SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI buienradar
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree of @Nattekat om erop toegevoegd te worden.
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Hier in anderhalf uur 12 mmquote:Op donderdag 19 mei 2022 14:34 schreef Felagund het volgende:
28 mm al in een minuutje of 15/20 hier in de buurt.
Ja, ik heb zojuist mijn roeiboot met peddels op marktplaats gegooid.quote:Op donderdag 19 mei 2022 14:35 schreef RiKe het volgende:
Nu.nl meldt op basis van informatie van Weerplaza dat er morgen zelfs een kleine kans is op een tornado in het zuid-oosten. Als de bui van net het voorproefje was voor wat morgen gaat komen, met nog geen 50 meter zicht door regen, dan wordt dat best heftig. Reden tot zorgen?
Het heeft hier flink geklapt in elk geval en we horen veel sirenes.quote:Op donderdag 19 mei 2022 14:36 schreef Revanches het volgende:
Code oranje in het zuidoosten lees ik, zijn er al beelden?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is geen verbinding meer mogelijk met het zuidoostenquote:Op donderdag 19 mei 2022 14:36 schreef Revanches het volgende:
Roermond niet in elk geval, heeft net even een kwartiertje geregend en het is weer droog.quote:Op donderdag 19 mei 2022 14:36 schreef Revanches het volgende:
Hier in de straat ook een boom omgewaaid zie ik nu. Halve straat is afgezet.quote:
Nicequote:
Komt nu met bakken uit de lucht. Flinke klapper net , moet ergens zijn ingeslagenquote:Op donderdag 19 mei 2022 14:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
NiceHier in Twente nog 50 tinten grijs met een verdwaalde C2C en net genoeg spetters voor wat petrichor. Maar er lijkt meer aan te komen
Niet alleen qua weer hoorquote:Op donderdag 19 mei 2022 15:05 schreef Nattekat het volgende:
Wat is West-Nederland toch een enorme kutplek om te wonen soms qua weer
Is al weer voorbij. Wel in een tien minuten tijd 10 graden koeler, van 29 naar 19.quote:Op donderdag 19 mei 2022 14:36 schreef Revanches het volgende:
Haha, nog nooit van gehoord. Maar google is my friend en ik herken het inderdaad wel die geur. Lekker wel.quote:Op donderdag 19 mei 2022 14:31 schreef ACT-F het volgende:
En we hebben regenPetrichor kom er maar in.
Nooit?quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:15 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Haha, nog nooit van gehoord. Maar google is my friend en ik herken het inderdaad wel die geur. Lekker wel.
quote:Op donderdag 19 mei 2022 14:31 schreef ACT-F het volgende:
En we hebben regenPetrichor kom er maar in.
Petrigoorquote:Op donderdag 19 mei 2022 15:17 schreef ACT-F het volgende:
Alles gaat kapot hier in Goor. Groene lucht, keiharde regen en onweer
Nee nog nooit. En ik heb vroeger nog wel Grieks gehad. Maar blijkbaar is het nu ineens een heel populair woord waar iedereen mee rondstrooit.quote:
Ja, dat gevoel heb ik ook. Voor dit jaar nog nooit van gehoord, maar nu lijkt iedereen het te moeten roepen.quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:20 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nee nog nooit. En ik heb vroeger nog wel Grieks gehad. Maar blijkbaar is het nu ineens een heel populair woord waar iedereen mee rondstrooit.
Enschede doet ook mee.quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:17 schreef ACT-F het volgende:
Alles gaat kapot hier in Goor. Groene lucht, keiharde regen en onweer
Ik zei gisteren nog dat ik daar graag weer zou willen wonen qua temperatuur. Scheelt toch wel paar graadjes.quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:05 schreef Nattekat het volgende:
Wat is West-Nederland toch een enorme kutplek om te wonen soms qua weer
Nee, ik wil noodweerquote:Op donderdag 19 mei 2022 15:45 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ik zei gisteren nog dat ik daar graag weer zou willen wonen qua temperatuur. Scheelt toch wel paar graadjes.
Of ben jij iemand die 20+wil
Half uurtje later en de natuur snakt weer naar water, maar het was even lekker. Beetje alsof iemand die totaal is uitgehongerd een appel krijgt: die is lekker, en helpt even, maar niet lang daarna is 'ie toch echt weer uitgehongerd.quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:31 schreef Kriegel het volgende:
Zo, de opbrengst hier zit toch mooi richting de 20 mm.
En den natuur slaakte een grootsche zucht der verlichting.
Morgen volgende rondequote:Op donderdag 19 mei 2022 15:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Half uurtje later en de natuur snakt weer naar water, maar het was even lekker. Beetje alsof iemand die totaal is uitgehongerd een appel krijgt: die is lekker, en helpt even, maar niet lang daarna is 'ie toch echt weer uitgehongerd.
Je hebt gelijk maar nu is het toch wel dat alle beetjes helpen.quote:Op donderdag 19 mei 2022 15:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Half uurtje later en de natuur snakt weer naar water, maar het was even lekker. Beetje alsof iemand die totaal is uitgehongerd een appel krijgt: die is lekker, en helpt even, maar niet lang daarna is 'ie toch echt weer uitgehongerd.
Jup, hier is alles alweer weg. Als een spons inderdaad.quote:Op donderdag 19 mei 2022 16:01 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Je hebt gelijk maar nu is het toch wel dat alle beetjes helpen.
Je zult zo zien dat de regenplassen als sponzen in de aarde worden getrokken, van de vorige bui afgelopen week was ook in no time al het water de grond in gelopen.
En dit gaat allemaal nog veel erger worden.
Klimaatverandering![]()
9/10 keer valt er altijd aardig minder dan men van tevoren voorspeld had.quote:Op donderdag 19 mei 2022 19:03 schreef Houtenbeen het volgende:
Dit was nog maar een voorproefje van morgen.....
Morgen de Grand Finale.quote:Op donderdag 19 mei 2022 19:03 schreef Houtenbeen het volgende:
Dit was nog maar een voorproefje van morgen.....
Voornamelijk voor het zuiden. De rest van Nederland weinig onweer.quote:Op donderdag 19 mei 2022 19:11 schreef -Sigaartje het volgende:
Nou hopen dat morgen weer zo'n heerlijke onweersdag wordt.
Oost ookquote:Op donderdag 19 mei 2022 19:19 schreef aloa het volgende:
[..]
Voornamelijk voor het zuiden. De rest van Nederland weinig onweer.
Dit is dan ook een historische foto, vanag komend jaar alleen nog ditquote:Op donderdag 19 mei 2022 20:17 schreef TLC het volgende:
[ afbeelding ]
(foto van nos.nl)
een ondergelopen akker in Zuid-Holland
19-5-2022 never forget
het nieuws van het water tekort na 2 weken beetje mooi weer is weer opgelostquote:Op donderdag 19 mei 2022 20:17 schreef TLC het volgende:
[ afbeelding ]
(foto van nos.nl)
een ondergelopen akker in Zuid-Holland
19-5-2022 never forget
Presentquote:Op donderdag 19 mei 2022 18:41 schreef kree het volgende:
Bestaat het oosten nog?
Hier in Katwijk is vooral alles langs getrokken. Wel donkere dreigende luchten en wat regen rond de middag en gerommel in de verte.
Verder weinig aan de hand geweest.
Wat stoer van je.quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:12 schreef quirina het volgende:
Ik zal morgen mijn omgevallen tuinstoel posten.
Enorm veel mul zand en veel wind. Beetje zandstof. Ziet er ook weer heftiger uit dan het is.quote:
Wat is er precies overdreven?quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Enorm veel mul zand en veel wind. Beetje zandstof. Ziet er ook weer heftiger uit dan het is.
Morgen praten ze over orkanen op sbs6. Man overdrijven is ook een vak.
Scheelt een hoop idd.quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Snel allemaal nu 5 min douchen en de thermostaat een graadje terug, we kunnen het nog redden!
Helaas ben ik daar (nog) niet vandaag.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 10:23 schreef INViCTuS het volgende:
Code halve liters bier in Wenen vanmiddag
Nee, niet als vorig jaar, het gaat voor een paar uur hard regenen, niet 30 uur.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 10:50 schreef Paul het volgende:
denken lulllie dat er weer overstromingen komen in limburg?
Misschien dat er ergens een beekje overstroomt, maar het zal niet zo dramatisch worden lijkt me.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 10:50 schreef Paul het volgende:
Ja! Dikke springvloed overal. Alles kapot!quote:Op vrijdag 20 mei 2022 10:50 schreef Paul het volgende:
Dat maakt niemand wat uit.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 10:50 schreef Paul het volgende:
Dat is niet altijd nodig. De setting van vandaag moet het vooral hebben van wat er in de bovenlucht gebeurt. En daar zijn de parameters ronduit gunstig voor zwaar weer. De grote vraag is alleen: waar gaat het precies plaatsvinden? Krijgt zuid Limburg de volle laag, of valt het in Duitsland?quote:Op vrijdag 20 mei 2022 11:37 schreef SoldMayor het volgende:
Lijkt me helemaal niet warm genoeg om echt los te gaan met onweer
quote:DISCUSSION
... France, BENELUX, Germany, Poland, Czechia, Austria ...
A dangerous situation is expected that may feature a convective windstorm with long swaths of severe to extremely severe wind gusts and several supercells with large hail and tornadoes with the highest threat over central parts of Germany.
Jezusquote:
nog anderhalf uur geduld volgens de buienraderquote:Op vrijdag 20 mei 2022 12:43 schreef VKV het volgende:
Ben benieuwd, op vakantie in de buurt van Eindhoven en gisteren al de volle laag gehad incl. groene lucht.
We zitten er klaar voor
quote:Valid: Fri 20 May 2022 08:00 to Sat 21 May 2022 06:00 UTC
Issued: Fri 20 May 2022 07:49
Forecaster: PUCIK
A level 3 was issued in a belt of north - central Germany for severe to extremely severe wind gusts, large hail, tornadoes and excessive rainfall.
Wat ligt er aan grote steden in 3?quote:
Best veel.. o.a. Keulen, Frankfurt, Leipzig.quote:
Alle grote industriesteden in het westen. Keulen, Bonn, Dusserdorf, Dortmund etcquote:
Het Ruhrgebied lijkt net een beetje op het noordwestelijke randje van het niveau 3-gebied te liggen.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:03 schreef d.k. het volgende:
[..]
Alle grote industriesteden in het westen. Keulen, Bonn, Dusserdorf, Dortmund etc
Level 2 is net wel of net niet buiten Limburg volgens dit plaatje. Maar gisteren was wel te zien dat het enorm plaatselijk is.
Een volledige dag regen in mei?quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:08 schreef Maharski het volgende:
Hier nog niks! Hele week had ik min of meer rekening gehouden, met een volledige regendag. Maar nee hoor
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:18 schreef Djeez het volgende:
Assen meldt droog en zon. Mag ook weleens een keer gezegd worden
Afgelopen uren in de gaten houden qua intensiteit op verschillende sites zoals (makkelijkste, maar misschien niet meest precieze voorbeeld) Buienradar.quote:
https://www.lightningmaps.org/#m=oss;t=3;s=0;o=0;b=;ts=0;z=9;y=50.7775;x=5.0489;d=2;dl=2;dc=0;quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:35 schreef Ronzz het volgende:
[..]
Afgelopen uren in de gaten houden qua intensiteit op verschillende sites zoals (makkelijkste, maar misschien niet meest precieze voorbeeld) Buienradar.
De verwachting eerder vanochtend was dat de strook al intensiever zou zijn in Belgi. Nu dat mee lijkt te vallen en het echte hevige complex pas later op land sterker wordt, lijkt Limburg in dit geval geluk te hebben en wordt het complex in Duitsland pas flink heftiger.
Zoiets kan snel activeren hoor eenmaal, vorm en intensiteit veranderen constant, maar hopelijk valt het mee voor Limburg.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:35 schreef Ronzz het volgende:
[..]
Afgelopen uren in de gaten houden qua intensiteit op verschillende sites zoals (makkelijkste, maar misschien niet meest precieze voorbeeld) Buienradar.
De verwachting eerder vanochtend was dat de strook al intensiever zou zijn in Belgi. Nu dat mee lijkt te vallen en het echte hevige complex pas later op land sterker wordt, lijkt Limburg in dit geval geluk te hebben en wordt het complex in Duitsland pas flink heftiger.
hier was het plaatselijk maar dan in straten - hier de tuin vol met omgewaaide boom en afgebroken takken - paar 100 meter verderop nog geen blaadje van de bomen gevallen... zet me nu schrap voor deel 2: de rest van de boom in de tuinquote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:03 schreef d.k. het volgende:
[..]
Alle grote industriesteden in het westen. Keulen, Bonn, Dusserdorf, Dortmund etc
Level 2 is net wel of net niet buiten Limburg volgens dit plaatje. Maar gisteren was wel te zien dat het enorm plaatselijk is.
Hier (regio Leuven) was het een kwartier terug even bijna non-stop aan het flitsen inderdaad. Voor de rest valt het tot nu toe mee. Wel even flinke regen, maar geen windstoten en nu is het ook weer even nagenoeg droog.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:47 schreef Perrin het volgende:
Behoorlijk intensief onweer midden tussen Brussel en Maastricht nu.. 170 bliksems per minuut.
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 13:47 schreef Perrin het volgende:
Behoorlijk intensief onweer midden tussen Brussel en Maastricht nu.. 170 bliksems per minuut.
Edit: inmiddels zelfs 250/minuut.
De bui is nog niet eens in Limburg, laat staan Duitslandquote:
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:07 schreef RiKe het volgende:
[..]
De bui is nog niet eens in Limburg, laat staan Duitsland
Dapper dat je gaat fietsen hoor.quote:
Ben benieuwd, begint hier nu een beetje te druppen. That's all. So far.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:00 schreef Salina het volgende:
Limburg zet je schrap.
Boh.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moest net aan je denken!quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:11 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ben benieuwd, begint hier nu een beetje te druppen. That's all. So far.
Regio Venlo hier. Hoor het eerste gedonder in de verte.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:15 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Hier in Venlo begint het nu lichtjes te regenen. Nog geen onweer.
Yep, zie het, hier in Roermond is het net begonnen met regenen. Maar net over de grens in Belgi is er echt absurd veel onweer zie ik op Lightningmaps.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:12 schreef Perrin het volgende:
De bliksems lijken meer richting Roermond te trekken, boven Maastricht langs.
Leukquote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:12 schreef Perrin het volgende:
De bliksems lijken meer richting Roermond te trekken, boven Maastricht langs.
Tyfusregen ja. En temperaturen gaan ook weer op zijn Hollands ondermaats worden komende week.quote:
Keihard gelachen om die auto linksonderin. Daar kwam een man aanrennen van links, die stapt vol in de waterplassen van een paar cm diepquote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:26 schreef epicbeardman het volgende:
https://webcamsittard.nl/index.php/en/
Oh, die gaat wel lekker onder een boom staan om te schuilen.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:15 schreef Salina het volgende:
[..]
Moest net aan je denken!
Het kruipt langzaam vanuit Belgi naar het noorden en noordoosten.
Zuid-Limburg lijkt goed weg te komen, Roermond minder.
Richting Valkenswaard-Weert ook, daar woon jij toch ergens? Valkensweert hihi.
Zeg maar dag tegen je peert.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier zijn ze de tuintjes ook nog aan het doen, beetje schoffelenquote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:33 schreef Sfancta het volgende:
Gemeente is hier onkruid aan het brandenDit is geen grap. WTF
Ja inderdaad. En gisteren duurde dat wel precies 5 minuten hier. Nu wat regen, bliksem, onweer in de verte en windstil. Maar misschien komt er nog wat.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:35 schreef Minimunt het volgende:
Wat een anticlimax dit. Stelt helemaal niks voor t.o.v. gisteren.
Dat is wel slecht.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:37 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Bij de slechtvalken bovenop de kerktoren in Venlo neemt de onrust toe.![]()
https://www.slechtvalkvenlo.nl/
De donsjes worden nat...![]()
[ afbeelding ]
Drie van die lelijke mormels in een bak met uitwerpselenquote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:37 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[ afbeelding ]
Hoho, Vier lelijke mormels!quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Drie van die lelijke mormels in een bak met uitwerpselen
Ow die vierde zie ik niet zo snel. Volwassen vind ik het prachtbeesten maar jong zien ze er echt niet uit.quote:
Ze zijn drie dagen geleden geringd, als je ziet wat een enorme klauwen die beesten nu al hebben.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ow die vierde zie ik niet zo snel. Volwassen vind ik het prachtbeesten maar jong zien ze er echt niet uit.
Waarom geilt iedereen hier eigenlijk zo op onweer?quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:42 schreef dick_laurent het volgende:
Midden NL ook gewoon the usual, harde regen, zonder flitsen of gerommel.Gister zaten er tenminste nog een paar zware dreunen en flitsen tussen.
Ik vind het interessant (want het is ook mijn werk), maar de echte schade kan mij gestolen worden. Het is nu vooral goed voor de grond/natuur dat er flink wat regen valt idd.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:57 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Waarom geilt iedereen hier eigenlijk zo op onweer?
Maakt het nou uit of het wel of niet bliksemt en je schutting wegwaait, dat er een bak regen valt is wat momenteel toch even het belangrijkst is. Uh, toch? Of ik ben te pragmatisch ofzo.
Dat het in Nederland mee valt tot nu toe, betekent nog niet dat dit in Duitsland ook zo is.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:07 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ja, dat was het dan, het miezelt nog 'n beetje in Venlo.
Ondertussen verwachten ze in Duitsland nog steeds dat het land vergaat...
[ afbeelding ]
De paddenstoel is inmiddels helemaal uitgedijd waardoor de intensiteit afneemt. Boven Duitsland zie je weer nieuwe ontstaan:quote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:44 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Als je op buienradar kijkt dan lijkt het alsof die "rode wolken" in intensiteit afnemen boven Limburg.
0541 heeft drie dondertjes gehoord en toen was het weer voorbij.quote:
Een beetje hetzelfde als 0547.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:34 schreef Arizona het volgende:
[..]
0541 heeft drie dondertjes gehoord en toen was het weer voorbij.
Wel interessant, stel die ene helft van de 2 onder 1 kap woning stort idd in, maar de andere helft blijft nagenoeg zonder schade staan. Heb je dan in een keer gewoon 'gratis' een vrijstaande woning?quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:46 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220520_94754552
Mogelijk door een valwind. Huis staat op instorten.
Ik heb het idee dat de huizen elkaar nodig hebben, duus als de een plat moet, dan de ander ook.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:49 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wel interessant, stel die ene helft van de 2 onder 1 kap woning stort idd in, maar de andere helft blijft nagenoeg zonder schade staan. Heb je dan in een keer gewoon 'gratis' een vrijstaande woning?![]()
De voorpret was het leukstquote:Op vrijdag 20 mei 2022 16:04 schreef Ronzz het volgende:
074 weinig bijzonders, voor de files maar vast naar 0541 verplaatst maar ook daar is niets ana de hand.
Een vieze, vieze tegenvaller.
Die dikkerd heeft zeker weer een dikke wind gelaten.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:49 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[ afbeelding ]
De zonnepanelen liggen er nog op.
Dag zolderquote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:46 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220520_94754552
Mogelijk door een valwind. Huis staat op instorten.
@Haagsquote:Op vrijdag 20 mei 2022 16:12 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Die dikkerd heeft zeker weer een dikke wind gelaten.
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:42 schreef _UserName_ het volgende:
0543 had twee flitsen en wat gebulder, was even wat donkerder maar klaart ook wat op weer. Wel veel ontwikkeling ineens iets ten noorden.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:34 schreef Arizona het volgende:
[..]
0541 heeft drie dondertjes gehoord en toen was het weer voorbij.
quote:
Ik heb een pittige mening over mensen die in netnummers praten.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 16:04 schreef Ronzz het volgende:
074 weinig bijzonders, voor de files maar vast naar 0541 verplaatst maar ook daar is niets ana de hand.
Een vieze, vieze tegenvaller.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mams mag het bed wel eens verschonen - ben ook niet zo'n poetserd, maar ditquote:Op vrijdag 20 mei 2022 14:37 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
[ afbeelding ]
In dat geval alle begrip, natuurlijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:08 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik vind het interessant (want het is ook mijn werk), maar de echte schade kan mij gestolen worden. Het is nu vooral goed voor de grond/natuur dat er flink wat regen valt idd.
Waardeloos gebouwd hoor.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:40 schreef Sfancta het volgende:
Damn
https://www.1limburg.nl/d(...)rten?context=default
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 16:26 schreef Kriegel het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Ik heb een pittige mening over mensen die in netnummers praten.Het begint weer stevig te gieten in 0547.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 17:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het begint weer stevig te gieten in 0547.In 0341 loopt het na uren gestaag doorregenen nu wel op z'n einde (zeg ik, maar terwijl ik dit type hoor ik het buiten weer aanzettenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.)
Opvallend genoeg tot nu toe net wat minder milimeters volgens Buienradar dan gister, terwijl het veel langer heeft geregend. Maar toen zat er een minuut of 10 bij waar het echt mokerhard stond te storten, dat zet blijkbaar nogal aan.
Toch weer tussen de 16 en 20 mm verzameld, ik ben best tevreden hoor.
[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 20-05-2022 17:57:27 ]
Hier ook niet.quote:Op vrijdag 20 mei 2022 17:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Er is zelfs geen tuinstoel omgewaaid vandaag.
quote:Op vrijdag 20 mei 2022 18:42 schreef quirina het volgende:
[..]
Hier ook niet.
Het was wel weer heel erg overdreven.
quote:
Komt wel dichtbij zoquote:Op vrijdag 20 mei 2022 20:06 schreef lily het volgende:
Beek is 9 km hier vandaan. Niks van gemerkt.
Heftig
counting the word Tornado till it's gonequote:
Is dit een tor naaa do?quote:
Wat is de beste app qua neerslagverwachting?quote:Op zaterdag 21 mei 2022 13:04 schreef DemonRage het volgende:
Verwachting:
[ afbeelding ]
Waarnemingen (rode driehoekjes zijn tornado's):
[ afbeelding ]
Eigenlijk zat het weermodel er niet ver naast... de waarnemingen waren net iets zuidelijker. Technisch gezien wel mooi dat zo'n bizarre verwachting die ons meteen aan tornado's doet denken ook daadwerkelijk uitkomt, voor iets wat hier lang niet zo veel voorkomt als in tornado alley in de VS.
Als je echt zo'n mooi plaatje wil maken, zet ze dan over elkaar heen. Dit is onmogelijk te lezen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 13:04 schreef DemonRage het volgende:
Verwachting:
[ afbeelding ]
Waarnemingen (rode driehoekjes zijn tornado's):
[ afbeelding ]
Eigenlijk zat het weermodel er niet ver naast... de waarnemingen waren net iets zuidelijker. Technisch gezien wel mooi dat zo'n bizarre verwachting die ons meteen aan tornado's doet denken ook daadwerkelijk uitkomt, voor iets wat hier lang niet zo veel voorkomt als in tornado alley in de VS.
De vraag zou niet moeten zijn wat is de beste app, maar wat is het beste model. Vrijwel alle apps gebruiken ECMWF model output voor hun neerslag voorspellingen. Op korte termijn zit er eventueel wat verschil in het algoritme waarmee ze de buien laten bewegen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 17:06 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Wat is de beste app qua neerslagverwachting?
Ja dat bedoel ik natuurlijk ook maar ook met de nadruk op duidelijke layoutquote:Op zaterdag 21 mei 2022 17:16 schreef Momo het volgende:
[..]
De vraag zou niet moeten zijn wat is de beste app, maar wat is het beste model. Vrijwel alle apps gebruiken ECMWF model output voor hun neerslag voorspellingen. Op korte termijn zit er eventueel wat verschil in het algoritme waarmee ze de buien laten bewegen.
Ik ben erg gesteld op windy. Maar eigenlijk kijk ik vaker naar wind dan naar neerslag. Ook voor neerslag werkt het wel. Beter dan buienradar vind ik. Makkelijker in en uit zoomen plus pannen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 18:46 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik natuurlijk ook maar ook met de nadruk op duidelijke layout
Ik heb em genstalleerd, ziet er mooi uit, maar eens een weekje proberen.quote:Op zaterdag 21 mei 2022 20:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik ben erg gesteld op windy. Maar eigenlijk kijk ik vaker naar wind dan naar neerslag. Ook voor neerslag werkt het wel. Beter dan buienradar vind ik. Makkelijker in en uit zoomen plus pannen.
Windy godenquote:Op zaterdag 21 mei 2022 20:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik ben erg gesteld op windy. Maar eigenlijk kijk ik vaker naar wind dan naar neerslag. Ook voor neerslag werkt het wel. Beter dan buienradar vind ik. Makkelijker in en uit zoomen plus pannen.
Onder de 20 mag niet meer. 16 graden is gewoon koudquote:Op zondag 22 mei 2022 11:54 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Heerlijk juist.. frisse, gezonde lucht.
Ik wil dat Gerrit Hiemstra flink op zijn bek gaat met zijn 'hete droge zomer'.quote:Op zondag 22 mei 2022 11:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Onder de 20 mag niet meer. 16 graden is gewoon koud
Ik ook. Maar hij ging toch onlangs al op z'n bek toen ie zei dat er de komende twee weken geen regen van betekenis zou komenquote:Op zondag 22 mei 2022 12:10 schreef Resistor het volgende:
[..]
Ik wil dat Gerrit Hiemstra flink op zijn bek gaat met zijn 'hete droge zomer'.
Mwoah, vorig jaar kan ik me weinig regen herinneren in juli. Wel in 2020.quote:Op zondag 22 mei 2022 20:02 schreef quirina het volgende:
We krijgen gewoon een natte koele zomer vanaf begin juli tot eind augustus. En daarna begint de echte herfst.
Dat is normaal als het voorjaar te warm is.
Vorig jaar was juli ook nat en koel en was het voorjaar warm.
Of zo'n langgestrekt hogedrukgebied boven midden Europa waarvan wij aan de westflank zitten, waardoor het sahara-hittekanon op ons land gericht staat. Maar net ver genoeg naar het oosten dat thermische lagedrukgebieden vanuit zuid-west Frankrijk de kans krijgen om ons te bereiken, die nog wat extra warme en klamme lucht voor zich uitduwen voor een extra zwoele avond en dan net na middernacht vuurwerk.quote:Op zondag 22 mei 2022 20:02 schreef quirina het volgende:
We krijgen gewoon een natte koele zomer vanaf begin juli tot eind augustus. En daarna begint de echte herfst.
Laat dat maar daar.quote:Powerful storms have initiated across the northwestern Nouvelle Aquitaine and southwestern Pays de la Loire regions. In an environment with 3000 J/kg MLCAPE supercells with very strong updrafts are occurring as evidenced, e.g., by reports of 7 to 8 cm large hail in Niort.
Ahh. Zomeravonden in Nederland.quote:Op zondag 22 mei 2022 22:25 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Of zo'n langgestrekt hogedrukgebied boven midden Europa waarvan wij aan de westflank zitten, waardoor het sahara-hittekanon op ons land gericht staat. Maar net ver genoeg naar het oosten dat thermische lagedrukgebieden vanuit zuid-west Frankrijk de kans krijgen om ons te bereiken, die nog wat extra warme en klamme lucht voor zich uitduwen voor een extra zwoele avond en dan net na middernacht vuurwerk.
Het voorjaar was vorig jaar warm? Welk land zat jij?quote:Op zondag 22 mei 2022 20:02 schreef quirina het volgende:
Ik krijg 2021 flashbacksquote:Op maandag 23 mei 2022 10:53 schreef dick_laurent het volgende:
Tja, dit soort pluimen.Genoeg Hollanders die het vast prima en lekker vinden deze magere temperaturen.
[ afbeelding ]
De zomer is alweer voorbijquote:Op maandag 23 mei 2022 10:53 schreef dick_laurent het volgende:
Tja, dit soort pluimen.Genoeg Hollanders die het vast prima en lekker vinden deze magere temperaturen.
[ afbeelding ]
Vind ik inderdaad, het liefst de hele zomer langquote:Op maandag 23 mei 2022 10:53 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Is bijzonder matig. Met de nodige zonneschijn doet die kracht het nog wel goed en is het niet koud, maar 20+ moet eigenlijk minimaal. Die 20 zullen we hier wel nipt halen, maar toch.quote:Op maandag 23 mei 2022 10:53 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom zou je 15/16 graden willen in de zomer?quote:Op maandag 23 mei 2022 11:08 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Vind ik inderdaad, het liefst de hele zomer lang
Ik haat warmte. Krijg je alleen maar koppijn van en zweten, nee dankje.quote:Op maandag 23 mei 2022 11:10 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Waarom zou je 15/16 graden willen in de zomer?. verhuis dan ofzo
heet hoeft niet. 24-26 is fijn en aangenaam.quote:Op maandag 23 mei 2022 11:13 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Ik haat warmte. Krijg je alleen maar koppijn van en zweten, nee dankje.
Als je hete zomers wil, verhuis dan lekker zelf
Tuurlijk, met deze pluim wordt ook niet gezegd dat het heel juli/aug ook 15 graden blijft he. Maar de komende 2 weken is het gewoon -zeer waarschijnlijk- ruk, vind ik dan.quote:Op maandag 23 mei 2022 11:17 schreef bloodymary1 het volgende:
Het begint nog maar net. Ik verwacht echt wel weer hete temperaturen in juli en augustus.
Dat wordt “lekker” uitwaaien in plaats van zonnen op het strand met Pinksteren voor ons.quote:Op maandag 23 mei 2022 10:53 schreef dick_laurent het volgende:
[ afbeelding ]
User @Haags heeft wel gewoon gelijk... hitte, hogedruk en stabiel zonnig weer is in Nederland vrijwel nooit de "standaard" en dus ook niet in de zomer.quote:Op maandag 23 mei 2022 11:48 schreef Kettlebell het volgende:
Wat is er gebeurd met de zomers uit 2019 en eerder. Toen kon het ook nog warm n zonnig zijn. Nu is het alleen maar of (meestal) zonnig en fris. Of warm en bewolkt. Nouja ik vlieg wel weer naar Australie in januari om de schade in te halen en mijn steentje bij te dragen aan de opwarming.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |