Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte. Totaal niet nadenken waar je nu in godsnaam mee bezig bent. Alleen maar willen groeien in bevolking en bedrijvigheid, zonder de consequenties te overzien. Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat. Leven bij de dag, regeren bij de dag is het motto. En nu zitten we met de gebakken peren.quote:Overvol stroomnet dwingt bedrijven tot noodmaatregelen
In steeds meer delen van het land kunnen bedrijven geen aansluiting op het stroomnet krijgen, omdat het vol zit. Dat probleem breidt zich ook uit naar nieuwbouw van woonwijken, die mogelijk tijdelijk moeten draaien op gasgeneratoren.
Een snelgroeiend aantal ondernemers moet een noodoplossing vinden om stroom te krijgen voor hun gebouwen vanwege een vol elektriciteitsnet. Omdat de wachtlijst voor een aansluiting bij netbeheerder Liander oploopt en uitbreiding van het net nog jaren duurt, moeten bedrijven dieselgeneratoren en batterijen plaatsen om stroom te krijgen.
Uit een rondgang van het FD bij ondernemers en woningbouwprojecten in de provincies waar het net vol zit, blijkt dat zij noodoplossingen toepassen. Zoals Teake Damstra, directeur van Koninklijke Damstra Installatiebedrijf uit Leeuwarden. Hij kreeg eind vorig jaar een brandbrief van Liander. Als Damstra niet onmiddellijk zijn stroomverbruik zou verminderen, dan zou de netbeheerder zijn pand afsluiten.
De installateur van duurzame warmtepompen en zonnepanelen had net zijn vestiging van het aardgas gehaald en extra laadpalen voor elektrische auto's geïnstalleerd. Het pand vrat daardoor zoveel stroom, dat het elektriciteitsnet overbelast raakte. Meer capaciteit kon de ondernemer van de netbeheerder niet krijgen. Nu heeft Damstra een pelletkachel op biomassa geïnstalleerd en zijn werknemers mogen alleen laden als hun auto écht leeg is. 'Ik hoop maar dat dit genoeg is, anders zit er weinig anders op dan de aardgasaansluiting weer aansluiten. Het is de wereld op zijn kop, want ik doe precies wat de duurzame regering wil', zegt hij.
Al langer merken projectontwikkelaars van zon- en windparken dat zij nog nauwelijks een aansluiting kunnen krijgen voor het aanbieden van stroom. Nu wordt ook de 'vraagkant' van het stroomnet geraakt: bedrijven en woningen die stroom krijgen. Bij netbeheerder Liander, actief in Friesland, Noord-Holland, Flevoland en Gelderland, staan bijna vierhonderd bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting. De koepelvereniging van alle netbeheerders in het land, Netbeheer Nederland, verwacht dat de krapte op het elektriciteitsnet de komende jaren op meer plekken toeneemt. 'Niet alleen bedrijven en instellingen, maar ook consumenten kunnen de gevolgen hiervan gaan merken'.
Vraag naar stroom
Om klimaatdoelen te halen en het gasveld in Groningen te kunnen sluiten, heeft het kabinet in 2018 besloten dat alle nieuw te bouwen huizen geen aardgas meer mogen gebruiken. Daarnaast moeten alle bestaande huizen en kantoren van het gas af. Dat zorgt voor een grote stijging in de vraag naar stroom, maar daar is het verouderde elektriciteitsnet niet op gebouwd. In Friesland, Noord-Holland, de Noordoostpolder in Flevoland en grote delen van Gelderland keurt de netbeheerder alle aanvragen voor nieuwe stroomaansluitingen af. Rondom Utrecht, Den Haag en Rotterdam is de situatie ook nijpend.
De netbeheerders en werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben de overheid al vaak gewaarschuwd. Alleen, uitbreiding met extra kabels en stroomstations kost tijd en geld. Er is te weinig technisch personeel om de klus snel te klaren. Daan Schut, chief transition officer bij Liander: 'Er is niet zo snel extra technisch personeel opgeleid en het versnellen van vergunningsprocedures, waardoor een extra stroomstation bijvoorbeeld binnen drie jaar is gebouwd in plaats van binnen acht jaar, raakt aan het inspraakrecht van burgers.'
Dieselgenerator
Sommige ondernemers grijpen nu naar noodoplossingen die verre van duurzaam zijn. Salesdirecteur Arno Luyten van Geesinknorba, producent van vuilniswagens uit Emmeloord, denkt aan het plaatsen van een dieselgenerator. Onlangs opende het bedrijf een nieuwe werkplaats, maar er is geen stroom en het net is pas over vier jaar uitgebreid. 'Het huren van die generator kost ons minstens ¤100.000 per jaar. Wij zijn een internationaal bedrijf en zijn gewend aan dit soort strubbelingen in het buitenland, maar nu lijkt het wel alsof Nederland de bananenrepubliek is', aldus Luyten.
Verhuurder van generatoren rondom Amsterdam, Leeborent, merkt een sterke stijging van de vraag. 'Vooral het groene aggregaat op biodiesel is gewild. Dan hebben ondernemers toch een duurzaam alternatief tot zij op het stroomnet kunnen', zegt elektromonteur Benito van Amesfoort.
Netbeheerder Liander waarschuwt ondernemers om eerst te controleren of er plek op het net is voordat zij een nieuw pand bouwen, maar Luyten zegt dat hij daar niet van op de hoogte was. 'We gingen ervan uit dat er gewoon stroom zou zijn. Om eerlijk te zijn vind ik de netbeheerder een draak van een organisatie. Het duurt allemaal zo lang.'
In Friesland bouwde zorggroep Noorderbreedte een nieuw zorgcentrum voor dementerenden in Leeuwarden. Dit najaar werden de bijna honderd woningen opgeleverd, maar voor stroom heeft manager Hans de Bruin een batterij moeten plaatsen. 'De huur voor de batterij is ¤3.000 per week, maar het is in ieder geval geborgd dat we bewoners kunnen huisvesten', zegt hij.
Schut: 'Het is heel begrijpelijk dat ondernemers teleurgesteld zijn, maar als wij iedereen zouden aansluiten, dan komt er teveel stroom op het net en branden kabels en stroomstations door. Dan heeft niemand meer stroom voor een veel langere periode'.
Hyde Park
Dit probleem gaat snel erger worden in meer delen van Nederland en zal ook consumenten gaan raken, verwacht Schut. Dan dreigen ook woningbouwprojecten slachtoffer te worden van het overvolle stroomnet. Er wordt al gekeken naar 'noodoplossingen' voor gasloze woningbouwprojecten Hyde Park en Lincoln Park in Hoofddorp, bevestigt de gemeente Haarlemmermeer. Het meest voor de hand ligt om voor de 5.500 woningen 'deels te werken met gasgeneratoren, maar we kijken ook naar batterijen', aldus een gemeentewoordvoerder. Projectontwikkelaars BPD en Snippe erkennen de problematiek en zeggen in gesprek te zijn over oplossingen.
De gemeente Haarlemmermeer gaf onlangs toestemming voor het plaatsen van gasgeneratoren op Schiphol Trade Park (STP), dat de ambitie heeft het duurzaamste bedrijventerrein van Europa te worden. Gebiedsontwikkelaar SADC wil dat bedrijven stroomcapaciteit met elkaar gaan delen in een netwerk, maar alsnog zullen tot 2026 gasgeneratoren nodig zijn om bij te springen momenten dat de bedrijven veel stroom verbruiken.
Volgens Schut van Liander kunnen er op sommige plekken wel snel extra kabels de grond in, bijvoorbeeld in 2023. Maar als het ene probleem is opgelost, ontstaat er al snel ergens anders een knelpunt. Al met al duurt het tot ongeveer 2027 voordat het stroomnet uitgebreid is, zegt hij.
Het kabinet Rutte IV trekt de komende tien jaar ¤22 mrd uit voor nieuwe elektriciteit- en waterstofnetten, maar netbeheerders hebben berekend dat er de komende dertig jaar alleen voor de uitbreiding van het stroomnet al ¤102 mrd nodig is. Investeringen in het net worden bovendien verrekend via de energierekening van alle burgers, en die mag niet te hard stijgen. Schut hoopt dat de overheid vaart maakt met, bijvoorbeeld, investeringen in technisch onderwijs. 'Tot die tijd proberen we echt met ondernemers mee te denken over een goede oplossing, want van dieselgeneratoren wordt niemand blij.'
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:12 schreef BasEnAad het volgende:
Ja en er is geen alternatief voor Rutte, want wie zou het anders moeten doen he, nou??
Wat een visieloze drol, hier plukken we nog 20 jaar de zure vruchten van.
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:01 schreef Alpha0 het volgende:
Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte.
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.
Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Dat is op papier.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was).
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
Uiteraard is dat nu een probleem.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd.
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.
Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
20 jaar geleden waren er ook tekort aan kabels en personeel.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Zorg dat je niet in de problemen komt is mijn devies.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.
Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:32 schreef Hexagon het volgende:
Ah TS heeft weer eens een onderwerp kunnen verdraaien om te kunnen schelden op "de buitenlanders"
Op zich is dat de indruk die je in eerste instantie krijgt.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:01 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat.
Mooi, wanneer lazer je een keer op?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:37 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen.
Economische impactquote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:15 schreef halfway het volgende:
[..]
Economische impact
ten gevolge van
financiële investering
in bouwsector
Investering in
Duiven EUR 69.760.000 Alliander
Investering in
Bellevue EUR 23.000.000 Alliander
Ach het zijn maar getallen maar zeker geen kabels.
Splits hem zelf maar uit.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen.
Wat is er waarin geïnvesteerd en waarvoor en over welke periode? Wat zijn de baten?
Geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Maar hoe veel ze dat kunnen doen en waaraan is aan behoorlijk wat eisen en grenzen van de overheid gebonden (als monopolisten worden ze zwaar gereguleerd).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Logisch, want als de overheid geen bindende plannen maakt van toekomstige bouwlocaties dan kun je als netbeheerder ook niet weten waar de kabels moeten komen. Als gevolg van de privatisering kun je een netbeheerder niet opdragen iets aan te leggen waarvan onduidelijk is of het terugverdiend wordt. Toen netbeheerders in publieke handen waren speelde winstgevendheid geen rol en kon de overheid aanwijzen waar capaciteit nodig is voor (verre) toekomstplannen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:35 schreef the-eye het volgende:
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:35 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:50 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.
Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk.
De echte vrekken laden de auto gratis op het werk en gebruiken die stroom in de avond thuis. Dat de accu dan wat harder slijt is niet erg want lease.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.
- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)
[ afbeelding ]
Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.
Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De één zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.
Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.
"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.
"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.
Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.
Donder toch op met je jaren 90 cursustaal, holle eufemismen. Daag me uit en een knal voor je kop kun je krijgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 17:08 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.
Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging.
Nee, dat geldt voor processen die de ondernemer in eigen hand heeft.quote:Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Dit is het falen van een totaal incompetente regering volledig buiten de macht van de ondernemer. Eenieder die dat probleem als een uitdaging ziet pleegt een staatsgreep.quote:Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiënt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiële middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojectenquote:Netbeheerders stellen iedere twee jaar vast welke verzwaringen nodig zijn om schaarste in het net te voorkomen in het investeringsplan. De netbeheerders hebben bij hun investeringsbesluiten de afgelopen jaren rekening gehouden met verschillende scenario’s ten aanzien van de groei van duurzame opwek van elektriciteit. Voor wind was dit vanwege de structuurvisie Wind op land tijdig en goed in beeld en daardoor is deze toename meegenomen in de investeringen van de netbeheerders en hebben zij dit grotendeels tijdig kunnen opvangen.
Voor de opwek van zonne-energie bestaat een dergelijke structuurvisie niet, omdat de ruimtelijke besluitvorming over zonneparken vooral een gemeentelijke aangelegenheid is. Provincies en gemeenten hebben wel ruimtelijk beleid voor de inpassing van zonneparken, dit is echter vrij recent ontwikkeld. Door de korte aanlooptijd van zonneparken heeft dit ruimtelijk beleid niet overal geresulteerd in tijdige investeringen door netbeheerders.
Oftewel, de alfahel die Den Haag heet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Beginnen met op landelijk niveau dat datacentrum voor Meta/Facebook in Zeewolde verbieden is een druppel op een gloeiende plaat, maar desalniettemin geen slecht begin.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op.
Niks doms aan. Zeiden ze vroeger ook toen auto's net in kwamen. Paard zou het wel blijven. Kijk waar we nu staan.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit landdomme apen.
Juist dan is het heel nuttig om te investeren in het stroomnet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit landdomme apen.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.
Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 21:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.
Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
Het gedoe met vergunningen is van alle tijden, maar het wordt alleen maar erger. Zoals ik eerder aangaf kan een netwerkbeheerder pas in actie komen als er een concrete vraag is.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
Als je het over de klimaatwet hebt: ik geloof het geen seconde. Het is onmogelijk te realiseren, om een heleboel redenen. De tegenwerking van de bevolking en de natuurwetten gaan daar voor zorgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:12 schreef ArnoldG0342 het volgende:
waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt.
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/quote:Overijsselse politiek vraagt om spoedoverleg over ‘vriezerbussen’ Keolis
De Overijsselse PvdA, VVD en SGP willen spoedoverleg met Gedeputeerde Staten over de aanhoudende problemen met de 246 elektrische bussen van Keolis. Genoeg is genoeg, na een jaar modderen gaat het niet meer om kinderziektes, maar lijkt er meer aan de hand. De politieke partijen willen onder andere ‘weten welke mogelijkheden we hebben om in te grijpen’.
Hans Nooter spreekt in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van ‘vriezerbussen’: chauffeurs zitten ‘koukleumend achter het stuur’ omdat de kachel het niet doet en dat is nog maar een van de problemen waaraan geen einde lijkt te komen. Keolis rijdt sinds ruim een jaar de dienstregeling in IJssel-Vecht met 246 elektrische bussen van de Chinese leverancier BYD
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen
[..]
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen. Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.
Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.
Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen.
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.quote:Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.
https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
Zoals ik zei, Redwood Materials.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:
https://www.cruxinvestor.com/articles/tesla-battery-recycling
Beide worden genoemd in mijn bron. Op dit moment is het nog 50%. 60 tot 80% is haalbaar.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik zei, Redwood Materials.
Die zetten momenteel een nieuwe, grotere fabriek neer in Texas, heeft Panasonic en Ford als klant.
Geeft veel hogere waarden.
Daarnaast kan Fortum zo'n 80% van de grondstoffen uit die cellen recyclen en zo'n 95% van de metalen.
Ik weet niet op welke bron je doelt maar in beide bronnen komt het woord "Redwood" en "Fortum" niet voor.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 01:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Beide worden genoemd in mijn bron. Op dit moment is het nog 50%. 60 tot 80% is haalbaar.
Er wordt in het artikel gesproken over een Fins bedrijf. Waar zijn jouw bronnen eigenlijk?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 09:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke bron je doelt maar in beide bronnen komt het woord "Redwood" en "Fortum" niet voor.
Wel "CTO of Tesla JB Straubel" maar die is sinds 2019 geen CTO bij Tesla meer, die is namelijk sinds 2017 Co-founder en CEO van... Redwood Materials...
Dus ook dit is in de basis een artikel uit 2019.
Redwood zit in Texas, dus dat is sowieso niet fins. Fortum wel.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 09:46 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er wordt in het artikel gesproken over een Fins bedrijf. Waar zijn jouw bronnen eigenlijk?
quote:“By recycling valuable metals in lithium-ion batteries we reduce the environmental impact of electric car batteries by complementing the supply of cobalt, nickel and other critical metals from primary sources. Through our previous acquisition of a Finnish growth company Crisolteq, an expert in low CO2 hydrometallurgical processing, we are very proud that Fortum is now able to increase the recovery rate of valuable materials in lithium-ion batteries from 50% to over 80%”, says Tero Holländer, Head of Business Development, Fortum Recycling and Waste.
Ik stel ook nergens dat je het tekort kan compenseren met accu's, het is een deeloplossing.quote:Voorlopig zie ik het elektriciteitstekort niet gecompenseerd worden met accu's. Daarvoor is het verbruik te hoog tegenover de prijs van een accu.
Dat is een verwachting wat in mijn bron al uitgesproken is. Ik zie nog geen verwijzing naar jouw bronnen.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Redwood zit in Texas, dus dat is sowieso niet fins. Fortum wel.
Meer dan 80% bij Fortum inmiddels.
Dat bedoel ik dus. Als je pieken opvangt, dan kun je ook tekorten opvangen. Vervolgens zie ik een stukje Tesla propaganda zonder een business case. Elektriciteit kunnen we al bijna 3 eeuwen opvangen wat overigens een Nederlandse uitvinding is:quote:Ik stel ook nergens dat je het tekort kan compenseren met accu's, het is een deeloplossing.
Je kan er wel pieken mee opvangen.
Uiteraard kunnen we al heel lang stroom opvangen, de schaalgrootte waarmee dat nu kan is echter onovertroffen. Accu's worden ieder jaar goedkoper, productie verdubbelt ieder jaar ruim.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Als je pieken opvangt, dan kun je ook tekorten opvangen. Vervolgens zie ik een stukje Tesla propaganda zonder een business case.
quote:The Hornsdale battery, along with another Tesla battery at Lake Bonney and the Dalrymple North battery, were asked to play a key role stabilising the South Australia grid during the 17 days that the state was “isolated” from the rest of the main grid, and it reaped a huge bonus in revenue and profits in return.
That key role delivered a one-off profit boost of ¤16.4 million ($A27 million) in the first half, allowing Neoen to more than treble its total earnings before interest and tax from battery storage to ¤23.2 million from ¤6.9 million, and contributed to a 58 per cent boost to overall earnings in the first half to ¤148.2 million.
The windfall returns from the latest half means that the Hornsdale battery has delivered total earnings (EBITDA) in it first two and a half years of operation of ¤54.4 million, which translates to $A88 million – for a battery that cost a little over $A90 million.
It’s important to remember also that the Hornsdale battery has delivered savings to consumers already estimated at more than $A150 million, and played key roles in keeping the lights on in a number of major network events.
Dit is geen business case maar een verslag ervan wat opgesteld is naar aanleiding van een breuk in een hoogspanningslijn waardoor er een eilandbedrijf ontstaan is met een grotere netinstabiliteit tot gevolg. Voor een business case moet ik toch echt weten wat de aanschaf tot en met verwijdering kost en wat het oplevert op basis van kWh-prijs en netbalans. Als je op deze schaal grondstoffen gaat verbruiken dan is het een kwestie van tijd dat er een einde komt aan de li-ion-accudroom. Daar word je als Tesla aandeelhouder niet blij van, dus toch maar eens wat kritischer zijn en ook reageren op wat ik verder schreef:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Business case heb ik al een paar keer aangehaald in andere topics.
Maar goed, voor jou:
https://reneweconomy.com.(...)dfall-profits-77644/
quote:Op zaterdag 15 januari 2022 11:32 schreef ACT-F het volgende:
Elektriciteit kunnen we al bijna 3 eeuwen opvangen wat overigens een Nederlandse uitvinding is:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leidse_fles
Maar het gaat niet om het technische 'kunnen', maar de betaalbaarheid. En dat laatste komt steeds meer onder druk als gevolg van schaarste. Energie is op te wekken, maar grondstoffen niet.
https://twnews.nl/nl-news(...)an-parijs-onhaalbaar
https://www.nrc.nl/nieuws(...)aal-12033453-a376055
Dat klopt.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).
Je hebt door dat die "TankTwo" een commercieel bedrijf is dat onderaan het artikel z'n eigen oplossing aanprijst?quote:
Voor marketingstunts moet je bij Nikola zijn, die lieten een vrachtwagen van een lichte helling af rijden voor hun promotie video omdat ze nog geen werkende aandrijving haddenquote:Iets zegt me dat dit een marketingstunt van Pepsi... en Tesla is.
Tesla gebruikt sinds vorig jaar geen Li-Ion voor deze Megapacks.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 12:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dit is geen business case maar een verslag ervan wat opgesteld is naar aanleiding van een breuk in een hoogspanningslijn waardoor er een eilandbedrijf ontstaan is met een grotere netinstabiliteit tot gevolg. Voor een business case moet ik toch echt weten wat de aanschaf tot en met verwijdering kost en wat het oplevert op basis van kWh-prijs en netbalans. Als je op deze schaal grondstoffen gaat verbruiken dan is het een kwestie van tijd dat er een einde komt aan de li-ion-accudroom. Daar word je als Tesla aandeelhouder niet blij van, dus toch maar eens wat kritischer zijn en ook reageren op wat ik verder schreef:
[..]
.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:08 schreef halfway het volgende:
En weer lopen ze achter, ja waarmee niet eigenlijk?
Regeren is vooruit zien.
Dit: de decentralisatie is veel te ver gegaan. Er moeten landelijke masterplannen zijn waarin provincies en gemeenten beperkte ruimte hebben binnen kaders. Nu kanissen zijn gang maar gaan en externaliseren de smalle denkers problemen naar anderen. Dat we er daar dan samen last van hebben vergeten ze maar even. Hun probleem is opgelost.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
[..]
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojecten
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Edison kon er ook wat vanquote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voor marketingstunts moet je bij Nikola zijn, die lieten een vrachtwagen van een lichte helling af rijden voor hun promotie video omdat ze nog geen werkende aandrijving hadden![]()
Nieuwe ontdekkingen zijn er constant en dat is mooiquote:
Niet onjuist maar wel wat kort door de bocht.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Dat heeft geen enkele waarde in de vervoersbranche.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze trekken iedere diesel eruit bij het verkeerslicht.
Ze zijn beide Li-ionquote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tesla gebruikt sinds vorig jaar geen Li-Ion voor deze Megapacks.
Ze gebruiken LFP (LiFePO4 -> lithium-ijzerfosfaat) accu's, grotendeels geproduceerd door CATL.
Deze hebben een iets lagere energiedichtheid maar hebben na >2.500 volledige laadcycles nog zo'n 80% capaciteit over. Daarnaast kan je ze probleemloos tot 100% laden wat bij Li-Ion niet de voorkeur heeft.
De lagere energiedichtheid is geen probleem voor stationaire energieopslag. Het is ook geen probleem voor de Model 3 SR+ waar deze accu's ook in te vinden zijn. Voor LR uitvoeringen is de energiedichtheid net te laag op het moment. Door het altijd 100% vol kunnen laden, kan je overigens wel het maximale uit de accu's halen.
Geen van de grondstoffen voor LFP is schaars, hooguit kan men de grondstof lithium niet snel genoeg minen op het moment doordat de wereldwijde vraag gigantisch is.
Behalve bij Pepsi dan waar het niet uitmaakt dat de inhoud goed door elkaar geschud is. Het smaakt toch al niet.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat heeft geen enkele waarde in de vervoersbranche.
Hoe is dat een argument?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 13:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tesla rijdt en test al volop met deze Semi's, met vracht erachter. Ze trekken iedere diesel eruit bij het verkeerslicht.
LiFePO4 is amper nog duurder dan Li-Ion.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:57 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lithiumijzerfosfaat is 4x zo duur voor vergelijkbare prestaties met beperkte voordelen die niet opwegen tegen de prijs. Brandveiligheid is een belangrijke reden om Li-ion buiten het pand te houden, ondanks dat lithiumijzerfosfaat veiliger is dan lithiumkobaltoxide.
Lithiumijzerfosfaataccu is 4x duurder dan gelloodacccu...quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
LiFePO4 is amper nog duurder dan Li-Ion.
Ook wel logisch, anders zou Tesla het niet gebruiken in hun Megapacks of standard range (de goedkopere) Tesla's.
Ja en? Jij gebruikt het om je argument kracht bij te zetten dus ergens vind je het acceleratievermogen heel belangrijk ofzo.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n reactie was een stuk langer dan wat je nu selectief quote.
Ik had het over LiFePO4 vs Li-Ion, geen idee waarom we het ineens over gelloodaccu's hebben, die zitten niet in EV's (tenminste, niet als accu's voor de aandrijfmotoren).quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Lithiumijzerfosfaataccu is 4x duurder dan gelloodacccu...
Ach, krijg toch een steenpuist.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja en? Jij gebruikt het om je argument kracht bij te zetten dus ergens vind je het acceleratievermogen heel belangrijk ofzo.
Dan moet je maar niet van dat soort domme dingen opvoeren.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ach, krijg toch een steenpuist.
Ik heb meerdere uitgebreide reacties uitgetypt en jij valt me weer aan op 1 selectieve quote uit 1 reactie.
Echt zo fucking kinderachtig.
Vaak zat geprobeerd met jou maar dat zijn paarl'n voor de zwijnen. Natuurkundige wetmatigheden bestaan in jouw wereld niet en het enige waar je over kan blaten zijn jouw stokpaardjes en eigen waarheden, te weten Tesla, Tesla accu's en gemiddelden...quote:zonder zelf ook maar iets bij te dragen aan de discussie.
Nope.quote:Ga een ander z'n tijd verdoen.
Dat komt omdat je selectief citeert:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik had het over LiFePO4 vs Li-Ion, geen idee waarom we het ineens over gelloodaccu's hebben, die zitten niet in EV's (tenminste, niet als accu's voor de aandrijfmotoren).
Lees de TT eens opnieuw en stel jezelf de vraag waar dit topic alweer over ging. Probeer niet elke gelegenheid aan te grijpen om Tesla te promoten. De ondernemer in de OP heeft geen belang bij een Tesla aandeelhouder die uitsluitend zijn eigen producten etaleert.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:57 schreef ACT-F het volgende:
Om de problemen met een overvol stroomnet het hoofd te bieden zou ik als ondernemer in de OP inzetten op zonnepanelen die zowel oost, zuid en west zijn georiënteerd met gelloodaccu's. Lithiumijzerfosfaat is 4x zo duur voor vergelijkbare prestaties met beperkte voordelen die niet opwegen tegen de prijs. Brandveiligheid is een belangrijke reden om Li-ion buiten het pand te houden, ondanks dat lithiumijzerfosfaat veiliger is dan lithiumkobaltoxide.
Gelloodaccu's hebben nogal een lage energiedichtheid.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat komt omdat je selectief citeert:
[..]
Huh?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Natuurkundige wetmatigheden bestaan in jouw wereld niet
Dat maakt voor grote stationaire doeleinden geen bal uit. Zo duur zijn die vierkante meters nu ook weer niet. In jouw voorbeeld zijn het mobiele apparaten die je zonder hernia wilt optillen. Dan betaal ik graag 4x meer voor mijn gezondheid.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gelloodaccu's hebben nogal een lage energiedichtheid.
Die apparaten op m'n foto zouden dik 4x zo groot en zwaar zijn voor dezelfde capaciteit.
Ik begrijp best waarom dat niet zo massaal ingezet wordt voor energy storage.
Het scheelt wel dat die EcoFlow Delta Pro Max (links op foto) wielen en een uitschuifbaar handvat heeft, kreng weegt 45 kiloquote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:20 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat maakt voor grote stationaire doeleinden geen bal uit. Zo duur zijn die vierkante meters nu ook weer niet. In jouw voorbeeld zijn het mobiele apparaten die je zonder hernia wilt optillen. Dan betaal ik graag 4x meer voor mijn gezondheid.
Ja, berekeningen die continu uitgaan van gemiddelden, dat is nou net het hele eiereneten met jou. Jij doet net alsof de hele wereld voldoet aan het gemiddelde. Je kunt daar simpelweg niet vanuit gaan.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Huh?
Natuurkunde is heilig. Ik voorzie juist heel veel cijfers van berekeningen, van warmtepomptopic tot EV vs ICE efficiëntie.
Als je het niet eens bent met de uitkomst dan mag je de formules uiteraard corrigeren.
Heel veel is berekend op gemiddelden, zo is het de aansluiting van een wijk op een wijktrafo ook berekend op gemiddelden, zijn de kabels berekend op gemiddelden en juist daardoor functioneert het.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, berekeningen die continu uitgaan van gemiddelden, dat is nou net het hele eiereneten met jou. Jij doet net alsof de hele wereld voldoet aan het gemiddelde. Je kunt daar simpelweg niet vanuit gaan.
Dat was tijdens een testrun van een nieuwe uitbreiding van het park, achteraf bleek de koeling niet correct aangesloten en daardoor te lekken. Dat op zich is niet zo erg maar er was ook geen goede foutdetectie voor, dat is aangepast.quote:
bron: https://www.reuters.com/technology/tesla-megapack-fire-australia-blamed-undetected-coolant-leak-2021-09-28/quote:MELBOURNE, Sept 28 (Reuters) - A fire that damaged two Tesla Inc (TSLA.O) battery units at a huge energy storage project in Australia in July was caused by a coolant leak that went undetected during start-up tests, a state watchdog said in a report released on Tuesday.
[...]
Actions have been taken to prevent that happening again at the Victoria site and across Tesla's global fleet of Megapacks, Neoen said.
"Through these actions, Tesla has improved the detectability and associated fault protection against these types of rare events," Neoen said.
Dat soort brandbare accu's wil je op voldoende afstand van elkaar hebben om overslag te voorkomen. Dan kun je qua oppervlakte net zo goed gelloodaccu's nemenquote:
Het idee komt uit de jaren 60 geloof ik, het word nu commercieel interessant (gemaakt).quote:Op zaterdag 15 januari 2022 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nieuwe ontdekkingen zijn er constant en dat is mooi
De vraag is altijd: is het commercieel haalbaar en hoe lang duurt dat.
Lithium batterijen hebben ook tijd nodig gehad.
In 1991 kwam Sony met de eerste commercieel beschikbare accu, prototype was in 1995, onderzoek al jaren '70.
Het kan lang duren.
En nu on topic graag. Het vraagstuk is een overvol stroomnet en geen propaganda voor veel te dure Tesla oplossingen. Kern van de oplossing zit in mitigatie van stroomafname en -levering. Als je dat puur met accu's gaat oplossen dan wordt het een peperdure oplossing waarmee de ondernemer in de OP de tent kan sluiten.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Wat betreft PepsiCo en Tesla Semi, er zullen zo'n 15 stuks worden afgeleverd om ervaring op te doen voor beide bedrijven. De Semi zou worden voorzien van de nieuwe 4680 cellen die een ~15% hogere energiedichtheid hebben door het formaat (46mm Ø bij 80mm lang).
Locatie: PepsiCo's facility in Modesto, California.
De 1500kW Megachargers zijn onlangs afgeleverd. Uitgaande van 500kWh accu's in de Semi zou je dan in de praktijk in ongeveer 20 minuten tot zo'n 80% kunnen laden, tijdens het laden en lossen.
[ afbeelding ]
En de Megapacks zijn geplaatst (die worden met een constant vermogen opgeladen, als er een Semi komt laden is dan de volle 1500kW beschikbaar zonder dat het net overbelast wordt):
[ afbeelding ]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En nu on topic graag. Het vraagstuk is een overvol stroomnet en geen propaganda voor veel te dure Tesla oplossingen. Kern van de oplossing zit in mitigatie van stroomafname en -levering. Als je dat puur met accu's gaat oplossen dan wordt het een peperdure oplossing waarmee de ondernemer in de OP de tent kan sluiten.
Het begrip Tesla is alles behalve relevant. Het draait om kosten en baten. Als ondernemer moet je de investeringskosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren met de markt. Je staart je teveel blind op de leverancier waar jezelf aandelen van bezit. Dan kun je ook niet met een onafhankelijke bril naar een vraagstuk kijken.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".
Maar het is zeker wel on topic.
Je ziet dat binnen deze samenwerking de laadstroom niet direct vanuit het netwerk komt maar eerst gebufferd wordt in accu's om piekvraag te voorkomen. Dat is welkom als oplossing bij netbeheerders en klanten.
Lijkt me zeer relevant, ongeacht wie het levert, het is precies waar het topic om draait; overbelasting op het net voorkomen. Hetzelfde kan je doen met zonneparken: de stroom deels bufferen en 's nachts ter beschikking stellen.
Daarnaast steek ik er ook moeite en tijd in om het te voorzien van informatie en foto's.
Dat zou ik een stuk meer waarderen dan mensen (niet jij) die hier alleen maar wat persoonlijke aanvallen doen of je op een zinnetje proberen te vangen.
Een dergelijke wijktrafo is nog weinig toegepast maar zo uit mijn hoofd is dat 2x duurder dan een standaard wijktrafo. De trafo zelf valt qua kosten best mee. De meeste kosten zitten in arbeid. Om de spanning te variëren moet je het klokgetal aanpassen wat erop neerkomt dat je aan de primaire zijde van de trafo aftakkingen hebt waardoor je het aantal windingen kan kiezen. Omdat de primaire zijde 10 kV is heb je een uitdaging als je onder last wilt schakelen. Normaal gesproken wordt een aanpassing aan het klokgetal zelden gedaan omdat de spanning eraf moet. Ik weet niet precies welke oplossing ze gekozen hebben omdat het schakelen met last enorme vlambogen geeft. Vacuüm schakelaars zijn prijzig en hebben een beperkte levensduur. Voor dagelijks gebruik zou je moeten schakelen tussen nominaal, piekverbruik, nominaal, pieklevering, nominaal, piekverbruik, nominaal. Oftewel 6x op een dag. Ik ben zelf ook benieuwd naar de gekozen oplossing, want in het dagelijkse leven maak ik het minder spannend dan de afdeling energietechniekquote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb begrepen dat je professional bent (geweest) in deze sector? Weet jij zo wat een moderne wijktrafo (die real time spanning kan aanpassen) ongeveer kost? Ik kan er niet echt informatie over vinden. Wel over transformatorhuisjes die bij grote bedrijven (zoals een bakkerij) worden geplaatst maar dat is niet wat ik zoek.
Ik ben ook nog niet verder gekomen dan een andere winding kiezen op een geïmporteerd apparaat uit Japanquote:Op zondag 16 januari 2022 00:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het begrip Tesla is alles behalve relevant. Het draait om kosten en baten. Als ondernemer moet je de investeringskosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren met de markt. Je staart je teveel blind op de leverancier waar jezelf aandelen van bezit. Dan kun je ook niet met een onafhankelijke bril naar een vraagstuk kijken.
[..]
Een dergelijke wijktrafo is nog weinig toegepast maar zo uit mijn hoofd is dat 2x duurder dan een standaard wijktrafo. De trafo zelf valt qua kosten best mee. De meeste kosten zitten in arbeid. Om de spanning te variëren moet je het klokgetal aanpassen wat erop neerkomt dat je aan de primaire zijde van de trafo aftakkingen hebt waardoor je het aantal windingen kan kiezen. Omdat de primaire zijde 10 kV is heb je een uitdaging als je onder last wilt schakelen. Normaal gesproken wordt een aanpassing aan het klokgetal zelden gedaan omdat de spanning eraf moet. Ik weet niet precies welke oplossing ze gekozen hebben omdat het schakelen met last enorme vlambogen geeft. Vacuüm schakelaars zijn prijzig en hebben een beperkte levensduur. Voor dagelijks gebruik zou je moeten schakelen tussen nominaal, piekverbruik, nominaal, pieklevering, nominaal, piekverbruik, nominaal. Oftewel 6x op een dag. Ik ben zelf ook benieuwd naar de gekozen oplossing, want in het dagelijkse leven maak ik het minder spannend dan de afdeling energietechniekIk zit meer in de elektronicahoek en beperk me hooguit tot laagspanning.
Zo werkt dat dus, maar dan wat groterquote:Op zondag 16 januari 2022 00:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik ben ook nog niet verder gekomen dan een andere winding kiezen op een geïmporteerd apparaat uit Japan
[ afbeelding ]
En er kwam geen magische rook uit daarna:
[ afbeelding ]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?quote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ga een ander z'n tijd verdoen.
Je bedoelt nu de energieleveranciers neem ik aan?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:08 schreef halfway het volgende:
En weer lopen ze achter, ja waarmee niet eigenlijk?
Regeren is vooruit zien.
Acceleratie krijg je vanwege koppel. En met veel koppel kan je zware lasten goed over de weg sleuren.quote:Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Bezit zelf ook van die accu'squote:Op zaterdag 15 januari 2022 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
LiFePO4 is amper nog duurder dan Li-Ion.
Ook wel logisch, anders zou Tesla het niet gebruiken in hun Megapacks of standard range (de goedkopere) Tesla's.
Overigens ben ik hier aan het testen met 3 producten met LiFePO4 accu's.
Zo'n 5,9kWh capaciteit opgeteld.
[ afbeelding ]
Zijn ze eens een keer snel weg bij een stoplicht .quote:Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrektquote:Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.quote:Netbeheerder: 'Stroomnet te vol, stop met gunstige regeling zonnepanelen'
Stop sneller met het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen. Die oproep doet netbeheerder Liander. Het bedrijf, dat actief is in grote delen van het land, kan de toevloed van zonnestroom nauwelijks meer aan. Liander ziet een alternatieve subsidie als oplossing.
[...]
[...]
De oplossing
Om niet te veel te hoeven doen aan de netwerken in bijvoorbeeld oude stadswijken, hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen. Op die manier slaan huishoudens hun eigen zonnestroom op zonder dat dit op het net komt.
De opgeslagen stroom kan het huishouden dan zelf gebruiken als de zon niet schijnt. "Wij kunnen onze schaarse technici dan inzetten op essentiële onderdelen van het netwerk."
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden.quote:Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter.quote:Op maandag 17 januari 2022 22:42 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden.
Niks niet snel naar huis, rambam, alles aan de kant.
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit?quote:Op maandag 17 januari 2022 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter.
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden?quote:Op maandag 17 januari 2022 22:43 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit?
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.quote:Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
In other news:
https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen
[..]
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
Ja, lijkt me prima.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel.quote:Op maandag 17 januari 2022 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden?
Doe niet zo mal.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel.
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets.quote:Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
In other news:
https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen
[..]
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 00:23 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets.
Bij mij schommelt het tussen 225v en 232v maar 225-226v komt bij mij het vaakst voor.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 09:19 schreef skrn het volgende:
[..]
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen.
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 08:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien.
Aan de andere kant zou je in het weekend rond etenstijd juist weer hoog tarief kunnen doen.
Bij elkaar heb je dan ook een stimulering voor oost-west opstellingen, krijg je een betere spreiding over de dag.
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".
Maar het is zeker wel on topic.
Je ziet dat binnen deze samenwerking de laadstroom niet direct vanuit het netwerk komt maar eerst gebufferd wordt in accu's om piekvraag te voorkomen. Dat is welkom als oplossing bij netbeheerders en klanten.
Lijkt me zeer relevant, ongeacht wie het levert, het is precies waar het topic om draait; overbelasting op het net voorkomen. Hetzelfde kan je doen met zonneparken: de stroom deels bufferen en 's nachts ter beschikking stellen.
Ik had het over de samenwerking tussen een bedrijf als PepsiCo en Tesla, waarbij de stroom voor het laden van de vrachtwagens gebufferd wordt in accu's.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 17:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch.
Maar je ziet wel vaker over het hoofd, dat ruim de helft van de bevolking al die dingen niet kan betalen.
Nou hebben die accu's niet het eeuwige leven en heb je bij een flatgebouw geen eigen dak om zonnepanelen op te leggen. Ook kun je de accu van je auto alleen opladen als de zon goed heeft geschenen. En natuurlijk gaat dat in de winter nog steeds niet helpen bij de elektrische verwarming van je huis.
Kortom, ook als je het verbruik uitsmeert over de hele dag en je de helft op je energieverbruik kunt bezuinigen, zijn de koperdraden in het elektriciteitsnet nog steeds te dun om de 80% van de energie die nu door huishoudens gebruikt wordt in de vorm van aardgas te kunnen transporteren.
En voor dat warme huis in de winter hebben we nog steeds die fossiele centrales of kerncentrales nodig, om de benodigde energie te produceren. Het is een kwestie van en/en: we hebben zowel dat zwaardere netwerk als die extra elektriciteitsproductie nodig als we de aardgaskraan dicht willen draaien. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te kunnen begrijpen.
Zonder extra incentive los je daar het capaciteitsprobleem niet mee op. Stel, ik heb een thuisaccu van meerdere KWh. Die zit op een woensdagavond in juni helemaal vol. Gedurende de nacht gebruik ik in de zomer iets van 1 of 2 Kwh. Donderdagmorgen om een uur of 5 komt de zon op en om 7 uur is die 2 KWH alweer aangevuld. Daarmee heb je dan precies niets opgelost. Je moet dus een incentive geven dat mensen juist op de piek van de opwek zelf minder leveren of dat buurtgenoten meer gebruiken op dat moment. Dat kan dus heel simpel door in de zomer rond de middag stroom goedkoper te maken. Als terug leveren ook nog eens meer oplevert tegen de avond gaan meer mensen panelen op het westen plaatsen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 11:28 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen.
Nogmaals, kijk naar de post waar je op reageert. Dat ging puur en alleen over het bufferen van stroom om e-vrachtwagens snel te kunnen laden zonder het net te overbelasten.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken.
Dan komen we toch weer terug op die buffer.
@:TheFreshPrince: Je wimpelt dat nog steeds weg. Zoals jij het zegt: Ja, er is minder opwek in de winter, MAAR warmtepompen zijn veel efficiënter. En: Ja, elektrische auto's zijn een klein beetje zwaarder, MAAR accu's zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Of: Ja, opslag is NU een probleem, MAAR binnenkort gooit iedereen je dood met belachelijk goedkope Lithium* batterijen.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken.
Dan komen we toch weer terug op die buffer.
Je vergeet dat er ook nog windmolens bestaan.quote:blablabla
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Er zijn al aanbieders die dat doen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 23:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden.
quote:Op dinsdag 18 januari 2022 23:03 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat klopt.
[..]
Je vergeet dat er ook nog windmolens bestaan.
Daarnaast heeft een kerncentrale die om wat voor reden dan ook de mist in gaat het effect dat we bijna de helft van NL een jaar of dertig tot honderd niet meer kunnen betreden. Ik weet in NL geen plekje waar je dat risico wilt lopen.
K, scheelt het? Ik kies gewoon de goedkoopste op 1 jaar contract en dat is nu coolblue energie geworden.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 23:53 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Er zijn al aanbieders die dat doen.
https://www.frankenergie.nl/goedkoop
https://www.anwb.nl/huis/energie
Ben je een 0 vergeten?quote:Op dinsdag 18 januari 2022 22:56 schreef ludovico het volgende:
Stel die fucking transitie maar 5 jaar uit, om het stroomnet tijd te geven zich aan te passen.
Dat is wel de ideale situatie, maar dan moet wel iedereen aan de slimme meter.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 23:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden.
Of je verhouding hoeveelheid zonnepanelen - accucapaciteit beter regelen en beter powermanagement mbt vaatwasser en wasmachine (op welk moment je die aanzet)quote:Op dinsdag 18 januari 2022 19:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Zonder extra incentive los je daar het capaciteitsprobleem niet mee op. Stel, ik heb een thuisaccu van meerdere KWh. Die zit op een woensdagavond in juni helemaal vol. Gedurende de nacht gebruik ik in de zomer iets van 1 of 2 Kwh. Donderdagmorgen om een uur of 5 komt de zon op en om 7 uur is die 2 KWH alweer aangevuld. Daarmee heb je dan precies niets opgelost. Je moet dus een incentive geven dat mensen juist op de piek van de opwek zelf minder leveren of dat buurtgenoten meer gebruiken op dat moment. Dat kan dus heel simpel door in de zomer rond de middag stroom goedkoper te maken. Als terug leveren ook nog eens meer oplevert tegen de avond gaan meer mensen panelen op het westen plaatsen.
Ander geval, niet echt dit topic maar de case zit er dicht tegen aan. In januari hebben we een keer lekker weer, ik heb wel 1,5 KWh opgewekt, twee-derde daarvan komt 'mijn huis niet uit' maar gaat naar o.a. verwarming, vaatwas of wasmachine. Die halve KWH die wel even in de batterij komt is voor het eten al weer ruim op. Die halve KWh had ook in de wasmachine van iemand uit de straat kunnen komen. Dan had je geen omzetting verliezen gehad.
Of te wel, je kan batterijen wel stimuleren maar dan moet je er wel extra maatregelen bij nemen zodat het beoogde doel ook bereikt wordt.
edit: Zolang stroom overdag duur is en in de nacht weinig kost (daluren) dan hebben energieboeren er dus wel baat bij dat ik overdag hun iets lever en ze in de nacht een goedkopere versie terug mogen geven. Dit gaat dus voor dag/nacht wel op maar niet voor seizoenopslag.
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen.quote:Op woensdag 19 januari 2022 09:00 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Of je verhouding hoeveelheid zonnepanelen - accucapaciteit beter regelen en beter powermanagement mbt vaatwasser en wasmachine (op welk moment je die aanzet)
Ik volg je hoor. Vond het ook een prima post van je, maar zelf regelen maakt minder afhankelijk.quote:Op woensdag 19 januari 2022 15:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen.
Als die kerncentrale er niet staat voor 20...33 ofzo, dan moet je er niet eens aan beginnen, importeer het maar uit Frankrijk ofzo.quote:Op woensdag 19 januari 2022 01:00 schreef monkyyy het volgende:
Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel windenergie er te behalen valt op de Noordzee.
Het Noordzee gebied wat aan Nederland toebehoort is 58.500 km2. Als je dat vol met 10MW windmolens zet, dan produceren ze circa 2.500 TWh per jaar, ruim 22x meer dan de huidige stroomvraag van Nederland van circa 110 TWh per jaar. En zo'n 3x het totale energieverbruik van Nederland van zo'n 840 TWh per jaar. (circa 3000 PJ, 1PJ = 0,28 TWh)
Natuurlijk zijn windmolens niet overal op de Noordzee gewenst. Zonder kuststroken (<20 km uit de kust), vaarroutes, militaire oefengebieden, gebieden met kabels en leidingen en natuurgebieden blijft er iets van, ik gok, 40% over, zo'n 23.400 km².
In het overgebleven gebied kun je ruim 900 TWh per jaar aan wind energie verkrijgen, dat is wel het energieverbruik waar we op termijn naar toe gaan vermoed ik. Dat is realiseerbaar als je iedere 1 km2 een 10MW toren neerzet die op 44% productiefactor draait, zo'n circa 3800 vollast uren per jaar. (365 dagen x 24 uur x 0,44 x 10MW x 23.400 km2 = 902 TWh)
Dan kun je overigens in theorie alle energieproductie op land stopzetten, dus windmolens op land afbreken (of in ieder geval er niets bij bouwen, die dingen horen imo op zee), die ranzige biomassa afschaffen, alle zonnepanelen die we hebben aangeschaft de prullenbak in gooien en hebben we nergens meer last van draaiende dingen en ze staan lekker uit het zicht. Nogmaals, windmolens horen op zee, daar zijn ze veel productiever en je zit niet met omwonenden en het NIMBY probleem. Daarnaast zal er moeten worden nagedacht om voor circa enkele dagen energieopslag te realiseren.
Kerncentrale Borssele produceert 4 TWh per jaar. Dus de keus is, of we gooien 225x Borsele in Nederland neer om aan onze energie behoefte te doen in de toekomst, of we zetten windmolens ergens midden in de Noordzee neer en hier en daar een industrie terrein met batterijen. Nou, het is niet echt een keus, dat windmolen park staat er al als de eerste tweede kerncentrale van Nederland in circa 2035-2040 gaat draaien, want daar gaan we natuurlijk eerst lekker een paar jaar over polderen voordat we überhaupt gaan nadenken over een locatie.En als die tweede een jaartje of 5 draait, dan gaan we nadenken over een derde, misschien. Mochten we echt vol gaan inzetten op kernenergie, dan zit je natuurlijk met hetzelfde probleem als gas en olie. De landen die op uranium voorraden zitten geef je wel weer heel veel macht over je energievoorziening.
En het resultaat als het windmolen park er staat: Dan leven we in een prachtig energie onafhankelijk land waar we onze eigen stroom produceren en opslaan, waar we onze eigen biobrandstof en methaan synthetiseren, waar we niet gas van Putin voor ¤2,00 / kuub door onze ketels hoeven te jagen want we verwarmen elektrisch of gebruiken ons zelf geproduceerde gas en waar we niet investeren in de superjacht van een rijke oliesjeik, maar onze auto's en vrachtwagens gewoon rijden op biodiesel. Als je zo achterlijk veel energie produceert, zonder dat je continue brandstof moet kopen, dan zijn de opties eindeloos.
Oh ja, en we zijn CO2 neutraal, maar dat is slechts bijzaak.
Google eens op wiebelstroom, het grootste probleem met stroom is niet de hoeveelheid op jaarbasis, maar met name voorzien op piekmomenten van verbruik en minimum van opwekking. Daarnaast is er nog een hele trits andere complexe zaken waar je over moet nadenken, wil je minder gas gebruiken, dan moet je dus heel veel huizen ombouwen met extreem hoge kosten, je zult enorme investeringen moeten doen in het stroomnet welke vele vel jaren kunnen duren. Feit is dat we te veel willen, maar te laat begonnen zijn met investeren.quote:Op woensdag 19 januari 2022 01:00 schreef monkyyy het volgende:
Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel windenergie er te behalen valt op de Noordzee.
Het Noordzee gebied wat aan Nederland toebehoort is 58.500 km2. Als je dat vol met 10MW windmolens zet, dan produceren ze circa 2.500 TWh per jaar, ruim 22x meer dan de huidige stroomvraag van Nederland van circa 110 TWh per jaar. En zo'n 3x het totale energieverbruik van Nederland van zo'n 840 TWh per jaar. (circa 3000 PJ, 1PJ = 0,28 TWh)
Natuurlijk zijn windmolens niet overal op de Noordzee gewenst. Zonder kuststroken (<20 km uit de kust), vaarroutes, militaire oefengebieden, gebieden met kabels en leidingen en natuurgebieden blijft er iets van, ik gok, 40% over, zo'n 23.400 km².
In het overgebleven gebied kun je ruim 900 TWh per jaar aan wind energie verkrijgen, dat is wel het energieverbruik waar we op termijn naar toe gaan vermoed ik. Dat is realiseerbaar als je iedere 1 km2 een 10MW toren neerzet die op 44% productiefactor draait, zo'n circa 3800 vollast uren per jaar. (365 dagen x 24 uur x 0,44 x 10MW x 23.400 km2 = 902 TWh)
Dan kun je overigens in theorie alle energieproductie op land stopzetten, dus windmolens op land afbreken (of in ieder geval er niets bij bouwen, die dingen horen imo op zee), die ranzige biomassa afschaffen, alle zonnepanelen die we hebben aangeschaft de prullenbak in gooien en hebben we nergens meer last van draaiende dingen en ze staan lekker uit het zicht. Nogmaals, windmolens horen op zee, daar zijn ze veel productiever en je zit niet met omwonenden en het NIMBY probleem. Daarnaast zal er moeten worden nagedacht om voor circa enkele dagen energieopslag te realiseren.
Kerncentrale Borssele produceert 4 TWh per jaar. Dus de keus is, of we gooien 225x Borsele in Nederland neer om aan onze energie behoefte te doen in de toekomst, of we zetten windmolens ergens midden in de Noordzee neer en hier en daar een industrie terrein met batterijen. Nou, het is niet echt een keus, dat windmolen park staat er al als de eerste tweede kerncentrale van Nederland in circa 2035-2040 gaat draaien, want daar gaan we natuurlijk eerst lekker een paar jaar over polderen voordat we überhaupt gaan nadenken over een locatie.En als die tweede een jaartje of 5 draait, dan gaan we nadenken over een derde, misschien. Mochten we echt vol gaan inzetten op kernenergie, dan zit je natuurlijk met hetzelfde probleem als gas en olie. De landen die op uranium voorraden zitten geef je wel weer heel veel macht over je energievoorziening.
En het resultaat als het windmolen park er staat: Dan leven we in een prachtig energie onafhankelijk land waar we onze eigen stroom produceren en opslaan, waar we onze eigen biobrandstof en methaan synthetiseren, waar we niet gas van Putin voor ¤2,00 / kuub door onze ketels hoeven te jagen want we verwarmen elektrisch of gebruiken ons zelf geproduceerde gas en waar we niet investeren in de superjacht van een rijke oliesjeik, maar onze auto's en vrachtwagens gewoon rijden op biodiesel. Als je zo achterlijk veel energie produceert, zonder dat je continue brandstof moet kopen, dan zijn de opties eindeloos.
Oh ja, en we zijn CO2 neutraal, maar dat is slechts bijzaak.
Ik heb bij een grote energieboer gewerkt, en men is wel degelijk aan het kijken naar dit soort oplossingen, ik zag dat er bijvoorbeeld in Australie een maatschappij was waar je kunt bieden op stroom, een soort van mini contractjes waar je op kunt inschrijven.quote:Op woensdag 19 januari 2022 15:00 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen.
Op YouTube technology Connections heeft een aantal video's over dat onderwerp. Wat ik er van begrijp heeft Texas iets van vier tarieven op een dag, plus zomer en winter een totaal verschillende tariefstructuur. Dat zou hier ook een hoop kunnen uitmaken. De eerste reactie is dan een tesla powerwall kopen en die in de nacht laden en overdag de energie terug verkopen. Maar je kan ook beginnen met je gebruik regelen zoals je huis opwarmen of koelen in de vroege ochtend.quote:Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb bij een grote energieboer gewerkt, en men is wel degelijk aan het kijken naar dit soort oplossingen, ik zag dat er bijvoorbeeld in Australie een maatschappij was waar je kunt bieden op stroom, een soort van mini contractjes waar je op kunt inschrijven.
Visie is voor linkse wappies.quote:Op woensdag 19 januari 2022 22:24 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien had men hier eerst eens over na moeten denken alvorens massaal allerlei energiebronnen te plaatsen.
Mooi voorbeeld dat ik een tijdje geleden tegenkwam is de gemeente West Betuwe. Daar werd het bestemmingsplan voor uitbreiding van het bestaande station in Neerijnen weggestemd door de gemeenteraad 'want het paste niet in de omgeving'. Toen de netbeheerder waarschuwde dat dat betekende dat het net op slot ging tot 2026, en bewoners massaal protest aantekenden bij de gemeenteraad, kwam men snel op haar schreden terug.quote:Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef MisChrartin het volgende:
Wat ook niet helpt zijn lokale overheden en Nimby.
Niemand wil een groot transformatorstation in de buurt maar iedereen wil wel stroom.
Ik ken verhalen van gemeenten die al sinds 2015 dwarsliggen dat de netbeheerder grond wil kopen maar dat de gemeente niet verkoopt omdat ze bang zijn wat de bewoners (en dus hun kiezers) er van vinden. Vervolgens kunnen bedrijven geen aansluiting meer krijgen omdat het net vol zit en heeft de netbeheerder lopen slapen zegt de media.
Misschien moet het verstrekken van vergunningen en verkopen van gronden niet bij lokale politiek belegd worden.
Als je nou in je tuin alleen de behoefte voor jezelf legt dan speelt nimby geen rol. Echter in jouw tuin moet een molen staan voor andere huishoudens... Dan geldt nimby 100% en terecht.quote:Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef MisChrartin het volgende:
Wat ook niet helpt zijn lokale overheden en Nimby.
Niemand wil een groot transformatorstation in de buurt maar iedereen wil wel stroom.
Ik ken verhalen van gemeenten die al sinds 2015 dwarsliggen dat de netbeheerder grond wil kopen maar dat de gemeente niet verkoopt omdat ze bang zijn wat de bewoners (en dus hun kiezers) er van vinden. Vervolgens kunnen bedrijven geen aansluiting meer krijgen omdat het net vol zit en heeft de netbeheerder lopen slapen zegt de media.
Misschien moet het verstrekken van vergunningen en verkopen van gronden niet bij lokale politiek belegd worden.
Nee want dan kwamen die andere energiebronnen er niet en het nieuwe leidingwerk ook niet.quote:Op woensdag 19 januari 2022 22:24 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien had men hier eerst eens over na moeten denken alvorens massaal allerlei energiebronnen te plaatsen.
Alleen het is jammer dan energienetten niet overeenkomen met gemeentegrenzen. Dus de ene gemeente moet een station laten bouwen voor zichzelf en ook voor een andere aangrenzende gemeenten. Daarom moet dit minimaal provinciaal of liever landelijk worden aangepakt, anders kunnen de ambities wat betreft energietransitie niet gerealiseerd worden lijkt me.quote:Op donderdag 20 januari 2022 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je nou in je tuin alleen de behoefte voor jezelf legt dan speelt nimby geen rol. Echter in jouw tuin moet een molen staan voor andere huishoudens... Dan geldt nimby 100% en terecht.
In rijke gebieden speelt nimby ook niet omdat men daar niet durft. Nimby speelt altijd in achterstandsgebieden waar amper geld is. Daarom is het ook terecht!
Dat is ook de reden dat facebook of google achterstandsgebieden kiezen voor hun kankergezwellen. Dit imponeert de kleine lokale bestuurder die hierdoor een stijve krijgt omdat zo'n bedrijf jouw locatie kiest, er amper geld is om te procederen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |