Update januari 2021quote:De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.
Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.
'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."
Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."
Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Voor mij geldt dat ik mijn eerste huis in 2008 gekocht heb, net voor de crash. In 2017 met winst verkocht. Of ik denk dat ik beter had kunnen gaan huren toen in plaats van kopen? Hell no.quote:Op maandag 25 april 2022 13:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat iemand van 23 de komende tien jaar daar blijft wonen en er niks verandert? Hij of zij krijgt wellicht een partner (of erger gaat uit elkaar), wil ook/toch weer studeren, baan in het buitenland, totaal ander werk, even jaar te niks of toch iets heel anders.
Als je dan wil of moet verkopen dan kan dat wellicht niet eens, dan is dat huis ineens een 'blok aan het been'. Het leven is op 23 jarige leeftijd over het algemeen een stuk dynamischer dan op 30, 40 of ouder. Dus ik zou niet willen aanraden om zo jong mogelijk te kopen. Zeker bij het begin van de carrière wordt er minder verdiend plus geen vast contract dan zou een paar jaartjes wachten veel kunnen uitmaken voor wat je wil en kan.
En als jij vier jaar eerder had gekocht, dus 2007 ipv 2011. Was dan je advies nog steeds hetzelfde?
Zelfs een sociale huurwoning is maar beperkt "mazzelen".quote:Op maandag 25 april 2022 14:58 schreef Leandra het volgende:
Dat hele "beter gaan huren" gaat voor de meeste mensen ook alleen maar op als ze de mazzel hebben een sociale huurwoning te kunnen krijgen.
Als je op je 25ste voor 1.000 in de maand moet gaan huren wordt het al een ander verhaal, als je voor een veelvoud daarvan moet gaan huren is het helemaal onaantrekkelijk.
Nou ja, dat ligt eraan, vooral waar.quote:Op maandag 25 april 2022 15:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Zelfs een sociale huurwoning is maar beperkt "mazzelen".
Als ik dat appartement in 2007 kocht was het in 2015 net zoveel waard. Dus dan had ik 8 jaar 'gratis' gewoond + kon op het dieptepunt een grotere woning kopen.quote:Op maandag 25 april 2022 13:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Hoe groot is de kans dat iemand van 23 de komende tien jaar daar blijft wonen en er niks verandert? Hij of zij krijgt wellicht een partner (of erger gaat uit elkaar), wil ook/toch weer studeren, baan in het buitenland, totaal ander werk, even jaar te niks of toch iets heel anders.
Als je dan wil of moet verkopen dan kan dat wellicht niet eens, dan is dat huis ineens een 'blok aan het been'. Het leven is op 23 jarige leeftijd over het algemeen een stuk dynamischer dan op 30, 40 of ouder. Dus ik zou niet willen aanraden om zo jong mogelijk te kopen. Zeker bij het begin van de carrière wordt er minder verdiend plus geen vast contract dan zou een paar jaartjes wachten veel kunnen uitmaken voor wat je wil en kan.
En als jij vier jaar eerder had gekocht, dus 2007 ipv 2011. Was dan je advies nog steeds hetzelfde?
Inderdaad.quote:Op maandag 25 april 2022 14:58 schreef Leandra het volgende:
Dat hele "beter gaan huren" gaat voor de meeste mensen ook alleen maar op als ze de mazzel hebben een sociale huurwoning te kunnen krijgen.
Als je op je 25ste voor 1.000 in de maand moet gaan huren wordt het al een ander verhaal, als je voor een veelvoud daarvan moet gaan huren is het helemaal onaantrekkelijk.
Voor ¤300 of ¤400, waar vind je dat?quote:Op maandag 25 april 2022 15:46 schreef Kiid het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ja, als je voor 3 a 400 euro ergens lekker kan wonen dan zou ik er ook geen haast mee hebben. Alleen zulke woningen zijn al bezet en worden doorgaans alleen toebedeeld aan afgekeurde huismoeders. Particulier huren zit je al heel snel op 1000+ en dan kan je wel wachten op de markt, maar ieder jaar dat je wacht kost je klauwen vol met geld.
Daarbij wordt het ook allemaal alleen maar duurder. Hypotheekbedrag blijft hetzelfde, maar de huur ging bij ons ieder jaar met 2/3% omhoog of er nou corona is of niet. Op een bedrag van 1000 euro zijn dat flinke sprongen, sprongen die je niet je hele leven blijft maken in salaris...
Bij wijze van. Geen idee wat een sociale huurwoning anno 2022 zou moeten kostenquote:Op maandag 25 april 2022 15:50 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Voor ¤300 of ¤400, waar vind je dat?
Geldt voor mij ook. Ik weet zeker dat als de huren niet zo hoog waren, ik niet in deze oververhitte markt had gekocht. Wmb is er veel mis met deze woningmarkt en mag er echt zsm wat aan gedaan worden (maar wat ; geen idee).quote:Op maandag 25 april 2022 15:46 schreef Kiid het volgende:
[..]
Inderdaad.
Ja, als je voor 3 a 400 euro ergens lekker kan wonen dan zou ik er ook geen haast mee hebben. Alleen zulke woningen zijn al bezet en worden doorgaans alleen toebedeeld aan afgekeurde huismoeders. Particulier huren zit je al heel snel op 1000+ en dan kan je wel wachten op de markt, maar ieder jaar dat je wacht kost je klauwen vol met geld.
Daarbij wordt het ook allemaal alleen maar duurder. Hypotheekbedrag blijft hetzelfde, maar de huur ging bij ons ieder jaar met 2/3% omhoog of er nou corona is of niet. Op een bedrag van 1000 euro zijn dat flinke sprongen, sprongen die je niet je hele leven blijft maken in salaris...
Het dubbelequote:Op maandag 25 april 2022 15:54 schreef Kiid het volgende:
[..]
Bij wijze van. Geen idee wat een sociale huurwoning anno 2022 zou moeten kosten
Nou.... de grens voor sociale huur ligt op ¤ 763,47 en dan hebben we het nog niet over passend toewijzen, wat betekent dat voor veel mensen die maximale huur op 633,25 ligt en dat beperkt de mogelijkheden behoorlijk.quote:Op maandag 25 april 2022 15:46 schreef Kiid het volgende:
[..]
Inderdaad.
Dat ging over sociale huur, daar zijn de prijzen helemaal niet hoog maar zelfs bizar laag.quote:Op maandag 25 april 2022 16:06 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Ik weet zeker dat als de huren niet zo hoog waren, ik niet in deze oververhitte markt had gekocht. Wmb is er veel mis met deze woningmarkt en mag er echt zsm wat aan gedaan worden (maar wat ; geen idee).
Bouwen? Is dat geen optie?quote:Op maandag 25 april 2022 16:06 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Geldt voor mij ook. Ik weet zeker dat als de huren niet zo hoog waren, ik niet in deze oververhitte markt had gekocht. Wmb is er veel mis met deze woningmarkt en mag er echt zsm wat aan gedaan worden (maar wat ; geen idee).
Jij hebt skills, special skills. Jij kan een post editten terwijl het topic gesloten isquote:Op maandag 25 april 2022 14:42 schreef Leandra het volgende:
Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 25-04-2022 14:50:21
Alleen maar omdat de de laatste post was en het nog binnen een beperkte termijn gebeurde, ik kan mijn andere posts in dat topic niet meer aanpassenquote:Op maandag 25 april 2022 16:39 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Jij hebt skills, special skills. Jij kan een post editten terwijl het topic gesloten is![]()
Volgens deze site verdient een promovendus gemiddeld ¤ 3.655, daarmee zou je 217.000 hypotheek kunnen krijgen, met het maximaal salaris van ¤ 4.474 zou je 266.000 hypotheek kunnen krijgen.quote:Op maandag 25 april 2022 16:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik zat laatst te denken. In 2007, toen de markt ook overkookte eigenlijk, zocht ik samen met mijn toenmalige vriendin een huisje. Ik werkte (net), zij studeerde nog. Starters dus. Er was niet heel veel keuze, maar er was wel keuze, en prijs en hypotheek was niet echt een probleem, zelfs niet met een enkel salaris.
Dat ging toen niet door omdat we er een punt achter zetten (ik kreeg een droombaan in Afrika, zij wilde niet mee - en terecht, ze wilde haar droom niet opgeven, en ik wilde mijn droom niet opgeven). Niet veel later, net nadat zij ging werken (als arts in opleiding) heeft ze alleen een huisje gekocht, ging prima. Een andere vriendin van me, kocht in dezelfde periode also phd-student een eigen huisje alleen, ging ook prima.
Is een huis kopen als startende promovendus nu uberhaupt nog wel mogelijk? Bij de uni waar ik werk ken ik geeneen postdoc zelfs die alleen een eigen huis gekocht heeft. Vaak huren ze niet eens een eigen huis, maar een kamer in een huis. En dan is de markt hier (VK) nog niet zo slecht als in NL (niet dat het makkelijk is hier in het VK). Speelt ook wel mee dat je als postdoc waarschijnlijk binnen een paar jaar weer naar een andere stad of land zult verhuizen voor een andere postdoc. Maar toch, een maat van me huurde hier als postdoc een kamer in een huis, is vorig jaar naar Maleisie vertrokken en heeft daar binnen een jaar een apartement gekocht, wat hem hier in ruim 10 jaar niet eens in hem opkwam als een mogelijkheid.
ik vraag me af of het nog mogelijk is om terug te keren naar een tijd waar je vrij kort na het afronden van een uni studie, of na een paar jaar werken na mbo of hbo, en met gemiddelde salarissen, je in redelijke staat om een huis te kopen
Het lastige is is dat je als promovendus wel aan een stad gebonden bent...En je begint niet op het gemiddelde salaris, daar zit je pas op als je nog maar een paar jaar te gaan hebt. Dus als je bij begin promotie-traject een huis wilt zoeken alleen, zit je eerder tegen een max hypotheek aan van 2 ton. En zoek dan maar eens iets op redelijke reistijd van Amsterdam/Utrecht/Rotterdam/Leiden bijv. Misschien dat het in Enschede/Groningen/Maastricht wel te doen is, maar elders wordt het lastig denk ik. In ieder geval een heel stuk lastiger dan in 2007.quote:Op maandag 25 april 2022 17:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens deze site verdient een promovendus gemiddeld ¤ 3.655, daarmee zou je 217.000 hypotheek kunnen krijgen, met het maximaal salaris van ¤ 4.474 zou je 266.000 hypotheek kunnen krijgen.
Afhankelijk van de locatie kun je daar nog wel wat voor kopen, geen eengezinswoning (behalve in Almelo) maar het is niet zo dat je dakloos moet blijven, het kan echter wel zijn dat je niet vlakbij de universiteit kunt gaan wonen, maar dat is in meer landen zo.
"Ja maar dan mag je nog eens minimaal 40K overbieden", "Ja maar dat is geen een rijtjeshuis", "Ja maar dat is een vervallen krot".quote:Op maandag 25 april 2022 17:45 schreef laziness het volgende:
Appartementen zijn wel te krijgen voor die prijs hoor in Den Haag bijvoorbeeld
Nah. Maar een uur is ongetwijfeld veel te verquote:Op maandag 25 april 2022 17:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het lastige is is dat je als promovendus wel aan een stad gebonden bent...
Dat wil niet zeggen dat je in die stad moet wonen?quote:Op maandag 25 april 2022 17:36 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het lastige is is dat je als promovendus wel aan een stad gebonden bent...En je begint niet op het gemiddelde salaris, daar zit je pas op als je nog maar een paar jaar te gaan hebt. Dus als je bij begin promotie-traject een huis wilt zoeken alleen, zit je eerder tegen een max hypotheek aan van 2 ton. En zoek dan maar eens iets op redelijke reistijd van Amsterdam/Utrecht/Rotterdam/Leiden bijv. Misschien dat het in Enschede/Groningen/Maastricht wel te doen is, maar elders wordt het lastig denk ik. In ieder geval een heel stuk lastiger dan in 2007.
Was Miele niet van de wasmachines?quote:Op maandag 25 april 2022 18:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat wil niet zeggen dat je in die stad moet wonen?
Vanuit Den Haag ben je zo in Leiden, Amsterdam of Rotterdam, vanuit Rotterdam ben je zo in Delft, Leiden of Amsterdam, vanuit Amersfoort ben je zo in Amsterdam.
Maar goed, je kunt ook lekker in je studentenkamer blijven wonen natuurlijk, tot je tenminste wel een gemiddeld salaris hebt.
https://www.funda.nl/koop(...)ob-obrechtstraat-13/
https://www.funda.nl/koop(...)wanenburgerdijk-463/
https://www.funda.nl/koop(...)amelandsestraat-6-a/
https://www.funda.nl/koop(...)80-pasteurstraat-60/
Maar ik snap dat het vervelend is dat er geen Miele keuken van 35K in zit.
Ik heb een Miele combi.quote:Op maandag 25 april 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Was Miele niet van de wasmachines?
Ook.quote:Op maandag 25 april 2022 18:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Was Miele niet van de wasmachines?
Gewoon even op het automagische linkje klikken dan krijg je het enorme assortiment dat Coolblue levert, en ze hebben nog meer, want Coolblue heeft de afzuigkappen kennelijk niet in het assortiment.quote:
Voor hoeveel denk je dat dit weggaat allemaal?quote:Op maandag 25 april 2022 18:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vanuit Den Haag ben je zo in Leiden, Amsterdam of Rotterdam, vanuit Rotterdam ben je zo in Delft, Leiden of Amsterdam, vanuit Amersfoort ben je zo in Amsterdam.
Maar goed, je kunt ook lekker in je studentenkamer blijven wonen natuurlijk, tot je tenminste wel een gemiddeld salaris hebt.
quote:Op maandag 25 april 2022 20:01 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Voor hoeveel denk je dat dit weggaat allemaal?
Zat ik toch in de buurt.quote:Op maandag 25 april 2022 17:46 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
"Ja maar dan mag je nog eens minimaal 40K overbieden", "Ja maar dat is geen een rijtjeshuis", "Ja maar dat is een vervallen krot".
Dat is toch ook geen gekke reactie? Het is makkelijk je gram halen omdat er woningen te koop staan voor x bedrag terwijl je weet dat er nog een flinke som bovenop komt. Een flinke som die lang niet iedereen zelf zou kunnen financieren, zeker starters niet.quote:
Het is dus nog wel te doen (als er niet overboden wordt), maar wel een stuk lastiger. Maar dit soort woningen zijn dus gewoon beschikbaar voor starters, wat is het probleem dan?quote:Op maandag 25 april 2022 18:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meevalt. Die tijden van flink overbieden zijn we voorbij, beleggers hebben geen kans meer.quote:Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef Kiid het volgende:
[..]
Dat is toch ook geen gekke reactie? Het is makkelijk je gram halen omdat er woningen te koop staan voor x bedrag terwijl je weet dat er nog een flinke som bovenop komt. Een flinke som die lang niet iedereen zelf zou kunnen financieren, zeker starters niet.
Sorry hoor, maar welkom in de grote mensen wereld, ik vind dat echt een totaal non-argument.quote:Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het is dus nog wel te doen (als er niet overboden wordt), maar wel een stuk lastiger. Maar dit soort woningen zijn dus gewoon beschikbaar voor starters, wat is het probleem dan?
Overigens ken ik weinig promovendi die buiten de stad waar ze werken/studeren wonen. Dat is natuurlijk een keuze, maar niet geheel vrij. Werkrelaties opbouwen is heel waardevol, en waar je je hele carriere profijt van kunt hebben, dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
Ja grutjes wat moeite moeten doen voor een goede carrière. Kan je die carrière niet gewoon bij een huis cadeau krijgen ofzoquote:Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Het is dus nog wel te doen (als er niet overboden wordt), maar wel een stuk lastiger. Maar dit soort woningen zijn dus gewoon beschikbaar voor starters, wat is het probleem dan?
Overigens ken ik weinig promovendi die buiten de stad waar ze werken/studeren wonen. Dat is natuurlijk een keuze, maar niet geheel vrij. Werkrelaties opbouwen is heel waardevol, en waar je je hele carriere profijt van kunt hebben, dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
Ik vind dit argument wel vallen onder "hoge eisen" van starters. Ik ben eigenlijk niet anders gewend dan dat de grootverdieners in de gezinnen van mijn directe omgeving aan een uur reistijd zitten. En dan woon ik mijn hele leven al in (het redelijk dichtbewoonde) deel van de Randstad. Tsja, dan woon je maar een uur reizen van je werk. Zorg dat het zo min mogelijk overstappen qua OV heeft en reis gewoon een uur.quote:Op maandag 25 april 2022 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
dat gaat toch lastiger als je een uur moet reizen van en naar werk.
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar het is voor een (jonge) starter niet per se gebruikelijk om 25.000+ op de rekening te hebben.quote:Op maandag 25 april 2022 20:15 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Ik denk dat dat meevalt. Die tijden van flink overbieden zijn we voorbij, beleggers hebben geen kans meer.
Zie ik in Amsterdam ook gebeuren. Denk dat je wel een van die appartementjes voor +20-25K kan scoren. Een jaar geleden zou het 50K+ zijn geweest.
Als je geen 20-25K hebt, blijf ik bij dat je niet moet willen kopen.
Het gaat er niet zozeer om op een A+++ lokatie te wonen. Voor sommige banen is het lastiger om op een betaalbaardere plek te wonen. En in Nederland wordt niet, of nauwelijks, gedaan aan compensatie. Een maat van me verhuisde van hier naar Londen, omdat het bedrijf waar hij voor werkte naar Londen zou gaan verhuizen. Daarmee ging zijn salaris £10k omhoog. Puur omdat hij in Londen ging wonen.quote:Op maandag 25 april 2022 20:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar welkom in de grote mensen wereld, ik vind dat echt een totaal non-argument.
Ergens wonen is geen recht ofzo, als je je niet kunt permitteren op een A+++ locatie te wonen dan betekent dat dat je naar een B of C locatie moet.
Dat is altijd zo geweest.
Ik wil ook graag een vrijstaande villa in Wassenaar met een overdekt zwembad, en dat alles graag ook nog eens met energielabel A+++.
Hoezo heb ik daar geen recht op?
Ik denk niet dat er hier veel zijn die verder zijn verhuisd voor carriere dan ikquote:Op maandag 25 april 2022 20:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja grutjes wat moeite moeten doen voor een goede carrière. Kan je die carrière niet gewoon bij een huis cadeau krijgen ofzo
Net als vroeger, toen je een huis nog op het enige inkomen uit het gezin kocht en de hypotheek afgelost moest worden.quote:Op maandag 25 april 2022 21:15 schreef Kiid het volgende:
[..]
Dat ben ik wel met je eens hoor, maar het is voor een (jonge) starter niet per se gebruikelijk om 25.000+ op de rekening te hebben.
Maar wat vroeger normaal was hoeft nu niet meer normaal te zijn. Feit blijft dat je als jongere niet langer alleen maar yolo kan doen en alsnog een huis kan kopen. Je zal toch echt financieel de boel op orde moeten hebben wil je kans maken.
Wat is de volgende dat de markt nog meer verneukt denk je?quote:Op maandag 25 april 2022 22:01 schreef Leandra het volgende:
En ondertussen zijn er dertigers die het lef hebben verontwaardigd te zijn over de afgeloste hypotheken van de generatie van hun grootouders, terwijl het vooral de generatie van hun ouders is die met hun YOLO instelling en de aflossingsvrije hypotheken de markt verneukt heeft.
Oorzaak is dus eerder beleid ipv de mensen.quote:Op maandag 25 april 2022 22:01 schreef Leandra het volgende:
En ondertussen zijn er dertigers die het lef hebben verontwaardigd te zijn over de afgeloste hypotheken van de generatie van hun grootouders, terwijl het vooral de generatie van hun ouders is die met hun YOLO instelling en de aflossingsvrije hypotheken de markt verneukt heeft.
Geen idee, als de rente weer normaliseert (rond de 5% dus) en er geen hele rare dingen meer gebeuren qua bouwmaterialen dan verwacht ik dat we ons gaan realiseren dat een nieuwbouw tussenwoning van 120m² die aan de huidige (BENG) eisen voldoet buiten de randstad al ¤ 350.000 moet kosten, en daar komt dan je keuken, vloer- en wandafwerking nog bij, en je tuin en alles.quote:Op maandag 25 april 2022 22:06 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Wat is de volgende dat de markt nog meer verneukt denk je?
Promovendi is uiteraard geen speciaal soort. Maar als je beide promovendi bent, vindt dan maar eens na je promotie allebei een baan in hetzelfde land, laat staan binnen een uurtje treinen. Succes! Je bent dan vaak zo gespecialiseerd dat banen dun gezaaid zijn. En postdoc aanstellingen zijn vaak maar voor 18-24 maanden. Daarna kun je je hele leven, en dat van je partner, weer oppakken en verplaatsen. Ik heb nu het geluk een aanstelling voor 5 jaar te hebben, en dat mijn partner een skillset heeft waar ze op veel plekken goed terecht kan. Maar een eerdere relatie is wel stuk gegaan vanwege waar mijn en haar droom banen zich bevonden (dat was niet een half uurtje treinen van elkaar, dat was eerder 36-52 uur reizen. Floortje Dessing met het Einde van de Wereld was ooit in de buurt, alleen had ze nog 10 uur door moeten rijden in het droge seizoen, in het regenseizoen eerder 3 uur doorrijden, daarna 5-24 uur met een boot, en vervolgens weer 3 uur rijden door water).quote:Op maandag 25 april 2022 22:11 schreef laziness het volgende:
Waarom is twee slaapkamers nodig als alleenstaande dan?
Want dat is wat ik vooral zie. Op je 23ste meteen een rijtjeshuis met perfecte keuken en badkamer willen.
We zijn allemaal onderaan de ladder begonnen maar iedereen wil nu starten aan de top.
Dat kon in 2007 ook al niet hoor.
En zijn promovendi een speciaal soort? Want voor iedereen is relaties opbouwen belangrijk maar dat kan heus prima op een half uurtje treinen.
Ik had ook een kamer in Den Haag omdat Leiden stik duur was. En dat heeft geen afbreuk gedaan aan het studentenleven.
Aflossingsvrije hypotheken waren niet het beleid van de overheid, maar het verdienmodel van de banken, die de mogelijkheden van de HRA volledig benut uitgemelkt hebben.quote:Op maandag 25 april 2022 22:21 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Oorzaak is dus eerder beleid ipv de mensen.
Particuliere verhuur (eveneens in combinatie met laatste punt)quote:Op maandag 25 april 2022 22:06 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Wat is de volgende dat de markt nog meer verneukt denk je?
Joh, je kiest voor aan twee kanten van de wereld werken.quote:Op maandag 25 april 2022 22:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Promovendi is uiteraard geen speciaal soort. Maar als je beide promovendi bent, vindt dan maar eens na je promotie allebei een baan in hetzelfde land, laat staan binnen een uurtje treinen. Succes! Je bent dan vaak zo gespecialiseerd dat banen dun gezaaid zijn. En postdoc aanstellingen zijn vaak maar voor 18-24 maanden. Daarna kun je je hele leven, en dat van je partner, weer oppakken en verplaatsen. Ik heb nu het geluk een aanstelling voor 5 jaar te hebben, en dat mijn partner een skillset heeft waar ze op veel plekken goed terecht kan. Maar een eerdere relatie is wel stuk gegaan vanwege waar mijn en haar droom banen zich bevonden (dat was niet een half uurtje treinen van elkaar, dat was eerder 36-52 uur reizen. Floortje Dessing met het Einde van de Wereld was ooit in de buurt, alleen had ze nog 10 uur door moeten rijden in het droge seizoen, in het regenseizoen eerder 3 uur doorrijden, daarna 5-24 uur met een boot, en vervolgens weer 3 uur rijden door water).
En in 2007 kon het best, op een promovendus salaris een flatje met 2 slaapkamertjes. Tuurlijk hoeft dat niet. Zelf nu ook niet het grootste huis gekocht wat we konden kopen (als starter op latere leeftijd), doorslag was niet zozeer de hoeveelheid slaapkamers, maar meer het aantal badkamers (3 is gewoon teveel om schoon te maken) en de reistijd voor een van ons.
Jeetje wat weinig in Noord oost Nederland.quote:Op maandag 25 april 2022 23:06 schreef Leandra het volgende:
Zo ziet het kaartje met beschikbare nieuwbouwwoningen tot 400.000 en minstens 100m² woonoppervlak eruit:
https://www.funda.nl/kaar(...)54,5.504380232022155
De nieuwbouw ligt ook op z'n kont... overigens zijn dit alleen de huizen die nog niet onder optie of onder voorbehoud verkocht zijn, dus het is niet helemaal representatief voor de huidige situatie, maar wel waar je nu feitelijk nog terecht zou kunnen.quote:Op maandag 25 april 2022 23:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Jeetje wat weinig in Noord oost Nederland.
Geen een woning in Drenthe. 10 in Groningen (een in de pekelas) en 0 in Friesland.quote:Op maandag 25 april 2022 23:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
De nieuwbouw ligt ook op z'n kont... overigens zijn dit alleen de huizen die nog niet onder optie of onder voorbehoud verkocht zijn, dus het is niet helemaal representatief voor de huidige situatie, maar wel waar je nu feitelijk nog terecht zou kunnen.
Overigens wordt het kaartje nog veel leger als je minstens 120m² woonoppervlak voor maximaal ¤ 400.000 zoekt....
Korte periodes? Dat ik in 4 landen heb gewoond en gewerkt wilt niet zeggen dat het altijd voor korte periodes was toch? Zo jong ben ik niet meerquote:Op maandag 25 april 2022 23:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Joh, je kiest voor aan twee kanten van de wereld werken.
Het werk wat ik liever wil doen kan ik ook vergeten, als ik een relatie wil houden. Dus zullen we daar gewoon even geen punt van maken? Je kiest zelf voor werk waarbij je de hele wereld over wil gaan voor korte periodes voor een loon waar je bij de macdonald's niet echt voor onder doet.
Dat is een keuze.
Pffff, wat een bulk aan geld zeg. Een jaarsalaris van 45k is ook lang niet vanzelf sprekend. Dat is stevig boven een modaal salaris en ook modaal is lang niet vanzelfsprekend.quote:Op maandag 25 april 2022 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen idee, als de rente weer normaliseert (rond de 5% dus) en er geen hele rare dingen meer gebeuren qua bouwmaterialen dan verwacht ik dat we ons gaan realiseren dat een nieuwbouw tussenwoning van 120m² die aan de huidige (BENG) eisen voldoet buiten de randstad al ¤ 350.000 moet kosten, en daar komt dan je keuken, vloer- en wandafwerking nog bij, en je tuin en alles.
Dus 375.000 - 400.000 is een basisbedrag waar je op moet gaan rekenen voor je in je nieuwbouwwoning kunt wonen, met de huidige eisen aan woningen en de prijzen van de grond, je moet al voorbij Zwolle wil je goedkoper komen te zitten, maar dat komt primair door de grondprijs.
Dus ik zie op zich de markt nog niet zo verneukt worden, maar ik zie gasloze huizen de komende jaren wel rapper in prijs stijgen dan huizen die nog een gasaansluiting hebben en/of lastig gasloos te maken zijn.
Dat betekent dus dat als je voor dat huis van 375-400 K een hypotheek van ¤ 367.890 nodig hebt en degene met het hoogste inkomen in je huishouden ¤ 45.678 bruto per jaar verdient dat de bruto maandlast bij een rente van 5% dan ¤ 1.975 wordt, en netto met ¤ 1.380 begint en oploopt.
Gelukkig heb je dan wel een energierekening die vrijwel nihil is, zolang er gesaldeerd mag worden.
Wie nu denkt dat het al lastig is, wordt helemaal ziek van het idee van ¤ 1.975 bruto per maand, zeker icm de steeds terugkerende suggestie de HRA af te schaffen.
Het goede nieuws aan dit verhaal is echter dat een deel van die bruto maandlast aflossing is, dus feitelijk sparen in stenen.
ik hoorde je een periode van 24 maanden noemen voor een postdoc. Maar alles <5jr is kort.quote:Op maandag 25 april 2022 23:31 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Korte periodes? Dat ik in 4 landen heb gewoond en gewerkt wilt niet zeggen dat het altijd voor korte periodes was toch?
klinkt toch echt als een keuzequote:Zo jong ben ik niet meerEn ik wilde niet de hele wereld over, dat was echt geen doel op zich. En ik ging weg, zij bleef hier, zij koos er al helemaal niet voor om ver weg van mij te werken ofzo. Maar leeuwen laten zich moeilijk bestuderen op de Veluwe.
maar letterlijk is het voor een starter in jouw genoemde werk toch echt een keuze. Die kan ook werkelijk geen leeuwen gaan kijken en iets anders doen. De situatie is een logisch gevolg van eigen keuzes.quote:Heb ook wel in Nederland gewerkt, beetje de consultant uithangen bij Rijkswaterstaat en Waterschappen, dat trok me gewoon echt niet. Ik ben wel aardig terecht gekomen hoor![]()
Klaag ook niet over mijn eigen situatie, meer over hoe lastig het tegenwoordig is als starter, in vergelijking met toen ik voor het eerst in NL naar een huis ging kijken. Toen was het niet echt moeilijk geweest om op basis van 1 salaris een apartement met 2 slaapkamers in de stad naar keuze te vinden.
Yupquote:Overigens is dit nieuws, voor starters wel bemoedigend:
Minder huizen opgekocht door investeerders, meer huizen gekocht door starters. Het lijkt erop dat de concurrentiepositie voor starters onder de 35 wat verbeterd is, en mogelijk beginnen de grote investeerders wat voorzichtiger te worden ook.
https://www.nu.nl/economie/6197202/meer-eerste-huizen-verkocht-investeerders-kochten-minder-woningen.html
Dat was het altijd al. Maar als je nu naar Afrika vertrekt, over een jaar of 70 zijn ze rijker dan wij.quote:Op maandag 25 april 2022 23:31 schreef Kiid het volgende:
[..]
Ik vind het een deprimerende gedachte om eerlijk te zijn. Het wordt steeds meer werken om te overleven
Misschien dat ik dat nog red, maar waarschijnlijk niet. Is 50 jaar ook goed?quote:Op maandag 25 april 2022 23:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat was het altijd al. Maar als je nu naar Afrika vertrekt, over een jaar of 70 zijn ze rijker dan wij.
Nou, als niet een van beiden minstens dat bedrag verdient dan ga je helemaal niet zo'n hypotheek krijgen.quote:Op maandag 25 april 2022 23:31 schreef Kiid het volgende:
[..]
Pffff, wat een bulk aan geld zeg. Een jaarsalaris van 45k is ook lang niet vanzelf sprekend. Dat is stevig boven een modaal salaris en ook modaal is lang niet vanzelfsprekend.
Ik vind het een deprimerende gedachte om eerlijk te zijn. Het wordt steeds meer werken om te overleven
Denk dat je dan beter kan blijven. Maar werken om te overleven is van alle tijden.quote:Op maandag 25 april 2022 23:38 schreef Kiid het volgende:
[..]
Misschien dat ik dat nog red, maar waarschijnlijk niet. Is 50 jaar ook goed?
Ik betaalde 600¤ per maand voor een appartementje van 60m2. Dat was nu een tien jaar geleden. Aflossen loonde toen.quote:Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
Dan heb ik nog gerekend met het langjarig gemiddelde van 5% rente, je moet er helemaal niet aan denken wat er gebeurt als de rente naar de 8 of 11 procent gaat....quote:Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
1.975 bruto per maand betalen aan hypotheek alleen.. 🥹🥹 Ik zou er niet blij van worden
Dan kan je je boeltje wel gaan inpakken als je een hoge hypotheek hebt.quote:Op maandag 25 april 2022 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan heb ik nog gerekend met het langjarig gemiddelde van 5% rente, je moet er helemaal niet aan denken wat er gebeurt als de rente naar de 8 of 11 procent gaat....
En mij is het veel waard om op de fiets naar m'n werk te kunnen en om m'n familie in de buurt te hebben. Zo maakt iedereen een andere afweging.quote:Op dinsdag 26 april 2022 00:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Dan kan je je boeltje wel gaan inpakken als je een hoge hypotheek hebt.
Nee, dat vind ik persoonlijk ook echt helemaal niks. Dan woon ik liever in een minder gewild gebied. Het is geen makkelijke concessie om een uur+ te verhuizen van ouders en consorten, maar moet er niet aan denken om zulke bedragen iedere maand af te moeten tikken. Vind 1200/1300 euro ook al veel, zeker als je het met (grotendeels) 1 salaris moet opbrengen.
Natuurlijk vind je het niks. Ik betaal het liever ook niet. Maar ook dat ongewild gebied is dan gewoon duur elke maand. Een klein appartement van 105k kost je bij 5.6% 602 euro per maand. Hierbij is 490! euro rente.quote:Op dinsdag 26 april 2022 00:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Dan kan je je boeltje wel gaan inpakken als je een hoge hypotheek hebt.
Nee, dat vind ik persoonlijk ook echt helemaal niks. Dan woon ik liever in een minder gewild gebied. Het is geen makkelijke concessie om een uur+ te verhuizen van ouders en consorten, maar moet er niet aan denken om zulke bedragen iedere maand af te moeten tikken. Vind 1200/1300 euro ook al veel, zeker als je het met (grotendeels) 1 salaris moet opbrengen.
Hangt van je inkomen af he?quote:Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
Het punt voor promovendi is voor dat je aanstelling per definitie tijdelijk is en de banken niet happig zijn om je daarmee ook een hypotheek te verstrekken en ze (althans in mijn tijd) niet lijken te begrijpen dat je desondanks een prima carrièreperspectief hebt in veel gevallen.quote:Op maandag 25 april 2022 17:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens deze site verdient een promovendus gemiddeld ¤ 3.655, daarmee zou je 217.000 hypotheek kunnen krijgen, met het maximaal salaris van ¤ 4.474 zou je 266.000 hypotheek kunnen krijgen.
Afhankelijk van de locatie kun je daar nog wel wat voor kopen, geen eengezinswoning (behalve in Almelo) maar het is niet zo dat je dakloos moet blijven, het kan echter wel zijn dat je niet vlakbij de universiteit kunt gaan wonen, maar dat is in meer landen zo.
Het probleem is waarschijnlijk dat je geen drie jaar een inkomen hebt gehad van een X hoogte, of jouw tijd moet heel lang geleden geweest zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2022 06:57 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het punt voor promovendi is voor dat je aanstelling per definitie tijdelijk is en de banken niet happig zijn om je daarmee ook een hypotheek te verstrekken en ze (althans in mijn tijd) niet lijken te begrijpen dat je desondanks een prima carrièreperspectief hebt in veel gevallen.
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het probleem is waarschijnlijk dat je geen drie jaar een inkomen hebt gehad van een X hoogte, of jouw tijd moet heel lang geleden geweest zijn.
Ik las juist dat promovendi toen geen enkel probleem hadden een huis te kopen, in hun eentje...quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?
Nee, is niet anders.quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ik snap je geloof ik niet. Ik heb gewoon netjes een promovendussalaris gehad in de jaren dat er eentje was, en dat is 10 jaar geleden. Meerdere collega's hebben moeite gehad met het krijgen van een hypotheek op basis van 'tijdelijke aanstelling' en het feit dat de universiteit liever geen intentieverklaringen geeft. Maar wie weet is het nu allemaal anders?
In 2007 speelde mijn punt dus ook al. En wat mij betreft is dit het enige valide punt in waarom het voor promovendi (en andere groepen zoals @Slumlord. noemtquote:Op dinsdag 26 april 2022 07:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik las juist dat promovendi toen geen enkel probleem hadden een huis te kopen, in hun eentje...
Daar begon dit hele verhaal mee, dat ze dat in 2007 nog wel gekund zouden hebben en nu kansloos zijn, want ze moeten toch vooral dichtbij hun werk wonen.
Nou ja, dat wordt in de loop van tijd wel minder door inflatie en hopelijk betere versienste (al moet je daar niet op rekenen). Zoals mijn collega toen vertelde toen ik net mijn nieuwe hypotheek HD."het scherpe moet er even af". Die opmerking hielp mij wel.quote:Op maandag 25 april 2022 23:47 schreef Eikenbomen het volgende:
Precies, er zijn best wat loopbanen waarin tijdelijk aanstellingen/contracten de norm zijn terwijl je toch netjes je schaapjes op het droge hebt. Ik hoop binnenkort, op mijn 40e, voor het eerst een vaste aanstelling te krijgenquote:Op dinsdag 26 april 2022 07:31 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Nee, is niet anders.
Heb/had ook moeite met hypotheek krijgen, maar er is wel één bank die werkt met een regeling voor beginnende artsen, advocaten e.d. om zo een hypotheek te willen verstrekken. Heb daardoor toch een hypotheek kunnen afsluiten vorig jaar.
Geen idee of promovendi onder die regeling vallen.
Vind dat ook onzin hoor. Wat let jou om 1 dag na het tekenen van de hypotheekakte ontslag te nemen? Bij wijze van.quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:44 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Precies, er zijn best wat loopbanen waarin tijdelijk aanstellingen/contracten de norm zijn terwijl je toch netjes je schaapjes op het droge hebt. Ik hoop binnenkort, op mijn 40e, voor het eerst een vaste aanstelling te krijgen
Ja, maar dat reistijd en salaris onderdeel was een discussie waard, een "promovendi kunnen helemaal niet kopen, toen ook niet" ging het niet worden als iemand zo stellig is dat een ander destijds op het salaris heeft gekocht.quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:42 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
In 2007 speelde mijn punt dus ook al. En wat mij betreft is dit het enige valide punt in waarom het voor promovendi (en andere groepen zoals @:Slumlord. noemt) een uitdaging kan zijn om een woning te kopen. Want ik ben het met je eens dat de punten over salaris en reistijd onzin zijn.
Maar ik heb niet gezegd dat dat van mij telkens postdocs waren, en soms zijn postdocs ook voor 5 jaar (zeldzaam, maar ze zijn er wel). Als >5 jaar 'lang' is, dan heb ik in 2 van die landen 'lang' gewoond in ieder geval.quote:Op maandag 25 april 2022 23:34 schreef investeerdertje het volgende:
ik hoorde je een periode van 24 maanden noemen voor een postdoc. Maar alles <5jr is kort.
Mijn broer was promovendus ergens in 2011 of 2012 of zo en heeft toen zonder al te veel moeite een woning kunnen kopen die normaliter onbereikbaar voor hem zou zijn geweest op dat salaris. Ja die woning was véél goedkoper dan nu maar zijn loon als promovendus was destijds ook erg laag. Dus er kunnen zeker uitzonderingen worden gemaakt voor promovenda. In de huidige markt liggen de prijzen echter zo hoog dat promovenda ook daar niet meer voor in aanmerking komen, behalve wellicht als je in Groningen promoveert en in Ter Apel wil gaan wonen of zo. De meeste universiteitssteden behalve Groningen en Maastricht liggen namelijk in erg dure regio´s. Denk aan Amsterdam, Leiden, Wageningen, Delft, Utrecht etc.quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar dat reistijd en salaris onderdeel was een discussie waard, een "promovendi kunnen helemaal niet kopen, toen ook niet" ging het niet worden als iemand zo stellig is dat een ander destijds op het salaris heeft gekocht.
Want dat zal waarschijnlijk ook een koop op basis van spaargeld, erfenis, eenmalige verhoogde schenking of andere uitzonderlijke situatie zijn geweest, maar die welles/nietes discussie is zinloos.
De economische groei in veel landen in Afrika is groter dan hier, maar vaak verpesten ze het ook weer. De koloniale grenzen, wetten en democratien gebaseerd op het koloniale verleden, gekoppeld aan de diversiteit van etnische groeperingen binnen huidige landgrenzen die zich vooral laten leiden door de etniciteit van politieke kandidaten wanneer er gestemd moet worden, en dat weer in combinatie met het dom houden van de bevolking door de slechte scholing, zorgt er wel voor dat Afrika zichzelf nog lange tijd behoorlijk in de weg zal zitten. En dit alles wordt ook grotendeels in stand gehouden door 'ontwikkelingshulp'. Het westen 'helpt' Afrika, maar zal dat nooit doen tot een niveau waarin Afrika een concurrent wordt, terwijl China's 'hulp' er vooral op is gericht om controle te krijgen over de grondstoffen (en politici), en het gemakkelijker te maken om die grondstoffen te vervoeren.quote:Op maandag 25 april 2022 23:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat was het altijd al. Maar als je nu naar Afrika vertrekt, over een jaar of 70 zijn ze rijker dan wij.
Ik kon ook zonder problemen een hypotheek krijgen. Indertijd dacht ik dat het moeilijk zou worden vanwege het tijdelijke contract, maar als je wat verder in je promotie zit heb je al een bepaalde salarisgeschiedenis opgebouwd. Bovendien is je toekomstperspectief goed, wat indertijd door banken ook werd meegewogen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 10:40 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Mijn broer was promovendus ergens in 2011 of 2012 of zo en heeft toen zonder al te veel moeite een woning kunnen kopen die normaliter onbereikbaar voor hem zou zijn geweest op dat salaris. Ja die woning was véél goedkoper dan nu maar zijn loon als promovendus was destijds ook erg laag. Dus er kunnen zeker uitzonderingen worden gemaakt voor promovenda.
Dus je ' werkt' 2 en een half uur extra per dag en wordt voor die tijd niet betaald.quote:Op dinsdag 26 april 2022 10:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kon ook zonder problemen een hypotheek krijgen. Indertijd dacht ik dat het moeilijk zou worden vanwege het tijdelijke contract, maar als je wat verder in je promotie zit heb je al een bepaalde salarisgeschiedenis opgebouwd. Bovendien is je toekomstperspectief goed, wat indertijd door banken ook werd meegewogen.
Overigens zijn salarissen van promovendi best aardig. En kijk voor de gein eens naar de salarisschalen die erna komen. Ik kijk regelmatig rond naar andere banen en ik kom zelden een baan tegen die zo goed betaalt als mijn baan in het hogere onderwijs.
En om op een ander deel van de discussie terug te komen: ik had als promovenda een reistijd van 75 minuten. Ik vind het absurd om te denken dat het voor promovendi vreselijk is om niet in de stad te wonen waar ze werken.
Tja, als je niet bent gediend van meer werken dan waar je voor betaald krijgt, dan is een academische carrière sowieso niks voor je.quote:Op dinsdag 26 april 2022 10:54 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dus je ' werkt' 2 en een half uur extra per dag en wordt voor die tijd niet betaald.
En inderdaad als je een baan in het hoger onderwijs hebt betaalt dat meestal prima.
Heb er 1x op gesolliciteerd, niet geworden. Aangezien ik destijds vast was gelopen met mijn masterscriptie vond ik het uiteindelijk ook geen goed idee voor mij persoonlijk. Ken ook wel mensen die een PhD zijn begonnen maar zijn gestopt.quote:Op dinsdag 26 april 2022 10:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, als je niet bent gediend van meer werken dan waar je voor betaald krijgt, dan is een academische carrière sowieso niks voor je.
Als je jong bent, heb je gewoon wat minder eisen te stellen dan als je wat verder in je carrière bent en meer vermogen hebt. Dat is voor promovendi niet anders.
Ik doelde op x aantal jaren voordat je een woning probeerde te kopen. In die periode had ik ook geen contract met uitzichten, vandaar.quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Yup. Maar een tijdelijk contract maakt niet dat je niet kan kopen.quote:Op dinsdag 26 april 2022 07:44 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Precies, er zijn best wat loopbanen waarin tijdelijk aanstellingen/contracten de norm zijn terwijl je toch netjes je schaapjes op het droge hebt. Ik hoop binnenkort, op mijn 40e, voor het eerst een vaste aanstelling te krijgen
In het hogere segment banen, denk aan detachering ICT, kan het prima.quote:Op dinsdag 26 april 2022 18:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Yup. Maar een tijdelijk contract maakt niet dat je niet kan kopen.
Salaris:quote:We are looking for someone to lead and develop the science underpinning BirdLife’s work on ecosystem services and natural capital, providing technical support, training and capacity building to BirdLife staff and Partners as appropriate.
The ideal candidate will have
PhD or equivalent experience in ecosystem services, natural capital, ecological economics or related fields
Good knowledge of global conservation issues and the landscape of conservation organisations
Excellent understanding of ecosystem services, their assessment and application for improving conservation outcomes, and of natural capital concepts
Ability to critically assess and synthesise information
Confidence in handling and analysing scientific data
Experience using methods for measuring multiple ecosystem services at site-scale
Fieldwork in relation to ecosystem services and the collection of data using biological and social science techniques
Running training workshops for capacity development of conservation practitioners
Track record of experience in fundraising, proposal writing and donor reporting
Bruto 29k, daar hou je iets van 20k van over. In Cambridge. Een kamer in een houseshare is daar £600-800, een studio £700-1000, een 1-kamer appartement £900-1200. Als je net klaar bent met je phd, waar je in het VK vaak slechts £16k krijgt per jaar, dan is het een flinke stap vooruit, maar de meeste phd studenten die hier rondlopen zijn eind 20/begin 30, dan wil je vaak ook wel een plek voor jezelf, en geen house share.quote:£29,000 pro rata (baan is geadverteerd voor 35u per week) plus competitive 12% pension benefit (12% van niet veel, blijft weinig)
Gelukkig blijkt het huizenmarktverhaal geen exclusief NL issue te zijn.quote:Op woensdag 27 april 2022 13:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Hier een geadverteerde postdoc positie in het VK.
Contract voor 12 maanden, in Cambridge.
[..]
Salaris:
[..]
Bruto 29k, daar hou je iets van 20k van over. In Cambridge. Een kamer in een houseshare is daar £600-800, een studio £700-1000, een 1-kamer appartement £900-1200. Als je net klaar bent met je phd, waar je in het VK vaak slechts £16k krijgt per jaar, dan is het een flinke stap vooruit, maar de meeste phd studenten die hier rondlopen zijn eind 20/begin 30, dan wil je vaak ook wel een plek voor jezelf, en geen house share.
Je kunt op een uur reizen gaan wonen en dat scheelt misschien een paar honder pond of je hebt meer ruimte voor dezelfde prijs, voor 12 maanden, maar dan ben je ook een paar honderd pond kwijt aan reizen (ov, of benzine, verzekering, roadtax, parkeergeld). Maar hoe ga je in godsnaam ooit een huis kunnen kopen op basis van zo'n salaris? Vergeet ook niet dat je hier in het VK minimaal 5% van de aankoopprijs van een huis cash op tafel moet leggen bij de aankoop.
Nee, ze kijken niet naar het type baannmaar naar je inkomen.quote:Op woensdag 27 april 2022 13:13 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
In het hogere segment banen, denk aan detachering ICT, kan het prima.
Maar in het lagere segment banen zal gebrek aan een vast contract er wel toe leiden dat je niet kan kopen terwijl iemand met hetzelfde loon maar wél een vast contract dit vaak wel kan.
Met een tijdelijk contract administratief baantje ga je echt niet zomaar een hypotheek krijgen hoor, ook al koop je in de goedkoopste regio waar het qua loon netaan zou kunnen.quote:Op woensdag 27 april 2022 14:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, ze kijken niet naar het type baannmaar naar je inkomen.
Vandaar dat m'n partner een kassa baantje had toen wij kochten en ze vervolgens naar het inkomen keken.quote:Op woensdag 27 april 2022 14:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Met een tijdelijk contract administratief baantje ga je echt niet zomaar een hypotheek krijgen hoor, ook al koop je in de goedkoopste regio waar het qua loon netaan zou kunnen.
Buiten de grote steden - zeker in het Noord/ Midlands UK, kan je wel nog steeds aardige woningen vinden voor rond de 100,000 pond....of veel minder als je een beetje handig bent.quote:Op woensdag 27 april 2022 13:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gelukkig blijkt het huizenmarktverhaal geen exclusief NL issue te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |