Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte. Totaal niet nadenken waar je nu in godsnaam mee bezig bent. Alleen maar willen groeien in bevolking en bedrijvigheid, zonder de consequenties te overzien. Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat. Leven bij de dag, regeren bij de dag is het motto. En nu zitten we met de gebakken peren.quote:Overvol stroomnet dwingt bedrijven tot noodmaatregelen
In steeds meer delen van het land kunnen bedrijven geen aansluiting op het stroomnet krijgen, omdat het vol zit. Dat probleem breidt zich ook uit naar nieuwbouw van woonwijken, die mogelijk tijdelijk moeten draaien op gasgeneratoren.
Een snelgroeiend aantal ondernemers moet een noodoplossing vinden om stroom te krijgen voor hun gebouwen vanwege een vol elektriciteitsnet. Omdat de wachtlijst voor een aansluiting bij netbeheerder Liander oploopt en uitbreiding van het net nog jaren duurt, moeten bedrijven dieselgeneratoren en batterijen plaatsen om stroom te krijgen.
Uit een rondgang van het FD bij ondernemers en woningbouwprojecten in de provincies waar het net vol zit, blijkt dat zij noodoplossingen toepassen. Zoals Teake Damstra, directeur van Koninklijke Damstra Installatiebedrijf uit Leeuwarden. Hij kreeg eind vorig jaar een brandbrief van Liander. Als Damstra niet onmiddellijk zijn stroomverbruik zou verminderen, dan zou de netbeheerder zijn pand afsluiten.
De installateur van duurzame warmtepompen en zonnepanelen had net zijn vestiging van het aardgas gehaald en extra laadpalen voor elektrische auto's geïnstalleerd. Het pand vrat daardoor zoveel stroom, dat het elektriciteitsnet overbelast raakte. Meer capaciteit kon de ondernemer van de netbeheerder niet krijgen. Nu heeft Damstra een pelletkachel op biomassa geïnstalleerd en zijn werknemers mogen alleen laden als hun auto écht leeg is. 'Ik hoop maar dat dit genoeg is, anders zit er weinig anders op dan de aardgasaansluiting weer aansluiten. Het is de wereld op zijn kop, want ik doe precies wat de duurzame regering wil', zegt hij.
Al langer merken projectontwikkelaars van zon- en windparken dat zij nog nauwelijks een aansluiting kunnen krijgen voor het aanbieden van stroom. Nu wordt ook de 'vraagkant' van het stroomnet geraakt: bedrijven en woningen die stroom krijgen. Bij netbeheerder Liander, actief in Friesland, Noord-Holland, Flevoland en Gelderland, staan bijna vierhonderd bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting. De koepelvereniging van alle netbeheerders in het land, Netbeheer Nederland, verwacht dat de krapte op het elektriciteitsnet de komende jaren op meer plekken toeneemt. 'Niet alleen bedrijven en instellingen, maar ook consumenten kunnen de gevolgen hiervan gaan merken'.
Vraag naar stroom
Om klimaatdoelen te halen en het gasveld in Groningen te kunnen sluiten, heeft het kabinet in 2018 besloten dat alle nieuw te bouwen huizen geen aardgas meer mogen gebruiken. Daarnaast moeten alle bestaande huizen en kantoren van het gas af. Dat zorgt voor een grote stijging in de vraag naar stroom, maar daar is het verouderde elektriciteitsnet niet op gebouwd. In Friesland, Noord-Holland, de Noordoostpolder in Flevoland en grote delen van Gelderland keurt de netbeheerder alle aanvragen voor nieuwe stroomaansluitingen af. Rondom Utrecht, Den Haag en Rotterdam is de situatie ook nijpend.
De netbeheerders en werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben de overheid al vaak gewaarschuwd. Alleen, uitbreiding met extra kabels en stroomstations kost tijd en geld. Er is te weinig technisch personeel om de klus snel te klaren. Daan Schut, chief transition officer bij Liander: 'Er is niet zo snel extra technisch personeel opgeleid en het versnellen van vergunningsprocedures, waardoor een extra stroomstation bijvoorbeeld binnen drie jaar is gebouwd in plaats van binnen acht jaar, raakt aan het inspraakrecht van burgers.'
Dieselgenerator
Sommige ondernemers grijpen nu naar noodoplossingen die verre van duurzaam zijn. Salesdirecteur Arno Luyten van Geesinknorba, producent van vuilniswagens uit Emmeloord, denkt aan het plaatsen van een dieselgenerator. Onlangs opende het bedrijf een nieuwe werkplaats, maar er is geen stroom en het net is pas over vier jaar uitgebreid. 'Het huren van die generator kost ons minstens ¤100.000 per jaar. Wij zijn een internationaal bedrijf en zijn gewend aan dit soort strubbelingen in het buitenland, maar nu lijkt het wel alsof Nederland de bananenrepubliek is', aldus Luyten.
Verhuurder van generatoren rondom Amsterdam, Leeborent, merkt een sterke stijging van de vraag. 'Vooral het groene aggregaat op biodiesel is gewild. Dan hebben ondernemers toch een duurzaam alternatief tot zij op het stroomnet kunnen', zegt elektromonteur Benito van Amesfoort.
Netbeheerder Liander waarschuwt ondernemers om eerst te controleren of er plek op het net is voordat zij een nieuw pand bouwen, maar Luyten zegt dat hij daar niet van op de hoogte was. 'We gingen ervan uit dat er gewoon stroom zou zijn. Om eerlijk te zijn vind ik de netbeheerder een draak van een organisatie. Het duurt allemaal zo lang.'
In Friesland bouwde zorggroep Noorderbreedte een nieuw zorgcentrum voor dementerenden in Leeuwarden. Dit najaar werden de bijna honderd woningen opgeleverd, maar voor stroom heeft manager Hans de Bruin een batterij moeten plaatsen. 'De huur voor de batterij is ¤3.000 per week, maar het is in ieder geval geborgd dat we bewoners kunnen huisvesten', zegt hij.
Schut: 'Het is heel begrijpelijk dat ondernemers teleurgesteld zijn, maar als wij iedereen zouden aansluiten, dan komt er teveel stroom op het net en branden kabels en stroomstations door. Dan heeft niemand meer stroom voor een veel langere periode'.
Hyde Park
Dit probleem gaat snel erger worden in meer delen van Nederland en zal ook consumenten gaan raken, verwacht Schut. Dan dreigen ook woningbouwprojecten slachtoffer te worden van het overvolle stroomnet. Er wordt al gekeken naar 'noodoplossingen' voor gasloze woningbouwprojecten Hyde Park en Lincoln Park in Hoofddorp, bevestigt de gemeente Haarlemmermeer. Het meest voor de hand ligt om voor de 5.500 woningen 'deels te werken met gasgeneratoren, maar we kijken ook naar batterijen', aldus een gemeentewoordvoerder. Projectontwikkelaars BPD en Snippe erkennen de problematiek en zeggen in gesprek te zijn over oplossingen.
De gemeente Haarlemmermeer gaf onlangs toestemming voor het plaatsen van gasgeneratoren op Schiphol Trade Park (STP), dat de ambitie heeft het duurzaamste bedrijventerrein van Europa te worden. Gebiedsontwikkelaar SADC wil dat bedrijven stroomcapaciteit met elkaar gaan delen in een netwerk, maar alsnog zullen tot 2026 gasgeneratoren nodig zijn om bij te springen momenten dat de bedrijven veel stroom verbruiken.
Volgens Schut van Liander kunnen er op sommige plekken wel snel extra kabels de grond in, bijvoorbeeld in 2023. Maar als het ene probleem is opgelost, ontstaat er al snel ergens anders een knelpunt. Al met al duurt het tot ongeveer 2027 voordat het stroomnet uitgebreid is, zegt hij.
Het kabinet Rutte IV trekt de komende tien jaar ¤22 mrd uit voor nieuwe elektriciteit- en waterstofnetten, maar netbeheerders hebben berekend dat er de komende dertig jaar alleen voor de uitbreiding van het stroomnet al ¤102 mrd nodig is. Investeringen in het net worden bovendien verrekend via de energierekening van alle burgers, en die mag niet te hard stijgen. Schut hoopt dat de overheid vaart maakt met, bijvoorbeeld, investeringen in technisch onderwijs. 'Tot die tijd proberen we echt met ondernemers mee te denken over een goede oplossing, want van dieselgeneratoren wordt niemand blij.'
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:12 schreef BasEnAad het volgende:
Ja en er is geen alternatief voor Rutte, want wie zou het anders moeten doen he, nou??
Wat een visieloze drol, hier plukken we nog 20 jaar de zure vruchten van.
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:01 schreef Alpha0 het volgende:
Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte.
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.
Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Dat is op papier.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was).
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
Uiteraard is dat nu een probleem.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd.
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.
Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
20 jaar geleden waren er ook tekort aan kabels en personeel.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Zorg dat je niet in de problemen komt is mijn devies.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.
Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:32 schreef Hexagon het volgende:
Ah TS heeft weer eens een onderwerp kunnen verdraaien om te kunnen schelden op "de buitenlanders"
Op zich is dat de indruk die je in eerste instantie krijgt.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:01 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat.
Mooi, wanneer lazer je een keer op?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:37 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen.
Economische impactquote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:15 schreef halfway het volgende:
[..]
Economische impact
ten gevolge van
financiële investering
in bouwsector
Investering in
Duiven EUR 69.760.000 Alliander
Investering in
Bellevue EUR 23.000.000 Alliander
Ach het zijn maar getallen maar zeker geen kabels.
Splits hem zelf maar uit.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen.
Wat is er waarin geïnvesteerd en waarvoor en over welke periode? Wat zijn de baten?
Geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Maar hoe veel ze dat kunnen doen en waaraan is aan behoorlijk wat eisen en grenzen van de overheid gebonden (als monopolisten worden ze zwaar gereguleerd).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Logisch, want als de overheid geen bindende plannen maakt van toekomstige bouwlocaties dan kun je als netbeheerder ook niet weten waar de kabels moeten komen. Als gevolg van de privatisering kun je een netbeheerder niet opdragen iets aan te leggen waarvan onduidelijk is of het terugverdiend wordt. Toen netbeheerders in publieke handen waren speelde winstgevendheid geen rol en kon de overheid aanwijzen waar capaciteit nodig is voor (verre) toekomstplannen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:35 schreef the-eye het volgende:
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:35 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:50 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.
Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk.
De echte vrekken laden de auto gratis op het werk en gebruiken die stroom in de avond thuis. Dat de accu dan wat harder slijt is niet erg want lease.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.
- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)
[ afbeelding ]
Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.
Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De één zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.
Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.
"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.
"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.
Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.
Donder toch op met je jaren 90 cursustaal, holle eufemismen. Daag me uit en een knal voor je kop kun je krijgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 17:08 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.
Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging.
Nee, dat geldt voor processen die de ondernemer in eigen hand heeft.quote:Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Dit is het falen van een totaal incompetente regering volledig buiten de macht van de ondernemer. Eenieder die dat probleem als een uitdaging ziet pleegt een staatsgreep.quote:Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiënt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiële middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojectenquote:Netbeheerders stellen iedere twee jaar vast welke verzwaringen nodig zijn om schaarste in het net te voorkomen in het investeringsplan. De netbeheerders hebben bij hun investeringsbesluiten de afgelopen jaren rekening gehouden met verschillende scenario’s ten aanzien van de groei van duurzame opwek van elektriciteit. Voor wind was dit vanwege de structuurvisie Wind op land tijdig en goed in beeld en daardoor is deze toename meegenomen in de investeringen van de netbeheerders en hebben zij dit grotendeels tijdig kunnen opvangen.
Voor de opwek van zonne-energie bestaat een dergelijke structuurvisie niet, omdat de ruimtelijke besluitvorming over zonneparken vooral een gemeentelijke aangelegenheid is. Provincies en gemeenten hebben wel ruimtelijk beleid voor de inpassing van zonneparken, dit is echter vrij recent ontwikkeld. Door de korte aanlooptijd van zonneparken heeft dit ruimtelijk beleid niet overal geresulteerd in tijdige investeringen door netbeheerders.
Oftewel, de alfahel die Den Haag heet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Beginnen met op landelijk niveau dat datacentrum voor Meta/Facebook in Zeewolde verbieden is een druppel op een gloeiende plaat, maar desalniettemin geen slecht begin.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op.
Niks doms aan. Zeiden ze vroeger ook toen auto's net in kwamen. Paard zou het wel blijven. Kijk waar we nu staan.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land domme apen.
Juist dan is het heel nuttig om te investeren in het stroomnet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land domme apen.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.
Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 21:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.
Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
Het gedoe met vergunningen is van alle tijden, maar het wordt alleen maar erger. Zoals ik eerder aangaf kan een netwerkbeheerder pas in actie komen als er een concrete vraag is.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
Als je het over de klimaatwet hebt: ik geloof het geen seconde. Het is onmogelijk te realiseren, om een heleboel redenen. De tegenwerking van de bevolking en de natuurwetten gaan daar voor zorgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:12 schreef ArnoldG0342 het volgende:
waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt.
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/quote:Overijsselse politiek vraagt om spoedoverleg over ‘vriezerbussen’ Keolis
De Overijsselse PvdA, VVD en SGP willen spoedoverleg met Gedeputeerde Staten over de aanhoudende problemen met de 246 elektrische bussen van Keolis. Genoeg is genoeg, na een jaar modderen gaat het niet meer om kinderziektes, maar lijkt er meer aan de hand. De politieke partijen willen onder andere ‘weten welke mogelijkheden we hebben om in te grijpen’.
Hans Nooter spreekt in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van ‘vriezerbussen’: chauffeurs zitten ‘koukleumend achter het stuur’ omdat de kachel het niet doet en dat is nog maar een van de problemen waaraan geen einde lijkt te komen. Keolis rijdt sinds ruim een jaar de dienstregeling in IJssel-Vecht met 246 elektrische bussen van de Chinese leverancier BYD
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen
[..]
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen. Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.
Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.
Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen.
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.quote:Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.
https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |