abonnement Unibet Coolblue
  maandag 18 juli 2022 @ 14:49:55 #1
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205378748
quote:
Tot wel 170.000 extra Nederlanders in de kou bij hoge gasprijs

Energiearmoede

Het aantal Nederlanders dat de energierekening niet of nauwelijks kan betalen, zal flink oplopen als de gasprijs hoog blijft. Dat verwachten onderzoekers van TNO.
quote:
Gasprijs is iets tot bedaren gekomen maar daar zullen we weinig van merken

De handelsprijs voor gas is iets tot bedaren gekomen, maar de prijs ligt nog altijd vier keer hoger dan normaal in deze tijd van het jaar. Brussel heeft maatregelen gepresenteerd die overheden kunnen nemen om bedrijven en consumenten tegemoet te komen. Als er niks gebeurt, gaat de energierekening volgend jaar gemiddeld 900 euro omhoog.
quote:
Huishoudens krijgen honderden euro's compensatie voor stijgende energieprijzen

Het kabinet trekt zo'n drie miljard euro uit voor maatregelen om de hogere energierekening van consumenten door de sterk stijgende gasprijs te compenseren. Dat geld gaat onder meer naar een verlaging van de belasting op energie.
quote:
'Nederland heeft hoge gasprijs aan zichzelf te danken'

Waarschuwingen over tekorten aan gas en de hoge prijs die hiermee gepaard gaat zijn door de Nederlandse overheid systematisch genegeerd. Kritische rapporten van deskundigen over de vrije gasmarkt werden terzijde geschoven.
Realtime marktprijs bij: The Ice (TTF)

Meer over de TTF: Dutch gas trading platform

Underground gas storage data: The Netherlands https://gas.kyos.com/gas/nl

Overzicht van gasleidingen in Europa en daarbuiten: https://transparency.entsog.eu

Overzicht van LNG-terminals in Europa en daarbuiten https://www.gie.eu/publications/maps/gie-lng-map/

Ontwikkeling gasprijs (Bron)



Visualisatie belasting op energie:





pi_205378832
Ik weet dat de laatste foto in de OP uit een parodie komt, maar ik vind het toch nogal onsmakelijk in dit topic.
  maandag 18 juli 2022 @ 15:05:43 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_205378870
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:00 schreef Heph844 het volgende:
Ik weet dat de laatste foto in de OP uit een parodie komt, maar ik vind het toch nogal onsmakelijk in dit topic.
Niet alleen een parodie.
Was een demonstratie van Rob Muntz in Oostenrijk toen daar die Haider in de regering kwam.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_205378920
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:49 schreef xzaz het volgende:

[..]
Tenzij Groningen open gaat
Ook dan gaan de Europese gasprijzen niet ineens magisch omlaag.

Ik geloof niet dat de NAM Nederlands aardgas met dikke korting in Nederland gaat verkopen als ze er 8x meer voor kunnen krijgen. Al helemaal niet omdat we ook leveringsverplichtingen hebben aan Duitsland.
  Beste debater 2022 maandag 18 juli 2022 @ 15:13:14 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205378932
Gewoon iedereen een gratis elektrische auto, klaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205379057
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:31 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Misschien wordt dit wel het nieuwe normaal?
Dat denk ik ook. Straks aanbieding gas ¤2,50 -
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 18 juli 2022 @ 15:28:34 #7
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205379066
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook dan gaan de Europese gasprijzen niet ineens magisch omlaag.

Ik geloof niet dat de NAM Nederlands aardgas met dikke korting in Nederland gaat verkopen als ze er 8x meer voor kunnen krijgen. Al helemaal niet omdat we ook leveringsverplichtingen hebben aan Duitsland.
De NAM bepaald niet waar geboord mag worden. Ook schoonebeek staat op dit moment stil vanwege het water wat ze niet kwijt kunnen.
pi_205379094
Heeft er iemand een geupdate grafiekje van de ontwikkeling van de gasprijs?
Die in de OP gaat tot maart
pi_205379110
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:00 schreef Heph844 het volgende:
Ik weet dat de laatste foto in de OP uit een parodie komt, maar ik vind het toch nogal onsmakelijk in dit topic.
En bovendien onwetenschappelijk. Die ballonnen zouden niet zweven als ze gevuld waren met HCN (waterstofcyanide). Het gas is weliswaar lichter dan lucht, maar het verschil is te klein voor zulke ballonnen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205379114
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:34 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
En bovendien onwetenschappelijk. Die ballonnen zouden niet zweven als ze gevuld waren met HCN (waterstofcyanide). Het gas is weliswaar lichter dan lucht, maar het verschil is te klein voor zulke ballonnen.
Misschien zijn ze gewoon gevuld met Zyklon B
pi_205379115
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gewoon iedereen een gratis elektrische auto, klaar.
Ik weet niet hoe jij je huis verwarmt, meestal niet met een auto, of jij wel?
  Beste debater 2022 maandag 18 juli 2022 @ 15:40:08 #12
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205379162
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:35 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe jij je huis verwarmt, meestal niet met een auto, of jij wel?
Moet dat ook nog?

Gaat toch wel erg in de papieren lopen zo.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205379187
quote:
6s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
Heeft er iemand een geupdate grafiekje van de ontwikkeling van de gasprijs?
Die in de OP gaat tot maart
dagelijkse tarieven zijn hier te vinden:
https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

onderaan de pagina, even op gas selecteren, gas is een dagprijs dus je kan, als je alle details wil zien per maand selecteren


let op: dit zijn inkoopprijzen, easyenergie gooit er een opslag bovenop van +/- 55 cent, hierin zit de winst voor het bedrijf, de variabele leveringskosten en belastingen

gas morgen kost 1,77+0,55 = 2,32/m3

bij de meeste aanbieders koop je gas vooraf in, en je leverancier geeft je dan een prijs voor bv 6 maanden, bij easy energie wisselen de prijzen per dag

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2022 15:46:24 ]
pi_205379537
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook dan gaan de Europese gasprijzen niet ineens magisch omlaag.

Ik geloof niet dat de NAM Nederlands aardgas met dikke korting in Nederland gaat verkopen als ze er 8x meer voor kunnen krijgen. Al helemaal niet omdat we ook leveringsverplichtingen hebben aan Duitsland.
Nederland produceerde iets van 80 miljard kuub op het hoogtepunt, dat gaat echt wel effect hebben op de prijs als we dat weer zouden aanzetten.
  maandag 18 juli 2022 @ 16:27:34 #15
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_205379558
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:00 schreef Heph844 het volgende:
Ik weet dat de laatste foto in de OP uit een parodie komt, maar ik vind het toch nogal onsmakelijk in dit topic.
Nee joh, is toch mooi.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_205379670
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 16:25 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nederland produceerde iets van 80 miljard kuub op het hoogtepunt, dat gaat echt wel effect hebben op de prijs als we dat weer zouden aanzetten.
Nee joh, niet op de 640 m-m3 die Europa nodig heeft.
Vakman pur sang
pi_205379768
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 16:39 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nee joh, niet op de 640 m-m3 die Europa nodig heeft.
Nederland produceerde iets van 80 miljard kuub op het hoogtepunt, inmiddels is daar nog iets van 20 miljard kuub van over. Blijft dus 60 miljard kuub over die we niet meer produceren.

Vorig jaar importeerde Europa rond de 155 miljard kuub gas uit Rusland. Een deel daarvan hebben we dit jaar natuurlijk ook weer geimporteerd, maar stel even dat deze import volledig wegvalt en we 155 miljard kuub moeten vervangen. Daar sla je al best een deuk in met 60 miljard kuub uit Groningen.

Wat kort door de bocht natuurlijk, ivm hoogcalorisch vs laagcalorisch etcetera, maar het is niet alsof Groningen niets voorstelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2022 16:57:10 ]
  maandag 18 juli 2022 @ 17:01:09 #18
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_205379798
Lekker boeiend, alsof je nu gas nodig hebt met dit weer
pindazakje
pi_205379808
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 17:01 schreef Hyaenidae het volgende:
Lekker boeiend, alsof je nu gas nodig hebt met dit weer
Niet voor verwarming, wel voor stroom.
En uiteraard moet je nu al bufferen voor de winter.
pi_205379976
Wanneer gaan we in Groningen boren en die mensen netjes compenseren?
pi_205380005
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 17:18 schreef ISVV het volgende:
Wanneer gaan we in Groningen boren en die mensen netjes compenseren?
Als er voldoende paniek is om zoiets er doorheen te kunnen drukken.
  maandag 18 juli 2022 @ 17:22:37 #22
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205380015
quote:
6s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:33 schreef koffiekoekjes het volgende:
Heeft er iemand een geupdate grafiekje van de ontwikkeling van de gasprijs?
Die in de OP gaat tot maart
De OP moet aangepast worden, evenals de TT, want we zijn allang de ¤2,50 gepasseerd.

https://localfocuswidgets.net/62d527c2e13d9
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  maandag 18 juli 2022 @ 18:11:06 #23
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205380425
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205380431
quote:
Nee, het is geen tijd voor paniek.
Het is tijd voor voorbereiding.

Als je vertrouwen hebt in Rob Jetten dan laat je dat aan hem over.

Als je geen vertrouwen hebt in Rob Jetten, dan zou ik zelf eens kijken hoe je de winter door kan komen als je een paar weken geen gas en stroom hebt en de kassa's in de supermarkten ook niet werken.
pi_205380453
quote:
Als Duitsland geen gas meer krijgt gaat Nederland ook ten onder.
Plaats hier uw advertentie
pi_205380624
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 18:16 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Als Duitsland geen gas meer krijgt gaat Nederland ook ten onder.
Nee, nogal wat werknemenrs zullen hun banen verliezen en moeten omscholen naar de bouw en renewables. Aan de zombificatie van het bedrijfsleven komt dan een eind. Beter vandaag dan morgen die gaskraan dicht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205380653
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 16:56 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Nederland produceerde iets van 80 miljard kuub op het hoogtepunt, inmiddels is daar nog iets van 20 miljard kuub van over. Blijft dus 60 miljard kuub over die we niet meer produceren.

Vorig jaar importeerde Europa rond de 155 miljard kuub gas uit Rusland. Een deel daarvan hebben we dit jaar natuurlijk ook weer geimporteerd, maar stel even dat deze import volledig wegvalt en we 155 miljard kuub moeten vervangen. Daar sla je al best een deuk in met 60 miljard kuub uit Groningen.

Leuk bedacht, alleen zijn de installaties om weer op te schalen naar een productie van 80 miljard kuub niet lang niet meer allemaal operationeel.

Ik denk dat alle Europeanen al in hun koude handjes mogen wrijven als de productie in Groningen opgeschaald kan worden naar 40 miljard kuub. Dan leg je dus zo'n 20 miljard in op een tekort van 150 miljard.

Ja, zulke acties, samen met de LNG import en stoken van kolencentrales gaan ons echt wel de winter door helpen. Maar dat komt dan mede doordat gas (en energie in het algemeen) fors duurder is dan we gewend zijn en dat zeer waarschijnlijk ook zal blijven. Die hoge prijs is namelijk een belangrijke factor in het niet uitvallen van de energievoorziening: het zorgt er voor dat zowel particulieren als bedrijven en grootverbruikers het een stuk zuiniger aan doen en waar mogelijk nu investeringen in verduurzaming naar voren trekken.

Zodra energie weer fors goedkoper wordt, verdwijnt deze reductie van verbruik uit de nieuwe energiebalans, gaat verbruik dus weer omhoog en is meteen de schaarste terug.

Kortom: ik verwacht niet dat de invloed van Groningen groot zal zijn op de energieprijzen. Hooguit voorkomt het openzetten van de gaskraan in Groningen dat we letterlijk in de kou of in het donker komen te zitten.
pi_205380744
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 18:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, nogal wat werknemenrs zullen hun banen verliezen en moeten omscholen naar de bouw en renewables. Aan de zombificatie van het bedrijfsleven komt dan een eind. Beter vandaag dan morgen die gaskraan dicht.
twitter


Als je graag over wilt gaan op renewables moet je eerst kijken of het kan voordat je kerncentrales (die zijn trouwens ineens 'groen' volgens de EU) gaat uitzetten. Tot die tijd is het gewoon een pipe dream. Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.
Plaats hier uw advertentie
pi_205381036
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 18:45 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
[ twitter ]
Tot die tijd is het gewoon een pipe gaspipe dream.
Uit die droom is het ruw ontwaken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205381215
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook dan gaan de Europese gasprijzen niet ineens magisch omlaag.

Ik geloof niet dat de NAM Nederlands aardgas met dikke korting in Nederland gaat verkopen als ze er 8x meer voor kunnen krijgen. Al helemaal niet omdat we ook leveringsverplichtingen hebben aan Duitsland.
Iets van 70% van de winst van de NAM gaat toch naar de overheid? Gas met dik veel winst verkopen aan Duitsland, overheid gooit energiebelasting nog verder omlaag. Win win toch?
pi_205381252
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Leuk bedacht, alleen zijn de installaties om weer op te schalen naar een productie van 80 miljard kuub niet lang niet meer allemaal operationeel.

Ik denk dat alle Europeanen al in hun koude handjes mogen wrijven als de productie in Groningen opgeschaald kan worden naar 40 miljard kuub. Dan leg je dus zo'n 20 miljard in op een tekort van 150 miljard.

Je zal als de wiedeweerga die installaties weer operationeel moeten maken. En niet in december als het water aan de lippen staat, maar nu. Plus de ontginning van de kleine velden zo veel mogelijk naar voren trekken. Als dat 20 of 30 miljard kuub oplevert scheelt het ook al een hoop. Europa is het toch overal bij elkaar aan het sprokkelen.

Volgend jaar kan het dan wellicht weer wat hoger. Van de opbrengsten compenseer je de mensen in Groningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2022 19:26:14 ]
pi_205381273
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 18:45 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
[ twitter ]

Als je graag over wilt gaan op renewables moet je eerst kijken of het kan voordat je kerncentrales (die zijn trouwens ineens 'groen' volgens de EU) gaat uitzetten. Tot die tijd is het gewoon een pipe dream. Geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt.
Tja, de media liep braaf achter haar aan want ze was 'solide' en zorgde voor stabiliteit.

Nu komt de keiharde waarheid naar boven: een slappe vrouw zonder enige visie die veel te licht was voor die functie. Wat een afgang.
pi_205381280
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 17:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Niet voor verwarming, wel voor stroom.
En uiteraard moet je nu al bufferen voor de winter.
91% heeft al zonnepanelen.
pi_205381287
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:22 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Iets van 70% van de winst van de NAM gaat toch naar de overheid? Gas met dik veel winst verkopen aan Duitsland, overheid gooit energiebelasting nog verder omlaag. Win win toch?
Met deze gasprijzen kun je best 0,50 euro per m3 reserveren voor verzakkingen in groningen. Als je dan 100 miljard kuub verkoopt, dan heb je 50 miljard compensatie voor Groningen: iedereen een villa !
En de staat verdient 100 miljard, de NAM ook.
Probleem opgelost.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_205381370
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:28 schreef hoechst het volgende:

[..]
91% heeft al zonnepanelen.
19% van alle woningen heeft zonnepanelen.

En die zonnepanelen doen het niet als er geen netstroom is, dan gaat je omvormer uit (beveiliging voor netbeheerder zodat deze niet onder stroom komt te staan als er aan het stroomnet in je wijk gewerkt moet worden).

In de winter leveren ze daarnaast ook amper wat op, dus dan heb je er ook weinig aan.

Heb er overigens 68 liggen hier, dus ik compenseer wel voor de 81% van de woningen waar nog geen zonnepanelen liggen.
pi_205381415
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
19% van alle woningen heeft zonnepanelen.

En die zonnepanelen doen het niet als er geen netstroom is, dan gaat je omvormer uit (beveiliging voor netbeheerder zodat deze niet onder stroom komt te staan als er aan het stroomnet in je wijk gewerkt moet worden).

In de winter leveren ze daarnaast ook amper wat op, dus dan heb je er ook weinig aan.

Heb er overigens 68 liggen hier, dus ik compenseer wel voor de 81% van de woningen waar nog geen zonnepanelen liggen.
Heb jij veel plantjes dan?
Want ik verbruik jaarlijks 2,7MWH en wek er bijna 4 op met slechts 12 panelen.
pi_205381503
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:39 schreef hoechst het volgende:

[..]
Heb jij veel plantjes dan?
Want ik verbruik jaarlijks 2,7MWH en wek er bijna 4 op met slechts 12 panelen.
Plantjes? Een paar monstera's, vetplanten en bonsai achtige dingen. Oh ja, en verse kruiden in de keuken.

Maar zonder gekheid:

- ik heb een warmtepomp, die verbruikt zo'n 3000 tot 3500kWh per jaar
- ik ga elektrisch rijden, dat verbruikt zo'n (12.000 / 5 =) 2400kWh per jaar
- m'n huishouden stookt ook nog zo'n 2000kWh per jaar weg
- ik lever dan zo'n 15.500 - 3500 - 2400 - 2000 = 7600kWh per jaar terug en daar krijg ik nog een vergoeding voor
  maandag 18 juli 2022 @ 21:12:04 #38
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205382788
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:22 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Iets van 70% van de winst van de NAM gaat toch naar de overheid? Gas met dik veel winst verkopen aan Duitsland, overheid gooit energiebelasting nog verder omlaag. Win win toch?
We hebben een leveringsovereenkomst met Duitsland waardoor we geen dagprijs kunnen vragen. We leveren momenteel niet omdat we ons beroepen op overmacht ivm de aardbevingen in Groningen. Zodra we de gaskraan in Groningen opengooien moeten we ook aan Duitsland leveren onder de afgesproken voorwaarden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205383111
https://www.nu.nl/economi(...)l#coral_talk_wrapper

Jongens thermostaat NU naar beneden!

Volgens Oostenrijk gaat de gaslevering over wat dagen gewoon weer door, hmm hoe afhankelijk zijn die ook weer? 🤔
Vakman pur sang
pi_205383203
quote:
10s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)l#coral_talk_wrapper

Jongens thermostaat NU naar beneden!

Volgens Oostenrijk gaat de gaslevering over wat dagen gewoon weer door, hmm hoe afhankelijk zijn die ook weer? 🤔
Uiteraard is die thermostaat opmerking een grap.

Maar stroom wordt momenteel ook voor ruim 50% met gas opgewekt in Nederland, dus het is wel verstandig om onnodige apparaten even niet te gebruiken.

Even een snelle rekensom:

We verbruiken 120TWh stroom in Nederland.
Stel dat je daar de helft van neemt, dat is 60TWh stroom bij een rendement van 55% voor een STEG gascentrale.
Dat is dus (60 / 0,55) / 9,77 = 11.170.000.000 m3 aardgas.
pi_205383306
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard is die thermostaat opmerking een grap.

Maar stroom wordt momenteel ook voor ruim 50% met gas opgewekt in Nederland, dus het is wel verstandig om onnodige apparaten even niet te gebruiken.

Even een snelle rekensom:

We verbruiken 120TWh stroom in Nederland.
Stel dat je daar de helft van neemt, dat is 60TWh stroom bij een rendement van 55% voor een STEG gascentrale.
Dat is dus (60 / 0,55) / 9,77 = 11.170.000.000 m3 aardgas.
Ja dat weet ik.
Maar de gemiddelde lezer snapt daar niks van vermoed ik.

Alleen kolencentrales kunnen we nog opstoken, en heul veul kolen op voorraad inkopen.
Gelukkig heeft nl de modernste en meest efficiënte kolencentrales.
Vakman pur sang
pi_205383323
Trouwens als het 33C + blijft, dan gaat het stroomverbruik sowieso enorm toenemen.
Vakman pur sang
pi_205383329
quote:
10s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:32 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)l#coral_talk_wrapper

hmm hoe afhankelijk zijn die ook weer? 🤔
In ieder geval zijn ze te afhankelijk van russisch gas, althans vooral de steden. In de bergen stookt men vaak nog op hout, briketten, kolen, stookolie en LPG. Ik heb trouwens een hekel aan steden dus prima zo.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205383363
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:45 schreef Lospedrosa het volgende:
Trouwens als het 33C + blijft, dan gaat het stroomverbruik sowieso enorm toenemen.
Aan de andere kant leveren zonnepanelen ook heel prima op mooie dagen.

Airco heeft vandaag 12 uren lang geheel op de zonnepanelen gedraaid, zonder 1 kWh af te nemen.
pi_205383385
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In ieder geval zijn ze te afhankelijk van russisch gas, althans vooral de steden. In de bergen stookt men vaak nog op hout, briketten, kolen, stookolie en LPG. Ik heb trouwens een hekel aan steden dus prima zo.
Vakman pur sang
pi_205383394
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:46 schreef Digi2 het volgende:

[..]
In ieder geval zijn ze te afhankelijk van russisch gas, althans vooral de steden. In de bergen stookt men vaak nog op hout, briketten, kolen, stookolie en LPG. Ik heb trouwens een hekel aan steden dus prima zo.
Heb al ruim 4 jaar een houtkachel (zat in deze woning) maar nog nooit gebruikt.
Deze zomer toch maar een schoorsteenveger laten komen om te reinigen en schouwen.
Daarnaast een kuub droog hout geregeld. Heb ik toch een back-up.
pi_205383420
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aan de andere kant leveren zonnepanelen ook heel prima op mooie dagen.

Airco heeft vandaag 12 uren lang geheel op de zonnepanelen gedraaid, zonder 1 kWh af te nemen.
Voor particulieren wel maar neem een modern gebouw met WP en koeling. Hebben laatst een dashboard gemaakt voor wat gebouwen, dak vol is 10% vh totale elektraverbruik (24/7 zorggebouw)
Vakman pur sang
pi_205383463
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:51 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Voor particulieren wel maar neem een modern gebouw met WP en koeling. Hebben laatst een dashboard gemaakt voor wat gebouwen, dak vol is 10% vh totale elektraverbruik (24/7 zorggebouw)
Ja, dat hakt er wel weer in idd.
pi_205383629
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Heb al ruim 4 jaar een houtkachel (zat in deze woning) maar nog nooit gebruikt.
Deze zomer toch maar een schoorsteenveger laten komen om te reinigen en schouwen.
Daarnaast een kuub droog hout geregeld. Heb ik toch een back-up.
Zo'n back-up is prettig als je de mogelijkheid hebt, ook voor je gemoedsrust.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205383673
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Plantjes? Een paar monstera's, vetplanten en bonsai achtige dingen. Oh ja, en verse kruiden in de keuken.

Maar zonder gekheid:

- ik heb een warmtepomp, die verbruikt zo'n 3000 tot 3500kWh per jaar
- ik ga elektrisch rijden, dat verbruikt zo'n (12.000 / 5 =) 2400kWh per jaar
- m'n huishouden stookt ook nog zo'n 2000kWh per jaar weg
- ik lever dan zo'n 15.500 - 3500 - 2400 - 2000 = 7600kWh per jaar terug en daar krijg ik nog een vergoeding voor
Dat heb je goed voor elkaar dan...
Maja alle fokkers hier zijn elitair
pi_205383763
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:13 schreef hoechst het volgende:

[..]
Dat heb je goed voor elkaar dan...
Naja, heb het eerst nog wel moeten laten leggen en de factuur betalen :+

quote:
Maja alle fokkers hier zijn elitair
Valt wel mee toch? Haal m'n boodschapjes voor 60% bij Aldi en Lidl ;)
pi_205383838
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Plaatje zegt weinig.
Er staat namelijk niet per land bij om hoeveel gas het dan gaat en hoeveel procent dat is van de totale energiebehoefte.
pi_205383861
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Plaatje zegt weinig.
Er staat namelijk niet per land bij om hoeveel gas het dan gaat en hoeveel procent dat is van de totale energiebehoefte.
:')
Vakman pur sang
pi_205384146
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
:')
Je kan wel een inhoudsloze smiley plaatsen, maar om mijn bericht wat concreter te maken:

Estland gebruikt jaarlijks ca 0,5 miljard kuub gas. Die volle 0,5 kuub komt uit Rusland. Ziet er in je gelinkte plaatje héél dramatisch uit.
Nederland gebruikte vorig jaar zo'n 5 miljard kuub gas uit Rusland. In absolute zin zijn we daarmee dus veel afhankelijker van Russisch gas dan Estland. Maar in jouw plaatje lijkt het alsof wij juist een veel kleiner probleem hebben dan Estland.

Hoe de verhoudingen voor de andere landen liggen ga je zelf maar verder uitzoeken. Komt er op neer dat landen die voor hun volledige gaslevering tot heden gebruik maakten van Russisch gas lang niet altijd een 'heel groot probleem' hebben als Rusland de gasleveringen aan 'het Westen' definitief stop zet.
pi_205384178
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 22:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je kan wel een inhoudsloze smiley plaatsen, maar om mijn bericht wat concreter te maken:

Estland gebruikt jaarlijks ca 0,5 miljard kuub gas. Die volle 0,5 kuub komt uit Rusland. Ziet er in je gelinkte plaatje héél dramatisch uit.
Nederland gebruikte vorig jaar zo'n 5 miljard kuub gas uit Rusland. In absolute zin zijn we daarmee dus veel afhankelijker van Russisch gas dan Estland. Maar in jouw plaatje lijkt het alsof wij juist een veel kleiner probleem hebben dan Estland.

Hoe de verhoudingen voor de andere landen liggen ga je zelf maar verder uitzoeken. Komt er op neer dat landen die voor hun volledige gaslevering tot heden gebruik maakten van Russisch gas lang niet altijd een 'heel groot probleem' hebben als Rusland de gasleveringen aan 'het Westen' definitief stop zet.
Ik vermoed dat het een oud plaatje is want polen en de baltics nemen nu helemaal geen russisch gas meer af en dat komt niet overeen met het grafiekje.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  maandag 18 juli 2022 @ 23:35:30 #56
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205384556
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 19:22 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Iets van 70% van de winst van de NAM gaat toch naar de overheid? Gas met dik veel winst verkopen aan Duitsland, overheid gooit energiebelasting nog verder omlaag. Win win toch?
Ja als we nu gas gaan produceren kunnen we enorm veel verdienen.
pi_205385036
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 21:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Aan de andere kant leveren zonnepanelen ook heel prima op mooie dagen.

Airco heeft vandaag 12 uren lang geheel op de zonnepanelen gedraaid, zonder 1 kWh af te nemen.
Airco vind ik wel beetje overdreven luxe, ik heb eigenlijk een hekel aan die dingen, ik heb liever gewoon een raam open en desnoods zet ik mijn ventilator aan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205385684
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 05:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Airco vind ik wel beetje overdreven luxe, ik heb eigenlijk een hekel aan die dingen, ik heb liever gewoon een raam open en desnoods zet ik mijn ventilator aan.
- een airco is een warmtepomp en daarom zeer efficiënt
- een airco is goed inzetbaar als bijverwarming met een hoger energetisch rendement dan een CV-ketel
- ik heb hier ruim voldoende zonnepanelen om de airco 80% van de dag geheel op de panelen te laten koelen, het is immers warm als de zon schijnt (ik laat de airco echter wel 's avonds nog even doordraaien omdat hij dan extra effectief is in het koelen)
- met een thuisaccu kan ik dat in de toekomst ('s zomers) naar 100% brengen

M'n woning is prima geïsoleerd (2003) maar als de warmte er eenmaal in zit, kan het boven de 28 graden blijven en dat is voor mij (en huisdieren) echt veel te warm, een raam open helpt daar niet tegen.
pi_205386120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 05:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Airco vind ik wel beetje overdreven luxe, ik heb eigenlijk een hekel aan die dingen, ik heb liever gewoon een raam open en desnoods zet ik mijn ventilator aan.
Dacht ik ook. Tót ik er zelf 1 heb aangeschaft.
Beste investering ooit.
pi_205389726
De airco heb ik sinds augustus vorig jaar, volledig aangeschaft voor verwarmen. Gister toch maar zachtjes aangezet voor koelen. Vanmorgen op 25 graden en dan de ecostand. Ik hoor hem niet of nauwelijks, er komt een heel zacht briesje van af maar het huis blijft wel rond de 24,5 graden hangen.

Als het kouder wordt doe ik een trui aan en als dat niet meer helpt de kachel. Nu wordt het warmer en na het uittrekken van veel kleding is de volgende stap een beetje actief koelen. Gevolg is dat er iets minder kwh naar het net gaat. Ik vermoed dat door het minimale koelen dat het tot 1,5 kwh per dag beperkt blijft.

Wil je in de zomer terug koelen naar 18 graden en in de winter stoken tot 23 dan ben je gewoon fout bezig vind ik. Door nu naar 25 te koelen valt de rekening mee en het is prima uit te houden.
pi_205392701
quote:
Nog geen verdeelplan voor als het gas bijna op is, 'we sukkelen naar een crisis'

"Het is code rood voor Europa", schreef het Internationaal Energieagentschap, doelend op de dreigende gascrisis. Doordat Rusland de gastoevoer steeds verder vermindert en misschien zelfs helemaal stopt, is het zeer de vraag of we komende winter wel genoeg gas hebben.

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) heeft sinds een paar jaar het Bescherm- en Herstelplan Gas klaarliggen voor als er gastekorten dreigen. Maar: het ministerie zou ook met een plan komen voor als de bodem van de voorraden écht in zicht komt. In dat plan moet staan hoe en in welke volgorde bedrijven worden afgeschakeld van het gas.

Dat speciale afschakelplan is er nog altijd niet. Onlangs zei de minister, Rob Jetten, dat hij de Kamer er aan het eind van de zomer over zou inlichten. Kamerleden, uit de coalitie én de oppositie, vinden dat hij te weinig haast maakt.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)elen-naar-een-crisis

Gokje: de Tweede Kamer komt terug van reces als donderdag de kraan niet opengaat en maandag de EU de brief verstuurt naar de lidstaten met het dringende verzoek om energie te besparen.
pi_205392830
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:12 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)elen-naar-een-crisis

Gokje: de Tweede Kamer komt terug van reces als donderdag de kraan niet opengaat en maandag de EU de brief verstuurt naar de lidstaten met het dringende verzoek om energie te besparen.
Voor sommige partijen is dit nieuws natuurlijk dé aanleiding om de energietransitie er nog eens flink door te drukken
pi_205392847
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:24 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Voor sommige partijen is dit nieuws natuurlijk dé aanleiding om de energietransitie er nog eens flink door te drukken
Komt goed uit deze crisis.
Plaats hier uw advertentie
pi_205392943
Groningen vol openzetten en de winst die de staat daardoor binnenkrijgt direct bijschrijven op de rekeningen van Groningers uit aardbevingsgebieden. Maar dat gaan we niet doen want we hebben een onbetrouwbare lul als premier.
pi_205392975
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:24 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Voor sommige partijen is dit nieuws natuurlijk dé aanleiding om de energietransitie er nog eens flink door te drukken
Hadden ze dat maar eerder gedaan. Geen transitie van binnenlands gas naar import-gas. Maar van gas naar schoon.
pi_205393188
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 15:36 schreef qajariaq het volgende:
De airco heb ik sinds augustus vorig jaar, volledig aangeschaft voor verwarmen. Gister toch maar zachtjes aangezet voor koelen. Vanmorgen op 25 graden en dan de ecostand. Ik hoor hem niet of nauwelijks, er komt een heel zacht briesje van af maar het huis blijft wel rond de 24,5 graden hangen.

Als het kouder wordt doe ik een trui aan en als dat niet meer helpt de kachel. Nu wordt het warmer en na het uittrekken van veel kleding is de volgende stap een beetje actief koelen. Gevolg is dat er iets minder kwh naar het net gaat. Ik vermoed dat door het minimale koelen dat het tot 1,5 kwh per dag beperkt blijft.

Wil je in de zomer terug koelen naar 18 graden en in de winter stoken tot 23 dan ben je gewoon fout bezig vind ik. Door nu naar 25 te koelen valt de rekening mee en het is prima uit te houden.
Airco is beste lekker en hoeft geen belasting te zijn.
Hij draait hier al vanaf 8:15 vanochtend en draait ook nu nog geheel op zonnestroom.
Binnen een uur zal dat wel over zijn maar het is hier inmiddels koel genoeg.

Opbrengst van vandaag:

  dinsdag 19 juli 2022 @ 22:57:22 #67
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205395777
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:12 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)elen-naar-een-crisis

Gokje: de Tweede Kamer komt terug van reces als donderdag de kraan niet opengaat en maandag de EU de brief verstuurt naar de lidstaten met het dringende verzoek om energie te besparen.
Fuck de politici. Gewoon zelf maatregelen treffen:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)uits-oekraine-oorlog
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205398432
Poetin: 'Gazprom zal zijn verplichtingen naleven'

Wel logisch dat Putin dit zegt.

Zolang je gas levert kan je altijd nog dreigen er mee te stoppen. Als je stopt met leveren, dan niet meer.
pi_205398454
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 22:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Fuck de politici. Gewoon zelf maatregelen treffen:

https://www.rtlnieuws.nl/(...)uits-oekraine-oorlog
Een kennis van me hamstert campinggas voor als de prijs uit de hand loopt. Toen ik vroeg of dat niet heel erg veel duurder was kreeg ik als antwoord dat ze gewoon een blikje per dag kost, dan vielen de prijzen wel mee.... De discussie maar niet verder aangegaan. o|O
pi_205398458
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Poetin: 'Gazprom zal zijn verplichtingen naleven'

Wel logisch dat Putin dit zegt.

Zolang je gas levert kan je altijd nog dreigen er mee te stoppen. Als je stopt met leveren, dan niet meer.
Als Putin vandaag nog alles op slot zet en geen gas meer levert , dan gaan we met zijn alle zien hoe de EU in elkaar knalt economisch gezien. Duitsland zal de grootste slachtoffer zijn wanneer dat gebeurd.
pi_205398538
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:37 schreef Glazenmaker het volgende:
Groningen vol openzetten en de winst die de staat daardoor binnenkrijgt direct bijschrijven op de rekeningen van Groningers uit aardbevingsgebieden. Maar dat gaan we niet doen want we hebben een onbetrouwbare lul als premier.
Dit klinkt als dwang. "Groningen, zet eerst de gaskraan vol open, en dan vergoeden wij de aardbevingsschade (eventueel)".
pi_205398576
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 11:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
Poetin: 'Gazprom zal zijn verplichtingen naleven'

Wel logisch dat Putin dit zegt.

Zolang je gas levert kan je altijd nog dreigen er mee te stoppen. Als je stopt met leveren, dan niet meer.
Alles is bij de Russen een woordenspelletje. Zo zou er ook geen oorlog komen, maar zitten we nu wel met die 'speciale militaire operatie'. Dus dit zijn lege woorden van Poetin.
  woensdag 20 juli 2022 @ 11:50:49 #73
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_205398591
Ik geloof geen woord meer dat uit de bek van die slang komt.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_205398609
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:24 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Voor sommige partijen is dit nieuws natuurlijk dé aanleiding om de energietransitie er nog eens flink door te drukken
Als ik de plannen van de netbeheerders electra zie zeker.
Er moeten allemaal maatregelen genomen worden waarbij de consument/zonnepaneel bezitter de dupe is en de netbeheerder meer geld krijgt.
pi_205398851
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:24 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Voor sommige partijen is dit nieuws natuurlijk dé aanleiding om de energietransitie er nog eens flink door te drukken
Uiteindelijk, of de energietransitie nu wel of niet wordt "doorgedrukt", moeten netbeheerders volop aan de slag.
Nieuwe woningen worden al uitgerust met warmtepompen, EV's winnen ook steeds meer marktaandeel.
  woensdag 20 juli 2022 @ 12:21:18 #76
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205398915
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 11:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Een kennis van me hamstert campinggas voor als de prijs uit de hand loopt. Toen ik vroeg of dat niet heel erg veel duurder was kreeg ik als antwoord dat ze gewoon een blikje per dag kost, dan vielen de prijzen wel mee.... De discussie maar niet verder aangegaan. o|O
Ik zou degene de hemel in prijzen. "Als iedereen dat deed dan zou er voor mij het goedkope aardgas overblijven" ^O^
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205399075
Het EU plan staat online.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_4608

15% reductie tot volgend voorjaar. Solidariteit tussen EU staten. Tijdelijk crisisregelgeving waardoor procedures voor hernieuwbare energie versneld kunnen worden.

[ Bericht 28% gewijzigd door Jojoke op 20-07-2022 12:55:24 ]
pi_205399766
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:39 schreef Jojoke het volgende:
Het EU plan staat online.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_4608

15% reductie tot volgend voorjaar. Solidariteit tussen EU staten. Tijdelijk crisisregelgeving waardoor procedures voor hernieuwbare energie versneld kunnen worden.
Solidariteit kennen we, wij kunnen weer de portemonnee trekken.
pi_205399883
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Solidariteit kennen we, wij kunnen weer de portemonnee trekken.
Het is even niet anders.

Ja, we zijn solidair met Oekraïne en we zijn solidair als EU op het gebied van energie.
Ja, gas is nu duur.
Ja, gas wordt voorlopig niet goedkoop.
Ja, we moeten besparen anders wordt het nog duurder of zitten we zonder.
Ja, we zullen alternatieve manieren moeten vinden om in onze energievoorziening te voorzien.

We kunnen natuurlijk ook Oekraïne opofferen, geen wapens meer sturen, geen Oekraïense vluchtelingen, vriendjes worden met Rusland en verder gaan zoals we altijd al deden.

Maar je zal altijd chantabel blijven, zolang je afhankelijk blijft van Rusland.
pi_205399893
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2022 12:21 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik zou degene de hemel in prijzen. "Als iedereen dat deed dan zou er voor mij het goedkope aardgas overblijven" ^O^
Mensen met dat soort logica hebben vaak na verloop van tijd bijstand of schuldhulpverlening nodig. Dat kost mij veel meer dan een beetje hoge gasprijs. Een beetje van het niveau van ik steek wel een paar kaarsen voor een euro per avond want dan spaar ik elektra, niet snappen dat een lamp brand voor een paar cent per avond.

Maar ja, die kaarsen of dat gas koop je als de inkomsten net binnen zijn en je energie(af)rekening is pas na een jaar en dat is echt een spaarpot. Het wordt hoog tijd dat energie werkelijk per maand betaald moet worden in plaats van voorschotten met een jaarlijkse afrekening.
pi_205399936
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is even niet anders.

Ja, we zijn solidair met Oekraïne en we zijn solidair als EU op het gebied van energie.
Ja, gas is nu duur.
Ja, gas wordt voorlopig niet goedkoop.
Ja, we moeten besparen anders wordt het nog duurder of zitten we zonder.
Ja, we zullen alternatieve manieren moeten vinden om in onze energievoorziening te voorzien.

We kunnen natuurlijk ook Oekraïne opofferen, geen wapens meer sturen, geen Oekraïense vluchtelingen, vriendjes worden met Rusland en verder gaan zoals we altijd al deden.

Maar je zal altijd chantabel blijven, zolang je afhankelijk blijft van Rusland.
En dan na de annexatie van Polen en de Baltische staten ook Duitsland weer in tweeën delen?

Dan man heeft ons redelijk klem, uit die klem weg komen is dan slimmer dan tegen betaling tijdelijk de klem losser te laten.

In de grote mensenwereld noemen we zijn gedrag chantage. Daar aan toegeven levert vaak niet op wat je voor ogen hebt. Na toegeven komt gewoon de volgende voorwaarde war je aan moet gaan voldoen.
pi_205399945
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is even niet anders.

Ja, we zijn solidair met Oekraïne en we zijn solidair als EU op het gebied van energie.
Ja, gas is nu duur.
Ja, gas wordt voorlopig niet goedkoop.
Ja, we moeten besparen anders wordt het nog duurder of zitten we zonder.
Ja, we zullen alternatieve manieren moeten vinden om in onze energievoorziening te voorzien.

We kunnen natuurlijk ook Oekraïne opofferen, geen wapens meer sturen, geen Oekraïense vluchtelingen, vriendjes worden met Rusland en verder gaan zoals we altijd al deden.

Maar je zal altijd chantabel blijven, zolang je afhankelijk blijft van Rusland.
Het zou enigszins acceptabel zijn als de rekening ook terecht zou komen waar hij hoort te komen.
Of dat de Nederlandse regering er daadwerkelijk iets mee zou doen.


Maar tot op heden is het allemaal niks.
De burger kan straks niet meer salderen en moet de rekening ophoesten terwijl we groot verbruikers gaan subsidiëren.
pi_205400078
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:55 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het zou enigszins acceptabel zijn als de rekening ook terecht zou komen waar hij hoort te komen.
Of dat de Nederlandse regering er daadwerkelijk iets mee zou doen.

Maar tot op heden is het allemaal niks.
De burger kan straks niet meer salderen en moet de rekening ophoesten terwijl we groot verbruikers gaan subsidiëren.
Salderen is recent alleen maar verlengt. Daar heb je dus geen punt. Verder heb ik een donkerbruin vermoeden dat er ook industrie is die zeer van de huidige prijzen te lijden heeft. Met name de glastuinbouw en b.v. kunstmest en alu smelterijen e.d.

Er zijn inderdaad ook wel bedrijven die er wel bij varen, die zou je inderdaad iets meer belasting kunnen laten betalen.
pi_205400120
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 19:12 schreef Jojoke het volgende:

[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)elen-naar-een-crisis

Gokje: de Tweede Kamer komt terug van reces als donderdag de kraan niet opengaat en maandag de EU de brief verstuurt naar de lidstaten met het dringende verzoek om energie te besparen.
Dit is wel echt kabinetten Rutte ten voeten uit. waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen -> Oh ShIT cRiSiS!!11? -> "dit konden we niet aan zien komen" en dan met allemaal halfbakken kutmaatregelen komen
pi_205400225
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Salderen is recent alleen maar verlengt. Daar heb je dus geen punt. Verder heb ik een donkerbruin vermoeden dat er ook industrie is die zeer van de huidige prijzen te lijden heeft. Met name de glastuinbouw en b.v. kunstmest en alu smelterijen e.d.

Er zijn inderdaad ook wel bedrijven die er wel bij varen, die zou je inderdaad iets meer belasting kunnen laten betalen.
https://be.hardware.info/(...)saccu-te-subsidieren

De netbeheerders willen er weer eens vanaf.
Voortaan ook maar max 50% terugleveren van de omvormer en verplichte "slimme" apparatuur.

Verder is een thuisaccu echt een wassen neus gezien de capaciteit, prijs en afhankelijkheid van de zon.
In de periode september/maart leveren de panelen überhaupt niet veel.
pi_205400285
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://be.hardware.info/(...)saccu-te-subsidieren

De netbeheerders willen er weer eens vanaf.
Voortaan ook maar max 50% terugleveren van de omvormer en verplichte "slimme" apparatuur.
Zolang netbeheerders niet alle oude Ferraris meters hebben vervangen, kan saldering niet afgeschaft worden aangezien er dan ongelijkheid ontstaat tussen mensen met of zonder zo'n meter.

Netbeheerders kunnen van alles willen maar dit soort proefballonnetjes zijn vooral een schreeuw om geld.

quote:
Verder is een thuisaccu echt een wassen neus gezien de capaciteit, prijs en afhankelijkheid van de zon.
In de periode september/maart leveren de panelen überhaupt niet veel.
Een kleine thuisaccu kan natuurlijk wel nuttig zijn, deels ook om het net te stabiliseren.
Je kan hem in de winter ook (met laag vermogen) opladen met stroom uit het net om op die manier piekbelasting o.a. 's ochtends en rond thuiskomst (18:00) te beperken.

Je moet 2 dingen onderscheiden:
- thuisaccu als eigen investering
- thuis- of wijkaccu als investering van de netbeheerder om zwakke plekken in het netwerk op te vangen

En dat kan eventueel ook als combinatie: je deelt dan zowel de investering als de opbrengst met de netbeheerder, daar is al mee getest.
pi_205400287
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Solidariteit kennen we, wij kunnen weer de portemonnee trekken.
Ach, zonder solidariteit betaal je ook de prijs. Alsof wij niet geraakt worden als de Duitse economie instort. We zijn teveel verweven om niet solidair te zijn.
pi_205400373
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
https://be.hardware.info/(...)saccu-te-subsidieren

De netbeheerders willen er weer eens vanaf.
Voortaan ook maar max 50% terugleveren van de omvormer en verplichte "slimme" apparatuur.

Verder is een thuisaccu echt een wassen neus gezien de capaciteit, prijs en afhankelijkheid van de zon.
In de periode september/maart leveren de panelen überhaupt niet veel.
Als het salderen over is dan levert een (kleine) accu mij wel voordeel op. Van 1 april tot 1 oktober hoef ik dan vrijwel nooit energie van het net te halen. Dat half jaar heb ik dus -net als nu- geen enkele stroom kosten meer. Van 1 oktober tot ergens in maart kan ik alle energie die ik zelf op wek in die accu kwijt en later zelf gebruiken. Dat half jaar hoef ik dus niet tegen een gereduceerd tarief opgewekte energie te verkopen aan het net. Dus zal ik wel energie afnemen maar minder dan zonder accu.

In de winter kan ik ook dagelijks tegen laag tarief de accu weer vullen om die overdag bij duurder tarief weer te gebruiken.

Ja, salderen is nog veel voordeliger maar het is al honderd jaar bekend dat het een aflopende zaak is.
pi_205401988
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:21 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Ach, zonder solidariteit betaal je ook de prijs. Alsof wij niet geraakt worden als de Duitse economie instort. We zijn teveel verweven om niet solidair te zijn.
Wat een verfissing op Fokforum ben jij, heldere uitleggen, geen lappen als tekst, en ben het ook nog bijna altijd met je eens. Mag ook eens gezegd worden ^O^
Vakman pur sang
pi_205402035
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 13:50 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Mensen met dat soort logica hebben vaak na verloop van tijd bijstand of schuldhulpverlening nodig. Dat kost mij veel meer dan een beetje hoge gasprijs. Een beetje van het niveau van ik steek wel een paar kaarsen voor een euro per avond want dan spaar ik elektra, niet snappen dat een lamp brand voor een paar cent per avond.

Maar ja, die kaarsen of dat gas koop je als de inkomsten net binnen zijn en je energie(af)rekening is pas na een jaar en dat is echt een spaarpot. Het wordt hoog tijd dat energie werkelijk per maand betaald moet worden in plaats van voorschotten met een jaarlijkse afrekening.
Of iemand op fok die een stirling motor op magneten laat draaien
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 20 juli 2022 @ 16:47:07 #91
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205402064
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Of iemand op fok die een stirling motor op magneten laat draaien
Link?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205402066
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:09 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Dit is wel echt kabinetten Rutte ten voeten uit. waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen, waarschuwing, niks doen -> Oh ShIT cRiSiS!!11? -> "dit konden we niet aan zien komen" en dan met allemaal halfbakken kutmaatregelen komen
Je bedoelt NL sinds wo2 toch?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205402073
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:47 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Link?
Nee volgens mij niet. Tenminste het leek mij niet link
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 20 juli 2022 @ 17:37:43 #94
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205402663
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Nee volgens mij niet. Tenminste het leek mij niet link
Doe maar een snelkoppeling dan, want ik wil natuurlijk wel zelf beoordelen of het link is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205402752
Ik hoor Poetin zojuist zeggen dat de prijs van gas verzeventienvoudigd is (17x) sinds het eerste halfjaar van 2020.


Gevoel voor humor kun je hem niet ontzeggen
"They (western European nations) are experts at non-traditional relations(hips), so in the field of energy they also decided to rely on non-traditional sources."
pi_205403034
twitter


Interessant draadje. Vooral deze tweet.

In het rapport heb ik deze gegevens gevonden. Sommige Europese landen zijn al fors aan het besparen, maar sommige moeten heel veel besparen en hebben nog nauwelijks iets gedaan.


https://www.bruegel.org/2(...)ith-russian-gas-cuts

[ Bericht 21% gewijzigd door Jojoke op 20-07-2022 18:17:13 ]
pi_205403238
Frankrijk, Spanje je Portugal zijn blijkbaar niet verbonden met het gasnet van de overige EU landen? Want die lijken niet te hoeven bezuinigen op gas, dus daar is kennelijk geen mindere toevoer verwacht?

Benelux en Zweden+Denemarken zitten al aardig goed volgens het bericht hierboven. Volgens mij mikt Nederland zelf op minimaal - 20% voor komende winter.
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:53:07 #98
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205403564
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Frankrijk, Spanje je Portugal zijn blijkbaar niet verbonden met het gasnet van de overige EU landen? Want die lijken niet te hoeven bezuinigen op gas, dus daar is kennelijk geen mindere toevoer verwacht?

Benelux en Zweden+Denemarken zitten al aardig goed volgens het bericht hierboven. Volgens mij mikt Nederland zelf op minimaal - 20% voor komende winter.
Ja er is zo'n ding nu over een gasleiding tussen Spanje en Frankrijk die ervoor had kunnen zorgen dat er geen problemen zouden zijn met de Russen. Maar de Fransman was te trots of zoiets om de leiding verder aan te sluiten.
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:53:26 #99
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205403572
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Frankrijk, Spanje je Portugal zijn blijkbaar niet verbonden met het gasnet van de overige EU landen? Want die lijken niet te hoeven bezuinigen op gas, dus daar is kennelijk geen mindere toevoer verwacht?

Benelux en Zweden+Denemarken zitten al aardig goed volgens het bericht hierboven. Volgens mij mikt Nederland zelf op minimaal - 20% voor komende winter.
Spanje heeft, net als Italië, een pijplijn naar Algerije.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205403611
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:08 schreef Jojoke het volgende:
[ twitter ]

Interessant draadje. Vooral deze tweet.

In het rapport heb ik deze gegevens gevonden. Sommige Europese landen zijn al fors aan het besparen, maar sommige moeten heel veel besparen en hebben nog nauwelijks iets gedaan.

[ afbeelding ]
https://www.bruegel.org/2(...)ith-russian-gas-cuts
Ik vermoed dat wij mogen besparen zodat de Duitsers als vanouds kunnen doorstoken.
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:55:42 #101
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205403613
Dit plan gaat overigens nooit lukken. Zoals het met precies niets lukt om 'eerlijk te verdelen' over Europa.

Het meest waarschijnlijke gevolg is dat wij volledig onnodig moeten gaan bloeden voor het laconieke gedrag in het oosten van de EU.
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:56:10 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205403621
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Spanje heeft, net als Italië, een pijplijn naar Algerije.
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:57:14 #103
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205403636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:53 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ja er is zo'n ding nu over een gasleiding tussen Spanje en Frankrijk die ervoor had kunnen zorgen dat er geen problemen zouden zijn met de Russen. Maar de Fransman was te trots of zoiets om de leiding verder aan te sluiten.
pi_205403643
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
De pijplijnen van het zuiden naar ons deel van Europa hebben maar een beperkte capaciteit.
pi_205403676
Frankrijk gebruikt nauwlijks gas, door hun uitstekende elektra opwekking met kern en geologische opwekking. Bijna alle verwarming gaat met elektra of anders maar weinig gas.
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:59:18 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205403678
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:57 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
[..]

Italie hangt ook aan ons gasnet, als decennia
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:00:19 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205403698
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De pijplijnen van het zuiden naar ons deel van Europa hebben maar een beperkte capaciteit.
Die voor de winter is berekend, dan kan er nu maandenlang de buffer capaciteit mee worden opgevuld.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:01:19 #108
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205403723
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
Alle pijplijnen zijn met elkaar verbonden, maar de transportcapaciteit kan zelfs per richting verschillend zijn. In de OP staat een link naar het overzicht van alle gasleidingen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205403756
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Italie hangt ook aan ons gasnet, als decennia
Ik zie hem niet?
Vakman pur sang
pi_205403803
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
Nee want die stopt bij de grens met frankrijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205403817
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Frankrijk gebruikt nauwlijks gas, door hun uitstekende elektra opwekking met kern en geologische opwekking. Bijna alle verwarming gaat met elektra of anders maar weinig gas.
Die fransen hebben dat iig goed voor elkaar
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205403858
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die fransen hebben dat iig goed voor elkaar
De belangrijkste reden dat we hier onze stroomvoorziening niet zo goed voor elkaar hebben is juist vanwege aardgas ;)
En dat ging ruim 50 jaar best aardig.
pi_205403886
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De belangrijkste reden dat we hier onze stroomvoorziening niet zo goed voor elkaar hebben is juist vanwege aardgas ;) En dat ging ruim 50 jaar best aardig.
We hadden het goed voor elkaar door de relatieve schone en goedkope aardgas, komt helemaal aan door een pijplijn zonder transport CO2 en brand zeer schoon.

Doodzonde voor heel Europa dat we nu weer kolen moeten stoken, we hadden voor weinig geld heel
Rusland en omstreken moeten leegtrekken.
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:14:33 #114
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205403912
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik zie hem niet?
[ afbeelding ]
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:01 schreef ACT-F het volgende:
In de OP staat een link naar het overzicht van alle gasleidingen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205403976
Het rapport zegt ook dat zonder LNG import, Russische gas en reeds gevulde gasvoorraden:

- Estland, Letland en Litouwen zijn afhankelijk van Polen
- Polen is afhankelijk van Duitsland en Noorwegen
- Denemarken en Zweden zijn deels afhankelijk van Duitsland (vanwege een Deens gasveld in onderhoud)
- Italië is deels afhankelijk van Oostenrijk (maar die hebben in het zuiden nog andere opties)
- Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije en Slovenië zijn afhankelijk van Duitsland
- Duitsland is afhankelijk van Noorwegen en Nederland

Het grootste probleem is misschien niet eens aankomende winter, maar de winter erop. Want zonder de reeds gevulde gasvoorraden zijn teveel landen grotendeels afhankelijk van LNG import, Noorwegen en Nederland.
pi_205404003
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:18 schreef Jojoke het volgende:
Het grootste probleem is misschien niet eens aankomende winter, maar de winter erop.
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...

Als je het zo leest verkoopt iedereen het weer aan elkaar door. :{

Zou dat nou in het voordeel van de gas-gebruikende consument zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Het is blijkbaar niet voor niets dat het zo duur is als iedereen en z'n moeder eraan moet verdienen...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205404009
quote:
3s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]

Die ik deel is beter, daarop staan alleen de transportleidingen die er toe doen.

Ook interessant is het aantal m-m3 per inwoner per land.
Nederland doet het daar nog niet goed
https://www.worldometers.info/gas/gas-consumption-by-country/

[ Bericht 23% gewijzigd door Lospedrosa op 20-07-2022 19:29:41 ]
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:41:42 #118
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205404211
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:22 schreef Bart2002 het volgende:
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...
Als bestuurders basale kennis missen hoe je een land bestuurt dan maak je je vitale sectoren afhankelijk van het buitenland...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205404297
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als bestuurders basale kennis missen hoe je een land bestuurt dan maak je je vitale sectoren afhankelijk van het buitenland...
Wat mij zo verbaast (of eigenlijk weer niet) is dat lijstje...
x koopt het van y en verkoopt het weer aan z die het weer van a koopt die aan b en c levert die het weer bij d en e inkopen... :) Dat gaat toch nergens over? Je weet 1 ding zeker dat het goed er niet goedkoper op wordt als iedereen aan iedereen levert. Dat zou moeten stoppen.

Nederland heeft als zodanig de Bel al aan zuidelijk Europa verkwanseld al in de jaren 80 en nog... Belachelijk dit. Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205404320
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...

Als je het zo leest verkoopt iedereen het weer aan elkaar door. :{

Zou dat nou in het voordeel van de gas-gebruikende consument zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Het is blijkbaar niet voor niets dat het zo duur is als iedereen en z'n moeder eraan moet verdienen...
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:53:16 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205404358
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef MoreDakka het volgende:
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
Dat is toch geen natuurlijke eigenschap van een gasleiding? Hebben die een eigen willetje dat ze zich naar diverse buitenlanden slingeren? :) In retrospectief is dat heel jammer dat men die eigenschappen nooit heeft kunnen temmen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:57:37 #123
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205404403
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat mij zo verbaast (of eigenlijk weer niet) is dat lijstje...
x koopt het van y en verkoopt het weer aan z die het weer van a koopt die aan b en c levert die het weer bij d en e inkopen... :) Dat gaat toch nergens over? Je weet 1 ding zeker dat het goed er niet goedkoper op wordt als iedereen aan iedereen levert. Dat zou moeten stoppen.

Nederland heeft als zodanig de Bel al aan zuidelijk Europa verkwanseld al in de jaren 80 en nog... Belachelijk dit. Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
Je was me voor _O-
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205404424
quote:
Ohja je hebt gelijk nl levert aan Italië.
Vroeger nog voor bar weinig ook nog.
https://www.businessinsider.nl/gasruzie-nederland-en-italie/
Vakman pur sang
pi_205404455
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is toch geen natuurlijke eigenschap van een gasleiding? Hebben die een eigen willetje dat ze zich naar diverse buitenlanden slingeren? :) In retrospectief is dat heel jammer dat men die eigenschappen nooit heeft kunnen temmen.
Ik ben het met je eens, tijd om een andere manier van gastransport te verzinnen. Die leidingen hebben ons al veel te lang in de greep.

Een wormhole misschien? :)
pi_205404488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens, tijd om een andere manier van gastransport te verzinnen. Die leidingen hebben ons al veel te lang in de greep.

Een wormhole misschien? :)
Gaan we doen door gas af te koelen naar -200C en compressoren tot 100 bar en dan in boten over de oceaan te vervoeren. ;)
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:20:28 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205404694
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ohja je hebt gelijk nl levert aan Italië.
Vroeger nog voor bar weinig ook nog.
https://www.businessinsider.nl/gasruzie-nederland-en-italie/
Maar daarvoor werd met Italiaanse steun J. Luns wel de grootste NATO BOBO
pi_205406988
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gewoon iedereen een gratis elektrische auto, klaar.
En wie gaat dat betalen? Onze regering is er om de rijken rijker te maken, niet om problemen op te lossen. Problemen worden geprivatiseerd, voor de helft van het minimale budget.
pi_205408162
Er schijnt weer wat gas door NordStream I richting Duitsland te stromen nadat de boel afgelopen dagen stil lag ivm reeds lang gepland onderhoud.

Die gasleiding is natuurlijk ook één van de weinige echte pressie middelen die Putin richting het Westen heeft. Zodra de gaslevering op 0 staat, kan hij behalve met fysiek geweld het Westen nergens anders meer mee onder druk zetten.

Daarnaast is die pijp simpelweg een belangrijke inkomstenbron. Geen gas uit Rusland doet ons pijn, maar het doet Rusland óók veel pijn.
pi_205408599
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 07:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Er schijnt weer wat gas door NordStream I richting Duitsland te stromen nadat de boel afgelopen dagen stil lag ivm reeds lang gepland onderhoud.

Die gasleiding is natuurlijk ook één van de weinige echte pressie middelen die Putin richting het Westen heeft. Zodra de gaslevering op 0 staat, kan hij behalve met fysiek geweld het Westen nergens anders meer mee onder druk zetten.

Daarnaast is die pijp simpelweg een belangrijke inkomstenbron. Geen gas uit Rusland doet ons pijn, maar het doet Rusland óók veel pijn.
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
  donderdag 21 juli 2022 @ 08:56:27 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205408638
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
Wat voor gevolgen had je verwacht voor de Russische bevolking als ze de gasaanvoer naar Europa stoppen. Oprecht nieuwsgierig..

Edit: ah sancties. Sorry :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205408658
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
pi_205408675
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
Ik wist niet dat je in rusland woont. In welke stad woon je?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205408749
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik wist niet dat je in rusland woont. In welke stad woon je?
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
pi_205408752
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:14 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
oh ben je er zo 1. Ok ik weet genoeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 21 juli 2022 @ 09:16:36 #136
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205408764
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:14 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
https://www.themoscowtime(...)-by-97-in-may-a78151

Russisch nieuws: Autoproductie daalt met 97%.

Lijkt me niet mals. Je kan de gevolgen natuurlijk lang opvangen door mensen een uitkering te geven, of een lening, of ze gewoon in dienst te houden en het bedrijf subsidie te geven. Dus mensen hoeven daar alsnog weinig van te merken direct natuurlijk.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205408783
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh ben je er zo 1. Ok ik weet genoeg.
Zo 1?
Leg uit
pi_205408817
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:59 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.
pi_205409026
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:23 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.
Ja dat weten we, er is maar 1 klein gaspijpje naar China vanaf een klein gasveld (Kracht van Siberie). Rusland kan zijn gas nagenoeg alleen naar Europa sturen.

Dit zijn de pijpleidingen van dit moment:


Meer informatie in het bijbehorende artikel: https://nos.nl/artikel/24(...)-voor-europese-markt

Puntje bij paaltje heeft Rusland een steeds groter probleem. Ze doen een beetje dreigen en stoer, maar het enige wat ze echt veroorzaakt hebben is dat Europa nu gas uit andere gebieden aan het invoeren is en er versneld gasvelden in gebruik worden genomen binnen Europa (bv. Nederland met de Noordzee en in Noorwegen).
pi_205409047
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
Dit is onjuist. Er loopt een gaspijp naar China en geen naar India. Die twee landen kunnen het verlies aan EU gasinkomsten niet compenseren. Nieuwe gaspijpen aanleggen duurt jaren
pi_205409051
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:59 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
Klopt, er is 1 kleine leiding naar China. Aanleg van een nieuwe leiding (zie plaatje hierboven) is wel gepland maar duurt minstens 10 jaar om dit aan te leggen en dan jaren om daadwerkelijk te gebruiken. Laten we het voor Rusland optimistisch zetten op 15 jaar, dat is een hele hele hele lange tijd en dan moeten ze het ook nog voor elkaar krijgen om ondanks alle sancties en tekorten in de markt genoeg materiaal te verkrijgen.

Poetin blaast behoorlijk hoog van te toren en denkt blijkbaar dat olie en gas enkel in Rusland te vinden zijn. Zijn acties hebben er nu enkel toe geleid dat er versneld andere leveranciers ingeschakeld worden door Europa en Amerika. De olieprijs is ondertussen een stukje gedaald en redelijk gestabiliseerd, het gas zal wel gaan volgen hierin als de voorraden via andere wegen gevuld raken. En dan kan Poetin kiezen of delen, of hij gaat goedkoop meer leveren of hij levert niets meer omdat het niet meer nodig is.

Olie is wel een iets ander verhaal, dat is vele malen makkelijker op te slaan en te transporteren. Wat echter dan weer tegen Poetin werkt is dat als hij meer aan bijvoorbeeld China levert dat China dan minder afneemt van bijvoorbeeld Koeweit. Waardoor Koeweit meer kan leveren aan Europa en Amerika.
pi_205409055

quote:
Die Europäische Union wappnet sich für eine mögliche Gaskrise. «Wir müssen uns auf eine vollständige Unterbrechung der russischen Gasversorgung vorbereiten», sagte EU-Kommissionschefin Ursula von der Leyen. Sie präsentierte am Mittwoch einen Notfallplan aus dem hervorgeht, dass Staaten im Zweifel zum Gassparen gezwungen werden sollen. Sollte er in Kraft treten, hätte das wohl spürbare Auswirkungen.

Konsequenzen für Verbraucher: Im Gesetzesvorschlag heißt es, den EU-Staaten stehe es frei, geeignete Maßnahmen selbst zu wählen. Wie genau auf Verbraucherseite gespart wird, ist also nicht vorgegeben. Dass auch Bürgerinnen und Bürger Gas sparen müssen, ist aber sehr wahrscheinlich. Denn die Einsparziele sind hoch. Auf zunächst freiwilliger Basis soll der Gasverbrauch in den EU-Ländern um 15 Prozent sinken. Im Verordnungsentwurf wird aber betont, dass sogenannte geschützte Kunden «ununterbrochen» versorgt werden sollen.

Generell gibt es für den Fall einer Gasnotlage bereits einheitliche Regeln in der EU, die in der sogenannten SoS-Verordnung verankert sind. Diese regelt etwa, welche Kunden in einem Ernstfall noch mit Gas versorgt werden sollen: Haushalte und essenzielle soziale Dienste werden als geschützte Verbraucher besonders behandelt. Sie genießen eine besondere Stellung und ihnen kann von den Mitgliedsländern Vorrang eingeräumt
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205409060
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:23 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.
Was het even opzoeken op Google teveel moeite?
pi_205409069
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ja dat weten we, er is maar 1 klein gaspijpje naar China vanaf een klein gasveld (Kracht van Siberie). Rusland kan zijn gas nagenoeg alleen naar Europa sturen.

Dit zijn de pijpleidingen van dit moment:
[ afbeelding ]

Meer informatie in het bijbehorende artikel: https://nos.nl/artikel/24(...)-voor-europese-markt

Puntje bij paaltje heeft Rusland een steeds groter probleem. Ze doen een beetje dreigen en stoer, maar het enige wat ze echt veroorzaakt hebben is dat Europa nu gas uit andere gebieden aan het invoeren is en er versneld gasvelden in gebruik worden genomen binnen Europa (bv. Nederland met de Noordzee en in Noorwegen).
Denk dat Europa een groter probleem heeft. De alternatieven voor energie gaan nooit al de Russische energie vervangen. Rusland heeft energie en voedselproductie dus die komen de winter wel door. De economieën van beide zullen door t putje gaan, dat wel. Rusland heeft tevens veel minder schulden, Europa kan alleen nog maar geld bijdrukken en is zo goed als failliet.
pi_205409094
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:08 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Denk dat Europa een groter probleem heeft. De alternatieven voor energie gaan nooit al de Russische energie vervangen. Rusland heeft energie en voedselproductie dus die komen de winter wel door. De economieën van beide zullen door t putje gaan, dat wel. Rusland heeft tevens veel minder schulden, Europa kan alleen maar geld bijdrukken en is zo goed als failliet.
Zolang Rusland niet stopt met leveren van gas zal het allemaal wel meevallen. En dat is nu precies wat ze niet kunnen, stoppen met leveren van gas. Het is zo ongeveer de enige inkomstenbron die Poetin nog heeft. Een bijzonder precair, want als Poetin de toevoer te ver dicht draait springen er anderen in het gat en weet hij donders goed dat niemand meer terug komt als klant.

Uiteindelijk is het allemaal maar een macabere dans. Het een kan niet zonder het ander. De vraag is wie er eerder capituleert. Binnen Rusland groeit de onrust ook, de sancties zullen met de dag dat dit langer duurt een zwaardere wissel trekken op de bevolking van Rusland.
pi_205409119
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zolang Rusland niet stopt met leveren van gas zal het allemaal wel meevallen. En dat is nu precies wat ze niet kunnen, stoppen met leveren van gas. Het is zo ongeveer de enige inkomstenbron die Poetin nog heeft.

Uiteindelijk is het allemaal maar een macabere dans. Het een kan niet zonder het ander. De vraag is wie er eerder capituleert. Binnen Rusland groeit de onrust ook, de sancties zullen met de dag dat dit langer duurt een zwaardere wissel trekken op de bevolking van Rusland.
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:18:44 #147
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205409132
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:16 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
Eigenlijk zou groningen vol aanzetten beter zijn omdat de prijzen dan dalen. Of niet? Dat zou Rusland meer pijn doen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:21:35 #148
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409149
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
Wat denk je dat die windmolenparken op de noordzee zijn?
pi_205409155
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:16 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
Zowel Europa als Amerika hebben verregaande sancties opgelegd, Afrika heeft geen cent te makken en heeft te maken met een gigantische voedselcrisis. De enige landen die Poetin een beetje goed gezind zijn zijn China, Iran en Noord-Korea. De laatste heeft hooguit 5 roebels op de rekening staan. China past ook wel 5x uit wat ze doen, die willen graag 3 afzetmarkten houden dus gaan geen overduidelijke partij kiezen. Blijft over Iran.

Elke dag dat deze situatie langer duurt zullen landen bezig gaan met het opzoeken naar oplossingen. Vroeger of later bijt dat Rusland in de kont omdat er geen behoefte meer is aan hun producten. Optie is dan om het zeer goedkoop op de markt te dumpen, maar daarmee slaat Poetin een groot deel van zijn economie verder kapot. Cirkeltje.
pi_205409159
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205409169
quote:
2s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Eigenlijk zou groningen vol aanzetten beter zijn omdat de prijzen dan dalen. Of niet? Dat zou Rusland meer pijn doen.
Geloof mij maar dat dit precies is wat er gaat gebeuren. We worden de laatste maanden hiervoor klaargestoomd met allerlei doembeelden. Puntje bij paaltje gaat de gaskraan gewoon voor een deel open de komende jaren, daar ben ik van overtuigd. Het is belangrijk dat we de bewoners van deze gebieden ruimhartig helpen, maar we hebben voldoende gas om het de komende 100 jaar zonder Poetin uit te zingen.

Ondertussen gaan we hard bezig om te kijken of we wat onder de Noordzee vandaan kunnen krijgen op korte termijn en importeren we via andere routes. Maar het enige resultaat hiervan zal zijn dat Groningen minder open hoeft.
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:27:10 #152
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409180
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ondertussen gaan we hard bezig om te kijken of we wat onder de Noordzee vandaan kunnen krijgen op korte termijn en importeren we via andere routes. Maar het enige resultaat hiervan zal zijn dat Groningen minder open hoeft.
En de rest moeten we gewoon duur verkopen en investeren in alternatieve energie.
pi_205409211
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:27 schreef xzaz het volgende:

[..]
En de rest moeten we gewoon duur verkopen en investeren in alternatieve energie.
Wat mij betreft moeten we niets verkopen vanuit Groningen. Ik denk dat het een goede zaak is als we ons eigen land eens op plek 1 zetten. Zeker omdat het openen van Groningen gegarandeerd voor problemen gaat zorgen, hoe minder we eruit hoeven te halen hoe beter.
pi_205409233
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:22 schreef GereDathan het volgende:
Zowel Europa als Amerika hebben verregaande sancties opgelegd, Afrika heeft geen cent te makken en heeft te maken met een gigantische voedselcrisis. De enige landen die Poetin een beetje goed gezind zijn zijn China, Iran en Noord-Korea. De laatste heeft hooguit 5 roebels op de rekening staan.
Las gisteren een bericht (gerucht) dat Rusland Noord Koreaanse arbeiders wilde inzetten bij de heropbouw van de Donbas.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:38:14 #155
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409245
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Las gisteren een bericht (gerucht) dat Rusland Noord Koreaanse arbeiders wilde inzetten bij de heropbouw van de Donbas.
Noord Koreaanse arbeiders staan bekend om hun goede en harde arbeid. Goed gevoede en opgeleide mannen; dat moet wel goed komen met de Donbas Glory to Russia!
pi_205409251
quote:
2s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
https://www.themoscowtime(...)-by-97-in-may-a78151

Russisch nieuws: Autoproductie daalt met 97%.

Lijkt me niet mals. Je kan de gevolgen natuurlijk lang opvangen door mensen een uitkering te geven, of een lening, of ze gewoon in dienst te houden en het bedrijf subsidie te geven. Dus mensen hoeven daar alsnog weinig van te merken direct natuurlijk.
De autoproductie daalt trouwens wereldwijd, niet zó veel maar toch.
pi_205409279
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:07 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Was het even opzoeken op Google teveel moeite?
Dat zegt mij niet veel. Wie weet zijn ze daar al mee bezig met een gasleiding. Trouwens, je kan gas ook comprimeren tot vloeistof he?
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:48:54 #158
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409313
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:43 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat zegt mij niet veel. Wie weet zijn ze daar al mee bezig met een gasleiding. Trouwens, je kan gas ook comprimeren tot vloeistof he?
Je hebt geen idee _O- misschien zijn er bij shell nog vacatures?
pi_205409430
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:43 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat zegt mij niet veel. Wie weet zijn ze daar al mee bezig met een gasleiding. Trouwens, je kan gas ook comprimeren tot vloeistof he?
Je stelt met overtuiging dat Rusland hun verlies aan gasinkomsten makkelijk kan compenseren door te verkopen aan China en India. Dan mag je dat ook gaan onderbouwen met feiten. Daarin val je tot nu toe totaal door de nand.

Er is een kleine gasleiding tussen Rusland en China. Andere gasleidingen zijn vast al in ontwikkeling maar pas gereed over 10 - 15 jaar. LNG export vanuit Rusland is veel kleinschaliger en China en India beschikken niet over genoeg LNG terminals voor grootschalige import van LNG gas. Nieuwe terminals zet je ook niet zomaar even neer omdat er veel vraag naar is vanuit Europa.

Geef nu maar gewoon toe dat je stelling niet klopt.
pi_205409531
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:48 schreef xzaz het volgende:

[..]
Je hebt geen idee _O- misschien zijn er bij shell nog vacatures?
Hoezo? Jij weet wel waar ze in Rusland én de rest van de wereld mee bezig zijn?
Jij weet net zo min als ik wat er speelt.
Je kan wel speculeren op basis wat er ons verteld wordt via het nieuws. Maar denk dat Poetin met dit huidige scenario wel rekening heeft gehouden voor hij deze oorlog begon. Wat heeft ie bijv van de week bekokstooft met Erdogan en Raisi?
pi_205409549
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je stelt met overtuiging dat Rusland hun verlies aan gasinkomsten makkelijk kan compenseren door te verkopen aan China en India. Dan mag je dat ook gaan onderbouwen met feiten. Daarin val je tot nu toe totaal door de nand.

Er is een kleine gasleiding tussen Rusland en China. Andere gasleidingen zijn vast al in ontwikkeling maar pas gereed over 10 - 15 jaar. LNG export vanuit Rusland is veel kleinschaliger en China en India beschikken niet over genoeg LNG terminals voor grootschalige import van LNG gas. Nieuwe terminals zet je ook niet zomaar even neer omdat er veel vraag naar is vanuit Europa.

Geef nu maar gewoon toe dat je stelling niet klopt.
Nee, zeg ik niet met stellige overtuiging. Ik zeg; wie weet.
Goed de context lezen.
  donderdag 21 juli 2022 @ 11:21:25 #162
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409581
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Hoezo? Jij weet wel waar ze in Rusland én de rest van de wereld mee bezig zijn?
Jij weet net zo min als ik wat er speelt.
Je kan wel speculeren op basis wat er ons verteld wordt via het nieuws. Maar denk dat Poetin met dit huidige scenario wel rekening heeft gehouden voor hij deze oorlog begon. Wat heeft ie bijv van de week bekokstooft met Erdogan en Raisi?
Wie weet. Ik denk dat aliens al aan het landen zijn en Poetin in hun hoofd hebben gepraat dat hij even gas koud moet maken en zo kan vervoeren naar China; lekker daar verkopen EZ Clap
pi_205409583
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:18 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nee, zeg ik niet met stellige overtuiging. Ik zeg; wie weet.
Goed de context lezen.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
Ik kan die stelling niet anders opvatten dat een stellige overtuiging. Pas later toen er gaten in deze stelling werden geschoten door anderen met meer feitenkennis begon je terug te krabbelen.
  donderdag 21 juli 2022 @ 11:25:34 #164
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409637
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:21 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
[..]
Ik kan die stelling niet anders opvatten dat een stellige overtuiging. Pas later toen er gaten in deze stelling werden geschoten door anderen met meer feitenkennis begon je terug te krabbelen.
Je snapt het niet. Je kan gas ook vloeibaar maken. hierin doen. Klaar.
pi_205409700
Rusland gaat op middellange termijn heus zijn grondstoffen wel kwijtraken. En ze hebben nauwelijks staatsschuld, dus ze kunnen ook nog wel wat interen op reserves in de tussentijd.

Ondertussen zijn ze afgesloten van de westerse kapitaalmarkten, afgesloten van chips, van industriële onderdelen. Elke economische ontwikkeling wordt in de kiem gesmoord. Het blijft dus een diep armoedig land, dat blijft drijven op domweg olie en gas uit de grond pompen, waarvan de winsten in de zakken van wat miljardairs blijven stromen.

En voor wat? Een strookje land erbij als verdediging tegen de boze NAVO, die alleen maar sterker is geworden door deze inval _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 11:31:45 ]
pi_205409864

Gasprijs inmiddels weer aardig gedaald ten opzichte van de piek van paar weken geleden
pi_205409962
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:45 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Gasprijs inmiddels weer aardig gedaald ten opzichte van de piek van paar weken geleden
Als het te ver daalt dan roept Putin of 1 van z'n handpoppen wel weer iets waardoor het stijgt.
pi_205410009
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:31 schreef Heph844 het volgende:
Rusland gaat op middellange termijn heus zijn grondstoffen wel kwijtraken. En ze hebben nauwelijks staatsschuld, dus ze kunnen ook nog wel wat interen op reserves in de tussentijd.

Ondertussen zijn ze afgesloten van de westerse kapitaalmarkten, afgesloten van chips, van industriële onderdelen. Elke economische ontwikkeling wordt in de kiem gesmoord. Het blijft dus een diep armoedig land, dat blijft drijven op domweg olie en gas uit de grond pompen, waarvan de winsten in de zakken van wat miljardairs blijven stromen.

En voor wat? Een strookje land erbij als verdediging tegen de boze NAVO, die alleen maar sterker is geworden door deze inval _O-
Dat zie ik toch anders.
Wat jij schetst is juist de reden voor het Kremlin voor de oorlog. Ze weten dat dit het is, fossiel en op langere termijn niks..

Dus de Donbass zit vol zeldzame aardmetalen, zoals neodymium.
Dat is HET metaal voor de toekomst.

Denk dat de Russen het zien dat Poetin zijn naam en leven opoffert voor het voortbestaan van een groot Rusland.
Hoe dit gaat uitpakken valt nog te bekijken. :')
Vakman pur sang
pi_205410750
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:45 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Gasprijs inmiddels weer aardig gedaald ten opzichte van de piek van paar weken geleden
Vraag in China (ook voor olie) is weer laag vanwege die achterlijke zero-covid-maatregelen. Zodra die weer open gaan zal de boel wel weer flink stijgen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_205411400
twitter
Plaats hier uw advertentie
  donderdag 21 juli 2022 @ 14:54:17 #171
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205412009
quote:
Open deur
pi_205412240
quote:
Ten opzichte waarvan stijgen de prijzen? Want de gasprijs is over de laatste 10 dagen gestaag gedaald met in totaal zo'n 15%
pi_205412247
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ten opzichte waarvan stijgen de prijzen? Want de gasprijs is over de laatste 10 dagen gestaag gedaald met in totaal zo'n 15%
NL verhoogd de belastingen. :P
Vakman pur sang
pi_205414114
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
NL verhoogd de belastingen. :P
Onzin. De belasting op energie is juist (tijdelijk) verlaagd in NL.
pi_205414339
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ten opzichte waarvan stijgen de prijzen? Want de gasprijs is over de laatste 10 dagen gestaag gedaald met in totaal zo'n 15%
De TTF (inkoopprijzen) ten opzichte van 3 weken geleden.

Waarom ze zo’n random periode van 3 weken als startpunt hebben genomen zeggen ze er niet bij, zal wel het meest spectaculaire persbericht opgeleverd hebben.



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 17:33:09 ]
pi_205414434
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Onzin. De belasting op energie is juist (tijdelijk) verlaagd in NL.
Was garpje
Vakman pur sang
pi_205414564
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Onzin. De belasting op energie is juist (tijdelijk) verlaagd in NL.
de verlaging van de energiebelastingteruggave dempt dit behoorlijk bij velen helaas
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 22 juli 2022 @ 07:39:45 #178
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205419490
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je stelt met overtuiging dat Rusland hun verlies aan gasinkomsten makkelijk kan compenseren door te verkopen aan China en India. Dan mag je dat ook gaan onderbouwen met feiten. Daarin val je tot nu toe totaal door de nand.

Er is een kleine gasleiding tussen Rusland en China. Andere gasleidingen zijn vast al in ontwikkeling maar pas gereed over 10 - 15 jaar. LNG export vanuit Rusland is veel kleinschaliger en China en India beschikken niet over genoeg LNG terminals voor grootschalige import van LNG gas. Nieuwe terminals zet je ook niet zomaar even neer omdat er veel vraag naar is vanuit Europa.

Geef nu maar gewoon toe dat je stelling niet klopt.
Zie dit

Hier wat context over het afkoppelen van Russisch gas. Het is allemaal al in buitenlandse bronnen langsgekomen maar het is een goede samenvatting.

https://nos.nl/l/2437618
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 22 juli 2022 @ 07:45:14 #179
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205419510
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Hoezo? Jij weet wel waar ze in Rusland én de rest van de wereld mee bezig zijn?
Jij weet net zo min als ik wat er speelt.
Je kan wel speculeren op basis wat er ons verteld wordt via het nieuws. Maar denk dat Poetin met dit huidige scenario wel rekening heeft gehouden voor hij deze oorlog begon. Wat heeft ie bijv van de week bekokstooft met Erdogan en Raisi?
Zie bericht hier boven zodat je redelijk kunt deduceren dat het voor de korte en middellange termijn onmogelijk is.

Wat ze in Iran uitspoken geen idee maar Iran wil al heel lang een pijpleiding naar Europa om zijn eigen gas te kunnen verkopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205419675
Rusland is er dus alles aan gelegen om de komende jaren (totdat Europa een permanente oplossing heeft) de prijs zo hoog mogelijk te houden en onzekerheid te veroorzaken. In die zin is het logisch dat nordstream weer is gaan leveren voor 30%. Knijpen en onzekerheid blijven veroorzaken.

In het artikel wordt alleen gesproken over volumes, maar niet over prijzen. Daar ben ik wel benieuwd naar. Dat blijft een troef voor Putin.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_205432347
quote:
Fast jeden Tag gibt es Appelle zum Gas-Sparen und sich im Winter warm anzuziehen, schließlich droht ein Engpass. Aber das gilt offenbar nur für Normal- Verbraucher*innen, nicht für Kraftwerksbetreiber: Derzeit laufen in Deutschland die Gaskraftwerke zur Stromerzeugung auf vollen Touren, Kohlekraftwerke dagegen stehen oftmals still, beobachten unabhängige Experten. Von Einlagern des wertvollen Rohstoffs für den Winter also keine Spur. Warum dieses kontraproduktive Verhalten?
Normaliter importeert Duitsland veel stroom uit Frankrijk maar nu zoveel kerncentrales daar stilliggen verstookt men afgelopen maanden meer aardgas dan ooit tevoren om stroom op te wekken. Dit maakt ook duidelijk dat het stilleggen van kerncentales in Duitsland eigenlijk een NOGO is.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205432465
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Geloof mij maar dat dit precies is wat er gaat gebeuren. We worden de laatste maanden hiervoor klaargestoomd met allerlei doembeelden. Puntje bij paaltje gaat de gaskraan gewoon voor een deel open de komende jaren, daar ben ik van overtuigd. Het is belangrijk dat we de bewoners van deze gebieden ruimhartig helpen, maar we hebben voldoende gas om het de komende 100 jaar zonder Poetin uit te zingen.

Ondertussen gaan we hard bezig om te kijken of we wat onder de Noordzee vandaan kunnen krijgen op korte termijn en importeren we via andere routes. Maar het enige resultaat hiervan zal zijn dat Groningen minder open hoeft.
Verkoop het voor 1 euro per M3 en je harkt 35 miljard per jaar binnen. Daar kun je heel wat compensatie wijken voor bouwen
  zaterdag 23 juli 2022 @ 16:03:28 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205432503
Van de opbrengst (incl BTW) moet gewoon 50% naar de provincie Groningen, van iedere kuub die daar nog uit de grond wordt gehaald.

De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt, daar kunnen de inwoners op stemmen immers.

Het is wel klaar met de NAM die vooral probeert zo min mogelijk schade te vergoeden, simpelweg de helft van de opbrengst naar de provincie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205432520
Met zowel @etuiedelapiel als @Leandra eens. Prima oplossing op die manier wat mij betreft. We snappen allemaal dat gas boren aarbevingen veroorzaakt, dat moeten we ruimhartig compenseren en als de wiedeweerga werken aan betere oplossingen dan gas. Maar dat hebben we niet morgen klaarliggen. Het openen van Groningen zou ons voldoende tijd moeten geven om dit wel voor elkaar te krijgen.
pi_205432535
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 16:03 schreef Leandra het volgende:
Van de opbrengst (incl BTW) moet gewoon 50% naar de provincie Groningen, van iedere kuub die daar nog uit de grond wordt gehaald.

De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt, daar kunnen de inwoners op stemmen immers.

Het is wel klaar met de NAM die vooral probeert zo min mogelijk schade te vergoeden, simpelweg de helft van de opbrengst naar de provincie.
"De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt"

Hier gaat het dus al fout.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 16:08:57 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205432565
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 16:06 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
"De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt"

Hier gaat het dus al fout.
De NAM regelt het nu ook niet en provinciale staten wordt verkozen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205432573
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 16:04 schreef GereDathan het volgende:
Met zowel @:etuiedelapiel als @:Leandra eens. Prima oplossing op die manier wat mij betreft. We snappen allemaal dat gas boren aarbevingen veroorzaakt, dat moeten we ruimhartig compenseren en als de wiedeweerga werken aan betere oplossingen dan gas. Maar dat hebben we niet morgen klaarliggen. Het openen van Groningen zou ons voldoende tijd moeten geven om dit wel voor elkaar te krijgen.
Tuurlijk is het een noodoplossing, maar je zult zien dat in tijden van nood de meest fantastische uitvindingen gedaan worden dat zie je nu al gebeuren.
Ik zag van de week een warmteschutting als vervanging van de buitenunit voor een warmtepomp.
pi_205433462
Ik moet eigenlijk wel hard lachen om die bijdehandjes die elk jaar switchen van leveranciers onder het mom "dief van de eigen portemonee, mogen jullie maar lekker 5 euro per kuub gaan betalen". Veel plezier met je overstap korting van 150 euro.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205433497
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:20 schreef raptorix het volgende:
Ik moet eigenlijk wel hard lachen om die bijdehandjes die elk jaar switchen van leveranciers onder het mom "dief van de eigen portemonee, mogen jullie maar lekker 5 euro per kuub gaan betalen". Veel plezier met je overstap korting van 150 euro.
De meeste mensen die elk jaar braaf hun 1-jarig contract verlengden bij dezelfde leverancier, zitten nu ook gewoon op torenhoge variabele tarieven
pi_205433541
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:23 schreef Heph844 het volgende:

[..]
De meeste mensen die elk jaar braaf hun 1-jarig contract verlengden bij dezelfde leverancier, zitten nu ook gewoon op torenhoge variabele tarieven
Daar heb ik totaal geen medelijden mee, moet je maar lekker langer afsluiten, dat is hele concept van risico nemen, maar ik krijg elk jaar van die lachende grijnzen op verjaardagen als ik vertel dat ik lang heb vastgezet, en wat voor dommerik ben. Nou kan niet hard genoeg lachen nu.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 23 juli 2022 @ 17:42:39 #191
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_205433708
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb ik totaal geen medelijden mee, moet je maar lekker langer afsluiten, dat is hele concept van risico nemen, maar ik krijg elk jaar van die lachende grijnzen op verjaardagen als ik vertel dat ik lang heb vastgezet, en wat voor dommerik ben. Nou kan niet hard genoeg lachen nu.
Wat fijn toch knul. Kun je eindelijk op je kringverjaardag opscheppen over hoe jij lekker hebt en hunnie nu lekker niet. :') Je zal toch maar uit dit soort dingen voldoening moeten halen. De forever alone spat er vanaf.

[ Bericht 0% gewijzigd door Draak31 op 23-07-2022 18:40:47 ]
pi_205433772
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:20 schreef raptorix het volgende:
Ik moet eigenlijk wel hard lachen om die bijdehandjes die elk jaar switchen van leveranciers onder het mom "dief van de eigen portemonee, mogen jullie maar lekker 5 euro per kuub gaan betalen". Veel plezier met je overstap korting van 150 euro.
Dat is allemaal speculatie. Ook jij kon dit niet voorspellen.

Mensen die peperdure keukens en badkamers hebben gekocht maar niks aan isolatie hebben gedaan, dat zijn de echte domkoppen.
pi_205433940
In België is er nu een princiepsaccoord voor de verlenging van Tihange 3 en Doel 4. Maar op korte termijn maakt dat geen verschil, om ze in 2025 te heropenen had het uranium reeds deze maand besteld moeten worden, de regering heeft gekozen voor een opening ten vroegste in november 2026. Dat betekent dat in 2025 alle Belgische kerncentrales dicht zullen zijn.

Er moet ook een milieu­effectenrapport gemaakt worden, met "publieksconsultatie" in een straal van 1000 km rond de centrale (dus ook in de buurlanden).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205433983
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:56 schreef crystal_meth het volgende:
In België is er nu een princiepsaccoord voor de verlenging van Tihange 3 en Doel 4. Maar op korte termijn maakt dat geen verschil, om ze in 2025 te heropenen had het uranium reeds deze maand besteld moeten worden, de regering heeft gekozen voor een opening ten vroegste in november 2026. Dat betekent dat in 2025 alle Belgische kerncentrales dicht zullen zijn.

Er moet ook een milieu­effectenrapport gemaakt worden, met "publieksconsultatie" in een straal van 1000 km rond de centrale (dus ook in de buurlanden).
Hadden ze al eerder besloten om die te sluiten?
pi_205434081
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hadden ze al eerder besloten om die te sluiten?
Ja, was jaren eerder al besloten. Engie had ook weinig zin in een verlenging, maar uiteindelijk is er een akkoord bereikt (de Belgische staat wordt mede-eigenaar van de centrales, en zal dus, wanneer ze uiteindelijk sluiten, mee moeten betalen voor de ontmanteling ervan).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205434162
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:20 schreef raptorix het volgende:
Ik moet eigenlijk wel hard lachen om die bijdehandjes die elk jaar switchen van leveranciers onder het mom "dief van de eigen portemonee, mogen jullie maar lekker 5 euro per kuub gaan betalen". Veel plezier met je overstap korting van 150 euro.
Ik heb precies het tegenovergestelde. Ik wisselde elk jaar en in dec2021 liep het contract af en ik deed niks en ik kreeg spotgoedkope tarieven en in juli 2022 maar een marginale verhoging.
Nieuwe klanten kregen en krijgen deze tarieven in ieder gevalniet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 18:39:43 #197
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205434388
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:45 schreef Confetti het volgende:
Dat is allemaal speculatie. Ook jij kon dit niet voorspellen.
Toen de olieprijs eventjes negatief was kon je op vingers natellen dat die weer positief zou worden. Toen de prijs historisch laag was heb ik gelijk het langste contract gekozen wat mogelijk was. Daar hoef je echt geen profeet voor te zijn.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205434425
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Toen de olieprijs eventjes negatief was kon je op vingers natellen dat die weer positief zou worden. Toen de prijs historisch laag was heb ik gelijk het langste contract gekozen wat mogelijk was. Daar hoef je echt geen profeet voor te zijn.
Ik heb juist altijd korte contracten afgesloten en daar heb ik aardig aan verdiend
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205434567
Via cashbacksites alleen al krijg je al een hoop geld met wat geswitch van verzekeringen, abo's, etc.
Niets mis mee.

pi_205434598
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:10 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ja, was jaren eerder al besloten. Engie had ook weinig zin in een verlenging, maar uiteindelijk is er een akkoord bereikt (de Belgische staat wordt mede-eigenaar van de centrales, en zal dus, wanneer ze uiteindelijk sluiten, mee moeten betalen voor de ontmanteling ervan).
Blijft toch een bizarre beslissing van al die landen.
pi_205434993
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Blijft toch een bizarre beslissing van al die landen.
Mwa,het was eerder een beslissing om de levensduur van de centrales niet te verlengen.

In 2003 (wet op de kernuitstap) werd de maximaal toegelaten levensduur van Belgische kerncentrales op 40 jaar vastgelegd (oa vanwege twijfels over de veiligheid van oude centrales, het probleem van het kernafval etc...).
In 2009 besloot de regering Van Rompuy tot een levensduurverlenging van 10 jaar voor de drie oudste centrales (Doel 1 en 2, Tihanghe 1).
In 2012 schrapte de regering Di Ruppo de verlenging voor Doel 1 en 2.
Sindsdien zijn er ook problemen opgedoken, zoals de "scheurtjes" in de rectorvaten van Tihange 2 en Doel 3, en de sabotage in Doel 4.

Doel 4 en Tihange 3 werden in gebruik genomen in 1985 en hadden dus normaal in 2025 moeten sluiten.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205436451
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:57 schreef tralalala het volgende:
Via cashbacksites alleen al krijg je al een hoop geld met wat geswitch van verzekeringen, abo's, etc.
Niets mis mee.

[ afbeelding ]
1200 euro extra dit jaar kwijt aan energie is een koopje als je niet hebt vastgezet of dit jaar je contract afloopt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 24 juli 2022 @ 09:05:49 #203
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205440415
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 23:38 schreef Korenfok het volgende:

[..]
zucht.....

Actually, the Russian Economy Is Imploding.
Nine myths about the effects of sanctions and business retreats, debunked.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier ook de effecten op Rusland.
Jammer genoeg kan ik in het orginele topic niet reageren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205440604
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2022 09:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hier ook de effecten op Rusland.
Jammer genoeg kan ik in het orginele topic niet reageren.
Probleem is dat wij hier in het Westen vrijwel niets gewend zijn. Een kleine energiecrisis en men wilt gelijk Oekraïne overleveren aan Nazi-Rusland. Oorlogen win je door een jarenlange uitputtingsslag, niet in een half jaartje.

Verraders zoals Orban zullen de hoge prijzen natuurlijk aangrijpen om zijn Russische bazen te helpen en ik denk dat hij daar al vrij succesvol in is geweest. Bij elk sanctiepakket zat hij weer te janken dat het versoepeld moest worden.

Rusland kan dit nog jaren volhouden, maar ik denk dat de steun in het Westen in de winter zo ongeveer wel klaar is.
pi_205440753
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 09:41 schreef Confetti het volgende:

[..]
Probleem is dat wij hier in het Westen vrijwel niets gewend zijn. Een kleine energiecrisis en men wilt gelijk Oekraïne overleveren aan Nazi-Rusland. Oorlogen win je door een jarenlange uitputtingsslag, niet in een half jaartje.

Verraders zoals Orban zullen de hoge prijzen natuurlijk aangrijpen om zijn Russische bazen te helpen en ik denk dat hij daar al vrij succesvol in is geweest. Bij elk sanctiepakket zat hij weer te janken dat het versoepeld moest worden.

Rusland kan dit nog jaren volhouden, maar ik denk dat de steun in het Westen in de winter zo ongeveer wel klaar is.
Sorry maar wat hebben wij met Oekraïne te maken? Je doet net alsof het een provincie van Nederland is.
Plaats hier uw advertentie
pi_205440755
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 21:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
1200 euro extra dit jaar kwijt aan energie is een koopje als je niet hebt vastgezet of dit jaar je contract afloopt.
Wat moet ik dan blij zijn met ca 700 euro vorig jaar en dit jaar....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205440812
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Wat moet ik dan blij zijn met ca 700 euro vorig jaar en dit jaar....
Het zal me allemaal een reet roesten, van die mensen die altijd alles maar voor het goedkoopste moeten, het onderste uit de kan halen, maar wel als eerste staan te janken als er problemen zijn bij zo een bedrijf.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205440859
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb ik totaal geen medelijden mee, moet je maar lekker langer afsluiten, dat is hele concept van risico nemen, maar ik krijg elk jaar van die lachende grijnzen op verjaardagen als ik vertel dat ik lang heb vastgezet, en wat voor dommerik ben. Nou kan niet hard genoeg lachen nu.
Begrijp ik het goed dat jij het meerdere jaren achter elkaar over je energiecontract hebt op verjaardagen?
pi_205440891
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 21:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
1200 euro extra dit jaar kwijt aan energie is een koopje als je niet hebt vastgezet of dit jaar je contract afloopt.
Waaat, 1200 euro extra? Zelfs met de huidige tarieven betaal ik dat nog niet. En nee, onze prijzen stonden helaas niet vast ivm verhuizing van gasloos naar een woning waar we helaas weer even gas moesten gebruiken totdat de warmtepomp geïnstalleerd was.
pi_205441261
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 10:17 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het zal me allemaal een reet roesten, van die mensen die altijd alles maar voor het goedkoopste moeten, het onderste uit de kan halen, maar wel als eerste staan te janken als er problemen zijn bij zo een bedrijf.
Toch roest je dat wel aan je reet anders post je er niet over.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205441350
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 21:52 schreef raptorix het volgende:

[..]
1200 euro extra dit jaar kwijt aan energie is een koopje als je niet hebt vastgezet of dit jaar je contract afloopt.
Flexibel contract hier. Zou eerst ¤500 extra kwijt zijn vanaf 1 juli met huidige tarieven. Onlangs zonnepanelen geplaatst en nu zegt Essent, zet tarief maar lager. Dus nog minder dan vorig jaar.
:')
pi_205441724
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:49 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Flexibel contract hier. Zou eerst ¤500 extra kwijt zijn vanaf 1 juli met huidige tarieven. Onlangs zonnepanelen geplaatst en nu zegt Essent, zet tarief maar lager. Dus nog minder dan vorig jaar.
:')
Ah je Zonnepanelen produceren aardgas?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205441733
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Toch roest je dat wel aan je reet anders post je er niet over.
Als je alleen mag posten over zaken die je aangaan zou het hier erg stil zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205442340
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ah je Zonnepanelen produceren aardgas?
Een zonnepaneel produceert geen gas, maar bespaart wel gas.
pi_205442422
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2022 12:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ah je Zonnepanelen produceren aardgas?
Nee sul. Gas Elec tarief per maand kon naar beneden vlgs Essent. Vond het ook al vreemd
pi_205455350
twitter
pi_205455365
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:39 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Mooigoed nieuws!
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205455384
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mooigoed nieuws!
goed nieuws?
pi_205455397
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 16:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
goed nieuws?
Zeker, des te eerder we van rusland af zijn
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205456043
twitter

Ieder voor zich? Riskeert Spanje dan niet dat Duitsland een concurrent wordt voor LNG shipments? Spanje is momenteel de grootste importeur van LNG in de EU.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205456134
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:26 schreef crystal_meth het volgende:
[ twitter ]
Ieder voor zich? Riskeert Spanje dan niet dat Duitsland een concurrent wordt voor LNG shipments? Spanje is momenteel de grootste importeur van LNG in de EU.
Ja dat is wel gebleken tijdens corona. Niemand is solidair. Tijd om dat EU-gedrocht op te doeken.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 25 juli 2022 @ 19:04:42 #223
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205456391
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:38 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ja dat is wel gebleken tijdens corona. Niemand is solidair. Tijd om dat EU-gedrocht op te doeken.
Ja goed idee


:')
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  maandag 25 juli 2022 @ 19:05:05 #224
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205456395
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:26 schreef crystal_meth het volgende:
[ twitter ]
Ieder voor zich? Riskeert Spanje dan niet dat Duitsland een concurrent wordt voor LNG shipments? Spanje is momenteel de grootste importeur van LNG in de EU.
Duitsland heeft nog geen operationele LNG-terminal. Van de 4 die nog in aanbouw zijn gaat de eerste pas in 2025 open. Daarbij heeft Spanje uitwijkmogelijkheid naar Algerije.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205456408
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:38 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Ja dat is wel gebleken tijdens corona. Niemand is solidair. Tijd om dat EU-gedrocht op te doeken.
Terecht natuurlijk. Laat lekker die naïeve Nederlanders bloeden. Die geilen toch zo op de term 'samen'.
pi_205456500
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 18:26 schreef crystal_meth het volgende:
[ twitter ]
Ieder voor zich? Riskeert Spanje dan niet dat Duitsland een concurrent wordt voor LNG shipments? Spanje is momenteel de grootste importeur van LNG in de EU.
En Duitsland stuurt een hoop van dat gas ook weer door naar andere Europese landen zoals Polen...
pi_205456552
quote:
7s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Duitsland heeft nog geen operationele LNG-terminal. Van de 4 die nog in aanbouw zijn gaat de eerste pas in 2025 open. Daarbij heeft Spanje uitwijkmogelijkheid naar Algerije.
Duitsland importeert LNG via buitenlandse terminals (oa in België). En in mei hebben ze besloten 4 drijvende terminals in te huren (kostprijs 3 miljard ¤), 2 uit Noorwegen en 2 van het Griekse Dynagas. Het eerste Noorse schip zou voor het einde van dit jaar operationaal worden in Wilhelmshaven, de drie andere in 2023.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 25 juli 2022 @ 19:27:55 #228
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205456590
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:22 schreef crystal_meth het volgende:
Duitsland importeert LNG via buitenlandse terminals (oa in België). En in mei hebben ze besloten 4 drijvende terminals in te huren (kostprijs 3 miljard ¤), 2 uit Noorwegen en 2 van het Griekse Dynagas. Het eerste Noorse schip zou voor het einde van dit jaar operationaal worden in Wilhelmshaven, de drie andere in 2023.
Dan is het te hopen dat ze ook contracten kunnen afsluiten, want met alleen terminals ben je er nog niet. Gezien de wereldwijde vraag kan zowel de levering van gas als het vervoer gaan knellen. Er zijn niet zo gek veel LNG-schepen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205456623
quote:
10s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]
En Duitsland stuurt een hoop van dat gas ook weer door naar andere Europese landen zoals Polen...
Als de prijs flink stijgt zullen die minder gas afnemen. De bedoeling van het EU plan was net vermijden dat lidstaten tegen elkaar zouden opbieden.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205456700
quote:
4s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan is het te hopen dat ze ook contracten kunnen afsluiten, want met alleen terminals ben je er nog niet. Gezien de wereldwijde vraag kan zowel de levering van gas als het vervoer gaan knellen. Er zijn niet zo gek veel LNG-schepen.
kan de VS nog leveren in de winter? Want een grote LNG fabrikant kampt daar met milieuproblemen en de VS dreigt met het stilleggen van die productie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205456740
quote:
4s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:27 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan is het te hopen dat ze ook contracten kunnen afsluiten, want met alleen terminals ben je er nog niet. Gezien de wereldwijde vraag kan zowel de levering van gas als het vervoer gaan knellen. Er zijn niet zo gek veel LNG-schepen.
Momenteel wordt 45% a 50% van het ingevoerde LNG in Europa via spot-market of korte-termijn contracten aangekocht. In principe is er dus vrij veel beschikbaar voor de hoogste bieder.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  maandag 25 juli 2022 @ 20:16:38 #232
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205456855
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2022 19:55 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Momenteel wordt 45% a 50% van het ingevoerde LNG in Europa via spot-market of korte-termijn contracten aangekocht. In principe is er dus vrij veel beschikbaar voor de hoogste bieder.
Ik verwacht weinig problemen bij de productie van LNG, maar dat vooral het verschepen ervan een flessenhals gaat vormen. De transportmarkt is grotendeels contractueel en voor een klein deel spot. Bij schaarste vliegen de prijzen in de spotmarkt flink omhoog. Het worden in elk geval dure wintermaanden.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205459014
quote:
Russland erhöht den Druck auf Deutschland. Der russische Konzern Gazprom teilte mit: Man werde die Lieferungen durch die Ostseepipeline Nord Stream 1 weiter senken. Von Mittwoch an würden täglich nur noch 20 Prozent oder 33 Millionen Kubikmeter Gas fließen - bei voller Kapazität könnten es 160 Millionen Kubikmeter sein.
Woensdag van 40% naar 20% aardgas via NS1, alarmfase 3 wordt steeds waarschijnlijker.
Steeds meer komt nu ter sprake dat de 3 overgebleven kerncentrales die nog operationeel zijn mogelijk toch langer door moeten blijven draaien. Vooral Isar in Beieren levert nogal wat stroom in Beieren zelf en daar ziet men het stilleggen van de kerncentrale als risicovol.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205459065
Lieve mensen, het is toch aardig duidelijk wat gaat gebeuren. Der Putler geeft genoeg gas om net te overleven, maar ook om grote sociale onrust te creëren. Hij wil dat wij in Europa Putler aan het einde van de winter danken dat hij ons gered heeft. Dank u Putler, want sommige mensen gaven meer om principes dan om comfort. U heeft ons gered.

Interessant tijden. Ondertussen is Noorwegen momenteel schat en schatrijk aan het worden denk ik. De lucky bastards, hadden wij maar geen levensgevaarlijke, zeer dodelijke, maatschappelijk ontwrichtende aardbevingen in Groningen, dan hadden we als geheel en zeker Groningen nu zeker de tijd gehad om van de omstandigheden te profiteren.
pi_205459203
Putin houdt ons inderdaad lekker in zijn greep. Goede reden om nog een paar tandjes harder te werken aan het onafhankelijk worden van Russische Energie, zodat Rusland de inkomsten niet meer heeft.

Investeringen in duurzame maatregelen verdienen zich momenteel 3 tot 5 keer zo snel terug als een jaar geleden. Ff de schouders er onder en we kunnen over 2 jaar in Europa makkelijk zonder gas en olie uit Rusland.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 08:15:19 #236
37248 BertV
Handgemaakt
pi_205459390


Speltip 9 - Weet wanneer je moet stoppen

Nieuwsflits; De oorlog in Oekraïne is niet iets van de laatste maanden maar loopt al 8 jaar.

De groepen die in die tussentijd rijk zijn geworden doen dit nu nog een keer over in een "maatschappij vernietigende snel onafhankelijk worden neppe politieke correctheid roes" waar de meesten weer lekker in mee gaan.

[ Bericht 27% gewijzigd door BertV op 26-07-2022 08:25:45 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_205459415
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 06:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Putin houdt ons inderdaad lekker in zijn greep. Goede reden om nog een paar tandjes harder te werken aan het onafhankelijk worden van Russische Energie, zodat Rusland de inkomsten niet meer heeft.

Investeringen in duurzame maatregelen verdienen zich momenteel 3 tot 5 keer zo snel terug als een jaar geleden. Ff de schouders er onder en we kunnen over 2 jaar in Europa makkelijk zonder gas en olie uit Rusland.
Ja want Jan Modaal tikt even 50K neer voor een Tesla en 20K voor een warmtepomp, kom eens uit je ivoren toren, daarnaast is Nederland totaal niet geschikt om op duurzame energie te kunnen leven, daarvoor zullen we eerst een oplossing moeten vinden om stroom/warmte op een goede manier te kunnen opslaan, en nog niet in de laatste plaats zullen we het complete netwerk moeten upgraden. Willen we op versnelde manier verduurzamen, dan zullen we JUIST meer gas nodig hebben in plaats van minder.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205459925
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 06:55 schreef Ivo1985 het volgende:
Putin houdt ons inderdaad lekker in zijn greep. Goede reden om nog een paar tandjes harder te werken aan het onafhankelijk worden van Russische Energie, zodat Rusland de inkomsten niet meer heeft.

Investeringen in duurzame maatregelen verdienen zich momenteel 3 tot 5 keer zo snel terug als een jaar geleden. Ff de schouders er onder en we kunnen over 2 jaar in Europa makkelijk zonder gas en olie uit Rusland.
Rusland kan zn olie (en later ook gas) gewoon aan andere landen verkopen (gasverkoop aan China is al omhoog gegaan), net als al die andere grondstoffen die ze bezitten. De sancties werken niet en raken voornamelijk de Europese burger.
pi_205460050
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 09:55 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Rusland kan zn olie (en later ook gas) gewoon aan andere landen verkopen (gasverkoop aan China is al omhoog gegaan), net als al die andere grondstoffen die ze bezitten. De sancties werken niet en raken voornamelijk de Europese burger.
Mja, de sancties werken wel als je het hebt over verslechteren van de Russische economie. Geen idee of dit het einddoel was trouwens. Er is in ieder geval nog steeds oorlog, Rusland kan dit nog wel een jaar of twee volhouden is de verwachting.
De onbedoelde bijvangst is inderdaad wel dat de Europese economie ook een forse dreun krijgt voor langere tijd, en dat invloedssferen van de wereld permanent veranderd lijken te gaan worden.

PS: die opmerking van von der Leyen gisteren: "we worden gechanteerd door Rusland met energie". Tja. Wat had je dan verwacht? Dat Rusland gewoon zou omrollen en om vergiffenis zou vragen? :')
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_205460064
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 09:55 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Rusland kan zn olie (en later ook gas) gewoon aan andere landen verkopen (gasverkoop aan China is al omhoog gegaan), net als al die andere grondstoffen die ze bezitten. De sancties werken niet en raken voornamelijk de Europese burger.
Met name de sancties onderdelen te leveren en onderhoud te stoppen, met name halfgeleiders werken wel degelijk. Aardgas kan je niet zomaar verkopen en van pipeline naar LNG conversie vreet aan je marges. China betaalt baggerprijzen voor pipeline aardgas en wil sowieso niet in dezelfde afhankelijkheid geraken als waar europa zich nu in bevind. De europese burger is vooral naief en ruggegraatloos en daar hangt een prijskaartje aan, it's paytime.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205460068
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:13 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Mja, de sancties werken wel als je het hebt over verslechteren van de Russische economie. Geen idee of dit het einddoel was trouwens. Er is in ieder geval nog steeds oorlog, Rusland kan dit nog wel een jaar of twee volhouden is de verwachting.
De onbedoelde bijvangst is inderdaad wel dat de Europese economie ook een forse dreun krijgt voor langere tijd, en dat invloedssferen van de wereld permanent veranderd lijken te gaan worden.

PS: die opmerking van von der Leyen gisteren: "we worden gechanteerd door Rusland met energie". Tja. Wat had je dan verwacht? Dat Rusland gewoon zou omrollen en om vergiffenis zou vragen? :')
Dit zou het einde kunnen betekenen voor goedkope energie voor Europa en het einde van de welvaart. Die euro wordt ook steeds minder waard.
pi_205460118
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:13 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Mja, de sancties werken wel als je het hebt over verslechteren van de Russische economie. Geen idee of dit het einddoel was trouwens. Er is in ieder geval nog steeds oorlog, Rusland kan dit nog wel een jaar of twee volhouden is de verwachting.
De onbedoelde bijvangst is inderdaad wel dat de Europese economie ook een forse dreun krijgt voor langere tijd, en dat invloedssferen van de wereld permanent veranderd lijken te gaan worden.

PS: die opmerking van von der Leyen gisteren: "we worden gechanteerd door Rusland met energie". Tja. Wat had je dan verwacht? Dat Rusland gewoon zou omrollen en om vergiffenis zou vragen? :')
Rusland heeft nauwelijks economie, en de sancties van Westerse bedrijven raakt vooral de Westerse bedrijven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 26 juli 2022 @ 10:25:04 #243
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205460129
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:16 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dit zou het einde kunnen betekenen voor goedkope energie voor Europa en het einde van de welvaart. Die euro wordt ook steeds minder waard.
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 09:55 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Rusland kan zn olie (en later ook gas) gewoon aan andere landen verkopen (gasverkoop aan China is al omhoog gegaan), net als al die andere grondstoffen die ze bezitten. De sancties werken niet en raken voornamelijk de Europese burger.
Hier heb je ongetwijfeld een stevig onderlegde onderbouwing met bronnen voor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_205460141
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:16 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dit zou het einde kunnen betekenen voor goedkope energie voor Europa en het einde van de welvaart. Die euro wordt ook steeds minder waard.
Dat de euro steeds minder waard t.o.v. de US$ komt vooral door het beleid van de ECB. De valutaprinter overuren laten draaien en de rente extreem ver beneden het inflatieniveau houden. Omschakelen van vooral materiele welvaart naar een meer op welzijn gerichte levenshouding is prima en noodzakelijk.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 26 juli 2022 @ 10:29:01 #245
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205460161
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:23 schreef raptorix het volgende:

[..]
Rusland heeft nauwelijks economie, en de sancties van Westerse bedrijven raakt vooral de Westerse bedrijven.
Het BNP van Rusland was tot recent ongeveer zo groot als dat van de BeNeLux, waarbij het zwaartepunt olie en gas export is, staal, aluminium en wapen export. Voor de rest is het niet zoveel
Energie, Staal en Aluminium zijn commodities, geen extra toegevoegde waarde.
Kortom, er is eigenlijk niets waarmee ze een echt onderscheiden op de wereldmarkt
  dinsdag 26 juli 2022 @ 10:30:01 #246
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205460168
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:16 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Dit zou het einde kunnen betekenen voor goedkope energie voor Europa en het einde van de welvaart. Die euro wordt ook steeds minder waard.
De daling van de Euro werd vooral veroorzaakt doordat de Russische centrale bank enorme hoeveelheden Euros had opgekocht en die gedumpt heeft toen de oorlog uitbrak
  dinsdag 26 juli 2022 @ 10:35:26 #247
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205460208

2018
Trump: Duitsland wordt volledig van Rusland afhankelijk voor zijn Energievoorziening als zij hun koers niet wijzigen
Heiko Maas (Minister van BuZa) reageert lacherig en met hoofdschudden, voor hem was Trump een idioot.

2022
Heiko, wie is er nu een idioot?
pi_205460232
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Het BNP van Rusland was tot recent ongeveer zo groot als dat van de BeNeLux, waarbij het zwaartepunt olie en gas export is, staal, aluminium en wapen export. Voor de rest is het niet zoveel
Energie, Staal en Aluminium zijn commodities, geen extra toegevoegde waarde.
Kortom, er is eigenlijk niets waarmee ze een echt onderscheiden op de wereldmarkt
En waarmee ze zich dus wel onderscheiden raken ze toch wel vanaf, voor een hogere prijs.....
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205460275
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
[..]
Hier heb je ongetwijfeld een stevig onderlegde onderbouwing met bronnen voor.
Gewoon gezond verstand.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 26 juli 2022 @ 10:44:29 #250
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_205460282
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:43 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Gewoon gezond verstand.
Zeg dan niks
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 26 juli 2022 @ 11:02:16 #251
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205460433
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:38 schreef raptorix het volgende:

[..]
En waarmee ze zich dus wel onderscheiden r..
Zoals?
  dinsdag 26 juli 2022 @ 11:11:48 #252
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205460499
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 10:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

2018
Trump: Duitsland wordt volledig van Rusland afhankelijk voor zijn Energievoorziening als zij hun koers niet wijzigen
Heiko Maas (Minister van BuZa) reageert lacherig en met hoofdschudden, voor hem was Trump een idioot.

2022
Heiko, wie is er nu een idioot?
De Duitsers stappen massaal over op hun energiebron van eigen bodem:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205460713
https://www.ad.nl/buitenl(...)tje-poetin~a1cdb655/

Zie Jetten daar genegeerd worden. :')

Maar hier gebeurt precies wat ik eerder al zei.
Nl moet voor Du Groningen volgas gooien. En het gas allemaal exporteren.

Hoop alleen dat we er dan fucking veel geld voor krijgen. Dan hoop ik dat Rutte nog een beetje over Rob zijn schouder meehandelt.
Want enige wat Jetten kan is die minister van Du pijpen
Vakman pur sang
  dinsdag 26 juli 2022 @ 11:41:17 #254
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205460790
https://yale.app.box.com/s/cq5zinargisl3fgh9nm5swd7hmfgc9vw

Vrij uitgebreide analyse van het effect van sancties op de Russische economie.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_205460874
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:33 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)tje-poetin~a1cdb655/

Zie Jetten daar genegeerd worden. :')

Maar hier gebeurt precies wat ik eerder al zei.
Nl moet voor Du Groningen volgas gooien. En het gas allemaal exporteren.

Hoop alleen dat we er dan fucking veel geld voor krijgen. Dan hoop ik dat Rutte nog een beetje over Rob zijn schouder meehandelt.
Want enige wat Jetten kan is die minister van Du pijpen
Veel geld?
We hebben toch een contract met DL over levering van gas? Welke prijsafspraak zit daar in?

De Nederlandse burger, die betaalt wel genoeg.
pi_205461395
quote:
The Steady Erosion of Russian Oil Exports Continues

Another week, another sign that Russia is struggling to get its oil to market.The nation’s shipments to buyers have declined for five consecutive weeks, taking them down by 480,000 barrels a day, or 13%, since mid-June. That's based on a rolling four-week average that helps to provide a better picture of the trend than the observation of flows from one week to the next.Traders and investors are monitoring Russia’s crude flows closely, since what happens to them is central to the global oil market and how tight it gets. The shipments also go a long way to determining how much money flows into the Kremlin’s coffers to fund the war in Ukraine.

In the aftermath of the invasion, large numbers of European companies stepped back from dealing with Russia, with Asia — specifically China and India — filling the void that was created. But there are tentative signs the two nations’ appetite is decreasing.Shipments to China and India are down by somewhere between 15% and almost 40% from their post-invasion peak, according to the ship tracking data monitored by Bloomberg for this story. The final scale of the drop will depend on where almost 4 million barrels of crude on tankers that are yet to show final destinations is discharged. Much may eventually go to Asia.There’s still a long way to go before a drop in shipments hits the Kremlin's war chest hard enough to give President Vladimir Putin second thoughts about his invasion of Ukraine. Rising crude prices have boosted Russia’s export duty rates this month, offsetting some of the reduction in flows. While shipments in the week to July 22 fell to their lowest since the week ending March 25, export revenues were the lowest in only four weeks.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205461414
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:33 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)tje-poetin~a1cdb655/

Zie Jetten daar genegeerd worden. :')

Maar hier gebeurt precies wat ik eerder al zei.
Nl moet voor Du Groningen volgas gooien. En het gas allemaal exporteren.

Hoop alleen dat we er dan fucking veel geld voor krijgen. Dan hoop ik dat Rutte nog een beetje over Rob zijn schouder meehandelt.
Want enige wat Jetten kan is die minister van Du pijpen
En Jetten zal het wel weer verkopen als 'we kunnen onze Duitse vrienden niet in de kou laten zitten'.

Terwijl de waarheid is dat ons gas gebruikt gaat worden voor keiharde, vervuilende industriele bedrijven.
pi_205461418
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 09:55 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Rusland kan zn olie (en later ook gas) gewoon aan andere landen verkopen (gasverkoop aan China is al omhoog gegaan), net als al die andere grondstoffen die ze bezitten. De sancties werken niet en raken voornamelijk de Europese burger.
Significant meer gas verkopen in Azië is écht lange-termijn werk. Er liggen nauwelijks leidingen naar China en India.

Daarbij is gokken op China als energie-afnemer ook niet de meest toekomstbestendige gok. Hoewel in China komende jaren het gebruik van fossiele energie nog zal toenemen, is China tegelijkertijd het land met de snelste groei aan duurzame energie. Die Chinezen zijn niet gek en weten dondersgoed dat fossiel een doodlopende weg is.
pi_205461447
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 08:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja want Jan Modaal tikt even 50K neer voor een Tesla en 20K voor een warmtepomp, kom eens uit je ivoren toren, daarnaast is Nederland totaal niet geschikt om op duurzame energie te kunnen leven, daarvoor zullen we eerst een oplossing moeten vinden om stroom/warmte op een goede manier te kunnen opslaan, en nog niet in de laatste plaats zullen we het complete netwerk moeten upgraden. Willen we op versnelde manier verduurzamen, dan zullen we JUIST meer gas nodig hebben in plaats van minder.
Jaja, de standaard bullshit argumenten. Wie van het gas af ging toen bekend werd dat Groningen dicht moest, heeft zijn investering met duurzaamheidslening al bijna terugverdiend.

Een Tesla is niet nodig. Een electrische scooter voor woon-werk verkeer volstaat voor de meeste 'Jantjes modaal'.
pi_205461500
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jaja, de standaard bullshit argumenten. Wie van het gas af ging toen bekend werd dat Groningen dicht moest, heeft zijn investering met duurzaamheidslening al bijna terugverdiend.

Een Tesla is niet nodig. Een electrische scooter voor woon-werk verkeer volstaat voor de meeste 'Jantjes modaal'.
Daarnaast komen er ook steeds meer andere automerken met EV's op de markt. Tesla heeft geen monopolie op EV's.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205461527
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:45 schreef Confetti het volgende:

[..]
En Jetten zal het wel weer verkopen als 'we kunnen onze Duitse vrienden niet in de kou laten zitten'.

Terwijl de waarheid is dat ons gas gebruikt gaat worden voor keiharde, vervuilende industriele bedrijven.
Dat kan niet, in Duitsland zitten zo’n 5 miljoen woningen aangesloten op een laag calorisch netwerk op NL. Industrie is een ander netwerk en hoog calorisch wat nl niet kan leveren (tenminste niet uit Groningen)
Vakman pur sang
pi_205461573
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 11:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Zoals?
Dat staat erbij, grondstoffen, weet niet of je het goed begreep, maar voor de rest hebben ze niet zoveel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205461582
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jaja, de standaard bullshit argumenten. Wie van het gas af ging toen bekend werd dat Groningen dicht moest, heeft zijn investering met duurzaamheidslening al bijna terugverdiend.

Een Tesla is niet nodig. Een electrische scooter voor woon-werk verkeer volstaat voor de meeste 'Jantjes modaal'.
Wat een enorme bullshit, ten eerste heb je kennelijk geen enkel besef over mensen hun inkomsten en uitgaven, ten tweede zitten heel veel mensen in een huurhuis en zijn dus afhankelijk van de verhuurder. En dan is er nog een groep waar het helemaal niet mogelijk is om van het gas af te raken, je denkt allemaal veel te simpel vanuit je torentje.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 13:30:17 #264
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205461792
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat staat erbij, grondstoffen, weet niet of je het goed begreep, maar voor de rest hebben ze niet zoveel.
Daarmee onderscheiden ze zich in niets van anderen
pi_205461961
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jaja, de standaard bullshit argumenten. Wie van het gas af ging toen bekend werd dat Groningen dicht moest, heeft zijn investering met duurzaamheidslening al bijna terugverdiend.

Een Tesla is niet nodig. Een electrische scooter voor woon-werk verkeer volstaat voor de meeste 'Jantjes modaal'.
Ik snap je denkwijze. Alleen niet iedereen heeft even een paar duizende euro's vrij om dure aankopen te doen en daar loopt je denkwijze spaak.
pi_205462102
Er komen echt wel meer betaalbare EV's, anders stagneert de verkoop binnen 5 tot 8 jaar.

Dat betekent niet dat het betaalbaar wordt voor iedereen, maar ook niet iedereen kocht eerder al een nieuwe auto.
Het is wachten op de eerste 2e of 3e handsjes. En nee, die accu's zijn nog niet versleten, EV-accu's worden actief gekoeld (of voorverwarmd) tijdens het laden en dat verlengt de levensduur behoorlijk t.o.v. een smartphone.

En daarmee beweer ik niet dat er geen accu's voortijdig sneuvelen of dat er geen modellen zijn waar dit voortijdig zal gebeuren. Maar die zie je vanzelf in de statistieken opduiken en die kan je mijden.

Daarnaast komt er ook een industrie van bedrijven die zich storten op het repareren van EV-accu's zodat je "ruil accu's" kan krijgen. Dat is er nu nog niet, je moet eerst voldoende defecte exemplaren hebben voordat zoiets uit kan.
pi_205462257
twitter
pi_205462298
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:33 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Nou, akkoord met het plan.
Hoera!
Nu moet het nog uitvoerbaar zijn....
:')
pi_205462309
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:38 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nou, akkoord met het plan.
Hoera!
Nu moet het nog uitvoerbaar zijn....
:')
De NOS vertelt weer eens de details niet. Een verplichting kan alleen worden opgelegd door de Europese Raad, maar die beslist weer bij unanimiteit.

Dus eigenlijk is er geen verplichting en wordt het god voor ons allen, en ieder voor zichzelf deze winter.
pi_205462361
Het zal er wel weer op neerkomen dat wij braaf voor veel geld onze voorraden op vullen, en dat als de nood aan de man is, we "eerlijk zullen delen".
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 14:51:52 #271
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205462395
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:47 schreef raptorix het volgende:
Het zal er wel weer op neerkomen dat wij braaf voor veel geld onze voorraden op vullen, en dat als de nood aan de man is, we "eerlijk zullen delen".
Als anderen maar betalen
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205462422
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als anderen maar betalen
Is Italie al bezig met gas te kopen, of wachten die weer lekker af, je weet wel hoe die lui rollen natuurlijk.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 14:54:57 #273
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205462423
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:47 schreef raptorix het volgende:
Het zal er wel weer op neerkomen dat wij braaf voor veel geld onze voorraden op vullen, en dat als de nood aan de man is, we "eerlijk zullen delen".
Als anderen maar betalen
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:33 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[ twitter ]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Terwijl de industrie 80% van de voorraad verstookt.

Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205462443
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Terwijl de industrie 80% van de voorraad verstookt.

Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
Er komt vast niemand controleren hoe lang je onder de douche staat.

Maar gezien de hoge gasprijzen is het wel praktisch om er wat bij stil te staan, tenzij het je niet kan schelen wat je kwijt bent.
  dinsdag 26 juli 2022 @ 15:01:06 #275
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205462479
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er komt vast niemand controleren hoe lang je onder de douche staat.

Maar gezien de hoge gasprijzen is het wel praktisch om er wat bij stil te staan, tenzij het je niet kan schelen wat je kwijt bent.
Als je overal stil bij gaat staan bij wat de overheid wil, dan ga je nergens meer heen op een dag.
Ik heb alle ramen al laten vervangen naar isolatieglas dus dat is wel weer genoeg stil staan voor dit jaar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205462483
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Terwijl de industrie 80% van de voorraad verstookt.

Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
We gaan als Nederland zijnde die -15% halen. Dat deden we begin dit jaar al en heeft zich deze zomer doorgezet. Weinig aan de hand dus. Andere landen moeten harder aan de bak.

twitter


We zaten de afgelopen weken op -25 / -30% t.o.v. voor corona.
pi_205462484
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Terwijl de industrie 80% van de voorraad verstookt.

Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
Daarom moest iedereen aan de smartmeter natuurlijk.
pi_205462530
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:51 schreef hunterrnl het volgende:

[..]
Ik snap je denkwijze. Alleen niet iedereen heeft even een paar duizende euro's vrij om dure aankopen te doen en daar loopt je denkwijze spaak.
Duurzaamheidslening of energiebespaarlening.

Als alleenstaande met minder dan modaal kon ik mijn vorige woning ook gasloos maken en tegelijkertijd de maandlasten verlagen.
pi_205462542
quote:
Russian gas giant Gazprom has also sharply increased pressure in the pipeline that delivers Russian gas to Europe without prior notice, the Ukrainian state pipeline operator company has said. Such pressure spikes could lead to emergencies including pipeline ruptures, and pipeline operators are obliged to inform each other about them in advance, the operator of gas transmission systems of Ukraine (OGTSU) said.
https://www.theguardian.c(...)-military-chief-says

Betekent dit dat er nu meer gas door de pijplijn in Oekraine gaat?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205462555
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als je overal stil bij gaat staan bij wat de overheid wil, dan ga je nergens meer heen op een dag.
Ik heb alle ramen al laten vervangen naar isolatieglas dus dat is wel weer genoeg stil staan voor dit jaar.
Maar dat is prima toch? Investering in je woning, investering in het wooncomfort, investering in een lager energieverbruik.
pi_205462576
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Terwijl de industrie 80% van de voorraad verstookt.

Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
Afgelopen winter bleef in een behoorlijk deel van de kassen de kachel al lager of uit staan en had de industrie ook al het nodige afgeschaald.
Dat zie je ook duidelijk terug in de verbruikscijfers nu tijdens de zomer: ondanks dat huishoudens nu nauwelijks gas gebruiken omdat de kachel uit staat, is toch het NL gasgebruik fors lager dan in dezelfde periode vorig jaar.
pi_205462607
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 13:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Wat een enorme bullshit, ten eerste heb je kennelijk geen enkel besef over mensen hun inkomsten en uitgaven, ten tweede zitten heel veel mensen in een huurhuis en zijn dus afhankelijk van de verhuurder. En dan is er nog een groep waar het helemaal niet mogelijk is om van het gas af te raken, je denkt allemaal veel te simpel vanuit je torentje.
Op korte termijn hoeft ook helemaal niemand volledig van het gas af om onze huishoudelijke fossiele energieconsumptie enorm terug te dringen.
Waar het makkelijk kan is meteen gasloos natuurlijk de beste investering. Waar het nog niet kan is een hybride lucht-water warmtepomp of een lucht-lucht warmtepomp een prima mogelijkheid om gasverbruik op korte termijn fors te reduceren.
pi_205462692
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Op korte termijn hoeft ook helemaal niemand volledig van het gas af om onze huishoudelijke fossiele energieconsumptie enorm terug te dringen.
Waar het makkelijk kan is meteen gasloos natuurlijk de beste investering. Waar het nog niet kan is een hybride lucht-water warmtepomp of een lucht-lucht warmtepomp een prima mogelijkheid om gasverbruik op korte termijn fors te reduceren.
En dat is precies het probleem, deze warmtepompen lopen op elektriciteit, en om dat te genereren gebruikt men dus fossiele energie om elektriciteit te genereren. Juist in de winter is de opbrengst van Solar en Wind laag, dus het is voorlopig hoop denken dat dit goed voor het milieu zou zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205462764
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
En dat is precies het probleem, deze warmtepompen lopen op elektriciteit, en om dat te genereren gebruikt men dus fossiele energie om elektriciteit te genereren. Juist in de winter is de opbrengst van Solar en Wind laag, dus het is voorlopig hoop denken dat dit goed voor het milieu zou zijn.
Dat lijkt in eerste instantie het geval maar:

- een warmtepomp haalt zo'n 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom, gemiddeld over een heel jaar
- een moderne STEG gascentrale haalt zo'n 60% rendement uit 1m3 aardgas in vollast
- in een m3 aardgas zit zo'n 9,77kWh energie waar een CV-ketel ongeveer 8kWh warmte uit kan halen

1m3 aardgas naar 8kWh warmte in een CV-ketel

of

1m3 aardgas naar 0,6 x 9,77 = 5,86kWh stroom x 3.5 = 20,52kWh warmte.

Ofwel: ook als je een warmtepomp op fossiele brandstof stookt, haal je er nog steeds meer warmte uit dan rechtstreeks op aardgas verwarmen.

En natuurlijk is er ook in de winter nog wel een percentage wind (en zelfs solar) wat het nog iets gunstiger maakt.
pi_205462853
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat lijkt in eerste instantie het geval maar:

- een warmtepomp haalt zo'n 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom, gemiddeld over een heel jaar
- een moderne STEG gascentrale haalt zo'n 60% rendement uit 1m3 aardgas in vollast
- in een m3 aardgas zit zo'n 9,77kWh energie waar een CV-ketel ongeveer 8kWh warmte uit kan halen

1m3 aardgas naar 8kWh warmte in een CV-ketel

of

1m3 aardgas naar 0,6 x 9,77 = 5,86kWh stroom x 3.5 = 20,52kWh warmte.

Ofwel: ook als je een warmtepomp op fossiele brandstof stookt, haal je er nog steeds meer warmte uit dan rechtstreeks op aardgas verwarmen.

En natuurlijk is er ook in de winter nog wel een percentage wind (en zelfs solar) wat het nog iets gunstiger maakt.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 15:44:26 #286
168739 Red_85
'echt wel'
pi_205462854
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar dat is prima toch? Investering in je woning, investering in het wooncomfort, investering in een lager energieverbruik.
Inderdaad, dat is helemaal prima.
Alleen dat is niet mijn punt waar ik het over heb. Ik heb het eerder over de bias van het kabinet bij de behandeling tussen de consument en de bedrijven.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_205462926
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?
Dat is nog weer een heel andere discussie.

Jij stelde dat je nog steeds fossiele energie gebruikt met een warmtepomp.

Ik stelde dat dat klopt maar evengoed is het verbruik van een warmtepomp lager dan met een CV-ketel.

De capaciteit van het stroomnet is een andere discussie, staat ook los van de huidige gasprijzen.

Ik maak me voor de komende 2 winters drukker om goedkope elektrische straalkacheltjes die mensen in zouden kunnen gaan zetten als gas te duur wordt en ze nog wel kunnen salderen.
pi_205463658
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?
Natuurlijk hebben we wel wat aan gemiddeldes, als het gaat om de besparing op fossiele brandstoffen.

Dat je op een paar extreem koude dagen niet of nauwelijks bespaart op netto benodigde energie omdat je warmtepomp op die dagen net een COP van 2 haalt, is maar heel beperkt relevant.

Vooralsnog is de piekvraag van warmtepompen in woonwijken niet de oorzaak van de 'het netwerk is vol' problemen. In woonwijken zijn dat vooral de PV-installaties die in de zomer pieken met veel hogere vermogens dan een 6-8kW warmtepomp in de winter trekt.
pi_205463867
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 17:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Natuurlijk hebben we wel wat aan gemiddeldes, als het gaat om de besparing op fossiele brandstoffen.

Dat je op een paar extreem koude dagen niet of nauwelijks bespaart op netto benodigde energie omdat je warmtepomp op die dagen net een COP van 2 haalt, is maar heel beperkt relevant.

Vooralsnog is de piekvraag van warmtepompen in woonwijken niet de oorzaak van de 'het netwerk is vol' problemen. In woonwijken zijn dat vooral de PV-installaties die in de zomer pieken met veel hogere vermogens dan een 6-8kW warmtepomp in de winter trekt.
Die besparing is aardig, maar dat is niet mijn punt, je kunt zaken niet uitfaseren als je basis infrastructuur geen piekmomenten aan kan. Daarnaast vermoed ik dat je niet in een stad woont, maar waarschijnlijk ergens in een nieuwbouwwijk, om een voorbeeld te geven, ik woon net buiten het Centrum van Amsterdam, zonnepanelen en pompen zijn hier geen optie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 18:07:15 #290
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205464015
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 17:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die besparing is aardig, maar dat is niet mijn punt, je kunt zaken niet uitfaseren als je basis infrastructuur geen piekmomenten aan kan. Daarnaast vermoed ik dat je niet in een stad woont, maar waarschijnlijk ergens in een nieuwbouwwijk, om een voorbeeld te geven, ik woon net buiten het Centrum van Amsterdam, zonnepanelen en pompen zijn hier geen optie.
Terecht punt. Bij extreme temperaturen heeft een warmtepomp het zwaar en presteert het bijna gelijk als een straalkachel. In een stedelijke omgeving waar per inwoner weinig zonnecapaciteit voorhanden is raakt het elektriciteitsnet overbelast. Dus of de datacenters uitzetten of ernaar toe verhuizen :+ Ik hoop dat je niet in het rode gebied zit:

https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205464106

Tsja, hier wordt een nogal waarschijnlijk scenario geschetst. Het russische regime beperkt de aanvoer van aardgas nu al zodanig dat de reserves onvoldoende gevuld kunnen worden om dan in de winter de toevoer geheel te stoppen. Het doel is zoveel mogelijk sociale onrust te veroorzaken en zo eensgezindheid binnen de EU te doorbreken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205464181
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]
Terecht punt. Bij extreme temperaturen heeft een warmtepomp het zwaar en presteert het bijna gelijk als een straalkachel. In een stedelijke omgeving waar per inwoner weinig zonnecapaciteit voorhanden is raakt het elektriciteitsnet overbelast. Dus of de datacenters uitzetten of ernaar toe verhuizen :+ Ik hoop dat je niet in het rode gebied zit:

https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Datacenters is ook weer zo een verhaal, men denkt dat dit nutteloze stofhappers zijn terwijl dit juist zorgt voor enorm veel voordelen, ten eerste werken ze veel efficienter als die lullige kleine data centers, ten tweede faciliteren ze ons op heel veel gebieden waardoor we ook weer besparen, thuiswerken zonder deze grote data centers is geen optie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 18:34:58 #293
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205464229
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Datacenters is ook weer zo een verhaal, men denkt dat dit nutteloze stofhappers zijn terwijl dit juist zorgt voor enorm veel voordelen, ten eerste werken ze veel efficienter als die lullige kleine data centers, ten tweede faciliteren ze ons op heel veel gebieden waardoor we ook weer besparen, thuiswerken zonder deze grote data centers is geen optie.
Als men bij -20 graden moet kiezen tussen woningen zonder stroom of datacenter uitzetten dan is de keuze snel gemaakt. Vooral de situatie in Amsterdam-Noord is precair nadat de gemeente in alle wijsheid had besloten om de kolencentrale aan de Hemweg vervroegd te sluiten voor 50 miljoen euro :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205464282
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:34 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als men bij -20 graden moet kiezen tussen woningen zonder stroom of datacenter uitzetten dan is de keuze snel gemaakt. Vooral de situatie in Amsterdam-Noord is precair nadat de gemeente in alle wijsheid had besloten om de kolencentrale aan de Hemweg vervroegd te sluiten voor 50 miljoen euro :')
Geloof mij maar, dat als je een datacenter zoals Azure EU West uit zet (Middenmeer), dat je dan een groter probleem hebt dan koude voeten :)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  dinsdag 26 juli 2022 @ 18:55:24 #295
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205464414
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:43 schreef raptorix het volgende:

[..]
Geloof mij maar, dat als je een datacenter zoals Azure EU West uit zet (Middenmeer), dat je dan een groter probleem hebt dan koude voeten :)
Bij -20 blijft het niet beperkt tot koude voeten als het enkele dagen aanhoudt. Het is of het bedrijfsleven plat of levens opofferen. Jij mag de schakelaar bedienen...
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205464509
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 17:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Die besparing is aardig, maar dat is niet mijn punt, je kunt zaken niet uitfaseren als je basis infrastructuur geen piekmomenten aan kan. Daarnaast vermoed ik dat je niet in een stad woont, maar waarschijnlijk ergens in een nieuwbouwwijk, om een voorbeeld te geven, ik woon net buiten het Centrum van Amsterdam, zonnepanelen en pompen zijn hier geen optie.
Volgens mij mis je nogal het punt waar het in dit draadje en op korte termijn om gaat in je anti-energietransitie tunnelvisie: namelijk de afhankelijkheid van Rusland minimaliseren.

In dat korte termijn scenario is gas een prima middel om nog 20-30-40 jaar pieken op te vangen. Zowel in warmtevraag (hybride opstelling in woningen die moeilijk gasloos te maken zijn) als in de elektriciteitsvraag (gascentrales kunnen zeer snel op- en afschakelen).

Voor het volledige uitfaseren van gas is de horizon op dit moment nog minimaal 30 jaar. Genoeg tijd dus om héél veel knelpunten aan te pakken. Sterker nog: ook zonder energietransitie zou op heel veel plekken die nu als knelpunt te boek staan komende jaren de elektra infrastructuur vernieuwd moeten worden. Simpelweg omdat de infrastructuur op die punten de technische levensduur bereikt of al heeft overschreden.

En ja, tegenwoordig woon ik in een dorp. Mijn vorige woning lag in de randstad op 7 mimuten loopafstand van een intercity station/centrum en heeft bouwjaar 1902. Die woning was sinds 2017 gasloos. En dat heeft echt geen 50k gekost. Nog niet de helft daarvan. En daarvoor was nog geen modaal inkomen nodig.
pi_205464553
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:07 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]

Bij extreme temperaturen heeft een warmtepomp het zwaar en presteert het bijna gelijk als een straalkachel.
Alleen hebben we vrijwel geen extreem lage temperaturen, sinds 2018 is de laagst gemeten temperatuur hier -14 graden Celsius en dat was een keer 's nachts om 5u30.

En ook dan doet m'n warmtepomp nog gewoon z'n werk en is hij nog steeds 200% efficiënter dan een elektrische straalkachel.
pi_205464668
quote:
7s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 18:55 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Bij -20 blijft het niet beperkt tot koude voeten als het enkele dagen aanhoudt. Het is of het bedrijfsleven plat of levens opofferen. Jij mag de schakelaar bedienen...
Je snapt dat hier ook bijvoorbeeld veel bedrijfskritische zaken gehost worden? En dan ook nog zaken die essentieel zijn voor de algemene Nederlandse infrastructuur. Ik heb het toevallig meegemaakt dat in beginperiode van COVID het Datacenter overbelast raakte en dat er al heel veel discussie ontstond welke bedrijven hun servers beschikbaar moesten zijn. Daarnaast verbruikt een datacenter natuurlijk geen Gas, dus ik vermoed dat het iets minder kritisch zal zijn. Microsoft kennende zullen ze wel inspelen op de situatie door bijvoorbeeld aantrekkelijke alternatieven aan te bieden, dat is feitelijk nu al het geval, ga je in Dublin hosten dan scheelt je dat ongeveer 30 procent in kosten.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205464701
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Volgens mij mis je nogal het punt waar het in dit draadje en op korte termijn om gaat in je anti-energietransitie tunnelvisie: namelijk de afhankelijkheid van Rusland minimaliseren.
Dat Russisch gas verhaal is hypocriet, als je die mening bent toegedaan dan zouden we ook per direct moeten stoppen met het kopen van Olie van foute landen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die oorlog ook helemaal niks, maar we kunnen niet bij elke geopolitiek event onze complete strategie op de schop gooien.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205464742
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Alleen hebben we vrijwel geen extreem lage temperaturen, sinds 2018 is de laagst gemeten temperatuur hier -14 graden Celsius en dat was een keer 's nachts om 5u30.

En ook dan doet m'n warmtepomp nog gewoon z'n werk en is hij nog steeds 200% efficiënter dan een elektrische straalkachel.
En wat doen we als het wel extreem koud word? Kijk mij maakt het niet uit hoor, ik hou me zelf ook wel zonder kachel warm, maar ik denk niet dat dit voor iedereen een optie is. Daarnaast kan het nu wel tijdje niet meer heel koud zijn geweest, ik heb nog wel winters meegemaakt waarbij het gewoon weken/maanden lang vrij koud was, en het is niet uit te sluiten dat we wellicht weer een periode krijgen waarin we meer te krijgen met extremen, dat is volgens mij toch wel de tendens dat het ansich niet heel veel warmer word, maar dat we wel steeds meer met extreem hoge maar ook lage temperaturen te maken krijgen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205464864
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2022 19:23 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat Russisch gas verhaal is hypocriet, als je die mening bent toegedaan dan zouden we ook per direct moeten stoppen met het kopen van Olie van foute landen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die oorlog ook helemaal niks, maar we kunnen niet bij elke geopolitiek event onze complete strategie op de schop gooien.
Ja, van import van fossiele energie uit andere discutabele landen moeten we ook af of in elk geval zo veel mogelijk beperken. Los van klimaatwinst is de energietransitie ook op dat vlak een zegen voor Europa.

En we hoeven om van onze afhankelijkheid van die discutabele regimes niet telkens onze strategie om te gooien. Althans: niet als we nu kiezen voor reductie van netto energiebehoefte én voor het blijven uitbreiden van duurzame energie opwekking in plaats van fossiel (gas uit Rusland) te vervangen voor fossiel (LNG, kolen, olie).

Echter maakt dat de huidige discussie niet hypocriet. Het Gas/Rusland verhaal is nu een groot probleem, omdat gas via pijpleidingen wordt aangevoerd en daardoor Europa niet zomaar even kan shoppen bij een andere aanbieder. Voor olie en kolen, wat hoofdzakelijk via tankers en bulkschepen naar Europa vervoerd wordt, ligt dat anders. Acute problemen moet je met prioriteit aanpakken. Minder acute problemen neem je iets meer tijd voor.

In alle gevallen is reductie van energieverbruik natuurlijk een belangrijke factor. Dat doet een warmtepomp die misschien niet makkelijk overal te plaatsen is. Maar dat doe je ook met nieuw glas in je ramen, vloer&dakisolatie, minder vaak de auto gebruiken etc.
En daar ligt uiteraard ook een enorme rol voor het bedrijfsleven. Waarom produceren we kunstmest, terwijl we een mestoverschot hebben? Waarom stoken we kassen warm voor bloemen die vervolgens een week na het 'oogsten' in de prullenbak belanden. Waarom moeten bedrijfspanden kwa isolatie nog altijd niet aan de zelfde normen voldoen als woningbouw?

[ Bericht 29% gewijzigd door Ivo1985 op 26-07-2022 19:44:24 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')