abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:56:10 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205403621
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:53 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Spanje heeft, net als Italiė, een pijplijn naar Algerije.
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:57:14 #103
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_205403636
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:53 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
Ja er is zo'n ding nu over een gasleiding tussen Spanje en Frankrijk die ervoor had kunnen zorgen dat er geen problemen zouden zijn met de Russen. Maar de Fransman was te trots of zoiets om de leiding verder aan te sluiten.
pi_205403643
quote:

[..]
De pijplijnen van het zuiden naar ons deel van Europa hebben maar een beperkte capaciteit.
pi_205403676
Frankrijk gebruikt nauwlijks gas, door hun uitstekende elektra opwekking met kern en geologische opwekking. Bijna alle verwarming gaat met elektra of anders maar weinig gas.
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 18:59:18 #106
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205403678
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:57 schreef Rode_Wijn het volgende:

[..]
[..]

Italie hangt ook aan ons gasnet, als decennia
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:00:19 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205403698
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De pijplijnen van het zuiden naar ons deel van Europa hebben maar een beperkte capaciteit.
Die voor de winter is berekend, dan kan er nu maandenlang de buffer capaciteit mee worden opgevuld.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:01:19 #108
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_205403723
quote:

[..]
Alle pijplijnen zijn met elkaar verbonden, maar de transportcapaciteit kan zelfs per richting verschillend zijn. In de OP staat een link naar het overzicht van alle gasleidingen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_205403756
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Italie hangt ook aan ons gasnet, als decennia
Ik zie hem niet?
Vakman pur sang
pi_205403803
quote:

[..]
Nee want die stopt bij de grens met frankrijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205403817
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Frankrijk gebruikt nauwlijks gas, door hun uitstekende elektra opwekking met kern en geologische opwekking. Bijna alle verwarming gaat met elektra of anders maar weinig gas.
Die fransen hebben dat iig goed voor elkaar
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205403858
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Die fransen hebben dat iig goed voor elkaar
De belangrijkste reden dat we hier onze stroomvoorziening niet zo goed voor elkaar hebben is juist vanwege aardgas ;)
En dat ging ruim 50 jaar best aardig.
pi_205403886
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De belangrijkste reden dat we hier onze stroomvoorziening niet zo goed voor elkaar hebben is juist vanwege aardgas ;) En dat ging ruim 50 jaar best aardig.
We hadden het goed voor elkaar door de relatieve schone en goedkope aardgas, komt helemaal aan door een pijplijn zonder transport CO2 en brand zeer schoon.

Doodzonde voor heel Europa dat we nu weer kolen moeten stoken, we hadden voor weinig geld heel
Rusland en omstreken moeten leegtrekken.
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:14:33 #114
24533 ACT-F
pi_205403912
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:03 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik zie hem niet?
[ afbeelding ]
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:01 schreef ACT-F het volgende:
In de OP staat een link naar het overzicht van alle gasleidingen.
pi_205403976
Het rapport zegt ook dat zonder LNG import, Russische gas en reeds gevulde gasvoorraden:

- Estland, Letland en Litouwen zijn afhankelijk van Polen
- Polen is afhankelijk van Duitsland en Noorwegen
- Denemarken en Zweden zijn deels afhankelijk van Duitsland (vanwege een Deens gasveld in onderhoud)
- Italiė is deels afhankelijk van Oostenrijk (maar die hebben in het zuiden nog andere opties)
- Tsjechiė, Oostenrijk, Slowakije en Sloveniė zijn afhankelijk van Duitsland
- Duitsland is afhankelijk van Noorwegen en Nederland

Het grootste probleem is misschien niet eens aankomende winter, maar de winter erop. Want zonder de reeds gevulde gasvoorraden zijn teveel landen grotendeels afhankelijk van LNG import, Noorwegen en Nederland.
pi_205404003
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:18 schreef Jojoke het volgende:
Het grootste probleem is misschien niet eens aankomende winter, maar de winter erop.
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...

Als je het zo leest verkoopt iedereen het weer aan elkaar door. :{

Zou dat nou in het voordeel van de gas-gebruikende consument zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Het is blijkbaar niet voor niets dat het zo duur is als iedereen en z'n moeder eraan moet verdienen...
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_205404009
quote:
3s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:14 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]

Die ik deel is beter, daarop staan alleen de transportleidingen die er toe doen.

Ook interessant is het aantal m-m3 per inwoner per land.
Nederland doet het daar nog niet goed
https://www.worldometers.info/gas/gas-consumption-by-country/

[ Bericht 23% gewijzigd door Lospedrosa op 20-07-2022 19:29:41 ]
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:41:42 #118
24533 ACT-F
pi_205404211
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:22 schreef Bart2002 het volgende:
Als bestuurders basale kennis missen hoe je een land bestuurt dan maak je je vitale sectoren afhankelijk van het buitenland...
pi_205404297
quote:
9s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als bestuurders basale kennis missen hoe je een land bestuurt dan maak je je vitale sectoren afhankelijk van het buitenland...
Wat mij zo verbaast (of eigenlijk weer niet) is dat lijstje...
x koopt het van y en verkoopt het weer aan z die het weer van a koopt die aan b en c levert die het weer bij d en e inkopen... :) Dat gaat toch nergens over? Je weet 1 ding zeker dat het goed er niet goedkoper op wordt als iedereen aan iedereen levert. Dat zou moeten stoppen.

Nederland heeft als zodanig de Bel al aan zuidelijk Europa verkwanseld al in de jaren 80 en nog... Belachelijk dit. Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
pi_205404320
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als je het zo leest verkoopt iedereen het weer aan elkaar door. :{

Zou dat nou in het voordeel van de gas-gebruikende consument zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Het is blijkbaar niet voor niets dat het zo duur is als iedereen en z'n moeder eraan moet verdienen...
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:53:16 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205404358
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef MoreDakka het volgende:
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
Dat is toch geen natuurlijke eigenschap van een gasleiding? Hebben die een eigen willetje dat ze zich naar diverse buitenlanden slingeren? :) In retrospectief is dat heel jammer dat men die eigenschappen nooit heeft kunnen temmen.
  woensdag 20 juli 2022 @ 19:57:37 #123
24533 ACT-F
pi_205404403
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat mij zo verbaast (of eigenlijk weer niet) is dat lijstje...
x koopt het van y en verkoopt het weer aan z die het weer van a koopt die aan b en c levert die het weer bij d en e inkopen... :) Dat gaat toch nergens over? Je weet 1 ding zeker dat het goed er niet goedkoper op wordt als iedereen aan iedereen levert. Dat zou moeten stoppen.

Nederland heeft als zodanig de Bel al aan zuidelijk Europa verkwanseld al in de jaren 80 en nog... Belachelijk dit. Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je was me voor _O-
pi_205404424
quote:
Ohja je hebt gelijk nl levert aan Italiė.
Vroeger nog voor bar weinig ook nog.
https://www.businessinsider.nl/gasruzie-nederland-en-italie/
Vakman pur sang
pi_205404455
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat is toch geen natuurlijke eigenschap van een gasleiding? Hebben die een eigen willetje dat ze zich naar diverse buitenlanden slingeren? :) In retrospectief is dat heel jammer dat men die eigenschappen nooit heeft kunnen temmen.
Ik ben het met je eens, tijd om een andere manier van gastransport te verzinnen. Die leidingen hebben ons al veel te lang in de greep.

Een wormhole misschien? :)
pi_205404488
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 20:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ik ben het met je eens, tijd om een andere manier van gastransport te verzinnen. Die leidingen hebben ons al veel te lang in de greep.

Een wormhole misschien? :)
Gaan we doen door gas af te koelen naar -200C en compressoren tot 100 bar en dan in boten over de oceaan te vervoeren. ;)
Vakman pur sang
  woensdag 20 juli 2022 @ 20:20:28 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205404694
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ohja je hebt gelijk nl levert aan Italiė.
Vroeger nog voor bar weinig ook nog.
https://www.businessinsider.nl/gasruzie-nederland-en-italie/
Maar daarvoor werd met Italiaanse steun J. Luns wel de grootste NATO BOBO
pi_205406988
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2022 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gewoon iedereen een gratis elektrische auto, klaar.
En wie gaat dat betalen? Onze regering is er om de rijken rijker te maken, niet om problemen op te lossen. Problemen worden geprivatiseerd, voor de helft van het minimale budget.
pi_205408162
Er schijnt weer wat gas door NordStream I richting Duitsland te stromen nadat de boel afgelopen dagen stil lag ivm reeds lang gepland onderhoud.

Die gasleiding is natuurlijk ook één van de weinige echte pressie middelen die Putin richting het Westen heeft. Zodra de gaslevering op 0 staat, kan hij behalve met fysiek geweld het Westen nergens anders meer mee onder druk zetten.

Daarnaast is die pijp simpelweg een belangrijke inkomstenbron. Geen gas uit Rusland doet ons pijn, maar het doet Rusland óók veel pijn.
pi_205408599
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 07:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Er schijnt weer wat gas door NordStream I richting Duitsland te stromen nadat de boel afgelopen dagen stil lag ivm reeds lang gepland onderhoud.

Die gasleiding is natuurlijk ook één van de weinige echte pressie middelen die Putin richting het Westen heeft. Zodra de gaslevering op 0 staat, kan hij behalve met fysiek geweld het Westen nergens anders meer mee onder druk zetten.

Daarnaast is die pijp simpelweg een belangrijke inkomstenbron. Geen gas uit Rusland doet ons pijn, maar het doet Rusland óók veel pijn.
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
  donderdag 21 juli 2022 @ 08:56:27 #131
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205408638
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.

Wat voor gevolgen had je verwacht voor de Russische bevolking als ze de gasaanvoer naar Europa stoppen. Oprecht nieuwsgierig..

Edit: ah sancties. Sorry :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_205408658
quote:

[..]

Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
pi_205408675
quote:

[..]

Ik wist niet dat je in rusland woont. In welke stad woon je?
pi_205408749
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik wist niet dat je in rusland woont. In welke stad woon je?
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
pi_205408752
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:14 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
oh ben je er zo 1. Ok ik weet genoeg.
  donderdag 21 juli 2022 @ 09:16:36 #136
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205408764
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:14 schreef Toine51 het volgende:

[..]
https://www.themoscowtime(...)-by-97-in-may-a78151

Russisch nieuws: Autoproductie daalt met 97%.

Lijkt me niet mals. Je kan de gevolgen natuurlijk lang opvangen door mensen een uitkering te geven, of een lening, of ze gewoon in dienst te houden en het bedrijf subsidie te geven. Dus mensen hoeven daar alsnog weinig van te merken direct natuurlijk.
pi_205408783
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:15 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
oh ben je er zo 1. Ok ik weet genoeg.
Zo 1?
Leg uit
pi_205408817
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:59 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.
pi_205409026
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:23 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ja dat weten we, er is maar 1 klein gaspijpje naar China vanaf een klein gasveld (Kracht van Siberie). Rusland kan zijn gas nagenoeg alleen naar Europa sturen.

Dit zijn de pijpleidingen van dit moment:

Meer informatie in het bijbehorende artikel: https://nos.nl/artikel/24(...)-voor-europese-markt

Puntje bij paaltje heeft Rusland een steeds groter probleem. Ze doen een beetje dreigen en stoer, maar het enige wat ze echt veroorzaakt hebben is dat Europa nu gas uit andere gebieden aan het invoeren is en er versneld gasvelden in gebruik worden genomen binnen Europa (bv. Nederland met de Noordzee en in Noorwegen).
pi_205409047
quote:

[..]

Dit is onjuist. Er loopt een gaspijp naar China en geen naar India. Die twee landen kunnen het verlies aan EU gasinkomsten niet compenseren. Nieuwe gaspijpen aanleggen duurt jaren
pi_205409051
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 08:59 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Klopt, er is 1 kleine leiding naar China. Aanleg van een nieuwe leiding (zie plaatje hierboven) is wel gepland maar duurt minstens 10 jaar om dit aan te leggen en dan jaren om daadwerkelijk te gebruiken. Laten we het voor Rusland optimistisch zetten op 15 jaar, dat is een hele hele hele lange tijd en dan moeten ze het ook nog voor elkaar krijgen om ondanks alle sancties en tekorten in de markt genoeg materiaal te verkrijgen.

Poetin blaast behoorlijk hoog van te toren en denkt blijkbaar dat olie en gas enkel in Rusland te vinden zijn. Zijn acties hebben er nu enkel toe geleid dat er versneld andere leveranciers ingeschakeld worden door Europa en Amerika. De olieprijs is ondertussen een stukje gedaald en redelijk gestabiliseerd, het gas zal wel gaan volgen hierin als de voorraden via andere wegen gevuld raken. En dan kan Poetin kiezen of delen, of hij gaat goedkoop meer leveren of hij levert niets meer omdat het niet meer nodig is.

Olie is wel een iets ander verhaal, dat is vele malen makkelijker op te slaan en te transporteren. Wat echter dan weer tegen Poetin werkt is dat als hij meer aan bijvoorbeeld China levert dat China dan minder afneemt van bijvoorbeeld Koeweit. Waardoor Koeweit meer kan leveren aan Europa en Amerika.
pi_205409055

quote:
Die Europäische Union wappnet sich für eine mögliche Gaskrise. «Wir müssen uns auf eine vollständige Unterbrechung der russischen Gasversorgung vorbereiten», sagte EU-Kommissionschefin Ursula von der Leyen. Sie präsentierte am Mittwoch einen Notfallplan aus dem hervorgeht, dass Staaten im Zweifel zum Gassparen gezwungen werden sollen. Sollte er in Kraft treten, hätte das wohl spürbare Auswirkungen.

Konsequenzen für Verbraucher: Im Gesetzesvorschlag heißt es, den EU-Staaten stehe es frei, geeignete Maßnahmen selbst zu wählen. Wie genau auf Verbraucherseite gespart wird, ist also nicht vorgegeben. Dass auch Bürgerinnen und Bürger Gas sparen müssen, ist aber sehr wahrscheinlich. Denn die Einsparziele sind hoch. Auf zunächst freiwilliger Basis soll der Gasverbrauch in den EU-Ländern um 15 Prozent sinken. Im Verordnungsentwurf wird aber betont, dass sogenannte geschützte Kunden «ununterbrochen» versorgt werden sollen.

Generell gibt es für den Fall einer Gasnotlage bereits einheitliche Regeln in der EU, die in der sogenannten SoS-Verordnung verankert sind. Diese regelt etwa, welche Kunden in einem Ernstfall noch mit Gas versorgt werden sollen: Haushalte und essenzielle soziale Dienste werden als geschützte Verbraucher besonders behandelt. Sie genießen eine besondere Stellung und ihnen kann von den Mitgliedsländern Vorrang eingeräumt
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_205409060
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:23 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Was het even opzoeken op Google teveel moeite?
pi_205409069
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:59 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ja dat weten we, er is maar 1 klein gaspijpje naar China vanaf een klein gasveld (Kracht van Siberie). Rusland kan zijn gas nagenoeg alleen naar Europa sturen.

Dit zijn de pijpleidingen van dit moment:
[ afbeelding ]

Meer informatie in het bijbehorende artikel: https://nos.nl/artikel/24(...)-voor-europese-markt

Puntje bij paaltje heeft Rusland een steeds groter probleem. Ze doen een beetje dreigen en stoer, maar het enige wat ze echt veroorzaakt hebben is dat Europa nu gas uit andere gebieden aan het invoeren is en er versneld gasvelden in gebruik worden genomen binnen Europa (bv. Nederland met de Noordzee en in Noorwegen).
Denk dat Europa een groter probleem heeft. De alternatieven voor energie gaan nooit al de Russische energie vervangen. Rusland heeft energie en voedselproductie dus die komen de winter wel door. De economieėn van beide zullen door t putje gaan, dat wel. Rusland heeft tevens veel minder schulden, Europa kan alleen nog maar geld bijdrukken en is zo goed als failliet.
pi_205409094
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:08 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Denk dat Europa een groter probleem heeft. De alternatieven voor energie gaan nooit al de Russische energie vervangen. Rusland heeft energie en voedselproductie dus die komen de winter wel door. De economieėn van beide zullen door t putje gaan, dat wel. Rusland heeft tevens veel minder schulden, Europa kan alleen maar geld bijdrukken en is zo goed als failliet.
Zolang Rusland niet stopt met leveren van gas zal het allemaal wel meevallen. En dat is nu precies wat ze niet kunnen, stoppen met leveren van gas. Het is zo ongeveer de enige inkomstenbron die Poetin nog heeft. Een bijzonder precair, want als Poetin de toevoer te ver dicht draait springen er anderen in het gat en weet hij donders goed dat niemand meer terug komt als klant.

Uiteindelijk is het allemaal maar een macabere dans. Het een kan niet zonder het ander. De vraag is wie er eerder capituleert. Binnen Rusland groeit de onrust ook, de sancties zullen met de dag dat dit langer duurt een zwaardere wissel trekken op de bevolking van Rusland.
pi_205409119
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Zolang Rusland niet stopt met leveren van gas zal het allemaal wel meevallen. En dat is nu precies wat ze niet kunnen, stoppen met leveren van gas. Het is zo ongeveer de enige inkomstenbron die Poetin nog heeft.

Uiteindelijk is het allemaal maar een macabere dans. Het een kan niet zonder het ander. De vraag is wie er eerder capituleert. Binnen Rusland groeit de onrust ook, de sancties zullen met de dag dat dit langer duurt een zwaardere wissel trekken op de bevolking van Rusland.
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:18:44 #147
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_205409132
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:16 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
Eigenlijk zou groningen vol aanzetten beter zijn omdat de prijzen dan dalen. Of niet? Dat zou Rusland meer pijn doen.
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:21:35 #148
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409149
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
Wat denk je dat die windmolenparken op de noordzee zijn?
pi_205409155
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:16 schreef DonaldThunberg2 het volgende:

[..]
Zowel Europa als Amerika hebben verregaande sancties opgelegd, Afrika heeft geen cent te makken en heeft te maken met een gigantische voedselcrisis. De enige landen die Poetin een beetje goed gezind zijn zijn China, Iran en Noord-Korea. De laatste heeft hooguit 5 roebels op de rekening staan. China past ook wel 5x uit wat ze doen, die willen graag 3 afzetmarkten houden dus gaan geen overduidelijke partij kiezen. Blijft over Iran.

Elke dag dat deze situatie langer duurt zullen landen bezig gaan met het opzoeken naar oplossingen. Vroeger of later bijt dat Rusland in de kont omdat er geen behoefte meer is aan hun producten. Optie is dan om het zeer goedkoop op de markt te dumpen, maar daarmee slaat Poetin een groot deel van zijn economie verder kapot. Cirkeltje.
pi_205409159
pi_205409169
quote:
2s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Eigenlijk zou groningen vol aanzetten beter zijn omdat de prijzen dan dalen. Of niet? Dat zou Rusland meer pijn doen.
Geloof mij maar dat dit precies is wat er gaat gebeuren. We worden de laatste maanden hiervoor klaargestoomd met allerlei doembeelden. Puntje bij paaltje gaat de gaskraan gewoon voor een deel open de komende jaren, daar ben ik van overtuigd. Het is belangrijk dat we de bewoners van deze gebieden ruimhartig helpen, maar we hebben voldoende gas om het de komende 100 jaar zonder Poetin uit te zingen.

Ondertussen gaan we hard bezig om te kijken of we wat onder de Noordzee vandaan kunnen krijgen op korte termijn en importeren we via andere routes. Maar het enige resultaat hiervan zal zijn dat Groningen minder open hoeft.
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:27:10 #152
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409180
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ondertussen gaan we hard bezig om te kijken of we wat onder de Noordzee vandaan kunnen krijgen op korte termijn en importeren we via andere routes. Maar het enige resultaat hiervan zal zijn dat Groningen minder open hoeft.
En de rest moeten we gewoon duur verkopen en investeren in alternatieve energie.
pi_205409211
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:27 schreef xzaz het volgende:

[..]
En de rest moeten we gewoon duur verkopen en investeren in alternatieve energie.
Wat mij betreft moeten we niets verkopen vanuit Groningen. Ik denk dat het een goede zaak is als we ons eigen land eens op plek 1 zetten. Zeker omdat het openen van Groningen gegarandeerd voor problemen gaat zorgen, hoe minder we eruit hoeven te halen hoe beter.
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:35:57 #154
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205409233
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:22 schreef GereDathan het volgende:
Zowel Europa als Amerika hebben verregaande sancties opgelegd, Afrika heeft geen cent te makken en heeft te maken met een gigantische voedselcrisis. De enige landen die Poetin een beetje goed gezind zijn zijn China, Iran en Noord-Korea. De laatste heeft hooguit 5 roebels op de rekening staan.
Las gisteren een bericht (gerucht) dat Rusland Noord Koreaanse arbeiders wilde inzetten bij de heropbouw van de Donbas.
are we infinite or am I alone
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:38:14 #155
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409245
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Las gisteren een bericht (gerucht) dat Rusland Noord Koreaanse arbeiders wilde inzetten bij de heropbouw van de Donbas.
Noord Koreaanse arbeiders staan bekend om hun goede en harde arbeid. Goed gevoede en opgeleide mannen; dat moet wel goed komen met de Donbas Glory to Russia!
pi_205409251
quote:
2s.gif Op donderdag 21 juli 2022 09:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
https://www.themoscowtime(...)-by-97-in-may-a78151

Russisch nieuws: Autoproductie daalt met 97%.

Lijkt me niet mals. Je kan de gevolgen natuurlijk lang opvangen door mensen een uitkering te geven, of een lening, of ze gewoon in dienst te houden en het bedrijf subsidie te geven. Dus mensen hoeven daar alsnog weinig van te merken direct natuurlijk.
De autoproductie daalt trouwens wereldwijd, niet zó veel maar toch.
pi_205409279
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:07 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Was het even opzoeken op Google teveel moeite?
Dat zegt mij niet veel. Wie weet zijn ze daar al mee bezig met een gasleiding. Trouwens, je kan gas ook comprimeren tot vloeistof he?
  donderdag 21 juli 2022 @ 10:48:54 #158
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409313
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:43 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Dat zegt mij niet veel. Wie weet zijn ze daar al mee bezig met een gasleiding. Trouwens, je kan gas ook comprimeren tot vloeistof he?
Je hebt geen idee _O- misschien zijn er bij shell nog vacatures?
pi_205409430
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:43 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Je stelt met overtuiging dat Rusland hun verlies aan gasinkomsten makkelijk kan compenseren door te verkopen aan China en India. Dan mag je dat ook gaan onderbouwen met feiten. Daarin val je tot nu toe totaal door de nand.

Er is een kleine gasleiding tussen Rusland en China. Andere gasleidingen zijn vast al in ontwikkeling maar pas gereed over 10 - 15 jaar. LNG export vanuit Rusland is veel kleinschaliger en China en India beschikken niet over genoeg LNG terminals voor grootschalige import van LNG gas. Nieuwe terminals zet je ook niet zomaar even neer omdat er veel vraag naar is vanuit Europa.

Geef nu maar gewoon toe dat je stelling niet klopt.
pi_205409531
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:48 schreef xzaz het volgende:

[..]
Je hebt geen idee _O- misschien zijn er bij shell nog vacatures?
Hoezo? Jij weet wel waar ze in Rusland én de rest van de wereld mee bezig zijn?
Jij weet net zo min als ik wat er speelt.
Je kan wel speculeren op basis wat er ons verteld wordt via het nieuws. Maar denk dat Poetin met dit huidige scenario wel rekening heeft gehouden voor hij deze oorlog begon. Wat heeft ie bijv van de week bekokstooft met Erdogan en Raisi?
pi_205409549
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Je stelt met overtuiging dat Rusland hun verlies aan gasinkomsten makkelijk kan compenseren door te verkopen aan China en India. Dan mag je dat ook gaan onderbouwen met feiten. Daarin val je tot nu toe totaal door de nand.

Er is een kleine gasleiding tussen Rusland en China. Andere gasleidingen zijn vast al in ontwikkeling maar pas gereed over 10 - 15 jaar. LNG export vanuit Rusland is veel kleinschaliger en China en India beschikken niet over genoeg LNG terminals voor grootschalige import van LNG gas. Nieuwe terminals zet je ook niet zomaar even neer omdat er veel vraag naar is vanuit Europa.

Nee, zeg ik niet met stellige overtuiging. Ik zeg; wie weet.
Goed de context lezen.
  donderdag 21 juli 2022 @ 11:21:25 #162
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409581
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Je kan wel speculeren op basis wat er ons verteld wordt via het nieuws. Maar denk dat Poetin met dit huidige scenario wel rekening heeft gehouden voor hij deze oorlog begon. Wat heeft ie bijv van de week bekokstooft met Erdogan en Raisi?
Wie weet. Ik denk dat aliens al aan het landen zijn en Poetin in hun hoofd hebben gepraat dat hij even gas koud moet maken en zo kan vervoeren naar China; lekker daar verkopen EZ Clap
pi_205409583
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:18 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Nee, zeg ik niet met stellige overtuiging. Ik zeg; wie weet.
Goed de context lezen.
quote:

[..]

Ik kan die stelling niet anders opvatten dat een stellige overtuiging. Pas later toen er gaten in deze stelling werden geschoten door anderen met meer feitenkennis begon je terug te krabbelen.
  donderdag 21 juli 2022 @ 11:25:34 #164
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205409637
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:21 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
[..]
Ik kan die stelling niet anders opvatten dat een stellige overtuiging. Pas later toen er gaten in deze stelling werden geschoten door anderen met meer feitenkennis begon je terug te krabbelen.
Je snapt het niet. Je kan gas ook vloeibaar maken. hierin doen. Klaar.
pi_205409700
Rusland gaat op middellange termijn heus zijn grondstoffen wel kwijtraken. En ze hebben nauwelijks staatsschuld, dus ze kunnen ook nog wel wat interen op reserves in de tussentijd.

Ondertussen zijn ze afgesloten van de westerse kapitaalmarkten, afgesloten van chips, van industriėle onderdelen. Elke economische ontwikkeling wordt in de kiem gesmoord. Het blijft dus een diep armoedig land, dat blijft drijven op domweg olie en gas uit de grond pompen, waarvan de winsten in de zakken van wat miljardairs blijven stromen.

En voor wat? Een strookje land erbij als verdediging tegen de boze NAVO, die alleen maar sterker is geworden door deze inval _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 11:31:45 ]
pi_205409864

Gasprijs inmiddels weer aardig gedaald ten opzichte van de piek van paar weken geleden
pi_205409962
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:45 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Gasprijs inmiddels weer aardig gedaald ten opzichte van de piek van paar weken geleden
Als het te ver daalt dan roept Putin of 1 van z'n handpoppen wel weer iets waardoor het stijgt.
pi_205410009
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:31 schreef Heph844 het volgende:
Rusland gaat op middellange termijn heus zijn grondstoffen wel kwijtraken. En ze hebben nauwelijks staatsschuld, dus ze kunnen ook nog wel wat interen op reserves in de tussentijd.

Ondertussen zijn ze afgesloten van de westerse kapitaalmarkten, afgesloten van chips, van industriėle onderdelen. Elke economische ontwikkeling wordt in de kiem gesmoord. Het blijft dus een diep armoedig land, dat blijft drijven op domweg olie en gas uit de grond pompen, waarvan de winsten in de zakken van wat miljardairs blijven stromen.

En voor wat? Een strookje land erbij als verdediging tegen de boze NAVO, die alleen maar sterker is geworden door deze inval _O-
Dat zie ik toch anders.
Wat jij schetst is juist de reden voor het Kremlin voor de oorlog. Ze weten dat dit het is, fossiel en op langere termijn niks..

Dus de Donbass zit vol zeldzame aardmetalen, zoals neodymium.
Dat is HET metaal voor de toekomst.

Denk dat de Russen het zien dat Poetin zijn naam en leven opoffert voor het voortbestaan van een groot Rusland.
Hoe dit gaat uitpakken valt nog te bekijken. :')
Vakman pur sang
pi_205410750
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:45 schreef Heph844 het volgende:
[ afbeelding ]
Vraag in China (ook voor olie) is weer laag vanwege die achterlijke zero-covid-maatregelen. Zodra die weer open gaan zal de boel wel weer flink stijgen.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tņch blijft bestaan.
pi_205411400
twitter
Plaats hier uw advertentie
  donderdag 21 juli 2022 @ 14:54:17 #171
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_205412009
quote:
Open deur
pi_205412240
quote:
Ten opzichte waarvan stijgen de prijzen? Want de gasprijs is over de laatste 10 dagen gestaag gedaald met in totaal zo'n 15%
pi_205412247
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ten opzichte waarvan stijgen de prijzen? Want de gasprijs is over de laatste 10 dagen gestaag gedaald met in totaal zo'n 15%
NL verhoogd de belastingen. :P
Vakman pur sang
pi_205414114
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 15:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
NL verhoogd de belastingen. :P
Onzin. De belasting op energie is juist (tijdelijk) verlaagd in NL.
pi_205414339
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 15:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De TTF (inkoopprijzen) ten opzichte van 3 weken geleden.

Waarom ze zo’n random periode van 3 weken als startpunt hebben genomen zeggen ze er niet bij, zal wel het meest spectaculaire persbericht opgeleverd hebben.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-07-2022 17:33:09 ]
pi_205414434
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Was garpje
Vakman pur sang
pi_205414564
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 17:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
de verlaging van de energiebelastingteruggave dempt dit behoorlijk bij velen helaas
  vrijdag 22 juli 2022 @ 07:39:45 #178
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205419490
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:02 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Zie dit

Hier wat context over het afkoppelen van Russisch gas. Het is allemaal al in buitenlandse bronnen langsgekomen maar het is een goede samenvatting.

https://nos.nl/l/2437618
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 22 juli 2022 @ 07:45:14 #179
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_205419510
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 11:15 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Zie bericht hier boven zodat je redelijk kunt deduceren dat het voor de korte en middellange termijn onmogelijk is.

Wat ze in Iran uitspoken geen idee maar Iran wil al heel lang een pijpleiding naar Europa om zijn eigen gas te kunnen verkopen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_205419675
Rusland is er dus alles aan gelegen om de komende jaren (totdat Europa een permanente oplossing heeft) de prijs zo hoog mogelijk te houden en onzekerheid te veroorzaken. In die zin is het logisch dat nordstream weer is gaan leveren voor 30%. Knijpen en onzekerheid blijven veroorzaken.

In het artikel wordt alleen gesproken over volumes, maar niet over prijzen. Daar ben ik wel benieuwd naar. Dat blijft een troef voor Putin.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tņch blijft bestaan.
pi_205432347
quote:
Fast jeden Tag gibt es Appelle zum Gas-Sparen und sich im Winter warm anzuziehen, schließlich droht ein Engpass. Aber das gilt offenbar nur für Normal- Verbraucher*innen, nicht für Kraftwerksbetreiber: Derzeit laufen in Deutschland die Gaskraftwerke zur Stromerzeugung auf vollen Touren, Kohlekraftwerke dagegen stehen oftmals still, beobachten unabhängige Experten. Von Einlagern des wertvollen Rohstoffs für den Winter also keine Spur. Warum dieses kontraproduktive Verhalten?
Normaliter importeert Duitsland veel stroom uit Frankrijk maar nu zoveel kerncentrales daar stilliggen verstookt men afgelopen maanden meer aardgas dan ooit tevoren om stroom op te wekken. Dit maakt ook duidelijk dat het stilleggen van kerncentales in Duitsland eigenlijk een NOGO is.
pi_205432465
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 10:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Geloof mij maar dat dit precies is wat er gaat gebeuren. We worden de laatste maanden hiervoor klaargestoomd met allerlei doembeelden. Puntje bij paaltje gaat de gaskraan gewoon voor een deel open de komende jaren, daar ben ik van overtuigd. Het is belangrijk dat we de bewoners van deze gebieden ruimhartig helpen, maar we hebben voldoende gas om het de komende 100 jaar zonder Poetin uit te zingen.

Verkoop het voor 1 euro per M3 en je harkt 35 miljard per jaar binnen. Daar kun je heel wat compensatie wijken voor bouwen
  zaterdag 23 juli 2022 @ 16:03:28 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205432503
Van de opbrengst (incl BTW) moet gewoon 50% naar de provincie Groningen, van iedere kuub die daar nog uit de grond wordt gehaald.

De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt, daar kunnen de inwoners op stemmen immers.

Het is wel klaar met de NAM die vooral probeert zo min mogelijk schade te vergoeden, simpelweg de helft van de opbrengst naar de provincie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205432520
Met zowel @etuiedelapiel als @Leandra eens. Prima oplossing op die manier wat mij betreft. We snappen allemaal dat gas boren aarbevingen veroorzaakt, dat moeten we ruimhartig compenseren en als de wiedeweerga werken aan betere oplossingen dan gas. Maar dat hebben we niet morgen klaarliggen. Het openen van Groningen zou ons voldoende tijd moeten geven om dit wel voor elkaar te krijgen.
pi_205432535
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 16:03 schreef Leandra het volgende:
Van de opbrengst (incl BTW) moet gewoon 50% naar de provincie Groningen, van iedere kuub die daar nog uit de grond wordt gehaald.

De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt, daar kunnen de inwoners op stemmen immers.

Het is wel klaar met de NAM die vooral probeert zo min mogelijk schade te vergoeden, simpelweg de helft van de opbrengst naar de provincie.
"De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt"

Hier gaat het dus al fout.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 16:08:57 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_205432565
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 16:06 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
"De provincie regelt dan maar dat het goed besteed wordt"

Hier gaat het dus al fout.
De NAM regelt het nu ook niet en provinciale staten wordt verkozen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_205432573
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 16:04 schreef GereDathan het volgende:
Met zowel @:etuiedelapiel als @:Leandra eens. Prima oplossing op die manier wat mij betreft. We snappen allemaal dat gas boren aarbevingen veroorzaakt, dat moeten we ruimhartig compenseren en als de wiedeweerga werken aan betere oplossingen dan gas. Maar dat hebben we niet morgen klaarliggen. Het openen van Groningen zou ons voldoende tijd moeten geven om dit wel voor elkaar te krijgen.
Tuurlijk is het een noodoplossing, maar je zult zien dat in tijden van nood de meest fantastische uitvindingen gedaan worden dat zie je nu al gebeuren.
Ik zag van de week een warmteschutting als vervanging van de buitenunit voor een warmtepomp.
pi_205433462
Ik moet eigenlijk wel hard lachen om die bijdehandjes die elk jaar switchen van leveranciers onder het mom "dief van de eigen portemonee, mogen jullie maar lekker 5 euro per kuub gaan betalen". Veel plezier met je overstap korting van 150 euro.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_205433497
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:20 schreef raptorix het volgende:
Ik moet eigenlijk wel hard lachen om die bijdehandjes die elk jaar switchen van leveranciers onder het mom "dief van de eigen portemonee, mogen jullie maar lekker 5 euro per kuub gaan betalen". Veel plezier met je overstap korting van 150 euro.
De meeste mensen die elk jaar braaf hun 1-jarig contract verlengden bij dezelfde leverancier, zitten nu ook gewoon op torenhoge variabele tarieven
pi_205433541
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:23 schreef Heph844 het volgende:

[..]
De meeste mensen die elk jaar braaf hun 1-jarig contract verlengden bij dezelfde leverancier, zitten nu ook gewoon op torenhoge variabele tarieven
Daar heb ik totaal geen medelijden mee, moet je maar lekker langer afsluiten, dat is hele concept van risico nemen, maar ik krijg elk jaar van die lachende grijnzen op verjaardagen als ik vertel dat ik lang heb vastgezet, en wat voor dommerik ben. Nou kan niet hard genoeg lachen nu.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 17:42:39 #191
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_205433708
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:27 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb ik totaal geen medelijden mee, moet je maar lekker langer afsluiten, dat is hele concept van risico nemen, maar ik krijg elk jaar van die lachende grijnzen op verjaardagen als ik vertel dat ik lang heb vastgezet, en wat voor dommerik ben. Nou kan niet hard genoeg lachen nu.
Wat fijn toch knul. Kun je eindelijk op je kringverjaardag opscheppen over hoe jij lekker hebt en hunnie nu lekker niet. :') Je zal toch maar uit dit soort dingen voldoening moeten halen. De forever alone spat er vanaf.

[ Bericht 0% gewijzigd door Draak31 op 23-07-2022 18:40:47 ]
pi_205433772
quote:
Dat is allemaal speculatie. Ook jij kon dit niet voorspellen.

Mensen die peperdure keukens en badkamers hebben gekocht maar niks aan isolatie hebben gedaan, dat zijn de echte domkoppen.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 17:56:04 #193
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205433940
In Belgiė is er nu een princiepsaccoord voor de verlenging van Tihange 3 en Doel 4. Maar op korte termijn maakt dat geen verschil, om ze in 2025 te heropenen had het uranium reeds deze maand besteld moeten worden, de regering heeft gekozen voor een opening ten vroegste in november 2026. Dat betekent dat in 2025 alle Belgische kerncentrales dicht zullen zijn.

Er moet ook een milieu­effectenrapport gemaakt worden, met "publieksconsultatie" in een straal van 1000 km rond de centrale (dus ook in de buurlanden).
pi_205433983
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:56 schreef crystal_meth het volgende:
In Belgiė is er nu een princiepsaccoord voor de verlenging van Tihange 3 en Doel 4. Maar op korte termijn maakt dat geen verschil, om ze in 2025 te heropenen had het uranium reeds deze maand besteld moeten worden, de regering heeft gekozen voor een opening ten vroegste in november 2026. Dat betekent dat in 2025 alle Belgische kerncentrales dicht zullen zijn.

Er moet ook een milieu­effectenrapport gemaakt worden, met "publieksconsultatie" in een straal van 1000 km rond de centrale (dus ook in de buurlanden).
Hadden ze al eerder besloten om die te sluiten?
  zaterdag 23 juli 2022 @ 18:10:32 #195
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205434081
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Hadden ze al eerder besloten om die te sluiten?
Ja, was jaren eerder al besloten. Engie had ook weinig zin in een verlenging, maar uiteindelijk is er een akkoord bereikt (de Belgische staat wordt mede-eigenaar van de centrales, en zal dus, wanneer ze uiteindelijk sluiten, mee moeten betalen voor de ontmanteling ervan).
pi_205434162
quote:
Ik heb precies het tegenovergestelde. Ik wisselde elk jaar en in dec2021 liep het contract af en ik deed niks en ik kreeg spotgoedkope tarieven en in juli 2022 maar een marginale verhoging.
Nieuwe klanten kregen en krijgen deze tarieven in ieder gevalniet
  zaterdag 23 juli 2022 @ 18:39:43 #197
24533 ACT-F
pi_205434388
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 17:45 schreef Confetti het volgende:
Dat is allemaal speculatie. Ook jij kon dit niet voorspellen.
Toen de olieprijs eventjes negatief was kon je op vingers natellen dat die weer positief zou worden. Toen de prijs historisch laag was heb ik gelijk het langste contract gekozen wat mogelijk was. Daar hoef je echt geen profeet voor te zijn.
pi_205434425
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Toen de olieprijs eventjes negatief was kon je op vingers natellen dat die weer positief zou worden. Toen de prijs historisch laag was heb ik gelijk het langste contract gekozen wat mogelijk was. Daar hoef je echt geen profeet voor te zijn.
Ik heb juist altijd korte contracten afgesloten en daar heb ik aardig aan verdiend
pi_205434567
Via cashbacksites alleen al krijg je al een hoop geld met wat geswitch van verzekeringen, abo's, etc.
Niets mis mee.

pi_205434598
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:10 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ja, was jaren eerder al besloten. Engie had ook weinig zin in een verlenging, maar uiteindelijk is er een akkoord bereikt (de Belgische staat wordt mede-eigenaar van de centrales, en zal dus, wanneer ze uiteindelijk sluiten, mee moeten betalen voor de ontmanteling ervan).
Blijft toch een bizarre beslissing van al die landen.
  zaterdag 23 juli 2022 @ 19:42:55 #201
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205434993
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:59 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Blijft toch een bizarre beslissing van al die landen.
Mwa,het was eerder een beslissing om de levensduur van de centrales niet te verlengen.

In 2003 (wet op de kernuitstap) werd de maximaal toegelaten levensduur van Belgische kerncentrales op 40 jaar vastgelegd (oa vanwege twijfels over de veiligheid van oude centrales, het probleem van het kernafval etc...).
In 2009 besloot de regering Van Rompuy tot een levensduurverlenging van 10 jaar voor de drie oudste centrales (Doel 1 en 2, Tihanghe 1).
In 2012 schrapte de regering Di Ruppo de verlenging voor Doel 1 en 2.
Sindsdien zijn er ook problemen opgedoken, zoals de "scheurtjes" in de rectorvaten van Tihange 2 en Doel 3, en de sabotage in Doel 4.

Doel 4 en Tihange 3 werden in gebruik genomen in 1985 en hadden dus normaal in 2025 moeten sluiten.
pi_205436451
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2022 18:57 schreef tralalala het volgende:
Via cashbacksites alleen al krijg je al een hoop geld met wat geswitch van verzekeringen, abo's, etc.
Niets mis mee.

[ afbeelding ]
1200 euro extra dit jaar kwijt aan energie is een koopje als je niet hebt vastgezet of dit jaar je contract afloopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')