Misschien kun je met een kleine aanpassing toch een stuk rust voor jezelf inbouwen: de bedtijd. Dat ze niet slaapt tot 21:00/21:30 wil niet zeggen dat ze tot die tijd in jouw aura rond hoeft te lopen. 20:00 naar haar kamer brengen, de dag afsluiten en haar (en jezelf) laten afschakelen een optie?quote:Op maandag 6 maart 2023 08:17 schreef Sunshine1982 het volgende:
Pfff ik ben zo moe en ik zit er gewoon even doorheen.
Ik kan voor mijn gevoel nauwelijks eens voor de volle 100% ademhalen. Ik zit constant met één of meerdere kinderen om me heen en dat breekt me momenteel Heel Erg op.
Mijn oudste van 8 wil niet buitenspelen en ik weet niet wat ik daarmee aan moet. Hele dagen zit ze binnen te hangen. Op haar telefoon, wat hobby'en, beetje met haar broer spelen, op de bank hangen etc. Er wonen zat kinderen in de buurt en er is ook een speeltuintje, maar ik krijg haar niet naar buiten. Deze vakantie ook, ze is geen seconde buiten wezen spelen. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Gewoon maar binnen laten? Of gewoon op een gegeven moment wat pushen om toch wat buiten te doen met vriendinnen?
Ze is ook in de avond niet moe (ook niet als ze naar school is geweest). Ze gaat pas tegen 21 uur/21:30 slapen, dus avonden heb ik ook niet echt voor mezelf.
En dan heb ik natuurlijk mijn 2 jarige nog die ook niet bijster goed slaapt en vanmorgen om 5.15 alweer wakker was. Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Buh
Nee, je vraagt je niet alleen af, je veroordeelt.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:10 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik vraag me alleen af waarom ze doet alsof het een feit is dat haar dochter zo laat naar bed gaat, terwijl zij de ouder is en hier dus invloed op heeft.
Het mag wat tactischer inderdaadquote:Op maandag 6 maart 2023 09:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Waarom kun jij niet normaal reageren zoals de bedoeling is in dit topic?
Bemoedigende woorden dus, niet afzeiken en/of elkaars manier van opvoeding bekritiseren.
Je reageert 2 keer op dezelfde post en beide keren ben je aan het afzeiken/veroordelen zonder iets constructiefs bij te dragen, post dan gewoon niet.
Maar vergelijk jouw post eens met die van Qarrad. Het is de toon die de muziek maakt..quote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Avelie het volgende:
Nou dat dus. Dat mag best gezegd worden, toch? Anders komt iemand ook niet verder.
Het gaat er vooral om hoe je het zegt, anderen halen de bedtijd ook aan, maar wel op een andere manier.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Avelie het volgende:
Nou dat dus. Dat mag best gezegd worden, toch? Anders komt iemand ook niet verder.
Mijn dochter is net zo hoor, die gaat ook niet zo snel buiten spelen. Ze doet wel aan weglopen als ze boos is, gelukkig is ze vaak boos dus komt ze nog eens wat buitenquote:Op maandag 6 maart 2023 09:19 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het mag wat tactischer inderdaadMaar in principe heeft ze wel gelijk. We moeten wat betreft bedtijd wat strakker zijn. Aanvankelijk vond ik het niet zo'n probleem, maar ik ben nu op een punt bereikt dat het me opbreekt. Ik heb ook regelmatig vroege dienst waardoor ik vroeg naar bed ga. Ik heb op zo'n dag misschien een half uurtje echt voor mezelf gehad.
Wat betreft buiten spelen, ik zal dat inderdaad los moeten laten. Ze is nooit van het buiten geweest. Ook niet as in boodschappen oid doen. Een echte huismus en ook wat introvert. Ik wil het ook eigenlijk niet pushen, ze is zoals ze isMaar soms vind ik het wel wat lastig. Ook omdat ik bang ben dat ze eenzaam is/wordt ofzo.
Los van je dochter zou ik echt een plannetje voor jezelf gaan maken hoe je bovenstaande kunt veranderen. Als je een partner hebt, is het makkelijk dan kun je bijvoorbeeld voorstellen dat jullie beide twee avonden in de week vrij hebben om af te spreken met vrienden, naar een voorstelling te gaan of te gaan sporten, waar je maar zin in hebt. Het kan ook zijn dat je thuisblijft en in bad gaat liggen met een glas wijn en een goed boek en je partner alles omtrent de kinderen oplost die avond.quote:Ik heb momenteel echt het idee dat mijn leven geen drol voorstelt. Eten, slapen, werken, voor kinderen zorgen en repeat. Elke dag weer.
Het houdt een keer op inderdaad. Maar tegen die tijd hoop ik dat de kinderen dan gewoon gezellig met ons iets kijken op Netflix, we samen een spelletje doen of op de bank een boek lezen. En als ze wat willen drinken, dat ze dat gewoon ff zelf regelen. Mij niet bellenquote:Op maandag 6 maart 2023 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb bedtijd altijd moeilijk gevonden, met een kind dat niet veel slaap nodig heeft. Wij hebben ook wel een tijd gehad inderdaad dat we uitlegden dat wij ook even wat vrije tijd zonder haar wilden. Dat ze niet hoeft te slapen als ze nog geen slaap heeft, maar dat ze zich vanaf tijdstip x wel op haar kamer bevindt. Dat heeft een tijdje best goed gewerkt.
Ja, ik geniet er ook nog maar van zolang het nog werkt. Er komt vanzelf een moment dat pubers m'n huis over gaan nemen.quote:Op maandag 6 maart 2023 09:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb bedtijd altijd moeilijk gevonden, met een kind dat niet veel slaap nodig heeft. Wij hebben ook wel een tijd gehad inderdaad dat we uitlegden dat wij ook even wat vrije tijd zonder haar wilden. Dat ze niet hoeft te slapen als ze nog geen slaap heeft, maar dat ze zich vanaf tijdstip x wel op haar kamer bevindt. Dat heeft een tijdje best goed gewerkt.
Onze dochter is bijna 14, dus die kun je niet meer telkens wegsturen. Doordeweeks gaat ze meestal wel redelijk op tijd naar boven/bed. Maar in het weekend is het steeds vaker dat we bijna tegelijk naar bed gaan. Maar goed, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld Wie is de Mol kijken, of leuke films of series. We hebben vorige week The Exorcist gekeken en afgelopen weekend Alienquote:Op maandag 6 maart 2023 09:37 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het houdt een keer op inderdaad. Maar tegen die tijd hoop ik dat de kinderen dan gewoon gezellig met ons iets kijken op Netflix, we samen een spelletje doen of op de bank een boek lezen. En als ze wat willen drinken, dat ze dat gewoon ff zelf regelen. Mij niet bellen![]()
.
Nee logisch natuurlijk! Heeft ze wel geslapen na die filmsquote:Op maandag 6 maart 2023 09:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Onze dochter is bijna 14, dus die kun je niet meer telkens wegsturen. Doordeweeks gaat ze meestal wel redelijk op tijd naar boven/bed. Maar in het weekend is het steeds vaker dat we bijna tegelijk naar bed gaan. Maar goed, dan kun je inderdaad bijvoorbeeld Wie is de Mol kijken, of leuke films of series. We hebben vorige week The Exorcist gekeken en afgelopen weekend Alien
Eens met dat eerste. Die van ons gaat laat slapen voor haar leeftijd, maar ik merk dat ze het er prima op doet. Ze komt niet moe uit bed, haar schoolresultaten zijn prima. Overdag oogt ze ook niet moe. Als ik kijk naar vroeger was ze ook al snel klaar met middagslaapjes. Net haar vader, die heeft ook weinig slaap nodig. Ik nietquote:Op maandag 6 maart 2023 09:25 schreef Kyara het volgende:
Niet elk kind heeft ook even veel slaap nodig. Hier is het ook de bedoeling dat ze alledrie om half 9 op hun kamer zijn. Ze mogen dan lezen oid. Oudste reguleert dat prima en doet elke avond om 9 uur het lichg uit en gaat slapen. Middelste komt nog wel een oaar keer beneden voor drinken/boek pakken/toch nog iets vertellen (en dan ondertussen ook dat commentaar zoals @:Phaidra al mooi schetst). Of dan denk je dat ze slapen en dan komt ze om 10 uur nog een tekening laten zien
Echt? Bedankt voor dit inzicht.quote:Op maandag 6 maart 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
Een kind van 8 is iets totaal anders dan een puber van 14.
Nou mijn achtjarige doet qua buien nauwelijks onder voor dr nicht van 15quote:Op maandag 6 maart 2023 11:01 schreef Avelie het volgende:
Een kind van 8 is iets totaal anders dan een puber van 14.
Wat heb jij het toch fantastisch geregeld, chapeau!quote:Op maandag 6 maart 2023 09:38 schreef Avelie het volgende:
Ook als een kind niet slaapt, is het goed dat het rust krijgt. Geen beeldschermen meer, geen muziek of andere geluiden. Onze oudste mag alleen een (strip)boek lezen het laatste half uur. Dat moet een kind ook leren. Zelf tot rust komen en zelf gaan slapen.
De meeste kinderen zijn tegenwoordig overprikkeld en zullen dus moeten ontprikkelen voordat ze in slaap kunnen vallen.
Als het goed is geef jij als ouder deze structuur aan je kind.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |