Update januari 2021quote:De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.
Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.
'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."
Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."
Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Huh? Dus je mag nu ook al geen sociale huurwoning meer huren als je geen recht op huurtoeslag (voorheen huursubsidie hebt)?!quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:38 schreef investeerdertje het volgende: [..] Dan hoor je niet in die woning thuis. Een sociale huurwoning is gesubsidieerde woonruimte. Zelfs zonder huurtoeslag. Opzouten uit die tent. En nee, ik stem geen VVD.
Dat is dus ongefunfeerd gelul. Onzin. Niet waar. Fake news.quote:Op woensdag 9 maart 2022 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je zit dan in 'n woning die niet (meer) voor jou bedoeld is... dat je je geld zo uitgeeft dat je blijkbaar niet meer aan woonlasten kunt/wilt betalen, zou niet het probleem moeten zijn van de overheid en de mensen die op een sociale huurwoning wachten.
Mwah, de grens voor huurtoeslag is wel heel laag, dat is een andere grens dan de grens voor het huren van een sociale huurwoning.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan hoor je niet in die woning thuis. Een sociale huurwoning is gesubsidieerde woonruimte. Zelfs zonder huurtoeslag. Opzouten uit die tent.
En nee, ik stem geen VVD.
Waar dan?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
R4
[..]
Dat is dus ongefunfeerd gelul. Onzin. Niet waar. Fake news.
Heb ik al uitgelegd
Edit, refrase: vooralsnog denkt alleen investerdertje dat je niet meer thuis hoort in een sociale huurwoning als je geen huurtoeslag ontvangt.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:45 schreef Leandra het volgende:
En ja, als je in een sociale huurwoning woont en je gezinsinkomen is inmiddels 60.000 bruto per jaar, dan ben je een scheefwoner, dat heeft niets met het recht op huurtoeslag te maken.
Je woont simpelweg in een woning die goedkoop gehouden wordt omdat de doelgroep bestaat uit mensen die geen vrije sector woning kunnen betalen en je bent dan die doelgroep niet meer.
Oh dat ontken ik niet. Maar je moet niet raar opkijken dat als je scheefhuurder bent (ruim boven modaal) dat je negatieve bijeffecten hebtquote:Op woensdag 9 maart 2022 23:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Huh? Dus je mag nu ook al geen sociale huurwoning meer huren als je geen recht op huurtoeslag (voirheen huursubsidie hebt)?!![]()
![]()
Kom op zeg, inkomensnorm voor sociale huur lag en ligt ad bovenkant gewoon boven de huurtoeslag/huursubsidienorm. Al decennia...
Ja en ik vind dat als je tussen de huurtoeslag grens en de max toewijsnorm zit, je rustig verder moet gaan kijken. Al was het omdat het op lange termijn beter voor jezelf is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, de grens voor huurtoeslag is wel heel laag, dat is een andere grens dan de grens voor het huren van een sociale huurwoning.
Als meerpersoonshuishouden krijg je met een inkomen boven de 33.000 geen huurtoeslag meer (totale gezinsinkomen), terwijl sociale huurwoningen kunnen worden toegewezen aan mensen met een gezinsinkomen van 45.000, of zelfs 53.000 in sommige gevallen.
Neemt niet weg dat die sociale huurwoning ook gesubsidieerd is als je geen huurtoeslag ontvangt, want de huur is doorgaans lager dan diezelfde woning in de vrije sector zou kosten.
Yup. Dit.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:45 schreef Leandra het volgende:
En ja, als je in een sociale huurwoning woont en je gezinsinkomen is inmiddels 60.000 bruto per jaar, dan ben je een scheefwoner, dat heeft niets met het recht op huurtoeslag te maken.
Je woont simpelweg in een woning die goedkoop gehouden wordt omdat de doelgroep bestaat uit mensen die geen vrije sector woning kunnen betalen en je bent dan die doelgroep niet meer.
Ok en nabij 32k is niet "heel laag" overigens. Het is al even geen alles of niets schaal meer.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, de grens voor huurtoeslag is wel heel laag, dat is een andere grens dan de grens voor het huren van een sociale huurwoning.
Als meerpersoonshuishouden krijg je met een inkomen boven de 33.000 geen huurtoeslag meer (totale gezinsinkomen), terwijl sociale huurwoningen kunnen worden toegewezen aan mensen met een gezinsinkomen van 45.000, of zelfs 53.000 in sommige gevallen.
Neemt niet weg dat die sociale huurwoning ook gesubsidieerd is als je geen huurtoeslag ontvangt, want de huur is doorgaans lager dan diezelfde woning in de vrije sector zou kosten.
Probleem is dat die groep vaak nog geen hypotheek kan krijgen, die toewijsnorm is niet voor niets op het niveau waar het is.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja en ik vind dat als je tussen de huurtoeslag grens en de max toewijsnorm zit, je rustig verder moet gaan kijken. Al was het omdat het op lange termijn beter voor jezelf is.
[..]
Je hebt niet door dat je dan als alleenstaande nu geen koopwoning kunt kopen? En dat veel vrije sectorhuurwoningen ook ondoenlijk door inkomens- (minimaal 4x de brotohuur als netto inkomen hebben) en andere eisen (geen woningdelers, geen huisdieren, hern roker) etc ook niet helpen? Naast de huurpris zelf?quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:49 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh dat ontken ik niet. Maar je moet niet raar opkijken dat als je scheefhuurder bent (ruim boven modaal) dat je negatieve bijeffecten hebt
Verder ben ik wel van mening dat je verder moet gaan kijken als je heen huurtoeslag krijgt.
[..]
Ja en ik vind dat als je tussen de huurtoeslag grens en de max toewijsnorm zit, je rustig verder moet gaan kijken. Al was het omdat het op lange termijn beter voor jezelf is.
[..]
Yup. Dit.
Dat betekend niet dat ze niet verder kunnen kijken naar reguliere huur of relocatie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Probleem is dat die groep vaak nog geen hypotheek kan krijgen, die toewijsnorm is niet voor niets op het niveau waar het is.
In principe kun je er van uitgaan dat de toewijsnorm voor jouw situatie (40K alleenstaand, 45K stel, 53K gezin) betekent dat je met zo'n inkomen eigenlijk niet kunt kopen, en dat klopt wel als je ziet wat die inkomensgroepen weer voor woning nodig hebben, want een gezin met kinderen kun je niet in een 2-kamer appartementje proppen.
quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hebt niet door dat je dan als alleenstaande nu geen koopwoning kunt kopen met een jaarimkomen van zeg ¤ 40.000 euro? En dat veel vrije sectorhuurwoningen ook ondoenlijk door inkomens- (minimaal 4x de brotohuur als netto inkomen hebben) en andere eisen (geen woningdelers, geen huisdieren, hern roker) etc ook niet helpen? Naast de huurpris zelf?
Het probleem bestaat al langer dan de afgelopen 2 jaar. Oh nee, volgend jou geen probleem. Veel mensen die op het niveau tussen huurtoeslag / toewijsnorm zitten of als scheefhuurder boven toewijsnorm (laatste groep waarschijnlijk al helemaal) hebben weinig sympathie bij mij.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hebt niet door dat je dan als alleenstaande nu geen koopwoning kunt kopen? En dat veel vrije sectorhuurwoningen ook ondoenlijk door inkomens- (minimaal 4x de brotohuur als netto inkomen hebben) en andere eisen (geen woningdelers, geen huisdieren, hern roker) etc ook niet helpen? Naast de huurpris zelf?
¤32.000 bruto? Dan kun je een garagebox kopen..quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ok en nabij 32k is niet "heel laag" overigens. Het is al even geen alles of niets schaal meer.
Ja, het probleem bestaat al véél langer, men kan nergens heen, maar wordt wel "gebrandmerkt" als scheefhuurder..quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:56 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het probleem bestaat al langer dan de afgelopen 2 jaar. Oh nee, volgend jou geen probleem. Veel mensen die op het niveau tussen huurtoeslag / toewijsnorm zitten of als scheefhuurder boven toewijsnorm (laatste groep waarschijnlijk al helemaal) hebben weinig sympathie bij mij.
Maar dat vind je terug in het woontopic 2012. Hoe men toen naar huizen kopen keek.
*Nu* ja. Waarbij ik nergens zeg dat ze perse moeten kopen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
¤32.000 bruto? Dan kun je een garagebox kopen..![]()
![]()
![]()
De scheefhuurder kon al lang ergens heen, maar dat wilden ze niet. Zo lang zijn de huizenprijzen nog niet zo hoog. Maar inderdaad, mijn sympathie niet nee.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, het probleem bestaat al véél langer, men kan nergens heen, maar wordt wel "gebrandmerkt" als scheefhuurder..
Maar jou sympathie hebben ze niet. Ok..
Nee, heel veel als zodanig gebrandmerkte "scheefhuurders" kunnen dat dus NIET. Met name de eenverdieners niet.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
*Nu* ja. Waarbij ik nergens zeg dat ze perse moeten kopen.
[..]
De scheefhuurder kon al lang ergens heen, maar dat wilden ze niet. Zo lang zijn de huizenprijzen nog niet zo hoog. Maar inderdaad, mijn sympathie niet nee.
Niemand verbied ze een andere woonlocatie te zoeken. Met een inkomen van 44k kan je echt wel ergens terecht.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee heel veel gebrandmerkte "scheefhuurders" kunnen dat dus NIET.
Ik ben zo'n eenverdiener. Maar ik verdien bruto 1000 euro te veel voor sociale huur. Maar qua koop kan ik zo rond de 2 ton lenen dus ook niet echt een ruim aanbod...quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, heel veel als zodanig gebrandmerkte "scheefhuurders" kunnen dat dus NIET. Met name de eenverdieners niet.
Als jij in 2018 40k kon verdienen kon je in hele grote delen van Nederland een prima woning kopen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dan ook nog "dat wilden ze niet" poneren als dé waarheid![]()
Nee, wel om die daadwerkelijk te vinden. Godsamme zeg...quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niemand verbied ze een andere woonlocatie te zoeken. Met een inkomen van 44k kan je echt wel ergens terecht.
Voor je edit:
Dan ben je als eenverdiener scheefhuurder.
Nee nee, jij kan niet kopen. Echt onmogelijk, dat lees je toch. (/S)quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:04 schreef Pinuts het volgende:
voor gekocht huis!
[..]
Ik ben zo'n eenverdiener. Maar ik verdien bruto 1000 euro te veel voor sociale huur. Maar qua koop kan ik zo rond de 2 ton lenen dus ook niet echt een ruim aanbod...
Nope. Tenzij achterbuurten of garageboxen ook door koper verplicht geaccepteerd moeten worden. Of je verplicht naar Noirdoost Hroningen moet verkassen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als jij in 2018 40k kon verdienen kon je in hele grote delen van Nederland een prima woning kopen.
Dat is willen.
Wat is er dan op tegen dat je in je sociale huurwoning een hogere huurprijs betaalt? Dan kun je met je hond of kat daar blijven zitten. En roken kun je sowieso wel buiten (of niet) doen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je hebt niet door dat je dan als alleenstaande nu geen koopwoning kunt kopen? En dat veel vrije sectorhuurwoningen ook ondoenlijk door inkomens- (minimaal 4x de brotohuur als netto inkomen hebben) en andere eisen (geen woningdelers, geen huisdieren, hern roker) etc ook niet helpen? Naast de huurpris zelf?
Daarom dat hele systeem van sociale huur zoals we dat nu kennen loslaten en fatsoenlijk bouwen, met bouw die aan de huidige eisen voldoet (BENG) zit je al snel in de categorie van 750-1250, afhankelijk van de locatie, locatie, locatie.quote:Op woensdag 9 maart 2022 23:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat betekend niet dat ze niet verder kunnen kijken naar reguliere huur of relocatie.
¤40.000, zal een max hypotheek van zo'n ¤ 160.000,- geweest zijn?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niet? Dat kon niet?
Fuck, ik ga snel onder een brug wonen!
Maar waarom zou iedereen op moeten draaien voor dat jij niet in (iets wat jij) 'n achterbuurt (noemt) wilt wonen, binnen wilt roken, niet buiten het centrum van Utrecht of Amsterdam of zo wilt wonen, etc.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nope. Tenzij achterbuurten of garageboxen ook door koper verplicht geaccepteerd moeten worden. Of je verplicht naar Noirdoost Hroningen moet verkassen.
160? Je bent gek. Maar daarvoor kon je heel veel vinden, als je wilt herlokerenquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
¤40.000, zal een max hypotheek van zo'n ¤ 160.000,- geweest zijn?
Nee, daar vond je ook toen weinig voor.
Prima idee in mijn wereld. Maar geef die armste klasse dan wel de kans het echt in bezit te krijgen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarom dat hele systeem van sociale huur zoals we dat nu kennen loslaten en fatsoenlijk bouwen, met bouw die aan de huidige eisen voldoet (BENG) zit je al snel in de categorie van 750-1250, afhankelijk van de locatie, locatie, locatie.
Maak de huur daarvan lager voor mensen met een inkomen onder de sociale huurgrens, en dan kunnen ze eventueel huurtoeslag krijgen als hun inkomen onder de huurtoeslaggrens ligt.
Nu bouwt men nieuwe sociale huurwoningen die eigenlijk nooit een huurprijs zou kunnen hebben onder de sociale huurgrens, dus ook als die mensen een inkomensstijging hebben mogen ze best een reguliere huur gaan betalen, maar die bestaat helaas niet bij sociale huurwoningen omdat die kunstmatig onder die grens gehouden worden.
We gaan het in het ridicule trekken? We gaan doen alsof bij vrije sectorhuur niet het inkomen 3 tot 5 keer zo hoog als de maandhuur moet zijn? We gaan doen of er dik op achteruitgaan qua woongenot bij koop een logische keuze is? Etc.?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maar waarom zou iedereen op moeten draaien voor dat jij niet in (iets wat jij) 'n achterbuurt (noemt) wilt wonen, binnen wilt roken, niet buiten het centrum van Utrecht of Amsterdam of zo wilt wonen, etc.
"Ik moet het beter krijgen en het mag mij niets kosten, daar moet de maatschappij maar voor zorgen"quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
We gaan het in het ridicule trekken? We gaan doen alsof bij vrije sectorhuur niet het inkomen 3 tot 5 keer zo hoog als de maandhuur moet zijn? We gaan doen of er dik op achteruitgaan qua woongenot bij koop een logische keuze is? Etc.?
Ga toch weg joh..
"Herlokeren"? Is dat een Nederlands woord?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
160? Je bent gek. Maar daarvoor kon je heel veel vinden, als je wilt herlokeren
[..]
Prima idee in mijn wereld. Maar geef die armste klasse dan wel de kans het echt in bezit te krijgen.
Dat is wat er staat jaquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
"Ik moet het beter krijgen en het mag mij niets kosten, daar moet de maatschappij maar voor zorgen"
Nee. Maar als 'n huisdier of roken al argumenten zijn om een sociale huurwoning bezet te houden met 'n te lage huur...quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
We gaan het in het ridicule trekken? We gaan doen alsof bij vrije sectorhuur niet het inkomen 3 tot 5 keer zo hoog als de maandhuur moet zijn? We gaan doen of er dik op achteruitgaan qua woongenot bij koop een logische keuze is? Etc.?
Ga toch weg joh..
8 jaar geleden hadden ze hetzelfde inkomen? Hadden ze een vast contract? Etc.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:15 schreef Leandra het volgende:
Ja, laten we doen alsof de scheefwonende alleenverdiener van in de 40, die 8 jaar geleden ook al een scheefwonende alleenverdiener was er niets aan kan doen omdat ze NU in deze markt niet weg kunnen....
8 jaar geleden was het geen probleem te kopen, toen deden ze het alleen niet.
Niemand? Oke.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Herlokeren"? Is dat een Nederlands woord?
En nee, niemand wil "herlokeren" naar ver weg van de sociale kring of naar een klotebuurt. En al helemaal niet als je de stsp van huur naar koop maakt
Ja, dat is het wel. Jij wil er wel op vooruit gaan, maar daar geen tijdelijke setback voor hebben.quote:
Dan heb je in het idee van Leandra ook nog de optie om te blijven zitten. Alleen dan wel tegen een marktconforme huur.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:17 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
"Herlokeren"? Is dat een Nederlands woord?
En nee, niemand wil "herlokeren" naar ver weg van de sociale kring of naar een klotebuurt. En al helemaal niet als je de stsp van huur naar koop maakt
Het zou zo geregeld moeten worden dat iemand bij voorbaat weet dat teveel verdienen betekent een marktconforme huur betalen of wat anders zoeken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:15 schreef Leandra het volgende:
Ja, laten we doen alsof de scheefwonende alleenverdiener van in de 40, die 8 jaar geleden ook al een scheefwonende alleenverdiener was er niets aan kan doen omdat ze NU in deze markt niet weg kunnen....
8 jaar geleden was het geen probleem te kopen, toen deden ze het alleen niet.
Wat is een marktconforme prijs? Stel je woont in een gemeente die stikt vd expats. Waar de huurprijs ve niet al te grote woning zo op ¤ 5000,- per maand zit.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:20 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Maar als 'n huisdier of roken al argumenten zijn om een sociale huurwoning bezet te houden met 'n te lage huur...
Iemand die met een inkomen waarmee 'ie niet in een sociale huurwoning hoort te zitten, toch een sociale huurwoning bezet houdt, zou z'n eisen over binnen roken, de buurt, etc. bij moeten stellen.
Als je voor 'n prijs van een achterbuurtwoning in op 'n A-locatie wilt zitten, dan hoeft dat niet in 'n sociale huurwoning. Daar is het simpelweg niet voor bedoeld.
Dat je er dan op achteruitgaat qua woongenot, so be it. Het zou wat mij betreft zo geregeld moeten worden dat duidelijk is dat teveel verdienen voor zo'n woning betekent dat je of een marktconforme prijs gaat betalen of inderdaad "achteruit gaat in woongenot", zoals jij dat noemt.
Dan is marktconform hoog. Maar we moeten Amsterdam niet voor niets afstekenquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is een marktconforme prijs? Stel je woont in een gemeente die stikt vd expats. Waar de huurprijs ve niet al te grote woning zo op ¤ 5000,- per maand zit.
Waarom zou jij daar dan voor een fractie van dat bedrag moeten zitten? Dan heb je het over Amsterdam-centrum of zoquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:24 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat is een marktconforme prijs? Stel je woont in een gemeente die stikt vd expats. Waar de huurprijs ve niet al te grote woning zo op ¤ 5000,- per maand zit.
Regio Den Haag? Veel internationale organisaties,-gerechtshoven, internationale commerciële bedrijven met hoofdksntoren, patentorganisaties, ambassades en consulaten etcquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:25 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan is marktconform hoog. Maar we moeten Amsterdam niet voor niets afsteken
Daar betaal je geen 5k voor een redelijke woning. Of je snapt "redelijke" niet op een A locatiequote:Op donderdag 10 maart 2022 00:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Regio Den Haag? Veel internationale organisaties,-gerechtshoven, internationale commerciële bedrijven met hoofdksntoren, patentorganisaties, ambassades en consulaten etc
Nee, Den Haag in mijn geval. Al ging dit niet over mij tot nu toe.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Waarom zou jij daar dan voor een fractie van dat bedrag moeten zitten? Dan heb je het over Amsterdam-centrum of zo
Het lijkt me geen mensenrecht om met 'n inkomen waarmee je best iets anders kunt betrekken dan 'n sociale huurwoning voor een flutprijs in Amsterdam-centrum te zitten. En al helemaal niet omdat je anders niet binnen kunt roken of 'n kat kunt houden.
Als den haag betaalbare woningen bouwen niet boeiend genoeg vind. Jazeker. Laat het ze maar merken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, Den Haag in mijn geval. Al ging dit niet over mij tot nu toe.
Maar je stelt dus voor dat Den Haag het maar zonder middenklasse moet doen? Stad voor paupers en bevoorrechten?
Niet? Owh, dan niet joh..quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Daar betaal je geen 5k voor een redelijke woning. Of je snapt "redelijke" niet op een A locatie
Ik zeg niet dat er geen expats zijn, als je langer nadenkt voor je post word reageren op jou ook makkelijker met minder edits.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Niet? Owh, dan niet joh..
Wr zijn hier geen expats
In Den Haag zijn alleen maar 5k-buurten en achterbuurten?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar je stelt dus voor dat Den Haag het maar zonder middenklasse moet doen? Stad voor paupers en bevoorrechten?
Jawel hoor in de vrije sector (of je huurt een kamer), al is het eerder ¤ 3000,- a ¤ 3500,- gemiddeld wellichtquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat er geen expats zijn, als je langer nadenkt voor je post word reageren op jou ook makkelijker met minder edits.
Ik zeg dat een normale huurwoning voor 5k in den Haag niet gangbaar is.
Ja. Tenzij je echt 30 m2 of minder huurt. Er zijn hier ook studenten. Maar die zitten over het algemeen niet in de goede buurten of wonen erg kleinquote:Op donderdag 10 [quote]
[b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2640277/3/25#p204019550]donderdag 10 maart 2022 00:36 schreef Halcon het volgende:
[..]
In Den Haag zijn alleen maar 5k-buurten en achterbuurten?
Toch eens rond vragen welk verschollen vermogen in mijn kringen zitquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jawel hoor in de vrije sector (of je huurt een kamer), al is het eerder ¤ 3000,- a ¤ 3500,- gemiddeld wellicht
Lijkt me een goed ideequote:Op donderdag 10 maart 2022 00:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Toch eens rond vragen welk verschollen vermogen in mijn kringen zit
En worden verhuurd aan expats. He5 stikt vd makelaars en consorten die o.g. verhuren v.a. ¤ 3000,-quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:46 schreef Leandra het volgende:
171m² in het centrum is best wel een redelijke woning idd..... voor ¤ 4.500 per maand.
https://www.funda.nl/huur(...)88-molenstraat-19-a/
Het gros van de huurwoningen in Den Haag met een huur tussen de ¤ 4.000 en ¤ 5.000 hebben een woonoppervlak van zo'n 200m²
Degene die de meeste huur betaald die ik ken, dat was toendertijd 3800 meen ik was gewoon een blonde boerenzoon uit de provincie.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:47 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En worden verhuurd aan expsts
Jij wordt rijk vd huur die je vriendin moet betalen? Knap..quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:46 schreef kanovinnie het volgende:
Bijzonder om te lezen dat de huur van mijn vriendin blijkbaar 2.5 keer hoger is dan ze tegen mij vertelt heeft.
Ik moet er maar snel mee gaan samenwonen, dan hoeft ze maar de helft van haar vorige huur te betalen en wordt ik slapend rijk
Die pallets sorteerde?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:49 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Degene die de meeste huur betaald die ik ken, dat was toendertijd 3800 meen ik was gewoon een blonde boerenzoon uit de provincie.
Misschien gaan die huurwoningen niet via Funda? Zomaar een gek idee hoorquote:Op donderdag 10 maart 2022 00:48 schreef Leandra het volgende:
Kennelijk kan ik niet goed zoeken ofzo, met 100m² voor ¤ 1.650
Misschien een ongewenste locatie.
Die ze niet meer hoeft te betalen doordat ze dan bij mij woont.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij wordt rijk vd huur die je vriendin moet betalen? Knap..
Nee. Maar om even aan te stippen dat het niet allemaal expats zijn.quote:
Ja en wat heeft dat ermee te maken? Wordt de huur per vrije sectorwoning in Den Haag daar lager van?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Die ze niet meer hoeft te betalen doordat ze dan bij mij woont.
Oh er is een geheim verhuursysteem voor dure woningen waar alleen expats vanaf weten?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Misschien gaan die huurwoningen niet via Funda? Zomaar een gek idee hoor
Of ik snap jou niet, of jij mij niet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja en wat heeft dat ermee te maken? Wordt de huur per vrije sectorwoning innDen Haag daar lager van?
Hou gewoon je bek als je geen idee hebt.. man, man, man..quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Oh er is een geheim verhuursysteem voor dure woningen waar alleen expats vanaf weten?
Of leg het begrijpbaar uit. Want ik snap er geen hout van.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:54 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hou gewoon je bek als je geen idee hebt.. man man, man..
Laat maar. Geen tijd voor nu. Over een paar uur moet ik weer keurig ah werk.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:57 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Of leg het begrijpbaar uit. Want ik snap er geen hout van.
Laat ze daar dan maar regelgeving voor fixen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:22 schreef Janneke141 het volgende:
Het concept 'sociale huurwoning' is niet zo heel ingewikkeld hè. Dat is voor een doelgroep. En als je niet (meer) tot de doelgroep behoort, dan heb je daar dus ook niets meer te zoeken.
Klinkt Liesje als de naam van een expat?quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:59 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Laat maar. Geen tijd voor nu. Over een paar uur moet ik weer keurig ah werk.
Maar ik ben zeker bereid er nog verder over te praten. Alleen niet nu.
PS. Is Liesje je vriendin?
Belgische dame kan. Zuid-Afrikaanse. Nieuw-Zeelandse. Australische. Canadese. Etc..quote:Op donderdag 10 maart 2022 01:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Klinkt Liesje als de naam van een expat?
Jij staat echt ver van de realiteit af zeg.quote:Op donderdag 10 maart 2022 01:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Belgische dame kan. Zuid-Afrikaanse. Nieuw-Zeelandse. Australische. Canadese..
Dus jeis ridicuul.
Whut? Serieus? In die landen komenner geen "Nederlandse namen" voor?quote:Op donderdag 10 maart 2022 01:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Jij staat echt ver van de realiteit af zeg.
quote:Op donderdag 10 maart 2022 01:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Whut? Serieus? In die landen komen er geen "Nederlandse namen" voor?
quote:Op donderdag 10 maart 2022 01:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Whut? Serieus? In die landen komenner geen "Nederlandse namen" voor?
Als je toch blijft reageren, leg dan eens in, voor mij begrijpelijke taal, uit wat je bedoelt.quote:
Vandaag tekenen?quote:Op donderdag 10 maart 2022 07:18 schreef Candaasje het volgende:
Nou, deze scheefwoners* gaan dan (Deo Volente) straks weg en maken dan plaats voor starters. Ik vind dat best een fijn idee, ook al is het gewoon zo gelopen en is er eigenlijk weinig altruïstisch aan omdat we er zelf op vooruit gaan.
(*We kochten 10 jaar terug een voormalig sociale huurwoning. We hadden nèt teveel inkomen voor sociale huur, en veel te weinig voor particulier.)
Nee, vandaag heel veel gaan bellen. Bouwkundige inspectie plannen, hypotheekoffertje laten opvragen, taxatie voor eigen woning in gang gaan zetten (dat gaat via de woningbouw, want Koopgarantregeling), etc.quote:
Gefeliciteerd en suc6 met de verbouwingen. Zien we de foto's verschijnen????quote:Op donderdag 10 maart 2022 07:29 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nee, vandaag heel veel gaan bellen. Bouwkundige inspectie plannen, hypotheekoffertje laten opvragen, taxatie voor eigen woning in gang gaan zetten (dat gaat via de woningbouw, want Koopgarantregeling), etc.
Ik heb eigenlijk nog geen idee wanneer we precies gaan tekenen
Dank! Ik denk dat we wel wat advies en kennis van hier kunnen gebruiken, dus als mijn vriend het er ook mee eens is, vast welquote:Op donderdag 10 maart 2022 08:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Gefeliciteerd en suc6 met de verbouwingen. Zien we de foto's verschijnen????
Maar dat is dan wel je eigen gekochte, voormalig huurwoning toch? Je laat geen sociale huurwoning achter?quote:Op donderdag 10 maart 2022 07:18 schreef Candaasje het volgende:
Nou, deze scheefwoners* gaan dan (Deo Volente) straks weg en maken dan plaats voor starters. Ik vind dat best een fijn idee, ook al is het gewoon zo gelopen en is er eigenlijk weinig altruïstisch aan omdat we er zelf op vooruit gaan.
(*We kochten 10 jaar terug een voormalig sociale huurwoning. We hadden nèt teveel inkomen voor sociale huur, en veel te weinig voor particulier.)
Nee, niet in de zin dat het weer een sociale huurwoning zal worden zoals het ooit wel was, want de woningbouw gooit hem wel weer in de verkoop. Of wijzelf, als we eerst de erfpacht afkopen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:22 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Maar dat is dan wel je eigen gekochte, voormalig huurwoning toch? Je laat geen sociale huurwoning achter?
Blijft grappig inderdaad, makelaars die in hun Funda-advertentie roepen: "STARTERS OPGELET!" om vervolgens de vraagprijs 400k> te doen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:39 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Nee, niet in de zin dat het weer een sociale huurwoning zal worden zoals het ooit wel was, want de woningbouw gooit hem wel weer in de verkoop. Of wijzelf, als we eerst de erfpacht afkopen.
Het is wel een starterswoning die denk ik voor veel starters redelijk betaalbaar zal zijn. Voor deze regio althans, ik woon dicht bij Utrecht (Ik vermoed dat 'ie rond de 250k zal opleveren. In andere gemeenten zag ik woningen met een vraagprijs van 400k als starterswoning aangeprezen worden)
Met twee jubels er bij is het natuurlijk ook al snel een starterswoningquote:Op donderdag 10 maart 2022 09:42 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Blijft grappig inderdaad, makelaars die in hun Funda-advertentie roepen: "STARTERS OPGELET!" om vervolgens de vraagprijs 400k> te doen.
In Den Haag zijn echt niet alleen maar of achterbuurtwoningen of woningen van ¤ 5k per maand.quote:Op donderdag 10 maart 2022 00:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mensen die van plan waren om daar gebruik van te maken, gaan dat naar voren halen, ja. Daarnaast kun je natuurlijk altijd nog een hypothecaire lening geven aan je kinderen en 'n deel van de rente schenken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:04 schreef Slumlord. het volgende:
Voorspelling: in het najaar slaan de rijke ouders en rijkeluiskindjes hun slag en gaan de prijzen nog meer flink stijgen voordat de jubelton wordt verlaagd naar 20k.
En starters wachten tot in het voorjaar van 2023 wanneer de startersvrijstelling wordt verhoogd naar 440k.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen die van plan waren om daar gebruik van te maken, gaan dat naar voren halen, ja.
Als je net in die categorie zit wel. Als je er onder zit, dan hoef je niet te wachten tot dan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:24 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
En starters wachten tot in het voorjaar van 2023 wanneer de startersvrijstelling wordt verhoogd naar 440k.
Mwoah, heb je meer ruimte om te bieden zonder belasting. Kan me indenken dat starters even wachten, ondanks je onder de 400K zit.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:25 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als je net in die categorie zit wel. Als je er onder zit, dan hoef je niet te wachten tot dan.
Als je rond die prijscategorie zit wel. Hier staan woningen van ¤ 170 - ¤ 200k te koop en die worden aangeprezen als starterswoning. Als je daar op mikt, heeft het weinig zin om te wachten tot voorjaar 2023.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:32 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Mwoah, heb je meer ruimte om te bieden zonder belasting. Kan me indenken dat starters even wachten, ondanks je onder de 400K zit.
Wachten is in de woningmarkt zelden echt een goede keuzequote:Op donderdag 10 maart 2022 10:32 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Mwoah, heb je meer ruimte om te bieden zonder belasting. Kan me indenken dat starters even wachten, ondanks je onder de 400K zit.
Dat ook nog eens ja. Prijzen stijgen nog, rente stijgt nog. Best kans dat je tegen die tijd je voordeel alweer kwijt bent.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wachten is in de woningmarkt zelden echt een goede keuze
Denk dat prijzen nog wel gematigd doorstijgen. Hogere lonen dempen effect van hogere rentes verwacht ik.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ook nog eens ja. Prijzen stijgen nog, rente stijgt nog. Best kans dat je tegen die tijd je voordeel alweer kwijt bent.
Klopt, maar iets kopen moet wel tot de mogelijkheden behoren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
Als dat nu niet lukt, dan gaat dat waarschijnlijk ook niet lukken in het voorjaar van 2023 puur en alleen omdat de startersvrijstelling wordt verhoogd van ¤ 400k naar ¤ 440k.quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, maar iets kopen moet wel tot de mogelijkheden behoren.
Inderdaad slim. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens wist dat het 30 jaar konquote:Op donderdag 10 maart 2022 12:09 schreef Eikenbomen het volgende:
Eind vorig jaar een huis gekocht maar die rentes zijn toch best wel gestegen nu. Terwijl ik nog zo baalde dat mijn vriend perse die 30 jaar vast wilde hebben (ik niet) en we dus een hogere rente hadden. Maar was nu nog hoger geweest zo te zien.
Er is nooit een echte fout. Maar er zijn banken die überhaupt geen 30 jaar willen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:46 schreef Kiid het volgende:
[..]
Inderdaad slim. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens wist dat het 30 jaar kon. Was in ieder geval niet aangegeven. Wij hebben 20 jaar tegen 1.30% ofzo. Tegen die tijd dan is het rest bedrag ook niet meer zo hoog, misschien dat dat wat scheelt.
Niet iedere bank biedt die 30 jaar aan, maar in sommige gevallen kan het je wel helpen (hoi @Bosbeetle).quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:46 schreef Kiid het volgende:
[..]
Inderdaad slim. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens wist dat het 30 jaar kon. Was in ieder geval niet aangegeven. Wij hebben 20 jaar tegen 1.30% ofzo. Tegen die tijd dan is het rest bedrag ook niet meer zo hoog, misschien dat dat wat scheelt.
Wachten tot er een huis beschikbaar is ontkom je nu niet aan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:34 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er komen elke dag woningen beschikbaar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:03 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wachten tot er een huis beschikbaar is ontkom je nu niet aan.
Aha, dat verklaard een hoop. Ging even kijken en ze hebben inderdaad een maximum van 20 jaar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Niet iedere bank biedt die 30 jaar aan, maar in sommige gevallen kan het je wel helpen (hoi @:Bosbeetle).
In 20 jaar kan veel gebeuren, je hebt dan in elk geval al een substantieel deel afgelost en misschien eens een meevaller of erfenis waardoor je extra hebt kunnen aflossen.
Heb ik inderdaad gezien. Ik had het liefst wel het langst aangezien ik me niet kon voorstellen dat het nog heel veel goedkoper kon. 10 jaar was al onder de 1% zelfs. Ik ben ook redelijk conservatief dus als het 30 jaar kon had ik ook 30 jaar gedaan, maar het restbedrag is na 20 jaar niet meer zo groot dus dan zou de eventuele schade mee moeten vallenquote:Op donderdag 10 maart 2022 12:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er is nooit een echte fout. Maar er zijn banken die überhaupt geen 30 jaar willen.
Die de dag daarvoor al weggegeven zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Er komen elke dag woningen beschikbaar.
Vandaar dat net weer mensen in dit topic gekocht hebben.quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Die de dag daarvoor al weggegeven zijn.
Ja die hebben het huis gekocht voordat het op de markt komt via viaquote:Op donderdag 10 maart 2022 13:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vandaar dat net weer mensen in dit topic gekocht hebben.
Neuhquote:Op donderdag 10 maart 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja die hebben het huis gekocht voordat het op de markt komt via via
flat hierboven binnen vier dagen 'onder bod".quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Lichtpuntje is misschien wel de oorlog en de stijgende rente.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Misschien is een huis van 9 ton niet waar de meesten hier zich erg druk om maken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lichtpuntje is misschien wel de oorlog en de stijgende rente.
Mijn moeder heeft haar woning ook te koop gezet. Er werd niet blind geboden, verschillende kijkers geweest die toch niet geboden hebben en het bod dat er nu ligt is maar 5% boven de vraagprijs (950 tov 900). Het lijkt erop dat de mensen toch iets voorzichtiger worden. Mijn ex moest medio vorig jaar een huis kopen, die keek vaak niet eens de kans om te kijken en als ze bood (+10-15%) zat ze er telkens niet bij, totdat ze een keer geluk had.
Ik hoop het. Alleen het gebrek aan aanbod of eigenlijk totaal geen aanbod houdt mij tegen om een groter huis te kopen. Ik wil graag verhuizen, maar er is niet of nauwelijks keuze.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft haar woning ook te koop gezet. Er werd niet blind geboden, verschillende kijkers geweest die toch niet geboden hebben en het bod dat er nu ligt is maar 5% boven de vraagprijs (950 tov 900). Het lijkt erop dat de mensen toch iets voorzichtiger worden. Mijn ex moest medio vorig jaar een huis kopen, die keek vaak niet eens de kans om te kijken en als ze bood (+10-15%) zat ze er telkens niet bij, totdat ze een keer geluk had.
Het gaat om het algemene marktsentiment. Voor de aanvang Oekraine is de makelaar geweest en zijn verwachting was dat het al weg zou zijn voordat het goed en wel op Funda zou verschijnen. Dat was echt niet het geval. Het was zelfs zo dat mijn moeder zich zorgen begon te maken, want haar nieuwe huis had ze al getekend.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Misschien is een huis van 9 ton niet waar de meesten hier zich erg druk om maken.
Op een huis van 900-950k komen sowieso minder mensen af.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee hoor. Er is geen aanbod in NL.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:30 schreef Slumlord. het volgende:
Er gaat een wereld open voor sjorsie.
https://www.funda.nl/koop/herten/huis-42432704-mosterdgriend-8/quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik hoop het. Alleen het gebrek aan aanbod of eigenlijk totaal geen aanbod houdt mij tegen om een groter huis te kopen. Ik wil graag verhuizen, maar er is niet of nauwelijks keuze.
Mensen die een miljoen wilden bieden zagen hun aandelen verdampen. Mensen die een huis tot 4 ton willen zullen daar echt minder last van hebben. De huurder die wilde kopen zal dat om Oekraïne niet latenquote:Op donderdag 10 maart 2022 14:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om het algemene marktsentiment. Voor de aanvang Oekraine is de makelaar geweest en zijn verwachting was dat het al weg zou zijn voordat het goed en wel op Funda zou verschijnen. Dat was echt niet het geval. Het was zelfs zo dat mijn moeder zich zorgen begon te maken, want haar nieuwe huis had ze al getekend.
Het is enerzijds een heel courant huis want meerdere slaapkamers en badkamer allemaal op de begane grond, veel kavel en een gunstige locatie, anderzijds loopt er een drukke weg achter, is de staat van onderhoud matig tot slecht en heeft het energielabel D.
Toen het gerucht ging dat ze ging verkopen belden er al mensen aan die een miljoen wilden neerleggen. Mijn moeder wilde het allemaal via de makelaar doen. Binnen 3 weken was de situatie zo anders dat mensen echt merkbaar veel voorzichtiger werden! Dat sijpelt ook door naar de onderkant van de markt.
Die mensen hadden weer een groter huis te verkopen.. Dus gewone normale burgers die het geluk hadden in de jaren 80 te kopen. Die zijn allemaal ook zonder aandelen rijk geworden (op papier)quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:45 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mensen die een miljoen wilden bieden zagen hun aandelen verdampen. Mensen die een huis tot 4 ton willen zullen daar echt minder last van hebben. De huurder die wilde kopen zal dat om Oekraïne niet laten
Toch waren er best wel veel kijkers (stuk of 15). Ook nog hele jonge gezinnen met een baby etc. Voor mensen die al een tijdje in de markt zitten is het allemaal neit zo schokkend natuurlijk. Het is niet eens een villa, het is een geschakelde bungalow die redelijk gedateerd is. Waanzin natuurlijk, maar het appartement wat ze terug moet kopen is ook 500K voor 100m2.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:42 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op een huis van 900-950k komen sowieso minder mensen af.
Ik denk dat er minder mensen zijn uit de jaren 80 die nog groter gaan wille. Die zijn allemaal een jaar of zestig. Maar ik kan het natuurlijk fout hebbenquote:Op donderdag 10 maart 2022 14:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die mensen hadden weer een groter huis te verkopen.. Dus gewone normale burgers die het geluk hadden in de jaren 80 te kopen. Die zijn allemaal ook zonder aandelen rijk geworden (op papier)
Onzekerheid en de rente stijgt ook.
Anderzijds is het ook weer een bevestiging dat de stroom vluchtelingen nooit meer ophoud, ieder jaar wat anders, en dat je wel moet kopen om te kunnen wonen.
Deze mensen die nu gekocht hebben komen uit een -veel- groter huis.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik denk dat er minder mensen zijn uit de jaren 80 die nog groter gaan wille. Die zijn allemaal een jaar of zestig. Maar ik kan het natuurlijk fout hebben
Ah die gingen al kleiner. Excuus ik las je bericht verkeerdquote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze mensen die nu gekocht hebben komen uit een -veel- groter huis.
Het huis van mijn moeder is niet zo groot, maar heeft dus wel alles op de begane grond. Dat soort huizen is echt zeer gewild, ook bij wat minder onderhoud en isolatie. Luxe wonen maar levensloopbestendig.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ah die gingen al kleiner. Excuus ik las je bericht verkeerd
Dat is ook 1 van de weinige scenarios waarbij iemand profijt heeft van de hoge prijzenquote:Op donderdag 10 maart 2022 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Deze mensen die nu gekocht hebben komen uit een -veel- groter huis.
Ja. En profijt. Mijn moeder is 81. Die heeft niks meer aan die overwaarde.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is ook 1 van de weinige scenarios waarbij iemand profijt heeft van de hoge prijzen
Ik ben gestopt met funda nadat na 30x bellen het huis al verkocht was of dat ik op de pre wachtlijst mocht komen voor de wachtlijst om het huis te bezichtigen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/koop/herten/huis-42432704-mosterdgriend-8/
Ben wel blij dat ik niet de enige ben die niet van de optie 30 jaar vast bij een looptijd van 30 jaar afwist...quote:Op donderdag 10 maart 2022 12:55 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Niet iedere bank biedt die 30 jaar aan, maar in sommige gevallen kan het je wel helpen (hoi @:Bosbeetle).
In 20 jaar kan veel gebeuren, je hebt dan in elk geval al een substantieel deel afgelost en misschien eens een meevaller of erfenis waardoor je extra hebt kunnen aflossen.
Dus eigenlijk hebben alleen erfgenamen iets aan die hoge prijzen?quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. En profijt. Mijn moeder is 81. Die heeft niks meer aan die overwaarde.
ik wel natuurlijk... Heb nog een groot project mbt mijn keuken..
quote:Op donderdag 10 maart 2022 13:37 schreef gniffie het volgende:
Mensen moeten echt minder geld krijgen.
Daar gaat je overtuiging dat iedereen (behalve jij)hier precies van de hoed en de rand weet en gewoon zo maar even huizen kooptquote:Op donderdag 10 maart 2022 15:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ben wel blij dat ik niet de enige ben die niet van de optie 30 jaar vast bij een looptijd van 30 jaar afwist...
Eigenlijk helemaal niemand. Want ik moet toch ook weer mijn kinderen dadelijk op de woningmarkt helpen. En dat gaat nog duurder zijn. Misschien de belastingdienst, dat die profijt hebben.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hebben alleen erfgenamen iets aan die hoge prijzen?
Nopequote:Op donderdag 10 maart 2022 14:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wij in ons specifieke geval ook hoor. Nieuwbouw in een goedkopere regio tegen de prijs van 2020 gekocht en tegen de tijd dat wij daarheen kunnen verhuizen en ons heel courante huis te koop gaan zetten zijn de prijzen hier zo absurd gestegen dat ik met een veel hogere opbrengst kan gaan rekenen dan waarmee ik ruim anderhalf jaar geleden mijn rekensommetjes voor het budget maakte.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hebben alleen erfgenamen iets aan die hoge prijzen?
Daar heb je dan ook een financieel adviseur voor die jou adviseert in de verschillende hypotheekoptiesquote:Op donderdag 10 maart 2022 15:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ben wel blij dat ik niet de enige ben die niet van de optie 30 jaar vast bij een looptijd van 30 jaar afwist...
Ja en die adviseur kwam niet met die optie, pas toen ik er om vroeg kwam die optie naar boven. Hij heeft ons eerder gevraagd hoelang we vast wilden maar in ons hoofd waren de opties eigenlijk alleen 10 of 20 jaar, dus hebben we die twee opties laten berekenen. Pas dankzij dit topic hebben we de optie 30 jaar vast overwogen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:09 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Daar heb je dan ook een financieel adviseur voor die jou adviseert in de verschillende hypotheekopties
oh, wat een flapdrol, vind ik wel de taak voor zo'n adviseur.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja en die adviseur kwam niet met die optie, pas toen ik er om vroeg kwam die optie naar boven.
Heeft die adviseur nog kunnen uitleggen waarom hij in eerste instantie niet met die optie kwam?quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja en die adviseur kwam niet met die optie, pas toen ik er om vroeg kwam die optie naar boven.
Ik kreeg bij ons het idee dat de adviseur voor zo'n laag mogelijk netto maandbedrag op de korte termijn ging en dat als zijn toegevoegde waarde zag. Als het aan hem lag namen we ook 20 ipv 30 jaar rentevaste periode en het maximale aan aflossingsvrij. De benoemde ook steeds de maandlasten en dat het lager lag dan we vooraf aangeven wel te willen betalen. Over 20 jaar was dan zorg voor later (wat in zekere zin ook wel waar is)quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:11 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Heeft die adviseur nog kunnen uitleggen waarom hij in eerste instantie niet met die optie kwam?
Nee maar die kan ik wel raden, hij vroeg ons wel nadrukkelijk dat die 30 jaar vast een bewuste keuze was, kortom hij zou het niet aanraden.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:11 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Heeft die adviseur nog kunnen uitleggen waarom hij in eerste instantie niet met die optie kwam?
Ja dat doen ze wel met in het achterhoofd dat men het later vast wel beter heeft. Ook heb ik een liniaire hypotheek laten voorrekenen maar uiteindelijk niet gedaan terwijl dat netto wel goedkoper is over 30 jaar. De adviseurs mikken op korte termijnkosten minimaliseren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:16 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik kreeg bij ons het idee dat de adviseur voor zo'n laag mogelijk netto maandbedrag op de korte termijn ging en dat als zijn toegevoegde waarde zag. Als het aan hem lag namen we ook 20 ipv 30 jaar rentevaste periode en het maximale aan aflossingsvrij. De benoemde ook steeds de maandlasten en dat het lager lag dan we vooraf aangeven wel te willen betalen. Over 20 jaar was dan zorg voor later (wat in zekere zin ook wel waar is)
Uiteindelijk zelf gezegd dat we de rente 30 jaar willen hebben en een groter annuitair tov aflossingsvrij deel omdat we het wel fijn vinden te moeten aflossen.
Klopt dat is ook beter voor de inflatiequote:Op donderdag 10 maart 2022 13:37 schreef gniffie het volgende:
Mensen moeten echt minder geld krijgen. 10% bovenop de vraag prijs en daarop nog dik overboden worden.
Ik ben het er wel mee eens maar ik hoop niet dat ze aan de salaris kant beginnen met dat minder geld krijgenquote:Op donderdag 10 maart 2022 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt dat is ook beter voor de inflatie
Ik heb uberhaupt niet de illusie dat dit gaat gebeuren.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben het er wel mee eens maar ik hoop niet dat ze aan de salaris kant beginnen met dat minder geld krijgen
Bij een hoge inflatie kunnen de huizenprijzen ook zakken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:24 schreef Holenbeer het volgende:
Als je net een huis gekocht hebt en niet meer hoeft te huren is het wel fijn wanneer de inflatie stijgt (tenminste, als de lonen op termijn mee gaan stijgen).
Beetje laat. Alle cheap ass huizen zijn al in bezit van investeerders.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:31 schreef Halcon het volgende:
Den Bosch wil een opkoopbescherming invoeren vanaf 1 juli dit jaar. Deze regeling moet voorkomen dat beleggers huizen kopen om die vervolgens voor veel geld weer te verhuren. In de hele gemeente geldt de bescherming straks voor huizen die minder dan 355.000 euro kosten. Wie zo'n huis koopt, mag het de eerste vier jaar dan dus niet verhuren.
Staan er nog wel wat te koopquote:Op donderdag 10 maart 2022 15:32 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Beetje laat. Alle cheap ass huizen zijn al in bezit van investeerders.
Huizen met een vraagprijs van ¤350.000 worden wel voor meer dan de ¤355.000 verkocht, net als huizen met een vraagprijs van net boven de ¤300.000quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Staan er nog wel wat te koophttps://www.funda.nl/koop(...)00/sorteer-prijs-af/
Staan die nog echt wel te koop?quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:33 schreef Halcon het volgende:
[..]
Staan er nog wel wat te koophttps://www.funda.nl/koop(...)00/sorteer-prijs-af/
Er zullen er best bij zijn waar alle bezichtigingen al volgeboekt zijn.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Staan die nog echt wel te koop?
Ik moest een keer een bod doen om te mogen kijken.... Toen ben ik afgehaakt en funda vaarwel gezegdquote:Op donderdag 10 maart 2022 15:53 schreef Halcon het volgende:
[..]
Er zullen er best bij zijn waar alle bezichtigingen al volgeboekt zijn.
Laatst ook gebeld voor een woning die 'n dag op Funda stond en toen waren alle 30 bezichtigingsplekken al vol. Ze geven 'n seintje als er iemand afbelt. Tot nu toe niks gehoord.
Tsja, da's niet echt 'n hele goede werkwijze. Ik snap dat als er veel meer kijkers zijn dan plek om te kijken dat ze wel serieuze kijkers willen, maar een bod doen... Als je daar ter plekke allerlei dingen ziet die je niet aanstaan, koop je het uiteindelijk toch niet.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik moest een keer een bod doen om te mogen kijken.... Toen ben ik afgehaakt en funda vaarwel gezegd
Oh dat is wel logischer ja. En dan heb je opeens een veel groter contingent, want de WOZ loopt behoorlijk achter.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:50 schreef Slumlord. het volgende:
Kijken ze niet naar de WOZ-waarde? In Amsterdam in ieder geval wel, tot 530K.
Maar het algemene marktsegment kun je niet aflezen aan hoeveel procent er overboden is op een huis dat 95% van mensen op de markt niet kan kopen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 14:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het gaat om het algemene marktsentiment. Voor de aanvang Oekraine is de makelaar geweest en zijn verwachting was dat het al weg zou zijn voordat het goed en wel op Funda zou verschijnen. Dat was echt niet het geval. Het was zelfs zo dat mijn moeder zich zorgen begon te maken, want haar nieuwe huis had ze al getekend.
Het is enerzijds een heel courant huis want meerdere slaapkamers en badkamer allemaal op de begane grond, veel kavel en een gunstige locatie, anderzijds loopt er een drukke weg achter, is de staat van onderhoud matig tot slecht en heeft het energielabel D.
Toen het gerucht ging dat ze ging verkopen belden er al mensen aan die een miljoen wilden neerleggen. Mijn moeder wilde het allemaal via de makelaar doen. Binnen 3 weken was de situatie zo anders dat mensen echt merkbaar veel voorzichtiger werden! Dat sijpelt ook door naar de onderkant van de markt.
Mijn gevoel op Funda is dat de prijzen langzaam stijgen, maar het aanbod blijft wel langer openstaan.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:16 schreef Elan het volgende:
Kan toeval zijn maar de "Te koop" bordjes staan hier een stuk langer dan een jaar geleden. Zeker vijf huizen staan inmiddels al zeker 2 maanden te koop, dat was eerder echt ondenkbaar. Wellicht is het plafond nu toch wel een beetje wel bereikt.
Delen jullie die ervaring, of gaat het bij jullie nog net zo snel of sneller als 2020 en 2021?
Daarbij kun je je hypotheek prima zelf Lineair maken, gewoon berkenen wat de maandelijkse aflossing lineair zou zijn en dat wat het meer is extra aflossen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:18 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ja dat doen ze wel met in het achterhoofd dat men het later vast wel beter heeft. Ook heb ik een liniaire hypotheek laten voorrekenen maar uiteindelijk niet gedaan terwijl dat netto wel goedkoper is over 30 jaar. De adviseurs mikken op korte termijnkosten minimaliseren.
Trouwens vinden de hypotheek verstrekkers annuitair ook wel lekker levert natuurlijk wel meer op.
Ik zie geen winstmodel, of mis ik iets?quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:23 schreef Jemoederniet het volgende:
Vanavond in Half Holland Dakloos:
https://www.facebook.com/watch/?v=977487349567783
Een rare en ingewikkelde constructie om starters te helpen.
Huis wordt voor starters gekocht, en zij sparen een deel waarmee ze na een paar jaar de woning kunnen kopen.
Kan me niet voorstellen dat dit financieel gunstig is voor starters, ook al lijkt het zo op het eerste gezicht.
Misschien in bepaalde regio's, maar hier in Amsterdam is de verkooptijd in het laatste kwartaal van 2021 gedaald t.o.v. een jaar daarvoor (van 28 naar 24 dagen). Meer recente cijfers zijn nog niet beschikbaar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:16 schreef Elan het volgende:
Kan toeval zijn maar de "Te koop" bordjes staan hier een stuk langer dan een jaar geleden. Zeker vijf huizen staan inmiddels al zeker 2 maanden te koop, dat was eerder echt ondenkbaar. Wellicht is het plafond nu toch wel een beetje wel bereikt.
Delen jullie die ervaring, of gaat het bij jullie nog net zo snel of sneller als 2020 en 2021?
Heeft blijkbaar ook in Quote gestaan: https://www.quotenet.nl/z(...)huisjesmelkers-zijn/quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:26 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Ik zie geen winstmodel, of mis ik iets?
En wat als de markt volgend jaar instort? En wat met de waardestijging? Met "een kwart van gemiddeld 120 euro" heb je een starter niet geholpen lijkt me.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Heeft blijkbaar ook in Quote gestaan: https://www.quotenet.nl/z(...)huisjesmelkers-zijn/
Of als de potentiële starter die huurt daarna geen hypotheek meer kan krijgen... Tussentijds BKR opgelopen, baan kwijt, rente gestegen of zo... Er kan altijd wat gebeuren natuurlijk.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:31 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
En wat als de markt volgend jaar instort? En wat met de waardestijging?
Maar van ¤ 1.100 kan wel ¤ 120 af natuurlijk bij een huisje van 2 ton.quote:Wie de woning niet wil kopen moet weliswaar vertrekken, maar heeft dan wel een startkapitaal.
Klopt, maar je zag wel een omslag na Oekraïne. Dat wilde ik even zeggenquote:Op donderdag 10 maart 2022 16:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar het algemene marktsegment kun je niet aflezen aan hoeveel procent er overboden is op een huis dat 95% van mensen op de markt niet kan kopen.
Die 5% die dat wel kan hoeven sowieso weinig te overbieden want het is niet het overspannen deel van de markt.
Het overspannen deel houdt wel op bij 750K (incl. overbieden)
Dus je wilt niet verhuizen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 15:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik moest een keer een bod doen om te mogen kijken.... Toen ben ik afgehaakt en funda vaarwel gezegd
klopt, niet tegen elke prijsquote:
Als ik iemand van 21 zie die zo gekleed is, in zo'n auto rijd en zo praat ga ik er van uit dat het gunstige gedeelte voornamelijk voor haar is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 16:23 schreef Jemoederniet het volgende:
Vanavond in Half Holland Dakloos:
https://www.facebook.com/watch/?v=977487349567783
Een rare en ingewikkelde constructie om starters te helpen.
Huis wordt voor starters gekocht, en zij sparen een deel waarmee ze na een paar jaar de woning kunnen kopen.
Kan me niet voorstellen dat dit financieel gunstig is voor starters, ook al lijkt het zo op het eerste gezicht.
Snap er niks van. Op de site staat dat je het voor een jaar kunt huren. In het filmpje zegt ze alweer 2 of 3 jaar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als ik iemand van 21 zie die zo gekleed is, in zo'n auto rijd en zo praat ga ik er van uit dat het gunstige gedeelte voornamelijk voor haar is.
Die zien we over een jaar of wat wel in BOOS of radar.quote:Op donderdag 10 maart 2022 18:23 schreef Halcon het volgende:
[..]
Snap er niks van. Op de site staat dat je het voor een jaar kunt huren. In het filmpje zegt ze alweer 2 of 3 jaar.
quote:Op donderdag 10 maart 2022 21:10 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Die zien we over een jaar of wat wel in BOOS of radar.
Je krijgt ook nog de volledige huur, waarborgsom, taxatiekosten en notariskosten terug. Terwijl ze bij de aankoop overdrachtsbelasting en notariskosten betalen.quote:Door middel van onze Efficiënt kopen formule, kunt u de woning slim terugkopen. Hebben wij al gezegd dat u uw volledige huur, waarborgsom, taxatiekosten en notariskosten van ons terugkrijgt 🥳 ? Dit bet
En zullen de prijzen dan ook zakken? Met andere woorden; is het verstandig om de komende 2 jaar een huis te kopen of beter nog even wachten? Mits je de luxe hebt om te kunnen wachten natuurlijk…quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:09 schreef Eikenbomen het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)0-000-woningen-extra
Ik vraag me af; wat voor gevolgen heeft dit? En zou het serieus kunnen lukken; 100.000 per jaar?
Nee dat gaat niet lukken. Natuurlijk niet wat denk je zelf?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:09 schreef Eikenbomen het volgende:
Ik vraag me af; wat voor gevolgen heeft dit? En zou het serieus kunnen lukken; 100.000 per jaar?
Niemand heeft een glazen bol, dus of je koopt nu of niet. Huizen zullen altijd een goede investering zijn. Er zijn geen aflossingsvrije hypotheken meerquote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:13 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
En zullen de prijzen dan ook zakken? Met andere woorden; is het verstandig om de komende 2 jaar een huis te kopen of beter nog even wachten? Mits je de luxe hebt om te kunnen wachten natuurlijk…
Nee, dat gaat niet lukken, dat weten ze nu al; de gemeenten hebben geen locaties, de bouw heeft niet genoeg mensen om die huizen te bouwen.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:09 schreef Eikenbomen het volgende:
Ben benieuwd wat ze anders gaan doen om dat doel te bereiken. Veel blijft hangen in vage teksten en intenties die gemeentes weer kunnen blokkeren.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:14 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Nee dat gaat niet lukken. Natuurlijk niet wat denk je zelf?
Aflossingsvrije hypotheken kun je nog steeds afsluiten.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:15 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Niemand heeft een glazen bol, dus of je koopt nu of niet. Huizen zullen altijd een goede investering zijn. Er zijn geen aflossingsvrije hypotheken meer
Wie kiest er nog voor?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aflossingsvrije hypotheken kun je nog steeds afsluiten.
Moet je eens opletten. Genoeg mensen. Ze melden zich met regelmaat ook in topics als deze. Die beleggen hun geld bijv. liever dan dat ze elke maand aflossen.quote:
En dan heb ik al direct spijt dat ik mijn tijd heb besteed aan op jou reageren.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:24 schreef Duiveltja het volgende:
We kunnen de asielzoekers al nauwelijks plaatsen. Stop eerst met het binnenhalen van kansloze groeperingen. Heb je al een zorg minder.
Wat bedoel je met "wat voor gevolgen heeft dit"? Als er 100k huizen p/j bij worden gebouwd?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:09 schreef Eikenbomen het volgende:
Wat zei de dokter toen je bij hem langs ging? ;-)quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:32 schreef Leandra het volgende:
Met mijn enorme afkeer van aflossingsvrij heb ik mijn 29-jarige neefje zelfs geadviseerd nu deels aflossingsvrij te nemen, want ze weten dat ze niet in het appartement willen blijven dat ze nu gekocht hebben als er over een paar jaar kinderen komen.
De gemeente die toestemming moet vragen bij de provincie, die geen toesteming mag geven om de natura2000 regels van het rijk etc etc.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:23 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ben benieuwd wat ze anders gaan doen om dat doel te bereiken. Veel blijft hangen in vage teksten en intenties die gemeentes weer kunnen blokkeren.
Haha, voor alles een eerste keer tochquote:Op vrijdag 11 maart 2022 12:12 schreef Candaasje het volgende:
Zo, maandag wordt het huis getaxeerd, en dinsdag bouwkundige keuring + energieadvies. Moesten nog wel voor de taxateur een verbouwingsspecificatie aanleveren, maar ja, dat is allemaal nogal grof geschat nu....dus 'help'! Maar de mevrouw aan de telefoon vertelde me lachend dat dit ook wel 2 dagen na de taxatie nog kon.
Ik voel me zo'n onwetende n00b hè
Zeker, dit gaan we nog wel vaker meemaken.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:21 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Haha, voor alles een eerste keer toch
Die is er nog niet van bijgekomen 🤫quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat zei de dokter toen je bij hem langs ging? ;-)
Ja een catch 22.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
De gemeente die toestemming moet vragen bij de provincie, die geen toesteming mag geven om de natura2000 regels van het rijk etc etc.
Bedoel je zoiets? ;-)
Heerlijke binnenkomerquote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:26 schreef Candaasje het volgende:
[..]
Zeker, dit gaan we nog wel vaker meemaken.
Vandaag koffie gedronken bij onze toekomstige buren. Aardige mensen
Hugo komt met doorbraakteams en versnellingstafels.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 19:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
[..]
De gemeente die toestemming moet vragen bij de provincie, die geen toesteming mag geven om de natura2000 regels van het rijk etc etc.
Bedoel je zoiets? ;-)
Gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Hugo komt met doorbraakteams en versnellingstafels.
Blijft een man met listige woord- en framekeuzes. Beetje hetzelfde als dansen met Janssen en dergelijke.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Hoop dat de ergerlijke metaforen ons bespaard blijven. De woningmarkt blijft ons verrassen. Als we even verslappen, slaat de woningmarkt z'n slag. We doen ons best, maar de woningmarkt doet het beter.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Blijft een man met listige woord- en framekeuzes. Beetje hetzelfde als dansen met Janssen en dergelijke.
Daarin was "oppepprik" wel de ergste.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:25 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Blijft een man met listige woord- en framekeuzes. Beetje hetzelfde als dansen met Janssen en dergelijke.
Die flexibele teams van ambtenaren zie ik hoopvol tegemoet. Veel gemeenten zouden het anders (financieel) nooit aan kunnenquote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ben´r bang voor inderdaad.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 20:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja. Hoop dat de ergerlijke metaforen ons bespaard blijven. De woningmarkt blijft ons verrassen. Als we even verslappen, slaat de woningmarkt z'n slag. We doen ons best, maar de woningmarkt doet het beter.
Compenseer je dat deel toch met aflossingsvrij?quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:32 schreef Leandra het volgende:
Het vervelende aan de huidige regels voor HRA is dat starters heel vervelend uitkomen als ze volledig annuïtair moeten lenen.
Ze moeten, om het recht op HRA te behouden immers in 30 jaar aflossen, dus als ze over 10 jaar groter willen gaan wonen moeten ze de resterende 20 jaar op de hypotheek die ze nu afsluiten nog steeds in die resterende 20 jaar aflossen, wat een enorme beperking van hun leencapaciteit is waardoor ze weer lastiger door kunnen stromen.
Met mijn enorme afkeer van aflossingsvrij heb ik mijn 29-jarige neefje zelfs geadviseerd nu deels aflossingsvrij te nemen, want ze weten dat ze niet in het appartement willen blijven dat ze nu gekocht hebben als er over een paar jaar kinderen komen.
Steeds meer, maar nu die box 3 anders ingedeeld gaat worden is het ffkes de vraag of het nog wel zoveel voordeliger is om een box 3 hypotheek te hebben.quote:
Ja, ik zou niet in zo'n teringzooi kunnen wonen. Werkelijk alles stond ook vol met zooi. Van de berging tot en met de tuin.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 22:49 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Bijzonder blijft dat, zelfs voor een verkoop niet kunnen opruimen. Maar voor potentiële kopers goed nieuws
Koopje waarschijnlijk?quote:Op zaterdag 12 maart 2022 22:43 schreef Halcon het volgende:
Woning wezen bekijken. De makelaar had oude foto's bij zich van voor dat de bewoners het huis gingen opfrissen. Wat 'n verschil. Daarvoor zag het er netjes en rustig uit, nu leek het wel een rommelmarkt van binnen. Best een prestatie om het huis qua inrichting en uitstraling zo te verkloten.
Op elke muur zat 'n andere behangprint. Op de ene bijvoorbeeld zo'n skyline-print, op de andere een baksteentjes print, etc. Op sommige muren waren wat houten planken getimmerd "om het jachthutgevoel te geven". Je kon je er amper draaien of keren, want alles stond vol met rommel. De nette keuken was voorzien van 'n folie met een bakstenen-print. Ook verschrikkelijk.
Kleinste kind sliep bij de ouders op de kamer, omdat er een "kattenkamer" was.Eten doen ze blijkbaar op een hoekje van het keukenblad, want op de kamer in de huiskamer stonden printers, rommel en 'n vogelkooi.
Zelden zo'n teringzooi gezien.
Oh, mensen leren dus snel. Maar al wel bij de tijd dus qua energiebehoeftequote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:14 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ik zou niet in zo'n teringzooi kunnen wonen. Werkelijk alles stond ook vol met zooi. Van de berging tot en met de tuin.
Makelaar vertelde dat er 30 bezichtingen waren. Neem aan dat veel mensen ondertussen wel door zo'n troep heen kunnen kijken. Makelaar had niet voor niets foto's bij zich van hoe het er voorheen uit zag.
Toen was het gewoon een keurige woning. Wel 'n warmtepomp en zonnepanelen.
Ja, denk dat veel mensen ook wel zoiets hebben van "misschien is dit mijn kans, omdat anderen afhaken op de rommel".quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:16 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh, mensen leren dus snel. Maar al wel bij de tijd dus qua energiebehoefte
Dat valt nog te bezien.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Koopje waarschijnlijk?
Maar een kattenkamer, speciale uitvinding voor mensen die te beroerd zijn om de kattenbak bij te houden.
Je bedoelt dat je de schuld dus meeneemt als je het niet met winst verkoopt? Of in ieder geval dat het beter is dat de opbrengst van de verkoop genoeg is om de schuld mee af te lossen? Ik dacht dat dat altijd zo was, ook met aflossingsvrij? Ik ben echt een leek hoor qua hypotheken en economie dus kan heel goed zijn dat ik je niet goed begrijp en het dus verkeerd interpreteer 😜quote:Op vrijdag 11 maart 2022 17:32 schreef Leandra het volgende:
Het vervelende aan de huidige regels voor HRA is dat starters heel vervelend uitkomen als ze volledig annuïtair moeten lenen.
Ze moeten, om het recht op HRA te behouden immers in 30 jaar aflossen, dus als ze over 10 jaar groter willen gaan wonen moeten ze de resterende 20 jaar op de hypotheek die ze nu afsluiten nog steeds in die resterende 20 jaar aflossen, wat een enorme beperking van hun leencapaciteit is waardoor ze weer lastiger door kunnen stromen.
Yessss voor de huizenmarkt.quote:Op vrijdag 11 maart 2022 18:14 schreef Slumlord. het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "wat voor gevolgen heeft dit"? Als er 100k huizen p/j bij worden gebouwd?
Die woningen gaan waarschijnlijk op nog minder gunstige plaatsen staan als jouw woning nu. Dus zal geen hele grote druk slaan. Daarnaast duurt het nog wel ff voor die woningen er staan. Je zit wel veilig.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:43 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Yessss voor de huizenmarkt.
Ik vind het fijn als het woningprobleem wordt aangepakt, want woningen zijn nodig. Tegelijkertijd denk ik ook: net als ik een (te duur 😳😄) huis heb gekocht, komen ze met een ‘oplossing’. 100.000 huizen in 1 jaar bouwen (natuurlijk is het niet een gegeven dat het echt gaat gebeuren). Dan spookt er wel door mijn hoofd;; betekent dat dat mijn te dure huis minder waard gaat worden terwijl ik alle moeite heb gedaan om dat huis te bemachtigen?
Dat gaat dan om in mijn hoofd, maar ik hoop natuurlijk wel dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren om ervoor te zorgen dat iedereen een betaalbaar dak boven z’n hoofd kan krijgen
Miljoen tekort woningen lees ik...quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Die woningen gaan waarschijnlijk op nog minder gunstige plaatsen staan als jouw woning nu. Dus zal geen hele grote druk slaan. Daarnaast duurt het nog wel ff voor die woningen er staan. Je zit wel veilig.
Annuitair deel krijg je HRA over terug.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:32 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Je bedoelt dat je de schuld dus meeneemt als je het niet met winst verkoopt? Of in ieder geval dat het beter is dat de opbrengst van de verkoop genoeg is om de schuld mee af te lossen? Ik dacht dat dat altijd zo was, ook met aflossingsvrij? Ik ben echt een leek hoor qua hypotheken en economie dus kan heel goed zijn dat ik je niet goed begrijp en het dus verkeerd interpreteer 😜
Van dat soort verkiezingsretoriek moet je je niets aantrekken. De getallen kloppen al niet: vanaf 2023 tot 2030 moeten er 100.000 bijkomen en dat zouden er totaal 900.000 (of 'n miljoen??) zijn. Die jaren 2024 (vanaf 2023 staat er) tot en met 2029 (tot 2030 staat er) zijn 6 bouwjaren en leveren dus 600.000 woningen op.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:43 schreef Eikenbomen het volgende:
Tegelijkertijd denk ik ook: net als ik een (te duur 😳😄) huis heb gekocht, komen ze met een ‘oplossing’. 100.000 huizen in 1 jaar bouwen (natuurlijk is het niet een gegeven dat het echt gaat gebeuren). Dan spookt er wel door mijn hoofd;; betekent dat dat mijn te dure huis minder waard gaat worden terwijl ik alle moeite heb gedaan om dat huis te bemachtigen?
Ik dacht (maar wellicht kan je mij uitleg geven) dat de herindeling in box 3 uitsluitend om spaartegoeden ging, maar dat de overige bezittingen (tweede huis, straks eerste huis ook, beleggingen e.d.) gewoon volgende oude indeling worden belast????quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:06 schreef ludovico het volgende:
Steeds meer, maar nu die box 3 anders ingedeeld gaat worden is het ffkes de vraag of het nog wel zoveel voordeliger is om een box 3 hypotheek te hebben.
Mijn begrip van de materie wijkt af van wat anderen ervan begrijpen.quote:Op zondag 13 maart 2022 08:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik dacht (maar wellicht kan je mij uitleg geven) dat de herindeling in box 3 uitsluitend om spaartegoeden ging, maar dat de overige bezittingen (tweede huis, straks eerste huis ook, beleggingen e.d.) gewoon volgende oude indeling worden belast????
Hoe moet ik het Eigen Woning Forfait dan interpreteren; of: de toekomstige bijtelling in box 3??quote:Op zondag 13 maart 2022 08:37 schreef ludovico het volgende:
Mijn begrip:Hoge raad had geoordeeld dat je recht hebt op bezit en bij meer dan 100% effectief belastingdruk staat dat teveel onder druk.
Zeker op de korte termijn zal dat geen effect hebben op de woningmarkt. Maar een combinatie van allerlei factoren op lange termijn waarschijnlijk wel. Hogere rente, HRA, meer woningen, etc.quote:Op zaterdag 12 maart 2022 23:43 schreef Eikenbomen het volgende:
[..]
Yessss voor de huizenmarkt.
Ik vind het fijn als het woningprobleem wordt aangepakt, want woningen zijn nodig. Tegelijkertijd denk ik ook: net als ik een (te duur 😳😄) huis heb gekocht, komen ze met een ‘oplossing’. 100.000 huizen in 1 jaar bouwen (natuurlijk is het niet een gegeven dat het echt gaat gebeuren). Dan spookt er wel door mijn hoofd;; betekent dat dat mijn te dure huis minder waard gaat worden terwijl ik alle moeite heb gedaan om dat huis te bemachtigen?
Dat gaat dan om in mijn hoofd, maar ik hoop natuurlijk wel dat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren om ervoor te zorgen dat iedereen een betaalbaar dak boven z’n hoofd kan krijgen
Het "genot" wordt belast niet het bezit an zich. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben verder. Maar huur en koopmarkt moeten ook wel enigszins fiscaal gelijk zijn. Wonen heeft zo zijn waarde.quote:Op zondag 13 maart 2022 08:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe moet ik het Eigen Woning Forfait dan interpreteren; of: de toekomstige bijtelling in box 3??
Qua belastingdruk ervaar ik die EWF- bijtelling >> 100%: inkomen genereer ik er niet mee, maar er wordt wel flinke belasting geheven over de lap grond met stapel stenen................
Geen Roemenië meer?quote:Op zaterdag 12 maart 2022 22:43 schreef Halcon het volgende:
Woning wezen bekijken. De makelaar had oude foto's bij zich van voor dat de bewoners het huis gingen opfrissen. Wat 'n verschil. Daarvoor zag het er netjes en rustig uit, nu leek het wel een rommelmarkt van binnen. Best een prestatie om het huis qua inrichting en uitstraling zo te verkloten.
Op elke muur zat 'n andere behangprint. Op de ene bijvoorbeeld zo'n skyline-print, op de andere een baksteentjes print, etc. Op sommige muren waren wat houten planken getimmerd "om het jachthutgevoel te geven". Je kon je er amper draaien of keren, want alles stond vol met rommel. De nette keuken was voorzien van 'n folie met een bakstenen-print. Ook verschrikkelijk.
Kleinste kind sliep bij de ouders op de kamer, omdat er een "kattenkamer" was.Eten doen ze blijkbaar op een hoekje van het keukenblad, want op de kamer in de huiskamer stonden printers, rommel en 'n vogelkooi.
Zelden zo'n teringzooi gezien.
Die rente kan snel gaan en energiekosten voor nieuwbouw en bouwmaterialen zijn sky high.quote:Op zondag 13 maart 2022 09:25 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Zeker op de korte termijn zal dat geen effect hebben op de woningmarkt. Maar een combinatie van allerlei factoren op lange termijn waarschijnlijk wel. Hogere rente, HRA, meer woningen, etc.
Maar tegen die tijd zit je allang op het punt waarbij een koopwoning goedkoper is dan een huurwoning.Je moet toch ergens wonen en je bouwt nu ook wat op, dus het heeft niet zoveel zin om erover in te zitten.
Nee, dat kun je bij de volgende hypotheek niet compenseren met aflossingsvrij, want de mogelijke maandlast met aflossingsvrij wordt ook gewoon gerekend met de last van annuïtair.quote:Op zondag 13 maart 2022 08:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Annuitair deel krijg je HRA over terug.
Maar die lening moet in 30 jaar afgelost zijn.
Ga je groter wonen na 10 jaar moet het openstaande bedrag in 20 jaar worden afgelost anders vervalt dat recht.
Dat geeft dus een hogere aflosdruk en ik begrijp effect op de maximale hypotheek. Maar zo diep zit ik er niet in.
Die verhoogde druk kan je 50% verlagen met 50% aflossingsvrije hypotheek. In die zin heeft het dan effect op de toekomstige maximale hypotheek.
Pin me er niet op vast verder. Ik begrijp dat het zo zou kunnen werken. Maar ik ken de berekeningen niet en heb geen idee wat het zou schelen mogelijkerwijs.
Ik zou ook zeggen dat je die effecten ook zou moeten kunnen combatten met meer aflossingsvrij in de toekomst.
Maar de bank heeft bepaalde berekeningen waar ze zich aan moeten houden.
Maar voordat dit allemaal effect heeft op de woningmarkt zijn we wel een tijdje verder. In die tijd had je dan ook ergens moeten wonen (waarschijnlijk duur huren) en los je af. Uiteindelijk zal het wel wat afnemen de prijs maar denk ik dat het alleen een dempend effect zal hebben en niet een gigantische dip.quote:Op zondag 13 maart 2022 09:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die rente kan snel gaan en energiekosten voor nieuwbouw en bouwmaterialen zijn sky high.
Als de inflatie grip krijgt en de energieprijzen etc wat gaan zakken. Kan je in een scenario komen met hogere rentes en lagere bouwkosten.. Dan gaan de prijzen van nieuwbouw en bestaande bouw gewoon naar beneden.
Ja zo goedkoop als vroeger zal niet, de bouweisen zijn zwaarder. Maar toch.
Dat onderschatten ben ik niet zo van. Er is gewoon risico en zeker als je wilt verhuizen nog naar de toekomst is het niks om onder water te staan.
Als het kan en je de ambitie hebt om door te groeien qua woning, kun je dan het beste voor je eerste lening geen renteaftrek aanvragen. Of in elk geval niet voor de hele lening.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat kun je bij de volgende hypotheek niet compenseren met aflossingsvrij, want de mogelijke maandlast met aflossingsvrij wordt ook gewoon gerekend met de last van annuïtair.
De verplichting die nu ontstaat bij het aangaan van de (volledig) annuïtaire hypotheek heeft dus de komende 30 jaar een enorm negatief effect op de leencapaciteit.
Nee, maar dat is dus waar het nu heel erg mis gaat op de woningmarkt voor starters.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als het kan en je de ambitie hebt om door te groeien qua woning, kun je dan het beste voor je eerste lening geen renteaftrek aanvragen. Of in elk geval niet voor de hele lening.
Dan kunnen de meeste starters uberhaupt geen woning meer kopen ;-)quote:Op zondag 13 maart 2022 10:04 schreef Halcon het volgende:
[..]
Als het kan en je de ambitie hebt om door te groeien qua woning, kun je dan het beste voor je eerste lening geen renteaftrek aanvragen. Of in elk geval niet voor de hele lening.
De oude aflossingsvrije hypotheken zijn in 2044 ook gewoon klaar. Het is eindigquote:Op zondag 13 maart 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar dat is dus waar het nu heel erg mis gaat op de woningmarkt voor starters.
En ja, ik ben enorm van het aflossen, aflossen, aflossen, maar met de huidige regels wordt het de starters in de toekomst heel moeilijk gemaakt.
Dus leuk dat ze allemaal van die 1-persoons woningen willen bouwen omdat men wil kopen, maar straks zijn ze met z'n 2en of komen er kinderen en dan willen ze naar een echt huis en lopen ze tegen dit probleem aan.
En ondertussen kunnen mensen met een bestaande aflossingsvrije hypotheek nog steeds volledig aftrekken.
Het is echt te zot voor woorden, maak aflossingsvrij gewoon niet meer aftrekbaar (ook voor de bestaande hypotheken niet) en annuïtair of lineair gewoon wel, zonder die harde 360 maanden eis.
Dat ligt er 'n beetje aan waar, denk ik. Renteaftrek hier op 'n starterswoning, da's echt tientjeswerk. Zal in Utrecht of zo nog wel een ander verhaal zijn.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dan kunnen de meeste starters uberhaupt geen woning meer kopen ;-)
En dit dus.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je daarna een tweede woning koopt, (na 5 jaar) houd je over dat eerste deel nog 25 jaar HRA. Op het moment dat je je woning afgelost hebt en iets groters koopt, dan heb je in principe dat geld al. Hoe gaat het je nadeel opleveren dan? De uitbreiding van hypotheek heb je gewoon weer 30 jaar recht op.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:11 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat ligt er 'n beetje aan waar, denk ik. Renteaftrek hier op 'n starterswoning, da's echt tientjeswerk. Zal in Utrecht of zo nog wel een ander verhaal zijn.
Ja, het wordt iets pittiger, maar door het meteen al op te soeperen, kom je daarna klem te zitten.
Vergt wel een blik op de wat langere termijn, terwijl je veel dingen niet weet. Dus inderdaad wel lastig.
Wel een blok aan ieders been die HRA. Het liefst zou ik 'm er helemaal uit mikken eigenlijk. Dat meteen voor iedereen, dat kan uiteraard niet. En doe je het alleen voor mensen die het nog niet hebben, dan wordt het voor starters natuurlijk best lastig.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dit dus.
Het is echt pervers dat ze nu in een positie komen te zitten die ze over 5 of 10 jaar in de problemen brengt, vanwege de regels.
Stel gewoon dat het hypotheekdeel dat je in 2022 afsluit 30 jaar aftrekbaar is, indien annuïtair of lineair, ongeacht of je het restbedrag over 5 of 10 jaar weer over 30 jaar afsluit omdat je een ander huis koopt.
Nee, het deel wat je al had houdt alleen nog 25 jaar HRA als je het ook annuïtair/lineair aflost in de resterende 25 jaar.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je daarna een tweede woning koopt, (na 5 jaar) houd je over dat eerste deel nog 25 jaar HRA. Op het moment dat je je woning afgelost hebt en iets groters koopt, dan heb je in principe dat geld al. Hoe gaat het je nadeel opleveren dan? De uitbreiding van hypotheek heb je gewoon weer 30 jaar recht op.
2020 ik sluit hypotheek af van 100k (fictief)quote:Op zondag 13 maart 2022 10:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, het deel wat je al had houdt alleen nog 25 jaar HRA als je het ook annuïtair/lineair aflost in de resterende 25 jaar.
Het idee van "Ik heb de woning verkocht, dus de schuld volledig afgelost en nu beginnen we weer opnieuw met een nieuwe hypotheek van 30 jaar" klopt dus niet, dat is wat er mis is met de regels voor starters.
Waarom geld laten liggen?quote:Op zondag 13 maart 2022 10:20 schreef Slumlord. het volgende:
Gewoon geen HRA gebruiken dan. Zit je toch safe?
Dat is het punt dus, die rente is de resterende 25 jaar alleen maar aftrekbaar als je die resterende hypotheek ook in de resterende 25 jaar meeneemt.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:17 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
2020 ik sluit hypotheek af van 100k (fictief)
2025 ik verkoop m'n huis, had nog 75k schuld.
2025 ik koop een nieuw huis, 200k.
Ik mag dan toch aftrekken:
100k voor nog 25 jaar (de rente dan he)
100k voor nog 30 jaar (de rente dan he)
Klopt, maar dat moet je dan ook in 25 jaar aflossen. Je kunt niet de renteaftrek pakken en ook dat deel in 30 jaar aflossen. Snap het idee er achter wel. Anders zit er 'n soort van prikkel in om het aflossen maar weer over een langere periode uit te smeren.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Als je daarna een tweede woning koopt, (na 5 jaar) houd je over dat eerste deel nog 25 jaar HRA. Op het moment dat je je woning afgelost hebt en iets groters koopt, dan heb je in principe dat geld al. Hoe gaat het je nadeel opleveren dan? De uitbreiding van hypotheek heb je gewoon weer 30 jaar recht op.
Op zich eens, maar denk dat je als overheid het niet kunt maken om dat nu opeens te gaan veranderen. Die hypotheken zijn afgesloten met het idee dat je er renteaftrek voor krijgt, ook al is het aflossingsvrij.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
En ondertussen kunnen mensen met een bestaande aflossingsvrije hypotheek nog steeds volledig aftrekken.
Het is echt te zot voor woorden, maak aflossingsvrij gewoon niet meer aftrekbaar (ook voor de bestaande hypotheken niet) en annuïtair of lineair gewoon wel, zonder die harde 360 maanden eis.
Thanks voor de link, ik snap wat je wilt zeggen. Maar ik zie het probleem nog niet zo. Zonder die eerste financiering had je dat hele huis van 2 ton niet kunnen kopen want dan zat je zelfs met 30 jaar niet op het te lenen bedrag.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is het punt dus, die rente is de resterende 25 jaar alleen maar aftrekbaar als je die resterende hypotheek ook in de resterende 25 jaar meeneemt.
Je moet de hypotheek fiscaal meenemen..... het is echt te zot voor woorden.
Gelukkig snappen ze het bij de belastingdienst ook niet
https://www.homefinance.n(...)gels-bij-verhuizing/
Idealiter koop je die eerste woning zonder aftrek. Om die te bewaren voor de woning waar je daarna naar toe gaat. Maar ben het wel eens met je dat dat moet kunnen. Als dat niet kan, dan valt er bij gebrek aan die eerste woning ook niet door te stromen naar de tweede.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:31 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Thanks voor de link, ik snap wat je wilt zeggen. Maar ik zie het probleem nog niet zo. Zonder die eerste financiering had je dat hele huis van 2 ton niet kunnen kopen want dan zat je zelfs met 30 jaar niet op het te lenen bedrag.
Ik had er geen last van iig, mijn eerste hypotheekdeel komt net uit het boomeriaanse tijdperk. Maar het is wel complexer geworden natuurlijk.
Maar wat is hier nu echt het voordeel aan? (even daargelaten dat de rentes nu weer stijgen natuurlijk) Of bedoel je juist dit scenario?quote:Op zondag 13 maart 2022 10:38 schreef Halcon het volgende:
Idealiter koop je die eerste woning zonder aftrek. Om die te bewaren voor de woning waar je daarna naar toe gaat. Maar ben het wel eens met je dat dat moet kunnen.
Het voordeel is dat je al je voordeeltjes kunt bewaren voor de woning (met lening) waar je uiteindelijk blijft zitten of in elk geval langer blijft zitten.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar wat is hier nu echt het voordeel aan? (even daargelaten dat de rentes nu weer stijgen natuurlijk) Of bedoel je juis dit scenario?
Want?quote:Op zondag 13 maart 2022 10:09 schreef investeerdertje het volgende:
Maar nu kan je die voordeeltjes benutten om bijvoorbeeld extra af te lossen en een groter voordeel mee te nemen naar het volgende huisquote:Op zondag 13 maart 2022 10:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het voordeel is dat je al je voordeeltjes kunt bewaren voor de woning (met lening) waar je uiteindelijk blijft zitten of in elk geval langer blijft zitten.
Stijgende rente heb je dan nu ook weer, ja.
Het had niets te maken met aflossingsvrije hypotheken.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Want?
Misschien heb ik het mis, maar bij een deels aflossingsvrije schuld op de woning, wordt de maximale hypotheek lager, in ieder geval flink lager dan de taxatiewaarde plus bijkomende kosten.
Dat betekent dat de starten een stevige som eigen geld mee moet nemen met als gevolg dat daarna de maandelijkse lasten flink lager zijn en de inbreng van 't eigen geld dus dubbel en dwars wordt terug verdiend.
Die stevige som eigen geld moet je dan wel hebben als starter.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Want?
Misschien heb ik het mis, maar bij een deels aflossingsvrije schuld op de woning, wordt de maximale hypotheek lager, in ieder geval flink lager dan de taxatiewaarde plus bijkomende kosten.
Dat betekent dat de starten een stevige som eigen geld mee moet nemen met als gevolg dat daarna de maandelijkse lasten flink lager zijn en de inbreng van 't eigen geld dus dubbel en dwars wordt terug verdiend.
Het is niet meer dan logisch, en - bij wijze van uitzondering - ook eerlijke belastingwetgeving: de bedoeling van de hele wijziging was dat een - op enige moment aangegane schuld - in 30 jaar wordt afgebouwd.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:25 schreef Leandra het volgende:
Dat is het punt dus, die rente is de resterende 25 jaar alleen maar aftrekbaar als je die resterende hypotheek ook in de resterende 25 jaar meeneemt.
Je moet de hypotheek fiscaal meenemen..... het is echt te zot voor woorden.
Complex? Het is de logica en eenvoud zelve.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:31 schreef investeerdertje het volgende:
Maar het is wel complexer geworden natuurlijk.
complexerquote:Op zondag 13 maart 2022 10:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Complex? Het is de logica en eenvoud zelve.
Mwah, alles leuk en aardig maar als je het allemaal zo vreselijk vindt voor de starters en het goed voor ze wilt doen maar ze vervolgens wel in zo'n onmogelijke positie brengt als ze willen verhuizen dan vind ik dat wel bizar.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:29 schreef Halcon het volgende:
[..]
Op zich eens, maar denk dat je als overheid het niet kunt maken om dat nu opeens te gaan veranderen. Die hypotheken zijn afgesloten met het idee dat je er renteaftrek voor krijgt, ook al is het aflossingsvrij.
En als die 360 maanden geen eis is, dan zet je de aflossingstermijn op 99 jaar of zo, waardoor zo'n maatregel nog amper effect heeft.
Nee, ik vind niet dat het recht op HRA weer opnieuw moet beginnen voor 30 jaar, ik vind dat het recht op aftrek 30 jaar moet blijven bestaan mits je annuïtair of lineair aflost, maar wat mij betreft mag het best zo zijn dat als je groter gaat wonen dat hypotheekdeel wel weer een nieuwe looptijd van 30 jaar krijgt, waarvan je dan dus nog 20 of 25 jaar recht op HRA hebt.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is niet meer dan logisch, en - bij wijze van uitzondering - ook eerlijke belastingwetgeving: de bedoeling van de hele wijziging was dat een - op enige moment aangegane schuld - in 30 jaar wordt afgebouwd.
Zou de 30 jarige recht op HRA opnieuw beginnen, dan zou iedere verhuizing je dus opnieuw 30 jaar HRA "genieten". Kan je dus levenslang HRA krijgen, bijna iedereen verhuist wel in die 30 jarige periode.
Dat je bij verhuizing naar de duurdere woning over slechts over de hogere hypotheek (na aftrek Eigen Woning Reserve) is dan weer wel het voordeel.
Een aflossingsvrije hypotheek van < 2013, kent ook max. 360 maanden HRA. Alternatief: naar box 3 met de aflossingsvrije hypotheek. Ook best.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:52 schreef Leandra het volgende:
Ik vind de 360 maanden prima, ik vind het echter niet prima dat je bij een verhuizing nog vastzit aan die 360 maanden van het eerste deel op voorwaarde dat je die in de resterende maanden aflost, al helemaal niet terwijl er ondertussen nog mensen vrolijk hun aflossingsvrije hypotheek meeverhuizen en aftrek behouden.
Dat klinkt als een prima oplossing volgens mij. Het recht hol je er niet mee uit en je houd de woningmarkt wel wat vlotter.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
dat hypotheekdeel wel weer een nieuwe looptijd van 30 jaar krijgt, waarvan je dan dus nog 20 of 25 jaar recht op HRA hebt
Een annuïtaire hypotheek van na 2013 kent dus alleen maar recht op HRA als je het in die 30 jaar volledig aflost, ook als je duurder gaat wonen moet je dat hypotheekdeel nog steeds in de resterende looptijd volledig aflossen om recht op HRA te houden.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:55 schreef blomke het volgende:
[..]
Een aflossingsvrije hypotheek van < 2013, kent ook max. 360 maanden HRA. Alternatief: naar box 3 met de aflossingsvrije hypotheek. Ook best.
Wat voor enorm bedrag denk je dan te gaan bieden als je bang bent met een ton restschuld te blijven zitten?quote:Op zondag 13 maart 2022 13:17 schreef Pinuts het volgende:
Hebben meer mensen gehad dat ze de eerste keer een bod uitbrengen lichtelijk eng vonden?![]()
Ik wil een bod gaan uitbrengen op een woning die ik vorige week bezichtigd heb. Nu weet ik dat de kans klein is dat ik meteen geluk heb maar toch. Waar ik vorige week 100% overtuigd was dat ik een bod ging doen en wat ik dan ging bieden krijg ik het nu toch een beetje benauwd. Wat als het wel geaccepteerd wordt, dan zit ik ineens met een huis... En wat als de markt dan volgend jaar ineens helemaal instort en ik met een ton restschuld blijf zitten. Realistisch gezien weet ik dat dat niet gaat gebeuren, maar voelt toch beetje eng ofzo.
Voelt bijna als een soort bindingsangst![]()
Daarom. Ik weet dat het allemaal niet realistisch is enzo. Maar toch krijg ik het er allemaal een beetje benauwd van.quote:Op zondag 13 maart 2022 13:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat voor enorm bedrag denk je dan te gaan bieden als je bang bent met een ton restschuld te blijven zitten?
En dan ook nog een huis waarop je kennelijk niet gaat aflossen?
Kopenquote:Op zondag 13 maart 2022 13:31 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Daarom. Ik weet dat het allemaal niet realistisch is enzo. Maar toch krijg ik het er allemaal een beetje benauwd van.
Beetje hetzelfde gevoel (denk ik) als mensen die gaan trouwen en ook ineens paniek krijgen terwijl ze gewoon een prima relatie hebben
Wat zegt je intuïtie???quote:Op zondag 13 maart 2022 13:17 schreef Pinuts het volgende:
Hebben meer mensen gehad dat ze de eerste keer een bod uitbrengen lichtelijk eng vonden?![]()
Ik wil een bod gaan uitbrengen op een woning die ik vorige week bezichtigd heb. Nu weet ik dat de kans klein is dat ik meteen geluk heb maar toch. Waar ik vorige week 100% overtuigd was dat ik een bod ging doen en wat ik dan ging bieden krijg ik het nu toch een beetje benauwd. Wat als het wel geaccepteerd wordt, dan zit ik ineens met een huis... En wat als de markt dan volgend jaar ineens helemaal instort en ik met een ton restschuld blijf zitten. Realistisch gezien weet ik dat dat niet gaat gebeuren, maar voelt toch beetje eng ofzo.
Dat ik gewoon een bod ga doen en me niet moet aanstellen. Waarschijnlijk zou ik er alleen maar super blij mee zijn als ik het wel zou krijgen.quote:
Je treedt uit je "comfort-zone". Da's alleen maar goed, maar niet makkelijk. Komt ook een moment van cognitieve dissonantie als dingen anders lopen.quote:Op zondag 13 maart 2022 16:26 schreef Pinuts het volgende:
Dat ik gewoon een bod ga doen en me niet moet aanstellen. Waarschijnlijk zou ik er alleen maar super blij mee zijn als ik het wel zou krijgen.
Is denk ik gewoon 'eerste bod-stress'.
Komt wel goed, en als je gewoon aflost (minstens de helft) dan kom je sowieso niet met een onderwatersituatie, tenzij de boel snel instort en je dan ook nog eens moet verkopen, maar je kunt dan natuurlijk ook gewoon blijven zitten.quote:Op zondag 13 maart 2022 16:26 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Dat ik gewoon een bod ga doen en me niet moet aanstellen. Waarschijnlijk zou ik er alleen maar super blij mee zijn als ik het wel zou krijgen.
Is denk ik gewoon 'eerste bod-stress'.
Mijn allereerste bod/keer een huis kopen was in 2014, toen ik nog ruim de keuze had en de markt heel anders uitzag.quote:Op zondag 13 maart 2022 13:17 schreef Pinuts het volgende:
Jaquote:Op zondag 13 maart 2022 13:17 schreef Pinuts het volgende:
K dus je advies is, als je maximaal leencapaciteit wilt ophogen dat je een flink deel aflosvrij doet.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, dat kun je bij de volgende hypotheek niet compenseren met aflossingsvrij, want de mogelijke maandlast met aflossingsvrij wordt ook gewoon gerekend met de last van annuïtair.
De verplichting die nu ontstaat bij het aangaan van de (volledig) annuïtaire hypotheek heeft dus de komende 30 jaar een enorm negatief effect op de leencapaciteit.
Mja complexiteit is het allemaal niet waard.quote:Op zondag 13 maart 2022 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik vind niet dat het recht op HRA weer opnieuw moet beginnen voor 30 jaar, ik vind dat het recht op aftrek 30 jaar moet blijven bestaan mits je annuïtair of lineair aflost, maar wat mij betreft mag het best zo zijn dat als je groter gaat wonen dat hypotheekdeel wel weer een nieuwe looptijd van 30 jaar krijgt, waarvan je dan dus nog 20 of 25 jaar recht op HRA hebt.
Gezien de huidige lage rente en geen idee wat de glazen bol over 5 of 10 jaar doet zou ik nu als jonge starter idd een deel aflossingsvrij doen, het gebrek aan HRA mis je een stuk minder hard.quote:Op zondag 13 maart 2022 17:39 schreef ludovico het volgende:
[..]
K dus je advies is, als je maximaal leencapaciteit wilt ophogen dat je een flink deel aflosvrij doet.
Die aflosvrije wordt nooit HRA.. Kan je niet een 30 jarige lening opnieuw afsluiten dan? Dan geen HRA over dat deel.
Als dat het verschil is tussen wel kunnen kopen of niet kunnen kopen, dan valt er weinig te kiezen. Nu dan kopen met HRA is beter dan nog tot in de eeuwigheid in een huurhuis blijven zitten.quote:Op zondag 13 maart 2022 17:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gezien de huidige lage rente en geen idee wat de glazen bol over 5 of 10 jaar doet zou ik nu als jonge starter idd een deel aflossingsvrij doen, het gebrek aan HRA mis je een stuk minder hard.
Dat is: als je je dat kunt permitteren, want als het betekent dat kopen nu niet lukt dan is dat nog vervelender.
Maar toch, je kan toch ook kiezen weer opnieuw een 30 jarige hypotheek af te sluiten. Los je de oude af. Dan maar geen HRA.quote:Op zondag 13 maart 2022 17:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Gezien de huidige lage rente en geen idee wat de glazen bol over 5 of 10 jaar doet zou ik nu als jonge starter idd een deel aflossingsvrij doen, het gebrek aan HRA mis je een stuk minder hard.
Dat is: als je je dat kunt permitteren, want als het betekent dat kopen nu niet lukt dan is dat nog vervelender.
Okay, ik heb het al 3 keer uitgelegd.... je moet als starter (van na 01-01-2013) een annuïtaire hypotheek fiscaal meenemen naar je volgende huis.quote:Op zondag 13 maart 2022 17:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar toch, je kan toch ook kiezen weer opnieuw een 30 jarige hypotheek af te sluiten. Los je de oude af. Dan maar geen HRA.
Diezelfde situatie zou je ook hebben met je aflosvrije variant.
Of krijg je dat dan weer niet rond met de bank. Dat ze hem voor je aflossen middels een nieuwe financiering?
Precies. Daar zit de crux. Met eigen middelen moeten aflossen.quote:Op zondag 13 maart 2022 18:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Okay, ik heb het al 3 keer uitgelegd.... je moet als starter (van na 01-01-2013) een annuïtaire hypotheek fiscaal meenemen naar je volgende huis.
Dat je hem afgelost hebt met de verkoop doet er niet toe, fiscaal gaat hij mee; heb je al 7 jaar afgelost en moet je nog 23 jaar dan moet je dat deel in de resterende 23 jaar aflossen om het recht op HRA te behouden.
En "dan maar geen HRA" is inderdaad een geweldig alternatief, als de rente op 2% staat, maar als hij op 5 of 7% staat is dat ineens niet zo'n geweldig alternatief, plus dat het simpelweg je leencapaciteit beperkt.
Kijk maar eens wat de maandlast voor een hypotheek van laten we zeggen 400.000 is als daarvan zo'n 187.597 in 23 jaar moet worden afgelost vs het hele bedrag in 30 jaar.
Het probleem is niet dat de HRA er niet is, het probleem is dat een hypotheekbank moet rekenen met de resterende looptijd. Dat drukt nogal op je leencapaciteit.quote:Op zondag 13 maart 2022 18:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Precies. Daar zit de crux. Met eigen middelen moeten aflossen.
Die aflosvrije hypotheek die je evt zou nemen kan je ook niet meer betrekken in een HRA. In die zin is het om het even of je de HRA zou missen mbt aflosvrij of mbt "aflosperiode reset naar 30 jaar"
Maar je mag een aflosvrije wel opnieuw financieren naar een 30 jarige annuiteit?
Nee, het heeft niets met "met eigen middelen aflossen" te maken, je moet als na 2012 starter de aflosstand bij verkoop fiscaal meenemen naar de volgende hypotheek en in de resterende looptijd aflossen.quote:Op zondag 13 maart 2022 18:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Precies. Daar zit de crux. Met eigen middelen moeten aflossen.
Die aflosvrije hypotheek die je evt zou nemen kan je ook niet meer betrekken in een HRA. In die zin is het om het even of je de HRA zou missen mbt aflosvrij of mbt "aflosperiode reset naar 30 jaar"
Maar je mag een aflosvrije wel opnieuw financieren naar een 30 jarige annuiteit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |