----------------------------quote:Bambi-gevoel of niet, hertenkampen zullen na 2024 verdwijnen
Hertenkampen moeten uit Nederland verdwijnen. Minister Adema zei in een debat in de Tweede Kamer dat hij zich kan voorstellen dat veel mensen dat jammer vinden, maar hij vindt dat het dierenwelzijn voor moet gaan.
Er zijn nu zo'n 250 hertenkampen en Adema heeft begrip voor het "Bambi-gevoel" dat mensen daar krijgen. Maar hij vindt dat dam- en edelherten in velden en bossen moeten kunnen leven, en niet in een beperkte ruimte achter een hek moeten worden gehouden. "Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
Hij heeft daarom besloten dat er vanaf 1 januari 2024 niet meer mag worden gefokt met de herten van hertenkampen en kinderboerderijen. De bestaande dieren mogen blijven tot ze doodgaan, maar er mogen geen nieuwe meer bij komen. Op die manier zullen de hertenkampen dus langzamerhand verdwijnen.
'Bestaan al eeuwen'
De VVD, PVV, SGP en BBB lieten in een debat over dierenwelzijn weten dat ze het niet eens zijn met de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. SGP-Kamerlid Bisschop vroeg zich af wat er mis is met hertenkampen.
Hij wees erop dat herten al eeuwen in dit soort kampen worden gehouden en dat een hert dat daar wordt geboren iets heel anders is dan een hert dat in het wild is geboren.
Volgens PVV-Kamerlid Graus hebben herten het in een hertenkamp zelfs vaak beter dan in de vrije natuur "waar stropers en jagers rondlopen en waar ze plastic vreten".
Niet op 'positieflijst'
Maar Adema hield voet bij stuk. Herten komen niet op de zogenoemde positieflijst met dieren die als hobby- of huisdier gehouden mogen worden. Die lijst zal op 1 januari 2024 ingaan.
Andere 'kinderboerderijdieren', zoals alpaca's, lama's, ezels, schapen, geiten en kamelen staan wel op de lijst.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-na-2024-verdwijnen
Je wordt niet zo maar minister hoor.quote:Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------
Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? Wtf!
Weer een minister die denkt dat hij DAADKRACHT toont door een probleem op te lossen dat geen probleem is.quote:
Misschien vervelende kinderen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
Alle leuke kleine dingen in het leven verbieden, dat is waar de politiek tegenwoordig goed in is.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef Red_85 het volgende:
Fucking hell wat een kneus weer.
En dit is het probleem waar hij tijd in stopt? Ga weg!
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het 'probleem' is dat het hert zich prima heeft laten domesticeren en dat in tal van andere landen waar dit onderzocht is dit wel oke wordt bevonden.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:45 schreef FYazz het volgende:
[..]
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.
Persoonlijk heb ik geen kennis van het welzijn van herten in gevangenschap maar een wetenschappelijke commissie heeft zich hierover gebogen en als hieruit blijkt dat het houden van herten in een omsloten kamp het welzijn van herten niet bevorderd dan wil ik dat best aannemen.
Begrijp ook niet zo goed waarom bepaalde partijen hier zo tegen in verweer gaan en belastingcenten over de balk gooien om hier een discussie over te starten.
De opdracht van de overheid (alsook vraag vanuit de oppositie en maatschappelijke organisaties) was om tot betere controle en regulering te komen inzake het verhandelen, houden en fokken van dieren (huis/exotisch) alsook het welzijn van mens, dier en natuur.
De positieflijst is hier een uitwerking van.
Ik zal het ook niet direct missen maar ik ben niet van de "Ik vind het toch niet leuk, dan mag het wel verboden worden"-mentaliteit. Maar een verbod moet wel ergens op slaan. Ik heb nog geen bron gezien dat herten in hertenkampen een verschikkelijk leven hebben.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:47 schreef R-woud93 het volgende:
Ik kan mij hier niet echt druk om maken eigenlijk.
"Dat hoort niet" is natuurlijk wel een ijzersterk argument.quote:Maar hij vindt dat dam- en edelherten in velden en bossen moeten kunnen leven, en niet in een beperkte ruimte achter een hek moeten worden gehouden. "Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
Sluit dan ook direct alle dierentuinen maar inderdaadquote:Op donderdag 26 januari 2023 20:06 schreef Iblardi het volgende:
[..]
"Dat hoort niet" is natuurlijk wel een ijzersterk argument.
Ben jij hert-deskundige?quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:58 schreef Dven het volgende:
[..]
Het 'probleem' is dat het hert zich prima heeft laten domesticeren en dat in tal van andere landen waar dit onderzocht is dit wel oke wordt bevonden.
Goed, Nederland probeert zoals - zeker de laatste jaren - wel vaker met symboolmaatregelen het beste jongetje van de klas te zijn.
Niets mis mee. Laat dat kleine onbenullige landje maar hun gang gaan, kan zo goed als de rest van de wereld wél gewoon normaal blijven. Niets mis mee.
Ik kom er al meer dan 50 jaar... die hertjes vinden het zo te zien allemaal prima. (Ook als we daar gingen schaatsen. )quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
exp-hert.quote:
Ik ben geen expert maar thuis wel altijd herten en rendieren gehad (en m'n vader nog steeds heeft).quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:26 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ben jij hert-deskundige?
Ik niet hoor maar als ik zo lees dan zie ik dat herten met een ander doel zijn gedomesticeerd dan bijvoorbeeld kamelen, alpaca's of koeien waardoor het natuurlijke gedrag, onder meer vluchtgedrag, minder is onderdrukt (of juist is gestimuleerd).
Herten werden namelijk gedomesticeerd/gefokt voor de jacht en voor mager vlees.
Een kameel, alpaca en koe werden geen van allen gedomesticeerd voor de jacht.
Zij werden gedomesticeerd voor trekkracht, vacht en vlees.
Dat is denk ik een belangrijk verschil mbt de invloed van domesticatie op natuurlijk gedrag.
Daarnaast zijn herten nog relatief 'pas' gedomesticeerd (1000 jaar). Kamelen, alpacas en koeien al zo'n 6000 a 4000 jaar. Dat kan wellicht ook meespelen.
Je opmerking over 'slimste jongetje van de klas' vind ik wat flauw.
Waarom zou je als land (blijvend) dommer handelen als je door wetenschappelijke kennis het beter kan doen.
Valt me ook op, populair hertenkampquote:Op donderdag 26 januari 2023 20:40 schreef qajariaq het volgende:
Wat leuk al die mensen die Bergen kunnen waarderen. Ik heb er naast op kamers gewoond, in het najaar wakker worden van bronstige herten was geweldig. Schaatsen deed ik wel rond de Oude Hof of in de Bergermeer.
Bergen zie ik ook het probleem niet zo, het is groot genoeg voor de dieren om nog iets terug te trekken als ze er even geen zin in hebben.
Bij welke dieren wel dan, Adema?quote:"Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
Zeker een mooie plek, lekker ruim opgezet, zowel binnen als buiten het hek. Vlak bij het centrum maar toch redelijk rustige omgeving. Soms rij of loop ik even langs om er toch even te kijken.quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:44 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Valt me ook op, populair hertenkamp
Je woonde dan wel erg mooi
Kom, we hebben met die lijst een mooie oplossing gevonden. En hoe mooi, we hebben ook een probleem voor kunnen bedenken.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:19 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Weer een minister die denkt dat hij DAADKRACHT toont door een probleem op te lossen dat geen probleem is.
Ik kies ervoor om me, als burger in een democratie, niet overal over druk te maken en bepaalde zaken over te laten aan mensen die op dat vlak veel meer kennis hebben.quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:41 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik ben geen expert maar thuis wel altijd herten en rendieren gehad (en m'n vader nog steeds heeft).
De wetenschap is het ook niet altijd eens met elkaar. Daarom bestaat dit in vele landen dus nog wel. Jij kiest er in dit geval simpelweg voor om de wetenschap waarop dit gebaseerd is te volgen. Prima, die vrijheid heb je.
Gelukkig mogen herten nog wel gewoon voor het vlees gefokt blijven worden stelletje clowns.
Katten moeten gechipt, honden mogen geen korte snuit en nu sneuvelen de hertenkampen. Ja, die man is wel in een hoog tempo allerlei dierenwelzijnsdingetjes er doorheen aan het jassen. Alsof er op landbouw helemaal geen stikstofcrisis speelt. Of wellicht is daar toch geen eer aan te behalen, dus dan dit maar.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:08 schreef Janneke141 het volgende:
Blijkbaar moet Adema even daadkracht tonen.
Is dierenwelzijn nu ook al woke?quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:06 schreef SpaceOddity het volgende:
Leuk toch TS, dat woke gebeuren.
Nou nog het dierenwelzijn de boeren.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:10 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Katten moeten gechipt, honden mogen geen korte snuit en nu sneuvelen de hertenkampen. Ja, die man is wel in een hoog tempo allerlei dierenwelzijnsdingetjes er doorheen aan het jassen. Alsof er op landbouw helemaal geen stikstofcrisis speelt. Of wellicht is daar toch geen eer aan te behalen, dus dan dit maar.
Welnee. Ze hebben zoveel jaren al eensuperdeluxe heerlijk leventje. En wie dit bespottelijke idee heeft gekregen zou naar een psychiater moeten. Wie herinnert zich niet om aan het handje van oma of opa of papa en mama de hertjes te voeren? De beestjes hebben het heerlijk.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:04 schreef Hexagon het volgende:
Maarre hebben herten in een hertenkamp het zo kut dan?
brood eten (uit de hand van een mens) ... zou dat het natuurlijke gedrag van een hert zijn?quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Welnee. Ze hebben zoveel jaren al eensuperdeluxe heerlijk leventje. En wie dit bespottelijke idee heeft gekregen zou naar een psychiater moeten. Wie herinnert zich niet om aan het handje van oma of opa of papa en mama de hertjes te voeren? De beestjes hebben het heerlijk.
Beter dan de dieren op de Oostvaardersplassen in elk geval Wat een achterlijk apenkutland is dit toch ook.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:13 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Welnee. Ze hebben zoveel jaren al eensuperdeluxe heerlijk leventje. En wie dit bespottelijke idee heeft gekregen zou naar een psychiater moeten. Wie herinnert zich niet om aan het handje van oma of opa of papa en mama de hertjes te voeren? De beestjes hebben het heerlijk.
Het beter denken te weten en gewoon ''zelf even cancelen'' is full on woke.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:11 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Is dierenwelzijn nu ook al woke?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."You can call me Susan if it makes you happy"
Met die redenatie is Trump ook woke, of Musk.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Het beter denken te weten en gewoon ''zelf even cancelen'' is full on woke.
Wat betreft dieren? Nee.quote:Op donderdag 26 januari 2023 22:02 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Met die redenatie is Trump ook woke, of Musk.
Wtf heeft dit met "woke" te maken?quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:06 schreef SpaceOddity het volgende:
Leuk toch TS, dat woke gebeuren.
Geen idee. Het lijkt me wel een heerlijk leven. Voedsel genoeg en goede stallen en aandacht van mensen die op hun beurt weer genieten van een dier dat dankbaar hun eten opeet. Kinderen die het geweldig vinden dat zo'n groot dier zomaar uit zijn of haar handje eet. Eeuwen lang gaat dit al zo, waarom ineens een probleem opzoeken wat helemaal geen probleem is?quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
brood eten (uit de hand van een mens) ... zou dat het natuurlijke gedrag van een hert zijn?
Het is niet Adema zelf die dit helemaal in zijn eentje bedacht heeft en ook niet binnen maar één nachtje heeft onderzocht.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Zie #52.quote:Op donderdag 26 januari 2023 22:17 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wtf heeft dit met "woke" te maken?
Politiek die allerlei zaken verbied is echt van alle tijden.quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat is geheel duidelijk aan het worden jaquote:Op donderdag 26 januari 2023 19:26 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Alle leuke kleine dingen in het leven verbieden, dat is waar de politiek tegenwoordig goed in is.
Nepdierenvriend en oplichter die overigens ooit heeft gezegd dat zijn liefde voor dieren in het focking circus is begonnen. Wat een clown.quote:
Waar kan je dat vinden, die beslissingen en motivering? Is misschien leuk leesvoer.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:45 schreef FYazz het volgende:
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:
De TT klopt niet. Er komt alleen een verbod op fokken vanaf 2024. De hertenkampen blijven open tot het laatste dieren zijn gestorven.
https://www.nu.nl/dieren/(...)vast-aan-verbod.html
Via het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?
quote:Het LICG is een onafhankelijke stichting die informatie en advies geeft over de aanschaf en verzorging van huisdieren. Hiermee draagt het LICG bij aan het welzijn van dieren. De informatie van het LICG heeft een wetenschappelijke basis.
Het LICG is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en andere partijen zoals de Dierenbescherming. Het werkt samen met organisaties binnen de huisdierensector zoals de Hondenbescherming en Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht.
Het lijkt wel dat ze maar naar 1 partij hebben gehoord.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Via het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren.
[..]
Zitten meerdere organisaties achter zoals je kunt lezen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:43 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Het lijkt wel dat ze maar naar 1 partij hebben gehoord.
Allemaal PvdD-achtige instituties ja.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Zitten meerdere organisaties achter zoals je kunt lezen.
Voegt weinig toe zo'n opmerking.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Allemaal PvdD-achtige instituties ja.
Vind jij het een divers gezelschap? Het is toch heel eenzijdig om naar 1 partij te horen? Dat doe je toch niet met andere besluitvorming?quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Voegt weinig toe zo'n opmerking.
Ik heb geen zin om met jou in discussie te gaan.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vind jij het een divers gezelschap? Het is toch heel eenzijdig om naar 1 partij te horen? Dat doe je toch niet met andere besluitvorming?
Dan doe je dat toch niet, moet jij weten.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om met jou in discussie te gaan.
Hypocriete zak , laten we ze met duizenden tegelijk afknallen:quote:Hertenkampen moeten uit Nederland verdwijnen. Minister Adema zei in een debat in de Tweede Kamer dat hij zich kan voorstellen dat veel mensen dat jammer vinden, maar hij vindt dat het dierenwelzijn voor moet gaan.
Alleen die pauwen soms.... PIE-OOOEEW!! PIE-OOOEEW!! PIE-OOOEEW!! PIE-OOOEEW!! Slaap dáár maar eens doorheen als díé in de bronstijd gingen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 20:40 schreef qajariaq het volgende:
Wat leuk al die mensen die Bergen kunnen waarderen. Ik heb er naast op kamers gewoond, in het najaar wakker worden van bronstige herten was geweldig.
Hebben de dieren het naar hun zin? Heb ooit een programma gezien over gedrag van dieren in gevangenschap (dierentuinen), waar een expert uitlegde dat het (voor bezoekers) leuke en schattige gedrag van sommige dieren in werkelijkheid gedragsstoornissen veroorzaakt door stress en slechte omstandigheden waren.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?
Oh, dingen beter denken te weten en cancellen is alleen woke als het over dieren gaat?quote:
Je blijft maar keer op keer zeggen dat de dieren het naar hun zin hebben, maar heb je daar enige onderbouwing voor? Of is dat vooral wat jij denkt?quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het verschil is, is dat we de herten niet aan het werk zetten. Dan vond ik het ook een ander verhaal.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je blijft maar keer op keer zeggen dat de dieren het naar hun zin hebben, maar heb je daar enige onderbouwing voor? Of is dat vooral wat jij denkt?
En dat het al decennia zo is... Tja, is dat een argument? Het was ook decennia normaal om olifanten van hot naar her te slepen in krappe trailers, om ze in een tent kunstjes te laten doen. Dat hebben we gelukkig ook afgeschaft.
Je mist het punt. Het gaat er om dat 'het is al decennia zo' geen reden is om ongewenste situaties tot het einde der tijden voort te laten bestaan.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:43 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Het verschil is, is dat we de herten niet aan het werk zetten. Dan vond ik het ook een ander verhaal.
Eerlijk gezegd had dat voor mij ook gewoon mogen blijven.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:
En dat het al decennia zo is... Tja, is dat een argument? Het was ook decennia normaal om olifanten van hot naar her te slepen in krappe trailers, om ze in een tent kunstjes te laten doen. Dat hebben we gelukkig ook afgeschaft.
Wachten totdat ze vanzelf dood gaan....quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
En wat gaan ze doen met al die herten die nu in hertenkampen zitten? Afschieten? Loslaten?
Dat duurt wel ff.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:56 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Wachten totdat ze vanzelf dood gaan....
Tja, als dierenwelzijn je überhaupt niks interesseert, wordt het natuurlijk een ander verhaal.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:53 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd had dat voor mij ook gewoon mogen blijven.
Los van dat het mij niet boeit... DIe dieren lopen nu in buitenlandse circussen.
En dan hopen dat het geen mennekes en vroukes zijn die natuurlijk gedrag gaan vertonen.quote:
Het hele kopje dierenwelzijn vertalen naar twee zichtbare olifanten in het circus. Daar pas ik voor.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:58 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Tja, als dierenwelzijn je überhaupt niks interesseert, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Wat doe je daar dan zoal voor?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 01:03 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het hele kopje dierenwelzijn vertalen naar twee zichtbare olifanten in het circus. Daar pas ik voor.
Ik hou me liever bezig met de miljoenen dieren die het slecht hebben
Echt waar? Hebben ze dat tegen je gezegd?quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:
De dieren hebben het naar hun zin.
Gewoon in het buutenland af en toe een circus of dolfijen bezoeken.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 01:05 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat doe je daar dan zoal voor?
Site van de RVO en dan zoeken op positieflijst. In de pdf-bestanden vind je het advies en toetsingskader (per diersoort) terug.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:22 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Waar kan je dat vinden, die beslissingen en motivering? Is misschien leuk leesvoer.
Het onderzoek is onder meer uitgevoerd door een commissie van de WUR.quote:Op donderdag 26 januari 2023 23:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Vind jij het een divers gezelschap? Het is toch heel eenzijdig om naar 1 partij te horen? Dat doe je toch niet met andere besluitvorming?
Precies, bij mijn vorige werk zat er een hertenkamp naast het kantoor, was altijd een oase van rust....en de herten hadden flink de ruimte....quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Nee.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 00:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Oh, dingen beter denken te weten en cancellen is alleen woke als het over dieren gaat?
Nee. Woke is per definitie apart.quote:Jij hebt echt een hele aparte definitie van woke hè?
Vrijlaten dan maar. Voer voor de wolven!quote:Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Net zo bijzonder als het willekeurig diertjes in bepaalde categorieën indelen om maar herten die nog flink wat vrije ruimte hebben maar te verbieden en tegelijkertijd de bioindustrie varkens, koeien en kippen lekker in kleine hokjes en onder erbarmelijke omstandigheden te blijven faciliteren.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:03 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Bijzonder om te zien weer hoe snel mensen hun mening paraat hebben zonder zich goed en wel te hebben geïnformeerd over het onderwerp.
Rare lui.
Het is van belang om zichtbaar dierenleed te verbieden.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 08:56 schreef Basp1 het volgende:
Gelukkig mogen de varkensfabrieken, kippen op kleine oppervlaktes en kalfjes in kisten nog wel alles om het publiek te laten denken dat onze landbouwminister nu echt om dierenleed geeft. Observeerbaar hypocriet beleid.
Wat een dooddoener.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zo bijzonder als het willekeurig diertjes in bepaalde categorieën indelen om maar herten die nog flink wat vrije ruimte hebben maar te verbieden en tegelijkertijd de bioindustrie varkens, koeien en kippen lekker in kleine hokjes en onder erbarmelijke omstandigheden te blijven faciliteren.
Waarom mogen we niet naar het algemene beleid kijken en dan tot de conclusie komen dat er veel erger dierenleed is wat 10 tallen miljoen meer dieren in nederland treft. Waardoor het verbieden van een hertenkamp procentueel totaal geen zoden aan de dijk zet om dierenleed te bestrijden.quote:
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik zie graag dat de intensieve veeteelt per direct stopt, maar er is geen meerderheid voor en dat ligt aan een groot deel van de kiezers.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom mogen we niet naar het algemene beleid kijken en dan tot de conclusie komen dat er veel erger dierenleed is wat 10 tallen miljoen meer dieren in nederland treft. Waardoor het verbieden van een hertenkamp procentueel totaal geen zoden aan de dijk zet om dierenleed te bestrijden.
Waar ligt de scheidslijn dan? Want kennelijk is het wel woke bij dieren, maar niet woke als Trump of Musk het doen mbt een ander onderwerp, zoals je eerder zei.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 07:47 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Nee. Woke is per definitie apart.
De vraag was wat je doet voor 'de miljoenen dieren die het slecht hebben' en waar je naar eigen zeggen mee begaan bent.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 01:21 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Gewoon in het buutenland af en toe een circus of dolfijen bezoeken.
(het meeste vlees in mijn vriezer heeft overigens een prima leven gehad, zou er best mee ruilen)
https://www.herenboeren.nl/
Boeiend.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:30 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
De vraag was wat je doet voor 'de miljoenen dieren die het slecht hebben' en waar je naar eigen zeggen mee begaan bent.
Is er dan wel een meerderheid voor het sluiten van hertenkampen heeft het publiek hier ergens een referendum gemist.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik zie graag dat de intensieve veeteelt per direct stopt, maar er is geen meerderheid voor en dat ligt aan een groot deel van de kiezers.
Willen deugen ten koste van letterlijk alles.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:29 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Waar ligt de scheidslijn dan? Want kennelijk is het wel woke bij dieren, maar niet woke als Trump of Musk het doen mbt een ander onderwerp, zoals je eerder zei.
Wij kiezen de volksvertegenwoordiging die op hun beurt voorstellen voor beleid ed doen en daar over stemmen. Het volk is incompetent om keuzes te maken over te voeren beleid. Nou is een groot deel van de club die er zit ook niet bepaald competent, maar het volk nog minder.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is er dan wel een meerderheid voor het sluiten van hertenkampen heeft het publiek hier ergens een referendum gemist.
Sterker nog, je kan zelf de politiek in gaan om het systeem te veranderen. Maar op FOK! schrijven is makkelijker.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dit is hoe onze democratie werkt. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar zo werkt het.
Adema moet natuurlijk even de aandacht afleiden van zijn stikstofgeblunder.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 12:23 schreef Noek het volgende:
En het Dolfinarium of een dierentuin vol gestoord gedrag vinden we nog steeds geen punt.
Mooi, man. Taseren van varkens is ook nog geen punt, dierenvervoer boven de 30 graden ook niet. Biggen die uit vrachtwagens vallen omdat ze stiekem te klein zijn omdat ze nog niet vervoerd mogen worden, allemaal geen punt.
Hertenkampen zijn het grote kwaad van de mensheid tegen de dieren.
Er is altijd wel iets te bedenken dat erger is, of waar óók wat aan gedaan moet worden, maar is dat een argument om kleinere problemen voort te laten bestaan? Het is alsof je zou zeggen dat de politie niks aan inbraken hoeft te doen voordat alle moorden zijn opgelost.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom mogen we niet naar het algemene beleid kijken en dan tot de conclusie komen dat er veel erger dierenleed is wat 10 tallen miljoen meer dieren in nederland treft. Waardoor het verbieden van een hertenkamp procentueel totaal geen zoden aan de dijk zet om dierenleed te bestrijden.
Dat is hier het geval? Je trekt het je kennelijk nogal aan, als je een hertenkamp ziet als 'letterlijk alles'. Ik mag hopen dat jouw levensvreugde, waarvan je toch al weinig lijkt te hebben, niet afhankelijk is van herten achter een hek.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 11:26 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Willen deugen ten koste van letterlijk alles.
Als de politici het argument dierenleed gebruiken zou men het grootste dierenleed moeten aanpakken en niet dat laaghangend fruit wat betrekking heeft op een verwaarloosbaar percentage dieren waarvan het meeste publiek het niet eens dierenleed vindt. Dan maak je beleid tegen dierenleed en kun je daarna je druk maken over de hertenkampen. Maar goed van pareto analyse heeft blijkbaar geen enkele politicus ooit gehoord.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:03 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Er is altijd wel iets te bedenken dat erger is, of waar óók wat aan gedaan moet worden, maar is dat een argument om kleinere problemen voort te laten bestaan? Het is alsof je zou zeggen dat de politie niks aan inbraken hoeft te doen voordat alle moorden zijn opgelost.
Het is dan ook een complotquote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de politici het argument dierenleed gebruiken zou men het grootste dierenleed moeten aanpakken en niet dat laaghangend fruit wat betrekking heeft op een verwaarloosbaar percentage dieren waarvan het meeste publiek het niet eens dierenleed vindt. Dan maak je beleid tegen dierenleed en kun je daarna je druk maken over de hertenkampen. Maar goed van pareto analyse heeft blijkbaar geen enkele politicus ooit gehoord.
Bij mijn ouders in het dorp heb je ook een behoorlijk groot opgezet hertenkamp. Het enige wat ze doen is met de hele groep een beetje chillen in het gras en als het regent liggen ze onder de overkapping.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Echt verschrikkelijk dit inderdaad. Ik walg van van figuren als die Adema.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 12:23 schreef Noek het volgende:
En het Dolfinarium of een dierentuin vol gestoord gedrag vinden we nog steeds geen punt.
Mooi, man. Taseren van varkens is ook nog geen punt, dierenvervoer boven de 30 graden ook niet. Biggen die uit vrachtwagens vallen omdat ze stiekem te klein zijn omdat ze nog niet vervoerd mogen worden, allemaal geen punt.
Hertenkampen zijn het grote kwaad van de mensheid tegen de dieren.
Dat is toch precies wat hier gebeurd is? Er is eerst bovenliggend, algemeen beleid gemaakt en de concrete uitwerking daarvan leidt nu o.a. tot gevolgen voor hertenkampen.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de politici het argument dierenleed gebruiken zou men het grootste dierenleed moeten aanpakken en niet dat laaghangend fruit wat betrekking heeft op een verwaarloosbaar percentage dieren waarvan het meeste publiek het niet eens dierenleed vindt. Dan maak je beleid tegen dierenleed en kun je daarna je druk maken over de hertenkampen. Maar goed van pareto analyse heeft blijkbaar geen enkele politicus ooit gehoord.
Al die kostbare m2'ers kunnen ook bebouwd worden inderdaad. Herten het land uit, statushouders erinquote:Op vrijdag 27 januari 2023 04:52 schreef Resistor het volgende:
Die (dan voormalige) hertenkampen zijn natuurlijk schitterende locaties voor meer woningbouw. (ook wel 'inbreidinglocaties' genoemd)
Die concrete uitwerking rol je eerst uit waar het leed het grootst is maar dat is blijkbaar niet de logica van onze bestuurders.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is toch precies wat hier gebeurd is? Er is eerst bovenliggend, algemeen beleid gemaakt en de concrete uitwerking daarvan leidt nu o.a. tot gevolgen voor hertenkampen.
Ik krijg niet het idee dat je echt op de hoogte bent van het beleid dat hier achter zit en hoe dat wordt uitgerold? Je doet nu net of de hertenkampen als eerste op de korrel genomen worden.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die concrete uitwerking rol je eerst uit waar het leed het grootst is maar dat is blijkbaar niet de logica van onze bestuurders.
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:23 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik krijg niet het idee dat je echt op de hoogte bent van het beleid dat hier achter zit en hoe dat wordt uitgerold? Je doet nu net of de hertenkampen als eerste op de korrel genomen worden.
Sterker nog, herten die voor vlees Worden gehouden mogen nog wel. Op veel minder ruimte dan het gemiddelde herten kamp.quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan.
zo is het! Compleet bezopen dit land en hun beleidsmakersquote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan.
Ik begrijp dat je nu de discussie wilt aangaan over een heel ander punt? Want dit heeft nog maar weinig te maken met waar we het zojuist over hadden. Is het niet handiger om dat eerst even af te ronden?quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 27 januari 2023 13:08 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is hier het geval? Je trekt het je kennelijk nogal aan, als je een hertenkamp ziet als 'letterlijk alles'. Ik mag hopen dat jouw levensvreugde, waarvan je toch al weinig lijkt te hebben, niet afhankelijk is van herten achter een hek.
Moeten we ook zo lang wachten tot deze debiele symboolwetgeving afgeschoten wordt?quote:Op zondag 19 november 2023 02:53 schreef Za het volgende:
Er mag straks niet meer met de herten worden gefokt. De dieren die nu in de kampen of kinderboerderijen leven, mogen daar wel blijven tot ze doodgaan. Dit kan vijftien tot twintig jaar duren.
Zoveel verandert er toch niet, de herten worden langzaam aan vervangen door alpaca's?quote:Op zondag 19 november 2023 09:42 schreef Halcon het volgende:
Jammer. Toch wel beetje jeugdsentiment zo'n hertenkamp.
Of gewoon geen dieren. Dieren zijn geen objecten.quote:Op zondag 19 november 2023 11:05 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Vervangen door leeuwen
Of hyena's
Achter een beeldscherm zittend Excel sheets vullen, zou dat het natuurlijke gedrag van de mens zijn?quote:Op donderdag 26 januari 2023 21:17 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
brood eten (uit de hand van een mens) ... zou dat het natuurlijke gedrag van een hert zijn?
Nou je zegt het, maar wanneer Wilders zich hiervoor zou hard maken, claimen dat de hertenkampen Nederlands erfgoed zijn, dat laten we ons niet afnemen etc, zou hij ermee scoren.quote:
De columnschrijver die het aan zwarte piet koppeltquote:Op zondag 19 november 2023 18:42 schreef Za het volgende:
[..]
Nou je zegt het, maar wanneer Wilders zich hiervoor zou hard maken, claimen dat de hertenkampen Nederlands erfgoed zijn, dat laten we ons niet afnemen etc, zou hij ermee scoren.
Het was een een particulier hertenhouder die daarmee kwam.quote:Op zondag 19 november 2023 19:12 schreef Alarmonoff het volgende:
De columnschrijver die het aan zwarte piet koppelt
Ach het is hun job, ze moeten ook wat schrijven om brood op de plank te brengen.
Gemiste kans, voor bijna alle Nederlanders zijn hertenkampen jeugdsentiment.quote:Wilders zal er ws niet over beginnen, maar hij maakt zich wel hard voor erfgoed en 'de Nederlandert' denk ik, daarom scoort hij.
laat die (leuke) vent gewoon weer aktievoeren voor een algemeen Verbod op Hondenquote:Op zondag 19 november 2023 18:18 schreef Za het volgende:
Dierenkenner Hans Dorrestijn uit Ede vindt de maatregel overdreven
OK, maar dat terzijde.quote:Op maandag 20 november 2023 15:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
laat die (leuke) vent gewoon weer aktievoeren voor een algemeen Verbod op Honden
[ afbeelding ]
Wat maakt het verder uit wat ik ervan zou moeten vinden ....?quote:Op maandag 20 november 2023 15:41 schreef Za het volgende:
[..]
OK, maar dat terzijde.
Wat vind jij van het voornemen de hertenkampen te sluiten RM-rf?
Kwam je er vroeger als kind, of misschien onlangs met je kinderen?
Specialisten ha ha laat ons niet lachen het zijn in mijn optiek niet meer dan wat doorgeschoten dieren lobbies geweest waarbij de echt grootschalige dierenmishandeling waarbij dieren opgehokt in kleine ruimtes buiten schot blijven met hun bioindustrie.quote:Op maandag 20 november 2023 15:45 schreef RM-rf het volgende:
Ik vind dat voor dit soort dingen er gewoon specialisten bestaan en dat die er wel over kunnen oordelen en de politiek moet dan gewoon uitvoeren wat specialisten als advies geven...
Is dat hier niet gedaan?
Nee, inderdaad.quote:
Je bedoelt als een soort forum met threads over bepaalde onderwerpen oid? Nee dat zou waanzin zijn.quote:Of vind je het belangrijk dat iedereen zijn mening geeft en dan we urenlang gaan praten over wat we allemaal ergens van vinden
Heb je deze gezien:quote:Op maandag 20 november 2023 16:04 schreef Basp1 het volgende:
Specialisten ha ha laat ons niet lachen het zijn in mijn optiek niet meer dan wat doorgeschoten dieren lobbies geweest waarbij de echt grootschalige dierenmishandeling waarbij dieren opgehokt in kleine ruimtes buiten schot blijven met hun bioindustrie.
Anderhalf uur en nog niet eens on topic. Wat denk je zelf?quote:Op maandag 20 november 2023 16:15 schreef Za het volgende:
[..]
Heb je deze gezien:
Betreft vnl vissen in de zee bij Noorwegen.
Denk dat, dat wel meevalt. Gaat om veelal gedomesticeerde groepen/populaties. En de meeste hertenkampen hebben echt wel schuilmogelijkheden.quote:Op maandag 20 november 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb over die hertenkampen niet echt een mening. Het is natuurlijk wel weer zo dat die beesten zich willen verstoppen in bossen of anders de ruimte willen hebben om te vluchten. Beide lukt niet zo erg in een parkje van een halve hectare.
Nou eisen stellen inderdaad. Ik lees hierboven allemaal argumenten hoe ge-wel-dig hun hertenkamp is, maar het hertenkamp dicht bij mij in de buurt is eigenlijk gewoon een stukje (met de nadruk op -je) gras (nul bomen en struiken) met een klein overkappinkje gelegen tegen een fabrieksterrein aan. En daar dan hoog herashekwerk omheen. Echt een zielig gezicht.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:23 schreef MatthijsDJ het volgende:
Denk dat, dat wel meevalt. Gaat om veelal gedomesticeerde groepen/populaties. En de meeste hertenkampen hebben echt wel schuilmogelijkheden.
Maar verbieden is natuurlijk weer onzin, ga gewoon eisen aan het houden van herten stellen.. en ga die is handhaven (kuch WIlders zijn dierenpolitie kuch)
Tegenwoordig ga je voor een halfje versneden wit langs Mo, voor 25 soms 30 euro, en dat aan de hertjes voeren.quote:Op woensdag 22 november 2023 13:40 schreef brokjespoes het volgende:
Of als je je verveelde, eerst ff langs Baltus voor een half ongesneden wit (f 0,00, soms 0,10 of 0,15) en dan hertjes voeren! (Ik heb zelfs nog foto's van toen ik een jaar of 4 was met al die hertentongetjes door de sleuven van het hek...
Omdat het zinloos is om je tegen het gedram van deugmensen en wokies te verzetten. Ze gaan door tot ze hun zin krijgen.quote:Op zondag 19 november 2023 18:18 schreef Za het volgende:
Waarom komen mensen voor wie dit nostalgie cq schoonheid is, niet in opstand hiertegen?
Waarom vechten om de schmink van een fictief feestpersonage, maar niet om het opdoeken van de hertenkampen, die zovelen in hun hart dragen?
Baltusquote:Op woensdag 22 november 2023 13:40 schreef brokjespoes het volgende:
Ach, de Bergense hertjes... herinneringen, herinneringen, herinneringen... en die kutpauwen, die kilometers ver te horen waren met hun "pieeoeew! pieeoeew!", maar het hoorde er wél bij.
En vooral 's winters, met z'n allen op de "slotgracht" schaatsen... vreselijk kut-ijs vol bobbels en je moest op hoge snelheid onder de bruggetjes door, anders lag je in het water. Nee, geen risico, hooguit tot je knieën nat, ff snel naar huis voor een droge broek en iemand anders snel ff langs Hoebe voor een bak patat die bij aankomst al half koud was (het wás tenslotte winter) en maar weer schaatsen! (En hobbelen.) (En verdomme, alwéér nat hahahaha.)
Of als je je verveelde, eerst ff langs Baltus voor een half ongesneden wit (f 0,00, soms 0,10 of 0,15) en dan hertjes voeren! (Ik heb zelfs nog foto's van toen ik een jaar of 4 was met al die hertentongetjes door de sleuven van het hek...
In ieder geval hebben we de foto's nog!
Gelukkig zien we bioindustrie stallen niet van binnen dan zou de zieligheid van zelf dit hertenkamp in het niet vallen.quote:
"oh, ik weet iets veel ergers en wat jij zegt is dus niet zo erg meer"quote:Op woensdag 22 november 2023 15:48 schreef Basp1 het volgende:
Gelukkig zien we bioindustrie stallen niet van binnen dan zou de zieligheid van zelf dit hertenkamp in het niet vallen.
Daar heb je een punt.quote:Op woensdag 22 november 2023 16:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
"oh, ik weet iets veel ergers en wat jij zegt is dus niet zo erg meer"
In een rationele wereld zou ik verwachten dat men normaliter begint met de ergst excessen aan te pakken die hertenkampjes vallen qua dieronwelzijn natuurlijk in het niets in vergelijking met de bioindustrie. Maar fijn hoor we besparen de 2500 hertjes hun stress in hun kamp terwijl we op jaarbasis 500 miljoen kippen varken en koeien veel slechter behandelen..quote:Op woensdag 22 november 2023 16:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
"oh, ik weet iets veel ergers en wat jij zegt is dus niet zo erg meer"
quote:Op woensdag 22 november 2023 17:09 schreef Basp1 het volgende:
In een rationele wereld zou ik verwachten dat men normaliter begint met de ergst excessen aan te pakken die hertenkampjes vallen qua dieronwelzijn natuurlijk in het niets in vergelijking met de bioindustrie. Maar fijn hoor we besparen de 2500 hertjes hun stress in hun kamp terwijl we op jaarbasis 500 miljoen kippen varken en koeien veel slechter behandelen..
Heb je het nou over boomers?quote:Op zaterdag 2 december 2023 14:24 schreef Micson het volgende:
Ik loop dagelijks door het Julianapark in Utrecht en de herten daar zitten er inderdaad niet te florissant bij. Sommigen hebben tumoren in het gezicht en een heleboel zitten apathisch op de grond voor zich uit te staren en hebben duidelijk een steekje los. Maarja dat zie ik ook bij veel binnenkatten.
Maar wolven hebben hier niets te zoekenquote:Op zondag 3 december 2023 22:11 schreef PzKpfw het volgende:
Zulke dieren zijn inderdaad beter af in natuurgebieden zoals de Oostvaardersplassen waar ze 's Winters kunnen creperen van de honger.
Asielzoekers in hertenkampenquote:Op zondag 3 december 2023 23:52 schreef BMW1993 het volgende:
Herten eruit, zwarte piet eruit, maar asielzoekers er massaal in... Nederland anno 2023....
Uitstekend idee! We kunnen beginnen met de uitgeprocedeerde exemplaren. Als ze willen vluchten uit het kamp kunnen ze professionele hulp krijgen van de Dienst Terugkeer en Vertek. Kleine moeite groot plezier.quote:Op maandag 4 december 2023 13:39 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Asielzoekers in hertenkampen
Niet voeren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |