Ik snap dit dus echt niet. Het kost alleen maar stemmen.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:16 schreef Frikandelbroodje het volgende:
In Zeeland hebben PvdA en GL gekozen voor een gezamenlijke kandidatenlijst en verkiezingsprogramma.
https://www.ad.nl/zeeland(...)rkiezingen~a7e81417/
Zeeland lijkt wel de enige te blijven.
Het samengaan van GroenLinks en PvdA kost alleen maar stemmen zeg jij. Ik ben het er niet mee eens. Een fusiepartij PvdA/GroenLinks kan wel eens zomaar de grootste partij van Nederland worden en ook kan daardoor de fusiepartij PvdA/GroenLinks ook een hoop stemmers van D66, Volt, SP en PvdD naar zich toe trekken.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik snap dit dus echt niet. Het kost alleen maar stemmen.
Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 30 november 2022 07:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Het samengaan van GroenLinks en PvdA kost alleen maar stemmen zeg jij. Ik ben het er niet mee eens. Een fusiepartij PvdA/GroenLinks kan wel eens zomaar de grootste partij van Nederland worden en ook kan daardoor de fusiepartij PvdA/GroenLinks ook een hoop stemmers van D66, Volt, SP en PvdD naar zich toe trekken.
In de peilingen hebben PvdA en GroenLinks bij elkaar iets van 25 zetels. Dat is meer dan wat de VVD peilt op dit moment. Juist een fusiepartij PvdA/GroenLinks kan hierdoor de grootste partij worden en trekt dan ook strategische stemmers aan die voorheen D66, VOLT, SP of PvdD stemde.quote:
Of ze haken juist af en gaan naar de partijen die jij noemt.quote:Op woensdag 30 november 2022 07:51 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
In de peilingen hebben PvdA en GroenLinks bij elkaar iets van 25 zetels. Dat is meer dan wat de VVD peilt op dit moment. Juist een fusiepartij PvdA/GroenLinks kan hierdoor de grootste partij worden en trekt dan ook strategische stemmers aan die voorheen D66, VOLT, SP of PvdD stemde.
Als links serieuze invloed wil krijgen op het beleid dan is een fusie tussen PvdA en GroenLinks noodzakelijk. Links heeft nu weinig invloed op het beleid doordat er 5 linkse partijen zijn en ook nog D66. Laat je twee van die partijen (PvdA en GroenLinks) fuseren, dan is al minder aantrekkelijk om op VOLT, SP of PvdD te stemmen.quote:Op woensdag 30 november 2022 08:13 schreef DW457 het volgende:
[..]
Of ze haken juist af en gaan naar de partijen die jij noemt.
Ik snap je hypothese, maar vraag me wel af of het in de praktijk ook zo werkt.quote:Op woensdag 30 november 2022 08:16 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als links serieuze invloed wil krijgen op het beleid dan is een fusie tussen PvdA en GroenLinks noodzakelijk. Links heeft nu weinig invloed op het beleid doordat er 5 linkse partijen zijn en ook nog D66. Laat je twee van die partijen (PvdA en GroenLinks) fuseren, dan is al minder aantrekkelijk om op VOLT, SP of PvdD te stemmen.
Verenigd zijn ze kleiner dan als twee aparte partijen. Heel dat gefocus op wie de grootste is kan me aan m'n reet roesten.quote:Op woensdag 30 november 2022 07:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Het samengaan van GroenLinks en PvdA kost alleen maar stemmen zeg jij. Ik ben het er niet mee eens. Een fusiepartij PvdA/GroenLinks kan wel eens zomaar de grootste partij van Nederland worden en ook kan daardoor de fusiepartij PvdA/GroenLinks ook een hoop stemmers van D66, Volt, SP en PvdD naar zich toe trekken.
Dat eerste waag ik te betwijfelen, dat tweede is vrij vreemd aangezien de grootste partij de leiding neemt in de coalitievorming.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Verenigd zijn ze kleiner dan als twee aparte partijen. Heel dat gefocus op wie de grootste is kan me aan m'n reet roesten.
Mensen die tegen A zijn gaan niet of minder snel op AB stemmen, net als mensen die tegen B zijn. Maar die mensen zouden wel op B of A respectievelijk gestemd hebben. In mijn gemeente was GL/PvdA ook in de race om de grootste te worden, maar uiteindelijk zijn ze gezamenlijk een zetel verloren. Dat terwijl de winnende (redelijk linkse) partij de coalitie liet vallen om een bullshit reden.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat eerste waag ik te betwijfelen, dat tweede is vrij vreemd aangezien de grootste partij de leiding neemt in de coalitievorming.
Daar wordt wel het een en ander gedaan, zie dit bericht van gisteravond bijvoorbeeld: https://nos.nl/artikel/24(...)oed-op-waterschappenquote:Op woensdag 30 november 2022 10:56 schreef sirdanilot het volgende:
Waterschapsverkiezingen zijn helemaal niet democratisch.
https://unievanwaterschappen.nl/themas/geborgde-zetels/
Een deel van de zetels gaat op ondemocratische wijze naar het bedrijfsleven, boeren en natuurbeheersorganisaties.
Dat is niet democratisch. Dat is alsof je zegt ´Unilever krijgt een zetel in de 2e kamer want zij betalen veel belasting. Oh en ASML ook een, en KLM ook een, oh en de meeste mensen wonen in gemeente Amsterdam dus zij krijgen ook een zetel in de 2e kamer amsterdammers betalen meer belasting ´. Slaat nergens op.
Verder kan ik nou als inwoner in het buitenland voor het eerst stemmen vanuit het buitenland op de provincialestaten. Joeperdepoepie. Ik denk maar SP.
Sinds gister is het aantal geborgde zetels wel fors beperkt: https://nos.nl/artikel/24(...)oed-op-waterschappenquote:Op woensdag 30 november 2022 10:56 schreef sirdanilot het volgende:
Een deel van de zetels gaat op ondemocratische wijze naar het bedrijfsleven, boeren en natuurbeheersorganisaties.
Dat is niet democratisch. Dat is alsof je zegt ´Unilever krijgt een zetel in de 2e kamer want zij betalen veel belasting. Oh en ASML ook een, en KLM ook een, oh en de meeste mensen wonen in gemeente Amsterdam dus zij krijgen ook een zetel in de 2e kamer amsterdammers betalen meer belasting ´. Slaat nergens op.
Verder kan ik nou als inwoner in het buitenland voor het eerst stemmen vanuit het buitenland op de provincialestaten. Joeperdepoepie. Ik denk maar SP.
Ik denk dat het juist goed is dat er niet alleen poppetjes van politieke partijen zitten, maar ook mensen die direct gekoppeld zijn aan belanghebbenden.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:56 schreef sirdanilot het volgende:
Ik kwam het net posten, ik snap het echt totaal niet. Waarom blijven ze mekaar toch messen in de rug steken.quote:Op woensdag 30 november 2022 20:26 schreef Hanca het volgende:
Flink gedoe bij de PvdA over de kandidatenlijst: https://nos.nl/artikel/24(...)n-trekken-zich-terug
Waarom is die partij altijd zelf zijn grootste tegenstander? Als PvdAer weet je dat je messen in de rug van partijgenoten moet verwachten, waarom is dat toch? Dat zien we verder bij geen enkele andere partij.
Ook nu ze zouden kunnen profiteren van het feit dat het kabinet zeer impopulair is, blijven ze vooral bezig met onderling ruzie maken.
Ik stem al jaren op de SP, de enige andere partij in dat rijtje die ik ook maar kan overwegen is PvdD, en dat vooral als Ewald Engelen eens eindelijk daadwerkelijk verkiesbaar zou zijn.quote:Op woensdag 30 november 2022 07:51 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
In de peilingen hebben PvdA en GroenLinks bij elkaar iets van 25 zetels. Dat is meer dan wat de VVD peilt op dit moment. Juist een fusiepartij PvdA/GroenLinks kan hierdoor de grootste partij worden en trekt dan ook strategische stemmers aan die voorheen D66, VOLT, SP of PvdD stemde.
Dat klopt helemaal, bij de waterschappen is het wat transparanter, bij de rest is het verder hetzelfde, vooral als je op rechtse partijen stemt.quote:Op woensdag 30 november 2022 10:56 schreef sirdanilot het volgende:
Goede zet dus. Hoe minder stemmen voor GL en PvdA, hoe beter dat is.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik zou de PvdA nog wel overwegen. Maar GL niet.quote:Op dinsdag 29 november 2022 22:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Maar wat is de reden daarvan? Die kan niet echt inhoudelijk zijn, PvdA en GL denken over bijna 100% van de dingen exact gelijk en stemmen dan ook helemaal bijna altijd exact hetzelfde. Ik zie echt het verschil niet meer. Een Diederik Samson (de laatste succesvolle PvdA'er) was een perfecte GL partijleider geweest.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou de PvdA nog wel overwegen. Maar GL niet.
(Ik woon dan niet in Zeeland)
Ik ben niet zo van GL. Maar een goede werknemerspartij zou ik wel graag zien als machtsfactor.
GL is voor mij, waar ik woon, gewoon te snel, te extreem qua omschakeling naar een groenere wereld.quote:Op donderdag 1 december 2022 21:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat is de reden daarvan? Die kan niet echt inhoudelijk zijn, PvdA en GL denken over bijna 100% van de dingen exact gelijk en stemmen dan ook helemaal bijna altijd exact hetzelfde. Ik zie echt het verschil niet meer. Een Diederik Samson (de laatste succesvolle PvdA'er) was een perfecte GL partijleider geweest.
Ik kan de PvdA met alle wil van de wereld geen werknemerspartij meer noemen, laat staan een goede.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zou de PvdA nog wel overwegen. Maar GL niet.
(Ik woon dan niet in Zeeland)
Ik ben niet zo van GL. Maar een goede werknemerspartij zou ik wel graag zien als machtsfactor.
Zoals iemand het ooit uitdrukte hier op fok: beide partijen hebben misschien wel dezelfde standpunten, maar wel in een hele andere volgorde. En dat dekt volgens mij precies de lading.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
GL is voor mij, waar ik woon, gewoon te snel, te extreem qua omschakeling naar een groenere wereld.
Ik woon in het buitengebied van de gemeente Utrecht. En nu wil de GL wethouder (grote partij in Utrecht) overal in de hele gemeente Utrecht betaald parkeren en parkeervergunningen invoeren. Ook in de kleine dorpjes en nog kleinere buurtschappen in de gemeente Utrecht. Waar er helemaal geen verkeersproblematiek is.
Het is mij iets te fanatiek, dat GL.
Maar een goede werknemerspartij wil ik wel graag.
Ja, dit dus. En al zouden ze hetzelfde in hun programma hebben staan, dan nog is de intensiteit qua uitvoering dag en nacht verschillend.quote:Op donderdag 1 december 2022 22:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zoals iemand het ooit uitdrukte hier op fok: beide partijen hebben misschien wel dezelfde standpunten, maar wel in een hele andere volgorde. En dat dekt volgens mij precies de lading.
Naast het verschil in cultuur, de PvdA is toch meer een traditionele bestuurderspartij gericht op het compromis dat je in de NL politiek altijd nodig hebt. GL is veel meer de radicale jongere partij.
Plaatselijk zijn er inderdaad vast wel eens verschillen. En dat anti-auto beleid heb ik inderdaad ook niks mee, een auto is gewoon een eerste levensbehoefte voor heel veel mensen. En met wat geduld worden die vanzelf allemaal elektrisch. En als je wat wil, help mensen dan om een nieuwere auto te kopen (een bonus op de inruilwaarde van een auto van ouder dan 15 jaar als je er 1 koopt van max 5 jaar, oid), dat helpt al heel veel: https://www.ad.nl/auto/ou(...)et-verkeer~adab45cb/quote:Op donderdag 1 december 2022 22:07 schreef capricia het volgende:
[..]
GL is voor mij, waar ik woon, gewoon te snel, te extreem qua omschakeling naar een groenere wereld.
Ik woon in het buitengebied van de gemeente Utrecht. En nu wil de GL wethouder (grote partij in Utrecht) overal in de hele gemeente Utrecht betaald parkeren en parkeervergunningen invoeren. Ook in de kleine dorpjes en nog kleinere buurtschappen in de gemeente Utrecht. Waar er helemaal geen verkeersproblematiek is.
Het is mij iets te fanatiek, dat GL.
Maar een goede werknemerspartij wil ik wel graag.
Dit past ook wel enigszins in het straatje:quote:Op woensdag 30 november 2022 20:26 schreef Hanca het volgende:
Flink gedoe bij de PvdA over de kandidatenlijst: https://nos.nl/artikel/24(...)n-trekken-zich-terug
Waarom is die partij altijd zelf zijn grootste tegenstander? Als PvdAer weet je dat je messen in de rug van partijgenoten moet verwachten, waarom is dat toch? Dat zien we verder bij geen enkele andere partij.
Ook nu ze zouden kunnen profiteren van het feit dat het kabinet zeer impopulair is, blijven ze vooral bezig met onderling ruzie maken.
Dan ben je PvdA medewerker (secretaris PvdA netwerk economie), bestuurslid Linksom!, voormalig kandidaat voorzitter en dan denk je dat het een goed idee is je eigen lijsttrekker aan te vallen met de huidige staat van de partij...quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:11 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dit past ook wel enigszins in het straatje:
[ twitter ]
Gezellig sfeertje!
Nederland is nog steeds voor meer dan 80% blank?quote:Op zondag 4 december 2022 20:54 schreef Greetje21 het volgende:
Diversiteit en inclusiviteit zijn ver te zoeken op de D66-kandidatenlijsten voor de Provinciale Statenverkiezingen. Arthur van Amerongen grasduinde door de kieslijsten van Noord-Holland en Groningen.
https://www.hpdetijd.nl/c(...)re_code=tR6Wv8rFhSd2
Als de VVD niets vd peilingen waarmaakt is dat juist goed voor ze aangezien die niet al te best zijn.quote:Op zondag 4 december 2022 23:17 schreef TukkerJan het volgende:
d66 de grootste in de randstad, BBB in de provincie. net als in de USA
let maar op, clowns van ja21 pvv vvd gaan niks van de peilingen waar maken
Nooit geweten dat zetels in verschillende provincies ook anders wegen.quote:Ambitieus Denk wil via de Randstad in volgend kabinet komen
De politieke partij Denk heeft grote ambities. In 2025 wil de partij vijf Tweede Kamerzetels halen en daarmee als kleinste coalitiepartner deelnemen aan een volgend kabinet. Intussen doet Denk al op lokaal niveau bestuurlijke ervaring op in Rotterdam en wil de partij komend jaar in de Eerste Kamer terechtkomen.
quote:
quote:'De Provinciale Statenverkiezingen zijn al jaren erg belangrijk voor de politieke verhoudingen op het Binnenhof, omdat de Statenleden de Eerste Kamer kiezen. Dit jaar is dat nog meer zo dan normaal: de coalitie heeft al geen meerderheid in de Eerste Kamer, als zij nog een aantal zetels verliest, zal dat een enorme invloed hebben op de politieke verhoudingen. Ik denk daarom dat de campagne in het teken zal staan van de strijd om de Eerste Kamer, hoe jammer dat ook is voor iedereen die zich verkiesbaar stelt voor de Provinciale Staten.
Eigenlijk vrij logisch. Blijft vrij bizar dat je stem op de PS zoveel invloed heeft op de vorming van de Senaat, daardoor gaan mensen toch vooral naar het landelijke plaatje kijken.quote:Op donderdag 5 januari 2023 06:18 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Een groot deel van de partijen zal wel met een soort #StemRutteIVweg!!-campagne komen
Klopt. Het is een heel raar systeem, de provincies verdienen beter.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:13 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Eigenlijk vrij logisch. Blijft vrij bizar dat je stem op de PS zoveel invloed heeft op de vorming van de Senaat, daardoor gaan mensen toch vooral naar het landelijke plaatje kijken.
Volgens mij is de campagne nog nergens begonnen, die duurt meestal (gelukkig) maar een paar weken.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:25 schreef Zwansen het volgende:
Overigens zie ik in de provincie waar ik woon nog heel erg weinig campagnes. Ook nog geen kieswijzer-achtige dingen.
Weer veel beloven dus allemaal.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is de campagne nog nergens begonnen, die duurt meestal (gelukkig) maar een paar weken.
Er gaat straks wel een relatief hoog budget tegenaan gegooid worden:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)campagne-provinciale
Welke provincie?quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:25 schreef Zwansen het volgende:
Zin in.
Sinds 2021 werkzaam bij een provincie en ben wel heel benieuwd naar de verkiezingen en de periode er omheen.
Overigens zie ik in de provincie waar ik woon nog heel erg weinig campagnes. Ook nog geen kieswijzer-achtige dingen.
Dat duurt nog wel een maand. Begin februari starten de campagnes echt, de Stemwijzer etc komen rond half februari.quote:Op zaterdag 7 januari 2023 09:25 schreef Zwansen het volgende:
Zin in.
Sinds 2021 werkzaam bij een provincie en ben wel heel benieuwd naar de verkiezingen en de periode er omheen.
Is dat niet die partij die democratische referenda heeft afgeschaft?quote:Op zaterdag 3 december 2022 11:44 schreef TukkerJan het volgende:
Gewoon op D66 stemmen, beste partij ooit
https://www.ioresearch.nl(...)te-worden-in-senaat/quote:In een eerste peiling over de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart dit jaar – waarbij per provincie rekening is gehouden met welke partijen er mee doen – zien we dat de VVD en de combi PvdA/GL nek aan nek gaan als het gaat om welke fractie de grootste wordt in de Eerste Kamer. In het oosten en noorden (met name Drenthe en Overijssel) kan BBB mee doen om de eerste plek, in Limburg geldt dat voor de PVV.
Nee.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 08:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Is dat niet die partij die democratische referenda heeft afgeschaft?
Geen idee, maar godzijdank is het afgeschaft. Ik moet er niet aan denken dat al die FVD-gasten bij elk referendum allemaal onzin de wereld in slingeren om mensen te overtuigen van hun waanideeën.quote:Op vrijdag 13 januari 2023 08:55 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Is dat niet die partij die democratische referenda heeft afgeschaft?
Dit is echt zo'n gigantische dooddoener. FvD heeft 5 zetels max. Dat die kutpartijen als D66 drukker zijn met boycotten dan campagne voeren voor een wet is toch echt hun eigen fout.quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:45 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Geen idee, maar godzijdank is het afgeschaft. Ik moet er niet aan denken dat al die FVD-gasten bij elk referendum allemaal onzin de wereld in slingeren om mensen te overtuigen van hun waanideeën.
Voor boycotten hoef je niet zo veel te doen, volgens mij, daar kan je het nauwelijks druk mee hebben.quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n gigantische dooddoener. FvD heeft 5 zetels max. Dat die kutpartijen als D66 drukker zijn met boycotten dan campagne voeren voor een wet is toch echt hun eigen fout.
75% van Nederland zit vastgeroest in een zuil en de bijbehorende partij. Dan maakt het echt niet uit of het landelijk of lokaal is hoor. Op de uitslag zal het weinig invloed hebben.quote:Op donderdag 5 januari 2023 16:17 schreef Hanca het volgende:
Klopt. Het is een heel raar systeem, de provincies verdienen beter.
quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n gigantische dooddoener. FvD heeft 5 zetels max. Dat die kutpartijen als D66 drukker zijn met boycotten dan campagne voeren voor een wet is toch echt hun eigen fout.
Nou ja, als je vervolgens gaat lopen huilen dat de uitslag verkeerd is, dan ben je er naar mijn mening toch wel mee bezig.quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Voor boycotten hoef je niet zo veel te doen, volgens mij, daar kan je het nauwelijks druk mee hebben.
Anderen een dooddoener verwijten en dan zelf met zoiets aan komen zetten ipv inhoudelijke argumentenquote:Op woensdag 25 januari 2023 18:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als de andere kant geen campagne voert wel ja. Brexit is ook alleen maar het gevolg van een belachelijk slechte remain campagne.quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:59 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik heb het niet over D’66, maar ik heb gewoon weinig zin in campagnes waar het niet gaat om de feiten. En al hebben ze 5 zetels, ze zullen wel een hoop aandacht opeisen.
Gezien de enorme fluctuaties in de verkiezingsuitslagen van de laatste 15 jaar is dit al duidelijk onzin. Maar ik wil ook best toegeven dat ik provinciaal best anders zou willen stemmen, maar ik vind mijn landelijke stem op de Eerste Kamer gewoon belangrijker.quote:Op woensdag 25 januari 2023 18:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
75% van Nederland zit vastgeroest in een zuil en de bijbehorende partij. Dan maakt het echt niet uit of het landelijk of lokaal is hoor. Op de uitslag zal het weinig invloed hebben.
Ik heb geen flauw idee waar je het nu over hebt, de raadgevende referenda werkten inderdaad niet en zijn wmb terecht afgeschaft.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nou ja, als je vervolgens gaat lopen huilen dat de uitslag verkeerd is, dan ben je er naar mijn mening toch wel mee bezig.
Er was geen tegenwicht tegenover de "tegen" campagne. Alle campagne werd gevoerd door de aanvragers van het referendum, voorstanders van een wet hoorde je niet, die zwegen het gewoon dood in de hoop dat de drempel niet gehaald werd. Referenda kunnen prima werken, maar niet als de politiek er niet mee om kan gaan of alles achter gesloten deuren wil houden.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb geen flauw idee waar je het nu over hebt, de raadgevende referenda werkten inderdaad niet en zijn wmb terecht afgeschaft.
Toch jammer aangezien er op provinciaal gebied ook genoeg belangrijke keuzes gemaakt moeten worden.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gezien de enorme fluctuaties in de verkiezingsuitslagen van de laatste 15 jaar is dit al duidelijk onzin. Maar ik wil ook best toegeven dat ik provinciaal best anders zou willen stemmen, maar ik vind mijn landelijke stem op de Eerste Kamer gewoon belangrijker.
Ja, maar een aantal punten vind ik essentieel en die zijn landelijk.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:06 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Toch jammer aangezien er op provinciaal gebied ook genoeg belangrijke keuzes gemaakt moeten worden.
Dan moeten de provincies dat uiteraard wel goed verkopenquote:Op woensdag 25 januari 2023 19:06 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Toch jammer aangezien er op provinciaal gebied ook genoeg belangrijke keuzes gemaakt moeten worden.
Maar hij heeft wel, praktisch gezien, gelijk, vind ik. De provincie is voor mij van ondergeschikt belang nu de 1e Kamer zich gedraagt als de 2e Kamer in politiek opzicht.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:06 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Snap ik, maar een aantal grote uitdagingen en thema’s (stikstof, woningbouw, regionale economie, etc.) komen inhoudelijk echt voor een heel groot deel bij de provincie te liggen. Dan is het jammer dat mensen (logischerwijs) toch de landelijke partijpolitiek moeten meewegen in die verkiezingen.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar hij heeft wel, praktisch gezien, gelijk, vind ik. De provincie is voor mij van ondergeschikt belang nu de 1e Kamer zich gedraagt als de 2e Kamer in politiek opzicht.
Nou vind ik mijn landelijke partij natuurlijk op die thema's zeker niet slecht, omdat dat ook landelijke thema's zijn. Ik zou alleen provinciaal net wat minder pro-boer willen stemmen, al draait CU de laatste jaren meer richting natuur ipv boer.quote:Op woensdag 25 januari 2023 20:23 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Snap ik, maar een aantal grote uitdagingen en thema’s (stikstof, woningbouw, regionale economie, etc.) komen inhoudelijk echt voor een heel groot deel bij de provincie te liggen. Dan is het jammer dat mensen (logischerwijs) toch de landelijke partijpolitiek moeten meewegen in die verkiezingen.
Ik ben dan wel es benieuwd wat een CU politicus dan denkt als ze in de supermarkt 25 euro voor een blok kaas moeten gaan afrekenen. Zouden ze dan denken: shitquote:Op woensdag 25 januari 2023 20:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
al draait CU de laatste jaren meer richting natuur ipv boer.
Ik weet niet wat voor formaat blokken kaas jij koopt, maar het verschil tussen volledig biologisch, rekening houdend met de natuur en een megastal is ongeveer 10%, die CU politicus zal dan dus denken "een niet biologische kaas was dus 22,50 geweest"...quote:Op donderdag 26 januari 2023 07:47 schreef OxygeneFRL het volgende:
[..]
Ik ben dan wel es benieuwd wat een CU politicus dan denkt als ze in de supermarkt 25 euro voor een blok kaas moeten gaan afrekenen. Zouden ze dan denken: shit
Referenda werken niet. Dat vereist namelijk dat de bevolking zich goed inleest met meerdere invalshoeken en op de hoogte is van economische, geopolitieke, culturele en soms helaas ook militaire ontwikkelingen. Daarvan op de hoogte zijn en blijven is een baan op zich. Dat doe je er niet even naast.quote:Op woensdag 25 januari 2023 19:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er was geen tegenwicht tegenover de "tegen" campagne. Alle campagne werd gevoerd door de aanvragers van het referendum, voorstanders van een wet hoorde je niet, die zwegen het gewoon dood in de hoop dat de drempel niet gehaald werd. Referenda kunnen prima werken, maar niet als de politiek er niet mee om kan gaan of alles achter gesloten deuren wil houden.
Het is met name zo ontzettend doorzichtig en cynisch. De provinciale verkiezingen komen eraan en de VVD zoekt overduidelijk een boksbal op links om zich als het redelijke alternatief te kunnen presenteren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 01:43 schreef BlackLining het volgende:
Wat een lame-ass aanval van de VVD op GL-PvdA. Man man man wat goedkoop
Zelf notabene nog geen twee jaar geleden gezegd dat het gedachtegoed wat je nu staat te verdedigen in de praktijk toch niet zo denderend bleek te werken. De BBB mevrouw zal wel te groot zijn geworden ofzo.
Het theater is geopend, was mijn gedachte toen ik het telegraaf artikel las.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 01:43 schreef BlackLining het volgende:
Zelf notabene nog geen twee jaar geleden gezegd dat het gedachtegoed wat je nu staat te verdedigen in de praktijk toch niet zo denderend bleek te werken. De BBB mevrouw zal wel te groot zijn geworden ofzo.
De BBB een serieus alternatief?quote:Op zaterdag 28 januari 2023 11:00 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het theater is geopend, was mijn gedachte toen ik het telegraaf artikel las.
Elke keer hetzelfde patroon ook. In de honger naar het pluche laat Rutte helemaal de oren hangen naar het woke gedoe dat via de linkerkant over ons uitgestort wordt en tegen verkiezingstijd gaat hij even flink doen.
Als je niet-links stemmer heb je verrekt weinig keuze als je ook bij die idiote splinterpartijen vandaan wilt blijven.
Maar nu dreigt de BBB als serieus alternatief. Het CDA wordt helemaal verpletterd en de VVD ziet de bui ook hangen.
Goedkoop en doorzichtig.
Wat voegt die kiesdrempel toe dan? Of is het enige doel om mensen hun vertegenwoordiging te ontnemen? Want met de voorstellen die nu rondgaan (een zeteltje of 3) verschuift er amper wat. Als je echt impact wil dan moet je naar een zetel of 10, en dat gaat nooit gebeuren.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 12:41 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De BBB een serieus alternatief?
Er zijn twee serieuze rechtse partijen in Nederland: VVD en CDA. D66 in het midden, en PvdA en GL op links. De rest hoef je absoluut niet serieus te nemen.
Wat mij betreft moet er, hoewel ik er op zich absoluut geen voorstander van ben, inmiddels ook serieus worden gekeken naar een kiesdrempel.
Dat je al die afsplitsingen eruit filtert.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 13:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat voegt die kiesdrempel toe dan? Of is het enige doel om mensen hun vertegenwoordiging te ontnemen? Want met de voorstellen die nu rondgaan (een zeteltje of 3) verschuift er amper wat. Als je echt impact wil dan moet je naar een zetel of 10, en dat gaat nooit gebeuren.
Dan kun je beter afsplitsen alleen mogelijk maken voor leden die zelf de kiesdrempel hebben gehaald, oid. Maar dat lijkt me politiek ook onwenselijk.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 13:22 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat je al die afsplitsingen eruit filtert.
Dat maakt in zetelaantal wat overblijft voor serieuze partijen inderdaad bedroevend weinig uit.
Wat het wel scheelt is spreektijd voor al die einzelgängers, wat voornamelijk wordt benut als opnametijd voor suggestieve YouTube filmpjes. Dat soort pretpartijtjes leidt mijn inziens alleen maar tot polarisatie omdat er verder toch geen sprake is of zal zijn van verantwoordelijkheid.
Ik ben er ook geen voorstander van trouwens he, begrijp me niet verkeerd, maar het is toch wel wat treurig dat er zoveel zooi in de Kamer zit. En dan heb ik het niet over serieuze partijen waarmee ik van mening verschil zoals bijvoorbeeld de VVD, maar over lieden als Simons, van der Plas, van Haga en dat soort clowns.
Ik betwijfel ook ten zeerste of daar wel iets aan te doen is.
Mag hopen dat ze zich compleet vergalopperen dit keer, in de hang naar ene tweestrijd. Het is een tactiekje dat ze elke keer proberen uit te halen, of het nu tegen de PVV is of tegen de pvdA. Vaak heeft het gewerkt, maar nu is de situatie op links wel anders natuurlijk.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 01:43 schreef BlackLining het volgende:
De centrale bewering van Rutte en Schippers klopt ook niet. Het was juist tijdens de kabinetten-Rutte waar de lasten voor werkenden harder omhoog gingen dan in de rest van de EU. Desinformatie van de VVD.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 01:43 schreef BlackLining het volgende:
Je ziet over het hoofd dat de VVD een gevalletje ‘you love them or you hate them’ is geworden. En de scheidslijn valt heel toevallig samen met die tussen de haves en de have nots. In andere woorden, de mensen die nog op de VVD stemmen doen dat omdat zij hun schaapjes op het droge hebben en dan is de VVD een prima partij (mits je in het bezit bent van een gezonde dosis egoďsme). De mensen die toch al niet meer op de VVD stemmen, omdat ze aan de verkeerde kant van de streep zijn beland weten het allemaal al.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:16 schreef Dazalbest1 het volgende:
Wat ik niet snap is dat ik alleen maar commentaar zie lees en hoor over dat trieste aanval stukje in de Telegraaf. Ik heb nog niks gezien dat men dit artikel een verstandig idee vindt. Maar toch lijkt er weinig te veranderen in de peilingen..... of zie ik iets over het hoofd?
Noem eens een redelijk alternatief voor de VVD dan als je niet meteen op ‘domrechts’ wilt stemmen?quote:Op zondag 29 januari 2023 20:16 schreef Dazalbest1 het volgende:
Wat ik niet snap is dat ik alleen maar commentaar zie lees en hoor over dat trieste aanval stukje in de Telegraaf. Ik heb nog niks gezien dat men dit artikel een verstandig idee vindt. Maar toch lijkt er weinig te veranderen in de peilingen..... of zie ik iets over het hoofd?
Ligt er een beetje aan waarom je op de VVD stemt, waarom je een alternatief zoekt en wat je domrechts vindt. Maar de alternatieven zijn: D66 (ook een rechts-liberale partij, wel een stuk progressiever), CDA (Ook een rechts-conservatieve partij, wel een stukje meer gericht op wij dan op ik), SGP (ook rechts-conservatief, maar dan ook echt conservatief) en dan natuurlijk nog de Boerenpartij of JA maar ik kan me voorstellen dat je dat domrechts vindt.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:41 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Noem eens een redelijk alternatief voor de VVD dan als je niet meteen op ‘domrechts’ wilt stemmen?
Dat commentaar lees je in een topic over politiek. De meeste mensen zijn echt niet zo invested erin.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:16 schreef Dazalbest1 het volgende:
Is dat zo? Linkse partijen zijn historisch gezien toch echt de koning in het uitgeven van andermans geld. Overigens prima als je dat als een goede manier ziet om de samenleving in te richten, maar wees er in elk geval eerlijk over.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:57 schreef BlackLining het volgende:
Wat natuurlijk volstrekte flauwekul is.
Als je nu niks kunt betalen, ligt dat eerder aan een gebrek aan linkse regeringen dan aan links. Vooruit, Balkenende IV was vrij links, maar verder heeft sinds 1994 de VVD onafgebroken in de regering gezeten. 3,5 jaar niet op 28 jaar dus.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat zo? Linkse partijen zijn historisch gezien toch echt de koning in het uitgeven van andermans geld. Overigens prima als je dat als een goede manier ziet om de samenleving in te richten, maar wees er in elk geval eerlijk over.
Dit is geen reactie op mijn post.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je nu niks kunt betalen, ligt dat eerder aan een gebrek aan linkse regeringen dan aan links. Vooruit, Balkenende IV was vrij links, maar verder heeft sinds 1994 de VVD onafgebroken in de regering gezeten. 3,5 jaar niet op 28 jaar dus.
Maar effe, wanneer is er met linkse partijen in het kabinet, na de jaren van Den Uyl, dus in de laatste 50 jaar, nou werkelijk met geld gesmeten dan?quote:Op zondag 29 januari 2023 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is dat zo? Linkse partijen zijn historisch gezien toch echt de koning in het uitgeven van andermans geld. Overigens prima als je dat als een goede manier ziet om de samenleving in te richten, maar wees er in elk geval eerlijk over.
Natuurlijk wel. Als je nu als VVD doet alsof mensen nu niks meer kan betalen door links. Maar dat zouden dan besluiten van voor 1994 moeten zijn geweest waar de VVD vervolgens niks aan heeft willen doen(en dat is zeer onwaarschijnlijk). Anders komt het dus niet door links, maar eerder door de VVD zelf. Het "de huidige problemen komen door links" frame van de VVD is nogal lachwekkend als je de regeringen in de afgelopen 28 jaar bekijkt.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:18 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is geen reactie op mijn post.
Dat is niet wat de VVD zegt. Ik vind het ook een beetje een doorzichtig interview hoor, maar in principe geven ze een doorkijkje naar de toekomst. Als we een nieuw Den Uyl-achtig kabinet zouden krijgen, dan vliegt de staatsschuld de lucht in. Op basis van de historie is dat echt niet zo'n rare waarschuwing - maar die historie is natuurlijk niet alleen maar gebaseerd op de laatste paar kabinetten. Er is meer links beleid dan alleen maar dat.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als je nu als VVD doet alsof mensen nu niks meer kan betalen door links. Maar dat zouden dan besluiten van voor 1994 moeten zijn geweest waar de VVD vervolgens niks aan heeft willen doen(en dat is zeer onwaarschijnlijk). Anders komt het dus niet door links, maar eerder door de VVD zelf. Het "de huidige problemen komen door links" frame van de VVD is nogal lachwekkend als je de regeringen in de afgelopen 28 jaar bekijkt.
Zul je zien dat volgende week VVD 2 zetels erbij krijgt in de peilingen.quote:Op zaterdag 28 januari 2023 01:43 schreef BlackLining het volgende:
Niet voor de arbeidersklasse hoor. Overigens wellicht een wat bekrompen bewoording maar voor de volledigheid: ik behoor daar zelf ook toe.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is maar een zo'n kabinet ooit geweest en onder dat kabinet zaten we in de oliecrisis, nogal logisch dat de staatsschuld toen opliep. Heel erg goedkoop omdat zo te formuleren, eigenlijk.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is niet wat de VVD zegt. Ik vind het ook een beetje een doorzichtig interview hoor, maar in principe geven ze een doorkijkje naar de toekomst. Als we een nieuw Den Uyl-achtig kabinet zouden krijgen, dan vliegt de staatsschuld de lucht in. Op basis van de historie is dat echt niet zo'n rare waarschuwing - maar die historie is natuurlijk niet alleen maar gebaseerd op de laatste paar kabinetten. Er is meer links beleid dan alleen maar dat.
Dat de VVD er zelf óók een potje van gemaakt heeft de afgelopen jaren is op zichzelf geen argument om dan maar op links te gaan stemmen.
Ik zie deze losse flodder niet veel verder komen eigenlijk. Alleen de Telegraaf heeft dit opgepikt toch? Ben niet zo'n trouwe krantenlezer meer de laatste maanden maar volgens mij hebben serieuze kranten hier verder niet echt aandacht aan besteed.quote:Op zondag 29 januari 2023 21:52 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Zul je zien dat volgende week VVD 2 zetels erbij krijgt in de peilingen.
Telegraaflezers zijn dan ook de VVD achterban en demografie, het heeft niet zo veel zin om zoiets in de Volkskrant of het NRC te schrijven als die er al aan mee zou werken wat niet erg waarschijnlijk is.quote:Op maandag 30 januari 2023 00:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik zie deze losse flodder niet veel verder komen eigenlijk. Alleen de Telegraaf heeft dit opgepikt toch? Ben niet zo'n trouwe krantenlezer meer de laatste maanden maar volgens mij hebben serieuze kranten hier verder niet echt aandacht aan besteed.
En daarom opent de VVD de aanval als eerst. Nu ook weer. De VVD heeft als geen andere partij voordeel van een tweestrijd tijdens de verkiezingen. Of je bent een winnaar en je stemt VVD, of je bent teleurgesteld en stemt op een van de vele andere partijen. Onderaan de streep zijn de winnaars beter georganiseerd en is de VVD de grootste.quote:Op zondag 29 januari 2023 20:22 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je ziet over het hoofd dat de VVD een gevalletje ‘you love them or you hate them’ is geworden. En de scheidslijn valt heel toevallig samen met die tussen de haves en de have nots. In andere woorden, de mensen die nog op de VVD stemmen doen dat omdat zij hun schaapjes op het droge hebben en dan is de VVD een prima partij (mits je in het bezit bent van een gezonde dosis egoďsme). De mensen die toch al niet meer op de VVD stemmen, omdat ze aan de verkeerde kant van de streep zijn beland weten het allemaal al.
Dat links rechts hokjes denken is de drijvende kracht achter de beweging die ons de laatste sociaal-economische partij gaat kosten: fusie GL-PvdA. Er zijn zo veel lui voor wie links-rechts hetzelfde is als in dat apenland aan de overkant van de plas, verschrikkelijk.quote:Op maandag 30 januari 2023 01:45 schreef BasEnAad het volgende:
Links en rechts zeggen helemaal niks meer, omdat iedereen die begrippen anders interpreteert. Er is in Nederland meer aandacht voor de Amerikaanse politiek dan voor de Nederlandse. Sociaal-economisch links zoals we dat klassiek in Nederland kennen wordt helemaal ondergesneeuwd door allemaal bijzaken.
En wat is rechts dan? Neoliberaal-economisch beleid heeft juist veel profijt van immigratie om de economische groei te blijven stutten.
Dat links-rechts-denken houdt iedereen voor de gek.
Het is ook de VVD die de indruk probeert te wekken rechts te zijn tegen linksige uitdagers. Hoewel D66 op veel punten minimaal even rechts is.quote:Op maandag 30 januari 2023 02:10 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
En daarom opent de VVD de aanval als eerst. Nu ook weer. De VVD heeft als geen andere partij voordeel van een tweestrijd tijdens de verkiezingen. Of je bent een winnaar en je stemt VVD, of je bent teleurgesteld en stemt op een van de vele andere partijen. Onderaan de streep zijn de winnaars beter georganiseerd en is de VVD de grootste.
Zullen wel weer een paar VVD-ers PVV/FvD-corvee krijgen de komende maand ja.quote:Op maandag 30 januari 2023 11:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het is ook de VVD die de indruk probeert te wekken rechts te zijn tegen linksige uitdagers. Hoewel D66 op veel punten minimaal even rechts is.
En je krijgt natuurlijk weer de VVD praatjes dat de grenzen nu echt dicht gaan.
Dat is wel heel treurig.quote:Op maandag 30 januari 2023 14:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Helaas wel ja:
https://www.instagram.com/p/CoCO0FjIy7H/
De waarheid is dat VVD al een 12 jaar aan de macht is en dat ze het kennelijk moeten hebben van het bangmaken voor de andere kant van het spectrum. Want als je zelf weinig prestaties hebt om over naar huis te schrijven moet je toch iets.quote:
Ja maar ja maar, als je GroenLinks stemt mag je straks niet meer barbecuen!quote:Op maandag 30 januari 2023 14:24 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De waarheid is dat VVD al een 12 jaar aan de macht is en dat ze het kennelijk moeten hebben van het bangmaken voor de andere kant van het spectrum. Want als je zelf weinig prestaties hebt om over naar huis te schrijven moet je toch iets.
De VRH is helemaal weg, tochquote:Op maandag 30 januari 2023 14:26 schreef xpompompomx het volgende:
Welke belastingen zijn er de afgelopen 12 jaar eigenlijk stevig verlaagd, dankzij onze VVD-vrinden?
Zelfs geen sprinkhanen en meelworden?quote:Op maandag 30 januari 2023 14:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja maar ja maar, als je GroenLinks stemt mag je straks niet meer barbecuen!
Heb je niks aan, die vallen door het rooster.quote:Op maandag 30 januari 2023 14:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zelfs geen sprinkhanen en meelworden?
Godallemachtigquote:
En dan valt er nogniks te huren. Want de woningbouwverenigingen zijn na 12 jaar vvd compleet uitgehold en de huren van de pandjes van vvd-vaatgoedbaronnen zijn niet te betalen.quote:Op maandag 30 januari 2023 17:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Godallemachtig
Je zult maar teringhard werken en kleiner móéten gaan wonen huren. Omdat de VVD er al 10 jaar zit.
Nee, je zou willen huren maar ja, 10 jaar VVD beleid (de huizenmarkt is af!) dus jij gaat helemaal niet huren of verhuizen, natuurlijk.quote:Op maandag 30 januari 2023 17:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Godallemachtig
Je zult maar teringhard werken en kleiner móéten gaan wonen huren. Omdat de VVD er al 10 jaar zit.
Waarom daar vanaf stappen? Deze praat werkt al meer dan 10 jaar voor de VVD.quote:Op maandag 30 januari 2023 21:12 schreef ijs_beer het volgende:
Hur dur gewone man, hard werkend, belasting, migranten!
Dit is gewoon diep triest en laag.quote:
Vennootschapsbelasting van 20% naar 15% (en nu weer naar 19%) en bovendien is de eerste schijf in de Vennootschapsbelasting opgerekt van ¤200.000 naar ¤395.000 (en nu weer naar ¤200.000).quote:Op maandag 30 januari 2023 14:26 schreef xpompompomx het volgende:
Welke belastingen zijn er de afgelopen 12 jaar eigenlijk stevig verlaagd, dankzij onze VVD-vrinden?
De inkomstenbelasting tarieven zijn natuurlijk ook gewoon gedaald de afgelopen 12 jaar. En de belastingdruk is in elk geval vrij fors gedaald sinds eind jaren 80. Dat is ook te merken: mede daardoor is er voor de overheid gewoon niet genoeg geld meer om een heleboel te regelen, wat als eerste te merken is bij bijvoorbeeld de jeugdzorg of de GGZ.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 06:38 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Vennootschapsbelasting van 20% naar 15% (en nu weer naar 19%) en bovendien is de eerste schijf in de Vennootschapsbelasting opgerekt van ¤200.000 naar ¤395.000 (en nu weer naar ¤200.000).
Huhquote:
En belangrijk: kabinet + PvdA+GL blijft als meerderheid overeind in deze peiling.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:06 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
In deze peiling lijkt het CDA nog best overeind te blijven. Had een lager zetelaantal verwacht.
Ik voorzie een hele lange formatie als dit een voorbode is van de uitslag van de 2e Kamer verkiezingen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
En belangrijk: kabinet + PvdA+GL blijft als meerderheid overeind in deze peiling.
Dat BBB verliest is nu al meer dan een half jaar, dat wordt straks een gevalletje Verdonk: in de peilingen ooit bijna premiermateriaal, maar uiteindelijk bleef er niks over.
Maar ik heb niet het idee dat PvdA/GL zich na de komende EK-verkiezingen zo makkelijk achter de kabinetsplannen gaan scharen als de afgelopen periode. Klaver is in elk geval duidelijk van plan om de EK als verlengstuk van de TK te gaan gebruiken.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:15 schreef Hanca het volgende:
En belangrijk: kabinet + PvdA+GL blijft als meerderheid overeind in deze peiling.
Of toch eens een minderheidskabinet. Maar gelukkig lijkt een peiling als er geen verkiezing aan komt zelden op de uitslag na een verkiezingsstrijd. De peiling kan wel lijken op de uitslag van de Provinciale Staten verkiezingen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik voorzie een hele lange formatie als dit een voorbode is van de uitslag van de 2e Kamer verkiezingen.
Het huidige beleid, het coalitieakkoord, was iets waar PvdA en GL zo hun handtekening onder hadden kunnen zetten, gaven ze zelf ook toe. Ik voorzie niet heel veel problemen, eigenlijk.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar ik heb niet het idee dat PvdA/GL zich na de komende EK-verkiezingen zo makkelijk achter de kabinetsplannen gaan scharen als de afgelopen periode. Klaver is in elk geval duidelijk van plan om de EK als verlengstuk van de TK te gaan gebruiken.
Dat verwacht ik niet maar zou CU in de regering blijven als PvdA/GL erbij komen? Want in principe is CU dan niet nodig voor een meerderheid.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of toch eens een minderheidskabinet. Maar gelukkig lijkt een peiling als er geen verkiezing aan komt zelden op de uitslag na een verkiezingsstrijd. De peiling kan wel lijken op de uitslag van de Provinciale Staten verkiezingen.
Denk dat CU na dit kabinet nog minder happig op meeregeren is dan dat ze nu al waren. Constructief blijven ze wel, maar het valt voor zo'n kleine partij helemaal niet mee om steeds compromissen uit te leggen en ook niet om steeds kwalitatief goede bestuurders te vinden. Ik denk dat een tijdje weer 100% het eigen geluid laten horen wel echt nodig is na deze regeerperiode.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat verwacht ik niet maar zou CU in de regering blijven als PvdA/GL erbij komen? Want in principe is CU dan niet nodig voor een meerderheid.
Fair enough. Ik zie het overigens nog niet echt gebeuren dat PvdA/GL de VVD voorbij gaat.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk dat CU na dit kabinet nog minder happig op meeregeren is dan dat ze nu al waren. Constructief blijven ze wel, maar het valt voor zo'n kleine partij helemaal niet mee om steeds compromissen uit te leggen en ook niet om steeds kwalitatief goede bestuurders te vinden. Ik denk dat een tijdje weer 100% het eigen geluid laten horen wel echt nodig is na deze regeerperiode.
Ik zou meeregeren zelf alleen toejuichen als er echt een grote ruk naar links kan worden gemaakt, trouwens. Dus dan moet de PvdA-GL combinatie toch echt de VVD voorbij.
Dat Twitter commentaar van boze mensen die..je raadt het al..boos zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:06 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
In deze peiling lijkt het CDA nog best overeind te blijven. Had een lager zetelaantal verwacht.
ZE HEBBE MIJ HELEMAAL NIETS GEVRAAGD DUS KLOPT NIETquote:Op dinsdag 31 januari 2023 16:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat Twitter commentaar van boze mensen die..je raadt het al..boos zijn.![]()
En de peiling niet geloven omdat het niet in hun denkwereld past.
Dat staat er echt ja.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 16:09 schreef Raw85 het volgende:
[..]
ZE HEBBE MIJ HELEMAAL NIETS GEVRAAGD DUS KLOPT NIET
Echter is het coalitieakkoord niet zo relevant meer gezien de ontwikkelingen sindsdien. We rollen zo'n beetje van crisis naar crisis. Waarbij je er wel rekening mee moet houden dat een hoop van die crises zijn veroorzaakt door onder andere maar hoofdzakelijk de VVD.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het huidige beleid, het coalitieakkoord, was iets waar PvdA en GL zo hun handtekening onder hadden kunnen zetten, gaven ze zelf ook toe. Ik voorzie niet heel veel problemen, eigenlijk.
Of D66 voorbij de VVD en dan CDA eruit voor GL-PvdA. Kaag I met D66-VVD-GL-PvdA-CU. Dat zou ik best zien zitten, alleen de VVD waarschijnlijk niet zoquote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Denk dat CU na dit kabinet nog minder happig op meeregeren is dan dat ze nu al waren. Constructief blijven ze wel, maar het valt voor zo'n kleine partij helemaal niet mee om steeds compromissen uit te leggen en ook niet om steeds kwalitatief goede bestuurders te vinden. Ik denk dat een tijdje weer 100% het eigen geluid laten horen wel echt nodig is na deze regeerperiode.
Ik zou meeregeren zelf alleen toejuichen als er echt een grote ruk naar links kan worden gemaakt, trouwens. Dus dan moet de PvdA-GL combinatie toch echt de VVD voorbij.
Eerst nog maar eens zien dag PvdA/GL als combinatie de volgende TK-verkiezingen haalt.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Fair enough. Ik zie het overigens nog niet echt gebeuren dat PvdA/GL de VVD voorbij gaat.
Gaat afhangen van strategische stemmers, als al die lui die op het nieuwe leiderschap hebben gestemd als tegengewicht nu naar pvda/gl gaan dan hebben ze wel kans. Maar aan de rechterzijde kun je hetzelfde zeggen van bijvoorbeeld de afgehaakte CDA-kiezer.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 14:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Fair enough. Ik zie het overigens nog niet echt gebeuren dat PvdA/GL de VVD voorbij gaat.
CU die Kaag 1 steunt? Ik vrees dat de leden dan echt in opstand komen... D66 is toch echt de partij waar CU leden het minst mee hebben, op misschien FvD en PVV na.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 17:34 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Of D66 voorbij de VVD en dan CDA eruit voor GL-PvdA. Kaag I met D66-VVD-GL-PvdA-CU. Dat zou ik best zien zitten, alleen de VVD waarschijnlijk niet zo
Wees gerust, D66 gaat echt niet de grootste partij worden. De wind die Kaag in de zeilen had bij de vorige TK-verkiezingen heeft ze op geen enkele manier waargemaakt. Ze heeft werkelijk niets van haar beloftes ingelost, en is daarnaast ook nog eens in haar eigen (belangrijke) functie onzichtbaar.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU die Kaag 1 steunt? Ik vrees dat de leden dan echt in opstand komen... D66 is toch echt de partij waar CU leden het minst mee hebben, op misschien FvD en PVV na.
Eens, ik schat D66 nu ook eerder onder de 10 in dan boven de 20, maar ik gaf gewoon een reactie op de suggestie.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, D66 gaat echt niet de grootste partij worden. De wind die Kaag in de zeilen had bij de vorige TK-verkiezingen heeft ze op geen enkele manier waargemaakt. Ze heeft werkelijk niets van haar beloftes ingelost, en is daarnaast ook nog eens in haar eigen (belangrijke) functie onzichtbaar.
Ach, daar tussenin, rond de 15, zal wel netjes zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens, ik schat D66 nu ook eerder onder de 10 in dan boven de 20, maar ik gaf gewoon een reactie op de suggestie.
Zeker, maar da's wederzijds.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU die Kaag 1 steunt? Ik vrees dat de leden dan echt in opstand komen... D66 is toch echt de partij waar CU leden het minst mee hebben, op misschien FvD en PVV na.
Wat weer vrij tragisch is aangezien de redenen daarvoor, alweer, grotendeels voor de rekening van VVD en CDA komen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wees gerust, D66 gaat echt niet de grootste partij worden. De wind die Kaag in de zeilen had bij de vorige TK-verkiezingen heeft ze op geen enkele manier waargemaakt. Ze heeft werkelijk niets van haar beloftes ingelost, en is daarnaast ook nog eens in haar eigen (belangrijke) functie onzichtbaar.
De hoofdreden is gewoon het loslaten van PvdA en GL, terwijl D66 allerlei linkse kiezers heeft aangetrokken de laatste keer. Die linkse kiezers zijn logischerwijs teleurgesteld.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat weer vrij tragisch is aangezien de redenen daarvoor, alweer, grotendeels voor de rekening van VVD en CDA komen.
Nee, dit heeft ze toch echt zelf gedaan. Ze heeft Rutte laten wegkomen in het debat, is daarna doodleuk met de VVD in het kabinet gestapt en verzaakt haar positie als MinFin, die ze waarschijnlijk sowieso beter niet had kunnen aannemen. Dat Rutte zijn uitspraken over een nieuw elan nooit ging waarmaken wist waarschijnlijk zelfs zijn trouwste aanhanger nog wel, maar Kaag heeft haar kiezers echt belazerd.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:56 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat weer vrij tragisch is aangezien de redenen daarvoor, alweer, grotendeels voor de rekening van VVD en CDA komen.
Ja, en wat was het alternatief gezien de uitkomst van de verkiezingen?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dit heeft ze toch echt zelf gedaan. Ze heeft Rutte laten wegkomen in het debat, is daarna doodleuk met de VVD in het kabinet gestapt en verzaakt haar positie als MinFin, die ze waarschijnlijk sowieso beter niet had kunnen aannemen. Dat Rutte zijn uitspraken over een nieuw elan nooit ging waarmaken wist waarschijnlijk zelfs zijn trouwste aanhanger nog wel, maar Kaag heeft haar kiezers echt belazerd.
Ik ben benieuwd hoe groot 'lokale' provinciale partijen worden. Ik zie hier Groninger Belang en de Partij van het Noorden wel groot worden, in Drenthe heb je Sterk Lokaal en STIP, in Friesland natuurlijk FNP, in Overijssel zit Mooi Overijssel, enz.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:18 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is wel de kern van het verhaal. De tegenstanders zijn te versplinterd om een serieuze bedreiging voor de VVD te vormen.
Dat de VVD nu de aanval opent op GL en PvdA geeft aan dat ze die partijen blijkbaar als bedreiging zien en aansturen op een links-tegen-rechts-verkiezing in de hoop wat stemmen bij andere rechtse partijen weg te halen. Ik denk dat het een riskante zet is. Bij de PS wordt doorgaans veel minder strategisch gestemd dan voor de TK.
Niet bij Rutte op schoot gaan zitten was altijd een optie geweest.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:28 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en wat was het alternatief gezien de uitkomst van de verkiezingen?
Nee, zonder VVD was er geen regering te maken. Meer vasthouden aan PvdA en GL kon wel. Ze hadden ook niet het op dat moment helemaal niet meepratende CU aan moeten vallen, maar gewoon 'zonder PvdA en GL, ook geen CDA' moeten zeggen tegen de VVD.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:36 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet bij Rutte op schoot gaan zitten was altijd een optie geweest.
Dat valt voor mij ook onder 'niet bij Rutte op schoot gaan zitten'. De VVD heeft precies de coalitie gekregen die ze wilde, en dat had echt niet gehoeven. Dat in combinatie met de manier waarop ze Rutte uiteindelijk liet wegkomen in het 1 april-debat en de wereldvreemde manier waarop Kaag zich regelmatig weet te uiten richting het gepeupel maakt dat ik denk dat ze wel ongeveer klaar is in de Nederlandse politiek na het einde van dit kabinet.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, zonder VVD was er geen regering te maken. Meer vasthouden aan PvdA en GL kon wel. Ze hadden ook niet het op dat moment helemaal niet meepratende CU aan moeten vallen, maar gewoon 'zonder PvdA en GL, ook geen CDA' moeten zeggen tegen de VVD.
I vind het altijd wel bijzonder dat men haar er kennelijk harder op afrekent dan hem.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dit heeft ze toch echt zelf gedaan. Ze heeft Rutte laten wegkomen in het debat, is daarna doodleuk met de VVD in het kabinet gestapt en verzaakt haar positie als MinFin, die ze waarschijnlijk sowieso beter niet had kunnen aannemen. Dat Rutte zijn uitspraken over een nieuw elan nooit ging waarmaken wist waarschijnlijk zelfs zijn trouwste aanhanger nog wel, maar Kaag heeft haar kiezers echt belazerd.
Ik denk dat het verschil is dat Rutte niets anders pretendeert. In feite doet die gewoon wat zijn stemmers van hem verwachten.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
I vind het altijd wel bijzonder dat men haar er kennelijk harder op afrekent dan hem.
Vooral die hele kindertoeslagaffaire is echt een ongekend groot leed. En hij werd daarna gewoon weer de grootste met de meeste stemmen.
Nee, dat zie je verkeerd. De D66 stemmer tilt er zwaarder aan dan de VVD stemmer en dus kost het D66 meer stemmen dan de VVD. Dan neemt niemand het Rutte minder kwalijk dan Kaag.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:48 schreef capricia het volgende:
[..]
I vind het altijd wel bijzonder dat men haar er kennelijk harder op afrekent dan hem.
Vooral die hele kindertoeslagaffaire is echt een ongekend groot leed. En hij werd daarna gewoon weer de grootste met de meeste stemmen.
Nieuw elan toch?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat het verschil is dat Rutte niets anders pretendeert. In feite doet die gewoon wat zijn stemmers van hem verwachten.
Het gekke is dat ik in mijn directe omgeving mensen D66 voor VVD zie omruilen. Ze stemden op 1 van beiden. En neigen nu meer naar de VVD, en twee jaar geleden nog D66.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zie je verkeerd. De D66 stemmer tilt er zwaarder aan dan de VVD stemmer en dus kost het D66 meer stemmen dan de VVD. Dan neemt niemand het Rutte minder kwalijk dan Kaag.
Oké... potentiële D66 stemmers kom ik heel weinig tegen. Ook niet bij de sportvereniging. Dus daar kan ik weinig over zeggen. VVDers, FvDers, BBBers, GLers allemaal wel, ken zelfs iemand die nog steeds 50plus wil stemmenquote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Het gekke is dat ik in mijn directe omgeving mensen D66 voor VVD zie omruilen. Ze stemden op 1 van beiden. En neigen nu meer naar de VVD, en twee jaar geleden nog D66.
Ze willen niets over links, en vinden Ja21 te opportunistisch.. dan maar weer VVD.
Rutte wegsturen en nieuwe verkiezingen was een aardig alternatief geweest.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:28 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en wat was het alternatief gezien de uitkomst van de verkiezingen?
Dat is puur aan de VVD leden, niet aan een lijsttrekker van een andere partij.quote:
Dat vind jij. Veel mensen hebben blijkbaar niet zo'n moeite met Rutte en de VVD en dit kabinet.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rutte wegsturen en nieuwe verkiezingen was een aardig alternatief geweest.
Wat er nu zit is oude wijn in nieuwe zakken. Een kabinet wat niemand wil, zonder draagvlak.
Ik bedoelde het steunen van de MvW tijdens het 1 april-debat. Dan was het over en sluiten geweest voor Mark.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is puur aan de VVD leden, niet aan een lijsttrekker van een andere partij.
Nee, niet. Je kunt een minister wegsturen, een premier, maar geen lijsttrekker. Kaag was zelf net opgestapt als minister.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het steunen van de MvW tijdens het 1 april-debat. Dan was het over en sluiten geweest voor Mark.
Dit kabinet haalt nog maar 54 zetels, he? Dat is 1 op de 3. En van die 1 op de 3 zal er een deel zijn, zoala ik, die dit kabinet niet zozeer steunt, maar wel de eigen partij die in het kabinet zit.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind jij. Veel mensen hebben blijkbaar niet zo'n moeite met Rutte en de VVD en dit kabinet.
Kijk maar naar die peiling van EenVandaag. Ja mensen zeuren graag. Maar stemmen er vervolgens gewoon weer op.
Dat van die peilingen is al zo vaak besproken. Het zegt niets. Er loopt geen campagne voor de TK. Zodra iemand een of andere stommiteit begaat of er verschijnt een serieuze uitdager, kan alles binnen een paar dagen verschuiven.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind jij. Veel mensen hebben blijkbaar niet zo'n moeite met Rutte en de VVD en dit kabinet.
Kijk maar naar die peiling van EenVandaag. Ja mensen zeuren graag. Maar stemmen er vervolgens gewoon weer op.
Op zich klopt dat, maar ik denk niet dat Rutte in de Kamer was gaan zitten en het premierschap aan een ander had gelaten eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, niet. Je kunt een minister wegsturen, een premier, maar geen lijsttrekker. Kaag was zelf net opgestapt als minister.
De draagvlakpeiling was 30%, dus die 54 zetels klopt dan wel ongeveer.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit kabinet haalt nog maar 54 zetels, he? Dat is 1 op de 3. En van die 1 op de 3 zal er een deel zijn, zoala ik, die dit kabinet niet zozeer steunt, maar wel de eigen partij die in het kabinet zit.
Wel tijdelijk. VVD was hem blijven steunen als premierskandidaat en dus had hij gewoon aan die tafel gezeten. Had je tussen Rutte III en Rutte IV alleen een volledig demissionair Remkes I gehad.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:40 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Op zich klopt dat, maar ik denk niet dat Rutte in de Kamer was gaan zitten en het premierschap aan een ander had gelaten eerlijk gezegd.
Dat is altijd zo. Dus Wmb niet echt een argument.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat van die peilingen is al zo vaak besproken. Het zegt niets. Er loopt geen campagne voor de TK. Zodra iemand een of andere stommiteit begaat of er verschijnt een serieuze uitdager, kan alles binnen een paar dagen verschuiven.
De discussie is natuurlijk volledig hypothetisch, maar het geeft wel aan hoe compleet waardeloos het instrument van de MvW is geworden. Het is bedoeld als een rode kaart, niet om symbolisch af te treden en daarna doodleuk terug te komen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel tijdelijk. VVD was hem blijven steunen als premierskandidaat en dus had hij gewoon aan die tafel gezeten. Had je tussen Rutte III en Rutte IV alleen een volledig demissionair Remkes I gehad.
Mee eens. Al had ze ook een andere route kunnen kiezen door heel duidelijk te zeggen: 'Wij steunen deze motie nu niet, want we willen het land niet in chaos storten. Maar een Rutte-4 met D66 komt er niet'. En zich daar ook aan te houden, komt in feite op hetzelfde neer maar dan wat gecontroleerder.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:51 schreef Janneke141 het volgende:
De inflatie van de MvW is voornamelijk aan Geert Wilders te danken, maar dan nog was het twintig jaar geleden ondenkbaar dat iemand ook maar een MvA naast zich neer zou leggen.
Kaag had de MvW op 1 april moeten steunen, ook al was dat staatsrechtelijk een onding. Dat was de enige manier geweest om te laten zien dat D66 niet van plan was om nog langer Ruttiaans bestuur aan een meerderheid te helpen. Maar dat wilde ze niet, en dus hielp ze hem aan zijn vierde kabinet.
Ik vraag het mij af, als de rest de rijen gesloten had en gezegd: wel met de vvd, niet met leugenaar Rutte. Had de VVD daar echt meer naar de kiezer gedurfd? Ik vraag het mij af.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wel tijdelijk. VVD was hem blijven steunen als premierskandidaat en dus had hij gewoon aan die tafel gezeten. Had je tussen Rutte III en Rutte IV alleen een volledig demissionair Remkes I gehad.
Een Segersje, inderdaad.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mee eens. Al had ze ook een andere route kunnen kiezen door heel duidelijk te zeggen: 'Wij steunen deze motie nu niet, want we willen het land niet in chaos storten. Maar een Rutte-4 met D66 komt er niet'. En zich daar ook aan te houden, komt in feite op hetzelfde neer maar dan wat gecontroleerder.
Als ze dat met z'n tweeën of zelfs drieën hadden gedaan was dat stutten kansloos geweest.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:04 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Een Segersje, inderdaad.
Maar hoe de complete VVD werd gemobiliseerd om Rutte te stutten was ook treurig hoor, met dat “farisegers”
Ze zeiden “Rutte heeft net een verkiezing gewonnen” en we zaten in een pandemie.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:05 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als ze dat met z'n tweeën of zelfs drieën hadden gedaan was dat stutten kansloos geweest.
Uiteindelijk is het woord aan de kiezer.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:08 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ze zeiden “Rutte heeft net een verkiezing gewonnen” en we zaten in een pandemie.
Maar ik zie niet hoe dat een argument is om in zee te gaan met een politicus die je een paar weken eerder als niet-integer hebt afgeserveerd.
De VVD heeft er een halfjaar overheen laten gaan en daarna is er gewoon niet meer over gesproken.
Slap argument als de gewraakte gebeurtenis zich na de verkiezingen heeft afgespeeld.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het woord aan de kiezer.
Wanneer was de premiersverkiezing? Nooit een stempas van gezien.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het woord aan de kiezer.
Er had zich voor die verkiezingen ook al genoeg ellende voltrokken. Alleen raakte die de VVD-achterban nauwelijks (en dat was geen toeval), dus kostte dat vrijwel geen stemmen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Slap argument als de gewraakte gebeurtenis zich na de verkiezingen heeft afgespeeld.
Uiteindelijk had hij wel het mandaat. Van de kiezer.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:14 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Slap argument als de gewraakte gebeurtenis zich na de verkiezingen heeft afgespeeld.
Dit dus.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er had zich voor die verkiezingen ook al genoeg ellende voltrokken. Alleen raakte die de VVD-achterban nauwelijks (en dat was geen toeval), dus kostte dat vrijwel geen stemmen.
Welk mandaat? Als parlementslid ja.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Uiteindelijk had hij wel het mandaat. Van de kiezer.
Als de kindertoeslagaffaire al geen reden was om anders te stemmen, wat dan wel?
Hij heeft de meeste stemmen van alle poppetjes gekregen, en zijn partij ook. En iedereen wist dat die door wilde.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Welk mandaat? Als parlementslid ja.
Maar dat je de meeste stemmen krijgt (80% stemde niet op hem, maar bon) betekent toch niet dat je automatisch het premierschap kan opeisen? In welke wet staat dat precies?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Hij heeft de meeste stemmen van alle poppetjes gekregen, en zijn partij ook. En iedereen wist dat die door wilde.
Er is genoeg gebeurd voor de verkiezingen, oa die kindertoeslagaffaire, Groningen etc. En men heeft hem toch de meeste stemmen gegeven.
Dan had NL anders moeten stemmen.
Dat is wel de gewoonte ja.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar dat je de meeste stemmen krijgt (80% stemde niet op hem, maar bon) betekent toch niet dat je automatisch het premierschap kan opeisen? In welke wet staat dat precies?
Dat ja. Populistisch argument en niets anders. Als Geert de grootste wordt, moet hij dan ook premier worden? Zijn andere partijen dan ook verplicht hem te steunen?quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Welk mandaat? Als parlementslid ja.
De VVD was gewoon de grootste partij he.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 19:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat valt voor mij ook onder 'niet bij Rutte op schoot gaan zitten'. De VVD heeft precies de coalitie gekregen die ze wilde, en dat had echt niet gehoeven. Dat in combinatie met de manier waarop ze Rutte uiteindelijk liet wegkomen in het 1 april-debat en de wereldvreemde manier waarop Kaag zich regelmatig weet te uiten richting het gepeupel maakt dat ik denk dat ze wel ongeveer klaar is in de Nederlandse politiek na het einde van dit kabinet.
Ja. Echter is die wijn na de verkiezingen wel nog groter geworden in de Kamer. Da's uniek.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 20:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Rutte wegsturen en nieuwe verkiezingen was een aardig alternatief geweest.
Wat er nu zit is oude wijn in nieuwe zakken. Een kabinet wat niemand wil, zonder draagvlak.
Godzijdank niet. Laat daar alsjeblieft gewoon de volksvertegenwoordiging voor kiezen.quote:Op dinsdag 31 januari 2023 21:15 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wanneer was de premiersverkiezing? Nooit een stempas van gezien.
Ik blijf het overigens ook bijzonder vinden dat de SP nog steeds niet weet te profiteren van alle crises en dat ze zich daar ook nauwelijks druk om lijken te makenquote:Op dinsdag 31 januari 2023 13:06 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Dat komt doordat de SP weigert compromissen te sluiten en liever oppositie blijft voeren. Veel mensen zullen denken dat een stem op de SP een weggegooide stem is.quote:Op woensdag 1 februari 2023 07:04 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik blijf het overigens ook bijzonder vinden dat de SP nog steeds niet weet te profiteren van alle crises en dat ze zich daar ook nauwelijks druk om lijken te maken
Dat komt volgens mij omdat binnen de SP er nog steeds naar verluidt dezelfde breuklijnen zijn als in dit artikel beschreven wordt:https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Op woensdag 1 februari 2023 07:04 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ik blijf het overigens ook bijzonder vinden dat de SP nog steeds niet weet te profiteren van alle crises en dat ze zich daar ook nauwelijks druk om lijken te maken
Feitelijk komt het er op neer dat je ruwweg 6-7 partijen hebt die kunnen regeren en dat de rest er alleen maar zit om "tegen" te zijn. En dat loopt van SP tot FvD en PVV.quote:Op woensdag 1 februari 2023 08:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat komt doordat de SP weigert compromissen te sluiten en liever oppositie blijft voeren. Veel mensen zullen denken dat een stem op de SP een weggegooide stem is.
Wat ook speelt, is dat er geen charismatische leider is. Roemer kwam nog enigszins in de buurt en wekte bij velen sympathie op, maar bleek uiteindelijk niet gehaaid genoeg ten opzichte van Rutte en de andere kopstukken.
Overigens is constructieve oppositie erg waardevol. Zo nu en dan kan de SP dat ook wel bij hoofde van Renske Leijten hoewel dat ook regelmatig losse populistische flodders zijn. GL en PvdA voeren ook al jaren constructieve oppositie.quote:Op woensdag 1 februari 2023 10:20 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Dat komt volgens mij omdat binnen de SP er nog steeds naar verluidt dezelfde breuklijnen zijn als in dit artikel beschreven wordt:https://www.volkskrant.nl(...)%2Fwww.google.com%2F
Wat dat betreft bleek 'nieuw élan' een wassen neus. Nog steeds wordt de Kamer te vaak onvolledig of onjuist voorgelicht en bereiken gegevens de pers eerder dan de Kamerleden. Nog steeds blokkeert de coalitie debatten. Je zou er als oppositie soms knettergek van worden.quote:Op woensdag 1 februari 2023 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
Het systeem van volledig dichtgetikte regeerakkoorden en fracties van coalitiepartijen die slechts klapvee zijn, maken het ook tot een weinig dynamisch geheel.
We gaan 4 jaar lang het regeerakkoord uitvoeren en de oppositie zit er voor lul bij want in de basis is overal een meerderheid voor. Dat wetende is het extra bijzonder dat je niet op z’n minst probeert om in de regering te geraken.
Het is toch echt de Kamer zelf die de coalitie daarmee weg laat komen.quote:Op woensdag 1 februari 2023 11:40 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Wat dat betreft bleek 'nieuw élan' een wassen neus. Nog steeds wordt de Kamer te vaak onvolledig of onjuist voorgelicht en bereiken gegevens de pers eerder dan de Kamerleden. Nog steeds blokkeert de coalitie debatten. Je zou er als oppositie soms knettergek van worden.
Er zitten 76 marionetten in de TK. Tuurlijk krijgen ze dan niets voor elkaar.quote:Op woensdag 1 februari 2023 11:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is toch echt de Kamer zelf die de coalitie daarmee weg laat komen.
Daar verbaas ik me ook steeds over.quote:Op woensdag 1 februari 2023 11:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is toch echt de Kamer zelf die de coalitie daarmee weg laat komen.
Dit is totale onzin als je de politiek van dichtbij volgt. De oppositie krijgt genoeg voor elkaar, ook als dat niet nodig is voor de meerderheid in de Eerste Kamer. Zat amendementen en moties waar de coalitie ook helemaal niet eensgezind stemt. Doen alsof de kamerleden enkel klapvee is, is echt ver bezijden de waarheid.quote:Op woensdag 1 februari 2023 11:07 schreef Spablauw214 het volgende:
Het systeem van volledig dichtgetikte regeerakkoorden en fracties van coalitiepartijen die slechts klapvee zijn, maken het ook tot een weinig dynamisch geheel.
We gaan 4 jaar lang het regeerakkoord uitvoeren en de oppositie zit er voor lul bij want in de basis is overal een meerderheid voor. Dat wetende is het extra bijzonder dat je niet op z’n minst probeert om in de regering te geraken.
Marionetten van wie precies?quote:Op woensdag 1 februari 2023 12:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zitten 76 marionetten in de TK. Tuurlijk krijgen ze dan niets voor elkaar.
De partij waar ze lid van zijn en dus indirect de coalitie.quote:Op woensdag 1 februari 2023 14:38 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Marionetten van wie precies?
Ook leden die lid zijn van de coalitie hebben gewoon een mandaat van de kiezer. Die hebben hier allemaal mee ingestemd.
Die mensen zitten daar gewoon op persoonlijke titel. Daarbij zijn ze de coalitie.quote:Op woensdag 1 februari 2023 14:50 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De partij waar ze lid van zijn en dus indirect de coalitie.
Ja, dat is het idee achter de TK. In de praktijk zijn het allemaal partijslaven.quote:Op woensdag 1 februari 2023 14:53 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Die mensen zitten daar gewoon op persoonlijke titel. Daarbij zijn ze de coalitie.
Waarom wordt er hier toch altijd gesuggereerd dat er geen sprake is van democratie wanneer een meerderheid iets bepaald
Echt onzin, dan ken jij de praktijk niet. Ja, als een fractie bij meerderheid heeft besloten ergens voor of tegen te zijn, dan volg je die lijn over het algemeen. Gelukkig maar, zo werkt de democratie namelijk.quote:Op woensdag 1 februari 2023 14:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, dat is het idee achter de TK. In de praktijk zijn het allemaal partijslaven.
Nou ja. Het zijn mensen die zich vanwege hun gedachtegoed hebben verenigd in een partij. Niet zo gek dan toch dat die hetzelfde stemmen?quote:Op woensdag 1 februari 2023 14:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, dat is het idee achter de TK. In de praktijk zijn het allemaal partijslaven.
Ik heb hier vandaag echt het geduld niet voor, dus ik hou het kort: coalitiepartijen stemmen bijna altijd met coalitie, iedereen in de partij stemt derhalve altijd mee met coalitie. De oppositie kan helemaal niets voor elkaar krijgen dat tegen de coalitie in gaat door deze bindende partijpolitiek. Een meerderheid van een meerderheid is niet per definitie de meerderheid.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:33 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nou ja. Het zijn mensen die zich vanwege hun gedachtegoed hebben verenigd in een partij. Niet zo gek dan toch dat die hetzelfde stemmen?
Dan zou de VS of het VK geen democratie zijn?quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Echt onzin, dan ken jij de praktijk niet. Ja, als een fractie bij meerderheid heeft besloten ergens voor of tegen te zijn, dan volg je die lijn over het algemeen. Gelukkig maar, zo werkt de democratie namelijk.
Door hun districtenstelsel (en trouwens ook de bijbehorende omkoopbaarheid van kamerleden) zijn dat een stuk minder democratische landen, inderdaad.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:40 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan zou de VS of het VK geen democratie zijn?
Nee, ik ga wel voor een groot deel met @:nattekat mee. De onderhorigheid van “gewone” Kamerleden aan de partijtop is een deel van het probleem.
Wij worden de facto bestuurd door een districtenstelsel. Het enige verschil is dat de verkiezingen bepalen welke districten een meerderheid vormen. Als 40 kamerleden voor zijn, en die 40 horen toevallig bij de coalitiepartijen, dan gaat een wetsvoorstel gewoon door de TK, zelfs als de overige 110 kamerleden er helemaal niet achter staan.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:45 schreef Hanca het volgende:
Door hun districtenstelsel (en trouwens ook de bijbehorende omkoopbaarheid van kamerleden) zijn dat een stuk minder democratische landen, inderdaad.
Totale onzin, dat snap jij toch ook wel? Allereerst is hier GEEN districtenstelsel, je kunt hier niet een kamerlid kopen met de belofte van een investering in zijn of haar district, wat in de USA en het VK de meest normale gang van zaken is. En verder zet elk kamerlid INDIVIDUEEL zijn handtekening onder het regeerakkoord. Allemaal kunnen ze die dus in hun eentje tegenhouden.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wij worden de facto bestuurd door een districtenstelsel. Het enige verschil is dat de verkiezingen bepalen welke districten een meerderheid vormen. Als 40 kamerleden voor zijn, en die 40 horen toevallig bij de coalitiepartijen, dan gaat een wetsvoorstel gewoon door de TK, zelfs als de overige 110 kamerleden er helemaal niet achter staan.
Maar binnen die partij is iedereen toch ook gewoon akkoord gegaan met het coalitieakkoord. Ook daarvoor moet gewoon een meerderheid worden gevonden. En ook daarvoor zullen dus compromissen moeten worden gesloten.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb hier vandaag echt het geduld niet voor, dus ik hou het kort: coalitiepartijen stemmen bijna altijd met coalitie, iedereen in de partij stemt derhalve altijd mee met coalitie. De oppositie kan helemaal niets voor elkaar krijgen dat tegen de coalitie in gaat door deze bindende partijpolitiek. Een meerderheid van een meerderheid is niet per definitie de meerderheid.
Ik krijg niet het gevoel dat je het verschil tussen een partij en een district begrijpt.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wij worden de facto bestuurd door een districtenstelsel. Het enige verschil is dat de verkiezingen bepalen welke districten een meerderheid vormen. Als 40 kamerleden voor zijn, en die 40 horen toevallig bij de coalitiepartijen, dan gaat een wetsvoorstel gewoon door de TK, zelfs als de overige 110 kamerleden er helemaal niet achter staan.
Moet ik echt duidelijk gaan maken dat het "districten"stelsel is en dat ik niet bedoel dat het letterlijk een district is? En zo werkt het idd in een ideale wereld, maar helaas leven we in de wereld waar achterkamertjespolitiek hoogtij viert. En als je tegen je partij in gaat, dan kan je een verdere politieke carriere wel vergeten.quote:Op woensdag 1 februari 2023 16:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik krijg niet het gevoel dat je het verschil tussen een partij en een district begrijpt.
En 40 Kamerleden is nog niet het begin van een meerderheid, die 40 zouden dan ook nog de 36 andere Kamerleden die ze nodig hebben van hun eigen partijen moeten overtuigen.
Woorden hebben een betekenis. Als je aardappel zegt als je banaan bedoelt dan krijg je daar commentaar op. Zo moelijk is het toch niet?quote:Op woensdag 1 februari 2023 16:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Moet ik echt duidelijk gaan maken dat het "districten"stelsel is en dat ik niet bedoel dat het letterlijk een district is? En zo werkt het idd in een ideale wereld, maar helaas leven we in de wereld waar achterkamertjespolitiek hoogtij viert. En als je tegen je partij in gaat, dan kan je een verdere politieke carriere wel vergeten.
Dit is echt complete flauwekul.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Als 40 voor zijn en 110 tegen gaat het door volgens onze kat.quote:Op woensdag 1 februari 2023 15:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bron: NOSquote:Omgekeerde vlaggen zetten CDA aan tot zoektocht naar onvrede
Regeringspartij CDA komt in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen met plannen om de ongelijkheid te bestrijden. Die ongelijkheid is een grote oorzaak van onvrede onder burgers, zowel in de stad als op het platteland, concludeert de partij.
"Het jaar 2022 was het jaar van de omgekeerde vlaggen. In onze zoektocht naar wat hierachter zit kwamen we tot de conclusie dat Nederland uit balans is geraakt", zegt fractievoorzitter Heerma in een gesprek met de NOS.
De partij constateert dat er grote welvaartsverschillen zijn tussen bepaalde stedelijke en landelijke gebieden. Maar ook binnen de Randstad is er sprake van ongelijkheid. Kleine gemeenten daar hebben moeite om hun eigen voorzieningen in stand te houden. En in welvarende steden zijn arme wijken te vinden, zegt de partij.
Heerma: "Dat komt door doorgeslagen individualisering. De markt voert de boventoon. Plekken waar het al goed ging werden steeds rijker. Plekken waar mensen wegtrokken, kregen steeds minder. Dat leidt tot een onrechtvaardigheidsgevoel onder burgers."
Neoliberale tijdperk is voorbij
Het CDA neemt afstand van deze zelf ingeslagen weg. "Het neoliberale tijdperk van markt- en rendementsdenken is voorbij", zo staat in het plan Voor Heel Nederland. Heerma vindt het logisch om als politieke partij van koers te veranderen als dat beter is voor het land.
De partij stelt voor om gericht te investeren in het oosten en noorden van het land en in de provincie Zeeland. De steden moeten groener worden. Schaarse ruimte moet eerlijker verdeeld worden. En als er te weinig ruimte is, rust er geen taboe op inpolderingen of de bouw van een hele nieuwe stad.
Om woonkernen in de regio hun voorzieningen te laten behouden wil het CDA een 'Gemeenschapsfonds' oprichten. Met het geld kunnen dorpshuizen, buurtwinkels of sportaccommodaties in stand gehouden worden. In de steden moet de gemeenteraad geld reserveren voor burgerinitiatieven om de betrokkenheid te vergroten.
CDA in provinciebestuur
Het CDA zit op dit moment in het bestuur van alle provincies behalve Noord-Holland. Of deze nieuwe voornemens het CDA bij de verkiezingen op 15 maart gaan helpen weet Heerma niet. "Het is mijn overtuiging dat er een kentering moet komen. Als dat in kiezersgunst wordt vertaald is dat mooi meegenomen."
Zaterdag komen de CDA-leden bij elkaar voor een congres en de aftrap van de verkiezingscampagne
Het is gewoon het verhaal dat bij het CDA past. CDA wordt altijd al heen en weer geslingerd tussen haar flanken, de neo-liberale rechtse flank (Hoekstra, Verhagen) en de meer op gezinsleven en samenleven gerichte linker flank (De Jonge). De linker richting was eigenlijk al gekozen voor de desastreuse leiderschapsverkiezing die De Jonge won en toch verloor.quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Bron: NOS
Sympathieke poging, maar gelooft iemand dit nog? Het klinkt alsof het CDA de afstraffing al ziet aankomen en nu nog probeert te redden wat er te redden valt…
Vooral een beetje crux dat je je afzet tegen GL-PvdA en tegelijkertijd je eigen gedachtegoed failliet verklaard.quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Sympathieke poging, maar gelooft iemand dit nog? Het klinkt alsof het CDA de afstraffing al ziet aankomen en nu nog probeert te redden wat er te redden valt…
Je hebt gelijk, dat klopt ook. Maar waarom help je dan een kabinet met rechts beleid aan een meerderheid, zou mijn eerste vraag zijn. Kijkend naar het programma en de uitgangspunten van het CDA, zijn dat best zaken die breed worden gedragen in de samenleving. Ze weten het alleen totaal niet te verkopen en maken steeds allerlei domme keuzes (zoals deze kabinetsdeelname bijvoorbeeld, ze hadden beter in de oppositie kunnen gaan zitten, maar Hoekstra wilde een ministerspost en de leden vonden dat “het CDA in de regering thuishoort”). Ze hebben Rutte overeind gehouden maar er niets voor terug gekregen. Wat is nou herkenbaar CDA in deze coalitie?quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon het verhaal dat bij het CDA past. CDA wordt altijd al heen en weer geslingerd tussen haar flanken, de neo-liberale rechtse flank (Hoekstra, Verhagen) en de meer op gezinsleven en samenleven gerichte linker flank (De Jonge). De linker richting was eigenlijk al gekozen voor de desastreuse leiderschapsverkiezing die De Jonge won en toch verloor.
Onder de echte neo-liberaal Hoekstra is dat weer losgelaten, maar het is wel een richting die het CDA past.
(Juist in deze richtingenstrijd was het zo opvallend dat Omtzigt vol achter Hoekstra ging staan, trouwens... hij gaat dus liever naar rechts dan naar links)
Tja, Hoekstra is gewoon een VVDer die bij het CDA zit en heeft er zijn ministerspost voor gekregen, met dat ze hem lijsttrekker maakten verloor het CDA volledig zijn eigen identiteit. Ik denk dat De Jonge dat veel beter had aangepakt.quote:Op donderdag 2 februari 2023 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dat klopt ook. Maar waarom help je dan een kabinet met rechts beleid aan een meerderheid, zou mijn eerste vraag zijn. Kijkend naar het programma en de uitgangspunten van het CDA, zijn dat best zaken die breed worden gedragen in de samenleving. Ze weten het alleen totaal niet te verkopen en maken steeds allerlei domme keuzes (zoals deze kabinetsdeelname bijvoorbeeld, ze hadden beter in de oppositie kunnen gaan zitten, maar Hoekstra wilde een ministerspost en de leden vonden dat “het CDA in de regering thuishoort”). Ze hebben Rutte overeind gehouden maar er niets voor terug gekregen. Wat is nou herkenbaar CDA in deze coalitie?
Die marionetten hebben wel het akkoord gemaakt hetgeen uitgevoerd wordt door het kabinet.quote:Op woensdag 1 februari 2023 12:05 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er zitten 76 marionetten in de TK. Tuurlijk krijgen ze dan niets voor elkaar.
Volgens mij zit er bij het CDA ook nog wel een agrarische flank...... of die loopt een beetje door alle geledingen heen, misschien niet zozeer agrarisch maar meer plattelands....quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon het verhaal dat bij het CDA past. CDA wordt altijd al heen en weer geslingerd tussen haar flanken, de neo-liberale rechtse flank (Hoekstra, Verhagen) en de meer op gezinsleven en samenleven gerichte linker flank (De Jonge). De linker richting was eigenlijk al gekozen voor de desastreuse leiderschapsverkiezing die De Jonge won en toch verloor.
Het voelt op dit moment als too little, too late. Het CDA was er zelf bij toen al die ontwikkelingen in de regio plaatsvonden die PVV en BBB zo populair hebben gemaakt, waardoor het nu toch niet echt geloofwaardig is dat zij na de komende verkiezingen opeens de aangewezen partij zijn om het tij te gaan keren.quote:Op donderdag 2 februari 2023 08:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het CDA is van oudsher ook meer een partij van de provincie en de PvdA meer van de steden (en het noorden).quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:07 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Volgens mij zit er bij het CDA ook nog wel een agrarische flank...... of die loopt een beetje door alle geledingen heen, misschien niet zozeer agrarisch maar meer plattelands....
Eigenlijk kan je wel stellen dat het CDA al sinds het vertrek van Lubbers een aflopende zaak is, afgezien van de opleving onder Balkenende.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:12 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het voelt op dit moment als too little, too late. Het CDA was er zelf bij toen al die ontwikkelingen in de regio plaatsvonden die PVV en BBB zo populair hebben gemaakt, waardoor het nu toch niet echt geloofwaardig is dat zij na de komende verkiezingen opeens de aangewezen partij zijn om het tij te gaan keren.
Lijkt me toch eerder een specifiek probleem van het CDA.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Eigenlijk kan je wel stellen dat het CDA al sinds het vertrek van Lubbers een aflopende zaak is, afgezien van de opleving onder Balkenende.
Wat op zich bijzonder is, want over heel Europa gezien is de christendemocratie (samen met de sociaaldemocratie) nog altijd dominant.
Dat klopt ook.quote:Op donderdag 2 februari 2023 13:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Lijkt me toch eerder een specifiek probleem van het CDA.
In dat kabinet zitten ze samen met twee andere partijen (CU en D66) die niet per definitie onwelgevallig tegenover die ideeën staat, als ze er echt werk van willen maken kan dat ook wel binnen het kabinet.quote:Op donderdag 2 februari 2023 13:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt ook.
Ik heb het stuk op https://www.voorheelnederland.nu inmiddels doorgelezen. Het moet gezegd, het is niet slecht. Ze steken ook wel de hand in eigen boezem.
Alleen het blijft ongeloofwaardig dat ze deel uitmaken van een kabinet dat iets anders nastreeft. Dus zo lang het CDA niet uit de coalitie stapt, hecht ik er niet zo veel waarde aan.
Kansloos. Stoppen met het marktdenken en het streven naar economische groei is voor de VVD niet te verkopen aan de achterban.quote:Op donderdag 2 februari 2023 13:52 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
In dat kabinet zitten ze samen met twee andere partijen (CU en D66) die niet per definitie onwelgevallig tegenover die ideeën staat, als ze er echt werk van willen maken kan dat ook wel binnen het kabinet.
Mooie zelfkritische site met goede ideeën. Ik heb dat trouwens wel vaker gezien bij het CDA, het partijprogramma van voor de overname van Hoekstra beschreef gelijksoortige dingen.quote:Op donderdag 2 februari 2023 13:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat klopt ook.
Ik heb het stuk op https://www.voorheelnederland.nu inmiddels doorgelezen. Het moet gezegd, het is niet slecht. Ze steken ook wel de hand in eigen boezem.
Alleen het blijft ongeloofwaardig dat ze deel uitmaken van een kabinet dat iets anders nastreeft. Dus zo lang het CDA niet uit de coalitie stapt, hecht ik er niet zo veel waarde aan.
Ja, kort gezegd komt het neer op minder management by excelsheet en het terugbrengen van de menselijke maat. Prima voorstellen staan erin. Het zijn natuurlijk ook wel veel klassieke CDA-stokpaardjes maar dat geeft tegelijkertijd de tijdloosheid van hun uitgangspunten aan.quote:Op donderdag 2 februari 2023 14:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Mooie zelfkritische site met goede ideeën. Ik heb dat trouwens wel vaker gezien bij het CDA, het partijprogramma van voor de overname van Hoekstra beschreef gelijksoortige dingen.
Ik denk dat het probleem voor het CDA is dat van de verschillende facties de rechtervleugel voornamelijk de dienst uitmaakt. De rechtervleugel is vergelijkbaar met de VVD en bestaat voornamelijk uit mensen die het beleid bepalen. Zolang die niet wat meer in hun hok worden gezet die ik de partij geen andere richting opgaan, hoe goed de andere facties het probleem ook doorzien.
Zoiets zal heel moeilijk zijn als je een groot deel van de partij tegen je hebt. Zie hoe bijvoorbeeld Omtzigt hoe er met Omtzigt is omgegaan.quote:Op donderdag 2 februari 2023 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Je zou denken dat ik zo’n partij toch wel iemand rond moet lopen die het CDA weer landelijk - geloofwaardig - op de kaart kan zetten, alleen dat lukt steeds maar niet.
In Belgie, Frankrijk en Zweden hebben ChristenDemocraten verre van dominantie. En kan je de Tory's Christendemocraat noemen?quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Eigenlijk kan je wel stellen dat het CDA al sinds het vertrek van Lubbers een aflopende zaak is, afgezien van de opleving onder Balkenende.
Wat op zich bijzonder is, want over heel Europa gezien is de christendemocratie (samen met de sociaaldemocratie) nog altijd dominant.
Zie uitslag laatste verkiezingen Europees Parlement. Christendemocraten en Sociaaldemocraten overtuigend de grootste. De liberalen volgen op gepaste afstand.quote:Op donderdag 2 februari 2023 16:02 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
In Belgie, Frankrijk en Zweden hebben ChristenDemocraten verre van dominantie. En kan je de Tory's Christendemocraat noemen?
Opleving ja? Die kerel is bijna 10 jaar premier geweest. CDA scoorde al die verkiezingen ook goed.quote:Op donderdag 2 februari 2023 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:
afgezien van de opleving onder Balkenende.
Die foto ook.quote:Op zondag 5 februari 2023 13:48 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ik denk dat de geheime afspraak van de baan is
We hebben niet lang hoeven wachten op een nieuw dieptepunt.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] Wat zijn dit voor een kleuters joh?
De VVD heeft bezuinigd op haar campagneteam en het overgegeven aan de kinderen van de school waar Rutte les geeft, oid?quote:Op dinsdag 7 februari 2023 15:42 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] Wat zijn dit voor een kleuters joh?
Dat is de nieuwe aanpak van de polarisatie bij de VVDquote:Op dinsdag 7 februari 2023 16:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VVD heeft bezuinigd op haar campagneteam en het overgegeven aan de kinderen van de school waar Rutte les geeft, oid?
Eerst die poster, nu die trui, dat kan toch niet?
Lijkt me prachtig om wat collega's op de kast te jagen met zo'n ding.quote:
https://www.vvd.nl/webshop/quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Lijkt me prachtig om wat collega's op de kast te jagen met zo'n ding.
Dan moet je een mail sturen: https://www.vvd.nl/webshop/quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geef je op als vrijwilliger: https://www.vvd.nl/doe-mee/quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD oprecht bang is dat ze niet de grootste worden. Ik hoorde Rutte in een interview zeggen dat “het gaat tussen de VVD en de tandem PvdA/GL”. Dat het al vast ligt dat een van die 2 de grootste moet worden heb ik blijkbaar gemist geloof ik.quote:Op dinsdag 7 februari 2023 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Maar zonder gekheid, als het niet zo lachwekkend was dan was het om te huilen. We hadden in ons land altijd nog wel het fatsoen om campagnes om eigen standpunten te laten draaien, en niet zo zeer om anderen onderuit te halen. Helaas hebben we dat nu ook al van de Amerikanen overgenomen - en dan nog niet eens door een of ander populistisch clubje, maar door 's lands grootste partij.
En tevens de partij waar ik jaren op gestemd heb. Treurig dat ze op deze manier verder willen, maar het maakt de kans dat ik weer op ze ga stemmen nu niet bepaald groter. Kinderachtig gedoe.
Vind dat best een gevaarlijke uitspraak van Rutte want het zet mij ook wel aan het denken om - als het dan zo nodig een tweestrijd moet zijn - om dan op PvdA te stemmen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD oprecht bang is dat ze niet de grootste worden. Ik hoorde Rutte in een interview zeggen dat “het gaat tussen de VVD en de tandem PvdA/GL”. Dat het al vast ligt dat een van die 2 de grootste moet worden heb ik blijkbaar gemist geloof ik.
Ik kwam ook op PvdD, voor GL. De partij waarop ik vanwege landelijke zaken ga stemmen (CU) werd 5e. Grootste verschil: ik ben voor uitkoop boeren en tegen beschermen landbouwgrond. Als de verkiezingen niet ook voor de Eerste Kamer waren, zou ik misschien wel wat anders dan CU stemmen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:25 schreef alpeko het volgende:
Ik woon niet in Drenthe maar toch even die Stemwijzer gedaan. PvdD. Toevallig ook de partij waar ik landelijk op stemde de laatste keer. Vrijdag is de Stemwijzer voor Brabant gereed. Kijken of dat er dan ook uit komt.
Als premier zou hij blij moeten zijn met elke stem op PvdA/GL, dat houdt het voor zijn kabinet werkbaar. Het lijkt haast alsof hij de tweestrijd wil oppompen om zo PvdA/GL meer stemmen te geven van SP en PvdD (naast dat de VVD meer stemmen zou moeten weghalen uit de rechtse hoek, natuurlijk).quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat de VVD oprecht bang is dat ze niet de grootste worden. Ik hoorde Rutte in een interview zeggen dat “het gaat tussen de VVD en de tandem PvdA/GL”. Dat het al vast ligt dat een van die 2 de grootste moet worden heb ik blijkbaar gemist geloof ik.
Bij mij staat BVNL godzijdank onderaan. Daarna JA21 en FVD. Bovenaan GL, D’66 en Volt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 07:59 schreef Alan_Bastard het volgende:
Hier ook Drenthe... BVNL bovenaan, maar ik ga denk ik stemmen op mijn nummer 2: BBB of op JA21
Vorige keer op JA21 gestemd (althans op de mensen die nu JA21 zijn) en die hebben het best goed gedaan. Ook daar zit ik dicht bij, dus wellicht krijgen zij mijn stem
Als de tandem van PvdA en GL echt de grootste weet te worden kunnen ze er ook nog voor kiezen om gewoon alles te blokkeren en nieuwe TK-verkiezingen af te dwingen, natuurlijk.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als premier zou hij blij moeten zijn met elke stem op PvdA/GL, dat houdt het voor zijn kabinet werkbaar. Het lijkt haast alsof hij de tweestrijd wil oppompen om zo PvdA/GL meer stemmen te geven van SP en PvdD (naast dat de VVD meer stemmen zou moeten weghalen uit de rechtse hoek, natuurlijk).
Hoe dan? De Eerste Kamer kan geen TK-verkiezingen uitschrijven hoor. Je krijgt dan eerder de situatie dat de regering om steun gaat hengelen bij de meer rechtse partijen, als Roodgroen zich niet constructief opstelt.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:49 schreef Spablauw214 het volgende:
Als de tandem van PvdA en GL echt de grootste weet te worden kunnen ze er ook nog voor kiezen om gewoon alles te blokkeren en nieuwe TK-verkiezingen af te dwingen, natuurlijk.
Ik vraag me af of D66 en CU dat pikken. Die zitten helemaal niet te wachten op BBB en JA21.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan? De Eerste Kamer kan geen TK-verkiezingen uitschrijven hoor. Je krijgt dan eerder de situatie dat de regering om steun gaat hengelen bij de meer rechtse partijen, als Roodgroen zich niet constructief opstelt.
Daarmee zou de VVD die fusiepartij meteen in de tang hebben en kan je niet meer geloofwaardig oppositie voeren. Want de VVD zal zeggen dat je het overal mee eens was, en de rest van de oppositie zal zeggen dat je onderdeel van het establishment bent en je geen alternatief bent maar meer van hetzelfde.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:29 schreef Hanca het volgende:
Het kabinet gaat dan gewoon voorstellen doen uit hun coalitie-akkoord, dat zit zo dicht bij wat PvdA/GL willen dat die echt niet steeds zulke wetten tegen kunnen houden zonder dat er gemor komt bij hun achterban.
PvdA/GL die klimaatmaatregelen of armoedebestrijding tegen houden, dat gaat hem echt niet worden.
Het zou gewoon zo blijven als het nu is.quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Daarmee zou de VVD die fusiepartij meteen in de tang hebben en kan je niet meer geloofwaardig oppositie voeren. Want de VVD zal zeggen dat je het overal mee eens was, en de rest van de oppositie zal zeggen dat je onderdeel van het establishment bent en je geen alternatief bent maar meer van hetzelfde.
Dit ga ik dan ook maar doen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 08:24 schreef Spablauw214 het volgende:
Stemwijzer gedaan: CDA. En daarachter Triple B
Zodra de stemwijzer van mijn eigen provincie live gaat nog eens kijken.
Ik denk dat dit de enige 4 provincies zijn die een StemWijzer hebben gekocht. En dat andere provincies dat niet hebben gedaan of bij een andere aanbieder (KiesKompas, MijnStem etc.)quote:Op woensdag 8 februari 2023 11:46 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dit ga ik dan ook maar doen.
Er staan nu maar 4 provincies (aangekondigd), komen de andere er nog überhaupt bij?
Veel komt later. Overijssel en Drenthe zijn de enigste die beschikbaar zijn. Maar vel komt op hetzelfde neer heb ik het idee.quote:Op woensdag 8 februari 2023 11:46 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Dit ga ik dan ook maar doen.
Er staan nu maar 4 provincies (aangekondigd), komen de andere er nog überhaupt bij?
Het is zo jammer in dit land dat je niet groen kan stemmen zonder ook meteen het hele GL partijprogramma er gratis bij te krijgen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 12:05 schreef Hanca het volgende:
Hier een speciaal groen kieskompas voor Zuid-Holland: https://www.groenekieskompas.nl/
Als je als Kamer begrotingen gaat afstemmen oid dan kan het kabinet niet veel anders meer. (nog los van het instrument van de MvW)...quote:Op woensdag 8 februari 2023 09:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe dan? De Eerste Kamer kan geen TK-verkiezingen uitschrijven hoor. Je krijgt dan eerder de situatie dat de regering om steun gaat hengelen bij de meer rechtse partijen, als Roodgroen zich niet constructief opstelt.
Idem hier.quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is zo jammer in dit land dat je niet groen kan stemmen zonder ook meteen het hele GL partijprogramma er gratis bij te krijgen.
Maar wat wil je dan, GroenRechts? Doen alsof het bedrijfsleven boven alles stellen tegelijk met echt serieuze klimaatpolitiek waarbij je alles op alles stelt voor het halen van die 2 graden doelstelling kan?quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is zo jammer in dit land dat je niet groen kan stemmen zonder ook meteen het hele GL partijprogramma er gratis bij te krijgen.
Als je begrotingen gaat wegstemmen, zet je bijvoorbeeld de politieagenten zonder salaris (of bij andere begrotingen talloza andere mensen). Dat is wel extreem drastisch doen.quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als je als Kamer begrotingen gaat afstemmen oid dan kan het kabinet niet veel anders meer. (nog los van het instrument van de MvW)...
Groenliberalisme is wel degelijk een bestaande stroming.quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat wil je dan, GroenRechts? Doen alsof het bedrijfsleven boven alles stellen tegelijk met echt serieuze klimaatpolitiek waarbij je alles op alles stelt voor het halen van die 2 graden doelstelling kan?
Het is niet voor niets dat de rechtse partijen niet groen zijn, het botst met hun economische visie van eeuwige groei.
Ik wil geen hyperprogressief politiek-correct en hypocriet beleid.quote:Op woensdag 8 februari 2023 22:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wat wil je dan, GroenRechts? Doen alsof het bedrijfsleven boven alles stellen tegelijk met echt serieuze klimaatpolitiek waarbij je alles op alles stelt voor het halen van die 2 graden doelstelling kan?
Het is niet voor niets dat de rechtse partijen niet groen zijn, het botst met hun economische visie van eeuwige groei.
Richt je een partij op. Het kan nog wel diverser hoorquote:Op woensdag 8 februari 2023 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wil geen hyperprogressief politiek-correct en hypocriet beleid.
Ik ben geen hielenlikker, dus dat is gedoemd te mislukken.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:11 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Richt je een partij op. Het kan nog wel diverser hoor
Dan is D66/VOLT het meest dichtbij.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben geen hielenlikker, dus dat is gedoemd te mislukken.
D66 is niet groen, Volt is gewoon GL maar dan zonder het enige stuk overlap dat ik met GL heb.quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Dan is D66/VOLT het meest dichtbij.
Ik denk dat SP de juiste keuze op links is inderdaad. Net als met dat vuurwerkverbod. SP was gezond kritisch en loopt niet blind achter links aan alleen omdat het hun ideologie is. Gewoon kritische vragen stellenquote:Op donderdag 9 februari 2023 00:55 schreef sirdanilot het volgende:
Ik mag deze keer voor het eerst vanuit het buitenland stemmen voor de eerste kamer. Dat heet kiescollege niet-ingezetenen.
Ik ga sowieso SP stemmen want ik wil dat woningen betaalbaar worden. Ik hoop dat de SP ook woningbouw wil aanbesteden
Er is inderdaad wel een stroming die een zo groen mogelijke economische groei wil, maar echt werken aan klimaatverandering betekent bijvoorbeeld veel regels voor bedrijven qua uitstoot, het betekent op termijn het verbieden van het gebruik van fossiele brandstoffen en het betekent vooral ook erkennen dat een eeuwigdurende groei van de economie gewoon niet kan. En dat past toch allemaal slecht bij het liberalisme, daarom zie je weinig GroenRechtse partijen (al was D66 met name onder Pechtold wel erg rechts en werd de partij in de tussentijd ook steeds groener, maar dat botste dan ook wel eens).quote:Op woensdag 8 februari 2023 23:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Groenliberalisme is wel degelijk een bestaande stroming.
Het is allemaal niet zo zwart wit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |