abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203185977
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 11:35 schreef the-eye het volgende:
Ik zeg een lockdown voor elektrische personenwagens totdat dit probleem opgelost is
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
pi_203186181
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:35 schreef appeleibanaan het volgende:

[..]
Die kunnen juist de pieken opvangen en laden als er een overschot is. Deel van het probleem maar ook weer deel van de oplossing?
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_203186211
De oplossing voor overbelaste leidingen is EMF-vrij transport van potentialen.
Zoals
https://patents.google.com/patent/US5845220A/en
https://patents.google.com/patent/US5493691A/en
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  vrijdag 14 januari 2022 @ 15:44:16 #29
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203187132
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:50 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Nee, er gaat teveel electriciteit door de kabels, waardoor die te warm worden en kunnen beschadigen.
Net als dat de onderstations eruit kunnen klappen.
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.

- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)



Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.

Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De ťťn zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.

Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.

"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.

"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.

Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2022 15:49:29 ]
pi_203188263
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Je lijkt wel een moderne manager die niet de oorzaak wil laten onderzoeken omdat dan zijn eigen falen aan het licht komt waarna deze manager zijn werk anders moet doen.

Ik kom deze nonsens bijna dagelijks tegen op mijn werk.
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.

Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging. Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiŽnt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiŽle middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Dan maar de versnelling op de productielijn een tandje lager zodat kosten gedekt kunnen worden.
En mocht de klant een gereduceerd aanbod tegemoet zien, dŠn pas met een boos vingertje naar Rutte wijzen, zodat ook de klant voelt dat Rutte het niet bij het rechte eind heeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door Metalfrost op 14-01-2022 17:53:31 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_203188635
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 15:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Elektrische auto's in combinatie met V2G zijn zeker wel een deeloplossing.

- auto's rijden per dag gemiddeld 37 kilometer
- auto's staan per dag gemiddeld 23:20 stil
- als auto's rijden is dat voornamelijk overdag (zie grafiek)

[ afbeelding ]

Men komt thuis, plugt auto in, gaat koken, tv-kijken, etc en om 23:00 naar bed.
In de avond kan zo'n auto 5 tot 10% van z'n capaciteit terugleveren aan het huishouden (6,5kWh) en rond 23:00 dan rustig opladen.

Gemiddeld is er voor 37km / 5 maar zo'n 7,4kWh nodig dus gemiddeld kan je met 1kW in een wijk 1 auto opladen. De ťťn zal niets nodig hebben (niet weggeweest), de andere 60kWh (lange rit gehad) maar gemiddeld gaat het niet zo raar.

Rond 19:00 staan er ruim 7,5 miljoen auto's geparkeerd en die gaan niet meer weg tot de volgende ochtend.

"Ja, maar ik moet 's avonds altijd nog *insert random bezigheid die niet thuis is* dus dit gaat niet voor mij op"... dat kan toch? Je ziet aan de verkeersbewegingen dat de meerderheid niet meer rijdt dus die ene auto is echt het probleem niet in de avonduren.

"Ja, maar m'n accu slijt sneller als ik V2G inschakel".... 6,5kWh is slechts 10% van een complete laadcycle, heeft amper invloed op de levensduur. En die 6,4kWh op een avond opgebruiken is wel een aardige klus, meestal zal je hooguit 3kWh verbruiken.

Betekent dit dat alle investeringen niet nodig zijn? Nee, verre van. Maar tegelijkertijd kan een EV wel bijdragen aan de stabiliteit van het net en dan met name het voorkomen van piekverbruik.
De echte vrekken laden de auto gratis op het werk en gebruiken die stroom in de avond thuis. Dat de accu dan wat harder slijt is niet erg want lease.

Maar ff serieus:
Je kan natuurlijk ook per huis een accu hebben van 1 of 2 KWh. Die kun je dan laden rond de middag als er overschot aan panelenstroom is in de wijk en weer gebruiken rond etenstijd als iedereen de inductie plaat en waterkoker aanzet.

Die auto kan dan gewoon om 23.00 beginnen met laden op nacht tarief, als dat in een tempo gebeurd dat ie pas tegen zeven uur weer vol is dan slijt de accu nog minder en heeft het net in de wijk voldoende capaciteit tenzij een hoge dichtheid aan warmtepompen en zeer koude nacht.

Knopje erbij met -direct snel opladen- voor de 'ja maar' mensen.
pi_203188818
Sorry, dat het net te weinig capaciteit had voor al deze groene zooi wisten we 15 jaar geleden al. Dat weet ik nog van de windparken op zee projecten die ik toen deed.
Maar ja, investeren doen we niet voordat het te laat if
pi_203189028
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 17:08 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat is niet de insteek die ik wilde uitbeelden.

Bedoelde meer dat mensen die zich in zulke situaties verkeren, het probleem niet als een probleem moeten zien, maar als een uitdaging.
Donder toch op met je jaren 90 cursustaal, holle eufemismen. Daag me uit en een knal voor je kop kun je krijgen.

quote:
Zodat innovatie om de hoek kan komen.
Nee, dat geldt voor processen die de ondernemer in eigen hand heeft.

quote:
Ik snap dat als je in een productienetwerk zit, er krappe marges tussen 'raw product' en eindproduct zitten en een bedrijf er niet op is gerekend om zulke tegenslagen snel en efficiŽnt te gaan verwerken. Daarom kiest de ondervraagde in het nieuwsitem ook om 'met een dieselgenerator te gaan werken'.
Op korte termijn is het een snelle oplossing van het probleem, maar op lange termijn is het desastreus voor de eigen financiŽle middelen omdat de productielijn in de eerste instantie geen rekening houdt met bijkomende kosten van de generator.
Dit is het falen van een totaal incompetente regering volledig buiten de macht van de ondernemer. Eenieder die dat probleem als een uitdaging ziet pleegt een staatsgreep.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 18:58:05 #34
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203189806
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:

quote:
Netbeheerders stellen iedere twee jaar vast welke verzwaringen nodig zijn om schaarste in het net te voorkomen in het investeringsplan. De netbeheerders hebben bij hun investeringsbesluiten de afgelopen jaren rekening gehouden met verschillende scenario’s ten aanzien van de groei van duurzame opwek van elektriciteit. Voor wind was dit vanwege de structuurvisie Wind op land tijdig en goed in beeld en daardoor is deze toename meegenomen in de investeringen van de netbeheerders en hebben zij dit grotendeels tijdig kunnen opvangen.

Voor de opwek van zonne-energie bestaat een dergelijke structuurvisie niet, omdat de ruimtelijke besluitvorming over zonneparken vooral een gemeentelijke aangelegenheid is. Provincies en gemeenten hebben wel ruimtelijk beleid voor de inpassing van zonneparken, dit is echter vrij recent ontwikkeld. Door de korte aanlooptijd van zonneparken heeft dit ruimtelijk beleid niet overal geresulteerd in tijdige investeringen door netbeheerders.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)ktriciteitsprojecten

Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 18:59:43 #35
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203189858
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 18:58 schreef monkyyy het volgende:
Citaat uit een kamerbrief uit 2019:
Oftewel. Netbeheerders maken ieder 2 jaar een investeringsplan. Lagere overheden staan opeens allemaal giga-zonneparken toe waar de netbeheerders geen rekening mee hielden en zonder dit te overleggen met de netbeheerders. Resultaat: Energie-net in de knel.
Oftewel, de alfahel die Den Haag heet.
pi_203190797
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 14:29 schreef Alarmonoff het volgende:
Een extra datacenter voor big data lost een hoop op.
Beginnen met op landelijk niveau dat datacentrum voor Meta/Facebook in Zeewolde verbieden is een druppel op een gloeiende plaat, maar desalniettemin geen slecht begin.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_203191747
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land :') domme apen.
pi_203191976
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land :') domme apen.
Niks doms aan. Zeiden ze vroeger ook toen auto's net in kwamen. Paard zou het wel blijven. Kijk waar we nu staan.

Aan verbruikskant is elektriciteit veel efficiener in te zetten. Wegverkeer verstookt ongeveer 112TWh aan brandstof, waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt. Elektrificatie laat de energiebehoefte met ongeveer de helft dalen. De energiebehoefte in de verwarming van bebouwde omgeving kan met 75% dalen door elektrificatie mbv warmtepompen. Zuiver kijken naar energieverbruik in Joules gaat er aan voorbij dat elektriciteit veel hoogwaardigere energie is dan de chemische energie van een brandstof.

Het voordeel van elektrificatie is dat het veel efficiŽnter is, je primaire verbruik is veel lager bij hetzelfde resultaat.

En veel industriŽle processen zullen op waterstof draaien. Prima. Maar ook in de industrie valt veel te winnen. EfficiŽntere motoren, energiebesparend programmeren etc.

Bij mij op het werk zijn we bezich met een nieuwe thermische olie ketel op elektriciteit. Deze komt naast de gas variant te staan. De energieleverancier bepaald (en dus niet het bedrijf waar die staat) of de olie met elektra of met gas wordt verwarmd naar 250 graden.
pi_203192031
Misschien was alles decentraliseren toch niet zo handig.
pi_203192035
Vooral al die elektro troep blijven promoten. Wat een land.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 20:35:42 #41
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203192485
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:04 schreef Cockwhale het volgende:
En dan willen ze letterlijk alles op stroom in dit land :') domme apen.
Juist dan is het heel nuttig om te investeren in het stroomnet.
pi_203193503
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Netbeheerders hebben te lang achterover geleund en moeten nu vol aan de bak.

Extra investeringen van 100 miljard Euro klinkt overigens als veel, je moet niet vergeten dat het ook weer tientallen jaren meegaat en dat het ook echt gebruikt wordt; er komen extra inkomsten uit de extra stroom die gebruikt wordt.

Het zou pas zonde zijn om 100 miljard Euro te investeren terwijl er niemand gebruik van gaat maken.
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.

Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
bassie is gek
  vrijdag 14 januari 2022 @ 21:48:31 #43
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203194162
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:17 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Dat is niet waar.
Heb een tijd bij zo netbeheerder gestaan.
Waar ze elke keer tegen aanlopen is namelijk vergunningen en dan de stikstof beleid.
Aangezien graven voor grondkabels een vergunning aangevraagd moet worden en een diesel generator geen toestemming word geven .
En dan ook nog de gezeik over de diesel graafmachine wat weer vervuilen zijn.
En dan ook rustige vergunningen weer worden ingetrokken door de gemeenten.

Nee dat de kabels er al niet liggen komen door regels en vergunningen .
Zo aanvraag en goedkeuring kan rustige 6maanden duren.
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:00:18 #44
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203195950
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb het niet over de laatste 3-4 jaar.
Het gedoe met vergunningen is van alle tijden, maar het wordt alleen maar erger. Zoals ik eerder aangaf kan een netwerkbeheerder pas in actie komen als er een concrete vraag is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203196194
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 10:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
We hebben een aantal doelstellingen afgesproken als Europa / Wereld en die gaan we halen.
Als je het over de klimaatwet hebt: ik geloof het geen seconde. Het is onmogelijk te realiseren, om een heleboel redenen. De tegenwerking van de bevolking en de natuurwetten gaan daar voor zorgen.

Als je iets wilt doen, is het heel erg aan te raden om eerst een plan te maken dat ook gaat werken. Gewoon stellen en eisen dat iets gaat gebeuren omdat je dat graag wilt, heeft alleen een groot slagingspercentage als het puur sociaal of organisatorisch is en je anders de mensen die het niet doet hun hoofd afhakt. En zelfs als je de onbetwiste dictator bent, moet je heel erg oppassen wat je eist, als je nog een levende bevolking over wilt houden. Hoe graag ze je ook van dienst willen zijn, als je het onmogelijke eist, zal het niet gebeuren.
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:35:06 #46
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203196606
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 20:12 schreef ArnoldG0342 het volgende:
waarvan 60% (diesel) tot 70% (benzine) nutteloos als warmte vedwijnt.
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen

quote:
Overijsselse politiek vraagt om spoedoverleg over ‘vriezerbussen’ Keolis

De Overijsselse PvdA, VVD en SGP willen spoedoverleg met Gedeputeerde Staten over de aanhoudende problemen met de 246 elektrische bussen van Keolis. Genoeg is genoeg, na een jaar modderen gaat het niet meer om kinderziektes, maar lijkt er meer aan de hand. De politieke partijen willen onder andere ‘weten welke mogelijkheden we hebben om in te grijpen’.

Hans Nooter spreekt in een brief aan het college van Gedeputeerde Staten van ‘vriezerbussen’: chauffeurs zitten ‘koukleumend achter het stuur’ omdat de kachel het niet doet en dat is nog maar een van de problemen waaraan geen einde lijkt te komen. Keolis rijdt sinds ruim een jaar de dienstregeling in IJssel-Vecht met 246 elektrische bussen van de Chinese leverancier BYD
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:38:08 #47
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203196647
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:35 schreef ACT-F het volgende:

[..]
In de zomer wel ja, maar in de winter wordt de warmte nuttig gebruikt waardoor het rendement hoger uitvalt. Elektrisch verwarmen gaat ten koste van je actieradius, dus kunnen de buschauffeurs van Keolis thermokleding aantrekken en kans maken op een prijs een als hun reactie flauw genoeg wordt bevonden.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)-reacties-te-managen
[..]
https://www.destentor.nl/(...)en-keolis~a6e56d010/
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.

Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.

Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
  vrijdag 14 januari 2022 @ 23:50:35 #48
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203196872
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Tsja, je haalt een paar bussen uit China, wat kan er misgaan.

Overigens is BYD nog wel redelijk hoog aangeschreven als het gaat om personenauto's in China.
Toyota gebruikt voor hun nieuwe lijn EV's zelfs het halve platform van dat Chinese merk. Maar een bus is geen personenauto natuurlijk.

Ik denk dan "waarom in 1x 246 van die bussen kopen en niet eerst een stuk of 10 om te testen en ervaring op te doen".
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen. Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 15 januari 2022 @ 00:08:10 #49
38065 TheFreshPrince
Ik doe ook maar wat.
pi_203197134
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 23:50 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wat er mis gaat is dat wereldvreemde managers aan het roer gezet worden. Met een beetje basiskennis natuurkunde weet je dat de huidige accutechniek nog niet rijp is voor grote toepassingen.
Dat valt wel mee, Tesla kan er vrachtwagens met 35 ton vracht zo'n 800km op laten rijden, PepsiCo krijgt eind deze maand de eerste 15 exemplaren om mee te gaan testen (nog geen massaproductie dit jaar).

En dat zijn geen afstanden die zo'n een bus dagelijks rijdt.

Verwarming is wel erg matig uitgevoerd in die BYD. Ze hebben een warmtepomp om te verwarmen en blijkbaar is daar een veel te licht model voor geplaatst.

quote:
Daarbij zijn de accu's na gebruik nogal een uitdaging in hergebruik i.v.m. de fabrikanteigen opbouw en de verwevenheid van de verschillende metalen en chemische stoffen. In sommige gevallen weegt het terugwinnen van de metalen niet op tegen de arbeid die nodig is om zo'n accu te ontmantelen.

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1682-5
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95 tot 100% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
  zaterdag 15 januari 2022 @ 00:13:19 #50
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203197214
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 00:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat artikel is wel fors verouderd, inmiddels heb je Fortum en Redwood die juist heel succesvol diverse accu's kunnen recyclen en o.a. Panasonic en Ford als klant hebben.
Metalen recyclen ze zo'n 95% van en Lithium ongeveer 80% (waar overigens geen tekort aan is).
2019 noem ik niet bepaald fors verouderd. Het volgende artikel uit 2021 geeft lagere percentages voor Tesla accu's:

https://www.cruxinvestor.com/articles/tesla-battery-recycling
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')