkelijker omdat ze twee huizen hebben en bij ziekte de andere ouder het kind in het eigen huis kan opvangen.
Het lijkt me toch dat je dit samen oplost als je samen een kind hebt. Dat je gescheiden bent, betekent niet dat je 50% van de tijd geen verantwoordelijkheid draagt.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:31 schreef Donna het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Want die is ook altijd vrij en beschikbaar.
Zeker. Elke alleenstaande ouder heeft een andere ouder ergens beschikbaar.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:34 schreef Avelie het volgende:
[..]
Het lijkt me toch dat je dit samen oplost als je samen een kind hebt. Dat je gescheiden bent, betekent niet dat je 50% van de tijd geen verantwoordelijkheid draagt.
Oh? Dat heb ik helemaal gemist toen mijn oudste klein was?quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:28 schreef Avelie het volgende:
[..]
Voor alleenstaande ouders is het vaak makkelijker omdat ze twee huizen hebben en bij ziekte de andere ouder het kind in het eigen huis kan opvangen.
Ja, en als je gescheiden bent en er vaste momenten zijn dat de kinderen bij ouder A en bij ouder B zijn dan kun je er dus vanuit gaan dat ouder A de meeste tijd aan het werk en andere verplichtingen besteedt als de kinderen bij ouder B zijn, en vice versa, dus doen alsof het zomaar even makkelijk opgelost kan worden door de andere ouder is vrij naïef.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:42 schreef Avelie het volgende:
Ik schrijf dat het "vaak" makkelijker is. In de meeste gevallen is er namelijk wél een tweede ouder in leven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij de tweede ouder overleden is, daarom schrijf ik "vaak" dat woord impliceert "niet altijd".
Ja, echt he. Misschien maar overwegen voor de tropenjarenquote:Op woensdag 22 februari 2023 19:47 schreef Sjeen het volgende:
Fuck, ik moet dus gewoon gaan scheiden, dan gaat ineens alles makkelijker
Er zijn altijd uitzonderingen waarbij je moet inspringen als ouder. Daarvoor zijn regelingen zoals zorgverlof en calamiteitenverlof beschikbaar in Nederland. Dat je gescheiden leeft van de andere ouder ontslaat je niet van die verantwoordelijkheid.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en als je gescheiden bent en er vaste momenten zijn dat de kinderen bij ouder A en bij ouder B zijn dan kun je er dus vanuit gaan dat ouder A de meeste tijd aan het werk en andere verplichtingen besteedt als de kinderen bij ouder B zijn, en vice versa, dus doen alsof het zomaar even makkelijk opgelost kan worden door de andere ouder is vrij naïef.
En overleden is niet de enige uitzondering, er zijn meer dan genoeg ouders die de kinderen feitelijk alleen opvoeden omdat de andere ouder amper tot geen contact met de kinderen heeft.
Ja, maar dat inspringen is niks makkelijker omdat je gescheiden bent, dat er een andere ouder is (die is er ook als je niet gescheiden bent?) betekent niet dat die andere ouder in kan springen als er in het huishouden van de ene ouder een zorg-issue is.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:52 schreef Avelie het volgende:
[..]
Er zijn altijd uitzonderingen waarbij je moet inspringen als ouder. Daarvoor zijn regelingen zoals zorgverlof en calamiteitenverlof beschikbaar in Nederland. Dat je gescheiden leeft van de andere ouder ontslaat je niet van die verantwoordelijkheid.
Uiteraard zijn er andere redenen te bedenken waarom iemand het alleen doet. Al zal bijvoorbeeld in het geval van een bam-moeder het netwerk een belangrijke rol spelen bij ziekte.
Dankjewel, dat is liefquote:Op woensdag 22 februari 2023 11:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het lijkt me ook heel mooi om het zwanger zijn en moeder worden te beleven met je nieuwe partner, voor haar is het wél de eerste keer en hoe betrokken ze ook is bij M, dít deel heeft ze nog nooit eerder zo meegemaakt. Ik denk dat dat ook uitmaakt in hoe jij het beleeft. Het is dan jouw tweede zwangerschap, maar in andere aspecten is het deze keer toch ook anders en nieuw.
Mijn oudste zus heeft ook na 11 jaar een tweede kind gekregen binnen een nieuwe relatie. Inmiddels zijn ze 26 en 15, ze hebben altijd een heel goede band gehad samen. Zelf heb ik ook een fijne band met mijn zussen die 13 en 9 jaar ouder zijn (al is dat leeftijdsverschil alleen zo ontstaan door meerdere miskramen tussendoor). Het enige dat ik zelf ook wel als moeilijk heb ervaren, is dat ze relatief snel op zichzelf gingen wonen en ik dus ineens als enig kind thuis was. Dat voelde wel alsof een deel van mij ineens weg was. Maar er komt een leuk logeeradresje voor in de plaats
.
Dat is niet wat ik zie bij de gescheiden stellen die ik ken. Kinderen blijven 100% de verantwoordelijkheid van de ouders, niet maar 50%. Natuurlijk probeer je het in eerste instantie zelf op te lossen, maar als dat niet gaat, dan is er de andere ouder die kan inspringen. Het is immers nog steeds het kind van beide ouders, op ieder moment van de week.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dat inspringen is niks makkelijker omdat je gescheiden bent, dat er een andere ouder is (die is er ook als je niet gescheiden bent?) betekent niet dat die andere ouder in kan springen als er in het huishouden van de ene ouder een zorg-issue is.
Daar waar je binnen een relatie over het algemeen nog bereid bent die problemen samen op te lossen, gaat die bereidheid vaak met de scheiding overboord en is het over het algemeen het probleem van degene waar de kinderen op dat moment zijn.
Een compleet ander gezin? Gaat dit over de vader/moeder van het kind?quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:54 schreef Clubsoda het volgende:
Neem there, done thatMaar in de praktijk ga je heus niet een compleet ander gezin opzadelen met een besmettelijk kind waar je dan eerst mee moet gaan slepen omdat je dan zelf zo lekker uit kan zieken. Het is gewoon soms doorbijten, pech gehad.
Ja?quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:09 schreef Avelie het volgende:
[..]
Een compleet ander gezin? Gaat dit over de vader/moeder van het kind?
Je vergeet een woord.quote:Op woensdag 22 februari 2023 19:33 schreef Clubsoda het volgende:
En alle alleenstaande ouders hebben een andere ouder in een ander huis
Zou ik als moeder mijn kind waar laten zitten omdat het mijn week niet is?quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:08 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zie bij de gescheiden stellen die ik ken. Kinderen blijven 100% de verantwoordelijkheid van de ouders, niet maar 50%. Natuurlijk probeer je het in eerste instantie zelf op te lossen, maar als dat niet gaat, dan is er de andere ouder die kan inspringen. Het is immers nog steeds het kind van beide ouders, op ieder moment van de week.
Zou jij als moeder je kind laten zitten in zo'n geval, omdat het jouw week niet is?
Je kind laten zitten is toch heel iets anders dan je kind bij de andere ouder laten terwijl die ouder ziek is?quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:08 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zie bij de gescheiden stellen die ik ken. Kinderen blijven 100% de verantwoordelijkheid van de ouders, niet maar 50%. Natuurlijk probeer je het in eerste instantie zelf op te lossen, maar als dat niet gaat, dan is er de andere ouder die kan inspringen. Het is immers nog steeds het kind van beide ouders, op ieder moment van de week.
Zou jij als moeder je kind laten zitten in zo'n geval, omdat het jouw week niet is?
Ik snap hem nietquote:
Maak je überhaupt nog wel foto’s van #3?quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:52 schreef SQ het volgende:
Ik zag vandaag bij de kinderboerderij een stel met hun eerste kindje, een baby van een maand of tien denk ik. Het was zo aandoenlijk om te zien. En ze maakten wel 600 foto's van die baby die elke keer voor een ander dier werd gehouden, terwijl ze zo fabuleus de camera in glimlachten in hun triple matchende outfits.
Die romantiek is er dus echt wel af bij kind #3 zeg maar.
Ja echt heel veel.quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:53 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Maak je überhaupt nog wel foto’s van #3?![]()
Ik heb echt significant minder foto’s van #2 dan #1.
Dat ligt aan de afspraken die je samen maakt.quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zou ik als moeder mijn kind waar laten zitten omdat het mijn week niet is?
Zelf ziek zijn terwijl je kind ook ziek is is rottig maar geen reden om het kind naar het huis van de andere ouder te laten gaan.
quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:08 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dus je nuanceert je eerder post 'iets'?quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:59 schreef Avelie het volgende:
[..]
Dat ligt aan de afspraken die je samen maakt.
Het was ook wel de reden dat verloofde na de geboorte 6 maanden thuis bleef bij Juul. Dit is de laatste baby. No more. Vol van die babywangen genieten.quote:Op woensdag 22 februari 2023 20:57 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja echt heel veel.
Ik heb daarentegen dan weer vrij weinig recente foto's van mijn grote kinderen![]()
Ik vind die derde ook echt ontzettend leuk hoor, en omdat ik echt weet dat dit mijn allerlaatste baby is (Ja hij is nog een baby) ben ik er ook wel heel bewust mee bezig.
![]()
Maar die volledige gezamenlijke verliefde focus van zo'n vader en moeder op 1 baby die het waarschijnlijk zelf geen ruk interesseert waar ze is, ja dat was wel een mooie throwback naar toen het ouderschap nog iets romantisch was / leek / bij vlagen.
Oh, moest dat dan?quote:Op woensdag 22 februari 2023 16:52 schreef SQ het volgende:
Ik zag vandaag bij de kinderboerderij een stel met hun eerste kindje, een baby van een maand of tien denk ik. Het was zo aandoenlijk om te zien. En ze maakten wel 600 foto's van die baby die elke keer voor een ander dier werd gehouden, terwijl ze zo fabuleus de camera in glimlachten in hun triple matchende outfits.
Die romantiek is er dus echt wel af bij kind #3 zeg maar.
Je kunt het zo regelen, omdat er twee huizen beschikbaar zijn. Veel gescheiden stellen doen dit op deze manier.quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:07 schreef tombolafan het volgende:
[..]
[..]
Dus je nuanceert je eerder post 'iets'?
Je hebt het steeds over je verloofde, naar wat deed jij zelf na de geboorte van je kind? Heb je ook genoten van de babywangen?quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:44 schreef exode het volgende:
[..]
Het was ook wel de reden dat verloofde na de geboorte 6 maanden thuis bleef bij Juul. Dit is de laatste baby. No more. Vol van die babywangen genieten.
24/7 de kroeg in. Mooie tijd was dat.quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Je hebt het steeds over je verloofde, naar wat deed jij zelf na de geboorte van je kind? Heb je ook genoten van de babywangen?
Je begrijpt dat er verschillende regelingen zijn voor de barende en de niet-barende partij en dat die enkele jaren geleden nog meer uitgesproken waren dan nu?quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:55 schreef Avelie het volgende:
[..]
Je hebt het steeds over je verloofde, naar wat deed jij zelf na de geboorte van je kind? Heb je ook genoten van de babywangen?
nee natuurlijk niet. Het is alleen zo'n typisch verschijnsel dat je alleen bij eerste kinderen ziet.quote:
Nonsens. Met een fijne, betrokken partner in je geweldige relatie kun je gewoon lekker ziek in bed blijven liggen terwijl de andere, betrokken ouder de zorg gedurende jouw ziekte op zich neemtquote:Op woensdag 22 februari 2023 21:54 schreef Avelie het volgende:
[..]
Je kunt het zo regelen, omdat er twee huizen beschikbaar zijn. Veel gescheiden stellen doen dit op deze manier.
Of je hebt net mazzel dat je ziek wordt in de 50% van de tijd dat je je kind toch al niet ziet. Die kans hebben ouders die fulltime samenwonen met hun kinderen niet.
Hoe dan ook is de kans veel groter dat je als alleenstaande rustig kunt uitzieken.
Het helpt ook niet echt dat de jongste altijd expres gekke bekken trekt zodra er een camera in de buurt isquote:Op woensdag 22 februari 2023 20:57 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja echt heel veel.
Ik heb daarentegen dan weer vrij weinig recente foto's van mijn grote kinderen![]()
Ik vind die derde ook echt ontzettend leuk hoor, en omdat ik echt weet dat dit mijn allerlaatste baby is (Ja hij is nog een baby) ben ik er ook wel heel bewust mee bezig.
![]()
Maar die volledige gezamenlijke verliefde focus van zo'n vader en moeder op 1 baby die het waarschijnlijk zelf geen ruk interesseert waar ze is, ja dat was wel een mooie throwback naar toen het ouderschap nog iets romantisch was / leek / bij vlagen.
En ik heb nu een tiener die bijna verbiedt om foto’s te maken. Het is echt bij hoge uitzondering dat ik eens toestemming krijg, helaas.quote:Op woensdag 22 februari 2023 22:19 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het helpt ook niet echt dat de jongste altijd expres gekke bekken trekt zodra er een camera in de buurt is. Na een verzameling rare foto’s ben ik er wel weer even klaar mee.
Je kan ook ziek in een hotel gaan liggen. Is goedkoper.quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:56 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben overtuigd, we moeten gewoon twee huizenAls ik dan ziek ben, kan de betrokken vader daarheen met dochter. En dan kan ik lekker uitzieken
Daar ben ik al langer van overtuigd, een tweekapper met ieder een eigen helft zou ideaal zijn, maar hij wil dat nietquote:Op woensdag 22 februari 2023 21:56 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben overtuigd, we moeten gewoon twee huizenAls ik dan ziek ben, kan de betrokken vader daarheen met dochter. En dan kan ik lekker uitzieken
Mijn collega zei gisteren doodleuk dat het normaal is dat een kind van 1,5 zindelijk is en alles wat later komt door luiheid is van de ouders. Ik kon haar de nek wel omdraaienquote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Oh god ja die teringluiers. Ik ga echt zo'n groot feest geven als dat klaar is.
Is jouw partner semi betrokken, fysiek betrokken, mentaal betrokken, handleidingloos betrokken, kadergedragbetrokken, parttime betrokken of fulltime betrokken?quote:Op woensdag 22 februari 2023 21:56 schreef Sjeen het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Born to Lose, but Built to Win.
Mijn moeder blijft volhouden dat ik precies op mijn 2e verjaardag zuiver was, zoals zij dat noemt. Dag en nacht, nooit meer 1 ongelukje gehad. Nu ben ik inderdaad vrij briljant maar ik denk niet dat het klopt.quote:Op donderdag 23 februari 2023 08:36 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Mijn collega zei gisteren doodleuk dat het normaal is dat een kind van 1,5 zindelijk is en alles wat later komt door luiheid is van de ouders. Ik kon haar de nek wel omdraaien
Met luiheid is niks mis. Lui ouderschap is over het algemeen prettig voor zowel de ouders als de kinderen.quote:Op donderdag 23 februari 2023 08:36 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Mijn collega zei gisteren doodleuk dat het normaal is dat een kind van 1,5 zindelijk is en alles wat later komt door luiheid is van de ouders. Ik kon haar de nek wel omdraaien
Precies ja. Dat soort situaties zijn er ook en komen heus wel goed.quote:Op donderdag 23 februari 2023 08:50 schreef exode het volgende:
[..]
Mijn moeder blijft volhouden dat ik precies op mijn 2e verjaardag zuiver was, zoals zij dat noemt. Dag en nacht, nooit meer 1 ongelukje gehad. Nu ben ik inderdaad vrij briljant maar ik denk niet dat het klopt.
B heeft tot zijn 7e 's nachts een luierbroek aan gehad. Die jongen drinkt ontzettend veel water en wordt gewoon niet wakker, dus ook niet als hij moet plassen. Wat een commentaar we daarop kregen....
Het is vanzelf goed gekomen, zonder inmenging van ons. Steeds als we toch iets van training deden of hem tussendoor uit bed haalden om te plassen, werd het erger. Hij schaamde zich enorm.
Ja I know, wij hebben er ook al duizendenquote:Op woensdag 22 februari 2023 22:01 schreef SQ het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet. Het is alleen zo'n typisch verschijnsel dat je alleen bij eerste kinderen ziet.
Ik vind broodtrommels maken echt peanuts vergeleken met de fratsen van een peuter. Vannacht was ie alweer om 4:30 paraat en weigert te pitten nu. Vervelend want moe. Ik ben er grondig klaar mee en ik kan de dag wel om kijken.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:44 schreef Aventura het volgende:
Veel herkenning! Ik vind het ouderschap zelf heel leuk, ik hou van mijn kinderen en ik vind het leuke mensjes om mee in een huis te wonenHet is meer het dwingende gezinsstramien wat ik niet zo leuk vind. Hier zijn we al lang uit de luierperiode en ik mis die helemaal niet, maar het is een misvatting dat het dan per se makkelijker wordt. Ik dacht dit wel heel lang, maar nu komt het besef dat de basis- en middelbare schooljaren hier nog heel lang zullen doorgaan. Dat betekent nog jarenlang elke dag de broodtrommels klaar en om 8 uur de deur uit. De 11-jarige gaat zelf naar school, maar onze 5-jarige moet ik denk ik nog wel zeker een aantal brengen. Het betekent ook gebonden zijn aan schoolvakanties als je op reis wilt. Ik ben ook een wat oudere moeder - 39 bij de tweede - en ik merk dat ik in deze levensfase eigenlijk wat meer vrijheid gehad willen hebben. Maar goed, ik was er zelf bij he, toen ik hieraan begon
Ja, misschien denk ik nu te gemakkelijk over de baby- en peuterjaren van allebei de kinderen. Die waren echt ook bij vlagen zwaar, al waren het over het algemeen wel goede slapers. Wat ik er zwaar aan vond is (weer) het zorgstramien. Uit bed halen, aankleden. En dan de hele dag op gezette tijden zorgen. Voederen, verschonen en repeat. Waardoor je dag 1 lange versnippering is. Stukjes tijd blijven over voor jezelf, terwijl ik het juist zo fijn vind om langere tijdsblokken te hebben om bv te lezen, leren, werken of gewoon te ontspannen. Nog steeds moet alles wat ik wil, in de overgebleven tijdsnippers. Voor ik kids kreeg had ik hier echt niet over nagedacht, dat het gezinsleven zo zou botsen met hoe ik leefde of wil levenquote:Op donderdag 23 februari 2023 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik vind broodtrommels maken echt peanuts vergeleken met de fratsen van een peuter. Vannacht was ie alweer om 4:30 paraat en weigert te pitten nu. Vervelend want moe. Ik ben er grondig klaar mee en ik kan de dag wel om kijken.
Zindelijk bij de oudste gebeurde zo rond haar 3,5 jaar. Ook eigenlijk ineens en direct dag en nacht ook. Ik vond het een hele opluchting.
De huisarts vertelde ons dat je je pas vanaf 8 jaar 'zorgen' hoeft te maken. Dus wij hebben het losgelaten. Als ze zo diep slapen, slapen ze daar inderdaad ook doorheen. B slaapt nog steeds behoorlijk vast maar schijnbaar kan zijn lichaam het nu wel tegenhouden tot de ochtend.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:59 schreef Schanu het volgende:
Mijn oudste was met 2 overdag zindelijk en met 4 's nachts. Mijn jongste met 3 overdag en nu is ze 4 maar het ziet er niet naar uit dat ze 's nachts snel zindelijk zal worden.
We hebben het 2 keer geprobeerd, zonder resultaat, zelfs niet als we haar 's avonds uit bed halen om een keer extra te plassen. Ze plast bijna standaard in haar bed 's nachts, word er vaak zelf niet eens wakker van en ligt dan dus de rest van de nacht in een nat bed zonder dat ze het doorheeft. Dat is echt niet leuk wakker 's ochtends
Dus wij hebben het voor nu opgegeven, ze slaapt gewoon te diep en ze plast teveel 's nachts, ik denk niet dat dat binnen korte termijn zal veranderen dus we proberen het over een jaar ofzo nog wel een keer
Schuldig, er zit 12 jaar tussen dochter en zoonquote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:26 schreef SQ het volgende:
Wat me ook erg lastig lijkt aan 11 jaar verschil is die vrijheid die je bijna kunt aanraken en dat je dan weer terug naar start moet met luiers en nachtvoedingen en middagslaapjes en alles.![]()
Maar misschien is 11 jaar ook wel weer lang genoeg dat dat gevoel anders is. Geen idee.
Dochter was 2,5 ofzo dat ze van de ene op de andere dag zindelijk was, zowel overdag als s'nachts.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:59 schreef Schanu het volgende:
Mijn oudste was met 2 overdag zindelijk en met 4 's nachts. Mijn jongste met 3 overdag en nu is ze 4 maar het ziet er niet naar uit dat ze 's nachts snel zindelijk zal worden.
We hebben het 2 keer geprobeerd, zonder resultaat, zelfs niet als we haar 's avonds uit bed halen om een keer extra te plassen. Ze plast bijna standaard in haar bed 's nachts, word er vaak zelf niet eens wakker van en ligt dan dus de rest van de nacht in een nat bed zonder dat ze het doorheeft. Dat is echt niet leuk wakker 's ochtends
Dus wij hebben het voor nu opgegeven, ze slaapt gewoon te diep en ze plast teveel 's nachts, ik denk niet dat dat binnen korte termijn zal veranderen dus we proberen het over een jaar ofzo nog wel een keer
Jazeker, we doen haar elke nacht een luierbroekje aan. Behalve dan de momenten waarop we zonder wilden proberen, onder andere omdat ze dat zelf zo graag wilde, maar de volgende poging stellen we nog even uitquote:Op donderdag 23 februari 2023 11:52 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dochter was 2,5 ofzo dat ze van de ene op de andere dag zindelijk was, zowel overdag als s'nachts.
Bij zoon duurde de nachten langer, werd steeds beter op een ongelukje af en toe na.
Je kan haar in de nacht toch een luierbroekje aandoen? Het komt wel goed, bij de één duurt het gewoon wat langer. Maar dan zit je iig niet meer met nat beddengoed en een natte dochter.
Oooh, zo. Dan gewoon uitstellen, het komt echt wel goedquote:Op donderdag 23 februari 2023 13:57 schreef Schanu het volgende:
[..]
Jazeker, we doen haar elke nacht een luierbroekje aan. Behalve dan de momenten waarop we zonder wilden proberen, onder andere omdat ze dat zelf zo graag wilde, maar de volgende poging stellen we nog even uit
Hier zit er ook 12 jaar tussen en was beide keren onder de 30. Lichamelijk en wat energie betreft prima.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:24 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Schuldig, er zit 12 jaar tussen dochter en zoonHet heeft voor en nadelen. Voor mij is het grootste nadeel dat ik lichamelijk geen 26 meer was, toen ik zoon kreeg. Had met 26 ook meer energie dan wat ik nu met zoon heb.
Maar, voordelen heeft het óók. Dochter was volledig zelfstandig, kon soms ook even met kleine broer wat ondernemen, geen onderling geruzie en maar van 1 kind tegelijk de kont moeten afvegen.
En blijkbaar was de eerste luierperiode geblokt want ik ging na 12 jaar vrolijk voor de tweede ronde![]()
En nu word ik oma en zit er tussen zoon en kleinzoon straks óók 12 jaar. Al heeft dochter wel gezegd dat zij geen 12 jaar laat zitten tussen nummer 1 en nummer 2
Edit: nog een, eigenlijk het grootste voordeel: ik heb me 12 jaar alleen op dochter kunnen focussen. Die heeft alle aandacht gehad. En toen kwam zoon en werd de aandacht verdeeld. Dochter ging meer haar eigen gang en was bijna alle aandacht weer voor zoon, die nu al een paar jaar de volledige aandacht krijgt![]()
Dan was je heel jong toen je je eerste kreeg?quote:Op donderdag 23 februari 2023 15:03 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Hier zit er ook 12 jaar tussen en was beide keren onder de 30. Lichamelijk en wat energie betreft prima.
Ik heb ouderschap en alles eromheen altijd leuk gevonden (schoolmoeder etc), maar ik vind het nu de tweede keer eigenlijk nog leuker allemaal en ben ook veel makkelijker geworden. Als het aan mij zou liggen wil ik er nog wel eentje, het liefst heb ik altijd een peuter/kleuter in huis)
Mijn dochter past ook regelmatig op kleine broer, dat is inderdaad wel een groot voordeel en geeft ons ouders ook meer vrijheid. Maar broer en zus ruzies zijn hier genoeg hoor. Leeftijd maakt dan schijnbaar geen reet uit
Wat fijn dat je je nu zo goed voeltquote:Op donderdag 23 februari 2023 15:44 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ben grappig genoeg nu fitter dan 11 jaar geleden. Toen had ik net een hernia-operatie achter de rug (harhar) en echt nog aan het herstellen. Inmiddels ben ik lichamelijk een stuk stabieler. Ben ook tussendoor begonnen met hardlopen en hobbel met 35 weken nog steeds korte stukjes door het bos, dat had je me destijds echt niet hoeven vragenpsychisch ben ik ook wel uitgerijpt, ik zit met mijn werk gewoon veel beter op mijn plek dan destijds, dat geeft een boel rust.
Grappig, dat herken ik. Niet dat ik ooit extreem niet-fit was, maar ik ken mijn lichaam inmiddels beter, weet wat wel en niet werkt voor mij en waar mijn grenzen liggen. Dat maakt dat ik me echt fysiek (en mentaal) duizend keer beter voel dan pakweg 10 jaar geleden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 15:44 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ben grappig genoeg nu fitter dan 11 jaar geleden. Toen had ik net een hernia-operatie achter de rug (harhar) en echt nog aan het herstellen. Inmiddels ben ik lichamelijk een stuk stabieler. Ben ook tussendoor begonnen met hardlopen en hobbel met 35 weken nog steeds korte stukjes door het bos, dat had je me destijds echt niet hoeven vragenpsychisch ben ik ook wel uitgerijpt, ik zit met mijn werk gewoon veel beter op mijn plek dan destijds, dat geeft een boel rust.
Jij hoeft het niet te begrijpen, als zij het maar begrijptquote:Op zondag 5 maart 2023 12:25 schreef Avelie het volgende:
Hoe zie je dat voor je? Ga je dan naar een spermabank? Of heb je een nieuwe partner die graag een kind wil?
Ik begrijp die wens niet zo. Je bent nu toch moeder van twee kinderen, dat gaat niet meer weg? Daarvoor hoef je toch niet nog een derde in de mix te gooien?
Ik zou dankbaar zijn voor wat je hebt. Die derde kan ook een tweeling zijn, of een kind met een ernstige aandoening.
Het klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en dan maar een derde neemt om de leegte op te vullen. Heb je geen werk dat je doet als de kinderen op school zijn? Omdat je zegt dat je tijd voor jezelf hebt als de kinderen op school zijn?
Het gaat niet om begrijpen. Het klinkt eenvoudigweg niet als een solide plan. Dat je de wens hebt, dat kan. Maar hopelijk denken mensen dan toch na met hun verstand.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Jij hoeft het niet te begrijpen, als zij het maar begrijpt
quote:Op zondag 5 maart 2023 12:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Wat een heerlijk topic is dit... vooral vanwege de herkenbaarheid, en die herkenbaarheid maakt dat ik mezelf oprecht wel afvraag waarom ik zo graag wellicht toch een 3e wil, (helemaal alleen zonder steunende liefhebbende partner) maar wel met mn eigen village..
Ik doe dit spelletje nu al ruim 8 jaar en ik durf oprecht te zeggen dat ik 2 goed gelukte exemplaren heb, 1 van 8 en 1 van 6, De weg die we hebben gelopen is echt verre van makkelijk geweest, de jongste is het 1e jaar van zijn leven vaste klant geweest in het ziekenhuis en nog is zijn astma altijd niet rustig, Ik ben al 5 jaar alleenstaand en vader emigreert binnenkort naar Canada waardoor er helemaal geen contact meer zal zijn...
Ik heb een dochter met verlatingsangst, wat steeds beter gaat, ze durft nu al te logeren bij opa en oma en hoewel dit voor vele klein lijkt is het voor haar een enorme stap... Dit meisje huilde tot afgelopen oktober elke ochtend bij het afscheid op school, en ik kon amper een avond weg omdat zij dan volledig in paniek zou schieten.
En ik heb een zoon, een woeste willem, met een prikkelverwerking probleem, van 0-100 in minder dan 1 seconde, ontploffingsgevaar als de dagen te druk zijn,Hij is nog niet zindelijk in de nacht en bij teveel prikkels werkt zijn blaas/hersenprikkel niet top Die zn zus vaak als boksbal gebruikt als het teveel is maar ook zijn zus geruststelt als ze bang is... een manneke die met 2 vingers in zn neus alleen maar tienen haalt en iedereen om zn vingers wind met zn bruine ogen...
Er zijn dagen dat die 2 alleen maar vechten en ruziemaken en compleet doof lijken te zijn voor wat ik zeg, dat zijn de dagen waarop het vroeg bedtijd is en ik blij ben als ik in de avond op de bank zit... in stilte...
Maar er zijn ook dagen dat ze samen de wereld aankunnen, elkaar verdedigen en knuffelend tegen elkaar aan filmpjes kijken,dat ze mij de grote boze wolf vinden en samenspannen tegen mij..
Ze worden groter en zelfstandiger en een groot deel van mij geniet daar intens van, in de speeltuin kunnen spelen zonder 30x te moeten duwen.. Als ik ziek ben kunnen ze zichzelf redden en als zij op school zitten heb ik tijd voor mezelf.. en toch denk ik na over een 3e.. why!?!
Wellicht omdat ik dit moeder gedoe best rock in mn eentje, Ik ondanks de slechte dagen, de eindeloze zkh bezoeken en therapie, intens geniet van kinderen en van moeder zijn.
Klopt, een kind lost alles op toch?quote:Op zondag 5 maart 2023 12:25 schreef Avelie het volgende:
Hoe zie je dat voor je? Ga je dan naar een spermabank? Of heb je een nieuwe partner die graag een kind wil?
Ik begrijp die wens niet zo. Je bent nu toch moeder van twee kinderen, dat gaat niet meer weg? Daarvoor hoef je toch niet nog een derde in de mix te gooien?
Ik zou dankbaar zijn voor wat je hebt. Die derde kan ook een tweeling zijn, of een kind met een ernstige aandoening.
Het klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en dan maar een derde neemt om de leegte op te vullen. Heb je geen werk dat je doet als de kinderen op school zijn? Omdat je zegt dat je tijd voor jezelf hebt als de kinderen op school zijn?
Dat lijkt me iig een prima houding voor iemand die overweegt alleen (nog) een kind te krijgenquote:Op zondag 5 maart 2023 13:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Klopt, een kind lost alles op toch?
On a serious side, ik heb genoeg van jou gelezen om verder niet inhoudelijk te reageren. Fijne dag verder!
quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Pfff ik ben zo moe en ik zit er gewoon even doorheen.
Ik kan voor mijn gevoel nauwelijks eens voor de volle 100% ademhalen. Ik zit constant met één of meerdere kinderen om me heen en dat breekt me momenteel Heel Erg op.
Mijn oudste van 8 wil niet buitenspelen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet. Hele dagen zit ze binnen te hangen. Op haar telefoon, wat hobby'en, beetje met haar broer spelen, op de bank hangen etc. Er wonen zat kinderen in de buurt en er is ook een speeltuintje, maar ik krijg haar niet naar buiten. Deze vakantie ook, ze is geen seconde buiten wezen spelen. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Gewoon maar binnen laten? Of gewoon op een gegeven moment wat pushen om toch wat buiten te doen met vriendinnen?
Ze is ook in de avond niet moe (ook niet als ze naar school is geweest). Ze gaat pas tegen 21 uur/21:30 slapen, dus avonden heb ik ook niet echt voor mezelf.
En dan heb ik natuurlijk mijn 2 jarige nog die ook niet bijster goed slaapt en vanmorgen om 5.15 alweer wakker was. Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Buh
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?quote:Op maandag 6 maart 2023 09:00 schreef Avelie het volgende:
Over het slapen. Bij ons ligt de 8-jarige er om 8 uur in, dan mag hij nog een half uurtje lezen en daarna moet het licht uit. Dat zijn duidelijke regels.
Waarom stel jij geen grenzen? Waarom laat je het allemaal gebeuren en doe je alsof je geen invloed hebt?
Deze combi is ook niet relaxt kan ik me zo voorstellen. Onze oudste is nu 10 en gaat ook steeds later naar bed. We hebben wel een soort van regel dat hij vanaf 20.30 in ieder geval in zijn kamer is en dan mag hij nog even zelf lezen als hij niet moe genoeg is. Wij willen dan ook gewoon even tijd voor onszelf, want als hij in de kamer is, gaat hij zich toch overal mee bemoeien. "Wat doe je, wat kijk je, wat heb je daar?' LAAT ME FF PLEASE!quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kan voor mijn gevoel nauwelijks eens voor de volle 100% ademhalen. Ik zit constant met één of meerdere kinderen om me heen en dat breekt me momenteel Heel Erg op.
Mijn oudste van 8 wil niet buitenspelen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet. Hele dagen zit ze binnen te hangen. Op haar telefoon, wat hobby'en, beetje met haar broer spelen, op de bank hangen etc. Er wonen zat kinderen in de buurt en er is ook een speeltuintje, maar ik krijg haar niet naar buiten. Deze vakantie ook, ze is geen seconde buiten wezen spelen. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Gewoon maar binnen laten? Of gewoon op een gegeven moment wat pushen om toch wat buiten te doen met vriendinnen?
Ze is ook in de avond niet moe (ook niet als ze naar school is geweest). Ze gaat pas tegen 21 uur/21:30 slapen, dus avonden heb ik ook niet echt voor mezelf.
En dan heb ik natuurlijk mijn 2 jarige nog die ook niet bijster goed slaapt en vanmorgen om 5.15 alweer wakker was. Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Buh
Ik vraag me alleen af waarom ze doet alsof het een feit is dat haar dochter zo laat naar bed gaat, terwijl zij de ouder is en hier dus invloed op heeft.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?
Bemoedigende woorden dus, niet afzeiken en/of elkaars manier van opvoeding bekritiseren.
Je reageert 2 keer op dezelfde post en beide keren ben je aan het afzeiken/veroordelen zonder iets constructiefs bij te dragen, post dan gewoon niet.
Misschien kun je met een kleine aanpassing toch een stuk rust voor jezelf inbouwen: de bedtijd. Dat ze niet slaapt tot 21:00/21:30 wil niet zeggen dat ze tot die tijd in jouw aura rond hoeft te lopen. 20:00 naar haar kamer brengen, de dag afsluiten en haar (en jezelf) laten afschakelen een optie?quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Buh
Nee, je vraagt je niet alleen af, je veroordeelt.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:10 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen af waarom ze doet alsof het een feit is dat haar dochter zo laat naar bed gaat, terwijl zij de ouder is en hier dus invloed op heeft.
Het mag wat tactischer inderdaadquote:Op maandag 6 maart 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?
Bemoedigende woorden dus, niet afzeiken en/of elkaars manier van opvoeding bekritiseren.
Je reageert 2 keer op dezelfde post en beide keren ben je aan het afzeiken/veroordelen zonder iets constructiefs bij te dragen, post dan gewoon niet.
Maar vergelijk jouw post eens met die van Qarrad. Het is de toon die de muziek maakt..quote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Avelie het volgende:
Nou dat dus. Dat mag best gezegd worden, toch? Anders komt iemand ook niet verder.
Het gaat er vooral om hoe je het zegt, anderen halen de bedtijd ook aan, maar wel op een andere manier.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Avelie het volgende:
Nou dat dus. Dat mag best gezegd worden, toch? Anders komt iemand ook niet verder.
Mijn dochter is net zo hoor, die gaat ook niet zo snel buiten spelen. Ze doet wel aan weglopen als ze boos is, gelukkig is ze vaak boos dus komt ze nog eens wat buitenquote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het mag wat tactischer inderdaadMaar in principe heeft ze wel gelijk. We moeten wat betreft bedtijd wat strakker zijn. Aanvankelijk vond ik het niet zo'n probleem, maar ik ben nu op een punt bereikt dat het me opbreekt. Ik heb ook regelmatig vroege dienst waardoor ik vroeg naar bed ga. Ik heb op zo'n dag misschien een half uurtje echt voor mezelf gehad.
Wat betreft buiten spelen, ik zal dat inderdaad los moeten laten. Ze is nooit van het buiten geweest. Ook niet as in boodschappen oid doen. Een echte huismus en ook wat introvert. Ik wil het ook eigenlijk niet pushen, ze is zoals ze isMaar soms vind ik het wel wat lastig. Ook omdat ik bang ben dat ze eenzaam is/wordt ofzo.
Los van je dochter zou ik echt een plannetje voor jezelf gaan maken hoe je bovenstaande kunt veranderen. Als je een partner hebt, is het makkelijk dan kun je bijvoorbeeld voorstellen dat jullie beide twee avonden in de week vrij hebben om af te spreken met vrienden, naar een voorstelling te gaan of te gaan sporten, waar je maar zin in hebt. Het kan ook zijn dat je thuisblijft en in bad gaat liggen met een glas wijn en een goed boek en je partner alles omtrent de kinderen oplost die avond.quote:Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Het houdt een keer op inderdaad. Maar tegen die tijd hoop ik dat de kinderen dan gewoon gezellig met ons iets kijken op Netflix, we samen een spelletje doen of op de bank een boek lezen. En als ze wat willen drinken, dat ze dat gewoon ff zelf regelen. Mij niet bellenquote:Op maandag 6 maart 2023 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb bedtijd altijd moeilijk gevonden, met een kind dat niet veel slaap nodig heeft. Wij hebben ook wel een tijd gehad inderdaad dat we uitlegden dat wij ook even wat vrije tijd zonder haar wilden. Dat ze niet hoeft te slapen als ze nog geen slaap heeft, maar dat ze zich vanaf tijdstip x wel op haar kamer bevindt. Dat heeft een tijdje best goed gewerkt.
Ja, ik geniet er ook nog maar van zolang het nog werkt. Er komt vanzelf een moment dat pubers m'n huis over gaan nemen.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb bedtijd altijd moeilijk gevonden, met een kind dat niet veel slaap nodig heeft. Wij hebben ook wel een tijd gehad inderdaad dat we uitlegden dat wij ook even wat vrije tijd zonder haar wilden. Dat ze niet hoeft te slapen als ze nog geen slaap heeft, maar dat ze zich vanaf tijdstip x wel op haar kamer bevindt. Dat heeft een tijdje best goed gewerkt.
Onze dochter is bijna 14, dus die kun je niet meer telkens wegsturen. Doordeweeks gaat ze meestal wel redelijk op tijd naar boven/bed. Maar in het weekend is het steeds vaker dat we bijna tegelijk naar bed gaan. Maar goed, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld Wie is de Mol kijken, of leuke films of series. We hebben vorige week The Exorcist gekeken en afgelopen weekend Alienquote:Op maandag 6 maart 2023 09:37 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het houdt een keer op inderdaad. Maar tegen die tijd hoop ik dat de kinderen dan gewoon gezellig met ons iets kijken op Netflix, we samen een spelletje doen of op de bank een boek lezen. En als ze wat willen drinken, dat ze dat gewoon ff zelf regelen. Mij niet bellen![]()
.
Nee logisch natuurlijk! Heeft ze wel geslapen na die filmsquote:Op maandag 6 maart 2023 09:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze dochter is bijna 14, dus die kun je niet meer telkens wegsturen. Doordeweeks gaat ze meestal wel redelijk op tijd naar boven/bed. Maar in het weekend is het steeds vaker dat we bijna tegelijk naar bed gaan. Maar goed, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld Wie is de Mol kijken, of leuke films of series. We hebben vorige week The Exorcist gekeken en afgelopen weekend Alien
Eens met dat eerste. Die van ons gaat laat slapen voor haar leeftijd, maar ik merk dat ze het er prima op doet. Ze komt niet moe uit bed, haar schoolresultaten zijn prima. Overdag oogt ze ook niet moe. Als ik kijk naar vroeger was ze ook al snel klaar met middagslaapjes. Net haar vader, die heeft ook weinig slaap nodig. Ik nietquote:Op maandag 6 maart 2023 09:25 schreef Kyara het volgende:
Niet elk kind heeft ook even veel slaap nodig. Hier is het ook de bedoeling dat ze alledrie om half 9 op hun kamer zijn. Ze mogen dan lezen oid. Oudste reguleert dat prima en doet elke avond om 9 uur het lichg uit en gaat slapen. Middelste komt nog wel een oaar keer beneden voor drinken/boek pakken/toch nog iets vertellen (en dan ondertussen ook dat commentaar zoals @:Phaidra al mooi schetst). Of dan denk je dat ze slapen en dan komt ze om 10 uur nog een tekening laten zien
Echt? Bedankt voor dit inzicht.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
Een kind van 8 is iets totaal anders dan een puber van 14.
Nou mijn achtjarige doet qua buien nauwelijks onder voor dr nicht van 15quote:Op maandag 6 maart 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
Een kind van 8 is iets totaal anders dan een puber van 14.
Wat heb jij het toch fantastisch geregeld, chapeau!quote:Op maandag 6 maart 2023 09:38 schreef Avelie het volgende:
Ook als een kind niet slaapt, is het goed dat het rust krijgt. Geen beeldschermen meer, geen muziek of andere geluiden. Onze oudste mag alleen een (strip)boek lezen het laatste half uur. Dat moet een kind ook leren. Zelf tot rust komen en zelf gaan slapen.
De meeste kinderen zijn tegenwoordig overprikkeld en zullen dus moeten ontprikkelen voordat ze in slaap kunnen vallen.
Als het goed is geef jij als ouder deze structuur aan je kind.
Jezus, zeg. Log alsjeblieft uit.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:25 schreef Avelie het volgende:
Dat is hier wel gelukt op een of andere manier, maar ik denk met meer geluk dan wijsheid. En heel consequent volhouden dat eenmaal in je bed ook in je bed blijven betekentquote:Op maandag 6 maart 2023 09:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Misschien kun je met een kleine aanpassing toch een stuk rust voor jezelf inbouwen: de bedtijd. Dat ze niet slaapt tot 21:00/21:30 wil niet zeggen dat ze tot die tijd in jouw aura rond hoeft te lopen. 20:00 naar haar kamer brengen, de dag afsluiten en haar (en jezelf) laten afschakelen een optie?
Waarom was er drama? Ik herken het wel van de peuter en kleuterleeftijd, dat ze moe zijn aan het einde van de dag, maar hier is de overgang al eerder geweest. Vanaf een jaar of 5 - 5,5 komen dat soort drama's aan het einde van de dag al niet meer voor.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:15 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik merk de laatste tijd dat het blok tussen 6 en 8 relaxter wordt met wat oudere kinderen (bijna 13 en bijna 9 (x2)). Ze hebben net iets meer energie over waardoor er minder snel drama ontstaat en ze kunnen steeds meer zelf regelen. Ze douchen zichzelf en daarna drinken we elke avond thee met een koekje voor ze naar bed gaan om 20:00 uur. Dat is al een veel beter ritueel dan pak 'm beet 2-3 jaar geleden toen er zo'n beetje nog standaard elke dag drama was voor en na het avondeten.
Ah vreselijk, mijn kids zijn nog erg jong (<3jr), maar hier zou ik echt niet tegen kunnen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:38 schreef Phaidra het volgende:
Drama omdat kind 1 kind 2 aankijkt. Of drama omdat kind 1 te lang treuzelt om de mayonaise door te geven aan kind 2. Waarop kind 2 natuurlijk ook niet zomaar de ketchup aan kind 1 wil geven, want dat deed hij ook niet. En jij hebt echt veel meer mayo. En dan meent kind 2 commentaar te hebben omdat kind 1 van tafel af gaat zonder iets te zeggen (hij moest plassen). Ja want 3 weken geleden moest ik ook aan tafel blijven zitten toen... etc etc etc. De wereld zit vol drama, ook na je 5e. Mogelijkheden te over .
Het is ook goed om je te beseffen dat elk kind anders is, en dat het feit dat gezin A met het ene worstelt, het niet zo is dat gezin B daar dus ook mee worstelt. En vooral ook andersomquote:Op maandag 6 maart 2023 13:41 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Ah vreselijk, mijn kids zijn nog erg jong (<3jr), maar hier zou ik echt niet tegen kunnen.
Mijn idee is om dan echt even een time-out te hebben met de kids om dit kinderachtige gedrag te bespreken en te voorkomen voortaan. Misschien onvermijdelijk, maar ik wil echt bewust dit gedrag bespreken en niet elke avond hetzelfde kansloze riedeltje herhalen.
Waarschijnlijk moet je hard lachen als je dit leest.Ben benieuwd hoe dit gaat als de kids ouder zijn en of mijn aanpak effect zal hebben.
We blijven het proberen inderdaad!quote:Op maandag 6 maart 2023 13:41 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Ah vreselijk, mijn kids zijn nog erg jong (<3jr), maar hier zou ik echt niet tegen kunnen.
Mijn idee is om dan echt even een time-out te hebben met de kids om dit kinderachtige gedrag te bespreken en te voorkomen voortaan. Misschien onvermijdelijk, maar ik wil echt bewust dit gedrag bespreken en niet elke avond hetzelfde kansloze riedeltje herhalen.
Waarschijnlijk moet je hard lachen als je dit leest.Ben benieuwd hoe dit gaat als de kids ouder zijn en of mijn aanpak effect zal hebben.
Herkenbaar dit - Ook al zijn mijn kids nog erg jong, we zien overduidelijk dat ze beide een totaal ander karakter hebben en inderdaad hun eigen 'uitdagingen' hebben die we aanpakken.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:49 schreef SQ het volgende:
En kinderen die geen drama schoppen en zich altijd keurig gedragen zijn ook niet altijd een verdienste van de ouders. Het is dus ook niet zo dat elk monster altijd gecreeerd is
Haha, dan is het volgens mij ook erg moeilijk om als ouder zijnde niet soms mee te gaan met het 'plagen' samen met de jongste.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:50 schreef Phaidra het volgende:
Hij zit zoooo gemakkelijk op de kast dat ik ook wel snap dat de jongste het blijft proberen .
Drama omdat de ander drama maakt. Ook zo fijnquote:Op maandag 6 maart 2023 13:48 schreef miss_sly het volgende:
En vergeet niet: drama omdat de ander ademt!
Dat klinkt echt als een utopiequote:Op maandag 6 maart 2023 09:42 schreef SQ het volgende:
Ik was laatst 's avonds bij een andere fokster op de thee en zij heeft 2 pubers en die zaten gewoon beneden en haar man ook en de hont ook en het was gewoon RUSTIG en STIL en VREDIG.
Ze bestaan wel ;-)\quote:Op maandag 6 maart 2023 14:53 schreef SQ het volgende:
Ik denk eerder dat er helemaal niemand bestaat met alleen maar roze wolken en alleen maar positiviteit
De pest van onze huidige tijd is denk ik de online social fantasiewereld met de perfecte plaatjes van perfecte gezinnen. Maar da's allemaal photoshop hoor
Hehe, dit topic bevestigt voor mij wel weer dat ik echt (nog) geen behoefte heb aan een tweede kindquote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgend jaar in het nieuws: '2023 was een dieptepunt wat betreft geboortes. Nog nooit waren er zo weinig geboortes dan in ieder ander jaar'.
![]()
2024 dan wel. Bijna alle 2023 baby's zijn al verwektquote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgend jaar in het nieuws: '2023 was een dieptepunt wat betreft geboortes. Nog nooit waren er zo weinig geboortes dan in ieder ander jaar'.
![]()
Wij zijn momenteel druk aan het twijfelen aan een tweede en dit topic helpt niet mee neequote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
![]()
Ik hoop niet dat we een kinderwens voor iemand 'verpesten' met dit topic. Maar het is wel wat het is, het gaat niet alleen over rozen.
Dit dusquote:Op maandag 6 maart 2023 15:15 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Hehe, dit topic bevestigt voor mij wel weer dat ik echt (nog) geen behoefte heb aan een tweede kind
Als Anna de eerste was geweest was er zeker geen 2e gekomenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:37 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wij zijn momenteel druk aan het twijfelen aan een tweede en dit topic helpt niet mee nee
[..]
Dit dus
Vind ik ook! En grote kans ook dat het er bij 1 blijft. Maar ja, die twijfel hèquote:
Als we nog een Aapie erbij zouden krijgen zou ik het zo doenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:40 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als Anna de eerste was geweest was er zeker geen 2e gekomen. Ik kan geen dag zonder haar, maar jeetje wat is het een pittig kind. Gillen van plezier op standje permanente gehoorschade, een mening over alles met 15 maanden
. De stervenden zwaan is het favoriete dier om na te doen.
Tot 9-10 jaar geleden zou ik een ander antwoord hebben gegevenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:50 schreef MaJo het volgende:
In dat kader eens een poll
Tweede kind, ja of nee?
[poll=5262]
Die derde zit er gezien mijn leeftijd sowieso niet in, of het moet een tweeling wordenquote:
Dit is exact onze situatiequote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tot 9-10 jaar geleden zou ik een ander antwoord hebben gegeven
Ik wilde best een tweede, of in ieder geval proberen of dat wilde lukken, maar man wilde niet. En ik moet zeggen dat ik inmiddels wel heel content ben met het feit dat ik maar één kind heb.
Ik heb het vooral met slaap, dat ik dan bang ben altijd uitgeput te zijnquote:Op maandag 6 maart 2023 15:52 schreef Morgane89 het volgende:
Mijn dreumes (bijna 22 maanden) is echt makkelijk tot nu toe. Eet goed, slaapt goed, kan goed zelf spelen.
En toch zie ik het totaal niet voor me, nog 1. Qua energieniveau, logistieke planning, drukte in huis etc.
Mag ik vragen of dit een bewuste keuze is geweest?quote: