abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205366741
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:44 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Zo’n ecoflow zou toch moeten werken wanneer de elektriciteit uitvalt? Mits opgeladen natuurlijk.
Ja, dat kan zo'n EcoFlow zeker. Maar ik haal hem natuurlijk pas uit de kast als ik 'm nodig heb dus dan zit ik ongemerkt mogelijk al een nacht zonder stroom (wat geen ramp is voor aquarium of vriezer).

Hij blijft wel prima opgeladen als je hem niet gebruikt, verliest iets van 10% lading per jaar dus een kwestie van 2x per jaar even aan de stroom hangen.

quote:
Lijkt mij wel wat voor mijn pelletkachel als backup voor het beetje electra wat zo’n ding nodig heeft.
Dat kan zeker handig zijn, helemaal als je hem aan je CV-systeem koppelt.

Je hebt dan wel een flink buffervat (~800 liter) nodig als je het goed wil doen.

In m'n woonkamer heb ik een inzethaard. Die heb ik nog nooit gebruikt sinds 2018 (woning gekocht met die haard erin) maar komende maand komt er een schoorsteenveger die hem gelijk ook schouwt.

Ik heb geen hout op voorraad maar vrienden van me met een boerderij hebben zo'n 20 kuub (voor vele jaren) haardhout liggen dus als ik daar wat van nodig heb mag ik dat zo ophalen met m'n aanhanger.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-07-2022 11:54:32 ]
  zondag 17 juli 2022 @ 11:54:16 #277
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_205366774
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat kan zo'n EcoFlow zeker. Maar ik haal hem natuurlijk pas uit de kast als ik 'm nodig heb dus dan zit ik ongemerkt mogelijk al een nacht zonder stroom (wat geen ramp is voor aquarium of vriezer).

Hij blijft wel prima opgeladen als je hem niet gebruikt, verliest iets van 10% lading per jaar dus een kwestie van 2x per jaar even aan de stroom hangen.
[..]
Dat kan zeker handig zijn, helemaal als je hem aan je CV-systeem koppelt.

Je hebt dan wel een flink buffervat (~800 liter) nodig als je het goed wil doen.
Mijn pelletkachel staat in de woonkamer, mochten er problemen met gas/electra leveren ontstaan dan is het beetje electra wat het ding nodig heeft (40-50 watt zodra hij brand) voor de ventilator het enige probleem. Een UPS kan natuurlijk ook al wat uren overbruggen in dat geval wellicht

Valt stroom/gas langer dan paar dagen uit dan zijn we als land sowieso volledig fucked.
pi_205366806
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Mijn pelletkachel staat in de woonkamer, mochten er problemen met gas/electra leveren ontstaan dan is het beetje electra wat het ding nodig heeft (40-50 watt zodra hij brand) voor de ventilator het enige probleem. Een UPS kan natuurlijk ook al wat uren overbruggen in dat geval wellicht

Valt stroom/gas langer dan paar dagen uit dan zijn we als land sowieso volledig fucked.
Je zou kunnen kijken naar een EcoFlow, Bluetti, Jackery of Goal Zero power station.
Wel de reviews lezen / bekijken, ieder merk heeft toppers maar ook floppen.

Met een 2kW versie kan je in theorie al zo'n 40 tot 50 uren draaien. Voordeel is dat je er ook je telefoon mee kan opladen of een LED-lamp kan laten branden.

Ga je voor een LFP (LiFePO4) versie, dan zijn de accu's ook nog eens veel beter bestand tegen constant op 100% opgeladen zijn en een veel betere levensduur (3500 cycles t.o.v. 500 tot 800 cycles).

Een UPS (zoals voor computers) is meestal na een paar uren al uit.

Een andere optie is een kleine Hyundai of Honda aggregaat maar dan moet je wel brandstof op voorraad houden (benzine of Aspen) en het lawaai zal ook aandacht trekken.

edit: het gevaar met dit soort voorbereiding is wel dat je het als hobby gaat zien :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-07-2022 12:04:57 ]
pi_205366816
Gaan ze nog door met het sluiten van die kerncentrales?
pi_205367060
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zou kunnen kijken naar een EcoFlow, Bluetti, Jackery of Goal Zero power station.
Wel de reviews lezen / bekijken, ieder merk heeft toppers maar ook floppen.

Met een 2kW versie kan je in theorie al zo'n 40 tot 50 uren draaien. Voordeel is dat je er ook je telefoon mee kan opladen of een LED-lamp kan laten branden.

Ga je voor een LFP (LiFePO4) versie, dan zijn de accu's ook nog eens veel beter bestand tegen constant op 100% opgeladen zijn en een veel betere levensduur (3500 cycles t.o.v. 500 tot 800 cycles).

Een UPS (zoals voor computers) is meestal na een paar uren al uit.

Een andere optie is een kleine Hyundai of Honda aggregaat maar dan moet je wel brandstof op voorraad houden (benzine of Aspen) en het lawaai zal ook aandacht trekken.

edit: het gevaar met dit soort voorbereiding is wel dat je het als hobby gaat zien :+
Je kan ook een 2e hands pv omvormer en heel veel sloop auto accu’s kopen.
Zorgen voor parallel en serieel (veel) de juiste stringspanning en veul accu’s (buiten neerzetten!) en je kunt weken door
Vakman pur sang
pi_205367524
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2022 12:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je kan ook een 2e hands pv omvormer en heel veel sloop auto accu’s kopen.
Zorgen voor parallel en serieel (veel) de juiste stringspanning en veul accu’s (buiten neerzetten!) en je kunt weken door
Uiteraard kan dat ook.

Verschil is dat dit apparaat ergens in een kast kan staan en zodra nodig mee kan in de auto of inzetbaar is op diverse plekken in je woning.

Daarnaast, ik ben niet bang uitgevallen qua stroom maar heb te weinig kennis om zoiets veilig aan te leggen.

Een standaard PV-omvormer verwacht trouwens wel een werkend lichtnet, anders schakelt hij niet in. Dus zal wel een aangepast off-grid model moeten zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 18 juli 2022 @ 00:43:06 #282
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_205375174
https://gas.kyos.com/gas/nl

Vanwaar die val van ~11% in gasvoorraden in één dag :? Is er opeens méér opslagcapaciteit bijgekomen ofzo?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  maandag 18 juli 2022 @ 01:24:20 #283
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205375224
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 00:43 schreef monkyyy het volgende:
https://gas.kyos.com/gas/nl

Vanwaar die val van ~11% in gasvoorraden in één dag :? Is er opeens méér opslagcapaciteit bijgekomen ofzo?
14 juli: 58.6%
15 juli: 47.1%
16 juli: 59.6%

Die waarde van 15 juli klopt duidelijk niet. Misschien heeft iemand op een verkeerde toets gedrukt...
are we infinite or am I alone
  maandag 18 juli 2022 @ 03:01:32 #284
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205375260
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:54 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Mijn pelletkachel staat in de woonkamer, mochten er problemen met gas/electra leveren ontstaan dan is het beetje electra wat het ding nodig heeft (40-50 watt zodra hij brand) voor de ventilator het enige probleem.
Wisselstroom ventilatoren met laag vermogen (tot pakweg 60W) gebruiken meestal een shaded-pole motor (te herkennen aan de (meestal vier) dikke koperen geleiders die de shaded pole vormen).

Voordeel van een shaded pole motor: Goedkoop en erg betrouwbaar (geen centrifugaalswitch, condensator of commutator waar iets mee kan misgaan), en geen gevaar voor oververhitting wanneer iets de ventilator blokkeert.

Nadeel is dat de efficientie erg laag ligt (maximaal 30% a 35%). Als de ventilator de enige reden is om een batterij te kopen, dan zou ik ook kijken of er meer efficiente ventilators beschikbaar zijn (zodat een kleinere batterij volstaat). De beste optie is waarschijnlijk een brushless DC (electronically comutated) motor (zoals gebruikt in PC's, e-bikes, tegenwoordig ook vaak voor CV pompen etc..): die halen een efficientie van 90% of meer.
Bvb één op 12v of 24v, die kan je met een simpele adapter voeden, en als de stroom uitvalt kan je hem rechtstreeks op een batterij aansluiten, heb je geen convertor nodig.
  maandag 18 juli 2022 @ 07:53:38 #285
403588 mcmlxiv
pi_205375453
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 03:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Wisselstroom ventilatoren met laag vermogen (tot pakweg 60W) gebruiken meestal een shaded-pole motor (te herkennen aan de (meestal vier) dikke koperen geleiders die de shaded pole vormen).
[ afbeelding ]
Voordeel van een shaded pole motor: Goedkoop en erg betrouwbaar (geen centrifugaalswitch, condensator of commutator waar iets mee kan misgaan), en geen gevaar voor oververhitting wanneer iets de ventilator blokkeert.

Nadeel is dat de efficientie erg laag ligt (maximaal 30% a 35%). Als de ventilator de enige reden is om een batterij te kopen, dan zou ik ook kijken of er meer efficiente ventilators beschikbaar zijn (zodat een kleinere batterij volstaat). De beste optie is waarschijnlijk een brushless DC (electronically comutated) motor (zoals gebruikt in PC's, e-bikes, tegenwoordig ook vaak voor CV pompen etc..): die halen een efficientie van 90% of meer.
Bvb één op 12v of 24v, die kan je met een simpele adapter voeden, en als de stroom uitvalt kan je hem rechtstreeks op een batterij aansluiten, heb je geen convertor nodig.
Klopt, helaas heeft voorgloeien ook energie nodig. Karakteristiek van pelletkachel is zo’n 300-400 watt verbruik gedurende de opstart, dat duurt een paar minuten, daarna enkele tientallen watts voor de ventilator
  maandag 18 juli 2022 @ 07:59:50 #286
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205375489
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 07:53 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Klopt, helaas heeft voorgloeien ook energie nodig. Karakteristiek van pelletkachel is zo’n 300-400 watt verbruik gedurende de opstart, dat duurt een paar minuten, daarna enkele tientallen watts voor de ventilator
Ow, ik dacht dat je die gewoon zoals een houtkachel aanstak (met krantepapier en een lucifer). :')
  maandag 18 juli 2022 @ 08:22:00 #287
403588 mcmlxiv
pi_205375568
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 07:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ow, ik dacht dat je die gewoon zoals een houtkachel aanstak (met krantepapier en een lucifer). :')
Nee, dat doet hij helemaal zelf. Reuze handig, maar wel beetje electra nodig
pi_205377019
quote:
Duitsers zetten zich schrap voor langer dichtblijven Nord Stream 1

Het lijkt erop dat gaspijpleiding Nord Stream 1 inderdaad langer afgesloten blijft na de 'onderhoudswerkzaamheden' van de Russen. Daarmee wordt hetgeen waar zo erg voor gevreesd werd in Duitsland mogelijk werkelijkheid. Volgens het Russische financiële dagblad Kommersant wordt de pijpleiding pas begin augustus weer in gebruik genomen.

[...]Volgens Hahn blijven reacties van Gazprom of Nord Stream zelf uit. 'In het artikel in ieder geval, en ik heb ook nog geen reactie van ze gezien dat ze zeggen dat het gas op 21 juli wél weer gaat stromen. Wel viel dit weekend op dat Gazprom bij Siemens aanklopte en om allerlei documenten vroeg. Een klassiek Russisch spel want er wordt gedaan alsof alles nodig is om Nord Stream 1 werkende te houden. Zowel aan materiaal als aan documentatie, en dat vertraagt telkens iedere stap. En al een heel jaar zien de internationale energie-experts merkwaardige hickups in de gastoevoer van Nord Stream. Ze zeggen dan van 'we kunnen er niets aan doen' of 'er is onderhoud nodig', maar inmiddels zijn dit soort dingen dus geen verrassing meer.'[...]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)lijven-nord-stream-1
pi_205377048
quote:
Het scenario lijkt me inmiddels wel duidelijk toch? Die pijplijn blijft langer dicht, vervolgens gaat ie toch weer een stukje open, maar oeps er gaat weer een onderdeel stuk, oh de reparatie duurt wat langer dan gedacht, pijplijn gaat weer even open, etcetera.

Onzekerheid zaaien is altijd beter dan de zekerheid van dicht blijven.
pi_205377195

Mooi overzicht van waar we staan, wekelijks bijgehouden door de onvolprezen Martien Visser _O_

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2022 11:57:36 ]
pi_205378002
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 11:56 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]

Mooi overzicht van waar we staan, wekelijks bijgehouden door de onvolprezen Martien Visser _O_
Kan ik hieruit opmaken dat de gasprijs momenteel 8x hoger is dan gewoonlijk?
pi_205378104
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:23 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Kan ik hieruit opmaken dat de gasprijs momenteel 8x hoger is dan gewoonlijk?
Ja, die prijs schommelde voorheen zo rond de 20 euro.

Deze voorwaarde voor 'de winter door' heeft hij zelf gekozen trouwens. Vanuit het idee dat we er niet zoveel aan hebben als er genoeg gas is, maar dat gas tegelijkertijd volstrekt onbetaalbaar is.
  maandag 18 juli 2022 @ 13:49:56 #293
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205378237
Maar als we de winter door komen (of heel moeilijk), is er dan al een plan voor volgend jaar ofzo en andere winters?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205378304
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2022 13:49 schreef phpmystyle het volgende:
Maar als we de winter door komen (of heel moeilijk), is er dan al een plan voor volgend jaar ofzo en andere winters?
Als ik zie welke plannen er nu liggen dan zal het aardgas sowieso nog 2 winters duur blijven.
Lijkt me geen goed nieuws voor de industrie en glastuinbouw.

Aan de andere kant wel even een "wake-up call" om energie anders te organiseren, beter spreiden, grotere gasvoorraden aanleggen.
pi_205378385
quote:
Gaat denk ik neerkomen op LNG blijven kopen tegen bizarre prijzen, in blijven zetten op transitie naar duurzaam en taboe-onderwerpen (nucleair in Duitsland, gas uit Groningen) geen taboe meer verklaren.

Maar bij LNG bijvoorbeeld loop je er tegenaan dat investeringen lastig zijn, omdat we óók als ambitie hebben om van fossiel af te gaan. We willen vragen aan bedrijven om lange-termijn investeringen te doen in LNG-fabrieken, maar zeggen erbij dat we op lange termijn van LNG af willen.
pi_205378396
IEDEREEN MASSAAL HAARDHOUT KOPEN NUUUUUUUUUUUUU

twitter
  maandag 18 juli 2022 @ 14:23:39 #297
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_205378488
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:13 schreef myShizzle het volgende:
IEDEREEN MASSAAL HAARDHOUT KOPEN NUUUUUUUUUUUUU

[ twitter ]
Denk dat er gewoon wat onderdelen defect zijn en dat ze hard werken om dat zo snel mogelijk te fixen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_205378551
quote:
Misschien wordt dit wel het nieuwe normaal?
Plaats hier uw advertentie
pi_205378630
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 14:31 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Misschien wordt dit wel het nieuwe normaal?
Aardgas voor ¤0,75 per m3 gaan we voorlopig niet meer zien denk ik.
pi_205378729
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2022 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een toevoeging voor als iemand dit overweegt. Géén E10 gebruiken, dat is funest om lange tijd ongebruikt in de tank te zitten. 98 gebruiken of een specifieke storage fuel (nog beter maar wat lastige verkrijgbaar)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')