Ze hoeven het niet aan te kondigen, het gebied wat Rusland nog bezit ten westen van de Dnjepr is erg belangrijk om terug te veroveren om te volgende redenen.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 11:33 schreef Cherni het volgende:
[..]
Wel vreemd dat Oekraïne een groot offensief en ook nog de plaats en tijdstip waar die slag zou plaats vinden al aankondigd. Ik ben geen militaire strateeg maar dat wil je toch enigzins geheim houden. Tenzij ze andere plannen hebben. We gaan het zien in Augustus.
De Russen hebben 3 verdedigingslinies gebouwd rondom Kherson, daar zijn ze maanden terug al mee begonnen. Oekraïnse troepen vallen de eerste van deze linies aan en zijn op sommige plekken eerder al doorgedrongen en later teruggedreven. O.a. strijd om Aleksandrivka, Blahodatne, Pravdyne, Kyselivka.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 13:06 schreef oheng het volgende:
[..]
Er zijn berichten vanuit Kherson dat de russen zich aan het ingraven zijn in de stad. Bron kwijt. Maar je kunt je afvragen in hoeverre het verstandig is om je in te graven in een vijandelijke stad, met ook nog een rivier met slecht 1 (!) brug verderop als ontsnappingsroute. Ik denk niet dat de russen zo dom zijn om Kherson te verdedigen.
De bron uit het begin van de video is liveuamap, deze combineert de maker van de videos met twee andere kaarten.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 13:52 schreef oheng het volgende:
[..]
Holy shit hij gebruikt het russische leger on-ironisch als (enige) bron. Het is alsof Konashenkov zijn eigen Youtube kanaal heeft. Dat is hilarisch. Bedankt voor de link!
Het is een pro Russische bron en daarmee ben ik wat voorzichtig. Maar ik vergelijk de kaarten met westerse bronnen en zodra beide kaarten overeenkomen dan ga ik ervan uit dat de info klopt.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 17:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De bron uit het begin van de video is liveuamap, deze combineert de maker van de videos met twee andere kaarten.
Hij zit er bijna altijd goed bij en heeft duidelijk militaire kennis van zaken, wat mij betreft een van de beste bronnen op militair gebied.
Rond 18 minuten geeft hij wat uitleg over het aankomende offensief rond Kherson en welke tactiek de Oekraïners waarschijnlijk zullen gaan gebruiken.
Uiteraard, maar er is een groot verschil tussen propaganda en bronnen die een lichte voorkeur voor de ene of andere partij tentoonspreiden.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 17:23 schreef Cherni het volgende:
Enfin beide kanten hebben hun verhaal en propaganda.
De verliezen aan beide zijden verwijt je Poetin?quote:Op zondag 10 juli 2022 12:39 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Die verschroeide aardetechniek is mij ook een gruwel. Wat de Russen in 150 jaar zo ontzettend veel geïnvesteerd hebben in deze regio, breken ze nu in 150 dagen bijna tot op de grond toe weer af.
(Al hoewel ik denk dat het in de stad Lisitsjansk uiteindelijk nog meevalt.)
En de komende maanden zullen wij waarschijnlijk een vergelijkbare tactiek van de Oekraïners zien met hun Westerse Himars-sen, waardoor nu nog ongeschonden gebieden ook gebombardeerd worden.
Wat ik Poetin en het Kremlin verwijt. Als iets zo belangrijk is als de Donbas, dan laat je het eerst niet zo lang op zijn beloop. En je gaat dan anno 2022 het niet veroveren met zo weinig eigen manschappen, maar wel ten koste van zoveel manschappen aan beide zijden.
Himars is niet geschikt om steden te vernietigen, daarvoor is de ammunitie simpelweg te duur. (150.000 dollar per raket).quote:Op dinsdag 12 juli 2022 18:19 schreef Idisrom het volgende:
Rybar Front, wel een Pro Russische site, meldt dat nu vandaag wel dat de laatste wijken in het zuiden van de stad Lisitsjansk onder controle van de Russen gekomen zijn.
Verschillende bronnen melden wat mutaties ten noordwesten van Siversk, maar een algeheel beeld van een Russische doorbraak zie ik daar per saldo nog niet. Er zijn daar wel veel beboste omgevingen, en dat is gemakkelijker voor een verdedigende partij. Want ze kunnen de aanvallende partij (de Russen) eerst zogenaamd een (stuk van een) dorp laten innemen, en dan daarna de Russen vanaf de zijflank vanuit de bossen weer aanvallen.
Klopt en dat zijn alleen deze granaten. Voedsel, schijtpapier, zeep, water, etc moet ook allemaal naar het front worden gebrachtquote:Op dinsdag 12 juli 2022 16:38 schreef oheng het volgende:
Even over logistiek: het schijnt dat Oekraine iedere dag 3000 155mm granaten afvuurt.
Ga je uit van 50KG per granaat (incl lading), kom je uit op 60 ton per dag. Een Kamaz vrachtwagen kan 6 ton vervoeren, wat betekent dat een dag voorraad 155mm granaten door 10 Kamaz vrachtwagens kan worden vervoerd.
Die prijs valt me nog mee. Laatst hoorde ik dat bv patriotraketten die NL heeft per stuk een miljoen kosten.quote:Op woensdag 13 juli 2022 04:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Himars is niet geschikt om steden te vernietigen, daarvoor is de ammunitie simpelweg te duur. (150.000 dollar per raket).
Ja. En om even te onderstrepen hoe erg de strategische situatie voor rusland is, zijn er verschillende problemen met de leiding van Altay-Almaz, mogelijk zelfs vervolgingen, vanwege beweringen dat hun luchtverdediging specifiek was opgewassen tegen HIMARS. Ook Yuri Borisov heeft ontslag genomen, hij was een belangrijk figuur in defensie de afgelopen 10 jaar.quote:
Mij lijkt dit voor de Russen ook niet het belangrijkste gebied. En de stad Kherson is bovendien al redelijk Oekraïensgezind. Ik denk dat dit gebied als ruilmiddel zal worden aangeboden bij vredesonderhandelingen.quote:Op dinsdag 12 juli 2022 16:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ze hoeven het niet aan te kondigen, het gebied wat Rusland nog bezit ten westen van de Dnjepr is erg belangrijk om terug te veroveren om te volgende redenen.
1) De Dnjepr is een verdedigingslinie die makkelijk te verdedigen is.
2) Dit gebied is lastiger te bevoorraden voor Rusland, maar makkelijker te bevoorraden voor Oekraïne.
3) Er zijn mogelijkheden om hier Russische eenheden in te sluiten.
4) Terugverovering betekent het veilig stellen van Mykolaiv, Kryvyi Rih en Odessa en verhindert mogelijke aanvallen vanuit het westen op Dnipro en Zaporizhzia.
Makkelijk zal het niet worden aangezien de Russen voldoende tijd hebben gekregen voor het bouwen van verdedigingslinies.
De oblast Kherson is de minst Russisch gezinde oblast van het zuiden. Voor de "landbrug" heb je stad Kkerson en het deel ten westen van de Dnjepr niet nodig. Dus ik denk dat Rusland beter zich kan beperken tot behapbare gebieden als het straks na een wapenstilstand op een bezetting aankomt.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Kherson is ook cruciaal voor de "landbrug naar de Krim".
Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.
Dat Kherson niet fijn is was al duidelijk, de patrouilles buiten de stad hadden al veel last van de Partizanen, als je wekenlang bij elke patrouille beschoten wordt en er altijd gewonden of doden vallen bij elke patrouille dan is het moreel al een stuk lager natuurlijk.quote:Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
Het grootste peobleem is dat als Kherson bevrijdt wordt, de publieke opinie in rusland compleet omslaat. Niemand in rusland zal dan nog in een overwinning geloven.
Aan de andere kant, Kherson is bepaald geen pretje voor de russen op dit moment.
https://www.nporadio1.nl/(...)groot-tegenoffensiefquote:Op woensdag 13 juli 2022 21:43 schreef oheng het volgende:
quote:Why does the Russian Air Force (read: Aerospace Force VKS) not fly more strikes? Why are 'drones' like Bayraktar not as effective as we think? What should NATO learn from this conflict? Listen in to my chat with Justin Bronk (RUSI).
quote:This report is an assessment of the present dynamics of the fighting in Ukraine, how Russia is employing its capabilities and what is needed to defeat Russia’s invasion. It is based on fieldwork conducted in Ukraine prior to and during the invasion. This report does not cover Russia’s unconventional operations or Ukraine’s maritime flank.
Ukraine has the will to achieve the operational defeat of the Russian military. At present, however, several Russian advantages and Ukrainian weaknesses are leading to an attritional conflict that risks a protracted war, eventually favouring Russia.
Russian electronic warfare (EW) is denying Ukraine a sufficiently fast kill chain to destroy Russia’s artillery.
Russian artillery is fixing the Ukrainian military and preventing the Ukrainians from concentrating to undertake offensive manoeuvre.
Russian cruise missiles are imposing a high economic and political cost on Ukraine.
A shortage of skilled infantry and armoured operators is limiting Ukraine’s offensive combat power.
Limited staff capacity is limiting Ukraine’s ability to plan and execute combined operations at scale.
Ukraine’s international partners have the ability to reverse these dynamics to enable Ukraine to retake its lost territory. This cannot be achieved through the piecemeal delivery of a large number of different fleets of equipment, each with separate training, maintenance and logistical needs. Instead, Ukraine’s partners should rationalise the support they provide around a small number of platforms. Ukraine’s key capability requirements are:
Anti-radiation seekers for loitering munitions to suppress or destroy Russian EW complexes.
Multiple launch rocket systems (MLRS) to target and destroy Russian logistics and ammunition stockpiles to starve Russian artillery of ammunition.
155-mm howitzers and ammunition to prevent Russian troop concentration and support Ukrainian troop concentrations.
Secure communications systems.
Anti-tank guided weapons and man-portable air-defence systems (MANPADS).
Protected mobility to enable Ukrainian troops to manoeuvre under artillery threat.
Point defences to protect critical infrastructure.
It is also necessary for Ukraine to receive training at scale to form new units able to undertake offensive operations and to receive staff and junior leadership training to support the orchestration of combined arms offensive manoeuvre.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |