quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat betekend dat die pijplijn ook aan het EU gasnet hangt.
quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:53 schreef Rode_Wijn het volgende:
[..]
Ja er is zo'n ding nu over een gasleiding tussen Spanje en Frankrijk die ervoor had kunnen zorgen dat er geen problemen zouden zijn met de Russen. Maar de Fransman was te trots of zoiets om de leiding verder aan te sluiten.
De pijplijnen van het zuiden naar ons deel van Europa hebben maar een beperkte capaciteit.quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die voor de winter is berekend, dan kan er nu maandenlang de buffer capaciteit mee worden opgevuld.quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De pijplijnen van het zuiden naar ons deel van Europa hebben maar een beperkte capaciteit.
Alle pijplijnen zijn met elkaar verbonden, maar de transportcapaciteit kan zelfs per richting verschillend zijn. In de OP staat een link naar het overzicht van alle gasleidingen.quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik zie hem niet?quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Italie hangt ook aan ons gasnet, als decennia
Nee want die stopt bij de grens met frankrijk.quote:Op woensdag 20 juli 2022 18:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Die fransen hebben dat iig goed voor elkaarquote:Op woensdag 20 juli 2022 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Frankrijk gebruikt nauwlijks gas, door hun uitstekende elektra opwekking met kern en geologische opwekking. Bijna alle verwarming gaat met elektra of anders maar weinig gas.
De belangrijkste reden dat we hier onze stroomvoorziening niet zo goed voor elkaar hebben is juist vanwege aardgasquote:Op woensdag 20 juli 2022 19:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die fransen hebben dat iig goed voor elkaar
We hadden het goed voor elkaar door de relatieve schone en goedkope aardgas, komt helemaal aan door een pijplijn zonder transport CO2 en brand zeer schoon.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De belangrijkste reden dat we hier onze stroomvoorziening niet zo goed voor elkaar hebben is juist vanwege aardgasEn dat ging ruim 50 jaar best aardig.
quote:
quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:01 schreef ACT-F het volgende:
In de OP staat een link naar het overzicht van alle gasleidingen.
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:18 schreef Jojoke het volgende:
Het grootste probleem is misschien niet eens aankomende winter, maar de winter erop.
Die ik deel is beter, daarop staan alleen de transportleidingen die er toe doen.quote:
Als bestuurders basale kennis missen hoe je een land bestuurt dan maak je je vitale sectoren afhankelijk van het buitenland...quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:22 schreef Bart2002 het volgende:
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...
Wat mij zo verbaast (of eigenlijk weer niet) is dat lijstje...quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als bestuurders basale kennis missen hoe je een land bestuurt dan maak je je vitale sectoren afhankelijk van het buitenland...
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een nog groter probleem is die afhankelijkheid...
Als je het zo leest verkoopt iedereen het weer aan elkaar door.![]()
Zou dat nou in het voordeel van de gas-gebruikende consument zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Het is blijkbaar niet voor niets dat het zo duur is als iedereen en z'n moeder eraan moet verdienen...
Dat is toch geen natuurlijke eigenschap van een gasleiding? Hebben die een eigen willetje dat ze zich naar diverse buitenlanden slingeren?quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef MoreDakka het volgende:
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat mij zo verbaast (of eigenlijk weer niet) is dat lijstje...
x koopt het van y en verkoopt het weer aan z die het weer van a koopt die aan b en c levert die het weer bij d en e inkopen...Dat gaat toch nergens over? Je weet 1 ding zeker dat het goed er niet goedkoper op wordt als iedereen aan iedereen levert. Dat zou moeten stoppen.
Nederland heeft als zodanig de Bel al aan zuidelijk Europa verkwanseld al in de jaren 80 en nog... Belachelijk dit. Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
Je was me voorquote:Op woensdag 20 juli 2022 19:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Gasleidingen hebben nogal de neiging om door meerdere landen te gaan en om te beginnen bij de bron.
Ohja je hebt gelijk nl levert aan Italië.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://www.researchgate.(...)ucture_fig1_45134809
Ik ben het met je eens, tijd om een andere manier van gastransport te verzinnen. Die leidingen hebben ons al veel te lang in de greep.quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is toch geen natuurlijke eigenschap van een gasleiding? Hebben die een eigen willetje dat ze zich naar diverse buitenlanden slingeren?In retrospectief is dat heel jammer dat men die eigenschappen nooit heeft kunnen temmen.
Gaan we doen door gas af te koelen naar -200C en compressoren tot 100 bar en dan in boten over de oceaan te vervoeren.quote:Op woensdag 20 juli 2022 20:00 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, tijd om een andere manier van gastransport te verzinnen. Die leidingen hebben ons al veel te lang in de greep.
Een wormhole misschien?
Maar daarvoor werd met Italiaanse steun J. Luns wel de grootste NATO BOBOquote:Op woensdag 20 juli 2022 19:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ohja je hebt gelijk nl levert aan Italië.
Vroeger nog voor bar weinig ook nog.
https://www.businessinsider.nl/gasruzie-nederland-en-italie/
En wie gaat dat betalen? Onze regering is er om de rijken rijker te maken, niet om problemen op te lossen. Problemen worden geprivatiseerd, voor de helft van het minimale budget.quote:Op maandag 18 juli 2022 15:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
Gewoon iedereen een gratis elektrische auto, klaar.
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.quote:Op donderdag 21 juli 2022 07:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Er schijnt weer wat gas door NordStream I richting Duitsland te stromen nadat de boel afgelopen dagen stil lag ivm reeds lang gepland onderhoud.
Die gasleiding is natuurlijk ook één van de weinige echte pressie middelen die Putin richting het Westen heeft. Zodra de gaslevering op 0 staat, kan hij behalve met fysiek geweld het Westen nergens anders meer mee onder druk zetten.
Daarnaast is die pijp simpelweg een belangrijke inkomstenbron. Geen gas uit Rusland doet ons pijn, maar het doet Rusland óók veel pijn.
Wat voor gevolgen had je verwacht voor de Russische bevolking als ze de gasaanvoer naar Europa stoppen. Oprecht nieuwsgierig..quote:Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.
Ik zie na 4 maanden nog geen echte gevolgen voor de bevolking in Rusland.
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Rusland raakt zijn gas wel kwijt aan China of India. Denk dat de EU de gevolgen van de sancties tegen Rusland behoorlijk overschatten.
Ik wist niet dat je in rusland woont. In welke stad woon je?quote:Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je in rusland woont. In welke stad woon je?
oh ben je er zo 1. Ok ik weet genoeg.quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:14 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
https://www.themoscowtime(...)-by-97-in-may-a78151quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:14 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Moet ik in Rusland wonen dan? Er werd verwacht dat de bevolking keihard werd getroffen maar ik zie er niks van in het nieuws. En ja, er komt heus wel nieuws uit Rusland wat wel waar is.
Zo 1?quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
oh ben je er zo 1. Ok ik weet genoeg.
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.quote:Op donderdag 21 juli 2022 08:59 schreef DonaldThunberg2 het volgende:
[..]
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
Ja dat weten we, er is maar 1 klein gaspijpje naar China vanaf een klein gasveld (Kracht van Siberie). Rusland kan zijn gas nagenoeg alleen naar Europa sturen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:23 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.
Dit is onjuist. Er loopt een gaspijp naar China en geen naar India. Die twee landen kunnen het verlies aan EU gasinkomsten niet compenseren. Nieuwe gaspijpen aanleggen duurt jarenquote:Op donderdag 21 juli 2022 08:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Klopt, er is 1 kleine leiding naar China. Aanleg van een nieuwe leiding (zie plaatje hierboven) is wel gepland maar duurt minstens 10 jaar om dit aan te leggen en dan jaren om daadwerkelijk te gebruiken. Laten we het voor Rusland optimistisch zetten op 15 jaar, dat is een hele hele hele lange tijd en dan moeten ze het ook nog voor elkaar krijgen om ondanks alle sancties en tekorten in de markt genoeg materiaal te verkrijgen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 08:59 schreef DonaldThunberg2 het volgende:
[..]
Er zijn geen pijpleidingen naar Chindia toch? Dat gaat ook jaren duren. Uiteindelijk zullen ze er wel vanaf komen ja maar dan is Europa al met hangende pootjes in roebels aan t betalen.
quote:Die Europäische Union wappnet sich für eine mögliche Gaskrise. «Wir müssen uns auf eine vollständige Unterbrechung der russischen Gasversorgung vorbereiten», sagte EU-Kommissionschefin Ursula von der Leyen. Sie präsentierte am Mittwoch einen Notfallplan aus dem hervorgeht, dass Staaten im Zweifel zum Gassparen gezwungen werden sollen. Sollte er in Kraft treten, hätte das wohl spürbare Auswirkungen.
Konsequenzen für Verbraucher: Im Gesetzesvorschlag heißt es, den EU-Staaten stehe es frei, geeignete Maßnahmen selbst zu wählen. Wie genau auf Verbraucherseite gespart wird, ist also nicht vorgegeben. Dass auch Bürgerinnen und Bürger Gas sparen müssen, ist aber sehr wahrscheinlich. Denn die Einsparziele sind hoch. Auf zunächst freiwilliger Basis soll der Gasverbrauch in den EU-Ländern um 15 Prozent sinken. Im Verordnungsentwurf wird aber betont, dass sogenannte geschützte Kunden «ununterbrochen» versorgt werden sollen.
Generell gibt es für den Fall einer Gasnotlage bereits einheitliche Regeln in der EU, die in der sogenannten SoS-Verordnung verankert sind. Diese regelt etwa, welche Kunden in einem Ernstfall noch mit Gas versorgt werden sollen: Haushalte und essenzielle soziale Dienste werden als geschützte Verbraucher besonders behandelt. Sie genießen eine besondere Stellung und ihnen kann von den Mitgliedsländern Vorrang eingeräumt
Was het even opzoeken op Google teveel moeite?quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:23 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Weet jij het? Mss niet, mss al wel.
Denk dat Europa een groter probleem heeft. De alternatieven voor energie gaan nooit al de Russische energie vervangen. Rusland heeft energie en voedselproductie dus die komen de winter wel door. De economieën van beide zullen door t putje gaan, dat wel. Rusland heeft tevens veel minder schulden, Europa kan alleen nog maar geld bijdrukken en is zo goed als failliet.quote:Op donderdag 21 juli 2022 09:59 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja dat weten we, er is maar 1 klein gaspijpje naar China vanaf een klein gasveld (Kracht van Siberie). Rusland kan zijn gas nagenoeg alleen naar Europa sturen.
Dit zijn de pijpleidingen van dit moment:
[ afbeelding ]
Meer informatie in het bijbehorende artikel: https://nos.nl/artikel/24(...)-voor-europese-markt
Puntje bij paaltje heeft Rusland een steeds groter probleem. Ze doen een beetje dreigen en stoer, maar het enige wat ze echt veroorzaakt hebben is dat Europa nu gas uit andere gebieden aan het invoeren is en er versneld gasvelden in gebruik worden genomen binnen Europa (bv. Nederland met de Noordzee en in Noorwegen).
Zolang Rusland niet stopt met leveren van gas zal het allemaal wel meevallen. En dat is nu precies wat ze niet kunnen, stoppen met leveren van gas. Het is zo ongeveer de enige inkomstenbron die Poetin nog heeft. Een bijzonder precair, want als Poetin de toevoer te ver dicht draait springen er anderen in het gat en weet hij donders goed dat niemand meer terug komt als klant.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:08 schreef DonaldThunberg2 het volgende:
[..]
Denk dat Europa een groter probleem heeft. De alternatieven voor energie gaan nooit al de Russische energie vervangen. Rusland heeft energie en voedselproductie dus die komen de winter wel door. De economieën van beide zullen door t putje gaan, dat wel. Rusland heeft tevens veel minder schulden, Europa kan alleen maar geld bijdrukken en is zo goed als failliet.
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:12 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zolang Rusland niet stopt met leveren van gas zal het allemaal wel meevallen. En dat is nu precies wat ze niet kunnen, stoppen met leveren van gas. Het is zo ongeveer de enige inkomstenbron die Poetin nog heeft.
Uiteindelijk is het allemaal maar een macabere dans. Het een kan niet zonder het ander. De vraag is wie er eerder capituleert. Binnen Rusland groeit de onrust ook, de sancties zullen met de dag dat dit langer duurt een zwaardere wissel trekken op de bevolking van Rusland.
Eigenlijk zou groningen vol aanzetten beter zijn omdat de prijzen dan dalen. Of niet? Dat zou Rusland meer pijn doen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:16 schreef DonaldThunberg2 het volgende:
[..]
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
Wat denk je dat die windmolenparken op de noordzee zijn?quote:Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is blijkbaar handelswaar in plaats van een zekere levensbehoefte voor de eigen bevolking. De wereld is doodziek wat dat betreft.
Zowel Europa als Amerika hebben verregaande sancties opgelegd, Afrika heeft geen cent te makken en heeft te maken met een gigantische voedselcrisis. De enige landen die Poetin een beetje goed gezind zijn zijn China, Iran en Noord-Korea. De laatste heeft hooguit 5 roebels op de rekening staan. China past ook wel 5x uit wat ze doen, die willen graag 3 afzetmarkten houden dus gaan geen overduidelijke partij kiezen. Blijft over Iran.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:16 schreef DonaldThunberg2 het volgende:
[..]
Rusland is de grootste grondstoffenproducent van de wereld, van de meeste grondstoffen staan ze in de top 3. Olie, gas, steenkool, goud etc. Die prijzen zijn laatste jaren hard gestegen dus Rusland verdient genoeg geld, vooral omdat alleen het Westen aan sancties doet, de rest van de wereld doet er niet aan mee.
Geloof mij maar dat dit precies is wat er gaat gebeuren. We worden de laatste maanden hiervoor klaargestoomd met allerlei doembeelden. Puntje bij paaltje gaat de gaskraan gewoon voor een deel open de komende jaren, daar ben ik van overtuigd. Het is belangrijk dat we de bewoners van deze gebieden ruimhartig helpen, maar we hebben voldoende gas om het de komende 100 jaar zonder Poetin uit te zingen.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Eigenlijk zou groningen vol aanzetten beter zijn omdat de prijzen dan dalen. Of niet? Dat zou Rusland meer pijn doen.
En de rest moeten we gewoon duur verkopen en investeren in alternatieve energie.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:24 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ondertussen gaan we hard bezig om te kijken of we wat onder de Noordzee vandaan kunnen krijgen op korte termijn en importeren we via andere routes. Maar het enige resultaat hiervan zal zijn dat Groningen minder open hoeft.
Wat mij betreft moeten we niets verkopen vanuit Groningen. Ik denk dat het een goede zaak is als we ons eigen land eens op plek 1 zetten. Zeker omdat het openen van Groningen gegarandeerd voor problemen gaat zorgen, hoe minder we eruit hoeven te halen hoe beter.quote:Op donderdag 21 juli 2022 10:27 schreef xzaz het volgende:
[..]
En de rest moeten we gewoon duur verkopen en investeren in alternatieve energie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |