abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 mei 2022 @ 14:51:24 #1
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204655379
https://www.ad.nl/politie(...)er-groeien~a26fb464/

quote:
Inspectie: Arbeidsmigratie is heilloze weg, laat bevolking niet verder groeien
Nederland moet stoppen met het aantrekken van arbeidsmigranten. Volgens de Arbeidsinspectie moet het kabinet kiezen voor een koers waarin de bevolking niet verder groeit.

Laurens Kok 07-05-22, 03:00
De baten van arbeidsmigratie komen vooral terecht bij werkgevers en uitzendbureaus, terwijl de kosten bij de samenleving liggen. Dat stelt inspecteur-generaal Rits de Boer in het jaarverslag van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

In de strijd om malafide werkgevers aan te pakken en arbeidsuitbuiting te voorkomen, is het soms ‘dweilen met de kraan open’. Vooral arbeidsmigranten zijn kwetsbaar en durven misstanden niet aan te kaarten, bang om werk en woning te verliezen.

Hoe uitzendbureaus Oost-Europeanen misbruiken: ‘Het zijn gewoon boeven’
Het gebrek aan fatsoenlijke huisvesting is daarbij een groot probleem. De keuze om nog meer arbeidskrachten naar Nederland te halen, zal ‘in toenemende mate miserabele woonsituaties’ opleveren, schrijft De Boer. Tegelijkertijd worden de problemen op de woningmarkt − en ook op het gebied van ongelijkheid, stikstof en klimaat – alleen maar groter als de omvang van de bevolking (en dus de economie) stijgt.

Harde conclusie
De Boer trekt daarom een harde conclusie: ‘Er lijkt, binnen de beperkingen waaraan we onszelf hebben gebonden, weinig andere keuze dan dat Nederland als ‘oriëntatie’ een stabilisatie van de bevolkingsomvang neemt.’

Juist het ‘ruime aanbod van goedkoop buitenlands personeel’ zorgt ervoor dat bedrijven weinig prikkels voelen om te innoveren of arbeidsvoorwaarden te verbeteren, stelt De Boer. Nederland moet zich daarom ‘bezinnen’ op de vraag welke arbeidsmarkt we eigenlijk willen, welke bedrijvigheid daarbij hoort en welke niet.

Tekort aan arbeidskrachten
Het signaal van de inspecteur-generaal is opvallend. Het kabinet heeft in het regeerakkoord juist afgesproken de mogelijkheden voor arbeidsmigratie te verruimen, door met landen buiten de Europese Unie strikte afspraken te maken. In ruil daarvoor zouden zij uitgeprocedeerde asielzoekers moeten terugnemen. Ook de Europese Commissie wil het mensen van buiten de Unie makkelijker maken om hier te kunnen werken. Belangrijke reden hiervoor is dat er in heel Europa een groot tekort is aan arbeidskrachten.
Deze man maakt de praktijk mee, en ik hecht daarom wat meer waarde aan zijn constatering dan wat de EU ons door de strot wil duwen (hint: dat zijn geen zoete koekjes). En nu, heren en dames van het GroenLinks-D66 / Grootkapitaal / Goldman Sachs monsterverbond, hoe gaan we nu verder?
  zaterdag 7 mei 2022 @ 16:25:05 #2
500074 Rode_Wijn
Kom laat ons vrolijk zijn
pi_204656041
Ik neem aan dat dhr De Boer voortaan als racist door het leven moet? Of nazi.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 16:52:41 #3
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_204656377
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 14:00 schreef EinarBoe het volgende:
Misschien moet Nederland eens overstappen op het faciliteren van de sectoren waar wél ruimte voor is, iets met technologie, diensten, overslag, kleinschalige landbouwvormen die niet drijven op de massale aanwezigheid van goedkope handen.

Dan kunnen we minder krampachtig vasthouden aan het in stand houden van grootschalige industriële instellingen zoals Schiphol, Tata & de intensieve landbouw, waar vooral heel veel overheidssteun en dichtgeknepen ogen nodig zijn om ze niet 'weg te jagen' uit het land. Alle douceurtjes voor die parasitaire clubs, gaan ten koste van het merendeel van de Nederlanders in de vorm van hun leefomgeving, de huizenprijzen, werkomstandigheden, innovatiekansen, noem maar op.

Niet alles kan. We leven niet in 1950 maar in 2022. Het economische beleid en überhaupt de visie op het land zou daar wel eens op aan mogen gaan sluiten.
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.
Dus 80% zien we helemaal niet terug in de economie dan een starbucks koffie in de douane vrije zone en een overslag van de koffers.

Misschien dat we daar in NL ook eens naar kunnen kijken wat voor schade dat oplevert aan onze leefomgeving en de mogelijkheden die het schrappen van die vluchten geeft aan andere sectoren.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_204656473
Dat is hetzelfde met de landbouw. 80% export en wij vervuilen ons land om een paar boeren rijk te maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:15:51 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_204656685
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:52 schreef nils7 het volgende:

[..]
Ik had van de week begrepen dat 80% van de bezoekers van Schiphol enkel het gebruiken als overstap.
Dus 80% zien we helemaal niet terug in de economie dan een starbucks koffie in de douane vrije zone en een overslag van de koffers.

Misschien dat we daar in NL ook eens naar kunnen kijken wat voor schade dat oplevert aan onze leefomgeving en de mogelijkheden die het schrappen van die vluchten geeft aan andere sectoren.
Zouden ze zeker moeten doen. Extreme overlast en vervuiling in ruil voor wat koffersleperij, wat Nederlanders toch niet willen doen. En op de verkoop van Nero houd de staat ook al niks over
. We zijn gek dit te tolereren.
The End Times are wild
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:17:28 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_204656699
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:00 schreef halfway het volgende:
Dat is hetzelfde met de landbouw. 80% export en wij vervuilen ons land om een paar boeren rijk te maken.
Zolang ze maar belasting hierover betalen…
Dan hebben wij er ook wat aan.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_204656750
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:17 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Zolang ze maar belasting hierover betalen…
Dan hebben wij er ook wat aan.
Aan het schoonmaken en leefbaar maken van het land ben je wel het tienvoudige of meer kwijt dan er aan belasting binnen komt. Dus veel hebben wij daar niet aan.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 17:28:23 #8
182233 thedeedster
pi_204656780
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:21 schreef torentje het volgende:

[..]
Aan het schoonmaken en leefbaar maken van het land ben je wel het tienvoudige of meer kwijt dan er aan belasting binnen komt. Dus veel hebben wij daar niet aan.
Goed punt, maar dit geldt ook voor iedere koekenbakker die je hier als arbeidsmigrant binnen haalt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_204657477
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:52 schreef nils7 het volgende:

[..]

Hier had ik in GC laatst ook een topic over gemaakt. Waar slaan al die overstapvluchten op? Kost alleen maar extra tijd voor reizigers, het levert stress op bij vertragingen en Schiphol laat staan het NL luchtruim kan het niet tot nauwelijks aan
pi_204657487
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:28 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Goed punt, maar dit geldt ook voor iedere koekenbakker die je hier als arbeidsmigrant binnen haalt.
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.
pi_204657494
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 17:00 schreef halfway het volgende:
Ik was in 2020 op vakantie en ging stuk om hoeveel producten daar in de Lidl “made in Holland” zijn _O-
  zaterdag 7 mei 2022 @ 18:49:04 #12
182233 thedeedster
pi_204657510
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 18:46 schreef halfway het volgende:

[..]
Hoezo? Ze betalen belasting huur voeding energie, net als iedere andere Nederlander.
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?
Heb je de vorige draad überhaupt gelezen?
pi_204657558
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 18:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Hebben ze al een huis? Moeten er voor nieuwe mensen geen extra huizen, straten, winkels, scholen, riolering, infrastructuur etc gebouwd worden?
Sommige migranten wonen op de zolderkamer van hun neef. En dan nemen ze hun kinderen mee die naar school moeten en ze schrijven zich natuurlijk allemaal in voor de wachtlijst van 10 jaar voor een huis. Nice.
pi_204657765
quote:

[..]
Hoeft niet. Ik ben ervaringsdeskundige met 45 arbeidsmigranten in dienst.
Ik ga er ook niet uitgebreid op in maar één ding is zeker er zijn zelden zoveel vooroordelen over migranten en werkgevers te lezen zoals hier.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 19:20:49 #15
182233 thedeedster
pi_204657903
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:11 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik ga er ook niet uitgebreid op in maar één ding is zeker er zijn zelden zoveel vooroordelen over migranten en werkgevers te lezen zoals hier.
Het is allemaal een kwestie van prioriteiten; werken we om te leven, of leven we om te werken?

Het lijkt vooral op het laatste. Er wordt zelfs continu geklaagd dat mensen in dit landje te weinig uren draaien.

Er is duidelijk een onderscheid te maken tussen werkgevers en - nemers; ze kijken volstrekt anders tegen deze situatie aan.
pi_204658105
quote:

[..]
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:03:02 #17
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204658339
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja? En als we mensen binnenhalen omdat we hun inzet nodig om geld te verdienen in Nederland hebben waarom bouwen we dan geen huizen voor die mensen? Het is niet alsof het werk wat ze doen compleet onverwacht uit de hemel komt vallen.
Omdat de politiek elk niveau ontbreekt
Ja, vluchtelingen en arbeidsmigranten zijn welkom, want het is correct om welkom welkom te roepen, maar een miljoen huizen bouwen, oej dan miept men over milieu en stikstof
Verkeersinfra? Wegen? Ja maar ja maar
pi_204658630
quote:

[..]
En ze maken het hier in het noorden veel te druk en spreken in de Nederlandse openbare ruimtes slechts vloeiend andere talen dan het Nederlands.
pi_204658651
Als kinderopvang beter wordt geregeld dan kan in principe de arbeidsparticipatie van vrouwen omhoog zoals in Denemarken het geval is en daar speelt dit probleem dus veel minder.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:36:28 #20
182233 thedeedster
pi_204658719
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wie is “we”? Het lijkt me stug dat je er zelf beter van wordt, of je bent werkgever.
pi_204658728
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:36 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Wie is “we”? Het lijkt me stug dat je er zelf beter van wordt, of je bent werkgever.
We als in Nederland.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 20:49:04 #22
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204658842
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:30 schreef Makrelis het volgende:
Als kinderopvang beter wordt geregeld dan kan in principe de arbeidsparticipatie van vrouwen omhoog zoals in Denemarken het geval is en daar speelt dit probleem dus veel minder.
Daar valt idd nog veel winst te boeken. In de zorg en in het onderwijs is 20/25 uur werken per week tegenwoordig de norm.
pi_204659059
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:49 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Daar valt idd nog veel winst te boeken. In de zorg en in het onderwijs is 20/25 uur werken per week tegenwoordig de norm.
Tijdje geleden wat grafieken vergeleken van het CBS en Danmarks Statistik. Echt een enorm verschil
pi_204659070
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 20:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
We als in Nederland.
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
pi_204659172
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 21:04 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Hoe worden we er beter van als het aantal inwoners in dit land stijgt? Hoe? Leg dat nou eens uit?
Ik weet niet goed waarom je dat aan mij vraagt. Ik gaf aan wat de definitie van we in deze context was.

Maar simpel gezegd, we kunnen met de huidige beroepsbevolking, die overigens krimpt, het werk wat er is niet doen. Dan kun je of zeggen we schalen die sector terug of je haalt mensen die het werk doen binnen. Veel meer keuzes zijn er niet en als je mensen binnenhaalt dan zal je daar ook de randvoorwaarden zoals woningen voor moeten scheppen.
  zaterdag 7 mei 2022 @ 21:22:02 #26
311468 Van_Poppel
pi_204659390
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een stapje terug te doen als je geen 'eigen' mensen kunt vinden. Hier in het dorp werd vorig jaar glasvezel aangelegd door arbeiders die zeg maar ten Zuiden van Maastricht komen. Ze werken keihard en ik gun die mensen hun werk, maar ik vraag me echt af of er geen Nederlander is die dat werk kan en wil doen. Geef Nederlanders zonder werk een opleiding en een fatsoenlijk salaris en zorg dat zij dit werk doen. Als hierdoor de aanleg te duur wordt zodat het niet rendabel is, dan zij het zo. Dan kan glasvezel in ons dorp blijkbaar niet uit.
pi_204663114
quote:

[..]
Snap dat ook niet. We zijn, afgezien van dwergstaten, toch ook al het dichtstbevolkte land ter wereld? Oneindig huizen bouwen kan sws al niet.
pi_204663123
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 21:22 schreef Van_Poppel het volgende:
Je zou er ook voor kunnen kiezen om een stapje terug te doen als je geen 'eigen' mensen kunt vinden. Hier in het dorp werd vorig jaar glasvezel aangelegd door arbeiders die zeg maar ten Zuiden van Maastricht komen. Ze werken keihard en ik gun die mensen hun werk, maar ik vraag me echt af of er geen Nederlander is die dat werk kan en wil doen. Geef Nederlanders zonder werk een opleiding en een fatsoenlijk salaris en zorg dat zij dit werk doen. Als hierdoor de aanleg te duur wordt zodat het niet rendabel is, dan zij het zo. Dan kan glasvezel in ons dorp blijkbaar niet uit.
Ik denk dat het dan nog steeds rendabel is maar de aandeelhouder dan ontevreden is
  zondag 8 mei 2022 @ 08:52:48 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663812
quote:

[..]
Zoals al gezegd. Niemand heeft dat als doel op zichzelf.

Maar dan moet je ook met een duidelijk plan komen welke gevolgen dat moet hebben in ons land. Welke banen moeten we dan gaan schrappen en welke bedrijven moeten er weg. En accepteren we de gevolgen daar weer van.
pi_204663852
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 08:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Jawel, dat is het explicitete doel van het arbeidsmigratieprogramma's.
pi_204663855
quote:
Dat is wel echt iets typisch Nederlands ja. Ik heb geen probleem met part-time werken ofzo maar het is toch wel frappant hoe scheef de verhouding is.
  zondag 8 mei 2022 @ 09:04:16 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663862
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, dat is het explicitete doel van het arbeidsmigratieprogramma's.
Ja omdat niemand ook maar durft het alternatief uit te werken.

Ook partijen als SP en PVV niet. Die roepen "Arbeidsmigranten slecht boehoe" maar komen ook niet met een plan hoe we dan zonder moeten.
pi_204663884
quote:

[..]

Maar dan moet je ook met een duidelijk plan komen welke gevolgen dat moet hebben in ons land. Welke banen moeten we dan gaan schrappen en welke bedrijven moeten er weg. En accepteren we de gevolgen daar weer van.
Waarom moeten wij bepalen welke banen verdwijnen, dat gebeurt automatisch.

De gevolgen accepteren het klinkt alsof BV Nederland als een kaartenhuis in elkaar zal zakken wanneer we niet meer arbeidsmigranten binnen halen. _O-

Waarom moet je met een plan komen als je arbeidsmigranten niet meer toe zou laten. Waar waren de plannen toen we ze wel toe lieten. Is er gepland zodat er voor de groepen woonruimte is? We hebben al ruim 30 jaar een tekort aan huizen, ik heb in die 30 jaar veel ambities gehoord over nieuwbouw en verkortingen van wachttijden in de sociale huur. Bij de uitgesproken ambities is het gebleven, niets van waar gemaakt.
pi_204663906
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 11:54 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, dus dan is het prima als men arbeidsmigranten aantrekt, lijkt mij, de markt vraagt er tenslotte om en elders zijn ze beschikbaar.
Het uitgangspunt van het topic is geen arbeidsmigranten meer. Dat is de premisse. Wanneer je geen arbeidsmigranten toelaat gaan er tekorten ontstaan en de werknemers komen terecht waar ze het meest nodig zijn. Waar ze niet nodig zijn komen ze niet, daar gaan bedrijven dus omvallen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zondag 8 mei 2022 @ 09:16:36 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663913
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom moeten wij bepalen welke banen verdwijnen, dat gebeurt automatisch.

De gevolgen accepteren het klinkt alsof BV Nederland als een kaartenhuis in elkaar zal zakken wanneer we niet meer arbeidsmigranten binnen halen. _O-

Waarom moet je met een plan komen als je arbeidsmigranten niet meer toe zou laten. Waar waren de plannen toen we ze wel toe lieten. Is er gepland zodat er voor de groepen woonruimte is? We hebben al ruim 30 jaar een tekort aan huizen, ik heb in die 30 jaar veel ambities gehoord over nieuwbouw en verkortingen van wachttijden in de sociale huur. Bij de uitgesproken ambities is het gebleven, niets van waar gemaakt.
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.
pi_204663923
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat gaat je dan mogelijk wel veel geld kosten.
Ja, dat kost het mij nu ook. Nu is woonruimte onbetaalbaar, lonen worden gedrukt. Etc. En dan neem ik het onleefbaar worden van het land nog niet eens mee.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_204663940
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat gebeurt inderdaad automatisch. Maar of dat nou fijne gevolgen heeft is weer een heel ander verhaal. Dan kun je je voorbereiden op veel nog hogere prijzen, slechtere kwaliteit en nog langere wachttijden voor van alles en nog wat. Dat is het verhaal dat ontbreekt. Tenzij je heel specifiek bepaalde sectoren uit Nederland gaat verwijderen.
Dat is onzin. Dat bepaalt de markt. Als er behoefte is aan kwaliteit en kortere wachttijden is men ook bereid om daarvoor te betalen. Dan betalen mensen een tientje meer voor hun vliegticket, gaat het salaris van een bagageafhandelaar omhoog en dan zullen mensen die nu op de fiets boodschappen rondbrengen wellicht overwegen om koffers te gaan sjouwen omdat het beter betaalt.

Dus misschien verdwijnen de flitsbezorgers of stijgen de kosten van flitsbezorgen naar ¤15,-. De mensen die dat er voor over hebben zullen dat betalen anderen niet. En wellicht valt de hele sector om. In dat geval zijn de mensen blijkbaar harder nodig bij de bagageafhandeling op Schiphol.
  zondag 8 mei 2022 @ 09:27:33 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204663956
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:23 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is onzin. Dat bepaalt de markt. Als er behoefte is aan kwaliteit en kortere wachttijden is men ook bereid om daarvoor te betalen. Dan betalen mensen een tientje meer voor hun vliegticket, gaat het salaris van een bagageafhandelaar omhoog en dan zullen mensen die nu op de fiets boodschappen rondbrengen wellicht overwegen om koffers te gaan sjouwen omdat het beter betaalt.

Dus misschien verdwijnen de flitsbezorgers of stijgen de kosten van flitsbezorgen naar ¤15,-. De mensen die dat er voor over hebben zullen dat betalen anderen niet. En wellicht valt de hele sector om. In dat geval zijn de mensen blijkbaar harder nodig bij de bagageafhandeling op Schiphol.
Ja je weet dus niet of flitsbezorgers wel verdwijnen. Er zijn wellicht meer luie mensen door het jaar heen dan er mensen op vliegvakantie gaan. Dus dat trekt een Schiphol aan het kortste eind.

Dus wat die markt gaat bepalen is niet per se de fijnste uitkomst.
pi_204664031
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:27 schreef Hexagon het volgende:

Meer mensen erbij minder ruimte voor natuur, minder beschikbare woningen, gedrukte lonen, dat is de fijne uitkomst geweest van de afgelopen jaren door ongelimiteerd arbeidsmigranten toe te laten. Ik vind het een zeer slechte uitkomst geweest voor de bestaande bevolking.
pi_204664182
quote:

[..]

Kap eens met je getrol.
pi_204664199
De vraag is natuurlijk, hoe lang wil je hier mee doorgaan? Ga je elke keer als er 'tekorten' zijn een blik arbeidsmigranten open trekken? Hoeveel inwoners hebben we dan in 2050?
pi_204664215
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jij schetst een doemscenario, terwijl dat slechts theorie is en dus waarschijnlijk meevalt in de praktijk.
pi_204664235
De tekorten spelen niet bij WO banen. De tekorten spelen vooral bij ongeschoold / lager tot middelbaar opgeleid personeel. Misschien dat we dus eens moeten ophouden iedereen naar de universiteit te schoppen. Nergens voor nodig.
pi_204664238
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja je weet dus niet of flitsbezorgers wel verdwijnen. Er zijn wellicht meer luie mensen door het jaar heen dan er mensen op vliegvakantie gaan. Dus dat trekt een Schiphol aan het kortste eind.
Dan is het heel simpel. Dan zijn flitsbezorgers blijkbaar harder nodig dan bagagemedewerkers. Dan staan mensen blijkbaar liever langer in de rij op Schiphol dan dat zij lang op hun boodschappen moeten wachten.
quote:
De fijnste uitkomst voor wie?

Dat is in ieder geval de uitkomst waar de markt, wij dus, het liefst voor betaalt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 08-05-2022 10:29:43 ]
  zondag 8 mei 2022 @ 10:34:01 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664293
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dan is het heel simpel. Dan zijn flitsbezorgers blijkbaar harder nodig dan bagagemedewerkers. Dan staan mensen blijkbaar liever langer in de rij op Schiphol dan dat zij lang op hun boodschappen moeten wachten.
[..]
De fijnste uitkomst voor wie?

Dat is in ieder geval de uitkomst waar de markt, wij dus, het liefst voor betaalt.
Kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dan men meer voor tickets gaan betalen en we dan weer geen mensen voor de zorg of het leger hebben. En dan moeten er weer hogere belastingen komen om het op te lossen.

Dus "de markt lost het wel op" heeft allerlei mogelijke gevolgen die een hoop users in dit niet willen erkennen.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:36:07 #46
182233 thedeedster
pi_204664306
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:15 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Het uitgangspunt van het topic is geen arbeidsmigranten meer. Dat is de premisse. Wanneer je geen arbeidsmigranten toelaat gaan er tekorten ontstaan en de werknemers komen terecht waar ze het meest nodig zijn. Waar ze niet nodig zijn komen ze niet, daar gaan bedrijven dus omvallen.
Rutte cs. spreken vaak over marktwerking, maar alleen als het ze uitkomt. Goedkoop personeel binnenlaten is geen marktwerking, dat is piketpalen verzetten
  zondag 8 mei 2022 @ 10:36:46 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664309
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 09:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Meer mensen erbij minder ruimte voor natuur, minder beschikbare woningen, gedrukte lonen, dat is de fijne uitkomst geweest van de afgelopen jaren door ongelimiteerd arbeidsmigranten toe te laten. Ik vind het een zeer slechte uitkomst geweest voor de bestaande bevolking.
Ja nog een keertje. Prima als niet meer arbeidsmigranten wilt. Maar niet prima als je geen plan hebt om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:37:34 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664313
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:11 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Kap eens met je getrol.
Ah lastige vragen waar jij geen antwoord op hebt zijn getroll.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:40:39 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664334
quote:
15s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:22 schreef Alpha0 het volgende:
De tekorten spelen niet bij WO banen. De tekorten spelen vooral bij ongeschoold / lager tot middelbaar opgeleid personeel. Misschien dat we dus eens moeten ophouden iedereen naar de universiteit te schoppen. Nergens voor nodig.
Oh dus je gaat willekeurige mensen dwingen om onder hun niveau ongeschoold werk te gaan doen. Dat gaat ook vast een groot succes worden.
pi_204664337
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja nog een keertje. Prima als niet meer arbeidsmigranten wilt. Maar niet prima als je geen plan hebt om de gevolgen daarvan te kunnen opvangen.
Waarom moet er bij minder arbeidsmigranten zogenaamd wel een plan zijn terwijl deze planhen blijkbaar totaal niet noodzakelijk zijn bij meer arbeidsmigranten, is dit de nieuwe d66 logica. Dan weet ik dat ik daar nooit meer op hoef te stemmen. :D
pi_204664345
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Kan natuurlijk ook tot gevolg hebben dan men meer voor tickets gaan betalen en we dan weer geen mensen voor de zorg of het leger hebben. En dan moeten er weer hogere belastingen komen om het op te lossen.

Dus "de markt lost het wel op" heeft allerlei mogelijke gevolgen die een hoop users in dit niet willen erkennen.
Dat kan. Dan moet je dus keuzes maken. Dan moet je misschien de salarissen in de zorg verdubbelen zodat het interessanter wordt om verpleegkunde te gaan studeren ipv vrijetijdskunde om de simpele reden dat een studie verpleegkunde meer rendeert dan een studie vrijetijdskunde.
pi_204664378
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh dus je gaat willekeurige mensen dwingen om onder hun niveau ongeschoold werk te gaan doen. Dat gaat ook vast een groot succes worden.
Waar zeg ik dat? :')
pi_204664397
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je hoeft niemand te dwingen. Als je genoeg salaris biedt komen mensen vanzelf. Als ik 40 uur per week kauwgom van de stoep moet krabben voor het dubbele van wat ik nu verdien doe ik dat met liefde, ook al is het eentonig en onder mijn niveau. Salaris maakt een hoop goed.
  zondag 8 mei 2022 @ 10:52:18 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664411
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom moet er bij minder arbeidsmigranten zogenaamd wel een plan zijn terwijl deze planhen blijkbaar totaal niet noodzakelijk zijn bij meer arbeidsmigranten, is dit de nieuwe d66 logica. Dan weet ik dat ik daar nooit meer op hoef te stemmen. :D
Het huidige regeringsbeleid is dat er meer huisvesting moet komen en dat ten koste gaat van landbouw. Daar kun je het mee oneens zijn maar het is een plan

Maar jij wilt radicaal breken met ons economisch model door werkgevers te verbieden om nog arbeidsmigranten aan te nemen. Bij zulke ingrijpende plannen mag je toch enige visie op de gevolgen verwachten.
pi_204664461
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het huidige regeringsbeleid is dat er meer huisvesting moet komen en dat ten koste gaat van landbouw. Daar kun je het mee oneens zijn maar het is een plan

Maar jij wilt radicaal breken met ons economisch model door werkgevers te verbieden om nog arbeidsmigranten aan te nemen. Bij zulke ingrijpende plannen mag je toch enige visie op de gevolgen verwachten.
"Visie is als een stier in een porseleinzaak" was het toch?
pi_204664470
twitter

Dit deugvrouwtje begint zich zorgen te maken nu zelfs overheidsorganisaties anti-migratie geluiden laten horen. :')
  zondag 8 mei 2022 @ 11:07:04 #57
182233 thedeedster
pi_204664502
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je hoeft niemand te dwingen. Als je genoeg salaris biedt komen mensen vanzelf. Als ik 40 uur per week kauwgom van de stoep moet krabben voor het dubbele van wat ik nu verdien doe ik dat met liefde, ook al is het eentonig en onder mijn niveau. Salaris maakt een hoop goed.
Het kan ook andersom. Ik verdien nu veel minder, maar heb nu wel werk dat ik écht leuk vind. Dat kantoorwerk is gewoon ruk.

Disclaimer; ik ben dan wel in de positie dat ik het me kan veroorloven minder te verdienen. Dat geldt in deze ratrace natuurlijk niet voor iedereen.
pi_204664507
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:01 schreef Alpha0 het volgende:
[ twitter ]

Dit deugvrouwtje begint zich zorgen te maken nu zelfs overheidsorganisaties anti-migratie geluiden laten horen. :')
De arbeidsinspectie is de plek waar uitgebuitte werknemers zich moeten melden dus die inspectie ziet ook wat er mis gaat. Sterker nog, ze hebben een blog op Twitter over werknemers die in Nederland werken en in Duitsland in de schimmel wonen.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:08:42 #59
182233 thedeedster
pi_204664512
quote:
[ twitter ]

Wat is er volgens deze mevrouw mis met een goed verstand?
pi_204664548
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Welke nadelige gevolgen zijn er dan te verwachten als wij de werkgevers verplichten om geen arbeidsmigranten meer te importeren? Ik zie slechts voordelen, zoals in de openbare ruimtes geen individuen meer die slechts gebrekkig Nederlands spreken en minder drukte in winkelgelegenheden.
pi_204664556
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Onze regeringen schreeuwen al jaren dat er huisvesting moet komen, ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in.

Wat gaat het volgende plan worden om arbeidsmigranten te huisvesten nog minder vierkante meters per bewoner doorvoeren en ipv een normaal dubbel stapelbed op die kleine slaapkamertjes een triple stapelbed. Een nog beter businessmodel voor de verpauperde vakantieparken en andere ontwikkelaars. :D

Och en dan komt er weer eens een stukje in de krant dat er toch echt veel misstanden zijn en wat is dan de reactie van deze bestuurders ze doen een plas en alles blijft zoals het was. Wat een visie toch.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:17:01 #62
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_204664560
quote:

[..]
Er zijn al zovaak onderzoeken geweest.
De meeste immigranten kosten ons netto meer dan t oplevert.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:23:56 #63
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664608
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Onze regeringen schreeuwen al jaren dat er huisvesting moet komen, ik heb daar niet zoveel vertrouwen meer in.

Wat gaat het volgende plan worden om arbeidsmigranten te huisvesten nog minder vierkante meters per bewoner doorvoeren en ipv een normaal dubbel stapelbed op die kleine slaapkamertjes een triple stapelbed. Een nog beter businessmodel voor de verpauperde vakantieparken en andere ontwikkelaars. :D

Och en dan komt er weer eens een stukje in de krant dat er toch echt veel misstanden zijn en wat is dan de reactie van deze bestuurders ze doen een plas en alles blijft zoals het was. Wat een visie toch.
Ja ik begreep al dat je het niet eens bent met de strategie van de regering.

Maar kom dan ook met een plan waarbij we niet alleen arbeidsmigranten gaan weten, maar waar ook in staat hoe we dat gaan opvangen op een manier die niet heel nadelig gaat zijn.

Sommigen hier zijn voor het fors verhogen van belastingen, of het de deur wijzen van een belangrijk deel van de voedselindustrie en ik zie wel wat in het aan banden leggen van de bezorgcultuur. Maar als je weigert dit soort keuzes te maken en eenzijdig werkgevers gaat verbieden arbeidsmigranten aan te nemen dan gaat dat dus zaken flink ontwrichten.
pi_204664611
Eindelijk begint men dat ideaalbeeld van massa immigratie door te prikken. Duurde ff.
pi_204664704
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar kom dan ook met een plan waarbij we niet alleen arbeidsmigranten gaan weten, maar waar ook in staat hoe we dat gaan opvangen op een manier die niet heel nadelig gaat zijn.

Waar komt toch dit obsessieve idee vandaan dat er grote nadelen zullen ontstaan als we minder arbeidsmigranten hier binnen halen?

Laten we eerst eens de huidige excessen met arbeidsmigranten oplossen. Geef in ieder geval de arbeidsinspectie meer macht om excessen fatsoenlijk aan te pakken.
pi_204664737
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 10:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat kan. Dan moet je dus keuzes maken. Dan moet je misschien de salarissen in de zorg verdubbelen zodat het interessanter wordt om verpleegkunde te gaan studeren ipv vrijetijdskunde om de simpele reden dat een studie verpleegkunde meer rendeert dan een studie vrijetijdskunde.
Dan ga jij er heel makkelijk van uit dat mensen een studie richting kiezen op basis van wat ze ermee kunnen verdienen, ik geloof niet dat de meesten dat doen.
pi_204664742
Paar ideetjes:
Veestapel reduceren. Dat moet sowieso al;
Scheepsbouw weren. Kan prima elders;
Goederenvervoer over de weg zoveel mogelijk overzetten naar de rivieren en het spoor.

Alledrie sectoren met relatief veel migranten, lage lonen en een belasting op de leefomgeving.
pi_204664752
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waar komt toch dit obsessieve idee vandaan dat er grote nadelen zullen ontstaan als we minder arbeidsmigranten hier binnen halen?

Laten we eerst eens de huidige excessen met arbeidsmigranten oplossen. Geef in ieder geval de arbeidsinspectie meer macht om excessen fatsoenlijk aan te pakken.
Het specifieke probleem van de OP is dat de Inspectie zegt malafide bedrijven niet te kunnen aanpakken, dat vind ik een veel, veel groter issue dan of er 100 of 1000 arbeidsmigranten komen.
  zondag 8 mei 2022 @ 11:50:51 #69
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_204664780
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Sommigen hier zijn voor het fors verhogen van belastingen, of het de deur wijzen van een belangrijk deel van de voedselindustrie en ik zie wel wat in het aan banden leggen van de bezorgcultuur. Maar als je weigert dit soort keuzes te maken en eenzijdig werkgevers gaat verbieden arbeidsmigranten aan te nemen dan gaat dat dus zaken flink ontwrichten.
Met arbeidsmigranten tijdelijk hoeft niet veel mis te zijn.

Probleem is dat ze niet tijdelijk blijven ze gaan nooit meer weg..
Ook nog wat voor te zeggen als hun kinderen hier geboren worden etc.

Echter wat wij halen zijn niet de mensen die een opleiding hebben en echt iets kunnen.

We halen kansloos tuig binnen dat uiteindelijk in de bijstand terecht komt hun leven lang.
Waarvan hun kleinkinderen nog steeds gebrekkig Nederlands spreken en die oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit.

Daar zit het probleem.
Omdat we veel van die mensen uit landen halen waar hele andere normen en waarden zijn.
Met een veel lagere levensstandaard.
En die verschillende culturen botsen ondertussen ook.
Omdat veel van die mensen een achterlijk geloof er op nahouden

Daar zit t grootste probleem met de arbeiders die je hier heen haalt of überhaupt die naar Europa komen.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_204664798
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan ga jij er heel makkelijk van uit dat mensen een studie richting kiezen op basis van wat ze ermee kunnen verdienen, ik geloof niet dat de meesten dat doen.
Een groot deel van nieuwe verpleegkundigen stroomt in de eerste twee jaar na afstuderen uit. Overigens door een combinatie van werkdruk en salaris, maar simpelweg stellen dat meer salaris niet gaat helpen is echt te kort door de bocht.
pi_204664816
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:53 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]
Een groot deel van nieuwe verpleegkundigen stroomt in de eerste twee jaar na afstuderen uit. Overigens door een combinatie van werkdruk en salaris, maar simpelweg stellen dat meer salaris niet gaat helpen is echt te kort door de bocht.
Stapje terug. Ik stelde dat de meeste mensen niet voor een studie kiezen op basis van wat ze er mogelijk mee kunnen verdienen.
Ik zeg nergens dat als je een keuze gemaakt hebt en het salaris goed is je niet eerder geneigd zal zijn om te blijven.
  zondag 8 mei 2022 @ 12:00:23 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204664851
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat idee komt er vandaan dat de reden dat ze komen is dat er vraag is naar hun arbeid en verder bijna iedere Nederlander die ergens voor geschikt is een baan heeft. Als we dat niet mee willen moet de vraag naar hun arbeid worden weggenomen. En dat vraagt dus om impopulaire keuzes.
  zondag 8 mei 2022 @ 12:03:57 #73
437160 Fietsenrek
Ondertitel
pi_204664870
quote:
[ twitter ]

Haha, ben blij dat ze haar kop mooi in het zand heeft. Eigenlijk absurd dat een realistisch probleem dan straks wordt weggewuifd onder het mom racisme.
pi_204664872
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat idee komt er vandaan dat de reden dat ze komen is dat er vraag is naar hun arbeid en verder bijna iedere Nederlander die ergens voor geschikt is een baan heeft. Als we dat niet mee willen moet de vraag naar hun arbeid worden weggenomen. En dat vraagt dus om impopulaire keuzes.
Ik zie het, behalve de PvdD nog niet gebeuren dat een Nederlandse politieke partij zegt dat "Sector X, jullie kunnen je bedrijven gaan sluiten want we laten geen mensen meer toe die daar benodigd voor zijn"
pi_204664883
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zie het, behalve de PvdD nog niet gebeuren dat een Nederlandse politieke partij zegt dat "Sector X, jullie kunnen je bedrijven gaan sluiten want we laten geen mensen meer toe die daar benodigd voor zijn"
Alsof dat altijd de directe consequentie zal zijn.
pi_204664904
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:05 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Alsof dat altijd de directe consequentie zal zijn.
Ok, "Jullie sector gaat krimpen", zo beter? Het is lood om oud ijzer, natuurlijk.
  zondag 8 mei 2022 @ 12:11:13 #77
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_204664937
Een van de problemen met arbeidsmigranten is dat hun huisvesting gekoppeld is aan hun werk, manier om de loonkosten terug te verdienen door een te hoge huur vragen, plus werknemer gaat niet zo snel klagen want dan is-ie zijn woonplek kwijt.
Een ander issue is dat bedrijven vergunning krijgen voor bedrijfsuitbreiding met de belofte dat het goed is voor de werkgelegenheid. Daarna komt er gewoon een bus met Polen, die 50 km verderop op een camping wonen. Heeft de plaatselijke bakker er alsnog niets aan...
  zondag 8 mei 2022 @ 12:42:35 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665175
quote:

[..]
Nee dat is het probleem. Partijen als de SP en de PVV vinden dat arbeidsmigranten hier niet moeten zijn. Maar willen slechts de deur dichtgooien en het dan maar op zijn beloop laten.

Marktwerking behalve als die markt om meer arbeidskrachten vraagt.
pi_204665268
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee dat is het probleem. Partijen als de SP en de PVV vinden dat arbeidsmigranten hier niet moeten zijn. Maar willen slechts de deur dichtgooien en het dan maar op zijn beloop laten.

Marktwerking is ook dat bedrijven die geen bestaansrecht meer hebben ophouden te bestaan. Het dogmatisch geloof in een maakbare eindeloze groei is natuurlijk een utopie.
pi_204665287
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarom blijf je deze onzin zo consequent herhalen?
  zondag 8 mei 2022 @ 13:00:37 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665310
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Marktwerking is ook dat bedrijven die geen bestaansrecht meer hebben ophouden te bestaan. Het dogmatisch geloof in een maakbare eindeloze groei is natuurlijk een utopie.
Ja alleen dan wel kleur bekennen welke bedrijven dat zijn. En wat je gaat doen om te zorgen dat het geen bedrijven zijn die we eigenlijk toch niet kunnen missen.

Dat verhaal komt maar niet bij veel van die mensen die geen arbeidsmigranten meer willen.
pi_204665388
Het kan ook anders.

Verbied het werken in deeltijd en je lost aardig wat van de noodzaak om handjes te importeren af. Ik ben benieuwd welke partij dit als wetsvoorstel gaan aanbieden.
pi_204665399
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja alleen dan wel kleur bekennen welke bedrijven dat zijn.
We leven in Nederland, niet in China. Probeer dat een keer te snappen.
pi_204665421
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Grappig, hij is een van de weinigen die dat wel snapt, volgens mij. Degenen die tegen arbeidsmigranten zijn lijken zich wat minder bewust van dat feit.
  zondag 8 mei 2022 @ 13:19:29 #85
311468 Van_Poppel
pi_204665442
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:10 schreef Tijger_m het volgende:
Het kan ook anders.

Verbied het werken in deeltijd en je lost aardig wat van de noodzaak om handjes te importeren af. Ik ben benieuwd welke partij dit als wetsvoorstel gaan aanbieden.
Verbieden gaat te ver, maar je zou fulltime werken (fiscaal) aantrekkelijker kunnen maken.
pi_204665566
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee dat zal niet alleen op basis van wat ze er mee verdienen zijn. Daar spelen uiteraard meer factoren. Maar baankans en salaris lijken me daarin wel zwaarwegende factoren.
pi_204665574
Blij dat de inspectie zich uitspreekt.
pi_204665584
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee dat zal niet alleen op basis van wat ze er mee verdienen zijn. Daar spelen uiteraard meer factoren. Maar baankans en salaris lijken me daarin wel zwaarwegende factoren.
Ik weet het niet, ik heb dat gevoel niet zo maar tegelijkertijd denk ik ook dat veel studenten nu denken "Pfft, krijg toch wel een baan, ik studeer gewoon wat ik leuk vind".
Nu is verpleging heel specifiek en, dacht ik, niet iets waar je ingaat als je daar geen behoefte toe hebt en al helemaal niet omdat je daar 100 euro meer kan verdienen dus het is mischien niet het best voorbeeld voor zo'n keuze.
pi_204665591
quote:
Het kan ook anders.

Waarom verbieden? Maak het eerst eens aantrekkelijk full time te werken. Als je van 24 uur per week naar 40 uur per week werken er netto 2 tientjes in de maand mee opschiet doordat allerlei toeslagen wegvallen is het voor veel mensen helemaal niet interessant om full time te gaan werken.

Welke politieke partijen met Dit wetsvoorstel zouden komen kan ik je nu al vertellen: geen. Het is dan ook een bijzonder slecht plan.
pi_204665597
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Waarom verbieden? Maak het eerst eens aantrekkelijk full time te werken. Als je van 24 uur per week naar 40 uur per week werken er netto 2 tientjes in de maand mee opschiet doordat allerlei toeslagen wegvallen is het voor veel mensen helemaal niet interessant om full time te gaan werken.

Welke politieke partijen met Dit wetsvoorstel zouden komen kan ik je nu al vertellen: geen. Het is dan ook een bijzonder slecht plan.
Heb ik een oplossing voor. Toeslagen afschaffen! :)
  zondag 8 mei 2022 @ 13:44:33 #91
311468 Van_Poppel
pi_204665629
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je kunt idd alle inkomensafhankelijke subsidies, toeslagen, heffingskortingen e.d. afbouwen. Als je met het vrijgekomen geld de inkomstenbelasting verlaagt, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
pi_204665631
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:39 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik weet het niet, ik heb dat gevoel niet zo maar tegelijkertijd denk ik ook dat veel studenten nu denken "Pfft, krijg toch wel een baan, ik studeer gewoon wat ik leuk vind".
Nu is verpleging heel specifiek en, dacht ik, niet iets waar je ingaat als je daar geen behoefte toe hebt en al helemaal niet omdat je daar 100 euro meer kan verdienen dus het is mischien niet het best voorbeeld voor zo'n keuze.
Ja dat is zo en dat moet stoppen als je het mij vraagt. Dat is leuk als personeel en banen voorhanden zijn. We moeten ook stoppen met dergelijke studies te financieren. Als je vrijetijdskunde of slavistiek wilt studeren doe je dat maar van je eigen centen.

Als je een beurs wilt ga je maar wat nuttigs studeren. Verpleegkunde, werktuigbouwkunde of een praktijkopleiding timmerman wat mij betreft.
pi_204665639
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Je kunt idd alle inkomensafhankelijke subsidies, toeslagen, heffingskortingen e.d. afbouwen. Als je met het vrijgekomen geld de inkomstenbelasting verlaagt, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
Ik weet het, dat is een D66 voorstel ;)
pi_204665642
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En de belastingen dan omlaag.
pi_204665650
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Ja dat is zo en dat moet stoppen als je het mij vraagt. Dat is leuk als personeel en banen voorhanden zijn. We moeten ook stoppen met dergelijke studies te financieren. Als je vrijetijdskunde of slavistiek wilt studeren doe je dat maar van je eigen centen.

Als je een beurs wilt ga je maar wat nuttigs studeren. Verpleegkunde, werktuigbouwkunde of een praktijkopleiding timmerman wat mij betreft.
Maar dat doen ze al, ze moeten lenen voor hun studie. Of liever gezegd, dat deden ze, de basisbeurs komt nu terug maar is wel heel laag.
pi_204665665
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Maar dat doen ze al, ze moeten lenen voor hun studie. Of liever gezegd, dat deden ze, de basisbeurs komt nu terug maar is wel heel laag.
Maar als we stoppen met arbeidsmigratie voor laaggeschoold werk, dan komen daar dus vacatures vrij, en dan ga je maar tomaten plukken met je bachelor vrijetijdskunde. Dan ga je van dat loon maar de schuld voor je waardeloze studie terugbetalen. Dan is het echt snel gedaan met dit soort onzinstudies.
pi_204665680
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar als we stoppen met arbeidsmigratie voor laaggeschoold werk, dan komen daar dus vacatures vrij, en dan ga je maar tomaten plukken met je bachelor vrijetijdskunde. Dan ga je van dat loon maar de schuld voor je waardeloze studie terugbetalen. Dan is het echt snel gedaan met dit soort onzinstudies.
Hoezo dan? De mensen met een bachelor vrijetijdskunde kunnen al zo aan het werk. En hun schuld betalen ze eerder terug met hooggeschoold werk dan tomaten plukken. Zoals iemand al zei, het is China niet hier.

Bachelor Toerisme heeft meteen een baan, he?
  zondag 8 mei 2022 @ 13:52:48 #98
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665684
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:12 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat snap ik ook. Maar de rekensom is vrij simpel. De vraag is 110 arbeidsplaatsen waar er 100 werknemers zijn. Dan kun je enkele oplossingen kiezen.

1. We halen 10 werknemers van elders

2. We vernietigen 10 arbeidsplaatsen

De 2e keuze is nog nooit gemaakt en daarbij moeten we zorgen dat we geen essentiële arbeidsplaatsen vernietigen zoals zorgpersoneel of bouwvakkers. Dus dat geen impopulaire keuzes vragen.
  zondag 8 mei 2022 @ 13:53:41 #99
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_204665693
quote:

[..]
Of, sector X, jullie moeten eens werk gaan maken van innovatie of automatisering…
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_204665697
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:53 schreef nixxx het volgende:

[..]
Of, sector X, jullie moeten eens werk gaan maken van innovatie of automatisering…
Je weet nu toch al precies wat de respons is? "Ja maar daar moet de overheid dan voor betalen"
pi_204665706
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoezo dan? De mensen met een bachelor vrijetijdskunde kunnen al zo aan het werk. En hun schuld betalen ze eerder terug met hooggeschoold werk dan tomaten plukken. Zoals iemand al zei, het is China niet hier.

Toerisme misschien wel maar er zijn genoeg onzinstudies waarmee je never nooit een baan krijgt in de richting die je gestudeerd hebt en daarmee kom je hooguit in een baan waar enig gezond verstand maar geen specifieke kennis vereist is. En dat zijn studies die niet gefinancierd moeten worden met belastinggeld. Daar schieten we als maatschappij niks mee op.
pi_204665715
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat snap ik ook. Maar de rekensom is vrij simpel. De vraag is 110 arbeidsplaatsen waar er 100 werknemers zijn. Dan kun je enkele oplossingen kiezen.

De 2e keuze is nog nooit gemaakt en daarbij moeten we zorgen dat we geen essentiële arbeidsplaatsen vernietigen zoals zorgpersoneel of bouwvakkers. Dus dat geen impopulaire keuzes vragen.
3. We investeren in automatisering, houden nog maar 60 arbeidsplaatsen over en verklaren 40 arbeidsplaatsen boventallig.

Die keuze is talloze malen gemaakt en zal nog vele malen gemaakt worden in diverse bedrijfstakken.
pi_204665721
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Idd minder inkomstenbelastingen waardoor het voor boven modaal verdieners dan ook rendabeler wordt om minder te gaan werken. ;)
pi_204665734
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:56 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Toerisme misschien wel maar er zijn genoeg onzinstudies waarmee je never nooit een baan krijgt in de richting die je gestudeerd hebt en daarmee kom je hooguit in een baan waar enig gezond verstand maar geen specifieke kennis vereist is. En dat zijn studies die niet gefinancierd moeten worden met belastinggeld. Daar schieten we als maatschappij niks mee op.
En toch zijn ze aan het werk, dat is wel evident. Dus wat is het probleem dan?
pi_204665753
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is niet waar, natuurlijk, er zijn honderduizenden banen in de landbouw verdwenen alleen al door automatisering maar (tot nu toe) niet alles is te automatiseren. Dus zo simpel is dat niet.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:12:03 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665800
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:52 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Of we sluiten alle pretparken, welnesscentra en festivals zodat het personeel asperges kan gaan steken. Moedig wetsvoorstel gaat dat worden.
pi_204665805
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Of we sluiten alle pretparken, welnesscentra en festivals zodat het personeel asperges kan gaan steken. Moedig wetsvoorstel gaat dat worden.
Mag van mij, hoor, zo lang is het asperge seizoen niet ;)

De afgelopen 2 jaar hebben wel duidelijk gemaakt dat we prima zonder festivals kunnen, trouwens. Om een andere user te quoten "Wat heeft Nederland daar nou aan" :D

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2022 14:14:03 ]
  zondag 8 mei 2022 @ 14:14:46 #108
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204665815
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat is niet waar, natuurlijk, er zijn honderduizenden banen in de landbouw verdwenen alleen al door automatisering maar (tot nu toe) niet alles is te automatiseren. Dus zo simpel is dat niet.
Automatiseren doet men om geld te besparen niet om onvervulbare vacatures te kunnen oplossen. Als automatiseren een optie was dan gebeurde het wel.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:16:51 #109
311468 Van_Poppel
pi_204665829
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Automatiseren doet men om geld te besparen niet om onvervulbare vacatures te kunnen oplossen. Als automatiseren een optie was dan gebeurde het wel.
Automatiseren doe je alleen als je binnen x jaar je investering terug verdient. Met schaarse en dure arbeid zal dat dus eerder gebeuren. Nu is een blik goedkope tomatenplukkers opentrekken goedkoper.
pi_204665832
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En toch zijn ze aan het werk, dat is wel evident. Dus wat is het probleem dan?
Dat we tienduizenden euro's belastinggeld hebben gespendeerd om iemand op te leiden in een vakgebied waar geen werk in is. En toch hebben ze een baan gevonden in een heel ander vakgebied, dan durf ik te stellen dat ze die baan ook hadden kunnen krijgen zonder die waardeloze opleiding.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:28:05 #111
311468 Van_Poppel
pi_204665877
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Idd minder inkomstenbelastingen waardoor het voor boven modaal verdieners dan ook rendabeler wordt om minder te gaan werken. ;)
Nu betaalt Jan Bovenmodaal ongeveer 50% over iedere extra verdiende euro. Als je dat tarief verlaagt door o.a. de arbeidskorting en loonheffingskorting af te bouwen en de inkomstenbelasting te verlagen, dan rendeert het ook voor deze groep om meer uren te maken.
pi_204665914
lol. Bedrijven verplichten minimaal 80% nederlanders in dienst te hebben. Lukt ze dat niet dan hebben ze hier geen bestaansrecht.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:44:46 #113
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204665944
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat we tienduizenden euro's belastinggeld hebben gespendeerd om iemand op te leiden in een vakgebied waar geen werk in is. En toch hebben ze een baan gevonden in een heel ander vakgebied, dan durf ik te stellen dat ze die baan ook hadden kunnen krijgen zonder die waardeloze opleiding.
Waag je kansen en solliciteer zonder opleiding voor die banen!
pi_204665967
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:44 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Waag je kansen en solliciteer zonder opleiding voor die banen!
Geen behoefte aan. Heb een prima opleiding en een prima baan.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:49:59 #115
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204665972
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:48 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Geen behoefte aan. Heb een prima opleiding en een prima baan.
Hetzelfde geldt voor al die andere mensen die een universitaire opleiding hebben gedaan en nu een prima baan hebben.
pi_204665976
Misschien moet de inspectie gewoon harder optreden tegen misbruik voor werknemers ipv miepen over migratie.
pi_204665998
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:49 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Hetzelfde geldt voor al die andere mensen die een universitaire opleiding hebben gedaan en nu een prima baan hebben.
Nee. Die hebben een waardeloze opleiding gedaan en zitten nu in een vakgebied die in 9 van de 10 gevallen niets met de opleiding van doen heeft. Waarom zouden we die opleiding dan financieren? Kennelijk is het niet nodig voor het beroep waarin ze werkzaam zijn en blijkbaar is er onvoldoende werk in het vakgebied waarvoor je gestudeerd hebt. Betaal die opleiding maar uit je eigen zak dan.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:55:57 #119
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204666009
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nee.Die hebben een waardeloze opleiding gedaan en zitten nu in een vakgebied die in 9 van de 10 gevallen niets met de opleiding van doen heeft. Waarom zouden we die opleiding dan financieren? Kennelijk is het niet nodig voor het beroep waarin ze werkzaam zijn en blijkbaar is er onvoldoende werk in het vakgebied waarvoor je gestudeerd hebt. Betaal die opleiding maar uit je eigen zak dan.
Leuk dat jij iets vindt, maar de rest van Nederland en de werkgevers in Nederland hebben schijt aan je ononderbouwde mening en 'inzichten' en bieden mensen met een prima opleiding dan ook een prima baan aan. Daarom ligt de werkloosheid hier ook lekker laag terwijl het gemiddelde opleidingsniveau steeds verder stijgt, omdat het werkt, mensen een betere opleiding laten volgen.

Alles wat er in jouw hoofd en alleen in jouw hoofd waar zou zijn over die opleidingen en de arbeidsmarkt, zijn dan ook alleen daar van toepassing, in je eigen fantasiewereld.
  zondag 8 mei 2022 @ 14:57:12 #120
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204666019
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:55 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Leuk dat jij iets vindt, maar de rest van Nederland en de werkgevers in Nederland hebben schijt aan je ononderbouwde mening en 'inzichten' en bieden mensen met een prima opleiding dan ook een prima baan aan. Daarom ligt de werkloosheid hier ook lekker laag terwijl het gemiddelde opleidingsniveau steeds verder stijgt, omdat het werkt, mensen een betere opleiding laten volgen.

Alles wat er in jouw hoofd en alleen in jouw hoofd waar zou zijn over die opleidingen en de arbeidsmarkt, zijn dan ook alleen daar van toepassing, in je eigen fantasiewereld.
Dat je een hoger gemiddeld opleidingsniveau hebt zegt toch niets over het niveau van de mensen in de banen die ze uiteindelijk uitvoeren?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204666047
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 12:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ok, "Jullie sector gaat krimpen", zo beter? Het is lood om oud ijzer, natuurlijk.
Of, "jullie kunnen niet groeien". En daar is niks mis mee.
pi_204666076
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:55 schreef EinarBoe het volgende:

[..]

Volgens mij mis je het punt.

Een studie vrijetijdskunde, humanisme of genderstudies heb je precies helemaal niks aan. Dat je dan omdat er een schreeuwend tekort aan personeel is ergens receptionist mag spelen of obligate stukjes op een website mag schrijven heb je niet aan die opleiding te danken.

Leg mij nou eens uit waarom we per student tienduizenden euro's moeten subsidiëren aan iemand die humanisme studeert, daar in 99,99% van de gevallen nooit werk zal vinden in die richting terwijl er een gierend tekort is aan verplegend personeel, technici of installateurs?

Alsnje humanisme wilt studeren zou ik zeggen betaal het zelf. Ga je iets studeren waar maatschappelijk behoefte aan is, dan heb je recht op financiering. Wil je met je opleiding geneeskunde nog steeds ergens receptionist spelen of obligate stukjes op een website schrijven krijg je die baan ook echt wel met je studie geneeskunde op zak. Maar er is geen hond die dat wil natuurlijk.
pi_204666090
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:01 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Of, "jullie kunnen niet groeien". En daar is niks mis mee.
Nou ja, de bedrijven in die sector zullen dat vast anders zien.
pi_204666100
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Een studie vrijetijdskunde, humanisme of genderstudies heb je precies helemaal niks aan. Dat je dan omdat er een schreeuwend tekort aan personeel is ergens receptionist mag spelen of obligate stukjes op een website mag schrijven heb je niet aan die opleiding te danken.

Leg mij nou eens uit waarom we per student tienduizenden euro's moeten subsidiëren aan iemand die humanisme studeert, daar in 99,99% van de gevallen nooit werk zal vinden in die richting terwijl er een gierend tekort is aan verplegend personeel, technici of installateurs?

Alsnje humanisme wilt studeren zou ik zeggen betaal het zelf. Ga je iets studeren waar maatschappelijk behoefte aan is, dan heb je recht op financiering. Wil je met je opleiding geneeskunde nog steeds ergens receptionist spelen of obligate stukjes op een website schrijven krijg je die baan ook echt wel met je studie geneeskunde op zak. Maar er is geen hond die dat wil natuurlijk.
Je vergeet even te vermelden dat tot dit jaar studenten dat dan ook zelf betaalden omdat ze hun studieschuld moesten terugbetalen.

PS: Er bestaat geen studie humanisme of vrijtijdskunde. Maar dat wist je vast wel. Er bestaat wel een studie (HBO) vrijetijdsmanagement wat zich vooral bezig houdt met mensen opleiding voor de hotel industrie wat volgens mij gewoon nuttige banen zijn met een goed salaris.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2022 15:11:26 ]
pi_204666122
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, de bedrijven in die sector zullen dat vast anders zien.
En hoe zie jij het?
pi_204666128
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je vergeet even te vermelden dat tot dit jaar studenten dat dan ook zelf betaalden omdat ze hun studieschuld moesten terugbetalen.
Dat is een rimpeling in het water. Veruit de meeste mensen die met dat diploma op zak rondlopen hebben dat gewoon gefinancierd gekregen.

Ik heb geen gegevens paraat maar zou me niks verbazen als het aantal inschrijvingen voor dergelijke opleidingen de afgelopen jaren een behoorlijke dip heeft gekend toen mensen zelf moesten betalen.

Je bent dan ook wel goed van het padje als je 4 jaar van je leven en tienduizenden euro's zelf verdiend geld investeert in een opleiding humanisme.
pi_204666140
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:11 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
En hoe zie jij het?
Ik zie het als dat bedrijven hier niet akkoord mee zullen gaan.

Ik zie het ook als gevolgen hebben voor de Nederlandse economie en ik betwijfel of dat positief zal zijn. En als het negatief is dan gaat het een weerslag hebben op een groot aantal andere zaken die we collectief bekostigen zoals zorg waar we nu al 1.4 miljoen werknemers aan kwijt zijn.

Ik voel veel meer voor meer nadruk leggen op de noodzaak voor automatisering en robotisering dan tegen bedrijven of sectoren zeggen dat ze maar moeten stoppen met groeien. Ik weet niet eens hoe dat zou moeten, trouwens.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2022 15:15:09 ]
  zondag 8 mei 2022 @ 15:15:10 #129
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204666156
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Een studie vrijetijdskunde, humanisme of genderstudies heb je precies helemaal niks aan.
Leuk dat Fok!-user Kapitein_Scheurbuik een mening heeft, maar dat is pas echt iets waar de hele wereld niets aan heeft en dus ook straal negeert.
pi_204666157
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

PS: Er bestaat geen studie humanisme of vrijtijdskunde. Maar dat wist je vast wel. Er bestaat wel een studie (HBO) vrijetijdsmanagement wat zich vooral bezig houdt met mensen opleiding voor de hotel industrie wat volgens mij gewoon nuttige banen zijn met een goed salaris.
Nou vooruit, de studie humanisme heet in de praktijk humanistiek. Verandert niets aan mijn stelling.

Vrijetijdsmanagment is nauwelijks werk in te vinden. Staat geloof keer op keer in de lijst met de opleidingen met de minste baankans.
pi_204666174
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:15 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Leuk dat Fok!-user Kapitein_Scheurbuik een mening heeft, maar dat is pas echt iets waar de hele wereld niets aan heeft en dus ook straal negeert.
De praktijk laat toch wat anders zien, negeerde je me maar. Dan zou je dit topic minder vervuilen met je letterdiaree.
  zondag 8 mei 2022 @ 15:17:39 #132
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204666189
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
De praktijk laat toch wat anders zien, negeerde je me maar. Dan zou je dit topic minder vervuilen met je letterdiaree.
De praktijk laat zien dat mensen steeds hoger opgeleid zijn en dat er steeds meer werk is in Nederland en steeds minder werklozen. Dus de praktijk laat vooral zien dat wat jij zegt totale bullshit is.
pi_204666206
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:17 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
De praktijk laat zien dat mensen steeds hoger opgeleid zijn en dat er steeds meer werk is in Nederland en steeds minder werklozen. Dus de praktijk laat vooral zien dat wat jij zegt totale bullshit is.
Laat me raden? Jij hebt culturele antropologie gestudeerd en probeert nu je studieschuld van 40k terug te betalen met een baan als barista?
pi_204666219
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:19 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Laat me raden? Jij hebt culturele antropologie gestudeerd en probeert nu je studieschuld van 40k terug te betalen met een baan als barista?
Kom aan, zeg, dit soort opmerkingen zijn toch nergens voor nodig?

Weet je waar pas geen zak mee te verdienen is? Militaire Historie aan de KMA doen zoals ik gedaan heb :P
pi_204666247
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
want de toon van het bericht waar ik op reageer is normaal?
quote:
Weet je waar pas geen zak mee te verdienen is? Militaire Historie aan de KMA doen zoals ik gedaan heb :P
Nee, dat kan ik me voorstellen. Wat was je verwachting toen je daar aan begon? Dat lijkt me nou bij uitstek een studie die je maar uit eigen zak moet betalen.
pi_204666256
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
[..]
Nee, dat kan ik me voorstellen. Wat was je verwachting toen je daar aan begon? Dat lijkt me nou bij uitstek een studie die je maar uit eigen zak moet betalen.
Bij de KMA krijg je zelfs geld toe! Dat was best prettig, moet ik zeggen, mijn latere IT studie had dergelijke luxe niet.

Mijn verwachtig is perfect uitgekomen, overigens, ik heb er wat van geleerd en ben officier in de Landmacht geworden wat zwaar onderbetaald word maar wel leuk was. Ok, meestal leuk....soms. :D
pi_204666291
quote:
Het kan ook anders.

Dat betreft hoofdzakelijk vrouwen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die 45 jaar lang 36-40 uur gewerkt heeft.
pi_204666317
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:33 schreef halfway het volgende:

[..]
Dat betreft hoofdzakelijk vrouwen. Ik moet de eerste nog tegenkomen die 45 jaar lang 36-40 uur gewerkt heeft.
Mijn moeder. Altijd voltijd gewerkt vanaf haar 16e tot aan haar dood en geregeld meer dan 40 uur. Maar zoals gezegd, overleden dus de kans dat je haar tegenkomt is vrij klein.

Mijn vrouw werkt voltijd en heeft nooit anders gedaan. Haar beste vriendin. Al haar vrouwelijke collega;s werken voltijd. Tja...mischien is het probleem wie jij tegenkomt :P

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2022 15:41:53 ]
pi_204666336
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Bij de KMA krijg je zelfs geld toe! Dat was best prettig, moet ik zeggen, mijn latere IT studie had dergelijke luxe niet.

Mijn verwachtig is perfect uitgekomen, overigens, ik heb er wat van geleerd en ben officier in de Landmacht geworden wat zwaar onderbetaald word maar wel leuk was. Ok, meestal leuk....soms. :D
Maar wat zou je met die opleiding kunnen? Een soort Rob de Wijk worden? Die heeft dat volgens mij ook ooit gestudeerd.

Maar was je doel dan officier worden?
pi_204666386
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Maar wat zou je met die opleiding kunnen? Een soort Rob de Wijk worden? Die heeft dat volgens mij ook ooit gestudeerd.

Maar was je doel dan officier worden?
Heh, de KMA is de Koninlijke MIlitaire Academie in Breda. Dat is, even heel simpel en kort gezegd, hoe je officier word in Nederland (er zijn nog andere wegen). Nu is het onderdeel van de NLDA, de Nederlandse Defensieacademie dus.

https://www.defensie.nl/o(...)emie/leiderschap/kma

Kort gezegd moet je naast de opleiding tot officier ook een wetenschappelijke vorming volgen daar zijn een aantal opties in, een ervan is militaire geschiedenis wat mijn keuze was. Eindresultaat is een BA in het gekozen vak.

de Wijk heeft een traditionele geschiedenis studie gedaan in Groningen en is nooit militair geweest vziw

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2022 15:53:06 ]
pi_204666444
Tsja, neoliberalisme he. Men wil het zo.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 8 mei 2022 @ 16:02:33 #142
182233 thedeedster
pi_204666464
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:00 schreef probeer het volgende:
Tsja, neoliberalisme he. Men wil het zo.
Neoliberalisme is dan ook volkomen ruk.
  zondag 8 mei 2022 @ 16:04:54 #143
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_204666502
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Stukken van die studie kun je dankzij Poetje ook wel bij het vuilnis zetten. Alles over het machtige Russische leger :-)
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
pi_204666515
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:04 schreef nixxx het volgende:

[..]
Stukken van die studie kun je dankzij Poetje ook wel bij het vuilnis zetten. Alles over het machtige Russische leger :-)
Heh, was begin jaren 80 dus ja, niet zo relevant meer nu :D
  zondag 8 mei 2022 @ 16:10:16 #145
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_204666565
Directie van de Arbeidsinspectie maakt geen vrienden in Den Haag en Brussel 😳
Scratch a liberal and you will find a fascist
  zondag 8 mei 2022 @ 16:19:56 #146
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204666675
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mijn moeder. Altijd voltijd gewerkt vanaf haar 16e tot aan haar dood en geregeld meer dan 40 uur. Maar zoals gezegd, overleden dus de kans dat je haar tegenkomt is vrij klein.

Mijn vrouw werkt voltijd en heeft nooit anders gedaan. Haar beste vriendin. Al haar vrouwelijke collega;s werken voltijd. Tja...mischien is het probleem wie jij tegenkomt :P
Ben ik benieuwd in welke sector die werken want ik ken zo snel eigenlijk geen enkele vrouw die fulltime werkt en eigenlijk maar weinig die het in het verleden wel gedaan hebben.
  zondag 8 mei 2022 @ 16:21:17 #147
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204666690
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:17 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Kan je uitleggen waarom dat met elkaar in verband staat?
pi_204666816
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ben ik benieuwd in welke sector die werken want ik ken zo snel eigenlijk geen enkele vrouw die fulltime werkt en eigenlijk maar weinig die het in het verleden wel gedaan hebben.
Je kent mij toch
pi_204666853
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:19 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Internationale mulitnational.
  zondag 8 mei 2022 @ 16:35:07 #150
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204666857
quote:

[..]
Net zoals je totale gebrek aan inzicht in de arbeidsmarkt, heb je ook al geen mensenkennis. Maar gelukkig heb je wel een rotsvast geloof in je eigen onderbuik!
pi_204666877
quote:

[..]
Die mensen worden net als elke WO-afgestudeerde ingeschaald op minstens een hbo-schaal… Tenzij ze deeltijd werken verdienen ze dus niet minder
  zondag 8 mei 2022 @ 16:43:45 #152
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204666966
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Internationale mulitnational.
Ook toen ik bij zo'n bedrijf werkte waren de meeste vrouwen parttime.
pi_204667042
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:43 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ook toen ik bij zo'n bedrijf werkte waren de meeste vrouwen parttime.
Kan aan het nivo liggen, mijn vrouw zit vrij hoog in de organisatie en dan is het toch wat anders allemaal.
pi_204667153
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 11:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De regering van het land heeft geen overlast van individuen die slechts gebrekkig Nederlands kunnen spreken, daardoor blijft alles zoals het was. De politici moeten eerst maar eens dezelfde ervaring krijgen waarover de hoogbegaafde Nederlanders al jaren klagen.
pi_204668705
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 16:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Kan aan het nivo liggen, mijn vrouw zit vrij hoog in de organisatie en dan is het toch wat anders allemaal.
Ik ben van mening dat als de man genoeg verdient de vrouwen al snel een paar stapjes langzamer gaan lopen.
  zondag 8 mei 2022 @ 21:01:37 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204671065
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 14:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nou nee

Dat er weinig banen zijn waar humanistiek of culturele antropologie direct voor opleiden, betekent niet dat die mensen helemaal niets leren daar. In principe ontwikkelen ze zich gewoon net als andere studenten. Immers is studeren meer dan alleen bepaalde vaktheorie in je kop stampen. Het is ook het leren van werk-competenties en het ontwikkelen van zaken als creativiteit, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheidsgevoel en nog meer van die zaken.

Daarom hebben de alumni daarvan doorgaans ook geen banen die je met enkel je Havo-papiertje gaat krijgen. Genoeg werkgevers die vooral geinteresseerd zijn in het werk en denkniveau, en niet zozeer welk vakgebied dat is.
  zondag 8 mei 2022 @ 21:13:56 #157
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204671385
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 13:57 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
3. We investeren in automatisering, houden nog maar 60 arbeidsplaatsen over en verklaren 40 arbeidsplaatsen boventallig.

Die keuze is talloze malen gemaakt en zal nog vele malen gemaakt worden in diverse bedrijfstakken.
Ja alleen groeit de welvaart door al die automatisering alleen maar waardoor we weer nieuwe dingen verzinnen om onszelf mee bezig te houden en waarmee dus weer vacature ontstaan.
pi_204671778
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 21:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja alleen groeit de welvaart door al die automatisering alleen maar waardoor we weer nieuwe dingen verzinnen om onszelf mee bezig te houden en waarmee dus weer vacature ontstaan.
Het is maar de vraag of dat zo blijft en of we dan arbeidsplekken hebben die geschikt zijn voor een grote laaggeschoolde laag die men nu schijnbaar weer wil importeren. Werkgevers willen graag importeren, zij de winsten en de samenleving de lasten.
  zondag 8 mei 2022 @ 22:24:27 #159
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204672867
quote:
Zijn te weinig mensen voor
quote:
Dat tekort neemt naar verwachting ook zonder de nieuwe plannen nog verder toe. In de kinderopvang neemt het aantal vacatures ten opzichte van het aantal werkzoekenden bijvoorbeeld met 46 procent toe de komende tien jaar, terwijl kinderopvangorganisaties nu al niet genoeg personeel hebben. Bouman: "De verhoging van de vergoeding voor de kinderopvang gaat tot meer vraag naar personeel leiden." En dus tot grotere tekorten.
https://nos.nl/artikel/24(...)r-beschikbare-mensen
  zondag 8 mei 2022 @ 22:36:05 #160
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204673060
quote:
Het kan ook anders.

Ouderen zouden ook langer moeten doorwerken
quote:
Arbeidsmigrant maar deel van oplossing

Arbeidsmigranten zouden een deel van de oplossing voor dit probleem kunnen zijn. In 2019 becijferde het CBS dat er alleen al uit de EU jaarlijks zo'n 50.000 arbeidsmigranten nodig zijn in Nederland voor werk dat niemand wil doen.

Toch zijn we er niet met alleen meer arbeidsmigranten, zelfs niet als het lukt heel veel mensen binnen te halen, stellen de onderzoekers. Ook mensen met een deeltijdbaan zoals veel vaders en moeders moeten meer gaan werken. Daarnaast wordt ouderen langer laten doorwerken door de onderzoekers genoemd als oplossing voor het probleem.

Die mensen zijn uiteindelijk vooral nodig in de zorg. "De vergrijzing zal leiden tot een toename van de zorgvraag die groter is dan de groei van de beroepsbevolking", stellen de onderzoekers.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)migranten-aantrekken
pi_204673458
De lage rente en coronasteun hebben onnatuurlijk veel onrendabele bedrijven in leven gehouden. De oplossing voor de arbeidstekorten is een aantal faillissementsronden om het overschot aan ondernemingen terug te brengen. Ook wordt het tijd om al dat personeel bij de GGD los te laten.

We hebben geen tekort aan werknemers maar een overschot aan bedrijven.
pi_204673656
quote:
Waar denk je dat vrouwen die werkzaam zijn in de kinderopvang zelf hun kinderen laten :?
pi_204673873
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou nee

Dat er weinig banen zijn waar humanistiek of culturele antropologie direct voor opleiden, betekent niet dat die mensen helemaal niets leren daar. In principe ontwikkelen ze zich gewoon net als andere studenten. Immers is studeren meer dan alleen bepaalde vaktheorie in je kop stampen. Het is ook het leren van werk-competenties en het ontwikkelen van zaken als creativiteit, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheidsgevoel en nog meer van die zaken.

Daarom hebben de alumni daarvan doorgaans ook geen banen die je met enkel je Havo-papiertje gaat krijgen. Genoeg werkgevers die vooral geinteresseerd zijn in het werk en denkniveau, en niet zozeer welk vakgebied dat is.
Geestelijke verzorging bij defensie, justitie, ouderenzorg, ggz. Leiden ze rechtstreeks voor op.

En ja, de rest van je post is precies zoals het inderdaad gebeurt.

[ Bericht 2% gewijzigd door probeer op 08-05-2022 23:21:55 ]
pi_204675386
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou nee

Dat klopt. Maar als het vakgebied voor die werkgevers niet zo belangrijk is, en in het vakgebied van de desbetreffende studie is geen of nauwelijks werk te vinden, dan kun je dus concluderen dat het een studie is die je opleid tot niks. Ga dan lekker elektrotechniek studeren, dan heb je een solide basis en kun je ook aan de slag waar je met je studie humanistiek een baan zou kunnen vinden, voor die werkgever telt immers alleen het werk en denk niveau, toch?

Maar als je daar ooit om wat voor reden dan ook weg moet, dan heb je in ieder geval nog een diploma elektrotechniek op zat waar je iets mee kan, en niet een zo goed als waardeloos diploma humanistiek.

Verder is het niet de taak van de maatschappij om luie werkgevers die niet in staat zijn het werk en denkniveau te bepalen zonder dat iemand een papiertje heeft dat niet aansluit bij het werk te faciliteren.

Dit soort denken heeft er toe geleid dat iedereen nu moet studeren en niemand meer met zijn handen kan werken. Ga maar een waardeloze flutstudie doen, want dan heb je in ieder geval hbo/uni op zak.... met je vrijetijdsmanagement...En dan werkgevers die denken dat zo iemand een betere kans van slagen heeft dan iemand die zijn studie in een echt vakgebied bijvoorbeeld niet af heeft gemaakt.
pi_204675394
quote:
1s.gif Op zondag 8 mei 2022 23:16 schreef probeer het volgende:

[..]
Geestelijke verzorging bij defensie, justitie, ouderenzorg, ggz. Leiden ze rechtstreeks voor op.

En ja, de rest van je post is precies zoals het inderdaad gebeurt.
Nou, laat eens een vacature zien waar specifiek om een opleiding in de humanistiek wordt gevraagd.
pi_204675417
De SP is gaan kijken wat arbeidsmigratie nou doet met het land wat leegloopt.
twitter
  maandag 9 mei 2022 @ 08:58:51 #167
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204675517
Goed en nu graag het plan van de SP om hier banen te kunnen gaan schrappen.
pi_204675611
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 22:24 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Zijn te weinig mensen voor
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)r-beschikbare-mensen
Kip en ei verhaal lijkt me.

Edit: Ik denk dat het wel zoden aan de dijk zet. Het is een eenvoudige rekensom. Per medewerker is er een veel hoger rendement per opgevangen kind dan dat mensen hun eigen kind opvangen.

quote:
Hoeveel pedagogisch medewerkers er op de groep aanwezig moeten zijn, wordt ook wel beroepskracht-kind-ratio genoemd, oftewel BKR. Deze BKR voor de kinderopvang geeft aan hoeveel kinderen één begeleider mag opvangen. Dit hangt af van de leeftijd van kinderen, het aantal aanwezige kinderen en de samenstelling van de groep.

Bij baby's van 0 tot 1 jaar mag één pedagogisch medewerker maximaal drie kinderen opvangen. Mochten er dus vier kinderen van tot 1 jaar zijn, dan moeten er twee leiders op een groep worden ingezet. Bij kinderen van 1 tot 2 jaar mag één pedagogisch medewerker vijf kinderen opvangen, en bij peuters tussen de 2 en 4 jaar oud mag één pedagogisch medewerker maximaal acht kinderen opvangen. Zodra er op één groep kinderen uit verschillende leeftijdscategorieën worden opgevangen, wordt de BKR daar op aangepast. Eén PM'er mag bijvoorbeeld drie baby's opvangen, maar als de groep bestaat uit twee baby's en twee dreumesen van 1 jaar, dan mag één PM'er vier kinderen alleen opvangen.

Op de buitenschoolse opvang mag één pedagogisch medewerker maximaal tien kinderen van 4 t/m 6 jaar opvangen, en bij kinderen van 7 t/m 12 jaar is dat aantal maximaal twaalf.

Het is dus afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en van het aantal kinderen hoeveel pedagogisch medewerkers er op de groep aanwezig zijn.
Bron: https://www.monkeydonky.n(...)-in-de-kinderopvang/

[ Bericht 29% gewijzigd door Makrelis op 09-05-2022 09:29:24 ]
pi_204675652
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 08:58 schreef Hexagon het volgende:
Goed en nu graag het plan van de SP om hier banen te kunnen gaan schrappen.
https://www.sp.nl/onderwerp/arbeidsmigratie-reguleren

Geen onbeperkte economische groei prediken lijkt me een mooi uitgangspunt. Het schrappen van arbeidsplaatsen indien nodig kan door verdere automatisering.

Het wederom importeren van een hele lading laaggeschoold personeel om die uit te laten buiten door werknemers voor financieel gewin is een heilloze weg waarvan de samenleving de rekening betaald.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2022 09:17:14 ]
  maandag 9 mei 2022 @ 10:46:51 #170
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204676468
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 09:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Geen onbeperkte economische groei prediken lijkt me een mooi uitgangspunt. Het schrappen van arbeidsplaatsen indien nodig kan door verdere automatisering.

Het wederom importeren van een hele lading laaggeschoold personeel om die uit te laten buiten door werknemers voor financieel gewin is een heilloze weg waarvan de samenleving de rekening betaald.
Goed, dan ben ik vevolgens benieuwd waar de SP al zijn nogal prijzige verkiezingsprogramma van wil gaan betalen en wie het moet gaat uitvoeren. Vooral al die extra banen in de zorg en extra sociale huurwoningen worden dan een uitdaging.
pi_204676527
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 10:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Goed, dan ben ik vevolgens benieuwd waar de SP al zijn nogal prijzige verkiezingsprogramma van wil gaan betalen en wie het moet gaat uitvoeren. Vooral al die extra banen in de zorg en extra sociale huurwoningen worden dan een uitdaging.
Alles is een uitdaging. Maar met de miljarden wat je van het stikstof potje af haalt kan je heel wat leuke dingen doen. Keuzes. Lees gerust het hele SP programma. En over dat stikstof; EenVandaag heeft weer een leuk item.
  maandag 9 mei 2022 @ 11:04:37 #172
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204676600
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 10:55 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Alles is een uitdaging. Maar met de miljarden wat je van het stikstof potje af haalt kan je heel wat leuke dingen doen. Keuzes. Lees gerust het hele SP programma. En over dat stikstof; EenVandaag heeft weer een leuk item.
Ik hoop dat je het verschil tussen structureel geld, zoals zorgkosten, en incidenteel geld begrijpt. Om de hoeveelheid zorg die de SP wil de kunnen bekostigen moeten de inkomsten van de overheid structureel fors omhoog. Dus moet ook de economie groeien. En dan moeten er nog personeel voor hebben ook. Uit welke sectoren gaan we die dan precies weghalen?

Overigens zijn de door jou zo geliefde boeren ook grootafnemers van arbeidsmigranten. Mogen ze in dat geval wel gedwongen worden om te stoppen?
pi_204676607
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 08:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Nou, laat eens een vacature zien waar specifiek om een opleiding in de humanistiek wordt gevraagd.
Dat zeg ik toch. Geestelijk verzorger. Google zelf, ik heb nul behoefte dat voor je te gaan doen.
  maandag 9 mei 2022 @ 11:20:53 #174
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_204676727
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 09:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Arbeidsmigratie van buiten de Eu is op zich makkelijk te stoppen, maar ik denk dat we in Nederland ondertussen ook al wel wat zouden moeten willen doen aan arbeidsmigratie van binnen de Eu. Wat mij betreft voeren we bijv weer werkvergunningen in en dan niet als een wassen neus.

En ik zou ook wel willen dat er iets tegen uitzendbureaus in bijv de seizoens arbeid gedaan werd. Werkgevers verplichten om die mensen direct aan te nemen, met een specifiek tijdelijk contract. Zal wel wat aanpassingen in het arbeidsrecht vereisen, maar werkt denk ik wel goed tegen alle uitbuiting die je in die sector ziet.
pi_204676805
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik hoop dat je het verschil tussen structureel geld, zoals zorgkosten, en incidenteel geld begrijpt.
Ik hoop dat je begrijpt dat je 25 miljard best over heel wat jaren kan uitsmeren.

Hoe dan ook, de inspectie zegt het zelf. Arbeidsmigratie is een heilloze weg. Een race naar de bodem. Puur voor de bovenklasse om de onderklasse verder uit te buiten.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2022 11:34:51 ]
  maandag 9 mei 2022 @ 11:40:34 #176
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204676872
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:33 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ik hoop dat je begrijpt dat je 25 miljard best over heel wat jaren kan uitsmeren.

Hoe dan ook, de inspectie zegt het zelf. Arbeidsmigratie is een heilloze weg. Een race naar de bodem. Puur voor de bovenklasse om de onderklasse verder uit te buiten.
Ja daar kunnen ze bij de SP een jaar hun zorgwensen mee betalen. Daarna is de pot alweer leeg.
https://www.medischcontac(...)ere-zorguitgaven.htm

En voor mij is arbeidsmigratie niet heilig. Maar ik wil een eerlijk verhaal over hoe we zonder kunnen. En daar komt de SP ook niet mee.
pi_204676875
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:33 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat is dan ook het doel van partijen als VVD66. En dat weten ze stiekem zelf ook wel.
pi_204676890
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja daar kunnen ze bij de SP een jaar hun zorgwensen mee betalen. Daarna is de pot alweer leeg.

En voor mij is arbeidsmigratie niet heilig. Maar ik wil een eerlijk verhaal over hoe we zonder kunnen. En daar komt de SP ook niet mee.
Een eerlijk verhaal. Dan vallen de coalitiepartijen iig al helemaal af. 😂
pi_204676997
quote:

[..]

Wat denk jij dan te gaan missen als er geen arbeidsmigranten meer zouden zijn? Noem die eerst maar eens op.
pi_204677372
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:51 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat denk jij dan te gaan missen als er geen arbeidsmigranten meer zouden zijn? Noem die eerst maar eens op.
Bouwvakkers, tomatenplukkers, schoonmakers, productiemedewerkers. Het zijn er nu al ontzettend veel. Als ze weg gaan ligt heel producerend Nederland gewoon plat.
pi_204677437
Is meer kinderen geen oplossing?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204677450
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 11:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik hoop dat je het verschil tussen structureel geld, zoals zorgkosten, en incidenteel geld begrijpt. Om de hoeveelheid zorg die de SP wil de kunnen bekostigen moeten de inkomsten van de overheid structureel fors omhoog. Dus moet ook de economie groeien. En dan moeten er nog personeel voor hebben ook. Uit welke sectoren gaan we die dan precies weghalen?

Overigens zijn de door jou zo geliefde boeren ook grootafnemers van arbeidsmigranten. Mogen ze in dat geval wel gedwongen worden om te stoppen?
Dit is een interessante vraag die ik wat breder wil trekken dan de beleidswensen van de SP. Mensen zijn heel gevoelig voor financiële en fiscale prikkels. Waar vinden we de arbeidskrachten en welke sectoren moeten we verkleinen om werknemers vrij te maken?

Het probleem is dat het marktmechanisme in Nederland al een tijdje niet meer goed functioneert om de economie te schonen. Dat ligt deels aan het Europese monetaire beleid en de mondiale economie, maar dat is een gegeven en leidt af van de vraag. In Nederland kan de overheid (ten minste een die niet vies is van visie) er vooral met regels, subsidies en belastingen sturen.

We willen productie reshoren uit het verre Oosten, de bouw moderniseren om goed betaalde productiebanen voor laag en midden geschoolden belangrijk zijn voor een egale samenleving. We willen af van McJobs en de gig-economy/flex-economie (sorry voor de anglicismen). De antwoorden zijn daarmee te vinden, afbouwen van laag productieve sectoren zoals bezorging, distributie en logistiek, horeca en evenmentenindustrie en vooral zakelijke dienstverlening. Ook wordt het tijd om het mes te zetten in de administratieve en financiële sector die vooral bestaan dankzij te complexe regelgeving in het land.
pi_204677459
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:37 schreef Zolena het volgende:

[..]
Bouwvakkers, tomatenplukkers, schoonmakers, productiemedewerkers. Het zijn er nu al ontzettend veel. Als ze weg gaan ligt heel producerend Nederland gewoon plat.
Ieder weldenkend mens kan hen missen als kiespijn, want zij faciliteren criminelen.
pi_204677468
quote:
5s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:44 schreef Lyrebird het volgende:
Helaas is bevolkingspolitiek een vies woord maar het faciliteren van gezinnen in Nederland om voldoende kinderen te krijgen om een gezonde bevolkingsopbouw (dat hoeft geen groei te betekenen) te krijgen is essentieel lange termijnbeleid.
pi_204677507
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:48 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Helaas is bevolkingspolitiek een vies woord maar het faciliteren van gezinnen in Nederland om voldoende kinderen te krijgen om een gezonde bevolkingsopbouw (dat hoeft geen groei te betekenen) te krijgen is essentieel lange termijnbeleid.
Yep. Maar niet alleen in Nederland. Dit is een gigantisch probleem in ieder geïndustrialiseerd land.

Nuchter beschouwd doen we het natuurlijk helemaal verkeerd. Een ding dat Covid-19 aan onze familie heeft gegeven, is dat we onze kinderen op kunnen zien groeien. En er is eigenlijk weinig mooiers dan dat. Waarom hebben we het onszelf zo moeilijk gemaakt? In de jaren 70 en 80 kon je - mede vanwege de demografie - nog op een inkomen rondkomen. Huizen waren niet peperduur. We hadden niet veel, maar we waren gelukkig.

Wij hebben ons de pleuris gestudeerd, en we wonen in een flatje.

quote:
The businessman and the fisherman
One day a fisherman was lying on a beautiful beach, with his fishing pole propped up in the sand and his solitary line cast out into the sparkling blue surf. He was enjoying the warmth of the afternoon sun and the prospect of catching a fish.

About that time, a businessman came walking down the beach, trying to relieve some of the stress of his workday. He noticed the fisherman sitting on the beach and decided to find out why this fisherman was fishing instead of working harder to make a living for himself and his family. “You aren’t going to catch many fish that way,” said the businessman to the fisherman.

“You should be working rather than lying on the beach!”

The fisherman looked up at the businessman, smiled and replied, “And what will my reward be?”

“Well, you can get bigger nets and catch more fish!” was the businessman’s answer. “And then what will my reward be?” asked the fisherman, still smiling. The businessman replied, “You will make money and you’ll be able to buy a boat, which will then result in larger catches of fish!”

“And then what will my reward be?” asked the fisherman again.

The businessman was beginning to get a little irritated with the fisherman’s questions. “You can buy a bigger boat, and hire some people to work for you!” he said.

“And then what will my reward be?” repeated the fisherman.

The businessman was getting angry. “Don’t you understand? You can build up a fleet of fishing boats, sail all over the world, and let all your employees catch fish for you!”

Once again the fisherman asked, “And then what will my reward be?”

The businessman was red with rage and shouted at the fisherman, “Don’t you understand that you can become so rich that you will never have to work for your living again! You can spend all the rest of your days sitting on this beach, looking at the sunset. You won’t have a care in the world!”

The fisherman, still smiling, looked up and said, “And what do you think I’m doing right now?”
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_204677519
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:37 schreef Zolena het volgende:

[..]
Nederland exporteert jaarkijks ruim een miljard kilo tomaten. Net als vleesexport mag dat wat mij betreft ook wel wat minder. Bovendien verbruikt de glastuinbouw ontzettend veel aardgas en werken er bijna alleen maar polen.

Edit: Die miljoen ton betekent ook 25.000 vrachtwagens. Kunnen we missen als kiespijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Makrelis op 09-05-2022 14:23:53 ]
  maandag 9 mei 2022 @ 13:50:28 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204677871
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:46 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Dit is een interessante vraag die ik wat breder wil trekken dan de beleidswensen van de SP. Mensen zijn heel gevoelig voor financiële en fiscale prikkels. Waar vinden we de arbeidskrachten en welke sectoren moeten we verkleinen om werknemers vrij te maken?

Het probleem is dat het marktmechanisme in Nederland al een tijdje niet meer goed functioneert om de economie te schonen. Dat ligt deels aan het Europese monetaire beleid en de mondiale economie, maar dat is een gegeven en leidt af van de vraag. In Nederland kan de overheid (ten minste een die niet vies is van visie) er vooral met regels, subsidies en belastingen sturen.

We willen productie reshoren uit het verre Oosten, de bouw moderniseren om goed betaalde productiebanen voor laag en midden geschoolden belangrijk zijn voor een egale samenleving. We willen af van McJobs en de gig-economy/flex-economie (sorry voor de anglicismen). De antwoorden zijn daarmee te vinden, afbouwen van laag productieve sectoren zoals bezorging, distributie en logistiek, horeca en evenmentenindustrie en vooral zakelijke dienstverlening. Ook wordt het tijd om het mes te zetten in de administratieve en financiële sector die vooral bestaan dankzij te complexe regelgeving in het land.
Nu komen we al ergens. Maar ik denk juist dat het deels komt doordat we zo welvarend zijn geworden dat we geld kunnen uitgeven aan de gekste dingen zoals luiheid door je boodschappen te laten bezorgen. En we bijvoorbeeld geld over hebben voor steeds meer zorg voor van alles en nog wat. We willen heel veel en we hebben de welvaart daarvoor. Maar de mensen dus niet.

Dus dan zullen we het af moeten stoten waar het het minste pijn gaat doen. Bijvoorbeeld de bezorgcultuur of de voedselindustrie.
  maandag 9 mei 2022 @ 13:53:31 #188
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204677904
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 09:11 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Kip en ei verhaal lijkt me.

Edit: Ik denk dat het wel zoden aan de dijk zet. Het is een eenvoudige rekensom. Per medewerker is er een veel hoger rendement per opgevangen kind dan dat mensen hun eigen kind opvangen.
[..]
Bron: https://www.monkeydonky.n(...)-in-de-kinderopvang/
Laat studenten ze opvangen. Die hebben deze stof zo door :P
  maandag 9 mei 2022 @ 13:54:14 #189
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204677919
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:55 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Yep. Maar niet alleen in Nederland. Dit is een gigantisch probleem in ieder geïndustrialiseerd land.

Nuchter beschouwd doen we het natuurlijk helemaal verkeerd. Een ding dat Covid-19 aan onze familie heeft gegeven, is dat we onze kinderen op kunnen zien groeien. En er is eigenlijk weinig mooiers dan dat. Waarom hebben we het onszelf zo moeilijk gemaakt? In de jaren 70 en 80 kon je - mede vanwege de demografie - nog op een inkomen rondkomen. Huizen waren niet peperduur. We hadden niet veel, maar we waren gelukkig.

Wij hebben ons de pleuris gestudeerd, en we wonen in een flatje.
[..]

Oh genoeg mensen die op een inkomen rondkomen. Maar menig Nederlander vind dat gewoon niet genoeg en wil een meer luxe leven dan men in de jaren 80 gewend is.

Wil je dat veranderen dan zul je met een soort culturele revolutie moeten komen.
  maandag 9 mei 2022 @ 13:55:59 #190
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204677943
quote:
dat zorgt voor meer druk, groene druk om precies te zijn
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)egrippen/groene-druk
pi_204677990
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh genoeg mensen die op een inkomen rondkomen. Maar menig Nederlander vind dat gewoon niet genoeg en wil een meer luxe leven dan men in de jaren 80 gewend is.

Wil je dat veranderen dan zul je met een soort culturele revolutie moeten komen.
Je hebt gelijk dat er een culturele revolutie voor nodig is, waarbij we eens terug naar de tekentafel moeten van waar een gezin nou precies voor bedoeld is, en hoe je daar taken verdeeld, wat de overheid zich van de koek mag toe-eigenen.

Ik ben een groot voorstander van laissez-faire, maar we zitten op de verkeerde weg.
  maandag 9 mei 2022 @ 14:12:22 #192
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204678057
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Je hebt gelijk dat er een culturele revolutie voor nodig is, waarbij we eens terug naar de tekentafel moeten van waar een gezin nou precies voor bedoeld is, en hoe je daar taken verdeeld, wat de overheid zich van de koek mag toe-eigenen.

Ik ben een groot voorstander van laissez-faire, maar we zitten op de verkeerde weg.
Dan ben ik benieuwd of de gemiddelde Nederlander niet toch liever arbeidsmigranten heeft dan te gaan leven als een arbeider uit 1970.
pi_204678111
quote:
1s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:55 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
dat zorgt voor meer druk, groene druk om precies te zijn
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)egrippen/groene-druk
Ligt ook aan de ouders. Het scheelt nogal of je je kind buiten voor je deur laat voetballen op een veldje of dat je gaat rijden voor de hockey, het veld uit plastic bestaat en je kind elk jaar een nieuwe stick krijgt, bijvoorbeeld
pi_204678183
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dan ben ik benieuwd of de gemiddelde Nederlander niet toch liever arbeidsmigranten heeft dan te gaan leven als een arbeider uit 1970.
Maar ook dat hoeft niet. Daar waar mij vader de hele dag dingen in elkaar aan het schroeven was, zit ik achter een computer en beantwoord ik e-mails. De automatisering en alles wat daar bij komt kijken, hoeven we niet weg te doen. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Als we drie tot vijf kinderen per gezin willen, wat moeten we daar voor laten, en wat moeten we daar voor doen?
  maandag 9 mei 2022 @ 14:39:10 #195
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204678244
quote:

[..]

Richting de 20 miljoen inwoners zie je wel zitten?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 14:40:33 #196
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204678260
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:30 schreef Lyrebird het volgende:

[..]
Maar ook dat hoeft niet. Daar waar mij vader de hele dag dingen in elkaar aan het schroeven was, zit ik achter een computer en beantwoord ik e-mails. De automatisering en alles wat daar bij komt kijken, hoeven we niet weg te doen. Het is een kwestie van prioriteiten stellen.

Als we drie tot vijf kinderen per gezin willen, wat moeten we daar voor laten, en wat moeten we daar voor doen?
Wellicht genoegen nemen met minder materiele welvaart? 'Luxe'?

Laten we wel zijn, die decadentie krijg je er hier echt niet meer uit hoor. Mede dankzij het VVD66 gekut over 'presteren', 'renderen' en 'scoren'.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204678262
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En wie zegt dat we op deze heilloze weg stoppen bij 20 miljoen. Economische groei is immers schijnbaar zaligmakend.
  maandag 9 mei 2022 @ 14:41:59 #198
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204678275
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2022 15:26 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
[..]
Studeren is niet bedoeld om carrière te maken, maar om te studeren.

Juist dat blindstaren op rendabiliteit heeft ons in deze decadente debilititeit gebracht; gaat niet meer om de inhoud maar om de vorm. Rendement. Centjes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 14:43:14 #199
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204678287
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:40 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
En wie zegt dat we op deze heilloze weg stoppen bij 20 miljoen. Economische groei is immers schijnbaar zaligmakend.
VVD66'ers hebben daar hoe dan ook niet zo'n last van in de grachtengordel/het villapark. En wanneer dat wel is, verkassen ze gewoon naar het buitenland.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 14:50:21 #200
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204678350
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Eerder een eerlijk verhaal van de SP waar het dan minder moet. De SP wil ook enkel meer.
pi_204678352
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De SP wil ook enkel meer.
Waar haal je die informatie vandaan?
  maandag 9 mei 2022 @ 15:01:01 #202
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204678438
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:51 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Waar haal je die informatie vandaan?
Hun verkiezingsprogramma. Veel meer zorg. Veel meer sociale huurwoningen. Veel hogere uitkeringen. Veel hogere salarissen en royale arbeidsvoorwaarden. Maar wel weer met 65 met pensioen. Meer meer meer.
pi_204678440
quote:
6s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:53 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Laat studenten ze opvangen. Die hebben deze stof zo door :P
'Same audience as in a pub' zei een barman ooit tegen me toern 'ie zei dat 'ie in een kindergarten ging werken. :D
pi_204678536
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:47 schreef torentje het volgende:

[..]
Ieder weldenkend mens kan hen missen als kiespijn, want zij faciliteren criminelen.
Dan ben ik niet weldenkend. Ook bijzonder onprettige manier om te praten over hardwerkende mensen waar ik in ieder geval veel respect voor heb.
pi_204678552
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 12:57 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Nederland exporteert jaarkijks ruim een miljard kilo tomaten. Net als vleesexport mag dat wat mij betreft ook wel wat minder. Bovendien verbruikt de glastuinbouw ontzettend veel aardgas en werken er bijna alleen maar polen.

Edit: Die miljoen ton betekent ook 25.000 vrachtwagens. Kunnen we missen als kiespijn.
Dat is dan nog steeds maar een zeer beperkt deel wat we dan volgens jou kunnen missen. Er zijn in veel sectoren ontzettend veel arbeidsmigranten werkzaam.
pi_204678616
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Hun verkiezingsprogramma. Veel meer zorg. Veel meer sociale huurwoningen. Veel hogere uitkeringen. Veel hogere salarissen en royale arbeidsvoorwaarden. Maar wel weer met 65 met pensioen. Meer meer meer.
In het kader van dit topic onderwerp schijnen ze niet meer te willen enkel minder. Zeker geen nieuwe golf aan arbeidsmigranten binnenhalen om vervolgens uit te buiten. Althans die indruk heb ik sterk.
pi_204678671
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:11 schreef Zolena het volgende:

[..]
Dan ben ik niet weldenkend. Ook bijzonder onprettige manier om te praten over hardwerkende mensen waar ik in ieder geval veel respect voor heb.
Niemand heeft toch iets aan hardwerkende mensen als die slechts gebrekkig Nederlands spreken? Slechts criminelen zijn daar blij mee.
  maandag 9 mei 2022 @ 15:45:50 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204678869
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 15:19 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
In het kader van dit topic onderwerp schijnen ze niet meer te willen enkel minder. Zeker geen nieuwe golf aan arbeidsmigranten binnenhalen om vervolgens uit te buiten. Althans die indruk heb ik sterk.
Klopt maar als je minder werkenden maar meer welvaart wilt zoals de SP dan loopt dat ergens vast.
pi_204679069
quote:
Nou.. In dat topic van laatst over dat stel dat net niet/wel rond kon komen, klonk het uit dezelfde neo-liberale monden dat die mensen toch echt maar twee keer na moesten denken over kinderen krijgen, en wellicht concluderen dat dat er financieel gewoon niet in zit.
pi_204679637
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 13:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nu komen we al ergens. Maar ik denk juist dat het deels komt doordat we zo welvarend zijn geworden dat we geld kunnen uitgeven aan de gekste dingen zoals luiheid door je boodschappen te laten bezorgen. En we bijvoorbeeld geld over hebben voor steeds meer zorg voor van alles en nog wat. We willen heel veel en we hebben de welvaart daarvoor. Maar de mensen dus niet.

Dus dan zullen we het af moeten stoten waar het het minste pijn gaat doen. Bijvoorbeeld de bezorgcultuur of de voedselindustrie.
Een deel van ons is welvarender geworden maar ondanks de groeiende tweedeling niet rijk genoeg om de echte kosten van dit soort dienstverlening te kunnen en willen betalen. Er is een soort maatschappelijke verslaving aan goedkope arbeid.
pi_204679693
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 16:53 schreef Havermout2 het volgende:

[..]
Een deel van ons is welvarender geworden maar ondanks de groeiende tweedeling niet rijk genoeg om de echte kosten van dit soort dienstverlening te kunnen en willen betalen. Er is een soort maatschappelijke verslaving aan goedkope arbeid.
En een zeer beperkt besef daarvan, denk ik.
  maandag 9 mei 2022 @ 18:54:42 #212
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204680738
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 16:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En een zeer beperkt besef daarvan, denk ik.
En ook beperkt besef dat de oplossing "de deur dicht voor arbeidsmigranten" zonder enig beleid om dat op te kunnen vangen kan leiden tot ernstige ontwrichting in verschillende sectoren.
  maandag 9 mei 2022 @ 19:56:48 #213
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681487
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 18:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
En ook beperkt besef dat de oplossing "de deur dicht voor arbeidsmigranten" zonder enig beleid om dat op te kunnen vangen kan leiden tot ernstige ontwrichting in verschillende sectoren.
Die ontwrichting was er al, mede dankzij dat flexibiliseringsgelul van D'66.

Treffend ook dat die club zich nu weer hard maakt voor vaste contracten; eerst de boel slopen (LEVEN LANG LEREN! ZELF ONTWIKKELING! GRRRRROEI!) en nu problemen zien op de arbeidsmarkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204681574
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Treffend ook dat die club zich nu weer hard maakt voor vaste contracten; eerst de boel slopen (LEVEN LANG LEREN! ZELF ONTWIKKELING! GRRRRROEI!) en nu problemen zien op de arbeidsmarkt.
Wel boos op D66 maar niet op de architecten van dit beleid? Beetje beperkt wel.
  maandag 9 mei 2022 @ 20:04:09 #215
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681601
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wel boos op D66 maar niet op de architecten van dit beleid? Beetje beperkt wel.
Oh net zo goed op die andere neoliberale slopers van VVD, CDA en PvdA.

Alleen is D66 wel het summum van 'dynamischflexibelpersoonlijkegroei' gelul
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204681632
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh net zo goed op die andere neoliberale slopers van VVD, CDA en PvdA.

Alleen is D66 wel het summum van 'dynamischflexibelpersoonlijkegroei' gelul
Mischien omdat daar behoefte aan is bij zowel werknemers als werkgevers? Nogal flink gebruikt gemaakt van die regeling, dacht ik.
  maandag 9 mei 2022 @ 20:06:43 #217
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204681640
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 19:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Krijg je dat iedere keer bij je functioneringsgesprek te horen en dan is D66 de boeman?
  maandag 9 mei 2022 @ 20:07:00 #218
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681644
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Mischien omdat daar behoefte aan is bij zowel werknemers als werkgevers? Nogal flink gebruikt gemaakt van die regeling, dacht ik.
Uhm wat? Er is behoefte bij werknemers aan flexibilisering en minder vaste contracten?

Die memo heb ik gemist denk ik.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 20:08:02 #219
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681665
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Krijg je dat iedere keer bij je functioneringsgesprek te horen en dan is D66 de boeman?
Elke Jan Boerenlul wordt daarmee doodgegooid tegenwoordig (met of zonder POP); dat zou je weten als je zelf ook werkt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204681669
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Uhm wat? Er is behoefte bij werknemers aan flexibilisering en minder vaste contracten?

Die memo heb ik gemist denk ik.
Je had het over persoonlijke ontwikkeling, weet je nog?
  maandag 9 mei 2022 @ 20:08:49 #221
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681683
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je had het over persoonlijke ontwikkeling, weet je nog?
Ja, dat dat als schaamlap is en wordt ingezet ja. Klinkt wat vriendelijker dan "we willen je graag makkelijker lozen".
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 20:09:23 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204681695
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Elke Jan Boerenlul wordt daarmee doodgegooid tegenwoordig (met of zonder POP); dat zou je weten als je zelf ook werkt.
Ja een POP krijg ik ook ieder jaar. Kan ik weer een mooi cursusje op kosten van de baas doen. Goed geregeld.
  maandag 9 mei 2022 @ 20:10:17 #223
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681706
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja een POP krijg ik ook ieder jaar. Kan ik weer een mooi cursusje op kosten van de baas doen. Goed geregeld.
Wat voor cursus zou een slager bij Appie Heyn moeten doen die content is met zijn werk en dat ook goed verricht?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204681761
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Bij werknemers totaal niet. Het is juist de onderkant van de arbeidsmarkt die het makkelijkst vervangbaar is die er het meest last van heeft. Zij lopen ook het grootste risico op armoede. Zekerheid van arbeid en woonplek is voor hen een groot goed.
  maandag 9 mei 2022 @ 20:14:25 #225
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204681778
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat voor cursus zou een slager bij Appie Heyn moeten doen die content is met zijn werk en dat ook goed verricht?
Dat moet die slager weten. En is geen wet die je verplicht om iets bij te leren.
  maandag 9 mei 2022 @ 20:16:20 #226
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681812
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:14 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat moet die slager weten. En is geen wet die je verplicht om iets bij te leren.
Precies; geen.

Maar die slager is wel een beetje prijzig, zeker als 'ie ouder wordt. En dat werk is zo simpel (volgens de wegens hang naar luxe afgestudeerde managers).

Weet je wat? We melden hem dat het schort aan 'persoonlijke groei en ontwikkeling', dat 'ie 'vastzit' en niet 'verder evolueert'. Pas vervolgens de ontslagwet nog wat verder aan en je kunt 'm op basis daarvan buitenflikkeren. Niet eens wegens levering van slecht werk, nee, meneer 'groeit niet door' (is te duur).

En dan kunnen ze fijn zo'n goedkope Egyptenaar of Marokkaan aannemen, want er is een schreeuwend tekort aan gewone slagers (en ander simpel werk voor beetje dommige mensen).

Serieus, het is allemaal zo doorzichtig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204681853
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:13 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Bij werknemers totaal niet. Het is juist de onderkant van de arbeidsmarkt die het makkelijkst vervangbaar is die er het meest last van heeft. Zij lopen ook het grootste risico op armoede. Zekerheid van arbeid en woonplek is voor hen een groot goed.
Dat is nooit echt anders geweest, volgens mij.
pi_204681870
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wel veel makkelijker gemaakt door het neoliberale beleid hier in Nederland. Sociale huur en werknemersrechten afgebroken en het sociale vangnet steeds verder versoberen.
pi_204681878
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:20 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wel veel makkelijker gemaakt door het neoliberale beleid hier in Nederland. Sociale huur en werknemersrechten afgebroken en het sociale vangnet steeds verder versoberen.
Ja. En de architecten daarvan zijn VVD en CDA en die krijgen ruim baan van de kiezer daarvoor.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2022 20:21:16 ]
  maandag 9 mei 2022 @ 20:23:19 #230
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681905
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Oh jawel hoor... bijvoorbeeld vaste contracten en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Konden ook de 'paupers' een gezin mee stichten en onderhouden.

Die zijn nu inderdaad wel steevast de lul, want voor VVD66 is gewoon je werk doen niet goed genoeg, zeker in de lagere beroepen. Er moet gegroeid, geleerd, ontwikkeld en weet ik wat voor geneuzel aan te pas komen om echt 'waardevol' te zijn.

De enigen die van heel deze flexi-waanzin profiteren zijn die flap-over en powerpoint bureautjes, trainers en coaches met hun 'haalallesuitjezelf'-bagger. Oh, en de werkgevers natuurlijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 20:23:29 #231
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204681907
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:16 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Precies; geen.

Maar die slager is wel een beetje prijzig, zeker als 'ie ouder wordt. En dat werk is zo simpel (volgens de wegens hang naar luxe afgestudeerde managers).

Weet je wat? We melden hem dat het schort aan 'persoonlijke groei en ontwikkeling', dat 'ie 'vastzit' en niet 'verder evolueert'. Pas vervolgens de ontslagwet nog wat verder aan en je kunt 'm op basis daarvan buitenflikkeren. Niet eens wegens levering van slecht werk, nee, meneer 'groeit niet door' (is te duur).

En dan kunnen ze fijn zo'n goedkope Egyptenaar of Marokkaan aannemen, want er is een schreeuwend tekort aan gewone slagers (en ander simpel werk voor beetje dommige mensen).

Serieus, het is allemaal zo doorzichtig.
Oh is D66 tegenwoordig ook al de baas van alle supermarkten?
  maandag 9 mei 2022 @ 20:27:02 #232
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204681945
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Oh jawel hoor... bijvoorbeeld vaste contracten en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. Konden ook de 'paupers' een gezin mee stichten en onderhouden.

Die zijn nu inderdaad wel steevast de lul, want voor VVD66 is gewoon je werk doen niet goed genoeg, zeker in de lagere beroepen. Er moet gegroeid, geleerd, ontwikkeld en weet ik wat voor geneuzel aan te pas komen om echt 'waardevol' te zijn.

De enigen die van heel deze flexi-waanzin profiteren zijn die flap-over en powerpoint bureautjes, trainers en coaches met hun 'haalallesuitjezelf'-bagger. Oh, en de werkgevers natuurlijk.
Tja je lijkt een enorme hekel te hebben aan mensen die wel ambities hebben en willen groeien. En op politieke partijen die dat nog regelen voor ze ook. Is dat bedreigend?
  maandag 9 mei 2022 @ 20:27:11 #233
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681946
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Oh is D66 tegenwoordig ook al de baas van alle supermarkten?
Gelukkig niet... gezien hun chronische drang tot verandering en progressie en dynamiek worden de schappen dan onherroepelijk niet eens in de zoveel weken maar om het uur anders opgesteld. Kun je je dagelijks het schompes zoeken naar die pot augurken; houd je scherp.

Het neoliberalisme is inderdaad wel de baas op de arbeidsmarkt, en als extraatje heeft D66 daar nu ook nog het hele inclusiegezwam aan toegevoegd.

En ik richt mijn gifpijlen juist op D66 omdat je van VVD en CDA niet anders verwacht; D66 verpakt die rommel altijd in heel progressieve-inclusieve-hallelujah verpakkingen die, als je gewoon dat papiertje eraf trekt, een elitair neoliberaal gedrocht prijsgeeft waar voornoemde VVD en CDA nog van de kruk zouden glijden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 20:31:15 #234
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204681996
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja je lijkt een enorme hekel te hebben aan mensen die wel ambities hebben en willen groeien. En op politieke partijen die dat nog regelen voor ze ook. Is dat bedreigend?
Daar is 'ie mensen! Mensen die niet zo'n behoefte hebben aan cursusjes en bijscholingen hebben geen ambitie.

En nee, lieverd, ik spreek niet voor mezelf, ik red me wel. Ik heb het over die honderdduizenden mensen die gewoon hun werk willen doen zonder lastiggevallen te worden door die oppervlakkige, materialistische, 'dynamische' visie op ambitie die nooit verder gaat dan plat rendement en, zoals je zelf al herhaaldelijk hebt aangegeven, hang naar luxe. En ja, dat zijn vooral mensen die niet hebben gestudeerd, jobhoppen niet als uitdaging zien en gewoon geld willen verdienen met het werk dat ze leveren om hun gezin te ondersteunen.

Je geeft feilloos aan waar het probleem zit: mensen die niet mee willen of kunnen gaan in die obsessieve drang naar 'zelfontwikkeling' en 'leven lang leren' en 'professionalisering' [sic] zouden niet ambitieus zijn, verkapt dus gewoon lui, minder gemotiveerd, gewoon: minder. Die onstuitbare arrogantie is precies waarom ik een liederlijke schijthekel heb aan Kaag en d'r club.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 20:39:29 #235
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204682090
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daar is 'ie mensen! Mensen die niet zo'n behoefte hebben aan cursusjes en bijscholingen hebben geen ambitie.

En nee, lieverd, ik spreek niet voor mezelf, ik red me wel. Ik heb het over die honderdduizenden mensen die gewoon hun werk willen doen zonder lastiggevallen te worden door die oppervlakkige, materialistische, 'dynamische' visie op ambitie die nooit verder gaat dan plat rendement en, zoals je zelf al herhaaldelijk hebt aangegeven, hang naar luxe. En ja, dat zijn vooral mensen die niet hebben gestudeerd, jobhoppen niet als uitdaging zien en gewoon geld willen verdienen met het werk dat ze leveren om hun gezin te ondersteunen.

Je geeft feilloos aan waar het probleem zit: mensen die niet mee willen of kunnen gaan in die obsessieve drang naar 'zelfontwikkeling' en 'leven lang leren' en 'professionalisering' [sic] zouden niet ambitieus zijn, verkapt dus gewoon lui, minder gemotiveerd, gewoon: minder. Die onstuitbare arrogantie is precies waarom ik een liederlijke schijthekel heb aan Kaag en d'r club.
De nieuwe visie bij ons bedrijf is dat als je niet jezelf je leven lang wilt ontwikkelen, je er niet meer bij hoort :')
pi_204682566
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 20:39 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
De nieuwe visie bij ons bedrijf is dat als je niet jezelf je leven lang wilt ontwikkelen, je er niet meer bij hoort :')
En wat voor sector praten we dan over? Ik neem aan dat het geen slagerij is?
  maandag 9 mei 2022 @ 21:15:07 #237
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204682589
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En wat voor sector praten we dan over? Ik neem aan dat het geen slagerij is?
Engineering.
pi_204682603
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:15 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Engineering.
Ja, dan snap ik die insteek wel. Mischien wat te ambitieus maar op zich wel te begrijpen.
pi_204682651
quote:

[..]

Het valt me inderdaad op dat een houding van "ik ben tevreden met wat ik nu doe/heb" tegenwoordig zo snel wordt gekoppeld aan luiheid, terwijl dat niet automatisch hand in hand hoeft te gaan lijkt me. Als je oprecht gelukkig bent met het werk dat je doet of het leven dat je hebt, ook al staat dat niet in hoog aanzien maatschapplijk gezien, dan is dat toch juist heel mooi? Zeker als zo iemand ook nog eens zinvol werk doet zie ik geen reden om er op neer te kijken. Als Fatima het vervullend vindt om ondanks de lage beloning bejaarden te wassen en dat best de rest van haar werkzame leven wil doen is ze een ambitieloze lamme tak in de ogen van sommigen (hoewel ze uiteraard wel een applaus voor de zorg tegemoet kan zien op een moment dat de samenleving zonder meerkosten even het gevoel wil hebben moreel goed bezig te zijn), maar als ze ambieert de manager van de zorgboer te worden is het inspirerend, ofzo. Tenzij ze faalt in het verwezenlijken van de ambities natuurlijk, dan is het volgens de neoliberale leer evengoed haar eigen schuld want dan had ze maar harder moeten werken/een betere opleiding moeten volgen/etc.

Meer, meer, je moet altijd meer willen. Het is slopend voor de sociale cohesie en het (leef)klimaat, maar omdat het voor de vrindjes en vrindinnetjes in de top zo lekker winsgevend is blijven we mensen maar aanpraten dat dat is wat ze moeten willen.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:18:01 #240
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204682653
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja, dan snap ik die insteek wel. Mischien wat te ambitieus maar op zich wel te begrijpen.
Ik deels. Aan de ene kant wil je dat je personeel op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen maar voor bepaalde werkzaamheden is het opeen gegeven moment ook wel een keer klaar qua ontwikkeling. Moet je dan van die mensen af? Of ze gedwongen op cursus sturen?
  maandag 9 mei 2022 @ 21:22:41 #241
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204682744
quote:

[..]

Nee je draait de wereld om voortdurend om.

Veel mensen willen juist wel groeien in hun werk en kansen hebben om een betere positie te krijgen. En vroeger was dat voor de meesten nauwelijks weggelegd. Dan mocht je tientallen jaren hetzelfde doen en vooral niet dromen over meer. En ook niet dromen over iets anders. Maar toen kwam de politiek en die zei "In een welvarende samenleving horen mensen een perspectief te hebben op groei als ze dat wensten". Dus voerden ze allerlei wetten in en trokken ze geld uit om burgers, die dat willen, de kans te geven om te groeien naar een betere baan. Iedereen blij zou je denken.

Maar nee, kennelijk worden mensen daar boos van want dan "moet" het ineens. Kennelijk moet de groep mensen die wil groeien vooral niet denken dat ze iets te wensen hebben want blijkbaar is het heel erg bedreigend. Vooral iedereen gewoon tientallen jaren hetzelfde doen en dat overgieten we dan met een Bruce Springsteen-achtige romantiek uit vervlogen tijden.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:26:54 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204682825
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:18 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Het valt me inderdaad op dat een houding van "ik ben tevreden met wat ik nu doe/heb" tegenwoordig zo snel wordt gekoppeld aan luiheid, terwijl dat niet automatisch hand in hand hoeft te gaan lijkt me. Als je oprecht gelukkig bent met het werk dat je doet of het leven dat je hebt, ook al staat dat niet in hoog aanzien maatschapplijk gezien, dan is dat toch juist heel mooi? Zeker als zo iemand ook nog eens zinvol werk doet zie ik geen reden om er op neer te kijken. Als Fatima het vervullend vindt om ondanks de lage beloning bejaarden te wassen en dat best de rest van haar werkzame leven wil doen is ze een ambitieloze lamme tak in de ogen van sommigen (hoewel ze uiteraard wel een applaus voor de zorg tegemoet kan zien op een moment dat de samenleving zonder meerkosten even het gevoel wil hebben moreel goed bezig te zijn), maar als ze ambieert de manager van de zorgboer te worden is het inspirerend, ofzo. Tenzij ze faalt in het verwezenlijken van de ambities natuurlijk, dan is het volgens de neoliberale leer evengoed haar eigen schuld want dan had ze maar harder moeten werken/een betere opleiding moeten volgen/etc.

Meer, meer, je moet altijd meer willen. Het is slopend voor de sociale cohesie en het (leef)klimaat, maar omdat het voor de vrindjes en vrindinnetjes in de top zo lekker winsgevend is blijven we mensen maar aanpraten dat dat is wat ze moeten willen.
Gezien het aantal vacatures in de zorg hoeft Fatima zich geen zorgen te maken. Niemand haar wil verplichten om iets anders te doen.

Maar wel een hoop mensen die het ook liever niet hebben dat ze dat wel zou willen.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:28:01 #243
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204682851
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee je draait de wereld om voortdurend om.

Veel mensen willen juist wel groeien in hun werk en kansen hebben om een betere positie te krijgen. En vroeger was dat voor de meesten nauwelijks weggelegd. Dan mocht je tientallen jaren hetzelfde doen en vooral niet dromen over meer. En ook niet dromen over iets anders. Maar toen kwam de politiek en die zei "In een welvarende samenleving horen mensen een perspectief te hebben op groei als ze dat wensten". Dus voerden ze allerlei wetten in en trokken ze geld uit om burgers, die dat willen, de kans te geven om te groeien naar een betere baan. Iedereen blij zou je denken.

Maar nee, kennelijk worden mensen daar boos van want dan "moet" het ineens. Kennelijk moet de groep mensen die wil groeien vooral niet denken dat ze iets te wensen hebben want blijkbaar is het heel erg bedreigend. Vooral iedereen gewoon tientallen jaren hetzelfde doen en dat overgieten we dan met een Bruce Springsteen-achtige romantiek uit vervlogen tijden.
Ja, dat geldt ook echt alleen voor de mensen die het 'willen'....
_O-

Hoe wereldvreemd is dat dan? Wat is het volgende? De meeste mensen 'willen' ook verkorte WW, ontslagrechtversoepeling en tijdelijke contracten?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204682884
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik deels. Aan de ene kant wil je dat je personeel op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen maar voor bepaalde werkzaamheden is het opeen gegeven moment ook wel een keer klaar qua ontwikkeling. Moet je dan van die mensen af? Of ze gedwongen op cursus sturen?
Dat kan ik niet bepalen maar dat je in technische beroepen niet stil kan staan is zoals je zelf al zegt niet vreemd of ongebruikelijk, het is ook niet altijd zo dat er winst te halen is om mensen boven een bepaalde leeftijd met een specifiek kennis gebied nog bij te gaan spijkeren. Zoals ik al zei, erg ambitieus.

Voor mij is het grootste punt of de werkgever er genoeg ruimte voor geeft, eigenlijk. Soms hoor je verhalen dat men wel wil dat medewerkers dit doen maar dat ze dat dan maar in hun eigen tijd moeten doen, dan denk ik dat een bedrijf heel verkeerd bezig is. Ik heb bij een IT consultancy gewerkt die zo'n instelling had, daar wordt een mens niet gelukkig van.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:30:29 #245
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204682900
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gezien het aantal vacatures in de zorg hoeft Fatima zich geen zorgen te maken. Niemand haar wil verplichten om iets anders te doen.

Maar wel een hoop mensen die het ook liever niet hebben dat ze dat wel zou willen.
Doorgaans gaan mensen die in de zorg werken dat doen vanwege het hart, niet de portemonnee. Uiteraard heb je liever dat ook de Fatima's allemaal denken in termen van luxe, en hoger, en ontwikkeling en groei, maar praat eens met een doorsnee zorgwerknemer. Die wil verzorgen. En niet als een Nightingale, maar als een professional die de tijd krijgt om haar werk goed te doen.

Echt absurd hoe verweeft dat hele werk/carrière met raison d'etre is bij jou.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 21:30:40 #246
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204682907
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, dat geldt ook echt alleen voor de mensen die het 'willen'....
_O-

Ja vreemd hoor. Mensen die niet tot hun ouwe dag hetzelfde kunstje willen blijven herhalen.

Los van het feit dat kunstjes altijd het risico lopen te verdwijnen door maatschappijveranderingen of door nieuwe techniek.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:32:28 #247
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204682956
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja vreemd hoor. Mensen die niet tot hun ouwe dag hetzelfde kunstje willen blijven herhalen.

Los van het feit dat kunstjes altijd het risico lopen te verdwijnen door maatschappijveranderingen of door nieuwe techniek.
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:30 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En weer een hele hoop puur dedain... "hetzelfde kunstje blijven herhalen"...

Valt het jezelf uberhaupt nog op?

Overigens, die vraag die ik stelde, heb je daar nog een antwoord op?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 21:34:13 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204683004
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Doorgaans gaan mensen die in de zorg werken dat doen vanwege het hart, niet de portemonnee. Uiteraard heb je liever dat ook de Fatima's allemaal denken in termen van luxe, en hoger, en ontwikkeling en groei, maar praat eens met een doorsnee zorgwerknemer. Die wil verzorgen. En niet als een Nightingale, maar als een professional die de tijd krijgt om haar werk goed te doen.

Echt absurd hoe verweeft dat hele werk/carrière met raison d'etre is bij jou.
Wel bijzonder hoe jij voor Fatima kan bepalen dat ze dat haar hele leven wil.

En wat als ze last van haar rug krijgt? Dan maar gewoon dumpen als arbeidsongeschikte in plaats van dat ze ook nog andere kansen heeft?
  maandag 9 mei 2022 @ 21:35:42 #249
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204683034
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En wat als ze last van haar rug krijgt? Dan maar gewoon dumpen als arbeidsongeschikte in plaats van dat ze ook nog andere kansen heeft?
En dat zeg uitgerekend jij? Die langs politieke weg wil opleggen dat mensen 'ambitieuzer' worden door ze te sarren met flexibilisering en versobering van sociale zekerheid? Door ze murw te beuken met nutteloze trajectjes en cursusjes om 'up to date' te blijven?

Hoeveel zorgpersoneel spreek jij, op jaarbasis?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 21:36:18 #250
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204683046
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

Overigens, die vraag die ik stelde, heb je daar nog een antwoord op?
Die vraag over WW/Ontslagrecht heeft niks te maken met ontwikkeling en leren als werknemer. Het is vooral een extra rookgordijn.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:36:52 #251
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204683064
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus Fatima mag naast haar reguliere werk (waar een immense werkdruk heerst) ook nog dynamisch op cursus om attractief te blijven voor den Arbeidsmarkt?

Bestaat er in jouw wereld uberhaupt iets buiten werk?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 21:37:52 #252
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204683083
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Die vraag over WW/Ontslagrecht heeft niks te maken met ontwikkeling en leren als werknemer. Het is vooral een extra rookgordijn.
_O-

Maar eh... willen de meeste mensen dat nou of niet? Ik bedoel, je weet ook heel goed dat de meeste mensen willen groeien en hoger en beter en meer en luxer...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 21:39:26 #253
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204683117
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dat zeg uitgerekend jij? Die langs politieke weg wil opleggen dat mensen 'ambitieuzer' worden door ze te sarren met flexibilisering en versobering van sociale zekerheid? Door ze murw te beuken met nutteloze trajectjes en cursusjes om 'up to date' te blijven?

Alweer kom je met die onzin over opleggen en dwingen. Kennelijk zie je ieder recht dat je krijgt meteen als "moeten" en wil je vooral dat niemand er gebruik van gaat maken.

Overigens mijn vriendin werkt in de zorg. Maar volgt ook een cursus, tijdens werkuren, omdat ze wat meer verantwoordelijkheden wil.
  maandag 9 mei 2022 @ 21:41:31 #254
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204683165
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:39 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Alweer kom je met die onzin over opleggen en dwingen. Kennelijk zie je ieder recht dat je krijgt meteen als "moeten" en wil je vooral dat niemand er gebruik van gaat maken.

Overigens mijn vriendin werkt in de zorg. Maar volgt ook een cursus omdat ze wat meer verantwoordelijkheden wil.
... als het allemaal vrijwillig is, waarom moet er dan uberhaupt getornd worden aan het arbeidsrecht?

Want dat was wat D66 natuurlijk wel zei destijds: mensen moeten niet 'vastroesten'... Dat bepaalde D66 even voor de rest.

Dus dat je nu pretendeert geen link te zien tussen die twee is buitengewoon onoprecht. Laat staan hoe je dit allemaal promoot als een gift van de overheid, een echte keuze; misschien eens bij een paar bedrijven gaan kijken hoe 'vrijwillig' al die extra cursusjes zijn.

En de crux is nog wel dit: Ik zeg nergens dat mensen die dat willen dat niet zouden mogen of moeten doen. Knock yourself out. Ik zeg echter ook dat mensen die daar geen behoefte aan hebben, daar geen negatieve consequenties van moeten ondervinden. Als voor hen genoeg, genoeg is, wie ben jij dan om te spreken over volk zonder ambities en vertoners van dezelfde kunstjes?

En nog meer: die 100.000 Noord-Afrikanen die hierheen gehaald moeten worden, wat gaan die precies doen? Die 'kunstjes' toch? Alleen wat goedkoper. En moeten die straks ook allemaal op cursus om hoger op te komen?

[ Bericht 6% gewijzigd door EttovanBelgie op 09-05-2022 21:49:08 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 22:04:08 #255
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204683624
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:36 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dus Fatima mag naast haar reguliere werk (waar een immense werkdruk heerst) ook nog dynamisch op cursus om attractief te blijven voor den Arbeidsmarkt?

Bestaat er in jouw wereld uberhaupt iets buiten werk?
Misschien wil Fatima het wel een keer wat rustiger aan gaan doen en daarom een opleiding volgen voor een baan met minder werkdruk. Maar nee dat is haar kennelijk niet gegund.

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
... als het allemaal vrijwillig is, waarom moet er dan uberhaupt getornd worden aan het arbeidsrecht?

Want dat was wat D66 natuurlijk wel zei destijds: mensen moeten niet 'vastroesten'... Dat bepaalde D66 even voor de rest.

Dus dat je nu pretendeert geen link te zien tussen die twee is buitengewoon onoprecht. Laat staan hoe je dit allemaal promoot als een gift van de overheid, een echte keuze; misschien eens bij een paar bedrijven gaan kijken hoe 'vrijwillig' al die extra cursusjes zijn.

En de crux is nog wel dit: Ik zeg nergens dat mensen die dat willen dat niet zouden mogen of moeten doen. Knock yourself out. Ik zeg echter ook dat mensen die daar geen behoefte aan hebben, daar geen negatieve consequenties van moeten ondervinden. Als voor hen genoeg, genoeg is, wie ben jij dan om te spreken over volk zonder ambities en vertoners van dezelfde kunstjes?
Die zijn zo "vrijwillig" als je inzetbaar en productief bent zonder. Er zijn inderdaad beroepen waar je nooit wat bij hoeft te leren omdat alles hetzelfde blijft.

Maar dan nog. Er zijn simpelweg mensen die wel eens wat anders willen of eens wat meer willen. En die worden geholpen door de overheid. Maar op een of andere manier verzin jij bij iedere scholingsregeling dat jij dat ook moet.

quote:
En nog meer: die 100.000 Noord-Afrikanen die hierheen gehaald moeten worden, wat gaan die precies doen? Die 'kunstjes' toch? Alleen wat goedkoper. En moeten die straks ook allemaal op cursus om hoger op te komen?
Die zullen wel in distributiecentra of broeikassen gaan werken als de anti-arbeidsmigratie-mensen geen kleur willen bekennen welke bedrijven we moeten schrappen.
  maandag 9 mei 2022 @ 22:18:03 #256
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204683815
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Misschien wil Fatima het wel een keer wat rustiger aan gaan doen en daarom een opleiding volgen voor een baan met minder werkdruk. Maar nee dat is haar kennelijk niet gegund.
[..]
Die zijn zo "vrijwillig" als je inzetbaar en productief bent zonder. Er zijn inderdaad beroepen waar je nooit wat bij hoeft te leren omdat alles hetzelfde blijft.

Maar dan nog. Er zijn simpelweg mensen die wel eens wat anders willen of eens wat meer willen. En die worden geholpen door de overheid. Maar op een of andere manier verzin jij bij iedere scholingsregeling dat jij dat ook moet.
[..]
Die zullen wel in distributiecentra of broeikassen gaan werken als de anti-arbeidsmigratie-mensen geen kleur willen bekennen welke bedrijven we moeten schrappen.
Ik niet hoor; genoeg schapen op het droge om díe ratrace de baas te blijven. Ik heb het over het gros van werkend Nederland dat helemaal niet zit te wachten op dat D66 verhaal van eeuwige groei. En als je echt niet ziet wat de link is tussen het gesodemieter aan arbeidsrecht en de 'stimulans' om bij te scholen ben je stekeblind.

Overigens: welke bedrijven zouden dan geschrapt moeten worden? En al zou dat: dan hebben we dus weer 100.000 nieuwe mensen aan de onderkant. Die moeten gaandeweg ook op cursus? En daarna? Nog maar eens een paar duizend man binnenhalen voor de 'kunstjes van herhaling'? Krijg ik nooit antwoord op: wanneer is het genoeg?

En dit: "Maar nee dat is haar kennelijk niet gegund." Lees anders mijn vorige post nog eens. JIJ bent degene die 'kunstjesvertonend volk' gebrek aan ambitie verwijt. En dat doet de politiek dus ook, dus als er ergens iets niet gegund wordt, is het wel dat een Jan Modaal die tevreden is met Jan Modaal zijn Jan Modaal mag blijven. En ALLES op het politieke gebied van arbeidsrecht wijst daarop.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 22:27:41 #257
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204683979
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ik niet hoor; genoeg schapen op het droge om díe ratrace de baas te blijven. Ik heb het over het gros van werkend Nederland dat helemaal niet zit te wachten op dat D66 verhaal van eeuwige groei. En als je echt niet ziet wat de link is tussen het gesodemieter aan arbeidsrecht en de 'stimulans' om bij te scholen ben je stekeblind.
Ben jij woordvoerder namens werkend Nederland?

En het staat inderdaad los van het arbeidsrecht ja. Het is sinds 2015 zelfs moeilijker geworden om mensen te ontslaan.

quote:
Overigens: welke bedrijven zouden dan geschrapt moeten worden? En al zou dat: dan hebben we dus weer 100.000 nieuwe mensen aan de onderkant. Die moeten gaandeweg ook op cursus? En daarna? Nog maar eens een paar duizend man binnenhalen voor de 'kunstjes van herhaling'? Krijg ik nooit antwoord op: wanneer is het genoeg?
Nee jij wil die arbeidsmigranten hier niet. Maar de deur dicht gooien voor arbeidsmigranten en het verder op zijn beloop laten is potentieel zeer ontwrichtend aangezien die vacatures er toch echt zijn. Dan zijn we weer een beetje terug waar we begonnen voor je bekende klaagzangen over werk en scholing begonnen.

Maar om jouw wens die arbeidsmigranten buiten te houden waar te maken zul je met een visie moeten komen om de gevolgen op te vangen. Dus welke bedrijven moeten verdwijnen?
  maandag 9 mei 2022 @ 22:42:58 #258
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684140
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ben jij woordvoerder namens werkend Nederland?

En het staat inderdaad los van het arbeidsrecht ja. Het is sinds 2015 zelfs moeilijker geworden om mensen te ontslaan.
[..]
Nee jij wil die arbeidsmigranten hier niet. Maar de deur dicht gooien voor arbeidsmigranten en het verder op zijn beloop laten is potentieel zeer ontwrichtend aangezien die vacatures er toch echt zijn. Dan zijn we weer een beetje terug waar we begonnen voor je bekende klaagzangen over werk en scholing begonnen.

Maar om jouw wens die arbeidsmigranten buiten te houden waar te maken zul je met een visie moeten komen om de gevolgen op te vangen. Dus welke bedrijven moeten verdwijnen?
Ja, dat is dus mijn vraag de hele tijd: welke bedrijven gaan verdwijnen zonder massa-immigratie?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 22:44:56 #259
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204684171
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:42 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, dat is dus mijn vraag de hele tijd: welke bedrijven gaan verdwijnen zonder massa-immigratie?
Als ik het mocht bepalen een deel van de voedselindustrie en de bezorgcultuur.
  maandag 9 mei 2022 @ 22:48:20 #260
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684222
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Als ik het mocht bepalen een deel van de voedselindustrie en de bezorgcultuur.
oh dus dat is niet eens zeker, dat die verdwijnen zonder?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 22:52:20 #261
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204684269
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
oh dus dat is niet eens zeker, dat die verdwijnen zonder?
Nee dat is niet te voorspellen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat die sectoren hun gaten maar gaan vullen met werknemers uit de bouw of de zorg, of waar het nog meer niet wenselijk is dat het leeg loopt.

Dat kan bij "marktwerking" die als beperking heeft dat er geen personeel van buiten meer in mag.
  maandag 9 mei 2022 @ 23:01:45 #262
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684402
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 22:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee dat is niet te voorspellen. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat die sectoren hun gaten maar gaan vullen met werknemers uit de bouw of de zorg, of waar het nog meer niet wenselijk is dat het leeg loopt.

Dat kan bij "marktwerking" die als beperking heeft dat er geen personeel van buiten meer in mag.
oh laten we dan maar gewoon op goed geluk weer 100.000 man binnen halen joh.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 23:05:35 #263
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204684447
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
oh laten we dan maar gewoon op goed geluk weer 100.000 man binnen halen joh.
Of eens kleur bekennen welke bedrijven geofferd moeten worden en hoe we dat gaan regelen.
  maandag 9 mei 2022 @ 23:10:20 #264
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684491
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Of eens kleur bekennen welke bedrijven geofferd moeten worden en hoe we dat gaan regelen.
ja dat vraag ik dus net...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 23:11:27 #265
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204684506
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:10 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
ja dat vraag ik dus net...
Je hebt mijn antwoord gekregen. Nu het jouwe.
  maandag 9 mei 2022 @ 23:14:26 #266
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684529
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Je hebt mijn antwoord gekregen. Nu het jouwe.
Ja, en dat is volgens jou dus niet te voorspellen...

Dus waarom uberhaupt 100.000 man binnenhalen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 9 mei 2022 @ 23:18:33 #267
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204684566
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ja, en dat is volgens jou dus niet te voorspellen...

Dus waarom uberhaupt 100.000 man binnenhalen?
Het is niet te voorspellen wat er gebeurt wanneer je de deur dicht smijt voor arbeidsmigranten zonder beleid om dat op te vangen.

Dus dan maar een zware accijns op bezorgdiensten instellen en tuinders en boeren gedwongen uitkopen. Dan komt het in ieder geval op een plek terecht waar we het kunnen hebben.

Maar nu graag jouw plan.
  maandag 9 mei 2022 @ 23:25:19 #268
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_204684628
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die zitten allemaal thuis met een burn out joh :X
  maandag 9 mei 2022 @ 23:43:09 #269
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684745
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:18 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is niet te voorspellen wat er gebeurt wanneer je de deur dicht smijt voor arbeidsmigranten zonder beleid om dat op te vangen.

Dus dan maar een zware accijns op bezorgdiensten instellen en tuinders en boeren gedwongen uitkopen. Dan komt het in ieder geval op een plek terecht waar we het kunnen hebben.

Maar nu graag jouw plan.
Dus het is niet te voorspellen wat er gebeurt, wellicht gebeurt er helemaal niets, maar laten we voor de zekerheid even 100.000 man binnenhalen... in een land met 18 miljoen mensen.

Om de bezorgdienst goedkoop te houden.

Nee, echt strak plan met visie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204684800
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dus het is niet te voorspellen wat er gebeurt, wellicht gebeurt er helemaal niets, maar laten we voor de zekerheid even 100.000 man binnenhalen... in een land met 18 miljoen mensen.

Het is wel degelijk te voorspellen en dat weet je dondersgoed, we weten namelijk hoe de demografie zich ontwikkelt en we weten ook wat dat voor effect heeft op de arbeidsmarkt, de komende 20 jaar gaan er meer mensen uit de arbeidsmarkt dan er binnenkomen.
En degenen die er uit gaan leven langer dan ooit tevoren en dat legt een bepaalde druk op belastingen, pensioenen en zorg. En dus ook op de arbeidsmarkt.

Ik zeg overigens niet dat ik voorstander ben van 100.000 mensen binnenhalen of een ander random nummertje wat je tevoorschijn wil toveren, wel dat de demografische veranderingen reeel zijn en dat je daar niet zomaar overheen kan stappen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2022 23:59:08 ]
  dinsdag 10 mei 2022 @ 00:06:47 #271
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684843
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 23:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het is wel degelijk te voorspellen en dat weet je dondersgoed, we weten namelijk hoe de demografie zich ontwikkelt en we weten ook wat dat voor effect heeft op de arbeidsmarkt, de komende 20 jaar gaan er meer mensen uit de arbeidsmarkt dan er binnenkomen.
En degenen die er uit gaan leven langer dan ooit tevoren en dat legt een bepaalde druk op belastingen, pensioenen en zorg. En dus ook op de arbeidsmarkt.

Ik zeg overigens niet dat ik voorstander ben van 100.000 mensen binnenhalen of een ander random nummertje wat je tevoorschijn wil toveren, wel dat de demografische veranderingen reeel zijn en dat je daar niet zomaar overheen kan stappen.
100.000 is het EU plan. Uit N-Afrika. Waarom vanuit daar is mij ook een raadsel.

Ja, OK, en hoe zie je dat nu precies voor je in een land met 18 miljoen inwoners? Om maar wat te noemen: waar gaan we al die arbeidsmigranten vestigen? Gewoon heel Nederland volbouwen? Omdat de bezorgdiensten anders duurder worden?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204684854
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
100.000 is het EU plan. Uit N-Afrika. Waarom vanuit daar is mij ook een raadsel.

Ja, OK, en hoe zie je dat nu precies voor je in een land met 18 miljoen inwoners? Om maar wat te noemen: waar gaan we al die arbeidsmigranten vestigen?
Waar haal jij dat aantal van 100.000 vandaan want in het EU voorstel wordt niet over aantallen gesproken, dacht ik.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 00:11:47 #273
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684866
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Waar haal jij dat aantal van 100.000 vandaan want in het EU voorstel wordt niet over aantallen gesproken, dacht ik.
Nee, met een reden:

"Over hoeveel arbeidsmigranten de Europese Unie de komende jaren moet toelaten, spreekt de Commissie zich niet uit. Dat is een nationale bevoegdheid. Het zou "politieke zelfmoord" zijn een aantal te noemen, zegt een betrokken EU-ambtenaar."

https://www.hln.be/buiten(...)-te-lossen~a7cf7300/

Dus bereid je maar vast voor.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204684871
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:11 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, met een reden:

"Over hoeveel arbeidsmigranten de Europese Unie de komende jaren moet toelaten, spreekt de Commissie zich niet uit. Dat is een nationale bevoegdheid. Het zou "politieke zelfmoord" zijn een aantal te noemen, zegt een betrokken EU-ambtenaar."

https://www.hln.be/buiten(...)-te-lossen~a7cf7300/

Dus bereid je maar vast voor.
Dus is jouw 100.000 volledig uit jouw fantasie ontsprongen en niet op feiten gebaseerd.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 00:14:01 #275
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684882
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:12 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dus is jouw 100.000 volledig uit jouw fantasie ontsprongen en niet op feiten gebaseerd.
Het is een legitieme gok.

Zeker als we de dramatische toekomstvoorspellingen van jou en Hex mogen geloven.

Uit hetzelfde stuk, waarom er geen aantallen gegeven worden;

"De animo onder de lidstaten om over legale migratie te praten is toch al niet groot nu er miljoenen vluchtelingen uit Oekraïne in Europa zijn."

Johhhh...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204684889
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het is een legitieme gok.

Zeker als we de dramatische toekomstvoorspellingen van jou en Hex mogen geloven.
Ik doe geen voorspellingen, dat is weer een onjuiste voorstelling van zaken. Ik wees erop dat er data is om te zien hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkeld de komende 20 jaar.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 00:18:09 #277
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684903
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:15 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik doe geen voorspellingen, dat is weer een onjuiste voorstelling van zaken. Ik wees erop dat er data is om te zien hoe de arbeidsmarkt zich ontwikkeld de komende 20 jaar.
En dat is enkel op te lossen door arbeidsmigratie NU?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204684911
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
En dat is enkel op te lossen door arbeidsmigratie?
Heb jij mij dat horen zeggen? Volgens mij niet. Hexagon trouwens ook niet. Wat ik wel zeg is dat er dan keuzes gemaakt moeten worden en dat zijn keuzes die geen enkele politieke partij in Nederland wil gaan maken want dat gaat alleen maar op een tranendal voor die partij uitlopen. Puur realisme, overigens.

Ik heb overigens ook gezegd dat we eerst maar eens mensen moeten kunnen huisvesten maar, oh ironie, daar hebben we arbeidsmigranten voor nodig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2022 00:20:27 ]
  dinsdag 10 mei 2022 @ 00:22:08 #279
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_204684921
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Heb jij mij dat horen zeggen? Volgens mij niet. Hexagon trouwens ook niet. Wat ik wel zeg is dat er dan keuzes gemaakt moeten worden en dat zijn keuzes die geen enkele politieke partij in Nederland wil gaan maken want dat gaat alleen maar op een tranendal voor die partij uitlopen. Puur realisme, overigens.

Ik heb overigens ook gezegd dat we eerst maar eens mensen moeten kunnen huisvesten maar, oh ironie, daar hebben we arbeidsmigranten voor nodig.
Zie edit: NU?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_204684949
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zie edit: NU?
Mijn antwoord veranderd op geen enkele wijze door die toevoeging.
pi_204684997
quote:

Ah, en die hebben zeker ook huisvesting nodig? En zorg? En infrastructuur? En pakketjesbezorgers? En daar hebben we, oh ironie, ook arbeidsmigranten voor nodig? :')
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204685005
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:48 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Ah, en die hebben zeker ook huisvesting nodig? En zorg? En infrastructuur? En pakketjesbezorgers? En daar hebben we, oh ironie, ook arbeidsmigranten voor nodig? :')
Uh...nou, wat denk jij zelf? De Nederlandse bouw draait op buitenlandse werknemers momenteel, dacht ik.
pi_204685025
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Uh...nou, wat denk jij zelf? De Nederlandse bouw draait op buitenlandse werknemers momenteel, dacht ik.
Je propagandeert met je 'oplossing' een self-sustaining probleem. Ergens moet je - nu je eenmaal teveel mensen hebt binnengelaten - een verlies nemen. Idealiter pakken we een tijdmachine en luisteren naar Janmaat of vinden we een manier om groepen terug naar huis te lokken. Er zijn wrs genoeg huizen voor Nederlanders, niet voor 'buitenlandse werknemers'.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_204685029
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:57 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Je propagandeert een self-sustaining probleem. Ergens moet je - nu je eenmaal teveel mensen hebt binnengelaten - een verlies nemen. Idealiter pakken we een tijdmachine en luisteren naar Janmaat of vinden we een manier om groepen terug naar huis te lokken. Er zijn wrs genoeg huizen voor Nederlanders, niet voor 'buitenlandse werknemers'.
Ik propageer helemaal niks, man. Ik geef een feit weer.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 10 mei 2022 @ 01:02:20 #285
408813 crew  trein2000
pi_204685034
Met arbeidsmigratie op zich is niet zo veel mis. Waar wel iets mis mee is is de verstoring op de arbeidsmarkt die uitbuiting teweeg brengt. Daar moet je eens wat aan doen.

Te beginnen met een verbod op die idiote huisvestingspraktijken en sterk verbeterde handhaving van bestaande regelgeving qua arbeidstijden, arbo en dat soort werk.
zie email 27 oktober
pi_204685036
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 00:59 schreef Tijger_m het volgende:
Ik propageer helemaal niks, man. Ik geef een feit weer.
Nope, nee. Dat wat jij denkt dat 'moet' en 'nodig is' zijn geen feiten. Naast dat het inschattingen betreft schuilen er ook nog eens morele overtuigingen onder.
pi_204685048
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:02 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Nope, nee. Dat wat jij denkt dat 'moet' en 'nodig is' zijn geen feiten. Naast dat het inschattingen betreft schuilen er ook nog eens morele overtuigingen onder.
Je praat onzin. Ik stelde dat een groot deel van de bouw momenteel op buitenlandse werknemers draait. Dat is een feit.
pi_204685058
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Je praat onzin. Ik stelde dat een groot deel van de bouw momenteel op buitenlandse werknemers draait. Dat is een feit.
quote:
Ik heb het natuurlijk hierover wanneer ik stel dat je iets propagandeert.
pi_204685065
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:09 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
[..]
Ik heb het natuurlijk hierover wanneer ik stel dat je iets propagandeert.
Dan ben je aan het fantaseren. Ik geef de realiteit weer van de bouw op dit moment in Nederland die drijft op arbeidsmigranten. Meestal Oost-Europeanen uit de EU, overigens.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-05-2022 01:15:09 ]
pi_204685069
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dan ben je aan het fantaseren. Ik geef de realiteit weer van de bouw op dit moment in Nederland die drijft op arbeidsmigranten. Meestal Oost-Europeanen uit de EU, overigens.
Het probleem is alleen dat het totaal niet interessant of relevant is omdat jouw aangeboden oplossing er geen is. Over fantaseren gesproken...
pi_204685077
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:16 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Het probleem is alleen dat het totaal niet interessant of relevant is omdat jouw aangeboden oplossing er geen is. Over fantaseren gesproken...
Ik bied geen oplossing. Je praat poep.
pi_204685081
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik bied geen oplossing.
Precies.
pi_204685087
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:19 schreef Complotwappie het volgende:

[..]
Precies.
Waarom claim je dan dat ik een oplossing zou geven? Je spreekt jezelf tegen hier.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 05:29:59 #294
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_204685226
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2022 14:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Studeren is niet bedoeld om carrière te maken, maar om te studeren.

Juist dat blindstaren op rendabiliteit heeft ons in deze decadente debilititeit gebracht; gaat niet meer om de inhoud maar om de vorm. Rendement. Centjes.
De tragiek is ook dat het bedacht is door een wereldverbeteraar zakjapannertje in POL / Neoliberalisme wat houdt het in? #37
  dinsdag 10 mei 2022 @ 06:55:50 #295
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204685310
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 19:11 schreef halfway het volgende:

[..]
klopt

stuur maar wat nederlanders weg , maar laat de werkwilligen hier blijven svp
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 10 mei 2022 @ 06:57:22 #296
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_204685317
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 01:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
klopt

Het lijkt wel of de enige werknemers de migranten zijn ,
Nederlanders rijden de hele dag met de scootmobiel van patatzaak naar de lidl op en neer

De Bouw en de landbouw en tuinbouw draat op migranten, en hun families
De EU gaat er nog veel meer hier heen halen , ook uit Oekraine

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-05-2022 07:21:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 10 mei 2022 @ 07:14:10 #297
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204685346
quote:

[..]

Nee jouw visie is

We gooien rucksichtslos de deur dicht voor arbeidsmigranten terwijl er een groot tekort is aan werknemers. Verder doen we niets om dat op te vangen. En vervolgens kijken we wel wat er gebeurt en hopen we dat het goed komt. Want voor enige gevolgen wil je geen enkele verantwoordelijkheid nemen.

Wat gek dat de regering daar niet aan wil zo.
pi_204685378
quote:

[..]

Ach ja, de kosten liggen bij de samenleving en de baten bij de top van de piramide.
  dinsdag 10 mei 2022 @ 08:21:04 #299
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204685587
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 07:27 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Ach ja, de kosten liggen bij de samenleving en de baten bij de top van de piramide.
Gezien zijn pertinente weigering om te willen praten over een solide alternatief beleid gaat het volgen van zijn visie nog wel meer kosten.
pi_204685888
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 08:21 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Gezien zijn pertinente weigering om te willen praten over een solide alternatief beleid gaat het volgen van zijn visie nog wel meer kosten.
Je geeft aan zijn visie niet te kennen maar weet toch dat nog wel meer zal kosten…

Arbeidsmigratie zoals de EU en ook enkele Nederlandse partijen dat wensen is een heilloze weg. Zelfs de inspectie heeft dat aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')