Schuldig, er zit 12 jaar tussen dochter en zoonquote:Op dinsdag 21 februari 2023 17:26 schreef SQ het volgende:
Wat me ook erg lastig lijkt aan 11 jaar verschil is die vrijheid die je bijna kunt aanraken en dat je dan weer terug naar start moet met luiers en nachtvoedingen en middagslaapjes en alles.![]()
Maar misschien is 11 jaar ook wel weer lang genoeg dat dat gevoel anders is. Geen idee.
Dochter was 2,5 ofzo dat ze van de ene op de andere dag zindelijk was, zowel overdag als s'nachts.quote:Op donderdag 23 februari 2023 09:59 schreef Schanu het volgende:
Mijn oudste was met 2 overdag zindelijk en met 4 's nachts. Mijn jongste met 3 overdag en nu is ze 4 maar het ziet er niet naar uit dat ze 's nachts snel zindelijk zal worden.
We hebben het 2 keer geprobeerd, zonder resultaat, zelfs niet als we haar 's avonds uit bed halen om een keer extra te plassen. Ze plast bijna standaard in haar bed 's nachts, word er vaak zelf niet eens wakker van en ligt dan dus de rest van de nacht in een nat bed zonder dat ze het doorheeft. Dat is echt niet leuk wakker 's ochtends
Dus wij hebben het voor nu opgegeven, ze slaapt gewoon te diep en ze plast teveel 's nachts, ik denk niet dat dat binnen korte termijn zal veranderen dus we proberen het over een jaar ofzo nog wel een keer
Jazeker, we doen haar elke nacht een luierbroekje aan. Behalve dan de momenten waarop we zonder wilden proberen, onder andere omdat ze dat zelf zo graag wilde, maar de volgende poging stellen we nog even uitquote:Op donderdag 23 februari 2023 11:52 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dochter was 2,5 ofzo dat ze van de ene op de andere dag zindelijk was, zowel overdag als s'nachts.
Bij zoon duurde de nachten langer, werd steeds beter op een ongelukje af en toe na.
Je kan haar in de nacht toch een luierbroekje aandoen? Het komt wel goed, bij de één duurt het gewoon wat langer. Maar dan zit je iig niet meer met nat beddengoed en een natte dochter.
Oooh, zo. Dan gewoon uitstellen, het komt echt wel goedquote:Op donderdag 23 februari 2023 13:57 schreef Schanu het volgende:
[..]
Jazeker, we doen haar elke nacht een luierbroekje aan. Behalve dan de momenten waarop we zonder wilden proberen, onder andere omdat ze dat zelf zo graag wilde, maar de volgende poging stellen we nog even uit
Hier zit er ook 12 jaar tussen en was beide keren onder de 30. Lichamelijk en wat energie betreft prima.quote:Op donderdag 23 februari 2023 11:24 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Schuldig, er zit 12 jaar tussen dochter en zoonHet heeft voor en nadelen. Voor mij is het grootste nadeel dat ik lichamelijk geen 26 meer was, toen ik zoon kreeg. Had met 26 ook meer energie dan wat ik nu met zoon heb.
Maar, voordelen heeft het óók. Dochter was volledig zelfstandig, kon soms ook even met kleine broer wat ondernemen, geen onderling geruzie en maar van 1 kind tegelijk de kont moeten afvegen.
En blijkbaar was de eerste luierperiode geblokt want ik ging na 12 jaar vrolijk voor de tweede ronde![]()
En nu word ik oma en zit er tussen zoon en kleinzoon straks óók 12 jaar. Al heeft dochter wel gezegd dat zij geen 12 jaar laat zitten tussen nummer 1 en nummer 2
Edit: nog een, eigenlijk het grootste voordeel: ik heb me 12 jaar alleen op dochter kunnen focussen. Die heeft alle aandacht gehad. En toen kwam zoon en werd de aandacht verdeeld. Dochter ging meer haar eigen gang en was bijna alle aandacht weer voor zoon, die nu al een paar jaar de volledige aandacht krijgt![]()
Dan was je heel jong toen je je eerste kreeg?quote:Op donderdag 23 februari 2023 15:03 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Hier zit er ook 12 jaar tussen en was beide keren onder de 30. Lichamelijk en wat energie betreft prima.
Ik heb ouderschap en alles eromheen altijd leuk gevonden (schoolmoeder etc), maar ik vind het nu de tweede keer eigenlijk nog leuker allemaal en ben ook veel makkelijker geworden. Als het aan mij zou liggen wil ik er nog wel eentje, het liefst heb ik altijd een peuter/kleuter in huis)
Mijn dochter past ook regelmatig op kleine broer, dat is inderdaad wel een groot voordeel en geeft ons ouders ook meer vrijheid. Maar broer en zus ruzies zijn hier genoeg hoor. Leeftijd maakt dan schijnbaar geen reet uit
Wat fijn dat je je nu zo goed voeltquote:Op donderdag 23 februari 2023 15:44 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ben grappig genoeg nu fitter dan 11 jaar geleden. Toen had ik net een hernia-operatie achter de rug (harhar) en echt nog aan het herstellen. Inmiddels ben ik lichamelijk een stuk stabieler. Ben ook tussendoor begonnen met hardlopen en hobbel met 35 weken nog steeds korte stukjes door het bos, dat had je me destijds echt niet hoeven vragenpsychisch ben ik ook wel uitgerijpt, ik zit met mijn werk gewoon veel beter op mijn plek dan destijds, dat geeft een boel rust.
Grappig, dat herken ik. Niet dat ik ooit extreem niet-fit was, maar ik ken mijn lichaam inmiddels beter, weet wat wel en niet werkt voor mij en waar mijn grenzen liggen. Dat maakt dat ik me echt fysiek (en mentaal) duizend keer beter voel dan pakweg 10 jaar geleden.quote:Op donderdag 23 februari 2023 15:44 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ben grappig genoeg nu fitter dan 11 jaar geleden. Toen had ik net een hernia-operatie achter de rug (harhar) en echt nog aan het herstellen. Inmiddels ben ik lichamelijk een stuk stabieler. Ben ook tussendoor begonnen met hardlopen en hobbel met 35 weken nog steeds korte stukjes door het bos, dat had je me destijds echt niet hoeven vragenpsychisch ben ik ook wel uitgerijpt, ik zit met mijn werk gewoon veel beter op mijn plek dan destijds, dat geeft een boel rust.
Jij hoeft het niet te begrijpen, als zij het maar begrijptquote:Op zondag 5 maart 2023 12:25 schreef Avelie het volgende:
Hoe zie je dat voor je? Ga je dan naar een spermabank? Of heb je een nieuwe partner die graag een kind wil?
Ik begrijp die wens niet zo. Je bent nu toch moeder van twee kinderen, dat gaat niet meer weg? Daarvoor hoef je toch niet nog een derde in de mix te gooien?
Ik zou dankbaar zijn voor wat je hebt. Die derde kan ook een tweeling zijn, of een kind met een ernstige aandoening.
Het klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en dan maar een derde neemt om de leegte op te vullen. Heb je geen werk dat je doet als de kinderen op school zijn? Omdat je zegt dat je tijd voor jezelf hebt als de kinderen op school zijn?
Het gaat niet om begrijpen. Het klinkt eenvoudigweg niet als een solide plan. Dat je de wens hebt, dat kan. Maar hopelijk denken mensen dan toch na met hun verstand.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:30 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Jij hoeft het niet te begrijpen, als zij het maar begrijpt
quote:Op zondag 5 maart 2023 12:10 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Wat een heerlijk topic is dit... vooral vanwege de herkenbaarheid, en die herkenbaarheid maakt dat ik mezelf oprecht wel afvraag waarom ik zo graag wellicht toch een 3e wil, (helemaal alleen zonder steunende liefhebbende partner) maar wel met mn eigen village..
Ik doe dit spelletje nu al ruim 8 jaar en ik durf oprecht te zeggen dat ik 2 goed gelukte exemplaren heb, 1 van 8 en 1 van 6, De weg die we hebben gelopen is echt verre van makkelijk geweest, de jongste is het 1e jaar van zijn leven vaste klant geweest in het ziekenhuis en nog is zijn astma altijd niet rustig, Ik ben al 5 jaar alleenstaand en vader emigreert binnenkort naar Canada waardoor er helemaal geen contact meer zal zijn...
Ik heb een dochter met verlatingsangst, wat steeds beter gaat, ze durft nu al te logeren bij opa en oma en hoewel dit voor vele klein lijkt is het voor haar een enorme stap... Dit meisje huilde tot afgelopen oktober elke ochtend bij het afscheid op school, en ik kon amper een avond weg omdat zij dan volledig in paniek zou schieten.
En ik heb een zoon, een woeste willem, met een prikkelverwerking probleem, van 0-100 in minder dan 1 seconde, ontploffingsgevaar als de dagen te druk zijn,Hij is nog niet zindelijk in de nacht en bij teveel prikkels werkt zijn blaas/hersenprikkel niet top Die zn zus vaak als boksbal gebruikt als het teveel is maar ook zijn zus geruststelt als ze bang is... een manneke die met 2 vingers in zn neus alleen maar tienen haalt en iedereen om zn vingers wind met zn bruine ogen...
Er zijn dagen dat die 2 alleen maar vechten en ruziemaken en compleet doof lijken te zijn voor wat ik zeg, dat zijn de dagen waarop het vroeg bedtijd is en ik blij ben als ik in de avond op de bank zit... in stilte...
Maar er zijn ook dagen dat ze samen de wereld aankunnen, elkaar verdedigen en knuffelend tegen elkaar aan filmpjes kijken,dat ze mij de grote boze wolf vinden en samenspannen tegen mij..
Ze worden groter en zelfstandiger en een groot deel van mij geniet daar intens van, in de speeltuin kunnen spelen zonder 30x te moeten duwen.. Als ik ziek ben kunnen ze zichzelf redden en als zij op school zitten heb ik tijd voor mezelf.. en toch denk ik na over een 3e.. why!?!
Wellicht omdat ik dit moeder gedoe best rock in mn eentje, Ik ondanks de slechte dagen, de eindeloze zkh bezoeken en therapie, intens geniet van kinderen en van moeder zijn.
Klopt, een kind lost alles op toch?quote:Op zondag 5 maart 2023 12:25 schreef Avelie het volgende:
Hoe zie je dat voor je? Ga je dan naar een spermabank? Of heb je een nieuwe partner die graag een kind wil?
Ik begrijp die wens niet zo. Je bent nu toch moeder van twee kinderen, dat gaat niet meer weg? Daarvoor hoef je toch niet nog een derde in de mix te gooien?
Ik zou dankbaar zijn voor wat je hebt. Die derde kan ook een tweeling zijn, of een kind met een ernstige aandoening.
Het klinkt eerlijk gezegd een beetje alsof je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en dan maar een derde neemt om de leegte op te vullen. Heb je geen werk dat je doet als de kinderen op school zijn? Omdat je zegt dat je tijd voor jezelf hebt als de kinderen op school zijn?
Dat lijkt me iig een prima houding voor iemand die overweegt alleen (nog) een kind te krijgenquote:Op zondag 5 maart 2023 13:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Klopt, een kind lost alles op toch?
On a serious side, ik heb genoeg van jou gelezen om verder niet inhoudelijk te reageren. Fijne dag verder!
quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Pfff ik ben zo moe en ik zit er gewoon even doorheen.
Ik kan voor mijn gevoel nauwelijks eens voor de volle 100% ademhalen. Ik zit constant met één of meerdere kinderen om me heen en dat breekt me momenteel Heel Erg op.
Mijn oudste van 8 wil niet buitenspelen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet. Hele dagen zit ze binnen te hangen. Op haar telefoon, wat hobby'en, beetje met haar broer spelen, op de bank hangen etc. Er wonen zat kinderen in de buurt en er is ook een speeltuintje, maar ik krijg haar niet naar buiten. Deze vakantie ook, ze is geen seconde buiten wezen spelen. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Gewoon maar binnen laten? Of gewoon op een gegeven moment wat pushen om toch wat buiten te doen met vriendinnen?
Ze is ook in de avond niet moe (ook niet als ze naar school is geweest). Ze gaat pas tegen 21 uur/21:30 slapen, dus avonden heb ik ook niet echt voor mezelf.
En dan heb ik natuurlijk mijn 2 jarige nog die ook niet bijster goed slaapt en vanmorgen om 5.15 alweer wakker was. Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Buh
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?quote:Op maandag 6 maart 2023 09:00 schreef Avelie het volgende:
Over het slapen. Bij ons ligt de 8-jarige er om 8 uur in, dan mag hij nog een half uurtje lezen en daarna moet het licht uit. Dat zijn duidelijke regels.
Waarom stel jij geen grenzen? Waarom laat je het allemaal gebeuren en doe je alsof je geen invloed hebt?
Deze combi is ook niet relaxt kan ik me zo voorstellen. Onze oudste is nu 10 en gaat ook steeds later naar bed. We hebben wel een soort van regel dat hij vanaf 20.30 in ieder geval in zijn kamer is en dan mag hij nog even zelf lezen als hij niet moe genoeg is. Wij willen dan ook gewoon even tijd voor onszelf, want als hij in de kamer is, gaat hij zich toch overal mee bemoeien. "Wat doe je, wat kijk je, wat heb je daar?' LAAT ME FF PLEASE!quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kan voor mijn gevoel nauwelijks eens voor de volle 100% ademhalen. Ik zit constant met één of meerdere kinderen om me heen en dat breekt me momenteel Heel Erg op.
Mijn oudste van 8 wil niet buitenspelen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet. Hele dagen zit ze binnen te hangen. Op haar telefoon, wat hobby'en, beetje met haar broer spelen, op de bank hangen etc. Er wonen zat kinderen in de buurt en er is ook een speeltuintje, maar ik krijg haar niet naar buiten. Deze vakantie ook, ze is geen seconde buiten wezen spelen. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Gewoon maar binnen laten? Of gewoon op een gegeven moment wat pushen om toch wat buiten te doen met vriendinnen?
Ze is ook in de avond niet moe (ook niet als ze naar school is geweest). Ze gaat pas tegen 21 uur/21:30 slapen, dus avonden heb ik ook niet echt voor mezelf.
En dan heb ik natuurlijk mijn 2 jarige nog die ook niet bijster goed slaapt en vanmorgen om 5.15 alweer wakker was. Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Buh
Ik vraag me alleen af waarom ze doet alsof het een feit is dat haar dochter zo laat naar bed gaat, terwijl zij de ouder is en hier dus invloed op heeft.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?
Bemoedigende woorden dus, niet afzeiken en/of elkaars manier van opvoeding bekritiseren.
Je reageert 2 keer op dezelfde post en beide keren ben je aan het afzeiken/veroordelen zonder iets constructiefs bij te dragen, post dan gewoon niet.
Misschien kun je met een kleine aanpassing toch een stuk rust voor jezelf inbouwen: de bedtijd. Dat ze niet slaapt tot 21:00/21:30 wil niet zeggen dat ze tot die tijd in jouw aura rond hoeft te lopen. 20:00 naar haar kamer brengen, de dag afsluiten en haar (en jezelf) laten afschakelen een optie?quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Buh
Nee, je vraagt je niet alleen af, je veroordeelt.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:10 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen af waarom ze doet alsof het een feit is dat haar dochter zo laat naar bed gaat, terwijl zij de ouder is en hier dus invloed op heeft.
Het mag wat tactischer inderdaadquote:Op maandag 6 maart 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?
Bemoedigende woorden dus, niet afzeiken en/of elkaars manier van opvoeding bekritiseren.
Je reageert 2 keer op dezelfde post en beide keren ben je aan het afzeiken/veroordelen zonder iets constructiefs bij te dragen, post dan gewoon niet.
Maar vergelijk jouw post eens met die van Qarrad. Het is de toon die de muziek maakt..quote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Avelie het volgende:
Nou dat dus. Dat mag best gezegd worden, toch? Anders komt iemand ook niet verder.
Het gaat er vooral om hoe je het zegt, anderen halen de bedtijd ook aan, maar wel op een andere manier.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Avelie het volgende:
Nou dat dus. Dat mag best gezegd worden, toch? Anders komt iemand ook niet verder.
Mijn dochter is net zo hoor, die gaat ook niet zo snel buiten spelen. Ze doet wel aan weglopen als ze boos is, gelukkig is ze vaak boos dus komt ze nog eens wat buitenquote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het mag wat tactischer inderdaadMaar in principe heeft ze wel gelijk. We moeten wat betreft bedtijd wat strakker zijn. Aanvankelijk vond ik het niet zo'n probleem, maar ik ben nu op een punt bereikt dat het me opbreekt. Ik heb ook regelmatig vroege dienst waardoor ik vroeg naar bed ga. Ik heb op zo'n dag misschien een half uurtje echt voor mezelf gehad.
Wat betreft buiten spelen, ik zal dat inderdaad los moeten laten. Ze is nooit van het buiten geweest. Ook niet as in boodschappen oid doen. Een echte huismus en ook wat introvert. Ik wil het ook eigenlijk niet pushen, ze is zoals ze isMaar soms vind ik het wel wat lastig. Ook omdat ik bang ben dat ze eenzaam is/wordt ofzo.
Los van je dochter zou ik echt een plannetje voor jezelf gaan maken hoe je bovenstaande kunt veranderen. Als je een partner hebt, is het makkelijk dan kun je bijvoorbeeld voorstellen dat jullie beide twee avonden in de week vrij hebben om af te spreken met vrienden, naar een voorstelling te gaan of te gaan sporten, waar je maar zin in hebt. Het kan ook zijn dat je thuisblijft en in bad gaat liggen met een glas wijn en een goed boek en je partner alles omtrent de kinderen oplost die avond.quote:Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Het houdt een keer op inderdaad. Maar tegen die tijd hoop ik dat de kinderen dan gewoon gezellig met ons iets kijken op Netflix, we samen een spelletje doen of op de bank een boek lezen. En als ze wat willen drinken, dat ze dat gewoon ff zelf regelen. Mij niet bellenquote:Op maandag 6 maart 2023 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb bedtijd altijd moeilijk gevonden, met een kind dat niet veel slaap nodig heeft. Wij hebben ook wel een tijd gehad inderdaad dat we uitlegden dat wij ook even wat vrije tijd zonder haar wilden. Dat ze niet hoeft te slapen als ze nog geen slaap heeft, maar dat ze zich vanaf tijdstip x wel op haar kamer bevindt. Dat heeft een tijdje best goed gewerkt.
Ja, ik geniet er ook nog maar van zolang het nog werkt. Er komt vanzelf een moment dat pubers m'n huis over gaan nemen.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb bedtijd altijd moeilijk gevonden, met een kind dat niet veel slaap nodig heeft. Wij hebben ook wel een tijd gehad inderdaad dat we uitlegden dat wij ook even wat vrije tijd zonder haar wilden. Dat ze niet hoeft te slapen als ze nog geen slaap heeft, maar dat ze zich vanaf tijdstip x wel op haar kamer bevindt. Dat heeft een tijdje best goed gewerkt.
Onze dochter is bijna 14, dus die kun je niet meer telkens wegsturen. Doordeweeks gaat ze meestal wel redelijk op tijd naar boven/bed. Maar in het weekend is het steeds vaker dat we bijna tegelijk naar bed gaan. Maar goed, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld Wie is de Mol kijken, of leuke films of series. We hebben vorige week The Exorcist gekeken en afgelopen weekend Alienquote:Op maandag 6 maart 2023 09:37 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het houdt een keer op inderdaad. Maar tegen die tijd hoop ik dat de kinderen dan gewoon gezellig met ons iets kijken op Netflix, we samen een spelletje doen of op de bank een boek lezen. En als ze wat willen drinken, dat ze dat gewoon ff zelf regelen. Mij niet bellen![]()
.
Nee logisch natuurlijk! Heeft ze wel geslapen na die filmsquote:Op maandag 6 maart 2023 09:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze dochter is bijna 14, dus die kun je niet meer telkens wegsturen. Doordeweeks gaat ze meestal wel redelijk op tijd naar boven/bed. Maar in het weekend is het steeds vaker dat we bijna tegelijk naar bed gaan. Maar goed, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld Wie is de Mol kijken, of leuke films of series. We hebben vorige week The Exorcist gekeken en afgelopen weekend Alien
Eens met dat eerste. Die van ons gaat laat slapen voor haar leeftijd, maar ik merk dat ze het er prima op doet. Ze komt niet moe uit bed, haar schoolresultaten zijn prima. Overdag oogt ze ook niet moe. Als ik kijk naar vroeger was ze ook al snel klaar met middagslaapjes. Net haar vader, die heeft ook weinig slaap nodig. Ik nietquote:Op maandag 6 maart 2023 09:25 schreef Kyara het volgende:
Niet elk kind heeft ook even veel slaap nodig. Hier is het ook de bedoeling dat ze alledrie om half 9 op hun kamer zijn. Ze mogen dan lezen oid. Oudste reguleert dat prima en doet elke avond om 9 uur het lichg uit en gaat slapen. Middelste komt nog wel een oaar keer beneden voor drinken/boek pakken/toch nog iets vertellen (en dan ondertussen ook dat commentaar zoals @:Phaidra al mooi schetst). Of dan denk je dat ze slapen en dan komt ze om 10 uur nog een tekening laten zien
Echt? Bedankt voor dit inzicht.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
Een kind van 8 is iets totaal anders dan een puber van 14.
Nou mijn achtjarige doet qua buien nauwelijks onder voor dr nicht van 15quote:Op maandag 6 maart 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
Een kind van 8 is iets totaal anders dan een puber van 14.
Wat heb jij het toch fantastisch geregeld, chapeau!quote:Op maandag 6 maart 2023 09:38 schreef Avelie het volgende:
Ook als een kind niet slaapt, is het goed dat het rust krijgt. Geen beeldschermen meer, geen muziek of andere geluiden. Onze oudste mag alleen een (strip)boek lezen het laatste half uur. Dat moet een kind ook leren. Zelf tot rust komen en zelf gaan slapen.
De meeste kinderen zijn tegenwoordig overprikkeld en zullen dus moeten ontprikkelen voordat ze in slaap kunnen vallen.
Als het goed is geef jij als ouder deze structuur aan je kind.
Jezus, zeg. Log alsjeblieft uit.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:25 schreef Avelie het volgende:
Dat is hier wel gelukt op een of andere manier, maar ik denk met meer geluk dan wijsheid. En heel consequent volhouden dat eenmaal in je bed ook in je bed blijven betekentquote:Op maandag 6 maart 2023 09:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Misschien kun je met een kleine aanpassing toch een stuk rust voor jezelf inbouwen: de bedtijd. Dat ze niet slaapt tot 21:00/21:30 wil niet zeggen dat ze tot die tijd in jouw aura rond hoeft te lopen. 20:00 naar haar kamer brengen, de dag afsluiten en haar (en jezelf) laten afschakelen een optie?
Waarom was er drama? Ik herken het wel van de peuter en kleuterleeftijd, dat ze moe zijn aan het einde van de dag, maar hier is de overgang al eerder geweest. Vanaf een jaar of 5 - 5,5 komen dat soort drama's aan het einde van de dag al niet meer voor.quote:Op maandag 6 maart 2023 12:15 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik merk de laatste tijd dat het blok tussen 6 en 8 relaxter wordt met wat oudere kinderen (bijna 13 en bijna 9 (x2)). Ze hebben net iets meer energie over waardoor er minder snel drama ontstaat en ze kunnen steeds meer zelf regelen. Ze douchen zichzelf en daarna drinken we elke avond thee met een koekje voor ze naar bed gaan om 20:00 uur. Dat is al een veel beter ritueel dan pak 'm beet 2-3 jaar geleden toen er zo'n beetje nog standaard elke dag drama was voor en na het avondeten.
Ah vreselijk, mijn kids zijn nog erg jong (<3jr), maar hier zou ik echt niet tegen kunnen.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:38 schreef Phaidra het volgende:
Drama omdat kind 1 kind 2 aankijkt. Of drama omdat kind 1 te lang treuzelt om de mayonaise door te geven aan kind 2. Waarop kind 2 natuurlijk ook niet zomaar de ketchup aan kind 1 wil geven, want dat deed hij ook niet. En jij hebt echt veel meer mayo. En dan meent kind 2 commentaar te hebben omdat kind 1 van tafel af gaat zonder iets te zeggen (hij moest plassen). Ja want 3 weken geleden moest ik ook aan tafel blijven zitten toen... etc etc etc. De wereld zit vol drama, ook na je 5e. Mogelijkheden te over .
Het is ook goed om je te beseffen dat elk kind anders is, en dat het feit dat gezin A met het ene worstelt, het niet zo is dat gezin B daar dus ook mee worstelt. En vooral ook andersomquote:Op maandag 6 maart 2023 13:41 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Ah vreselijk, mijn kids zijn nog erg jong (<3jr), maar hier zou ik echt niet tegen kunnen.
Mijn idee is om dan echt even een time-out te hebben met de kids om dit kinderachtige gedrag te bespreken en te voorkomen voortaan. Misschien onvermijdelijk, maar ik wil echt bewust dit gedrag bespreken en niet elke avond hetzelfde kansloze riedeltje herhalen.
Waarschijnlijk moet je hard lachen als je dit leest.Ben benieuwd hoe dit gaat als de kids ouder zijn en of mijn aanpak effect zal hebben.
We blijven het proberen inderdaad!quote:Op maandag 6 maart 2023 13:41 schreef Kaizen_ het volgende:
[..]
Ah vreselijk, mijn kids zijn nog erg jong (<3jr), maar hier zou ik echt niet tegen kunnen.
Mijn idee is om dan echt even een time-out te hebben met de kids om dit kinderachtige gedrag te bespreken en te voorkomen voortaan. Misschien onvermijdelijk, maar ik wil echt bewust dit gedrag bespreken en niet elke avond hetzelfde kansloze riedeltje herhalen.
Waarschijnlijk moet je hard lachen als je dit leest.Ben benieuwd hoe dit gaat als de kids ouder zijn en of mijn aanpak effect zal hebben.
Herkenbaar dit - Ook al zijn mijn kids nog erg jong, we zien overduidelijk dat ze beide een totaal ander karakter hebben en inderdaad hun eigen 'uitdagingen' hebben die we aanpakken.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:49 schreef SQ het volgende:
En kinderen die geen drama schoppen en zich altijd keurig gedragen zijn ook niet altijd een verdienste van de ouders. Het is dus ook niet zo dat elk monster altijd gecreeerd is
Haha, dan is het volgens mij ook erg moeilijk om als ouder zijnde niet soms mee te gaan met het 'plagen' samen met de jongste.quote:Op maandag 6 maart 2023 13:50 schreef Phaidra het volgende:
Hij zit zoooo gemakkelijk op de kast dat ik ook wel snap dat de jongste het blijft proberen .
Drama omdat de ander drama maakt. Ook zo fijnquote:Op maandag 6 maart 2023 13:48 schreef miss_sly het volgende:
En vergeet niet: drama omdat de ander ademt!
Dat klinkt echt als een utopiequote:Op maandag 6 maart 2023 09:42 schreef SQ het volgende:
Ik was laatst 's avonds bij een andere fokster op de thee en zij heeft 2 pubers en die zaten gewoon beneden en haar man ook en de hont ook en het was gewoon RUSTIG en STIL en VREDIG.
Ze bestaan wel ;-)\quote:Op maandag 6 maart 2023 14:53 schreef SQ het volgende:
Ik denk eerder dat er helemaal niemand bestaat met alleen maar roze wolken en alleen maar positiviteit
De pest van onze huidige tijd is denk ik de online social fantasiewereld met de perfecte plaatjes van perfecte gezinnen. Maar da's allemaal photoshop hoor
Hehe, dit topic bevestigt voor mij wel weer dat ik echt (nog) geen behoefte heb aan een tweede kindquote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgend jaar in het nieuws: '2023 was een dieptepunt wat betreft geboortes. Nog nooit waren er zo weinig geboortes dan in ieder ander jaar'.
![]()
2024 dan wel. Bijna alle 2023 baby's zijn al verwektquote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Volgend jaar in het nieuws: '2023 was een dieptepunt wat betreft geboortes. Nog nooit waren er zo weinig geboortes dan in ieder ander jaar'.
![]()
Wij zijn momenteel druk aan het twijfelen aan een tweede en dit topic helpt niet mee neequote:Op maandag 6 maart 2023 15:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
![]()
Ik hoop niet dat we een kinderwens voor iemand 'verpesten' met dit topic. Maar het is wel wat het is, het gaat niet alleen over rozen.
Dit dusquote:Op maandag 6 maart 2023 15:15 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
Hehe, dit topic bevestigt voor mij wel weer dat ik echt (nog) geen behoefte heb aan een tweede kind
Als Anna de eerste was geweest was er zeker geen 2e gekomenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:37 schreef MaJo het volgende:
[..]
Wij zijn momenteel druk aan het twijfelen aan een tweede en dit topic helpt niet mee nee
[..]
Dit dus
Vind ik ook! En grote kans ook dat het er bij 1 blijft. Maar ja, die twijfel hèquote:
Als we nog een Aapie erbij zouden krijgen zou ik het zo doenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:40 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Als Anna de eerste was geweest was er zeker geen 2e gekomen. Ik kan geen dag zonder haar, maar jeetje wat is het een pittig kind. Gillen van plezier op standje permanente gehoorschade, een mening over alles met 15 maanden
. De stervenden zwaan is het favoriete dier om na te doen.
Tot 9-10 jaar geleden zou ik een ander antwoord hebben gegevenquote:Op maandag 6 maart 2023 15:50 schreef MaJo het volgende:
In dat kader eens een poll
Tweede kind, ja of nee?
[poll=5262]
Die derde zit er gezien mijn leeftijd sowieso niet in, of het moet een tweeling wordenquote:
Dit is exact onze situatiequote:Op maandag 6 maart 2023 15:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tot 9-10 jaar geleden zou ik een ander antwoord hebben gegeven
Ik wilde best een tweede, of in ieder geval proberen of dat wilde lukken, maar man wilde niet. En ik moet zeggen dat ik inmiddels wel heel content ben met het feit dat ik maar één kind heb.
Ik heb het vooral met slaap, dat ik dan bang ben altijd uitgeput te zijnquote:Op maandag 6 maart 2023 15:52 schreef Morgane89 het volgende:
Mijn dreumes (bijna 22 maanden) is echt makkelijk tot nu toe. Eet goed, slaapt goed, kan goed zelf spelen.
En toch zie ik het totaal niet voor me, nog 1. Qua energieniveau, logistieke planning, drukte in huis etc.
Mag ik vragen of dit een bewuste keuze is geweest?quote:
De dynamiek is heel anders dan een gezin met meer kinderen, maar juist die dynamiek bevalt ons uitstekendquote:Op maandag 6 maart 2023 15:53 schreef MaJo het volgende:
[..]
Die derde zit er gezien mijn leeftijd sowieso niet in, of het moet een tweeling worden
[..]
Dit is exact onze situatieIk neig naar ja en man naar nee, en als ik denk dan maar niet neigt hij weer naar ja
Maar meestal is het nee dus ik denk ook niet dat het er nog van komt. En we hebben het goed met elkaar dus als het hierbij blijft is het ook ok
quote:Op maandag 6 maart 2023 15:55 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb het vooral met slaap, dat ik dan bang ben altijd uitgeput te zijnIk heb mijn slaap gewoon harder nodig dan een gemiddeld persoon.
[..]
Mag ik vragen of dit een bewuste keuze is geweest?
Ook wel eens een verademing om allemaal posts te zien van vrouwen met 1 kind, het lijkt wel een zeldzaamheid, zeker in mijn omgeving
Dat vind ik ook ja, die dynamiekquote:Op maandag 6 maart 2023 15:55 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De dynamiek is heel anders dan een gezin met meer kinderen, maar juist die dynamiek bevalt ons uitstekend
Wij hebben 1 stel vrienden met 1 kind omdat dat ene kind al bijna hun huwelijk heeft gekostquote:Op maandag 6 maart 2023 15:58 schreef SQ het volgende:
[..]ik zie echt van alles! Op mijn werk relatief veel mensen met 3 kinderen, maar ook een hele hoop zonder kinderen. Twee is nog wel de norm, maar 1 zie je toch ook wel vaker. En dan niet alleen maar omdat ze er niet meer konden krijgen, maar ook omdat er bewust voor gekozen is.
Mag je vragen, en het is inderdaad een bewuste keuze.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:55 schreef MaJo het volgende:
[..]
Mag ik vragen of dit een bewuste keuze is geweest?
quote:Ook wel eens een verademing om allemaal posts te zien van vrouwen met 1 kind, het lijkt wel een zeldzaamheid, zeker in mijn omgeving
Eh... al die dingen had je kunnen weten VOORDAT je aan kinderen begon, he? Gewoon even je oor bij andere ouders te luisteren leggen en goed in je oren knopen wat ze zeggen. Die van ons zijn inmiddels 22 en 19, maar ook wij zaten in die beginperiode er regelmatig he-le-maal doorheen. Logisch. Midden in de nacht flesjes geven, luiers verschonen, enz. Mijn vrouw sliep dan en ik deed dat allemaal, overdag deed zij alles. Na een tijdje helemaal op de automatische piloot. Maar die tijd gaat voorbij, kleine kinderen worden groot. En eenmaal groot, wil je regelmatig dat ze weer klein zouden zijn, want dan heb je weer andere shit. Pubers hebben ook zo hun streken en vlak ook school niet uit, daar krijg je ook nog genoeg mee te stellen. En oh ja, vergeet het huiswerk niet. Hoort er allemaal bij.quote:Op dinsdag 21 februari 2023 14:27 schreef SQ het volgende:
Omdat het soms best kut is enzo.
Originele OP:
[..]
Echt, 100% dit.quote:
Ja weet ik. Is niet mijn postquote:Op maandag 6 maart 2023 16:18 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Eh... al die dingen had je kunnen weten VOORDAT je aan kinderen begon, he? Gewoon even je oor bij andere ouders te luisteren leggen en goed in je oren knopen wat ze zeggen. Die van ons zijn inmiddels 22 en 19, maar ook wij zaten in die beginperiode er regelmatig he-le-maal doorheen. Logisch. Midden in de nacht flesjes geven, luiers verschonen, enz. Mijn vrouw sliep dan en ik deed dat allemaal, overdag deed zij alles. Na een tijdje helemaal op de automatische piloot. Maar die tijd gaat voorbij, kleine kinderen worden groot. En eenmaal groot, wil je regelmatig dat ze weer klein zouden zijn, want dan heb je weer andere shit. Pubers hebben ook zo hun streken en vlak ook school niet uit, daar krijg je ook nog genoeg mee te stellen. En oh ja, vergeet het huiswerk niet. Hoort er allemaal bij.
Sterkte! En onthoud: het gaat allemaal voorbij, voor je het weet ben je opa en oma.
Hahaha zoveel herkenning hierinquote:Op maandag 6 maart 2023 13:38 schreef Phaidra het volgende:
Drama omdat kind 1 kind 2 aankijkt. Of drama omdat kind 1 te lang treuzelt om de mayonaise door te geven aan kind 2. Waarop kind 2 natuurlijk ook niet zomaar de ketchup aan kind 1 wil geven, want dat deed hij ook niet. En jij hebt echt veel meer mayo. En dan meent kind 2 commentaar te hebben omdat kind 1 van tafel af gaat zonder iets te zeggen (hij moest plassen). Ja want 3 weken geleden moest ik ook aan tafel blijven zitten toen... etc etc etc. De wereld zit vol drama, ook na je 5e. Mogelijkheden te over.
Ja, vind je dat echt? Ik vind dat echt heel erg meevallen in dit topic. Het is vooral eerlijk ervaringen delen in mijn ogen. Voor 90% van het topic.quote:Op maandag 6 maart 2023 16:47 schreef Soury het volgende:
Dit topic is wel weer een hoe goed doe ik het wel goed topic gewordenM.a.w. 90 % oftopic
Noted...quote:
Je moet je echt even indenken dat je compleet terug gaat naar square 1 als je een baby er bij krijgt. Zeker gezien het feit dat de jouwe al 8 en 6 zijn nu. Met een baby zit je de komende jaren weer met honderd slaapjes, geen nachtrust, dreumesbuien, peuterbuien, nog meer slaapjes. Kind dat in een COMPLEET andere beleefwereld zit dan de oudere kinderen. En je wil het alleen gaan doen, dus je kunt niet de taken verdelen. Ik vind het zo'n verademing om eens een dagje weg te zijn met mijn groten zonder die kleine er bij. Dan worden we tenminste niet de hele tijd afgeremd. En andersom net zo. Samen dingen doen met drie kinderen in compleet verschillende leeftijden is gewoon niet zo leuk, vind ikquote:Op maandag 6 maart 2023 17:01 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Noted...![]()
Oprecht benieuwd wat de reden er van is (dat je van alle 3 zielsveel houdt staar uiteraard buiten alles)
Hoe groot is t verschil van 2 naar 3 in de praktijk echt?
Ik doe in de praktijk alles zo goed als alleen, ziekte, verdriet maar ook de positieve dingen en de feestdagen, toch denk ik niet dat het daarom zwaarder is voor mij dan voor mensen met een partner, tuurlijk kun je de last verdelen als je samen bent, maar die verwachtingen zijn er dan ook, en die verwachting heb ik niet want die partner is er niet.
Maar goed 3 is natuurlijk wel weer een ander cookie dan 2
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |