abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207088351

Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren in beroepsvaart.
Matching Capital (MC), investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro.
All4funding (A4F), inspirerend investeren.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Buitenlandse platformen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_207089230
Cosmo op CCF staat open. Leuk project. Die Holding die meetekent zou moeiteloos alle tegenvallers moeten kunnen opvangen. De eigen balans is niet best natuurlijk, normaliter een no-go, maar wel te verklaren door covid, en in combinatie met het meetekenen van de Holding lijkt me een geringe kans op inlegverlies en dan is 8% een heel mooi rendement n.m.m.
Pecunia non olet
pi_207089295
Ik geloof dat de nieuwe 5 jarige SiG hier nog niet besproken was:

https://investeren.sameningeld.nl/project/almelo-violierstraat-90

Let op: Indien het project voor 2 januari 2023 volledig gefund is zullen wij niet eerder dan 2 januari 2023 de gelden opvragen. Ook zal de passage pas vanaf midden januari 2023 ingepland worden.

Dit project heeft een looptijd van 5 jaar.
• Rentevergoeding schijf 1A 6,65%
• Rentevergoeding schijf 1B 7,00%
• Rentevergoeding schijf 2 7,20%
• Rentevergoeding schijf 3 7,95%

Deze gaat nu open.
pi_207089304
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2022 18:57 schreef Aster1X het volgende:

[..]
Deze kreeg ik vanmiddag:
[..]
.
Slikt het platform ze als zoete koek of doen wij als investeerders dat? 3 berichten op dezelfde dag van 3 verschillende leningnemers vind ik wel verdacht toevallig.
Goed punt.

Dat slikken de investeerders. Waarom zouden ze zich ook wat meer inspannen als die leningen toch wel snel worden volgeschreven?
pi_207089315
En weer een nieuwe 5 jarige SiG:

Klip 92 te Lelystad LIVE 17 december om 11.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Klip 92 te Lelystad. Je kunt vanaf 17 december 2022 om 11.30 uur investeren in dit project. Het betreft een hoekwoning met 3 slaapkamers een vrijstaande berging met een tuin en eigen parkeerplaats. Het object is gelegen in het stadsdeel Atolwijk aan een rustige weg. Er is voldoende parkeergelegenheid. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid.

Let op: Indien het project voor 2 januari 2023 volledig gefund is zullen wij niet eerder dan 2 januari 2023 de gelden opvragen. Ook zal de passage pas vanaf midden januari 2023 ingepland worden.

https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-klip-92
pi_207089366
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:34 schreef Horsemen het volgende:
En weer een nieuwe 5 jarige SiG:

Klip 92 te Lelystad LIVE 17 december om 11.30 uur

Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Klip 92 te Lelystad. Je kunt vanaf 17 december 2022 om 11.30 uur investeren in dit project. Het betreft een hoekwoning met 3 slaapkamers een vrijstaande berging met een tuin en eigen parkeerplaats. Het object is gelegen in het stadsdeel Atolwijk aan een rustige weg. Er is voldoende parkeergelegenheid. De dagelijkse voorzieningen zijn in de directe nabijheid.

https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-klip-92
Smaken verschillen natuurlijk. Maar wat een afschuwelijk lelijk huis is dit! Kan me voorstellen dat dit in wat slechtere tijden niet eens de helft van de taxatie waarde opbrengt.
pi_207089369
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
Goed punt.

Dat slikken de investeerders. Waarom zouden ze zich ook wat meer inspannen als die leningen toch wel snel worden volgeschreven?
eens. Ondanks alle -terechte- kritiek zitten de MAX projecten altijd relatief snel vol dus geen prikkel tot verbetering. Ben wel benieuwd wie die recente investeerders dan wel zijn, geen FOK-ers denk ik
pi_207089381
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:41 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
eens. Ondanks alle -terechte- kritiek zitten de MAX projecten altijd relatief snel vol dus geen prikkel tot verbetering. Ben wel benieuwd wie die recente investeerders dan wel zijn, geen FOK-ers denk ik
Idd.

Idem dito voor die gammele business cases. Vaak roepen ze allerlei vragen op, worden zekerheden overschat, maar als zo'n project toch wel snel vol zit, waarom zouden ze er dan veel energie in gaan steken.

Als het economisch wat minder gaat, box 3 anders belast wordt dan nu en de spaarrente stijgt, verwacht ik wel dat mensen kritischer gaan worden.
pi_207089783
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Smaken verschillen natuurlijk. Maar wat een afschuwelijk lelijk huis is dit! Kan me voorstellen dat dit in wat slechtere tijden niet eens de helft van de taxatie waarde opbrengt.
Daar moet je doorheen kijken zegt de makelaar dan. :-)

Is in april al gekocht.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42762626-klip-92/
pi_207090424
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 12:23 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Daar moet je doorheen kijken zegt de makelaar dan. :-)

Is in april al gekocht.

https://www.funda.nl/koop(...)is-42762626-klip-92/
Ah nu zie ik het er zit een zwembad bij! :)
pi_207090533
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 11:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Eens, maar kan een leuk project zijn als je handig bent. Vrij grote oppervlakte etc. voor een redelijke prijs.
Vind het alleen apart dat er een bouwdepot is van 25k en ze verder niets zeggen over verbouwing uit eigen middelen? Met 25k hebben ze één kamer netjes, terwijl het hele huis aan de beurt is. De twee bedrijfseconomen lijken me ook niet echt handig (wordt ook niet vermeld).
pi_207091579
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 13:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ah nu zie ik het er zit een zwembad bij! :)
Dat is zo te zien de beerput. (8>
pi_207091846
De centjes van 1Box (Helmond en Barendrecht) zijn binnen. Op zich wel jammer, dit zijn projecten die ik liever lekker had zien doorlopen. Maar ja. Beter dan wat er bij MCF gebeurt.

====

1Box gaat haar hele portefeuille in Nederland herfinancieren bij één debt fund. Tot nu toe was de financiering bij diverse partijen ondergebracht hetgeen als niet efficiënt is ervaren.

Voor het vervroegde aflossen brengen wij de afgesproken 3 maanden rente in rekening, deze zal met u verrekend worden.

Wij verwachten dat de aflossing half december plaatsvindt. Zodra de gelden zijn ontvangen, zal Stichting Beheer NLInvesteert deze doorboeken naar de investeerders.

1Box bedankt haar investeerders en NLInvesteert voor hun bijdrage aan de groei van 1Box Nederland en heeft NLInvesteert gevraagd toekomstige financieringsaanvragen in behandeling te nemen. Gezien de groei-ambitie van 1Box verwachten wij op korte termijn weer een financieringsaanvraag aan u te kunnen voorleggen.
Pecunia non olet
pi_207091922
Ta*nt*e Le**in:

SPOILER
Pecunia non olet
pi_207092268
Stemming CCF, hier kan ik geen problemen mee hebben.

SPOILER
pi_207092283
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

SPOILER
Sterkte aan heer De Bl*ck. Lijkt mij verder een acceptabel voorstel.
gr gr
pi_207092637
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:31 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]
Sterkte aan heer De Bl*ck. Lijkt mij verder een acceptabel voorstel.
Ik had bij dit voorstel van CCF graag ook een update gehad over het te transformeren pand, waarvoor wij de leensom bij elkaar hebben gebracht. De hypotheken op zijn woonadres worden opgeheven, en we krijgen er een tweede hypotheek voor terug op één van zijn beleggingspanden. Ik voel me comfortabeler bij het huidige recht van hypotheek, dan het nieuwe aanbod.

Uit de pitch:
SPOILER
In het voorstel van CCF wordt gesproken van een overwaarde van zo'n ¤100K, terwijl begin dit jaar de overwaarde op al zijn beleggingspanden bij elkaar slechts op ¤55K werd geschat (zie bovenstaand citaat uit pitch).

De openstaande lening op de verkochte woning bedroeg ¤479K. Op Funda was de vraagprijs ¤695K. Stel dat de overwaarde uiteindelijk ¤200K is, waarvan de helft voor dhr De Bl*ck is, kan hij dan niet meer aflossen op de CCF lening? Naast de nieuwe hypotheek op zijn beleggingspand. https://www.funda.nl/koop(...)2821695-dorpsweg-27/
pi_207092646
Bericht van Max. Ze gaan over tot executie van een paar pandjes van Omni Properties
Ben benieuwd!
En wat gaat er met al die andere achterstallige leningen?

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in één of meerdere leningen van van Omni Properties, namelijk #744839 - Newport, NP19 8EN, United Kingdom of #627642 Newport NP19 8EN United Kingdom.

Wij hebben op 9/12/2022 een mail gestuurd met een update over de achterstallige betalingen van projectontwikkelaar Omni Properties. Wij hebben in deze mail laten weten dat wij nog geen betalingen hadden onvangen en dat wij ondanks meerdere pogingen geen contact met de projectontwikkelaar kunnen leggen. Ook hebben wij aangegeven dat als wij voor 12/12/2022 geen contact konden krijgen met de projectontwikkelaar of betalingen hadden ontvangen wij zullen moeten executeren. Helaas is de situatie niet veranderd en zullen we dus over moeten gaan tot executie voor beide panden waar hypotheekrecht op staat gevestigd.

Wanneer wij meer informatie hebben, ontvang je een mail.

Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948.

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
pi_207092777
quote:
14s.gif Op donderdag 15 december 2022 16:28 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

SPOILER
Enige dat we normaal 100k terugbetaald zouden krijgen. Nu 25k met een nieuwe hypothecaire dekking. Ik zou het ook niet erg gevonden hebben als de 100k zou zijn afgelost.
https://www.funda.nl/koop(...)2821695-dorpsweg-27/
pi_207092835
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:17 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Enige dat we normaal 100k terugbetaald zouden krijgen. Nu 25k met een nieuwe hypothecaire dekking. Ik zou het ook niet erg gevonden hebben als de 100k zou zijn afgelost.
https://www.funda.nl/koop(...)2821695-dorpsweg-27/
Die 75k heeft hij misschien nodig om zijn vrouw uit te kopen.
Blijft zijn vrouw wel borg staan ?
pi_207092938
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:21 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Verandering borgstelling staat niet in het voorstel, dus ik neem aan van wel
pi_207093000
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:27 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Verandering borgstelling staat niet in het voorstel, dus ik neem aan van wel
heb het even nagevraagd. De updates van CCF roepen altijd weer andere vragen op.
pi_207093022
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:06 schreef Slijker het volgende:
Bericht van Max. Ze gaan over tot executie van een paar pandjes van Omni Properties
Ben benieuwd!
En wat gaat er met al die andere achterstallige leningen?

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in één of meerdere leningen van van Omni Properties, namelijk #744839 - Newport, NP19 8EN, United Kingdom of #627642 Newport NP19 8EN United Kingdom.

Wij hebben op 9/12/2022 een mail gestuurd met een update over de achterstallige betalingen van projectontwikkelaar Omni Properties. Wij hebben in deze mail laten weten dat wij nog geen betalingen hadden onvangen en dat wij ondanks meerdere pogingen geen contact met de projectontwikkelaar kunnen leggen. Ook hebben wij aangegeven dat als wij voor 12/12/2022 geen contact konden krijgen met de projectontwikkelaar of betalingen hadden ontvangen wij zullen moeten executeren. Helaas is de situatie niet veranderd en zullen we dus over moeten gaan tot executie voor beide panden waar hypotheekrecht op staat gevestigd.

Wanneer wij meer informatie hebben, ontvang je een mail.

Mochten er naar aanleiding van deze mail nog vragen zijn, dan kun je reageren op deze mail of bellen naar +31 10 307 0948.

Met vriendelijke groet,
Het Max Crowdfund team
Interessant want lijkt maatgevend voor de rest van de achterstallige VK-leningen, zo krijgen we een indruk van hoe lang het gaat duren en wat we uiteindelijk terugkrijgen. Voor de fiscus ben ik voornemens flink wat op default te zetten
  donderdag 15 december 2022 @ 18:07:23 #24
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207093408
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 15:34 schreef obligataire het volgende:
De centjes van 1Box (Helmond en Barendrecht) zijn binnen. Op zich wel jammer, dit zijn projecten die ik liever lekker had zien doorlopen. Maar ja. Beter dan wat er bij MCF gebeurt.

NLI gaat hier voortvarend te werk in vergelijking tot CRE. Laatstgenoemde heeft op 7 dec een update geplaatst (3 appartementsgebouwen Kleinau) dat alle gelden inmiddels binnen zijn bij de notaris. Nou, die is niet erg snel dan met de afhandeling hiervan. Hij heeft gisteren overigens wel weer netjes de reguliere maandbetalingen van alle projecten overgemaakt.
pi_207093555
Ik vraag mij af waarom de tandarts Sediqi haar pandjes niet herfinanciert bij SIG voor 6,5% en bij Collin 8,5% moet betalen......
pi_207093586
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 18:25 schreef zeeland6 het volgende:
Ik vraag mij af waarom de tandarts Sediqi haar pandjes niet herfinanciert bij SIG voor 6,5% en bij Collin 8,5% moet betalen......
En ze zou balen dat ze vorig jaar geen financiering voor 3/5 jaar heeft afgesloten. Dit kost haar veel rente zo.
pi_207093952
[i]De tandarts koop/herfinanciert pandjes alsof het schoenen in de uitverkoop zijn. Sediqi-3, in #2 aangekondigd als "later dit jaar" staat ook al bij de aankomende projecten:
https://www.collincrowdfund.nl/h-sediqi-box-3-3/
Ik zie meer comfort tegen vergelijkbare zekerheden en rente in het project van de hekken man.
herfinan vd SIGjes / denk nog ff na over een evt inleg maar deze zal kleiner zijn dan bij haar SIGjes)
https://investeren.sameningeld.nl/project/oudeschoot-voltalaan-11
https://investeren.sameningeld.nl/project/emmen-vleerackers-23

Als je de fin analyse (huur/rente/onh/adm) van SIG naast de lasten van de CCF zet kan het bijna niet uit voor deze panden.
[/i]

Emmen
rentelasten CCF 14k , rentelasten SIG oud 9,7k, huur SIG 15k, R bij SIG was 2,5k
Oudeschoot
rentelasten CCF 16,6k,rentelasten SIG oud 10,2k, huur SIG 22k (?), R bij SIG was 8k
fee CCF & verdere kosten laat ik er ff buiten, terecht de gestelde vraag waarom CCF ipv herfinan SIG, ben nog niet enthousiast
pi_207094522
quote:
fee CCF & verdere kosten laat ik er ff buiten, terecht de gestelde vraag waarom CCF ipv herfinan SIG, ben nog niet enthousiast
Misschien omdat SiG nog maar max. 90% financieerd?
pi_207095882
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 15:34 schreef obligataire het volgende:

En beter terug in december dan in januari...
pi_207097872
quote:
Hier hebben we wat?

Ik zie niets meer dan een inlog pagina.
pi_207098427
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 22:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hier hebben we wat?

Ik zie niets meer dan een inlog pagina.
Het gaat om Lano Klussenbedrijf die 2 dagen geleden een project had bij Collin.
Morgen heeft hij een project bij October waar hij 156000 euro op wil halen.
pi_207098471
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 23:37 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Het gaat om Lano Klussenbedrijf die 2 dagen geleden een project had bij Collin.
Morgen heeft hij een project bij October waar hij 156000 euro op wil halen.
Dat stond gewoon in de pitch van ccf
quote:
October financiert ¤ 150.000,- tegen 9,4% rente. De looptijd bedraagt 48 maanden. Naast een persoonlijke borgstelling vanuit de ondernemer worden er geen zekerheden gevestigd.
Het lijkt nu 6000 meer te zijn geworden.
pi_207098588
Gebroeders Vinke hebben nu ook een termijn gemist. Meerdere vastgoedjongens hebben het, na veel vette jaren, nu wat lastig.
pi_207098732
matching capital

Mededeling

Mogelijk hebt u inmiddels kennis genomen van het kritische artikel over Proprt Homes B.V. in een (online) artikel op www.quotenet.nl. Hierbij informeren wij u dat wij bekend zijn met de achtergrond van de in het artikel geschetste problematiek en dat wij in nauw contact staan met onze huisadvocaat en met Proprt Homes B.V. Wij waren reeds voornemens om u begin volgende week uitgebreid te informeren over de recente ontwikkelingen en onze inspanningen in dit project.
Mede door het artikel in Quote (op quotenet.nl) van vandaag hebben wij vanuit het oogpunt van transparantie besloten om u alvast kort te informeren, vooruitlopend op onze uitgebreide toelichting van begin volgende week. Wij vragen u om ons nadere bericht af te wachten alvorens contact met ons op te nemen.
In de tussentijd zullen wij ons uiteraard blijven inspannen teneinde uw belangen zo goed als mogelijk te behartigen.

https://www.quotenet.nl/v(...)et-charlotte-marell/

[ Bericht 9% gewijzigd door zeeland6 op 16-12-2022 01:01:48 ]
pi_207098898
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 23:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Gebroeders Vinke hebben nu ook een termijn gemist. Meerdere vastgoedjongens hebben het, na veel vette jaren, nu wat lastig.
Is de gemiste termijn bij een project met of zonder hypotheek? Ik zit alleen nog in Ameland II, met hypotheek. Die is nog op schema.
Toch wel verbazingwekkend snel, dat rente en mini-aflossing nu al gemist wordt.
Ik ben blij dat ik bier-II, en de latere projecten heb laten lopen.
pi_207099141
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 02:25 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Is de gemiste termijn bij een project met of zonder hypotheek? Ik zit alleen nog in Ameland II, met hypotheek. Die is nog op schema.
Toch wel verbazingwekkend snel, dat rente en mini-aflossing nu al gemist wordt.
Ik ben blij dat ik bier-II, en de latere projecten heb laten lopen.
Ameland II is niet betaald. Er wordt een depot betaling gedaan ipv een reguliere betaling.
pi_207099227
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 23:59 schreef KrekelJapie het volgende:
Onvoorstelbaar dat veel vastgoedjongens in de afgelopen jaren klaarblijkelijk niet in staat zijn geweest om vet op de botten te krijgen. Investeren, investeren en investeren maar bij een zuchtje tegenwind zitten vele gelijk in de problemen.
pi_207099868
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:21 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de vraag, ze is namelijk wel mede-debiteur/geldnemer volgens het contract. Daarnaast lijkt de woning afgelopen oktober al verkocht te zijn en komen ze nu denk ik tot de conclusie dat er niet geleverd kan worden, dat hadden ze ook al in augustus toen de woning te koop werd gezet kunnen regelen. Op zich lijkt het voorstel acceptabel, al moet ik zeggen dat er wel minimale (=geen) informatie verstrekt wordt over de voortgang van de verbouwing/splitsing, die zou nu toch wel ver gevorderd moeten kunnen zijn? Wat positief nieuws daarover zou het voorstel wel wat degelijker maken.
pi_207100403
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 09:06 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat is inderdaad de vraag, ze is namelijk wel mede-debiteur/geldnemer volgens het contract. Daarnaast lijkt de woning afgelopen oktober al verkocht te zijn en komen ze nu denk ik tot de conclusie dat er niet geleverd kan worden, dat hadden ze ook al in augustus toen de woning te koop werd gezet kunnen regelen. Op zich lijkt het voorstel acceptabel, al moet ik zeggen dat er wel minimale (=geen) informatie verstrekt wordt over de voortgang van de verbouwing/splitsing, die zou nu toch wel ver gevorderd moeten kunnen zijn? Wat positief nieuws daarover zou het voorstel wel wat degelijker maken.
Eens.
Een gemiste kans om niet meteen een voortgangsrapportage te plaatsen.

Ik ga er vanuit dat er niks wijzigt qua borgstellen van mevrouw aangezien hier niks over gemeld is. Ik ga dan voor stemmen. Mocht er toch een negatief reactie komen m.b.t. de borgstelling van mevrouw dan zal ik tegen stemmen.
pi_207100482
https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Selah_Holding_BV
Eerste hypotheek
Looptijd 12-18 maanden
9,75% rente per jaar
pi_207100488
Heb ik iets gemist of is er nog geen bericht van SiG over waarom er in december geen rente betaald is over de pandjes van Anand in den Bosch?
pi_207100562
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:05 schreef Horsemen het volgende:
Ik ga er vanuit dat er niks wijzigt qua borgstellen van mevrouw aangezien hier niks over gemeld is. Ik ga dan voor stemmen. Mocht er toch een negatief reactie komen m.b.t. de borgstelling van mevrouw dan zal ik tegen stemmen.
Zelfde voor mij
pi_207100586
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:13 schreef fok321 het volgende:
https://www.nlinvesteert.nl/investeren/Selah_Holding_BV
Eerste hypotheek
Looptijd 12-18 maanden
9,75% rente per jaar
staat al een tijdje open. Hoog risico. Ik begin er niet aan
pi_207100657
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 00:30 schreef zeeland6 het volgende:
matching capital

Mededeling

Mogelijk hebt u inmiddels kennis genomen van het kritische artikel over Proprt Homes B.V. in een (online) artikel op www.quotenet.nl. Hierbij informeren wij u dat wij bekend zijn met de achtergrond van de in het artikel geschetste problematiek en dat wij in nauw contact staan met onze huisadvocaat en met Proprt Homes B.V. Wij waren reeds voornemens om u begin volgende week uitgebreid te informeren over de recente ontwikkelingen en onze inspanningen in dit project.
Mede door het artikel in Quote (op quotenet.nl) van vandaag hebben wij vanuit het oogpunt van transparantie besloten om u alvast kort te informeren, vooruitlopend op onze uitgebreide toelichting van begin volgende week. Wij vragen u om ons nadere bericht af te wachten alvorens contact met ons op te nemen.
In de tussentijd zullen wij ons uiteraard blijven inspannen teneinde uw belangen zo goed als mogelijk te behartigen.

top, dank voor posten _O_ MC zit nogal dik in haar projecten dus wellicht krijgen zij ook nog een tik mee
pi_207100774
Camping verkocht:

https://lc.nl/friesland/l(...)eiding-28101063.html

Betreft een lopend project van GVE uit november 2020.
pi_207100818
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:14 schreef Faraday01 het volgende:
Heb ik iets gemist of is er nog geen bericht van SiG over waarom er in december geen rente betaald is over de pandjes van Anand in den Bosch?
De overdracht van de panden heeft pas half december plaatsgevonden. De rentetoezegging vanaf medio november komt neem ik aan bij de uitkering van begin januari
pi_207100852
quote:
matching capital

Mededeling

Kan niet zeggen dat het me verbaast om dit te lezen.
pi_207100937
quote:
matching capital

Mededeling

Kansloos businessmodel, kansloos dat hier (publiek) VPRO geld aan besteed werd om haar te "promoten". In haar nieuwe X5 (geleased) langs pandjes rijden die ze veel te duur inkocht.. Ach ach dat hier uberhaupt iemand ingetrapt is
pi_207100961
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:55 schreef impact9 het volgende:

[..]
Kansloos businessmodel, kansloos dat hier (publiek) VPRO geld aan besteed werd om haar te "promoten". In haar nieuwe X5 (geleased) langs pandjes rijden die ze veel te duur inkocht.. Ach ach dat hier uberhaupt iemand ingetrapt is
Enig idee waar ik deze aflevering terug kan vinden?
pi_207101480
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:58 schreef Zlatan51 het volgende:

[..]
Ik ken haar door het tv programma Half Holland dakloos. https://www.npo3.nl/half-holland-dakloos/10-03-2022/VPWON_1335991
pi_207101517
Pre-pubieke inschrijvingslink CCF soort van herfinanciering en uitbreiding project recreatiewoningen
SPOILER
  vrijdag 16 december 2022 @ 11:48:17 #54
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207101565
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:43 schreef Slingervinger het volgende:
Pre-pubieke inschrijvingslink CCF soort van herfinanciering en uitbreiding project recreatiewoningen
SPOILER
Stevig meegepakt :)
pi_207101839
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:43 schreef Slingervinger het volgende:
SPOILER
Lijkt me niet zo'n goed project:
U investeert in een project van 1.500.000 euro
De lening is aflossingsvrij met een slottermijn van 940.000 euro

Ik heb wel eens betere projecten gezien...

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 16-12-2022 15:21:18 ]
pi_207102004
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 11:48 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Stevig meegepakt :)
Wil iemand deze naar mij dm-en of delen in spoiler?
pi_207102017
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wil iemand deze naar mij dm-en of delen in spoiler?
https://url42.collincrowd(...)-2FvY1UzgPrFnw-3D-3D
pi_207102065
Update gehad v SIG inz Westerbeekstraat 10a+b vwb verbouwing (foto's), moet toegeven Nayan & Eshan hebben vh bouwvallige uitgewoonde gebeuren strakke hutten gemaakt. Geeft ook wel iets aan voor de Klip.

en ook update Schiedamsewqeg 16b
SPOILER
pi_207102092
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:09 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Lijkt me niet zo'n goed project:
U investeert in een project van 1.500.000 euro
De lening is aflossingsvrij met een slottermijn van 940.000 euro

Ik heb wel eens betere projecten gezien...
ik heb hem alleen maar gedeeld, niet bedoeld als advies. Doe zelf ook niet mee wegens ongelukkige timing: 2x VRH
pi_207102126
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:36 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ik heb hem alleen maar gedeeld, niet bedoeld als advies. Doe zelf ook niet mee wegens ongelukkige timing: 2x VRH
Wil je mij een lijstje sturen van projecten welke gaan lopen van 2.1.23 tot 30.12.23?

Moraal: je hebt met elk project te maken met vrh, alleen misschien niet die van 1.1.23. Moet je dan maar wachten?
pi_207102168
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:39 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Wil je mij een lijstje sturen van projecten welke gaan lopen van 2.1.23 tot 30.12.23?

Moraal: je hebt met elk project te maken met vrh, alleen misschien niet die van 1.1.23. Moet je dan maar wachten?
deze loopt 18 maanden, als je nu investeert betaal je 2x VRH, als dat in januari zou zijn 1x
pi_207102195
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:43 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
deze loopt 18 maanden, als je nu investeert betaal je 2x VRH, als dat in januari zou zijn 1x
Snap ik maar de vrijval van juni/juli 2024 stort je direct toch door naar een project waar je dán weer vrh over betaalt.
pi_207102681
quote:
Uit de pitch: De eerste 16 recreatiewoningen worden nu gebouwd, hiervan zijn er 11 extern verkocht en men gaat 5 recreatiewoningen voor de belegging bouwen. Hierdoor blijkt ook dat de projectontwikkelaars veel vertrouwen hebben in dit project.

Tja vertrouwen in het project of die 5 objecten niet kunnen verkopen tegen een goede prijs en daarom maar in eigen beheer houden. Kan me nl zo maar voorstellen dat ook de markt voor recreatie woningen met de huidige rente stand niet meer vooruit te branden is.
  vrijdag 16 december 2022 @ 13:31:28 #66
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207102747
quote:

[..]
Als je iets anders met je geld doet betaal je toch ook VRH?
pi_207102916
"Rompertcentrum 2 C te Den Bosch passeert naar verwachting op 15 december 2022" Linkje naar origineel

Nog niets overgehoord, ondertussen al bijna 2.5 maand aan het wachten.
pi_207102919
Ambulante visboer met vestigingsadres Karper👍
https://www.collincrowdfund.nl/vishandel-brian-kooij/
2e hypotheek woonhuis
pi_207102937
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 13:43 schreef postkoetspoetser het volgende:
"Rompertcentrum 2 C te Den Bosch passeert naar verwachting op 15 december 2022" Linkje naar origineel

Nog niets overgehoord, ondertussen al bijna 2.5 maand aan het wachten.
15 december was gisteren. Rente wordt betaald vanaf 14 november.
pi_207103091
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Eens.
Een gemiste kans om niet meteen een voortgangsrapportage te plaatsen.

De vraag over mede-debiteur zijn heb ik aan ccf gesteld met het gelijktijdige verzoek die info ook met alle mede-investeerders te delen aangezien dat nieuwe/extra info kan zijn voor een afwijkende conclusie op het voorstel.
pi_207103447
quote:

[..]
Met VRH houd ik geen rekening.
Mooie projecten van 8% met ruim 7.2% netto laat ik niet liggen. Daar kan wel wat belasting vanaf, en dan heb je nog een heel mooi rendement. Als ik aan het eind van elk jaar moet investeren met de rem erop dat is niets voor mij.
Kan ook maar zo zijn dat de belastingregels nog weer veranderen zolang het allemaal nog niet definitief is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Collin63 op 16-12-2022 15:16:16 ]
pi_207103565
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 14:29 schreef Collin63 het volgende:

[..]
Met VRH houd ik geen rekening.
Mooie projecten van 8% met ruim 7.2% netto laat ik niet liggen. Daar kan wel wat belasting vanaf, en dan heb je nog een heel mooi rendement. Als ik aan het eind van elk jaar moet investeren met de rem erop dat is niets voor mij.
Kan ook maar zo zijn dat de belastingregels nog weer veranderen zolang het allemaal nog niet definitef is.
dat laatste is zeker waar. Ik vond 18 maanden de max vanwege alle onzekerheden bv inzake de rente, je zal maar nog 4 jaar vastzitten aan een project tegen 5%. Het is allesbehalve zeker dat ik na die anderhalf jaar weer in een project ga zitten dus voor mij geldt de 1 of 2x VRH wel.
pi_207103644
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 13:31 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Als je iets anders met je geld doet betaal je toch ook VRH?
over spaargeld/depo betaal je bijna niets en dat blijft ook zo als de rente sterk zou stijgen omdat de heffing over een aantal jaren wordt gemiddeld
  vrijdag 16 december 2022 @ 15:18:55 #74
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207103887
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 14:50 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
over spaargeld/depo betaal je bijna niets en dat blijft ook zo als de rente sterk zou stijgen omdat de heffing over een aantal jaren wordt gemiddeld
Thanks, heb het even opgezocht en dat is inderdaad een forse verandering!
  vrijdag 16 december 2022 @ 15:26:26 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207103973
quote:
Geachte heer Linedance,

U heeft eerder geïnvesteerd in een project in de leisure/horecabranche via Geldvoorelkaar.nl. Graag attenderen wij u op een nieuwe investeringskans:

Chi Chi The Golf Venue (26248)

In januari opent een uniek golf entertainment concept haar deuren aan de rand van Utrecht-Stad. U bent van harte welkom! Golf is een sport voor iedereen geworden. Met ruim 350.000 golfers is golf zelfs al de derde sport van het land. Een niet te stuiten ontwikkeling waar de ervaren ondernemers achter ‘Chi Chi The Golf Venue’ op inspelen. Met een volstrekt nieuw golfbelevingsconcept dat golf verbindt met entertainment en uitmuntende all-day horeca. Gelegen in een natuurlijke en uitstekend bereikbare omgeving. Met de Geldvoorelkaar.nl financiering worden de laatste werkzaamheden gefinancierd en wordt een deel van de inbreng en leningen van aandeelhouders geherfinancierd.

Belangrijkste kenmerken van deze lening:
Kredietbedrag: ¤ 1.200.000,- | Minimum doelbedrag: ¤ 500.000,-
Rente: 9,75%
Leenvorm: Flexlening
Looptijd: 12 maanden

Belangrijkste zekerheden: Negatieve hypotheekverklaring.

Als gewaardeerd investeerder geven wij u graag de mogelijkheid tot investeren. Het project gaat voor u open op maandag 19 december om 11.00 uur. Via deze link kunt u het project inzien.
https://www.geldvoorelkaa(...)=26248&code=LE26248i
pi_207104108
En een vervroegde aflossing van U&I Optic Instrument bij Collin met 6 maanden extra rente
pi_207104142
artikel www.vastgoedmarkt

Eerste publicatie op 14 dec. 2022Laatst gewijzigd op 15 dec. 2022
Particuliere vastgoedbeleggers over 2023: ‘We zijn kritisch door onze portefeuille gegaan’
Nieuwe, strenge regels maken het particuliere vastgoedbeleggers lastig, zo niet onmogelijk om huizen te verhuren. In dit eerste deel van een vierluik vertelt particuliere belegger Esther Dekker hoe ze het nieuwe jaar voor zich ziet.

SPOILER
pi_207104307
quote:
Kijk hier gaat GvE in de herkansing met de pre-investering link. Afgelopen vrijdag kreeg ik dit bericht (was meen ik ook door iemand anders hier gedeeld). Ik heb het project meegenomen. Project is voor 19% vol met deze eerste pre publicatie. Was blijkbaar niet genoeg, waardoor er nu een tweede pre-publicatie is
SPOILER
pi_207104383
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
15 december was gisteren. Rente wordt betaald vanaf 14 november.
Ah top maar vanaf 14 november? Ik heb nog niets ontvangen, of gebeurt dat met terug werkende kracht? Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag.
pi_207104417
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 15:59 schreef postkoetspoetser het volgende:

[..]
Ah top maar vanaf 14 november? Ik heb nog niets ontvangen, of gebeurt dat met terug werkende kracht? Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag.
Staat in de updates
quote:
Ten aanzien van de passage van dit project is afgesproken dat wanneer er een passagedatum komt na 15 november er toch rente betaald gaat worden vanaf die datum.
De hypotheek is gevestigd per 15-12. Eerste betaling is dan per 1-1. Ik verwacht dan de rente vanaf 15-11
pi_207104468
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 december 2022 15:39 schreef peterc het volgende:
artikel www.vastgoedmarkt

Eerste publicatie op 14 dec. 2022Laatst gewijzigd op 15 dec. 2022
Particuliere vastgoedbeleggers over 2023: ‘We zijn kritisch door onze portefeuille gegaan’
Nieuwe, strenge regels maken het particuliere vastgoedbeleggers lastig, zo niet onmogelijk om huizen te verhuren. In dit eerste deel van een vierluik vertelt particuliere belegger Esther Dekker hoe ze het nieuwe jaar voor zich ziet.

SPOILER
bijzonder leerzaam, dank voor posten _O_ ben benieuwd naar de volgende delen
pi_207104758
quote:

[..]
Nee. Dit is onjuist.

Voor spaartegoeden wordt het lopende jaar genomen (categorie 1). Ook voor schulden.

Voor beleggingen (categorie 2) is een langjarig gemiddelde van toepassing. Vandaar dat het percentage van categorie 2 nu al bekend is voor de komende 2 jaar.

Voor categorie 1 kan pas na afloop van het kalenderjaar het percentage worden vastgesteld.

Dus als de rente sterk stijgt in 1 jaar, kan dit wel degelijk het percentage in categorie 1 en schulden sterk beinvloeden.
pi_207104763
Je weet dus pas in februari 2023 voor welk percentage voor sparen en schulden je op 1-1-2022 wordt belast.
pi_207104917
Collin heeft het nu ook gehad met Meerzorg

SPOILER
Wellicht wacht hij op de herstelbetalingen van Rutte. (sorry)

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 16-12-2022 16:48:47 ]
pi_207105000
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 16:30 schreef zeeland6 het volgende:
Je weet dus pas in februari 2023 voor welk percentage voor sparen en schulden je op 1-1-2022 wordt belast.
het fictieve rendement van spaargeld voor de voorlopige aanslag 2023 is 0,36% dus ik denk dat je gelijk hebt. Ik had ergens een hele ingewikkelde berekening van de belastingdienst gezien maar die betrof kennelijk alleen beleggingen. Als de rente naar 6,17% stijgt betaal je dus evenveel
pi_207105468
Schoon schip maken bij de platforms ? Nu GVE Comf*ort Project

SPOILER
pi_207105504
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 10:58 schreef Zlatan51 het volgende:

[..]
https://www.npostart.nl/zoeken?term=half+holland+dakloos
Aflevering 2
pi_207105550
quote:
12s.gif Op vrijdag 16 december 2022 12:33 schreef peterc het volgende:
Update gehad v SIG inz Westerbeekstraat 10a+b vwb verbouwing (foto's), moet toegeven Nayan & Eshan hebben vh bouwvallige uitgewoonde gebeuren strakke hutten gemaakt. Geeft ook wel iets aan voor de Klip.
Inderdaad zeer netjes opgeknapt.
Voor:
https://investeren.sameni(...)esterbeekstraat-10-a
Na:
https://investeren.sameni(...)westerbeekstraat-10a
pi_207105724
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 17:30 schreef zeeland6 het volgende:
Schoon schip maken bij de platforms ? Nu GVE Comf*ort Project

SPOILER
waren al eerder problemen mee, ik heb er naast deze nog een, zelfde mail
pi_207106084
quote:

[..]
Dan moet je nu eigenlijk gewoon kiezen om (tijdelijk) niet meer te investeren en alles op een spaarrekening te zetten. Op zich ook niets mis mee aangezien het netto rendement (zeker afgezet tegen het risico) met de oplopende rente de komende tijd best wel interessant kan worden. Door nu het investeren even uit te stellen tot na de jaarwisseling bespaar je eenmalig de vrh, maar als je daana halverwege het jaar weer gaat herinvesteren kun je die vrh niet meer ontlopen of je moet weer een half jaar wachten en dan maar hopen dat je weer een project tegenkomt van 1,5 jaar. Daarbij zou je dan ook rekening moeten houden met het aflopen van de tijdelijke overgangsregeling naar het uiteindelijk belasten van het daadwerkelijk rendement en de onvoorspelbaarheid daarin van de overheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 16-12-2022 18:45:57 ]
pi_207106246
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 16:42 schreef zeeland6 het volgende:
Collin heeft het nu ook gehad met Meerzorg

SPOILER
Wellicht wacht hij op de herstelbetalingen van Rutte. (sorry)
Het is een aardige puinzooi bij Valentino als er zelfs geen rente ontvangen wordt.
pi_207106264
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 16:29 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Nee. Dit is onjuist.

Voor spaartegoeden wordt het lopende jaar genomen (categorie 1). Ook voor schulden.

Voor beleggingen (categorie 2) is een langjarig gemiddelde van toepassing. Vandaar dat het percentage van categorie 2 nu al bekend is voor de komende 2 jaar.

Voor categorie 1 kan pas na afloop van het kalenderjaar het percentage worden vastgesteld.

Dus als de rente sterk stijgt in 1 jaar, kan dit wel degelijk het percentage in categorie 1 en schulden sterk beinvloeden.
Als aanvulling voor mensen die graag zelf willen rekenen: hier het voorbeeld hoe de bepaling van de percentages voor 2022 is gedaan https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/rendementen-box-3-in-2022.

("leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel" waarop ik me dan afvraag: waarom maken ze het dan zo moeilijk?)
pi_207106478
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 18:31 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dan moet je nu eigenlijk gewoon kiezen om (tijdelijk) niet meer te investeren en alles op een spaarrekening te zetten. Op zich ook niets mis mee aangezien het netto rendement (zeker afgezet tegen het risico) met de oplopende rente de komende tijd best wel interessant kan worden. Door nu het investeren even uit te stellen tot na de jaarwisseling bespaar je eenmalig de vrh, maar als je daana halverwege het jaar weer gaat herinvesteren kun je die vrh niet meer ontlopen of je moet weer een half jaar wachten en dan maar hopen dat je weer een project tegenkomt van 1,5 jaar. Daarbij zou je dan ook rekening moeten houden met het aflopen van de tijdelijke overgangsregeling naar het uiteindelijk belasten van het daadwerkelijk rendement en de onvoorspelbaarheid daarin van de overheid.
in principe kan je spelen met looptijden en in de tussentijd op een spaarrekening vooral rond het einde van het jaar. Het grootste probleem blijkt in de praktijk het uitlopen van projecten (MAX) en ook wel vervroegde aflossing.
pi_207106481
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2022 05:35 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ameland II is niet betaald. Er wordt een depot betaling gedaan ipv een reguliere betaling.
Aha, ik keek gisteren alleen naar het betaalschema, en vergat de updates door te nemen.
We komen in woelige tijden met alle nieuwbakken vastgoed mannetjes (en vrouwtjes).
pi_207114326
SiG Klip 92 Lelystad staat open: https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-klip-92
Ik heb hem meegenomen in schijf 1A.
  zaterdag 17 december 2022 @ 13:42:08 #98
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_207116198
Gisteren #780270 (Alston, CA9 3EL, United Kingdom) afgelost bij MCF.
pi_207116394
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:42 schreef eXistence het volgende:
Gisteren #780270 (Alston, CA9 3EL, United Kingdom) afgelost bij MCF.
Van welke organisatie was deze aflossing?
pi_207116430
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 11:30 schreef TisIk het volgende:
SiG Klip 92 Lelystad staat open: https://investeren.sameningeld.nl/project/lelystad-klip-92
Ik heb hem meegenomen in schijf 1A.
Eerst getwijfeld om hem mee te nemen.

Maar toen even de eerdere projecten bekeken van deze jongens, ze transformeren van bouwval tot een mooi gerenoveerd project.

Eerdere projecten van hun, pleinweg 83d, westerbeekstraat 10b, en gouverneurlaan 132.
pi_207116438
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:58 schreef quepos het volgende:

[..]
D & T ASSETS LIMITED, geen C*rb*l* of Bl*eto*ch
pi_207116548
Nu er wat minder projecten bij SiG zijn, zou ik er eigenlijk niet mee voor kiezen om een project in het weekend open te zetten. Deze lopen altijd wat minder snel.hol dan projecten die door de weeks opengesteld worden.
pi_207116960
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 14:00 schreef quepos het volgende:

[..]
Eerst getwijfeld om hem mee te nemen.

Maar toen even de eerdere projecten bekeken van deze jongens, ze transformeren van bouwval tot een mooi gerenoveerd project.

Eerdere projecten van hun, pleinweg 83d, westerbeekstraat 10b, en gouverneurlaan 132.
wel een extra risicootje voor het 1e jaar, mocht er wat mis gaan met de gezondheid van een van hen of iets anders. daarom niet meegenomen.
  zaterdag 17 december 2022 @ 16:54:16 #104
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_207118535
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 13:58 schreef quepos het volgende:

[..]
Van D&T Assets LTD: https://maxcrowdfund.com/nl/node/780270
pi_207118976
Ik heb persoonlijk maar een ontzettend klein percentage van mijn crowdfunding beleggingen uitstaan bij MCF, zo'n 7%. Ik dacht gezien de trammelant in de UK veiliger uit te zijn in Duitsland bij MCF. Maar inmiddels mis ik betalingen van W*lsfeld, W*inheim en B*d Honnef. Bovenop 2 Corbelo's, ik vind het redelijk bizar. Misschien ben ik te verwend geraakt omdat alles bij CCF en HCN gewoon netjes doorloopt.
pi_207122300
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2022 17:31 schreef Crowdmeister het volgende:
Ik heb persoonlijk maar een ontzettend klein percentage van mijn crowdfunding beleggingen uitstaan bij MCF, zo'n 7%. Ik dacht gezien de trammelant in de UK veiliger uit te zijn in Duitsland bij MCF. Maar inmiddels mis ik betalingen van W*lsfeld, W*inheim en B*d Honnef. Bovenop 2 Corbelo's, ik vind het redelijk bizar. Misschien ben ik te verwend geraakt omdat alles bij CCF en HCN gewoon netjes doorloopt.
Wat ik nog het meest bizar vind is dat ze nog steeds instappen bij MCF: de 400 k 10% lening (VK) die gisteren om 15.00 u openging is nu voor 85% gevuld door 244 investeerders
pi_207122549
Vandaag bij de Robobar mijn incentive genoten. Fascinerend om de robot de coctails te zien maken. Leuke en drukke tent. Eten was ook erg lekker bij deze aardige ondernemers. Ben niet verbaasd over de vroegtijdige aflossing die we van deze ondernemer hebben gehad. Van deze moeten we er meer hebben!!
pi_207127907
Nu het einde van het jaar nadert komen fiscale aspecten weer in beeld zoals bv het omgaan met dreigende defaults. Bekend is het standpunt van de AFM dat na 90 dagen achterstand op de aflossing het project als default wordt aangemerkt. Maar er zijn ook projecten die tijdens de looptijd geen verschuldigde rente betalen en dat daarom terugbetaling op zijn minst twijfelachtig is. Moet je dan hopen op aktie vanuit het platform (leidend tot bv eerdere default) en/of kan je fiscaal nog wat in zo,n situatie?
pi_207128645
quote:
Geachte,

Vorige week hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken bij project 26333 | Comfort Projectontwikkeling IV. Voor dit project is er geen rentebetaling door de geldnemer voldaan.

Op grond van de Overeenkomst Lening en de daarop van toepassing zijnde Algemene voorwaarden is deze lening in zijn geheel opgeëist. De directie van Geldvoorelkaar.nl is met de geldnemer, de heer Van der Linden, in gesprek over de vervolgstappen.
Voor dit project zijn partijen in gesprek voor zowel verkoop als mogelijke herfinanciering.

Lekker projectje hoor.
pi_207129171
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 12:30 schreef Slingervinger het volgende:
Maar er zijn ook projecten die tijdens de looptijd geen verschuldigde rente betalen en dat daarom terugbetaling op zijn minst twijfelachtig is.
Bedoel je daar projecten mee die zijn opgehouden de afgesproken rente te betalen, of juist projecten die pas aan het eind de rente betalen waar je nu aan gaat twijfelen? De eerste vallen bij mij na 90 dagen in de categorie achterstanden/afschrijven. Bij de zogenoemde full-bullet leningen is dat in de basis niet het geval, je maakt namelijk bij aanvang de afspraak dat de rente pas aan het eind wordt betaald en die afspraak wordt standaard gedurende de looptijd waargemaakt. De omgezette leningen bij maxcrowdfunding zijn wat mij betreft wel een andere zaak, die gaan bij mij normaal gesproken door naar de categorie achterstand/afschrijven omdat de initiele afspraken niet nagekomen worden en er dus vanuit dat oogpunt sprake is van achterstand. Als het alleen tijdelijke uitstel is zoals destijd bij corona laat ik ze niet zo snel richting afschrijven gaan want dan heb ik er later weer extra werk aan als recovery opbrengsten.

Wat uiteindelijk de fiscale mogelijkheden zijn hangt af van het feit of je bijvoortbeeld prive vanuit box3 investeert of vanuit bijvoorbeeld een bv, in het laatste geval kun je het "verlies" afschrijven en moet je vervolgens eventuele recovery weer als inkomsten meenemen. Daar heb ik dus zelf mee te maken, eventuele recovery moet je dan ieder jaar weer corrigeren en is het wel te adviseren een correcte inschatting van het verlies te maken om onnodige administratieve handelingen te voorkomen.
pi_207129187
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 13:26 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Lekker projectje hoor.
Blijkbaar is hij toch niet zo'n rekenwonder als dat hij deed voorkomen _O-

quote:
In het verleden heb ik gewerkt als accountant, controller, CFO, consultant en (universitair) docent.

Dit onderstreept nog maar weer eens de nadelen van dit soort kortlopende ontwikkelingsprojecten.
Wél het aanzienlijke investeringsrisico, bij een paar tientjes aan baten als het goed gaat.
Pecunia non olet
pi_207129728
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 14:10 schreef tnhb het volgende:

[..]
Bedoel je daar projecten mee die zijn opgehouden de afgesproken rente te betalen, of juist projecten die pas aan het eind de rente betalen waar je nu aan gaat twijfelen? De eerste vallen bij mij na 90 dagen in de categorie achterstanden/afschrijven. Bij de zogenoemde full-bullet leningen is dat in de basis niet het geval, je maakt namelijk bij aanvang de afspraak dat de rente pas aan het eind wordt betaald en die afspraak wordt standaard gedurende de looptijd waargemaakt. De omgezette leningen bij maxcrowdfunding zijn wat mij betreft wel een andere zaak, die gaan bij mij normaal gesproken door naar de categorie achterstand/afschrijven omdat de initiele afspraken niet nagekomen worden en er dus vanuit dat oogpunt sprake is van achterstand. Als het alleen tijdelijke uitstel is zoals destijd bij corona laat ik ze niet zo snel richting afschrijven gaan want dan heb ik er later weer extra werk aan als recovery opbrengsten.

Wat uiteindelijk de fiscale mogelijkheden zijn hangt af van het feit of je bijvoortbeeld prive vanuit box3 investeert of vanuit bijvoorbeeld een bv, in het laatste geval kun je het "verlies" afschrijven en moet je vervolgens eventuele recovery weer als inkomsten meenemen. Daar heb ik dus zelf mee te maken, eventuele recovery moet je dan ieder jaar weer corrigeren en is het wel te adviseren een correcte inschatting van het verlies te maken om onnodige administratieve handelingen te voorkomen.
dank voor bericht :{w het gaat niet om (full)bullit leningen maar een project op bv SiG waarbij de geldnemer elke maand rente moet betalen maar dat niet (meer) doet terwijl de aflossingsdatum nog (lang) niet daar is. Omdat de 90 dagen termijn cf de AFM betrekking heeft op die aflossingsdatum is deze clausule in dit geval niet van toepassing. Mijn vraag is eigenlijk of je hier in fiscaal opzicht toch iets mee kan
pi_207129977
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 14:58 schreef Slingervinger het volgende:
Omdat de 90 dagen termijn cf de AFM betrekking heeft op die aflossingsdatum is deze clausule in dit geval niet van toepassing. Mijn vraag is eigenlijk of je hier in fiscaal opzicht toch iets mee kan
Of die AFM bepaling alleen op aflossing van toepassing is weet ik niet, zou best kunnen, zelf beoordeel ik na die 90 dagen betalingsachterstand (rente en/of aflossing) of ik verwacht dat het goed gaat komen of niet. Ik schat in dat het om projecten van N*ck gaat want andere projecten die momenteel niet betalen bij sig ken ik eerlijk gezegd niet, ik zit overigens zelf niet in die projecten. Ik meen dat ze bezig zijn het geheel af te handelen en dat zal even kunnen duren verwacht ik, kans dat in bijvoorbeeld 1A de hoofdsom terugkomt is denk ik wel groot, er zou dan in eerste instantie geen reden tot afschrijving op de hoofdsom zijn, maar dat is aan een ieder om dat zelf te beoordelen en te verantwoorden bij vragen. Rente die (nog) niet betaald wordt, is verder fiscaal geen item.
pi_207131276
Ik maak altijd zelf een inschatting over de kans dat (een deel van) de investering terug komt, onafhankelijk van die 90 dagen achterstand regel. Bedrijf failliet en geen zekerheden is meteen afschrijven ook al is er nog geen achterstand, maar bijvoorbeeld meer dan 3 termijnen achterstand maar wel een onregelmatig nagekomen betalingsregeling schrijf ik nog niet af. Overigens gaat het bij mij als kleine investeerder om zulke kleine verschillen in de uiteindelijke belastingaanslag dat ik niet verwacht iets van de belastingdienst te horen.
pi_207132220
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 14:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Blijkbaar is hij toch niet zo'n rekenwonder als dat hij deed voorkomen _O-

quote:
In het verleden heb ik gewerkt als accountant, controller, CFO, consultant en (universitair) docent.

Dit onderstreept nog maar weer eens de nadelen van dit soort kortlopende ontwikkelingsprojecten.
Wél het aanzienlijke investeringsrisico, bij een paar tientjes aan baten als het goed gaat.
Toch wel een paar succesvolle projecten achter de rug en een aardige werkervaring.

Zit er maar voor 200 in, maar hij kan beter niet op de thee komen deze kerst. Onze Jan-Willempie. Want dan kan hij een half glaasje lauw water krijgen en wat onvriendelijke woorden ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door GereDathan op 18-12-2022 17:27:20 ]
pi_207142134
SIG Schiedamseweg 16B Vlaardingen staat in de Wallet
pi_207142590
quote:
Er wordt een beetje gegoocheld met cijfers, maar als ik het goed begrijp betaalt Brian 70k aan de verkoper, maar doet hij in zijn balans alsof hij iets heeft gekocht dat 270k waard is waardoor hij een mooie 200k eigen vermogen heeft?

[ Bericht 0% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 19-12-2022 10:15:04 ]
pi_207142686
quote:
14s.gif Op maandag 19 december 2022 10:09 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Er wordt een beetje gegoocheld met cijfers, maar als ik het goed begrijp betaalt Brian 70k aan de verkoper, maar doet hij in zijn balans alsof hij iets heeft gekocht dat 270k waard is waardoor hij een mooie 200k eigen vermogen heeft?
Dat zie je helemaal goed :)

Niettemin wordt hem blijkbaar een voordeel in de schoot geworpen, waardoor hij voor relatief geringe financieringslasten in een gespreid bedje terecht komt. Met 9% rendement, in combinatie met een stok achter de deur middels die 2e hypotheek en borg, te overwegen voor een niet al te wilde inleg.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 19-12-2022 10:26:09 ]
Pecunia non olet
pi_207143800
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2022 16:25 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Overigens gaat het bij mij als kleine investeerder om zulke kleine verschillen in de uiteindelijke belastingaanslag dat ik niet verwacht iets van de belastingdienst te horen.
Zolang de platforms niet actief de crowdfunsaldi doorgeven aan de fiscus (zoals de banken wél moeten) ga je überhaupt niets horen van de belastingdienst over deze saldi.
pi_207144058
DNB ziet inzakkende huizenmarkt: prijzen 6,5% omlaag

https://www.telegraaf.nl/(...)t-prijzen-6-5-omlaag

Vooralsnog lijkt de daling dus nog wel beperkt te zijn.
pi_207144900
Aflossende korte lening met eigen inbreng. Gezien de looptijd lijkt het dat ze de einddatum ongeveer willen laten samenvallen met de eerste lening.

https://www.collincrowdfund.nl/randstad-campers-b-v-2/
pi_207144987
Reactie van MAX op achterstallige betalingen voor mijn projecten over nov-2022:
SPOILER
Geen reactie ontvangen over achterstallige betalingen over dec-2022 (die op 14-dec open stonden).
pi_207145240
quote:
88s.gif Op maandag 19 december 2022 13:15 schreef Inductor het volgende:
Reactie van MAX op achterstallige betalingen voor mijn projecten over nov-2022:
SPOILER
Geen reactie ontvangen over achterstallige betalingen over dec-2022 (die op 14-dec open stonden).
Sjees, wat een kinderlijk en foutief taalgebruik. Dat geeft het professioneel niveau van dit platform mooi weer...
Ik ben zelf geen funder bij Max, maar als ik dat wel was dan had ik groot alarm geslagen bij afm, radar etc.

Dit platform kraakt in al zijn voegen.
pi_207145682
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:29 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Sjees, wat een kinderlijk en foutief taalgebruik. Dat geeft het professioneel niveau van dit platform mooi weer...
Ik ben zelf geen funder bij Max, maar als ik dat wel was dan had ik groot alarm geslagen bij afm, radar etc.

Kraken doet het zeker. Ik ben helaas wel een funder maar zit er gelukkig met een zeer bescheiden percentage van mijn totale crowdfundportefeuille in, maar het is behoorlijke bende. Dashboard klopt van geen kant, ze nemen al niet eens meer de moeite om dat ook maar enigszins kloppend te krijgen. Laatste update over Corb*lo repte van een grote deal en vermoedelijke aflossingen op 8 December 2022... niks meer van gehoord. In het gedeelde overzichtje staan nog wel meer aangekondigde terugbetaaldata maar die zie ik dan maar als boterzachte beloftes, dan kan het alleen maar meevallen.

Ik vind het echt problematisch (en een tikkeltje schaamteloos) dat ze ook ze publiekelijk zo te koop lopen met die prijs en dat ze geld voor zichzelf aan het ophalen zijn. Ik zit nog met samengeknepen billetjes te wachten tot ik mijn geld terug krijg en dan zien ze me niet meer terug, maar ik heb spijt met degenen die nu nog instappen hier.
pi_207145959
Nieuwe KviK met investerings link https://www.collincrowdfu(...)7690abb20a526aec3aa0
pi_207146048
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 10:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat zie je helemaal goed :)

Niettemin wordt hem blijkbaar een voordeel in de schoot geworpen, waardoor hij voor relatief geringe financieringslasten in een gespreid bedje terecht komt. Met 9% rendement, in combinatie met een stok achter de deur middels die 2e hypotheek en borg, te overwegen voor een niet al te wilde inleg.
Het is in ieder geval een net en niet te oud flatje wat in tweede hypotheek gegeven wordt. https://kadastralekaart.c(...)131/0307200000484264

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-12-2022 15:05:22 ]
pi_207146257
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 13:29 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Het lijkt inderdaad tijd voor aktie als je dit allemaal zo ziet. FOK-breed? Houd wel in het achterhoofd dat het VK thans economisch een puinhoop is, zeker met al die stakingen er nog bij.
Ik kreeg vandaag een 2e reminder om te participeren in de Max Property Group, ze zouden al 90% hebben opgehaald van de beoogde 750 k. En volgend jaar komen er nieuwe uitgiftes om alle woeste plannen te financieren.
pi_207146980
Vervroegde aflossing.
Na 2 maanden en 5 dagen afgelost met 6 maanden extra rente. En ook nog voor 1 januari afgelost.
Dat is een heel mooi rendement.

Beste investeerder,

Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lopende lening van Antonis Groep B.V. met leningnummer 43369.

Dit betekent dat u naast de reguliere rente ook nog zes extra rentetermijnen ontvangt naast de volledige aflossing van uw openstaande bedrag conform de overeengekomen voorwaarden.

Wij hebben dit bedrag pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven.

Wij danken u mede namens de ondernemer voor uw vertrouwen.

Met vriendelijke groet,
pi_207147114
Matching Capital dame Charlotte Marell van Proprt Homes in surseance. Zie FD.
''Fris alternatief voor huisjesmelker' vraagt uitstel van betaling aan' https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_term=app-android
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_207147193
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 15:34 schreef VDF het volgende:
''Fris alternatief voor huisjesmelker' vraagt uitstel van betaling aan' https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_term=app-android
Ik zit er gelukkig niet in maar wel in andere projecten van MC dus hopelijk valt de nevenschade voor het platform mee. Volgens mij heeft MC er nogal wat van die mevrouw gefinancierd
pi_207147346
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 15:40 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik zit er gelukkig niet in maar wel in andere projecten van MC dus hopelijk valt de nevenschade voor het platform mee. Volgens mij heeft MC er nogal wat van die mevrouw gefinancierd
Same here: ik heb het concept-Charlotte ook links laten liggen. Ik ontving vandaag wel zonder aankondiging een aflossing van een verhuurde woning in Lelystad. In 1 keer met het laatste beetje rente er bij, dus dat loopt administratief goed.
De communicatie over deze aflossing heb ik niet gehad. Laten we het er maar op houden dat Douwe het druk heeft met Proprt. Flinke test case voor het platform.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 20-12-2022 01:38:55 ]
pi_207147430
quote:
Proprt Homes
Bekijk het aanbod: https://www.proprthomesmakelaardij.nl/woningaanbod als je op de kaart drukt kom je ............................................. midden in de stille oceaan. :)
pi_207147680
Tussen de negatieve berichten betreffende Max en en Proprt Homes, ook even een positive noot, vandaag de laatste termijn ontvangen van HCN project 254 Atlantis Nederweert en is dus volledig afgelost, met slechts 4 maanden Corona uitstel. *O*
pi_207147692
CCF Bovensch*tte Houtwerken Leningaanvraag geannuleerd.
CCF Ant*nis Groep B.V. vervroegd afgelost.
pi_207148239
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 16:23 schreef Soulfreak het volgende:
Tussen de negatieve berichten betreffende Max en en Proprt Homes, ook even een positive noot, vandaag de laatste termijn ontvangen van HCN project 254 Atlantis Nederweert en is dus volledig afgelost, met slechts 4 maanden Corona uitstel. *O*
Heel netjes, want dit soort concepten hebben juist veel last gehad van de maatregelen en dit specifieke project is een half jaar gestart voordat die narigheid begon…

(Dit was overigens al mijn 4e HCN project dat deze maand probleemloos is afgerond)
pi_207148327
GVE, 12mnd, 9.75%, neg hypotheekverklaring op erfpachtrecht
Exclusief voor ons ;) geopend:
SPOILER
pi_207148372
Vooraankondiging NLi project bloembollen (tulpenhandel) 48 mnd 8,4%
SPOILER
pi_207148400
Verder nog eentje gekregen van Collin van de bekende keukenboer. 48mnd, 8.5%, neg. hyp. verkl, terugkoopverklaring.
SPOILER
Sorry, al genoemd zie ik.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 19-12-2022 17:40:10 ]
pi_207149105
Collin project 44113 OG Yatkin Loijens / meegenomen / toch ff zitten googlen naar het pand JF Kennedyln 10a Hilvarenbeek , via een voetpad tussen 8 & 10 te bereiken, zie kadastr krt / de kvk inschrijving v Yatkin is op nr 8, dus grenzend aan zijn achtertuin, blijft "raar" pand / locatie maar als buurman&vrouw zal Yusuf en Nicole het wel weten. Lijkt me degelijk, 18 jaar bij de Gemeente & transport, maken geen rare moves lijkt mij.
https://kadastralekaart.com/kaart/perceel/HVR00/D/5708

[ Bericht 5% gewijzigd door peterc op 19-12-2022 18:31:22 ]
pi_207149742
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2022 17:14 schreef escortmk2 het volgende:

[..]
Heel netjes, want dit soort concepten hebben juist veel last gehad van de maatregelen en dit specifieke project is een half jaar gestart voordat die narigheid begon…

(Dit was overigens al mijn 4e HCN project dat deze maand probleemloos is afgerond)
YEP >> Cubanita Roosendaal & Helmond / Bregje Veenendaal / Backyard R'dam / Colins Breda / Wok To Go Leidsche Rijn allemaal a d eindstreep
pi_207149846
quote:
Dat is niet zo mooi. En zal vast een enorme impact geven.
Matching Capital zit inderdaad zeer hoog in het verstrekken van kapitaal aan deze ondernemer.

Vooral voor de investeerders die meegedaan hebben aan de converteerbare lening (zonder hypotheek als zekerheid) zijn de risico's hoog. Zij staan namelijk onderaan de rij van schuldeisers.
https://matchingcapital.com/product/phc/
https://matchingcapital.com/product/ph2/

Daarnaast heb ik begrepen dat er in de woningen huurders gezet zijn die een contract hebben getekend dat zij de woning na een jaar mogen kopen. Hiervoor is een borgsom betaald van 30.000 euro. Dat wordt nog een leuke, want het hypotheekrecht ligt bij Matching Capital. Hoe dit bij een eventuele uitoefening van de hypotheekrechten gaat zal dan nog best wat discussie kunnen geven.

Zie hier voor meer info https://matchingcapital.com/starterswoningen-veelgestelde-vragen/

Het valt mij trouwens op dat ik veel van de overige projecten van Propert Homes niet meer op de site van MC kan vinden. En ook Google kent ze niet. Maar dat kan ook zijn omdat ik niet er in zit als investeerder.

[ Bericht 2% gewijzigd door dyna18 op 19-12-2022 23:15:12 ]
pi_207150317
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:11 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Matching Capital zit inderdaad zeer hoog in het verstrekken van kapitaal aan deze ondernemer.

Vooral voor de investeerders die meegedaan hebben aan de converteerbare lening (zonder hypotheek als zekerheid) zijn de risico's hoog. Zij staan namelijk onderaan de rij van schuldeisers.

Daarnaast heb ik begrepen dat er in de woningen huurders gezet zijn die een contract hebben getekend dat zij de woning na een jaar mogen kopen. Hiervoor is een borgsom betaald an 30.000 euro. Dat wordt nog een leuke, want het hypotheekrecht ligt bij Matching Capital. Hoe dit bij een eventuele uitoefening van de hypotheekrechten gaat zal dan nog best wat discussie kunnen geven.
Zie hier voor meer info https://matchingcapital.com/starterswoningen-veelgestelde-vragen/

Het valt mij trouwens op dat ik veel van de overige projecten van Propert Homes niet meer op de site van MC kan vinden. En ook Google kent ze niet. Maar dat kan ook zijn omdat ik niet er in zit als investeerder.
weer een platform waar ik -voorlopig- wegblijf. Veel resteren er zo langzamerhand niet meer
pi_207150622
Ik maak me vooralsnog niet zoveel zorgen om matching capital en de situatie proprt homes.

Als er meegewerkt wordt zal over het geheel wel redelijk quitte gedraaid worden.

Bij een gedwongen veiling zullen er ongetwijfeld meerdere investeerders meebieden in de hoop de woning voor een interessant prijsje te kunnen kopen, ook dan valt de verkoopprijs wel mee. Dat ga ik in ieder geval wel doen. Leg graag 30 procent op de investering toe als ik daardoor een woning tegen 70 procent kan kopen.
-
pi_207150909
Hier nog het volledige artikel over Pr*prt met ook een inkijk in het verdienmodel van MC: "Zij rekenden haar tien procent rente en ook nog eens twintig procent afsluitprovisie"

SPOILER
pi_207154394
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:12 schreef probablyunsure het volgende:
Hier nog het volledige artikel over Pr*prt met ook een inkijk in het verdienmodel van MC: "Zij rekenden haar tien procent rente en ook nog eens twintig procent afsluitprovisie"
Ja. En dat ging dan ook om een zeer risicovolle obligatie lening zonder zekerheden. De converteerbare obligatielening waar ik hierboven al links naar heb geplaatst. Dat is dus niet de normale lening die je regulier bij CF ziet. Dus nogal wiedes dat daar een hoge rente voor moet betaald worden. Banken zouden hier nog meer voor vragen (maar weigeren dit momenteel omdat ze de risico's te hoog vinden).

MC heeft verder vooral normale leningen tegen gangbare tarieven.
Lekker makkelijk van Propert om de geldschieters de schuld te geven. Zij is zelf diegene die voor (veel te veel) geld de woningen aankoopt. (en daarmee juist de starters uit de markt drukt).
Daarnaast speculeert haar hele bedrijfsmodel op het maken van winst door een stijgende woningwaarde, zonder valnet als de woningen niet meer met dubbele cijfers in waarde stijgen.

Ik (en andere investeerders hier op het forum) zagen dit van het begin af aan al niet zitten. En MC is hier niet de schuldige van het falen.
pi_207154486
Crowdfundingplatformen zien meer risico's, rendement nog stabiel

https://www.investeerders(...)aag%20door%20Jasmijn
pi_207154514
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 20:12 schreef probablyunsure het volgende:

SPOILER
Zit in meerdere MC proposities. 20% afsluit kan ik me niet voorstellen, zal wel een reactie volgen.

Heb vertrouwen in de zekerheden.
  dinsdag 20 december 2022 @ 06:11:12 #149
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_207155294
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 17:20 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
GVE, 12mnd, 9.75%, neg hypotheekverklaring op erfpachtrecht
Exclusief voor ons ;) geopend:
SPOILER
G-PD Percentage 6,78% da's pas WOW. Dan hoeft het van mij niet.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_207155384
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 23:24 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ja. En dat ging dan ook om een zeer risicovolle obligatie lening zonder zekerheden. De converteerbare obligatielening waar ik hierboven al links naar heb geplaatst. Dat is dus niet de normale lening die je regulier bij CF ziet. Dus nogal wiedes dat daar een hoge rente voor moet betaald worden. Banken zouden hier nog meer voor vragen (maar weigeren dit momenteel omdat ze de risico's te hoog vinden).

MC heeft verder vooral normale leningen tegen gangbare tarieven.
Lekker makkelijk van Propert om de geldschieters de schuld te geven. Zij is zelf diegene die voor (veel te veel) geld de woningen aankoopt. (en daarmee juist de starters uit de markt drukt).
Daarnaast speculeert haar hele bedrijfsmodel op het maken van winst door een stijgende woningwaarde, zonder valnet als de woningen niet meer met dubbele cijfers in waarde stijgen.

Ik (en andere investeerders hier op het forum) zagen dit van het begin af aan al niet zitten. En MC is hier niet de schuldige van het falen.
Het is de schuld van de geldschieters! waarom hebben ze mij zoveel geld uitgeleend voor een te hoge rente ;)
Als ik de achtergrond van haar vader zie snap ik niet dat hij haar niet eerder gewaarschuwd heeft voor dit piramide spel.

Als je er over nadenkt is het ook wel redelijk bizar dat we zulke strenge hypotheek regels (LTV etc) hebben om mensen te beschermen op de woningmarkt, terwijl als je even een BVtje opricht je relatief makkelijk geld kunt lenen en schulden kunt maken met vastgoed crowdfunding.
I come for the woman... and your head
pi_207156360
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 19:11 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Daarnaast heb ik begrepen dat er in de woningen huurders gezet zijn die een contract hebben getekend dat zij de woning na een jaar mogen kopen. Hiervoor is een borgsom betaald van 30.000 euro. Dat wordt nog een leuke, want het hypotheekrecht ligt bij Matching Capital. Hoe dit bij een eventuele uitoefening van de hypotheekrechten gaat zal dan nog best wat discussie kunnen geven.

Ik heb Douwe een half jaar geleden gewezen op de opgeklopte waarderingen van Amsterdamse woningen. Bijvoorbeeld iets van 6 ton voor een benedenwoning. Maar dat was oke, Het stond immers in het taxatierapport. Hij zegt nu dat er gefaudeerd is met taxaties en andere documenten (dat zal idd wel). Dus die taxaties zijn door MC ook niet gecontroleerd door een belletje naar de taxateur. Of die moet ook in het complot zitten. Alles kan.
Nu maar afwachten of er nog een oplossing komt (niet verwacht) en of de woningen onderhands fatsoenlijk kunnen worden verkocht. Voor de Amsterdamse panden zal dit niet zo zijn vermoed ik zonder verlies. Maar ze heeft ook pandjes gefinancierd voor 190k/200k in Soest en Houten bijvoorbeeld. Dat zijn echte starterswoningen.
pi_207156371
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 07:01 schreef Stefo het volgende:

[..]
...... terwijl als je even een BVtje opricht je relatief makkelijk geld kunt lenen en schulden kunt maken met vastgoed crowdfunding.
Je hoeft niet eens een bv op te richten. Als privé persoon lukt dat ook al. Het gros van de leners bij sameningeld bijv. doet dat als privé persoon....
pi_207156430
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2022 14:33 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Het lijkt inderdaad tijd voor aktie als je dit allemaal zo ziet. FOK-breed? Houd wel in het achterhoofd dat het VK thans economisch een puinhoop is, zeker met al die stakingen er nog bij.
Ik kreeg vandaag een 2e reminder om te participeren in de Max Property Group, ze zouden al 90% hebben opgehaald van de beoogde 750 k. En volgend jaar komen er nieuwe uitgiftes om alle woeste plannen te financieren.
Even een tip voor alle Max-funders hier: zorgen jullie er voor dat je regelmatig alle documenten en financiële gegevens downloadt vanaf de Max website ? Stel dat Max omvalt en de website gaat down, dan is het te laat om gegevens te downloaden.
pi_207157116
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:53 schreef zeeland6 het volgende:
Hij zegt nu dat er gefaudeerd is met taxaties en andere documenten (dat zal idd wel). Dus die taxaties zijn door MC ook niet gecontroleerd door een belletje naar de taxateur. Of die moet ook in het complot zitten. Alles kan.
Hiervoor hebben ze de gevalideerde taxatie bedacht, is online te controleren en er kijkt iemand mee van NWWI. Zal vast niet zaligmakend zijn, maar kan we de eerste drempel zijn. Helaas zijn er platformen die dit niet als voorwaarde stellen (terwijl het door banken voor NHG gewoon als eis neergelegd wordt). Zou een goede zaak zijn dat platformen gebruik maken van dit soort oplossingen, ook al zijn ze niet helemaal zaligmakend. Het is weer wel een extra drempeltje in het beperken van "taxatiefraude".
pi_207158033
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 10:01 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Even een tip voor alle Max-funders hier: zorgen jullie er voor dat je regelmatig alle documenten en financiële gegevens downloadt vanaf de Max website ? Stel dat Max omvalt en de website gaat down, dan is het te laat om gegevens te downloaden.
Net even gedaan. Website was wel errug traag, misschien meerdere forumleden die het advies aan het opvolgen waren...
pi_207158048
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 11:15 schreef tnhb het volgende:

[..]
Hiervoor hebben ze de gevalideerde taxatie bedacht, is online te controleren en er kijkt iemand mee van NWWI. Zal vast niet zaligmakend zijn, maar kan we de eerste drempel zijn. Helaas zijn er platformen die dit niet als voorwaarde stellen (terwijl het door banken voor NHG gewoon als eis neergelegd wordt). Zou een goede zaak zijn dat platformen gebruik maken van dit soort oplossingen, ook al zijn ze niet helemaal zaligmakend. Het is weer wel een extra drempeltje in het beperken van "taxatiefraude".
Eens.

Maar zolang er genoeg mensen inschrijven op basis van erg optimistische taxatierapporten, is er weinig noodzaak voor het platform.
pi_207158119
quote:

[..]
Zijn er onder ons die hetzelfde doen bij hun andere investeringen? Dus de diverse documenten bij SIG, of de getekende leningovereenkomst bij CCF? Misschien ben ik naïef, maar ik vertrouw altijd op de pitch en download verder niets.

Dit bericht zet me wel aan denken om dit in de toekomst te gaan doen, zeker bij de grotere investeringen.
pi_207158273
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 12:48 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Zijn er onder ons die hetzelfde doen bij hun andere investeringen? Dus de diverse documenten bij SIG, of de getekende leningovereenkomst bij CCF? Misschien ben ik naïef, maar ik vertrouw altijd op de pitch en download verder niets.

Dit bericht zet me wel aan denken om dit in de toekomst te gaan doen, zeker bij de grotere investeringen.
Jazeker. Ik maak een rolling screenshot van de pitch en download het contract en het aflosschema (Colin + GvE)
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_207158336
quote:

[..]

Hier ook.
Van ieder project waaraan ik deelneem probeer ik een zo compleet mogelijk elektronisch dossier aan te houden. Mede daarom probeer ik mijn aantal projecten beheersbaar te houden en neem ik kortlopende projecten niet mee.
pi_207159152
Terugtrekking sig project
quote:
Klingeburg 9 Nieuwegein
Beste investeerders,

Gisterenavond hebben wij een mail mogen ontvangen van de aanvrager van het project Klingeburg 9 te Nieuwegein.
In deze mail staat aangegeven dat hij geen gebruik wil maken van onze hypotheek. Navraag bij deze aanvrager leert dat hij in staat is geweest om het ergens anders te financieren.
De al ontvangen gelden in dit project zullen worden terugbetaald aan alle investeerders.
Onze verwachting is dat dit vandaag of morgen weer zichtbaar zal zijn in de wallet.
Het spijt ons dat dit de uitkomst is en hopen dat er snel weer nieuwe mogelijkheden komen om weer toezeggingen te kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
Team SamenInGeld
pi_207159390
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 14:09 schreef KrekelJapie het volgende:
Terugtrekking sig project
[..]

Merkwaardig, project loopt al sinds 4 november en passeerdatum was al gepland op 27 december.
pi_207159555
Vergunning hcn
quote:
Horeca Crowdfunding Nederland heeft van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de nieuwe Europese Crowdfunding Service Provider-vergunning ontvangen!
Hiermee bevinden wij ons momenteel onder een zeer select gezelschap van crowdfundingplatformen met deze vergunning.

De komende periode zullen er, met het verkrijgen van deze vergunning, enkele functionaliteiten op ons platform wijzigen. Wij zijn op dit moment druk doende met de implementatie hiervan.

Op korte termijn zullen wij u informeren wat onze vergunning voor u betekent.

Over iedere wijziging die wordt doorgevoerd, zullen wij u direct informeren.

Met gastvrije groet,
De Directie - HCN
pi_207159603
Bij CRE wordt Houten II geconverteerd naar een nieue lening. 2.050.000 - iets meer rente (5.25) en de bewoners zitten er in.

Link projectpagina:

SPOILER
pi_207159605
Nieuwe op SiG
https://investeren.sameni(...)-hieronymusstraat-36
5 jaar

[ Bericht 96% gewijzigd door KrekelJapie op 20-12-2022 15:05:03 ]
pi_207159645
Sportschool
https://www.collincrowdfund.nl/wav-e-studios-cuijk/
Geen harde zekerheden
pi_207159822
quote:

[..]
Goede tip, dank :{w Bij MAX al eerder gedaan maar nu toch ook maar even bij de andere platforms
pi_207159905
quote:
Wat was de reden dat deze een maand geleden niet doorgegaan is?
pi_207160147
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 december 2022 15:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wat was de reden dat deze een maand geleden niet doorgegaan is?
is een verbouwde garage. liep niet.
pi_207160503
SIG
Hunzestraat Enschede was passage 19/12 nu in de nieuwsflits 'onbekend' dus er zal bij de notaris wel wat mis zijn gegaan.
pi_207160893
quote:

[..]

Ik download zo ongeveer alles. De pitch, alle documenten, ...
pi_207161011
quote:
Derde poging?
pi_207161341
Kapper
https://www.collincrowdfund.nl/sisters-haarmode/
1e hypotheek bedrijfspand. Of je ook een 2e hypotheek krijgt op de prive woning krijgt krijg je na totstandkoming te horen 😴.
quote:
Als extra zekerheid voor de investeerders van Collin Crowdfund vestigt de onderneemster en haar levenspartner een tweede hypothecaire inschrijving op hun woning met forse overwaarde.
quote:
Er is reeds een verzoek tot toestemming hypotheek uitgezet bij de eerste hypotheekhouder, echter vanwege de tijdsdruk om dit jaar te kunnen passeren in verband met een verhoogde overdrachtsbelasting per 2023 is er besloten om hier niet op te wachten. Indien de toestemming wordt verleend zal er alsnog een tweede hypothecaire inschrijving van ¤ 150.000,- worden gevestigd op de privéwoning. Indien de toestemming niet wordt gegeven zal er dus enkel sprake zijn van een negatieve hypotheekverklaring.
Vreemde gang van zaken. Het scheelt nogal of er wel of niet een hypotheek wordt verstrekt.
pi_207161794
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 17:04 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik download zo ongeveer alles. De pitch, alle documenten, ...
Idem, docu, pitches, corresp & updates en soms screenshots van fokf met relevante info / opm etc. Zo kan ik altijd het "verhaal" vh project nog teruglezen. Meestal feitelijk niet nodig maar in enkele gevallen toch handig. Kennis is macht.
pi_207163110
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 09:53 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik heb Douwe een half jaar geleden gewezen op de opgeklopte waarderingen van Amsterdamse woningen. Bijvoorbeeld iets van 6 ton voor een benedenwoning. Maar dat was oke, Het stond immers in het taxatierapport. Hij zegt nu dat er gefaudeerd is met taxaties en andere documenten (dat zal idd wel). Dus die taxaties zijn door MC ook niet gecontroleerd door een belletje naar de taxateur. Of die moet ook in het complot zitten. Alles kan.
Nu maar afwachten of er nog een oplossing komt (niet verwacht) en of de woningen onderhands fatsoenlijk kunnen worden verkocht. Voor de Amsterdamse panden zal dit niet zo zijn vermoed ik zonder verlies. Maar ze heeft ook pandjes gefinancierd voor 190k/200k in Soest en Houten bijvoorbeeld. Dat zijn echte starterswoningen.
Hoi Zeeland,
waar heb je deze info gelezen over fraude met taxaties?
Kun je dit bericht (eventueel prive) ook delen?

Met SiG heb ik trouwens ook al een paar discussie gehad over te soms wel hele hoge taxaties. Ook daar was tot nu toe altijd het antwoord dat ze zonder twijfel de taxaties volgen.
pi_207163133
Bericht van Matching Capital

quote:
Beste investeerder bij Matching Capital,
Bij deze maken wij melding van het eerste geval op ons platform van voortdurend verzuim, van Proprt Homes BV. Zij voldoen niet langer aan de betalingsverplichtingen, hebben inmiddels in surséance komen te verkeren. We hebben juridische maatregelen genomen tegen Proprt Homes BV.
De deelnemende investeerders die het betreft, hebben bericht gehad en worden op de hoogte gehouden.

U heeft wellicht de berichtgeving gezien in de pers. We willen u vragen om de statements in de pers niet voor waar aan te nemen en door te verwijzen naar Matching Capital en hen niet zelf te woord te staan.
Tot op heden zijn wij vrij gebleven van projecten met voortdurend verzuim.
We benadrukken dat betreffende Proprt Homes BV en haar projecten geheel los staan van alle andere projecten. We hebben immers ca 200 andere projecten die draaien zoals het hoort.
Wij vertrouwen erop u te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Douwe Westervaarder
Matching Capital
Laten we inderdaad hopen dat alles goed geregeld is en dat de andere projecten en het platform zelf zonder problemen door kunnen.
pi_207165295
Op SIG is de Agorabaan afgelost....
Pecunia non olet
pi_207165604
Kapsters knippen je niet kaal met deze zekerheid.

Linkje

https://www.collincrowdfu(...)dad3995dcdeab92a5319
pi_207166109
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 20:09 schreef dyna18 het volgende:
Bericht van Matching Capital
[..]
Laten we inderdaad hopen dat alles goed geregeld is en dat de andere projecten en het platform zelf zonder problemen door kunnen.
Met 5K minimale inleg is dat wel te hopen ja.. :N .. Het risico met sommige platformen, en dat zie je vooral bij Max, dat ze heel snel willen groeien en daarom minder kritisch/selectief zijn bij het uitzoeken van projecten en de toetsing daarvan.
Pecunia non olet
pi_207166507
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 21:46 schreef obligataire het volgende:
en idem Pleinweg 83D R'dam van Nayan & Eshan ; Nayan zit ook in de Klip 92 en is van het knap opgeknapte hutje op de Westerbeekstr. En komt onze tandarts die haar 2 SIGjes bij CCF heeft geherfinan er ook nog aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 21-12-2022 19:17:36 ]
pi_207170184
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met 5K minimale inleg is dat wel te hopen ja.. :N .. Het risico met sommige platformen, en dat zie je vooral bij Max, dat ze heel snel willen groeien en daarom minder kritisch/selectief zijn bij het uitzoeken van projecten en de toetsing daarvan.
vooral als de projecten ook nog snel volkomen, in die zin zijn geldgevers medeschuldig
pi_207170819
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 21:46 schreef obligataire het volgende:
Ik zie op 20 december de aflossing staan en de lopende rente van december, maar ik mis de boete nog (tot einddatum 15 maart). Even in de gaten houden of die nog volgt.
pi_207171124
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:17 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Ik zie op 20 december de aflossing staan en de lopende rente van december, maar ik mis de boete nog (tot einddatum 15 maart). Even in de gaten houden of die nog volgt.
Ik ken dit specifieke project niet maar in zijn algemeenheid kan de geldnemer de laatste 3 maanden voor einde looptijd boetevrij aflossen.
pi_207171189
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:42 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik ken dit specifieke project niet maar in zijn algemeenheid kan de geldnemer de laatste 3 maanden voor einde looptijd boetevrij aflossen.
Zoiets stond me inderdaad bij, maar in de projectinformatie staat:

De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen:
Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen
overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter
dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode.
In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt
SamenInGeld administratiekosten in rekening.

Er staat niets in over de laatste 3 maanden
pi_207171455
quote:
Hou vandaag 14:00 in de gaten
  woensdag 21 december 2022 @ 12:11:46 #186
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_207171495
Er is weer wat ontwikkeling bij de Corbelo-leningen bij MAX... zojuist is bij mij de achterstallige rente betaald t/m december voor #696513. Nog geen terugbetaling echter.
pi_207171758
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:01 schreef Jaco078 het volgende:
Kapsters knippen je niet kaal met deze zekerheid.

Linkje

https://www.collincrowdfu(...)dad3995dcdeab92a5319
potentiele zekerheid :|W
pi_207171822
Wasmachines voor Henk
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=27010
Geen zekerheden
quote:
Mijn naam is Hrvoje Vukadin, maar voor kennissen, vrienden en klanten ben ik gewoon Henk.
pi_207171864
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:46 schreef Atlas_ het volgende:

[..]

Bij een algehele aflossing binnen de rentevaste periode is de Geldlener verplicht een boete te betalen
overeenkomstig 6 maanden rente, zoals vastgelegd in de hypotheekakte. Is de resterende termijn korter
dan 6 maanden, dan geldt de boete over de resterende periode tot het einde van de rentevastperiode.
In het geval van een gebroken maand wordt het aantal dagen daarvan meegerekend. Daarnaast brengt

Hier heb je dan zeker recht op. Ik zou SiG hier dus wel even op wijzen.
pi_207171883
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:46 schreef Atlas_ het volgende:

[..]

Mailtje van SiG is nu binnen over de boetevrije aflossing en ik heb ze erop gewezen dat dat niet conform de voorwaarden van dit specifieke project is.
pi_207171939
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 12:11 schreef eXistence het volgende:
Er is weer wat ontwikkeling bij de Corbelo-leningen bij MAX... zojuist is bij mij de achterstallige rente betaald t/m december voor #696513. Nog geen terugbetaling echter.
ook ontvangen. De vraag is wel of C rente heeft betaald of dat MAX het uit eigen zak voorgeschoten heeft om de participanten weer even zoet te houden. Voorlopig het voordeel van de twijfel
pi_207171992
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 12:57 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
ook ontvangen. De vraag is wel of C rente heeft betaald of dat MAX het uit eigen zak voorgeschoten heeft om de participanten weer even zoet te houden. Voorlopig het voordeel van de twijfel
Ik heb de rente en aflossing ontvangen: dat zullen ze zeer zeker zelf niet hebben voorgeschoten.
  woensdag 21 december 2022 @ 13:10:00 #193
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207172058
quote:
Past voor mij precies in het plaatje..
In laatste update van MaxCF (08/12) schreven ze:
SPOILER
Kennelijk hebben de sukkels toen niet even gevraagd met welk doel zij dit moesten gaan doen. Corbelo wekte daarmee de indruk dat er 'iets staat te gebeuren' en koopt daarmee weer een paar weken tijd bij het platform. Vervolgens doet hij op de 21e een enkele betaling, om platform nog wat zand in de ogen te strooien. Vervolgens redt hij het dan wel weer tot na de feestdagen en in januari hoopt hij dan maar op een wonder....
pi_207172112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:02 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik heb de rente en aflossing ontvangen: dat zullen ze zeer zeker zelf niet hebben voorgeschoten.
dat betreft aflossing 696513, die mail was nog niet binnen t t v mijn vorige post (alleen rentebetaling). Aflossen zal MAX inderdaad niet gaan voorschieten (zouden ze de gelden van de fundraising voor kunnen gebruiken....)
pi_207172630
[quote]0s.gif Op woensdag 21 december 2022 11:17 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Das Fischgeschäft ist offen :)
Pecunia non olet
pi_207172652
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 12:07 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hou vandaag 14:00 in de gaten
Je had gelijk!
pi_207172668
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 13:15 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
dat betreft aflossing 696513, die mail was nog niet binnen t t v mijn vorige post (alleen rentebetaling). Aflossen zal MAX inderdaad niet gaan voorschieten (zouden ze de gelden van de fundraising voor kunnen gebruiken....)
De fantasie slaat nu een beetje op hol, MCF gaat echt niet Corbelo's terugbetalen met de fundraiser. Dat zijn echt wel gescheiden circuits.
pi_207172925
-

[ Bericht 100% gewijzigd door dyna18 op 21-12-2022 14:24:02 ]
pi_207173120
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:04 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
De fantasie slaat nu een beetje op hol, MCF gaat echt niet Corbelo's terugbetalen met de fundraiser. Dat zijn echt wel gescheiden circuits.
was niet echt serieus bedoeld, alleen om aan te geven dat de timing wel erg goed uitpakt
pi_207173181
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:38 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
was niet echt serieus bedoeld, alleen om aan te geven dat de timing wel erg goed uitpakt
Hopelijk komt er een verder gaande aflossing van leningen Corbelo. Men had immers een volledige aflossing opgevraagd en nu zie ik van lening 663079 een maand rente en daar begon het met de boeking van lening 696513 ook mee.
pi_207173201
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:38 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
Ik vond de opmerking niet zo vreemd. Een kat in het nauw maakt vreemde sprongen en maakt soms dat men het ene gat met het andere vult.
pi_207173357
16x 2e hypotheek achter rabo:
https://www.collincrowdfu(...)enferink-wijhe-bv-2/
Groot leningbedrag dus collin zal wel met linkjes gaan strooien
pi_207173584
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 14:55 schreef KrekelJapie het volgende:
Ik lees in de pitch:
Deze is tweede in rang op de objecten in onderstaand overzicht. Deze objecten zijn voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 12.400.000,- en een totale openstaande schuldpositie bij de Rabobank van ¤ 13.100.000,-.

De openstaande schuld is dus groter dan de som van ingeschreven hypotheken. Zou hij achterlopen met betalingen bij de Rabo? Of hebben ze er een rekening courant krediet bij opgeteld?
pi_207173727
quote:
Een aanvraag waar je echt diep in moet duiken, wil je hier alles op een rijtje hebben. Verder zal hij snel gevlogen zijn indien er iets goedkopers op zijn pad komt:

"De ondernemer heeft de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de lening, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, algeheel vervoegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor investeerders."
pi_207173900
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:20 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
Een aanvraag waar je echt diep in moet duiken, wil je hier alles op een rijtje hebben. Verder zal hij snel gevlogen zijn indien er iets goedkopers op zijn pad komt:

"De ondernemer heeft de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de lening, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, algeheel vervoegd af te lossen tegen drie maanden vergoedingsrente voor investeerders."
Vorig jaar april heb ik een investering gedaan in dit bedrijf via een non-publieke funding. Toen is
er ¤ 1.500.000,- opgehaald in korte tijd zonder het openbaar te maken. De looptijd was 24 maanden en als ik deze pitch zo lees zal er niet ( veel ) eerder afgelost worden.
pi_207174016
quote:
https://www.collincrowdfu(...)e65fa99fb3accf8ffc35
pi_207174256
quote:
Dit is een bekende naam vanuit NLI. Diverse projecten aldaar. Geen kinderachtig bedrijf die Lenferink. Ik overweeg om vrij fors in te stappen. Mooie rente en weinig kans op verlies m.i.

Met een leegstand van slechts 3% maak ik me over de winstgevendheid niet direct zorgen....
Pecunia non olet
pi_207174417
quote:
Uit de pitch: "Het schip kent een marktwaarde van ¤ 525.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 02-12-2022."

Het schip wordt aangekocht voor 450.000 ¤, dus dat geeft wel aan hoe boterzacht de taxatie is. Zo zacht als jogonaise....

Echte banken vragen trouwens naar de executiewaarde/waarde bij gedwongen verkoop, maar die krijgen we bij Collin niet te zien.
pi_207174476
Weer een Corbelo afgelost, de 2e op 1 dag. Als dat zo doorgaat ga ik weer investeren
pi_207174508
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 12:40 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
potentiele zekerheid :|W
Wijziging leningaanvraag d.d. 21-12-2022

Beste investeerder,

In de originele pitch is benoemd dat er nog geen toestemming is ontvangen voor het vestigen van een tweede hypotheek op het woonhuis.
Ondertussen hebben we alsnog goedkeuring gekregen, waardoor de tweede hypotheek direct onderdeel is van de zekerheden.

Hierdoor kunnen we de volgende wijzigingen doorvoeren:

Naast de huidige negatieve hypotheekverklaring op het woonhuis met als adres: Ds van Haaftenlaan 39, 3894 NP Odijk, kadastraal bekend als Sectie A, nummer 1329, te Odijk, wordt er ook een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 150.000,- gevestigd ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het woonhuis is momenteel voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 350.000,- en een restant schuld van ¤ 192.000,-.
De zekerheden worden als volgt van deze wijziging gekwalificeerd als Zeer Goed, hierdoor zal de Collin Credit Score gewijzigd worden van Ruim Voldoende naar Goed.

Hieronder ziet u de oorspronkelijke pitch waarin bovenstaande wijzigingen niet zijn doorgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Collin Crowdfund
  woensdag 21 december 2022 @ 16:26:09 #212
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207174645
Nieuwe propositie "De Toerist" op CRE loopt al weer vol.

Ik laat dit platform voorlopig links liggen want de rentes daar vind ik nu toch écht te laag en niet meer marktconform.

Daar komt bij dat ik (nog steeds) erg ontevreden ben over hun communicatie.
Op 7 december plaatsten ze update op hun website:

SPOILER
Er is geen notaris die zo lang doet over een afhandeling, dus dan trek ik maar de conclusie dat bij zijn controle is gebleken dat er iets (nog) niet in de haak is.
pi_207174664
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:55 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dit is een bekende naam vanuit NLI. Diverse projecten aldaar. Geen kinderachtig bedrijf die Lenferink. Ik overweeg om vrij fors in te stappen. Mooie rente en weinig kans op verlies m.i.

Met een leegstand van slechts 3% maak ik me over de winstgevendheid niet direct zorgen....
Vreemd dat zo'n gerenommeerde partij zich moet behelpen met een rente van 9%. Ik laat deze aan mij voorbijgaan, zoals alle leningen met de Rabo als 1e hypotheekhouder.
pi_207174707
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:14 schreef Slingervinger het volgende:
Weer een Corbelo afgelost, de 2e op 1 dag. Als dat zo doorgaat ga ik weer investeren
Betreft lening 663079 van Corbelo, nog 6 te gaan voor mij.

Tevens moet morgen lening 699293 van Bluetouch Ventures aflossen, zover ik weet loopt die nog op schema, dus even afwachten.
pi_207174802
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:09 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Uit de pitch: "Het schip kent een marktwaarde van ¤ 525.000,- op basis van een taxatierapport met waardepeildatum 02-12-2022."

Het schip wordt aangekocht voor 450.000 ¤, dus dat geeft wel aan hoe boterzacht de taxatie is. Zo zacht als jogonaise....

Echte banken vragen trouwens naar de executiewaarde/waarde bij gedwongen verkoop, maar die krijgen we bij Collin niet te zien.
Mee eens. Hij lost wel redelijk af gedurende de looptijd (250K op 400K) dus dat risico loopt er wel redelijk uit en de laatste 150K zal dat schip ook nog wel opbrengen lijkt me. En er is ook nog een borg van 60K, dit in combinatie met 8% rente durf ik m basis wel aan.
Pecunia non olet
pi_207174826
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:32 schreef quepos het volgende:

[..]
Betreft lening 663079 van Corbelo, nog 6 te gaan voor mij.

Tevens moet morgen lening 699293 van Bluetouch Ventures aflossen, zover ik weet loopt die nog op schema, dus even afwachten.
Het moet niet gekker worden, misschien toch nog kalkoen voor kerst ipv een tostie.
pi_207174834
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:16 schreef delcielo het volgende:

[..]
Wijziging leningaanvraag d.d. 21-12-2022

Beste investeerder,

In de originele pitch is benoemd dat er nog geen toestemming is ontvangen voor het vestigen van een tweede hypotheek op het woonhuis.
Ondertussen hebben we alsnog goedkeuring gekregen, waardoor de tweede hypotheek direct onderdeel is van de zekerheden.

Hierdoor kunnen we de volgende wijzigingen doorvoeren:

Naast de huidige negatieve hypotheekverklaring op het woonhuis met als adres: Ds van Haaftenlaan 39, 3894 NP Odijk, kadastraal bekend als Sectie A, nummer 1329, te Odijk, wordt er ook een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 150.000,- gevestigd ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het woonhuis is momenteel voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 350.000,- en een restant schuld van ¤ 192.000,-.
De zekerheden worden als volgt van deze wijziging gekwalificeerd als Zeer Goed, hierdoor zal de Collin Credit Score gewijzigd worden van Ruim Voldoende naar Goed.

Hieronder ziet u de oorspronkelijke pitch waarin bovenstaande wijzigingen niet zijn doorgevoerd.

Met vriendelijke groet,

Collin Crowdfund
Dat is wel prima. Haar lasten dalen met 7500 euro per jaar. Daarvoor in de plaats komt wel het onderhoud.
pi_207174852
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:41 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dat is wel prima. Haar lasten dalen met 7500 euro per jaar. Daarvoor in de plaats komt wel het onderhoud.
Ik heb deze naar aanleiding van de aanpassing opgehoogd. Deze kapsalon bestaat al zeer lang, ook met haar als eigenaar, ik zie deze niet gauw omvallen , en met deze zekerheid toegevoegd is de kans op schade m.i. hier ook zeer gering.
Pecunia non olet
pi_207174968
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:20 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]

Als dat in de eerste anderhalve maand van 2023 gebeurt dan kost dit project je zelfs geld.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_207175023
Cadeaukaart wvjg om weg te geven
quote:
Wie deelt, zorgt voor vermenigvuldiging!
Een uitspraak die we op twee manieren willen uitleggen. Ten eerste omdat het van toepassing is op u. Als investeerder deelt u vermogen, waardoor het zich kan vermenigvuldigen. Daar zijn wij u heel dankbaar voor! In 2022 heeft Waardevoorjegeld een enorme groei doorgemaakt. Waar we eind vorig jaar een bedrag van tien miljoen euro hadden uitgezet, is dat nu meer dan verdubbeld naar ruim twintig miljoen euro.

De tweede manier waarop we bovenstaande uitspraak willen uitleggen, gaat om naasten, die het minder hebben. Bij veel mensen is dit jaar de financiële onzekerheid toegenomen. Ook dichtbij. Om die reden willen we u iets geven om te delen: een cadeau kaart. We gaan er gemakshalve van uit dat u persoonlijk geen financiële moeilijkheden heeft in deze tijd. Maar u kent vast mensen in uw omgeving die deze moeilijkheden wel hebben. Voor hen is deze cadeau kaart.

Bedderx® heeft recent een nieuwe app ontwikkeld om mensen te helpen in deze tijd. De app geeft de gebruiker regelmatig informatie en besparingstips. De cadeau kaart kan door twee mensen geïnstalleerd worden.

Wij stellen het bijzonder op prijs als u deze cadeau kaart als kerstgeschenkje aan iemand geeft, die hier echt mee geholpen is. Wie maakt u blij?
pi_207175233
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:26 schreef InVestEerder het volgende:

Ik laat dit platform voorlopig links liggen want de rentes daar vind ik nu toch écht te laag en niet meer marktconform.

SPOILER
Er is geen notaris die zo lang doet over een afhandeling, dus dan trek ik maar de conclusie dat bij zijn controle is gebleken dat er iets (nog) niet in de haak is.
Nij navraag gisteren omdat stukken waren afgeboekt werd verteld dat de notaris het geld die dag zou overmaken en dat het ofwel dezelfde dag of vandaag zou moeten zijn bijgeschreven. Je raadt het al nog niets gezien.
pi_207175341
SamenInGeld corrigeert de missende boeterente voor Agorabaan Lelystad.
quote:
Wij zullen vandaag een correctie doen ten aanzien van de gisteren uitbetaalde boetrerente [sic].
Deze correctie kun je later vandaag nog zien in je wallet.
Dank voor de oplettendheid @Atlas_
Ik vraag mij trouwens wel af of ze dit nu uit eigen zak betalen.
pi_207175392
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:27 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dank voor de oplettendheid @:Atlas_
Zal wel uit eigen zak moeten aangezien de aflosnota al lang is verstrekt. Trouwens zeker niet de eerste keer dat de rente niet juist wordt betaald.
pi_207175651
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2022 17:31 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
heb het even nagevraagd. De updates van CCF roepen altijd weer andere vragen op.
Levy de Block en Bernard Custers (leningnummer: 41334).

Ik heb de vraag gesteld aan collin op 15/12. in de week daarna 2 reminders gestuurd. Op deze 3 mails geen reactie gehad van CCF. Bizar.
pi_207176251
quote:
En hebben ze zich daarbij ook aan de toezegging van slechts 1x kosten gehouden?
pi_207176269
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 15:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zit ook nog in een Lenferink bij NLI die binnenkort afgelost moet worden, met bonusrente. Dit nieuwe project is zo te zien deels een herfinanciering hiervan. Tot nu toe altijd braaf betaald zonder problemen.
pi_207176364
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:14 schreef Slingervinger het volgende:
Dan zal er toch meer moeten gebeuren voordat ik daartoe besluit, er zijn namelijk meer probleemgevallen waarover geen info volgt als ik doorvraag naar details.
pi_207176415
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:27 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Dank voor de oplettendheid @:Atlas_
Ja is mijn inschatting, er zijn een aantal projecten geweest waar nieuwe algemene voorwaarden op van toepassing zijn met die 3 maanden bepaling maar waar juist in de picth expliciet daarvan afgeweken is (foutje bedankt). De geldgevers gaan uit van de specifieke afwijkende tekst uit de pitch, geldnemer gaat uit van de getekende contracten (die wij als geldgevers pas achteraf zien), en daar zit bij een aantal projecten dus een verschil tussen.
pi_207176425
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:51 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Levy de Block en Bernard Custers (leningnummer: 41334).

Ik heb de vraag gesteld aan collin op 15/12. in de week daarna 2 reminders gestuurd. Op deze 3 mails geen reactie gehad van CCF. Bizar.
Ter info: ik heb op mijn vragen ook nog steeds geen enkele reactie gekregen, geeft slecht gevoel!
pi_207176643
quote:
99s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:55 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Als dat in de eerste anderhalve maand van 2023 gebeurt dan kost dit project je zelfs geld.
Niet als je daarna weer herinvesteert.
Bij investeerders die continu vol belegd zijn maakt dat hele peildatum/box 3 verhaal niet zoveel uit.
Pecunia non olet
pi_207176694
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:43 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dan zal er toch meer moeten gebeuren voordat ik daartoe besluit, er zijn namelijk meer probleemgevallen waarover geen info volgt als ik doorvraag naar details.
(ook dit) was min of meer hilarisch bedoeld. MAX zit trouwens niet op ons te wachten want hun projecten komen toch wel vol. Hun megalomane toekomstplannen roepen bij mij overigens een déja-vu op: 2 jaar geleden kwam Crowdestor met iets vergelijkbaars: nu op sterven na dood (technisch is hun website overigens prima in orde daar kan MAX nog wat van leren)
pi_207177045
Beste investeerders,
Deze week is de bouwfinanciering afgelost van het project de Deimanstraat in Den Haag.
DH Property heeft hier een zeer verouderd appartement hoogwaardig gerenoveerd en
verduurzaamd naar een A label.
Op het dak van dit appartement is een prachtige opbouw gebouwd, en in deze opbouw zijn 2
zelfstandige appartementen gebouwd. Ook hier zijn 2 A labels gerealiseerd.
Door dit project heeft DH Property wederom – weliswaar een zeer bescheiden – bijdrage geleverd
aan het oplossen van het woningtekort in Nederland.
Zonder uw vertrouwen was het niet mogelijk geweest om dit project te realiseren. Wij zijn u dan ook
oprecht erg dankbaar voor het feit dat u heeft willen investeren in onze portfolio.
Bedankt namens DH Property en bedankt namens onze nieuwe huurders !
Vanzelfsprekend hopen wij in de toekomst weer samen met u de handen ineen te kunnen slaan voor
onze nieuwe projecten.
Voor nu wensen wij u fijne feestdagen toe en alvast een fantastisch 2023.
Met vriendelijke groet,
Danny van der Horst
DH – Property
pi_207177136
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:10 schreef obligataire het volgende:

[..]
Niet als je daarna weer herinvesteert.
Bij investeerders die continu vol belegd zijn maakt dat hele peildatum/box 3 verhaal niet zoveel uit.
als je er nu in stapt ben je sws niet vol belegd, dus dan gaat dit verhaal niet op. (CF technisch ook lastig om vol belegd te zijn/blijven met al die (deel)aflossingen)

In dit specifieke geval zie ik het wel als een risico en wacht ik liever nog even 10 dagen.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  woensdag 21 december 2022 @ 22:30:54 #234
39955 eXistence
Feel The Power!
pi_207180883
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:35 schreef tnhb het volgende:

[..]
En hebben ze zich daarbij ook aan de toezegging van slechts 1x kosten gehouden?
Nee, kosten zijn doorberekend voor iedere maand.
pi_207181775
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:14 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
(ook dit) was min of meer hilarisch bedoeld. MAX zit trouwens niet op ons te wachten want hun projecten komen toch wel vol. Hun megalomane toekomstplannen roepen bij mij overigens een déja-vu op: 2 jaar geleden kwam Crowdestor met iets vergelijkbaars: nu op sterven na dood (technisch is hun website overigens prima in orde daar kan MAX nog wat van leren)
Projecten met 28.5% interest :o
pi_207181990
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 19:44 schreef CaLeX het volgende:

[..]
als je er nu in stapt ben je sws niet vol belegd, dus dan gaat dit verhaal niet op. (CF technisch ook lastig om vol belegd te zijn/blijven met al die (deel)aflossingen)
Bij een portefeuille van enige omvang, bestaande uit een groot aantal min of meer vaste bedragen, zal dat percentage al gauw 99% of meer zijn. Ook al omdat er ook nog rente wordt betaald en er dus altijd wel wat groei is. Een (deel)aflossing is vaak dezelfde dag of de dag erna alweer geherinvesteerd. Ik zie kansen genoeg, zeker de laatste tijd :)

In mijn eigen geval neemt de portefeuille al jaren toe dus iedere euro die ik er dit jaar in stopte zit er eind volgend jaar ook nog in, al dan niet in hetzelfde project. Het zou anders komen te liggen wanneer ik ga afbouwen. In dat geval zou het inderdaad niet zo handig zijn om kort voor jaareinde in een kortlopend project te beleggen.

(Ik beleg trouwens zakelijk en dat maakt het sowieso alweer anders, maar het gaat even om de gedachte).

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 22-12-2022 01:19:44 ]
Pecunia non olet
pi_207182792
CCF O l d * n b u r g * r Vastgo*d B.V. 4

Deelaflossing 1 zou er aan moeten gaan komen.

SPOILER
pi_207182795
quote:
1s.gif Op woensdag 21 december 2022 17:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Cadeaukaart wvjg om weg te geven
[..]

Is het niet gewoon toegang tot een app?
pi_207183018
3 sppt gebouwen Duitsland van CRE staat EINDELIJK op afgerond... echter heb ik nog geen geld gezien. Iemand wel? Of enige communicatie er omtrent?
pi_207183032
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 08:32 schreef cubje het volgende:
3 sppt gebouwen Duitsland van CRE staat EINDELIJK op afgerond... echter heb ik nog geen geld gezien. Iemand wel? Of enige communicatie er omtrent?
Van de week communicatie gehad, werd gegarandeerd dat de centjes er voor het eind van het jaar nog op de rekening staan.
pi_207183106
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 08:36 schreef quepos het volgende:

[..]
Van de week communicatie gehad, werd gegarandeerd dat de centjes er voor het eind van het jaar nog op de rekening staan.
Ik heb geen communicatie meer gezien, ook op de site-berichten niks zichtbaar.
pi_207183591
Het blijft gewoon drama met CRE. Het geld is al weken geleden terugbetaald door de ondernemer. Maar CRE is ongelofelijk traag met het doorboeken. Wel mooie smoesjes elke keer, met het komt zo of de notaris is er mee bezig, etc. Resultaat is gewoon gemiste rentedagen en onduidelijkheid wanneer je je geld terug hebt.

Daarnaast ook nog eens het gedoe dat projecten onbeperkt doorlopen na de einddatum, de belangenverstrengeling tussen ondernemer en platform en ook nog eens dat er dubieuze projecten zijn geplaatst waarbij niet het hele verhaal verteld werd. Voor mij reden genoeg om hier niet meer te investeren.
pi_207184129
Hunzestraat 24 Enschede

Beste investeerder,

Aanvankelijk zou de hypotheek op 19 december ingeschreven worden. Helaas kon de verkoper die datum niet waar maken. De passage zal nu op 29 december 2022 gaan plaats vinden. Er zal 10 dagen aan extra rente uitgekeerd worden.

Met vriendelijke groet,
Team SamenInGeld
pi_207184368
pre-publicatie overbruggingskrediet NLi max 24 mnd 8,75% 2e hyp
SPOILER
pi_207184588
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 22:30 schreef eXistence het volgende:
Nee, kosten zijn doorberekend voor iedere maand.
Ik zit zelf niet in deze C*, wel in andere die nog geen renetbetaling of aflossing hebben. Tijdens de Q&A van afgelopen 29-juni is het volgende gezegd:

SPOILER
pi_207184628
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 10:10 schreef dyna18 het volgende:
dat er dubieuze projecten zijn geplaatst waarbij niet het hele verhaal verteld werd.
Ik ben wel benieuwd waar je hier naar verwijst. Voor de rest is de communicatie drama, onbeperkt doorlopen is natuurlijk wel de vraag, het ander uiterste alternatief is alles opeisen, eventueel faillisement aanvragen en uiteindelijk na aftrek van d ekosten met de schade achterblijven. Maar dat de communicatie op dat punt veeeeeel beter kan is dnek ik inmiddel wel een feit.
pi_207184669
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:48 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ter info: ik heb op mijn vragen ook nog steeds geen enkele reactie gekregen, geeft slecht gevoel!
CCF
inz. stemronde Levy de Block en Bernard Custers (leningnummer: 4133). Eindelijk reactie gehad:

Allereest excuses voor de verlate reactie. In december is het hier nogal druk waardoor de reactietijd soms wat toeneemt.

Hierbij bevestigen wij dat mevrouw Rijks mededebiteur is en blijft. Mevrouw Rijks had samen met de heer Block een eigen woning (Dorpsweg 27). Desbetreffende woning wordt verkocht vanwege de echtscheiding.
Met betrekking tot de transformatie van Blekerstraat heeft de ondernemer ons geïnformeerd middels onderstaand bericht:

Verbouwing Blekerstraat 6A + 8

Status Blekerstraat 6A
Het splitsen van de het pand op de begane grond is akkoord bevonden door de gemeente en vergund op 30 maart 2022. Vergunninghouder is Levy de Block. De bestemming van het object is tevens aangepast van bedrijfsmatig naar wonen. De verbouwing van dit object naar twee appartementen zal starten in februari 2023. De materialen zijn hier voor ingekocht en staan opgeslagen in het te verbouwen object. De oplevering staat uiterlijk eind juni gepland en wordt verwacht begin juni te worden opgeleverd.

(schema verbouwing bijgevoegd, kan het hier niet inplakken)

Status Blekerstraat 8
Het appertement te Blekerstraat is verbouwd waarbij de woonkamer vernieuwd is en voorzien van een nieuw keukenblok. Tevens is er een ruime slaapkamer bij gecreëerd. De eerste etage is volledig geïsoleerd waarbij dat bij de etage daarboven al het geval was. Ook is de woning voorzien van een nieuwe ketel.

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 22-12-2022 12:11:48 ]
pi_207184696
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
CCF
inz. stemronde Levy de Block en Bernard Custers (leningnummer: 41334).

ccf leest hier waarschijnlijk ook mee. Eindelijk reactie gehad:

Allereest excuses voor de verlate reactie. In december is het hier nogal druk waardoor de reactietijd soms wat toeneemt.

Hierbij bevestigen wij dat mevrouw Rijks mededebiteur is en blijft. Mevrouw Rijks had samen met de heer Block een eigen woning (Dorpsweg 27). Desbetreffende woning wordt verkocht vanwege de echtscheiding.
Met betrekking tot de transformatie van Blekerstraat heeft de ondernemer ons geïnformeerd middels onderstaand bericht:

Verbouwing Blekerstraat 6A + 8

Status Blekerstraat 6A
Het splitsen van de het pand op de begane grond is akkoord bevonden door de gemeente en vergund op 30 maart 2022. Vergunninghouder is Levy de Block. De bestemming van het object is tevens aangepast van bedrijfsmatig naar wonen. De verbouwing van dit object naar twee appartementen zal starten in februari 2023. De materialen zijn hier voor ingekocht en staan opgeslagen in het te verbouwen object. De oplevering staat uiterlijk eind juni gepland en wordt verwacht begin juni te worden opgeleverd.

Status Blekerstraat 8
Het appertement te Blekerstraat is verbouwd waarbij de woonkamer vernieuwd is en voorzien van een nieuw keukenblok. Tevens is er een ruime slaapkamer bij gecreëerd. De eerste etage is volledig geïsoleerd waarbij dat bij de etage daarboven al het geval was. Ook is de woning voorzien van een nieuwe ketel.
Dank! Prima dan was mijn voor stem dus niet voorbarig en kan ik die rustig laten staan.
pi_207184852
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 12:03 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
inz. stemronde L*v* de Bl*ck c.s.
Het is jammer dat ze een jaar nodig hebben (gehad) om te starten met de verbouwing van 6A, maar goed, er is in ieder geval wat waarde gecreëerd en ik heb begrip voor de situatie van de ondernemer. Ik hoop wel dat nummer 8 dan snel in de verkoop gaat. Kijkend naar hun planning zal het nog krap worden om binnen de 18 maanden looptijd te blijven.

Overigens gaat de zekerheid erop vooruit nu ik het goed lees - dus akkoord met het voorstel.

[ Bericht 50% gewijzigd door Atlas_ op 22-12-2022 12:26:18 ]
pi_207185444
quote:
1s.gif Op donderdag 22 december 2022 00:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Bij een portefeuille van enige omvang, bestaande uit een groot aantal min of meer vaste bedragen, zal dat percentage al gauw 99% of meer zijn. Ook al omdat er ook nog rente wordt betaald en er dus altijd wel wat groei is. Een (deel)aflossing is vaak dezelfde dag of de dag erna alweer geherinvesteerd. Ik zie kansen genoeg, zeker de laatste tijd :)

In mijn eigen geval neemt de portefeuille al jaren toe dus iedere euro die ik er dit jaar in stopte zit er eind volgend jaar ook nog in, al dan niet in hetzelfde project. Het zou anders komen te liggen wanneer ik ga afbouwen. In dat geval zou het inderdaad niet zo handig zijn om kort voor jaareinde in een kortlopend project te beleggen.

(Ik beleg trouwens zakelijk en dat maakt het sowieso alweer anders, maar het gaat even om de gedachte).
Ik denk dat bij een heel groot deel van de (box 3) investeerders de door jou genoemde 99% niet halen.

Zonder over bedragen te spreken durf ik wel te stellen dat mijn portefeuille “enige omvang” heeft maar ik beleg niet via een B.V. maar gewoon box 3.

Van mijn vrij beschikbaar vermogen heb ik grofweg 70% in beleggingen zoals o.a. aandelen en crowdfunding. De overige 30% zit in rentedragende producten zoals een depositoladder, groen sparen en saldo lopende rekening. Zelf haal ik de door jou genoemde 99% dus zeker niet en blijf ik de mening toegedaan dat in mijn geval en met het huidige belastingklimaat beleggen in crowdfunding gedurende de laatste 2 a 3 maanden van het jaar niet interessant is. Overigens al helemaal niet in bijvoorbeeld 18 maanden projecten.

Zo is een ieder zijn persoonlijke afweging dus weer anders. Heb ik de afgelopen 2 maanden mooie projecten gemist? Vast wel maar de komende maanden komen er ongetwijfeld weer voldoende nieuwe langs.
pi_207185528
quote:
14s.gif Op donderdag 22 december 2022 13:13 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik denk dat bij een heel groot deel van de (box 3) investeerders de door jou genoemde 99% niet halen.

Zonder over bedragen te spreken durf ik wel te stellen dat mijn portefeuille “enige omvang” heeft maar ik beleg niet via een B.V. maar gewoon box 3.

Van mijn vrij beschikbaar vermogen heb ik grofweg 70% in beleggingen zoals o.a. aandelen en crowdfunding. De overige 30% zit in rentedragende producten zoals een depositoladder, groen sparen en saldo lopende rekening. Zelf haal ik de door jou genoemde 99% dus zeker niet
Ik was denk ik niet voldoende duidelijk. Uiteraard zit mijn vermogen niet voor 99% in crowdfunding en ook het belegde vermogen zit niet voor 99% in crowdfunding. Ik heb net als de meesten ook aandelen, obligaties en deposito's.

Waar het om gaat is, je hebt een x-bedrag beschikbaar gesteld voor crowdfunding. Stel een ton. Die ton zal enigszins fluctueren door de dagelijkse uitbetalingen en stortingen. Bij voldoende aanbod van leuke projecten zul je niet gauw overtollig geld op de bank hebben staan. Vandaar dat ik 99% noemde als ondergrens.
Bij een gelijkblijvend of groeiend bedrag in CF maakt het n.m.m. gewoon niets uit wat de samenstelling is van dat bedrag. Het is het totaalbedrag wat je in de aangifte IB moet opnemen.
Pecunia non olet
pi_207185593
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 13:22 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik was denk ik niet voldoende duidelijk. Uiteraard zit mijn vermogen niet voor 99% in crowdfunding en ook het belegde vermogen zit niet voor 99% in crowdfunding. Ik heb net als de meesten ook aandelen, obligaties en deposito's.

Waar het om gaat is, je hebt een x-bedrag beschikbaar gesteld voor crowdfunding. Stel een ton. Die ton zal enigszins fluctueren door de dagelijkse uitbetalingen en stortingen. Bij voldoende aanbod van leuke projecten zul je niet gauw overtollig geld op de bank hebben staan. Vandaar dat ik 99% noemde als ondergrens.
Bij een gelijkblijvend of groeiend bedrag in CF maakt het n.m.m. gewoon niets uit wat de samenstelling is van dat bedrag. Het is het totaalbedrag wat je in de aangifte IB moet opnemen.
Dat maakt dus wel degelijk uit of dit onder spaargeld valt of onder overig vermogen. De belastingheffing over deze twee onderdelen is gewoon anders. Bij beleggingen v.s. sparen binnen een B.V. maakt dit inderdaad niet uit maar binnen box 3 op dit moment dus wel. Daarbij, de door mij genoemde 70%/30% kan een jaar later makkelijk 60%/40% zijn of 80%/20%.

Maar goed off topic dus ik laat het hierbij.
pi_207185672
Update SIG over de vereffening van Nick.

SPOILER
Zijn er vanuit hier investeerders die interesse hebben getoond in de panden? Ik wel, maar ben niet benaderd.
Ik heb er vrees voor dat het op een akkoordje wordt gegooid tussen de beheerder/verhuurder en de vereffenaar ten nadelen van de investeerders. De laatste zin van SIG wekt bij mij ook de indruk dat er meer speelt.

Wat verwachten jullie?
-
pi_207185952
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 13:35 schreef bonenstaak het volgende:

SPOILER
Zijn er vanuit hier investeerders die interesse hebben getoond in de panden? Ik wel, maar ben niet benaderd.
Ik heb er vrees voor dat het op een akkoordje wordt gegooid tussen de beheerder/verhuurder en de vereffenaar ten nadelen van de investeerders. De laatste zin van SIG wekt bij mij ook de indruk dat er meer speelt.

Wat verwachten jullie?
Persoonlijk heb ik momenteel geen interesse in de panden maar ben ik vooral geïnteresseerd in de afloopt zonder dat ik mij er ook nog in ga mengen. Zelf zit ik in 1A dus zal het eventuele verlies beperkt blijven.

Als je serieus geïnteresseerd bent zal je (snel) bij SiG de gegevens van de "vereffenaar" moeten opvragen zodat je daar aan de procedure kunt meedoen en eventueel een officieel bod kan uitbrengen.

Tja, en verder... Als panden gedwongen verkocht moeten worden is de opbrengst over het algemeen niet geweldig.
  donderdag 22 december 2022 @ 13:57:02 #255
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207185957
Vandaag weer een uitnodiging tot investering in Private Placement project op CRE. Namens "een relatie" van het platform, zoals ze het zelf omschrijven. Welke dus na iets verder lezen weer gewoon de eigenaar van CRE blijkt te zijn (Harthoorn).
Met minimale deelname van een ton betekent dit dat ze met slechts een handjevol investeerders hoeven dealen.
Voor platform en lener waarschijnlijk aantrekkelijker, en het lijkt dat CRE het accent iets lijkt te verleggen. Voor de echte crowdfunders is dit jammer
pi_207186782
quote:
14s.gif Op donderdag 22 december 2022 13:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat maakt dus wel degelijk uit of dit onder spaargeld valt of onder overig vermogen. De belastingheffing over deze twee onderdelen is gewoon anders. Bij beleggingen v.s. sparen binnen een B.V. maakt dit inderdaad niet uit maar binnen box 3 op dit moment dus wel. Daarbij, de door mij genoemde 70%/30% kan een jaar later makkelijk 60%/40% zijn of 80%/20%.

Crowdfunding in hetzelfde belastingtarief als beleggen is naar mijn idee veel te zwaar belast. Natuurlijk past dat in mijn straatje de vorige zin. Maar het rendement na aftrek van kosten is vaak tussen de 5% en 6% geweest de afgelopen jaren. Nu sinds kort is het wat hoger. En dan nog eens 2% belasting betalen is veel te veel. Het is ook niet met sparen te vergelijken het zou er eigenlijk tussen moeten zitten.
Wij helpen met crowdfunding heel veel ondernemers die anders niet aan geld kunnen komen. Wij helpen echt aantoonbaar de economie. Als wij met dat geld zouden beleggen dan maken we daar echt het verschil niet mee.
Ik verwacht eigenlijk dat de laatste woorden ook nog niet gezegd zijn hierover, zolang het allemaal nog niet definitief is om te belasten naar het gemaakte rendement.

Onderstaand bericht is uit een nieuwsbrief van een jaar geleden.
Hoe zou het daar mee staan?

Collin naar de Tweede Kamer voor fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen.

Donderdag jl. is Jeroen ter Huurne, CEO Collin Crowdfund, het gesprek aangegaan
met Tweede Kamerleden en andere genodigden over bedrijfsfinancieringen. Het
rondetafelgesprek had als doel om een beter beeld te krijgen van de aanvullende
mogelijkheden tot bedrijfsfinanciering voor alle soorten bedrijven en om inzichtelijk te
maken waar beleidswijzigingen of- aanvullingen gewenst zijn.
Het doel vanuit Collin? Fiscale vrijstelling voor crowdfinance investeringen.
"Afgelopen donderdag heb ik Collins position paper mogen toelichten aan de
Tweede Kamer. Waar andere marktpartijen met meerdere suggesties kwamen die
een langere termijn nodig hebben om gerealiseerd te worden, heb ik mij gefocust op
één specifiek snel in te vullen doel: fiscaal voordeel voor de crowdfinance
investeerders. Middels deze vrijstelling van de vermogensrendementsheffing willen
wij investeringen in het MKB zo goed mogelijk ondersteunen.
Ik waardeer het enorm om via het ministerie van Economische Zaken en Klimaat
gevraagd te zijn voor dit rondetafelgesprek, en gehoord te worden door diverse
Kamerleden. Achteraf ben ik door twee van de Kamerleden inmiddels benaderd voor
een werkbezoek aan Collin. Hopelijk kunnen we vanuit daar verder sparren en onze
doelstellingen verwezenlijken." - Jeroen ter Huurne (CEO Collin Crowdfund)
pi_207186809
-

[ Bericht 50% gewijzigd door tnhb op 22-12-2022 15:16:20 ]
pi_207187620
Brengen die sloepen nog wat op of wordt dat oud ijzer waarde?
Pecunia non olet
pi_207188562
Verlengingen (en renteverhoging) bij MAX:

quote:
Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #860978 The Avenue Sale, M33 4PH, United Kingdom van Bl*touch Homes Ltd.

De ontwikkelaar heeft aangegeven dat zij de huidige aflosdatum van 12-01-2023 niet zullen halen vanwege een kleine vertraging en vraagt daarom om de lening te met 2 maanden en 19 dagen verlengen tot 31-03-2023.

De directeur van Bl*touch Homes Ltd heeft ons een brief toegestuurd waarin hij de situatie zelf uitlegt.

SPOILER
Naast het verlengen van de lening met zal Bl*touch ook de rente met 2% verhogen naar 12% p.j. voor de duur van de verlenging.

Bij een negatief resultaat zullen wij Bl*touch Homes Ltd verplichten zich te moeten houden aan de huidige voorwaarden waarbij executie van de zekerheden niet uit te sluiten is.
En nog een:

quote:
Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #687369 Northenden Wythenshawe Manchester M22 4GD United Kingdom van Bl*touch Ventures Ltd.

De ontwikkelaar heeft aangegeven dat zij de huidige aflosdatum van 12-01-2023 niet zullen halen vanwege een vertraging en vraagt daarom om de lening te verlengen met 3 maanden tot 31-03-2023.

De directeur van Bl*touch Ventures Ltd heeft ons een brief toegestuurd waarin hij de situatie zelf uitlegt.

SPOILER
Naast het verlengen van de lening met zal Bl*touch ook de rente met 2% verhogen naar 12% p.j. voor de duur van de verlenging.

Bij een negatief resultaat zullen wij Bl*touch Ventures Ltd verplichten zich te moeten houden aan de huidige voorwaarden waarbij executie van de zekerheden niet uit te sluiten is.
pi_207188872
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 17:15 schreef delcielo het volgende:
[..]
En nog een:
[..]

Ik stem pas voor als de verlengde lening 699293, die vandaag afgelost had moeten worden, nog één dezer dagen binnenkomt!
pi_207189819
quote:

SPOILER

Wat verwachten jullie?
van welk project is dit? ik zit een andere project van Nick en heb de mail niet gehad.
  donderdag 22 december 2022 @ 19:04:49 #262
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207189859
quote:
[..]
En nog een:
[..]

Wat een onzorgvuldigheid weer bij MaxCF betreffende #687369.
Ze doen net of de rente nu verhoogd wordt maar deze lening is in september óók al met 3 maanden verlengd en op dat moment is de rente al aangepast naar 12%. Dus de zinsnede dat de rente wordt verhoogd is hier absoluut onjuist. Zie hier het bericht van destijds, dinsdag 27-9:

SPOILER
pi_207190194
quote:
Die tweede was een paar maanden geleden al een keer eerder verlengd (en rente verhoogd, nu dus geen verhoging), die eerste ken ik verder niet maar zou me niet verbazen dat daar iets soortgelijks aan de hand is. Overigens is z'n verhaaltje met argumenten weer vrijwel gelijk aan dat van een paar maanden geleden en is nu de kou een van de extra oorzaken (hoe vreemd is kou in december, is dat niet in te calculeren?)

Maar let op, het is een verzoek tot verlenging, het is formeel nog geen gelopen race. Als bij één van de leningen van een geldnemer op een bepaald moment de meerderheid tegen een verlenging is, dan is er een serieuze kans dat de hele portefuille van zo'n geldnemer gedwongen verkocht moet gaan worden. Of het resultaat een "koreaanse stemming" gaat worden weet ik niet, zou zomaar kunnen. De vorige keer was er al een uitslag voordat de dealine verstreken was.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 23-12-2022 08:31:03 ]
pi_207196376
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 19:00 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
van welk project is dit? ik zit een andere project van Nick en heb de mail niet gehad.
Ik heb 3 mails gekregen: Akkerstraat 7, Veestraat 45 en Eilenbergstraat 168
pi_207196623
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 09:15 schreef Rush-2112 het volgende:

[..]
Ik heb 3 mails gekregen: Akkerstraat 7, Veestraat 45 en Eilenbergstraat 168
Ik ook, ik zit ook in 2 van de projecten waar die gedeeld eigenaar is. Dus totaal 5, maar van die 2 projecten geen mail gehad.
-
pi_207196981
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 09:47 schreef bonenstaak het volgende:

[..]
Ik ook, ik zit ook in 2 van de projecten waar die gedeeld eigenaar is. Dus totaal 5, maar van die 2 projecten geen mail gehad.
Zou het kunnen dat bij die gedeelt eigenaarsschap projecten de eigenaren alleen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de schuld en daarmee het project automatisch overnemen, want er is (bij voldoende huurinkomsten) in theorie geen reden om de schuld op te eisen en over te gaan to executie omdat er nog minimaal 1 persoon hoofdelijk aansprakelijk is? Bij projecten waar hij alleen eigenaar was ligt dat uiteraard anders.
pi_207197061
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 10:22 schreef tnhb het volgende:

[..]
Zou het kunnen dat bij die gedeelt eigenaarsschap projecten de eigenaren alleen hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de schuld en daarmee het project automatisch overnemen, want er is (bij voldoende huurinkomsten) in theorie geen reden om de schuld op te eisen en over te gaan to executie omdat er nog minimaal 1 persoon hoofdelijk aansprakelijk is? Bij projecten waar hij alleen eigenaar was ligt dat uiteraard anders.
Zeker! Volgens mij is er ook geen achterstand in deze projecten. Zou een goede reden kunnen zijn dat Zeeland6 daarom geen mail heeft gehad.
-
  vrijdag 23 december 2022 @ 11:36:26 #268
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207197782
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 18:36 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik zit ook nog in een Lenferink bij NLI die binnenkort afgelost moet worden, met bonusrente. Dit nieuwe project is zo te zien deels een herfinanciering hiervan. Tot nu toe altijd braaf betaald zonder problemen.
Ik ben m vrij fors meegepakt :)
pi_207198385
quote:
0s.gif Op donderdag 22 december 2022 11:57 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd waar je hier naar verwijst. Voor de rest is de communicatie drama, onbeperkt doorlopen is natuurlijk wel de vraag, het ander uiterste alternatief is alles opeisen, eventueel faillisement aanvragen en uiteindelijk na aftrek van d ekosten met de schade achterblijven. Maar dat de communicatie op dat punt veeeeeel beter kan is dnek ik inmiddel wel een feit.
InVestEerder in WGR / [Crowdfunding] #347 Deze maand nog aflossingen van Corbelo?

InVestEerder in WGR / [Crowdfunding] #349 Wachten op aflossingen bij MAX
pi_207198430
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 11:36 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Ik ben m vrij fors meegepakt :)
Ik neem hem alleen mee als deze in het nieuwe jaar nog open staat. Zou zo maar eens kunnen. Nog ongeveer de helft te gaan en er hebben al zon 1000 investerrders ingelegd. De volgende 1000 zullen wat lastiger te vinden zijn.😀
pi_207198490
quote:

Wat verwachten jullie?
Als je niet benaderd bent, misschien nog een keer contact opnemen met SiG om deze interesse over te brengen.
Ik had vandaag ook contact met SiG met vragen over de situatie en kreeg vlot antwoord.
pi_207198518
quote:
Er werd gesproken over "dubieuze projecten waarbij niet het hele verhaal verteld werd", dat haal ik daar niet onomstotelijk uit, wel dat er ruimte is voor interpretatie van de informatie. Bij dubieuze projecten denk ik aan opzettelijke fraude etc. (wat helaas ook bij cf voorkomt, er zijn projecten langsgekomen waar achteraf opzet in het spel zat) , dat kan ik hier nog niet uithalen. Dat communicatie niet altijd eenduidige is, soms wat aangepast wordt aan de nieuwe omstandigheden ben ik helemaal eens, maar de term "dubieuze projecten" gaat wat mij betreft op dat putn net te ver (maar dat is mijn mening), dat is dan op (vrijwel) elk platform toe te passen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan "de wiet kwekende varkenshouder" waar ccf in het begin erg vaag deed en niet door durfde te pakken (terwijl ik ze de feiten op een bordje gaf).
pi_207198612
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:25 schreef tnhb het volgende:

[..]
Er werd gesproken over "dubieuze projecten waarbij niet het hele verhaal verteld werd", dat haal ik daar niet onomstotelijk uit, wel dat er ruimte is voor interpretatie van de informatie. Bij dubieuze projecten denk ik aan opzettelijke fraude etc. (wat helaas ook bij cf voorkomt, er zijn projecten langsgekomen waar achteraf opzet in het spel zat) , dat kan ik hier nog niet uithalen. Dat communicatie niet altijd eenduidige is, soms wat aangepast wordt aan de nieuwe omstandigheden ben ik helemaal eens, maar de term "dubieuze projecten" gaat wat mij betreft op dat putn net te ver (maar dat is mijn mening), dat is dan op (vrijwel) elk platform toe te passen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan "de wiet kwekende varkenshouder" waar ccf in het begin erg vaag deed en niet door durfde te pakken (terwijl ik ze de feiten op een bordje gaf).
Crowdfunding Platformen dienen eerlijk en volledig te zijn in de informatie de ze verstrekken. Het achterhouden van informatie die van belang is benadeeld de investeerders en kan niet door de beugel. Vanuit het forum zijn we hier al vele malen (terecht) kritisch op geweest bij verschillende platformen om hierin te verbeteren.

CRE is niet volledig over de projecten en welke ondernemers er achter zitten. Dat geeft mij geen vertrouwen en vind ik dubieuze praktijken. Zou er fraude zijn, dan zou ik het crimineel noemen.
pi_207198640
Over fraude gesproken. Kan iemand meer toelichting wat er bij Pr*prt Investment mis is gegaan met hun projecten? Ik hoor in de wandelgangen dat er gesproken wordt over fraude, maar mis nog de informatie.
pi_207198919
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 16:26 schreef InVestEerder het volgende:

SPOILER
Lijkt dan toch eindelijk te gebeuren...
quote:
Aflossing 23-12-2022
Inmiddels zijn de gelden uitgeboekt en de aflossing zal dan ook vandaag, 23 december 2022, plaatsvinden.
pi_207198946
2 nieuwe projecten SIG

Frederik Hendrik 50 B06 te Maastricht
Lening komt volledig in een bouwdepot terecht.
https://investeren.sameni(...)k-hendriklaan-50-b06
Investeerder is een bekende van eerdere projecten.

Jasmijnlaan 87 te Winterswijk LIVE 25
https://investeren.sameni(...)swijk-jasmijnlaan-87
Zo te zien een nieuwe investeerder, met geen eerdere projecten op SiG.

Beide projecten vragen pas de gelden op vanaf het volgende jaar. ^O^

Daarnaast is SIG de volledige laatste week van het jaar gesloten.
  vrijdag 23 december 2022 @ 13:12:03 #277
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_207199151
quote:
88s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:54 schreef Inductor het volgende:
quote:
Aflossing 23-12-2022
Inmiddels zijn de gelden uitgeboekt en de aflossing zal dan ook vandaag, 23 december 2022, plaatsvinden.
Het is natuurlijk onbestaanbaar dat op website van CRE het project al 2 dagen op 'afgerond' staat, terwijl de investeerders nog niet eens zijn terugbetaald.

Ze hebben ook aangekondigd dat project Halen op 20 december bij notaris zou passeren en dat uitbetaling op, of rond, die datum zou plaatsvinden.

Daarnaast loopt Landsmeer morgen af.
Ze krijgen het nog druk daar bij de notaris op deze vrijdagmiddag ;( ;(
pi_207199424
quote:

[..]
[..]

Is te hopen. Ik had een mail gestuurd dat ik CRE en/of notaris aansprakelijk zou stellen als een en ander niet voor einde van het jaar correct is afgehandeld vanwege extra belasting box3..
pi_207199557
Weer een aflossing van moeilijk lopende lening bij Max.:

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #609325 - 10 Cowper Road West Sussex BN11 4PD United Kingdom van 10 Cowper Road.

Wij hebben de betaling van 10 Cowper Road ontvangen, alle achterstallige rentebetalingen en de aflossing zullen vandaag worden uitbetaald.
pi_207199744
quote:

[..]
[..]

Hier inmiddels op de rekening.
pi_207199763
Net alle door mij geïnvesteerde bedragen in CRE Drie Appartementsgebouwen II ontvangen.
pi_207199972
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 13:47 schreef crowder07 het volgende:
Weer een aflossing van moeilijk lopende lening bij Max.:

Je ontvangt deze mail omdat je hebt geïnvesteerd in lening #609325 - 10 Cowper Road West Sussex BN11 4PD United Kingdom van 10 Cowper Road.

Wij hebben de betaling van 10 Cowper Road ontvangen, alle achterstallige rentebetalingen en de aflossing zullen vandaag worden uitbetaald.
Is dat ook een Corbelo?
pi_207199977
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:56 schreef dyna18 het volgende:
2 nieuwe projecten SIG

Frederik Hendrik 50 B06 te Maastricht
Lening komt volledig in een bouwdepot terecht.
https://investeren.sameni(...)k-hendriklaan-50-b06
Investeerder is een bekende van eerdere projecten.

Jasmijnlaan 87 te Winterswijk LIVE 25
https://investeren.sameni(...)swijk-jasmijnlaan-87
Zo te zien een nieuwe investeerder, met geen eerdere projecten op SiG.

Beide projecten vragen pas de gelden op vanaf het volgende jaar. ^O^

Daarnaast is SIG de volledige laatste week van het jaar gesloten.
Mooie fotopresentatie bij Frederik Hendrik 50 B06, dat mag vaker.
pi_207200409
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 14:01 schreef W1241302 het volgende:
Net alle door mij geïnvesteerde bedragen in CRE Drie Appartementsgebouwen II ontvangen.
hier nog niet binnen / maar niet alle banken zijn fast, zal zo wel komen, thnx
pi_207200821
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik neem hem alleen mee als deze in het nieuwe jaar nog open staat. Zou zo maar eens kunnen. Nog ongeveer de helft te gaan en er hebben al zon 1000 investerrders ingelegd. De volgende 1000 zullen wat lastiger te vinden zijn.😀
Lijkt nu snel vol te komen. Al ruim 2 miljoen in de pocket via 1250 investeerders. Ik laat hem ook even gaan.
pi_207200834
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 14:16 schreef Crowdmeister het volgende:

[..]
Is dat ook een Corbelo?
Nee was van 10 Cowper Road niet van Corbelo
pi_207200924
Nog ruim voor de 1e maandtermijn al een vervroegde deelaflossing
quote:
Onlangs heeft u geïnvesteerd in mijn overname van Veltman Gevelonderhoud BV, namens Hooge Huijs BV.
Ik wil u hier hartelijk voor bedanken, zonder uw hulp was deze overname niet mogelijk geweest.

Na de overname blijkt dat de financiële situatie van Veltman BV dusdanig goed is, dat er meer dan voldoende ruimte is om nog in boekjaar 2022 gebruik te maken van de regeling om 10% van het leenbedrag, extra af te lossen. Daar zal ik gebruik van maken.
Het leenbedrag was ¤575.000,-

Door de extra aflossing zal het rentebedrag dat u ontvangt, wijzigen ten opzichte van de oorspronkelijke planning.
Daarom wil ik u hierover graag zelf informeren. Het is voor mij natuurlijk een welkome situatie om extra te kunnen aflossen.
Op zich bij dit project niet zo verkeerd omdat er wat risico in zat bij dit 9% project. Nu is de ltv weer wat beter. Kijken of er in januari weer 10% wordt afgelost.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 24-12-2022 07:57:44 ]
pi_207201639
Oproep tot het doen van aangifte oplichting inzake Belhamels
quote:
Zoals een oplettende onder u al heeft gesignaleerd, is het faillissement opgeheven vanwege gebrek aan baten. Dat betekent dat onze vordering op beiden herleeft en wij onze incassomaatregelen kunnen hervatten.

In de vorige update heb ik u geïnformeerd over het verhaal dat beide aansprakelijken bieden - of beter gezegd het gebrek aan verhaal. Om die reden bewaken wij de schuld via Ceres Legal en monitoren wij eens per half jaar de verhaalsmogelijkheden.

Ondertussen heeft St. Zekerheden KoM aangifte willen doen bij de politie vanwege oplichting, dan wel fraude. Er zijn verschillende contactmomenten geweest en de belangrijkste stukken zijn doorgezet. Uiteindelijk heeft de politie de aangifte niet willen opnemen. Reden: er is onvoldoende bewijs om opzet van de ondernemers te bewijzen. De politie heeft om die reden slechts een ‘melding’ willen opnemen.

Uiteraard staat het u vrij om ook contact te zoeken met de politie en aangifte te doen. U bent immers benadeeld door deze ondernemers. Wellicht dat de politie wel een aangifte wil aannemen als er verschillende ‘meldingen’ gedaan worden.

Als er iets concreets blijkt uit de periodieke monitormomenten, dan hoort u hiervan. Het af te boeken verlies is voorlopig geadministreerd op termijn van mei 2018.
pi_207201662
Bij GvE kan er weer via voorpublicatie in een duur stukje bosgrond geïnvesteerd worden: 2 hectare voor 1.3mio.
Vergunning voor 33 recreatiewoningen is binnen.
Ik ga de komende dagen in een vrij uurtje eens even goed lezen waar het risico (wat er gezien de rente ongetwijfeld in zit) nu zit, en of het acceptabel is voor mij:
SPOILER
pi_207202665
quote:

[..]
Maakt het eigenlijk ook wat uit als je in 2023 als alleenstaande onder de ¤57.000 euro totaal vermogen blijft? Of samen onder de ¤114.000? Dan krijg je met die nieuwe regels niet te maken neem ik aan?
pi_207202701
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 17:10 schreef markmangler het volgende:

[..]
Maakt het eigenlijk ook wat uit als je in 2023 als alleenstaande onder de ¤57.000 euro totaal vermogen blijft? Of samen onder de ¤114.000? Dan krijg je met die nieuwe regels niet te maken neem ik aan?
Klopt. De vrijstelling blijft bestaan
  vrijdag 23 december 2022 @ 17:38:51 #292
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_207203003
quote:

[..]
88%, denk dat deze het nieuwe jaar niet gaat halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door leolinedance op 24-12-2022 01:23:13 ]
pi_207203403
Overname bakkerij
https://www.collincrowdfund.nl/c-braal-beheer-b-v/
1e hypotheek bedrijfspand.
pi_207208328
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 12:32 schreef dyna18 het volgende:

[..]
CRE is niet volledig over de projecten en welke ondernemers er achter zitten. Dat geeft mij geen vertrouwen en vind ik dubieuze praktijken. Zou er fraude zijn, dan zou ik het crimineel noemen.
Ik vraag me af waarom je dit soort teksten hier plaatst. Het is nogal wat wat je hier beweert.. Voorlopig is er gewoon weer betaald en staan we op nul komma nul default bij CRE. Dat lijkt me de hoofdzaak, maar wie ben ik.
Pecunia non olet
pi_207209231
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 15:54 schreef ETphonehome het volgende:
Bij GvE kan er weer via voorpublicatie in een duur stukje bosgrond geïnvesteerd worden: 2 hectare voor 1.3mio.
Vergunning voor 33 recreatiewoningen is binnen.
Ik ga de komende dagen in een vrij uurtje eens even goed lezen waar het risico (wat er gezien de rente ongetwijfeld in zit) nu zit, en of het acceptabel is voor mij:
SPOILER
Kan me niet zo goed voorstellen dat gve eventjes 1,3 miljoen ophaalt. Die tijden lijken me voorbij. Is deze Klaas nu dezelfde als Kas die we vaker hebben gezien bij SIG en CCF?
pi_207210254
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 01:10 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Is deze Klaas nu dezelfde als Kas die we vaker hebben gezien bij SIG en CCF?
Dat denk ik wel want op de hypotheek akte staat hij als Klaas Kaspar.
pi_207210403
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2022 23:36 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik vraag me af waarom je dit soort teksten hier plaatst. Het is nogal wat wat je hier beweert.. Voorlopig is er gewoon weer betaald en staan we op nul komma nul default bij CRE. Dat lijkt me de hoofdzaak, maar wie ben ik.
CRE is bij mij een van de meest gewantrouwde en tevens best presterende platforms. De verbanden tussen platform en leningnemers, het gebrek aan openheid daarover en over andere zaken en het regelmatig zonder overleg verlengen van leningen geeft te denken maar tot nu toe zijn rente en aflossingen keurig betaald. De woorden crimineel en fraude gaan mij ook veel te ver. De eenvoudige kostenstructuur en aflossingsvrije leningen maken de administratie ook lekker simpel in tegenstelling tot bijvoorbeeld GVE. En bijvoorbeeld een platform als NLI waar ik wel veel vertrouwen in heb dankzij de uitgebreide informatie en communicatie presteert veel slechter door een paar flinke defaults. Maar misschien moet je CRE alleen maar vergelijken met andere pure vastgoedplatformen als SIG en MAX.
pi_207210491
Als ik het bovenstaande allemaal doorlees begrijp de ophef niet zo.

Volgens mij is CRE nergens beticht van crimineel gedrag of fraude. Wel dat ze er soms dubieuze praktijken op na houden. Zelf zit ik niet bij deze club maar als ik het hier een beetje volg klopt dat dubieuze wel.
pi_207210655
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 december 2022 10:02 schreef Horsemen het volgende:
Als ik het bovenstaande allemaal doorlees begrijp de ophef niet zo.

Volgens mij is CRE nergens beticht van crimineel gedrag of fraude. Wel dat ze er soms dubieuze praktijken op na houden. Zelf zit ik niet bij deze club maar als ik het hier een beetje volg klopt dat dubieuze wel.
Ik heb daar toch een 20 projecten lopen, en inderdaad er wordt wel eens verlengd, en af en toe zijn er wat vraagtekens,maar dat heb je bij andere platformen ook.

Daarin tegen heb ik daar 0 defaults en tot op heden wordt alles daar altijd netjes betaald.
pi_207210683
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2022 09:29 schreef fok321 het volgende:

[..]
Dat denk ik wel want op de hypotheek akte staat hij als Klaas Kaspar.
Is inderdaad dezelfde, ik heb 3 projecten van hem lopen bij SIG, en hij voldoet de rente tot op heden altijd netjes.

Over het project zelf sta ik niet negatief, maar er zitten natuurlijk wel de enige risico's aan en daar is de rente ook naar.
pi_207213237
Nieuwe lening open op MAX om 15.00 u website zoals gewoonlijk direkt weer vastgelopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')