We gaan als Nederland zijnde die -15% halen. Dat deden we begin dit jaar al en heeft zich deze zomer doorgezet. Weinig aan de hand dus. Andere landen moeten harder aan de bak.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Terwijl de industrie 80% van de voorraad verstookt.
Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
Daarom moest iedereen aan de smartmeter natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Vertaling in NL: huishoudens moeten de thermostaat uitzetten en mogen maar 2min douchen per dag per huishouden.
Wedden?
Zo is namelijk het beleid met rutte. Huishouden en consument mag bukken en de reet open zetten voor de droge vuist van het bedrijfsleven
Duurzaamheidslening of energiebespaarlening.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:51 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Ik snap je denkwijze. Alleen niet iedereen heeft even een paar duizende euro's vrij om dure aankopen te doen en daar loopt je denkwijze spaak.
https://www.theguardian.c(...)-military-chief-saysquote:Russian gas giant Gazprom has also sharply increased pressure in the pipeline that delivers Russian gas to Europe without prior notice, the Ukrainian state pipeline operator company has said. Such pressure spikes could lead to emergencies including pipeline ruptures, and pipeline operators are obliged to inform each other about them in advance, the operator of gas transmission systems of Ukraine (OGTSU) said.
Maar dat is prima toch? Investering in je woning, investering in het wooncomfort, investering in een lager energieverbruik.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je overal stil bij gaat staan bij wat de overheid wil, dan ga je nergens meer heen op een dag.
Ik heb alle ramen al laten vervangen naar isolatieglas dus dat is wel weer genoeg stil staan voor dit jaar.
Afgelopen winter bleef in een behoorlijk deel van de kassen de kachel al lager of uit staan en had de industrie ook al het nodige afgeschaald.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 14:54 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als anderen maar betalen
[..]
Wedden?
Op korte termijn hoeft ook helemaal niemand volledig van het gas af om onze huishoudelijke fossiele energieconsumptie enorm terug te dringen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 13:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een enorme bullshit, ten eerste heb je kennelijk geen enkel besef over mensen hun inkomsten en uitgaven, ten tweede zitten heel veel mensen in een huurhuis en zijn dus afhankelijk van de verhuurder. En dan is er nog een groep waar het helemaal niet mogelijk is om van het gas af te raken, je denkt allemaal veel te simpel vanuit je torentje.
En dat is precies het probleem, deze warmtepompen lopen op elektriciteit, en om dat te genereren gebruikt men dus fossiele energie om elektriciteit te genereren. Juist in de winter is de opbrengst van Solar en Wind laag, dus het is voorlopig hoop denken dat dit goed voor het milieu zou zijn.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Op korte termijn hoeft ook helemaal niemand volledig van het gas af om onze huishoudelijke fossiele energieconsumptie enorm terug te dringen.
Waar het makkelijk kan is meteen gasloos natuurlijk de beste investering. Waar het nog niet kan is een hybride lucht-water warmtepomp of een lucht-lucht warmtepomp een prima mogelijkheid om gasverbruik op korte termijn fors te reduceren.
Dat lijkt in eerste instantie het geval maar:quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat is precies het probleem, deze warmtepompen lopen op elektriciteit, en om dat te genereren gebruikt men dus fossiele energie om elektriciteit te genereren. Juist in de winter is de opbrengst van Solar en Wind laag, dus het is voorlopig hoop denken dat dit goed voor het milieu zou zijn.
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:33 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat lijkt in eerste instantie het geval maar:
- een warmtepomp haalt zo'n 3,5kWh warmte uit 1kWh stroom, gemiddeld over een heel jaar
- een moderne STEG gascentrale haalt zo'n 60% rendement uit 1m3 aardgas in vollast
- in een m3 aardgas zit zo'n 9,77kWh energie waar een CV-ketel ongeveer 8kWh warmte uit kan halen
1m3 aardgas naar 8kWh warmte in een CV-ketel
of
1m3 aardgas naar 0,6 x 9,77 = 5,86kWh stroom x 3.5 = 20,52kWh warmte.
Ofwel: ook als je een warmtepomp op fossiele brandstof stookt, haal je er nog steeds meer warmte uit dan rechtstreeks op aardgas verwarmen.
En natuurlijk is er ook in de winter nog wel een percentage wind (en zelfs solar) wat het nog iets gunstiger maakt.
Inderdaad, dat is helemaal prima.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Maar dat is prima toch? Investering in je woning, investering in het wooncomfort, investering in een lager energieverbruik.
Dat is nog weer een heel andere discussie.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?
Natuurlijk hebben we wel wat aan gemiddeldes, als het gaat om de besparing op fossiele brandstoffen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven, we hebben helemaal niets aan gemiddeldes, we moeten uitgaan van uitersten, werkt dit nog als het min 20 is? Kan ons elektriciteitsnetwerk dit dan over heel Nederland uitleveren?
Die besparing is aardig, maar dat is niet mijn punt, je kunt zaken niet uitfaseren als je basis infrastructuur geen piekmomenten aan kan. Daarnaast vermoed ik dat je niet in een stad woont, maar waarschijnlijk ergens in een nieuwbouwwijk, om een voorbeeld te geven, ik woon net buiten het Centrum van Amsterdam, zonnepanelen en pompen zijn hier geen optie.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 17:27 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben we wel wat aan gemiddeldes, als het gaat om de besparing op fossiele brandstoffen.
Dat je op een paar extreem koude dagen niet of nauwelijks bespaart op netto benodigde energie omdat je warmtepomp op die dagen net een COP van 2 haalt, is maar heel beperkt relevant.
Vooralsnog is de piekvraag van warmtepompen in woonwijken niet de oorzaak van de 'het netwerk is vol' problemen. In woonwijken zijn dat vooral de PV-installaties die in de zomer pieken met veel hogere vermogens dan een 6-8kW warmtepomp in de winter trekt.
quote:Op dinsdag 26 juli 2022 15:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Terecht punt. Bij extreme temperaturen heeft een warmtepomp het zwaar en presteert het bijna gelijk als een straalkachel. In een stedelijke omgeving waar per inwoner weinig zonnecapaciteit voorhanden is raakt het elektriciteitsnet overbelast. Dus of de datacenters uitzetten of ernaar toe verhuizenquote:Op dinsdag 26 juli 2022 17:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die besparing is aardig, maar dat is niet mijn punt, je kunt zaken niet uitfaseren als je basis infrastructuur geen piekmomenten aan kan. Daarnaast vermoed ik dat je niet in een stad woont, maar waarschijnlijk ergens in een nieuwbouwwijk, om een voorbeeld te geven, ik woon net buiten het Centrum van Amsterdam, zonnepanelen en pompen zijn hier geen optie.
Datacenters is ook weer zo een verhaal, men denkt dat dit nutteloze stofhappers zijn terwijl dit juist zorgt voor enorm veel voordelen, ten eerste werken ze veel efficienter als die lullige kleine data centers, ten tweede faciliteren ze ons op heel veel gebieden waardoor we ook weer besparen, thuiswerken zonder deze grote data centers is geen optie.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Terecht punt. Bij extreme temperaturen heeft een warmtepomp het zwaar en presteert het bijna gelijk als een straalkachel. In een stedelijke omgeving waar per inwoner weinig zonnecapaciteit voorhanden is raakt het elektriciteitsnet overbelast. Dus of de datacenters uitzetten of ernaar toe verhuizenIk hoop dat je niet in het rode gebied zit:
https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Als men bij -20 graden moet kiezen tussen woningen zonder stroom of datacenter uitzetten dan is de keuze snel gemaakt. Vooral de situatie in Amsterdam-Noord is precair nadat de gemeente in alle wijsheid had besloten om de kolencentrale aan de Hemweg vervroegd te sluiten voor 50 miljoen euroquote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:27 schreef raptorix het volgende:
[..]
Datacenters is ook weer zo een verhaal, men denkt dat dit nutteloze stofhappers zijn terwijl dit juist zorgt voor enorm veel voordelen, ten eerste werken ze veel efficienter als die lullige kleine data centers, ten tweede faciliteren ze ons op heel veel gebieden waardoor we ook weer besparen, thuiswerken zonder deze grote data centers is geen optie.
Geloof mij maar, dat als je een datacenter zoals Azure EU West uit zet (Middenmeer), dat je dan een groter probleem hebt dan koude voetenquote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als men bij -20 graden moet kiezen tussen woningen zonder stroom of datacenter uitzetten dan is de keuze snel gemaakt. Vooral de situatie in Amsterdam-Noord is precair nadat de gemeente in alle wijsheid had besloten om de kolencentrale aan de Hemweg vervroegd te sluiten voor 50 miljoen euro
Bij -20 blijft het niet beperkt tot koude voeten als het enkele dagen aanhoudt. Het is of het bedrijfsleven plat of levens opofferen. Jij mag de schakelaar bedienen...quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Geloof mij maar, dat als je een datacenter zoals Azure EU West uit zet (Middenmeer), dat je dan een groter probleem hebt dan koude voeten
Volgens mij mis je nogal het punt waar het in dit draadje en op korte termijn om gaat in je anti-energietransitie tunnelvisie: namelijk de afhankelijkheid van Rusland minimaliseren.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 17:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Die besparing is aardig, maar dat is niet mijn punt, je kunt zaken niet uitfaseren als je basis infrastructuur geen piekmomenten aan kan. Daarnaast vermoed ik dat je niet in een stad woont, maar waarschijnlijk ergens in een nieuwbouwwijk, om een voorbeeld te geven, ik woon net buiten het Centrum van Amsterdam, zonnepanelen en pompen zijn hier geen optie.
Alleen hebben we vrijwel geen extreem lage temperaturen, sinds 2018 is de laagst gemeten temperatuur hier -14 graden Celsius en dat was een keer 's nachts om 5u30.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
Bij extreme temperaturen heeft een warmtepomp het zwaar en presteert het bijna gelijk als een straalkachel.
Je snapt dat hier ook bijvoorbeeld veel bedrijfskritische zaken gehost worden? En dan ook nog zaken die essentieel zijn voor de algemene Nederlandse infrastructuur. Ik heb het toevallig meegemaakt dat in beginperiode van COVID het Datacenter overbelast raakte en dat er al heel veel discussie ontstond welke bedrijven hun servers beschikbaar moesten zijn. Daarnaast verbruikt een datacenter natuurlijk geen Gas, dus ik vermoed dat het iets minder kritisch zal zijn. Microsoft kennende zullen ze wel inspelen op de situatie door bijvoorbeeld aantrekkelijke alternatieven aan te bieden, dat is feitelijk nu al het geval, ga je in Dublin hosten dan scheelt je dat ongeveer 30 procent in kosten.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 18:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij -20 blijft het niet beperkt tot koude voeten als het enkele dagen aanhoudt. Het is of het bedrijfsleven plat of levens opofferen. Jij mag de schakelaar bedienen...
Dat Russisch gas verhaal is hypocriet, als je die mening bent toegedaan dan zouden we ook per direct moeten stoppen met het kopen van Olie van foute landen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind die oorlog ook helemaal niks, maar we kunnen niet bij elke geopolitiek event onze complete strategie op de schop gooien.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 19:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Volgens mij mis je nogal het punt waar het in dit draadje en op korte termijn om gaat in je anti-energietransitie tunnelvisie: namelijk de afhankelijkheid van Rusland minimaliseren.
En wat doen we als het wel extreem koud word? Kijk mij maakt het niet uit hoor, ik hou me zelf ook wel zonder kachel warm, maar ik denk niet dat dit voor iedereen een optie is. Daarnaast kan het nu wel tijdje niet meer heel koud zijn geweest, ik heb nog wel winters meegemaakt waarbij het gewoon weken/maanden lang vrij koud was, en het is niet uit te sluiten dat we wellicht weer een periode krijgen waarin we meer te krijgen met extremen, dat is volgens mij toch wel de tendens dat het ansich niet heel veel warmer word, maar dat we wel steeds meer met extreem hoge maar ook lage temperaturen te maken krijgen.quote:Op dinsdag 26 juli 2022 19:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Alleen hebben we vrijwel geen extreem lage temperaturen, sinds 2018 is de laagst gemeten temperatuur hier -14 graden Celsius en dat was een keer 's nachts om 5u30.
En ook dan doet m'n warmtepomp nog gewoon z'n werk en is hij nog steeds 200% efficiënter dan een elektrische straalkachel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |