Zijn ze eens een keer snel weg bij een stoplicht .quote:Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrektquote:Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.quote:Netbeheerder: 'Stroomnet te vol, stop met gunstige regeling zonnepanelen'
Stop sneller met het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen. Die oproep doet netbeheerder Liander. Het bedrijf, dat actief is in grote delen van het land, kan de toevloed van zonnestroom nauwelijks meer aan. Liander ziet een alternatieve subsidie als oplossing.
[...]
[...]
De oplossing
Om niet te veel te hoeven doen aan de netwerken in bijvoorbeeld oude stadswijken, hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen. Op die manier slaan huishoudens hun eigen zonnestroom op zonder dat dit op het net komt.
De opgeslagen stroom kan het huishouden dan zelf gebruiken als de zon niet schijnt. "Wij kunnen onze schaarse technici dan inzetten op essentiële onderdelen van het netwerk."
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden.quote:Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter.quote:Op maandag 17 januari 2022 22:42 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden.
Niks niet snel naar huis, rambam, alles aan de kant.
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit?quote:Op maandag 17 januari 2022 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter.
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden?quote:Op maandag 17 januari 2022 22:43 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit?
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.quote:Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
In other news:
https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen
[..]
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
Ja, lijkt me prima.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel.quote:Op maandag 17 januari 2022 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden?
Doe niet zo mal.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:28 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel.
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets.quote:Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
In other news:
https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen
[..]
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien.quote:Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 00:23 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets.
Bij mij schommelt het tussen 225v en 232v maar 225-226v komt bij mij het vaakst voor.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 09:19 schreef skrn het volgende:
[..]
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen.
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 08:58 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien.
Aan de andere kant zou je in het weekend rond etenstijd juist weer hoog tarief kunnen doen.
Bij elkaar heb je dan ook een stimulering voor oost-west opstellingen, krijg je een betere spreiding over de dag.
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch.quote:Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".
Maar het is zeker wel on topic.
Je ziet dat binnen deze samenwerking de laadstroom niet direct vanuit het netwerk komt maar eerst gebufferd wordt in accu's om piekvraag te voorkomen. Dat is welkom als oplossing bij netbeheerders en klanten.
Lijkt me zeer relevant, ongeacht wie het levert, het is precies waar het topic om draait; overbelasting op het net voorkomen. Hetzelfde kan je doen met zonneparken: de stroom deels bufferen en 's nachts ter beschikking stellen.
Ik had het over de samenwerking tussen een bedrijf als PepsiCo en Tesla, waarbij de stroom voor het laden van de vrachtwagens gebufferd wordt in accu's.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 17:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch.
Maar je ziet wel vaker over het hoofd, dat ruim de helft van de bevolking al die dingen niet kan betalen.
Nou hebben die accu's niet het eeuwige leven en heb je bij een flatgebouw geen eigen dak om zonnepanelen op te leggen. Ook kun je de accu van je auto alleen opladen als de zon goed heeft geschenen. En natuurlijk gaat dat in de winter nog steeds niet helpen bij de elektrische verwarming van je huis.
Kortom, ook als je het verbruik uitsmeert over de hele dag en je de helft op je energieverbruik kunt bezuinigen, zijn de koperdraden in het elektriciteitsnet nog steeds te dun om de 80% van de energie die nu door huishoudens gebruikt wordt in de vorm van aardgas te kunnen transporteren.
En voor dat warme huis in de winter hebben we nog steeds die fossiele centrales of kerncentrales nodig, om de benodigde energie te produceren. Het is een kwestie van en/en: we hebben zowel dat zwaardere netwerk als die extra elektriciteitsproductie nodig als we de aardgaskraan dicht willen draaien. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te kunnen begrijpen.
Zonder extra incentive los je daar het capaciteitsprobleem niet mee op. Stel, ik heb een thuisaccu van meerdere KWh. Die zit op een woensdagavond in juni helemaal vol. Gedurende de nacht gebruik ik in de zomer iets van 1 of 2 Kwh. Donderdagmorgen om een uur of 5 komt de zon op en om 7 uur is die 2 KWH alweer aangevuld. Daarmee heb je dan precies niets opgelost. Je moet dus een incentive geven dat mensen juist op de piek van de opwek zelf minder leveren of dat buurtgenoten meer gebruiken op dat moment. Dat kan dus heel simpel door in de zomer rond de middag stroom goedkoper te maken. Als terug leveren ook nog eens meer oplevert tegen de avond gaan meer mensen panelen op het westen plaatsen.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 11:28 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen.
Nogmaals, kijk naar de post waar je op reageert. Dat ging puur en alleen over het bufferen van stroom om e-vrachtwagens snel te kunnen laden zonder het net te overbelasten.quote:Op dinsdag 18 januari 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken.
Dan komen we toch weer terug op die buffer.
@:TheFreshPrince: Je wimpelt dat nog steeds weg. Zoals jij het zegt: Ja, er is minder opwek in de winter, MAAR warmtepompen zijn veel efficiënter. En: Ja, elektrische auto's zijn een klein beetje zwaarder, MAAR accu's zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Of: Ja, opslag is NU een probleem, MAAR binnenkort gooit iedereen je dood met belachelijk goedkope Lithium* batterijen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |