abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 25 april 2022 @ 14:44:39 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537108
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 25 april 2022 @ 14:49:13 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204537140
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 13:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Hoe groot is de kans dat iemand van 23 de komende tien jaar daar blijft wonen en er niks verandert? Hij of zij krijgt wellicht een partner (of erger gaat uit elkaar), wil ook/toch weer studeren, baan in het buitenland, totaal ander werk, even jaar te niks of toch iets heel anders.

Als je dan wil of moet verkopen dan kan dat wellicht niet eens, dan is dat huis ineens een 'blok aan het been'. Het leven is op 23 jarige leeftijd over het algemeen een stuk dynamischer dan op 30, 40 of ouder. Dus ik zou niet willen aanraden om zo jong mogelijk te kopen. Zeker bij het begin van de carrière wordt er minder verdiend plus geen vast contract dan zou een paar jaartjes wachten veel kunnen uitmaken voor wat je wil en kan.

En als jij vier jaar eerder had gekocht, dus 2007 ipv 2011. Was dan je advies nog steeds hetzelfde?
Voor mij geldt dat ik mijn eerste huis in 2008 gekocht heb, net voor de crash. In 2017 met winst verkocht. Of ik denk dat ik beter had kunnen gaan huren toen in plaats van kopen? Hell no.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 25 april 2022 @ 14:58:14 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537184
Dat hele "beter gaan huren" gaat voor de meeste mensen ook alleen maar op als ze de mazzel hebben een sociale huurwoning te kunnen krijgen.
Als je op je 25ste voor 1.000 in de maand moet gaan huren wordt het al een ander verhaal, als je voor een veelvoud daarvan moet gaan huren is het helemaal onaantrekkelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204537232
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 14:58 schreef Leandra het volgende:
Dat hele "beter gaan huren" gaat voor de meeste mensen ook alleen maar op als ze de mazzel hebben een sociale huurwoning te kunnen krijgen.
Als je op je 25ste voor 1.000 in de maand moet gaan huren wordt het al een ander verhaal, als je voor een veelvoud daarvan moet gaan huren is het helemaal onaantrekkelijk.
Zelfs een sociale huurwoning is maar beperkt "mazzelen".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 april 2022 @ 15:13:09 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537324
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Zelfs een sociale huurwoning is maar beperkt "mazzelen".
Nou ja, dat ligt eraan, vooral waar.
De ene sociale verhuurder is de andere niet, en de ene omgeving is de andere niet, de sociale huurwoningen hier in de wijk zou ik geen straf vinden als ik in de sociale huur categorie zou zitten.

Maar als je een origineel jaren 60 flatje hebt waar de verhuurder nog steeds niets aan doet, met buren die een hoop overlast veroorzaken dan is het leven idd geen feestje, hoe laag die huur dan ook is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204537485
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 13:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Hoe groot is de kans dat iemand van 23 de komende tien jaar daar blijft wonen en er niks verandert? Hij of zij krijgt wellicht een partner (of erger gaat uit elkaar), wil ook/toch weer studeren, baan in het buitenland, totaal ander werk, even jaar te niks of toch iets heel anders.

Als je dan wil of moet verkopen dan kan dat wellicht niet eens, dan is dat huis ineens een 'blok aan het been'. Het leven is op 23 jarige leeftijd over het algemeen een stuk dynamischer dan op 30, 40 of ouder. Dus ik zou niet willen aanraden om zo jong mogelijk te kopen. Zeker bij het begin van de carrière wordt er minder verdiend plus geen vast contract dan zou een paar jaartjes wachten veel kunnen uitmaken voor wat je wil en kan.

En als jij vier jaar eerder had gekocht, dus 2007 ipv 2011. Was dan je advies nog steeds hetzelfde?
Als ik dat appartement in 2007 kocht was het in 2015 net zoveel waard. Dus dan had ik 8 jaar 'gratis' gewoond + kon op het dieptepunt een grotere woning kopen.
Dus mijn advies blijft hetzelfde: als je ergens >10j kunt blijven wonen is kopen beter.
Dat zal ik ook roepen als volgend jaar de prijzen 15% gezakt zijn en wellicht nog verder dalen. Juist voor starters is hoog instappen prima, want als ze na 7 jaar groter wonen is die grotere woning harder gedaald in prijs.. mits je de onderwaarde kunt betalen.

Overigens bedoel ik met 'zo snel mogelijk' niet per se met 23 jaar, maar het hangt volledig af van de omstandigheden .
pi_204537680
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 14:58 schreef Leandra het volgende:
Dat hele "beter gaan huren" gaat voor de meeste mensen ook alleen maar op als ze de mazzel hebben een sociale huurwoning te kunnen krijgen.
Als je op je 25ste voor 1.000 in de maand moet gaan huren wordt het al een ander verhaal, als je voor een veelvoud daarvan moet gaan huren is het helemaal onaantrekkelijk.
Inderdaad.

Ja, als je voor 3 a 400 euro ergens lekker kan wonen dan zou ik er ook geen haast mee hebben. Alleen zulke woningen zijn al bezet en worden doorgaans alleen toebedeeld aan afgekeurde huismoeders. Particulier huren zit je al heel snel op 1000+ en dan kan je wel wachten op de markt, maar ieder jaar dat je wacht kost je klauwen vol met geld.

Daarbij wordt het ook allemaal alleen maar duurder. Hypotheekbedrag blijft hetzelfde, maar de huur ging bij ons ieder jaar met 2/3% omhoog of er nou corona is of niet. Op een bedrag van 1000 euro zijn dat flinke sprongen, sprongen die je niet je hele leven blijft maken in salaris...
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204537720
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Inderdaad.

Ja, als je voor 3 a 400 euro ergens lekker kan wonen dan zou ik er ook geen haast mee hebben. Alleen zulke woningen zijn al bezet en worden doorgaans alleen toebedeeld aan afgekeurde huismoeders. Particulier huren zit je al heel snel op 1000+ en dan kan je wel wachten op de markt, maar ieder jaar dat je wacht kost je klauwen vol met geld.

Daarbij wordt het ook allemaal alleen maar duurder. Hypotheekbedrag blijft hetzelfde, maar de huur ging bij ons ieder jaar met 2/3% omhoog of er nou corona is of niet. Op een bedrag van 1000 euro zijn dat flinke sprongen, sprongen die je niet je hele leven blijft maken in salaris...
Voor ¤300 of ¤400, waar vind je dat?
pi_204537766
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 15:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Voor ¤300 of ¤400, waar vind je dat?
Bij wijze van. Geen idee wat een sociale huurwoning anno 2022 zou moeten kosten
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204537882
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Inderdaad.

Ja, als je voor 3 a 400 euro ergens lekker kan wonen dan zou ik er ook geen haast mee hebben. Alleen zulke woningen zijn al bezet en worden doorgaans alleen toebedeeld aan afgekeurde huismoeders. Particulier huren zit je al heel snel op 1000+ en dan kan je wel wachten op de markt, maar ieder jaar dat je wacht kost je klauwen vol met geld.

Daarbij wordt het ook allemaal alleen maar duurder. Hypotheekbedrag blijft hetzelfde, maar de huur ging bij ons ieder jaar met 2/3% omhoog of er nou corona is of niet. Op een bedrag van 1000 euro zijn dat flinke sprongen, sprongen die je niet je hele leven blijft maken in salaris...
Geldt voor mij ook. Ik weet zeker dat als de huren niet zo hoog waren, ik niet in deze oververhitte markt had gekocht. Wmb is er veel mis met deze woningmarkt en mag er echt zsm wat aan gedaan worden (maar wat ; geen idee).
pi_204537893
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:54 schreef Kiid het volgende:

[..]
Bij wijze van. Geen idee wat een sociale huurwoning anno 2022 zou moeten kosten
Het dubbele
  maandag 25 april 2022 @ 16:11:16 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204537921
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 15:46 schreef Kiid het volgende:

[..]
Inderdaad.

Ja, als je voor 3 a 400 euro ergens lekker kan wonen dan zou ik er ook geen haast mee hebben. Alleen zulke woningen zijn al bezet en worden doorgaans alleen toebedeeld aan afgekeurde huismoeders. Particulier huren zit je al heel snel op 1000+ en dan kan je wel wachten op de markt, maar ieder jaar dat je wacht kost je klauwen vol met geld.

Daarbij wordt het ook allemaal alleen maar duurder. Hypotheekbedrag blijft hetzelfde, maar de huur ging bij ons ieder jaar met 2/3% omhoog of er nou corona is of niet. Op een bedrag van 1000 euro zijn dat flinke sprongen, sprongen die je niet je hele leven blijft maken in salaris...
Nou.... de grens voor sociale huur ligt op ¤ 763,47 en dan hebben we het nog niet over passend toewijzen, wat betekent dat voor veel mensen die maximale huur op 633,25 ligt en dat beperkt de mogelijkheden behoorlijk.
In feite komt het er op neer dat als je inkomen dusdanig laag is dat je recht op huurtoeslag hebt, dat je dan geen sociale huurwoning kunt krijgen die meer dan ¤ 678,66 kost en dat betekent dat je niet altijd voor alle sociale huurwoningen in aanmerking komt, ook als ze wel geschikt zijn voor jouw gezinssituatie kunnen ze nog steeds te duur zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 16:21:04 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538016
Lekker duidelijk overzichtje:

Onder AOW-leeftijd:


Boven AOW-leeftijd:
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 16:23:34 #14
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204538035
Gewoon kraken als je nu nog niet gekocht hebt en geen diepe portomonnee hebt.
  maandag 25 april 2022 @ 16:28:56 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538070
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 16:06 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Geldt voor mij ook. Ik weet zeker dat als de huren niet zo hoog waren, ik niet in deze oververhitte markt had gekocht. Wmb is er veel mis met deze woningmarkt en mag er echt zsm wat aan gedaan worden (maar wat ; geen idee).
Dat ging over sociale huur, daar zijn de prijzen helemaal niet hoog maar zelfs bizar laag.

Hier vlakbij worden nieuwbouwwoningen gebouwd waarvan de de lokale sociale verhuurder de sociale huurwoningen in het project niet eens wil kopen omdat ze ze niet rendabel kunnen verhuren, ze zijn dus te duur om als sociale huurwoningen te verhuren.
Een woning met een rendement van 5% die binnen de sociale huurgrenzen valt zou dan niet meer dan ¤ 183.232 mogen kosten.
Ga je naar een rendement van 3%, wat momenteel amper de hypotheekrente voor een verhuurhypotheek is, kom je op ¤ 305.388 uit, in het gros van het land kun je daar al geen tussenwoning meer voor laten bouwen als je de grond ook moet betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 16:38:26 #16
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_204538134
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 16:06 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Geldt voor mij ook. Ik weet zeker dat als de huren niet zo hoog waren, ik niet in deze oververhitte markt had gekocht. Wmb is er veel mis met deze woningmarkt en mag er echt zsm wat aan gedaan worden (maar wat ; geen idee).
Bouwen? Is dat geen optie?
pi_204538149
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 14:42 schreef Leandra het volgende:

Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 25-04-2022 14:50:21

Jij hebt skills, special skills. Jij kan een post editten terwijl het topic gesloten is :o _O_
pi_204538151
Ik zat laatst te denken. In 2007, toen de markt ook overkookte eigenlijk, zocht ik samen met mijn toenmalige vriendin een huisje. Ik werkte (net), zij studeerde nog. Starters dus. Er was niet heel veel keuze, maar er was wel keuze, en prijs en hypotheek was niet echt een probleem, zelfs niet met een enkel salaris.
Dat ging toen niet door omdat we er een punt achter zetten (ik kreeg een droombaan in Afrika, zij wilde niet mee - en terecht, ze wilde haar droom niet opgeven, en ik wilde mijn droom niet opgeven). Niet veel later, net nadat zij ging werken (als arts in opleiding) heeft ze alleen een huisje gekocht, ging prima. Een andere vriendin van me, kocht in dezelfde periode also phd-student een eigen huisje alleen, ging ook prima.

Is een huis kopen als startende promovendus nu uberhaupt nog wel mogelijk? Bij de uni waar ik werk ken ik geeneen postdoc zelfs die alleen een eigen huis gekocht heeft. Vaak huren ze niet eens een eigen huis, maar een kamer in een huis. En dan is de markt hier (VK) nog niet zo slecht als in NL (niet dat het makkelijk is hier in het VK). Speelt ook wel mee dat je als postdoc waarschijnlijk binnen een paar jaar weer naar een andere stad of land zult verhuizen voor een andere postdoc. Maar toch, een maat van me huurde hier als postdoc een kamer in een huis, is vorig jaar naar Maleisie vertrokken en heeft daar binnen een jaar een apartement gekocht, wat hem hier in ruim 10 jaar niet eens in hem opkwam als een mogelijkheid.

ik vraag me af of het nog mogelijk is om terug te keren naar een tijd waar je vrij kort na het afronden van een uni studie, of na een paar jaar werken na mbo of hbo, en met gemiddelde salarissen, je in redelijke staat om een huis te kopen.
pi_204538213
In UK de markt niet zo slecht? Ik dacht dat de prijzen daar hoger dan hier lagen en al die huizen zijn klein en afzichtelijk
  maandag 25 april 2022 @ 16:52:00 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538256
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 16:39 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Jij hebt skills, special skills. Jij kan een post editten terwijl het topic gesloten is :o _O_
Alleen maar omdat de de laatste post was en het nog binnen een beperkte termijn gebeurde, ik kan mijn andere posts in dat topic niet meer aanpassen ;)
Dus nee, het is geen teken dat ik weer blauw word :D
Die laatste post is na het sluiten nog wel een tijdje aan te passen zodat er eventueel een "hier verder" linkje gepost kan worden als een topic nog niet in een reeks zit :s)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 17:20:46 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538472
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 16:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik zat laatst te denken. In 2007, toen de markt ook overkookte eigenlijk, zocht ik samen met mijn toenmalige vriendin een huisje. Ik werkte (net), zij studeerde nog. Starters dus. Er was niet heel veel keuze, maar er was wel keuze, en prijs en hypotheek was niet echt een probleem, zelfs niet met een enkel salaris.
Dat ging toen niet door omdat we er een punt achter zetten (ik kreeg een droombaan in Afrika, zij wilde niet mee - en terecht, ze wilde haar droom niet opgeven, en ik wilde mijn droom niet opgeven). Niet veel later, net nadat zij ging werken (als arts in opleiding) heeft ze alleen een huisje gekocht, ging prima. Een andere vriendin van me, kocht in dezelfde periode also phd-student een eigen huisje alleen, ging ook prima.

Is een huis kopen als startende promovendus nu uberhaupt nog wel mogelijk? Bij de uni waar ik werk ken ik geeneen postdoc zelfs die alleen een eigen huis gekocht heeft. Vaak huren ze niet eens een eigen huis, maar een kamer in een huis. En dan is de markt hier (VK) nog niet zo slecht als in NL (niet dat het makkelijk is hier in het VK). Speelt ook wel mee dat je als postdoc waarschijnlijk binnen een paar jaar weer naar een andere stad of land zult verhuizen voor een andere postdoc. Maar toch, een maat van me huurde hier als postdoc een kamer in een huis, is vorig jaar naar Maleisie vertrokken en heeft daar binnen een jaar een apartement gekocht, wat hem hier in ruim 10 jaar niet eens in hem opkwam als een mogelijkheid.

ik vraag me af of het nog mogelijk is om terug te keren naar een tijd waar je vrij kort na het afronden van een uni studie, of na een paar jaar werken na mbo of hbo, en met gemiddelde salarissen, je in redelijke staat om een huis te kopen
Volgens deze site verdient een promovendus gemiddeld ¤ 3.655, daarmee zou je 217.000 hypotheek kunnen krijgen, met het maximaal salaris van ¤ 4.474 zou je 266.000 hypotheek kunnen krijgen.

Afhankelijk van de locatie kun je daar nog wel wat voor kopen, geen eengezinswoning (behalve in Almelo :+ ) maar het is niet zo dat je dakloos moet blijven, het kan echter wel zijn dat je niet vlakbij de universiteit kunt gaan wonen, maar dat is in meer landen zo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204538583
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]

(behalve in Almelo :+ )
:D
pi_204538606
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Volgens deze site verdient een promovendus gemiddeld ¤ 3.655, daarmee zou je 217.000 hypotheek kunnen krijgen, met het maximaal salaris van ¤ 4.474 zou je 266.000 hypotheek kunnen krijgen.

Afhankelijk van de locatie kun je daar nog wel wat voor kopen, geen eengezinswoning (behalve in Almelo :+ ) maar het is niet zo dat je dakloos moet blijven, het kan echter wel zijn dat je niet vlakbij de universiteit kunt gaan wonen, maar dat is in meer landen zo.
Het lastige is is dat je als promovendus wel aan een stad gebonden bent...En je begint niet op het gemiddelde salaris, daar zit je pas op als je nog maar een paar jaar te gaan hebt. Dus als je bij begin promotie-traject een huis wilt zoeken alleen, zit je eerder tegen een max hypotheek aan van 2 ton. En zoek dan maar eens iets op redelijke reistijd van Amsterdam/Utrecht/Rotterdam/Leiden bijv. Misschien dat het in Enschede/Groningen/Maastricht wel te doen is, maar elders wordt het lastig denk ik. In ieder geval een heel stuk lastiger dan in 2007.
  maandag 25 april 2022 @ 17:45:23 #24
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204538679
Appartementen zijn wel te krijgen voor die prijs hoor in Den Haag bijvoorbeeld :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204538687
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 17:45 schreef laziness het volgende:
Appartementen zijn wel te krijgen voor die prijs hoor in Den Haag bijvoorbeeld :Y
"Ja maar dan mag je nog eens minimaal 40K overbieden", "Ja maar dat is geen een rijtjeshuis", "Ja maar dat is een vervallen krot".
pi_204538693
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het lastige is is dat je als promovendus wel aan een stad gebonden bent...
Nah. Maar een uur is ongetwijfeld veel te ver
  maandag 25 april 2022 @ 18:02:23 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538791
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het lastige is is dat je als promovendus wel aan een stad gebonden bent...En je begint niet op het gemiddelde salaris, daar zit je pas op als je nog maar een paar jaar te gaan hebt. Dus als je bij begin promotie-traject een huis wilt zoeken alleen, zit je eerder tegen een max hypotheek aan van 2 ton. En zoek dan maar eens iets op redelijke reistijd van Amsterdam/Utrecht/Rotterdam/Leiden bijv. Misschien dat het in Enschede/Groningen/Maastricht wel te doen is, maar elders wordt het lastig denk ik. In ieder geval een heel stuk lastiger dan in 2007.
Dat wil niet zeggen dat je in die stad moet wonen?
Vanuit Den Haag ben je zo in Leiden, Amsterdam of Rotterdam, vanuit Rotterdam ben je zo in Delft, Leiden of Amsterdam, vanuit Amersfoort ben je zo in Amsterdam.

Maar goed, je kunt ook lekker in je studentenkamer blijven wonen natuurlijk, tot je tenminste wel een gemiddeld salaris hebt.

https://www.funda.nl/koop(...)ob-obrechtstraat-13/
https://www.funda.nl/koop(...)wanenburgerdijk-463/
https://www.funda.nl/koop(...)amelandsestraat-6-a/
https://www.funda.nl/koop(...)80-pasteurstraat-60/
Maar ik snap dat het vervelend is dat er geen Miele keuken van 35K in zit.

[ Bericht 10% gewijzigd door Leandra op 25-04-2022 18:09:06 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204538929
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat wil niet zeggen dat je in die stad moet wonen?
Vanuit Den Haag ben je zo in Leiden, Amsterdam of Rotterdam, vanuit Rotterdam ben je zo in Delft, Leiden of Amsterdam, vanuit Amersfoort ben je zo in Amsterdam.

Maar goed, je kunt ook lekker in je studentenkamer blijven wonen natuurlijk, tot je tenminste wel een gemiddeld salaris hebt.

https://www.funda.nl/koop(...)ob-obrechtstraat-13/
https://www.funda.nl/koop(...)wanenburgerdijk-463/
https://www.funda.nl/koop(...)amelandsestraat-6-a/
https://www.funda.nl/koop(...)80-pasteurstraat-60/
Maar ik snap dat het vervelend is dat er geen Miele keuken van 35K in zit.
Was Miele niet van de wasmachines?
pi_204538943
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Was Miele niet van de wasmachines?
Ik heb een Miele combi.
  maandag 25 april 2022 @ 18:24:53 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204538956
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Was Miele niet van de wasmachines?
Ook.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204539007
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ook.
Weer wat geleerd
  maandag 25 april 2022 @ 18:46:15 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204539124
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:32 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Weer wat geleerd
Gewoon even op het automagische linkje klikken dan krijg je het enorme assortiment dat Coolblue levert, en ze hebben nog meer, want Coolblue heeft de afzuigkappen kennelijk niet in het assortiment.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204539910
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat wil niet zeggen dat je in die stad moet wonen?
Vanuit Den Haag ben je zo in Leiden, Amsterdam of Rotterdam, vanuit Rotterdam ben je zo in Delft, Leiden of Amsterdam, vanuit Amersfoort ben je zo in Amsterdam.

Maar goed, je kunt ook lekker in je studentenkamer blijven wonen natuurlijk, tot je tenminste wel een gemiddeld salaris hebt.

https://www.funda.nl/koop(...)ob-obrechtstraat-13/
https://www.funda.nl/koop(...)wanenburgerdijk-463/
https://www.funda.nl/koop(...)amelandsestraat-6-a/
https://www.funda.nl/koop(...)80-pasteurstraat-60/
Maar ik snap dat het vervelend is dat er geen Miele keuken van 35K in zit.
Voor hoeveel denk je dat dit weggaat allemaal?
pi_204539918
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:01 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Voor hoeveel denk je dat dit weggaat allemaal?
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:46 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
"Ja maar dan mag je nog eens minimaal 40K overbieden", "Ja maar dat is geen een rijtjeshuis", "Ja maar dat is een vervallen krot".
Zat ik toch in de buurt.
pi_204539995
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:02 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
[..]
Zat ik toch in de buurt.
Dat is toch ook geen gekke reactie? Het is makkelijk je gram halen omdat er woningen te koop staan voor x bedrag terwijl je weet dat er nog een flinke som bovenop komt. Een flinke som die lang niet iedereen zelf zou kunnen financieren, zeker starters niet.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204539996
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 18:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat wil niet zeggen dat je in die stad moet wonen?
Vanuit Den Haag ben je zo in Leiden, Amsterdam of Rotterdam, vanuit Rotterdam ben je zo in Delft, Leiden of Amsterdam, vanuit Amersfoort ben je zo in Amsterdam.

Maar goed, je kunt ook lekker in je studentenkamer blijven wonen natuurlijk, tot je tenminste wel een gemiddeld salaris hebt.

https://www.funda.nl/koop(...)ob-obrechtstraat-13/
https://www.funda.nl/koop(...)wanenburgerdijk-463/
https://www.funda.nl/koop(...)amelandsestraat-6-a/
https://www.funda.nl/koop(...)80-pasteurstraat-60/
Maar ik snap dat het vervelend is dat er geen Miele keuken van 35K in zit.
Het is dus nog wel te doen (als er niet overboden wordt), maar wel een stuk lastiger. Maar dit soort woningen zijn dus gewoon beschikbaar voor starters, wat is het probleem dan?
Overigens ken ik weinig promovendi die buiten de stad waar ze werken/studeren wonen. Dat is natuurlijk een keuze, maar niet geheel vrij. Werkrelaties opbouwen is heel waardevol, en waar je je hele carriere profijt van kunt hebben, dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
pi_204540048
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef Kiid het volgende:

[..]
Dat is toch ook geen gekke reactie? Het is makkelijk je gram halen omdat er woningen te koop staan voor x bedrag terwijl je weet dat er nog een flinke som bovenop komt. Een flinke som die lang niet iedereen zelf zou kunnen financieren, zeker starters niet.
Ik denk dat dat meevalt. Die tijden van flink overbieden zijn we voorbij, beleggers hebben geen kans meer.
Zie ik in Amsterdam ook gebeuren. Denk dat je wel een van die appartementjes voor +20-25K kan scoren. Een jaar geleden zou het 50K+ zijn geweest.
Als je geen 20-25K hebt, blijf ik bij dat je niet moet willen kopen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Slumlord. op 25-04-2022 20:32:56 ]
  maandag 25 april 2022 @ 20:36:48 #38
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204540237
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het is dus nog wel te doen (als er niet overboden wordt), maar wel een stuk lastiger. Maar dit soort woningen zijn dus gewoon beschikbaar voor starters, wat is het probleem dan?
Overigens ken ik weinig promovendi die buiten de stad waar ze werken/studeren wonen. Dat is natuurlijk een keuze, maar niet geheel vrij. Werkrelaties opbouwen is heel waardevol, en waar je je hele carriere profijt van kunt hebben, dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
Sorry hoor, maar welkom in de grote mensen wereld, ik vind dat echt een totaal non-argument.
Ergens wonen is geen recht ofzo, als je je niet kunt permitteren op een A+++ locatie te wonen dan betekent dat dat je naar een B of C locatie moet.

Dat is altijd zo geweest.
Ik wil ook graag een vrijstaande villa in Wassenaar met een overdekt zwembad, en dat alles graag ook nog eens met energielabel A+++.
Hoezo heb ik daar geen recht op?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 20:47:44 #39
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204540325
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het is dus nog wel te doen (als er niet overboden wordt), maar wel een stuk lastiger. Maar dit soort woningen zijn dus gewoon beschikbaar voor starters, wat is het probleem dan?
Overigens ken ik weinig promovendi die buiten de stad waar ze werken/studeren wonen. Dat is natuurlijk een keuze, maar niet geheel vrij. Werkrelaties opbouwen is heel waardevol, en waar je je hele carriere profijt van kunt hebben, dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
Ja grutjes wat moeite moeten doen voor een goede carrière. Kan je die carrière niet gewoon bij een huis cadeau krijgen ofzo
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 25 april 2022 @ 20:47:57 #40
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_204540326
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
Ik vind dit argument wel vallen onder "hoge eisen" van starters. Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat de grootverdieners in de gezinnen van mijn directe omgeving aan een uur reistijd zitten. En dan woon ik mijn hele leven al in (het redelijk dichtbewoonde) deel van de Randstad. Tsja, dan woon je maar een uur reizen van je werk. Zorg dat het zo min mogelijk overstappen qua OV heeft en reis gewoon een uur.

De markt is nu eenmaal veranderd. Door de lage hypotheekrente, het woningtekort, maar ook zeker door vermogenden. En dit zijn heus niet allemaal beleggers, dit zijn ook gewoon gezinnen met tweeverdieners die voor hun woongenot tegen hun maximale hypotheek aan gaan zitten. Waar dit tot 10-15 jaar geleden nog minder gebruikelijk was.
pi_204540581
Tsja wat is een uur. Ik zou het ook niet heel erg vinden. Maar begrijp ook mensen die dat liever niet willen. Is hun goed recht.
pi_204540598
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 20:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik denk dat dat meevalt. Die tijden van flink overbieden zijn we voorbij, beleggers hebben geen kans meer.
Zie ik in Amsterdam ook gebeuren. Denk dat je wel een van die appartementjes voor +20-25K kan scoren. Een jaar geleden zou het 50K+ zijn geweest.
Als je geen 20-25K hebt, blijf ik bij dat je niet moet willen kopen.
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar het is voor een (jonge) starter niet per se gebruikelijk om 25.000+ op de rekening te hebben.

Maar wat vroeger normaal was hoeft nu niet meer normaal te zijn. Feit blijft dat je als jongere niet langer alleen maar yolo kan doen en alsnog een huis kan kopen. Je zal toch echt financieel de boel op orde moeten hebben wil je kans maken.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204540787
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:36 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sorry hoor, maar welkom in de grote mensen wereld, ik vind dat echt een totaal non-argument.
Ergens wonen is geen recht ofzo, als je je niet kunt permitteren op een A+++ locatie te wonen dan betekent dat dat je naar een B of C locatie moet.

Dat is altijd zo geweest.
Ik wil ook graag een vrijstaande villa in Wassenaar met een overdekt zwembad, en dat alles graag ook nog eens met energielabel A+++.
Hoezo heb ik daar geen recht op?
Het gaat er niet zozeer om op een A+++ lokatie te wonen. Voor sommige banen is het lastiger om op een betaalbaardere plek te wonen. En in Nederland wordt niet, of nauwelijks, gedaan aan compensatie. Een maat van me verhuisde van hier naar Londen, omdat het bedrijf waar hij voor werkte naar Londen zou gaan verhuizen. Daarmee ging zijn salaris £10k omhoog. Puur omdat hij in Londen ging wonen.

Maar universiteiten zijn niet gevestigd in Lutjebroek, en als jonge wetenschapper, die net ge-emigreerd is om als promovendus te gaan werken, heb je nauwelijks een sociaal netwerk. Dat opbouwen via werk is verreweg het makkelijkst, en dat gaat dan ook een stuk lastiger als je toch in Lutjebroek gaat wonen.

Maar dan nog, dat was mijn initiele punt niet. In 2005-2007 was het vrij makkelijk om in de stad waar je werkte, als alleenstaande starter of promovendus, alleen een huis te kopen met 2 slaapkamers. Nu moet je hopen dat er niet overboden wordt op een woning met 1 slaapkamer, en heb je maar keuze uit enkele van die woningen, vaak op behoorlijke reistijd afstand (en dat brengt ook kosten met zich mee).

Het leven hoeft niet lang niet altijd makkelijk te zijn (en een promotie-traject is sowieso zelden makkelijk te noemen), maar het leven hoeft ook niet veel lastiger te worden.

Uiteraard is het ook het kiezen voor wetenschappelijke pad ook een keuze. Ik zal ook zeker niet klagen dat ik die weg ben ingeslagen. Ik heb op plekken gewoon en gewerkt waar mensen veel geld voor betalen om er een paar dagen of weken te vertoeven, en afgelopen weken waren er nog programma's op TV waar miljoenen mensen naar keken, waarbij ik eigenlijk gewoon naar mijn oude werk zat te kijken. En zelf ben ik wel onder de pannen. Maar ik gun het wel dat het de jongere generatie wat makkelijker gemaakt zou worden wat betreft woonkeuze.
pi_204540811
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 20:47 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ja grutjes wat moeite moeten doen voor een goede carrière. Kan je die carrière niet gewoon bij een huis cadeau krijgen ofzo
Ik denk niet dat er hier veel zijn die verder zijn verhuisd voor carriere dan ik :) 4 landen, 4 continenten. En niet als expat waarbij alles betaald en verzorgd wordt door de grote multinational/overheid/intergovernmental organisation.
  maandag 25 april 2022 @ 21:49:54 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204540869
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 21:15 schreef Kiid het volgende:

[..]
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar het is voor een (jonge) starter niet per se gebruikelijk om 25.000+ op de rekening te hebben.

Maar wat vroeger normaal was hoeft nu niet meer normaal te zijn. Feit blijft dat je als jongere niet langer alleen maar yolo kan doen en alsnog een huis kan kopen. Je zal toch echt financieel de boel op orde moeten hebben wil je kans maken.
Net als vroeger, toen je een huis nog op het enige inkomen uit het gezin kocht en de hypotheek afgelost moest worden.

Dat is een beetje de makke tegenwoordig hè, de jeugd is opgegroeid met ouders die Yolo konden doen met hun aflossingsvrije hypotheek, we hebben werkelijk geen flauw idee meer wat het kost om te wonen en denken dat 1.000 per maand al een enorm bedrag is.

Een hypotheek van 250.000 tegen 5% rente kost bruto per maand ook al ¤ 1.342, bij een (hoogste) bruto jaarsalaris van ¤ 45.678 blijft daar netto ¤ 939 van over (het eerste jaar), terwijl diezelfde hypotheek volledig aflossingsvrij jarenlang maar bruto ¤ 1.042 en netto ¤ 636 heeft gekost.

Dat heeft ons totale idee van wat een normale hypotheeklast is verpest, terwijl je in feite je hypotheek volledig kunt aflossen voor ¤ 300 per maand meer.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 22:01:07 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204540961
En ondertussen zijn er dertigers die het lef hebben verontwaardigd te zijn over de afgeloste hypotheken van de generatie van hun grootouders, terwijl het vooral de generatie van hun ouders is die met hun YOLO instelling en de aflossingsvrije hypotheken de markt verneukt heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541003
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:01 schreef Leandra het volgende:
En ondertussen zijn er dertigers die het lef hebben verontwaardigd te zijn over de afgeloste hypotheken van de generatie van hun grootouders, terwijl het vooral de generatie van hun ouders is die met hun YOLO instelling en de aflossingsvrije hypotheken de markt verneukt heeft.
Wat is de volgende dat de markt nog meer verneukt denk je?
  maandag 25 april 2022 @ 22:11:39 #48
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204541042
Waarom is twee slaapkamers nodig als alleenstaande dan?

Want dat is wat ik vooral zie. Op je 23ste meteen een rijtjeshuis met perfecte keuken en badkamer willen.

We zijn allemaal onderaan de ladder begonnen maar iedereen wil nu starten aan de top.
Dat kon in 2007 ook al niet hoor.

En zijn promovendi een speciaal soort? Want voor iedereen is relaties opbouwen belangrijk maar dat kan heus prima op een half uurtje treinen.
Ik had ook een kamer in Den Haag omdat Leiden stik duur was. En dat heeft geen afbreuk gedaan aan het studentenleven.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204541119
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:01 schreef Leandra het volgende:
En ondertussen zijn er dertigers die het lef hebben verontwaardigd te zijn over de afgeloste hypotheken van de generatie van hun grootouders, terwijl het vooral de generatie van hun ouders is die met hun YOLO instelling en de aflossingsvrije hypotheken de markt verneukt heeft.
Oorzaak is dus eerder beleid ipv de mensen.
  maandag 25 april 2022 @ 22:52:28 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541346
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat is de volgende dat de markt nog meer verneukt denk je?
Geen idee, als de rente weer normaliseert (rond de 5% dus) en er geen hele rare dingen meer gebeuren qua bouwmaterialen dan verwacht ik dat we ons gaan realiseren dat een nieuwbouw tussenwoning van 120m² die aan de huidige (BENG) eisen voldoet buiten de randstad al ¤ 350.000 moet kosten, en daar komt dan je keuken, vloer- en wandafwerking nog bij, en je tuin en alles.
Dus 375.000 - 400.000 is een basisbedrag waar je op moet gaan rekenen voor je in je nieuwbouwwoning kunt wonen, met de huidige eisen aan woningen en de prijzen van de grond, je moet al voorbij Zwolle wil je goedkoper komen te zitten, maar dat komt primair door de grondprijs.

Dus ik zie op zich de markt nog niet zo verneukt worden, maar ik zie gasloze huizen de komende jaren wel rapper in prijs stijgen dan huizen die nog een gasaansluiting hebben en/of lastig gasloos te maken zijn.

Dat betekent dus dat als je voor dat huis van 375-400 K een hypotheek van ¤ 367.890 nodig hebt en degene met het hoogste inkomen in je huishouden ¤ 45.678 bruto per jaar verdient dat de bruto maandlast bij een rente van 5% dan ¤ 1.975 wordt, en netto met ¤ 1.380 begint en oploopt.
Gelukkig heb je dan wel een energierekening die vrijwel nihil is, zolang er gesaldeerd mag worden.

Wie nu denkt dat het al lastig is, wordt helemaal ziek van het idee van ¤ 1.975 bruto per maand, zeker icm de steeds terugkerende suggestie de HRA af te schaffen.
Het goede nieuws aan dit verhaal is echter dat een deel van die bruto maandlast aflossing is, dus feitelijk sparen in stenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541351
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 22:11 schreef laziness het volgende:
Waarom is twee slaapkamers nodig als alleenstaande dan?

Want dat is wat ik vooral zie. Op je 23ste meteen een rijtjeshuis met perfecte keuken en badkamer willen.

We zijn allemaal onderaan de ladder begonnen maar iedereen wil nu starten aan de top.
Dat kon in 2007 ook al niet hoor.

En zijn promovendi een speciaal soort? Want voor iedereen is relaties opbouwen belangrijk maar dat kan heus prima op een half uurtje treinen.
Ik had ook een kamer in Den Haag omdat Leiden stik duur was. En dat heeft geen afbreuk gedaan aan het studentenleven.
Promovendi is uiteraard geen speciaal soort. Maar als je beide promovendi bent, vindt dan maar eens na je promotie allebei een baan in hetzelfde land, laat staan binnen een uurtje treinen. Succes! Je bent dan vaak zo gespecialiseerd dat banen dun gezaaid zijn. En postdoc aanstellingen zijn vaak maar voor 18-24 maanden. Daarna kun je je hele leven, en dat van je partner, weer oppakken en verplaatsen. Ik heb nu het geluk een aanstelling voor 5 jaar te hebben, en dat mijn partner een skillset heeft waar ze op veel plekken goed terecht kan. Maar een eerdere relatie is wel stuk gegaan vanwege waar mijn en haar droom banen zich bevonden (dat was niet een half uurtje treinen van elkaar, dat was eerder 36-52 uur reizen. Floortje Dessing met het Einde van de Wereld was ooit in de buurt, alleen had ze nog 10 uur door moeten rijden in het droge seizoen, in het regenseizoen eerder 3 uur doorrijden, daarna 5-24 uur met een boot, en vervolgens weer 3 uur rijden door water).

En in 2007 kon het best, op een promovendus salaris een flatje met 2 slaapkamertjes. Tuurlijk hoeft dat niet. Zelf nu ook niet het grootste huis gekocht wat we konden kopen (als starter op latere leeftijd), doorslag was niet zozeer de hoeveelheid slaapkamers, maar meer het aantal badkamers (3 is gewoon teveel om schoon te maken) en de reistijd voor een van ons.
  maandag 25 april 2022 @ 22:54:53 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541367
quote:
1s.gif Op maandag 25 april 2022 22:21 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Oorzaak is dus eerder beleid ipv de mensen.
Aflossingsvrije hypotheken waren niet het beleid van de overheid, maar het verdienmodel van de banken, die de mogelijkheden van de HRA volledig benut uitgemelkt hebben.
En de mensen die daar uiteraard YOLO "je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet" in meegingen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541410
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:06 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat is de volgende dat de markt nog meer verneukt denk je?
Particuliere verhuur (eveneens in combinatie met laatste punt)

Beroerde management van de financiële instrumenten vanuit de centrale banken (rentes)

De gedwongen energietransities etc door middel van belastingen waarbij enkel de vermogenden deze weer via subsidies terug krijgen. Hierdoor zullen de onaantrekkelijke woningen nog onaantrekkelijker worden en de aantrekkelijke woningen onbetaalbaar. De meeste energiebesparende maatregelen hebben hierdoor ook geen echte trigger om goedkoper te worden.
  maandag 25 april 2022 @ 23:06:35 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541463
Zo ziet het kaartje met beschikbare nieuwbouwwoningen tot 400.000 en minstens 100m² woonoppervlak eruit:

https://www.funda.nl/kaar(...)54,5.504380232022155
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541478
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Promovendi is uiteraard geen speciaal soort. Maar als je beide promovendi bent, vindt dan maar eens na je promotie allebei een baan in hetzelfde land, laat staan binnen een uurtje treinen. Succes! Je bent dan vaak zo gespecialiseerd dat banen dun gezaaid zijn. En postdoc aanstellingen zijn vaak maar voor 18-24 maanden. Daarna kun je je hele leven, en dat van je partner, weer oppakken en verplaatsen. Ik heb nu het geluk een aanstelling voor 5 jaar te hebben, en dat mijn partner een skillset heeft waar ze op veel plekken goed terecht kan. Maar een eerdere relatie is wel stuk gegaan vanwege waar mijn en haar droom banen zich bevonden (dat was niet een half uurtje treinen van elkaar, dat was eerder 36-52 uur reizen. Floortje Dessing met het Einde van de Wereld was ooit in de buurt, alleen had ze nog 10 uur door moeten rijden in het droge seizoen, in het regenseizoen eerder 3 uur doorrijden, daarna 5-24 uur met een boot, en vervolgens weer 3 uur rijden door water).

En in 2007 kon het best, op een promovendus salaris een flatje met 2 slaapkamertjes. Tuurlijk hoeft dat niet. Zelf nu ook niet het grootste huis gekocht wat we konden kopen (als starter op latere leeftijd), doorslag was niet zozeer de hoeveelheid slaapkamers, maar meer het aantal badkamers (3 is gewoon teveel om schoon te maken) en de reistijd voor een van ons.
Joh, je kiest voor aan twee kanten van de wereld werken.

Het werk wat ik liever wil doen kan ik ook vergeten, als ik een relatie wil houden. Dus zullen we daar gewoon even geen punt van maken? Je kiest zelf voor werk waarbij je de hele wereld over wil gaan voor korte periodes voor een loon waar je bij de macdonald's niet echt voor onder doet.

Dat is een keuze.
pi_204541487
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
Zo ziet het kaartje met beschikbare nieuwbouwwoningen tot 400.000 en minstens 100m² woonoppervlak eruit:

https://www.funda.nl/kaar(...)54,5.504380232022155
Jeetje wat weinig in Noord oost Nederland.
  maandag 25 april 2022 @ 23:27:01 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541574
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jeetje wat weinig in Noord oost Nederland.
De nieuwbouw ligt ook op z'n kont... overigens zijn dit alleen de huizen die nog niet onder optie of onder voorbehoud verkocht zijn, dus het is niet helemaal representatief voor de huidige situatie, maar wel waar je nu feitelijk nog terecht zou kunnen.
Overigens wordt het kaartje nog veel leger als je minstens 120m² woonoppervlak voor maximaal ¤ 400.000 zoekt....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541598
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:27 schreef Leandra het volgende:

[..]
De nieuwbouw ligt ook op z'n kont... overigens zijn dit alleen de huizen die nog niet onder optie of onder voorbehoud verkocht zijn, dus het is niet helemaal representatief voor de huidige situatie, maar wel waar je nu feitelijk nog terecht zou kunnen.
Overigens wordt het kaartje nog veel leger als je minstens 120m² woonoppervlak voor maximaal ¤ 400.000 zoekt....
Geen een woning in Drenthe. 10 in Groningen (een in de pekelas) en 0 in Friesland.

Nou jongens, wijs aan die woningen in de afgelegen Noord oostelijke hoeken van t land. (En ja dan bedoel ik de a++ woningen 😜)
pi_204541600
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:09 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Joh, je kiest voor aan twee kanten van de wereld werken.

Het werk wat ik liever wil doen kan ik ook vergeten, als ik een relatie wil houden. Dus zullen we daar gewoon even geen punt van maken? Je kiest zelf voor werk waarbij je de hele wereld over wil gaan voor korte periodes voor een loon waar je bij de macdonald's niet echt voor onder doet.

Dat is een keuze.
Korte periodes? Dat ik in 4 landen heb gewoond en gewerkt wilt niet zeggen dat het altijd voor korte periodes was toch? Zo jong ben ik niet meer :P En ik wilde niet de hele wereld over, dat was echt geen doel op zich. En ik ging weg, zij bleef hier, zij koos er al helemaal niet voor om ver weg van mij te werken ofzo. Maar leeuwen laten zich moeilijk bestuderen op de Veluwe. Heb ook wel in Nederland gewerkt, beetje de consultant uithangen bij Rijkswaterstaat en Waterschappen, dat trok me gewoon echt niet. Ik ben wel aardig terecht gekomen hoor :)
Klaag ook niet over mijn eigen situatie, meer over hoe lastig het tegenwoordig is als starter, in vergelijking met toen ik voor het eerst in NL naar een huis ging kijken. Toen was het niet echt moeilijk geweest om op basis van 1 salaris een apartement met 2 slaapkamers in de stad naar keuze te vinden.

Overigens is dit nieuws, voor starters wel bemoedigend:
Minder huizen opgekocht door investeerders, meer huizen gekocht door starters. Het lijkt erop dat de concurrentiepositie voor starters onder de 35 wat verbeterd is, en mogelijk beginnen de grote investeerders wat voorzichtiger te worden ook.

https://www.nu.nl/economie/6197202/meer-eerste-huizen-verkocht-investeerders-kochten-minder-woningen.html
pi_204541602
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 22:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Geen idee, als de rente weer normaliseert (rond de 5% dus) en er geen hele rare dingen meer gebeuren qua bouwmaterialen dan verwacht ik dat we ons gaan realiseren dat een nieuwbouw tussenwoning van 120m² die aan de huidige (BENG) eisen voldoet buiten de randstad al ¤ 350.000 moet kosten, en daar komt dan je keuken, vloer- en wandafwerking nog bij, en je tuin en alles.
Dus 375.000 - 400.000 is een basisbedrag waar je op moet gaan rekenen voor je in je nieuwbouwwoning kunt wonen, met de huidige eisen aan woningen en de prijzen van de grond, je moet al voorbij Zwolle wil je goedkoper komen te zitten, maar dat komt primair door de grondprijs.

Dus ik zie op zich de markt nog niet zo verneukt worden, maar ik zie gasloze huizen de komende jaren wel rapper in prijs stijgen dan huizen die nog een gasaansluiting hebben en/of lastig gasloos te maken zijn.

Dat betekent dus dat als je voor dat huis van 375-400 K een hypotheek van ¤ 367.890 nodig hebt en degene met het hoogste inkomen in je huishouden ¤ 45.678 bruto per jaar verdient dat de bruto maandlast bij een rente van 5% dan ¤ 1.975 wordt, en netto met ¤ 1.380 begint en oploopt.
Gelukkig heb je dan wel een energierekening die vrijwel nihil is, zolang er gesaldeerd mag worden.

Wie nu denkt dat het al lastig is, wordt helemaal ziek van het idee van ¤ 1.975 bruto per maand, zeker icm de steeds terugkerende suggestie de HRA af te schaffen.
Het goede nieuws aan dit verhaal is echter dat een deel van die bruto maandlast aflossing is, dus feitelijk sparen in stenen.
Pffff, wat een bulk aan geld zeg. Een jaarsalaris van 45k is ook lang niet vanzelf sprekend. Dat is stevig boven een modaal salaris en ook modaal is lang niet vanzelfsprekend.

Ik vind het een deprimerende gedachte om eerlijk te zijn. Het wordt steeds meer werken om te overleven
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204541616
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Korte periodes? Dat ik in 4 landen heb gewoond en gewerkt wilt niet zeggen dat het altijd voor korte periodes was toch?
ik hoorde je een periode van 24 maanden noemen voor een postdoc. Maar alles <5jr is kort.
quote:
Zo jong ben ik niet meer :P En ik wilde niet de hele wereld over, dat was echt geen doel op zich. En ik ging weg, zij bleef hier, zij koos er al helemaal niet voor om ver weg van mij te werken ofzo. Maar leeuwen laten zich moeilijk bestuderen op de Veluwe.
klinkt toch echt als een keuze
quote:
Heb ook wel in Nederland gewerkt, beetje de consultant uithangen bij Rijkswaterstaat en Waterschappen, dat trok me gewoon echt niet. Ik ben wel aardig terecht gekomen hoor :)
Klaag ook niet over mijn eigen situatie, meer over hoe lastig het tegenwoordig is als starter, in vergelijking met toen ik voor het eerst in NL naar een huis ging kijken. Toen was het niet echt moeilijk geweest om op basis van 1 salaris een apartement met 2 slaapkamers in de stad naar keuze te vinden.
maar letterlijk is het voor een starter in jouw genoemde werk toch echt een keuze. Die kan ook werkelijk geen leeuwen gaan kijken en iets anders doen. De situatie is een logisch gevolg van eigen keuzes.
quote:
Overigens is dit nieuws, voor starters wel bemoedigend:
Minder huizen opgekocht door investeerders, meer huizen gekocht door starters. Het lijkt erop dat de concurrentiepositie voor starters onder de 35 wat verbeterd is, en mogelijk beginnen de grote investeerders wat voorzichtiger te worden ook.

https://www.nu.nl/economie/6197202/meer-eerste-huizen-verkocht-investeerders-kochten-minder-woningen.html
Yup
pi_204541623
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:31 schreef Kiid het volgende:

[..]

Ik vind het een deprimerende gedachte om eerlijk te zijn. Het wordt steeds meer werken om te overleven
Dat was het altijd al. Maar als je nu naar Afrika vertrekt, over een jaar of 70 zijn ze rijker dan wij.
pi_204541639
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat was het altijd al. Maar als je nu naar Afrika vertrekt, over een jaar of 70 zijn ze rijker dan wij.
Misschien dat ik dat nog red, maar waarschijnlijk niet. Is 50 jaar ook goed?
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  maandag 25 april 2022 @ 23:40:26 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541652
Zelfs in Overdinkel (drie keer struikelen van de Duitse grens, in de uiterste uithoek van Twente) kost een nieuwbouw middenwoning met 120m² woonoppervlak al tussen de ¤ 315.000 en ¤ 325.000

https://www.funda.nl/nieu(...)8-het-stien-n-hofje/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 april 2022 @ 23:42:25 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541666
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:31 schreef Kiid het volgende:

[..]
Pffff, wat een bulk aan geld zeg. Een jaarsalaris van 45k is ook lang niet vanzelf sprekend. Dat is stevig boven een modaal salaris en ook modaal is lang niet vanzelfsprekend.

Ik vind het een deprimerende gedachte om eerlijk te zijn. Het wordt steeds meer werken om te overleven
Nou, als niet een van beiden minstens dat bedrag verdient dan ga je helemaal niet zo'n hypotheek krijgen.
Het blijft terugkomen op het feit dat mensen niet meer gewend zijn aan de werkelijke kosten van een huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541670
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:38 schreef Kiid het volgende:

[..]
Misschien dat ik dat nog red, maar waarschijnlijk niet. Is 50 jaar ook goed?
Denk dat je dan beter kan blijven. Maar werken om te overleven is van alle tijden.
pi_204541694
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
pi_204541726
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
Ik betaalde 600¤ per maand voor een appartementje van 60m2. Dat was nu een tien jaar geleden. Aflossen loonde toen.

Dan hebben we het hier dus over nieuwbouw met veel lagere energiekosten en tuin. Ik weet het wel, valt mee. Vooral omdat aflossen nut heeft in je maandlasten.

En @George_of_the_Jungle in Zwolle komen al weer steeds vaker studentenwoningen te koop. Mensen beginnen het al te dumpen omdat ze geen vertrouwen hebben of geen zin hebben de nieuwe vermogensbelasting af te wachten.
  maandag 25 april 2022 @ 23:53:34 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204541734
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
Dan heb ik nog gerekend met het langjarig gemiddelde van 5% rente, je moet er helemaal niet aan denken wat er gebeurt als de rente naar de 8 of 11 procent gaat....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204541848
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:53 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan heb ik nog gerekend met het langjarig gemiddelde van 5% rente, je moet er helemaal niet aan denken wat er gebeurt als de rente naar de 8 of 11 procent gaat....
Dan kan je je boeltje wel gaan inpakken als je een hoge hypotheek hebt.

Nee, dat vind ik persoonlijk ook echt helemaal niks. Dan woon ik liever in een minder gewild gebied. Het is geen makkelijke concessie om een uur+ te verhuizen van ouders en consorten, maar moet er niet aan denken om zulke bedragen iedere maand af te moeten tikken. Vind 1200/1300 euro ook al veel, zeker als je het met (grotendeels) 1 salaris moet opbrengen.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_204541871
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 00:33 schreef Kiid het volgende:

[..]
Dan kan je je boeltje wel gaan inpakken als je een hoge hypotheek hebt.

Nee, dat vind ik persoonlijk ook echt helemaal niks. Dan woon ik liever in een minder gewild gebied. Het is geen makkelijke concessie om een uur+ te verhuizen van ouders en consorten, maar moet er niet aan denken om zulke bedragen iedere maand af te moeten tikken. Vind 1200/1300 euro ook al veel, zeker als je het met (grotendeels) 1 salaris moet opbrengen.
En mij is het veel waard om op de fiets naar m'n werk te kunnen en om m'n familie in de buurt te hebben. Zo maakt iedereen een andere afweging.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_204542057
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 00:33 schreef Kiid het volgende:

[..]
Dan kan je je boeltje wel gaan inpakken als je een hoge hypotheek hebt.

Nee, dat vind ik persoonlijk ook echt helemaal niks. Dan woon ik liever in een minder gewild gebied. Het is geen makkelijke concessie om een uur+ te verhuizen van ouders en consorten, maar moet er niet aan denken om zulke bedragen iedere maand af te moeten tikken. Vind 1200/1300 euro ook al veel, zeker als je het met (grotendeels) 1 salaris moet opbrengen.
Natuurlijk vind je het niks. Ik betaal het liever ook niet. Maar ook dat ongewild gebied is dan gewoon duur elke maand. Een klein appartement van 105k kost je bij 5.6% 602 euro per maand. Hierbij is 490! euro rente.

Het enige voordeel is dat aflossen dan echt zin heeft. Op dat vlak juich ik het dan wel weer toe. Met de 1.7% van even geleden zet 10k aflossen geen zoden aan de dijk. Bij een 5.6% merk je direct hoeveel rente je minder gaat betalen
  dinsdag 26 april 2022 @ 06:22:05 #73
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204542076
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
Hangt van je inkomen af he?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204542110
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Volgens deze site verdient een promovendus gemiddeld ¤ 3.655, daarmee zou je 217.000 hypotheek kunnen krijgen, met het maximaal salaris van ¤ 4.474 zou je 266.000 hypotheek kunnen krijgen.

Afhankelijk van de locatie kun je daar nog wel wat voor kopen, geen eengezinswoning (behalve in Almelo :+ ) maar het is niet zo dat je dakloos moet blijven, het kan echter wel zijn dat je niet vlakbij de universiteit kunt gaan wonen, maar dat is in meer landen zo.
Het punt voor promovendi is voor dat je aanstelling per definitie tijdelijk is en de banken niet happig zijn om je daarmee ook een hypotheek te verstrekken en ze (althans in mijn tijd) niet lijken te begrijpen dat je desondanks een prima carrièreperspectief hebt in veel gevallen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_204542134
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 06:57 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Het punt voor promovendi is voor dat je aanstelling per definitie tijdelijk is en de banken niet happig zijn om je daarmee ook een hypotheek te verstrekken en ze (althans in mijn tijd) niet lijken te begrijpen dat je desondanks een prima carrièreperspectief hebt in veel gevallen.
Het probleem is waarschijnlijk dat je geen drie jaar een inkomen hebt gehad van een X hoogte, of jouw tijd moet heel lang geleden geweest zijn.
pi_204542148
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het probleem is waarschijnlijk dat je geen drie jaar een inkomen hebt gehad van een X hoogte, of jouw tijd moet heel lang geleden geweest zijn.
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 26 april 2022 @ 07:29:41 #77
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204542160
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?
Ik las juist dat promovendi toen geen enkel probleem hadden een huis te kopen, in hun eentje...
Daar begon dit hele verhaal mee, dat ze dat in 2007 nog wel gekund zouden hebben en nu kansloos zijn, want ze moeten toch vooral dichtbij hun werk wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204542167
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?
Nee, is niet anders.
Heb/had ook moeite met hypotheek krijgen, maar er is wel één bank die werkt met een regeling voor beginnende artsen, advocaten e.d. om zo een hypotheek te willen verstrekken. Heb daardoor toch een hypotheek kunnen afsluiten vorig jaar.
Geen idee of promovendi onder die regeling vallen.
pi_204542188
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik las juist dat promovendi toen geen enkel probleem hadden een huis te kopen, in hun eentje...
Daar begon dit hele verhaal mee, dat ze dat in 2007 nog wel gekund zouden hebben en nu kansloos zijn, want ze moeten toch vooral dichtbij hun werk wonen.
In 2007 speelde mijn punt dus ook al. En wat mij betreft is dit het enige valide punt in waarom het voor promovendi (en andere groepen zoals @Slumlord. noemt ^O^ ) een uitdaging kan zijn om een woning te kopen. Want ik ben het met je eens dat de punten over salaris en reistijd onzin zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_204542192
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
Nou ja, dat wordt in de loop van tijd wel minder door inflatie en hopelijk betere versienste (al moet je daar niet op rekenen). Zoals mijn collega toen vertelde toen ik net mijn nieuwe hypotheek HD."het scherpe moet er even af". Die opmerking hielp mij wel.

Dat was nu zo'n 6 jaar geleden en ik betaalde bruto denk ik ongeveer 1850 misschien 1900 euro.

En nu voelt het inderdaad alsof het scherpe eraf is.

Of dat uiteindelijk de juiste weg is... ikbweet het eerlijk gezegd niet, maar voor een hypotheek moet je nu eenmaal bereid zijn te investeren.

Dat doet overigens niets af aan hoe de huidige huizenmarkt het voor veel mensen onmogelijk maakt hoor.
pi_204542197
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:31 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Nee, is niet anders.
Heb/had ook moeite met hypotheek krijgen, maar er is wel één bank die werkt met een regeling voor beginnende artsen, advocaten e.d. om zo een hypotheek te willen verstrekken. Heb daardoor toch een hypotheek kunnen afsluiten vorig jaar.
Geen idee of promovendi onder die regeling vallen.
Precies, er zijn best wat loopbanen waarin tijdelijk aanstellingen/contracten de norm zijn terwijl je toch netjes je schaapjes op het droge hebt. Ik hoop binnenkort, op mijn 40e, voor het eerst een vaste aanstelling te krijgen :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_204542207
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:44 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Precies, er zijn best wat loopbanen waarin tijdelijk aanstellingen/contracten de norm zijn terwijl je toch netjes je schaapjes op het droge hebt. Ik hoop binnenkort, op mijn 40e, voor het eerst een vaste aanstelling te krijgen :+
Vind dat ook onzin hoor. Wat let jou om 1 dag na het tekenen van de hypotheekakte ontslag te nemen? Bij wijze van.
Banken zijn star.
  dinsdag 26 april 2022 @ 07:51:24 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204542222
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:42 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
In 2007 speelde mijn punt dus ook al. En wat mij betreft is dit het enige valide punt in waarom het voor promovendi (en andere groepen zoals @:Slumlord. noemt ^O^ ) een uitdaging kan zijn om een woning te kopen. Want ik ben het met je eens dat de punten over salaris en reistijd onzin zijn.
Ja, maar dat reistijd en salaris onderdeel was een discussie waard, een "promovendi kunnen helemaal niet kopen, toen ook niet" ging het niet worden als iemand zo stellig is dat een ander destijds op het salaris heeft gekocht.

Want dat zal waarschijnlijk ook een koop op basis van spaargeld, erfenis, eenmalige verhoogde schenking of andere uitzonderlijke situatie zijn geweest, maar die welles/nietes discussie is zinloos.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 26 april 2022 @ 08:13:35 #84
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_204542324
Wij hebben een huis gekocht zonder intentieverklaringen.
Gemiddelde van de afgelopen 3 jaar mag ook bij alle banken zo ongeveer.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_204543171
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:34 schreef investeerdertje het volgende:

ik hoorde je een periode van 24 maanden noemen voor een postdoc. Maar alles <5jr is kort.

Maar ik heb niet gezegd dat dat van mij telkens postdocs waren, en soms zijn postdocs ook voor 5 jaar (zeldzaam, maar ze zijn er wel). Als >5 jaar 'lang' is, dan heb ik in 2 van die landen 'lang' gewoond in ieder geval.
Het is inderdaad natuurlijk een keuze, en hoe iemand keuzes afweegt (werk, wonen, inkomen, kinderen) verandert met de tijd ook wel natuurlijk, dat geldt ook voor mij uiteraard. Je hoort mij niet klagen over mijn eigen situatie, ik zit wel goed (niet altijd makkelijk geweest, maar dat hoeft natuurlijk ook niet). Alleen ik observeer wel dat het voor starters nu lastiger is dan 15 jaar geleden (maar zeker ook niet onmogelijk, zoals Leandra liet zien, zeker niet als stel met 2 inkomens).
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 26 april 2022 @ 10:40:01 #86
414785 sirdanilot
pi_204543187
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar dat reistijd en salaris onderdeel was een discussie waard, een "promovendi kunnen helemaal niet kopen, toen ook niet" ging het niet worden als iemand zo stellig is dat een ander destijds op het salaris heeft gekocht.

Want dat zal waarschijnlijk ook een koop op basis van spaargeld, erfenis, eenmalige verhoogde schenking of andere uitzonderlijke situatie zijn geweest, maar die welles/nietes discussie is zinloos.
Mijn broer was promovendus ergens in 2011 of 2012 of zo en heeft toen zonder al te veel moeite een woning kunnen kopen die normaliter onbereikbaar voor hem zou zijn geweest op dat salaris. Ja die woning was véél goedkoper dan nu maar zijn loon als promovendus was destijds ook erg laag. Dus er kunnen zeker uitzonderingen worden gemaakt voor promovenda. In de huidige markt liggen de prijzen echter zo hoog dat promovenda ook daar niet meer voor in aanmerking komen, behalve wellicht als je in Groningen promoveert en in Ter Apel wil gaan wonen of zo. De meeste universiteitssteden behalve Groningen en Maastricht liggen namelijk in erg dure regio´s. Denk aan Amsterdam, Leiden, Wageningen, Delft, Utrecht etc.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204543232
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2022 23:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat was het altijd al. Maar als je nu naar Afrika vertrekt, over een jaar of 70 zijn ze rijker dan wij.
De economische groei in veel landen in Afrika is groter dan hier, maar vaak verpesten ze het ook weer. De koloniale grenzen, wetten en democratien gebaseerd op het koloniale verleden, gekoppeld aan de diversiteit van etnische groeperingen binnen huidige landgrenzen die zich vooral laten leiden door de etniciteit van politieke kandidaten wanneer er gestemd moet worden, en dat weer in combinatie met het dom houden van de bevolking door de slechte scholing, zorgt er wel voor dat Afrika zichzelf nog lange tijd behoorlijk in de weg zal zitten. En dit alles wordt ook grotendeels in stand gehouden door 'ontwikkelingshulp'. Het westen 'helpt' Afrika, maar zal dat nooit doen tot een niveau waarin Afrika een concurrent wordt, terwijl China's 'hulp' er vooral op is gericht om controle te krijgen over de grondstoffen (en politici), en het gemakkelijker te maken om die grondstoffen te vervoeren.
Een aardig boek over ontwikkelingshulp is Dead Aid, van Dambisa Moyo.
pi_204543251
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Mijn broer was promovendus ergens in 2011 of 2012 of zo en heeft toen zonder al te veel moeite een woning kunnen kopen die normaliter onbereikbaar voor hem zou zijn geweest op dat salaris. Ja die woning was véél goedkoper dan nu maar zijn loon als promovendus was destijds ook erg laag. Dus er kunnen zeker uitzonderingen worden gemaakt voor promovenda.
Ik kon ook zonder problemen een hypotheek krijgen. Indertijd dacht ik dat het moeilijk zou worden vanwege het tijdelijke contract, maar als je wat verder in je promotie zit heb je al een bepaalde salarisgeschiedenis opgebouwd. Bovendien is je toekomstperspectief goed, wat indertijd door banken ook werd meegewogen.

Overigens zijn salarissen van promovendi best aardig. En kijk voor de gein eens naar de salarisschalen die erna komen. Ik kijk regelmatig rond naar andere banen en ik kom zelden een baan tegen die zo goed betaalt als mijn baan in het hogere onderwijs.

En om op een ander deel van de discussie terug te komen: ik had als promovenda een reistijd van 75 minuten. Ik vind het absurd om te denken dat het voor promovendi vreselijk is om niet in de stad te wonen waar ze werken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 26 april 2022 @ 10:54:06 #89
414785 sirdanilot
pi_204543281
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik kon ook zonder problemen een hypotheek krijgen. Indertijd dacht ik dat het moeilijk zou worden vanwege het tijdelijke contract, maar als je wat verder in je promotie zit heb je al een bepaalde salarisgeschiedenis opgebouwd. Bovendien is je toekomstperspectief goed, wat indertijd door banken ook werd meegewogen.

Overigens zijn salarissen van promovendi best aardig. En kijk voor de gein eens naar de salarisschalen die erna komen. Ik kijk regelmatig rond naar andere banen en ik kom zelden een baan tegen die zo goed betaalt als mijn baan in het hogere onderwijs.

En om op een ander deel van de discussie terug te komen: ik had als promovenda een reistijd van 75 minuten. Ik vind het absurd om te denken dat het voor promovendi vreselijk is om niet in de stad te wonen waar ze werken.
Dus je ' werkt' 2 en een half uur extra per dag en wordt voor die tijd niet betaald.

En inderdaad als je een baan in het hoger onderwijs hebt betaalt dat meestal prima.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204543314
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dus je ' werkt' 2 en een half uur extra per dag en wordt voor die tijd niet betaald.

En inderdaad als je een baan in het hoger onderwijs hebt betaalt dat meestal prima.
Tja, als je niet bent gediend van meer werken dan waar je voor betaald krijgt, dan is een academische carrière sowieso niks voor je. :+

Als je jong bent, heb je gewoon wat minder eisen te stellen dan als je wat verder in je carrière bent en meer vermogen hebt. Dat is voor promovendi niet anders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 26 april 2022 @ 11:21:47 #91
414785 sirdanilot
pi_204543482
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 10:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Tja, als je niet bent gediend van meer werken dan waar je voor betaald krijgt, dan is een academische carrière sowieso niks voor je. :+

Als je jong bent, heb je gewoon wat minder eisen te stellen dan als je wat verder in je carrière bent en meer vermogen hebt. Dat is voor promovendi niet anders.
Heb er 1x op gesolliciteerd, niet geworden. Aangezien ik destijds vast was gelopen met mijn masterscriptie vond ik het uiteindelijk ook geen goed idee voor mij persoonlijk. Ken ook wel mensen die een PhD zijn begonnen maar zijn gestopt.

Het is niet voor iedereen geschikt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204547092
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:20 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?
Ik doelde op x aantal jaren voordat je een woning probeerde te kopen. In die periode had ik ook geen contract met uitzichten, vandaar.
pi_204547116
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 07:44 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Precies, er zijn best wat loopbanen waarin tijdelijk aanstellingen/contracten de norm zijn terwijl je toch netjes je schaapjes op het droge hebt. Ik hoop binnenkort, op mijn 40e, voor het eerst een vaste aanstelling te krijgen :+
Yup. Maar een tijdelijk contract maakt niet dat je niet kan kopen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 27 april 2022 @ 13:13:45 #94
414785 sirdanilot
pi_204554167
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2022 18:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Yup. Maar een tijdelijk contract maakt niet dat je niet kan kopen.
In het hogere segment banen, denk aan detachering ICT, kan het prima.

Maar in het lagere segment banen zal gebrek aan een vast contract er wel toe leiden dat je niet kan kopen terwijl iemand met hetzelfde loon maar wél een vast contract dit vaak wel kan.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204554300
Hier een geadverteerde postdoc positie in het VK.
Contract voor 12 maanden, in Cambridge.

quote:
We are looking for someone to lead and develop the science underpinning BirdLife’s work on ecosystem services and natural capital, providing technical support, training and capacity building to BirdLife staff and Partners as appropriate.

The ideal candidate will have

PhD or equivalent experience in ecosystem services, natural capital, ecological economics or related fields
Good knowledge of global conservation issues and the landscape of conservation organisations
Excellent understanding of ecosystem services, their assessment and application for improving conservation outcomes, and of natural capital concepts
Ability to critically assess and synthesise information
Confidence in handling and analysing scientific data
Experience using methods for measuring multiple ecosystem services at site-scale
Fieldwork in relation to ecosystem services and the collection of data using biological and social science techniques
Running training workshops for capacity development of conservation practitioners
Track record of experience in fundraising, proposal writing and donor reporting
Salaris:

quote:
£29,000 pro rata (baan is geadverteerd voor 35u per week) plus competitive 12% pension benefit (12% van niet veel, blijft weinig)
Bruto 29k, daar hou je iets van 20k van over. In Cambridge. Een kamer in een houseshare is daar £600-800, een studio £700-1000, een 1-kamer appartement £900-1200. Als je net klaar bent met je phd, waar je in het VK vaak slechts £16k krijgt per jaar, dan is het een flinke stap vooruit, maar de meeste phd studenten die hier rondlopen zijn eind 20/begin 30, dan wil je vaak ook wel een plek voor jezelf, en geen house share.

Je kunt op een uur reizen gaan wonen en dat scheelt misschien een paar honder pond of je hebt meer ruimte voor dezelfde prijs, voor 12 maanden, maar dan ben je ook een paar honderd pond kwijt aan reizen (ov, of benzine, verzekering, roadtax, parkeergeld). Maar hoe ga je in godsnaam ooit een huis kunnen kopen op basis van zo'n salaris? Vergeet ook niet dat je hier in het VK minimaal 5% van de aankoopprijs van een huis cash op tafel moet leggen bij de aankoop.
  woensdag 27 april 2022 @ 13:44:49 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204554454
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 13:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier een geadverteerde postdoc positie in het VK.
Contract voor 12 maanden, in Cambridge.
[..]
Salaris:
[..]
Bruto 29k, daar hou je iets van 20k van over. In Cambridge. Een kamer in een houseshare is daar £600-800, een studio £700-1000, een 1-kamer appartement £900-1200. Als je net klaar bent met je phd, waar je in het VK vaak slechts £16k krijgt per jaar, dan is het een flinke stap vooruit, maar de meeste phd studenten die hier rondlopen zijn eind 20/begin 30, dan wil je vaak ook wel een plek voor jezelf, en geen house share.

Je kunt op een uur reizen gaan wonen en dat scheelt misschien een paar honder pond of je hebt meer ruimte voor dezelfde prijs, voor 12 maanden, maar dan ben je ook een paar honderd pond kwijt aan reizen (ov, of benzine, verzekering, roadtax, parkeergeld). Maar hoe ga je in godsnaam ooit een huis kunnen kopen op basis van zo'n salaris? Vergeet ook niet dat je hier in het VK minimaal 5% van de aankoopprijs van een huis cash op tafel moet leggen bij de aankoop.
Gelukkig blijkt het huizenmarktverhaal geen exclusief NL issue te zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204554706
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 13:13 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
In het hogere segment banen, denk aan detachering ICT, kan het prima.

Maar in het lagere segment banen zal gebrek aan een vast contract er wel toe leiden dat je niet kan kopen terwijl iemand met hetzelfde loon maar wél een vast contract dit vaak wel kan.
Nee, ze kijken niet naar het type baannmaar naar je inkomen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 27 april 2022 @ 14:10:07 #98
414785 sirdanilot
pi_204554719
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, ze kijken niet naar het type baannmaar naar je inkomen.
Met een tijdelijk contract administratief baantje ga je echt niet zomaar een hypotheek krijgen hoor, ook al koop je in de goedkoopste regio waar het qua loon netaan zou kunnen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204554730
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:10 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Met een tijdelijk contract administratief baantje ga je echt niet zomaar een hypotheek krijgen hoor, ook al koop je in de goedkoopste regio waar het qua loon netaan zou kunnen.
Vandaar dat m'n partner een kassa baantje had toen wij kochten en ze vervolgens naar het inkomen keken.

Het gaat om je loon, niet om je baan.
pi_204554739
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 13:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Gelukkig blijkt het huizenmarktverhaal geen exclusief NL issue te zijn.
Buiten de grote steden - zeker in het Noord/ Midlands UK, kan je wel nog steeds aardige woningen vinden voor rond de 100,000 pond....of veel minder als je een beetje handig bent.
Greater Manchester, Lancaster, Huddersfield, Halifax. Ouwe katoen mill en mijn stedentjes bvb. is er echt heel veel te vinden. Mooie groene dalen enz. Bier is ook wat goedkoper als hier. :) Mensen met minimumloon werk kunnen nog steeds kopen.

Maarja,cue 'Daar zou ik echt nooit willen wonen!' :)

Edit: Woon situatie in NL anders (erger/duurder) dan UK, Spanje, Frankrijk enz. omdat het zo klein is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tingo op 27-04-2022 14:33:13 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_204554746
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:10 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Met een tijdelijk contract administratief baantje ga je echt niet zomaar een hypotheek krijgen hoor, ook al koop je in de goedkoopste regio waar het qua loon netaan zou kunnen.
Er wordt als het goed is gekeken naar je gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar… Zeeland is momenteel nog betaalbaar maar helaas ook steeds populairder onder beleggers. :r Waar is de tijd dat mensen een huis voor zichzelf kochten om erin te wonen i.p.v. elk half jaar een beleggingsobject kopen en er een half jaar gaan zitten voor het verhuren vanwege de belasting :r

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2022 15:00:07 ]
pi_204554887
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:10 schreef sirdanilot het volgende:
Met een tijdelijk contract administratief baantje ga je echt niet zomaar een hypotheek krijgen hoor, ook al koop je in de goedkoopste regio waar het qua loon netaan zou kunnen.
Wel als je al 3 jaar inkomen hebt van die tijdelijke baantjes. Dan pakken ze daar gewoon het gemiddelde van.
pi_204554911
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:33 schreef Myraela het volgende:

[..]
Wel als je al 3 jaar inkomen hebt van die tijdelijke baantjes. Dan pakken ze daar gewoon het gemiddelde van.
Ja 30k per jaar en dan dit kopen: https://www.funda.nl/koop(...)8122273-langeweg-12/
Facts don't care about your feelings
pi_204554951
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja 30k per jaar en dan dit kopen: https://www.funda.nl/koop(...)8122273-langeweg-12/
Significant beter dan m'n eerste woning.
pi_204554968
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja 30k per jaar en dan dit kopen: https://www.funda.nl/koop(...)8122273-langeweg-12/
Het ging puur om het tijdelijke contract bij baantjes met minder toekomstzekerheid. Daar kun je gewoon een hypotheek op krijgen. Dat je er geen vrijstaande vila voor kunt kopen, lijkt me vanzelfsprekend.
pi_204555043
Semi-detached, 3 slaapkamers met voor en achtertuin in Derby UK...
29,000 pond :)

https://www.rightmove.co.(...)02#/?channel=RES_BUY
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 27 april 2022 @ 15:40:04 #107
414785 sirdanilot
pi_204555421
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja 30k per jaar en dan dit kopen: https://www.funda.nl/koop(...)8122273-langeweg-12/
Moet nog veel aan gebeuren en met de huidige prijzen voor materiaal en werklui is dat niet goedkoop.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204555455
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Moet nog veel aan gebeuren en met de huidige prijzen voor materiaal en werklui is dat niet goedkoop.
Zo ga je nooit iets opbouwen.
pi_204555495
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:40 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Moet nog veel aan gebeuren en met de huidige prijzen voor materiaal en werklui is dat niet goedkoop.
Of je gaat er gewoon wonen en pakt zelf dingen aan. Met YouTube erbij kun je veel klussen zelf doen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 27 april 2022 @ 15:48:03 #110
414785 sirdanilot
pi_204555497
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zo ga je nooit iets opbouwen.
Ik kan best een krot kopen, maar zodra ik dat heb gekocht heb ik niet meer genoeg geld over om het te verbouwen en eindig ik bij het TV programma 'help mijn man is klusser'.

Je moet alleen zo'n opknappertje kopen als je genoeg budget hebt om het te verbouwen.

Verder ligt Flupland ook best wel afgelegen qua openbaar vervoer. Ik weet niet of er wel een reguliere lijnbus komt.

Ten slotte is men daar overwegend oudgereformeerd en dat maakt het ook niet de meest prettige plaats om te wonen. :r
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 27 april 2022 @ 15:50:30 #111
414785 sirdanilot
pi_204555528
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:48 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Of je gaat er gewoon wonen en pakt zelf dingen aan. Met YouTube erbij kun je veel klussen zelf doen.
De duurste dingen kan bijna niemand zelf. Denk aan het isoleren van de woning, stuken, kozijnen vervangen (het zal je verbazen hoe schreeuwend duur iets simpels als een kozijn is).

Laminaatje leggen gaat nog wel. Ikeakeukentje zetten zou nog kunnen. Dingen in de badkamer wordt al lastiger maar zou in theorie nog kunnen. Elektra moet je niet aan willen beginnen als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Ik heb verder niet in detail gekeken wat er precies aan moet gebeuren overigens.

En zit er misschien geen asbest in de woning? Dat kan je al helemaal niet zelf en dan ben je een paar tienduizenden euro's verder.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204555594
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:50 schreef sirdanilot het volgende:
het zal je verbazen hoe schreeuwend duur iets simpels als een kozijn is
Als het zo simpel is, maak en plaats dan zelf.
pi_204555634
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De duurste dingen kan bijna niemand zelf. Denk aan het isoleren van de woning, stuken, kozijnen vervangen (het zal je verbazen hoe schreeuwend duur iets simpels als een kozijn is).
Stuken kom je een heel eind als je het behangklaar wilt.
Kozijnen en glas zijn niet schreeuwend duur. sterker, dat verdien je zo terug. En ja, ik kan het weten, net nieuwe laten zetten.
quote:
Laminaatje leggen gaat nog wel. Ikeakeukentje zetten zou nog kunnen. Dingen in de badkamer wordt al lastiger maar zou in theorie nog kunnen. Elektra moet je niet aan willen beginnen als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Ik heb verder niet in detail gekeken wat er precies aan moet gebeuren overigens.
Vergis je niet in die ikea keuken. Met alles wat aangelegd moet worden. Overigens kan iedereen een stopcontact plaatsen. De angst daarvoor gaat nergens over.
quote:
En zit er misschien geen asbest in de woning? Dat kan je al helemaal niet zelf en dan ben je een paar tienduizenden euro's verder.
Tienduizenden? Kom even. https://www.kosten-asbest.nl/
pi_204555674
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:48 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Of je gaat er gewoon wonen en pakt zelf dingen aan. Met YouTube erbij kun je veel klussen zelf doen.
Precies, en als je het krap met geld hebt, dan moet je gewoon geduld hebben en langzaam alles goed maken.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  woensdag 27 april 2022 @ 16:32:02 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204555863
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja 30k per jaar en dan dit kopen: https://www.funda.nl/koop(...)8122273-langeweg-12/
Nog geen opmerkingen dat je 50K moet overbieden? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204555869
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De duurste dingen kan bijna niemand zelf. Denk aan het isoleren van de woning, stuken, kozijnen vervangen (het zal je verbazen hoe schreeuwend duur iets simpels als een kozijn is).

Laminaatje leggen gaat nog wel. Ikeakeukentje zetten zou nog kunnen. Dingen in de badkamer wordt al lastiger maar zou in theorie nog kunnen. Elektra moet je niet aan willen beginnen als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Ik heb verder niet in detail gekeken wat er precies aan moet gebeuren overigens.

En zit er misschien geen asbest in de woning? Dat kan je al helemaal niet zelf en dan ben je een paar tienduizenden euro's verder.
Kozijnen ziet er niet slecht uit. Badkamer/WC ziet er een beetje kaal uit en je kan wat van maken.
Ik snap niet precies waarom mensen alles klaar binnen een paar maanden kunnen verwachten.
Maybe it's a generation thing.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_204555872
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nog geen opmerkingen dat je 50K moet overbieden? :o
Er staat in de advertentie dat je moet bieden haha
50k overbieden is optimistisch :D
pi_204555917
Pierdolony betaalbare woning aangeboden als beleggingsobject mijn hemel

https://www.funda.nl/koop(...)elaarstraat-107-109/
pi_204555954
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:36 schreef Nieuwbouwwijk het volgende:
Pierdolony betaalbare woning aangeboden als beleggingsobject mijn hemel

https://www.funda.nl/koop(...)elaarstraat-107-109/
Beleggingsobject omdat het al verhuurd is.
pi_204555966
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Beleggingsobject omdat het al verhuurd is.
De bovenwoning niet :D Maar het zal wel geen starter zijn die het geheel koopt en boven gaat zitten
  woensdag 27 april 2022 @ 16:46:35 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204556003
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:32 schreef Tingo het volgende:

[..]
Kozijnen ziet er niet slecht uit. Badkamer/WC ziet er een beetje kaal uit en je kan wat van maken.
Ik snap niet precies waarom mensen alles klaar binnen een paar maanden kunnen verwachten.
Maybe it's a generation thing.
Het moet direct VT-wonen picture perfect sleutelklaar zijn, omdat een heleboel zelf niets meer kunnen.

Daarom is het flippen van huizen in inmiddels NL ook zo interessant: je koopt een huis dat een hoop TLC nodig heeft, doet vooral decoratief opleuken, en meestal opbouwmarkt kwaliteit en het gaat als een malle als je het weer verkoopt. En dan heb je voor je uren minstens dezelfde vergoeding als voor de kosten, met extra bonus als je het gros zelf kunt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204556028
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:32 schreef Tingo het volgende:

[..]
Kozijnen ziet er niet slecht uit. Badkamer/WC ziet er een beetje kaal uit en je kan wat van maken.
Ik snap niet precies waarom mensen alles klaar binnen een paar maanden kunnen verwachten.
Maybe it's a generation thing.
Nee hoor. Enige criterium voor ons was dat het bewoonbaar was en er bijv. een functionele badkamer en keuken moest zijn. Omdat we dubbele lasten (dure huur) niet lang konden dragen en er dus wel snel in moesten kunnen.

De leeftijdsgenoten in mijn omgeving die erin slagen een huis te kopen, kopen nog best vaak een kluswoning.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_204556037
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het moet direct VT-wonen picture perfect sleutelklaar zijn, omdat een heleboel zelf niets meer kunnen.

Daarom is het flippen van huizen in inmiddels NL ook zo interessant: je koopt een huis dat een hoop TLC nodig heeft, doet vooral decoratief opleuken, en meestal opbouwmarkt kwaliteit en het gaat als een malle als je het weer verkoopt. En dan heb je voor je uren minstens dezelfde vergoeding als voor de kosten, met extra bonus als je het gros zelf kunt.
https://instagram.com/fundamakeovers?igshid=YmMyMTA2M2Y= :)
Protège moi de mes désirs.
pi_204556214
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Beleggingsobject omdat het al verhuurd is.
Nog geen 300 euro per maand. Denk niet dat investeerders snel zullen happen.
  woensdag 27 april 2022 @ 17:14:33 #125
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204556226
quote:
Ik ben trouwe volger O+
Vooral Haagse portiekwoningen zijn vreselijk fijn: door de houten vloeren makkelijk te transformeren, standaard ruim met een en-suite woon- en eetkamer waarvan je van die laatste vrij simpel een ruime keuken kunt maken.
Daarnaast zijn ze ook nog eens vrij betaalbaar.

Met mazzel is het de bovenste verdieping waar je op het dak ook nog een opbouw kunt doen, met supermazzel zijn het de bovenste 2 woning waardoor je er een dubbele bovenwoning van kunt maken, liefst in Benoordenhout maar Bezuidenhout is een prima tweede.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204556262
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het moet direct VT-wonen picture perfect sleutelklaar zijn, omdat een heleboel zelf niets meer kunnen.

Daarom is het flippen van huizen in inmiddels NL ook zo interessant: je koopt een huis dat een hoop TLC nodig heeft, doet vooral decoratief opleuken, en meestal opbouwmarkt kwaliteit en het gaat als een malle als je het weer verkoopt. En dan heb je voor je uren minstens dezelfde vergoeding als voor de kosten, met extra bonus als je het gros zelf kunt.
Ze kunnen 'zelf niets meer kunnen', maar wel 400k vinden/regelen om 60m2 appartement te kopen.
The mind boggles. Ik zelf zit wel heel fyn, maar ik vind het echt schandalig en oneerlijk dat er hardwerkende jonge stellen met minimumloon zijn die niet n huisje kunnen kopen. Maar ja, dat heb je overal in de grote Europese steden.....in het UK is dat decennialang zo geweest.....luxe appartementen met buitenlandse eigenaren die heel lange tijd gewoon leeg zitten.

Edit: Hopelijk komt er n dikke vette belasting voor de huismelkers/vastgoedbeleggers enz.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tingo op 27-04-2022 17:24:05 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 27 april 2022 @ 17:18:45 #127
414785 sirdanilot
pi_204556266
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:59 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Als het zo simpel is, maak en plaats dan zelf.
Dat gaat je echt niet lukken zonder opleiding.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204556267
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 14:36 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Ja 30k per jaar en dan dit kopen: https://www.funda.nl/koop(...)8122273-langeweg-12/
Ik ga nog liever gewoon dood dan daar te moeten wonen (zegt zij die zowat in de Waddenzee in een polder gaat wonen). En ja, ik weet waar ik het over heb, ik ken de regio.
pi_204556289
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 16:50 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Nee hoor. Enige criterium voor ons was dat het bewoonbaar was en er bijv. een functionele badkamer en keuken moest zijn. Omdat we dubbele lasten (dure huur) niet lang konden dragen en er dus wel snel in moesten kunnen.

De leeftijdsgenoten in mijn omgeving die erin slagen een huis te kopen, kopen nog best vaak een kluswoning.
Mooi om te horen.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_204556304
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat gaat je echt niet lukken zonder opleiding.
Niet verbazingwekkend dat het niet goedkoop is, toch?
pi_204556400
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:18 schreef Tingo het volgende:

[..]
Ze kunnen 'zelf niets meer kunnen', maar wel 400k vinden/regelen om 60m2 appartement te kopen.
The mind boggles. Ik zelf zit wel heel fyn, maar ik vind het echt schandalig en oneerlijk dat er hardwerkende jonge stellen met minimumloon zijn die niet n huisje kunnen kopen. Maar ja, dat heb je overal in de grote Europese steden.....in het UK is dat decennialang zo geweest.....luxe appartementen met buitenlandse eigenaren die heel lange tijd gewoon leeg zitten.

Edit: Hopelijk komt er n dikke vette belasting voor de huismelkers/vastgoedbeleggers enz.
De stelletjes waar de vrouw verkoopster is en de man vuilnisophaler moeten idd wel heel veel geld toe krijgen of urgentie voor sociale huur
pi_204556431
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:12 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Nog geen 300 euro per maand. Denk niet dat investeerders snel zullen happen.
Als je de bovenwoning ook verhuurd. 5.1% per jaar. Zie niet in waarom niet.
pi_204556436
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dat gaat je echt niet lukken zonder opleiding.
Onzin.
pi_204556481
quote:
1s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:24 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Niet verbazingwekkend dat het niet goedkoop is, toch?
Ze waren hier een volle week bezig. Twee man. Als je dat combineert met materiaal en glas, dan vind ik het ook niet heel duur. Iets van 17k ofzo waarbij ze in de winter lager inkomen hebben.
pi_204556552
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Als je de bovenwoning ook verhuurd. 5.1% per jaar. Zie niet in waarom niet.
Ik vind niet heel duidelijk welke foto's bij welke woning horen, maar gezien het lage energielabel en gebaseerd op een paar foto's, mag je ook wel heel wat geld tegenaan gooien wil je naar 2022 krijgen. Dan weet ik niet of het nog een leuk rendement oplevert.
Daarbij komt dat er niet bij staat of die ¤ 291,56 per maand incl of excl gwl is. :+ Zou me niet verbazen als het incl. gwl is (gebaseerd op een nieuwsartikel laatst, dat een vrouw ruim 30 jaar op een A+-locatie in hartje Amsterdam zit voor nog geen 300 euro per maand incl. gwl).
pi_204556566
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze waren hier een volle week bezig. Twee man. Als je dat combineert met materiaal en glas, dan vind ik het ook niet heel duur. Iets van 17k ofzo waarbij ze in de winter lager inkomen hebben.
Zeker niet.
Ik vind sirdanilot zo neerbuigend doen erover. Dat vind ik niet terecht.
  woensdag 27 april 2022 @ 18:06:26 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204556772
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:18 schreef Tingo het volgende:

[..]
Ze kunnen 'zelf niets meer kunnen', maar wel 400k vinden/regelen om 60m2 appartement te kopen.
The mind boggles. Ik zelf zit wel heel fyn, maar ik vind het echt schandalig en oneerlijk dat er hardwerkende jonge stellen met minimumloon zijn die niet n huisje kunnen kopen. Maar ja, dat heb je overal in de grote Europese steden.....in het UK is dat decennialang zo geweest.....luxe appartementen met buitenlandse eigenaren die heel lange tijd gewoon leeg zitten.

Edit: Hopelijk komt er n dikke vette belasting voor de huismelkers/vastgoedbeleggers enz.
Die combinatie zie je vaker: degenen die niet eens een bitje in een boor kunnen doen weten op een andere manier hun geld vaak prima te verdienen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 27 april 2022 @ 18:13:31 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204556839
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:49 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik vind niet heel duidelijk welke foto's bij welke woning horen, maar gezien het lage energielabel en gebaseerd op een paar foto's, mag je ook wel heel wat geld tegenaan gooien wil je naar 2022 krijgen. Dan weet ik niet of het nog een leuk rendement oplevert.
Daarbij komt dat er niet bij staat of die ¤ 291,56 per maand incl of excl gwl is. :+ Zou me niet verbazen als het incl. gwl is (gebaseerd op een nieuwsartikel laatst, dat een vrouw ruim 30 jaar op een A+-locatie in hartje Amsterdam zit voor nog geen 300 euro per maand incl. gwl).
Als het nu van de gemeente is acht ik de kans klein dat het incl. GWL is, maar niets is onmogelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204556871
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 18:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het nu van de gemeente is acht ik de kans klein dat het incl. GWL is, maar niets is onmogelijk.
Oja, dat had ik gemist. :P
pi_204557313
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:49 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik vind niet heel duidelijk welke foto's bij welke woning horen, maar gezien het lage energielabel en gebaseerd op een paar foto's, mag je ook wel heel wat geld tegenaan gooien wil je naar 2022 krijgen. Dan weet ik niet of het nog een leuk rendement oplevert.
Daarbij komt dat er niet bij staat of die ¤ 291,56 per maand incl of excl gwl is. :+ Zou me niet verbazen als het incl. gwl is (gebaseerd op een nieuwsartikel laatst, dat een vrouw ruim 30 jaar op een A+-locatie in hartje Amsterdam zit voor nog geen 300 euro per maand incl. gwl).
Nja sowieso de bovenwoning kan je elke twee jaar verhogen. Dus dan moet dat goed komen. Na een jaar heb je de opknapkosten wel terug

quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 17:50 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Zeker niet.
Ik vind sirdanilot zo neerbuigend doen erover. Dat vind ik niet terecht.
Oh zeker, maar ik reageerde meer op de prijs 😁
pi_204558553
Ik mag trouwens als ik 25 jaar aan rentevaste periode inlever mijn rentetarief gratis verlagen. Geweldig aanbod van de bank :D
pi_204558715
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 15:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
De duurste dingen kan bijna niemand zelf. Denk aan het isoleren van de woning, stuken, kozijnen vervangen (het zal je verbazen hoe schreeuwend duur iets simpels als een kozijn is).

Laminaatje leggen gaat nog wel. Ikeakeukentje zetten zou nog kunnen. Dingen in de badkamer wordt al lastiger maar zou in theorie nog kunnen. Elektra moet je niet aan willen beginnen als je niet precies weet waar je mee bezig bent. Ik heb verder niet in detail gekeken wat er precies aan moet gebeuren overigens.

En zit er misschien geen asbest in de woning? Dat kan je al helemaal niet zelf en dan ben je een paar tienduizenden euro's verder.
Kozijnen zou je zelf kunnen vervangen, maar ok dan is dat een klus die je wel laat doen. Dat kan ook als je er woont, niet alles hoeft direct te gebeuren.

Of je kiest ervoor dat je wel alles wilt laten doen en dat dat moet gebeuren voordat je in een huis trekt. Dan ben je inderdaad veel meer kwijt en woon je nog wat extra jaren bij pa en ma op zolder.
  donderdag 28 april 2022 @ 08:20:37 #143
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204561946
Wat is het moeilijke aan het isoleren van je huis?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204561955
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 08:20 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is het moeilijke aan het isoleren van je huis?
Niks. Behalve spouwmuurisolatie, wellicht iets om te laten doen. Maar voor de rest is dak-, vloerisolatie ne isolerend glas, een routine DHZ-klus.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204562312
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 21:04 schreef investeerdertje het volgende:
Ik mag trouwens als ik 25 jaar aan rentevaste periode inlever mijn rentetarief gratis verlagen. Geweldig aanbod van de bank :D
:D
Kreeg laatst een notificatie dat ik gratis kon/mocht overstappen naar de huidige rentetarieven. Met een berekeningtooltje met wat ik zou gaan betalen per maand. In de alle gevallen meer dan nu. :') _O-
pi_204563153
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 08:20 schreef kanovinnie het volgende:
Wat is het moeilijke aan het isoleren van je huis?
Het isoleren is niet moeilijk. Als je er bij kan. Het is moeilijk isoleren als bijvoorbeeld je kruipruimte is volgestort.

En verschrikkelijke uitbouwen. _O- Die zijn vaak zo slecht. Zelf recente versies. Of van die knutselprojectes.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 april 2022 @ 11:47:09 #147
414785 sirdanilot
pi_204563388
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 21:19 schreef Bouke-p het volgende:

[..]
Kozijnen zou je zelf kunnen vervangen, maar ok dan is dat een klus die je wel laat doen. Dat kan ook als je er woont, niet alles hoeft direct te gebeuren.

Of je kiest ervoor dat je wel alles wilt laten doen en dat dat moet gebeuren voordat je in een huis trekt. Dan ben je inderdaad veel meer kwijt en woon je nog wat extra jaren bij pa en ma op zolder.
Zolang het pand bewoonbaar is kan je er al intrekken maar sommige klussen kun je beter doen voordat je intrekt, zoals isoleren.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204563447
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Zolang het pand bewoonbaar is kan je er al intrekken maar sommige klussen kun je beter doen voordat je intrekt, zoals isoleren.
Hoezo kan je je ramen niet isoleren als je er al woont?
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 april 2022 @ 11:55:11 #149
414785 sirdanilot
pi_204563451
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:54 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoezo kan je je ramen niet isoleren als je er al woont?
Ik bedoel algehele isolatie van de woning met een spouwmuur.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204563470
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik bedoel algehele isolatie van de woning met een spouwmuur.
Ik zou niet weten waarom je je dak niet kan isoleren als je er al woont.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 april 2022 @ 12:01:52 #151
414785 sirdanilot
pi_204563512
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:57 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom je je dak niet kan isoleren als je er al woont.
En de muren dan?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204563600
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
En de muren dan?
Ik ben geen isolatieexpert, maar als ik internet mag geloven, duurt een spouwmuurisolatie één dag.
Voor die ene dag zou ik in het ergste geval in een hotel slapen.
  donderdag 28 april 2022 @ 12:18:58 #153
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204563677
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 11:21 schreef skrn het volgende:

[..]
Het isoleren is niet moeilijk. Als je er bij kan. Het is moeilijk isoleren als bijvoorbeeld je kruipruimte is volgestort.

En verschrikkelijke uitbouwen. _O- Die zijn vaak zo slecht. Zelf recente versies. Of van die knutselprojectes.
Het er bij kunnen is toch ook niet lastiger voor jou dan voor een isolatieman? Of hebben die opeens spullen waardoor die volgestorte kruipruimte geen probleem meer is?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator donderdag 28 april 2022 @ 12:27:12 #154
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204563759
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:09 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik ben geen isolatieexpert, maar als ik internet mag geloven, duurt een spouwmuurisolatie één dag.
Voor die ene dag zou ik in het ergste geval in een hotel slapen.
Dit is correct, en daarvoor hoef je je huis niet eens uit, want die spouwmuur wordt (afhankelijk van het gekozen soort isolatie uiteraard) volgeblazen met isolatiemateriaal. Daartoe boren ze gaten in de buitenmuur tot de spouw. Dat kan dus prima als je er woont.

Ik heb dit bij mijn vorige huis laten doen. Is niet eens een dag werk.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 28 april 2022 @ 12:29:39 #155
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204563774
Mooi om te zien hoe zonder enige kennis van zaken hier gesteld wordt wat wel en niet zou kunnen qua uitvoeren van klussen. Dan snap ik wel dat het duur wordt als je er geen kaas van gegeten hebt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator donderdag 28 april 2022 @ 12:36:19 #156
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204563833
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:29 schreef kanovinnie het volgende:
Mooi om te zien hoe zonder enige kennis van zaken hier gesteld wordt wat wel en niet zou kunnen qua uitvoeren van klussen. Dan snap ik wel dat het duur wordt als je er geen kaas van gegeten hebt.
Ja, das blaten zonder te weten waar je over praat. Overigens wordt de prijs berekend obv het aantal m2 muur dat geïsoleerd wordt waarbij deuren en ramen qua oppervlakte afgetrokken worden. Daar zit immers geen spouw.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 28 april 2022 @ 13:14:42 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204564204
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:29 schreef kanovinnie het volgende:
Mooi om te zien hoe zonder enige kennis van zaken hier gesteld wordt wat wel en niet zou kunnen qua uitvoeren van klussen. Dan snap ik wel dat het duur wordt als je er geen kaas van gegeten hebt.
Niet alleen zonder enige kennis van zaken, er wordt ook complete nonsens verteld.

Bij mijn zoon zijn vorig jaar de spouwmuren geisoleerd, geen last van gehad.
Bij vroegere buren heb ik spouwmuurisolaties en vloerisolaties zien gebeuren, bij iedereen terwijl ze er woonden.

Zelfs een dakisolatie kan prima terwijl je er woont en het hele dak vernieuwd wordt.
Dan moet je alleen wel even zorgen dat de boel op de bovenste verdieping veiliggesteld wordt, en bij voorkeur in de zomer :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 28 april 2022 @ 13:15:50 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204564212
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, das blaten zonder te weten waar je over praat. Overigens wordt de prijs berekend obv het aantal m2 muur dat geïsoleerd wordt waarbij deuren en ramen qua oppervlakte afgetrokken worden. Daar zit immers geen spouw.
Dat, icm de diepte van de spouw, het maakt nogal uit of je 4 cm of 8 cm spouw hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 28 april 2022 @ 13:16:32 #159
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204564216
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 13:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat, icm de diepte van de spouw, het maakt nogal uit of je 4 cm of 8 cm spouw hebt.
Ja, en dat inderdaad.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204564344
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 13:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Niet alleen zonder enige kennis van zaken, er wordt ook complete nonsens verteld.

Bij mijn zoon zijn vorig jaar de spouwmuren geisoleerd, geen last van gehad.
Bij vroegere buren heb ik spouwmuurisolaties en vloerisolaties zien gebeuren, bij iedereen terwijl ze er woonden.

Zelfs een dakisolatie kan prima terwijl je er woont en het hele dak vernieuwd wordt.
Dan moet je alleen wel even zorgen dat de boel op de bovenste verdieping veiliggesteld wordt, en bij voorkeur in de zomer :+
Ja, de zomer was ook direct waar ik aan dacht als je je dak aanpakt.
pi_204564834
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
En de muren dan?
Van buitenaf, via inspuitopeningen. Merk je niets van binnen, behalve het comfort

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 28-04-2022 14:18:44 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204565406
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het er bij kunnen is toch ook niet lastiger voor jou dan voor een isolatieman? Of hebben die opeens spullen waardoor die volgestorte kruipruimte geen probleem meer is?
Het gaat wat lastiger als je de kruipruimte moet leeghalen, zeker als je de spullen niet hebt. Maar mijn opmerking was wat generieker. Isoleren is niet moeilijk zolang je situatie standaard is. Dus een spouwmuurtje, toegankelijke kruipruimte, schuin dak.
  donderdag 28 april 2022 @ 15:12:38 #163
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_204565423
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2022 21:04 schreef investeerdertje het volgende:
Ik mag trouwens als ik 25 jaar aan rentevaste periode inlever mijn rentetarief gratis verlagen. Geweldig aanbod van de bank :D
Had je daarom gevraagd? Zijn de banken nu toch wat gespannen, dat de markt niet zo stabiel lijkt te zijn dat < 2% voor 30 jaar een goed plan was?
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  donderdag 28 april 2022 @ 16:16:24 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204565929
Het enige voordeel van de hogere rente is nu wel dat je in een hoop gevallen (als de rente die je betaalt lager is dan wat ze nu aanbieden) boetevrij kunt aflossen en niet beperkt bent tot die 10% per jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204565958
De doucheruimte van m’n (verhuur)huis heeft nieuw voegwerk nodig, ivm scheuren. Dus mijn verhuurmakelaar offerte opvragen bij X (een eenmanszaak, ZZP’er), kost het 700 excl. btw. Vond ik te duur en heb m’n verhuurmakelaar weer aan het werk gezet om een andere offerte te vinden. Was moeilijk moeilijk, en veel bedrijven schijnen meteen een opdracht willen zonder offerte uit te brengen en de verhuurmakelaar bleef vasthouden aan die ZZP’er (geen idee waarom, vriendje vriendje?).
Maar ik bleef eigenwijs en wilde nog een offerte. Vandaag uitgebracht door een bedrijf; 700 incl. btw.

Toch mooi 150 euro bespaard *O*

/liefdagboek
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 april 2022 @ 16:28:00 #166
414785 sirdanilot
pi_204566047
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:19 schreef Slumlord. het volgende:
De doucheruimte van m’n (verhuur)huis heeft nieuw voegwerk nodig, ivm scheuren. Dus mijn verhuurmakelaar offerte opvragen bij X (een eenmanszaak, ZZP’er), kost het 700 excl. btw. Vond ik te duur en heb m’n verhuurmakelaar weer aan het werk gezet om een andere offerte te vinden. Was moeilijk moeilijk, en veel bedrijven schijnen meteen een opdracht willen zonder offerte uit te brengen en de verhuurmakelaar bleef vasthouden aan die ZZP’er (geen idee waarom, vriendje vriendje?).
Maar ik bleef eigenwijs en wilde nog een offerte. Vandaag uitgebracht door een bedrijf; 700 incl. btw.

Toch mooi 150 euro bespaard *O*

/liefdagboek
Ik dacht dat je op zoek was naar een grotere koopwoning in Amsterdam maar niks kan vinden voor je budget, ondertussen heb je een ander huis in bezit dat je verhuurt?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204566070
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik dacht dat je op zoek was naar een grotere koopwoning in Amsterdam maar niks kan vinden voor je budget, ondertussen heb je een ander huis in bezit dat je verhuurt?
Klopt. Ik dacht dat ik wel iets anders kon kopen voor m’n budget, maar blijkt toch tegen te vallen met mijn eisen en de huurders gaan niet eerder weg dan 2024.
Beetje domme keuze van mij geweest om weer te verhuren, maar goed, ook geen ramp om hier nog wat langer te blijven zitten en rond te blijven kijken.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 28 april 2022 @ 16:38:06 #168
414785 sirdanilot
pi_204566117
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:31 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Klopt. Ik dacht dat ik wel iets anders kon kopen voor m’n budget, maar blijkt toch tegen te vallen met mijn eisen en de huurders gaan niet eerder weg dan 2024.
Beetje domme keuze van mij geweest om weer te verhuren, maar goed, ook geen ramp om hier nog wat langer te blijven zitten en rond te blijven kijken.
Voldoet het pand dat je verhuurt wel aan je eisen en ligt dat in Amsterdam? Je wilde per se in Amsterdam wonen toch? Ik kan het me niet voorstellen maar goed zo zijn er wel meer mensen...

Dan zou ik inderdaad wachten totdat ze opsodemieteren ja.

Of je biedt ze je huidige woning ter verhuur aan tegen een huurprijs die beneden de marktwaarde ligt en ruilt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_204566149
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Voldoet het pand dat je verhuurt wel aan je eisen en ligt dat in Amsterdam? Je wilde per se in Amsterdam wonen toch? Ik kan het me niet voorstellen maar goed zo zijn er wel meer mensen...

Dan zou ik inderdaad wachten totdat ze opsodemieteren ja.

Of je biedt ze je huidige woning ter verhuur aan tegen een huurprijs die beneden de marktwaarde ligt en ruilt.
Ja en nee.
En je laatste opmerking snap ik niet?

Als ik verkoop, is m’n budget ruim 700K. Als ik blijf verhuren met verhuurhypotheek, is m’n budget 600K.
Met mijn eisen koop je vrij weinig in Amsterdam voor 600K, helaas.
  donderdag 28 april 2022 @ 17:56:59 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204566923
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:41 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ja en nee.
En je laatste opmerking snap ik niet?

Als ik verkoop, is m’n budget ruim 700K. Als ik blijf verhuren met verhuurhypotheek, is m’n budget 600K.
Met mijn eisen koop je vrij weinig in Amsterdam voor 600K, helaas.
Hij denkt dat de woning die je zelf bewoont interessanter is voor de huurders dan de woning waar je nu verhuurt, dus hij stelt voor dat je de huurders in jouw huidige woning laat trekken en dan of zelf in de verhuurde woning gaat wonen of die gaat verkopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Leandra op 28-04-2022 18:09:32 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 28 april 2022 @ 18:28:58 #171
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_204567220
Twee jaar geleden postte ik in de eerste paar delen van deze reeks. Ik kneep ‘m omdat ik dacht dat ons toenmalige huis onverkoopbaar zou zijn wegens corona, we zaten zo in de rats. Lang verhaal kort: huis toch verkocht, ¤110.00 op verdiend, nieuwbouwwoning gekocht voor ¤545.000, en ik krijg nu net het taxatierapport binnen voor ditzelfde huis: ¤850.000 😃 Bizar. Tegelijk realiseer ik me dat dit stom geluk is, door simpelweg al 18 jaar lang huizen te hebben gekocht en weer verkocht. Ik heb te doen met de generaties na ons, die genoegen moeten nemen met zoiets als dit: https://www.funda.nl/koop(...)474-eemnesserweg-7-b. Voor dat bedrag kocht ik in 2009 een 30-erjaren eengezinswoning in diezelfde buurt.
pi_204567260
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 17:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hij denkt dat de woning die je zelf bewoont interessanter is voor de huurders dan de woning waar je nu verhuurt, dus hij stelt voor dat je de huurders in jouw huidige woning laat trekken en dan of zelf in de verhuurde woning gaat wonen of die gaat verkopen.
:')
Wat een rare post van hem.
pi_204567450
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:28 schreef Aventura het volgende:
Twee jaar geleden postte ik in de eerste paar delen van deze reeks. Ik kneep ‘m omdat ik dacht dat ons toenmalige huis onverkoopbaar zou zijn wegens corona, we zaten zo in de rats. Lang verhaal kort: huis toch verkocht, ¤110.00 op verdiend, nieuwbouwwoning gekocht voor ¤545.000, en ik krijg nu net het taxatierapport binnen voor ditzelfde huis: ¤850.000 😃 Bizar. Tegelijk realiseer ik me dat dit stom geluk is, door simpelweg al 18 jaar lang huizen te hebben gekocht en weer verkocht. Ik heb te doen met de generaties na ons, die genoegen moeten nemen met zoiets als dit: https://www.funda.nl/koop(...)474-eemnesserweg-7-b. Voor dat bedrag kocht ik in 2009 een 30-erjaren eengezinswoning in diezelfde buurt.
Bedoel je met nieuwbouwwoning dat jullie zelf het huis hebben laten bouwen? En hebben jullie dan ook veel aan het huis gedaan omdat de waardestijging zo groot is?
  donderdag 28 april 2022 @ 19:07:45 #174
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_204567552
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 18:55 schreef Eikenbomen het volgende:

[..]
Bedoel je met nieuwbouwwoning dat jullie zelf het huis hebben laten bouwen? En hebben jullie dan ook veel aan het huis gedaan omdat de waardestijging zo groot is?
Dat is natuurlijk een goede vraag, die ¤545.000 was de prijs vrij op naam, het huis is onderdeel van een wijkje en gekocht van een projectontwikkelaar, en inclusief badkamer en keuken maar exclusief meerwerk (wij hadden o.a. een tussenwand plus een inlooopkast laten plaatsen). We hebben de afgelopen anderhalf jaar nog wel aardig geld gestoken in de tuinaanleg, vloeren, muur-en raambekleding en een serre. Ik denk zo wel 70. 000 euro nog, die moet je dan nog van de balans afhalen natuurlijk. Wat denk ik ook helpt met de waardestijging is dat de eengezinswoningen in deze regio (Gooi, Randstad) schaars zijn. De marktwaarde is overigens wel bijna 180.000 euro hoger dan de WOZ-waarde.
  donderdag 28 april 2022 @ 19:26:36 #175
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204567706
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:07 schreef Aventura het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk een goede vraag, die ¤545.000 was de prijs vrij op naam, het huis is onderdeel van een wijkje en gekocht van een projectontwikkelaar, en inclusief badkamer en keuken maar exclusief meerwerk (wij hadden o.a. een tussenwand plus een inlooopkast laten plaatsen). We hebben de afgelopen anderhalf jaar nog wel aardig geld gestoken in de tuinaanleg, vloeren, muur-en raambekleding en een serre. Ik denk zo wel 70. 000 euro nog, die moet je dan nog van de balans afhalen natuurlijk. Wat denk ik ook helpt met de waardestijging is dat de eengezinswoningen in deze regio (Gooi, Randstad) schaars zijn. De marktwaarde is overigens wel bijna 180.000 euro hoger dan de WOZ-waarde.
Wij hebben de eerste WOZ sinds het huis af is net binnen, die is zo'n 50K lager dan wat wij er inclusief alles aan hebben uitgegeven, maar ik verwacht dat de marktwaarde ook ruim 200K hoger is dan de WOZ die op basis van de situatie van 01-01-2022 teruggerekend is naar 01-01-2021.

In ons geval wel een kavel gekocht en daar zelf een huis op laten bouwen.
De waardestijging is puur in bedrag vergelijkbaar met die van ons vorige huis in 6½ jaar, maar dan in veel minder tijd, als ik reken vanaf het moment dat we voor de kavel getekend hebben in nog geen 2½ jaar, het is bizar.

En dan te bedenken dat de bouwkosten dusdanig gestegen zijn dat je al bijna een ton meer kwijt bent aan de bouw van het huis zelf, dus de schatting van mijn marktwaarde is ook nog conservatief; de laagste Funda waardeschatting zit 235 boven de WOZ, het middelpunt van de Funda Waardecheck zit 300K boven de WOZ :X
Ik kan alleen de waardecheck nog niet zo goed inschatten, en ook weinig te koop of verkocht hier dus dat maakt het ook lastig, los van het feit dat ons huis geen vergelijkbaar huis heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204567708
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit is correct, en daarvoor hoef je je huis niet eens uit, want die spouwmuur wordt (afhankelijk van het gekozen soort isolatie uiteraard) volgeblazen met isolatiemateriaal. Daartoe boren ze gaten in de buitenmuur tot de spouw. Dat kan dus prima als je er woont.

Ik heb dit bij mijn vorige huis laten doen. Is niet eens een dag werk.
Aanvulling:

De spouwmuur is het type muur, twee rijen stenen met lucht er tussen. De spouw is dat steen. Isolatie is zie coolguy
pi_204567726
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:26 schreef investeerdertje het volgende:

Aanvulling:

De spouwmuur is het type muur, twee rijen stenen met lucht er tussen.
Wauw, wat een scherpzinnigheid.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 april 2022 @ 19:32:48 #178
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204567764
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:19 schreef Slumlord. het volgende:
De doucheruimte van m’n (verhuur)huis heeft nieuw voegwerk nodig, ivm scheuren. Dus mijn verhuurmakelaar offerte opvragen bij X (een eenmanszaak, ZZP’er), kost het 700 excl. btw. Vond ik te duur en heb m’n verhuurmakelaar weer aan het werk gezet om een andere offerte te vinden. Was moeilijk moeilijk, en veel bedrijven schijnen meteen een opdracht willen zonder offerte uit te brengen en de verhuurmakelaar bleef vasthouden aan die ZZP’er (geen idee waarom, vriendje vriendje?).
Maar ik bleef eigenwijs en wilde nog een offerte. Vandaag uitgebracht door een bedrijf; 700 incl. btw.

Toch mooi 150 euro bespaard *O*

/liefdagboek
Daar heb je een verhuurmakelaar voor nodig? :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204567818
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 09:27 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
:D
Kreeg laatst een notificatie dat ik gratis kon/mocht overstappen naar de huidige rentetarieven. Met een berekeningtooltje met wat ik zou gaan betalen per maand. In de alle gevallen meer dan nu. :') _O-
Ja geniaal toch 🤣 het ging bij mij fout bij de vermelding dat het 0.00 kost. Als een bank dat zegt met deze regels dan weet je dat je genaaid bent

Overigens kon ik ook voor 20 jaar. Tegen een rente verhoging.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 12:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Het er bij kunnen is toch ook niet lastiger voor jou dan voor een isolatieman? Of hebben die opeens spullen waardoor die volgestorte kruipruimte geen probleem meer is?
Als het met schelpen of piepschuim is, jazeker. Een hele grote stofzuiger waarmee ze het daarna ook weer terug plaatsen.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 13:28 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ja, de zomer was ook direct waar ik aan dacht als je je dak aanpakt.
Ramen kunnen ook in de winter. Niet echt ideaal, maar elke avond zit je huis weer dicht. Je muren worden wel koud dus achteraf bijstoken is een ding.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 15:12 schreef zalkc het volgende:

[..]
Had je daarom gevraagd? Zijn de banken nu toch wat gespannen, dat de markt niet zo stabiel lijkt te zijn dat < 2% voor 30 jaar een goed plan was?
Nee nee, heb een app van de bank en krijg periodiek gewoon een notificatie. Niet echt een direct gericht aanbod 😁

quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 16:19 schreef Slumlord. het volgende:
De doucheruimte van m’n (verhuur)huis heeft nieuw voegwerk nodig, ivm scheuren. Dus mijn verhuurmakelaar offerte opvragen bij X (een eenmanszaak, ZZP’er), kost het 700 excl. btw. Vond ik te duur en heb m’n verhuurmakelaar weer aan het werk gezet om een andere offerte te vinden. Was moeilijk moeilijk, en veel bedrijven schijnen meteen een opdracht willen zonder offerte uit te brengen en de verhuurmakelaar bleef vasthouden aan die ZZP’er (geen idee waarom, vriendje vriendje?).
Maar ik bleef eigenwijs en wilde nog een offerte. Vandaag uitgebracht door een bedrijf; 700 incl. btw.

Toch mooi 150 euro bespaard *O*

/liefdagboek
Ze willen vaak al niet eens komen voor voegwerk. Te kleine klus. Dus je hebt geluk :)
pi_204567840
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Wauw, wat een scherpzinnigheid.
Grutjes, een stukje uitleg voor iemand die denkt dat je je woning uit moet voor die isolatie. Wat een storende factor.

De rode wijnazijn weer voor een wijntje bij het eten aangezien?
pi_204567859
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:26 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben de eerste WOZ sinds het huis af is net binnen, die is zo'n 50K lager dan wat wij er inclusief alles aan hebben uitgegeven, maar ik verwacht dat de marktwaarde ook ruim 200K hoger is dan de WOZ die op basis van de situatie van 01-01-2022 teruggerekend is naar 01-01-2021.

In ons geval wel een kavel gekocht en daar zelf een huis op laten bouwen.
De waardestijging is puur in bedrag vergelijkbaar met die van ons vorige huis in 6½ jaar, maar dan in veel minder tijd, als ik reken vanaf het moment dat we voor de kavel getekend hebben in nog geen 2½ jaar, het is bizar.

En dan te bedenken dat de bouwkosten dusdanig gestegen zijn dat je al bijna een ton meer kwijt bent aan de bouw van het huis zelf, dus de schatting van mijn marktwaarde is ook nog conservatief; de laagste Funda waardeschatting zit 235 boven de WOZ, het middelpunt van de Funda Waardecheck zit 300K boven de WOZ :X
Ik kan alleen de waardecheck nog niet zo goed inschatten, en ook weinig te koop of verkocht hier dus dat maakt het ook lastig, los van het feit dat ons huis geen vergelijkbaar huis heeft.
Het is wachten op een post van sirdanilot waarin hij zegt dat je maar moet verkopen aan starters tegen ver onder de marktwaarde en zelf een appartementje op 3 hoog achter moet gaan huren voor 2000 euro per maand.
pi_204567875
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Daar heb je een verhuurmakelaar voor nodig? :D
Ja. Kost nog geen 90 euro per maand en ik hoef niks te doen en heb nooit kans dat de woning in box 1 komt.
  donderdag 28 april 2022 @ 19:43:03 #183
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204567897
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:40 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Het is wachten op een post van sirdanilot waarin hij zegt dat je maar moet verkopen aan starters tegen ver onder de marktwaarde en zelf een appartementje op 3 hoog achter moet gaan huren voor 2000 euro per maand.
Dat is meer dan onze hypotheek, bruto :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204567921
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is meer dan onze hypotheek, bruto :D
Maar jij hebt over 20 jaar onderhoud.
  donderdag 28 april 2022 @ 19:46:12 #185
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204567938
Wij hebben trouwens ook een "spouw" van 4½ cm tussen de bakstenen en de isolatieplaten, die 9 cm dik zijn.
Wat een verschil.... bij een jaren 60 woning mag je al blij zijn als je überhaupt 4½ cm spouw hebt tussen de bakstenen en de binnenmuur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 28 april 2022 @ 19:46:56 #186
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204567947
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:45 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar jij hebt over 20 jaar onderhoud.
Ja, moet ik mijn kozijnen schilderen, oh wacht.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204567949
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:37 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze willen vaak al niet eens komen voor voegwerk. Te kleine klus. Dus je hebt geluk :)
Prima. Als het weer crisis is en geen werk meer, ben ik de eerste die zegt dat ik hun diensten niet wil.
pi_204567979
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:47 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Prima. Als het weer crisis is en geen werk meer, ben ik de eerste die zegt dat ik hun diensten niet wil.
Oh zeker. Die die het hier zei hoeft ook niet terug te komen.
  donderdag 28 april 2022 @ 20:03:18 #189
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204568145
quote:
1s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:41 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ja. Kost nog geen 90 euro per maand en ik hoef niks te doen en heb nooit kans dat de woning in box 1 komt.
Afgezien van dat je zelf je voeger moet regelen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204568153
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Afgezien van dat je zelf je voeger moet regelen.
Nee?
  donderdag 28 april 2022 @ 20:06:57 #191
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204568185
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:03 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Nee?
Laat ik het anders zeggen, dat je er dik achteraan moet zitten om te zorgen dat er een tweede offerte komt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204568201
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 20:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Laat ik het anders zeggen, dat je er dik achteraan moet zitten om te zorgen dat er een tweede offerte komt.
Mwoah, gewoon geen toestemming geven via de mail voor de eerste offerte en smoesjes wegwuiven dat ik een tweede wil vraagt niet zoveel.
pi_204574409
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2022 19:46 schreef Leandra het volgende:
een "spouw" van 4½ cm tussen de bakstenen en de isolatieplaten, die 9 cm dik zijn.
Wat een verschil.... bij een jaren 60 woning mag je al blij zijn als je überhaupt 4½ cm spouw hebt tussen de bakstenen en de binnenmuur.
Ik heb 7cm en 4cm in hetzelfde huis en ik merk gewoon echt verschil in kou en comfort.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:01:14 #194
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204574431
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 09:59 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik heb 7cm en 4cm in hetzelfde huis en ik merk gewoon echt verschil in kou en comfort.
Lijkt me sterk dat dat alleen door de spouw komt.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_204574478
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Lijkt me sterk dat dat alleen door de spouw komt.
Kan. Maar ik zou het niet weten wat. Behalve orientatie/ligging van muur zelf misschien.

Maar dat de spouw varieert, klopt iig wel, zowel volgens bouwtekeningen en volgens het bedrijf dat mijn spouw heeft geisoleerd.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:06:58 #196
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_204574486
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:06 schreef skrn het volgende:

[..]
Kan. Maar ik zou het niet weten wat. Behalve orientatie/ligging van muur zelf misschien.

Maar dat de spouw varieert, klopt iig wel, zowel volgens bouwtekeningen en volgens het bedrijf dat mijn spouw heeft geisoleerd.
In dezelfde ruimte?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 29 april 2022 @ 10:50:07 #197
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204574996
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 10:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Lijkt me sterk dat dat alleen door de spouw komt.
Als de ene spouw bijna twee keer zo breed is als de andere spouw dan vind ik dat juist heel logisch, juist als er spouwmuurisolatie in zit, want dan is die isolatielaag ook bijna 2 keer zo dik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204579010
Ben wel benieuwd dat woningmarkt doet met deze stijgende rentes. Gaat wel hard hoor. Mijn hypotheekverstrekker doet nu NHG 10 jaar vast op 2.62%, dat was exact 1 jaar geleden 0.88%.

Echte forse stijgingen.
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 16:20:47 #199
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204579038
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:18 schreef skrn het volgende:
Ben wel benieuwd dat woningmarkt doet met deze stijgende rentes. Gaat wel hard hoor. Mijn hypotheekverstrekker doet nu NHG 10 jaar vast op 2.62%, dat was exact 1 jaar geleden 0.88%.

Echte forse stijgingen.
En wat doet geen NHG voor 30 jaar vast nu bij jouw hyp.verstrekker?

Net even bij mij gekeken, ik zou dan komen op 3.22% terwijl ik nu 1.7% heb. Das nogal een verschil.

[ Bericht 7% gewijzigd door CoolGuy op 29-04-2022 16:26:18 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204579137
Ik kan enkel 20 jaar vast, varierend tussen 3.30% en 3.59%, afhankelijk van LTV.
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 16:32:43 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204579160
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:29 schreef skrn het volgende:
Ik kan enkel 20 jaar vast, varierend tussen 3.30% en 3.59%, afhankelijk van LTV.
Ah ja. Ja ik héb 30 jaar vast, zonder NHG, en ik heb dus 1.7%. Mijn huis moet vanaf afsluitdatum dus 5.86% meer waard zijn geworden om in een lagere renteklasse te vallen, en als dat zo is dan heb ik dan 1.6%. Ik moet nog echter uitrekenen hoeveel verschil dat maakt in euro's.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204579176
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:18 schreef skrn het volgende:
Ben wel benieuwd dat woningmarkt doet met deze stijgende rentes. Gaat wel hard hoor. Mijn hypotheekverstrekker doet nu NHG 10 jaar vast op 2.62%, dat was exact 1 jaar geleden 0.88%.

Echte forse stijgingen.
Mja, het tekort en de vraag zullen niet verholpen zijn de komende 10 jaar.
pi_204579213
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En wat doet geen NHG voor 30 jaar vast nu bij jouw hyp.verstrekker?

Net even bij mij gekeken, ik zou dan komen op 3.22% terwijl ik nu 1.7% heb. Das nogal een verschil.
Over de 4% nu 🤣
  vrijdag 29 april 2022 @ 16:47:42 #204
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204579290
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:20 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En wat doet geen NHG voor 30 jaar vast nu bij jouw hyp.verstrekker?

Net even bij mij gekeken, ik zou dan komen op 3.22% terwijl ik nu 1.7% heb. Das nogal een verschil.
Heb je ook NN? :+

Ik zie bij NN iig 3.22% voor NHG 30 jaar vast

20 jaar vast met een LTV van <70% is nu 3.21% (bij nieuwbouw 3.16%), wij hebben 1.62% :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 29 april 2022 @ 16:51:34 #205
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204579322
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:47 schreef Leandra het volgende:

[..]
Heb je ook NN? :+

Ik zie bij NN iig 3.22% voor NHG 30 jaar vast
Nee, daar zat ik voor mijn vorige huis :P Ik zit bij Aegon nu. Maar ik heb net even gerekend. Ik zit nog 5.86% af van een andere rentecategorie. Om daar te komen kan ik een taxatie laten doen, maar die kost geld. Geen idee wat het kost, niet gekeken, maar ik ga uit van (minstens) 500 euro.

Als ik goed gerekend heb heb ik dan in minder dan 2 jaar die 500 euro terug en daarna ga ik dus 'besparen' omdat ik in een lagere categorie val.

Maar over 4.7 jaar val ik daar sowieso in zo te zien.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 29 april 2022 @ 16:55:27 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204579365
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 16:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, daar zat ik voor mijn vorige huis :P Ik zit bij Aegon nu. Maar ik heb net even gerekend. Ik zit nog 5.86% af van een andere rentecategorie. Om daar te komen kan ik een taxatie laten doen, maar die kost geld. Geen idee wat het kost, niet gekeken, maar ik ga uit van (minstens) 500 euro.

Als ik goed gerekend heb heb ik dan in minder dan 2 jaar die 500 euro terug en daarna ga ik dus 'besparen' omdat ik in een lagere categorie val.
Ik kan het bij NN gewoon met de WOZ doen, 3 klikken en ik ben er, maar de WOZ was dit jaar nog te laag om het aan te passen, het zal volgend jaar wel zo hoog zijn (en de hypotheek lager) dat die aanpassing gedaan kan worden.
Ik kan als ik inlog iig heel makkelijk spelen met de berekening onder "woningwaarde wijzigen" en dan zie ik wat het gevolg is qua vervallen van de rente-opslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 29 april 2022 @ 17:03:49 #207
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204579459
Zo dan, we zouden nu voor diezelfde hypotheek met de huidige rente per maand ¤ 402,12 meer moeten betalen :o
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204579552
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:03 schreef Leandra het volgende:
Zo dan, we zouden nu voor diezelfde hypotheek met de huidige rente per maand ¤ 402,12 meer moeten betalen :o
343 euro hier. Daamn
pi_204579624
Met een beetje geluk gaan wij van 565 naar 330 per maand als de aanvraag wordt goedgekeurd.
pi_204579697
Bizar. Voelt wel beetje dat ik nu te laat ben ivm veel duurdere rente tov 1 jaar geleden.

Heb al tegen mezelf gezegd dat als de boel klapt, ik m’n bezemkast lekker als pied-à-terre hou en iets goedkoops buiten de stad ga zoeken.
Maar da’s puur omdat ik m’n bezemkast niet ga verkopen voor een lagere prijs dan waarvoor ik betaald heb. Dan maar niet groters in Amsterdam.
pi_204583215
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
343 euro hier. Daamn
Dat gaat wel een probleem worden voor mensen die scheiden. Huis verkopen, nieuwe huizen terugkopen, dan moet je vaak sowieso all downsizen omdat je iets goedkoper moet gaan zitten, maar als vaste lasten zo hard stijgen, dan wordt het echt flink downsizen. Op samen blijven hokken, ook niet ideaal.
  vrijdag 29 april 2022 @ 23:24:47 #212
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204583281
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:27 schreef Slumlord. het volgende:
Bizar. Voelt wel beetje dat ik nu te laat ben ivm veel duurdere rente tov 1 jaar geleden.

Heb al tegen mezelf gezegd dat als de boel klapt, ik m’n bezemkast lekker als pied-à-terre hou en iets goedkoops buiten de stad ga zoeken.
Maar da’s puur omdat ik m’n bezemkast niet ga verkopen voor een lagere prijs dan waarvoor ik betaald heb. Dan maar niet groters in Amsterdam.
Dat is net de kern van het verhaal. Huizen zijn gewoon duur. En als je niet veel cash hebt, loop je tegen de communicerende vaten van rente vs. Huizenprijzen aan.

Mensen die alleen maar focussen op hoge huizenprijzen hebben het gewoon niet begrepen. Het gaat om de hoeveelheid geld die mensen kunnen betalen voor een huis.
  vrijdag 29 april 2022 @ 23:27:30 #213
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204583299
Met de kanttekening dat de markt momenteel extra verpest is door de gigantische hoeveelheden cash die er op de wereld is. Daar kan je als normale burger niet tegenop werken, zeker niet vroeg in je carrière. Maar goed, nu de rentes weer omhoog gaan, normaliseert dat weer een klein beetje. Scheelt al iets.
pi_204584290
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:27 schreef bleiblei het volgende:
Met de kanttekening dat de markt momenteel extra verpest is door de gigantische hoeveelheden cash die er op de wereld is. Daar kan je als normale burger niet tegenop werken, zeker niet vroeg in je carrière. Maar goed, nu de rentes weer omhoog gaan, normaliseert dat weer een klein beetje. Scheelt al iets.
Maak je geen illusies: het netto rentebestanddeel in een annuïtaire of lineaire hypotheek, is zelfs bij de huidige rentestanden, lager dan de aflossingscomponent.

Het energieverbruik is al een grotere factor van belang bij het vergelijken van huizen.

Komt bij: recente uitspraak van de Haarlemse rechtbank over de NOx-bank om huizen te bouwen waarbij compensatie d.m.v. de 100km/h maatregel: van de tafel geveegd.

https://www.nhnieuws.nl/n(...)versduin-om-stikstof
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_204584992
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 23:24 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is net de kern van het verhaal. Huizen zijn gewoon duur. En als je niet veel cash hebt, loop je tegen de communicerende vaten van rente vs. Huizenprijzen aan.

Mensen die alleen maar focussen op hoge huizenprijzen hebben het gewoon niet begrepen. Het gaat om de hoeveelheid geld die mensen kunnen betalen voor een huis.
Maar Slumlord heeft 2 huizen (bijna geheel) cash afgetikt. Hij wil nu zelf niet de hoofdprijs betalen maar wel de hoofdprijs ontvangen.
pi_204585017
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 09:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Maar Slumlord heeft 2 huizen (bijna geheel) cash afgetikt. Hij wil nu zelf niet de hoofdprijs betalen maar wel de hoofdprijs ontvangen.
Dat is niet wat ik zeg.
Ik wil/ga niet verkopen voor een prijs lager dan waarvoor ik heb gekocht. Da's wat anders.
  zaterdag 30 april 2022 @ 09:57:16 #217
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_204585041
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2022 17:03 schreef Leandra het volgende:
Zo dan, we zouden nu voor diezelfde hypotheek met de huidige rente per maand ¤ 402,12 meer moeten betalen :o
Zo! Dat is een beste verhoging! Hier gaan veel mensen erg veel last van krijgen bij gedwongen verkoop ivm scheiding of samenwonen. Leencapaciteit is enorm afgenomen tegen dezelfde maandlasten als 2 jaar geleden. Ergo: zoeken in lagere segment. Vooral de hogere segmenten gaan dit voelen als eerste.

Brace yourself!
pi_204585062
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 09:53 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik zeg.
Ik wil/ga niet verkopen voor een prijs lager dan waarvoor ik heb gekocht. Da's wat anders.
Maar je zet jezelf daarmee echt enorm klem, dat is zo zonde. Die bezemkast is te klein voor je geworden
pi_204585087
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Maar je zet jezelf daarmee echt enorm klem, dat is zo zonde. Die bezemkast is te klein voor je geworden
Ben ik helemaal met je eens.
Maar is het zo raar dat ik niet wil betalen voor een woning zonder een buiten of in een pand met een slecht/matig functionerende VvE waarvan de kas nagenoeg leeg is na 1 onderhoudsbeurt of waarvan je weet dat de fundering binnen 10 jaar aangepakt moet worden?
  zaterdag 30 april 2022 @ 10:04:20 #220
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204585091
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 09:53 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dat is niet wat ik zeg.
Ik wil/ga niet verkopen voor een prijs lager dan waarvoor ik heb gekocht. Da's wat anders.
Je zit er al een tijdje dus het lijkt me sterk dat de prijs voorlopig lager is dan wat je ervoor betaald hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204585104
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:03 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ben ik helemaal met je eens.
Maar is het zo raar dat ik niet wil betalen voor een woning zonder een buiten of in een pand met een slecht/matig functionerende VvE waarvan de kas nagenoeg leeg is na 1 onderhoudsbeurt of waarvan je weet dat de fundering binnen 10 jaar aangepakt moet worden?
Nee, da’s helemaal niet gek, zou ik ook niet doen. Maar dat heeft wel als consequentie dat je naar iets heel anders zou moeten gaan zoeken. Want je blijft dit tegenkomen als je blijft focussen op die specifieke locaties
  zaterdag 30 april 2022 @ 10:13:43 #222
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204585164
Je kunt ook die bezemkast nu verkopen daar wat van kopen dat buiten de stad ligt en zodra je huurders uit die andere zijn hou je dat gewoon als pied-a-terre aan.
Zo lang is 2024 nou ook niet.

Als je rente lager is dan de huidige hypotheekrente kun hem misschien ook gewoon meenemen.
Ik zou lekker naar een energieneutrale woning buiten de stad gaan zoeken, want die panden uit het jaar kruik zijn leuk, maar als je op een gegeven moment een energienota van > 200 per maand voor een appartementje hebt om het nog een beetje comfortabel te houden is dat gewoon waardeloos.

Dat gezegd hebbende: ik ben er vandoor richting trein naar 020 :D :W
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204585195
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je zit er al een tijdje dus het lijkt me sterk dat de prijs voorlopig lager is dan wat je ervoor betaald hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.

Wat ik bedoelde te zeggen dat als morgen er crisis is waarbij de prijzen in elkaar storten, en mijn woning dus ook, ik niet ga verkopen voor een prijs lager dan waarvoor ik heb betaald en dit lekker ga houden als pied-a-terre en buiten de stad goedkoop ga cashen.
Omdat je maar één woning in de gemeente Amsterdam mag hebben voor eigen gebruik, tenzij je dus de andere woning(en) verhuurt. Door de nieuwe WOZ-cap per 1 mei a.s. valt mijn woning in de sociale sector en mag/kan ik zo'n 600 euro kale huur vragen ipv de hoofdprijs. No way dat ik dat ga doen natuurlijk (noem mij maar een huisjesmelker).

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:06 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Nee, da’s helemaal niet gek, zou ik ook niet doen. Maar dat heeft wel als consequentie dat je naar iets heel anders zou moeten gaan zoeken. Want je blijft dit tegenkomen als je blijft focussen op die specifieke locaties
I know. ;( Die specifieke locaties zijn heel erg gewild, en dat snap ik best.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:13 schreef Leandra het volgende:
Je kunt ook die bezemkast nu verkopen daar wat van kopen dat buiten de stad ligt en zodra je huurders uit die andere zijn hou je dat gewoon als pied-a-terre aan.
Zo lang is 2024 nou ook niet.

Als je rente lager is dan de huidige hypotheekrente kun hem misschien ook gewoon meenemen.
Ik zou lekker naar een energieneutrale woning buiten de stad gaan zoeken, want die panden uit het jaar kruik zijn leuk, maar als je op een gegeven moment een energienota van > 200 per maand voor een appartementje hebt om het nog een beetje comfortabel te houden is dat gewoon waardeloos.

Dat gezegd hebbende: ik ben er vandoor richting trein naar 020 :D :W
Mijn andere woning zit 200km verderop van waar ik woon, dus niet in Amsterdam. Dus dit gaat niet werken wil ik nog iets in Amsterdam hebben.
En volgens mij mocht ik mijn huidige rente niet meenemen naar de nieuwe woning, zou ik even moet nakijken in de voorwaarden. Maar de bank zou toch wel gek zijn om daarmee akkoord te gaan, toch? 1,09% rente handhaven ipv 3%+ kunnen vragen...
Mijn bezemkast heeft energielabel C en heeft drie dubbelglas ramen aan één kant en ik betaal nu 70 euro per maand aan energie (contract loopt tot midden volgend jaar). Geen idee wat ik kwijt zou zijn als mijn contract afloopt. 150 euro?
En ik hoef nu nog geen 15 minuten te fietsen naar m'n werk. Als ik naar buiten de stad ga....

Leuk, welkom. :D
  zaterdag 30 april 2022 @ 10:45:02 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204585397
Oh... ik dacht dat je verhuurpand ook in Amsterdamned was.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 30 april 2022 @ 10:46:16 #225
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204585411
Als je met NHG gekocht hebt zul je de rente niet mee mogen nemen, als je zonder NHG gekocht hebt mogelijk wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204585763
Met NHG mag het ook toch? Je kan hoogstens dan opnieuw de rente moeten bepalen volgens de toen geldende rentetabel? Maargoed, dat zal ook per geldverstrekker verschillen hoe ze daar mee omgaan.
  zaterdag 30 april 2022 @ 11:30:57 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204585869
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:19 schreef Bami het volgende:
Met NHG mag het ook toch? Je kan hoogstens dan opnieuw de rente moeten bepalen volgens de toen geldende rentetabel? Maargoed, dat zal ook per geldverstrekker verschillen hoe ze daar mee omgaan.
Moet je wel weer binnen de NHG-grenzen kopen en dat is hij niet van plan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204586395
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 11:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Moet je wel weer binnen de NHG-grenzen kopen en dat is hij niet van plan.
https://www.aegon.nl/part(...)e-meenemen-doorgeven
Niet persé. Wat ik zei, ze zullen een correctie doen maar dat gebeurt dan wel op basis van de toen geldende rentetabel.
pi_204587297
Hmm, hoekwoning hier afgelopen zomer voor 350K getaxeerd ivm hypotheek nieuwbouwwoning. Willem hem over een jaar in de verkoop gaan zetten, neem aan dat de vraag dan nog dusdanig groot is in deze prijsklasse dat dit niet gaat dalen ?
pi_204587321
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:12 schreef jesseax het volgende:
Hmm, hoekwoning hier afgelopen zomer voor 350K getaxeerd ivm hypotheek nieuwbouwwoning. Willem hem over een jaar in de verkoop gaan zetten, neem aan dat de vraag dan nog dusdanig groot is in deze prijsklasse dat dit niet gaat dalen ?
Heb jij een glazen bol?
pi_204587374
Ik heb geen glazen bol en ik wacht rustig af, ik ga mezelf geen gedoe op de hals halen door het huis nu in de verkoop te zetten, eerst maar eens de verhuizing voorbereiden en dan komt de rest na de verhuizing wel. Achteraf zullen we weten of het de beste beslissing was, maar deze beslissing heeft ons rust gegeven. Ik ken ook mensen die de rust juist halen uit het feit dat ze nu weten met welk bedrag aan opbrengst ze verder kunnen.
pi_204587406
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Heb jij een glazen bol?
Nee jij?
pi_204587426
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:22 schreef jesseax het volgende:

[..]
Nee jij?
Nee ook niet, wie wel dan?
pi_204587436
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb geen glazen bol en ik wacht rustig af, ik ga mezelf geen gedoe op de hals halen door het huis nu in de verkoop te zetten, eerst maar eens de verhuizing voorbereiden en dan komt de rest na de verhuizing wel. Achteraf zullen we weten of het de beste beslissing was, maar deze beslissing heeft ons rust gegeven. Ik ken ook mensen die de rust juist halen uit het feit dat ze nu weten met welk bedrag aan opbrengst ze verder kunnen.
Ik neig ook meer dezelfde kant op tot de huurders van m’n huurwoning eruit zijn, weet wat de belastingplannen mbt box 3 gaan doen en wat mijn salarissprongen de komende jaren gaan doen.
Ik wil niet iets doen of kopen zonder dat het 100% naar mijn zin is. Het is geen een broodje kaas wat je koopt.
pi_204587495
Rabobank heeft plannen https://www.nu.nl/wonen/6(...)normen-rabobank.html

Nog ff en ik kan contant een woning kopen zonder hypotheek _O_
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 14:35:28 #236
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204587506
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:26 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik neig ook meer dezelfde kant op tot de huurders van m’n huurwoning eruit zijn, weet wat de belastingplannen mbt box 3 gaan doen en wat mijn salarissprongen de komende jaren gaan doen.
Ik wil niet iets doen of kopen zonder dat het 100% naar mijn zin is. Het is geen een broodje kaas wat je koopt.
Volgens mij is een huis nooit 100% naar je zin. Al is het maar dat je de muren een andere kleur wil geven. Of bedoel je dat niet?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204587665
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Volgens mij is een huis nooit 100% naar je zin. Al is het maar dat je de muren een andere kleur wil geven. Of bedoel je dat niet?
Half.
Er zijn woningen die ik kan betalen,
- in wijken, maar daar wil ik niet zitten;
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar zonder een buiten, terwijl ik dat wel een must vind;
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar dan is de grond in erfpacht uitgegeven (80% van Amsterdam is erfpacht, dat weet ik heus wel, en ik wil volle eigendom over de grond zoals ik nu ook heb);
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar mag je nog een smak geld tegenaan gooien wil je het naar je zin krijgen en dan heb ik het niet over een likje verf;
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar dan is de VvE-pot nagenoeg leeg na 1 onderhoudsbeurt.

Mijn huidige woning zit in een wijk waar ik wil zitten, heeft een buiten, is volle eigendom, in 2011 volledig gerenoveerd/keurig onderhouden met een ruime VvE-kas. Het enige is de woonruimte waarom ik iets anders wil.

Ik vind niet dat ik te hoge eisen stel als je over ruim een half miljoen praat.
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 14:55:13 #238
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204587693
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Half.
Er zijn woningen die ik kan betalen,
- in wijken, maar daar wil ik niet zitten;
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar zonder een buiten, terwijl ik dat wel een must vind;
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar dan is de grond in erfpacht uitgegeven (80% van Amsterdam is erfpacht, dat weet ik heus wel, en ik wil volle eigendom over de grond zoals ik nu ook heb);
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar mag je nog een smak geld tegenaan gooien wil je het naar je zin krijgen en dan heb ik het niet over een likje verf;
- in wijken waar ik evt. zou kunnen zitten, maar dan is de VvE-pot nagenoeg leeg na 1 onderhoudsbeurt.

Ik vind niet dat ik te hoge eisen stel als je over ruim een half miljoen praat.
Ik begrijp hieruit dat de woningen die aan bovenstaande lijstje voldoen niet te vinden zijn voor ruim een half miljoen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204587699
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik begrijp hieruit dat de woningen die aan bovenstaande lijstje voldoen niet te vinden zijn voor ruim een half miljoen?
Correct.
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 14:58:09 #240
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204587718
Oke, maar als dat niet te vinden is, dan is het leuk dat jij dit:

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:51 schreef Slumlord. het volgende:

Ik vind niet dat ik te hoge eisen stel als je over ruim een half miljoen praat.
....vindt, maar blijkbaar is wat jij vind niet leidend voor de realiteit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204587742
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:58 schreef CoolGuy het volgende:
Oke, maar als dat niet te vinden is, dan is het leuk dat jij dit:
[..]
....vindt, maar blijkbaar is wat jij vind niet leidend voor de realiteit.
Dat is jammer, idd.
Dan klopt het toch wat ik hier zeg:

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:26 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Ik neig ook meer dezelfde kant op tot de huurders van m’n huurwoning eruit zijn, weet wat de belastingplannen mbt box 3 gaan doen en wat mijn salarissprongen de komende jaren gaan doen.
Ik wil niet iets doen of kopen zonder dat het 100% naar mijn zin is. Het is geen een broodje kaas wat je koopt.
? :)
Als de huurders weg zijn en mijn huurwoning verkoop, zijn er ineens wél mogelijkheden naar mijn wens. ;)
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 15:01:46 #242
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204587750
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:00 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Dat is jammer, idd.
Dan klopt het toch wat ik hier zeg:
[..]
? :)
Als de huurders weg zijn en mijn huurwoning verkoop, zijn er ineens wél mogelijkheden naar mijn wens. ;)
Ja ,juist. Dus dan is het inderdaad beter om te blijven zitten, want geld uitgeven aan iets wat niet binnen je mogelijkheden ligt kan sowieso niet, en als je er heel veel geld in moet pompen schiet het ook niet op, dus dan maar beter blijven zitten waar je zit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204587777
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja ,juist. Dus dan is het inderdaad beter om te blijven zitten, want geld uitgeven aan iets wat niet binnen je mogelijkheden ligt kan sowieso niet, en als je er heel veel geld in moet pompen schiet het ook niet op, dus dan maar beter blijven zitten waar je zit.
Of naar Doedezemaar luisteren en in een wijk gaan zitten waar ik niet wil zitten. Kan altijd nog. :P
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 15:05:47 #244
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204587788
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:04 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Of naar Doedezemaar luisteren en in een wijk gaan zitten waar ik niet wil zitten. Kan altijd nog. :P
Ja nou ja, dat is het alternatief inderdaad. Dat je een huis zoekt op een plek waar je liever niet woont, of een huis wat niet aan je wensen voldoet wat wél op een locatie staat waar je wil wonen.

Voor mij zou in Amsterdam wonen de hel zijn zo ongeveer, maar, andere mensen zweren erbij :P

[ Bericht 10% gewijzigd door CoolGuy op 30-04-2022 15:21:11 ]
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204587895
Ik vond het ook heerlijk om in Utrecht net buiten de singels te wonen en zo naar het Ledig Erf en verder te kunnen lopen en na een concert in Tivoli naar huis te kunnen lopen. Maar ik heb wel 13 jaar met huisgenoten gewoond en we hadden alleen een balkon aan een doorgaande weg. Mijn volgende woning lag in Overvecht, nee, zeker niet de wijk die ik zou kiezen als ik het voor het uitkiezen had, maar ja, dit was beschikbaar en ik had een heel huis met tuin voor mij alleen en met de trein of bus was ik uiteindelijk ook weer zo in het centrum (en desnoods liep ik ‘nachts zo’n 40 minuten naar huis) Ergens sluit je altijd een compromis.
pi_204587924
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik vond het ook heerlijk om in Utrecht net buiten de singels te wonen en zo naar het Ledig Erf en verder te kunnen lopen en na een concert in Tivoli naar huis te kunnen lopen. Maar ik heb wel 13 jaar met huisgenoten gewoond en we hadden alleen een balkon aan een doorgaande weg. Mijn volgende woning lag in Overvecht, nee, zeker niet de wijk die ik zou kiezen als ik het voor het uitkiezen had, maar ja, dit was beschikbaar en ik had een heel huis met tuin voor mij alleen en met de trein of bus was ik uiteindelijk ook weer zo in het centrum (en desnoods liep ik ‘nachts zo’n 40 minuten naar huis) Ergens sluit je altijd een compromis.
Ik ben gewoon te verwend door hier te mogen/kunnen wonen, dan is compromissen sluiten lastig (vind ik).
Ik moet het een kans geven, weet ik. Weten en doen zijn 2 andere dingen. :+
pi_204588047
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik vond het ook heerlijk om in Utrecht net buiten de singels te wonen en zo naar het Ledig Erf en verder te kunnen lopen en na een concert in Tivoli naar huis te kunnen lopen. Maar ik heb wel 13 jaar met huisgenoten gewoond en we hadden alleen een balkon aan een doorgaande weg. Mijn volgende woning lag in Overvecht, nee, zeker niet de wijk die ik zou kiezen als ik het voor het uitkiezen had, maar ja, dit was beschikbaar en ik had een heel huis met tuin voor mij alleen en met de trein of bus was ik uiteindelijk ook weer zo in het centrum (en desnoods liep ik ‘nachts zo’n 40 minuten naar huis) Ergens sluit je altijd een compromis.
Ach, wat dat betreft heb je er niet heel slecht gekozen om naar Overvecht te verhuizen. De wijk is als echt flatwijk opgezet dus heel veel groen. Daarnaast zijn er op veel plekken de crisiswoningen gesloopt en is er luxere koopwoning gebouwd. Of hele nieuwe goede wijken neergezet (bv Antoniuskwartier).

Dat zie je langzaam maar zeker terug in de wijk. B.v. brouwerij oproer of het hele gagelbos/ruigenhoek.

Ja het ene stukje Overvecht is het andere niet, maar dat is altijd al zo geweest :-)
pi_204588114
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blauw is mijn zoekgebied.
Geel is te duur voor nu, dus voor mij valt af tenzij funderingsproblemen of nog een ton tegenaan moeten gooien om naar 2022 te krijgen.
Roze is erfpacht, dus voor mij valt af.
Rood woon ik in de omgeving.
Oranje kan ik betalen, maar wil ik niet zitten (bovenste gedeelte veel Turken/Marokkanen, onderste gedeelte is evt. interessant, maar er gebeurt daar niks "levendigs").
Veel in de rest van het blauw heeft geen buiten.
In het centrum kijk ik niet behalve rond Artis (ivm parkeren en toeristen).

Blijft niet veel meer over, áls er iets beschikbaar komt _O-
Áls er iets beschikbaar komt dat voldoet aan mijn eisen, scheelt het niet superveel met mijn bezemkast (daarmee bedoel ik dat het misschien 10-15m2 scheelt) waardoor ik me afvraag of het wel de moeite en geld waard is om te verhuizen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Slumlord. op 30-04-2022 16:00:41 ]
pi_204588369
En de kades?
pi_204588409
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:20 schreef investeerdertje het volgende:
En de kades?
Wat is ermee?
pi_204588420
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:24 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Wat is ermee?
Waarom valt dat af
pi_204588425
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom valt dat af
Juist niet? Graag zelfs. :D
Slordige paint.
pi_204588453
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:26 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Juist niet? Graag zelfs. :D
Slordige paint.
Maar waarschijnlijk onbetaalbaar?
pi_204588476
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Maar waarschijnlijk onbetaalbaar?
Onbetaalbaar in de zin van dat het niet in mijn huidige budget past (als je naar m2 kijkt).
Of het is in erfpacht.
pi_204588596
Als jullie geen keuze in jullie zoekgebied hadden, zouden jullie dan iets met erfpacht kopen?
pi_204588709
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:43 schreef Slumlord. het volgende:
Als jullie geen keuze in jullie zoekgebied hadden, zouden jullie dan iets met erfpacht kopen?
Als het dus is waar ik wil wonen. Ja dan zou ik dat accepteren.
pi_204589028
Zolang er goede en langdurige afspraken zijn gemaakt over de erfpacht dan zou ik daar weinig problemen mee hebben.
pi_204589046
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:22 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik vond het ook heerlijk om in Utrecht net buiten de singels te wonen en zo naar het Ledig Erf en verder te kunnen lopen en na een concert in Tivoli naar huis te kunnen lopen. Maar ik heb wel 13 jaar met huisgenoten gewoond en we hadden alleen een balkon aan een doorgaande weg. Mijn volgende woning lag in Overvecht, nee, zeker niet de wijk die ik zou kiezen als ik het voor het uitkiezen had, maar ja, dit was beschikbaar en ik had een heel huis met tuin voor mij alleen en met de trein of bus was ik uiteindelijk ook weer zo in het centrum (en desnoods liep ik ‘nachts zo’n 40 minuten naar huis) Ergens sluit je altijd een compromis.
:Y
Jaren in Ondiep O+
Al was dat sociale huur. Ik had daar denk ik mijn zuurverdiende centjes niet in een koophuis durven steken. Niet gewild ook.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 30 april 2022 @ 17:37:12 #259
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204589215
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 14:19 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb geen glazen bol en ik wacht rustig af, ik ga mezelf geen gedoe op de hals halen door het huis nu in de verkoop te zetten, eerst maar eens de verhuizing voorbereiden en dan komt de rest na de verhuizing wel. Achteraf zullen we weten of het de beste beslissing was, maar deze beslissing heeft ons rust gegeven. Ik ken ook mensen die de rust juist halen uit het feit dat ze nu weten met welk bedrag aan opbrengst ze verder kunnen.
Ja idd, wij hebben het huis direct verkocht toen we de kavel kochten, de omgevingsvergunning voor het te bouwen huis was nog niet eens aangevraagd toen wij naar het tijdelijke huurappartement verhuisden, toen we daar goed een half jaar zaten begon de bouw van het huis, uiteindelijk bijna 14 maanden in het huurappartement gezeten.
Omdat het zelfbouw was en de tegenvallers (meer grond afgraven en afvoeren bijvoorbeeld en dus ook meer wit zand aanvoeren) zijn kosten die voor jezelf zijn, dus money in the pocket was wel prettig, ook qua hypotheek aanvragen.
Dat het gezien het verloop van de markt meer had opgeleverd als we anderhalf jaar later verkocht hadden is nou eenmaal niet anders.

De zekerheid die we nu hadden was gewoon heel fijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 30 april 2022 @ 17:45:59 #260
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204589354
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 16:43 schreef Slumlord. het volgende:
Als jullie geen keuze in jullie zoekgebied hadden, zouden jullie dan iets met erfpacht kopen?
Nooit, ik baal zelfs dat je dat op Funda niet kunt uitsluiten.
Hier op de Veluwe heb je soms ook van die pareltjes, blijkt dan erfpacht van Staatsbosbeheer te zijn, gaan we niet doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204589366
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 17:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nooit, ik baal zelfs dat je dat op Funda niet kunt uitsluiten.
Hier op de Veluwe heb je soms ook van die pareltjes, blijkt dan erfpacht van Staatsbosbeheer te zijn, gaan we niet doen.
Denk er ook zo over.
  zaterdag 30 april 2022 @ 17:48:14 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204589382
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 17:46 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Denk er ook zo over.
Je maakt het daar jezelf icm je zoeklocatie wel heel lastig mee, maar ik zou er net zo stug aan vasthouden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204589429
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 17:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je maakt het daar jezelf icm je zoeklocatie wel heel lastig mee, maar ik zou er net zo stug aan vasthouden.
Hoe was je uitje hier? :D
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 30 april 2022 @ 17:54:37 #264
414785 sirdanilot
pi_204589462
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 15:54 schreef Slumlord. het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blauw is mijn zoekgebied.
Geel is te duur voor nu, dus voor mij valt af tenzij funderingsproblemen of nog een ton tegenaan moeten gooien om naar 2022 te krijgen.
Roze is erfpacht, dus voor mij valt af.
Rood woon ik in de omgeving.
Oranje kan ik betalen, maar wil ik niet zitten (bovenste gedeelte veel Turken/Marokkanen, onderste gedeelte is evt. interessant, maar er gebeurt daar niks "levendigs").
Veel in de rest van het blauw heeft geen buiten.
In het centrum kijk ik niet behalve rond Artis (ivm parkeren en toeristen).

Blijft niet veel meer over, áls er iets beschikbaar komt _O-
Áls er iets beschikbaar komt dat voldoet aan mijn eisen, scheelt het niet superveel met mijn bezemkast (daarmee bedoel ik dat het misschien 10-15m2 scheelt) waardoor ik me afvraag of het wel de moeite en geld waard is om te verhuizen.
Dit is wel een absurd onmogelijk zoekgebied. Ik zou gewoon naar heel Amsterdam tussen het IJ en de ring kijken als ik jou was. Je kan toch gewoon overal heen fietsen ?

Alléén maar rondom Kinkerstraat, sarphatipark of Artis willen wonen :')

Amsterdam :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 30 april 2022 @ 17:55:07 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204589470
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 17:51 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoe was je uitje hier? :D
Ik zit weer in de trein naar huis 🚄

Maar het was leuk!
Ik wilde de Downton Abbey film graag zien en Tuschinski leek me daar wel een geschikte bioscoop voor, ook maar een stoel op het eerste balkon gekozen, als je het doet moet je het goed doen :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204589526
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 17:55 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik zit weer in de trein naar huis :D

Maar het was leuk!
Ik wilde de Downton Abbey film graag zien en Tuschinski leek me daar wel een geschikte bioscoop voor, ook maar een stoel op het eerste balkon gekozen, als je het doet moet je het goed doen :D
Top :D
Ik was vanmiddag even buiten en ik heb me af en toe afgevraagd of jij dat zou zijn als ze op jouw UI leken. :+
pi_204589567
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 17:54 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit is wel een absurd onmogelijk zoekgebied. Ik zou gewoon naar heel Amsterdam tussen het IJ en de ring kijken als ik jou was. Je kan toch gewoon overal heen fietsen ?

Alléén maar rondom Kinkerstraat, sarphatipark of Artis willen wonen :')

Amsterdam :')
Ik weet niet of jij weet waar het IJ ligt en waar de ring eindigt, maar dat is zo goed als mijn zoekgebied, buiten het centrum.
Ik wil niet in het centrum wonen, want ik hoef geen urine tegen mijn gevel aan. En ik heb een auto en wil kunnen parkeren zonder een toerist aan te rijden.
Dus dan blijft er inderdaad alleen rondom Kinkerstraat, Sarpathipark en Artis over.
pi_204589802
Dit is leuk. Ik heb geen 2 slaapkamers nodig.
Op dit moment kan ik de vraagprijs betalen, maar als je ook nog moet overbieden, dan niet.
pi_204589989
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:19 schreef Slumlord. het volgende:
Dit is leuk. Ik heb geen 2 slaapkamers nodig.
Op dit moment kan ik de vraagprijs betalen, maar als je ook nog moet overbieden, dan niet.
Erg leuk gedaan, goed doordacht en die keuken O+ Ik hou van de gekleurde tegeltjes in het toilet en de badkamer
pi_204590052
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:37 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Erg leuk gedaan, goed doordacht en die keuken O+ Ik hou van de gekleurde tegeltjes in het toilet en de badkamer
Misschien lukt het als ik de vraagprijs zonder voorbehoud bied. :P
maar zal wel niet als het al 49x is bewaard na 1 dag.
pi_204590055
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:19 schreef Slumlord. het volgende:
Dit is leuk. Ik heb geen 2 slaapkamers nodig.
Op dit moment kan ik de vraagprijs betalen, maar als je ook nog moet overbieden, dan niet.
Jij liever dan ik
pi_204590093
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Jij liever dan ik
:D
Geen idee waar jij woont maar wss jij liever dan ik. ;)
pi_204590104
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:46 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
:D
Geen idee waar jij woont maar wss jij liever dan ik. ;)
Haha waarschijnlijk wel. Maar je kan er nog geen tafel kwijt.
pi_204590165
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Haha waarschijnlijk wel. Maar je kan er nog geen tafel kwijt.
Het aanrecht is extra groot gemaakt zodat het meteen de eettafel is, daar zou ik geen enkel probleem mee hebben, ik vind het erg doordacht
pi_204590185
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:50 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het aanrecht is extra groot gemaakt zodat het meteen de eettafel is, daar zou ik geen enkel probleem mee hebben, ik vind het erg doordacht
Ga je daar bv monopoly of weet ik t op doen? Lekker horizontaal zitten
pi_204590221
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Haha waarschijnlijk wel. Maar je kan er nog geen tafel kwijt.
Dat keukeneiland is idd net een maatje te groot.
Ik heb dit hier staan:



Heb daarop mijn studie gehaald, en als een ander huis niet lukt, waarschijnlijk mijn beroepsopleiding ook. ;) Werkt prima.
pi_204590253
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ga je daar bv monopoly of weet ik t op doen? Lekker horizontaal zitten
Ik doe nooit spelletjes. Waar ik de tafel voor gebruik zou prima lukken aan dat blad, ideale oplossing zo: je hebt lekker veel werkruimte bij het eten koken en je kunt er prima met een aantal mensen aan eten.
pi_204590266
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 18:59 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik doe nooit spelletjes. Waar ik de tafel voor gebruik zou prima lukken aan dat blad, ideale oplossing zo: je hebt lekker veel werkruimte bij het eten koken en je kunt er prima met een aantal mensen aan eten.
Ik zou er ook prima mee kunnen leven zo.
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:07:42 #279
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590342
Onze tafel zou iig niet passen, mijn vader maakte gisteren de opmerking dat Poetin zich thuis zou voelen aan onze tafel :D
En er kan nog een stuk tussen :@

Enorm leuk appartement O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590402
De woning is al van zo een formaat dat ik er niet met een partner zou willen wonen (been there). Maar is inderdaad maar net wat je zoekt.

Veel werkruimte zou ik het ook nooit noemen. Je gasten zitten er immers ook al. Dan heb je wat. 1.5 meter. Wat dan aan gaat ben ik het met @CoolGuy eens. Zou als ik zo moet wonen echt niet in Amsterdam gevonden willen worden.
pi_204590422
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:13 schreef investeerdertje het volgende:
De woning is al van zo een formaat dat ik er niet met een partner zou willen wonen (been there). Maar is inderdaad maar net wat je zoekt.

Veel werkruimte zou ik het ook nooit noemen. Je gasten zitten er immers ook al. Dan heb je wat. 1.5 meter. Wat dan aan gaat ben ik het met @:coolguy eens. Zou als ik zo moet wonen echt niet in Amsterdam gevonden willen worden.
Hoeveel werkruimte heeft een mens nodig?
En zijn die gasten er altijd?
pi_204590450
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:13 schreef investeerdertje het volgende:
De woning is al van zo een formaat dat ik er niet met een partner zou willen wonen (been there). Maar is inderdaad maar net wat je zoekt.

Veel werkruimte zou ik het ook nooit noemen. Je gasten zitten er immers ook al. Dan heb je wat. 1.5 meter. Wat dan aan gaat ben ik het met @:coolguy eens. Zou als ik zo moet wonen echt niet in Amsterdam gevonden willen worden.
Ze zitten niet op dat blad he?
pi_204590453
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoeveel werkruimte heeft een mens nodig?
En zijn die gasten er altijd?
Ik heb erg vaak gasten ja. En voor wat ik kook is 1.5 meter inderdaad wel wat weinig ;-)

Maar je mag er gerust blij mee zijn :D
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 19:17:44 #284
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204590460
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:15 schreef Slumlord. het volgende:

[..]
Hoeveel werkruimte heeft een mens nodig?
En zijn die gasten er altijd?
Het is maar wat je gewend bent. Mijn eerste huis was 110m2, mijn 2e huis was 152m2 en mijn huidige huis is 153 (of 158, afhankelijk van welke bron je wil geloven, ik zeg 153) m2 en dat vind ik met 3 man niet overdreven groot.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204590475
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ze zitten niet op dat blad he?
Nee, ze zitten er aan. Met hun bord tussen een eerste en een tweede gang. Of een 4e en een 5e gang. Ze hebben hun drinken er, bord, bestek, leefruimte. Daar zet je geen afwas onder toch?

Als iemand daar aan tafel zit is het gewoon geen werkruimte :P
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:20:00 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590505
Nou ja, met dat budget kun je op andere plekken in NL vrijstaand wonen, ik kan me goed voorstellen dat als je met dat budget vrijstaand zou kunnen gaan wonen dat je dan niet op 60m² in Amsterdam wilt wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590515
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is maar wat je gewend bent. Mijn eerste huis was 110m2, mijn 2e huis was 152m2 en mijn huidige huis is 153 (of 158, afhankelijk van welke bron je wil geloven, ik zeg 153) m2 en dat vind ik met 3 man niet overdreven groot.
Gewend denk ik idd.
Mijn verhuurhuis is 100m2 en ik heb er 2 jaar gewoond. Ik verdronk daarin en was ongelukkig. Zóveel ruimte dat ik niet wist wat ik ermee moest.
Maar ik was dan ook alleen, misschien dat het anders was geweest als het met partner was.
Dus die woning daarboven is gewoon perfect voor mij. :D
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:21:49 #288
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590537
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het is maar wat je gewend bent. Mijn eerste huis was 110m2, mijn 2e huis was 152m2 en mijn huidige huis is 153 (of 158, afhankelijk van welke bron je wil geloven, ik zeg 153) m2 en dat vind ik met 3 man niet overdreven groot.
Maar dat is het naar NL standaarden natuurlijk wel, waar het gemiddelde gezin met 2 kinderen in een rijtjeshuis van 120m² woont.

En we weten allemaal dat deze opmerking van mij niet vanwege de kift is :')
Overigens zou ik ook probleemloos alleen of met 1 kind in ons huis kunnen wonen, ik hou van ruimte :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590538
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:20 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, met dat budget kun je op andere plekken in NL vrijstaand wonen, ik kan me goed voorstellen dat als je met dat budget vrijstaand zou kunnen gaan wonen dat je dan niet op 60m² in Amsterdam wilt wonen.
Ook dat, maar ik heb sowieso ook gewoon vaak vrienden over de vloer. Ook vrienden die gerust dan blijven slapen etc.. Dat heb ik in het verleden ook op 66m2 gedaan. Maar dan is het toch behelpen.
pi_204590543
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar dat is het naar NL standaarden natuurlijk wel, waar het gemiddelde gezin met 2 kinderen in een rijtjeshuis van 120m² woont.

En we weten allemaal dat deze opmerking van mij niet vanwege de kift is :')
quote:
Je zou het niet verwachten van het meest dichtbevolkte land van Europa. Maar Nederlanders wonen groot. Gemiddeld hebben we hier 65 vierkante meter huis per persoon. Daarmee wonen we een stuk ruimer dan Duitsers, die zo'n 46 vierkante meter per persoon hebben
https://decorrespondent.n(...)45901906625-48bfddfa
pi_204590559
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, ze zitten er aan. Met hun bord tussen een eerste en een tweede gang. Of een 4e en een 5e gang. Ze hebben hun drinken er, bord, bestek, leefruimte. Daar zet je geen afwas onder toch?

Als iemand daar aan tafel zit is het gewoon geen werkruimte :P
Voor afwas bestaat er een vaatwasser, dat hoeft niet op het aanrecht. Echt, ik had het in mijn vorige huizen zo willen hebben ipv de oplossingen die ik er had met een net te krappe keuken met weinig aanrechtblad en een te krappe plek voor de eettafel
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:24:11 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590566
quote:
Dat komt door al die boomers die alleen of samen nog in een vrijstaande villa van 213m² wonen, die trekken het gemiddelde omhoog :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590571
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:23 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Voor afwas bestaat er een vaatwasser, dat hoeft niet op het aanrecht. Echt, ik had het in mijn vorige huizen zo willen hebben ipv de oplossingen die ik er had met een net te krappe keuken met weinig aanrechtblad en een te krappe plek voor de eettafel
we verschillen van mening over woningen. Ik vind dit echt opvallend krap met erg weinig aanrechtblad als je van koken houd voor gasten.
  Moderator zaterdag 30 april 2022 @ 19:25:18 #294
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_204590576
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:21 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar dat is het naar NL standaarden natuurlijk wel, waar het gemiddelde gezin met 2 kinderen in een rijtjeshuis van 120m² woont.

En we weten allemaal dat deze opmerking van mij niet vanwege de kift is :')
Overigens zou ik ook probleemloos alleen of met 1 kind in ons huis kunnen wonen, ik hou van ruimte :@
Dat is ook waarom ik zeg 'het is maar wat je gewend bent' natuurlijk. Ik hou ook van ruimte, het liefst zo groot mogelijk. Maar met z'n 2'en op 60m2...dan zou ik gillend gek worden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_204590585
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat komt door al die boomers die alleen of samen nog in een vrijstaande villa van 213m² wonen, die trekken het gemiddelde omhoog :')
ga kleiner wonen dan :6

Maar ik vind die 60m2 in mijn kring (ook randstad included) niet eens raar maar eerder vrij normaal. Alleen de oude sociale huur waar ik opgegroeid had hadden we 16.2 m2 per persoon. Maar ook daar zijn alle gezinnen een stuk kleiner geworden (kinderloos).
pi_204590590
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
we verschillen van mening over woningen. Ik vind dit echt opvallend krap met erg weinig aanrechtblad als je van koken houd voor gasten.
Het is een eenpersoonshuis met 1 slaapkamer en je kunt er genoeg vrienden kwijt die op bezoek komen, ze kunnen zelfs prima op de bank slapen. Je moet er uiteraard niet met een gezin willen wonen nee, maar leef je eens een beetje in in de doelgroep van dat appartement
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:30:06 #297
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590621
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ga kleiner wonen dan :6

Maar ik vind die 60m2 in mijn kring (ook randstad included) niet eens raar maar eerder vrij normaal. Alleen de oude sociale huur waar ik opgegroeid had hadden we 16.2 m2 per persoon. Maar ook daar zijn alle gezinnen een stuk kleiner geworden (kinderloos).
Ik ben geen boomer jonguh.
Daarbij wonen wij met z'n drieën.

Maar eerlijk is eerlijk: als ik nog weer een ander huis zou bouwen dan zou het waarschijnlijk nog groter worden :@
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590648
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Het is een eenpersoonshuis met 1 slaapkamer en je kunt er genoeg vrienden kwijt die op bezoek komen, ze kunnen zelfs prima op de bank slapen. Je moet er uiteraard niet met een gezin willen wonen nee, maar leef je eens een beetje in in de doelgroep van dat appartement
Ik heb in zo een appartement mogen wonen. Niet in die stad.
Ik was de doelgroep, 1 of 2 mensen in zo een hok.
Ik vond het ronduit kut.
Op dat bankje kan welgeteld 1 persoon slapen. 1! wow!
Ik heb het nergens over een gezin?

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:30 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ben geen boomer jonguh.
Daarbij wonen wij met z'n drieën.

Maar eerlijk is eerlijk: als ik nog weer een ander huis zou bouwen dan zou het waarschijnlijk nog groter worden :@
Haha, nog groter! Maar dan wil ik je keuken ontwerpen :P
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:33:27 #299
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590654
Ons vorige huis was 146m² trouwens en dat was een bovengemiddeld grote tweekapper. Daar wonen nu 5 personen, en soms 7.

Toen ik er opgroeide had vrijwel ieder gezin 2 of meer kinderen, 4 tot 6 personen per huis was daar de standaard.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_204590672
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:33 schreef investeerdertje het volgende:
Ik heb in zo een appartement mogen wonen. Niet in die stad.
Ik was de doelgroep, 1 of 2 mensen in zo een hok.
Ik vond het ronduit kut.
Op dat bankje kan welgeteld 1 persoon slapen. 1! wow!
Als ik daar zou wonen en er willen meer mensen bij me slapen, mogen ze een luchtbedje meenemen en doe ik de bank even opzij. Hopakee, ruimte.
Waarom wil jij je gasten in de watten leggen?
  zaterdag 30 april 2022 @ 19:35:25 #301
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204590678
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 19:33 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Haha, nog groter! Maar dan wil ik je keuken ontwerpen :P
Ja, want dat heb ik in dit huis zo verprutst immers :'(
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')