abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 juli 2022 @ 16:08:27 #176
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_205318063
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 11:33 schreef Cherni het volgende:

[..]
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
Ze hoeven het niet aan te kondigen, het gebied wat Rusland nog bezit ten westen van de Dnjepr is erg belangrijk om terug te veroveren om te volgende redenen.

1) De Dnjepr is een verdedigingslinie die makkelijk te verdedigen is.
2) Dit gebied is lastiger te bevoorraden voor Rusland, maar makkelijker te bevoorraden voor Oekraïne.
3) Er zijn mogelijkheden om hier Russische eenheden in te sluiten.
4) Terugverovering betekent het veilig stellen van Mykolaiv, Kryvyi Rih en Odessa en verhindert mogelijke aanvallen vanuit het westen op Dnipro en Zaporizhzia.

Makkelijk zal het niet worden aangezien de Russen voldoende tijd hebben gekregen voor het bouwen van verdedigingslinies.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_205318475
Even over logistiek: het schijnt dat Oekraine iedere dag 3000 155mm granaten afvuurt.
Ga je uit van 50KG per granaat (incl lading), kom je uit op 60 ton per dag. Een Kamaz vrachtwagen kan 6 ton vervoeren, wat betekent dat een dag voorraad 155mm granaten door 10 Kamaz vrachtwagens kan worden vervoerd.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 16:52:43 #178
56749 BlaZ
pi_205318614
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:06 schreef oheng het volgende:

[..]
Er zijn berichten vanuit Kherson dat de russen zich aan het ingraven zijn in de stad. Bron kwijt. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het verstandig is om je in te graven in een vijandelijke stad, met ook nog een rivier met slecht 1 (!) brug verderop als ontsnappingsroute. Ik denk niet dat de russen zo dom zijn om Kherson te verdedigen.
De Russen hebben 3 verdedigingslinies gebouwd rondom Kherson, daar zijn ze maanden terug al mee begonnen. Oekraïnse troepen vallen de eerste van deze linies aan en zijn op sommige plekken eerder al doorgedrongen en later teruggedreven. O.a. strijd om Aleksandrivka, Blahodatne, Pravdyne, Kyselivka.

Eerst zal men over een substantiële breedte door deze linies heen moeten breken. Of de Russen de stad gaan verdedigen hangt af van waar de Oekraïners door pogen te breken. Lukt het ze bijvoorbeeld Zelenivka in te nemen dan zullen de Russen moeten terugtrekken. Het lijkt echter alsof Oekraïnse troepen voornamelijk Kherson proberen te benaderen vanuit het West en Zuidwesten.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 17:06:33 #179
56749 BlaZ
pi_205318751
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 13:52 schreef oheng het volgende:

[..]
Holy shit hij gebruikt het russische leger on-ironisch als (enige) bron. Het is alsof Konashenkov zijn eigen Youtube kanaal heeft. Dat is hilarisch. Bedankt voor de link!
De bron uit het begin van de video is liveuamap, deze combineert de maker van de videos met twee andere kaarten.
Hij zit er bijna altijd goed bij en heeft duidelijk militaire kennis van zaken, wat mij betreft een van de beste bronnen op militair gebied.

Rond 18 minuten geeft hij wat uitleg over het aankomende offensief rond Kherson en welke tactiek de Oekraïners waarschijnlijk zullen gaan gebruiken.
pi_205318954
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 17:06 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De bron uit het begin van de video is liveuamap, deze combineert de maker van de videos met twee andere kaarten.
Hij zit er bijna altijd goed bij en heeft duidelijk militaire kennis van zaken, wat mij betreft een van de beste bronnen op militair gebied.

Rond 18 minuten geeft hij wat uitleg over het aankomende offensief rond Kherson en welke tactiek de Oekraïners waarschijnlijk zullen gaan gebruiken.
Het is een pro Russische bron en daarmee ben ik wat voorzichtig. Maar ik vergelijk de kaarten met westerse bronnen en zodra beide kaarten overeenkomen dan ga ik ervan uit dat de info klopt.

Overigens de uitzending die hij maakte op 10 juli was niet geheel pro Russisch. Hij gaf wel aan dat er bij grensgebieden naarbij Kharkov problemen voor de Russen lagen waar de Russen iets aan moeten doen. Ook de opslag van munitie en brandstof was een zorg waarvan hij aangaf dat de Russen meer moeten spreiden en dat zowel Oekraïne als Rusland met enorme verliezen te maken hebben rondom Bakhmut.

Enfin beide kanten hebben hun verhaal en propaganda.
  dinsdag 12 juli 2022 @ 17:56:00 #181
56749 BlaZ
pi_205319208
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 17:23 schreef Cherni het volgende:

Enfin beide kanten hebben hun verhaal en propaganda.
Uiteraard, maar er is een groot verschil tussen propaganda en bronnen die een lichte voorkeur voor de ene of andere partij tentoonspreiden.
pi_205319329
Rybar Front, wel een Pro Russische site, meldt dat nu vandaag wel dat de laatste wijken in het zuiden van de stad Lisitsjansk onder controle van de Russen gekomen zijn.

Verschillende bronnen melden wat mutaties ten noordoosten van Siversk, maar een algeheel beeld van een Russische doorbraak zie ik daar per saldo nog niet. Er zijn daar wel veel beboste omgevingen, en dat is gemakkelijker voor een verdedigende partij. Want ze kunnen de aanvallende partij (de Russen) eerst zogenaamd een (stuk van een) dorp laten innemen, en dan daarna de Russen vanaf de zijflank vanuit de bossen weer aanvallen.

Edit: noordwesten moet zijn noordoosten

[ Bericht 2% gewijzigd door Idisrom op 13-07-2022 07:29:09 ]
  woensdag 13 juli 2022 @ 01:27:16 #183
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_205323319
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 12:39 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Die verschroeide aardetechniek is mij ook een gruwel. Wat de Russen in 150 jaar zo ontzettend veel geïnvesteerd hebben in deze regio, breken ze nu in 150 dagen bijna tot op de grond toe weer af.
(Al hoewel ik denk dat het in de stad Lisitsjansk uiteindelijk nog meevalt.)
En de komende maanden zullen wij waarschijnlijk een vergelijkbare tactiek van de Oekraïners zien met hun Westerse Himars-sen, waardoor nu nog ongeschonden gebieden ook gebombardeerd worden.

Wat ik Poetin en het Kremlin verwijt. Als iets zo belangrijk is als de Donbas, dan laat je het eerst niet zo lang op zijn beloop. En je gaat dan anno 2022 het niet veroveren met zo weinig eigen manschappen, maar wel ten koste van zoveel manschappen aan beide zijden.
De verliezen aan beide zijden verwijt je Poetin?

Stel je eens voor dat Poetin aan onze "poorten" staat?
Hoe geweldig (of geweldadig) zou jij Poetin dan nog kwalificeren? Als het niet Oekraïne betrof... maar Nederland?
  woensdag 13 juli 2022 @ 04:38:25 #184
56749 BlaZ
pi_205323367
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 18:19 schreef Idisrom het volgende:
Rybar Front, wel een Pro Russische site, meldt dat nu vandaag wel dat de laatste wijken in het zuiden van de stad Lisitsjansk onder controle van de Russen gekomen zijn.

Verschillende bronnen melden wat mutaties ten noordwesten van Siversk, maar een algeheel beeld van een Russische doorbraak zie ik daar per saldo nog niet. Er zijn daar wel veel beboste omgevingen, en dat is gemakkelijker voor een verdedigende partij. Want ze kunnen de aanvallende partij (de Russen) eerst zogenaamd een (stuk van een) dorp laten innemen, en dan daarna de Russen vanaf de zijflank vanuit de bossen weer aanvallen.
Himars is niet geschikt om steden te vernietigen, daarvoor is de ammunitie simpelweg te duur. (150.000 dollar per raket).
pi_205324284
-knip-

[ Bericht 99% gewijzigd door miss_sly op 13-07-2022 12:51:51 (off topic) ]
pi_205325309
-knip-

[ Bericht 99% gewijzigd door miss_sly op 13-07-2022 12:53:22 (off topic) ]
pi_205325943
Even wat strategisch nieuws. Na de dagelijkse vernietiging van munitiedepots, is Oekraine nu begonnen met het vernietigen van de russische luchtverdediging. Bron: ria.ru, check ook zeker de comments.

Dit betekent dat rusland niet alleen langzaam hun artillerie voordeel kwijtraakt, maar ook hun luchtverdediging. Een S300, S400, S500 is moeilijk te verbergen voor satellieten en precizie artillerie. Continue verplaatsen is ook niet praktisch.

Op het gebied van tanks ziet het er op de lange termijn ook niet rooskleurig uit voor rusland. Polen wil al haar tanks doneren aan Oekraine in ruil voor Ahbrams. Net als met de levering van de andere zware wapens is dit een geval van "als 1 schaap over de dam is".

De spoorbrug bij Lysychansk is ook opgeblazen met 3 ton tnt of vergelijkbare C4.

Ik zie strategisch allemaal apen en beren voor de russen.

[ Bericht 2% gewijzigd door miss_sly op 13-07-2022 12:53:36 ]
pi_205326315
Bestaat er s500?
pi_205326506
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 16:38 schreef oheng het volgende:
Even over logistiek: het schijnt dat Oekraine iedere dag 3000 155mm granaten afvuurt.
Ga je uit van 50KG per granaat (incl lading), kom je uit op 60 ton per dag. Een Kamaz vrachtwagen kan 6 ton vervoeren, wat betekent dat een dag voorraad 155mm granaten door 10 Kamaz vrachtwagens kan worden vervoerd.
Klopt en dat zijn alleen deze granaten. Voedsel, schijtpapier, zeep, water, etc moet ook allemaal naar het front worden gebracht
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205326549
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 04:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Himars is niet geschikt om steden te vernietigen, daarvoor is de ammunitie simpelweg te duur. (150.000 dollar per raket).
Die prijs valt me nog mee. Laatst hoorde ik dat bv patriotraketten die NL heeft per stuk een miljoen kosten.
NL heeft ook maar een voorraad van een halve dag van die dingen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_205326680
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 12:17 schreef BEFEM het volgende:
Bestaat er s500?
Ja. En om even te onderstrepen hoe erg de strategische situatie voor rusland is, zijn er verschillende problemen met de leiding van Altay-Almaz, mogelijk zelfs vervolgingen, vanwege beweringen dat hun luchtverdediging specifiek was opgewassen tegen HIMARS. Ook Yuri Borisov heeft ontslag genomen, hij was een belangrijk figuur in defensie de afgelopen 10 jaar.

Het schijnt dat in Khartsyzsk ook een S300/S400 luchtverdedigingssysteem is vernietigd, maar daar heb ik geen betrouwbare bron voor.

Ik wil er ook op wijzen dat rusland "ineens" S300 raketten gebruikt heeft om 4 dagen geleden Mykolaiv aan te vallen. Waarom ze de S300 hebben gebruikt laat ik even in het midden.

[ Bericht 2% gewijzigd door oheng op 13-07-2022 13:39:44 ]
pi_205327531
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2022 16:08 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ze hoeven het niet aan te kondigen, het gebied wat Rusland nog bezit ten westen van de Dnjepr is erg belangrijk om terug te veroveren om te volgende redenen.

1) De Dnjepr is een verdedigingslinie die makkelijk te verdedigen is.
2) Dit gebied is lastiger te bevoorraden voor Rusland, maar makkelijker te bevoorraden voor Oekraïne.
3) Er zijn mogelijkheden om hier Russische eenheden in te sluiten.
4) Terugverovering betekent het veilig stellen van Mykolaiv, Kryvyi Rih en Odessa en verhindert mogelijke aanvallen vanuit het westen op Dnipro en Zaporizhzia.

Makkelijk zal het niet worden aangezien de Russen voldoende tijd hebben gekregen voor het bouwen van verdedigingslinies.
Mij lijkt dit voor de Russen ook niet het belangrijkste gebied. En de stad Kherson is bovendien al redelijk Oekraïensgezind. Ik denk dat dit gebied als ruilmiddel zal worden aangeboden bij vredesonderhandelingen.

De gisteren door Oekraïne bestookte stad Nova Kachovka lijkt mij veel belangrijker voor de Russen. Het ligt aan de zuidoever van de Dnjepr, en daar begint tevens het zo belangrijke Noord-Krimkanaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Idisrom op 13-07-2022 13:57:51 ]
  woensdag 13 juli 2022 @ 19:23:49 #193
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205332595
Het probleem voor Rusland in de Kherson regio is dat er inderdaad wel een gedeelte Russisch gezinden bevolking was, maar dat er toch ook een heel groot deeldat niet is.
Er was al een hele tijd verzetbewegingen actief die ervoor zorgden dat Rusland op een gegeven moment geen enkele patrouille kon doen die niet beschoten werd, waardoor men die patrouilles niet meer uitvoerden dus je 'blind' wordt.

Daarnaast, er is heel veel bruikbare informatie die worden doorgegeven door lokale 'burgers', het is niet voor niets dat de aanvallen, zeker nu in het begin, op de diverse commando posten en bijvoorbeeld de nieuwe opgezet politie ordedienst al aangevallen en vernietigd zijn.

Rusland reageert daarmee door met wapens die ze wel hebben steden te beschieten, ook met wapens die daar niet primair voor bedoeld zijn omdat men toch voor de eigen troepen willen laten zien dat ze dat kunnen om het moreel hoog te houden.
Het probleem alleen is dat je de verliezen die ze nu lijden simpelweg niet kan verbergen, uiteraard ga je Oekraine niet wijzer maken dan dat ze zijn, maar als je de diverse explosies ziet waar volgens de russen maar 7 slachtoffers vallen, dan weet ook de lokale soldaat daar ook wel dat de opslagplaats van zware wapens en artillerie die compleet wordt weggevaagd niet werd bewaakt door 7 man, en de explosies worden ook op pro-Russische kanalen getoond, en het blijfter niet bij 1...

Het is ook niet voor niets dat Oekraine het ook aankondigt dat men een offensief begint, allereerst om de burgers, ook de pro-Russische te waarschuwen, maar ook om het moreel te breken van de Russen die daar vechten, want de huidige acties zijn daar op gericht, niet vol rucksichtlos in de aanval, maar met een duidelijk plan.
De westerse special forces zijn natuurlijk volop aanwezig en hebben een duidelijke strategiie in hun eigen special operation die ze daar aan het uitvoeren zijn.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205334610
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Kherson is ook cruciaal voor de "landbrug naar de Krim".

Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.

[ Bericht 34% gewijzigd door oheng op 13-07-2022 22:35:08 ]
pi_205336767
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.

Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.
De oblast Kherson is de minst Russisch gezinde oblast van het zuiden. Voor de "landbrug" heb je stad Kkerson en het deel ten westen van de Dnjepr niet nodig. Dus ik denk dat Rusland beter zich kan beperken tot behapbare gebieden als het straks na een wapenstilstand op een bezetting aankomt.
  donderdag 14 juli 2022 @ 19:45:03 #196
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_205343942
quote:

Dat Kherson niet fijn is was al duidelijk, de patrouilles buiten de stad hadden al veel last van de Partizanen, als je wekenlang bij elke patrouille beschoten wordt en er altijd gewonden of doden vallen bij elke patrouille dan is het moreel al een stuk lager natuurlijk.

Daarnaast doet de Oekrainsche geheime dienst goed hun best om de lokale politici die samenwerken inmiddels toch wel bijna allemaal uitgeschakeld te hebben. Dat is wel een prestatie op zich natuurlijk in bezet gebied.

Oekraine wil Kherson graag zelf terug nemen omdat dit de onderhandelingen vooral sterker maakt, de Donbass wordt wel een iets ander verhaal, dat kan Rusland niet teruggeven, want dan blijft er van de onafhankelijkheidsstrijders niets maar dan ook helemaal niets over, ook in Oekraine kan men aan zuiveringen doen.

Rusland laat met de lange afstandrakketten zien dat het kan reageren, maar de doelwitten die men kiest zijn zeker op het oog geen militaire doelwitten, want wat men militair gezien nog zou willen raken, daar is de kans op falen heel groot, want bij die doelen staat veel luchtafweerrakketten met grote kans dat die effectief zullen zijn, iets wat in de publieke opinie in Rusland heel slecht zal vallen dat men 5 luchtdoelrakketen schiet waarvan geen enkele doel raken, want dit soort nieuws kan je niet buitenhouden, en als je dan wel ziet dat het Amerikaans wapentuig de ene na de andere opslagplaats opblaast, dan is die speciale militaire operatie van de special forces van NATO dus een stuk succesvoller.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_205344394
quote:

https://www.nporadio1.nl/(...)groot-tegenoffensief

Oekraine wil snel aan het offensief beginnen om Kherson, voor de winter invalt. Naar verwachting in augustus. En in de winter is Oekraïne in het voordeel: De Oekraïnse soldaat krijgt vrijwel zeker een bord soep aangeboden bij de lokale boer, bij de Rus zal dat afgedwongen moeten worden.
pi_205345266
Voor het eerst sinds 3 juli lijkt er weer beweging in het Donbasfront te komen. Zowel New World Econ als Military Summary geven aan dat Soledar deels ingenomen wordt door de Russen. Deze plek was van te voren aangegeven als het sterkste verdedigingspunt voor de Oekraïners van de lijn Siversk naar Bachmoet..
Ook de plaats Siversk schijnt al deels in handen van de Russen te zijn, deze stad ligt wel in een dal.
Dit is nog onder voorbehoud omdat deze beide sites nogal de Russische bronnen hanteren.

Terwijl het pro-Russische Rybar Front nog geen gebiedsveroveringen in dit gebeid laat zien. Ik wacht nog even op Denys zijn berichten over deze regio..
  vrijdag 15 juli 2022 @ 09:15:02 #199
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205347534
Goede bijdrage over wel/niet inzetten luchtmachten.
quote:
Why does the Russian Air Force (read: Aerospace Force VKS) not fly more strikes? Why are 'drones' like Bayraktar not as effective as we think? What should NATO learn from this conflict? Listen in to my chat with Justin Bronk (RUSI).
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 15 juli 2022 @ 09:55:15 #200
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_205347892
In bovenstaand filmpje genoemd rapport is de moeite van het lezen zeker waard:

https://rusi.org/explore-(...)oad-survival-victory voor de PDF :)

RUSI = Royal United Services Institute

Samenvatting (situatie 4 juli):

quote:
This report is an assessment of the present dynamics of the fighting in Ukraine, how Russia is employing its capabilities and what is needed to defeat Russia’s invasion. It is based on fieldwork conducted in Ukraine prior to and during the invasion. This report does not cover Russia’s unconventional operations or Ukraine’s maritime flank.

Ukraine has the will to achieve the operational defeat of the Russian military. At present, however, several Russian advantages and Ukrainian weaknesses are leading to an attritional conflict that risks a protracted war, eventually favouring Russia.

Russian electronic warfare (EW) is denying Ukraine a sufficiently fast kill chain to destroy Russia’s artillery.
Russian artillery is fixing the Ukrainian military and preventing the Ukrainians from concentrating to undertake offensive manoeuvre.
Russian cruise missiles are imposing a high economic and political cost on Ukraine.
A shortage of skilled infantry and armoured operators is limiting Ukraine’s offensive combat power.
Limited staff capacity is limiting Ukraine’s ability to plan and execute combined operations at scale.

Ukraine’s international partners have the ability to reverse these dynamics to enable Ukraine to retake its lost territory. This cannot be achieved through the piecemeal delivery of a large number of different fleets of equipment, each with separate training, maintenance and logistical needs. Instead, Ukraine’s partners should rationalise the support they provide around a small number of platforms. Ukraine’s key capability requirements are:

Anti-radiation seekers for loitering munitions to suppress or destroy Russian EW complexes.
Multiple launch rocket systems (MLRS) to target and destroy Russian logistics and ammunition stockpiles to starve Russian artillery of ammunition.
155-mm howitzers and ammunition to prevent Russian troop concentration and support Ukrainian troop concentrations.
Secure communications systems.
Anti-tank guided weapons and man-portable air-defence systems (MANPADS).
Protected mobility to enable Ukrainian troops to manoeuvre under artillery threat.
Point defences to protect critical infrastructure.

It is also necessary for Ukraine to receive training at scale to form new units able to undertake offensive operations and to receive staff and junior leadership training to support the orchestration of combined arms offensive manoeuvre.

[ Bericht 13% gewijzigd door Hyperdude op 15-07-2022 10:35:47 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')