abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 februari 2022 @ 20:46:59 #1
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203837689
Voordat we verder gaan, eerst even een lijstje van dingen die in vorige delen al heel vaak genoemd zijn, dan hebben we die vast gehad. Deze dingen hoef je dus NIET MEER te vermelden.

De volgende steden/landen hadden/hebben verschillende namen:
Congo / Zaïre
Beijing / Peking
Mumbai / Bombay
Kolkata / Calcutta
Madras / Chennai
Birma / Myanmar
Gorkum / Gorinchem
's-Hertogenbosch / Den Bosch
's-Gravenhage / Den Haag

TV-programma's

- Voor de Bassie & Adriaan-fans onder ons: de rol van Vlugge Japie werd door Bassie gespeeld, en die van de Baron (in het begin) door Adriaan (later door Paul van Gorcum); (ja, echt waar!)

- Wicky de Viking is een jongetje :o Maar zijn stem wordt ingesproken door een vrouw, net als die van Bart Simpson

- Dat 'Tatort' niet de naam is van de hoofdrolspeler uit die serie, maar 'plaats delict' (Tat-Ort) betekent (het 'daad-oord' dus eigenlijk);

-Dat Dolf de kraai uit A.J. Kwak eigenlijk Hitler moet voorstellen.



Afkortingen en merken/logo's

- Horeca staat voor Hotel, Restaurant, Café

- Benelux staat voor België, Nederland, Luxemburg

- De naam van benzinepomp Q8 komt van Kuwait;

- BP heeft zijn oorsprong in British Petroleum, niet in BenzinePomp.

- HEMA: Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.

- Tefal: Teflon en Aluminium.

- Lego: afkorting van leg godt, wat Deens is voor speel goed.

- ETOS: Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking.

- TESO: Texels Eigen Stoomboot Onderneming.

- Duo Penotti: PEters NOTenindustrie TIlburg.

- PAGE: PApierfabriek GEnnep.

- REMIA: De Rooijs Electrische Melangeer Inrichting Amersfoort.

- CONIMEX: CONserven IMport EXport.

- DAF: van Doornes Aanhangwagen Fabriek.

- AVIKO: De Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken.

- DELA: Draagt Elkanders Lasten.

- FEBO: Ferdinand Bolstraat in Amsterdam (oprichter J.I.Borst begon in 1941 deze zaak.
Van zijn baas in Ferdinand Bolstraat had hij veel geleerd).

- IKEA: Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd (I.K. is de oprichter. In de E en de A woonde hij).

- JOHMA: JOHan en MArtin (naar de oprichters Johan Schreur en zijn compagnon Martin).

- KING: Kwaliteit In Niets Geëvenaard.

- SLIGRO: Slippens Groothandel.

- SRV: Samen Rationeel Verkopen.

- ZWITSAL: Zwitserse Balsem.

- Dat het sportmerk Asics heet, wat staat voor Anima Sana In Corpore Sano
(een gezonde geest in een gezond lichaam), in plaats van Oasics.

- Dat er 'Disney' in het bekende logo stond, en niet 'Disnep' of 'Gisnep';

- Dat 'rinse' in 'Rinse appelstroop' geen merk of plaatsnaam is, maar 'lichtelijk zuur' betekent

- Brinta is de afkorting van BReakfast INstant TArwe

- Dat het Fila is en niet fils

Logo's
Toblerone, beer in de berg:


Amazon van A tot Z:


NBC is een pauw:


In de ruimte tussen de 'e' en de 'x' zit een pijl:


LG heeft een pacman (of dit origineel het idee was is niet bekend):


In het carrefourlogo zit een witte 'C':


In de ruimte tussen de F en de vlag staat een 1:


Unileverlogo is gemaakt van producten:


Sony vaio. va = variabel, aangegeven met het golfje. Variabel = analoog. IO = 10 = digitaal + "input/output":


Het SUN-logo. UN vormt de S:


En het Enexis logo, bevat zowel de letter "E" als een stekker:


Diversen


- Dat er verschil zit tussen de knoopsluiting van een blouse(L) en overhemd(R); deze zijn gespiegeld.

- Veel mensen kwamen er pas jaaaaaren later achter dat 'Ausfahrt' (in Duitsland) en 'Sortie' (in Frankrijk) géén plaatsnamen zijn, maar gewoon 'uitrit' betekent;

- En dat 'Einbahnstraße' geen straatnaam is, maar gewoon een eenrichtingsweg aanduidt...; ('Waar sta je nu?' 'Ehhh... even kijken... oh, in de Einbahnstraße...!' )

- Dat de wereld vóór de uitvinding van de kleurentelevisie en de kleurenfotografie NIET zwart-wit was...

- Dat er géén nieuwslezers, omroepsters of zelfs hele kinderkoren in je TV-toestel zitten, en dat die jou ook niet kunnen zien als je in de huiskamer staat...;

- Dat de muziek niet elke keer weer live gezongen wordt als je je radio aanzet;

- Oh ja, en dat TVP 'terugvindpost' betekent... en dat het niet zo gewaardeerd wordt als je alleen die afkorting post in een topic, zonder verder zelf wat zinnigs toe te voegen... (hint, hint )

- Dat OP 'openingspost' betekent (eentje zoals deze dus), de eerste reactie daarop een FiPo (First Post) heet, de tweede een SePo (Second Post) en ga zo maar door...

En natuurlijk zijn er dan ook nog woorden die je altijd verkeerd gelezen hebt, zoals bommelding (bom-melding, ja), pollepel, pijpetuitje, en uiteraard ons eigen Fok!woord 'banaanvraag'... Voor dit soort dingen kan je terecht in het topic normale woorden die bij verkeerd lezen raar zijn

Deze OP is hier te vinden.

Game on. ^O^ .
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 25 februari 2022 @ 20:48:53 #2
39237 crew  H_T
2733
pi_203837735
Ik ben er ook niet zo heel lang geleden achter gekomen dat een bootcut jeans ernaar verwijst dat je laarzen onder je broekspijpen kunt dragen en niet dat je booty er extra in uit komt
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  zondag 27 februari 2022 @ 21:24:43 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_203869409
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 20:48 schreef H_T het volgende:
Ik ben er ook niet zo heel lang geleden achter gekomen dat een bootcut jeans ernaar verwijst dat je laarzen onder je broekspijpen kunt dragen en niet dat je booty er extra in uit komt
Oh _O- Dit had ik ook verkeerd begrepen :@
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 27 februari 2022 @ 21:27:23 #4
39237 crew  H_T
2733
pi_203869466
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2022 21:24 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Oh _O- Dit had ik ook verkeerd begrepen :@
Jarenlang niet eens geprobeerd omdat mijn booty al genoeg aanwezig is zonder extra nadruk er op te leggen, maar dat had dus prima gekund
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_203881780
Dat een oligarch niet (per se) iemand is die heel veel geld met olie verdiend heeft.

Een oligarchie is dus een soort van regeringsvorm waarbij de macht bij een groep invloedrijke (vaak hele rijke) mensen ligt.. Oligarchen dus :D
pi_203884689
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 18:58 schreef vanBoeschoten het volgende:
Dat een oligarch niet (per se) iemand is die heel veel geld met olie verdiend heeft.

Een oligarchie is dus een soort van regeringsvorm waarbij de macht bij een groep invloedrijke (vaak hele rijke) mensen ligt.. Oligarchen dus :D
The first records of the word oligarch come from the early 1600s. It comes from the Greek oligarchía and is formed from oligo-, meaning “few,” and -arch, meaning “ruler” or “leader” (the same ending is used in monarch). The word oligarch does not imply a specific political doctrine or philosophy.
pi_203885903
Dat SoCuTeRa staat voor Sociaal Cultureel Televisie en Radio :)
It was a business doing pleasure with you.
  maandag 28 februari 2022 @ 22:15:10 #8
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_203886022
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 18:58 schreef vanBoeschoten het volgende:
Dat een oligarch niet (per se) iemand is die heel veel geld met olie verdiend heeft.

Een oligarchie is dus een soort van regeringsvorm waarbij de macht bij een groep invloedrijke (vaak hele rijke) mensen ligt.. Oligarchen dus :D
Die kunnen we wel een beetje aanvullen.
Patriarch, mannelijke heersers
Matriarch, vrouwelijke heersers
Hiërarchie, volgorde van heersen
Monarch, 1 heerser
Technocratie, kennis heerst
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
  dinsdag 1 maart 2022 @ 14:18:35 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203892752
Had ik dit al gepost?

Dat Basil Fawlty uit Fawlty Towers gebaseerd is op ervaringen die John Cleese had in een hotel met een norse eigenaar Donald Sinclair van het Gleneagles Hotel in Torquay





[ Bericht 15% gewijzigd door Jan_Onderwater op 03-03-2022 09:57:05 ]
pi_203905099
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2022 18:58 schreef vanBoeschoten het volgende:
Dat een oligarch niet (per se) iemand is die heel veel geld met olie verdiend heeft.

Een oligarchie is dus een soort van regeringsvorm waarbij de macht bij een groep invloedrijke (vaak hele rijke) mensen ligt.. Oligarchen dus :D
Net als dat bij economie oligopolie bestaat waarbij slechts een paar grote aanbieders de markt heersen. :P
ROBODEMONS..................|:(
pi_203917841
Dat het Nederlandse Uniform, van het Engelse adjectief "uniform" /'ju:.n?.f?:m/ komt

[ Bericht 18% gewijzigd door blomke op 03-03-2022 09:35:43 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_203917860
Dat het huishoudmerk Tomado van " Van der Togt Massa Artikelen Dordrecht" komt
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_203917905
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 14:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Had ik dit al gepost?
[ afbeelding ]
Dat Basil Fawlty uit Fawlty Towers gebaseerd is op ervaringen die John Gleese had in een hotel met een norse eigenaar Donald Sinclair van het Gleneagles Hotel in Torquay

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dan heb ik er wellicht nog een voor je; die beste man heet Cleese en niet Gleese
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 3 maart 2022 @ 09:57:30 #14
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203918214
quote:
12s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:34 schreef vosss het volgende:

[..]
Dan heb ik er wellicht nog een voor je; die beste man heet Cleese en niet Gleese
Typo, nu correct
pi_203918384
Dat wieler ploegen worden gesponsord en niet zelfstandige bedrijven zijn die inkomen verdienen van het prijzengeld...

Ik dacht eerst dat Quickstep vloeren dus uit een wielerploeg was ontstaan, niet andersom :')
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_203919218
quote:
4s.gif Op donderdag 3 maart 2022 10:11 schreef Godshand het volgende:
Ik dacht eerst dat Quickstep vloeren dus uit een wielerploeg was ontstaan, niet andersom :')
:D
Een clubje wielrenners wat dacht: wij kunnen ook prima een paar vloertjes leggen buiten het wielerseizoen :7
pi_203920137
quote:
4s.gif Op donderdag 3 maart 2022 10:11 schreef Godshand het volgende:
Dat wieler ploegen worden gesponsord en niet zelfstandige bedrijven zijn die inkomen verdienen van het prijzengeld...

Ik dacht eerst dat Quickstep vloeren dus uit een wielerploeg was ontstaan, niet andersom :')
IJsBoerke is ook een sponsor, die wielrenploeg waren geen ijsverkopers....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_203920668
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 11:03 schreef Piles het volgende:

[..]
:D
Een clubje wielrenners wat dacht: wij kunnen ook prima een paar vloertjes leggen buiten het wielerseizoen :7
Haha zo iets dacht ik inderdaad als kind.

Maar eenmaal echt wielrennen volgend toen ik wat ouder was, viel het kwartje :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zondag 6 maart 2022 @ 15:42:06 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203969753
Mensen vertellen hun ervaring in het Gleneagles hotel
pi_203977059
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2022 09:30 schreef blomke het volgende:
Dat het Nederlandse Uniform, van het Engelse adjectief "uniform" /'ju:.n?.f?:m/ komt
Het komt allebei uit het Frans.

https://www.etymonline.com/word/uniform

https://etymologiebank.nl/trefwoord/uniform
pi_204144749
Dat de citroen geen natuurlijke vrucht is maar een door mensen gecreëerde kruising tussen de vrucht van de sukadeboom en een zuurdere sinaasappel.

En dat 'Citron' in het Engels bestaat.

Het Engelse 'lemon' klinkt als het Nederlandse 'limoen' , welke in het Engels 'Lime' genoemd wordt.

Op die tour heet de vrucht van de sukadeboom in het Engels een 'Citron'. En deze oervrucht heeft in het Nederlands geen naam in de volksmond en staat volgens de naslag alleen bekend als 'Citrus Medica'.

  Moderator zaterdag 19 maart 2022 @ 23:29:50 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204146096
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 22:17 schreef Beathoven het volgende:
Dat de citroen geen natuurlijke vrucht is maar een door mensen gecreëerde kruising tussen de vrucht van de sukadeboom en een zuurdere sinaasappel.

En dat 'Citron' in het Engels bestaat.

Het Engelse 'lemon' klinkt als het Nederlandse 'limoen' , welke in het Engels 'Lime' genoemd wordt.

Op die tour heet de vrucht van de sukadeboom in het Engels een 'Citron'. En deze oervrucht heeft in het Nederlands geen naam in de volksmond en staat volgens de naslag alleen bekend als 'Citrus Medica'.

[ afbeelding ]
Het heet dus geen sukade :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204147344
quote:
88s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 23:29 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het heet dus geen sukade :D
Nee :P



Zo heet blijkbaar alleen het product dat men er van maakt. En niet onder het uitgebreide artikel over de vrucht maar onder het artikel over de sukade vinden we dan de Nederlandse naamgeving van de vrucht.

Sukade is de gesuikerde schil van de vrucht van de sukadeboom, Citrus medica. Het is een citrusvrucht, die ook wel cederappel, cedercitroen, sukadecitroen, cedraat of muskuscitroen wordt genoemd.

Ik ken het woord sukade alleen van sukadelappen (totaal iets anders) en heb die bijnamen voor de beschreven vrucht nog nooit van mn leven gehoord.

Sukadecitroen is imho de meest passende. Maar je zou bijna geloven dat de termen voor de vrucht alleen gebruikt worden door degenen die sukade maken.

We hebben er een groter zootje van gemaakt dan de Engelsen in deze hoek.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 20-03-2022 08:08:31 ]
  zondag 20 maart 2022 @ 09:11:17 #24
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204147821
Dat de actie comedie "True Lies" een remake is van een Franse film, "La Totale"

Trouwens een van de voorbeelden waarbij de remake beter is dan het origineel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Jan_Onderwater op 20-03-2022 09:20:39 ]
pi_204149167
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 maart 2022 22:17 schreef Beathoven het volgende:
Dat de citroen geen natuurlijke vrucht is maar een door mensen gecreëerde kruising tussen de vrucht van de sukadeboom en een zuurdere sinaasappel.

En dat 'Citron' in het Engels bestaat.

Het Engelse 'lemon' klinkt als het Nederlandse 'limoen' , welke in het Engels 'Lime' genoemd wordt.

Op die tour heet de vrucht van de sukadeboom in het Engels een 'Citron'. En deze oervrucht heeft in het Nederlands geen naam in de volksmond en staat volgens de naslag alleen bekend als 'Citrus Medica'.

[ afbeelding ]
Engelsen werden dan ook Limeys genoemd omdat zij citroenen en limoenen aan boord van hun schepen hadden om scheurbuik tegen te gaan. Werd aan het drinken toegevoegd. Aanvankelijk citroenen, later limoenen omdat die goedkoper waren en ze er in hun koloniën makkelijker aan konden komen - al zit er veel minder vitamine C in een limoen en dat werkte minder effectief.

'Citron' kom je trouwens nog wel eens een enkele keer tegen op snoepjes of drankjes met sterke citroensmaak.
pi_204150777
Dat "blindvermogen", niets met een visuele handicap te maken heeft, maar het verschil in fase tussen wisselstroom x spanning in een elektrisch net representeert.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage zondag 20 maart 2022 @ 15:17:25 #27
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_204153153
Edit: verkeerder topic :+
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  Moderator zondag 20 maart 2022 @ 16:14:21 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204154356
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 08:01 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Nee :P

[ afbeelding ]

Zo heet blijkbaar alleen het product dat men er van maakt. En niet onder het uitgebreide artikel over de vrucht maar onder het artikel over de sukade vinden we dan de Nederlandse naamgeving van de vrucht.

Sukade is de gesuikerde schil van de vrucht van de sukadeboom, Citrus medica. Het is een citrusvrucht, die ook wel cederappel, cedercitroen, sukadecitroen, cedraat of muskuscitroen wordt genoemd.

Ik ken het woord sukade alleen van sukadelappen (totaal iets anders) en heb die bijnamen voor de beschreven vrucht nog nooit van mn leven gehoord.

Sukadecitroen is imho de meest passende. Maar je zou bijna geloven dat de termen voor de vrucht alleen gebruikt worden door degenen die sukade maken.

We hebben er een groter zootje van gemaakt dan de Engelsen in deze hoek.
Sukade als die gesuikerde stukjes schil kende ik wel :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204154677
quote:
88s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:14 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Sukade als die gesuikerde stukjes schil kende ik wel :Y
Sukade wordt gebruikt in diverse soorten gebak, zoals vulling van cake, oliebollen, of ontbijtkoek, maar ook in broodsoorten zoals krentenbrood. Vaak wordt sukade gebruikt in combinatie met krenten, rozijnen en gekonfijte kersen. Stukjes sukade zijn traditionele bestanddelen van Groninger koek.
  Moderator zondag 20 maart 2022 @ 16:26:18 #30
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204154701
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Sukade wordt gebruikt in diverse soorten gebak, zoals vulling van cake, oliebollen, of ontbijtkoek, maar ook in broodsoorten zoals krentenbrood. Vaak wordt sukade gebruikt in combinatie met krenten, rozijnen en gekonfijte kersen. Stukjes sukade zijn traditionele bestanddelen van Groninger koek.
Ja en ze zijn niet te vreten :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204154755
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
pi_204155014
quote:
88s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja en ze zijn niet te vreten :D
Ik besef me net dat het die blokvormige stukjes vrucht in vele producten zijn waarvan ik me nooit heb afgevraagd wat het is. :P

Blijkbaar is het ook een Noord Europees iets om het in van alles en nog wat te gebruiken. Er is geen Spaans wikipedia artikel en m'n vrouw die Spaans als moedertaal spreekt en wat meer ingredientenkennis heeft dan ik zegt het niets.
pi_204155054
quote:
88s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja en ze zijn niet te vreten :D
Echt smerig idd, verpest alles!!
  Moderator zondag 20 maart 2022 @ 16:40:17 #34
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204155182
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:27 schreef Farenji het volgende:
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
Wow
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_204155221
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:35 schreef soapie het volgende:

[..]
Echt smerig idd, verpest alles!!
Blijkbaar een trofee uit ons VOC verleden als ik zo het weinige aantal talen bekijk die Sukade omschrijven.
pi_204160216
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:27 schreef Farenji het volgende:
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
:o :o
  zondag 20 maart 2022 @ 21:37:51 #37
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_204161388
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:27 schreef Farenji het volgende:
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
waar gebruik je het dan wel voor :?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_204161456
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 21:37 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]
waar gebruik je het dan wel voor :?
Je *mag* het best in de sla gebruiken maar daar komt de naam dus niet vandaan. Overigens zou ik in de sla zelf eerder olijfolie gebruiken, veel lekkerder.
  maandag 21 maart 2022 @ 06:40:08 #39
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204164702
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 21:42 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je *mag* het best in de sla gebruiken maar daar komt de naam dus niet vandaan. Overigens zou ik in de sla zelf eerder olijfolie gebruiken, veel lekkerder.
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:27 schreef Farenji het volgende:
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
Hoe de vinaigrette door de huishoudschool een nachtmerrie werd, 1 deel slaolie, 5 delen azijn, suiker
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 17:40:00 #40
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204285675
Niet echt begrepen maar ontdek nu pas dat we pas sinds de eerste wereldoorlog paspoorten hebben ingevoerd...

https://isgeschiedenis.nl(...)aspoort-in-nederland
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 31 maart 2022 @ 19:44:58 #41
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204287346
Ik was toch wel ouder dan ik had moeten zijn voor ik door had dat een auto niet 'totallos' ofzo was, maar dat het 'total loss' was. Oftewel, volledig 'verloren'/kapot/etc.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 31 maart 2022 @ 19:57:26 #42
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204287573
quote:
88s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Niet echt begrepen maar ontdek nu pas dat we pas sinds de eerste wereldoorlog paspoorten hebben ingevoerd...

https://isgeschiedenis.nl(...)aspoort-in-nederland
Zo ontdekte ik afgelopen week (met dank aan Netflix :') ) dat pas in 2005 ontdekt is hoe de clitoris nu precies in elkaar zit.

https://www.scientificame(...)an-intimate-history/

Verklaard wel dat het niet eens zo heel lang geleden is dat ik heb ontdekt hoe dat nu precies zit aan de binnenkant van een vrouwelijk lichaam :X . Bij biologie was het nooit voorbij gekomen. Maar wel echt bizar. Dat de vrouwelijke anatomie pas in 2005 goed onderzocht is 8)7 .
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:01:38 #43
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204287668
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:27 schreef Farenji het volgende:
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
Ik las laatst dat deze kunststijl ook wel 'slaoliestijl' werd genoemd doordat Jan Toorop de stijl gebruikte om reclameaffiches te ontwerpen voor slaolie.



Nu ik eraan denk kom je de naam 'Olieslager' of een variant daarop tegen in West-Europa.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:03:22 #44
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204287707
quote:
88s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Niet echt begrepen maar ontdek nu pas dat we pas sinds de eerste wereldoorlog paspoorten hebben ingevoerd...

https://isgeschiedenis.nl(...)aspoort-in-nederland
Achternamen zijn ook vrij recent, net zoals stemrecht voor vrouwen, homorechten, etc.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204287778
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 19:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zo ontdekte ik afgelopen week (met dank aan Netflix :') ) dat pas in 2005 ontdekt is hoe de clitoris nu precies in elkaar zit.

https://www.scientificame(...)an-intimate-history/

Verklaard wel dat het niet eens zo heel lang geleden is dat ik heb ontdekt hoe dat nu precies zit aan de binnenkant van een vrouwelijk lichaam :X . Bij biologie was het nooit voorbij gekomen. Maar wel echt bizar. Dat de vrouwelijke anatomie pas in 2005 goed onderzocht is 8)7 .
En het staat pas sinds vorig jaar (!) in de Nedelandse biologieboeken. 't is maar waar de prioriteiten liggen blijkbaar ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 20:06:23 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204287785
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 19:57 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Zo ontdekte ik afgelopen week (met dank aan Netflix :') ) dat pas in 2005 ontdekt is hoe de clitoris nu precies in elkaar zit.

https://www.scientificame(...)an-intimate-history/

Verklaard wel dat het niet eens zo heel lang geleden is dat ik heb ontdekt hoe dat nu precies zit aan de binnenkant van een vrouwelijk lichaam :X . Bij biologie was het nooit voorbij gekomen. Maar wel echt bizar. Dat de vrouwelijke anatomie pas in 2005 goed onderzocht is 8)7 .
Dit was al wel eerder bekend maar is weer verloren gegaan door allerhande preutsheid
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:09:54 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204287856
quote:
88s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dit was al wel eerder bekend maar is weer verloren gegaan door allerhande preutsheid
Nee, er was wel eerder bekend dat er een clitoris was. Maar met dank aan Freud als ondergeschikt belang bevonden. Maar hoe dat ding nu aan de binnenkant in elkaar zit... dat is dus pas door Helen O'Connor onderzocht.
  Moderator donderdag 31 maart 2022 @ 20:11:08 #48
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204287880
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Nee, er was wel eerder bekend dat er een clitoris was. Maar met dank aan Freud als ondergeschikt belang bevonden. Maar hoe dat ding nu aan de binnenkant in elkaar zit... dat is dus pas door Helen O'Connor onderzocht.
Check het werk van Ellen Laan er zijn al wel anatomische omschrijvingen ook van de binnenkant, werd alleen nogal ondergeschikt mee omgegaan.

Ah we zeggen soort van hetzelfde. Wel goed dat er eindelijk verandering in komt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 31 maart 2022 @ 20:12:09 #49
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_204287908
quote:
88s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Check het werk van Ellen Laan er zijn al wel anatomische omschrijvingen ook van de binnenkant, werd alleen nogal ondergeschikt mee omgegaan.
Ah, ik kom het nu tegen inderdaad, toen ik ging googlen.
pi_204288619
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:06 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
En het staat pas sinds vorig jaar (!) in de Nedelandse biologieboeken. 't is maar waar de prioriteiten liggen blijkbaar ;)
er mist een heleboel in biologieboeken volgens mij hoor :') of iig miste dat vroeger
pi_204289025
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:01 schreef Id_do_her het volgende:

Nu ik eraan denk kom je de naam 'Olieslager' of een variant daarop tegen in West-Europa
Indertijd als serie hobbyboeken om auto's te onderhouden en repareren. Geen idee of ze nog bestaan.
pi_204289228
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 20:01 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ik las laatst dat deze kunststijl ook wel 'slaoliestijl' werd genoemd doordat Jan Toorop de stijl gebruikte om reclameaffiches te ontwerpen voor slaolie.

[ afbeelding ]

Nu ik eraan denk kom je de naam 'Olieslager' of een variant daarop tegen in West-Europa.
In de volksmond.. mogelijk

Maar dat is toch "gewoon" Art Nouveau :)?



de duurdere wagons van de Orient Express zaten er in hun gloriedagen vol mee.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:47:03 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204289285
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2022 16:27 schreef Farenji het volgende:
Sla-olie is geen olie voor sla, en zeker geen olie van sla, maar olie die uit de zaden is geslagen, door olieslagers.
Merkwaardig genoeg is het in het Duits Salatöl, en daar betekend het wel degelijk de (goedkope) olie voor de sla. In het Frans Huile alimentaire, wat je het best kan vertalen met spijsolie, olie om te eten.
Ander misverstand is dat het rookpunt van olie te temperatuur is waartoe je een olie kan verhitten zonder dat er schadelijke stoffen ontstaan in de olie door verhitting. Dit is niet correct. Lijnolie bv oxideert al bij kamertemperatuur, zelfs lager. Zo is het bijvoorbeeld gevaarlijk dat als je met lijnzaad olie werkt om hout te conserveren (waar het heel goed voor is) en je je kwast schoonmaakt met een lap en deze opwrommelt en deze laat liggen, de olie hierin oxideert en omdat de warmte die daarbij ontstaat niet wegkan en door de warmte de reactie sneller verloopt de lap uit zichzelf kan ontbranden.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:48:33 #54
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204289301
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:40 schreef Beathoven het volgende:
Art Nouveau
synoniem met Jugendstil maar in Spanje een eigen variant, of liever Catalonië, Modernisme en omdat de eilandapen alle kunststijlen ook wel vernoemen naar welke persoon er op de troon zat "Edwardian"

[ Bericht 16% gewijzigd door Jan_Onderwater op 31-03-2022 21:56:20 ]
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:08:40 #55
20720 brother52
Dus..........
pi_204289491
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
synoniem met Jugendstil maar in Spanje een eigen variant, of liever Catalonië, Modernisme en omdat de eilandapen alle kunststijlen ook wel vernoemen naar welke persoon er op de troon zat "Edwardian"
En Jugendstil is dan weer genoemd naar het blad Die Jugend en Art Nouveau naar een kunstgalerie in Parijs.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:20:52 #56
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204289631
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:08 schreef brother52 het volgende:

[..]
En Jugendstil is dan weer genoemd naar het blad Die Jugend en Art Nouveau naar een kunstgalerie in Parijs.
In die tijd was er een wereldberoemd Nederlandse (Friese) schilder, Lourens Alma Tadema die veel invloed had op hoe er in begin 20ste eeuw naar de klassieke oudheid werd gekeken. Vervolgens door de bon ton kunstkenners en liefhebbers uitgekotst werd en decennia lang werden zijn schilderijen niet tentoon gesteld en waren voor een habbekrats te krijgen (relatief) maar inmiddels weer zeer gewaardeerd.
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:47:08 #57
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204289850
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Indertijd als serie hobbyboeken om auto's te onderhouden en repareren. Geen idee of ze nog bestaan.
Daar staat me ook iets van bij.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204289863
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Merkwaardig genoeg is het in het Duits Salatöl, en daar betekend het wel degelijk de (goedkope) olie voor de sla. In het Frans Huile alimentaire, wat je het best kan vertalen met spijsolie, olie om te eten.
Ander misverstand is dat het rookpunt van olie te temperatuur is waartoe je een olie kan verhitten zonder dat er schadelijke stoffen ontstaan in de olie door verhitting. Dit is niet correct. Lijnolie bv oxideert al bij kamertemperatuur, zelfs lager. Zo is het bijvoorbeeld gevaarlijk dat als je met lijnzaad olie werkt om hout te conserveren (waar het heel goed voor is) en je je kwast schoonmaakt met een lap en deze opwrommelt en deze laat liggen, de olie hierin oxideert en omdat de warmte die daarbij ontstaat niet wegkan en door de warmte de reactie sneller verloopt de lap uit zichzelf kan ontbranden.
Yep, heb een paar jaar bij de garage gewerkt waar ook het RX-antiroestspul vandaan komt. RX-5 is ook op lijnoliebasis, en als we een auto moesten inspuiten/inkwasten moesten we altijd goed opletten wat we met de verzadigde knoeidoekjes doen :Y
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:48:50 #59
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204289865
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]
In de volksmond.. mogelijk

Maar dat is toch "gewoon" Art Nouveau :)?

[ afbeelding ]

de duurdere wagons van de Orient Express zaten er in hun gloriedagen vol mee.
Klopt, dat was buiten de volksmond Art Nouveau.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204291829
Alle plantaardige olie kan gaan broeien als je doeken in een hoek gooit. Van minerale of synthetische olie heb ik geen idee maar dat zal ook wel. Ik laat/liet doeken altijd een paar dagen uitdampen en dan over het andere afval in de bak, geen prop van maken dus.

Kookolie is de Zuid-Afrikaanse benaming voor goedkope eetbare olie. Zondermeer de de beste benaming die er is vind ik.
pi_204292054
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 08:52 schreef qajariaq het volgende:
Alle plantaardige olie kan gaan broeien als je doeken in een hoek gooit. Van minerale of synthetische olie heb ik geen idee maar dat zal ook wel. Ik laat/liet doeken altijd een paar dagen uitdampen en dan over het andere afval in de bak, geen prop van maken dus.

Kookolie is de Zuid-Afrikaanse benaming voor goedkope eetbare olie. Zondermeer de de beste benaming die er is vind ik.
Lijnolie heeft niets met "lijnen" te maken. Maar is uit lijnzaad geperste olie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:13:50 #62
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_204292440
Iedereen gebruikt 'wss' als waarschijnlijk terwijl het eigenlijk staat voor 'we shall see'.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 april 2022 @ 10:20:05 #63
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204292490
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:13 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
Iedereen gebruikt 'wss' als waarschijnlijk terwijl het eigenlijk staat voor 'we shall see'.
Niet in het Nederlands.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:20:59 #64
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_204292501
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Niet in het Nederlands.
Het woord 'waarschijnlijk' bevat ook niet 2x de letter 'S'.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
  vrijdag 1 april 2022 @ 10:23:40 #65
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204292530
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Niet in het Nederlands.
Dat is dus weer een lastige, want bij idd maakt het niet uit (indeed/inderdaad), maar imho is toch echt Engels, en LOL ook, dat het Nederlandse "lol" in de buurt komt kun je lol om hebben, maar ik zie de logica niet zo van wss als "waarschijnlijk", daar zit nota bene maar 1 s in.

Dus die afkortingen zijn vrijwel nooit Engels en Nederlands.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 1 april 2022 @ 10:43:38 #66
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204292741
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is dus weer een lastige, want bij idd maakt het niet uit (indeed/inderdaad), maar imho is toch echt Engels, en LOL ook, dat het Nederlandse "lol" in de buurt komt kun je lol om hebben, maar ik zie de logica niet zo van wss als "waarschijnlijk", daar zit nota bene maar 1 s in.

Dus die afkortingen zijn vrijwel nooit Engels en Nederlands.
Ik bedenk me nu dat we in de MSN-tijd volgens mij veel vaker wrs gebruikten dan wss, dus dan is het niet zo erg meer :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_204479658
Ik voel me nu ontzettend dom, maar een deel van de muur bij ons in de gang zat onder de zwarte vegen omdat de hond daar een paar keer tegenop gesprongen is. Was me echt een doorn in het oog. Gister was ik de plee schoon aan het maken met allesreiniger, toen ik in een gekke bui besloot om een schone doek te pakken en met wat lauw water en allesreiniger de muur te reinigen. Werkte perfect, zit er weer als nieuw uit. Ook op een andere plek (in de woonkamer) gedaan. Nogmaals, voel me nu ontzettend dom want ik was al van plan om weer te gaan texen. Dat hoeft nu weer even niet.
  dinsdag 19 april 2022 @ 14:10:01 #68
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_204481688
Dat dit dezelfde acteur is:


Willie in V


Freddy Krueger
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  dinsdag 19 april 2022 @ 15:19:04 #69
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204482194
quote:
89s.gif Op dinsdag 19 april 2022 14:10 schreef Domnivoor het volgende:
Dat dit dezelfde acteur is:

[ afbeelding ]
Willie in V

[ afbeelding ]
Freddy Krueger
Tja, zo kwam ik deze week achter dat Jonathan Banks de killer "Zack" speelde in Beverly Hills Cop en Mike Ehrmantraut in Better Call Saul/Breaking Bad
  vrijdag 22 april 2022 @ 21:20:17 #70
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204511349
1. Ik kwam er van de week achter dat er na seizoen 9 van Red Dwarf een TV Film en 3 seizoenen en nog een TV film zijn gemaakt. Onmiddelijk besteld natuurlijk
2. Dat Cat uit red dwarf dezelfde acteur, Danny John-Jules, is als Officer Dwayne Myers in Death in Paradise

pi_204585560
Dat Tooske Ragas geen Gooise dame is maar gewoon geboren is in Zwolle.
India, ga er na toe!
pi_204585753
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2022 10:59 schreef Miss_Paraplu85 het volgende:
Dat Tooske Ragas geen Gooise dame is maar gewoon geboren is in Zwolle.
Je kunt toch als celebrity verhuizen naar het Gooi om als Goois gezien te worden?
  Redactie Frontpage zaterdag 30 april 2022 @ 12:07:31 #73
38148 crew  Innisdemon
pi_204586114
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 21:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
1. Ik kwam er van de week achter dat er na seizoen 9 van Red Dwarf een TV Film en 3 seizoenen en nog een TV film zijn gemaakt. Onmiddelijk besteld natuurlijk
2. Dat Cat uit red dwarf dezelfde acteur, Danny John-Jules, is als Officer Dwayne Myers in Death in Paradise

[ afbeelding ] [ afbeelding ]
waaaaaat? Is dat Cat?

Ik ga vanaf nu weer Death in Paradise kijken

Yeeeooooow !
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_204587106
Dat 'reageren' het vervolg is op 'ageren' :D
Ik gebruik het woord ageren vrijwel nooit, maar ik kende het wel.
Reageren is net als 'reactie' het vervolg op het basiswerkwoord :')

Ik kwam hier ongeveer 10 minuten geleden achter door weer eens in gedachten verzonken te zijn :D en nee, ik heb niet geblowd.
Cuz I'm Mr. Brightside
  zondag 1 mei 2022 @ 07:59:45 #75
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204595118
A Propose Red Dwarf, het heeft lang geduurd tot het kwartje viel mbt de naam Arnold Rimmer en wat de connectie was
  zondag 1 mei 2022 @ 09:10:47 #76
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_204595346
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 10:13 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
Iedereen gebruikt 'wss' als waarschijnlijk terwijl het eigenlijk staat voor 'we shall see'.
Net als dat 'kk' door Engelssprekenden wordt gebruikt voor K Kool en niet voor manier
:')
pi_204597523
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 07:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
A Propose Red Dwarf, het heeft lang geduurd tot het kwartje viel mbt de naam Arnold Rimmer en wat de connectie was
Op zich een vrij gewoon voorkomende achternaam; "The creators of the series acknowledge that Rimmer's surname comes from a snobby prefect with whom they attended school."
Ik weet ook niet of in de jaren '80 dat al (algemeen bekende) 'terminologie' was ;)
  zondag 1 mei 2022 @ 17:35:36 #78
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204599914
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 13:52 schreef Dingest het volgende:

[..]
Op zich een vrij gewoon voorkomende achternaam; "The creators of the series acknowledge that Rimmer's surname comes from a snobby prefect with whom they attended school."
Ik weet ook niet of in de jaren '80 dat al (algemeen bekende) 'terminologie' was ;)
En het was natuurlijk toeval dat ie gatlikker is?
pi_204599998
Die grap van Hoe lang is een Chinees.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_204600274
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 17:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En het was natuurlijk toeval dat ie gatlikker is?
Nou ja, ik betwijfel vooral of dat 35 jaar geleden al een bekende of (veel) gebruikte term was (in de UK), en ik denk dat jij misschien een connectie maakt een betekenis van het woord nu ipv toen :) De naam Rimmer gaat in ieder geval veel verder terug dan het woord 'rimjob' (als seksuele handeling) en zal voor Engelstalig publiek in de jaren '80 niet vreemd in de oren hebben geklonken. Tijdens de hele serie is er voor zover ik weet nooit een connectie gemaakt tussen de naam Rimmer en rimming-rimjob, of zelfs maar een suggestie daartoe of door iemand gelachen/gegrapt over zijn achternaam, ondanks dat Rimmer een kontkusser-eerste-klas was. En dit van een serie dat wel met CLITORIS als letterwoord kwam aanzetten...
Zijn tweede naam Judas is dan natuurlijk wel heel bewust zo gekozen.

Ik volg dan het woord van de makers, en dat ze eerder een naam hebben gekozen die (voor hun) wat kwal-achtig klinkt. De Stig in Top Gear is ook vernoemd naar de bijnaam voor nieuwe jongens uit de schooltijd van Clarkson.

Edit: via een Reddit-draadje gevonden; rond 30:30 legt Rob Grant uit dat de namen Lister en Rimmer via klasgenoten van hem afkomstig zijn.

[ Bericht 19% gewijzigd door Dingest op 01-05-2022 20:33:40 ]
  vrijdag 6 mei 2022 @ 10:39:07 #81
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204643542
Ik kom er net achter wat koog betekend (als in de koog op Texel)
Het is een speciale vorm van polder. Je hebt polders, zoals die in het IJsselmeer, een dijk rond een stuk water en pompen maar. Een koog is wanneer je buitendijks er actief voor zorgt dat er slik neerslaat en het steeds hoger komt te liggen, zodat het uiteindelijk alleen bij zeer hoge vloed onder komt, dat leg je er een dijk omheen om het te beschermen. In het oudfries heb je dan ook nog een groden, dat is wanneer een koog passief ontstaat, door de natuur zelf dus, daar een dijk omheen. Voordat de dijk eromheen staat noemt men het een kwelder.
Op deze zilte weiden op Texel grazen schapen, die door hun dieet van zout minnende planten een mooie smaak krijgen, Agneau de pré-salé; zeggen de Fransen en beschouwen dat als het beste Lamsvlees.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 17:13:29 #82
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204735198
Bedacht me net dat Garderobe uit het frans komt, als bewaker of bewaring van de kleding, Garde de robe
pi_204735239
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik kom er net achter wat koog betekend (als in de koog op Texel)
Het is een speciale vorm van polder. Je hebt polders, zoals die in het IJsselmeer, een dijk rond een stuk water en pompen maar. Een koog is wanneer je buitendijks er actief voor zorgt dat er slik neerslaat en het steeds hoger komt te liggen, zodat het uiteindelijk alleen bij zeer hoge vloed onder komt, dat leg je er een dijk omheen om het te beschermen. In het oudfries heb je dan ook nog een groden, dat is wanneer een koog passief ontstaat, door de natuur zelf dus, daar een dijk omheen. Voordat de dijk eromheen staat noemt men het een kwelder.
Op deze zilte weiden op Texel grazen schapen, die door hun dieet van zout minnende planten een mooie smaak krijgen, Agneau de pré-salé; zeggen de Fransen en beschouwen dat als het beste Lamsvlees.
Waarom kun jij geen werkwoorden vervoegen?
pi_204735249
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2022 15:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tja, zo kwam ik deze week achter dat Jonathan Banks de killer "Zack" speelde in Beverly Hills Cop en Mike Ehrmantraut in Better Call Saul/Breaking Bad
[ afbeelding ]
Heeft wel meer rollen gehad.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 13 mei 2022 @ 19:28:28 #85
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_204736266
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 17:19 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Heeft wel meer rollen gehad.
denk dat het meer ging om het verschil in hoe hij er uit ziet in de twee rollen..
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  vrijdag 13 mei 2022 @ 19:30:52 #86
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204736289
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 17:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Bedacht me net dat Garderobe uit het frans komt, als bewaker of bewaring van de kleding, Garde de robe
Volgens mij noem je een toilet in een middeleeuws kasteel ook zo.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 19:33:40 #87
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204736322
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik kom er net achter wat koog betekend (als in de koog op Texel)
Het is een speciale vorm van polder. Je hebt polders, zoals die in het IJsselmeer, een dijk rond een stuk water en pompen maar. Een koog is wanneer je buitendijks er actief voor zorgt dat er slik neerslaat en het steeds hoger komt te liggen, zodat het uiteindelijk alleen bij zeer hoge vloed onder komt, dat leg je er een dijk omheen om het te beschermen. In het oudfries heb je dan ook nog een groden, dat is wanneer een koog passief ontstaat, door de natuur zelf dus, daar een dijk omheen. Voordat de dijk eromheen staat noemt men het een kwelder.
Op deze zilte weiden op Texel grazen schapen, die door hun dieet van zout minnende planten een mooie smaak krijgen, Agneau de pré-salé; zeggen de Fransen en beschouwen dat als het beste Lamsvlees.
Dat had ik met zoiets als de Zaanse Schans. Je zou denken dat het zo'n baan is waar je vanaf kan springen maar het komt van 'verschansing', een verdedigingswerk.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 13 mei 2022 @ 19:54:58 #88
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204736540
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 19:33 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Dat had ik met zoiets als de Zaanse Schans. Je zou denken dat het zo'n baan is waar je vanaf kan springen maar het komt van 'verschansing', een verdedigingswerk.
Jep
Net als de Schenkenschanz, een klein vestingstadje op een schiereiland in de Rijn aan de D NL grens

[ Bericht 7% gewijzigd door Jan_Onderwater op 13-05-2022 20:39:31 ]
pi_204737185
quote:
99s.gif Op vrijdag 13 mei 2022 19:28 schreef Nizno het volgende:

[..]
denk dat het meer ging om het verschil in hoe hij er uit ziet in de twee rollen..
Zit 30 jaar ofzo tussen.
pi_204788720
Dat de straten in Monopoly niet willekeurig gekozen zijn, maar

quote:
verwijzen naar vestigingen van de warenhuisketen Perry, het latere Perry Sport, die het spel vanaf 1936 in Nederland verkocht. Tot het begin van de Tweede Wereldoorlog werd in Nederland de Britse versie van het spel, met straatnamen uit Londen, gebruikt.
(bron: Wikipedia)

:o
Somebody that I used to know
  woensdag 18 mei 2022 @ 14:11:27 #91
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204788757
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:06 schreef Postbus100 het volgende:
Dat de straten in Monopoly niet willekeurig gekozen zijn, maar
[..]
(bron: Wikipedia)

:o
Een meer compleet verhaal staat hier
https://www.overstraatnam(...)en-van-monopoly.html
pi_204788848
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Een meer compleet verhaal staat hier
https://www.overstraatnam(...)en-van-monopoly.html
Interessant! Ook dat erin staat dat Nederland de eerste versie werd waarbij de straten niet uit één plaats kwam, maar juist uit zeven verschillende steden (plus Ons Dorp)

En ik was laatst in Haarlem, en het viel me idd op dat er geen 'Houtstraat' was. Artikel geeft daar ook leuk antwoord op.
Somebody that I used to know
  zaterdag 28 mei 2022 @ 09:51:53 #93
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204887170
Ik kom er net achter dat Parsec, een astronomische eenheid, staat voor Parallax/Seconde
pi_204887389
Het is van HOT naar her Ipv HOP naar her. :+
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 28 mei 2022 @ 10:27:40 #95
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_204887404
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:25 schreef vencodark het volgende:
Het is van HOT naar her Ipv HOP naar her. :+
:D
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_204888479
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:25 schreef vencodark het volgende:
Het is van HOT naar her Ipv HOP naar her. :+
Ik vind hop niet eens zo gek bedacht voor iets dat over afstand gaat :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_204888807
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 12:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Ik vind hop niet eens zo gek bedacht voor iets dat over afstand gaat :D
Ik weet ook niet wanneer ik dat zo ben gaan zeggen maar ik tikte het van de week naar een vriendin en die corrigeerde me. :D
pi_204891451
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:25 schreef vencodark het volgende:
Het is van HOT naar her Ipv HOP naar her. :+
Zulke misvattingen heten 'eggcorns'; termen/woorden die verkeerd heeft gehoord of begrepen en er iets anders van maakt, vaak op basis van een eigen (enigszins) logische aanname :Y Het woord 'eggcorn' werd ooit door iemand gebruikt in plaats van 'acorn' (een eikeltje) - verkeerd verstaan en gezien de vorm van een eikeltje dacht ze dat de dingen 'eggcorns' heten.

Mijn broertje had het er vroeger wel eens over dat iets 'aan Dobermanns oren' was gericht, ipv 'aan dovemansoren'. Wij hadden vroeger een Dobermann (die ongetwijfeld niet altijd goed luisterde) :+
  zaterdag 28 mei 2022 @ 17:25:19 #99
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204891900
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2022 14:06 schreef Postbus100 het volgende:
Dat de straten in Monopoly niet willekeurig gekozen zijn, maar
[..]
(bron: Wikipedia)

:o
Je wist niet dat de Kalverstraat een echte straat is?
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 17:26:41 #100
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204891918
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 10:25 schreef vencodark het volgende:
Het is van HOT naar her Ipv HOP naar her. :+
Doet me denken aan die Amerikaanse restaurantketen IHOP. International House of Pancakes.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 17:27:46 #101
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204891928
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:02 schreef Dingest het volgende:

[..]
Zulke misvattingen heten 'eggcorns'; termen/woorden die verkeerd heeft gehoord of begrepen en er iets anders van maakt, vaak op basis van een eigen (enigszins) logische aanname :Y Het woord 'eggcorn' werd ooit door iemand gebruikt in plaats van 'acorn' (een eikeltje) - verkeerd verstaan en gezien de vorm van een eikeltje dacht ze dat de dingen 'eggcorns' heten.

Mijn broertje had het er vroeger wel eens over dat iets 'aan Dobermanns oren' was gericht, ipv 'aan dovemansoren'. Wij hadden vroeger een Dobermann (die ongetwijfeld niet altijd goed luisterde) :+
Ik had eens een collega die ervan overtuigd was dat het 'in het holst van de leeuw' was.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204892020
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:25 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Je wist niet dat de Kalverstraat een echte straat is?
Lezen. Dat er een reden is waarom ze gekozen zijn (die ik overigens ook niet wist).
  zaterdag 28 mei 2022 @ 17:38:49 #103
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204892036
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:36 schreef Prego het volgende:

[..]
Lezen. Dat er een reden is waarom ze gekozen zijn (die ik overigens ook niet wist).
Ja, omdat Perry Sport daar filialen had, dat wist ik al.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 28 mei 2022 @ 18:12:06 #104
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_204892383
dat eieren pellen onderwater makkelijker gaat dan als ze uit het wat haalt en dan gaat pellen
Ik ben inmiddels overleden
pi_204892402
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 17:27 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ik had eens een collega die ervan overtuigd was dat het 'in het holst van de leeuw' was.
Ik zat het even hardop uit te spreken en betrapte mezelf erop dat ik het ook zo uitspreek :@
pi_204892557
quote:
99s.gif Op zaterdag 28 mei 2022 18:14 schreef praadje het volgende:

[..]
Ik zat het even hardop uit te spreken en betrapte mezelf erop dat ik het ook zo uitspreek :@
Het is wel: in het holst van de nacht. :Y
pi_204907385
Eigenlijk dacht ik altijd dat een vulkaan/lava zo heet is, dat zo ongeveer alles daar in smelt. Maar dat valt eigenlijk best wel mee. De heetste vulkanen zijn rond de 1500 graden, maar ook dat is nog maar net genoeg om metaal te laten smelten. En er zijn genoeg materialen te bedenken die daar wel tegen kunnen.
De “koudste” vulkaan ter wereld heeft zelfs een lavastroom die maar 500 graden is. Dat haalt een beetje pizza-oven ook wel.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  maandag 30 mei 2022 @ 11:24:50 #108
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204912686
Dat R&P staat voor ‘relaties & psychologie” en niet voor “relaties & problemen” _O-
Protège moi de mes désirs.
  maandag 30 mei 2022 @ 12:00:04 #109
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204913033
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2022 11:24 schreef arvensis het volgende:
Dat R&P staat voor ‘relaties & psychologie” en niet voor “relaties & problemen” _O-
Heel groot deel is dat een overlap
  maandag 30 mei 2022 @ 12:06:25 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204913086
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2022 19:59 schreef knoopie het volgende:
Eigenlijk dacht ik altijd dat een vulkaan/lava zo heet is, dat zo ongeveer alles daar in smelt. Maar dat valt eigenlijk best wel mee. De heetste vulkanen zijn rond de 1500 graden, maar ook dat is nog maar net genoeg om metaal te laten smelten. En er zijn genoeg materialen te bedenken die daar wel tegen kunnen.
De “koudste” vulkaan ter wereld heeft zelfs een lavastroom die maar 500 graden is. Dat haalt een beetje pizza-oven ook wel.
Meeste vulkanen komen niet van heel erg diep, en omdat de druk daalt naarmate de lava hoger komt daalt de temperatuur natuurlijk ook, vooral bij gasrijke lava.
  maandag 30 mei 2022 @ 12:33:42 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204913272
verkeerde topic
pi_204938711
Zomaar een gedachtegang maar ik heb het idee dat het bijgeloof dat zwarte katten ongeluk brachten mogelijk stamt van het feit dat ze letterlijk ongeluk brachten. Liggen ze op een trap dan zie je ze niet en kun je er overheen struikelen in het donker zoals die van ons weleens demonstreert. Helemaal in tijden van weinig licht en kaarslicht lijkt het me niet heel praktisch.
pi_204938758
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik kom er net achter wat koog betekend (als in de koog op Texel)
Het is een speciale vorm van polder. Je hebt polders, zoals die in het IJsselmeer, een dijk rond een stuk water en pompen maar. Een koog is wanneer je buitendijks er actief voor zorgt dat er slik neerslaat en het steeds hoger komt te liggen, zodat het uiteindelijk alleen bij zeer hoge vloed onder komt, dat leg je er een dijk omheen om het te beschermen. In het oudfries heb je dan ook nog een groden, dat is wanneer een koog passief ontstaat, door de natuur zelf dus, daar een dijk omheen. Voordat de dijk eromheen staat noemt men het een kwelder.
Op deze zilte weiden op Texel grazen schapen, die door hun dieet van zout minnende planten een mooie smaak krijgen, Agneau de pré-salé; zeggen de Fransen en beschouwen dat als het beste Lamsvlees.
En wat is een zoom ? als in Bergen op Zoom
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_204938842
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:54 schreef TLC het volgende:

[..]
En wat is een zoom ? als in Bergen op Zoom
De naam Bergen op Zoom kent een aantal verklaringen, waaronder die van bergen als haven of verwijzend naar de hoogteverschillen door de ligging op de Brabantse Wal, en het woord Zoom als de rand van de Brabantse Wal, dan wel afkomstig van het woord soma, dat moeras betekent. Met het -later gegraven- vaartje de Zoom heeft de naam niets te maken.

bron: wikipedia nl
pi_204938945
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:47 schreef Beathoven het volgende:
Zomaar een gedachtegang maar ik heb het idee dat het bijgeloof dat zwarte katten ongeluk brachten mogelijk stamt van het feit dat ze letterlijk ongeluk brachten. Liggen ze op een trap dan zie je ze niet en kun je er overheen struikelen in het donker zoals die van ons weleens demonstreert. Helemaal in tijden van weinig licht en kaarslicht lijkt het me niet heel praktisch.
Katten werden heel lang in verband gebracht met de duivel en met heksen, vaak als boodschapper of als een vermomming ervan. Het is dus niet dat de kat zelf iets met je van plan zou kunnen zijn, maar dat duistere krachten (heksen of de duivel) dat wellicht zijn. Het inherent sluipende, 'gladde' jaaggedrag en hun eigenzinnigheid (vooral in vergelijking met honden) - alsof ze iets sinister van plan zijn - voedt dat bijgeloof en wantrouwen. Bij zwarte katten in het bijzonder want dat maakt ze extra sinister, en ze vallen inderdaad in het duister nog minder op.
pi_204939206
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juni 2022 00:47 schreef Dingest het volgende:

[..]
Katten werden heel lang in verband gebracht met de duivel en met heksen, vaak als boodschapper of als een vermomming ervan. Het is dus niet dat de kat zelf iets met je van plan zou kunnen zijn, maar dat duistere krachten (heksen of de duivel) dat wellicht zijn. Het inherent sluipende, 'gladde' jaaggedrag en hun eigenzinnigheid (vooral in vergelijking met honden) - alsof ze iets sinister van plan zijn - voedt dat bijgeloof en wantrouwen. Bij zwarte katten in het bijzonder want dat maakt ze extra sinister, en ze vallen inderdaad in het duister nog minder op.
Men dacht veel. Onder andere dat heksen katten stuurden in eigen gedaante. Als je het aan de realiteit koppelt zouden het waarschijnlijk zwerfkatten zijn of loslopende katten die van iedereen konden zijn. Waarbij men maar willekeurig besloot dat wanneer men een slechte dag had dit de schuld was van een willekeurige andere inwoner, ipv het in logica te zoeken.

ik las gisteren dat veel haat ook geprojecteerd werd op mensen die simpelweg niet zo in de commune pasten, de buitenstaanders. Dus met een ander accent of afwijkende kenmerken was je ook al de sigaar bij verdachtmakingen.

Fijne tijden van soms dodelijke oordelen op volstrekte willekeur. Laat dat tijdreizen maar zitten :)

[ Bericht 12% gewijzigd door Beathoven op 02-06-2022 06:53:50 ]
pi_204958887
Er viel gisteren iets samen over een lied.


Cutting Crew - Died in your arms (1986)

The words "I just died in your arms tonight" allegedly came to Van Eede while he was having sex with his girlfriend,[3] the French phrase la petite mort, or "the little death", being a metaphor for orgasm. After writing down his version of the phrase, he later used it as the opening line to the song as well as using it as the chorus.

Inspiratie voor een tekst tijdens een vrijpartij, ok. Maar de muziek komt niet zomaar tot je. Zeer waarschijnlijk speelde dit nummer van Supertramp uit 82 tijdens dat momemt op de achtergrond en viel zijn tekst daarin.


Wim Mertens schreef in '83 Struggle for Pleasure dat ook delen bevat van dit nummer van Supertramp. Welke op zich weer (geciteerd) inspiratie was voor het dancenummer Cafe del Mar van Energy 52.

Dont leave me now was ook de basis voor "relax, take it easy" van Mika.

Afgezien van het feit dat ook het nummer van Supertramp waarschijnlijk wel ergens zn roots heeft is het wel leuk dat het een hele cirkel van nummers beslaat die er min of meer aan zijn opgehangen. :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 04-06-2022 10:31:14 ]
pi_204959086
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2022 23:47 schreef Beathoven het volgende:
Zomaar een gedachtegang maar ik heb het idee dat het bijgeloof dat zwarte katten ongeluk brachten mogelijk stamt van het feit dat ze letterlijk ongeluk brachten. Liggen ze op een trap dan zie je ze niet en kun je er overheen struikelen in het donker zoals die van ons weleens demonstreert. Helemaal in tijden van weinig licht en kaarslicht lijkt het me niet heel praktisch.
Men geloofde ook dat een kat doden ongeluk bracht. Daarom beweerden vioolbouwers dat vioolsnaren van kattedarm gemaakt werden ("catgut strings"): om potentiële concurrenten af te schrikken. In werkelijkheid gebruikten ze darmen van schapen of koeien.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205001016
Ik vroeg me al jaren af wat een ‘super-bly’ (Engels) is. Afgelopen week zag ik een boekomslag en ineens :! : het is superb-ly.
  woensdag 8 juni 2022 @ 22:55:15 #120
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205001071
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 10:12 schreef Beathoven het volgende:
Er viel gisteren iets samen over een lied.


Cutting Crew - Died in your arms (1986)

The words "I just died in your arms tonight" allegedly came to Van Eede while he was having sex with his girlfriend,[3] the French phrase la petite mort, or "the little death", being a metaphor for orgasm. After writing down his version of the phrase, he later used it as the opening line to the song as well as using it as the chorus.

Inspiratie voor een tekst tijdens een vrijpartij, ok. Maar de muziek komt niet zomaar tot je. Zeer waarschijnlijk speelde dit nummer van Supertramp uit 82 tijdens dat momemt op de achtergrond en viel zijn tekst daarin.


Wim Mertens schreef in '83 Struggle for Pleasure dat ook delen bevat van dit nummer van Supertramp. Welke op zich weer (geciteerd) inspiratie was voor het dancenummer Cafe del Mar van Energy 52.

Dont leave me now was ook de basis voor "relax, take it easy" van Mika.

Afgezien van het feit dat ook het nummer van Supertramp waarschijnlijk wel ergens zn roots heeft is het wel leuk dat het een hele cirkel van nummers beslaat die er min of meer aan zijn opgehangen. :)
Grappig! Al zie ik de link tussen supertramp en café del mar zo ff niet. Maar ga ik morgen eens goed naar luisteren.
pi_205001512
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2022 22:55 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Grappig! Al zie ik de link tussen supertramp en café del mar zo ff niet. Maar ga ik morgen eens goed naar luisteren.
Supertramp deed het met een piano en een saxofoon. Mertens schreef Struggle for Pleasure voor een piano en een saxofoon en hanteerde nagenoeg dezelfde lijn van het eerste blok aan akkoorden. Energy52 is iets meer verbonden aan het snellere deel van Struggle for Pleasure. Maar wanneer je Cafe del Mar naast dat van Supertramp legt kun je t er wel wat uithalen. :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Beathoven op 09-06-2022 00:40:51 ]
pi_205001603
Wat voor rare gast mijn crush eigenlijk is.
pi_205001622
Even wat clips gemaakt

Supertramp - 1982

Struggle for Pleasure uit '83

met de overgang in de clip hieronder naar t stuk van Energy 52. Mertens maakt hier overigens een beetje een hybride tussen het nummer van Supertramp en de stijl van Glass.

https://youtube.com/clip/UgkxzfL3MD9OW6emwUixJPpl12YX92GReRJI

Cafe del Mar (1998)
https://youtube.com/clip/Ugkx3kxUUDh3nRLMIzy2ta4sG45Brm4dnjZZ

En dan nog de andere spin offs




[ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 09-06-2022 01:25:47 ]
pi_205016715
Dat het liedje "het regent, het regent, de pannetjes worden nat" over dakpannen gaat :@
pi_205016886
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 20:47 schreef littlemindy het volgende:
Dat het liedje "het regent, het regent, de pannetjes worden nat" over dakpannen gaat :@
_O-
pi_205017499
pi_205017575
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juni 2022 06:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Men dacht veel. Onder andere dat heksen katten stuurden in eigen gedaante. Als je het aan de realiteit koppelt zouden het waarschijnlijk zwerfkatten zijn of loslopende katten die van iedereen konden zijn. Waarbij men maar willekeurig besloot dat wanneer men een slechte dag had dit de schuld was van een willekeurige andere inwoner, ipv het in logica te zoeken.

ik las gisteren dat veel haat ook geprojecteerd werd op mensen die simpelweg niet zo in de commune pasten, de buitenstaanders. Dus met een ander accent of afwijkende kenmerken was je ook al de sigaar bij verdachtmakingen.

Fijne tijden van soms dodelijke oordelen op volstrekte willekeur. Laat dat tijdreizen maar zitten :)
Ik las toevallig vandaag dat het destijds nog al eens voorkwam dat mensen aan het hallucineren was door beschimmeld roggebrood, dat zal ook niet helpen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Echt_moederkoren
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205017638
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 20:47 schreef littlemindy het volgende:
Dat het liedje "het regent, het regent, de pannetjes worden nat" over dakpannen gaat :@
Oh wow die link heb ik ook nooit gelegd. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205017643
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:05 schreef Werkperd het volgende:
[ afbeelding ]
werkt dat zo?... :D

speol je em dan niet weg? :P
pi_205017656
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:18 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Oh wow die link heb ik ook nooit gelegd. :')
Blij dat ik niet de enige ben _O-

Vond het als kind altijd maar een vreemd liedje
pi_205017711
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:20 schreef littlemindy het volgende:

[..]
Blij dat ik niet de enige ben _O-

Vond het als kind altijd maar een vreemd liedje
Ja nouja heel veel kinderliedjes hebben best obscure links met o.a. hoeren en weet ik wat, bij de ze dus niet. :@
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 10 juni 2022 @ 22:25:05 #132
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_205017712
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:20 schreef littlemindy het volgende:

[..]
Blij dat ik niet de enige ben _O-

Vond het als kind altijd maar een vreemd liedje
Dat liedje is hier al eens eerder voorbij gekomen. Er zijn meerdere varianten van de tekst.
quote:
2s.gif Op maandag 15 februari 2021 14:27 schreef Domnivoor het volgende:
Gevonden, in ‘Een mandje vol amandelen’ uit 1963.

Daar staat het zo:
“Het regent, het zegent, de pannetjes worden nat.
Toen kwamen twee boerinnetjes die vielen op hun kinnetjes.”


Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_205017759
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:19 schreef mschol het volgende:

[..]
werkt dat zo?... :D

speol je em dan niet weg? :P
Ja wist ik ook niet.

Denk het niet. Door em aan de binnenkant erin te duwen borgt ie zich eigen.
pi_205017923
quote:
16s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik las toevallig vandaag dat het destijds nog al eens voorkwam dat mensen aan het hallucineren was door beschimmeld roggebrood, dat zal ook niet helpen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Echt_moederkoren
Eerste keer dat ik het geschreven zie als moederkoren ipv moederkoorn.
Hallucinaties waren trouwens niet de enige effecten van ergot vergiftiging, gangreen in de vingers en tenen (of armen en benen) door vasoconstrictie kwam ook vaak voor.
quote:
a great plague of swollen blisters consumed the people by a loathsome rot, so that their limbs were loosened and fell off before death
https://en.wikipedia.org/wiki/Ergotism
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205018073
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:49 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Eerste keer dat ik het geschreven zie als moederkoren ipv moederkoorn.
Hallucinaties waren trouwens niet de enige effecten van ergot vergiftiging, gangreen in de vingers en tenen (of armen en benen) door vasoconstrictie kwam ook vaak voor.
[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Ergotism
Ja staat er ook in. ;)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_205018860
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 22:28 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Ja wist ik ook niet.

Denk het niet. Door em aan de binnenkant erin te duwen borgt ie zich eigen.
ik zie dat het een tiktokhype is ofzo, en dat men (incl fabrikant) dit gewoon afraad omdat hij inderdaad je riool ingespoeld kan worden (met alle ellende van dien)

had wel mooi geweest als het wel zo kon
  zondag 12 juni 2022 @ 11:57:54 #137
20720 brother52
Dus..........
pi_205030535
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 20:47 schreef littlemindy het volgende:
Dat het liedje "het regent, het regent, de pannetjes worden nat" over dakpannen gaat :@
Het is een geuzenlied uit de tijd van de Spaanse bezetting. Het zijn ook geen dakpannen maar kruitpannen waar het over gaat. Met nat kruit is het nogal lastig schieten maar vanuit een droge hinderlaag kun je nog steeds beschoten worden. Daarom vallen de soldaten ook op hun gat, om nooit meer op te staan.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_205065911
edit: zou wat posten maar links werken niet, afbeelding blijkbaar ook niet te bereiken via een koppeling.

Zal eerst toegankelijk referentiemateriaal moeten vinden, wordt mogelijk nog eens vervolgd

[ Bericht 19% gewijzigd door Beathoven op 16-06-2022 15:01:01 ]
  woensdag 29 juni 2022 @ 20:21:04 #139
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205183794
Dat Frankrijk failliet ging en de Franse revolutie die een gevolg daarvan was werd veroorzaakt door de Franse steun aan de Amerikaanse vrijheidsoorlog. De kosten daarvan waren een veelvoud van de kosten van het koningshuis waar we het normaal over verteld krijgen.
De leus „ vrijheid, gelijkheid, broederschap“ werd pas de leus van de Franse revolutie in 1848, nogal wat tijd erna

[ Bericht 20% gewijzigd door Jan_Onderwater op 29-06-2022 20:30:03 ]
pi_205184026
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 10:40 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Men geloofde ook dat een kat doden ongeluk bracht.
In Egypte stond daar een zware straf op, t/m de doodstraf.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205184037
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juni 2022 20:47 schreef littlemindy het volgende:
Dat het liedje "het regent, het regent, de pannetjes worden nat" over dakpannen gaat :@
Jee, dacht dat het om kookpannen ging.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205184070
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 mei 2022 10:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik kom er net achter wat koog betekend (als in de koog op Texel)
Het is een speciale vorm van polder. Je hebt polders, zoals die in het IJsselmeer, een dijk rond een stuk water en pompen maar. Een koog is wanneer je buitendijks er actief voor zorgt dat er slik neerslaat en het steeds hoger komt te liggen, zodat het uiteindelijk alleen bij zeer hoge vloed onder komt, dat leg je er een dijk omheen om het te beschermen. In het oudfries heb je dan ook nog een groden, dat is wanneer een koog passief ontstaat, door de natuur zelf dus, daar een dijk omheen. Voordat de dijk eromheen staat noemt men het een kwelder.
Op deze zilte weiden op Texel grazen schapen, die door hun dieet van zout minnende planten een mooie smaak krijgen, Agneau de pré-salé; zeggen de Fransen en beschouwen dat als het beste Lamsvlees.
Heel lang snapte ik niet wat "Broek op Langedijk" betekende qua "Broek". Blijkt "waterrijk gebied" te zijn....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205184157
quote:
1s.gif Op zondag 12 juni 2022 11:57 schreef brother52 het volgende:

[..]
Het is een geuzenlied uit de tijd van de Spaanse bezetting. Het zijn ook geen dakpannen maar kruitpannen waar het over gaat. Met nat kruit is het nogal lastig schieten maar vanuit een droge hinderlaag kun je nog steeds beschoten worden. Daarom vallen de soldaten ook op hun gat, om nooit meer op te staan.
Aha dus toch. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 29 juni 2022 @ 20:56:41 #144
20720 brother52
Dus..........
pi_205184194
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Heel lang snapte ik niet wat "Broek op Langedijk" betekende qua "Broek". Blijkt "waterrijk gebied" te zijn....
Vergelijk het ook met het Engels waar ‘brook’ een klein riviertje is. Wat waarschijnlijk weer vanuit het Nederlands komt.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_205184275
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juni 2022 05:45 schreef mschol het volgende:

[..]
ik zie dat het een tiktokhype is ofzo, en dat men (incl fabrikant) dit gewoon afraad omdat hij inderdaad je riool ingespoeld kan worden (met alle ellende van dien)

had wel mooi geweest als het wel zo kon
Die dingen zijn sowieso kut.
pi_205184318
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Heel lang snapte ik niet wat "Broek op Langedijk" betekende qua "Broek". Blijkt "waterrijk gebied" te zijn....
Ik wist dat ook niet maar ik denk tevens niet dat je dacht dat het op het kledingstuk sloeg. De meeste posts hier zijn er destijds vanuit gegaan dat het betekende wat ze dachten toen. Er zijn denk ik veel meer dingen met betekenissen waarvan je het gewoon niet kan raden.
pi_205184376
In "cassatie gaan" bij de de rechtbank, maakte ik op het VWO "in castratie gaan" van.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 juni 2022 @ 21:19:22 #148
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205184390
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Heel lang snapte ik niet wat "Broek op Langedijk" betekende qua "Broek". Blijkt "waterrijk gebied" te zijn....
Niet per se waterrijk, maar drassig land/moerassig.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205184391
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205184445
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 21:19 schreef kanovinnie het volgende:
Broek op Langedijk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(landschap)

Wel degelijk regelmatig onder water staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 29 juni 2022 @ 21:27:38 #151
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205184477
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(landschap)

Wel degelijk regelmatig onder water staat.
Waterrijk gebied is voor mij een gebied met veel sloten/kanalen/rivieren/meren. Niet omdat het regelmatig onderwater staat. Nuanceverschil.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205295131
Dacht altijd dat dat liedje van - Land Down Under,,over een neger uit zuidafrika ofzo ging die in europa aan het rondreizen was...
Ik zwaai naar dieren.
  Redactie Frontpage zondag 10 juli 2022 @ 13:43:04 #153
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_205296597
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 11:04 schreef Geerd het volgende:
Dacht altijd dat dat liedje van - Land Down Under,,over een neger uit zuidafrika ofzo ging die in europa aan het rondreizen was...
'Down Under' is toch wel een algemeen gangbare term voor Australië? Ander feitje over dat nummer, er is een jaar of 10 geleden een plagiaat rechtszaak aangespannen omdat het teveel op een kindernummer zou lijken, dat ze nog hebben verloren ook ...


Had verwacht dat ze dat fluitje ofzo hadden gesampled, maar blijkbaar 'lijkt' de melodie van Land Down Under ergens vaag op de tekst van het Kookaburra liedje :')
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_205343997
Dat leven an sich een hel is en als je even buiten de boot valt, je keihard moet zwemmen om er weer in te kruipen. Als je het geluk hebt, dat de mensen in de boot het geduld hebben je weer toe te laten, kom je er wel weer bovenop. Maar als je dat niet hebt, dan zal je verdrinken.

Al dan niet in zelfmedelijden, of in de pure tegenstand die je ervaart als je wel je best doet, maar het niet goed genoeg is.
It was a business doing pleasure with you.
pi_205344034
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 19:49 schreef Q.C.Passed het volgende:
Dat leven an sich een hel is en als je even buiten de boot valt, je keihard moet zwemmen om er weer in te kruipen. Als je het geluk hebt, dat de mensen in de boot het geduld hebben je weer toe te laten, kom je er wel weer bovenop. Maar als je dat niet hebt, dan zal je verdrinken.

Al dan niet in zelfmedelijden, of in de pure tegenstand die je ervaart als je wel je best doet, maar het niet goed genoeg is.
Zal maar geen inkoppertje maken :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_205344044
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 19:51 schreef Geerd het volgende:

[..]
Zal maar geen inkoppertje maken :') :') :')
Hit me!

113 heb ik al op speeddial. Dus ben benieuwd.
It was a business doing pleasure with you.
pi_205344189
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 19:49 schreef Q.C.Passed het volgende:
Dat leven an sich een hel is en als je even buiten de boot valt, je keihard moet zwemmen om er weer in te kruipen. Als je het geluk hebt, dat de mensen in de boot het geduld hebben je weer toe te laten, kom je er wel weer bovenop. Maar als je dat niet hebt, dan zal je verdrinken.

Al dan niet in zelfmedelijden, of in de pure tegenstand die je ervaart als je wel je best doet, maar het niet goed genoeg is.
Dat je dus als kind denkt dat het prima vertoeven is. En je later beseft dat je je eigen broek moet ophouden. Welkom. :D
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_205344493
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 19:49 schreef Q.C.Passed het volgende:
Dat leven an sich een hel is en als je even buiten de boot valt, je keihard moet zwemmen om er weer in te kruipen. Als je het geluk hebt, dat de mensen in de boot het geduld hebben je weer toe te laten, kom je er wel weer bovenop. Maar als je dat niet hebt, dan zal je verdrinken.

Al dan niet in zelfmedelijden, of in de pure tegenstand die je ervaart als je wel je best doet, maar het niet goed genoeg is.
Ik vind deze nogal vergezocht. Zelfmedelijden is iets wat je al vroeg overboord moet gooien. Totaal overbodig en kan leiden tot iets waarbij mensen niet meer tot je kunnen komen. Ik heb laatst nog met iemand gesproken die werkelijk ieder willekeurig woord op zichzelf projecteerde. Daar valt gewoon niet een fatsoenlijk gesprek mee te beginnen.

En als jij ergens mee worstelt en je best doet zonder zelfmedelijden toe te passen, dan zul je beslist begrip en medewerking ontvangen.
pi_205344556
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2022 13:43 schreef LTVDK het volgende:

[..]
'Down Under' is toch wel een algemeen gangbare term voor Australië? Ander feitje over dat nummer, er is een jaar of 10 geleden een plagiaat rechtszaak aangespannen omdat het teveel op een kindernummer zou lijken, dat ze nog hebben verloren ook ...


Had verwacht dat ze dat fluitje ofzo hadden gesampled, maar blijkbaar 'lijkt' de melodie van Land Down Under ergens vaag op de tekst van het Kookaburra liedje :')
Kookaburra is een van de weinige oude kinderliedjes waar nog rechten aan kleven.
pi_205345605
O ye'll take the high road and I'll take the low,
An' I'll be in Scotland afore ye
For me and my true love will never meet again
On the bonnie, bonnie banks o' Loch Lomond

Ik ik altijd maar zingen dat jij de lowroad mag nemen en ik de highway.

Nog steeds geen idee wat dan de highroad dan is maar in ieder geval dus kennelijk niet de M1.

  vrijdag 15 juli 2022 @ 09:53:37 #161
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_205347877
Dat Canda, het huismerk van C&A, natuurlijk gewoon staat voor C and A... :X
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  vrijdag 15 juli 2022 @ 10:01:45 #162
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205347955
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 09:53 schreef Bargehassus het volgende:
Dat Canda, het huismerk van C&A, natuurlijk gewoon staat voor C and A... :X
LOL
Nu kom ik daar nooit, maar vind dat wel een hele mooie
pi_205349512
Dat in Frankrijk een "Hotel de Ville", geen hotel, maar een stadshuis is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205349728
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 12:48 schreef blomke het volgende:
Dat in Frankrijk een "Hotel de Ville", geen hotel, maar een stadshuis is.
En om het nog lastiger te maken, in kleine plaatsen wordt het over het algemeen een "mairie" genoemd.
pi_205349963
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 09:53 schreef Bargehassus het volgende:
Dat Canda, het huismerk van C&A, natuurlijk gewoon staat voor C and A... :X
Ik zat vorige week te schijten en zag het ook in mijn boxer staan..ik zo hey Canda ohw wacht verrek _O- _O- _O- _O- _O-
Ik zwaai naar dieren.
  vrijdag 15 juli 2022 @ 14:30:37 #166
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205350515
Dat soort creativiteit zie je ook bij de Aldi in Nederland, met merken als Koek en Bakker ontbijtkoek, Heleas Pindakaas,
pi_205350917
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 14:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat soort creativiteit zie je ook bij de Aldi in Nederland, met merken als Koek en Bakker ontbijtkoek, Heleas Pindakaas,
Vergeet de Vlugge Japie niet
pi_205350980
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 13:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]
En om het nog lastiger te maken, in kleine plaatsen wordt het over het algemeen een "mairie" genoemd.
Om het nog lastiger te maken. Au bain marie heeft er dan weer niets mee van doen maar wordt ook gegeten.
Vakman pur sang
pi_205351005
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 15:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Om het nog lastiger te maken. Au bain marie heeft er dan weer niets mee van doen maar wordt ook gegeten.
Je poging tot grappig zijn is mislukt.
pi_205351156
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 15:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je poging tot grappig zijn is mislukt.
Het is niet altijd raak. :'(
Vakman pur sang
pi_205351831
Dat Tom en Jerry helemaal geen vijanden waren. Tom wilde die muis juist daar laten wonen, anders werd hij werkeloos en door die dikke kuiten dame op straat geschopt. Moest wel zijn best blijven doen om Jerry het leven zuur te maken.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_205353275
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_205383505
Wat ik nog steeds niet snap is dat als ze in series of films naar tv kijken het altijd in zwart-wit is :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_205383681
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 17:00 schreef Soury het volgende:
anders werd hij werkeloos en door die dikke kuiten dame op straat geschopt.
;(
pi_205384246
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:56 schreef brother52 het volgende:

[..]
Vergelijk het ook met het Engels waar ‘brook’ een klein riviertje is. Wat waarschijnlijk weer vanuit het Nederlands komt.
Ik denk uit Ingveoons, een soort oer- Germaanse kusttaal, waaruit diverse hedendaagse talen zijn voortgekomen zoals het Duits, Fries, Hollands, Vlamings en Engels.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 19 juli 2022 @ 00:06:25 #176
39237 crew  H_T
2733
pi_205384667
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2022 21:17 schreef blomke het volgende:
In "cassatie gaan" bij de de rechtbank, maakte ik op het VWO "in castratie gaan" van.
Het heeft mij bij nog even geduurd voor ik wist dat kersvers en pervers absoluut geen synoniemen zijn
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  dinsdag 19 juli 2022 @ 01:02:35 #177
103397 minthy
Lief-ish
pi_205384811
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 09:53 schreef Bargehassus het volgende:
Dat Canda, het huismerk van C&A, natuurlijk gewoon staat voor C and A... :X
Dat had ik ook! En wat ben ik daar hard om uitgelachen :')
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
  dinsdag 19 juli 2022 @ 01:06:03 #178
103397 minthy
Lief-ish
pi_205384818
Zo'n half jaar geleden kwam ik er pas achter dat je een OB tampon gewoon open kan twisten ipv ellendig lang peuteren aan de bovenkant om een beginnetje te krijgen ):O
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_205386163
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2022 20:56 schreef brother52 het volgende:

[..]
Vergelijk het ook met het Engels waar ‘brook’ een klein riviertje is. Wat waarschijnlijk weer vanuit het Nederlands komt.
Ik vraag me af of het woord breuk daar ook weer aan gerelateerd is. Weinig kunnen vinden.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 juli 2022 @ 11:54:48 #180
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_205387145
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 09:44 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vraag me af of het woord breuk daar ook weer aan gerelateerd is. Weinig kunnen vinden.
nee, het komt van broek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(landschap)

zoals in Broek Op Waterland.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_205387964
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 00:06 schreef H_T het volgende:

Het heeft mij bij nog even geduurd voor ik wist dat kersvers en pervers absoluut geen synoniemen zijn
Van dat laatste maakte ik aanvankelijk "pers-vers".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner dinsdag 19 juli 2022 @ 13:10:13 #182
39237 crew  H_T
2733
pi_205387973
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 13:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Van dat laatste maakte ik aanvankelijk "pers-vers".
Deed ik ook :Y
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 19 juli 2022 @ 14:50:30 #183
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_205389188
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 01:02 schreef minthy het volgende:

[..]
Dat had ik ook! En wat ben ik daar hard om uitgelachen :')
en toen ik erachter kwam, lachte je mij uit ;(
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator dinsdag 19 juli 2022 @ 15:10:53 #184
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_205389416
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 13:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Van dat laatste maakte ik aanvankelijk "pers-vers".
_O- als een sinaasappel?
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
  dinsdag 19 juli 2022 @ 15:14:39 #185
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205389466
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 15:10 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
_O- als een sinaasappel?
Dat nog geen sapjes fabrikant er aan gedacht heeft
Pers Vers Lekker
pi_205389744
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 15:10 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

_O- als een sinaasappel?
Zoiets. Of van een pamflet: "vers van de persen".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 19 juli 2022 @ 15:48:43 #187
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205389888
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 15:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Zoiets. Of van een pamflet: "vers van de persen".
Tom Egbers had een TV Programma Stop de Persen, dat werd door Ischa Meijer altijd "Stoppen met persen" genoemd.
Ischa mocht Tom niet zo
pi_205396518
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 14:50 schreef rubbereend het volgende:

[..]
en toen ik erachter kwam, lachte je mij uit ;(
Ik moest mijn opgebouwde frustraties ergens ontladen, sorry
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
  donderdag 21 juli 2022 @ 19:06:42 #189
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205415333
Dat "Je loog tegen mijn" van Drukwerk, de tekst eigenlijk gaat over de terugkeer van Odysseus, en de schrijver ervan met het geld van de hit brouwerij t ij is begonnen.
pi_205415348
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 19:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat "Je loog tegen mijn" van Drukwerk, de tekst eigenlijk gaat over de terugkeer van Odysseus, en de schrijver ervan met het geld van de hit brouwerij t ij is begonnen.
Wat ??.........
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  donderdag 21 juli 2022 @ 19:15:12 #191
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205415558
quote:
Wat grappig. Camping zeeburg ken ik en brouwerij het IJ is een prima plek. Ik woon sinds 3 jaar in oost
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:13:38 #193
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_205554162
Vandaag zat ik de tageschau te bekijken op mijn hotelkamer en dacht: "wat leuk dat ze het in Duitsland blik op de dag noemen." En toen bedacht ik mij dat dat ook de betekenis is van journaal, nooit over nagedacht wat dat woord betekent....
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:22:48 #194
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205554224
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2022 09:13 schreef hierissieweer het volgende:
Vandaag zat ik de tageschau te bekijken op mijn hotelkamer en dacht: "wat leuk dat ze het in Duitsland blik op de dag noemen." En toen bedacht ik mij dat dat ook de betekenis is van journaal, nooit over nagedacht wat dat woord betekent....
*kwartje valt*
Dagboek
Logboek wordt ook wel Journal genoemd in het Engels.
pi_205556382
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 20:48 schreef H_T het volgende:
Ik ben er ook niet zo heel lang geleden achter gekomen dat een bootcut jeans ernaar verwijst dat je laarzen onder je broekspijpen kunt dragen en niet dat je booty er extra in uit komt
:')
pi_205556429
Laatst las ik aldoor het woordje IP. Ik dacht wtf bedoelen ze nou... bleek het om Intellectual Property te gaan :'). Is ineens hip ofzo.
pi_205579389
Ik heb nooit geweten dat pluggen uitzetten als je er een schroef in draait :D

twitter
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 8 augustus 2022 @ 13:32:00 #198
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_205579876
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2022 21:57 schreef qajariaq het volgende:
O ye'll take the high road and I'll take the low,
An' I'll be in Scotland afore ye
For me and my true love will never meet again
On the bonnie, bonnie banks o' Loch Lomond

Ik ik altijd maar zingen dat jij de lowroad mag nemen en ik de highway.

Nog steeds geen idee wat dan de highroad dan is maar in ieder geval dus kennelijk niet de M1.

Ik ging er altijd van uit dat de ene door de dalen ging en de andere over de bergen. Maar dat zal ook wel niet kloppen. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 8 augustus 2022 @ 13:42:33 #199
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_205579959
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2022 13:32 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik ging er altijd van uit dat de ene door de dalen ging en de andere over de bergen. Maar dat zal ook wel niet kloppen. :D
quote:
According to Celtic legend if someone dies in a foreign land, his spirit will travel to his homeland by "the low road" - the route for the souls of the dead. In the song, the spirit of the dead soldier shall arrive first, while the living soldier will take the "high road" over the mountains, to arrive afterwards.
The love you take is equal to the love you make.
pi_205580232
Misschien niet hééél hilarisch, maar toch....

In het verleden ging ik een tijd lang haast iedere zaterdag met een groep op stap in een kroeg. Op een zeker moment had één van de jongens van de vriendengroep bij het stappen een meisje ontmoet en dat was de start van hun verkering. De vriendin woonde een aardig eindje af van waar wij woonden; in een andere regio dus. Bij een van de eerste momenten waarop ik haar gesproken had, zei ze dat ze in “Biesthouthakker” woonde. (Althans, dat geloofde ik dus.)

Ik vond het een aparte plaatsnaam maar “biesthout” klonk wel als een bepaald type hout, dus dan kon een “biesthouthakker” voor mij ook prima bestaan. :) :)
Ik heb die niet-bestaande plaatsnaam vervolgens wel 6 jaren gezegd. Omdat het qua uitspraak eigenlijk behoorlijk dicht in de buurt van kwam van Biest-Houtakker werd ik nooit gecorrigeerd. Maar toen we eens in een hotel in Duitsland sliepen met een groepje vrienden en deze vrouw vulde bij de receptie een registratieformulier in, kwam voor mij het moment dat ik dacht: Wat heb jij daar nu ingevuld...
C'est une chanson simple que je te donne
Aussi facile qu'elle est tendre
Tu sais ce sont parfois les mots très simples
Les plus difficiles à entendre
pi_205595631
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2022 09:53 schreef Bargehassus het volgende:
Dat Canda, het huismerk van C&A, natuurlijk gewoon staat voor C and A... :X
C&A bestaat nog? :o
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205595644
quote:
89s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 01:06 schreef minthy het volgende:
Zo'n half jaar geleden kwam ik er pas achter dat je een OB tampon gewoon open kan twisten ipv ellendig lang peuteren aan de bovenkant om een beginnetje te krijgen ):O
Heb je die pijltjes op het omhumseltje altijd gemist :D
Alius aliud dicit
pi_205595702
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 00:26 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Heb je die pijltjes op het omhumseltje altijd gemist :D
Maar echt fi-naal gemist ook :')
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
  Moderator woensdag 10 augustus 2022 @ 14:02:01 #204
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_205599564
Ik kwam er pas onlangs achter dat je met Ctrl + backspace hele woorden wist ipv letter na letter :P
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_205599586
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:02 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ik kwam er pas onlangs achter dat je met Ctrl + backspace hele woorden wist ipv letter na letter :P
Probeer eens crtl+(shift+)pijltje *)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205599779
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:05 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Probeer eens crtl+(shift+)pijltje *)
kantoorhumor ;(
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205599865
quote:
9s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]
kantoorhumor ;(
:N
Dat is iets anders.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205599902
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_205600030
Dat is geen Whatsapp functie. Dat zit in je toetsenbord.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  Moderator woensdag 10 augustus 2022 @ 15:11:41 #210
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_205600134
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
:o
pi_205602645
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
Goeie tip :)
pi_205616549
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje |:( |:( |:(
  Moderator vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:25:22 #213
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_205618607
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje |:( |:( |:(
:D
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_205618643
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje |:( |:( |:(
Ik zou die stelling toch eens in heroverweging nemen :D
Maar zonder grollen, hoe dacht jij dag airco werkte?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_205618656
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:31 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
Ik zou die stelling toch eens in heroverweging nemen :D
Maar zonder grollen, hoe dacht jij dag airco werkte?
Ramen open :P
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_205618722
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:31 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
Ik zou die stelling toch eens in heroverweging nemen :D
Maar zonder grollen, hoe dacht jij dag airco werkte?
:D
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:33 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Ramen open :P
_O-

Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit :X
pi_205618733
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:41 schreef praadje het volgende:

[..]
:D
[..]
_O-

Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit :X
_O-

Wel een fijn moment om erachter te komen nu we in een hittegolf zitten.
Met zo'n plakrug op je bestemming komen is ook niet alles :P
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_205618755
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:43 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
_O-

Wel een fijn moment om erachter te komen nu we in een hittegolf zitten.
Met zo'n plakrug op je bestemming komen is ook niet alles :P
Haha inderdaad. Gelukkig dat die hittegolf er is en dat er aandacht werd geschonken aan dat knopje. Anders had ik het waarschijnlijk nooit geweten.
  vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:56:27 #219
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_205618814
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:41 schreef praadje het volgende:

[..]
:D
[..]
_O-

Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit :X
Je vond he tniet gek dat het dan evengoed 50 graden in je auto werd? :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_205618857
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:41 schreef praadje het volgende:

[..]
:D
[..]
_O-

Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit :X
Oh wat zal jij nu genieten met de airco dan! *O*

Kijk wel uit dat je hem niet te koud zet met deze hitte.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_205618878
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 16:56 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je vond he tniet gek dat het dan evengoed 50 graden in je auto werd? :D
Ik zit nooit zo lang in de auto. En zo vaak is er geen hittegolf en die piekuren probeerde ik altijd zoveel mogelijk te vermijden. :@
pi_205618883
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 17:04 schreef schommelstoel het volgende:

[..]
Oh wat zal jij nu genieten met de airco dan! *O*

Kijk wel uit dat je hem niet te koud zet met deze hitte.
Zal ik zeker op letten, thanks ^O^
pi_205624905
Dat landingsbanen ruwweg genummerd zijn naar windrichting (aantal graden) _O-

nooit over nagedacht ook trouwens, dus ach.. :')
pi_205626533
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje |:( |:( |:(
:*
Voor de volledigheid: de airco werkt dan ook alleen als de motor draait ;)
En het is een systeem dat soms bijgevuld moet worden. Een leeg systeem levert geen koude lucht meer.
pi_205626577
quote:
10s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:35 schreef Dingest het volgende:

[..]
:*
Voor de volledigheid: de airco werkt dan ook alleen als de motor draait ;)
En het is een systeem dat soms bijgevuld moet worden. Een leeg systeem levert geen koude lucht meer.
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar. :D
pi_205627167
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef praadje het volgende:

[..]
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar. :D
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.

In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goed ;) Anders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
pi_205627200
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 14:01 schreef Dingest het volgende:

[..]
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.

In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goed ;) Anders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
Kijk, ik weet straks gewoon alles van airco's :D Leuk en dank voor je heldere uitleg. ^O^
  zondag 14 augustus 2022 @ 11:21:31 #228
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_205634088
Dat de je-weet-wel-kater gecastreerd is.

Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  zondag 14 augustus 2022 @ 11:29:07 #229
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205634140
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
O
M
G
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 augustus 2022 @ 11:31:48 #230
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205634153
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
Huh? Hoe werkt dat dan? Nu weet ik het (nou ja, ik heb het gelezen), maar ik snap 'm nog niet :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 14 augustus 2022 @ 11:32:27 #231
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205634158
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Huh? Hoe werkt dat dan? Nu weet ik het (nou ja, ik heb het gelezen), maar ik snap 'm nog niet :@
Links rechts swipen over je spatiebalk verplaatst de cursor.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 augustus 2022 @ 11:34:00 #232
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205634167
quote:
19s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:32 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Links rechts swipen over je spatiebalk verplaatst de cursor.
Oh, bij mij verandert dan de taal. Zal wel niet een standaardding zijn dan ;(

Nou zit ik sowieso nooit echt te pielen, behalve op de :r iPhone :r van werk, maar die hoef ik niet vaak te gebruiken gelukkig.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_205636918
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 14:01 schreef Dingest het volgende:

[..]
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.

In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goed ;) Anders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
Bij (klassieke?) airco's in auto's zal je geleidelijk koelgas verliezen, omdat de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto. Het ene einde van de aandrijfas bevindt zich dus in het koelgas, het andere uiteinde in de atmosfeer. De asafdichtingen (shaft seals) zullen het lekken tot een minimum beperken, maar perfect is die dichting nooit.
(vergelijkbaar met de as die de schroef van een schip aandrijft: daar moet je afdichting rond de as voorzien om te voorkomen dat het water naar binnen komt.)

Bij koelkasten heb je dat probleem niet, daar heeft men de motor en compressor in een hermetisch afgesloten vat geplaatst. De motor draait in het koelgas, er zijn geen bewegende delen tussen het koelcircuit en de buitenatmosfeer.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205637065
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef praadje het volgende:

[..]
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar. :D
En nog een tip van vrouw naar vrouw _O-
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer -O-
Dat je niet denkt dat ie kapot is *)
  zondag 14 augustus 2022 @ 16:30:32 #235
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205637222
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:15 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
En nog een tip van vrouw naar vrouw _O-
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer -O-
Dat je niet denkt dat ie kapot is *)
Huh?
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Nooit last van gehad ook, want nooit beslagen ramen
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 14 augustus 2022 @ 16:50:32 #236
39237 crew  H_T
2733
pi_205637394
quote:
9s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]
kantoorhumor ;(
Control-alt-pijltje draait het scherm op sommige systemen, ctrl-(shift)-pijltje kan je gebruiken om door tekst te navigeren of woorden te selecteren
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_205637625
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:34 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Oh, bij mij verandert dan de taal. Zal wel niet een standaardding zijn dan ;(

Nou zit ik sowieso nooit echt te pielen, behalve op de :r iPhone :r van werk, maar die hoef ik niet vaak te gebruiken gelukkig.
Op je Android minder lang vasthouden op 1 plek en eerder beginnen met beweging?

Op de :r iPhone :r juist wel eerst long press en dan pas horizontaal bewegen.

En je daarna niet beperken tot WhatsApp maar overal genieten van je toetsenbord *O* *O*
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_205637736
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:15 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
En nog een tip van vrouw naar vrouw _O-
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer -O-
Dat je niet denkt dat ie kapot is *)
Thanks. Maar ik heb de airco nooit gebruikt om de ramen te ontwasemen want ik wist niet dat er airco inzit haha. Daar gebruik ik altijd de blower voor en dat knopje om je ramen te ontwasemen.
Zou trouwens geeneens in me opgekomen zijn om daar de airco voor te gebruiken :@
pi_205639194
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Bij (klassieke?) airco's in auto's zal je geleidelijk koelgas verliezen, omdat de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto. Het ene einde van de aandrijfas bevindt zich dus in het koelgas, het andere uiteinde in de atmosfeer. De asafdichtingen (shaft seals) zullen het lekken tot een minimum beperken, maar perfect is die dichting nooit.
(vergelijkbaar met de as die de schroef van een schip aandrijft: daar moet je afdichting rond de as voorzien om te voorkomen dat het water naar binnen komt.)

Bij koelkasten heb je dat probleem niet, daar heeft men de motor en compressor in een hermetisch afgesloten vat geplaatst. De motor draait in het koelgas, er zijn geen bewegende delen tussen het koelcircuit en de buitenatmosfeer.
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houden :P
Maar volgens mij is de stelling niet helemaal correct; een autoaircopomp werkt met een kantelplaat en zuigers die de pompende beweging maakt. Die is met een as aan een elektromagneet verbonden, die bij het inschakelen van de airco op de verder altijd aangedreven poelie klikt. Hierdoor gaat de kantelplaat kantelen en krijg je een zuig/duw-beweging. Vergelijkbaar met de automotor zelf wordt het koelmiddel (dat onder lage druk staat) in een cilinder gezogen en op hoge druk via een andere klep eruit gepompt. Het werkt niet met schoepen of iets dergelijks, zoals een waterpomp waarbij je aan één kant van de as de poelie hebt en aan de andere kant de schoepen in het koelwater. Er zitten meerdere afdichtingen tussen de compressiekamer en de poelie ;) Maar daar kan je wel alsnog (geringe) verliezen hebben, net als dat een automotor intern ook olie kan/mag verbruiken.
Aan de andere kant, de leidingen die naar de compressiekamers leiden zijn vaak maar met één o-ring of pakking afgesloten en die zijn vatbaarder voor degradatie van het materiaal. Een ander bekende lekplek is vaak de condensor, omdat die achter de grille zit en dus nog wel eens steentjes en zo wil opvangen.

De vergelijking met de koelkast sloeg op meer op hoe de gas-vloeistof-overgang wordt gebruikt om warmte op te nemen en zo te koelen :P Het feit dat een koelkast stil staat en niet in een warm motorruim aan wisselende temperaturen en chemische invloeden wordt blootgesteld, en de beschikbaarheid van netstroom, zorgt natuurlijk voor een ander ontwerp en een andere manier van pompen. Bovendien; als een autoaircosysteem lekt komt het in de buitenlucht terecht - wat op zich niet goed is voor het milieu maar wel vervliegt in de open atmosfeer. Een koelkast staat binnenshuis en dat mag absoluut niet lek gaan.
pi_205639319
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Huh?
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Nooit last van gehad ook, want nooit beslagen ramen
Ja hoor, misschien bij nieuwe auto's is dit niet meer maar mijn cordoba en astra met beide climat control maar wel uit 2001/2002 hadden deze beveiliging.
Als het dan regenachtig weer is merk je dat wel, en als het vriest al helemaal want dan sta ik een eeuw te wachten tot de kachel warmer is anders spoegt de blower ook meteen het voorraam vol als ik te snel ga rijden.
pi_205639989
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 20:40 schreef Dingest het volgende:

[..]
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houden :P
Maar volgens mij is de stelling niet helemaal correct; een autoaircopomp werkt met een kantelplaat en zuigers die de pompende beweging maakt. Die is met een as aan een elektromagneet verbonden, die bij het inschakelen van de airco op de verder altijd aangedreven poelie klikt. Hierdoor gaat de kantelplaat kantelen en krijg je een zuig/duw-beweging. Vergelijkbaar met de automotor zelf wordt het koelmiddel (dat onder lage druk staat) in een cilinder gezogen en op hoge druk via een andere klep eruit gepompt. Het werkt niet met schoepen of iets dergelijks, zoals een waterpomp waarbij je aan één kant van de as de poelie hebt en aan de andere kant de schoepen in het koelwater. Er zitten meerdere afdichtingen tussen de compressiekamer en de poelie ;) Maar daar kan je wel alsnog (geringe) verliezen hebben, net als dat een automotor intern ook olie kan/mag verbruiken.
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.
quote:
Aan de andere kant, de leidingen die naar de compressiekamers leiden zijn vaak maar met één o-ring of pakking afgesloten en die zijn vatbaarder voor degradatie van het materiaal. Een ander bekende lekplek is vaak de condensor, omdat die achter de grille zit en dus nog wel eens steentjes en zo wil opvangen.

De vergelijking met de koelkast sloeg op meer op hoe de gas-vloeistof-overgang wordt gebruikt om warmte op te nemen en zo te koelen :P Het feit dat een koelkast stil staat en niet in een warm motorruim aan wisselende temperaturen en chemische invloeden wordt blootgesteld, en de beschikbaarheid van netstroom, zorgt natuurlijk voor een ander ontwerp en een andere manier van pompen. Bovendien; als een autoaircosysteem lekt komt het in de buitenlucht terecht - wat op zich niet goed is voor het milieu maar wel vervliegt in de open atmosfeer. Een koelkast staat binnenshuis en dat mag absoluut niet lek gaan.
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205662171
Ineens een helder moment: basketbal komt van het Engels woord voor mand 🙈
  Moderator woensdag 17 augustus 2022 @ 08:25:15 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205662180
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:23 schreef Zusje123 het volgende:
Ineens een helder moment: basketbal komt van het Engels woord voor mand 🙈
Tis net korfbal
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205666813
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 21:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.
[..]
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.
Bovendien is het systeem voor het koelmiddel natuurlijk wel degelijk als lekvrij en een gesloten systeem ontworpen, net als het koelsysteem, maar zal uiteindelijk slijtage of degradatie van de afdichtingen op een gegeven moment voor lekkage (kunnen) zorgen. Wat het andere eind van de compressor doet is daarin niet relevant.

CFKs waren ongevaarlijk, ja? :P 'De' freon (R-12) die in de jaren '30 ammoniak en zwaveldioxide moest opvolgen was een ramp voor de ozonlaag en is nu verboden... Eén van de ontwikkelaars ervan was Thomas Midgley, die ook het briljante idee had om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen om pingelen tegen te gaan :+
Huidige koelkasten en airco's gebruiken weliswaar nog steeds gassen die onder de noemer freon vallen en bij een lek niet direct schadelijk zijn voor de mens - ook niet gezond natuurlijk, vooral niet in een ongeventileerde ruimte. Bovendien is het nog steeds schadelijk voor het milieu aangezien het een broeikasgas is. Kennelijk staat 1 kilo weggelekte R410a gelijk aan 1250 kilo CO2, dus dat wil je toch graag opgesloten houden.
pi_205667162
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:57 schreef Dingest het volgende:

[..]
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.
Bovendien is het systeem voor het koelmiddel natuurlijk wel degelijk als lekvrij en een gesloten systeem ontworpen, net als het koelsysteem, maar zal uiteindelijk slijtage of degradatie van de afdichtingen op een gegeven moment voor lekkage (kunnen) zorgen. Wat het andere eind van de compressor doet is daarin niet relevant.

CFKs waren ongevaarlijk, ja? :P 'De' freon (R-12) die in de jaren '30 ammoniak en zwaveldioxide moest opvolgen was een ramp voor de ozonlaag en is nu verboden...
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.
quote:
Eén van de ontwikkelaars ervan was Thomas Midgley, die ook het briljante idee had om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen om pingelen tegen te gaan :+
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.
quote:
Huidige koelkasten en airco's gebruiken weliswaar nog steeds gassen die onder de noemer freon vallen en bij een lek niet direct schadelijk zijn voor de mens - ook niet gezond natuurlijk, vooral niet in een ongeventileerde ruimte. Bovendien is het nog steeds schadelijk voor het milieu aangezien het een broeikasgas is. Kennelijk staat 1 kilo weggelekte R410a gelijk aan 1250 kilo CO2, dus dat wil je toch graag opgesloten houden.
De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).
Het GWP van isobutaan is slechts 3 (dus 1 kilo staat gelijk aan 3 kilo CO2), en de meeste koelkasten bevatten minder dan 150 gram.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205668904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:44 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.
[..]
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.
[..]

De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).
Het GWP van isobutaan is slechts 3 (dus 1 kilo staat gelijk aan 3 kilo CO2), en de meeste koelkasten bevatten minder dan 150 gram.
Tsja, 'niet giftig' is op dat front een mooie verbetering, maar het afbreken van de ozonlaag is iets teveel van het goede om te nuanceren dat het beter is... :P

Ah ja, ik weet wat er in auto-airco's gaat, niet in huishoudproducten, en R410a werd veel genoemd als huidige koudemiddel (ook dat het wel uitgefaseerd zou worden). Maar voor koelkasten (hier) is het inderdaad R600a, dat milieuvriendelijker is. Isobutaan is natuurlijk wel licht ontvlambaar, dus het blijft een goede zaak dat het vooral in het koelsysteem blijft en niet erbuiten - zeker in een keuken :+
pi_205677238
In films of series hoor je soms afstanden uitgedrukt worden in klicks ("40 klicks to the south"). Ik dacht dat het een verzonnen eenheid was, omdat ik het vooral in science fiction hoorde. Maar blijkt dat Britse en Amerikaanse militairen het gebruiken voor kilometer.

quote:
Though kilometers are not commonly used to measure distance in the USA, klick is commonly used by the US & UK military, which use the metric system almost exclusively in order to facilitate communication with allied forces.
https://en.wiktionary.org/wiki/klick

Over afstanden gesproken, één parsec is ongeveer 3.26 lichtjaar. En één astronomische eenheid (1 au) is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon (gelijk aan ongeveer 8.3 lichtminuten).
In een driehoek met één zijde = 1 au en de twee andere zijden = 1 parsec, is de hoek tussen de twee lange zijden gelijk aan 1 boogseconde (1/3600 van een graad).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205677406
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
In films of series hoor je soms afstanden uitgedrukt worden in klicks ("40 klicks to the south"). Ik dacht dat het een verzonnen eenheid was, omdat ik het vooral in science fiction hoorde. Maar blijkt dat Britse en Amerikaanse militairen het gebruiken voor kilometer.
[..]
https://en.wiktionary.org/wiki/klick

Over afstanden gesproken, één parsec is ongeveer 3.26 lichtjaar. En één astronomische eenheid (1 au) is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon (gelijk aan ongeveer 8.3 lichtminuten).
In een driehoek met één zijde = 1 au en de twee andere zijden = 1 parsec, is de hoek tussen de twee lange zijden gelijk aan 1 boogseconde (1/3600 van een graad).
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.
pi_205677637
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:23 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.
Hola, meth roken is voor losers, ik snuif enkel regelmatig een lijntje.
Het verschil: je kan een lijntje snuiven en daarna iets productiefs gaan doen. Als je begint met meth roken ben je uren later nog bezig, krijg je niets gedaan.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_205710221
Ik besef me net pas de taalkundige relatie tussen de woorden sigaar en sigaret.

Het Franse woord voor sigaar is cigare.

Het Franse woord voor sigaret is cigarette.

Fransen gebruiken de toevoeging -ette of -tte om een verkleinwoord te maken, zoals wij dat in Nederland doen met -je of -tje.

Dus cigarette is taalkundig gezien het verkleinwoord van cigare. En dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205710809
quote:
6s.gif Op maandag 22 augustus 2022 09:50 schreef Nielsch het volgende:
Ik besef me net pas de taalkundige relatie tussen de woorden sigaar en sigaret.

Het Franse woord voor sigaar is cigare.

Het Franse woord voor sigaret is cigarette.

Fransen gebruiken de toevoeging -ette of -tte om een verkleinwoord te maken, zoals wij dat in Nederland doen met -je of -tje.

Dus cigarette is taalkundig gezien het verkleinwoord van cigare. En dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
En over cigar

The word cigar originally derives from the Mayan sikar ("to smoke rolled tobacco leaves"—from si'c, "tobacco"). The Spanish word, "cigarro" spans the gap between the Mayan and modern use. The English word came into general use in 1730.[6]
  maandag 22 augustus 2022 @ 13:27:52 #252
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205712049
quote:
6s.gif Op maandag 22 augustus 2022 09:50 schreef Nielsch het volgende:
Ik besef me net pas de taalkundige relatie tussen de woorden sigaar en sigaret.

Het Franse woord voor sigaar is cigare.

Het Franse woord voor sigaret is cigarette.

Fransen gebruiken de toevoeging -ette of -tte om een verkleinwoord te maken, zoals wij dat in Nederland doen met -je of -tje.

Dus cigarette is taalkundig gezien het verkleinwoord van cigare. En dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
Dus een grote overall is een salope?
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_205712138
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 13:27 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Dus een grote overall is een salope?
zelfde filmpje gezien denk ik ;)
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  maandag 22 augustus 2022 @ 13:40:32 #254
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_205712157
quote:
6s.gif Op maandag 22 augustus 2022 13:38 schreef Nielsch het volgende:

[..]
zelfde filmpje gezien denk ik ;)
Precies wat ik dacht :P
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  maandag 22 augustus 2022 @ 13:44:24 #255
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205712185
quote:
6s.gif Op maandag 22 augustus 2022 09:50 schreef Nielsch het volgende:
IEn dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
In het Nederlands gebruiken we vaak het verkleinwoord om van het werkwoord een zelfstandig naamwoord van te maken. Etentje, Rokertje, speeltje, neukertje
pi_205712209
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2022 13:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In het Nederlands gebruiken we vaak het verkleinwoord om van het werkwoord een zelfstandig naamwoord van te maken. Etentje, Rokertje, speeltje, neukertje
ja maar dat geldt natuurlijk niet voor sigaret he... want dat is al een zelfstandig naamwoord
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_205712930
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juni 2021 23:52 schreef mascara-klodder het volgende:
Iets persoonlijks en geen jaren later: maar ik heb een tijdje geleden een week lang trouw een nepplantje in de tuin van mijn ouders verzorgd :')

Kwam ik vanavond achter :')
Dussss...ik was laatst bij mijn zusje, 's avonds even richting mijn ouders om de tuin te doen.

Ik de dode bloemetjes eruit halen en mijn zusje alles water geven.

Staat ze datzelfde nepplantje water te geven :')

Ook een hele week dus :')
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_205714426
quote:
6s.gif Op maandag 22 augustus 2022 13:47 schreef Nielsch het volgende:

[..]
ja maar dat geldt natuurlijk niet voor sigaret he... want dat is al een zelfstandig naamwoord
In feite hoor je een sigaret een sigaartje te noemen.
pi_205715162
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2022 15:08 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Dussss...ik was laatst bij mijn zusje, 's avonds even richting mijn ouders om de tuin te doen.

Ik de dode bloemetjes eruit halen en mijn zusje alles water geven.

Staat ze datzelfde nepplantje water te geven :')

Ook een hele week dus :')
_O-
  dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:04:30 #260
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_205724971

Ik dacht dat Tom Sawyer en Hugh homo waren...
Want ze zongen: met zijn neef, of zijn nicht, terwijl je die twee samen zag spelen.
pi_205898038
1.Dat Filip (Flip) van Duyn (Schmidt) als zoon van Annie MG, met z'n "belevenissen" model stond voor Jip van Janneke.
2.Janneke is gebasseerd op zijn vroegere buurmeisje waar geen referentie naar te vinden is.



3. Dat Jip en Janneke volgens Annie MG Schmidt onbewust op hun beurt weer losjes gebasseerd zijn op Ot en Sien.
  woensdag 14 september 2022 @ 21:39:42 #262
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_205978462


Dat in steeds meer plaatsen in de VS een overstekende voetganger een oranje vlag moet pakken om zich kenbaar te maken ten opzichte van automobilisten.
Want waarom de infrastructuur veiliger maken voor voetgangers als je de verantwoordelijkheid ook gewoon volledig bij voetgangers neer kan leggen door ze te verplichten om als een mongool met een vlag te zwaaien terwijl ze zes rijbanen proberen over te steken.

Ohja, het gevolg is dat de vlaggen allemaal aan één kant eindigen omdat de meeste oversteekplaatsen natuurlijk nooit 50/50 overstekende voetgangers hebben. 8)7

:D
pi_205981121
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 21:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Dat in steeds meer plaatsen in de VS een overstekende voetganger een oranje vlag moet pakken om zich kenbaar te maken ten opzichte van automobilisten.
Want waarom de infrastructuur veiliger maken voor voetgangers als je de verantwoordelijkheid ook gewoon volledig bij voetgangers neer kan leggen door ze te verplichten om als een mongool met een vlag te zwaaien terwijl ze zes rijbanen proberen over te steken.

Ohja, het gevolg is dat de vlaggen allemaal aan één kant eindigen omdat de meeste oversteekplaatsen natuurlijk nooit 50/50 overstekende voetgangers hebben. 8)7

:D
Amerika in een notendop.

En om dit compleet te maken. De gemiddelde zelfverrijkende Republikein vraagt zich waarschijnlijk af van welk geld deze vlaggetjes betaald zijn.
pi_206038084
In een kookprogramma zag ik laatst iemand tortilla's snijden zodat het tortilla chips werden, nooit over nagedacht dat tortilla chips gewoon gefrituurde stukjes tortilla zijn :D.
pi_206077698
Zag wel eens achterop een auto staan, naast type en merk: 16V.

Jaren heb ik gedacht dat dat de accuspanning in V(olt) was. Tot iemand uitlegde dat het het aantal Valves zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 23 september 2022 @ 19:16:13 #266
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206079193
quote:
1s.gif Op donderdag 8 september 2022 20:57 schreef Beathoven het volgende:
1.Dat Filip (Flip) van Duyn (Schmidt) als zoon van Annie MG, met z'n "belevenissen" model stond voor Jip van Janneke.
2.Janneke is gebasseerd op zijn vroegere buurmeisje waar geen referentie naar te vinden is.

[ afbeelding ]

3. Dat Jip en Janneke volgens Annie MG Schmidt onbewust op hun beurt weer losjes gebasseerd zijn op Ot en Sien.
Heb net de biografie van A MG S gelezen maar daar werd dit geheel niet genoemd
  vrijdag 23 september 2022 @ 19:17:02 #267
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206079199
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2022 10:22 schreef Remco het volgende:
In een kookprogramma zag ik laatst iemand tortilla's snijden zodat het tortilla chips werden, nooit over nagedacht dat tortilla chips gewoon gefrituurde stukjes tortilla zijn :D.
Niet te verwarren met Spaanse tortilla’s
  vrijdag 23 september 2022 @ 22:10:35 #268
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_206081292
...Dat water blauw is als de hemel er boven wordt weerspiegeld.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  vrijdag 23 september 2022 @ 22:16:33 #269
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_206081360
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2022 11:54 schreef Tokus het volgende:

[..]
nee, het komt van broek.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(landschap)

zoals in Broek Op Waterland.
Veel riviertjes heten A of Aa van Aqua.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
pi_206084835
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 22:10 schreef Treehut362 het volgende:
...Dat water blauw is als de hemel er boven wordt weerspiegeld.
nooit over nagedacht eigenlijk maar klopt wel
alleen lijkt water blauw ipv dat het blauw is :)
pies on joe toe
  zaterdag 24 september 2022 @ 21:23:42 #271
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206090107
Dat Simon Grosselaer, lijsttrekker van Partij tegen de Burger, vroeger bij de immigratie en naturalisatiedienst werkte als woordvoerder
pi_206093330
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2022 21:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]

Dat in steeds meer plaatsen in de VS een overstekende voetganger een oranje vlag moet pakken om zich kenbaar te maken ten opzichte van automobilisten.
Want waarom de infrastructuur veiliger maken voor voetgangers als je de verantwoordelijkheid ook gewoon volledig bij voetgangers neer kan leggen door ze te verplichten om als een mongool met een vlag te zwaaien terwijl ze zes rijbanen proberen over te steken.

Ohja, het gevolg is dat de vlaggen allemaal aan één kant eindigen omdat de meeste oversteekplaatsen natuurlijk nooit 50/50 overstekende voetgangers hebben. 8)7

:D
:D _O-

ook wel het kijken waard


dit was ook wel een aparte en was mij niet opgevallen in NL (want standaard)

in sommige gevallen verklaart het wel iemand die door rood lijkt te rijden :')

[ Bericht 17% gewijzigd door mschol op 25-09-2022 08:00:28 ]
pi_206114318
Wat ik nu niet begrijp, ik lees hier

https://nos.nl/artikel/24(...)ud-premier-zwelt-aan

dat de oud premier Abe van Japan morgen begraven gaat worden, hij werd 2 maanden (!!) geleden doodgeschoten.

Mijn vraag : wat hebben ze in die tussentijd met hem gedaan dat ie nu pas begraven gaat worden ????!!! :?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_206114452
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 23:03 schreef TLC het volgende:
Wat ik nu niet begrijp, ik lees hier

https://nos.nl/artikel/24(...)ud-premier-zwelt-aan

dat de oud premier Abe van Japan morgen begraven gaat worden, hij werd 2 maanden (!!) geleden doodgeschoten.

Mijn vraag : wat hebben ze in die tussentijd met hem gedaan dat ie nu pas begraven gaat worden ????!!! :?
in juli is hij al gecremeerd zo te lezen:
https://nos.nl/artikel/24(...)-premier-laatste-eer
pi_206115025
Marketing [market-ing], van market...echt nooit over nagedacht, voel me oliedom nu.
  woensdag 28 september 2022 @ 09:30:48 #276
128491 J-net
Prettig gestoord
pi_206126131
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje |:( |:( |:(
Lees dit topic nu voor het eerst, superleuk allemaal om om te lezen.

Als je dat knopje niet wist, wist je dan wel dat je bij je benzine meter aan het pijltje kan zien ernaast aan welke kant je tankdop zit? Dan weet je aan welke pomp je moet gaan staan om te tanken. :)
~~~~~~Dream as if you 'll live forever, live like you 'll die today~~~~~
pi_206129261
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:30 schreef J-net het volgende:

[..]
Lees dit topic nu voor het eerst, superleuk allemaal om om te lezen.

Als je dat knopje niet wist, wist je dan wel dat je bij je benzine meter aan het pijltje kan zien ernaast aan welke kant je tankdop zit? Dan weet je aan welke pomp je moet gaan staan om te tanken. :)
Ik rij altijd door tot de achterkant van de auto bij de slangen staat. Dan kan je ook simpel achterlangs je auto met de slang.
pi_206129842
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 14:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik rij altijd door tot de achterkant van de auto bij de slangen staat. Dan kan je ook simpel achterlangs je auto met de slang.
Idem.

Wellicht ook iets voor hier: die slang is lang genoeg om om je auto te kunnen lopen. Dus je hoeft niet te wachten tot er een pomp 'aan de goeie kant' vrij is ^O^
pi_206131057
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 09:30 schreef J-net het volgende:

[..]
Lees dit topic nu voor het eerst, superleuk allemaal om om te lezen.

Als je dat knopje niet wist, wist je dan wel dat je bij je benzine meter aan het pijltje kan zien ernaast aan welke kant je tankdop zit? Dan weet je aan welke pomp je moet gaan staan om te tanken. :)
Ha, dat wist ik dan weer wel :D
pi_206131171
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje |:( |:( |:(
Daarom kunnen vrouwen ook beter in de keuken blijven..
Ik zwaai naar dieren.
pi_206131217
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 16:58 schreef Geerd het volgende:

[..]
Daarom kunnen vrouwen ook beter in de keuken blijven..
:6
pi_206131223
quote:
99s.gif Op woensdag 28 september 2022 17:03 schreef praadje het volgende:

[..]
:6
;) :+
Ik zwaai naar dieren.
pi_206134634
Bij openbare prullenbakken bij alle hondentoiletten hier in het dorp zit een t-vormig haakje bovenop de stang. Daar zag ik gisteren iemand de riem van zijn hond omheen slaan, en zo had hij twee handen vrij om een hondenpoepzakje dicht te knopen.

Er gaat een wereld voor je open als je een hond hebt.
pi_206134892
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:38 schreef _Arual_ het volgende:
Bij openbare prullenbakken bij alle hondentoiletten hier in het dorp zit een t-vormig haakje bovenop de stang. Daar zag ik gisteren iemand de riem van zijn hond omheen slaan, en zo had hij twee handen vrij om een hondenpoepzakje dicht te knopen.

Er gaat een wereld voor je open als je een hond hebt.
oh.. ik deed riem gewwoon om arm... nog makkelijker
  donderdag 29 september 2022 @ 13:29:06 #285
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_206140338
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 15:02 schreef Piles het volgende:

[..]
Idem.

Wellicht ook iets voor hier: die slang is lang genoeg om om je auto te kunnen lopen. Dus je hoeft niet te wachten tot er een pomp 'aan de goeie kant' vrij is ^O^
twitter
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_206140382
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:38 schreef _Arual_ het volgende:
Bij openbare prullenbakken bij alle hondentoiletten hier in het dorp zit een t-vormig haakje bovenop de stang. Daar zag ik gisteren iemand de riem van zijn hond omheen slaan, en zo had hij twee handen vrij om een hondenpoepzakje dicht te knopen.

Er gaat een wereld voor je open als je een hond hebt.
Wat is een hond?
Ik zwaai naar dieren.
pi_206141851
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:29 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
[ twitter ]
Wauw, geweldigenoten :D
pi_206143060
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 21:38 schreef _Arual_ het volgende:
Bij openbare prullenbakken bij alle hondentoiletten hier in het dorp zit een t-vormig haakje bovenop de stang. Daar zag ik gisteren iemand de riem van zijn hond t omheen slaan, en zo had hij twee handen vrij om een hondenpoepzakje dicht te knopen.

Er gaat een wereld voor je open als je een hond hebt.
pi_206163202
Dat polikliniek in een ziekenhuis niets met polio (waar ik mee ben opgegroeid, althans, de angst daarvoor) te maken heeft.

Pas toen ik in een ziekenhuis werkte, begreep ik de terminologie kliniek vs polikliniek.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 01-10-2022 13:51:24 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:11:03 #290
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_206163247
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:29 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
[ twitter ]
_O- _O- _O-
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_206164728
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:29 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
[ twitter ]
Kan me niet voorstellen dat iemand zooo dom is.... :P
pi_206164808
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2022 15:44 schreef soapie het volgende:

[..]
Kan me niet voorstellen dat iemand zooo dom is.... :P
faf
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 3 oktober 2022 @ 13:29:29 #293
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206188745
Bij het herlezen van " The world according to Garp" in het Engels kwam ik er achter:
Dat een Douchebag een rubber flacon is met een slang eraan, die met warm water gevuld wordt, die na het geslachtsverkeer wordt gebruikt voor vrouwelijke intieme hygiene, en dat de uitdrukking van een ongemanierde of vervelend manlijk persoon een Douchebag noemen hier naar verwijst.
  maandag 3 oktober 2022 @ 13:38:22 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206188850
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Bij het herlezen van " The world according to Garp" in het Engels kwam ik er achter:
Dat een Douchebag een rubber flacon is met een slang eraan, die met warm water gevuld wordt, die na het geslachtsverkeer wordt gebruikt voor vrouwelijke intieme hygiene, en dat de uitdrukking van een ongemanierde of vervelend manlijk persoon een Douchebag noemen hier naar verwijst.
Noem een douche in de VS dan ook nooit een douche, dat is daar eigelijk uitsluitend een vaginale spoeling.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 3 oktober 2022 @ 13:42:54 #295
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206188912
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 13:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Noem een douche in de VS dan ook nooit een douche, dat is daar eigelijk uitsluitend een vaginale spoeling.
Eye wasch Douching myself venn I bla bla bla
Zal vast voor enige opgetrokken wenkbrauwen zorgen
  maandag 3 oktober 2022 @ 14:24:06 #296
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_206189282
quote:
Die verhalen waarbij de ouders nooit opletten en dan de kinderen dom noemen omdat ze wat stouts doen.

Goede oude tijd.
pi_206189872
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:24 schreef xzaz het volgende:

[..]
Die verhalen waarbij de ouders nooit opletten en dan de kinderen dom noemen omdat ze wat stouts doen.

Goede oude tijd.
Die mooie oude tijd inderdaad. Gasoventje met echt vuur. Kinderen van 4 naar een supermarkt sturen. Stoeltje op een tafel, en daarop een krukje en daarop staan met één been. Wat zou er verkeerd kunnen gaan? :)
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 00:24:05 #298
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_206195665
Hamka’s is het chipsmerk en niet een chipssmaak: ham kaas.

Jaren gedacht dat het dus ham kaas chips heette :o
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_206195874
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 00:24 schreef KapiteinIglo het volgende:
Hamka’s is het chipsmerk en niet een chipssmaak: ham kaas.

Jaren gedacht dat het dus ham kaas chips heette :o
Lays is het merk

Ze noemen het Hamka's als een woordspel op ham kaas. Wat wel degelijk met de smaak van het product te maken heeft.
pi_206197378
quote:
10s.gif Op donderdag 29 september 2022 13:29 schreef Domnivoor het volgende:

[..]
[ twitter ]
Fake.

En dat het pijltje altijd naar de kant verwijst waar je tank dop zit klopt ook niet. Hangt af van het merk.
Het is in zo’n 90% van de gevallen wel juist.

Ik ga altijd naar een vrije pomp en sleur, als het nodig is, de slang wel om mijn auto heen. Wachten is voor watjes :7
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_206197894
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2022 22:10 schreef Treehut362 het volgende:
...Dat water blauw is als de hemel er boven wordt weerspiegeld.
Uiteraard gaat dit veel verder: de lucht is blauw omdat de zon er vanuit een bepaalde hoek op schijnt. Soms is de lucht ook oranje, rood, geel of zelfs wat groenig als de zon laag staat. En dan lijkt het water ook die kleur te hebben :D
Cuz I'm Mr. Brightside
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')