----------------------------quote:Bambi-gevoel of niet, hertenkampen zullen na 2024 verdwijnen
Hertenkampen moeten uit Nederland verdwijnen. Minister Adema zei in een debat in de Tweede Kamer dat hij zich kan voorstellen dat veel mensen dat jammer vinden, maar hij vindt dat het dierenwelzijn voor moet gaan.
Er zijn nu zo'n 250 hertenkampen en Adema heeft begrip voor het "Bambi-gevoel" dat mensen daar krijgen. Maar hij vindt dat dam- en edelherten in velden en bossen moeten kunnen leven, en niet in een beperkte ruimte achter een hek moeten worden gehouden. "Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
Hij heeft daarom besloten dat er vanaf 1 januari 2024 niet meer mag worden gefokt met de herten van hertenkampen en kinderboerderijen. De bestaande dieren mogen blijven tot ze doodgaan, maar er mogen geen nieuwe meer bij komen. Op die manier zullen de hertenkampen dus langzamerhand verdwijnen.
'Bestaan al eeuwen'
De VVD, PVV, SGP en BBB lieten in een debat over dierenwelzijn weten dat ze het niet eens zijn met de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. SGP-Kamerlid Bisschop vroeg zich af wat er mis is met hertenkampen.
Hij wees erop dat herten al eeuwen in dit soort kampen worden gehouden en dat een hert dat daar wordt geboren iets heel anders is dan een hert dat in het wild is geboren.
Volgens PVV-Kamerlid Graus hebben herten het in een hertenkamp zelfs vaak beter dan in de vrije natuur "waar stropers en jagers rondlopen en waar ze plastic vreten".
Niet op 'positieflijst'
Maar Adema hield voet bij stuk. Herten komen niet op de zogenoemde positieflijst met dieren die als hobby- of huisdier gehouden mogen worden. Die lijst zal op 1 januari 2024 ingaan.
Andere 'kinderboerderijdieren', zoals alpaca's, lama's, ezels, schapen, geiten en kamelen staan wel op de lijst.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-na-2024-verdwijnen
Je wordt niet zo maar minister hoor.quote:Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------
Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? Wtf!
Weer een minister die denkt dat hij DAADKRACHT toont door een probleem op te lossen dat geen probleem is.quote:
Misschien vervelende kinderen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef tjoptjop het volgende:
Ik kom wel eens met m'n neefje en nichtje bij het hertenkamp in Bergen en ik heb nou niet echt de indruk dat die herten daar nou enorm aan het afzien zijn.
Alle leuke kleine dingen in het leven verbieden, dat is waar de politiek tegenwoordig goed in is.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:22 schreef Red_85 het volgende:
Fucking hell wat een kneus weer.
En dit is het probleem waar hij tijd in stopt? Ga weg!
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.quote:Op donderdag 26 januari 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
----------------------------
Herten mogen niet maar kamelen en alpaca's wel? Wtf!
Het 'probleem' is dat het hert zich prima heeft laten domesticeren en dat in tal van andere landen waar dit onderzocht is dit wel oke wordt bevonden.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:45 schreef FYazz het volgende:
[..]
Als ik het toetsingskader bekijk voor de 'positieflijst' dan staat het hert itt kameel/alpaca niet op de lijst vanwege het hoge vluchtgedrag (wat niet mogelijk is in een omsloten kamp) en de dagelijkse behoefte om te foerageren (wat eveneens niet altijd mogelijk is in de omsloten kampen). Ook schijnen ze ernstig letsel bij mensen/verzorgers te kunnen toebrengen.
Persoonlijk heb ik geen kennis van het welzijn van herten in gevangenschap maar een wetenschappelijke commissie heeft zich hierover gebogen en als hieruit blijkt dat het houden van herten in een omsloten kamp het welzijn van herten niet bevorderd dan wil ik dat best aannemen.
Begrijp ook niet zo goed waarom bepaalde partijen hier zo tegen in verweer gaan en belastingcenten over de balk gooien om hier een discussie over te starten.
De opdracht van de overheid (alsook vraag vanuit de oppositie en maatschappelijke organisaties) was om tot betere controle en regulering te komen inzake het verhandelen, houden en fokken van dieren (huis/exotisch) alsook het welzijn van mens, dier en natuur.
De positieflijst is hier een uitwerking van.
Ik zal het ook niet direct missen maar ik ben niet van de "Ik vind het toch niet leuk, dan mag het wel verboden worden"-mentaliteit. Maar een verbod moet wel ergens op slaan. Ik heb nog geen bron gezien dat herten in hertenkampen een verschikkelijk leven hebben.quote:Op donderdag 26 januari 2023 19:47 schreef R-woud93 het volgende:
Ik kan mij hier niet echt druk om maken eigenlijk.
"Dat hoort niet" is natuurlijk wel een ijzersterk argument.quote:Maar hij vindt dat dam- en edelherten in velden en bossen moeten kunnen leven, en niet in een beperkte ruimte achter een hek moeten worden gehouden. "Dat hoort niet bij deze dieren", vindt hij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |