abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208104498
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 19:54 schreef Clubsoda het volgende:
Neem there, done that :P Maar in de praktijk ga je heus niet een compleet ander gezin opzadelen met een besmettelijk kind waar je dan eerst mee moet gaan slepen omdat je dan zelf zo lekker uit kan zieken. Het is gewoon soms doorbijten, pech gehad.
Een compleet ander gezin? Gaat dit over de vader/moeder van het kind?
pi_208104542
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:09 schreef Avelie het volgende:

[..]
Een compleet ander gezin? Gaat dit over de vader/moeder van het kind?
Ja?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_208104574
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 19:33 schreef Clubsoda het volgende:
En alle alleenstaande ouders hebben een andere ouder in een ander huis :Y
Je vergeet een woord.
Betrokken.
pi_208104620

[ Bericht 100% gewijzigd door Clubsoda op 22-02-2023 20:44:21 ]
  woensdag 22 februari 2023 @ 20:21:15 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208104691
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:08 schreef Avelie het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik zie bij de gescheiden stellen die ik ken. Kinderen blijven 100% de verantwoordelijkheid van de ouders, niet maar 50%. Natuurlijk probeer je het in eerste instantie zelf op te lossen, maar als dat niet gaat, dan is er de andere ouder die kan inspringen. Het is immers nog steeds het kind van beide ouders, op ieder moment van de week.

Zou jij als moeder je kind laten zitten in zo'n geval, omdat het jouw week niet is?
Zou ik als moeder mijn kind waar laten zitten omdat het mijn week niet is?
Zelf ziek zijn terwijl je kind ook ziek is is rottig maar geen reden om het kind naar het huis van de andere ouder te laten gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208104763
quote:

[..]
Dat is niet wat ik zie bij de gescheiden stellen die ik ken. Kinderen blijven 100% de verantwoordelijkheid van de ouders, niet maar 50%. Natuurlijk probeer je het in eerste instantie zelf op te lossen, maar als dat niet gaat, dan is er de andere ouder die kan inspringen. Het is immers nog steeds het kind van beide ouders, op ieder moment van de week.

Zou jij als moeder je kind laten zitten in zo'n geval, omdat het jouw week niet is?
Je kind laten zitten is toch heel iets anders dan je kind bij de andere ouder laten terwijl die ouder ziek is? :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_208104775
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:13 schreef exode het volgende:

[..]
Je vergeet een woord.
Betrokken.
Ik snap hem niet :D
pi_208105129
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:52 schreef SQ het volgende:
Ik zag vandaag bij de kinderboerderij een stel met hun eerste kindje, een baby van een maand of tien denk ik. Het was zo aandoenlijk om te zien. En ze maakten wel 600 foto's van die baby die elke keer voor een ander dier werd gehouden, terwijl ze zo fabuleus de camera in glimlachten in hun triple matchende outfits.

Die romantiek is er dus echt wel af bij kind #3 zeg maar. :')
Maak je überhaupt nog wel foto’s van #3? :P

Ik heb echt significant minder foto’s van #2 dan #1. :@
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 22 februari 2023 @ 20:57:59 #169
149959 SQ
snelle trees
pi_208105183
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:53 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Maak je überhaupt nog wel foto’s van #3? :P

Ik heb echt significant minder foto’s van #2 dan #1. :@
Ja echt heel veel.
Ik heb daarentegen dan weer vrij weinig recente foto's van mijn grote kinderen :@ :')
Ik vind die derde ook echt ontzettend leuk hoor, en omdat ik echt weet dat dit mijn allerlaatste baby is (Ja hij is nog een baby :6 ) ben ik er ook wel heel bewust mee bezig. :D

Maar die volledige gezamenlijke verliefde focus van zo'n vader en moeder op 1 baby die het waarschijnlijk zelf geen ruk interesseert waar ze is, ja dat was wel een mooie throwback naar toen het ouderschap nog iets romantisch was / leek / bij vlagen.
disclaimer
pi_208105205
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Zou ik als moeder mijn kind waar laten zitten omdat het mijn week niet is?
Zelf ziek zijn terwijl je kind ook ziek is is rottig maar geen reden om het kind naar het huis van de andere ouder te laten gaan.
Dat ligt aan de afspraken die je samen maakt.
pi_208105321
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:59 schreef Avelie het volgende:

[..]
Dat ligt aan de afspraken die je samen maakt.
Dus je nuanceert je eerder post 'iets'? :')
pi_208105861
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:26 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Ik snap hem niet :D
The magic word in dit topic.
pi_208105922
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:57 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja echt heel veel.
Ik heb daarentegen dan weer vrij weinig recente foto's van mijn grote kinderen :@ :')
Ik vind die derde ook echt ontzettend leuk hoor, en omdat ik echt weet dat dit mijn allerlaatste baby is (Ja hij is nog een baby :6 ) ben ik er ook wel heel bewust mee bezig. :D

Maar die volledige gezamenlijke verliefde focus van zo'n vader en moeder op 1 baby die het waarschijnlijk zelf geen ruk interesseert waar ze is, ja dat was wel een mooie throwback naar toen het ouderschap nog iets romantisch was / leek / bij vlagen.
Het was ook wel de reden dat verloofde na de geboorte 6 maanden thuis bleef bij Juul. Dit is de laatste baby. No more. Vol van die babywangen genieten.
  woensdag 22 februari 2023 @ 21:51:37 #174
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208106019
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 16:52 schreef SQ het volgende:
Ik zag vandaag bij de kinderboerderij een stel met hun eerste kindje, een baby van een maand of tien denk ik. Het was zo aandoenlijk om te zien. En ze maakten wel 600 foto's van die baby die elke keer voor een ander dier werd gehouden, terwijl ze zo fabuleus de camera in glimlachten in hun triple matchende outfits.

Die romantiek is er dus echt wel af bij kind #3 zeg maar. :')
Oh, moest dat dan? :X
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208106058
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:07 schreef tombolafan het volgende:

[..]
[..]
Dus je nuanceert je eerder post 'iets'? :')
Je kunt het zo regelen, omdat er twee huizen beschikbaar zijn. Veel gescheiden stellen doen dit op deze manier.

Of je hebt net mazzel dat je ziek wordt in de 50% van de tijd dat je je kind toch al niet ziet. Die kans hebben ouders die fulltime samenwonen met hun kinderen niet.

Hoe dan ook is de kans veel groter dat je als alleenstaande rustig kunt uitzieken.
pi_208106075
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:44 schreef exode het volgende:

[..]
Het was ook wel de reden dat verloofde na de geboorte 6 maanden thuis bleef bij Juul. Dit is de laatste baby. No more. Vol van die babywangen genieten.
Je hebt het steeds over je verloofde, naar wat deed jij zelf na de geboorte van je kind? Heb je ook genoten van de babywangen?
  Licht Ontvlambaar woensdag 22 februari 2023 @ 21:56:58 #177
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_208106092
Ik ben overtuigd, we moeten gewoon twee huizen :Y Als ik dan ziek ben, kan de betrokken vader daarheen met dochter. En dan kan ik lekker uitzieken O+
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_208106130
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:55 schreef Avelie het volgende:

[..]
Je hebt het steeds over je verloofde, naar wat deed jij zelf na de geboorte van je kind? Heb je ook genoten van de babywangen?
24/7 de kroeg in. Mooie tijd was dat.
pi_208106135
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:55 schreef Avelie het volgende:

[..]
Je begrijpt dat er verschillende regelingen zijn voor de barende en de niet-barende partij en dat die enkele jaren geleden nog meer uitgesproken waren dan nu?
  woensdag 22 februari 2023 @ 22:01:15 #180
149959 SQ
snelle trees
pi_208106168
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:51 schreef daNpy het volgende:

[..]
Oh, moest dat dan? :X
nee natuurlijk niet. Het is alleen zo'n typisch verschijnsel dat je alleen bij eerste kinderen ziet.
disclaimer
pi_208106212
Wij wilden een leuke foto van B voor op zijn taart, moesten even speciaal foto's maken. Alle recente foto's zijn met beide kinderen.
Vond ik ook wel een aparte gewaarwording.
pi_208106432
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:54 schreef Avelie het volgende:

[..]
Je kunt het zo regelen, omdat er twee huizen beschikbaar zijn. Veel gescheiden stellen doen dit op deze manier.

Of je hebt net mazzel dat je ziek wordt in de 50% van de tijd dat je je kind toch al niet ziet. Die kans hebben ouders die fulltime samenwonen met hun kinderen niet.

Hoe dan ook is de kans veel groter dat je als alleenstaande rustig kunt uitzieken.
Nonsens. Met een fijne, betrokken partner in je geweldige relatie kun je gewoon lekker ziek in bed blijven liggen terwijl de andere, betrokken ouder de zorg gedurende jouw ziekte op zich neemt ^O^
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_208106442
quote:
1s.gif Op woensdag 22 februari 2023 20:57 schreef SQ het volgende:

[..]
Ja echt heel veel.

Het helpt ook niet echt dat de jongste altijd expres gekke bekken trekt zodra er een camera in de buurt is :'). Na een verzameling rare foto’s ben ik er wel weer even klaar mee.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_208106463
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 22:19 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Het helpt ook niet echt dat de jongste altijd expres gekke bekken trekt zodra er een camera in de buurt is :'). Na een verzameling rare foto’s ben ik er wel weer even klaar mee.
En ik heb nu een tiener die bijna verbiedt om foto’s te maken. Het is echt bij hoge uitzondering dat ik eens toestemming krijg, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator/colorchick woensdag 22 februari 2023 @ 22:34:45 #185
382129 crew  Donna
pi_208106618
quote:
14s.gif Op woensdag 22 februari 2023 21:56 schreef Sjeen het volgende:
Ik ben overtuigd, we moeten gewoon twee huizen :Y Als ik dan ziek ben, kan de betrokken vader daarheen met dochter. En dan kan ik lekker uitzieken O+
Je kan ook ziek in een hotel gaan liggen. Is goedkoper.
  woensdag 22 februari 2023 @ 23:46:18 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208107354
quote:
Daar ben ik al langer van overtuigd, een tweekapper met ieder een eigen helft zou ideaal zijn, maar hij wil dat niet :(

Dan zou ik overigens wel verwachten dat de ander de zorg overneemt als de een dat niet kan, maar goed, met een 12-jarige is dat ook niet meer zo lastig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208108420
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 februari 2023 14:47 schreef SQ het volgende:
Oh god ja die teringluiers. Ik ga echt zo'n groot feest geven als dat klaar is.
Mijn collega zei gisteren doodleuk dat het normaal is dat een kind van 1,5 zindelijk is en alles wat later komt door luiheid is van de ouders. Ik kon haar de nek wel omdraaien :r
Born to Lose, but Built to Win.
pi_208108451
quote:
Is jouw partner semi betrokken, fysiek betrokken, mentaal betrokken, handleidingloos betrokken, kadergedragbetrokken, parttime betrokken of fulltime betrokken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_208108540
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 08:36 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Mijn collega zei gisteren doodleuk dat het normaal is dat een kind van 1,5 zindelijk is en alles wat later komt door luiheid is van de ouders. Ik kon haar de nek wel omdraaien :r
Mijn moeder blijft volhouden dat ik precies op mijn 2e verjaardag zuiver was, zoals zij dat noemt. Dag en nacht, nooit meer 1 ongelukje gehad. Nu ben ik inderdaad vrij briljant maar ik denk niet dat het klopt.

B heeft tot zijn 7e 's nachts een luierbroek aan gehad. Die jongen drinkt ontzettend veel water en wordt gewoon niet wakker, dus ook niet als hij moet plassen. Wat een commentaar we daarop kregen....
Het is vanzelf goed gekomen, zonder inmenging van ons. Steeds als we toch iets van training deden of hem tussendoor uit bed haalden om te plassen, werd het erger. Hij schaamde zich enorm.
pi_208108633
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 08:36 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Met luiheid is niks mis. Lui ouderschap is over het algemeen prettig voor zowel de ouders als de kinderen.
pi_208108771
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 08:50 schreef exode het volgende:

[..]
Mijn moeder blijft volhouden dat ik precies op mijn 2e verjaardag zuiver was, zoals zij dat noemt. Dag en nacht, nooit meer 1 ongelukje gehad. Nu ben ik inderdaad vrij briljant maar ik denk niet dat het klopt.

B heeft tot zijn 7e 's nachts een luierbroek aan gehad. Die jongen drinkt ontzettend veel water en wordt gewoon niet wakker, dus ook niet als hij moet plassen. Wat een commentaar we daarop kregen....
Het is vanzelf goed gekomen, zonder inmenging van ons. Steeds als we toch iets van training deden of hem tussendoor uit bed haalden om te plassen, werd het erger. Hij schaamde zich enorm.
Precies ja. Dat soort situaties zijn er ook en komen heus wel goed. :Y

Grappig, zij noemde het ook zuiver en ik had er nooit van gehoord _O-

Z was toen ze 4 was zindelijk. Ineens. Direct op de wc. Potje is denk ik 3 keer gebruikt.

Eerder wilde ze gewoon niet. Dus ik dacht, komt vanzelf. En ja hoor. Precies voor ze naar de kleuterschool moest, zindelijk. _O_
  Moderator/colorchick donderdag 23 februari 2023 @ 09:24:36 #192
382129 crew  Donna
pi_208108883
Zindelijk. Tja. Bij G kwam de interesse zo rond 2,5 jaar en dat ging ook best goed. Maar toen werd haar zusje geboren en wilde ze weer gewoon alles met een luier. Paar maanden later was ze er wel weer aan toe en meteen zindelijk op de WC en in de nacht ook droog. Poepen duurde nog iets langer, dat was eng op de WC. Ruim voor haar vierde dus zindelijk.

A-tje is 2 jaar en 3 maanden en krijgt een beetje interesse erin. Dus dat potje komt binnenkort weer tevoorschijn en dan maar zien.
  donderdag 23 februari 2023 @ 09:44:51 #193
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_208109058
Veel herkenning! Ik vind het ouderschap zelf heel leuk, ik hou van mijn kinderen en ik vind het leuke mensjes om mee in een huis te wonen :) Het is meer het dwingende gezinsstramien wat ik niet zo leuk vind. Hier zijn we al lang uit de luierperiode en ik mis die helemaal niet, maar het is een misvatting dat het dan per se makkelijker wordt. Ik dacht dit wel heel lang, maar nu komt het besef dat de basis- en middelbare schooljaren hier nog heel lang zullen doorgaan. Dat betekent nog jarenlang elke dag de broodtrommels klaar en om 8 uur de deur uit. De 11-jarige gaat zelf naar school, maar onze 5-jarige moet ik denk ik nog wel zeker een aantal brengen. Het betekent ook gebonden zijn aan schoolvakanties als je op reis wilt. Ik ben ook een wat oudere moeder - 39 bij de tweede - en ik merk dat ik in deze levensfase eigenlijk wat meer vrijheid gehad willen hebben. Maar goed, ik was er zelf bij he, toen ik hieraan begon :)
pi_208109210
1 voordeel van samen zijn met een juf, wij zitten gewoon altijd vast aan schoolvakanties. Al bijna 18 jaar. Ik schrik niet meer van de belachelijk hoge prijzen en dat veel maanden vooraf al vol zit.

Dat is wel echt iets wat ik jammer vindt, geen spontane weekendjes weg, niet met zijn 2tjes, niet als gezin. Het moet wel echt gepland worden.

'We zijn zaterdag 5 jaar samen, waar wil je eten?'
'Tapas!'

En dat ik dan stiekem een weekend Madrid boek. Zonder verder ergens aan te denken, tickets, hotel klaar.
pi_208109231
Mijn oudste was met 2 overdag zindelijk en met 4 's nachts. Mijn jongste met 3 overdag en nu is ze 4 maar het ziet er niet naar uit dat ze 's nachts snel zindelijk zal worden.

We hebben het 2 keer geprobeerd, zonder resultaat, zelfs niet als we haar 's avonds uit bed halen om een keer extra te plassen. Ze plast bijna standaard in haar bed 's nachts, word er vaak zelf niet eens wakker van en ligt dan dus de rest van de nacht in een nat bed zonder dat ze het doorheeft. Dat is echt niet leuk wakker 's ochtends :')

Dus wij hebben het voor nu opgegeven, ze slaapt gewoon te diep en ze plast teveel 's nachts, ik denk niet dat dat binnen korte termijn zal veranderen dus we proberen het over een jaar ofzo nog wel een keer :')
  donderdag 23 februari 2023 @ 09:59:27 #196
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208109238
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2023 22:01 schreef SQ het volgende:

[..]
nee natuurlijk niet. Het is alleen zo'n typisch verschijnsel dat je alleen bij eerste kinderen ziet.
Ja I know, wij hebben er ook al duizenden :')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_208109281
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:44 schreef Aventura het volgende:
Veel herkenning! Ik vind het ouderschap zelf heel leuk, ik hou van mijn kinderen en ik vind het leuke mensjes om mee in een huis te wonen :) Het is meer het dwingende gezinsstramien wat ik niet zo leuk vind. Hier zijn we al lang uit de luierperiode en ik mis die helemaal niet, maar het is een misvatting dat het dan per se makkelijker wordt. Ik dacht dit wel heel lang, maar nu komt het besef dat de basis- en middelbare schooljaren hier nog heel lang zullen doorgaan. Dat betekent nog jarenlang elke dag de broodtrommels klaar en om 8 uur de deur uit. De 11-jarige gaat zelf naar school, maar onze 5-jarige moet ik denk ik nog wel zeker een aantal brengen. Het betekent ook gebonden zijn aan schoolvakanties als je op reis wilt. Ik ben ook een wat oudere moeder - 39 bij de tweede - en ik merk dat ik in deze levensfase eigenlijk wat meer vrijheid gehad willen hebben. Maar goed, ik was er zelf bij he, toen ik hieraan begon :)
Ik vind broodtrommels maken echt peanuts vergeleken met de fratsen van een peuter. Vannacht was ie alweer om 4:30 paraat en weigert te pitten nu. Vervelend want moe. Ik ben er grondig klaar mee en ik kan de dag wel om kijken.

Zindelijk bij de oudste gebeurde zo rond haar 3,5 jaar. Ook eigenlijk ineens en direct dag en nacht ook. Ik vond het een hele opluchting.
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:09:06 #198
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_208109329
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:03 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Ik vind broodtrommels maken echt peanuts vergeleken met de fratsen van een peuter. Vannacht was ie alweer om 4:30 paraat en weigert te pitten nu. Vervelend want moe. Ik ben er grondig klaar mee en ik kan de dag wel om kijken.

Zindelijk bij de oudste gebeurde zo rond haar 3,5 jaar. Ook eigenlijk ineens en direct dag en nacht ook. Ik vond het een hele opluchting.
Ja, misschien denk ik nu te gemakkelijk over de baby- en peuterjaren van allebei de kinderen. Die waren echt ook bij vlagen zwaar, al waren het over het algemeen wel goede slapers. Wat ik er zwaar aan vond is (weer) het zorgstramien. Uit bed halen, aankleden. En dan de hele dag op gezette tijden zorgen. Voederen, verschonen en repeat. Waardoor je dag 1 lange versnippering is. Stukjes tijd blijven over voor jezelf, terwijl ik het juist zo fijn vind om langere tijdsblokken te hebben om bv te lezen, leren, werken of gewoon te ontspannen. Nog steeds moet alles wat ik wil, in de overgebleven tijdsnippers. Voor ik kids kreeg had ik hier echt niet over nagedacht, dat het gezinsleven zo zou botsen met hoe ik leefde of wil leven :D
pi_208110074
Nvm

[ Bericht 99% gewijzigd door Mushanga71 op 23-02-2023 11:28:39 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_208110089
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:59 schreef Schanu het volgende:
Mijn oudste was met 2 overdag zindelijk en met 4 's nachts. Mijn jongste met 3 overdag en nu is ze 4 maar het ziet er niet naar uit dat ze 's nachts snel zindelijk zal worden.

We hebben het 2 keer geprobeerd, zonder resultaat, zelfs niet als we haar 's avonds uit bed halen om een keer extra te plassen. Ze plast bijna standaard in haar bed 's nachts, word er vaak zelf niet eens wakker van en ligt dan dus de rest van de nacht in een nat bed zonder dat ze het doorheeft. Dat is echt niet leuk wakker 's ochtends :')

Dus wij hebben het voor nu opgegeven, ze slaapt gewoon te diep en ze plast teveel 's nachts, ik denk niet dat dat binnen korte termijn zal veranderen dus we proberen het over een jaar ofzo nog wel een keer :')
De huisarts vertelde ons dat je je pas vanaf 8 jaar 'zorgen' hoeft te maken. Dus wij hebben het losgelaten. Als ze zo diep slapen, slapen ze daar inderdaad ook doorheen. B slaapt nog steeds behoorlijk vast maar schijnbaar kan zijn lichaam het nu wel tegenhouden tot de ochtend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')