Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?quote:Op vrijdag 14 januari 2022 11:35 schreef the-eye het volgende:
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:35 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:50 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.
Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk.
De echte vrekken laden de auto gratis op het werk en gebruiken die stroom in de avond thuis. Dat de accu dan wat harder slijt is niet erg want lease.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.
- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)
[ afbeelding ]
Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.
Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De één zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.
Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.
"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.
"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.
Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.
Donder toch op met je jaren 90 cursustaal, holle eufemismen. Daag me uit en een knal voor je kop kun je krijgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 17:08 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.
Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging.
Nee, dat geldt voor processen die de ondernemer in eigen hand heeft.quote:Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Dit is het falen van een totaal incompetente regering volledig buiten de macht van de ondernemer. Eenieder die dat probleem als een uitdaging ziet pleegt een staatsgreep.quote:Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiënt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiële middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojectenquote:Netbeheerders stellen iedere twee jaar vast welke verzwaringen nodig zijn om schaarste in het net te voorkomen in het investeringsplan. De netbeheerders hebben bij hun investeringsbesluiten de afgelopen jaren rekening gehouden met verschillende scenario’s ten aanzien van de groei van duurzame opwek van elektriciteit. Voor wind was dit vanwege de structuurvisie Wind op land tijdig en goed in beeld en daardoor is deze toename meegenomen in de investeringen van de netbeheerders en hebben zij dit grotendeels tijdig kunnen opvangen.
Voor de opwek van zonne-energie bestaat een dergelijke structuurvisie niet, omdat de ruimtelijke besluitvorming over zonneparken vooral een gemeentelijke aangelegenheid is. Provincies en gemeenten hebben wel ruimtelijk beleid voor de inpassing van zonneparken, dit is echter vrij recent ontwikkeld. Door de korte aanlooptijd van zonneparken heeft dit ruimtelijk beleid niet overal geresulteerd in tijdige investeringen door netbeheerders.
Oftewel, de alfahel die Den Haag heet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Beginnen met op landelijk niveau dat datacentrum voor Meta/Facebook in Zeewolde verbieden is een druppel op een gloeiende plaat, maar desalniettemin geen slecht begin.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 14:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op.
Niks doms aan. Zeiden ze vroeger ook toen auto's net in kwamen. Paard zou het wel blijven. Kijk waar we nu staan.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit landdomme apen.
Juist dan is het heel nuttig om te investeren in het stroomnet.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit landdomme apen.
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.
Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.
Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 21:17 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.
Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
Het gedoe met vergunningen is van alle tijden, maar het wordt alleen maar erger. Zoals ik eerder aangaf kan een netwerkbeheerder pas in actie komen als er een concrete vraag is.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
Als je het over de klimaatwet hebt: ik geloof het geen seconde. Het is onmogelijk te realiseren, om een heleboel redenen. De tegenwerking van de bevolking en de natuurwetten gaan daar voor zorgen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 20:12 schreef ArnoldG0342 het volgende:
waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt.
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/quote:Overijsselse politiek vraagt om spoedoverleg over ‘vriezerbussen’ Keolis
De Overijsselse PvdA, VVD en SGP willen spoedoverleg met Gedeputeerde Staten over de aanhoudende problemen met de 246 elektrische bussen van Keolis. Genoeg is genoeg, na een jaar modderen gaat het niet meer om kinderziektes, maar lijkt er meer aan de hand. De politieke partijen willen onder andere ‘weten welke mogelijkheden we hebben om in te grijpen’.
Hans Nooter spreekt in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van ‘vriezerbussen’: chauffeurs zitten ‘koukleumend achter het stuur’ omdat de kachel het niet doet en dat is nog maar een van de problemen waaraan geen einde lijkt te komen. Keolis rijdt sinds ruim een jaar de dienstregeling in IJssel-Vecht met 246 elektrische bussen van de Chinese leverancier BYD
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen
[..]
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen. Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.
Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.
Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).quote:Op vrijdag 14 januari 2022 23:50 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen.
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.quote:Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.
https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:quote:Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |