abonnement Unibet Coolblue
pi_203181791
quote:
Overvol stroomnet dwingt bedrijven tot noodmaatregelen

In steeds meer delen van het land kunnen bedrijven geen aansluiting op het stroomnet krijgen, omdat het vol zit. Dat probleem breidt zich ook uit naar nieuwbouw van woonwijken, die mogelijk tijdelijk moeten draaien op gasgeneratoren.

Een snelgroeiend aantal ondernemers moet een noodoplossing vinden om stroom te krijgen voor hun gebouwen vanwege een vol elektriciteitsnet. Omdat de wachtlijst voor een aansluiting bij netbeheerder Liander oploopt en uitbreiding van het net nog jaren duurt, moeten bedrijven dieselgeneratoren en batterijen plaatsen om stroom te krijgen.

Uit een rondgang van het FD bij ondernemers en woningbouwprojecten in de provincies waar het net vol zit, blijkt dat zij noodoplossingen toepassen. Zoals Teake Damstra, directeur van Koninklijke Damstra Installatiebedrijf uit Leeuwarden. Hij kreeg eind vorig jaar een brandbrief van Liander. Als Damstra niet onmiddellijk zijn stroomverbruik zou verminderen, dan zou de netbeheerder zijn pand afsluiten.

De installateur van duurzame warmtepompen en zonnepanelen had net zijn vestiging van het aardgas gehaald en extra laadpalen voor elektrische auto's geïnstalleerd. Het pand vrat daardoor zoveel stroom, dat het elektriciteitsnet overbelast raakte. Meer capaciteit kon de ondernemer van de netbeheerder niet krijgen. Nu heeft Damstra een pelletkachel op biomassa geïnstalleerd en zijn werknemers mogen alleen laden als hun auto écht leeg is. 'Ik hoop maar dat dit genoeg is, anders zit er weinig anders op dan de aardgasaansluiting weer aansluiten. Het is de wereld op zijn kop, want ik doe precies wat de duurzame regering wil', zegt hij.

Al langer merken projectontwikkelaars van zon- en windparken dat zij nog nauwelijks een aansluiting kunnen krijgen voor het aanbieden van stroom. Nu wordt ook de 'vraagkant' van het stroomnet geraakt: bedrijven en woningen die stroom krijgen. Bij netbeheerder Liander, actief in Friesland, Noord-Holland, Flevoland en Gelderland, staan bijna vierhonderd bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting. De koepelvereniging van alle netbeheerders in het land, Netbeheer Nederland, verwacht dat de krapte op het elektriciteitsnet de komende jaren op meer plekken toeneemt. 'Niet alleen bedrijven en instellingen, maar ook consumenten kunnen de gevolgen hiervan gaan merken'.



Vraag naar stroom
Om klimaatdoelen te halen en het gasveld in Groningen te kunnen sluiten, heeft het kabinet in 2018 besloten dat alle nieuw te bouwen huizen geen aardgas meer mogen gebruiken. Daarnaast moeten alle bestaande huizen en kantoren van het gas af. Dat zorgt voor een grote stijging in de vraag naar stroom, maar daar is het verouderde elektriciteitsnet niet op gebouwd. In Friesland, Noord-Holland, de Noordoostpolder in Flevoland en grote delen van Gelderland keurt de netbeheerder alle aanvragen voor nieuwe stroomaansluitingen af. Rondom Utrecht, Den Haag en Rotterdam is de situatie ook nijpend.

De netbeheerders en werkgeversorganisatie VNO-NCW hebben de overheid al vaak gewaarschuwd. Alleen, uitbreiding met extra kabels en stroomstations kost tijd en geld. Er is te weinig technisch personeel om de klus snel te klaren. Daan Schut, chief transition officer bij Liander: 'Er is niet zo snel extra technisch personeel opgeleid en het versnellen van vergunningsprocedures, waardoor een extra stroomstation bijvoorbeeld binnen drie jaar is gebouwd in plaats van binnen acht jaar, raakt aan het inspraakrecht van burgers.'

Dieselgenerator
Sommige ondernemers grijpen nu naar noodoplossingen die verre van duurzaam zijn. Salesdirecteur Arno Luyten van Geesinknorba, producent van vuilniswagens uit Emmeloord, denkt aan het plaatsen van een dieselgenerator. Onlangs opende het bedrijf een nieuwe werkplaats, maar er is geen stroom en het net is pas over vier jaar uitgebreid. 'Het huren van die generator kost ons minstens ¤100.000 per jaar. Wij zijn een internationaal bedrijf en zijn gewend aan dit soort strubbelingen in het buitenland, maar nu lijkt het wel alsof Nederland de bananenrepubliek is', aldus Luyten.

Verhuurder van generatoren rondom Amsterdam, Leeborent, merkt een sterke stijging van de vraag. 'Vooral het groene aggregaat op biodiesel is gewild. Dan hebben ondernemers toch een duurzaam alternatief tot zij op het stroomnet kunnen', zegt elektromonteur Benito van Amesfoort.

Netbeheerder Liander waarschuwt ondernemers om eerst te controleren of er plek op het net is voordat zij een nieuw pand bouwen, maar Luyten zegt dat hij daar niet van op de hoogte was. 'We gingen ervan uit dat er gewoon stroom zou zijn. Om eerlijk te zijn vind ik de netbeheerder een draak van een organisatie. Het duurt allemaal zo lang.'

In Friesland bouwde zorggroep Noorderbreedte een nieuw zorgcentrum voor dementerenden in Leeuwarden. Dit najaar werden de bijna honderd woningen opgeleverd, maar voor stroom heeft manager Hans de Bruin een batterij moeten plaatsen. 'De huur voor de batterij is ¤3.000 per week, maar het is in ieder geval geborgd dat we bewoners kunnen huisvesten', zegt hij.

Schut: 'Het is heel begrijpelijk dat ondernemers teleurgesteld zijn, maar als wij iedereen zouden aansluiten, dan komt er teveel stroom op het net en branden kabels en stroomstations door. Dan heeft niemand meer stroom voor een veel langere periode'.

Hyde Park
Dit probleem gaat snel erger worden in meer delen van Nederland en zal ook consumenten gaan raken, verwacht Schut. Dan dreigen ook woningbouwprojecten slachtoffer te worden van het overvolle stroomnet. Er wordt al gekeken naar 'noodoplossingen' voor gasloze woningbouwprojecten Hyde Park en Lincoln Park in Hoofddorp, bevestigt de gemeente Haarlemmermeer. Het meest voor de hand ligt om voor de 5.500 woningen 'deels te werken met gasgeneratoren, maar we kijken ook naar batterijen', aldus een gemeentewoordvoerder. Projectontwikkelaars BPD en Snippe erkennen de problematiek en zeggen in gesprek te zijn over oplossingen.

De gemeente Haarlemmermeer gaf onlangs toestemming voor het plaatsen van gasgeneratoren op Schiphol Trade Park (STP), dat de ambitie heeft het duurzaamste bedrijventerrein van Europa te worden. Gebiedsontwikkelaar SADC wil dat bedrijven stroomcapaciteit met elkaar gaan delen in een netwerk, maar alsnog zullen tot 2026 gasgeneratoren nodig zijn om bij te springen momenten dat de bedrijven veel stroom verbruiken.

Volgens Schut van Liander kunnen er op sommige plekken wel snel extra kabels de grond in, bijvoorbeeld in 2023. Maar als het ene probleem is opgelost, ontstaat er al snel ergens anders een knelpunt. Al met al duurt het tot ongeveer 2027 voordat het stroomnet uitgebreid is, zegt hij.

Het kabinet Rutte IV trekt de komende tien jaar ¤22 mrd uit voor nieuwe elektriciteit- en waterstofnetten, maar netbeheerders hebben berekend dat er de komende dertig jaar alleen voor de uitbreiding van het stroomnet al ¤102 mrd nodig is. Investeringen in het net worden bovendien verrekend via de energierekening van alle burgers, en die mag niet te hard stijgen. Schut hoopt dat de overheid vaart maakt met, bijvoorbeeld, investeringen in technisch onderwijs. 'Tot die tijd proberen we echt met ondernemers mee te denken over een goede oplossing, want van dieselgeneratoren wordt niemand blij.'
Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte. Totaal niet nadenken waar je nu in godsnaam mee bezig bent. Alleen maar willen groeien in bevolking en bedrijvigheid, zonder de consequenties te overzien. Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat. Leven bij de dag, regeren bij de dag is het motto. En nu zitten we met de gebakken peren.
pi_203181861
En weer lopen ze achter, ja waarmee niet eigenlijk?
Regeren is vooruit zien.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 14 januari 2022 @ 10:12:39 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203181895
Ja en er is geen alternatief voor Rutte, want wie zou het anders moeten doen he, nou??
Wat een visieloze drol, hier plukken we nog 20 jaar de zure vruchten van.
pi_203181901
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.

Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.

Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
pi_203181917
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:12 schreef BasEnAad het volgende:
Ja en er is geen alternatief voor Rutte, want wie zou het anders moeten doen he, nou??
Wat een visieloze drol, hier plukken we nog 20 jaar de zure vruchten van.
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was).

We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
pi_203181934
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:01 schreef Alpha0 het volgende:
Er is hier maar 1 schuldige en dat is Marketing Rutte.
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.

Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
Google is your friend, abuse your friends
pi_203181935
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.

Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.

Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 10:16:50 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_203181941
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het maakt niet zoveel uit wie er MP is (hoewel ik Rutte ook na 1 jaar al zat was).

We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
Dat is op papier.
Hier in de buurt kunnen geen zonneparken geplaatst worden en er kan niet gebouwd worden omdat het stroomnet dat niet aankan.
pi_203181953
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het ligt meer aan het gebrek aan kabels wereldwijd en het gebrek aan personeel wereldwijd.
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
pi_203181966
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.

Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.

Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk.

[ Bericht 2% gewijzigd door sjorsie1982 op 14-01-2022 10:28:42 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203181979
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
20 jaar geleden waren er ook tekort aan kabels en personeel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203182022
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:16 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je kunt er inderdaad voor kiezen om de aanjager van het probleem de schuld te geven.
Rutte is de oorzaak omdat dit en dat zus en zo en mensen trappen erin.
Dat is destructief denken.

Je kunt ook constructief gaan denken.
Het probleem aanschouwen, de oorzaak op locatie analyseren en zelf investeren om het probleem aan te kunnen pakken.
Zo negeer je het probleem dat de aanjager heeft gecreëerd en kan er op de gewilde locatie (in dit geval middels industriële thuisaccu's) toch de bedrijvigheid voortzetten.
Zorg dat je niet in de problemen komt is mijn devies.
pi_203182102
Het is ook niet dat het uit de lucht komt vallen.

Het is al een jaar of 3 geleden, dat ik al van vertegenwoordigers hoorde dat nieuwbouwprojecten van bedrijven stil kwamen te liggen, omdat de capaciteit van het net niet toereikend was.

Een tuinder op nog geen kilometer van het bedrijf waar ik werkte, had plannen voor een kas van 40 hectare.

Na de eerste 11 volgebouwd te hebben, moest hij maar gauw stoppen, omdat zijn WKK's te veel electriciteit het net op joegen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 10:32:15 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203182118
Ah TS heeft weer eens een onderwerp kunnen verdraaien om te kunnen schelden op "de buitenlanders"
pi_203182177
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:32 schreef Hexagon het volgende:
Ah TS heeft weer eens een onderwerp kunnen verdraaien om te kunnen schelden op "de buitenlanders"
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen. *O*
pi_203182191
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:01 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dom van het gas af gaan terwijl de rest van de wereld juist aan het gas gaat.
Op zich is dat de indruk die je in eerste instantie krijgt.

Kijk je naar Duitsland, België, Noord-Frankrijk, Ierland, etc dan zie je dat ze voornamelijk van stookolie / mazout naar aardgas gaan omdat dat zo'n 50% lagere CO2-uitstoot heeft.

Nieuwe woningen worden in die landen echter ook al vaak voorzien van warmtepompen.

In het dichtbevolkte Nederland kan je die winst van stookolie naar aardgas niet maken aangezien we al sinds de 60's op gas stoken.

Daarnaast is het Gronings aardgas vrij uniek, aangezien het "laag calorisch" is, daar is alle apparatuur in huishoudens ook op afgestemd. Je kan "hoog calorisch" aardgas uit het buitenland "laag calorisch" maken in een fabriek door stikstof toe te voegen maar je bent dan wel hoofdzakelijk afhankelijk van buitenlands gas.

De overheid zou meer moeten inzetten op isoleren: daar is het snelst winst te halen.

Waar het net het aan kan, zou je dan met warmtepompen aan de slag kunnen (hier draai ik er al 3 jaar / 4 winters probleemloos mee).
  vrijdag 14 januari 2022 @ 10:39:36 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_203182212
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:37 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
18 miljoen mensen consumeren nu eenmaal meer stroom dan 14 miljoen mensen. *O*
Mooi, wanneer lazer je een keer op?
pi_203182692
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Economische impact
ten gevolge van
financiële investering
in bouwsector
Investering in
Duiven EUR 69.760.000 Alliander
Investering in
Bellevue EUR 23.000.000 Alliander


Ach het zijn maar getallen maar zeker geen kabels.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203182733
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 11:15 schreef halfway het volgende:

[..]
Economische impact
ten gevolge van
financiële investering
in bouwsector
Investering in
Duiven EUR 69.760.000 Alliander
Investering in
Bellevue EUR 23.000.000 Alliander

Ach het zijn maar getallen maar zeker geen kabels.
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen.

Wat is er waarin geïnvesteerd en waarvoor en over welke periode? Wat zijn de baten?
pi_203182883
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 11:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geen idee wat je hier zegt. Je plempt een stukje tekst neer met 2 getallen.

Wat is er waarin geïnvesteerd en waarvoor en over welke periode? Wat zijn de baten?
Splits hem zelf maar uit.

https://www.google.com/ur(...)ay7aPm2b1LSNBwhf2mNA
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 14 januari 2022 @ 11:35:57 #21
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203182986
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is
pi_203182992
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Uiteraard is dat nu een probleem.
Maar hoeveel is er de voorgaande 20 jaar geïnvesteerd? Wat hebben netbeheerders met hun inkomsten gedaan?
Geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Maar hoe veel ze dat kunnen doen en waaraan is aan behoorlijk wat eisen en grenzen van de overheid gebonden (als monopolisten worden ze zwaar gereguleerd).
pi_203183109
Ik voel een run op houtkachels en dieselauto’s aankomen.
.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 14:03:08 #24
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203185517
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Logisch, want als de overheid geen bindende plannen maakt van toekomstige bouwlocaties dan kun je als netbeheerder ook niet weten waar de kabels moeten komen. Als gevolg van de privatisering kun je een netbeheerder niet opdragen iets aan te leggen waarvan onduidelijk is of het terugverdiend wordt. Toen netbeheerders in publieke handen waren speelde winstgevendheid geen rol en kon de overheid aanwijzen waar capaciteit nodig is voor (verre) toekomstplannen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203185891
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_203185977
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 11:35 schreef the-eye het volgende:
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
pi_203186181
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:35 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_203186211
De oplossing voor overbelaste leidingen is EMF-vrij transport van potentialen.
Zoals
https://patents.google.com/patent/US5845220A/en
https://patents.google.com/patent/US5493691A/en
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_203187132
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:50 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.

- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)



Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.

Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De één zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.

Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.

"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.

"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.

Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2022 15:49:29 ]
pi_203188263
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.

Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk.
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.

Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging. Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiënt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiële middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Dan maar de versnelling op de productielijn een tandje lager zodat kosten gedekt kunnen worden.
En mocht de klant een gereduceerd aanbod tegemoet zien, dán pas met een boos vingertje naar Rutte wijzen, zodat ook de klant voelt dat Rutte het niet bij het rechte eind heeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door Metalfrost op 14-01-2022 17:53:31 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_203188635
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.

- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)

[ afbeelding ]

Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.

Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De één zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.

Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.

"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.

"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.

Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.
De echte vrekken laden de auto gratis op het werk en gebruiken die stroom in de avond thuis. Dat de accu dan wat harder slijt is niet erg want lease.

Maar ff serieus:
Je kan natuurlijk ook per huis een accu hebben van 1 of 2 KWh. Die kun je dan laden rond de middag als er overschot aan panelenstroom is in de wijk en weer gebruiken rond etenstijd als iedereen de inductie plaat en waterkoker aanzet.

Die auto kan dan gewoon om 23.00 beginnen met laden op nacht tarief, als dat in een tempo gebeurd dat ie pas tegen zeven uur weer vol is dan slijt de accu nog minder en heeft het net in de wijk voldoende capaciteit tenzij een hoge dichtheid aan warmtepompen en zeer koude nacht.

Knopje erbij met -direct snel opladen- voor de 'ja maar' mensen.
pi_203188818
Sorry, dat het net te weinig capaciteit had voor al deze groene zooi wisten we 15 jaar geleden al. Dat weet ik nog van de windparken op zee projecten die ik toen deed.
Maar ja, investeren doen we niet voordat het te laat if
pi_203189028
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 17:08 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.

Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging.
Donder toch op met je jaren 90 cursustaal, holle eufemismen. Daag me uit en een knal voor je kop kun je krijgen.

quote:
Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Nee, dat geldt voor processen die de ondernemer in eigen hand heeft.

quote:
Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiënt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiële middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Dit is het falen van een totaal incompetente regering volledig buiten de macht van de ondernemer. Eenieder die dat probleem als een uitdaging ziet pleegt een staatsgreep.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 18:58:05 #34
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203189806
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:

quote:
Netbeheerders stellen iedere twee jaar vast welke verzwaringen nodig zijn om schaarste in het net te voorkomen in het investeringsplan. De netbeheerders hebben bij hun investeringsbesluiten de afgelopen jaren rekening gehouden met verschillende scenario’s ten aanzien van de groei van duurzame opwek van elektriciteit. Voor wind was dit vanwege de structuurvisie Wind op land tijdig en goed in beeld en daardoor is deze toename meegenomen in de investeringen van de netbeheerders en hebben zij dit grotendeels tijdig kunnen opvangen.

Voor de opwek van zonne-energie bestaat een dergelijke structuurvisie niet, omdat de ruimtelijke besluitvorming over zonneparken vooral een gemeentelijke aangelegenheid is. Provincies en gemeenten hebben wel ruimtelijk beleid voor de inpassing van zonneparken, dit is echter vrij recent ontwikkeld. Door de korte aanlooptijd van zonneparken heeft dit ruimtelijk beleid niet overal geresulteerd in tijdige investeringen door netbeheerders.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojecten

Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 18:59:43 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203189858
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Oftewel, de alfahel die Den Haag heet.
pi_203190797
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op.
Beginnen met op landelijk niveau dat datacentrum voor Meta/Facebook in Zeewolde verbieden is een druppel op een gloeiende plaat, maar desalniettemin geen slecht begin.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_203191747
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land :') domme apen.
pi_203191976
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land :') domme apen.
Niks doms aan. Zeiden ze vroeger ook toen auto's net in kwamen. Paard zou het wel blijven. Kijk waar we nu staan.

Aan verbruikskant is elektriciteit veel efficiener in te zetten. Wegverkeer verstookt ongeveer 112TWh aan brandstof, waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt. Elektrificatie laat de energiebehoefte met ongeveer de helft dalen. De energiebehoefte in de verwarming van bebouwde omgeving kan met 75% dalen door elektrificatie mbv warmtepompen. Zuiver kijken naar energieverbruik in Joules gaat er aan voorbij dat elektriciteit veel hoogwaardigere energie is dan de chemische energie van een brandstof.

Het voordeel van elektrificatie is dat het veel efficiënter is, je primaire verbruik is veel lager bij hetzelfde resultaat.

En veel industriële processen zullen op waterstof draaien. Prima. Maar ook in de industrie valt veel te winnen. Efficiëntere motoren, energiebesparend programmeren etc.

Bij mij op het werk zijn we bezich met een nieuwe thermische olie ketel op elektriciteit. Deze komt naast de gas variant te staan. De energieleverancier bepaald (en dus niet het bedrijf waar die staat) of de olie met elektra of met gas wordt verwarmd naar 250 graden.
pi_203192031
Misschien was alles decentraliseren toch niet zo handig.
pi_203192035
Vooral al die elektro troep blijven promoten. Wat een land.
pi_203192485
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land :') domme apen.
Juist dan is het heel nuttig om te investeren in het stroomnet.
pi_203193503
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.

Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.

Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.

Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
pi_203194162
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:17 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.

Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:00:18 #44
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203195950
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
Het gedoe met vergunningen is van alle tijden, maar het wordt alleen maar erger. Zoals ik eerder aangaf kan een netwerkbeheerder pas in actie komen als er een concrete vraag is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203196194
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
Als je het over de klimaatwet hebt: ik geloof het geen seconde. Het is onmogelijk te realiseren, om een heleboel redenen. De tegenwerking van de bevolking en de natuurwetten gaan daar voor zorgen.

Als je iets wilt doen, is het heel erg aan te raden om eerst een plan te maken dat ook gaat werken. Gewoon stellen en eisen dat iets gaat gebeuren omdat je dat graag wilt, heeft alleen een groot slagingspercentage als het puur sociaal of organisatorisch is en je anders de mensen die het niet doet hun hoofd afhakt. En zelfs als je de onbetwiste dictator bent, moet je heel erg oppassen wat je eist, als je nog een levende bevolking over wilt houden. Hoe graag ze je ook van dienst willen zijn, als je het onmogelijke eist, zal het niet gebeuren.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:35:06 #46
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203196606
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:12 schreef ArnoldG0342 het volgende:
waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt.
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen

quote:
Overijsselse politiek vraagt om spoedoverleg over ‘vriezerbussen’ Keolis

De Overijsselse PvdA, VVD en SGP willen spoedoverleg met Gedeputeerde Staten over de aanhoudende problemen met de 246 elektrische bussen van Keolis. Genoeg is genoeg, na een jaar modderen gaat het niet meer om kinderziektes, maar lijkt er meer aan de hand. De politieke partijen willen onder andere ‘weten welke mogelijkheden we hebben om in te grijpen’.

Hans Nooter spreekt in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van ‘vriezerbussen’: chauffeurs zitten ‘koukleumend achter het stuur’ omdat de kachel het niet doet en dat is nog maar een van de problemen waaraan geen einde lijkt te komen. Keolis rijdt sinds ruim een jaar de dienstregeling in IJssel-Vecht met 246 elektrische bussen van de Chinese leverancier BYD
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203196647
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen
[..]
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.

Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.

Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:50:35 #48
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203196872
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.

Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.

Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen. Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203197134
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen.
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).

En dat zijn geen afstanden die zo'n een bus dagelijks rijdt.

Verwarming is wel erg matig uitgevoerd in die BYD. Ze hebben een warmtepomp om te verwarmen en blijkbaar is daar een veel te licht model voor geplaatst.

quote:
Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95 tot 100% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
  zaterdag 15 januari 2022 @ 00:13:19 #50
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203197214
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:

https://www.cruxinvestor.com/articles/tesla-battery-recycling
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')