Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.quote:Op zondag 14 augustus 2022 20:40 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ik weet niet waarom je dat vergelijkt met eens schip; de mechanische delen van de auto hangen vol met keerringen of o-ringen die vet/olie aan één kant van een as moeten houden![]()
Maar volgens mij is de stelling niet helemaal correct; een autoaircopomp werkt met een kantelplaat en zuigers die de pompende beweging maakt. Die is met een as aan een elektromagneet verbonden, die bij het inschakelen van de airco op de verder altijd aangedreven poelie klikt. Hierdoor gaat de kantelplaat kantelen en krijg je een zuig/duw-beweging. Vergelijkbaar met de automotor zelf wordt het koelmiddel (dat onder lage druk staat) in een cilinder gezogen en op hoge druk via een andere klep eruit gepompt. Het werkt niet met schoepen of iets dergelijks, zoals een waterpomp waarbij je aan één kant van de as de poelie hebt en aan de andere kant de schoepen in het koelwater. Er zitten meerdere afdichtingen tussen de compressiekamer en de poelieMaar daar kan je wel alsnog (geringe) verliezen hebben, net als dat een automotor intern ook olie kan/mag verbruiken.
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.quote:Aan de andere kant, de leidingen die naar de compressiekamers leiden zijn vaak maar met één o-ring of pakking afgesloten en die zijn vatbaarder voor degradatie van het materiaal. Een ander bekende lekplek is vaak de condensor, omdat die achter de grille zit en dus nog wel eens steentjes en zo wil opvangen.
De vergelijking met de koelkast sloeg op meer op hoe de gas-vloeistof-overgang wordt gebruikt om warmte op te nemen en zo te koelenHet feit dat een koelkast stil staat en niet in een warm motorruim aan wisselende temperaturen en chemische invloeden wordt blootgesteld, en de beschikbaarheid van netstroom, zorgt natuurlijk voor een ander ontwerp en een andere manier van pompen. Bovendien; als een autoaircosysteem lekt komt het in de buitenlucht terecht - wat op zich niet goed is voor het milieu maar wel vervliegt in de open atmosfeer. Een koelkast staat binnenshuis en dat mag absoluut niet lek gaan.
Tis net korfbalquote:Op woensdag 17 augustus 2022 08:23 schreef Zusje123 het volgende:
Ineens een helder moment: basketbal komt van het Engels woord voor mand 🙈
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.quote:Op zondag 14 augustus 2022 21:59 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maakt niet uit wat voor type positive displacement pomp de compressor is, piston, screw of scroll, het gaat erom dat het een open compressor is, maw dat ie uitwendig aangedreven wordt. Dat was m'n punt. De vergelijking met een schip was bedoeld voor eventuele lezers die niet vertrouwd zijn met compressors etc. Iedereen kan begrijpen dat als een schip een gat onder water heeft waar een as door draait, er ook water door dat gat naar binnen kan komen. En je dus iets nodig hebt om dat water tegen te houden: afdichtingen.
[..]
Sinds de ontdekking van freon waren lekken niet gevaarlijk meer (toen men ammoniak of SO2 gebruikte wel), ik denk dat de gesloten compressor vooral ontwikkeld werd om koelkasten onderhoudsvrij te maken.
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.quote:Op woensdag 17 augustus 2022 16:57 schreef Dingest het volgende:
[..]
Ja, dat is prima, maar leg het dan wel goed uit... Vrijwel alle auto-aircopompen zijn van het kantel/zuigermodel, dus de vergelijking met één enkele as liep een beetje mank.
Bovendien is het systeem voor het koelmiddel natuurlijk wel degelijk als lekvrij en een gesloten systeem ontworpen, net als het koelsysteem, maar zal uiteindelijk slijtage of degradatie van de afdichtingen op een gegeven moment voor lekkage (kunnen) zorgen. Wat het andere eind van de compressor doet is daarin niet relevant.
CFKs waren ongevaarlijk, ja?'De' freon (R-12) die in de jaren '30 ammoniak en zwaveldioxide moest opvolgen was een ramp voor de ozonlaag en is nu verboden...
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.quote:Eén van de ontwikkelaars ervan was Thomas Midgley, die ook het briljante idee had om tetra-ethyllood aan benzine toe te voegen om pingelen tegen te gaan![]()
De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).quote:Huidige koelkasten en airco's gebruiken weliswaar nog steeds gassen die onder de noemer freon vallen en bij een lek niet direct schadelijk zijn voor de mens - ook niet gezond natuurlijk, vooral niet in een ongeventileerde ruimte. Bovendien is het nog steeds schadelijk voor het milieu aangezien het een broeikasgas is. Kennelijk staat 1 kilo weggelekte R410a gelijk aan 1250 kilo CO2, dus dat wil je toch graag opgesloten houden.
Tsja, 'niet giftig' is op dat front een mooie verbetering, maar het afbreken van de ozonlaag is iets teveel van het goede om te nuanceren dat het beter is...quote:Op woensdag 17 augustus 2022 17:44 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Lijkt me duidelijk dat ik het over giftigheid had.
[..]
Midgley die later "kinderverlamming" (door polio) opliep, en gedood werd door z'n laatste uitvinding, een systeem met katrollen om zichzelf uit bed te hijsen. Ik ken de geschiedenis.
[..]
De meeste koelkasten (en verplaatsbare airco's) gebruiken tegenwoordig R600a, isobutaan. Het is vooral de VS die op dat gebied achterloopt, mede dankzij flink wat lobbywerk en het overdrijven van het brandgevaar door bedrijven als Dupont en Honeywell, de voornaamste producenten van HFC koelgassen (die hoopten waarschijnlijk nog decennia lang telkens iets minder schadelijke produkten op de markt te brengen, zodat de vorige generatie koelgassen zouden verboden worden rond de tijd dat hun patenten erop verliepen).
Het GWP van isobutaan is slechts 3 (dus 1 kilo staat gelijk aan 3 kilo CO2), en de meeste koelkasten bevatten minder dan 150 gram.
https://en.wiktionary.org/wiki/klickquote:Though kilometers are not commonly used to measure distance in the USA, klick is commonly used by the US & UK military, which use the metric system almost exclusively in order to facilitate communication with allied forces.
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 17:04 schreef crystal_meth het volgende:
In films of series hoor je soms afstanden uitgedrukt worden in klicks ("40 klicks to the south"). Ik dacht dat het een verzonnen eenheid was, omdat ik het vooral in science fiction hoorde. Maar blijkt dat Britse en Amerikaanse militairen het gebruiken voor kilometer.
[..]
https://en.wiktionary.org/wiki/klick
Over afstanden gesproken, één parsec is ongeveer 3.26 lichtjaar. En één astronomische eenheid (1 au) is de gemiddelde afstand tussen aarde en zon (gelijk aan ongeveer 8.3 lichtminuten).
In een driehoek met één zijde = 1 au en de twee andere zijden = 1 parsec, is de hoek tussen de twee lange zijden gelijk aan 1 boogseconde (1/3600 van een graad).
Hola, meth roken is voor losers, ik snuif enkel regelmatig een lijntje.quote:Op donderdag 18 augustus 2022 17:23 schreef FlauwKapsel het volgende:
[..]
Daar moet je wel meth voor hebben gerookt om dit uit te zoeken. Had nog nooit van 'klicks' gehoord.
En over cigarquote:Op maandag 22 augustus 2022 09:50 schreef Nielsch het volgende:
Ik besef me net pas de taalkundige relatie tussen de woorden sigaar en sigaret.
Het Franse woord voor sigaar is cigare.
Het Franse woord voor sigaret is cigarette.
Fransen gebruiken de toevoeging -ette of -tte om een verkleinwoord te maken, zoals wij dat in Nederland doen met -je of -tje.
Dus cigarette is taalkundig gezien het verkleinwoord van cigare. En dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
Dus een grote overall is een salope?quote:Op maandag 22 augustus 2022 09:50 schreef Nielsch het volgende:
Ik besef me net pas de taalkundige relatie tussen de woorden sigaar en sigaret.
Het Franse woord voor sigaar is cigare.
Het Franse woord voor sigaret is cigarette.
Fransen gebruiken de toevoeging -ette of -tte om een verkleinwoord te maken, zoals wij dat in Nederland doen met -je of -tje.
Dus cigarette is taalkundig gezien het verkleinwoord van cigare. En dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
zelfde filmpje gezien denk ikquote:Op maandag 22 augustus 2022 13:27 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dus een grote overall is een salope?
In het Nederlands gebruiken we vaak het verkleinwoord om van het werkwoord een zelfstandig naamwoord van te maken. Etentje, Rokertje, speeltje, neukertjequote:Op maandag 22 augustus 2022 09:50 schreef Nielsch het volgende:
IEn dat het Nederlandse sigaretje dus eigenlijk een dubbele verkleining is.
ja maar dat geldt natuurlijk niet voor sigaret he... want dat is al een zelfstandig naamwoordquote:Op maandag 22 augustus 2022 13:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In het Nederlands gebruiken we vaak het verkleinwoord om van het werkwoord een zelfstandig naamwoord van te maken. Etentje, Rokertje, speeltje, neukertje
Dussss...ik was laatst bij mijn zusje, 's avonds even richting mijn ouders om de tuin te doen.quote:Op dinsdag 8 juni 2021 23:52 schreef mascara-klodder het volgende:
Iets persoonlijks en geen jaren later: maar ik heb een tijdje geleden een week lang trouw een nepplantje in de tuin van mijn ouders verzorgd![]()
Kwam ik vanavond achter
In feite hoor je een sigaret een sigaartje te noemen.quote:Op maandag 22 augustus 2022 13:47 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ja maar dat geldt natuurlijk niet voor sigaret he... want dat is al een zelfstandig naamwoord
quote:Op maandag 22 augustus 2022 15:08 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Dussss...ik was laatst bij mijn zusje, 's avonds even richting mijn ouders om de tuin te doen.
Ik de dode bloemetjes eruit halen en mijn zusje alles water geven.
Staat ze datzelfde nepplantje water te geven
Ook een hele week dus
Amerika in een notendop.quote:Op woensdag 14 september 2022 21:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
Dat in steeds meer plaatsen in de VS een overstekende voetganger een oranje vlag moet pakken om zich kenbaar te maken ten opzichte van automobilisten.
Want waarom de infrastructuur veiliger maken voor voetgangers als je de verantwoordelijkheid ook gewoon volledig bij voetgangers neer kan leggen door ze te verplichten om als een mongool met een vlag te zwaaien terwijl ze zes rijbanen proberen over te steken.
Ohja, het gevolg is dat de vlaggen allemaal aan één kant eindigen omdat de meeste oversteekplaatsen natuurlijk nooit 50/50 overstekende voetgangers hebben.![]()
Heb net de biografie van A MG S gelezen maar daar werd dit geheel niet genoemdquote:Op donderdag 8 september 2022 20:57 schreef Beathoven het volgende:
1.Dat Filip (Flip) van Duyn (Schmidt) als zoon van Annie MG, met z'n "belevenissen" model stond voor Jip van Janneke.
2.Janneke is gebasseerd op zijn vroegere buurmeisje waar geen referentie naar te vinden is.
[ afbeelding ]
3. Dat Jip en Janneke volgens Annie MG Schmidt onbewust op hun beurt weer losjes gebasseerd zijn op Ot en Sien.
Niet te verwarren met Spaanse tortilla’squote:Op dinsdag 20 september 2022 10:22 schreef Remco het volgende:
In een kookprogramma zag ik laatst iemand tortilla's snijden zodat het tortilla chips werden, nooit over nagedacht dat tortilla chips gewoon gefrituurde stukjes tortilla zijn.
Veel riviertjes heten A of Aa van Aqua.quote:Op dinsdag 19 juli 2022 11:54 schreef Tokus het volgende:
[..]
nee, het komt van broek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broek_(landschap)
zoals in Broek Op Waterland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
nooit over nagedacht eigenlijk maar klopt welquote:Op vrijdag 23 september 2022 22:10 schreef Treehut362 het volgende:
...Dat water blauw is als de hemel er boven wordt weerspiegeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |