Ok, "Jullie sector gaat krimpen", zo beter? Het is lood om oud ijzer, natuurlijk.quote:Op zondag 8 mei 2022 12:05 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Alsof dat altijd de directe consequentie zal zijn.
Nee dat is het probleem. Partijen als de SP en de PVV vinden dat arbeidsmigranten hier niet moeten zijn. Maar willen slechts de deur dichtgooien en het dan maar op zijn beloop laten.quote:Op zondag 8 mei 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zie het, behalve de PvdD nog niet gebeuren dat een Nederlandse politieke partij zegt dat "Sector X, jullie kunnen je bedrijven gaan sluiten want we laten geen mensen meer toe die daar benodigd voor zijn"
Marktwerking is ook dat bedrijven die geen bestaansrecht meer hebben ophouden te bestaan. Het dogmatisch geloof in een maakbare eindeloze groei is natuurlijk een utopie.quote:Op zondag 8 mei 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee dat is het probleem. Partijen als de SP en de PVV vinden dat arbeidsmigranten hier niet moeten zijn. Maar willen slechts de deur dichtgooien en het dan maar op zijn beloop laten.
Marktwerking behalve als die markt om meer arbeidskrachten vraagt.
Waarom blijf je deze onzin zo consequent herhalen?quote:Op zondag 8 mei 2022 12:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Marktwerking behalve als die markt om meer arbeidskrachten vraagt.
Ja alleen dan wel kleur bekennen welke bedrijven dat zijn. En wat je gaat doen om te zorgen dat het geen bedrijven zijn die we eigenlijk toch niet kunnen missen.quote:Op zondag 8 mei 2022 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Marktwerking is ook dat bedrijven die geen bestaansrecht meer hebben ophouden te bestaan. Het dogmatisch geloof in een maakbare eindeloze groei is natuurlijk een utopie.
We leven in Nederland, niet in China. Probeer dat een keer te snappen.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja alleen dan wel kleur bekennen welke bedrijven dat zijn.
Grappig, hij is een van de weinigen die dat wel snapt, volgens mij. Degenen die tegen arbeidsmigranten zijn lijken zich wat minder bewust van dat feit.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We leven in Nederland, niet in China. Probeer dat een keer te snappen.
Verbieden gaat te ver, maar je zou fulltime werken (fiscaal) aantrekkelijker kunnen maken.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:10 schreef Tijger_m het volgende:
Het kan ook anders.
Verbied het werken in deeltijd en je lost aardig wat van de noodzaak om handjes te importeren af. Ik ben benieuwd welke partij dit als wetsvoorstel gaan aanbieden.
Nee dat zal niet alleen op basis van wat ze er mee verdienen zijn. Daar spelen uiteraard meer factoren. Maar baankans en salaris lijken me daarin wel zwaarwegende factoren.quote:Op zondag 8 mei 2022 11:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dan ga jij er heel makkelijk van uit dat mensen een studie richting kiezen op basis van wat ze ermee kunnen verdienen, ik geloof niet dat de meesten dat doen.
Ik weet het niet, ik heb dat gevoel niet zo maar tegelijkertijd denk ik ook dat veel studenten nu denken "Pfft, krijg toch wel een baan, ik studeer gewoon wat ik leuk vind".quote:Op zondag 8 mei 2022 13:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nee dat zal niet alleen op basis van wat ze er mee verdienen zijn. Daar spelen uiteraard meer factoren. Maar baankans en salaris lijken me daarin wel zwaarwegende factoren.
Waarom verbieden? Maak het eerst eens aantrekkelijk full time te werken. Als je van 24 uur per week naar 40 uur per week werken er netto 2 tientjes in de maand mee opschiet doordat allerlei toeslagen wegvallen is het voor veel mensen helemaal niet interessant om full time te gaan werken.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:10 schreef Tijger_m het volgende:
Het kan ook anders.
Verbied het werken in deeltijd en je lost aardig wat van de noodzaak om handjes te importeren af. Ik ben benieuwd welke partij dit als wetsvoorstel gaan aanbieden.
Heb ik een oplossing voor. Toeslagen afschaffen!quote:Op zondag 8 mei 2022 13:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom verbieden? Maak het eerst eens aantrekkelijk full time te werken. Als je van 24 uur per week naar 40 uur per week werken er netto 2 tientjes in de maand mee opschiet doordat allerlei toeslagen wegvallen is het voor veel mensen helemaal niet interessant om full time te gaan werken.
Welke politieke partijen met Dit wetsvoorstel zouden komen kan ik je nu al vertellen: geen. Het is dan ook een bijzonder slecht plan.
Je kunt idd alle inkomensafhankelijke subsidies, toeslagen, heffingskortingen e.d. afbouwen. Als je met het vrijgekomen geld de inkomstenbelasting verlaagt, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heb ik een oplossing voor. Toeslagen afschaffen!
Ja dat is zo en dat moet stoppen als je het mij vraagt. Dat is leuk als personeel en banen voorhanden zijn. We moeten ook stoppen met dergelijke studies te financieren. Als je vrijetijdskunde of slavistiek wilt studeren doe je dat maar van je eigen centen.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet het niet, ik heb dat gevoel niet zo maar tegelijkertijd denk ik ook dat veel studenten nu denken "Pfft, krijg toch wel een baan, ik studeer gewoon wat ik leuk vind".
Nu is verpleging heel specifiek en, dacht ik, niet iets waar je ingaat als je daar geen behoefte toe hebt en al helemaal niet omdat je daar 100 euro meer kan verdienen dus het is mischien niet het best voorbeeld voor zo'n keuze.
Ik weet het, dat is een D66 voorstelquote:Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Je kunt idd alle inkomensafhankelijke subsidies, toeslagen, heffingskortingen e.d. afbouwen. Als je met het vrijgekomen geld de inkomstenbelasting verlaagt, dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
En de belastingen dan omlaag.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Heb ik een oplossing voor. Toeslagen afschaffen!
Maar dat doen ze al, ze moeten lenen voor hun studie. Of liever gezegd, dat deden ze, de basisbeurs komt nu terug maar is wel heel laag.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat is zo en dat moet stoppen als je het mij vraagt. Dat is leuk als personeel en banen voorhanden zijn. We moeten ook stoppen met dergelijke studies te financieren. Als je vrijetijdskunde of slavistiek wilt studeren doe je dat maar van je eigen centen.
Als je een beurs wilt ga je maar wat nuttigs studeren. Verpleegkunde, werktuigbouwkunde of een praktijkopleiding timmerman wat mij betreft.
Maar als we stoppen met arbeidsmigratie voor laaggeschoold werk, dan komen daar dus vacatures vrij, en dan ga je maar tomaten plukken met je bachelor vrijetijdskunde. Dan ga je van dat loon maar de schuld voor je waardeloze studie terugbetalen. Dan is het echt snel gedaan met dit soort onzinstudies.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat doen ze al, ze moeten lenen voor hun studie. Of liever gezegd, dat deden ze, de basisbeurs komt nu terug maar is wel heel laag.
Hoezo dan? De mensen met een bachelor vrijetijdskunde kunnen al zo aan het werk. En hun schuld betalen ze eerder terug met hooggeschoold werk dan tomaten plukken. Zoals iemand al zei, het is China niet hier.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:50 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Maar als we stoppen met arbeidsmigratie voor laaggeschoold werk, dan komen daar dus vacatures vrij, en dan ga je maar tomaten plukken met je bachelor vrijetijdskunde. Dan ga je van dat loon maar de schuld voor je waardeloze studie terugbetalen. Dan is het echt snel gedaan met dit soort onzinstudies.
Dat snap ik ook. Maar de rekensom is vrij simpel. De vraag is 110 arbeidsplaatsen waar er 100 werknemers zijn. Dan kun je enkele oplossingen kiezen.quote:Op zondag 8 mei 2022 13:12 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
We leven in Nederland, niet in China. Probeer dat een keer te snappen.
Of, sector X, jullie moeten eens werk gaan maken van innovatie of automatisering…quote:Op zondag 8 mei 2022 12:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zie het, behalve de PvdD nog niet gebeuren dat een Nederlandse politieke partij zegt dat "Sector X, jullie kunnen je bedrijven gaan sluiten want we laten geen mensen meer toe die daar benodigd voor zijn"
Je weet nu toch al precies wat de respons is? "Ja maar daar moet de overheid dan voor betalen"quote:Op zondag 8 mei 2022 13:53 schreef nixxx het volgende:
[..]
Of, sector X, jullie moeten eens werk gaan maken van innovatie of automatisering…
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |