abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 26 januari 2023 @ 18:54:57 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_207723373
quote:
Bambi-gevoel of niet, hertenkampen zullen na 2024 verdwijnen



Hertenkampen moeten uit Nederland verdwijnen. Minister Adema zei in een debat in de Tweede Kamer dat hij zich kan voorstellen dat veel mensen dat jammer vinden, maar hij vindt dat het dierenwelzijn voor moet gaan.

Er zijn nu zo'n 250 hertenkampen en Adema heeft begrip voor het "Bambi-gevoel" dat mensen daar krijgen. Maar hij vindt dat dam- en edelherten in velden en bossen moeten kunnen leven, en niet in een beperkte ruimte achter een hek moeten worden gehouden. "Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.

Hij heeft daarom besloten dat er vanaf 1 januari 2024 niet meer mag worden gefokt met de herten van hertenkampen en kinderboerderijen. De bestaande dieren mogen blijven tot ze doodgaan, maar er mogen geen nieuwe meer bij komen. Op die manier zullen de hertenkampen dus langzamerhand verdwijnen.

'Bestaan al eeuwen'
De VVD, PVV, SGP en BBB lieten in een debat over dierenwelzijn weten dat ze het niet eens zijn met de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. SGP-Kamerlid Bisschop vroeg zich af wat er mis is met hertenkampen.

Hij wees erop dat herten al eeuwen in dit soort kampen worden gehouden en dat een hert dat daar wordt geboren iets heel anders is dan een hert dat in het wild is geboren.

Volgens PVV-Kamerlid Graus hebben herten het in een hertenkamp zelfs vaak beter dan in de vrije natuur "waar stropers en jagers rondlopen en waar ze plastic vreten".

Niet op 'positieflijst'
Maar Adema hield voet bij stuk. Herten komen niet op de zogenoemde positieflijst met dieren die als hobby- of huisdier gehouden mogen worden. Die lijst zal op 1 januari 2024 ingaan.

Andere 'kinderboerderijdieren', zoals alpaca's, lama's, ezels, schapen, geiten en kamelen staan wel op de lijst.

https://nos.nl/artikel/24(...)n-na-2024-verdwijnen
----------------------------

Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? :') Wtf!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  donderdag 26 januari 2023 @ 18:59:49 #2
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207723451
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
----------------------------

Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? :') Wtf!
Je wordt niet zo maar minister hoor.
Leuk wel, binnenkort een kamelenkamp.
Tot nooit .......
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:04:56 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207723533
Maarre hebben herten in een hertenkamp het zo kut dan?
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:08:03 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207723574
Blijkbaar moet Adema even daadkracht tonen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207723601
Volledig de weg kwijt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_207723658
Fijn voor deze aaibare dieren dat ze niet meer in de grootste hokken mogelijk hoeven te staan.

En gelukkig houdt men, zeer consequent, ook vast aan het uitstervingsbeleid voor miljoenen ééndagskuikens middels de versnipperaar 🤔.
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:14:26 #7
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_207723695
waar gaat dit in godsnaam over.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_207723713
govern me timbers
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:19:15 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207723794
quote:
14s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:14 schreef cherrycoke het volgende:
waar gaat dit in godsnaam over.
Weer een minister die denkt dat hij DAADKRACHT toont door een probleem op te lossen dat geen probleem is.
pi_207723847
Fucking hell wat een kneus weer.

En dit is het probleem waar hij tijd in stopt? Ga weg!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_207723849
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
pi_207723862
Adema schiet ze zeker liever zelf af. :')
Het is koud, het is guur....
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:24:47 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207723888
Adema wil natuurlijk dat die wolven ook wat te eten hebben.
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:25:19 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207723896
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
Misschien vervelende kinderen.
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:26:37 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207723912
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef Red_85 het volgende:
Fucking hell wat een kneus weer.

En dit is het probleem waar hij tijd in stopt? Ga weg!
Alle leuke kleine dingen in het leven verbieden, dat is waar de politiek tegenwoordig goed in is.
pi_207723990
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien vervelende kinderen.
Misschien dan wat wilde zwijnen erbij en een hek wat open kan bij vervelende kinderen >:)
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:40:28 #17
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_207724189
#gaafland

Compleet van de pot gerukt in dit tyfus land :r
pi_207724302
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
----------------------------

Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? :') Wtf!
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.

Persoonlijk heb ik geen kennis van het welzijn van herten in gevangenschap maar een wetenschappelijke commissie heeft zich hierover gebogen en als hieruit blijkt dat het houden van herten in een omsloten kamp het welzijn van herten niet bevorderd dan wil ik dat best aannemen.

Begrijp ook niet zo goed waarom bepaalde partijen hier zo tegen in verweer gaan en belastingcenten over de balk gooien om hier een discussie over te starten.

De opdracht van de overheid (alsook vraag vanuit de oppositie en maatschappelijke organisaties) was om tot betere controle en regulering te komen inzake het verhandelen, houden en fokken van dieren (huis/exotisch) alsook het welzijn van mens, dier en natuur.
De positieflijst is hier een uitwerking van.

[ Bericht 5% gewijzigd door FYazz op 26-01-2023 19:52:32 ]
  Moderator donderdag 26 januari 2023 @ 19:47:06 #19
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_207724349
Ik kan mij hier niet echt druk om maken eigenlijk.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_207724504
Ik ga het niet missen, maar tegelijkertijd is het bizar dat dit verboden wordt terwijl we haast iedere week wel tienduizenden dieren "doordraaien" om de rest van de bio-industrie in de omgeving te beschermen. Kan niet in de koppies kijken van de herten, maar het zag er niet heel angstig uit.

Alsof je foei zeggen tegen hondjes gaat verbieden, terwijl je ze nog wel helemaal bont en blauw mag slaan terwijl je ze schreeuwend uitmaakt voor een BNW'er.
pi_207724553
Wat een enorm zielige debielen regeren ons. Het wordt steeds gekker.
  donderdag 26 januari 2023 @ 19:58:43 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207724643
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:45 schreef FYazz het volgende:

[..]
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.

Persoonlijk heb ik geen kennis van het welzijn van herten in gevangenschap maar een wetenschappelijke commissie heeft zich hierover gebogen en als hieruit blijkt dat het houden van herten in een omsloten kamp het welzijn van herten niet bevorderd dan wil ik dat best aannemen.

Begrijp ook niet zo goed waarom bepaalde partijen hier zo tegen in verweer gaan en belastingcenten over de balk gooien om hier een discussie over te starten.

De opdracht van de overheid (alsook vraag vanuit de oppositie en maatschappelijke organisaties) was om tot betere controle en regulering te komen inzake het verhandelen, houden en fokken van dieren (huis/exotisch) alsook het welzijn van mens, dier en natuur.
De positieflijst is hier een uitwerking van.

Het 'probleem' is dat het hert zich prima heeft laten domesticeren en dat in tal van andere landen waar dit onderzocht is dit wel oke wordt bevonden.

Goed, Nederland probeert zoals - zeker de laatste jaren - wel vaker met symboolmaatregelen het beste jongetje van de klas te zijn.

Niets mis mee. Laat dat kleine onbenullige landje maar hun gang gaan, kan zo goed als de rest van de wereld wél gewoon normaal blijven. Niets mis mee.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:03:02 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_207724747
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:47 schreef R-woud93 het volgende:
Ik kan mij hier niet echt druk om maken eigenlijk.
Ik zal het ook niet direct missen maar ik ben niet van de "Ik vind het toch niet leuk, dan mag het wel verboden worden"-mentaliteit. Maar een verbod moet wel ergens op slaan. Ik heb nog geen bron gezien dat herten in hertenkampen een verschikkelijk leven hebben.
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:06:26 #24
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_207724848
quote:
Maar hij vindt dat dam- en edelherten in velden en bossen moeten kunnen leven, en niet in een beperkte ruimte achter een hek moeten worden gehouden. "Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
"Dat hoort niet" is natuurlijk wel een ijzersterk argument.
pi_207724902
Ik vind het wel jammer, de hertenkampen in oa Laren en Bergen liggen er altijd ruim en netjes bij, en ik heb als leek niet de indruk dat die dieren daar gruwelijk lijden.

Het verweer vind ik ook op het eerste gezicht niet zo heel sterk. Ja, het zijn van nature vluchtdieren. Maar ja, dat zijn sommige andere wel toegestane dieren (zoals paarden) ook, en tevens zijn de herten in de kampen daar naar mijn weten opgegroeid en tam naar mensen toe. Ze lijken niet constant te willen wegvluchten, integendeel meestal komen ze juist naar je toe sjokken. En inderdaad, ze kunnen mensen of verzorgers bijten. Net zoals zo'n beetje elk ander dier met tanden kan doen in een bedreigende situatie...
pi_207725098
De wereld volgens Adema.

Het is koud, het is guur....
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:17:15 #27
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_207725099
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]
"Dat hoort niet" is natuurlijk wel een ijzersterk argument.
Sluit dan ook direct alle dierentuinen maar inderdaad :')

Wat een onzin argument zeg, bah!
pi_207725228
Dagelijks worden honderden - duizenden - dieren bij hun moeder gehaald, vergast, afgeslacht voor onze vermaak en consumptie.. maar een hertje in een Hertenkamp is uit den bozen….
Dit gaat nergens meer over.
Protège moi de mes désirs.
pi_207725262
Oh noes!!!!1!11 Mijn hertenkamp! (Bergen NH, waar je 's winters zelfs gezellig kon schaatsen), wat doe je? :{
pi_207725317
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:58 schreef Dven het volgende:

[..]
Het 'probleem' is dat het hert zich prima heeft laten domesticeren en dat in tal van andere landen waar dit onderzocht is dit wel oke wordt bevonden.

Goed, Nederland probeert zoals - zeker de laatste jaren - wel vaker met symboolmaatregelen het beste jongetje van de klas te zijn.

Niets mis mee. Laat dat kleine onbenullige landje maar hun gang gaan, kan zo goed als de rest van de wereld wél gewoon normaal blijven. Niets mis mee.
Ben jij hert-deskundige?

Ik niet hoor maar als ik zo lees dan zie ik dat herten met een ander doel zijn gedomesticeerd dan bijvoorbeeld kamelen, alpaca's of koeien waardoor het natuurlijke gedrag, onder meer vluchtgedrag, minder is onderdrukt (of juist is gestimuleerd).

Herten werden namelijk gedomesticeerd/gefokt voor de jacht en voor mager vlees.
Een kameel, alpaca en koe werden geen van allen gedomesticeerd voor de jacht.
Zij werden gedomesticeerd voor trekkracht, vacht en vlees.
Dat is denk ik een belangrijk verschil mbt de invloed van domesticatie op natuurlijk gedrag.

Daarnaast zijn herten nog relatief 'pas' gedomesticeerd (1000 jaar). Kamelen, alpacas en koeien al zo'n 6000 a 4000 jaar. Dat kan wellicht ook meespelen.

Je opmerking over 'slimste jongetje van de klas' vind ik wat flauw.
Waarom zou je als land (blijvend) dommer handelen als je door wetenschappelijke kennis het beter kan doen. Zeker als de oplossing vrij gemakkelijk is en economisch en sociaal weinig kost.
pi_207725341
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
Ik kom er al meer dan 50 jaar... die hertjes vinden het zo te zien allemaal prima. (Ook als we daar gingen schaatsen. :P )
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:27:31 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_207725347
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:26 schreef FYazz het volgende:
Ben jij hert-deskundige?
exp-hert.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_207725639
Wat leuk al die mensen die Bergen kunnen waarderen. Ik heb er naast op kamers gewoond, in het najaar wakker worden van bronstige herten was geweldig. Schaatsen deed ik wel rond de Oude Hof of in de Bergermeer.

Bergen zie ik ook het probleem niet zo, het is groot genoeg voor de dieren om nog iets terug te trekken als ze er even geen zin in hebben.
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:41:01 #34
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_207725648
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:26 schreef FYazz het volgende:

[..]
Ben jij hert-deskundige?

Ik niet hoor maar als ik zo lees dan zie ik dat herten met een ander doel zijn gedomesticeerd dan bijvoorbeeld kamelen, alpaca's of koeien waardoor het natuurlijke gedrag, onder meer vluchtgedrag, minder is onderdrukt (of juist is gestimuleerd).

Herten werden namelijk gedomesticeerd/gefokt voor de jacht en voor mager vlees.
Een kameel, alpaca en koe werden geen van allen gedomesticeerd voor de jacht.
Zij werden gedomesticeerd voor trekkracht, vacht en vlees.
Dat is denk ik een belangrijk verschil mbt de invloed van domesticatie op natuurlijk gedrag.

Daarnaast zijn herten nog relatief 'pas' gedomesticeerd (1000 jaar). Kamelen, alpacas en koeien al zo'n 6000 a 4000 jaar. Dat kan wellicht ook meespelen.

Je opmerking over 'slimste jongetje van de klas' vind ik wat flauw.
Waarom zou je als land (blijvend) dommer handelen als je door wetenschappelijke kennis het beter kan doen.
Ik ben geen expert maar thuis wel altijd herten en rendieren gehad (en m'n vader nog steeds heeft).

De wetenschap is het ook niet altijd eens met elkaar. Daarom bestaat dit in vele landen dus nog wel. Jij kiest er in dit geval simpelweg voor om de wetenschap waarop dit gebaseerd is te volgen. Prima, die vrijheid heb je.

Gelukkig mogen herten nog wel gewoon voor het vlees gefokt blijven worden :') stelletje clowns.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_207725718
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:40 schreef qajariaq het volgende:
Wat leuk al die mensen die Bergen kunnen waarderen. Ik heb er naast op kamers gewoond, in het najaar wakker worden van bronstige herten was geweldig. Schaatsen deed ik wel rond de Oude Hof of in de Bergermeer.

Bergen zie ik ook het probleem niet zo, het is groot genoeg voor de dieren om nog iets terug te trekken als ze er even geen zin in hebben.
Valt me ook op, populair hertenkamp :D

Je woonde dan wel erg mooi O+
  donderdag 26 januari 2023 @ 20:56:14 #36
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_207725952
quote:
"Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
Bij welke dieren wel dan, Adema?

Meh. Vond ‘m beter als band :N :P
pi_207725954
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:44 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Valt me ook op, populair hertenkamp :D

Je woonde dan wel erg mooi O+
Zeker een mooie plek, lekker ruim opgezet, zowel binnen als buiten het hek. Vlak bij het centrum maar toch redelijk rustige omgeving. Soms rij of loop ik even langs om er toch even te kijken.

En ach, zonder herten of hert-achtigen zal het daar ook wel lukken om het aantrekkelijk te houden maar jammer is het wel.

In mijn vroege jeugd hadden we een hertenkampje op het dorp (ander dorp) van 10 bij 20 meter. Dat dergelijk veel te kleine en kale hoekjes niet mogen vind ik wel terecht. Dat heeft toen in de jaren zestig ook niet lang bestaan.
pi_207726038
Lekker verbieden al die plekken waar jonge kinderen samen komen in de buitenlucht.

Voor hetzelfde geld leren ze nog iets over dieren ipv TikTok.

Weg met Adema.
pi_207726111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:59 schreef Kickinalfa het volgende:

Weg met Adema.
Zullen we hem in de natuur uitzetten?
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:04:55 #41
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_207726157
Mooi, naar de slacht ermee.

Waar kan ik me inschrijven op de wachtlijst voor hertenbiefstuk? :Y)
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:06:09 #42
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207726184
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Weer een minister die denkt dat hij DAADKRACHT toont door een probleem op te lossen dat geen probleem is.
Kom, we hebben met die lijst een mooie oplossing gevonden. En hoe mooi, we hebben ook een probleem voor kunnen bedenken.

Hoe vaak liggen er geen oplossingen in de kast te wachten op een probleem.

Wat wil een mens nog meer.
Tot nooit .......
pi_207726205
Leuk toch TS, dat woke gebeuren.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207726211
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:41 schreef Dven het volgende:

[..]
Ik ben geen expert maar thuis wel altijd herten en rendieren gehad (en m'n vader nog steeds heeft).

De wetenschap is het ook niet altijd eens met elkaar. Daarom bestaat dit in vele landen dus nog wel. Jij kiest er in dit geval simpelweg voor om de wetenschap waarop dit gebaseerd is te volgen. Prima, die vrijheid heb je.

Gelukkig mogen herten nog wel gewoon voor het vlees gefokt blijven worden :') stelletje clowns.
Ik kies ervoor om me, als burger in een democratie, niet overal over druk te maken en bepaalde zaken over te laten aan mensen die op dat vlak veel meer kennis hebben.
Als jij vanuit huis meer expertise op dit vlak hebt en dit onderwerp belangrijk vindt dan begrijp ik je motivatie om het anders te zien en er wellicht tegen in actie te komen.

Maar ik vind het werkelijk zonde dat zelfs herten voor een polariserend debat zorgen en er met termen als clowns en debielen wordt gestrooid.

De drang van partijen en bepaalde mensen om zo in de weerstand te schieten en deze kleine zaak op te blazen tot iets groots en belangrijks heeft niets met het welzijn van de herten te maken maar alles met de afkeer tegen bijna elke beslissing van de huidige regering dan wel afkeer tegen maatregelen die iets verbieden ofwel opportunisme door deze zaak te misbruiken om weemoedige kiezers te strikken.
pi_207726269
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:08 schreef Janneke141 het volgende:
Blijkbaar moet Adema even daadkracht tonen.
Katten moeten gechipt, honden mogen geen korte snuit en nu sneuvelen de hertenkampen. Ja, die man is wel in een hoog tempo allerlei dierenwelzijnsdingetjes er doorheen aan het jassen. Alsof er op landbouw helemaal geen stikstofcrisis speelt. Of wellicht is daar toch geen eer aan te behalen, dus dan dit maar.
pi_207726280
quote:
4s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:06 schreef SpaceOddity het volgende:
Leuk toch TS, dat woke gebeuren.
Is dierenwelzijn nu ook al woke?
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:12:02 #47
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207726296
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:10 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Katten moeten gechipt, honden mogen geen korte snuit en nu sneuvelen de hertenkampen. Ja, die man is wel in een hoog tempo allerlei dierenwelzijnsdingetjes er doorheen aan het jassen. Alsof er op landbouw helemaal geen stikstofcrisis speelt. Of wellicht is daar toch geen eer aan te behalen, dus dan dit maar.
Nou nog het dierenwelzijn de boeren.
Tot nooit .......
pi_207726333
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:04 schreef Hexagon het volgende:
Maarre hebben herten in een hertenkamp het zo kut dan?
Welnee. Ze hebben zoveel jaren al eensuperdeluxe heerlijk leventje. En wie dit bespottelijke idee heeft gekregen zou naar een psychiater moeten. Wie herinnert zich niet om aan het handje van oma of opa of papa en mama de hertjes te voeren? De beestjes hebben het heerlijk.
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:17:47 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207726420
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Welnee. Ze hebben zoveel jaren al eensuperdeluxe heerlijk leventje. En wie dit bespottelijke idee heeft gekregen zou naar een psychiater moeten. Wie herinnert zich niet om aan het handje van oma of opa of papa en mama de hertjes te voeren? De beestjes hebben het heerlijk.
brood eten (uit de hand van een mens) ... zou dat het natuurlijke gedrag van een hert zijn?
Tot nooit .......
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:18:21 #50
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_207726437
:')
pi_207726489
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Welnee. Ze hebben zoveel jaren al eensuperdeluxe heerlijk leventje. En wie dit bespottelijke idee heeft gekregen zou naar een psychiater moeten. Wie herinnert zich niet om aan het handje van oma of opa of papa en mama de hertjes te voeren? De beestjes hebben het heerlijk.
Beter dan de dieren op de Oostvaardersplassen in elk geval _O- Wat een achterlijk apenkutland is dit toch ook.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207726510
quote:
10s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:11 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Is dierenwelzijn nu ook al woke?
Het beter denken te weten en gewoon ''zelf even cancelen'' is full on woke.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207726538
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_207726606
Ik vind dat tijgers, leeuwen, olifanten, giraffen etc etc op de savanne's in Afrika horen te leven, niet op n stuk grond ter grootte van n voetbalveld omgeven door een slootje :')

Weg met alle dierentuinen

:')

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  donderdag 26 januari 2023 @ 21:32:24 #55
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_207726782
Ik vind dat we asielzoekers ook niet meer moeten ophokken vanaf 1 januari 2024.

Gewoon uitzetten in het wild waar ze vandaan komen.
pi_207727547
quote:
4s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Het beter denken te weten en gewoon ''zelf even cancelen'' is full on woke.
Met die redenatie is Trump ook woke, of Musk.
pi_207727718
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:02 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Met die redenatie is Trump ook woke, of Musk.
Wat betreft dieren? Nee.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207727933
quote:
4s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:06 schreef SpaceOddity het volgende:
Leuk toch TS, dat woke gebeuren.
Wtf heeft dit met "woke" te maken? :?
Krekker is de bom!
pi_207728202
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
brood eten (uit de hand van een mens) ... zou dat het natuurlijke gedrag van een hert zijn?
Geen idee. Het lijkt me wel een heerlijk leven. Voedsel genoeg en goede stallen en aandacht van mensen die op hun beurt weer genieten van een dier dat dankbaar hun eten opeet. Kinderen die het geweldig vinden dat zo'n groot dier zomaar uit zijn of haar handje eet. Eeuwen lang gaat dit al zo, waarom ineens een probleem opzoeken wat helemaal geen probleem is?
pi_207728228
quote:
4s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Het beter denken te weten en gewoon ''zelf even cancelen'' is full on woke.
Het is niet Adema zelf die dit helemaal in zijn eentje bedacht heeft en ook niet binnen maar één nachtje heeft onderzocht.

Het is ook helemaal geen thema wat nu opeens 'hot' is vanwege woke, dit speelt al jaren. In 2011 en 2015, nog voor de wijde verspreiding van de woketerm/-beweging, bestonden al soortgelijke lijsten voor zowel huis/landbouwdieren als exotische dieren en die zijn/worden aldoor verfijnd qua inhoud als onderbouwing.
pi_207728261
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:17 schreef KreKkeR het volgende:

[..]
Wtf heeft dit met "woke" te maken? :?
Zie #52.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207728333
quote:
4s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:21 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Het beter denken te weten en gewoon ''zelf even cancelen'' is full on woke.
Politiek die allerlei zaken verbied is echt van alle tijden.
Krekker is de bom!
pi_207728812
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:26 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Alle leuke kleine dingen in het leven verbieden, dat is waar de politiek tegenwoordig goed in is.
Dat is geheel duidelijk aan het worden ja
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 26 januari 2023 @ 22:59:26 #64
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_207728953
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
PVV-Kamerlid Graus
Nepdierenvriend en oplichter die overigens ooit heeft gezegd dat zijn liefde voor dieren in het focking circus is begonnen. Wat een clown.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_207729204
De TT klopt niet. Er komt alleen een verbod op fokken vanaf 2024. De hertenkampen blijven open tot het laatste dieren zijn gestorven.

https://www.nu.nl/dieren/(...)vast-aan-verbod.html
pi_207729265
Als er een meerderheid voor is, dan moet een minister dit ook gaan uitvoeren.
Maar krom vind ik dit wel.
Zijn alleen de VVD, PVV, BBB, SGP tegen of zijn er nog meer partijen tegen het verbod?
pi_207729343
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:45 schreef FYazz het volgende:
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.
Waar kan je dat vinden, die beslissingen en motivering? Is misschien leuk leesvoer.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 26 januari 2023 @ 23:24:34 #68
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_207729360
Neemt natuurlijk ook irritant veel ruimte in, zo'n hertenkamp.
pi_207729376
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:12 schreef Niels0Kurovski het volgende:
De TT klopt niet. Er komt alleen een verbod op fokken vanaf 2024. De hertenkampen blijven open tot het laatste dieren zijn gestorven.

https://www.nu.nl/dieren/(...)vast-aan-verbod.html
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?
pi_207729434
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?
Via het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren.

quote:
Het LICG is een onafhankelijke stichting die informatie en advies geeft over de aanschaf en verzorging van huisdieren. Hiermee draagt het LICG bij aan het welzijn van dieren. De informatie van het LICG heeft een wetenschappelijke basis.

Het LICG is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en andere partijen zoals de Dierenbescherming. Het werkt samen met organisaties binnen de huisdierensector zoals de Hondenbescherming en Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit van Utrecht.
pi_207729588
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:30 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Via het Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren.
[..]

Het lijkt wel dat ze maar naar 1 partij hebben gehoord.
pi_207729609
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:43 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Het lijkt wel dat ze maar naar 1 partij hebben gehoord.
Zitten meerdere organisaties achter zoals je kunt lezen.
pi_207729618
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Zitten meerdere organisaties achter zoals je kunt lezen.
Allemaal PvdD-achtige instituties ja.
pi_207729646
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Allemaal PvdD-achtige instituties ja.
Voegt weinig toe zo'n opmerking.
pi_207729663
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:46 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Voegt weinig toe zo'n opmerking.
Vind jij het een divers gezelschap? Het is toch heel eenzijdig om naar 1 partij te horen? Dat doe je toch niet met andere besluitvorming?
pi_207729680
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Vind jij het een divers gezelschap? Het is toch heel eenzijdig om naar 1 partij te horen? Dat doe je toch niet met andere besluitvorming?
Ik heb geen zin om met jou in discussie te gaan.
pi_207729728
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:48 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik heb geen zin om met jou in discussie te gaan.
Dan doe je dat toch niet, moet jij weten.
pi_207729734
quote:
Hertenkampen moeten uit Nederland verdwijnen. Minister Adema zei in een debat in de Tweede Kamer dat hij zich kan voorstellen dat veel mensen dat jammer vinden, maar hij vindt dat het dierenwelzijn voor moet gaan.
Hypocriete zak , laten we ze met duizenden tegelijk afknallen:

pi_207729769
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 20:40 schreef qajariaq het volgende:
Wat leuk al die mensen die Bergen kunnen waarderen. Ik heb er naast op kamers gewoond, in het najaar wakker worden van bronstige herten was geweldig.
Alleen die pauwen soms.... PIE-OOOEEW!! PIE-OOOEEW!! PIE-OOOEEW!! PIE-OOOEEW!! Slaap dáár maar eens doorheen als díé in de bronstijd gingen. :{

Ik heb trouwens 1½ jaar óók vlak in de buurt gewoond aan het Smalle Pad... ik hoefde dus alleen maar rechtsaf de Stationsstraat in, 2 minuten lopen en DAAR ZIJN DE HERTJES AL! O+ O+ O+

Nu zijn er helaas weinig demonstraties waar ik nog aan meedoe (tja, de leeftijd he?) en al helemaal als ik erbij op de grond moet gaan liggen, maar voor "mijn" Hertenkamp (ook al woon ik nu in Alkmaar) ga ik zekers plat op het gras als de bulldozers of de vee-transportwagens komen!

* brokjespoes ziet opeens mogelijkheden voor een Fok!-Bergensehertenkampmeeting met foto's en de krant erbij enzo: :D. #BergenseHertjesMoetenBlijven #HertjesMijnHartjes #woeiiiii!

PS. ik heb nog ergens een foto van mezelf als peuter (jaaaaren voordat ik zelf in Bergen kwam te wonen) waar ik de Hertenkampse musjes aan het voeren ben. Ga later nog wel even zoeken!
pi_207730042
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?
Hebben de dieren het naar hun zin? Heb ooit een programma gezien over gedrag van dieren in gevangenschap (dierentuinen), waar een expert uitlegde dat het (voor bezoekers) leuke en schattige gedrag van sommige dieren in werkelijkheid gedragsstoornissen veroorzaakt door stress en slechte omstandigheden waren.
(herinner me niet meer welke dieren of welk gedrag het betrof)
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207730085
quote:
4s.gif Op donderdag 26 januari 2023 22:08 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Wat betreft dieren? Nee.
Oh, dingen beter denken te weten en cancellen is alleen woke als het over dieren gaat?

Jij hebt echt een hele aparte definitie van woke hè?
pi_207730152
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Toch blijft het een bizar idee. Wie verzint zoiets? De dieren hebben het naar hun zin. De kinderen en de ouders/grootouders vinden het fijn. Waarom ergens een probleem van maken terwijl het al sinds decennia voor beide partijen geweldig is?
Je blijft maar keer op keer zeggen dat de dieren het naar hun zin hebben, maar heb je daar enige onderbouwing voor? Of is dat vooral wat jij denkt?

En dat het al decennia zo is... Tja, is dat een argument? Het was ook decennia normaal om olifanten van hot naar her te slepen in krappe trailers, om ze in een tent kunstjes te laten doen. Dat hebben we gelukkig ook afgeschaft.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 00:24:51 ]
pi_207730261


[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 27-01-2023 00:54:47 ]
pi_207730291
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Je blijft maar keer op keer zeggen dat de dieren het naar hun zin hebben, maar heb je daar enige onderbouwing voor? Of is dat vooral wat jij denkt?

En dat het al decennia zo is... Tja, is dat een argument? Het was ook decennia normaal om olifanten van hot naar her te slepen in krappe trailers, om ze in een tent kunstjes te laten doen. Dat hebben we gelukkig ook afgeschaft.
Het verschil is, is dat we de herten niet aan het werk zetten. Dan vond ik het ook een ander verhaal.
pi_207730310
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:43 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Het verschil is, is dat we de herten niet aan het werk zetten. Dan vond ik het ook een ander verhaal.
Je mist het punt. Het gaat er om dat 'het is al decennia zo' geen reden is om ongewenste situaties tot het einde der tijden voort te laten bestaan.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 00:53:27 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207730350
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:22 schreef Sodemieters het volgende:

En dat het al decennia zo is... Tja, is dat een argument? Het was ook decennia normaal om olifanten van hot naar her te slepen in krappe trailers, om ze in een tent kunstjes te laten doen. Dat hebben we gelukkig ook afgeschaft.
Eerlijk gezegd had dat voor mij ook gewoon mogen blijven.


Los van dat het mij niet boeit... DIe dieren lopen nu in buitenlandse circussen.
Tot nooit .......
pi_207730360
En wat gaan ze doen met al die herten die nu in hertenkampen zitten? Afschieten? Loslaten?
  vrijdag 27 januari 2023 @ 00:56:00 #88
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207730367
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:54 schreef ootjekatootje het volgende:
En wat gaan ze doen met al die herten die nu in hertenkampen zitten? Afschieten? Loslaten?
Wachten totdat ze vanzelf dood gaan....
(Onder de kop staat nog een stukje tekst, daar staat het in )
Tot nooit .......
pi_207730373
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:36 schreef Za het volgende:

Lieve foto!
pi_207730377
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:56 schreef ootjekatootje het volgende:

Lieve foto!
:)
pi_207730379
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:56 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Wachten totdat ze vanzelf dood gaan....
Dat duurt wel ff.
pi_207730385
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:53 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd had dat voor mij ook gewoon mogen blijven.

Los van dat het mij niet boeit... DIe dieren lopen nu in buitenlandse circussen.
Tja, als dierenwelzijn je überhaupt niks interesseert, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 00:59:42 #93
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207730389
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:57 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Dat duurt wel ff.
En dan hopen dat het geen mennekes en vroukes zijn die natuurlijk gedrag gaan vertonen.
Dan duurt het nog langer.
Tot nooit .......
  vrijdag 27 januari 2023 @ 01:03:43 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207730407
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:58 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Tja, als dierenwelzijn je überhaupt niks interesseert, wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Het hele kopje dierenwelzijn vertalen naar twee zichtbare olifanten in het circus. Daar pas ik voor.

Ik hou me liever bezig met de miljoenen onzichtbare dieren die het echt slecht hebben
Tot nooit .......
pi_207730419
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 01:03 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Het hele kopje dierenwelzijn vertalen naar twee zichtbare olifanten in het circus. Daar pas ik voor.

Ik hou me liever bezig met de miljoenen dieren die het slecht hebben
Wat doe je daar dan zoal voor?
  vrijdag 27 januari 2023 @ 01:16:47 #96
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_207730465
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:25 schreef Lavenderr het volgende:

De dieren hebben het naar hun zin.
Echt waar? Hebben ze dat tegen je gezegd? :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  vrijdag 27 januari 2023 @ 01:21:24 #97
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207730480
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 01:05 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Wat doe je daar dan zoal voor?
Gewoon in het buutenland af en toe een circus of dolfijen bezoeken.

(het meeste vlees in mijn vriezer heeft overigens een prima leven gehad, zou er best mee ruilen)
https://www.herenboeren.nl/

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 27-01-2023 01:37:04 ]
Tot nooit .......
pi_207730515
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:22 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Waar kan je dat vinden, die beslissingen en motivering? Is misschien leuk leesvoer.
Site van de RVO en dan zoeken op positieflijst. In de pdf-bestanden vind je het advies en toetsingskader (per diersoort) terug.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 23:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Vind jij het een divers gezelschap? Het is toch heel eenzijdig om naar 1 partij te horen? Dat doe je toch niet met andere besluitvorming?
Het onderzoek is onder meer uitgevoerd door een commissie van de WUR.
pi_207730661
Die (dan voormalige) hertenkampen zijn natuurlijk schitterende locaties voor meer woningbouw. (ook wel 'inbreidinglocaties' genoemd)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_207730663
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
Precies, bij mijn vorige werk zat er een hertenkamp naast het kantoor, was altijd een oase van rust....en de herten hadden flink de ruimte....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_207730682
Dit is een probleem bij een oplossing zoeken. Dat doen ze op wel meer dossiers.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_207730994
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 00:15 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Oh, dingen beter denken te weten en cancellen is alleen woke als het over dieren gaat?
Nee.
quote:
Jij hebt echt een hele aparte definitie van woke hè?
Nee. Woke is per definitie apart.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207731364
Gelukkig mogen de varkensfabrieken, kippen op kleine oppervlaktes en kalfjes in kisten nog wel alles om het publiek te laten denken dat onze landbouwminister nu echt om dierenleed geeft. Observeerbaar hypocriet beleid.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 09:46:15 #104
3542 Gia
User under construction
pi_207731834
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
----------------------------

Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? :') Wtf!
Vrijlaten dan maar. Voer voor de wolven!
pi_207732032
Bijzonder om te zien weer hoe snel mensen hun mening paraat hebben zonder zich goed en wel te hebben geïnformeerd over het onderwerp. Ik zag ook al weer woorden als woke voorbijkomen en indirect massaimmigratie ivm ruimte creëeren voor woningbouw. Moslims zag ik ook al ivm Kamelen.

Rare lui. Je hebt echt een complex als je alles daar op gooit.
pi_207732051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:03 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Bijzonder om te zien weer hoe snel mensen hun mening paraat hebben zonder zich goed en wel te hebben geïnformeerd over het onderwerp.

Rare lui.
Net zo bijzonder als het willekeurig diertjes in bepaalde categorieën indelen om maar herten die nog flink wat vrije ruimte hebben maar te verbieden en tegelijkertijd de bioindustrie varkens, koeien en kippen lekker in kleine hokjes en onder erbarmelijke omstandigheden te blijven faciliteren.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 10:08:16 #107
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_207732052
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 08:56 schreef Basp1 het volgende:
Gelukkig mogen de varkensfabrieken, kippen op kleine oppervlaktes en kalfjes in kisten nog wel alles om het publiek te laten denken dat onze landbouwminister nu echt om dierenleed geeft. Observeerbaar hypocriet beleid.
Het is van belang om zichtbaar dierenleed te verbieden.
Tot nooit .......
pi_207732064
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:07 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Net zo bijzonder als het willekeurig diertjes in bepaalde categorieën indelen om maar herten die nog flink wat vrije ruimte hebben maar te verbieden en tegelijkertijd de bioindustrie varkens, koeien en kippen lekker in kleine hokjes en onder erbarmelijke omstandigheden te blijven faciliteren.
Wat een dooddoener.
pi_207732117
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:10 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Wat een dooddoener.
Waarom mogen we niet naar het algemene beleid kijken en dan tot de conclusie komen dat er veel erger dierenleed is wat 10 tallen miljoen meer dieren in nederland treft. Waardoor het verbieden van een hertenkamp procentueel totaal geen zoden aan de dijk zet om dierenleed te bestrijden.
pi_207732218
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom mogen we niet naar het algemene beleid kijken en dan tot de conclusie komen dat er veel erger dierenleed is wat 10 tallen miljoen meer dieren in nederland treft. Waardoor het verbieden van een hertenkamp procentueel totaal geen zoden aan de dijk zet om dierenleed te bestrijden.
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik zie graag dat de intensieve veeteelt per direct stopt, maar er is geen meerderheid voor en dat ligt aan een groot deel van de kiezers.
pi_207732260
quote:
4s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 07:47 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Nee.
[..]
Nee. Woke is per definitie apart.
Waar ligt de scheidslijn dan? Want kennelijk is het wel woke bij dieren, maar niet woke als Trump of Musk het doen mbt een ander onderwerp, zoals je eerder zei.
pi_207732275
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 01:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
Gewoon in het buutenland af en toe een circus of dolfijen bezoeken.

(het meeste vlees in mijn vriezer heeft overigens een prima leven gehad, zou er best mee ruilen)
https://www.herenboeren.nl/
De vraag was wat je doet voor 'de miljoenen dieren die het slecht hebben' en waar je naar eigen zeggen mee begaan bent.
pi_207732309
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:30 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
De vraag was wat je doet voor 'de miljoenen dieren die het slecht hebben' en waar je naar eigen zeggen mee begaan bent.
Boeiend.
pi_207732323
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Boeiend.
Dank je! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 10:35:20 ]
pi_207732348
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:24 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik zie graag dat de intensieve veeteelt per direct stopt, maar er is geen meerderheid voor en dat ligt aan een groot deel van de kiezers.
Is er dan wel een meerderheid voor het sluiten van hertenkampen heeft het publiek hier ergens een referendum gemist. :D
pi_207732590
Nu bezig zijn met dit soort nonzaken.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 11:13:35 #117
3542 Gia
User under construction
pi_207732702
En....dierentuinen? Gaan die ook op de schop? Of mogen daar wel herten worden gehouden?
En is het dan voor andere dieren niet ook beter dat ze meer leefruimte hebben? Een meer natuurlijke habitat?
pi_207732833
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:29 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Waar ligt de scheidslijn dan? Want kennelijk is het wel woke bij dieren, maar niet woke als Trump of Musk het doen mbt een ander onderwerp, zoals je eerder zei.
Willen deugen ten koste van letterlijk alles.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_207733067
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Is er dan wel een meerderheid voor het sluiten van hertenkampen heeft het publiek hier ergens een referendum gemist. :D
Wij kiezen de volksvertegenwoordiging die op hun beurt voorstellen voor beleid ed doen en daar over stemmen. Het volk is incompetent om keuzes te maken over te voeren beleid. Nou is een groot deel van de club die er zit ook niet bepaald competent, maar het volk nog minder.

Er zijn organisties en een commissie mee bezig geweest. Vervolgens wordt dat behandeld in de kamer en wordt daar over gestemd. Daarna wordt er ook nog in de eerste kamer over gestemd en aangezien we in de EU zitten dient één en ander ook aan europese regels te voldoen.

Dit is hoe onze democratie werkt. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar zo werkt het.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 12:10:48 #120
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_207733269
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Dit is hoe onze democratie werkt. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar zo werkt het.
Sterker nog, je kan zelf de politiek in gaan om het systeem te veranderen. Maar op FOK! schrijven is makkelijker.
pi_207733354
Het is herd
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_207733424
En het Dolfinarium of een dierentuin vol gestoord gedrag vinden we nog steeds geen punt.
Mooi, man. Taseren van varkens is ook nog geen punt, dierenvervoer boven de 30 graden ook niet. Biggen die uit vrachtwagens vallen omdat ze stiekem te klein zijn omdat ze nog niet vervoerd mogen worden, allemaal geen punt.
Hertenkampen zijn het grote kwaad van de mensheid tegen de dieren.
Go hard or go home
  vrijdag 27 januari 2023 @ 12:27:39 #123
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_207733465
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:23 schreef Noek het volgende:
En het Dolfinarium of een dierentuin vol gestoord gedrag vinden we nog steeds geen punt.
Mooi, man. Taseren van varkens is ook nog geen punt, dierenvervoer boven de 30 graden ook niet. Biggen die uit vrachtwagens vallen omdat ze stiekem te klein zijn omdat ze nog niet vervoerd mogen worden, allemaal geen punt.
Hertenkampen zijn het grote kwaad van de mensheid tegen de dieren.
Adema moet natuurlijk even de aandacht afleiden van zijn stikstofgeblunder.
pi_207733886
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 10:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom mogen we niet naar het algemene beleid kijken en dan tot de conclusie komen dat er veel erger dierenleed is wat 10 tallen miljoen meer dieren in nederland treft. Waardoor het verbieden van een hertenkamp procentueel totaal geen zoden aan de dijk zet om dierenleed te bestrijden.
Er is altijd wel iets te bedenken dat erger is, of waar óók wat aan gedaan moet worden, maar is dat een argument om kleinere problemen voort te laten bestaan? Het is alsof je zou zeggen dat de politie niks aan inbraken hoeft te doen voordat alle moorden zijn opgelost.
pi_207733914
Kunnen we dit jaar een babyboom verwachten?
pi_207733922
quote:
4s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 11:26 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Willen deugen ten koste van letterlijk alles.
Dat is hier het geval? Je trekt het je kennelijk nogal aan, als je een hertenkamp ziet als 'letterlijk alles'. Ik mag hopen dat jouw levensvreugde, waarvan je toch al weinig lijkt te hebben, niet afhankelijk is van herten achter een hek.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2023 13:08:29 ]
pi_207733931
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:03 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Er is altijd wel iets te bedenken dat erger is, of waar óók wat aan gedaan moet worden, maar is dat een argument om kleinere problemen voort te laten bestaan? Het is alsof je zou zeggen dat de politie niks aan inbraken hoeft te doen voordat alle moorden zijn opgelost.
Als de politici het argument dierenleed gebruiken zou men het grootste dierenleed moeten aanpakken en niet dat laaghangend fruit wat betrekking heeft op een verwaarloosbaar percentage dieren waarvan het meeste publiek het niet eens dierenleed vindt. Dan maak je beleid tegen dierenleed en kun je daarna je druk maken over de hertenkampen. Maar goed van pareto analyse heeft blijkbaar geen enkele politicus ooit gehoord.
pi_207733944
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als de politici het argument dierenleed gebruiken zou men het grootste dierenleed moeten aanpakken en niet dat laaghangend fruit wat betrekking heeft op een verwaarloosbaar percentage dieren waarvan het meeste publiek het niet eens dierenleed vindt. Dan maak je beleid tegen dierenleed en kun je daarna je druk maken over de hertenkampen. Maar goed van pareto analyse heeft blijkbaar geen enkele politicus ooit gehoord.
Het is dan ook een complot :7

Nu ze dit doen schreeuwt iedereen moord en brand dat ze dan maar de bio industrie aan moeten pakken. En laat dat nou net het einddoel zijn :7

Briljant eigenlijk in z'n simpelheid
pi_207733971
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
Bij mijn ouders in het dorp heb je ook een behoorlijk groot opgezet hertenkamp. Het enige wat ze doen is met de hele groep een beetje chillen in het gras en als het regent liggen ze onder de overkapping.
Pure dierenmishandeling inderdaad :')
  vrijdag 27 januari 2023 @ 13:16:33 #130
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_207734002
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 12:23 schreef Noek het volgende:
En het Dolfinarium of een dierentuin vol gestoord gedrag vinden we nog steeds geen punt.
Mooi, man. Taseren van varkens is ook nog geen punt, dierenvervoer boven de 30 graden ook niet. Biggen die uit vrachtwagens vallen omdat ze stiekem te klein zijn omdat ze nog niet vervoerd mogen worden, allemaal geen punt.
Hertenkampen zijn het grote kwaad van de mensheid tegen de dieren.
Echt verschrikkelijk dit inderdaad. Ik walg van van figuren als die Adema. :r
pi_207734026
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als de politici het argument dierenleed gebruiken zou men het grootste dierenleed moeten aanpakken en niet dat laaghangend fruit wat betrekking heeft op een verwaarloosbaar percentage dieren waarvan het meeste publiek het niet eens dierenleed vindt. Dan maak je beleid tegen dierenleed en kun je daarna je druk maken over de hertenkampen. Maar goed van pareto analyse heeft blijkbaar geen enkele politicus ooit gehoord.
Dat is toch precies wat hier gebeurd is? Er is eerst bovenliggend, algemeen beleid gemaakt en de concrete uitwerking daarvan leidt nu o.a. tot gevolgen voor hertenkampen.
pi_207734027
Ik snap dit verbod niet zo goed. Vooral omdat vele hertenkampen echt groot zijn en de dieren zich terug kunnen trekken en redelijk natuurlijk gedrag kunnen vertonen.
Waar ik ben opgegroeid was een prachtig hertenkamp, met bos stuk, weide stuk en alles erop en eraan. Als de dieren wilde konden ze zelfs geheel uit zicht verdwijnen.

Was het niet beter gewoon minimum eisen te stellen aan het houden van?
En dat zou ook een betere opmaat zijn naar het verbeteren van het leven van consumptie dieren. Maar dit specifieke diersoort gerichte zal wel zo zijn om dat te voorkomen.

Zo roepen we graag koeien in de wei, maar die open vlaktes met niks zijn best vaak helemaal niet zo'n meerwaarde voor het dier. Veroorzaken soms juist leed ipv verbetering.
Weide verrijking, schaduwplek, soort van schuilmogelijkheid en dat soort zaken zouden veel kunnen verbeteren.

Maar door het nu bij herten te verbieden hoeven we het niet over inhoud te hebben. Over hoe voorzien we in de behoefte van een dier.

[ Bericht 42% gewijzigd door Cause-mayhem2 op 27-01-2023 13:24:48 ]
  vrijdag 27 januari 2023 @ 13:20:08 #133
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_207734037
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 04:52 schreef Resistor het volgende:
Die (dan voormalige) hertenkampen zijn natuurlijk schitterende locaties voor meer woningbouw. (ook wel 'inbreidinglocaties' genoemd)
Al die kostbare m2'ers kunnen ook bebouwd worden inderdaad. Herten het land uit, statushouders erin :')
pi_207734041
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:18 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is toch precies wat hier gebeurd is? Er is eerst bovenliggend, algemeen beleid gemaakt en de concrete uitwerking daarvan leidt nu o.a. tot gevolgen voor hertenkampen.
Die concrete uitwerking rol je eerst uit waar het leed het grootst is maar dat is blijkbaar niet de logica van onze bestuurders. :')
pi_207734060
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die concrete uitwerking rol je eerst uit waar het leed het grootst is maar dat is blijkbaar niet de logica van onze bestuurders. :')
Ik krijg niet het idee dat je echt op de hoogte bent van het beleid dat hier achter zit en hoe dat wordt uitgerold? Je doet nu net of de hertenkampen als eerste op de korrel genomen worden.
pi_207734123
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:23 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik krijg niet het idee dat je echt op de hoogte bent van het beleid dat hier achter zit en hoe dat wordt uitgerold? Je doet nu net of de hertenkampen als eerste op de korrel genomen worden.
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan. 8)7
pi_207734157
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan. 8)7
Sterker nog, herten die voor vlees Worden gehouden mogen nog wel. Op veel minder ruimte dan het gemiddelde herten kamp.
  vrijdag 27 januari 2023 @ 13:41:29 #138
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_207734183
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan. 8)7
zo is het! Compleet bezopen dit land en hun beleidsmakers :r

Het eeuwige hert De spil van het kwaad :X
pi_207734201
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Als herten op de productiedierenlijst hadden gestaan dan was er opeens geen probleem met het vermeende dierenleed. Belachelijke theoretische regelgeving waarbij een papieren werkelijkheid opeens realiteit wordt en herten dus dierenleed ondervinden terwijl de miljoenen bioindustrie dieren zogenaamd niet lijden omdat ze op een ander lijstje staan. 8)7
Ik begrijp dat je nu de discussie wilt aangaan over een heel ander punt? Want dit heeft nog maar weinig te maken met waar we het zojuist over hadden. Is het niet handiger om dat eerst even af te ronden?
pi_207734382
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2023 13:08 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Dat is hier het geval? Je trekt het je kennelijk nogal aan, als je een hertenkamp ziet als 'letterlijk alles'. Ik mag hopen dat jouw levensvreugde, waarvan je toch al weinig lijkt te hebben, niet afhankelijk is van herten achter een hek.
:') _O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_211343091
Straks geen herten meer in parken: of toch wel?

"Als je straks in die parken wel alpaca's of waterbuffels mag houden, maar geen damherten, zegt de rechter: ‘Overheid, leg mij de consistentie van beleid eens uit".

‘Wacht rustig af of hertenkamp echt weg moet’
Gemeenten doen er verstandig aan rustig af te wachten of de hertenkampen in Nederland echt moeten verdwijnen. Met de komst van een nieuw kabinet kan er een andere wind opsteken. Ook is nog maar de vraag of het besluit van demissionair landbouwminister Adema overeind blijft als een rechter ernaar kijkt.

Wilma de Cort 18-11-23, 08:30

Vanaf 1 juli 2024 gaat een lijst gelden met dieren die we als huis- of hobbydier mogen houden. Het damhert en Midden-Europees edelhert staan daar niet op. Dit betekent het einde van de 250 hertenkampen in Nederland. Er mag straks niet meer met de herten worden gefokt. De dieren die nu in de kampen of kinderboerderijen leven, mogen daar wel blijven tot ze doodgaan. Dit kan vijftien tot twintig jaar duren.

‘Overheid, leg consistentie uit’
Van Holland stelt dat er bij VVD, BBB, PVV en SGP veel weerstand is tegen het besluit. Maar volgens het ministerie van Landbouw komt de lijst niet opnieuw in de Eerste of Tweede kamer. Wel zou een nieuwe minister van landbouw invoering kunnen uitstellen als hij andere bezwaren ziet.



Dierenarts Peter Klaver: ,,Ze zijn al heel lang bezig met die lijst. Er kan zo weer iets sneuvelen bij de rechter. Als je straks in die parken wel alpaca’s of waterbuffels mag houden, maar geen damherten, zegt de rechter: ‘Overheid, leg mij de consistentie van beleid eens uit’.”

Arnhem heeft de bokken uit het hertenkamp Sonsbeekpark intussen apart gezet om verdere groei van de kudde te voorkomen. In het Goffertpark in Nijmegen hebben ze jaren terug uit zichzelf besloten om te stoppen met het fokken van de herten. Minister Adema voelt ook ‘ongemak’ bij het onderwerp, aldus zijn woordvoerder. ,,Hij begrijpt dat mensen hier vraagtekens bij zetten.”

https://www.ad.nl/arnhem/(...)t-weg-moet~a67e414e/

[ Bericht 2% gewijzigd door Za op 19-11-2023 03:16:00 ]
  zondag 19 november 2023 @ 03:09:56 #142
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_211343104
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 02:53 schreef Za het volgende:
Er mag straks niet meer met de herten worden gefokt. De dieren die nu in de kampen of kinderboerderijen leven, mogen daar wel blijven tot ze doodgaan. Dit kan vijftien tot twintig jaar duren.
Moeten we ook zo lang wachten tot deze debiele symboolwetgeving afgeschoten wordt?
  zondag 19 november 2023 @ 05:47:59 #143
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_211343181
Begrijp ik het nou goed dat die herten niet gehouden mogen worden specifiek als 'hobbydieren'!? Dan laat je ze toch slachten na een paar jaar, zou ik zeggen. Gedurende hun leven houd je ze dan in een hertenkamp waar mensen naar ze mogen komen kijken, maar dat is dan bijzaak. Ze worden (zogenaamd) gehouden voor het vlees.

Bij de weg, wat is eigenlijk het fundamentele verschil tussen een hertenkamp en een dierentuin? Kan iemand mij dat uitleggen!? Volgens mij gaat in beide gevallen om het gevangen houden van dieren om naar die dieren te kunnen kijken.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_211344567
Ik ben ooit nog geboren op een straat die hertenkamp heet benieuwd of ze dat dan ook gaan wijzigen :D
No bitch to me
pi_211345496
Jammer. Toch wel beetje jeugdsentiment zo'n hertenkamp.
  zondag 19 november 2023 @ 10:18:27 #146
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_211345789
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 09:42 schreef Halcon het volgende:
Jammer. Toch wel beetje jeugdsentiment zo'n hertenkamp.
Zoveel verandert er toch niet, de herten worden langzaam aan vervangen door alpaca's?

  zondag 19 november 2023 @ 10:20:38 #147
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_211345810
Mooi :) nu woonwagenkampen nog.
  zondag 19 november 2023 @ 10:20:40 #148
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211345813
Ik ben blij dat er tijdens deze tijden van wereld-in-de-brand-staan er nog tijd is voor belangrijke dingen in de Nederlandse politiek :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 19 november 2023 @ 10:23:01 #149
206731 Mortaxx
Doomer
pi_211345834
Je zou je hier maar druk om maken
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 19 november 2023 @ 10:58:18 #150
338319 ZarB
Piña colada
pi_211346099
Laat ze eens beginnen met al die exotische dieren in dierentuinen. En de vleesindustrie. Daarna komen de hertjes.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_211346175
Vervangen door leeuwen *O*
Of hyena's _O_
pi_211346187
Of we maken er wolvenparken van *O*

Af en toe voeren met oude seniele bejaarde Fok!kers O-)
Ik noem geen namen :7
  zondag 19 november 2023 @ 11:15:22 #153
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_211346265
Als het maar geen tijgers zijn, als ik ergens een hekel aan heb is het tijgers... mmmmmmm hoe zou dat nou komen? O-).
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 19 november 2023 @ 11:22:38 #154
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211346339
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 11:05 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Vervangen door leeuwen *O*
Of hyena's _O_
Of gewoon geen dieren. Dieren zijn geen objecten.

Al zie ik stiekem wel wat in het idee van je volgende post O-)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_211347024
En deze minister steekt vanavond bij het eten argeloos z'n vork in een karbonade of kipfilet?
pi_211347058
Gewoon kampers stallen *O*

Bordjes met 'Niet voeren' kunnen blijven hangen.
pi_211349077
quote:
1s.gif Op donderdag 26 januari 2023 21:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
brood eten (uit de hand van een mens) ... zou dat het natuurlijke gedrag van een hert zijn?
Achter een beeldscherm zittend Excel sheets vullen, zou dat het natuurlijke gedrag van de mens zijn?
pi_211349150
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 10:20 schreef RamboDirk het volgende:
Mooi :) nu woonwagenkampen nog.
_O-
pi_211350281
Nog een kort artikel over deze kwestie:


Hertenkampen moeten verdwijnen, maar dat gaat niet zonder slag of stoot: ‘Eerst moest Zwarte Piet eruit en nu zijn de hertjes aan de beurt’
Het hertenkamp moet verdwijnen. Dat ligt gevoelig. Arnhem heeft de volwassen bokken alvast apart gezet zodat er geen nieuwe herten meer komen. Andere gemeenten wachten af: gaat het echt door?

Zie ze staan, de mannen. Weggehaald bij de vrouwen. Op een smalle strook, pal naast een treinspoor, stapt de bok met het grootste gewei als een koning door het gras. Aan de ene kant lopen treinen binnen bij het station Arnhem Presikhaaf. Aan de andere kant passeert een vrijwel constante stoet studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Is het uit gewoonte dat de herenkudde richting het hek komt als ze daar bekeken wordt? Op hun oude, vertrouwde stek betekende een mens aan de spijlen vaak eten, soms werd het met zakken vol over het hek geschud.

Geofferd op het altaar
De acht bokken op de boomloze strook in Arnhem-Zuid stonden tot voor kort in het veel grotere hertenkamp in het Arnhemse Park Sonsbeek. Met hun mindere plek zijn ze eigenlijk geofferd op het altaar van dierenwelzijn. Demissionair landbouwminister Piet Adema (Christenunie) wil dat de 250 hertenkampen in Nederland, door uitsterving, verdwijnen.

Herten, meent hij na ‘onafhankelijk wetenschappelijk advies’, zijn beter op hun plek in de vrije natuur. Daarom staan het damhert en het Midden-Europees edelhert niet op de zogenoemde positieflijst van dieren die we mogen houden als huis- of hobbydier. Die lijst geldt op zijn vroegst vanaf 1 juli 2024.

Op borden in het Park Sonsbeek deelt de gemeente Arnhem mee dat de geslachtsrijpe bokken zijn weggehaald. Zo komen er geen nieuwe herten bij. ‘Op deze manier kunnen we het hertenkamp voor u openhouden’, staat op het bord.

Daar had eigenlijk het woord ‘voorlopig’ tussen moeten staan. Als er geen hindes meer worden gedekt, zal het allerlaatste hert over pakweg vijftien jaar het licht uitdoen in het hertenkamp dat sinds 1905 bestaat. Of al eerder, want een diervriendelijke overheid gaat niet wachten tot het allerlaatste kuddedier in zijn eentje sterft.

Nostalgie
Hertenkampen hebben iets gemeen met Zwarte Piet: er kleeft veel nostalgie aan. Hele generaties hebben in hun familiealbum jeugdfoto’s van hertjes voeren op zondag. ,,Eerst moest Zwarte Piet eruit en nu zijn de hertjes aan de beurt”, zei een particulier hertenhouder in deze krant.


Hoe gevoelig het ligt, weet ook Joke van Onna, voorzitter van de Stichting Vrienden Kronenburgerpark in Nijmegen. ,,De hertenkampen zijn er al zolang. Het brengt plezier en geluk als je de herten ziet rennen in de zon en dat beeld wil niemand graag verstoren.” Toch is ze vóór de nieuwe maatregel. Sterker nog: in het Kronenburgerpark zijn ze op eigen initiatief al jaren geleden gestopt met het fokken van herten omdat ze geloofden dat dit beter voor de dieren is. (zie kader).

Sluit dit park af voor publiek, dan kan het hek van het hertenkamp open

In Park Sonsbeek zijn echter weinig voorbijgangers te vinden die er net zo over denken. ,,Ik kijk altijd even naar de herten en ze hebben het hier prima”, zegt een hondenbezitster. ,,Er is genoeg ruimte om te vluchten, goed eten en als ze iets mankeren, komt er een dierenarts. Maar ik vermoed dat de boswachter zijn vriezer al aan het uitruimen is.”

Een andere hondenbezitster heeft vooral te doen met de hindes. ,,Jullie willen seks, hè”, roept ze. Een man die met een zak appels komt aanzetten, heeft een originele oplossing. ,,Sluit dit park af voor publiek, dan kan het hek van het hertenkamp open.”

Bezwaren
,,Niks doen, is het beste”, vindt Jan Willem van Holland van de website Hertenkampen.nl, die het publieke verzet steunt. Hij beheert een hertenkamp in het Julianapark in Utrecht ,,Er geldt nu nog geen nieuw beleid en er komen verkiezingen aan. BBB, PVV, VVD en SGP zijn tegen. Het is dus de vraag of er straks nog een meerderheid voor opheffing van de hertenkampen is.”

Hij vindt het kwalijk dat wetenschappers die de minister adviseerden, zijn uitgegaan van herten in het wild. ,,Ze moeten onderzoek doen in de hertenkampen. Allerlei bezwaren zijn daar niet van toepassing.”

Zo'n bezwaar is: herten kunnen lichamelijk letsel veroorzaken. Van Holland: ,,Ik heb heel internet afgezocht en drie letselgevallen gevonden. Twee keer probeerde iemand sparrende bokken in bronstijd uit elkaar te halen en in het derde geval een bok en hinde die driftig met elkaar bezig waren. Dat moet je natuurlijk ook niet doen.”

Waarom mogen we wel varkens op elkaar stapelen in schuren?

Sommige gemeentes overwegen nu om over te stappen op alpaca’s. ,,Alpaca’s hebben stevige ondertanden en kunnen een flinke zwieper met hun nek of trap met hun poten geven. Uit onderzoek blijkt dat herten in gevangenschap ouder worden dan in het wild. Weet je dat er jaarlijks 8000 tot 10.000 worden doodgereden op wegen rond onze bossen?”

Ook dierenarts Peter Klaver uit Dodewaard, die veel hertenkampen bezoekt, wuift de wetenschappelijke argumenten weg. ,,Zelden komen er mensen zonder begeleiding in een hertenkamp en de verzorgers weten heel goed wanneer ze beter een bezem of kruiwagen kunnen meenemen om ‘boe’ te roepen.” Damherten kunnen aviaire tbc (vogel-tbc) op mensen overdragen. Maar Klaver heeft dat in Nederland nooit meegemaakt. ,,Dat gebeurt alleen in Verweggistan.”

Klaver komt in zo’n vijftig hertenkampen, waarvan de helft eigendom van particulieren die ook in actie moeten komen. Hij werkte eerder als dierenarts in Artis en kan ‘als een van de weinige dierenartsen een dier op afstand verdoven’. ,,Ze zijn al zo lang bezig met die positieflijst”, zegt hij. ,,Ik werd er dertig jaar geleden al over gebeld. Er kan zo iets sneuvelen bij de rechter. Want als je nou straks in die parken wel waterbuffels en alpaca’s mag houden, maar geen damherten, dan zegt de rechter: ‘Overheid, leg mij de consistentie van beleid eens uit’. Waarom mogen we wel varkens op elkaar stapelen in schuren?”

Ook Klaver rekent erop dat een nieuw kabinet terugkomt op het besluit, ‘als links het niet voor het zeggen krijgt’.

Volgens een woordvoerder van het ministerie van Landbouw hoeft de positieflijst ‘niet opnieuw te worden goedgekeurd door het nieuwe kabinet of de Tweede en Eerste Kamer’. De lijst, die nog wel moet worden gemeld bij de Europese Commissie, is een zaak voor de minister, zegt ze. ,,Ook voor een nieuwe minister, blijft de positieflijst een gegeven.” Wel zou een nieuwe minister, rekening houdend met bepaalde belangen, kunnen kiezen voor een later moment van invoering, aldus de woordvoerder. ,,We gaan daar niet van uit.”

Over het wetenschappelijk advies zegt ze: ,,De wetenschappers zijn uitgegaan van de eigenschappen en behoeften van het dier en niet van de mogelijkheden om hiermee om te gaan in de houderij.”

Vluchtdieren
,,Herten zijn vluchtdieren. Als er met vuurwerk wordt gegooid, kunnen ze zich doodlopen tegen het hek. Dat is al meerdere keren gebeurd”, zegt fractieleider Leo de Groot van de Partij voor de Dieren in Arnhem. Natuurlijk, dieren die in gevangenschap worden geboren, raken aan die situatie gewend, stelt hij. Mensen wennen ook aan onplezierige omstandigheden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich daar goed bij voelen.”

Susan Hartman van Animal Rights: ,,Dieren zijn altijd beter af in het wild dan in een dierentuin of ander park waar ze voor entertainment worden gehouden. Ze hebben daar niet de vrijheid om te gaan waar ze willen, te eten wat ze willen, of ervoor te kiezen dat ze niet worden geaaid. Het kan best zo zijn dat een dier ouder wordt in gevangenschap, maar een fijn leven in vrijheid houdt meer in dan langer bestáán.”

Gecastreerd
Dat het onderwerp veel losmaakt, merkten ze bij de gemeente Renkum. Toen ze daar per abuis aan de krant meldden dat een bok in een hertenkamp in Oosterbeek alvast was gecastreerd, ging het los op sociale media. Gecastreerd?! Foute boel! De testosteronproductie gaat bij castratie door en het hert krijgt een pijnlijk pruikgewei waaraan het zelfs kan doodgaan.

Sterilisatie is een goed alternatief. Vlug liet de gemeente weten dat er intern sprake was geweest van miscommunicatie en er nog helemaal niet is ingegrepen. ,,Alles zit er nog gewoon aan”, zegt gemeentewoordvoerder Erik van Huizen over de bok. Renkum zal, als het zover komt, de wet uitvoeren, stelt hij, maar voorlopig wacht de gemeente af ‘of de maatregel misschien controversieel wordt verklaard’. ,,Veel mensen hebben dierbare herinneringen aan het hertenkamp en geven die graag door aan de volgende generatie.”

Ik denk dat de meeste hertenbok­ken eindigen aan een haakje

Peter Klaver, Dierenarts
Egoïstische romantiek, vindt Leo de Groot van de PvdD in Arnhem. ,,Zo lief gaat het er allemaal niet aan toe in een hertenkamp. Elk jaar moeten dieren naar de slacht omdat er anders te veel herten komen.” Dat klopt, zegt dierenarts Klaver. Vooral bokken zijn het haasje. ,,Als er veel bokjes worden geboren, moet je wel iets, anders is het over een tijd natuurlijk feest.”

Overtollige dieren gaan naar de handel en meestal zijn dit de bokken, want ook bij andere dierenweides zitten ze niet op hun voortplantingsdrift te wachten. Waar de handel met de dieren blijft? Klaver: ,,Ik denk dat de meesten eindigen aan een haakje.”

Besluit terugdraaien
Sommige gemeenten hebben de minister gevraagd zijn besluit terug te draaien, zoals in Wijchen en Druten. Ook het college van het Land van Cuijk stuurde een protestbrief. Maar het ligt verdeeld. Dierenarts Klaver merkt in de praktijk niet dat er al veel gemeenten in actie komen.

Fijne herinneringen
Dierenkenner Hans Dorrestijn uit Ede vindt de maatregel overdreven. ,,De herten in de hertenkampen ‘geven niet het idee dat ze daar heel ongelukkig zijn’. ,,Al sinds de middeleeuwen gaat het goed, dus waarom moet dit nu opeens? Laten we er alsjeblieft een beetje lichtheid in houden.” Zelf heeft hij ‘aardige herinneringen’ aan bezoekjes aan een hertenkamp in Laren, waar familie woonde. ,,Ik zal niet de enige met fijne herinneringen zijn. Voor veel kinderen is dit het eerste contact met een dier. Hun ogen wennen zo aan het kijken naar dieren. Als ze van een hert in een hertenkamp houden, gaan ze vanzelf ook om andere herten geven. Je moet ooit een eekhoorntje hebben gezien om er naar terug te verlangen. ”

Diverse zorginstellingen hebben eigen hertenkampjes en dat zijn lichtpuntjes voor veel mensen, vindt Dorrestijn. ,,Een doodongelukkig kind kan door een hertenkamp toch een goeie dag door hebben en oude mensen die niks meer kunnen, lukt het misschien nog net om met hun rollator tot het hek te komen.”

Terug naar de gewezen bokken in Arnhem. Geruchten dat de mannen elkaar de wei uit zouden knokken, kloppen volgens de beheerder van het natuurcentrum niet. ,,Hooguit stoeien ze wat.” Tot februari kunnen ze op hun tijdelijke stek blijven, waar 35.000 euro in is gestoken voor schuilplekken en een hek, want de hoogspringers moeten niet op het spoor belanden.

De verantwoordelijk wethouder (PvdD) in Arnhem heeft gezegd dat hij er alle vertrouwen in heeft straks een goede, nieuwe plek voor de bokken te vinden. ,,Ik wens hem veel succes”, zegt Joke van Onna van de dierenweide in het Nijmeegse Kronenburgerpark. De bokken waren al niet geliefd. En met de nieuwe maatregel al helemaal niet.

https://www.gelderlander.(...)n-de-beurt~a01ec7c5/

Waarom komen mensen voor wie dit nostalgie cq schoonheid is, niet in opstand hiertegen?

Waarom vechten om de schmink van een fictief feestpersonage, maar niet om het opdoeken van de hertenkampen, die zovelen in hun hart dragen?
pi_211350481
politiek gehobby
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_211350581
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 18:34 schreef Alarmonoff het volgende:

politiek gehobby
Nou je zegt het, maar wanneer Wilders zich hiervoor zou hard maken, claimen dat de hertenkampen Nederlands erfgoed zijn, dat laten we ons niet afnemen etc, zou hij ermee scoren.
pi_211350894
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 18:42 schreef Za het volgende:

[..]
Nou je zegt het, maar wanneer Wilders zich hiervoor zou hard maken, claimen dat de hertenkampen Nederlands erfgoed zijn, dat laten we ons niet afnemen etc, zou hij ermee scoren.
De columnschrijver die het aan zwarte piet koppelt _O-
Ach het is hun job, ze moeten ook wat schrijven om brood op de plank te brengen.
Ze horen in het wild vrij te leven maar dan krijg je weer berichten over goedkeuring voor jacht en boze natuurbeschermers.

Wilders zal er ws niet over beginnen, maar hij maakt zich wel hard voor erfgoed en 'de Nederlandert' denk ik, daarom scoort hij.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_211353880
Ik denk dat er ineens heel veel reerug, hertenbiefstuk en zuks met kerst gegeten gaan worden.
Bij ons niet!
Wij eten vegan pompoen rollade!
pi_211358065
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2023 19:12 schreef Alarmonoff het volgende:

De columnschrijver die het aan zwarte piet koppelt _O-
Ach het is hun job, ze moeten ook wat schrijven om brood op de plank te brengen.
Het was een een particulier hertenhouder die daarmee kwam.

quote:
Wilders zal er ws niet over beginnen, maar hij maakt zich wel hard voor erfgoed en 'de Nederlandert' denk ik, daarom scoort hij.
Gemiste kans, voor bijna alle Nederlanders zijn hertenkampen jeugdsentiment.

Nog steeds begrijp ik niet dat er vanuit de bevolking geen verweer is hiertegen.
pi_211358436
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 18:18 schreef Za het volgende:
Dierenkenner Hans Dorrestijn uit Ede vindt de maatregel overdreven
:D laat die (leuke) vent gewoon weer aktievoeren voor een algemeen Verbod op Honden :D

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_211358630
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:21 schreef RM-rf het volgende:

[..]
:D laat die (leuke) vent gewoon weer aktievoeren voor een algemeen Verbod op Honden :D

[ afbeelding ]
OK, maar dat terzijde.

Wat vind jij van het voornemen de hertenkampen te sluiten RM-rf?
Kwam je er vroeger als kind, of misschien onlangs met je kinderen?
pi_211358664
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 15:41 schreef Za het volgende:

[..]
OK, maar dat terzijde.

Wat vind jij van het voornemen de hertenkampen te sluiten RM-rf?
Kwam je er vroeger als kind, of misschien onlangs met je kinderen?
Wat maakt het verder uit wat ik ervan zou moeten vinden ....?
mijn mening doet er toch niet toe?

Of vind je het belangrijk dat iedereen zijn mening geeft en dan we urenlang gaan praten over wat we allemaal ergens van vinden, als was het een continue Kringverjaardag waar we van Tante Toos of Ome Cor te horen krijgen "wat zij ergens van vinden"?

Ik vind dat voor dit soort dingen er gewoon specialisten bestaan en dat die er wel over kunnen oordelen en de politiek moet dan gewoon uitvoeren wat specialisten als advies geven...
Is dat hier niet gedaan?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_211358797
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:45 schreef RM-rf het volgende:

Ik vind dat voor dit soort dingen er gewoon specialisten bestaan en dat die er wel over kunnen oordelen en de politiek moet dan gewoon uitvoeren wat specialisten als advies geven...
Is dat hier niet gedaan?
Specialisten ha ha laat ons niet lachen het zijn in mijn optiek niet meer dan wat doorgeschoten dieren lobbies geweest waarbij de echt grootschalige dierenmishandeling waarbij dieren opgehokt in kleine ruimtes buiten schot blijven met hun bioindustrie. :')
pi_211358859
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 15:45 schreef RM-rf het volgende:

mijn mening doet er toch niet toe?
Nee, inderdaad.

quote:
Of vind je het belangrijk dat iedereen zijn mening geeft en dan we urenlang gaan praten over wat we allemaal ergens van vinden
Je bedoelt als een soort forum met threads over bepaalde onderwerpen oid? Nee dat zou waanzin zijn.
pi_211358888
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 16:04 schreef Basp1 het volgende:

Specialisten ha ha laat ons niet lachen het zijn in mijn optiek niet meer dan wat doorgeschoten dieren lobbies geweest waarbij de echt grootschalige dierenmishandeling waarbij dieren opgehokt in kleine ruimtes buiten schot blijven met hun bioindustrie. :')
Heb je deze gezien:


Betreft vnl vissen in de zee bij Noorwegen.
pi_211359882
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2023 16:15 schreef Za het volgende:

[..]
Heb je deze gezien:


Betreft vnl vissen in de zee bij Noorwegen.
Anderhalf uur en nog niet eens on topic. Wat denk je zelf?

Ik heb over die hertenkampen niet echt een mening. Het is natuurlijk wel weer zo dat die beesten zich willen verstoppen in bossen of anders de ruimte willen hebben om te vluchten. Beide lukt niet zo erg in een parkje van een halve hectare.

Ja, een varken, kip, koei en kweekzalm zou ook wel meer ruimte mogen hebben. Maar dat valt onder de categorie "hullie". Dat iets anders ook niet klopt is geen reden om iets niet te doen natuurlijk.

Die hertenkampen zijn vaak toch al een verzameling van diverse meest boerderij dieren. Ik verwacht niet dat je de hertachtigen daar erg gaat missen. Eenden, kippen en emoe's willen veel beter uit de hand eten. Varkens misschien ook wel en die zijn veel leuker te observeren dan Bambi.
pi_211378569
Laat bambi's met rust!!! Kutchristenhont
pi_211380612
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 18:05 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb over die hertenkampen niet echt een mening. Het is natuurlijk wel weer zo dat die beesten zich willen verstoppen in bossen of anders de ruimte willen hebben om te vluchten. Beide lukt niet zo erg in een parkje van een halve hectare.
Denk dat, dat wel meevalt. Gaat om veelal gedomesticeerde groepen/populaties. En de meeste hertenkampen hebben echt wel schuilmogelijkheden.

Maar verbieden is natuurlijk weer onzin, ga gewoon eisen aan het houden van herten stellen.. en ga die is handhaven (kuch WIlders zijn dierenpolitie kuch)
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_211380834
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:23 schreef MatthijsDJ het volgende:

Denk dat, dat wel meevalt. Gaat om veelal gedomesticeerde groepen/populaties. En de meeste hertenkampen hebben echt wel schuilmogelijkheden.

Maar verbieden is natuurlijk weer onzin, ga gewoon eisen aan het houden van herten stellen.. en ga die is handhaven (kuch WIlders zijn dierenpolitie kuch)
Nou eisen stellen inderdaad. Ik lees hierboven allemaal argumenten hoe ge-wel-dig hun hertenkamp is, maar het hertenkamp dicht bij mij in de buurt is eigenlijk gewoon een stukje (met de nadruk op -je) gras (nul bomen en struiken) met een klein overkappinkje gelegen tegen een fabrieksterrein aan. En daar dan hoog herashekwerk omheen. Echt een zielig gezicht.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_211380850
Ach, de Bergense hertjes... herinneringen, herinneringen, herinneringen... en die kutpauwen, die kilometers ver te horen waren met hun "pieeoeew! pieeoeew!", maar het hoorde er wél bij.

En vooral 's winters, met z'n allen op de "slotgracht" schaatsen... vreselijk kut-ijs vol bobbels en je moest op hoge snelheid onder de bruggetjes door, anders lag je in het water. Nee, geen risico, hooguit tot je knieën nat, ff snel naar huis voor een droge broek en iemand anders snel ff langs Hoebe voor een bak patat die bij aankomst al half koud was (het wás tenslotte winter) en maar weer schaatsen! (En hobbelen.) (En verdomme, alwéér nat hahahaha.)

Of als je je verveelde, eerst ff langs Baltus voor een half ongesneden wit (f 0,00, soms 0,10 of 0,15) en dan hertjes voeren! (Ik heb zelfs nog foto's van toen ik een jaar of 4 was met al die hertentongetjes door de sleuven van het hek...

In ieder geval hebben we de foto's nog! ;)
pi_211380895
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:40 schreef brokjespoes het volgende:
Of als je je verveelde, eerst ff langs Baltus voor een half ongesneden wit (f 0,00, soms 0,10 of 0,15) en dan hertjes voeren! (Ik heb zelfs nog foto's van toen ik een jaar of 4 was met al die hertentongetjes door de sleuven van het hek...
Tegenwoordig ga je voor een halfje versneden wit langs Mo, voor 25 soms 30 euro, en dat aan de hertjes voeren.
Al die hertenneusjes door de sleuven van het hek _O_
  woensdag 22 november 2023 @ 15:32:09 #177
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_211381955
Jammer, ik dacht dat dit over jonge studentes zou gaan.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 22 november 2023 @ 15:36:03 #178
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_211381982
Waar moet ik dan jagen?
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_211382056
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2023 18:18 schreef Za het volgende:

Waarom komen mensen voor wie dit nostalgie cq schoonheid is, niet in opstand hiertegen?

Waarom vechten om de schmink van een fictief feestpersonage, maar niet om het opdoeken van de hertenkampen, die zovelen in hun hart dragen?
Omdat het zinloos is om je tegen het gedram van deugmensen en wokies te verzetten. Ze gaan door tot ze hun zin krijgen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_211382068
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:40 schreef brokjespoes het volgende:
Ach, de Bergense hertjes... herinneringen, herinneringen, herinneringen... en die kutpauwen, die kilometers ver te horen waren met hun "pieeoeew! pieeoeew!", maar het hoorde er wél bij.

En vooral 's winters, met z'n allen op de "slotgracht" schaatsen... vreselijk kut-ijs vol bobbels en je moest op hoge snelheid onder de bruggetjes door, anders lag je in het water. Nee, geen risico, hooguit tot je knieën nat, ff snel naar huis voor een droge broek en iemand anders snel ff langs Hoebe voor een bak patat die bij aankomst al half koud was (het wás tenslotte winter) en maar weer schaatsen! (En hobbelen.) (En verdomme, alwéér nat hahahaha.)

Of als je je verveelde, eerst ff langs Baltus voor een half ongesneden wit (f 0,00, soms 0,10 of 0,15) en dan hertjes voeren! (Ik heb zelfs nog foto's van toen ik een jaar of 4 was met al die hertentongetjes door de sleuven van het hek...

In ieder geval hebben we de foto's nog! ;)
Baltus _O_
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_211382080
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 13:39 schreef Isabeau het volgende:

[..]
. Echt een zielig gezicht.
Gelukkig zien we bioindustrie stallen niet van binnen dan zou de zieligheid van zelf dit hertenkamp in het niet vallen. ;)
pi_211382271
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 15:48 schreef Basp1 het volgende:

Gelukkig zien we bioindustrie stallen niet van binnen dan zou de zieligheid van zelf dit hertenkamp in het niet vallen. ;)
"oh, ik weet iets veel ergers en wat jij zegt is dus niet zo erg meer" *O* *O*
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_211382754
quote:
9s.gif Op woensdag 22 november 2023 16:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]
"oh, ik weet iets veel ergers en wat jij zegt is dus niet zo erg meer" *O* *O*
Daar heb je een punt.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_211382839
quote:
9s.gif Op woensdag 22 november 2023 16:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]
"oh, ik weet iets veel ergers en wat jij zegt is dus niet zo erg meer" *O* *O*
In een rationele wereld zou ik verwachten dat men normaliter begint met de ergst excessen aan te pakken die hertenkampjes vallen qua dieronwelzijn natuurlijk in het niets in vergelijking met de bioindustrie. Maar fijn hoor we besparen de 2500 hertjes hun stress in hun kamp terwijl we op jaarbasis 500 miljoen kippen varken en koeien veel slechter behandelen..
pi_211383831
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2023 17:09 schreef Basp1 het volgende:

In een rationele wereld zou ik verwachten dat men normaliter begint met de ergst excessen aan te pakken die hertenkampjes vallen qua dieronwelzijn natuurlijk in het niets in vergelijking met de bioindustrie. Maar fijn hoor we besparen de 2500 hertjes hun stress in hun kamp terwijl we op jaarbasis 500 miljoen kippen varken en koeien veel slechter behandelen..
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_211383875
Herten in hertenkamp zielig 😢

Exotisch (huis)dieren in te klein kooitje naaaaisss 😄👍
pi_211495542
Jammer. Als ik zou moeten kiezen tussen herten en honden/katten dan zou ik toch voor herten kiezen. Dat hertenkampen al honderden jaren zouden bestaan vind ik intrigerend, dingen van vroeger intresseren mij (bijna) altijd wel.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  FOK!fotograaf zaterdag 2 december 2023 @ 14:03:10 #188
842 Zorro
Z
pi_211495585
We moeten aan het welzijn van de dieren denken!

Daarom mogen ze vanaf nu niet meer neuken.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 2 december 2023 @ 14:24:34 #189
240618 Micson
The lonely stoner
pi_211495771
Ik loop dagelijks door het Julianapark in Utrecht en de herten daar zitten er inderdaad niet te florissant bij. Sommigen hebben tumoren in het gezicht en een heleboel zitten apathisch op de grond voor zich uit te staren en hebben duidelijk een steekje los. Maarja dat zie ik ook bij veel binnenkatten.
  zaterdag 2 december 2023 @ 15:03:10 #190
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_211496066
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 14:24 schreef Micson het volgende:
Ik loop dagelijks door het Julianapark in Utrecht en de herten daar zitten er inderdaad niet te florissant bij. Sommigen hebben tumoren in het gezicht en een heleboel zitten apathisch op de grond voor zich uit te staren en hebben duidelijk een steekje los. Maarja dat zie ik ook bij veel binnenkatten.
Heb je het nou over boomers?
pi_211496081
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 15:03 schreef xzaz het volgende:

[..]
Heb je het nou over boomers?
In kampen 😱

Met zo'n bord boven de ingang "AOW macht frei" 😱
pi_211496086
:'(
pi_211496096
Dat is hertverscheurend -O-
pi_211496505
De slager hier gaat een drukke tijd tegemoet. Hij maakt al stoofpotjes , hertenbiefstukjes, reerug etc.
Allemaal voor de horeca, voor thuis kan je reserveren.
  zondag 3 december 2023 @ 22:11:44 #195
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_211511082
Zulke dieren zijn inderdaad beter af in natuurgebieden zoals de Oostvaardersplassen waar ze 's Winters kunnen creperen van de honger.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 3 december 2023 @ 23:44:44 #196
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_211511703
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:11 schreef PzKpfw het volgende:
Zulke dieren zijn inderdaad beter af in natuurgebieden zoals de Oostvaardersplassen waar ze 's Winters kunnen creperen van de honger.
Maar wolven hebben hier niets te zoeken
  zondag 3 december 2023 @ 23:52:08 #197
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_211511729
Herten eruit, zwarte piet eruit, maar asielzoekers er massaal in... Nederland anno 2023....
pi_211514966
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 23:52 schreef BMW1993 het volgende:
Herten eruit, zwarte piet eruit, maar asielzoekers er massaal in... Nederland anno 2023....
Asielzoekers in hertenkampen :D
Niet voeren _O-
pi_211517660
U
quote:
1s.gif Op maandag 4 december 2023 13:39 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Asielzoekers in hertenkampen :D
Niet voeren _O-
Uitstekend idee! We kunnen beginnen met de uitgeprocedeerde exemplaren. Als ze willen vluchten uit het kamp kunnen ze professionele hulp krijgen van de Dienst Terugkeer en Vertek. Kleine moeite groot plezier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')