C&A bestaat nog?quote:Op vrijdag 15 juli 2022 09:53 schreef Bargehassus het volgende:
Dat Canda, het huismerk van C&A, natuurlijk gewoon staat voor C and A...
Heb je die pijltjes op het omhumseltje altijd gemistquote:Op dinsdag 19 juli 2022 01:06 schreef minthy het volgende:
Zo'n half jaar geleden kwam ik er pas achter dat je een OB tampon gewoon open kan twisten ipv ellendig lang peuteren aan de bovenkant om een beginnetje te krijgen
Maar echt fi-naal gemist ookquote:Op woensdag 10 augustus 2022 00:26 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Heb je die pijltjes op het omhumseltje altijd gemist
Probeer eens crtl+(shift+)pijltjequote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:02 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ik kwam er pas onlangs achter dat je met Ctrl + backspace hele woorden wist ipv letter na letter
kantoorhumorquote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Probeer eens crtl+(shift+)pijltje
quote:
quote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
Goeie tipquote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje![]()
![]()
Ik zou die stelling toch eens in heroverweging nemenquote:Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje![]()
![]()
Ramen openquote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik zou die stelling toch eens in heroverweging nemen
Maar zonder grollen, hoe dacht jij dag airco werkte?
quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik zou die stelling toch eens in heroverweging nemen
Maar zonder grollen, hoe dacht jij dag airco werkte?
quote:
quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:41 schreef praadje het volgende:
[..]
[..]![]()
Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit
Haha inderdaad. Gelukkig dat die hittegolf er is en dat er aandacht werd geschonken aan dat knopje. Anders had ik het waarschijnlijk nooit geweten.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:43 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wel een fijn moment om erachter te komen nu we in een hittegolf zitten.
Met zo'n plakrug op je bestemming komen is ook niet alles
Je vond he tniet gek dat het dan evengoed 50 graden in je auto werd?quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:41 schreef praadje het volgende:
[..]
[..]![]()
Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit
Oh wat zal jij nu genieten met de airco dan!quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:41 schreef praadje het volgende:
[..]
[..]![]()
Serieus? Ik heb er nooit bij stil gestaan. Zette gewoon de blower voluit en dacht, lekker dat er airco in mijn auto zit
Ik zit nooit zo lang in de auto. En zo vaak is er geen hittegolf en die piekuren probeerde ik altijd zoveel mogelijk te vermijden.quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 16:56 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je vond he tniet gek dat het dan evengoed 50 graden in je auto werd?
Zal ik zeker op letten, thanksquote:Op vrijdag 12 augustus 2022 17:04 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Oh wat zal jij nu genieten met de airco dan!![]()
Kijk wel uit dat je hem niet te koud zet met deze hitte.
quote:Op vrijdag 12 augustus 2022 12:24 schreef praadje het volgende:
Oke. Ik schaam me dood. Ik ben een best redelijk ontwikkelde vrouw van 53 maar kwam er gisteren achter dat je een knopje in de auto in moet drukken om de airco aan te zetten.
En alleen maar omdat ik dat ergens op internet zag anders had ik het nog niet geweten. En ik rij al 12 jaar in dat auto'tje![]()
![]()
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:35 schreef Dingest het volgende:
[..]![]()
Voor de volledigheid: de airco werkt dan ook alleen als de motor draait![]()
En het is een systeem dat soms bijgevuld moet worden. Een leeg systeem levert geen koude lucht meer.
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef praadje het volgende:
[..]
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar.
Kijk, ik weet straks gewoon alles van airco'squote:Op zaterdag 13 augustus 2022 14:01 schreef Dingest het volgende:
[..]
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.
In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goedAnders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
Oquote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
Huh? Hoe werkt dat dan? Nu weet ik het (nou ja, ik heb het gelezen), maar ik snap 'm nog nietquote:Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
Links rechts swipen over je spatiebalk verplaatst de cursor.quote:Op zondag 14 augustus 2022 11:31 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Huh? Hoe werkt dat dan? Nu weet ik het (nou ja, ik heb het gelezen), maar ik snap 'm nog niet
Oh, bij mij verandert dan de taal. Zal wel niet een standaardding zijn danquote:Op zondag 14 augustus 2022 11:32 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Links rechts swipen over je spatiebalk verplaatst de cursor.
Bij (klassieke?) airco's in auto's zal je geleidelijk koelgas verliezen, omdat de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto. Het ene einde van de aandrijfas bevindt zich dus in het koelgas, het andere uiteinde in de atmosfeer. De asafdichtingen (shaft seals) zullen het lekken tot een minimum beperken, maar perfect is die dichting nooit.quote:Op zaterdag 13 augustus 2022 14:01 schreef Dingest het volgende:
[..]
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.
In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goedAnders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
En nog een tip van vrouw naar vrouwquote:Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef praadje het volgende:
[..]
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar.
Huh?quote:Op zondag 14 augustus 2022 16:15 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
En nog een tip van vrouw naar vrouw![]()
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer![]()
Dat je niet denkt dat ie kapot is
Control-alt-pijltje draait het scherm op sommige systemen, ctrl-(shift)-pijltje kan je gebruiken om door tekst te navigeren of woorden te selecterenquote:
Op je Android minder lang vasthouden op 1 plek en eerder beginnen met beweging?quote:Op zondag 14 augustus 2022 11:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh, bij mij verandert dan de taal. Zal wel niet een standaardding zijn dan
Nou zit ik sowieso nooit echt te pielen, behalve op deiPhone
van werk, maar die hoef ik niet vaak te gebruiken gelukkig.
Thanks. Maar ik heb de airco nooit gebruikt om de ramen te ontwasemen want ik wist niet dat er airco inzit haha. Daar gebruik ik altijd de blower voor en dat knopje om je ramen te ontwasemen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 16:15 schreef deadly_kiss het volgende:
[..]
En nog een tip van vrouw naar vrouw![]()
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer![]()
Dat je niet denkt dat ie kapot is
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houdenquote:Op zondag 14 augustus 2022 16:02 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Bij (klassieke?) airco's in auto's zal je geleidelijk koelgas verliezen, omdat de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto. Het ene einde van de aandrijfas bevindt zich dus in het koelgas, het andere uiteinde in de atmosfeer. De asafdichtingen (shaft seals) zullen het lekken tot een minimum beperken, maar perfect is die dichting nooit.
(vergelijkbaar met de as die de schroef van een schip aandrijft: daar moet je afdichting rond de as voorzien om te voorkomen dat het water naar binnen komt.)
Bij koelkasten heb je dat probleem niet, daar heeft men de motor en compressor in een hermetisch afgesloten vat geplaatst. De motor draait in het koelgas, er zijn geen bewegende delen tussen het koelcircuit en de buitenatmosfeer.
Ja hoor, misschien bij nieuwe auto's is dit niet meer maar mijn cordoba en astra met beide climat control maar wel uit 2001/2002 hadden deze beveiliging.quote:Op zondag 14 augustus 2022 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Huh?
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Nooit last van gehad ook, want nooit beslagen ramen
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 20:40 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houden![]()
Maar volgens mij is de stelling niet helemaal correct; een autoaircopomp werkt met een kantelplaat en zuigers die de pompende beweging maakt. Die is met een as aan een elektromagneet verbonden, die bij het inschakelen van de airco op de verder altijd aangedreven poelie klikt. Hierdoor gaat de kantelplaat kantelen en krijg je een zuig/duw-beweging. Vergelijkbaar met de automotor zelf wordt het koelmiddel (dat onder lage druk staat) in een cilinder gezogen en op hoge druk via een andere klep eruit gepompt. Het werkt niet met schoepen of iets dergelijks, zoals een waterpomp waarbij je aan één kant van de as de poelie hebt en aan de andere kant de schoepen in het koelwater. Er zitten meerdere afdichtingen tussen de compressiekamer en de poelieMaar daar kan je wel alsnog (geringe) verliezen hebben, net als dat een automotor intern ook olie kan/mag verbruiken.
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.quote:Aan de andere kant, de leidingen die naar de compressiekamers leiden zijn vaak maar met één o-ring of pakking afgesloten en die zijn vatbaarder voor degradatie van het materiaal. Een ander bekende lekplek is vaak de condensor, omdat die achter de grille zit en dus nog wel eens steentjes en zo wil opvangen.
De vergelijking met de koelkast sloeg op meer op hoe de gas-vloeistof-overgang wordt gebruikt om warmte op te nemen en zo te koelenHet feit dat een koelkast stil staat en niet in een warm motorruim aan wisselende temperaturen en chemische invloeden wordt blootgesteld, en de beschikbaarheid van netstroom, zorgt natuurlijk voor een ander ontwerp en een andere manier van pompen. Bovendien; als een autoaircosysteem lekt komt het in de buitenlucht terecht - wat op zich niet goed is voor het milieu maar wel vervliegt in de open atmosfeer. Een koelkast staat binnenshuis en dat mag absoluut niet lek gaan.
Tis net korfbalquote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:23 schreef Zusje123 het volgende:
Ineens een helder moment: basketbal komt van het Engels woord voor mand 🙈
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.quote:Op zondag 14 augustus 2022 21:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.
[..]
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 16:57 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.
Bovendien is het systeem voor het koelmiddel natuurlijk wel degelijk als lekvrij en een gesloten systeem ontworpen, net als het koelsysteem, maar zal uiteindelijk slijtage of degradatie van de afdichtingen op een gegeven moment voor lekkage (kunnen) zorgen. Wat het andere eind van de compressor doet is daarin niet relevant.
CFKs waren ongevaarlijk, ja?'De' freon (R-12) die in de jaren '30 ammoniak en zwaveldioxide moest opvolgen was een ramp voor de ozonlaag en is nu verboden...
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.quote:Eén van de ontwikkelaars ervan was Thomas Midgley, die ook het briljante idee had om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen om pingelen tegen te gaan![]()
De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).quote:Huidige koelkasten en airco's gebruiken weliswaar nog steeds gassen die onder de noemer freon vallen en bij een lek niet direct schadelijk zijn voor de mens - ook niet gezond natuurlijk, vooral niet in een ongeventileerde ruimte. Bovendien is het nog steeds schadelijk voor het milieu aangezien het een broeikasgas is. Kennelijk staat 1 kilo weggelekte R410a gelijk aan 1250 kilo CO2, dus dat wil je toch graag opgesloten houden.
Tsja, 'niet giftig' is op dat front een mooie verbetering, maar het afbreken van de ozonlaag is iets teveel van het goede om te nuanceren dat het beter is...quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.
[..]
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.
[..]
De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).
Het GWP van isobutaan is slechts 3 (dus 1 kilo staat gelijk aan 3 kilo CO2), en de meeste koelkasten bevatten minder dan 150 gram.
https://en.wiktionary.org/wiki/klickquote:Though kilometers are not commonly used to measure distance in the USA, klick is commonly used by the US & UK military, which use the metric system almost exclusively in order to facilitate communication with allied forces.
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
In films of series hoor je soms afstanden uitgedrukt worden in klicks ("40 klicks to the south"). Ik dacht dat het een verzonnen eenheid was, omdat ik het vooral in science fiction hoorde. Maar blijkt dat Britse en Amerikaanse militairen het gebruiken voor kilometer.
[..]
https://en.wiktionary.org/wiki/klick
Over afstanden gesproken, één parsec is ongeveer 3.26 lichtjaar. En één astronomische eenheid (1 au) is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon (gelijk aan ongeveer 8.3 lichtminuten).
In een driehoek met één zijde = 1 au en de twee andere zijden = 1 parsec, is de hoek tussen de twee lange zijden gelijk aan 1 boogseconde (1/3600 van een graad).
Hola, meth roken is voor losers, ik snuif enkel regelmatig een lijntje.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 17:23 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |