abonnement Unibet Coolblue
pi_205206163
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die hierin beantwoord worden:

1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoe staat het met de belegering van Marioepol?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:



Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_205206203
Het is al 10 weken strijd om Lisitsjank. Wat dat betreft, verandert in die tijd per saldo niet zoveel aan het front.
pi_205206405
Relevante linkjes:

Actuele kaart: https://liveuamap.com/
Dagelijkse update: Institute of War
Youtube kanalen: Perun en War in Ukraine.

Oryx zware wapens geleverd aan Oekraine.
Oryx - Russische verliezen
Oryx - Oekrainsche verliezen
Satelietbeelden browser
NASA Fire map

[ Bericht 9% gewijzigd door oheng op 03-07-2022 18:29:00 ]
pi_205209163
Volgens DPA zijn ten noorden van Lisitsjansk de plaatsen Pryvillya, Privolnjanskaya en Shypylivka nu definitief in Russische handen, en wordt de aanval nu ingezet op Novodruzhesk, dat is een aan de noordkant vastgegroeide voorstad van Lisitsjansk.
Als deze voorstad in Russische handen komt, dan lijkt het mij niet meer mogelijk voor de Oekraïense strijdkrachten om Lisistsjansk te kunnen verlaten.

Volgens DPA is het Izjoemfront ondanks de gevechten een saai front geworden, er zijn daar al lange tijd geen mutaties meer.
  zaterdag 2 juli 2022 @ 12:59:20 #5
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205209761
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 11:54 schreef Idisrom het volgende:
Volgens DPA zijn ten noorden van Lisitsjansk de plaatsen Pryvillya, Privolnjanskaya en Shypylivka nu definitief in Russische handen, en wordt de aanval nu ingezet op Novodruzhesk, dat is een aan de noordkant vastgegroeide voorstad van Lisitsjansk.
Als deze voorstad in Russische handen komt, dan lijkt het mij niet meer mogelijk voor de Oekraïense strijdkrachten om Lisistsjansk te kunnen verlaten.

Volgens DPA is het Izjoemfront ondanks de gevechten een saai front geworden, er zijn daar al lange tijd geen mutaties meer.
Nadat Lisisjansk is ingenomen verwacht ik eigenlijk wel meer activiteiten rondom Izium. Ook al zou men bij Siversk of Bakmut snel kunnen doorbreken, de linie daarna bij Kramatorsk zal vanuit de noordwesten/zuidwesten aangevallen moeten worden.
Bij Izium zijn er enkel wat dorpen van kant gewisseld inderdaad.

Ik denk dat een offensief bij Novosilka in principe de betere optie is aangezien je druk kan zetten op Zaporisia in het westen en de sterke verdedigingslinies nabij Donetsk in het oosten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205209952
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2022 12:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nadat Lisisjansk is ingenomen verwacht ik eigenlijk wel meer activiteiten rondom Izium. Ook al zou men bij Siversk of Bakmut snel kunnen doorbreken, de linie daarna bij Kramatorsk zal vanuit de noordwesten/zuidwesten aangevallen moeten worden.
Bij Izium zijn er enkel wat dorpen van kant gewisseld inderdaad.

Ik denk dat een offensief bij Novosilka in principe de betere optie is aangezien je druk kan zetten op Zaporisia in het westen en de sterke verdedigingslinies nabij Donetsk in het oosten.
Ten oosten van Siversk zijn nog veel Oekraïense bataljons. Nu het de komende week droog blijft en het waterpeil van de Donets verder zakt, zie ik voor de Russen meer kans om ten westen van Siversk en ten zuiden van Lyman de rivier over te steken en dan net zo'n uitpuilende front te maken zoals destijds bij Popasna.

Een linie vanuit Izjoem naar de Zaporizja-lijn is nu nog te veel te lang voor de Russen om te kunnen realiseren
pi_205217857
Volgens DPA is Novodruzhesk nu ook in Russische handen, evenals het centrum van Lisitsjansk.
Alleen in het zuidelijke deel van de stad zijn nog Oekraïense strijdkrachten.

Doordat Lisitsjank in een heel rap tempo valt, heb ik het vermoeden dat de afgelopen week veel Oekraïense troepen zich nog hebben kunnen terugtrekken richting Siversk. .
pi_205218490
De mooist gemaakte update van dag 129 komt van Military Lab.
pi_205220533
Hele mooie strategische analyse van History Not Visualised. Het gaat o.a. in op de (on)mogelijkheid voor de russische defensie industrie om op te schalen. Als je met CNC machines werkt, dan weet je dat deze machines veelal uit Duitsland of Italië komen (komt ook overeen met mijn eigen ervaring). Zo ook in de russische industrie. Dit maakt het onmogelijk om op te schalen.

Ik wil hieraan nog toevoegen dat bronnen van de Belarus spoorwegen melden dat munitie naar het russische leger wordt bevoerd.

Video:
pi_205225891
Volgens DPA is Bilohorivka ten noorden van die olieraffinaderij nu ook door de Russen veroverd.
En de plaats Verkhnokamyanska net over de grens in de oblast Donetsk blijft in handen van de Russen.

Dat betekent twee dingen. De laatste Oekraïense troepen in Lisitsjansk zijn nu ingesloten, en het lukt de Oekraïners ook niet om de corridor vanuit het westen open te houden of open te krijgen.
Tevens zijn de Russen dicht bij Siversk, al hoewel ik de komende week niet verwacht dat deze stad aangevallen zal gaan worden. De frontlijn voor de Russen is nu wel met meer dan 80 kilometer ingekort (als en nadat de laatste ingesloten Oekraïners in Lisitsjansk zich overgegeven hebben)..
pi_205226403
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2022 18:17 schreef Idisrom het volgende:
Volgens DPA is Bilohorivka ten noorden van die olieraffinaderij nu ook door de Russen veroverd.
En de plaats Verkhnokamyanska net over de grens in de oblast Donetsk blijft in handen van de Russen.

Dat betekent twee dingen. De laatste Oekraïense troepen in Lisitsjansk zijn nu ingesloten, en het lukt de Oekraïners ook niet om de corridor vanuit het westen open te houden of open te krijgen.
Tevens zijn de Russen dicht bij Siversk, al hoewel ik de komende week niet verwacht dat deze stad aangevallen zal gaan worden. De frontlijn voor de Russen is nu wel met meer dan 80 kilometer ingekort (als en nadat de laatste ingesloten Oekraïners in Lisitsjansk zich overgegeven hebben)..
Wie is DPA ook alweer?
pi_205228490
Terwijl ik steeds probeer de ontwikkelingen aan het front bij Lisitsjank te volgen, blijkt dat de Russen momenteel een grote(re) slag geslagen te hebben ten westen van de stad Donetsk. De plaats Marjinka is nu in Rusissche handen volgens Balkan mapping.

+++++++++++++

Edit: 5 juli 2022 11:00 uur. Dit blijkt niet te kloppen. Marinka is nog steeds in Oekraïense handen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Idisrom op 05-07-2022 11:00:54 ]
pi_205230498
Ja de terugtrekking uit Lysychansk lijkt toch wel paniek of chaos in de linies te hebben gebracht, en voor de russen is dit de mogelijkheid om extra terrein te pakken.
pi_205231105
Niemand die een idee heeft hoeveel verliezen beide partijen hebben geleden in de Donbass? Het lijkt erop dat de Oekraïense troepen zonder al te veel krijgsgevangen te verliezen zijn weggekomen.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205232250
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 08:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Niemand die een idee heeft hoeveel verliezen beide partijen hebben geleden in de Donbass? Het lijkt erop dat de Oekraïense troepen zonder al te veel krijgsgevangen te verliezen zijn weggekomen.
Over dat eerste heb ik ook geen idee. Over dat tweede heb ik een theorie, wat ik niet met harde bewijzen kan staven.
Het is volgens mij Oekraïens wensdenken van de militaire top geweest om te denken dat hun teruggetrokken soldaten uit Severodonetsk en uit Hirsche/Zolote gelijk gemotiveerd zouden zijn om Lisitsjank op dezelfde manier te gaan verdeidigen. Ik denk dat die militairen relatief snel zichzelf uit Lisitskansk hebben teruggetrokken, en eventueel de daar reeds aanwezige komraden hebben aangestoken om zich ook terug te trekken.
Ten tweede zijn in Lisitsjansk meer burgers achtergebleven, die niet in opdracht van de Oekraïense leiding de stad wilden verlaten. Deze mensen hadden het voorbeeld van Severodonetsk gezien, waar na de terugtekking van de burgers de soldaten de gebouwen (woningen en appartementen) gebruikten om op elkaar vanuit hinderlagen te kunnen schieten met als uiteindelijke resultaat compleet kapot geschoten gebouwen. De Oekraïense troepen konden in Lisitsjansk dus moeilijker het schild van de gebouwen en appartementen gebruiken.

Wat dit betreft, wordt nu ook de situatie rondom Siversk interessant. Volgens Oekraïense bronnen zitten daar voldoende bataljons om de stad te kunnen verdedigen. Maar een Russische bron meldt dat de Oekraïense troepen daar al in grote getallen wegtrekken (waardoor nu het moment is om door te stoten en Siversk in te nemen). Als dat zo is, dan zitten er in die bataljons veel militairen die eerst verderop gevochten hebben.
Als de Oekraïense bataljons daar blijven zitten, dan zie ik een aanval op Siversk vanuit het oosten weinig zin hebben, want verdedigen kunnen de Oekraïners wel, als ze eenmaal ergens zitten. Zie bijvoorbeeld maar naar de plaats Berestove, halverwege op de hoofdweg van Lisitsjansk naar Bakhmoet, wat volgens mij al meer dan een maand stand houdt.
pi_205236562
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2022 10:35 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Over dat eerste heb ik ook geen idee. Over dat tweede heb ik een theorie, wat ik niet met harde bewijzen kan staven.
Het is volgens mij Oekraïens wensdenken van de militaire top geweest om te denken dat hun teruggetrokken soldaten uit Severodonetsk en uit Hirsche/Zolote gelijk gemotiveerd zouden zijn om Lisitsjank op dezelfde manier te gaan verdeidigen. Ik denk dat die militairen relatief snel zichzelf uit Lisitskansk hebben teruggetrokken, en eventueel de daar reeds aanwezige komraden hebben aangestoken om zich ook terug te trekken.
Ten tweede zijn in Lisitsjansk meer burgers achtergebleven, die niet in opdracht van de Oekraïense leiding de stad wilden verlaten. Deze mensen hadden het voorbeeld van Severodonetsk gezien, waar na de terugtekking van de burgers de soldaten de gebouwen (woningen en appartementen) gebruikten om op elkaar vanuit hinderlagen te kunnen schieten met als uiteindelijke resultaat compleet kapot geschoten gebouwen. De Oekraïense troepen konden in Lisitsjansk dus moeilijker het schild van de gebouwen en appartementen gebruiken.

Wat dit betreft, wordt nu ook de situatie rondom Siversk interessant. Volgens Oekraïense bronnen zitten daar voldoende bataljons om de stad te kunnen verdedigen. Maar een Russische bron meldt dat de Oekraïense troepen daar al in grote getallen wegtrekken (waardoor nu het moment is om door te stoten en Siversk in te nemen). Als dat zo is, dan zitten er in die bataljons veel militairen die eerst verderop gevochten hebben.
Als de Oekraïense bataljons daar blijven zitten, dan zie ik een aanval op Siversk vanuit het oosten weinig zin hebben, want verdedigen kunnen de Oekraïners wel, als ze eenmaal ergens zitten. Zie bijvoorbeeld maar naar de plaats Berestove, halverwege op de hoofdweg van Lisitsjansk naar Bakhmoet, wat volgens mij al meer dan een maand stand houdt.
Het ziet er niet goed uit in de Donbass. Ik kan niets bevestigen maar ik lees verhalen dat de Russen massaal TOS 1 gebruiken. En dat schijnt een vreselijk wapen te zijn. En dat Siverks nu al ingesloten dreigt te geraken. Maar dat komt van onderstaande bron die mij iets te pro Russisch is. Zolang Oekraïnse bronnen niets bevestigen neem ik het met een korrel zout. Zodra beide bronnen met een gelijkwaardig bericht komen dan heb je meer duidelijkheid.



[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 04-07-2022 17:05:13 ]
pi_205237249
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2022 16:55 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het ziet er niet goed uit in de Donbass. Ik kan niets bevestigen maar ik lees verhalen dat de Russen massaal TOS 1 gebruiken. En dat schijnt een vreselijk wapen te zijn. En dat Siverks nu al ingesloten dreigt te geraken. Maar dat komt van onderstaande bron die mij iets te pro Russisch is. Zolang Oekraïnse bronnen niets bevestigen neem ik het met een korrel zout. Zodra beide bronnen met een gelijkwaardig bericht komen dan heb je meer duidelijkheid.

Wat beide kanten ongeveer hetzelfde beweren. De Russen melden dat Hryhorivka (ten noordwesten van Siversk) ingenomen te hebben, terwijl aan Oekraïense kant gemeld wordt, dat hun troepen zich daar terugtrekken naar het zuiden (waarschijnlijk om Bakhmoet te versterken denk ik).
Ook DPA meldt dat Siversk niet rechtstreeks aangevallen wordt, maar dat de Russen proberen te omsingelen. Via de noordwestelijke kant via Hryhorivka en Serebrianca, allebei gelegen ten zuiden van de rivier Donets. En vanuit het zuidwesten via Ivano-Dorivka en Vyimka proberen de Russen om Siversk vanuit het zuiden af te sluiten.

DPA meldt dat ten westen van de stad Donetsk de puist van Marinka groter wordt, en dat Novomykhailivka daar ook veroverd is.
En ten oosten van Charkov zouden de Russen de hele oostoever van de rivier Donets weer heroverd te hebben, eveneens twee westelijke plaatsen van deze rivier, te weten Ukrainka en Peremoha.

Over Lisistsjansk en omliggende dorpen, dat is volgens de Russische woordvoerder 182 vierkante kilometer, wat in 48 uur is veroverd. Vergelijk dat eens met de 250 vierkante kilometer van de periode van ongeveer 10 weken van begin april tot 15 juni wat de Russen toen per saldo binnen geharkt hebben.


+++++++++++++++++++++

Edit 5 juli 2022 11:03 uur. Het nieuws over de vermeende uitbraak bij Marinka blijkt niet te kloppen volgens DPA vandaag. Dat front bij de stad Donetsk is een stilstaand front, en Marinka is steeds in Oekraïense handen gebleven.

[ Bericht 3% gewijzigd door Idisrom op 05-07-2022 11:03:34 ]
  dinsdag 5 juli 2022 @ 07:49:26 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205241961
twitter
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205242403

"Als je een leger omsingelt, laat dan een uitweg vrij. Druk niet te hard op een wanhopige teen".
Sun Tzu leefde meer dan 2.500 jaar geleden, en was een generaal en militair strateeg, en is de schrijver van het boek De Kunst van het Oorlogvoeren.

Met dank aan de analyse van HistoryLegends.. Hij beweert ook dat de Russen waarschijnlijk bewust de tang ten westen van Lisitsjank niet helemaal hebben dichtgetrokken, om daarmee de Oekraïners een uitweg naar buiten te bieden.


[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 05-07-2022 09:05:32 ]
pi_205242742
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 07:49 schreef Perrin het volgende:
[ twitter ]
Ik zag gisteren een video waar het in de winkelstraten van de stad Kherson drukker is dan nu gemiddeld hier in Nederland. Maar willen de Russen dat zo houden, dan zal de komende tijd toch wat extra bataljons naar het Kherson-Mikolayivfront moeten. De Russische militairen zijn daar in ondertal in de verhouding van minder één Rus op twee Oekraïners.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 11:58:29 #22
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205243899
De Russen gaan consolideren in de Donbas. Poetin kondigde gisteren een gevechtspauze aan. De vraag is of dit gaat gebeuren natuurlijk, maar de Russen schijnen aardig op te zijn.

Wat ik wel interessant vind is dat naast het verlies van de Donbas UA toch stiekem aardig wat terrein wint aan de andere fronten. Niet alleen bij Kherson, maar ook ten Noorden van Mariopol. Het zijn kleine stukjes, maar toch - het zegt wat over de dynamiek aan het front:



"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 5 juli 2022 @ 12:01:33 #23
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205243928
Nog wat gedetailleerdere kaarten van de zuidfronten:



"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205244121
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 11:58 schreef AgLarrr het volgende:
De Russen gaan consolideren in de Donbas. Poetin kondigde gisteren een gevechtspauze aan. De vraag is of dit gaat gebeuren natuurlijk, maar de Russen schijnen aardig op te zijn.

Wat ik wel interessant vind is dat naast het verlies van de Donbas UA toch stiekem aardig wat terrein wint aan de andere fronten. Niet alleen bij Kherson, maar ook ten Noorden van Mariopol. Het zijn kleine stukjes, maar toch - het zegt wat over de dynamiek aan het front:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die gevechtspause heeft ook Oekraïne nodig om te hergroeperen in de Donbass. De Russen hebben de frontlijn nu wat korter gemaakt(Donbass) en kunnen een aantal troepen naar een ander front sturen. Die zullen eerst opnieuw moeten worden bevoorraad en mogelijk ook nog wat onderhoud. De Russen kunnen nu wat meer rouleren.

Enfin zoals ik al vaker gezegd heb kan deze strijd nog maanden gaan duren als het niet jaren zijn.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 13:43:58 #25
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205244884
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 12:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Die gevechtspause heeft ook Oekraïne nodig om te hergroeperen in de Donbass. De Russen hebben de frontlijn nu wat korter gemaakt(Donbass) en kunnen een aantal troepen naar een ander front sturen. Die zullen eerst opnieuw moeten worden bevoorraad en mogelijk ook nog wat onderhoud. De Russen kunnen nu wat meer rouleren.

Enfin zoals ik al vaker gezegd heb kan deze strijd nog maanden gaan duren als het niet jaren zijn.
Ja eens, dit is voorlopig nog niet voorbij. Je hoopt op een staak het vuren ergens dit jaar.. maar daarvoor zit misschien toch nog teveel beweging in het front en zijn de voorraden nog niet klein genoeg.

De grote vraag is nu of de Russen a) die pauze gaan nemen, en b) gaan hergroeperen of blijven doorgaan naar het westen.

De kans is vrij groot dat de Russen toch relatief snel door willen naar het westen. Daar treffen ze dan een linie aan die net iets beter te verdedigen is dan Sverdonetsk. Dus dat wordt nog harder knokken. Ondertussen blijft de druk aan de rest van het front groot.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205244897
Het begint erop te lijken dat Oekraine de HIMARS gebruikt voor strategische aanvallen op russische munitie depots. Hier een Twitter draadje met alle aanvallen.
pi_205245032
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja eens, dit is voorlopig nog niet voorbij. Je hoopt op een staak het vuren ergens dit jaar.. maar daarvoor zit misschien toch nog teveel beweging in het front en zijn de voorraden nog niet klein genoeg.

De grote vraag is nu of de Russen a) die pauze gaan nemen, en b) gaan hergroeperen of blijven doorgaan naar het westen.

De kans is vrij groot dat de Russen toch relatief snel door willen naar het westen. Daar treffen ze dan een linie aan die net iets beter te verdedigen is dan Sverdonetsk. Dus dat wordt nog harder knokken. Ondertussen blijft de druk aan de rest van het front groot.
Bachmoet lijkt mij nu heel zwaar verdedigd, dus daar zullen de Russen wel een pauze willen nemen.
Siversk komt meer onder druk, want als ze deze plaats van zo'n 11.000 inwoners innemen, dan hebben ze daarna een open vlakte van wel 20 kilometer richting het westen.

Slovjansk en Kramatorsk zie ik voorlopig niet in gevaar komen vanwege de sterke verdediging. Tenzij dat de nog behoorlijke aantal aanwezige burgers aldaar te Russisch gezind zijn.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 14:35:53 #28
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205245307
De Chef UA inlichtingen is hoopvol. UA begint in augustus met een tegenoffensief omdat dan alle gevraagde wapens er zijn en de trainingen afgerond. We gaan het zien...

https://news.sky.com/story/ukraine-war-military-intelligence-chief-optimistic-of-russian-defeat-saying-war-will-be-over-by-end-of-year-12612320
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205245362
Dat riepen ze ook over juni toch?
  dinsdag 5 juli 2022 @ 16:53:25 #30
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205246406
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ja eens, dit is voorlopig nog niet voorbij. Je hoopt op een staak het vuren ergens dit jaar.. maar daarvoor zit misschien toch nog teveel beweging in het front en zijn de voorraden nog niet klein genoeg.

De grote vraag is nu of de Russen a) die pauze gaan nemen, en b) gaan hergroeperen of blijven doorgaan naar het westen.

De kans is vrij groot dat de Russen toch relatief snel door willen naar het westen. Daar treffen ze dan een linie aan die net iets beter te verdedigen is dan Sverdonetsk. Dus dat wordt nog harder knokken. Ondertussen blijft de druk aan de rest van het front groot.
Ze kunnen natuurlijk alleen pauzeren als Ukraine ook pauzeert.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205246852
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:35 schreef AgLarrr het volgende:
De Chef UA inlichtingen is hoopvol. UA begint in augustus met een tegenoffensief omdat dan alle gevraagde wapens er zijn en de trainingen afgerond. We gaan het zien...

https://news.sky.com/story/ukraine-war-military-intelligence-chief-optimistic-of-russian-defeat-saying-war-will-be-over-by-end-of-year-12612320
Het is wel een stuk van half mei. Geen idee of ze nog steeds deze planning hanteren, maar het lijkt me niet.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 18:07:26 #32
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_205247243
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 14:44 schreef BEFEM het volgende:
Dat riepen ze ook over juni toch?
Ze roepen al heel lang augustus.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  dinsdag 5 juli 2022 @ 18:41:29 #33
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205247510
Ben benieuwd of Bilohorivka en de naastgelegen mijn morgen valt. :)
  dinsdag 5 juli 2022 @ 19:51:07 #34
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205248225
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 17:31 schreef blissard1984 het volgende:

[..]
Het is wel een stuk van half mei. Geen idee of ze nog steeds deze planning hanteren, maar het lijkt me niet.
Oh, dat had ik niet eens gezien. Thx. Anywho - nog een maandje wachten en dan gaan we het zien.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 5 juli 2022 @ 21:28:43 #35
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205249562
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 13:44 schreef oheng het volgende:
Het begint erop te lijken dat Oekraine de HIMARS gebruikt voor strategische aanvallen op russische munitie depots. Hier een Twitter draadje met alle aanvallen.
Het probleem voor Rusland is dat ze zwaar hebben ingezet op de Donbass, en hebben geprobeerd om met 'strategische rakketten' de opmars van het nieuwe westerse materieel te vertragen.

Maar hoewel vanuit het leger van Oekraine er niet al teveel details worden vrijgegeven, ook bij beelden van special operations worden de exacte manier van uitschakeling van troepen weggelaten is het zeker dat op verschillende fronten het westers materieel beschikbaar is.

Rusland heeft de laatste dagen / weken nu vooral laten zien incappabel te zijn om de juiste doelwitten te raken, want een winkelcentrum is echt niet het doelwit geweest en ondanks dat Rusland doet alsof het niets uitmaakt kunnen ze dit niet blijven doen, want die beelden worden toch ook in 'Azië' gezien en je kan simpelweg niet rakketten op winkelcentra en appartementen schieten waar gewoon burgers rondlopen of slapen zonder dat de bevolking daar van de regering niet toch een soort van reactie eist van de regering, ook in de wat meer gecontoleerde staten.

Daarnaast is Oekraine door de wetgeving goed in staat om zo weinig mogelijk details van acties naar buiten te brengen, dat zorgt ervoor dat Rusland nog niets hoeft uit te leggen, en bijvoorbeeld op Slangeneiland kan zeggen dat het uit goodwill terug aan het trekken is, terwijl het gewoon voor iedereen duidelijk is dat die positie onhoudbaar gaat zijn, zo zal het ook in de regio van Kherson vergaan.

De Donbass wordt wel een iets ander verhaal, dat zal voor langere tijd een conflict blijven, ook omdat de lokale bevolking niet geheel tegen Rusland is, Het gevaar van Rusland is alleen dat ze daardoor langer in de nieuw afgekondige oorlogseconomie blijven zitten en zorgt ervoor dat Rusland voor een hele lange tijd geen economische speler van belang meer gaat zijn, en als de energie transitie goed gaat dan heeft Rusland ook een probleem op de lange termijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205250125
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 21:28 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Rusland heeft de laatste dagen / weken nu vooral laten zien incappabel te zijn om de juiste doelwitten te raken, want een winkelcentrum is echt niet het doelwit geweest en ondanks dat Rusland doet alsof het niets uitmaakt kunnen ze dit niet blijven doen, want die beelden worden toch ook in 'Azië' gezien en je kan simpelweg niet rakketten op winkelcentra en appartementen schieten waar gewoon burgers rondlopen of slapen zonder dat de bevolking daar van de regering niet toch een soort van reactie eist van de regering, ook in de wat meer gecontoleerde staten.

De Donbass wordt wel een iets ander verhaal, dat zal voor langere tijd een conflict blijven, ook omdat de lokale bevolking niet geheel tegen Rusland is, Het gevaar van Rusland is alleen dat ze daardoor langer in de nieuw afgekondige oorlogseconomie blijven zitten en zorgt ervoor dat Rusland voor een hele lange tijd geen economische speler van belang meer gaat zijn, en als de energie transitie goed gaat dan heeft Rusland ook een probleem op de lange termijn.
Dat winkelcentrum werd geraakt door een magnetische X22 raket, uit de sovjet tijd. Het is geen goed teken dat je zulke stokoude raketten moet gebruiken, die doen meer kwaad dan goed, blijkt maar weer.

Het is nog maar te bezien wat de gevolgen zijn van de russische oorlogseconomie. De lange termijn verwachtingen voor rusland zijn inktzwart, niet alleen qua economie en export, maar ook demografisch zijn ze absoluut het haasje. En De Donbass is ook al decennia in een neerwaardse spiraal. Overigens is het minder dan de helft van de bevolking daar die rusland steunt, en dat wordt met de dag minder.

[ Bericht 0% gewijzigd door oheng op 05-07-2022 22:30:27 ]
  dinsdag 5 juli 2022 @ 22:30:41 #37
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205250337
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2022 22:15 schreef oheng het volgende:

[..]
Dat winkelcentrum werd geraakt door een X22 raket, uit de sovjet tijd. Het is geen goed teken dat je zulke stokoude raketten moet gebruiken, die doen meer kwaad dan goed, blijkt maar weer.

Het is nog maar te bezien wat de gevolgen zijn van de russische oorlogseconomie. De lange termijn verwachtingen voor rusland zijn inktzwart, niet alleen qua economie en export, maar ook demografisch zijn ze absoluut het haasje. En De Donbass is ook al decennia in een neerwaardse spiraal. Overigens is het minder dan de helft van de bevolking daar die rusland steunt, en dat wordt met de dag minder.
Het is inderdaad zo dat Rusland teruggrijpt op ouder materiaal, niet in de laatste plaats omdat er ook wat over moet blijven voor de verdediging van Moskou zelf natuurlijk.

En de sancties doen hun werk zeer zeker, daar kan handel van de fossiele brandstoffen met 'Azië' niet tegenop. Maar de oorlogseconomie is wel noodzakelijk, want Rusland weet ook wel dat het de hand heeft overspeelt in Oekraine, dat kost natuurlijk veel meer mensen en materieel dan gedacht, en er zijn meer plekken waar Rusland zonder 'onderdrukking' niet de overhand heeft, dus men heeft niet veel keus om tot 'herbewapening' over te gaan.
Want als men dat niet doet dan is een revolutie niet ver weg, een Wit-Rusland is een heel groot zorgenkindje naast Georgie wat van de 'Stan' landen.

Daarnaast, en dat is voor de NAVO nog steeds een fijne bijkomstigheid, waar in het begin werd gevreesd voor wat aspiraties in Polen of Baltische staten is inmiddels duidelijk dat Rusland daar de komende jaren geen materieel voor heeft, zeker omdat deze landen al bij de NAVO zitten, en een Finland en Zweden die zonder enige vorm van een Russische tegenreactie bij de NAVO kunnen aansluiten, dat lijkt leuk voor de Russische propaganda voor de eigen bevolking, het is vanuit een strategisch oogpunt gezien een heel groot punt van zorg, want Rusland zal de defensie daar ook op moeten inrichten.

En nee de NAVO gaat in principe niet Rusland binnen vallen, maar Rusland zal wel troepen moeten toewijzen aan de nieuwe lange grens met Finland en de NATO zee, ik bedoel de Baltische zee, die is voor Rusland niet meer verdedigbaar waardoor de mogelijkheden van de zeevloot in die regio compleet weg zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205252985
Wat demografie betreft, zijn de Russen/Sovjets de klap van de Tweede Wereldoorlog met zo'n 27 miljoen doden aan hun kant daarna nooit meer te boven gekomen. Van de jongens die in de Sovjet-Unie geboren werden in 1923, daarvan was 80% al dood op of voor hun 23-ste jaar Geen wonder als er zoveel maten sneuvelen, dat je dan als overgeblevene aan de wodka raakt.


Met het geschat aantal doden van momenteel dagelijks zo'n 400 totaal aan beide kanten is het aantal slachtoffers natuurlijk veel en veel te hoog. Echter, totaal zit het cumulatieve aantal doden aan beide kanten nu ongeveer op 1/700-ste ( een/zevenhonderdste) deel van de slachtpartijen uit de Tweede Wereldoorlog.
pi_205253342
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:48 schreef Idisrom het volgende:
Wat demografie betreft, zijn de Russen/Sovjets de klap van de Tweede Wereldoorlog met zo'n 27 miljoen doden aan hun kant daarna nooit meer te boven gekomen. Van de jongens die in de Sovjet-Unie geboren werden in 1923, daarvan was 80% al dood op of voor hun 23-ste jaar Geen wonder als er zoveel maten sneuvelen, dat je dan als overgeblevene aan de wodka raakt.


Met het geschat aantal doden van momenteel dagelijks zo'n 400 totaal aan beide kanten is het aantal slachtoffers natuurlijk veel en veel te hoog. Echter, totaal zit het cumulatieve aantal doden aan beide kanten nu ongeveer op 1/700-ste ( een/zevenhonderdste) deel van de slachtpartijen uit de Tweede Wereldoorlog.
Dat is idd 1 van de video's die ik bedoel. Demografisch is rusland een nachtmerrie. En ze hebben gigantische problemen met alcoholisme, drugsgebruik, en AIDS.

Ik volg o.a. deze rus om te weten te komen hoe het er aan toegaat in rusland, hier een impressie over de te verwachten consumentenuitgaves:


Maar goed, wat doet rusland? Die heeft nu net besloten om Kazachstan te blokkeren. Want waarom ook niet?
Zie video van War in Ukraine:
pi_205255392
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 10:48 schreef Idisrom het volgende:
de klap van de Tweede Wereldoorlog met zo'n 27 miljoen doden
Dit was niet het ergste klap.

... rode terror (1917-1923, alleen in Crimeria 1M doden)
... honger (1932-1933, 4M doden in Oekraine)
... grote terror (1934-1939, 3M doden, o.a. top van de leger)
... stalin's terror (na 2WO tot 1956, ong 30M vermisten en doden)

In totaal zeggen ze 1923-1956 ongeveer 60M doden.
“This girl is the fire…”
pi_205255480
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:34 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Dit was niet het ergste klap.

... rode terror (1917-1923, alleen in Crimeria 1M doden)
... honger (1932-1933, 4M doden in Oekraine)
... grote terror (1934-1939, 3M doden, o.a. top van de leger)
... stalin's terror (na 2WO tot 1956, ong 30M vermisten en doden)

In totaal zeggen ze 1923-1956 ongeveer 60M doden.
Ja idd. En rusland wil dolgraag hiernaar terug. Naar de glorie tijd van Stalin. Afrekenen met verraders. Dat zie je op de russiche TV en in de russische social media.
En je ziet met name de afgelopen dag dat dissidenten opgepakt worden, zoals sporters, journalisten, met een mild kritische mening.Rusland begint een heel eng land te worden, want niemand is beter in het vermoorden van russen dan andere russen.
pi_205255910
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:44 schreef oheng het volgende:
Ja idd. En rusland wil dolgraag hiernaar terug. Naar de glorie tijd van Stalin. Afrekenen met verraders. Dat zie je op de russiche TV en in de russische social media.
En je ziet met name de afgelopen dag dat dissidenten opgepakt worden, zoals sporters, journalisten, met een mild kritische mening.Rusland begint een heel eng land te worden, want niemand is beter in het vermoorden van russen dan andere russen.
Ik zou de russische TV en media niet als betrouwbare bron nemen. Ongeveer 10-15% van de russen zijn er mee eens met de officiele poetins propaganda, maar niet meer dan dat.
“This girl is the fire…”
pi_205255964
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:44 schreef oheng het volgende:
glorie tijd van Stalin
In glorie tijd van Stalin zou Poetin en zijn mafia niet eens 1 dag in leven blijven.
“This girl is the fire…”
pi_205257710
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 15:20 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Ik zou de russische TV en media niet als betrouwbare bron nemen. Ongeveer 10-15% van de russen zijn er mee eens met de officiele poetins propaganda, maar niet meer dan dat.
Nee, een meerderheid is het eens met deze oorlog, volgens polls zoals deze, of hier in de 5e alinea.

Hier een willekeurige anecdote.

Dit is een oorlog van het russiche volk tegen voornamelijk de NAVO en de VS, omdat die 2 rusland vernederd en verslagen hebben in de Koude Oorlog. Maar dit is ook een oorlog tegen vrijwel alle buurlanden, vrijwel alle voormalige bondgenoten, en iedereen in rusland die als "een vieze verrader" wordt gezien.
pi_205261327
Mooi stuk over russiche logistiek van Trent Telenko, ik ben het er roerend mee eens. We hebben het er hier al vaker over gehad.
  donderdag 7 juli 2022 @ 08:43:30 #46
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205263496
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:33 schreef oheng het volgende:
Mooi stuk over russiche logistiek van Trent Telenko, ik ben het er roerend mee eens. We hebben het er hier al vaker over gehad.
Ik las hier ook al een twitterdraadje over:
twitter


Als het kaartenhuis echt op die manier gaat instorten en wie Kiev achtige situaties gaan krijgen dan is die voorspelling van een tipping point in augustus nog niet eens zo onwaarschijnlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 7 juli 2022 @ 09:10:24 #47
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205263620
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 21:33 schreef oheng het volgende:
Mooi stuk over russiche logistiek van Trent Telenko, ik ben het er roerend mee eens. We hebben het er hier al vaker over gehad.
Nice! Uitstekend onderbouwd, hoopgevende conclusie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 7 juli 2022 @ 09:20:13 #48
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205263664
While where on logistics: dit lijkt me één van de bronnen van een aantal van die stukken. Zeer de moeite waard. Het artikel is van november 2021(!) maar blijkt in hoge mate een voorspellende waarde te hebben:

quote:
The Russian army will be hard-pressed to conduct a ground offensive of more than 90 miles beyond the borders of the former Soviet Union without a logistics pause. For NATO, it means it can worry less about a major Russian invasion of the Baltic states or Poland and a greater focus on exploiting Russian logistic challenges by drawing Russian forces further away from their supply depots and targeting chokepoints in the Russian logistic infrastructure and logistic force in general. It also means that Russia is more likely to seize small parts of enemy territory under its logistically sustainable range of 90 miles rather than a major invasion as part of a fait accompli strategy.
Dik gemaakte stuk lijkt precies de status quo eigenlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 7 juli 2022 @ 09:26:05 #49
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205263692
Vraag me wel af met alle miljarden die Rusland ter beschikking had om in dat leger van ze te investeren waarom ze nog steeds met logistieke methodes van 100 jaar geleden werken.

Dat is toch een van de eerste dingen die je aanpakt als je serieus landjepik wil kunnen doen?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205263756
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik las hier ook al een twitterdraadje over: [ twitter ]

Als het kaartenhuis echt op die manier gaat instorten en wie Kiev achtige situaties gaan krijgen dan is die voorspelling van een tipping point in augustus nog niet eens zo onwaarschijnlijk.
Maar de 'Kiev-manier' was omdat de Russen over bepaalde lange wegen reden zonder dat ze het gebied er omheen in bezit hadden. In de Donbass hebben ze dat wel. Hierdoor kan Oekraïne ze niet zomaar in hinderlagen lokken etc, het duurt alleen langer voor Rusland om munitie aan het front te krijgen.
  donderdag 7 juli 2022 @ 09:39:47 #51
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205263784
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:35 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar de 'Kiev-manier' was omdat de Russen over bepaalde lange wegen reden zonder dat ze het gebied er omheen in bezit hadden. In de Donbass hebben ze dat wel. Hierdoor kan Oekraïne ze niet zomaar in hinderlagen lokken etc, het duurt alleen langer voor Rusland om munitie aan het front te krijgen.
Maar als alle opslagplaatsen systematisch worden opgeblazen waarvandaan het front grootschalig binnen één dag kan worden bevoorraad?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205263811
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:39 schreef Perrin het volgende:

[..]
Maar als alle opslagplaatsen systematisch worden opgeblazen waarvandaan het front grootschalig binnen één dag kan worden bevoorraad?
Dan moet je dat gebied rondom hun aanvoerroutes nog wel veroveren, wil je ze slagen toebrengen zoals in het begin van de oorlog. En dat gaat Oekraïne natuurlijk niet lukken nu.
  donderdag 7 juli 2022 @ 09:45:51 #53
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205263827
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:44 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dan moet je dat gebied rondom hun aanvoerroutes nog wel veroveren, wil je ze slagen toebrengen zoals in het begin van de oorlog. En dat gaat Oekraïne natuurlijk niet lukken nu.
Als het lastig is munitie in een toereikend tempo in handen van de frontlinie-troepen te krijgen, wordt zo'n front lastig vol te houden.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 7 juli 2022 @ 09:47:54 #54
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205263842
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:35 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Maar de 'Kiev-manier' was omdat de Russen over bepaalde lange wegen reden zonder dat ze het gebied er omheen in bezit hadden. In de Donbass hebben ze dat wel. Hierdoor kan Oekraïne ze niet zomaar in hinderlagen lokken etc, het duurt alleen langer voor Rusland om munitie aan het front te krijgen.
In dat artikel wordt gesteld dat Kiev mislukte doordat de Russen de railknooppunten niet in handen kregen waardoor de logistiek een nachtmerrie werd. Niet alleen omdat de aanvoerroutes kwetsbaar waren maar ook omdat ze überhaupt met vrachtwagens veel te ver moesten rijden.

En het duurt niet alleen langer, je krijgt ook beduidend minder munitie aan het front. Afhankelijk van je afstand tot bijna 70% minder. Dat is problematisch, zeker als je tactiek primair leunt op het zoveel mogelijk artilleriegranaten naar de overkant schieten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205263865
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:26 schreef Perrin het volgende:
Vraag me wel af met alle miljarden die Rusland ter beschikking had om in dat leger van ze te investeren waarom ze nog steeds met logistieke methodes van 100 jaar geleden werken.

Dat is toch een van de eerste dingen die je aanpakt als je serieus landjepik wil kunnen doen?

Omdat die meneer met het kleine piepietje zichzelf en zijn land nogal schromelijk overschat heeft? Jaren lopen dreigen en hij dacht waarschijnlijk dat hij zo Kiev in kon wandelen en de macht kon overnemen. In Rusland is het geld jarenlang in allerlei zakken verdwenen, maar uiteraard niet op de plekken waar het echt nodig was.
pi_205263885
Er is een Telegram kanaal waarin russische anarcho-communisten beschrijven hoe je treinrails saboteert, en ze leveren bewijs waar ze dat gedaan hebben.
pi_205263921
Na zondag met de val van Lisitsjansk is er weinig meer veranderd aan de frontlinies.
Veel partijen die over militaire en strategische analyse gaan, verwachtten dat Siversk uiterlijk vandaag zou gaan vallen, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Het front ligt ook daar al drie dagen stil.

+++++++++++++

Ik lees hierboven over de stad Donetsk. Die wordt inderdaad de laatste weken zwaarder beschoten. Maar de Oekraïners moeten hier mijn inziens wel voorzichtig mee zijn. Want als deze verreweg de grootste plaats van de Donbas ook in puin zal gaan, dan gaat de Russische beer echt los. Tot nu toe is namelijk het grootste deel van de Donbas nog relatief schadevrij gebleven.

.
  donderdag 7 juli 2022 @ 10:58:18 #58
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205264443
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:58 schreef Idisrom het volgende:
Na zondag met de val van Lisitsjansk is er weinig meer veranderd aan de frontlinies.
Veel partijen die over militaire en strategische analyse gaan, verwachtten dat Siversk uiterlijk vandaag zou gaan vallen, maar dat zie ik niet meer gebeuren. Het front ligt ook daar al drie dagen stil.

+++++++++++++

Ik lees hierboven over de stad Donetsk. Die wordt inderdaad de laatste weken zwaarder beschoten. Maar de Oekraïners moeten hier mijn inziens wel voorzichtig mee zijn. Want als deze verreweg de grootste plaats van de Donbas ook in puin zal gaan, dan gaat de Russische beer echt los. Tot nu toe is namelijk het grootste deel van de Donbas nog relatief schadevrij gebleven.

.
En waarom moeten de Ukrainers dan voorzichtig zijn?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205264514
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 14:34 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Dit was niet het ergste klap.

... rode terror (1917-1923, alleen in Crimeria 1M doden)
... honger (1932-1933, 4M doden in Oekraine)
... grote terror (1934-1939, 3M doden, o.a. top van de leger)
... stalin's terror (na 2WO tot 1956, ong 30M vermisten en doden)

In totaal zeggen ze 1923-1956 ongeveer 60M doden.
Wat een horrorgeschiedenis.
Laat wel duidelijk zien wat er kan gebeuren als een volk weerloos is overgeleverd aan een handjevol wrede machthebbers. Doe er nog het vernietigende van een ideologie bij (in dit geval communisme) en je hebt de hel op aarde.

En nu dus ook weer een psychopaat die een zinloze oorlog voert.
pi_205264545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:05 schreef oheng het volgende:

[..]
Nee, een meerderheid is het eens met deze oorlog, volgens polls zoals deze, of hier in de 5e alinea.

Hier een willekeurige anecdote.

Dit is een oorlog van het russiche volk tegen voornamelijk de NAVO en de VS, omdat die 2 rusland vernederd en verslagen hebben in de Koude Oorlog. Maar dit is ook een oorlog tegen vrijwel alle buurlanden, vrijwel alle voormalige bondgenoten, en iedereen in rusland die als "een vieze verrader" wordt gezien.
Lijkt me sterk. Doorgaans is "het volk" gewoon bezig met hun leventje leiden en hebben zeker niet de behoefte om een ander land aan te vallen en hun mannen en zonen te laten neerknallen.
pi_205265265
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 11:08 schreef nomina het volgende:

[..]
Lijkt me sterk. Doorgaans is "het volk" gewoon bezig met hun leventje leiden en hebben zeker niet de behoefte om een ander land aan te vallen en hun mannen en zonen te laten neerknallen.
Ik volg russische social media dagelijks, en dat is de overheersende mening. Zie linkjes in mijn post. Je haalt nu zeer veel dingen door elkaar. Zo zijn het alleen de mannen en zonen in gehuchten die massaal sterven. Het wordt pas een probleem als duizenden mannen uit de grote steden sterven.
Bovendien onderschat je de kracht van jarenlanhe propaganda. Je overschat het gebruik van internet in de afgelegen gehuchten. Een flink gedeelte van rusland heeft niet, nauwelijks, of sinds relatief kort internet. De gemiddelde leeftijd van russen is redelikk hoog, en er is een gigantische vlucht gaande van jonge russen (minimaal een kwart miljoen hoog opgeleide, jonge russen).
En je onderschat de schok van dat rusland de ene dag een supermacht was, en de volgende dag een 3e wereldland.

Het is wel zo dat russen nu veel minder geinterresseerd zijn in de oorlog.

[ Bericht 5% gewijzigd door oheng op 07-07-2022 12:51:02 ]
pi_205265536
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:43 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik las hier ook al een twitterdraadje over: [ twitter ]

Hier is hetzelfde verhaal van jouw, maar dan wat makkelijker leesbaar
pi_205265556
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2022 17:05 schreef oheng het volgende:
Nee, een meerderheid is het eens met deze oorlog, volgens polls zoals deze, of hier in de 5e alinea.
Geen betrouwbare bron. VCIOM is een staatsmedia. Zit onder Poetin en schrijft de cijfers die ze nodig hebben. Ik zou Levada Center nemen als je wat meer objectieve info zoekt. Maar in feite, adequate sociologie bestaat niet in een land waar je 15 jaar cel krijgt zodra je je zich tegen de oorlog (of huidige regering) uit. Er waren al onderzoeken geweest naar VCIOM cijfers. Het gaat als volgt. Je hebt 1000 mensen. Van deze 1000 mensen meer dan 90% weigert de vraag te beantwoorden en deel te nemen in de poll. Voor welk reden dan ook. Van de resterende 10% is waarschijnlijk 78% die zegt achter Poetins politiek te staan. En deze laat VCIOM dus zien als objectief getal. Het heeft een naam: manipulatie/speculatie.
“This girl is the fire…”
pi_205265614
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:58 schreef Idisrom het volgende:
dan gaat de Russische beer echt los
Dat intereseert niemand meer in ex-SU gebied. Alleen de europese leiders hebben daar last van, zijn bang om hem boos te maken. Mietjes.
“This girl is the fire…”
pi_205265700
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:26 schreef Perrin het volgende:
Vraag me wel af met alle miljarden die Rusland ter beschikking had om in dat leger van ze te investeren waarom ze nog steeds met logistieke methodes van 100 jaar geleden werken.
Antwoord is simpel: corruptie.
“This girl is the fire…”
pi_205267230
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:54 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Ik zou Levada Center nemen als je wat meer objectieve info zoekt.
Ik gaf jouw hierboven een Levada bron.

Een hoop mensen in het westen hebben compleet het effect gemist van de filmpjes waarin Donbass burgers werden geexecuteerd in de jaren vóór de oorlog. Filmpjes waren cinematisch heel mooi en spannend in elkaar gezet. Hier is een van de vele voorbeelden. Maar er zijn er meer. Maar deze video's zijn bepalend geweest voor de beeldvorming van de gemiddelde russische social media gebruiker.
pi_205267330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:28 schreef oheng het volgende:
Ik gaf jouw hierboven een Levada bron.
Ik heb geklikt en daar stond VCIOM vermeld. Maakt niet uit, de rest van wat ik zei klopt nog steeds.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:28 schreef oheng het volgende:
gemiddelde russische social media gebruiker
Gemiddelde russische social media gebruiker zou weten wie Girkin(Strelkov) is, voor wie hij werkte en in opdracht van wie hij naar Donbas is gekomen. Maar daar hebben ze geen argumenten tegen.
“This girl is the fire…”
pi_205267431
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:28 schreef oheng het volgende:

[..]
Ik gaf jouw hierboven een Levada bron.

Een hoop mensen in het westen hebben compleet het effect gemist van de filmpjes waarin Donbass burgers werden geexecuteerd in de jaren vóór de oorlog. Filmpjes waren cinematisch heel mooi en spannend in elkaar gezet. Hier is een van de vele voorbeelden. Maar er zijn er meer. Maar deze video's zijn bepalend geweest voor de beeldvorming van de gemiddelde russische social media gebruiker.
De gemiddelde social media gebruiker gaat geen oorlogsfilmpjes kijken. Ze plaatsen eerder vakantiefoto's op instagram en kijken kattefilmjes op youtube.
pi_205267435
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:40 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Gemiddelde russische social media gebruiker zou weten wie Girkin(Strelkov) is, voor wie hij werkte en in opdracht van wie hij naar Donbas is gekomen. Maar daar hebben ze geen argumenten tegen.
Dat is onrealistisch. De gemiddelde bevolking van een land heeft slechts zéér oppervlakkige kennis op een bepaald gebied. Degenen die hier in dit subforum zitten zijn een stel autisten met diepgaande kennis over een onderwerp, en dat bedoel ik als compliment.

De gemiddelde internet gebruiker komt niet veel verder dan emoties over 1 specifieke gehypte gebeurtenis. Zie als bewijs de ophef over de aanval op de winkelstraat in Kemenchuk. Iedere dag sterven er tientallen burgers, en ineens is er ophef en verontwaardiging?
pi_205268330
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:51 schreef nomina het volgende:

[..]
De gemiddelde social media gebruiker gaat geen oorlogsfilmpjes kijken. Ze plaatsen eerder vakantiefoto's op instagram en kijken kattefilmjes op youtube.
Weet je dat Syrische jongetje nog dat was aangespoeld op een strand in Italië?

[Insert Stalin quote]

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 07-07-2022 17:16:56 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 18:31:25 #71
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205269058
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 16:53 schreef oheng het volgende:

[..]
Weet je dat Syrische jongetje nog dat was aangespoeld op een strand in Italië?

[Insert Stalin quote]
Dat was in Turkije.
  donderdag 7 juli 2022 @ 20:51:14 #72
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205270893
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:58 schreef Idisrom het volgende:
Ik lees hierboven over de stad Donetsk. Die wordt inderdaad de laatste weken zwaarder beschoten. Maar de Oekraïners moeten hier mijn inziens wel voorzichtig mee zijn. Want als deze verreweg de grootste plaats van de Donbas ook in puin zal gaan, dan gaat de Russische beer echt los. Tot nu toe is namelijk het grootste deel van de Donbas nog relatief schadevrij gebleven.
Het punt is dat na het relatieve succes van de Russische troepen in de laatste weken, complete inzet en verovering van gebieden wat veel troepen heeft gekost, ze nu met door het westen geleverde wapens aan het front weer te maken krijgen met de special forces van de NATO die goed laten zien op welke punten het Russische leger zo zwak is.

Rusland wil niet voor niets dat men nu gaat onderhandelen, de hudiige posities gaat men namelijk niet kunnen handhaven, dat snapt Rusland ook wel, er gaat namelijk helemaal geen Russische beer los, want door uitbreiding van de NAVO zal Rusland zijn handen vol hebben om posities aan bijvoorbeeld de Finse grens te realiseren, is nu doordat er nu een NAVO zee komt, lees Baltische Zee, de versterking van de zeevloot daar nog belangrijker dan de vloot bij de Zwarte zee, men kan dus helemaal geen extra troepen meer sturen zonder dat dit troepen zijn voor de directe verdediginge van Moskou.

Het is niet voor niets dat de NAVO zo betrokken is bij dit conflict, men ziet dat Rusland zich volledig aan het stukbijten is, en dat Oekraine wel wil vechten voor het voortbestaan en dus bereid is om offers te brengen, en daarna dus onder de Westerse invloedsfeer gaat vallen, juist ook door het benodigde geld voor de wederopbouw. Het is ook niet uitgesloten dat naast aansluiting bij de EU ze uiteindleijk ook een alliantie met de NAVO krijgen, als beloning, maar ook om Rusland echt een hak te zetten, want ook de energietransitie die nu toch wel iets aan het versnellen is zorgt ervoor dat de fossiele brandstoffen waar Rusland zo sterk in is wat minder van belang worden, en dan is de rol van Rusland als grote speler steeds meer een illusie.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 04:30:10 #73
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205272947
Sorry gast... T.S!

Als jij echt een analyse wilt pretenderen te maken, dan moet je wel echt serieus werk maken van deze analyse.
Een beetje van dit, een beetje van dat... gaat je niet helpen om jouw analyse recht te doen. :N
  vrijdag 8 juli 2022 @ 08:30:53 #74
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205273415
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 04:30 schreef Also-von-Oder het volgende:
Sorry gast... T.S!

Als jij echt een analyse wilt pretenderen te maken, dan moet je wel echt serieus werk maken van deze analyse.
Een beetje van dit, een beetje van dat... gaat je niet helpen om jouw analyse recht te doen. :N
Dit is een reeks. De analyse is iets groter dan de OP van deel 16.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205273534
De strijdkrachten van Oekraïne kampen met een acuut communicatietekort. Tegen de achtergrond van grote verliezen aan wapens en uitrusting, en ook vanwege de onmogelijkheid van snelle levering van westerse wapens en militaire uitrusting, lopen eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne in Donbass het risico zonder moderne vormen van communicatie te worden achtergelaten. Experts van de Amerikaanse krant merken op dat dergelijke problemen kostbaar zijn voor het Oekraïense leger.

Volgens de publicatie worden communicatiesystemen die door Oekraïners worden gebruikt regelmatig geblokkeerd door Russische elektronische oorlogsvoeringsystemen, dus commandanten moeten contact opnemen met de jagers door jagers en boodschappers te sturen. Deze problemen leiden er vaak toe dat Oekraïense eenheden vaak met elkaar in gevecht gaan. Er zijn gevallen waarin Oekraïense soldaten stierven door het vuur van hun eigen artillerie. Volgens analisten dekken de NAVO-leveringen niet de behoeften van de strijdkrachten van Oekraïne op het gebied van basiswapensystemen, en het is onwaarschijnlijk dat Oekraïne zelf in staat zal zijn om dit te doen.
  vrijdag 8 juli 2022 @ 09:18:10 #76
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205273728
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 08:46 schreef Janssen_S het volgende:
De strijdkrachten van Oekraïne kampen met een acuut communicatietekort. Tegen de achtergrond van grote verliezen aan wapens en uitrusting, en ook vanwege de onmogelijkheid van snelle levering van westerse wapens en militaire uitrusting, lopen eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne in Donbass het risico zonder moderne vormen van communicatie te worden achtergelaten. Experts van de Amerikaanse krant merken op dat dergelijke problemen kostbaar zijn voor het Oekraïense leger.

Volgens de publicatie worden communicatiesystemen die door Oekraïners worden gebruikt regelmatig geblokkeerd door Russische elektronische oorlogsvoeringsystemen, dus commandanten moeten contact opnemen met de jagers door jagers en boodschappers te sturen. Deze problemen leiden er vaak toe dat Oekraïense eenheden vaak met elkaar in gevecht gaan. Er zijn gevallen waarin Oekraïense soldaten stierven door het vuur van hun eigen artillerie. Volgens analisten dekken de NAVO-leveringen niet de behoeften van de strijdkrachten van Oekraïne op het gebied van basiswapensystemen, en het is onwaarschijnlijk dat Oekraïne zelf in staat zal zijn om dit te doen.
Even een bron of een verwijzing daarnaar graag. Zonder dat lijkt dit teveel op wat er over de Russen geschreven werd in het begin van het conflict.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205273730
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 04:30 schreef Also-von-Oder het volgende:
Sorry gast... T.S!

Als jij echt een analyse wilt pretenderen te maken, dan moet je wel echt serieus werk maken van deze analyse.
Een beetje van dit, een beetje van dat... gaat je niet helpen om jouw analyse recht te doen. :N
Mijn persoonlijke strategische analyse is heel kort samengevat. Ervan uitgaande dat de Donbas echt zo belangrijk is als de Russen beweren, dan hebben ze gewoon 60.000 tot 80.000 man aan troepen te weinig ingezet. In de tweede of derde week van deze oorlog had er al een lijn door de Russen moeten zijn doorgetrokken van Izjoem naar halverwege het Zaporizjafront.
En dan hadden de Russen daarna kunnen onderhandelen.

Nu lijkt het erop met deze huidige bezetting van de Russische strijdmacht, dat ze alles heel lang willen rekken met een onduidelijke uitkomst. Deel #16 wordt lang niet het laatste deel zo.
pi_205274086
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:51 schreef oheng het volgende:
De gemiddelde bevolking van een land heeft slechts zéér oppervlakkige kennis op een bepaald gebied.
Fout. Sovetische onderwijs systeem is niet zo specialistisch geweest als de westerse. Dus "gemiddelde social netwerk gebruiker" in Rusland is niet hetzelfde als "gemiddeld social netwerk gebruiker" in een europese land. Puur omdat de ondewijs systeem er anders uit ziet.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:51 schreef oheng het volgende:
De gemiddelde internet gebruiker komt niet veel verder dan emoties over 1 specifieke gehypte gebeurtenis.
Dat sort mensen zijn niet eens comentaar waard.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:51 schreef oheng het volgende:
de aanval op de winkelstraat in Kemenchuk. Iedere dag sterven er tientallen burgers, en ineens is er ophef en verontwaardiging?
In Rusland sterft ieder dag een grotere aantal burgers in een auto ongeluk dan in de oorlog in Oekraine. Daar gaat het niet om. Het gaat om overtreding van de oorlogswetten. Je mag geen projectiel afvoeren in een stad als je weet dat de nauwkeurigheid ervan ongeveer 5 km is. Al zouden ze een militaire doelwit raken in plaats van een treinstation met burgers, zou dat toch wel als een oorlogsmisdaad gezien worden.
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:51 schreef oheng het volgende:
Dat is onrealistisch.
Wat precies is onrealistisch. Weet je uberhaupt wie Strelkov is?
“This girl is the fire…”
pi_205274104
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 08:46 schreef Janssen_S het volgende:
De strijdkrachten van Oekraïne kampen met een acuut communicatietekort. Tegen de achtergrond van grote verliezen aan wapens en uitrusting, en ook vanwege de onmogelijkheid van snelle levering van westerse wapens en militaire uitrusting, lopen eenheden van de strijdkrachten van Oekraïne in Donbass het risico zonder moderne vormen van communicatie te worden achtergelaten. Experts van de Amerikaanse krant merken op dat dergelijke problemen kostbaar zijn voor het Oekraïense leger.

Volgens de publicatie worden communicatiesystemen die door Oekraïners worden gebruikt regelmatig geblokkeerd door Russische elektronische oorlogsvoeringsystemen, dus commandanten moeten contact opnemen met de jagers door jagers en boodschappers te sturen. Deze problemen leiden er vaak toe dat Oekraïense eenheden vaak met elkaar in gevecht gaan. Er zijn gevallen waarin Oekraïense soldaten stierven door het vuur van hun eigen artillerie. Volgens analisten dekken de NAVO-leveringen niet de behoeften van de strijdkrachten van Oekraïne op het gebied van basiswapensystemen, en het is onwaarschijnlijk dat Oekraïne zelf in staat zal zijn om dit te doen.
Geen enkele woord waarheid.
“This girl is the fire…”
pi_205274254
Buitenlands nieuws: Kazachstan wil energie kunnen leveren buiten de russische leidingen om. Rusland had in juni de Kazach pijpleiding stilgezet, en heeft dat nu weer gedaan voor 30 dagen. Kazachstan erkent de LPR en DPR niet.
Kazachstan wil energie leveren aan Europa.

Al 10 jaar geleden heeft putin aangegeven dat Kazachstan nooit een natie is geweest vóór 1991, vergelijkbaar met de situatie in Oekraine.

Tot een oorlog zal het niet komen (o.a. vanwege China), maar het is wel een duidelijke, strategische breuk, zoals putin had gehoopt te bereiken binnen de NAVO.

Edit: War in Ukraine geeft een mooie uitleg over de oliesituatie.

[ Bericht 6% gewijzigd door oheng op 08-07-2022 11:22:50 ]
  vrijdag 8 juli 2022 @ 10:54:00 #81
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_205274503
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:32 schreef oheng het volgende:
Buitenlands nieuws: Kazachstan wil energie kunnen leveren buiten de russische leidingen om. Risland had in juni de Kazach pijpleiding stilgezet, en heeft dat nu weer gedaan voor 30 dagen. Kazachstan erkent de LPR en DPR niet.
Kazachstan wil energie leveren aan Europa.

Al 10 jaar geleden heeft putin aangegeven dat Kazachstan nooit een natie is geweest vóór 1991, vergelijkbaar met de situatie in Oekraine.

Tot een oorlog zal het niet komen (o.a. vanwege China), maar het is wel een duidelijke, strategische breuk, zoals putin had gehoopt te bereiken binnen de NAVO.
Die zagen de bui ook wel hangen natuurlijk: meegaan met het Russische feitenrelaas zou min of meer een uitnodiging zijn om op een later moment Kazachstan ook binnen te vallen en in te lijven. Dat hebben ze goddank niet gedaan.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_205274516
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:14 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Geen enkele woord waarheid.
Blijft toch verwonderlijk dat je hier alles mag claimen zonder enige bron oid erbij.
pi_205275196
Nvm
pi_205275574
Er is ook een gevechtspauze aangekondigd door de russen, zoals jullie allemaal wel zullen weten.

Dit is hoe dat eruit ziet op FIRMS.
pi_205275993
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:55 schreef Shotty het volgende:

[..]
Blijft toch verwonderlijk dat je hier alles mag claimen zonder enige bron oid erbij.
Bronnen zat.
CIT, Arestovich, Feygin, Navalny, Zhdanov, SBU.
Geen enkele ervan bevestigde die argumenten.
“This girl is the fire…”
  Moderator vrijdag 8 juli 2022 @ 13:47:23 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205276034
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 10:11 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Fout. Sovetische onderwijs systeem is niet zo specialistisch geweest als de westerse. Dus "gemiddelde social netwerk gebruiker" in Rusland is niet hetzelfde als "gemiddeld social netwerk gebruiker" in een europese land. Puur omdat de ondewijs systeem er anders uit ziet.
[..]
Dat sort mensen zijn niet eens comentaar waard.
[..]
In Rusland sterft ieder dag een grotere aantal burgers in een auto ongeluk dan in de oorlog in Oekraine. Daar gaat het niet om. Het gaat om overtreding van de oorlogswetten. Je mag geen projectiel afvoeren in een stad als je weet dat de nauwkeurigheid ervan ongeveer 5 km is. Al zouden ze een militaire doelwit raken in plaats van een treinstation met burgers, zou dat toch wel als een oorlogsmisdaad gezien worden.
[..]
Wat precies is onrealistisch. Weet je uberhaupt wie Strelkov is?
5 kilometer???

Dat doet zelf je opa's carbidkanon bbeter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205276623
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:44 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Bronnen zat.
CIT, Arestovich, Feygin, Navalny, Zhdanov, SBU.
Geen enkele ervan bevestigde die argumenten.
Sorry, klonk als het tegen jou gericht is. dat was het niet, het ging over Janssen_S beweringen, zonder enige bronvermelding, waarop jij volledig terecht zegt dat het onzin is.
pi_205276905
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 13:47 schreef sp3c het volgende:

[..]
5 kilometer???

Dat doet zelf je opa's carbidkanon bbeter
X-22 is bedoeld voor nucleare warheads. 5 km links of rechts maakt in dit geval niet uit. Design van jaren 60's.

“This girl is the fire…”
pi_205276910
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 14:31 schreef Shotty het volgende:

[..]
Sorry, klonk als het tegen jou gericht is. dat was het niet, het ging over Janssen_S beweringen, zonder enige bronvermelding, waarop jij volledig terecht zegt dat het onzin is.
Got it.
“This girl is the fire…”
pi_205277375
Situatie tussen rusland en Kazachstan escaleert nog een beetje verder. Kazachstan stapt voor een gedeelte uit de CIS.
En hier een gerucht dat Kazachstan weigert militair samen te werken met Wit Rusland.
Lavrov peert hem voortijdig bij de G20 gesprekken.

[ Bericht 20% gewijzigd door oheng op 08-07-2022 17:37:44 ]
  Moderator vrijdag 8 juli 2022 @ 17:54:47 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205279262
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 14:58 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
X-22 is bedoeld voor nucleare warheads. 5 km links of rechts maakt in dit geval niet uit. Design van jaren 60's.

[ afbeelding ]
Als je er op open ze schepen mee probeert te raken dan is 5 km een behoorlijk eind anders, reken maar dat die scherper schieten _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205280173
De Russen konden er niks van zeiden velen hier maanden lang. Maar ze hebben toch mooi een stuk land terug genomen tot heden. Dus die Westerse propaganda bleek weer eens niet te kloppen.
Helaas zal alles toch uit de hand gaan lopen en is het wachten op atoomwapens...........
  vrijdag 8 juli 2022 @ 20:15:00 #93
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205281042
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 18:52 schreef Remco2021 het volgende:
De Russen konden er niks van zeiden velen hier maanden lang. Maar ze hebben toch mooi een stuk land terug genomen tot heden. Dus die Westerse propaganda bleek weer eens niet te kloppen.
Helaas zal alles toch uit de hand gaan lopen en is het wachten op atoomwapens...........
Bedaknkt voor je bijdrage.

Je snapt zelf ook dat dit conflict één groot fiasco is, juist door de nieuwe NATO zee wat voorheen de Baltische zee was, een extra lange landsgrens met Finland erbij, en het enige wat Rusland doet is af en toe wat retoriek over atoomwapens maar de Baltische staten en Polen lopen geen direct gevaar meer, Finland en Zweden ongestraft bij de NATO erbij, een vernedering van de Zwarte Zeevloot door o.a. het zinken van het vlaggenschip door een land die geen Marine heeft en een opmars die zo traag gaat die zelfs de meest conservatieve analysten niet verwacht hadden.

En de speeltuin voor NATO wapens in Oekraine laten goed zien waar het westen toe in staat is en legt de zwakke plakken van het Russisch leger dusdanig bloot dat landen als Kazakstan openlijk zich afkeren van Rusland, en de positie van Georgie en ook Wit Rusland is heel wankel, en vredestroepen, die heeft Rusland niet meer.

En nee, atoomwapens gaan ze niet inzetten, want naast een onduidelijike consequentie vanuit de VS en Europa, zal men in Azie daar toch ook niet goed op reageren, en Rusland moet zijn fossiele brandstoffen nog wel ergens aan kwijt kunnen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205281231
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 20:15 schreef ozzietukker het volgende:

[..]
Bedaknkt voor je bijdrage.

Je snapt zelf ook dat dit conflict één groot fiasco is, juist door de nieuwe NATO zee wat voorheen de Baltische zee was, een extra lange landsgrens met Finland erbij, en het enige wat Rusland doet is af en toe wat retoriek over atoomwapens maar de Baltische staten en Polen lopen geen direct gevaar meer, Finland en Zweden ongestraft bij de NATO erbij, een vernedering van de Zwarte Zeevloot door o.a. het zinken van het vlaggenschip door een land die geen Marine heeft en een opmars die zo traag gaat die zelfs de meest conservatieve analysten niet verwacht hadden.

En de speeltuin voor NATO wapens in Oekraine laten goed zien waar het westen toe in staat is en legt de zwakke plakken van het Russisch leger dusdanig bloot dat landen als Kazakstan openlijk zich afkeren van Rusland, en de positie van Georgie en ook Wit Rusland is heel wankel, en vredestroepen, die heeft Rusland niet meer.

En nee, atoomwapens gaan ze niet inzetten, want naast een onduidelijike consequentie vanuit de VS en Europa, zal men in Azie daar toch ook niet goed op reageren, en Rusland moet zijn fossiele brandstoffen nog wel ergens aan kwijt kunnen.
Als Poetin dit vooraf had geweten, zou hij Oekraïne dan zijn binnengevallen?
  vrijdag 8 juli 2022 @ 21:00:17 #95
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205281464
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 20:32 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Als Poetin dit vooraf had geweten, zou hij Oekraïne dan zijn binnengevallen?
90-95% van de russische bevolking kan je alles wijsmaken.
Ja dus, want niets te vrezen vanuit russische bevolking.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 8 juli 2022 @ 21:34:41 #96
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205281788
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 21:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
90-95% van de russische bevolking kan je alles wijsmaken.
Ja dus, want niets te vrezen vanuit russische bevolking.
Nou de huidige harde oorlogsretoriek doet dus anders denken. Hij moet dus voor eigen parochie preken dat Rusland nog steeds een heel sterk land is en daagt het westen uit om het grondleger te verslaan.

De NATO snapt trouwens ook dat er voor Rusland geen weg terug is, althans niet voor de huidige leiders, en vervanging van leiders en dan terugtrekken uit Oekraine kan ook veel nationalisme doen broeien wat ook tot uitbarsting kan komen.
De NATO pakt het wat beter aan door dit conflict te gebruiken om de NATO zelf wat uit te breiden, en daarnaast aan de grenzen wat sterker te maken.
Tevens is men echt vollop bezig in bijvoorbeeld Wit Rusland, waarom denk je dat die mafklapper daar niet het leger wil inzetten, dat land zit echt op een kantelpunt, en zeker de jonge dienstplichtigen zouden zomaar tegen hem kunnen keren, en dan heeft de militaire top wel een probleem.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 20:32 schreef _Lily_ het volgende:
Als Poetin dit vooraf had geweten, zou hij Oekraïne dan zijn binnengevallen?
Zeer zeker niet, want met de troepenopbouw die men heeft gedaan en dan na 4 maanden dit resultaat die ook nog eens zwaar onder druk staat. Niet voor niets eist Rusland dat men nu gaat onderhandelen en dreigt dat het later niet meer gaat kunnen, want het is helemaal niet zeker of alle huidige gebieden stand kunnen houden, nu zou men dat nog als goodwill 'terug kunnen geven' maar als dat straks al teruggenomen is dan moet men echt pijnlijke gebieden gaan teruggeven, en dat kan niet verkocht worden. aan de lokale bevolking.

Het mooiste voor Europa is dat met deze actie de dreiging voor Europa een stuk minder is geworden, Rusland heeft simpelweg de capciteit niet meer om in militair opzicht gekke dingen te gaan doen. En inzet van atoomwapens is enkel een theoretische, zeker tegen een NATO land, kun je wel een hele mooie parkeergarage bouwen op de plek waar nu het Kremlin staat.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205282244
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 20:32 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Als Poetin dit vooraf had geweten, zou hij Oekraïne dan zijn binnengevallen?
Volgens mij wel. Dit omdat het om geopolitieke belangen gaat. Namelijk grondstoffen in de Donbass. Al het andere is ongeloofwaardig. Het gaat Putin niet om de NAVO en bescherming van etnische Russen in Oekraïne.
pi_205282539
Het hoort eigenlijk niet in deze draad thuis. Maar ik wil wel even toelichten waarom ik er vanuit ga dat de hoofdreden geopolitieke belangen zijn en met name grondstoffen die na de val van de USSR niet meer onder Russische invloed vallen. Dat gaat ook om Georgië etc. Maar Oekraïne speelt daarbij een hele belangrijke rol. Inclusief watertoevoer naar de Krim.
In het begin en op het einde wat reclames helaas, maar een eenvoudigere uitleg kon ik niet zo snel vinden.


[ Bericht 6% gewijzigd door Cherni op 08-07-2022 22:54:03 ]
  vrijdag 8 juli 2022 @ 22:53:10 #100
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_205282658
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:35 schreef Cherni het volgende:
Het hoort eigenlijk niet in deze draad thuis. Maar ik wil wel even toelichten waarom ik er vanuit ga dat de hoofdreden geopolitieke belangen zijn en met name grondstoffen die na de val van de USSR niet meer onder Russische invloed vallen. Dat gaat ook om Georgië etc. Maar Oekraïne speelt daarbij een hele belangrijke rol. Inclusief watertoevoer naar de Krim.
In het begin en op het einde wat reclames helaas, maar een eenvoudigere uitleg kon ik niet zo snel vinden.
quote:
Wat er precies in het hoofd van de Russische leider Vladimir Poetin omgaat inzake Oekraïne, is moeilijk in te schatten. Er is uiteraard een sterke heimwee naar de tijd van het imperium van de Sovjet-Unie of het tsarenrijk, de vrees voor verdere uitbreiding van de NAVO in het oosten, een vrees van een autoritair conservatief-nationalistisch regime in Moskou voor liberale invloeden en mogelijk volksprotest in eigen land.

Toch is ook niet uitgesloten dat Moskou nu ook de hand wil leggen op de rijkdommen van Oekraïne om die - samen met de eigen minerale rijkdommen - uit te spelen om de wereldmarkt onder druk te zetten. Nog altijd is een te groot deel van de Russische economie afhankelijk van export van fossiele brandstoffen zoals olie en aardgas, sectoren met minder toekomstperspectief. Grondstoffen zoals ertsen en zeldzame mineralen zouden voor Moskou een broodnodige diversifiëring betekenen.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ertsen-en-mineralen/

Dan moet het wel vrede zijn om daar profijt van te hebben.
pi_205282677
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 22:53 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)ertsen-en-mineralen/

Dan moet het wel vrede zijn om daar profijt van te hebben.
Tja daar zal voorlopig geen vrede komen. Ik had nog een filmpje toegevoegd dat nog dieper ingaat op energie. Maar ik moet stoppen anders word deze draad te veel vervuild.
  zaterdag 9 juli 2022 @ 00:25:56 #102
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205283140
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 08:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Dit is een reeks. De analyse is iets groter dan de OP van deel 16.
Okay sorry, ik dacht al, waarom blijft dit topic zolang bovenaan bungelen? Excuze moi. :7
  zaterdag 9 juli 2022 @ 00:46:04 #103
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205283259
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 09:18 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Mijn persoonlijke strategische analyse is heel kort samengevat. Ervan uitgaande dat de Donbas echt zo belangrijk is als de Russen beweren, dan hebben ze gewoon 60.000 tot 80.000 man aan troepen te weinig ingezet. In de tweede of derde week van deze oorlog had er al een lijn door de Russen moeten zijn doorgetrokken van Izjoem naar halverwege het Zaporizjafront.
En dan hadden de Russen daarna kunnen onderhandelen.

Nu lijkt het erop met deze huidige bezetting van de Russische strijdmacht, dat ze alles heel lang willen rekken met een onduidelijke uitkomst. Deel #16 wordt lang niet het laatste deel zo.
Sorry ik had bijna mijn reactie klaar, toen uitgerekend mijn kat met de muis begon te spelen, toen ik mijn analyse er op los liet. De gehele tekst natuurlijk kwijt. Dus ik hou nu dus even kort, met het belangrijkste wat ik wilde zeggen.

En dat zijn excuses! Dankzij een iets eerdere reactie van een andere Fok!ker weet ik dat het inderdaad een deel van een serie analyses was. Dat had ik me niet beseft.

Mvg, Also-von-Oder. :)
pi_205284125
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 20:32 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Als Poetin dit vooraf had geweten, zou hij Oekraïne dan zijn binnengevallen?
Poetin wist in februari 2014 al, dat het Westen en de VS niet te vertrouwen waren in zijn optiek.
Slovjansk en Kramatorsk, daar begon.in april 2014 notabene de Donbas-afscheidingsbeweging, maar deze plaatsen zijn nu nog steeds in Oekraïense handen. Poetin had achteraf in 2014 wat steviger moeten ingrijpen, en dan was het klaar geweest met een paar duizend doden extra toen.

Waarom heeft Poetin dan zo lang gewacht? Misschien dat hij vond dat Angela Merkel de enige van het Westen was, die betrouwbaar was. Daar hintte Merkel onlangs zelf ook nog op, dat zij er voor gezorgd heeft dat Oekraïne acht jaar de tijd gekregen heeft om zich hier op deze huidige confrontatie voor te bereiden.
Maar als de reden was, om eerst ongecompliceerd een WK voetbal in 2018 te kunnen organiseren, dan hoort Poetin in het rijtje oorlogsmisdadigers thuis.
pi_205286292
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 09:55 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Poetin wist in februari 2014 al, dat het Westen en de VS niet te vertrouwen waren in zijn optiek.
Slovjansk en Kramatorsk, daar begon.in april 2014 notabene de Donbas-afscheidingsbeweging, maar deze plaatsen zijn nu nog steeds in Oekraïense handen. Poetin had achteraf in 2014 wat steviger moeten ingrijpen, en dan was het klaar geweest met een paar duizend doden extra toen.

Waarom heeft Poetin dan zo lang gewacht? Misschien dat hij vond dat Angela Merkel de enige van het Westen was, die betrouwbaar was. Daar hintte Merkel onlangs zelf ook nog op, dat zij er voor gezorgd heeft dat Oekraïne acht jaar de tijd gekregen heeft om zich hier op deze huidige confrontatie voor te bereiden.
Maar als de reden was, om eerst ongecompliceerd een WK voetbal in 2018 te kunnen organiseren, dan hoort Poetin in het rijtje oorlogsmisdadigers thuis.
Dat hoort hij nu al. ;)
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Moderator zaterdag 9 juli 2022 @ 15:31:27 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205286428
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 09:55 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Poetin wist in februari 2014 al, dat het Westen en de VS niet te vertrouwen waren in zijn optiek.
Slovjansk en Kramatorsk, daar begon.in april 2014 notabene de Donbas-afscheidingsbeweging, maar deze plaatsen zijn nu nog steeds in Oekraïense handen. Poetin had achteraf in 2014 wat steviger moeten ingrijpen, en dan was het klaar geweest met een paar duizend doden extra toen.

Waarom heeft Poetin dan zo lang gewacht? Misschien dat hij vond dat Angela Merkel de enige van het Westen was, die betrouwbaar was. Daar hintte Merkel onlangs zelf ook nog op, dat zij er voor gezorgd heeft dat Oekraïne acht jaar de tijd gekregen heeft om zich hier op deze huidige confrontatie voor te bereiden.
Maar als de reden was, om eerst ongecompliceerd een WK voetbal in 2018 te kunnen organiseren, dan hoort Poetin in het rijtje oorlogsmisdadigers thuis.
omdat zijn leger toen in een nog slechtere staat was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205290106
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 09:55 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Poetin wist in februari 2014 al, dat het Westen en de VS niet te vertrouwen waren in zijn optiek.
Slovjansk en Kramatorsk, daar begon.in april 2014 notabene de Donbas-afscheidingsbeweging, maar deze plaatsen zijn nu nog steeds in Oekraïense handen. Poetin had achteraf in 2014 wat steviger moeten ingrijpen, en dan was het klaar geweest met een paar duizend doden extra toen.

Waarom heeft Poetin dan zo lang gewacht? Misschien dat hij vond dat Angela Merkel de enige van het Westen was, die betrouwbaar was. Daar hintte Merkel onlangs zelf ook nog op, dat zij er voor gezorgd heeft dat Oekraïne acht jaar de tijd gekregen heeft om zich hier op deze huidige confrontatie voor te bereiden.
Maar als de reden was, om eerst ongecompliceerd een WK voetbal in 2018 te kunnen organiseren, dan hoort Poetin in het rijtje oorlogsmisdadigers thuis.
Dat hij een land binnenvalt en burgerdoelen treft maakt hem niet tot een oorlogsmisdadigers, maar dat hij het waagde eerst een WK te organiseren wel? _O-
  zondag 10 juli 2022 @ 02:48:44 #108
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205293866
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 09:55 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Poetin wist in februari 2014 al, dat het Westen en de VS niet te vertrouwen waren in zijn optiek.
Slovjansk en Kramatorsk, daar begon.in april 2014 notabene de Donbas-afscheidingsbeweging, maar deze plaatsen zijn nu nog steeds in Oekraïense handen. Poetin had achteraf in 2014 wat steviger moeten ingrijpen, en dan was het klaar geweest met een paar duizend doden extra toen.

Waarom heeft Poetin dan zo lang gewacht? Misschien dat hij vond dat Angela Merkel de enige van het Westen was, die betrouwbaar was. Daar hintte Merkel onlangs zelf ook nog op, dat zij er voor gezorgd heeft dat Oekraïne acht jaar de tijd gekregen heeft om zich hier op deze huidige confrontatie voor te bereiden.
Maar als de reden was, om eerst ongecompliceerd een WK voetbal in 2018 te kunnen organiseren, dan hoort Poetin in het rijtje oorlogsmisdadigers thuis.
Ik probeer als bedankje me in te leven in de door jou gekoesterde Russen (zoals jij het mij voorspiegelt).
Maar hoe ik het ook probeer mij in te leven in jouw gedachten hierover.... (en die van Poetin)... ik geraak niet gevoelsmatig of militair strategisch aan de overkant!
Ik wil jou best geloven dat jij het oprecht goed bedoelt... :Y Al snap ik niet hoe?

Nee waarde Idisrom, ik wil je weliswaar bedanken voor het feit dat jij jouw mening alsnog herhaalt, voor mij om hier op te antwoorden. :Y

Het feit dat Poetin weer de tactiek van de verschroeide aarde wil toe passen is genoeg om te weten dat Poetin niets geeft om mensen! Mensen zijn voor Poetin onderdanig aan de politieke macht.

Ik kan hier uren over doorgaan, maar zolang jij de macht van het Kremlin hoger acht, als de gewone mensenlevens... dan gaan we hier sowieso niet uitkomen. Niet links om, niet rechts om!
Voor mij zijn mensen rechten en ook dierenrechten 100 keer belangrijker als de rechten van een dictator die alle andere rechten van zijn usefull idiots. }:| }:| }:|
pi_205295957
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 02:48 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

...knip....

Het feit dat Poetin weer de tactiek van de verschroeide aarde wil toe passen is genoeg om te weten dat Poetin niets geeft om mensen! Mensen zijn voor Poetin onderdanig aan de politieke macht.

...knip....

Die verschroeide aardetechniek is mij ook een gruwel. Wat de Russen in 150 jaar zo ontzettend veel geïnvesteerd hebben in deze regio, breken ze nu in 150 dagen bijna tot op de grond toe weer af.
(Al hoewel ik denk dat het in de stad Lisitsjansk uiteindelijk nog meevalt.)
En de komende maanden zullen wij waarschijnlijk een vergelijkbare tactiek van de Oekraïners zien met hun Westerse Himars-sen, waardoor nu nog ongeschonden gebieden ook gebombardeerd worden.

Wat ik Poetin en het Kremlin verwijt. Als iets zo belangrijk is als de Donbas, dan laat je het eerst niet zo lang op zijn beloop. En je gaat dan anno 2022 het niet veroveren met zo weinig eigen manschappen, maar wel ten koste van zoveel manschappen aan beide zijden.
  zondag 10 juli 2022 @ 13:08:21 #110
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205296216
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2022 21:04 schreef Foppe1986II het volgende:
Waarom heeft Poetin dan zo lang gewacht?
Omdat dat zijn MO is. Kijk naar Georgië en al die andere landen die hij binnengevallen is en kapot gebombardeerd heeft. Ik snap echt niet dat je die vraag stelt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 10 juli 2022 @ 13:31:13 #111
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205296459
quote:
7s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Omdat dat zijn MO is. Kijk naar Georgië en al die andere landen die hij binnengevallen is en kapot gebombardeerd heeft. Ik snap echt niet dat je die vraag stelt.
Doen ze een keer exact hetzelfde als de Amerikanen en dan is het wéér niet goed. _O-
pi_205300559
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:31 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Doen ze een keer exact hetzelfde als de Amerikanen en dan is het wéér niet goed. _O-
De Amerikanen zijn Georgië toch niet binnengevallen?
pi_205300620
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:31 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Doen ze een keer exact hetzelfde als de Amerikanen en dan is het wéér niet goed. _O-
Ja maar de VS :'( :'( :'( :') :') :') :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  zondag 10 juli 2022 @ 17:46:21 #114
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205300689
quote:
10s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja maar de VS :'( :'( :'( :') :') :') :')
Ja maar de Russen :'( :'( :'( :') :') :') :')
  zondag 10 juli 2022 @ 17:46:57 #115
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205300697
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:46 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Ja maar de Russen :'( :'( :'( :') :') :') :')
Dit topic gaat over de Russische veroveringsoorlog.

En niet over allerlei onzin die de Amerikanen uithalen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 10 juli 2022 @ 18:35:40 #116
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205301227
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit topic gaat over de Russische veroveringsoorlog.

En niet over allerlei onzin die de Amerikanen uithalen.
Het was één zin met sarcastisch bedoelde humor op de reactie van Papierversnipperaar. Maar had inderdaad kunnen weten dat ik te dicht bij de feiten kwam en het toxische moddergooien weer zou beginnen. ;)

En weer door. :Y
  zondag 10 juli 2022 @ 18:46:35 #117
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205301336
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 18:35 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Het was één zin met sarcastisch bedoelde humor op de reactie van Papierversnipperaar. Maar had inderdaad kunnen weten dat ik te dicht bij de feiten kwam en het toxische moddergooien weer zou beginnen. ;)

En weer door. :Y
:* OK. Maar wanneer zijn de Amerikanen Georgië binnen gevallen dan? :P
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 10 juli 2022 @ 21:34:06 #118
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_205302788
quote:
7s.gif Op zondag 10 juli 2022 18:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
:* OK. Maar wanneer zijn de Amerikanen Georgia binnen gevallen dan? :P
1782 volgens mij. :P
pi_205303786
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 17:46 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit topic gaat over de Russische veroveringsoorlog.

En niet over allerlei onzin die de Amerikanen uithalen.
Consequent zijn. Niet opzij schuiven.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_205305006
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2022 21:34 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
1782 volgens mij. :P
In 1864 schoot Generaal Grant Georgia met de stad Atlanta in puin. Het was de tactiek van de verschroeide aarde. Ik weet niet of hij destijds de eerste was, die deze tactiek toepaste.

On topic. De laatste tijd worden veel vergelijkingen gemaakt met de loopgravenoorlog van de Eerste Wereldoorlog. Dan zie ik nu een nieuwe vergelijking. Sinds 3 juli is het aan de Donbas ook "Im Westen Nichts Neues" te melden, wel veel beschietingen heen en weer met waarschijnlijk behoorlijk aantallen slachtoffers. Maar de fronten ten noorden van Slovjansk, ten oosten van Siversk, en ten oosten van Bachmoet zijn muurvast sinds die tijd.

De Russen hadden een rustpauze aangekondigd, maar volgens de militaire strategen van de VS moet je het momentum van het initiatief in de oorlog niet onderbreken als je aan het doorstoten bent.
Want dan kunnen de Oekraïners zich weer gaan hergroeperen. Dus waarschijnlijk hebben de Russen veel te weinig manschappen, om een bepaald gedeelte van hun militairen rust te kunnen geven, zonder het initiatief kwijt te raken.

De Oekraïners hebben nu kortere aanvoerlijnen naar het front, en ook een kleiner front in de Donbas. Dus ze hebben betere mogelijkheden om te hergroeperen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Idisrom op 11-07-2022 08:35:21 ]
pi_205305074
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 08:21 schreef Idisrom het volgende:

[..]
In 1864 schoot Generaal Grant Georgia in puin. Het was de tactiek van de verschroeide aarde. Ik weet niet of hij destijds de eerste was, die deze tactiek toepaste.
Niet echt, in Nederland bestond dit concept ook al heel lang. En de Romeinen veegden Cartago compleet in puin een paar eeuwen voor Christus.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_205305853
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 17:54 schreef sp3c het volgende:

[..]
Als je er op open ze schepen mee probeert te raken dan is 5 km een behoorlijk eind anders, reken maar dat die scherper schieten _O-
Waarom zou je met een kernkop een scheep willen raken? Is nooit de bedoeling om er iets mee te raken.
Trouwens ik had v erkeerd gezegd. 5 km is de diameter. Dus 2,5 links of rechts.
“This girl is the fire…”
pi_205305867
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:25 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Waarom zou je met een kernkop een scheep willen raken? Is nooit de bedoeling om er iets mee te raken.
Trouwens ik had v erkeerd gezegd. 5 km is de diameter. Dus 2,5 links of rechts.
Omdat een schip en zeker een vliegdekschip, nooit alleen vaart. Raak er één en je raakt er meteen een hele zooi.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_205305889
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:31 schreef YoungDriller het volgende:

[..]
Doen ze een keer exact hetzelfde als de Amerikanen en dan is het wéér niet goed. _O-
Waar hebben Americanen land geannexeerd?
“This girl is the fire…”
pi_205305904
quote:
2s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Omdat een schip en zeker een vliegdekschip, nooit alleen vaart. Raak er één en je raakt er meteen een hele zooi.
Moet je eens gaan googlen hoe de nuclear warhead werkt, zou je snel achterkomen dat het enkele km's boven de aarde oppervlaakte wordt opgeblazen.
“This girl is the fire…”
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 10:33:09 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205305922
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:25 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Waarom zou je met een kernkop een scheep willen raken? Is nooit de bedoeling om er iets mee te raken.
Trouwens ik had v erkeerd gezegd. 5 km is de diameter. Dus 2,5 links of rechts.
Met de kop raak je sowieso niets

Jij hebt het over een antischeepsraket, die moeten per definitie vrij accuraat zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205305928
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:33 schreef sp3c het volgende:

[..]
Met de kop raak je sowieso niets

Jij hebt het over een antischeepsraket, die moeten per definitie vrij accuraat zijn
Ik had het over X-22 en dat is helemaal geen antischeepsraket.Heb daar zelfs foto van gepost.
“This girl is the fire…”
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 10:36:23 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205305944
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:33 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Ik had het over X-22 en dat is helemaal geen antischeepsraket.Heb daar zelfs foto van gepost.
Wel hoor

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kh-22

Ziet er ook gewoon uit als een ssm op de foto (voor zover dat wat zegt)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205305967
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:29 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Waar hebben Americanen land geannexeerd?
Offtopic, maar Hawaii
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 10:42:14 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205305982
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:30 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Moet je eens gaan googlen hoe de nuclear warhead werkt, zou je snel achterkomen dat het enkele km's boven de aarde oppervlaakte wordt opgeblazen.
Deze niet volgens mij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205306000
Welp, we hebben het hier al vaker over de afgrijselijke russische logistiek gehad. Het lijkt erop dat de slechts 4 of 8 HIMARS een achilleshiel hebben gevonden. Er zijn tussen de 11 en 20 munitiedepots opgeblazen, en er zijn brandstofdepots en commandoposten geraakt. Bron: ieders favoriete oorlogscrimineel Strelkov. Hier FIRMS beelden van vandaag en gisteren. Extreem rustig in Oekrainsch gebied.

Hier wat interessante info over de russische voorraden, slijtage van howitzers, en meer.

https://euromaidanpress.c(...)rtillery-ammunition/

Tldr; rusland heeft nog voor meer dan een jaar aan munitie. Nauwkeurigheid zal nóg verder afnemen.
pi_205306031
quote:
88s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:36 schreef sp3c het volgende:

[..]
Wel hoor

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kh-22

Ziet er ook gewoon uit als een ssm op de foto (voor zover dat wat zegt)
Misschien sommige modificaties ervan, dat zou kunnen, durf ik niet zeggen.

Х-22 , Х-22П , Х-22ПСИ , Х-22М , Х-22МА , Х-22МП , Х-22Н , Х-22НА
“This girl is the fire…”
  maandag 11 juli 2022 @ 10:50:09 #133
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_205306042
Die HIMARS werken uitstekend om de aanvoerlijnen van het Russische front fors te verstoren. Poetin staat schaak.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_205306052
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:39 schreef Weird- het volgende:

[..]
Offtopic, maar Hawaii
Vertel me nog over neanderthalers...

Ik had de vraag gesteld uitgaand dat mens een beetje adequate is en in moderne wereld leeft.

Dus in de wereld van tenminste na 26 juni 1945.

Maar gebeurtenis van 1878 als argument gebruiken in 2022 ?

Ja, dat kan. Russen doen ook. Maar juridisch gezien zijn ze dom bezig.

En het klopt ook voor geen meter.

[ Bericht 13% gewijzigd door Jamilla.J op 11-07-2022 11:15:12 ]
“This girl is the fire…”
pi_205306143
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:44 schreef oheng het volgende:
Welp, we hebben het hier al vaker over de afgrijselijke russische logistiek gehad. Het lijkt erop dat de slechts 4 of 8 HIMARS een achilleshiel hebben gevonden. Er zijn tussen de 11 en 20 munitiedepots opgeblazen, en er zijn brandstofdepots en commandoposten geraakt. Bron: ieders favoriete oorlogscrimineel Strelkov. Hier FIRMS beelden van vandaag en gisteren. Extreem rustig in Oekrainsch gebied.

Hier wat interessante info over de russische voorraden, slijtage van howitzers, en meer.

https://euromaidanpress.c(...)rtillery-ammunition/

Tldr; rusland heeft nog voor meer dan een jaar aan munitie. Nauwkeurigheid zal nóg verder afnemen.
Hoe bedoel je dit?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205306264
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:50 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Vertel me nog over neanderthalers...

Ik had de vraag gesteld uitgaand dat mens een beetje adequate is en in moderne wereld leeft.

Dus in de wereld van tenminste na 26 juni 1945.

Maar gebeurtenis van 1878 als argument gebruiken in 2022 ?

Ja, dat kan. Russen doen ook. Maar juridisch gezien zijn ze dom bezig.

En het klopt ook voor geen meter.
Dan had de vraag beter geformuleerd moeten worden :+
pi_205307259
quote:
7s.gif Op maandag 11 juli 2022 11:02 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Hoe bedoel je dit?
4 tot 8 HIMARS leggen de gehele russische bevoorrading plat. En dat is schokkend.
Een soort "Wunderwaffen", maar dan eentje die echt werkt.

Hier weer een courant voorbeeld van een uurtje geleden, dit keer in Tokmak

[ Bericht 17% gewijzigd door oheng op 11-07-2022 13:22:02 ]
pi_205307314
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:16 schreef oheng het volgende:

[..]
4 tot 8 HIMARS leggen de gehele russische bevoorrading plat. En dat is schokkend.
Een soort "Wunderwaffen", maar dan eentje die echt werkt.

Hier weer een courant voorbeeld van een uurtje geleden, dit keer in Tokmak
Aaah, mooi apparaat dus.

Meer van leveren :)
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_205307320
Dan na te denken dat ze 400 HIMARSEN willen hebben
Gino ♥
pi_205307365
Net als in de begindagen van de oorlog weet Oekraïne de supply lines van Rusland hard te raken. U met Himars en wss helpen de nieuwe mobiele howitzers ook.

Het luchtruim is voor de Russen niet veilig dus het wordt lastig om ze uit te schakelen. Kruisraketten zullen alleen zinvol zijn als er exacte en tijdige locaties bekend zijn. Neem aan dat de Oekraïners deze apparaten niet te lang ergens in het zicht laten staan.
Whatever...
pi_205307419
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:32 schreef Spanky78 het volgende:
Net als in de begindagen van de oorlog weet Oekraïne de supply lines van Rusland hard te raken. U met Himars en wss helpen de nieuwe mobiele howitzers ook.

Het luchtruim is voor de Russen niet veilig dus het wordt lastig om ze uit te schakelen. Kruisraketten zullen alleen zinvol zijn als er exacte en tijdige locaties bekend zijn. Neem aan dat de Oekraïners deze apparaten niet te lang ergens in het zicht laten staan.
Oekraine doet "shoot and scoot" met de HIMARS. Ze parkeren erens, vaak midden op de weg, typen coordinaten in, vuren, en rijden snel weg. Er zijn geruchten dat ze non stop rijden.
Absoluut onmogelijk om dit wapen tegen te houden, en ze hebben schijnbaar zelfs een S400 vernietigd (die zich dus niet kan verdedigen tegen HIMARS).


Hier een video van de werkwijze.

[ Bericht 7% gewijzigd door oheng op 11-07-2022 13:53:43 ]
pi_205307647
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:39 schreef Idisrom het volgende:

[..]
(Al hoewel ik denk dat het in de stad Lisitsjansk uiteindelijk nog meevalt.)
Nope.
pi_205307652
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 11:17 schreef Weird- het volgende:

[..]
Dan had de vraag beter geformuleerd moeten worden :+
Ben niet gewend aan de mierenneukers )))
“This girl is the fire…”
pi_205307765
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:04 schreef oheng het volgende:

[..]
Nope.
Ik zag dan weer deze video. Het ging mij niet om het tentoongestelde militair materieel, maar meer om de gebouwen van die straat.

pi_205308114
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:16 schreef oheng het volgende:

[..]
4 tot 8 HIMARS leggen de gehele russische bevoorrading plat. En dat is schokkend.
Een soort "Wunderwaffen", maar dan eentje die echt werkt.

Hier weer een courant voorbeeld van een uurtje geleden, dit keer in Tokmak
Pfff, dat begint op het beleg van Malta te lijken in de jaren 40 toen vier gloster gladiator vliegtuigen het tegen een compleet eskadron stukas opnam. Gaan ze de vier himars dan ook Belief, Hope, Love en Charity noemen?

Nadeel is wel dat de Luftwaffe uiteindelijk jagers mee ging sturen dus de Russen zullen ook wel iets verzinnen vrees ik
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  Moderator maandag 11 juli 2022 @ 15:00:17 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_205308130
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 10:49 schreef Jamilla.J het volgende:

[..]
Misschien sommige modificaties ervan, dat zou kunnen, durf ik niet zeggen.

Х-22 , Х-22П , Х-22ПСИ , Х-22М , Х-22МА , Х-22МП , Х-22Н , Х-22НА
nee het is in de eerste plaats een antischeepsraket

een hele zware want het was bedoelt tegen vliegkampschepen en die moet er echt bovenop want anders worden de Jannen er nauwelijks zeeziek van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_205308328
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 14:14 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Ik zag dan weer deze video. Het ging mij niet om het tentoongestelde militair materieel, maar meer om de gebouwen van die straat.

Waar zouden ze die wapens ten toon stellen, in een ongehavende straat, of in een straat die in puin ligt?
  maandag 11 juli 2022 @ 16:08:45 #148
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205308486
quote:
88s.gif Op maandag 11 juli 2022 15:00 schreef sp3c het volgende:

[..]
nee het is in de eerste plaats een antischeepsraket

een hele zware want het was bedoelt tegen vliegkampschepen en die moet er echt bovenop want anders worden de Jannen er nauwelijks zeeziek van
Nou....

https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-22
quote:
with either a conventional or nuclear warhead.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205308958
Nieuwe afleveringen van 'Daar komen de schutters / Dad's Army' , maar nu vanuit Rusland.
Zie vanaf minuut 6:20

Edit: ik vraag mij wel af dat zij in de gevechten in de frontlinies meedoen. Het lijken mij meer manschappen die achter de linies werken.
Want ik zie op Pro-Russische kaarten dat het zuiden van Lisitsjansk nog niet volledig in handen is van de Russische troepen, maar ook nog kleine gebiedjes ten oosten van de rivier Donets in de buurt van Severodonetsk.zijn nog grijs gekleurd.

[ Bericht 11% gewijzigd door Idisrom op 11-07-2022 17:31:24 ]
pi_205310810
quote:
7s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Omdat dat zijn MO is. Kijk naar Georgië en al die andere landen die hij binnengevallen is en kapot gebombardeerd heeft. Ik snap echt niet dat je die vraag stelt.
Ik snapte al niks van jouw reactie op mij, blijkt het om een reactie op "mij" te zijn _O-

Wel goed quoten graag
pi_205310826
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2022 13:16 schreef oheng het volgende:

[..]
4 tot 8 HIMARS leggen de gehele russische bevoorrading plat. En dat is schokkend.
Een soort "Wunderwaffen", maar dan eentje die echt werkt.

Hier weer een courant voorbeeld van een uurtje geleden, dit keer in Tokmak
Niet te veel van dit soort praatjes geloven. OOK de Oekrainers doen helaas aan propaganda..
pi_205312077
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 20:23 schreef Foppe1986II het volgende:

[..]
Niet te veel van dit soort praatjes geloven. OOK de Oekrainers doen helaas aan propaganda..
Ik gebruik bij voorkeur russische bronnen. Ria.ru, Muntz, Strelkov. Hierboven heb ik een week geleden al een Twitter thread geplaatst met alle munitiedepots. Ik plaats ook regelmatig sateliet en FIRMS beelden.
  maandag 11 juli 2022 @ 22:00:55 #153
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205312285
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 20:21 schreef Foppe1986II het volgende:

[..]
Ik snapte al niks van jouw reactie op mij, blijkt het om een reactie op "mij" te zijn _O-

Wel goed quoten graag
Ik reageer toch echt op (een klein stukje van) jouw post :P

Maar je hebt gelijk, ik zie het nu.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_205313157
Er zijn wat geruchten dat Oekraine aan het oprukken is richting Kherson. En moet ik het nog melden? In bijvoorbeeld het nabije Nova Kakhova is er weer eens een munitiedepot opgeblazen. Chornobaivka is ook weer geraakt, voor de 27e keer als ik het goed heb.
pi_205313789
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2022 23:10 schreef oheng het volgende:
Er zijn wat geruchten dat Oekraine aan het oprukken is richting Kherson. En moet ik het nog melden? In bijvoorbeeld het nabije Nova Kakhova is er weer eens een munitiedepot opgeblazen. Chornobaivka is ook weer geraakt, voor de 27e keer als ik het goed heb.
Die Oekraïense geruchten van het oprukken richting Kherson gaan al meer dan drie weken. De Russen beweren nu juist gisteren het tegenovergestelde.
Zie de video van Balkan mapping
De Oekraïners hebben een maand geleden ten zuiden van dat front wel een stuk veroverd. Maar daarna is het volgens het mij gestokt. Ik weet nog steeds niet of Oleksandrivka nu in Oekraïense of in Russische handen is.

In de Leeuwarder Courant van vandaag staat op pagina 5 dat Rutte gezegd/beloofd heeft, dat Nederland Kherson wil adopteren bij de wederopbouw ?????
De stad is nu praktisch nog helemaal in tact. Zelenski heeft de bewoners opgeroepen om de stad te verlaten. Will men daar een tweede Marioepol van maken?
pi_205313909
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 06:40 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Die Oekraïense geruchten van het oprukken richting Kherson gaan al meer dan drie weken. De Russen beweren nu juist gisteren het tegenovergestelde.
Zie de video van Balkan mapping
De Oekraïners hebben een maand geleden ten zuiden van dat front wel een stuk veroverd. Maar daarna is het volgens het mij gestokt. Ik weet nog steeds niet of Oleksandrivka nu in Oekraïense of in Russische handen is.

In de Leeuwarder Courant van vandaag staat op pagina 5 dat Rutte gezegd/beloofd heeft, dat Nederland Kherson wil adopteren bij de wederopbouw ?????
De stad is nu praktisch nog helemaal in tact. Zelenski heeft de bewoners opgeroepen om de stad te verlaten. Will men daar een tweede Marioepol van maken?
De afgelopen weken was dorpje wisselen. Dit zou anders zijn, omdat Oekraine al meer dan een week bezig is met allerlei uitspraken, een afgekondigd media stilte, oproepen om Kherson te verlaten, opdracht van Zelensky om het zuiden te bevrijden, etc.

Mariupol was anders: de verdedigers waren daar zeer gemotiveerd; immers verdedigden ze hun thuisland. Bovendien schiet het Oekrainsche leger niet hele steden in puin, dat zijn de russen hun modus operandi, met hun gigantische aantallen onnauwkeurige artillerie.

Ik zit te wachten op info over specifiek Kyselivka.
pi_205314499
Oekrainiers zijn nog niet eens begonnen.

Binnen 5-10 dagen gaan russen hard huilen.

Reken maar.
“This girl is the fire…”
pi_205314538
Novaja Kahovka gisteren nacht:

https://www.youtube.com/shorts/T5nXBHRUbwo
“This girl is the fire…”
pi_205314552
“This girl is the fire…”
  dinsdag 12 juli 2022 @ 09:58:36 #160
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205314838
Er van uit gaande dat het gebeuren gaat, is dit een erg interessant moment. Wat kan Oekraïne nog op de been brengen en hoe ver komen ze ermee?
Als ze succes hebben ben ik benieuwd hoe Rusland reageert. Als ze maar matig progressie kunnen maken denk ik dat het niet lang duurt eer men met elkaar aan tafel gaat zitten.
pi_205315613
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 07:34 schreef oheng het volgende:

[..]
De afgelopen weken was dorpje wisselen. Dit zou anders zijn, omdat Oekraine al meer dan een week bezig is met allerlei uitspraken, een afgekondigd media stilte, oproepen om Kherson te verlaten, opdracht van Zelensky om het zuiden te bevrijden, etc.

Mariupol was anders: de verdedigers waren daar zeer gemotiveerd; immers verdedigden ze hun thuisland. Bovendien schiet het Oekrainsche leger niet hele steden in puin, dat zijn de russen hun modus operandi, met hun gigantische aantallen onnauwkeurige artillerie.

Ik zit te wachten op info over specifiek Kyselivka.
Nou Donetsk ligt al weken onder zware bombardementen met de nodige burgerslachtoffers. Maar goed, als zich militaire installaties en troepen zich verschuilen onder burgers dan is dit nog te begrijpen.

En Kherson dat hoor ik al weken. Maar tot nu toe slaan de Russen elke aanval af in die regio. Maar als er 700.000 extra troepen in Augustus worden ingezet in die regio volgens Oekraïne dan zou je zeggen dat je die Russen compleet gaat vernietigen. Maar daar lijkt mij de frontlijn niet lang genoeg voor. Dan zitten er te veel troepen bij elkander.

En als de Russen dan net als de VS carpet bombardementen gaan uitvoeren zal dat een bloedige strijd worden.
pi_205315708
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 09:58 schreef Nebelwerfer het volgende:
Er van uit gaande dat het gebeuren gaat, is dit een erg interessant moment. Wat kan Oekraïne nog op de been brengen en hoe ver komen ze ermee?
Als ze succes hebben ben ik benieuwd hoe Rusland reageert. Als ze maar matig progressie kunnen maken denk ik dat het niet lang duurt eer men met elkaar aan tafel gaat zitten.
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
pi_205315738
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
Anno 2022, met spionagesatelieten etc zal je weinig geheim kunnen houden over grotere troepenconcentraties.
En natuurlijk: waarom zou je je tegenstander geloven?
pi_205315926
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
De enige reden om dit aan te kondigen is om burgers te waarschuwen. Zodat ze kunnen vluchten en niet in de weg zitten. Dat zag je bijvoorbeeld duidelijk in Severodonetsk, dat de Oekrainers grote moeite hadden om alle burgers te overtuigen te vluchten, zodat ze niet in de weg zouden zitten.
pi_205316050
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:01 schreef oheng het volgende:

[..]
De enige reden om dit aan te kondigen is om burgers te waarschuwen. Zodat ze kunnen vluchten en niet in de weg zitten. Dat zag je bijvoorbeeld duidelijk in Severodonetsk, dat de Oekrainers grote moeite hadden om alle burgers te overtuigen te vluchten, zodat ze niet in de weg zouden zitten.
En denk jij dat de Russen dit toelaten? Die willen die burgers natuurlijk vast houden.
pi_205316061
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou Donetsk ligt al weken onder zware bombardementen met de nodige burgerslachtoffers. Maar goed, als zich militaire installaties en troepen zich verschuilen onder burgers dan is dit nog te begrijpen.

En Kherson dat hoor ik al weken. Maar tot nu toe slaan de Russen elke aanval af in die regio. Maar als er 700.000 extra troepen in Augustus worden ingezet in die regio volgens Oekraïne dan zou je zeggen dat je die Russen compleet gaat vernietigen. Maar daar lijkt mij de frontlijn niet lang genoeg voor. Dan zitten er te veel troepen bij elkander.

En als de Russen dan net als de VS carpet bombardementen gaan uitvoeren zal dat een bloedige strijd worden.
Ik heb net de opgeblazen depot in Nova Kakhova laten zien. Waar is die gevestigd? In de stad, hier zijn satelietbeelden. 1 van de 2 legers heeft vrijwel onbeperkte artillerie en munitie, en gebruikt die om complete steden in de as te leggen, zie Mariupol.

En als je begint over carpet bombing, dan begrijp je de militaire situatie niet helemaal. Dat is namelijk helemaal geen optie.

Edit: hier is een hele mooie verzamelpost over de mening van de russen over HIMARS, hier nog een lijst. Hier wat info over het gebruik van decoys voor HIMARS. Wederom, russische bronnen want daar houden jullie van. :P

[ Bericht 7% gewijzigd door oheng op 12-07-2022 15:04:48 ]
  dinsdag 12 juli 2022 @ 12:43:18 #167
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205316234
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
Lijkt me ook vooral voor de burgers inderdaad.
De militairen van de tegenstander vermoeien met dreiging en speldenprikjes lijkt me ook geen slecht idee. Het is ook niet zo dat de Russen 50000 man extra hebben om even rap in te zetten.

Iemand enig idee hoe de Russen bezig zijn met de verdediging? Over Oekraïne wist men vooraf al te melden dat die al maanden/jaren bezig waren met verdediging. In hoeverre zijn de Russen daar structureel mee bezig?
pi_205316383
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou Donetsk ligt al weken onder zware bombardementen met de nodige burgerslachtoffers. Maar goed, als zich militaire installaties en troepen zich verschuilen onder burgers dan is dit nog te begrijpen.

En Kherson dat hoor ik al weken. Maar tot nu toe slaan de Russen elke aanval af in die regio. Maar als er 700.000 extra troepen in Augustus worden ingezet in die regio volgens Oekraïne dan zou je zeggen dat je die Russen compleet gaat vernietigen. Maar daar lijkt mij de frontlijn niet lang genoeg voor. Dan zitten er te veel troepen bij elkander.

En als de Russen dan net als de VS carpet bombardementen gaan uitvoeren zal dat een bloedige strijd worden.
Waar haal jij die 700.000 extra troepen vandaan? Nieuwe rekruten?
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  dinsdag 12 juli 2022 @ 13:04:02 #169
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_205316427
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waar haal jij die 700.000 extra troepen vandaan? Nieuwe rekruten?
Volkssturm
pi_205316443
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:43 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Lijkt me ook vooral voor de burgers inderdaad.
De militairen van de tegenstander vermoeien met dreiging en speldenprikjes lijkt me ook geen slecht idee. Het is ook niet zo dat de Russen 50000 man extra hebben om even rap in te zetten.

Iemand enig idee hoe de Russen bezig zijn met de verdediging? Over Oekraïne wist men vooraf al te melden dat die al maanden/jaren bezig waren met verdediging. In hoeverre zijn de Russen daar structureel mee bezig?
Er zijn berichten vanuit Kherson dat de russen zich aan het ingraven zijn in de stad. Bron kwijt. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het verstandig is om je in te graven in een vijandelijke stad, met ook nog een rivier met slecht 1 (!) brug verderop als ontsnappingsroute. Ik denk niet dat de russen zo dom zijn om Kherson te verdedigen.
pi_205316496
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waar haal jij die 700.000 extra troepen vandaan? Nieuwe rekruten?
Dat komt niet van mij maar van Oekraïense bronnen.

Maar over het algemeen kijk ik maar naar drie bronnen op YouTube

Pro-Russische deze:

Pro-Oekraine deze: (ISW)
https://www.understanding(...)ine-conflict-updates

En verder onze Oostenrijkse strateeg :)
Oberst Markus Reisner.

Als beide bronnen Pro Russisch en Pro Oekraïne het gelijke gebied claimen ga ik ervan uit dat het klopt.

Verder lees ik wel wat artikelen uiteraard vooral veel Duits en de NewYork times etc. Maar twitter en telegram kanalen volg ik totaal niet.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 13:12:40 #172
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_205316502
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 12:59 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Waar haal jij die 700.000 extra troepen vandaan? Nieuwe rekruten?
Reservisten met gevechtservaring in Donbass.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 12 juli 2022 @ 13:39:32 #173
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_205316733
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn berichten vanuit Kherson dat de russen zich aan het ingraven zijn in de stad. Bron kwijt. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het verstandig is om je in te graven in een vijandelijke stad, met ook nog een rivier met slecht 1 (!) brug verderop als ontsnappingsroute. Ik denk niet dat de russen zo dom zijn om Kherson te verdedigen.
Juist ! Ik ben benieuwd ! Men doet immers wel vaker raar.
pi_205316838
quote:
Holy shit hij gebruikt het russische leger on-ironisch als (enige) bron. Het is alsof Konashenkov zijn eigen Youtube kanaal heeft. Dat is hilarisch. Bedankt voor de link!
pi_205317726
Phz2000 nieuws: deze Duitse colonel bevestigd dat ze de Oekrainers getraind hebben in het gebruik van SMArt munitie. Wat dit soort video's van vernietiging van russische pantservoertuigen verklaart.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 16:08:27 #176
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205318063
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
Ze hoeven het niet aan te kondigen, het gebied wat Rusland nog bezit ten westen van de Dnjepr is erg belangrijk om terug te veroveren om te volgende redenen.

1) De Dnjepr is een verdedigingslinie die makkelijk te verdedigen is.
2) Dit gebied is lastiger te bevoorraden voor Rusland, maar makkelijker te bevoorraden voor Oekraïne.
3) Er zijn mogelijkheden om hier Russische eenheden in te sluiten.
4) Terugverovering betekent het veilig stellen van Mykolaiv, Kryvyi Rih en Odessa en verhindert mogelijke aanvallen vanuit het westen op Dnipro en Zaporizhzia.

Makkelijk zal het niet worden aangezien de Russen voldoende tijd hebben gekregen voor het bouwen van verdedigingslinies.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205318475
Even over logistiek: het schijnt dat Oekraine iedere dag 3000 155mm granaten afvuurt.
Ga je uit van 50KG per granaat (incl lading), kom je uit op 60 ton per dag. Een Kamaz vrachtwagen kan 6 ton vervoeren, wat betekent dat een dag voorraad 155mm granaten door 10 Kamaz vrachtwagens kan worden vervoerd.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 16:52:43 #178
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205318614
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn berichten vanuit Kherson dat de russen zich aan het ingraven zijn in de stad. Bron kwijt. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het verstandig is om je in te graven in een vijandelijke stad, met ook nog een rivier met slecht 1 (!) brug verderop als ontsnappingsroute. Ik denk niet dat de russen zo dom zijn om Kherson te verdedigen.
De Russen hebben 3 verdedigingslinies gebouwd rondom Kherson, daar zijn ze maanden terug al mee begonnen. Oekraïnse troepen vallen de eerste van deze linies aan en zijn op sommige plekken eerder al doorgedrongen en later teruggedreven. O.a. strijd om Aleksandrivka, Blahodatne, Pravdyne, Kyselivka.

Eerst zal men over een substantiële breedte door deze linies heen moeten breken. Of de Russen de stad gaan verdedigen hangt af van waar de Oekraïners door pogen te breken. Lukt het ze bijvoorbeeld Zelenivka in te nemen dan zullen de Russen moeten terugtrekken. Het lijkt echter alsof Oekraïnse troepen voornamelijk Kherson proberen te benaderen vanuit het West en Zuidwesten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 17:06:33 #179
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205318751
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:52 schreef oheng het volgende:

[..]
Holy shit hij gebruikt het russische leger on-ironisch als (enige) bron. Het is alsof Konashenkov zijn eigen Youtube kanaal heeft. Dat is hilarisch. Bedankt voor de link!
De bron uit het begin van de video is liveuamap, deze combineert de maker van de videos met twee andere kaarten.
Hij zit er bijna altijd goed bij en heeft duidelijk militaire kennis van zaken, wat mij betreft een van de beste bronnen op militair gebied.

Rond 18 minuten geeft hij wat uitleg over het aankomende offensief rond Kherson en welke tactiek de Oekraïners waarschijnlijk zullen gaan gebruiken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205318954
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 17:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De bron uit het begin van de video is liveuamap, deze combineert de maker van de videos met twee andere kaarten.
Hij zit er bijna altijd goed bij en heeft duidelijk militaire kennis van zaken, wat mij betreft een van de beste bronnen op militair gebied.

Rond 18 minuten geeft hij wat uitleg over het aankomende offensief rond Kherson en welke tactiek de Oekraïners waarschijnlijk zullen gaan gebruiken.
Het is een pro Russische bron en daarmee ben ik wat voorzichtig. Maar ik vergelijk de kaarten met westerse bronnen en zodra beide kaarten overeenkomen dan ga ik ervan uit dat de info klopt.

Overigens de uitzending die hij maakte op 10 juli was niet geheel pro Russisch. Hij gaf wel aan dat er bij grensgebieden naarbij Kharkov problemen voor de Russen lagen waar de Russen iets aan moeten doen. Ook de opslag van munitie en brandstof was een zorg waarvan hij aangaf dat de Russen meer moeten spreiden en dat zowel Oekraïne als Rusland met enorme verliezen te maken hebben rondom Bakhmut.

Enfin beide kanten hebben hun verhaal en propaganda.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 17:56:00 #181
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205319208
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 17:23 schreef Cherni het volgende:

Enfin beide kanten hebben hun verhaal en propaganda.
Uiteraard, maar er is een groot verschil tussen propaganda en bronnen die een lichte voorkeur voor de ene of andere partij tentoonspreiden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205319329
Rybar Front, wel een Pro Russische site, meldt dat nu vandaag wel dat de laatste wijken in het zuiden van de stad Lisitsjansk onder controle van de Russen gekomen zijn.

Verschillende bronnen melden wat mutaties ten noordoosten van Siversk, maar een algeheel beeld van een Russische doorbraak zie ik daar per saldo nog niet. Er zijn daar wel veel beboste omgevingen, en dat is gemakkelijker voor een verdedigende partij. Want ze kunnen de aanvallende partij (de Russen) eerst zogenaamd een (stuk van een) dorp laten innemen, en dan daarna de Russen vanaf de zijflank vanuit de bossen weer aanvallen.

Edit: noordwesten moet zijn noordoosten

[ Bericht 2% gewijzigd door Idisrom op 13-07-2022 07:29:09 ]
  woensdag 13 juli 2022 @ 01:27:16 #183
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205323319
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:39 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Die verschroeide aardetechniek is mij ook een gruwel. Wat de Russen in 150 jaar zo ontzettend veel geïnvesteerd hebben in deze regio, breken ze nu in 150 dagen bijna tot op de grond toe weer af.
(Al hoewel ik denk dat het in de stad Lisitsjansk uiteindelijk nog meevalt.)
En de komende maanden zullen wij waarschijnlijk een vergelijkbare tactiek van de Oekraïners zien met hun Westerse Himars-sen, waardoor nu nog ongeschonden gebieden ook gebombardeerd worden.

Wat ik Poetin en het Kremlin verwijt. Als iets zo belangrijk is als de Donbas, dan laat je het eerst niet zo lang op zijn beloop. En je gaat dan anno 2022 het niet veroveren met zo weinig eigen manschappen, maar wel ten koste van zoveel manschappen aan beide zijden.
De verliezen aan beide zijden verwijt je Poetin?

Stel je eens voor dat Poetin aan onze "poorten" staat?
Hoe geweldig (of geweldadig) zou jij Poetin dan nog kwalificeren? Als het niet Oekraïne betrof... maar Nederland?
  woensdag 13 juli 2022 @ 04:38:25 #184
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205323367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 18:19 schreef Idisrom het volgende:
Rybar Front, wel een Pro Russische site, meldt dat nu vandaag wel dat de laatste wijken in het zuiden van de stad Lisitsjansk onder controle van de Russen gekomen zijn.

Verschillende bronnen melden wat mutaties ten noordwesten van Siversk, maar een algeheel beeld van een Russische doorbraak zie ik daar per saldo nog niet. Er zijn daar wel veel beboste omgevingen, en dat is gemakkelijker voor een verdedigende partij. Want ze kunnen de aanvallende partij (de Russen) eerst zogenaamd een (stuk van een) dorp laten innemen, en dan daarna de Russen vanaf de zijflank vanuit de bossen weer aanvallen.
Himars is niet geschikt om steden te vernietigen, daarvoor is de ammunitie simpelweg te duur. (150.000 dollar per raket).
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205324284
-knip-

[ Bericht 99% gewijzigd door miss_sly op 13-07-2022 12:51:51 (off topic) ]
pi_205325309
-knip-

[ Bericht 99% gewijzigd door miss_sly op 13-07-2022 12:53:22 (off topic) ]
pi_205325943
Even wat strategisch nieuws. Na de dagelijkse vernietiging van munitiedepots, is Oekraine nu begonnen met het vernietigen van de russische luchtverdediging. Bron: ria.ru, check ook zeker de comments.

Dit betekent dat rusland niet alleen langzaam hun artillerie voordeel kwijtraakt, maar ook hun luchtverdediging. Een S300, S400, S500 is moeilijk te verbergen voor satellieten en precizie artillerie. Continue verplaatsen is ook niet praktisch.

Op het gebied van tanks ziet het er op de lange termijn ook niet rooskleurig uit voor rusland. Polen wil al haar tanks doneren aan Oekraine in ruil voor Ahbrams. Net als met de levering van de andere zware wapens is dit een geval van "als 1 schaap over de dam is".

De spoorbrug bij Lysychansk is ook opgeblazen met 3 ton tnt of vergelijkbare C4.

Ik zie strategisch allemaal apen en beren voor de russen.

[ Bericht 2% gewijzigd door miss_sly op 13-07-2022 12:53:36 ]
pi_205326315
Bestaat er s500?
pi_205326506
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 16:38 schreef oheng het volgende:
Even over logistiek: het schijnt dat Oekraine iedere dag 3000 155mm granaten afvuurt.
Ga je uit van 50KG per granaat (incl lading), kom je uit op 60 ton per dag. Een Kamaz vrachtwagen kan 6 ton vervoeren, wat betekent dat een dag voorraad 155mm granaten door 10 Kamaz vrachtwagens kan worden vervoerd.
Klopt en dat zijn alleen deze granaten. Voedsel, schijtpapier, zeep, water, etc moet ook allemaal naar het front worden gebracht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205326549
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 04:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Himars is niet geschikt om steden te vernietigen, daarvoor is de ammunitie simpelweg te duur. (150.000 dollar per raket).
Die prijs valt me nog mee. Laatst hoorde ik dat bv patriotraketten die NL heeft per stuk een miljoen kosten.
NL heeft ook maar een voorraad van een halve dag van die dingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205326680
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 12:17 schreef BEFEM het volgende:
Bestaat er s500?
Ja. En om even te onderstrepen hoe erg de strategische situatie voor rusland is, zijn er verschillende problemen met de leiding van Altay-Almaz, mogelijk zelfs vervolgingen, vanwege beweringen dat hun luchtverdediging specifiek was opgewassen tegen HIMARS. Ook Yuri Borisov heeft ontslag genomen, hij was een belangrijk figuur in defensie de afgelopen 10 jaar.

Het schijnt dat in Khartsyzsk ook een S300/S400 luchtverdedigingssysteem is vernietigd, maar daar heb ik geen betrouwbare bron voor.

Ik wil er ook op wijzen dat rusland "ineens" S300 raketten gebruikt heeft om 4 dagen geleden Mykolaiv aan te vallen. Waarom ze de S300 hebben gebruikt laat ik even in het midden.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 13-07-2022 13:39:44 ]
pi_205327531
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 16:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ze hoeven het niet aan te kondigen, het gebied wat Rusland nog bezit ten westen van de Dnjepr is erg belangrijk om terug te veroveren om te volgende redenen.

1) De Dnjepr is een verdedigingslinie die makkelijk te verdedigen is.
2) Dit gebied is lastiger te bevoorraden voor Rusland, maar makkelijker te bevoorraden voor Oekraïne.
3) Er zijn mogelijkheden om hier Russische eenheden in te sluiten.
4) Terugverovering betekent het veilig stellen van Mykolaiv, Kryvyi Rih en Odessa en verhindert mogelijke aanvallen vanuit het westen op Dnipro en Zaporizhzia.

Makkelijk zal het niet worden aangezien de Russen voldoende tijd hebben gekregen voor het bouwen van verdedigingslinies.
Mij lijkt dit voor de Russen ook niet het belangrijkste gebied. En de stad Kherson is bovendien al redelijk Oekraïensgezind. Ik denk dat dit gebied als ruilmiddel zal worden aangeboden bij vredesonderhandelingen.

De gisteren door Oekraïne bestookte stad Nova Kachovka lijkt mij veel belangrijker voor de Russen. Het ligt aan de zuidoever van de Dnjepr, en daar begint tevens het zo belangrijke Noord-Krimkanaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 13-07-2022 13:57:51 ]
  woensdag 13 juli 2022 @ 19:23:49 #193
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205332595
Het probleem voor Rusland in de Kherson regio is dat er inderdaad wel een gedeelte Russisch gezinden bevolking was, maar dat er toch ook een heel groot deeldat niet is.
Er was al een hele tijd verzetbewegingen actief die ervoor zorgden dat Rusland op een gegeven moment geen enkele patrouille kon doen die niet beschoten werd, waardoor men die patrouilles niet meer uitvoerden dus je 'blind' wordt.

Daarnaast, er is heel veel bruikbare informatie die worden doorgegeven door lokale 'burgers', het is niet voor niets dat de aanvallen, zeker nu in het begin, op de diverse commando posten en bijvoorbeeld de nieuwe opgezet politie ordedienst al aangevallen en vernietigd zijn.

Rusland reageert daarmee door met wapens die ze wel hebben steden te beschieten, ook met wapens die daar niet primair voor bedoeld zijn omdat men toch voor de eigen troepen willen laten zien dat ze dat kunnen om het moreel hoog te houden.
Het probleem alleen is dat je de verliezen die ze nu lijden simpelweg niet kan verbergen, uiteraard ga je Oekraine niet wijzer maken dan dat ze zijn, maar als je de diverse explosies ziet waar volgens de russen maar 7 slachtoffers vallen, dan weet ook de lokale soldaat daar ook wel dat de opslagplaats van zware wapens en artillerie die compleet wordt weggevaagd niet werd bewaakt door 7 man, en de explosies worden ook op pro-Russische kanalen getoond, en het blijfter niet bij 1...

Het is ook niet voor niets dat Oekraine het ook aankondigt dat men een offensief begint, allereerst om de burgers, ook de pro-Russische te waarschuwen, maar ook om het moreel te breken van de Russen die daar vechten, want de huidige acties zijn daar op gericht, niet vol rucksichtlos in de aanval, maar met een duidelijk plan.
De westerse special forces zijn natuurlijk volop aanwezig en hebben een duidelijke strategiie in hun eigen special operation die ze daar aan het uitvoeren zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205334610
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Kherson is ook cruciaal voor de "landbrug naar de Krim".

Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.

[ Bericht 34% gewijzigd door oheng op 13-07-2022 22:35:08 ]
pi_205336767
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Kherson is ook cruciaal voor de "landbrug naar de Krim".

Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.
De oblast Kherson is de minst Russisch gezinde oblast van het zuiden. Voor de "landbrug" heb je stad Kkerson en het deel ten westen van de Dnjepr niet nodig. Dus ik denk dat Rusland beter zich kan beperken tot behapbare gebieden als het straks na een wapenstilstand op een bezetting aankomt.
  donderdag 14 juli 2022 @ 19:45:03 #196
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205343942
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Kherson is ook cruciaal voor de "landbrug naar de Krim".

Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.
Dat Kherson niet fijn is was al duidelijk, de patrouilles buiten de stad hadden al veel last van de Partizanen, als je wekenlang bij elke patrouille beschoten wordt en er altijd gewonden of doden vallen bij elke patrouille dan is het moreel al een stuk lager natuurlijk.

Daarnaast doet de Oekrainsche geheime dienst goed hun best om de lokale politici die samenwerken inmiddels toch wel bijna allemaal uitgeschakeld te hebben. Dat is wel een prestatie op zich natuurlijk in bezet gebied.

Oekraine wil Kherson graag zelf terug nemen omdat dit de onderhandelingen vooral sterker maakt, de Donbass wordt wel een iets ander verhaal, dat kan Rusland niet teruggeven, want dan blijft er van de onafhankelijkheidsstrijders niets maar dan ook helemaal niets over, ook in Oekraine kan men aan zuiveringen doen.

Rusland laat met de lange afstandrakketten zien dat het kan reageren, maar de doelwitten die men kiest zijn zeker op het oog geen militaire doelwitten, want wat men militair gezien nog zou willen raken, daar is de kans op falen heel groot, want bij die doelen staat veel luchtafweerrakketten met grote kans dat die effectief zullen zijn, iets wat in de publieke opinie in Rusland heel slecht zal vallen dat men 5 luchtdoelrakketen schiet waarvan geen enkele doel raken, want dit soort nieuws kan je niet buitenhouden, en als je dan wel ziet dat het Amerikaans wapentuig de ene na de andere opslagplaats opblaast, dan is die speciale militaire operatie van de special forces van NATO dus een stuk succesvoller.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205344394
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Kherson is ook cruciaal voor de "landbrug naar de Krim".

Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.
https://www.nporadio1.nl/(...)groot-tegenoffensief

Oekraine wil snel aan het offensief beginnen om Kherson, voor de winter invalt. Naar verwachting in augustus. En in de winter is Oekraïne in het voordeel: De Oekraïnse soldaat krijgt vrijwel zeker een bord soep aangeboden bij de lokale boer, bij de Rus zal dat afgedwongen moeten worden.
pi_205345266
Voor het eerst sinds 3 juli lijkt er weer beweging in het Donbasfront te komen. Zowel New World Econ als Military Summary geven aan dat Soledar deels ingenomen wordt door de Russen. Deze plek was van te voren aangegeven als het sterkste verdedigingspunt voor de Oekraïners van de lijn Siversk naar Bachmoet..
Ook de plaats Siversk schijnt al deels in handen van de Russen te zijn, deze stad ligt wel in een dal.
Dit is nog onder voorbehoud omdat deze beide sites nogal de Russische bronnen hanteren.

Terwijl het pro-Russische Rybar Front nog geen gebiedsveroveringen in dit gebeid laat zien. Ik wacht nog even op Denys zijn berichten over deze regio..
  vrijdag 15 juli 2022 @ 09:15:02 #199
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205347534
Goede bijdrage over wel/niet inzetten luchtmachten.
quote:
Why does the Russian Air Force (read: Aerospace Force VKS) not fly more strikes? Why are 'drones' like Bayraktar not as effective as we think? What should NATO learn from this conflict? Listen in to my chat with Justin Bronk (RUSI).
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 15 juli 2022 @ 09:55:15 #200
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205347892
In bovenstaand filmpje genoemd rapport is de moeite van het lezen zeker waard:

https://rusi.org/explore-(...)oad-survival-victory voor de PDF :)

RUSI = Royal United Services Institute

Samenvatting (situatie 4 juli):

quote:
This report is an assessment of the present dynamics of the fighting in Ukraine, how Russia is employing its capabilities and what is needed to defeat Russia’s invasion. It is based on fieldwork conducted in Ukraine prior to and during the invasion. This report does not cover Russia’s unconventional operations or Ukraine’s maritime flank.

Ukraine has the will to achieve the operational defeat of the Russian military. At present, however, several Russian advantages and Ukrainian weaknesses are leading to an attritional conflict that risks a protracted war, eventually favouring Russia.

Russian electronic warfare (EW) is denying Ukraine a sufficiently fast kill chain to destroy Russia’s artillery.
Russian artillery is fixing the Ukrainian military and preventing the Ukrainians from concentrating to undertake offensive manoeuvre.
Russian cruise missiles are imposing a high economic and political cost on Ukraine.
A shortage of skilled infantry and armoured operators is limiting Ukraine’s offensive combat power.
Limited staff capacity is limiting Ukraine’s ability to plan and execute combined operations at scale.

Ukraine’s international partners have the ability to reverse these dynamics to enable Ukraine to retake its lost territory. This cannot be achieved through the piecemeal delivery of a large number of different fleets of equipment, each with separate training, maintenance and logistical needs. Instead, Ukraine’s partners should rationalise the support they provide around a small number of platforms. Ukraine’s key capability requirements are:

Anti-radiation seekers for loitering munitions to suppress or destroy Russian EW complexes.
Multiple launch rocket systems (MLRS) to target and destroy Russian logistics and ammunition stockpiles to starve Russian artillery of ammunition.
155-mm howitzers and ammunition to prevent Russian troop concentration and support Ukrainian troop concentrations.
Secure communications systems.
Anti-tank guided weapons and man-portable air-defence systems (MANPADS).
Protected mobility to enable Ukrainian troops to manoeuvre under artillery threat.
Point defences to protect critical infrastructure.

It is also necessary for Ukraine to receive training at scale to form new units able to undertake offensive operations and to receive staff and junior leadership training to support the orchestration of combined arms offensive manoeuvre.


[ Bericht 13% gewijzigd door Hyperdude op 15-07-2022 10:35:47 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')