abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_207806657
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 15:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Wij worden de facto bestuurd door een districtenstelsel. Het enige verschil is dat de verkiezingen bepalen welke districten een meerderheid vormen. Als 40 kamerleden voor zijn, en die 40 horen toevallig bij de coalitiepartijen, dan gaat een wetsvoorstel gewoon door de TK, zelfs als de overige 110 kamerleden er helemaal niet achter staan.
Ik krijg niet het gevoel dat je het verschil tussen een partij en een district begrijpt.

En 40 Kamerleden is nog niet het begin van een meerderheid, die 40 zouden dan ook nog de 36 andere Kamerleden die ze nodig hebben van hun eigen partijen moeten overtuigen.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 1 februari 2023 @ 16:16:14 #227
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_207806677
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik krijg niet het gevoel dat je het verschil tussen een partij en een district begrijpt.

En 40 Kamerleden is nog niet het begin van een meerderheid, die 40 zouden dan ook nog de 36 andere Kamerleden die ze nodig hebben van hun eigen partijen moeten overtuigen.
Moet ik echt duidelijk gaan maken dat het "districten"stelsel is en dat ik niet bedoel dat het letterlijk een district is? En zo werkt het idd in een ideale wereld, maar helaas leven we in de wereld waar achterkamertjespolitiek hoogtij viert. En als je tegen je partij in gaat, dan kan je een verdere politieke carriere wel vergeten.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_207806695
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 16:16 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Moet ik echt duidelijk gaan maken dat het "districten"stelsel is en dat ik niet bedoel dat het letterlijk een district is? En zo werkt het idd in een ideale wereld, maar helaas leven we in de wereld waar achterkamertjespolitiek hoogtij viert. En als je tegen je partij in gaat, dan kan je een verdere politieke carriere wel vergeten.
Woorden hebben een betekenis. Als je aardappel zegt als je banaan bedoelt dan krijg je daar commentaar op. Zo moelijk is het toch niet?
pi_207806808
quote:

[..]
Wij worden de facto bestuurd door een districtenstelsel. Het enige verschil is dat de verkiezingen bepalen welke districten een meerderheid vormen. Als 40 kamerleden voor zijn, en die 40 horen toevallig bij de coalitiepartijen, dan gaat een wetsvoorstel gewoon door de TK, zelfs als de overige 110 kamerleden er helemaal niet achter staan.
Dit is echt complete flauwekul.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_207806821
Nattekat laat hier maar weer eens zien, niet eens een begin van een idee te hebben hoe ons politieke systeem in elkaar zit.
Niet erg er natuurlijk. Wel vervelend dat ie vaak het hoogste woord heeft in politieke discussies.
pi_207806849
quote:

[..]
Als 40 voor zijn en 110 tegen gaat het door volgens onze kat.
Je snapt dat de coalitiepartijen, coalitiepartijen zijn omdat ze samen 76 of meer zetels hebben?

En dan nog kan elk kamerlid individueel beslissen. Dus bij 40 voor en 110 tegen gaat het niet door. Of die nu in coalitiepartijen zitten ofniet.
pi_207815706
quote:
Omgekeerde vlaggen zetten CDA aan tot zoektocht naar onvrede
Regeringspartij CDA komt in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen met plannen om de ongelijkheid te bestrijden. Die ongelijkheid is een grote oorzaak van onvrede onder burgers, zowel in de stad als op het platteland, concludeert de partij.

"Het jaar 2022 was het jaar van de omgekeerde vlaggen. In onze zoektocht naar wat hierachter zit kwamen we tot de conclusie dat Nederland uit balans is geraakt", zegt fractievoorzitter Heerma in een gesprek met de NOS.

De partij constateert dat er grote welvaartsverschillen zijn tussen bepaalde stedelijke en landelijke gebieden. Maar ook binnen de Randstad is er sprake van ongelijkheid. Kleine gemeenten daar hebben moeite om hun eigen voorzieningen in stand te houden. En in welvarende steden zijn arme wijken te vinden, zegt de partij.

Heerma: "Dat komt door doorgeslagen individualisering. De markt voert de boventoon. Plekken waar het al goed ging werden steeds rijker. Plekken waar mensen wegtrokken, kregen steeds minder. Dat leidt tot een onrechtvaardigheidsgevoel onder burgers."

Neoliberale tijdperk is voorbij
Het CDA neemt afstand van deze zelf ingeslagen weg. "Het neoliberale tijdperk van markt- en rendementsdenken is voorbij", zo staat in het plan Voor Heel Nederland. Heerma vindt het logisch om als politieke partij van koers te veranderen als dat beter is voor het land.

De partij stelt voor om gericht te investeren in het oosten en noorden van het land en in de provincie Zeeland. De steden moeten groener worden. Schaarse ruimte moet eerlijker verdeeld worden. En als er te weinig ruimte is, rust er geen taboe op inpolderingen of de bouw van een hele nieuwe stad.

Om woonkernen in de regio hun voorzieningen te laten behouden wil het CDA een 'Gemeenschapsfonds' oprichten. Met het geld kunnen dorpshuizen, buurtwinkels of sportaccommodaties in stand gehouden worden. In de steden moet de gemeenteraad geld reserveren voor burgerinitiatieven om de betrokkenheid te vergroten.

CDA in provinciebestuur
Het CDA zit op dit moment in het bestuur van alle provincies behalve Noord-Holland. Of deze nieuwe voornemens het CDA bij de verkiezingen op 15 maart gaan helpen weet Heerma niet. "Het is mijn overtuiging dat er een kentering moet komen. Als dat in kiezersgunst wordt vertaald is dat mooi meegenomen."

Zaterdag komen de CDA-leden bij elkaar voor een congres en de aftrap van de verkiezingscampagne
Bron: NOS

Sympathieke poging, maar gelooft iemand dit nog? Het klinkt alsof het CDA de afstraffing al ziet aankomen en nu nog probeert te redden wat er te redden valt…
pi_207815845
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 08:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Sympathieke poging, maar gelooft iemand dit nog? Het klinkt alsof het CDA de afstraffing al ziet aankomen en nu nog probeert te redden wat er te redden valt…
Het is gewoon het verhaal dat bij het CDA past. CDA wordt altijd al heen en weer geslingerd tussen haar flanken, de neo-liberale rechtse flank (Hoekstra, Verhagen) en de meer op gezinsleven en samenleven gerichte linker flank (De Jonge). De linker richting was eigenlijk al gekozen voor de desastreuse leiderschapsverkiezing die De Jonge won en toch verloor.

Onder de echte neo-liberaal Hoekstra is dat weer losgelaten, maar het is wel een richting die het CDA past.

(Juist in deze richtingenstrijd was het zo opvallend dat Omtzigt vol achter Hoekstra ging staan, trouwens... hij gaat dus liever naar rechts dan naar links)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207815915
quote:

[..]

Vooral een beetje crux dat je je afzet tegen GL-PvdA en tegelijkertijd je eigen gedachtegoed failliet verklaard.

"We zijn te rechts! Stem vooral geen links!" :')

Ach ja. Wat mij betreft wordt die hele partij weggevaagd.

[ Bericht 3% gewijzigd door BlackLining op 02-02-2023 09:01:34 ]
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_207816148
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 08:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is gewoon het verhaal dat bij het CDA past. CDA wordt altijd al heen en weer geslingerd tussen haar flanken, de neo-liberale rechtse flank (Hoekstra, Verhagen) en de meer op gezinsleven en samenleven gerichte linker flank (De Jonge). De linker richting was eigenlijk al gekozen voor de desastreuse leiderschapsverkiezing die De Jonge won en toch verloor.

Onder de echte neo-liberaal Hoekstra is dat weer losgelaten, maar het is wel een richting die het CDA past.

(Juist in deze richtingenstrijd was het zo opvallend dat Omtzigt vol achter Hoekstra ging staan, trouwens... hij gaat dus liever naar rechts dan naar links)
Je hebt gelijk, dat klopt ook. Maar waarom help je dan een kabinet met rechts beleid aan een meerderheid, zou mijn eerste vraag zijn. Kijkend naar het programma en de uitgangspunten van het CDA, zijn dat best zaken die breed worden gedragen in de samenleving. Ze weten het alleen totaal niet te verkopen en maken steeds allerlei domme keuzes (zoals deze kabinetsdeelname bijvoorbeeld, ze hadden beter in de oppositie kunnen gaan zitten, maar Hoekstra wilde een ministerspost en de leden vonden dat “het CDA in de regering thuishoort”). Ze hebben Rutte overeind gehouden maar er niets voor terug gekregen. Wat is nou herkenbaar CDA in deze coalitie?

Overigens denk ik niet dat het met De Jonge aan het roer niet beter was gegaan. Wat een clown en een karikatuur is die man.
pi_207816477
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 09:24 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je hebt gelijk, dat klopt ook. Maar waarom help je dan een kabinet met rechts beleid aan een meerderheid, zou mijn eerste vraag zijn. Kijkend naar het programma en de uitgangspunten van het CDA, zijn dat best zaken die breed worden gedragen in de samenleving. Ze weten het alleen totaal niet te verkopen en maken steeds allerlei domme keuzes (zoals deze kabinetsdeelname bijvoorbeeld, ze hadden beter in de oppositie kunnen gaan zitten, maar Hoekstra wilde een ministerspost en de leden vonden dat “het CDA in de regering thuishoort”). Ze hebben Rutte overeind gehouden maar er niets voor terug gekregen. Wat is nou herkenbaar CDA in deze coalitie?
Tja, Hoekstra is gewoon een VVDer die bij het CDA zit en heeft er zijn ministerspost voor gekregen, met dat ze hem lijsttrekker maakten verloor het CDA volledig zijn eigen identiteit. Ik denk dat De Jonge dat veel beter had aangepakt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_207816570
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2023 12:05 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Er zitten 76 marionetten in de TK. Tuurlijk krijgen ze dan niets voor elkaar.
Die marionetten hebben wel het akkoord gemaakt hetgeen uitgevoerd wordt door het kabinet.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_207816628
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 08:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Volgens mij zit er bij het CDA ook nog wel een agrarische flank...... of die loopt een beetje door alle geledingen heen, misschien niet zozeer agrarisch maar meer plattelands....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_207816712
quote:

[..]

Het voelt op dit moment als too little, too late. Het CDA was er zelf bij toen al die ontwikkelingen in de regio plaatsvonden die PVV en BBB zo populair hebben gemaakt, waardoor het nu toch niet echt geloofwaardig is dat zij na de komende verkiezingen opeens de aangewezen partij zijn om het tij te gaan keren.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_207816846
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 10:07 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Volgens mij zit er bij het CDA ook nog wel een agrarische flank...... of die loopt een beetje door alle geledingen heen, misschien niet zozeer agrarisch maar meer plattelands....
Het CDA is van oudsher ook meer een partij van de provincie en de PvdA meer van de steden (en het noorden).

Het CDA en haar voorgangers hebben decennialang de premier geleverd maar dat Nederland zo extreem op de Randstad is gericht daar hebben ze nooit iets aan gedaan.
pi_207816894
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 10:12 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het voelt op dit moment als too little, too late. Het CDA was er zelf bij toen al die ontwikkelingen in de regio plaatsvonden die PVV en BBB zo populair hebben gemaakt, waardoor het nu toch niet echt geloofwaardig is dat zij na de komende verkiezingen opeens de aangewezen partij zijn om het tij te gaan keren.
Eigenlijk kan je wel stellen dat het CDA al sinds het vertrek van Lubbers een aflopende zaak is, afgezien van de opleving onder Balkenende.

Wat op zich bijzonder is, want over heel Europa gezien is de christendemocratie (samen met de sociaaldemocratie) nog altijd dominant.
pi_207819448
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Eigenlijk kan je wel stellen dat het CDA al sinds het vertrek van Lubbers een aflopende zaak is, afgezien van de opleving onder Balkenende.

Wat op zich bijzonder is, want over heel Europa gezien is de christendemocratie (samen met de sociaaldemocratie) nog altijd dominant.
Lijkt me toch eerder een specifiek probleem van het CDA.
Incelfrikandel
pi_207819491
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Lijkt me toch eerder een specifiek probleem van het CDA.
Dat klopt ook.

Ik heb het stuk op https://www.voorheelnederland.nu inmiddels doorgelezen. Het moet gezegd, het is niet slecht. Ze steken ook wel de hand in eigen boezem.

Alleen het blijft ongeloofwaardig dat ze deel uitmaken van een kabinet dat iets anders nastreeft. Dus zo lang het CDA niet uit de coalitie stapt, hecht ik er niet zo veel waarde aan.
pi_207819867
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat klopt ook.

Ik heb het stuk op https://www.voorheelnederland.nu inmiddels doorgelezen. Het moet gezegd, het is niet slecht. Ze steken ook wel de hand in eigen boezem.

Alleen het blijft ongeloofwaardig dat ze deel uitmaken van een kabinet dat iets anders nastreeft. Dus zo lang het CDA niet uit de coalitie stapt, hecht ik er niet zo veel waarde aan.
In dat kabinet zitten ze samen met twee andere partijen (CU en D66) die niet per definitie onwelgevallig tegenover die ideeën staat, als ze er echt werk van willen maken kan dat ook wel binnen het kabinet.
pi_207819894
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:52 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
In dat kabinet zitten ze samen met twee andere partijen (CU en D66) die niet per definitie onwelgevallig tegenover die ideeën staat, als ze er echt werk van willen maken kan dat ook wel binnen het kabinet.
Kansloos. Stoppen met het marktdenken en het streven naar economische groei is voor de VVD niet te verkopen aan de achterban.

De VVD ziet de klimaattransitie ook als iets waar weer kansen uit moeten komen die economische groei genereren. Die hebben echt het licht nog niet gezien dat het einde oefening is met de ongebreidelde groei.
pi_207820058
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 13:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat klopt ook.

Mooie zelfkritische site met goede ideeën. Ik heb dat trouwens wel vaker gezien bij het CDA, het partijprogramma van voor de overname van Hoekstra beschreef gelijksoortige dingen.

Ik denk dat het probleem voor het CDA is dat van de verschillende facties de rechtervleugel voornamelijk de dienst uitmaakt. De rechtervleugel is vergelijkbaar met de VVD en bestaat voornamelijk uit mensen die het beleid bepalen. Zolang die niet wat meer in hun hok worden gezet die ik de partij geen andere richting opgaan, hoe goed de andere facties het probleem ook doorzien.
Incelfrikandel
pi_207820136
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 14:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Mooie zelfkritische site met goede ideeën. Ik heb dat trouwens wel vaker gezien bij het CDA, het partijprogramma van voor de overname van Hoekstra beschreef gelijksoortige dingen.

Ik denk dat het probleem voor het CDA is dat van de verschillende facties de rechtervleugel voornamelijk de dienst uitmaakt. De rechtervleugel is vergelijkbaar met de VVD en bestaat voornamelijk uit mensen die het beleid bepalen. Zolang die niet wat meer in hun hok worden gezet die ik de partij geen andere richting opgaan, hoe goed de andere facties het probleem ook doorzien.
Ja, kort gezegd komt het neer op minder management by excelsheet en het terugbrengen van de menselijke maat. Prima voorstellen staan erin. Het zijn natuurlijk ook wel veel klassieke CDA-stokpaardjes maar dat geeft tegelijkertijd de tijdloosheid van hun uitgangspunten aan.

Maar na de verkiezingen zal het allemaal wel weer de la in gaan om vervolgens bij de VVD op schoot te gaan zitten. Of ze gaan er onderling ruzie over maken. Zoals je idd al aangeeft. Het CDA is een relatief vergrijsde partij en ik heb toch altijd het idee dat de oudere leden een stevige vinger in de pap hebben, net als na de afgelopen verkiezingen dat verhaal dat “het CDA nou eenmaal in de regering thuishoort”.

Je zou denken dat ik zo’n partij toch wel iemand rond moet lopen die het CDA weer landelijk - geloofwaardig - op de kaart kan zetten, alleen dat lukt steeds maar niet.
pi_207821177
quote:
1s.gif Op donderdag 2 februari 2023 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Je zou denken dat ik zo’n partij toch wel iemand rond moet lopen die het CDA weer landelijk - geloofwaardig - op de kaart kan zetten, alleen dat lukt steeds maar niet.
Zoiets zal heel moeilijk zijn als je een groot deel van de partij tegen je hebt. Zie hoe bijvoorbeeld Omtzigt hoe er met Omtzigt is omgegaan.
Incelfrikandel
  donderdag 2 februari 2023 @ 16:02:03 #249
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_207821252
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 10:26 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

In Belgie, Frankrijk en Zweden hebben ChristenDemocraten verre van dominantie. En kan je de Tory's Christendemocraat noemen?
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_207821484
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2023 16:02 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
In Belgie, Frankrijk en Zweden hebben ChristenDemocraten verre van dominantie. En kan je de Tory's Christendemocraat noemen?
Zie uitslag laatste verkiezingen Europees Parlement. Christendemocraten en Sociaaldemocraten overtuigend de grootste. De liberalen volgen op gepaste afstand.
https://nl.m.wikipedia.or(...)ntsverkiezingen_2019
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')