abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_205627167
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef praadje het volgende:

[..]
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar. :D
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.

In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goed ;) Anders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
pi_205627200
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 14:01 schreef Dingest het volgende:

[..]
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.

In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goed ;) Anders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
Kijk, ik weet straks gewoon alles van airco's :D Leuk en dank voor je heldere uitleg. ^O^
  zondag 14 augustus 2022 @ 11:21:31 #228
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_205634088
Dat de je-weet-wel-kater gecastreerd is.

Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
  zondag 14 augustus 2022 @ 11:29:07 #229
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205634140
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
O
M
G
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 augustus 2022 @ 11:31:48 #230
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205634153
quote:
11s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:43 schreef Soury het volgende:
Dat je in whatsApp met de spatie balk cursor besturing hebt dus niet hoeft te pielen als er ergens in een bericht een foutje staat.
Huh? Hoe werkt dat dan? Nu weet ik het (nou ja, ik heb het gelezen), maar ik snap 'm nog niet :@
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 14 augustus 2022 @ 11:32:27 #231
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_205634158
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:31 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Huh? Hoe werkt dat dan? Nu weet ik het (nou ja, ik heb het gelezen), maar ik snap 'm nog niet :@
Links rechts swipen over je spatiebalk verplaatst de cursor.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 14 augustus 2022 @ 11:34:00 #232
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_205634167
quote:
19s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:32 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Links rechts swipen over je spatiebalk verplaatst de cursor.
Oh, bij mij verandert dan de taal. Zal wel niet een standaardding zijn dan ;(

Nou zit ik sowieso nooit echt te pielen, behalve op de :r iPhone :r van werk, maar die hoef ik niet vaak te gebruiken gelukkig.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 14 augustus 2022 @ 16:02:10 #233
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205636918
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 14:01 schreef Dingest het volgende:

[..]
Helaas valt dat niet zomaar te controleren, zoals met de andere vloeistoffen. Het is een vluchtig gas in een gesloten systeem dat samengeperst wordt zodat het vloeibaar wordt, en dan verderop weer gas wordt; bij die laatste overgang haalt het hitte uit de omgeving en daardoor kan er koude lucht afgegeven worden. Vergelijkbaar met een koelkast.

In de praktijk betekent dit dat je pas merkt dat het vulmiddel op is wanneer er geen koude lucht meer uit de airco komt (of het ontwasemen van de ruiten niet zo vlot meer gaat). Er kunnen geleidelijk kleine verliezen optreden in de loop der jaren, net zoals je motor wat olie verbruikt of kan zweten, of er kan een lek ergens zijn. En soms gaat het een heel autoleven ook gewoon goed ;) Anders zet de garage het systeem onder druk om eerst te kijken of er een duidelijk lek is (zo ja, dan moet er eerst een reparatie uitgevoerd worden), en daarna wordt het systeem bijgevuld. Daar heb je wel speciale apparatuur en een certificering voor nodig, kleinere garages hebben dat niet altijd en moeten dan zelf een specialist inhuren.
En natuurlijk kan er een mechanisch defect zijn waardoor het systeem zijn werk niet doet, ook al zit het wel vol.
Bij (klassieke?) airco's in auto's zal je geleidelijk koelgas verliezen, omdat de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto. Het ene einde van de aandrijfas bevindt zich dus in het koelgas, het andere uiteinde in de atmosfeer. De asafdichtingen (shaft seals) zullen het lekken tot een minimum beperken, maar perfect is die dichting nooit.
(vergelijkbaar met de as die de schroef van een schip aandrijft: daar moet je afdichting rond de as voorzien om te voorkomen dat het water naar binnen komt.)

Bij koelkasten heb je dat probleem niet, daar heeft men de motor en compressor in een hermetisch afgesloten vat geplaatst. De motor draait in het koelgas, er zijn geen bewegende delen tussen het koelcircuit en de buitenatmosfeer.
are we infinite or am I alone
pi_205637065
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2022 12:42 schreef praadje het volgende:

[..]
Haha, ja zover was ik wel dat ik dat begrijp. En ik neem aan dat ze die bij het jaarlijkse beurtje wel nakijken of het bijgevuld moet worden maar als hij weer voor een beurt moet zal ik het nog wel even navragen.
Ik denk trouwens dat mijn garagist niet meer bijkomt als ik vertel van mijn ontdekking na 12 jaar. :D
En nog een tip van vrouw naar vrouw _O-
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer -O-
Dat je niet denkt dat ie kapot is *)
  zondag 14 augustus 2022 @ 16:30:32 #235
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_205637222
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:15 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
En nog een tip van vrouw naar vrouw _O-
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer -O-
Dat je niet denkt dat ie kapot is *)
Huh?
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Nooit last van gehad ook, want nooit beslagen ramen
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 14 augustus 2022 @ 16:50:32 #236
39237 crew  H_T
2733
pi_205637394
quote:
9s.gif Op woensdag 10 augustus 2022 14:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]
kantoorhumor ;(
Control-alt-pijltje draait het scherm op sommige systemen, ctrl-(shift)-pijltje kan je gebruiken om door tekst te navigeren of woorden te selecteren
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_205637625
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 11:34 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Oh, bij mij verandert dan de taal. Zal wel niet een standaardding zijn dan ;(

Nou zit ik sowieso nooit echt te pielen, behalve op de :r iPhone :r van werk, maar die hoef ik niet vaak te gebruiken gelukkig.
Op je Android minder lang vasthouden op 1 plek en eerder beginnen met beweging?

Op de :r iPhone :r juist wel eerst long press en dan pas horizontaal bewegen.

En je daarna niet beperken tot WhatsApp maar overal genieten van je toetsenbord *O* *O*
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_205637736
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:15 schreef deadly_kiss het volgende:

[..]
En nog een tip van vrouw naar vrouw _O-
Het kan ook dat er een beveiliging op zit dat je airco uitvalt onder de paar graden boven 0.
In mijn vorige auto was dit bij 3° en mijn huidige zelfs onder de 5°.
Heel irritant met zeiknat herfstweer -O-
Dat je niet denkt dat ie kapot is *)
Thanks. Maar ik heb de airco nooit gebruikt om de ramen te ontwasemen want ik wist niet dat er airco inzit haha. Daar gebruik ik altijd de blower voor en dat knopje om je ramen te ontwasemen.
Zou trouwens geeneens in me opgekomen zijn om daar de airco voor te gebruiken :@
pi_205639194
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:02 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Bij (klassieke?) airco's in auto's zal je geleidelijk koelgas verliezen, omdat de compressor aangedreven wordt door de motor van de auto. Het ene einde van de aandrijfas bevindt zich dus in het koelgas, het andere uiteinde in de atmosfeer. De asafdichtingen (shaft seals) zullen het lekken tot een minimum beperken, maar perfect is die dichting nooit.
(vergelijkbaar met de as die de schroef van een schip aandrijft: daar moet je afdichting rond de as voorzien om te voorkomen dat het water naar binnen komt.)

Bij koelkasten heb je dat probleem niet, daar heeft men de motor en compressor in een hermetisch afgesloten vat geplaatst. De motor draait in het koelgas, er zijn geen bewegende delen tussen het koelcircuit en de buitenatmosfeer.
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houden :P
Maar volgens mij is de stelling niet helemaal correct; een autoaircopomp werkt met een kantelplaat en zuigers die de pompende beweging maakt. Die is met een as aan een elektromagneet verbonden, die bij het inschakelen van de airco op de verder altijd aangedreven poelie klikt. Hierdoor gaat de kantelplaat kantelen en krijg je een zuig/duw-beweging. Vergelijkbaar met de automotor zelf wordt het koelmiddel (dat onder lage druk staat) in een cilinder gezogen en op hoge druk via een andere klep eruit gepompt. Het werkt niet met schoepen of iets dergelijks, zoals een waterpomp waarbij je aan één kant van de as de poelie hebt en aan de andere kant de schoepen in het koelwater. Er zitten meerdere afdichtingen tussen de compressiekamer en de poelie ;) Maar daar kan je wel alsnog (geringe) verliezen hebben, net als dat een automotor intern ook olie kan/mag verbruiken.
Aan de andere kant, de leidingen die naar de compressiekamers leiden zijn vaak maar met één o-ring of pakking afgesloten en die zijn vatbaarder voor degradatie van het materiaal. Een ander bekende lekplek is vaak de condensor, omdat die achter de grille zit en dus nog wel eens steentjes en zo wil opvangen.

De vergelijking met de koelkast sloeg op meer op hoe de gas-vloeistof-overgang wordt gebruikt om warmte op te nemen en zo te koelen :P Het feit dat een koelkast stil staat en niet in een warm motorruim aan wisselende temperaturen en chemische invloeden wordt blootgesteld, en de beschikbaarheid van netstroom, zorgt natuurlijk voor een ander ontwerp en een andere manier van pompen. Bovendien; als een autoaircosysteem lekt komt het in de buitenlucht terecht - wat op zich niet goed is voor het milieu maar wel vervliegt in de open atmosfeer. Een koelkast staat binnenshuis en dat mag absoluut niet lek gaan.
pi_205639319
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Huh?
Dit heb ik nog nooit gehoord.
Nooit last van gehad ook, want nooit beslagen ramen
Ja hoor, misschien bij nieuwe auto's is dit niet meer maar mijn cordoba en astra met beide climat control maar wel uit 2001/2002 hadden deze beveiliging.
Als het dan regenachtig weer is merk je dat wel, en als het vriest al helemaal want dan sta ik een eeuw te wachten tot de kachel warmer is anders spoegt de blower ook meteen het voorraam vol als ik te snel ga rijden.
  zondag 14 augustus 2022 @ 21:59:30 #241
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205639989
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 20:40 schreef Dingest het volgende:

[..]
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houden :P
Maar volgens mij is de stelling niet helemaal correct; een autoaircopomp werkt met een kantelplaat en zuigers die de pompende beweging maakt. Die is met een as aan een elektromagneet verbonden, die bij het inschakelen van de airco op de verder altijd aangedreven poelie klikt. Hierdoor gaat de kantelplaat kantelen en krijg je een zuig/duw-beweging. Vergelijkbaar met de automotor zelf wordt het koelmiddel (dat onder lage druk staat) in een cilinder gezogen en op hoge druk via een andere klep eruit gepompt. Het werkt niet met schoepen of iets dergelijks, zoals een waterpomp waarbij je aan één kant van de as de poelie hebt en aan de andere kant de schoepen in het koelwater. Er zitten meerdere afdichtingen tussen de compressiekamer en de poelie ;) Maar daar kan je wel alsnog (geringe) verliezen hebben, net als dat een automotor intern ook olie kan/mag verbruiken.
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.
quote:
Aan de andere kant, de leidingen die naar de compressiekamers leiden zijn vaak maar met één o-ring of pakking afgesloten en die zijn vatbaarder voor degradatie van het materiaal. Een ander bekende lekplek is vaak de condensor, omdat die achter de grille zit en dus nog wel eens steentjes en zo wil opvangen.

De vergelijking met de koelkast sloeg op meer op hoe de gas-vloeistof-overgang wordt gebruikt om warmte op te nemen en zo te koelen :P Het feit dat een koelkast stil staat en niet in een warm motorruim aan wisselende temperaturen en chemische invloeden wordt blootgesteld, en de beschikbaarheid van netstroom, zorgt natuurlijk voor een ander ontwerp en een andere manier van pompen. Bovendien; als een autoaircosysteem lekt komt het in de buitenlucht terecht - wat op zich niet goed is voor het milieu maar wel vervliegt in de open atmosfeer. Een koelkast staat binnenshuis en dat mag absoluut niet lek gaan.
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.
are we infinite or am I alone
pi_205662171
Ineens een helder moment: basketbal komt van het Engels woord voor mand 🙈
  Moderator woensdag 17 augustus 2022 @ 08:25:15 #243
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_205662180
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 08:23 schreef Zusje123 het volgende:
Ineens een helder moment: basketbal komt van het Engels woord voor mand 🙈
Tis net korfbal
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_205666813
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2022 21:59 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.
[..]
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.
Bovendien is het systeem voor het koelmiddel natuurlijk wel degelijk als lekvrij en een gesloten systeem ontworpen, net als het koelsysteem, maar zal uiteindelijk slijtage of degradatie van de afdichtingen op een gegeven moment voor lekkage (kunnen) zorgen. Wat het andere eind van de compressor doet is daarin niet relevant.

CFKs waren ongevaarlijk, ja? :P 'De' freon (R-12) die in de jaren '30 ammoniak en zwaveldioxide moest opvolgen was een ramp voor de ozonlaag en is nu verboden... Eén van de ontwikkelaars ervan was Thomas Midgley, die ook het briljante idee had om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen om pingelen tegen te gaan :+
Huidige koelkasten en airco's gebruiken weliswaar nog steeds gassen die onder de noemer freon vallen en bij een lek niet direct schadelijk zijn voor de mens - ook niet gezond natuurlijk, vooral niet in een ongeventileerde ruimte. Bovendien is het nog steeds schadelijk voor het milieu aangezien het een broeikasgas is. Kennelijk staat 1 kilo weggelekte R410a gelijk aan 1250 kilo CO2, dus dat wil je toch graag opgesloten houden.
  woensdag 17 augustus 2022 @ 17:44:16 #245
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205667162
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:57 schreef Dingest het volgende:

[..]
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.
Bovendien is het systeem voor het koelmiddel natuurlijk wel degelijk als lekvrij en een gesloten systeem ontworpen, net als het koelsysteem, maar zal uiteindelijk slijtage of degradatie van de afdichtingen op een gegeven moment voor lekkage (kunnen) zorgen. Wat het andere eind van de compressor doet is daarin niet relevant.

CFKs waren ongevaarlijk, ja? :P 'De' freon (R-12) die in de jaren '30 ammoniak en zwaveldioxide moest opvolgen was een ramp voor de ozonlaag en is nu verboden...
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.
quote:
Eén van de ontwikkelaars ervan was Thomas Midgley, die ook het briljante idee had om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen om pingelen tegen te gaan :+
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.
quote:
Huidige koelkasten en airco's gebruiken weliswaar nog steeds gassen die onder de noemer freon vallen en bij een lek niet direct schadelijk zijn voor de mens - ook niet gezond natuurlijk, vooral niet in een ongeventileerde ruimte. Bovendien is het nog steeds schadelijk voor het milieu aangezien het een broeikasgas is. Kennelijk staat 1 kilo weggelekte R410a gelijk aan 1250 kilo CO2, dus dat wil je toch graag opgesloten houden.
De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).
Het GWP van isobutaan is slechts 3 (dus 1 kilo staat gelijk aan 3 kilo CO2), en de meeste koelkasten bevatten minder dan 150 gram.
are we infinite or am I alone
pi_205668904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 17:44 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.
[..]
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.
[..]

De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).
Het GWP van isobutaan is slechts 3 (dus 1 kilo staat gelijk aan 3 kilo CO2), en de meeste koelkasten bevatten minder dan 150 gram.
Tsja, 'niet giftig' is op dat front een mooie verbetering, maar het afbreken van de ozonlaag is iets teveel van het goede om te nuanceren dat het beter is... :P

Ah ja, ik weet wat er in auto-airco's gaat, niet in huishoudproducten, en R410a werd veel genoemd als huidige koudemiddel (ook dat het wel uitgefaseerd zou worden). Maar voor koelkasten (hier) is het inderdaad R600a, dat milieuvriendelijker is. Isobutaan is natuurlijk wel licht ontvlambaar, dus het blijft een goede zaak dat het vooral in het koelsysteem blijft en niet erbuiten - zeker in een keuken :+
  donderdag 18 augustus 2022 @ 17:04:37 #247
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205677238
In films of series hoor je soms afstanden uitgedrukt worden in klicks ("40 klicks to the south"). Ik dacht dat het een verzonnen eenheid was, omdat ik het vooral in science fiction hoorde. Maar blijkt dat Britse en Amerikaanse militairen het gebruiken voor kilometer.

quote:
Though kilometers are not commonly used to measure distance in the USA, klick is commonly used by the US & UK military, which use the metric system almost exclusively in order to facilitate communication with allied forces.
https://en.wiktionary.org/wiki/klick

Over afstanden gesproken, één parsec is ongeveer 3.26 lichtjaar. En één astronomische eenheid (1 au) is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon (gelijk aan ongeveer 8.3 lichtminuten).
In een driehoek met één zijde = 1 au en de twee andere zijden = 1 parsec, is de hoek tussen de twee lange zijden gelijk aan 1 boogseconde (1/3600 van een graad).
are we infinite or am I alone
pi_205677406
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
In films of series hoor je soms afstanden uitgedrukt worden in klicks ("40 klicks to the south"). Ik dacht dat het een verzonnen eenheid was, omdat ik het vooral in science fiction hoorde. Maar blijkt dat Britse en Amerikaanse militairen het gebruiken voor kilometer.
[..]
https://en.wiktionary.org/wiki/klick

Over afstanden gesproken, één parsec is ongeveer 3.26 lichtjaar. En één astronomische eenheid (1 au) is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon (gelijk aan ongeveer 8.3 lichtminuten).
In een driehoek met één zijde = 1 au en de twee andere zijden = 1 parsec, is de hoek tussen de twee lange zijden gelijk aan 1 boogseconde (1/3600 van een graad).
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.
  donderdag 18 augustus 2022 @ 17:44:50 #249
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_205677637
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 17:23 schreef FlauwKapsel het volgende:

[..]
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.
Hola, meth roken is voor losers, ik snuif enkel regelmatig een lijntje.
Het verschil: je kan een lijntje snuiven en daarna iets productiefs gaan doen. Als je begint met meth roken ben je uren later nog bezig, krijg je niets gedaan.
are we infinite or am I alone
pi_205710221
Ik besef me net pas de taalkundige relatie tussen de woorden sigaar en sigaret.

Het Franse woord voor sigaar is cigare.

Het Franse woord voor sigaret is cigarette.

Fransen gebruiken de toevoeging -ette of -tte om een verkleinwoord te maken, zoals wij dat in Nederland doen met -je of -tje.

Dus cigarette is taalkundig gezien het verkleinwoord van cigare. En dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')