abonnement Unibet Coolblue
pi_203226053
quote:
5s.gif Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Zijn ze eens een keer snel weg bij een stoplicht .
Dan kan de rest ook eens door rijden in plaats dat de gewone automobilist weer voor rood staat net dat vrachtwagen voorbij de stoplicht is.
pi_203244677
quote:
5s.gif Op zondag 16 januari 2022 16:14 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Waarom heeft acceleratie meerwaarde in een vrachtwagen?
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt ;)

In other news:

https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen

quote:
Netbeheerder: 'Stroomnet te vol, stop met gunstige regeling zonnepanelen'

Stop sneller met het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen. Die oproep doet netbeheerder Liander. Het bedrijf, dat actief is in grote delen van het land, kan de toevloed van zonnestroom nauwelijks meer aan. Liander ziet een alternatieve subsidie als oplossing.

[...]

[...]

De oplossing

Om niet te veel te hoeven doen aan de netwerken in bijvoorbeeld oude stadswijken, hoopt Liander dat de overheid met een nieuwe subsidie komt voor thuisbatterijen. Op die manier slaan huishoudens hun eigen zonnestroom op zonder dat dit op het net komt.

De opgeslagen stroom kan het huishouden dan zelf gebruiken als de zon niet schijnt. "Wij kunnen onze schaarse technici dan inzetten op essentiële onderdelen van het netwerk."
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
pi_203245773
Ze hebben dus ook alle technici wegbezuinigd.

Niks schaarse technici, ze hebben die er gewoon uitgeschopt. Dat was 25 jaar geleden al bezig toen werkte ik bij 1 vd voorgangers.
pi_203246135
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden.
Niks niet snel naar huis, rambam, alles aan de kant.
Google is your friend, abuse your friends
pi_203246149
quote:
15s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:42 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Ik denk dan altijd: groot respect voor zo'n bestuurder om verantwoordelijkheid te willen dragen om zo'n enorm voertuig de weg op te kunnen houden.
Niks niet snel naar huis, rambam, alles aan de kant.
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter.
pi_203246173
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan er dan nog steeds respect voor hebben maar dan wel wat vlotter.
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit?
Google is your friend, abuse your friends
pi_203246565
quote:
15s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:43 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
En de (breekbare) vracht? Of maakt dat jou ook niks uit?
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden?
  maandag 17 januari 2022 @ 23:08:29 #108
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203246877
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt ;)

In other news:

https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen
[..]
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203246921
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Ja, lijkt me prima.

EV-laders moeten dat in principe ook kunnen als je ze aan het internet koppelt.
Seintje van de netbeheerder en ze laden met 11kW ipv 2kW ofzo.

Zodra hier een EV komt, plaats ik wss een Zappi lader ofzo of in ieder geval 1 die m'n P1 van de slimme meter uitleest, zoals een Alfen.

[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-01-2022 23:16:36 ]
pi_203247210
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 22:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je denkt dat vracht ineens breekt als je in 20 seconden naar de 100 kan optrekken ipv 45 tot 60 seconden?
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel.
Google is your friend, abuse your friends
pi_203247384
quote:
15s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:28 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Breken? Nee. Beschadigen? Dat wel.
Doe niet zo mal.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 00:21:52 #112
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203247677
Zorg dan dat het net het aankan en dat je vaklui opleidt en aanneemt, netbeheerder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 18 januari 2022 @ 00:23:40 #113
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203247683
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 21:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar kom je nog wel achter als er een verkeerslicht op groen springt en je blij bent dat de vrachtwagen vlot optrekt ;)

In other news:

https://nos.nl/artikel/2413476-netbeheerder-stroomnet-te-vol-stop-met-gunstige-regeling-zonnepanelen
[..]
Lijkt me een prima oplossing, pieken afvlakken.
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203249013
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien.

Aan de andere kant zou je in het weekend rond etenstijd juist weer hoog tarief kunnen doen.

Bij elkaar heb je dan ook een stimulering voor oost-west opstellingen, krijg je een betere spreiding over de dag.
pi_203249274
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 00:23 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Ik zou beide doen. Particulieren thuis mogen gewoon zonnepanelen blijven plaatsen om de "gewone" burger te ontzien. Maar als je als boer/ondernemer een heel weiland vol wil zetten (of een systeem wil plaatsen boven een bepaald kWp) word je verplicht er voor 48 uur aan batterij opslag erbij te plaatsen, zoiets.
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen.
pi_203250175
Je vraagt je af of ze voordat ze deze keuze voor zonnepanelen op daken maakten ze TNO of de TU Delft hebben geraadpleegd. Lijkt er niet op.
pi_203250243
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 09:19 schreef skrn het volgende:

[..]
Zoiets. Ik heb met mijn zonnepaneeltjes nooit last met problemen met terugleveren, de voltages die ik meet zijn altijd 230V, zelf bij heel mooi weer. Hier in mijn wijk (arme wijk) beginnen de panelen nu pas te verschijnen op huizen.
Bij mij schommelt het tussen 225v en 232v maar 225-226v komt bij mij het vaakst voor.
In mij wijk ben ik de enige met panelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203251093
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:58 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dit dus, de grote piek is altijd bij mooi weer tussen de middag. Door dan te stimuleren om ter gebruiken hoeft die stroom de wijk niet uit en is een heel deel van het laagspanningsnet ontzien.

Aan de andere kant zou je in het weekend rond etenstijd juist weer hoog tarief kunnen doen.

Bij elkaar heb je dan ook een stimulering voor oost-west opstellingen, krijg je een betere spreiding over de dag.
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen.
pi_203256703
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet of pseudomodding "the way to go is".

Maar het is zeker wel on topic.

Je ziet dat binnen deze samenwerking de laadstroom niet direct vanuit het netwerk komt maar eerst gebufferd wordt in accu's om piekvraag te voorkomen. Dat is welkom als oplossing bij netbeheerders en klanten.

Lijkt me zeer relevant, ongeacht wie het levert, het is precies waar het topic om draait; overbelasting op het net voorkomen. Hetzelfde kan je doen met zonneparken: de stroom deels bufferen en 's nachts ter beschikking stellen.
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch.

Maar je ziet wel vaker over het hoofd, dat ruim de helft van de bevolking al die dingen niet kan betalen.

Nou hebben die accu's niet het eeuwige leven en heb je bij een flatgebouw geen eigen dak om zonnepanelen op te leggen. Ook kun je de accu van je auto alleen opladen als de zon goed heeft geschenen. En natuurlijk gaat dat in de winter nog steeds niet helpen bij de elektrische verwarming van je huis.

Kortom, ook als je het verbruik uitsmeert over de hele dag en je de helft op je energieverbruik kunt bezuinigen, zijn de koperdraden in het elektriciteitsnet nog steeds te dun om de 80% van de energie die nu door huishoudens gebruikt wordt in de vorm van aardgas te kunnen transporteren.

En voor dat warme huis in de winter hebben we nog steeds die fossiele centrales of kerncentrales nodig, om de benodigde energie te produceren. Het is een kwestie van en/en: we hebben zowel dat zwaardere netwerk als die extra elektriciteitsproductie nodig als we de aardgaskraan dicht willen draaien. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te kunnen begrijpen.
pi_203257028
Over wijktrafo's die zelf hun spanning kunnen regelen: eigenlijk zijn die het beste te vergelijken met een hele grote schakelende voeding met dito klasse-D versterker er achter.

Nou gaan hoge spanningen en schakelende halfgeleiders slecht samen, dus moet je het in stappen doen. Eerst gebruik je een grote trafo om de spanning te verlagen naar een behapbare waarde. Dat komt niet zo nauw. Meestal wordt het ook gelijkgericht. En dan ga je gewoon 50.000+ keer per seconde kijken of de uitgangsspanning de juiste waarde heeft. Is hij te laag, dan pomp je er wat stroom bij. Het circuit voor de negatieve spanning is vergelijkbaar, maar dan natuurlijk omgepoold.

Het is waarschijnlijk zelfs goedkoper om dat laatste deel per kabel / aansluiting te doen.

Je hebt wel grote omvormers die het anders doen, maar die reageren traag en het idee is net, dat je heel snel moet kunnen schakelen tussen een kabel die het ene moment stroom vraagt en het volgende moment stroom levert. En alles daartussen.
pi_203257416
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 17:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Zeker. Dus in plaats van gewoon de stekker in het stopcontact te steken, moet je eerst een paar grote accu's heel langzaam opladen voordat er stroom uit dat stopcontact komt. Zeg, een extra uitgave van minstens 10.000 Euro per gezin. Dat is voor de grote stroomleveranciers inderdaad een stuk voordeliger dan op eigen kosten (of met slechts gedeeltelijke subsidie) nieuwe kabels aanleggen. En heel individualistisch.

Maar je ziet wel vaker over het hoofd, dat ruim de helft van de bevolking al die dingen niet kan betalen.

Nou hebben die accu's niet het eeuwige leven en heb je bij een flatgebouw geen eigen dak om zonnepanelen op te leggen. Ook kun je de accu van je auto alleen opladen als de zon goed heeft geschenen. En natuurlijk gaat dat in de winter nog steeds niet helpen bij de elektrische verwarming van je huis.

Kortom, ook als je het verbruik uitsmeert over de hele dag en je de helft op je energieverbruik kunt bezuinigen, zijn de koperdraden in het elektriciteitsnet nog steeds te dun om de 80% van de energie die nu door huishoudens gebruikt wordt in de vorm van aardgas te kunnen transporteren.

En voor dat warme huis in de winter hebben we nog steeds die fossiele centrales of kerncentrales nodig, om de benodigde energie te produceren. Het is een kwestie van en/en: we hebben zowel dat zwaardere netwerk als die extra elektriciteitsproductie nodig als we de aardgaskraan dicht willen draaien. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te kunnen begrijpen.
Ik had het over de samenwerking tussen een bedrijf als PepsiCo en Tesla, waarbij de stroom voor het laden van de vrachtwagens gebufferd wordt in accu's.

En daar komt in principe geen zonnepaneel aan te pas, als is dat absoluut wel mogelijk als ondersteuning.

Dat is de post waar je op reageert.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 18:53:01 ]
pi_203257914
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 11:28 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Ik zie meer in accupakketten voor zonnepaneel-eigenaren en zo regelen dat deze mensen meer van hun eigen opgewekte energie gebruiken. Het slaat nergens op om overdags aan het net te leveren en 's-nachts af te nemen.
Zonder extra incentive los je daar het capaciteitsprobleem niet mee op. Stel, ik heb een thuisaccu van meerdere KWh. Die zit op een woensdagavond in juni helemaal vol. Gedurende de nacht gebruik ik in de zomer iets van 1 of 2 Kwh. Donderdagmorgen om een uur of 5 komt de zon op en om 7 uur is die 2 KWH alweer aangevuld. Daarmee heb je dan precies niets opgelost. Je moet dus een incentive geven dat mensen juist op de piek van de opwek zelf minder leveren of dat buurtgenoten meer gebruiken op dat moment. Dat kan dus heel simpel door in de zomer rond de middag stroom goedkoper te maken. Als terug leveren ook nog eens meer oplevert tegen de avond gaan meer mensen panelen op het westen plaatsen.

Ander geval, niet echt dit topic maar de case zit er dicht tegen aan. In januari hebben we een keer lekker weer, ik heb wel 1,5 KWh opgewekt, twee-derde daarvan komt 'mijn huis niet uit' maar gaat naar o.a. verwarming, vaatwas of wasmachine. Die halve KWH die wel even in de batterij komt is voor het eten al weer ruim op. Die halve KWh had ook in de wasmachine van iemand uit de straat kunnen komen. Dan had je geen omzetting verliezen gehad.

Of te wel, je kan batterijen wel stimuleren maar dan moet je er wel extra maatregelen bij nemen zodat het beoogde doel ook bereikt wordt.

edit: Zolang stroom overdag duur is en in de nacht weinig kost (daluren) dan hebben energieboeren er dus wel baat bij dat ik overdag hun iets lever en ze in de nacht een goedkopere versie terug mogen geven. Dit gaat dus voor dag/nacht wel op maar niet voor seizoenopslag.
pi_203261911
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken.

Dan komen we toch weer terug op die buffer.

@TheFreshPrince: Je wimpelt dat nog steeds weg. Zoals jij het zegt: Ja, er is minder opwek in de winter, MAAR warmtepompen zijn veel efficiënter. En: Ja, elektrische auto's zijn een klein beetje zwaarder, MAAR accu's zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Of: Ja, opslag is NU een probleem, MAAR binnenkort gooit iedereen je dood met belachelijk goedkope Lithium* batterijen.

Waarop mijn reactie iedere keer is: Je moet in de winter nog steeds die elektriciteit opwekken. En elektrische auto's zijn niet een beetje maar veel zwaarder en die slijtende accu's kosten minstens de helft van de nieuwprijs. Ook is al die opslag wel leuk, maar een gemiddelde gascentrale produceert per dag meer elektriciteit dan alle netbatterijen wereldwijd samen.

Kortom, het klinkt allemaal leuk en belangrijk, de wereldwijde reclamecampagne en het beschikbare budget zijn ongeëvenaard, maar er is tot nu toe maar maar 1 werkend plan om die CO2-vrije maatschappij te verwezenlijken: BOUW VEEL KERNCENTRALES. En dat is nu net het enige wat al die activisten nog erger vinden dan het verbranden van fossiele brandstoffen.

Ik begrijp, dat het je een goed gevoel geeft, dat je meer dan een halve ton uit hebt gegeven aan al die dingen en dat je denkt, dat als iedereen dat nou doet, alle problemen zijn opgelost. Maar helaas is dat niet waar. Het is net zoals die X-Box koper, die er van overtuigd is dat het verreweg de allerbeste spelcomputer is, op alle vlakken. Omdat hij hem gekocht heeft en hij maakt natuurlijk nooit fouten. En dus is het de beste. Je zult hem er nooit van kunnen overtuigen dat al die andere spelcomputers net zo goed zijn, op hun manier. Want, de reclamecampagne heeft hem dat verteld.

Dat vraag ik me bij de ministers ook altijd af: hebben ze het nooit zelf uitgerekend of is het totaal onbelangrijk of het ook zou werken, zolang genoeg kiezers het leuk vinden klinken en daarom op hun stemmen? Die plannen verdwijnen ook altijd snel in de ijskast zodra ze verkozen worden. Hmmm...

Een goed gevoel en een religieuze overtuiging doen het altijd beter dan koude, wetenschappelijke feiten. Dat zien we nu ook met de pandemie: veel mensen gaan liever dood dan de aanbevolen voorzorgsmaatregelen te nemen. Mensen zijn heel verwend en denken niet dat het hun zal overkomen. Of, in het kader van het klimaat: dat hun bijdrage een groot verschil maakt en mensen die het niet doen de zaak verzieken. Moet je wel het geld er voor hebben.

De grootste en lawaaiigste activisten zijn naar mijn mening de mensen met de meeste tijd omhanden, of ze nu een uitkering krijgen en zwart bijklussen, of genoeg investeringen hebben om niet meer te hoeven werken. Want ja, je moet toch iets doen, en andere mensen vertellen wat ze moeten doen wordt al heel lang gezien als de leukste bezigheid na sex.
pi_203262462
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken.

Dan komen we toch weer terug op die buffer.

@:TheFreshPrince: Je wimpelt dat nog steeds weg. Zoals jij het zegt: Ja, er is minder opwek in de winter, MAAR warmtepompen zijn veel efficiënter. En: Ja, elektrische auto's zijn een klein beetje zwaarder, MAAR accu's zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren. Of: Ja, opslag is NU een probleem, MAAR binnenkort gooit iedereen je dood met belachelijk goedkope Lithium* batterijen.
Nogmaals, kijk naar de post waar je op reageert. Dat ging puur en alleen over het bufferen van stroom om e-vrachtwagens snel te kunnen laden zonder het net te overbelasten.
Ik weet niet hoe je er wederom zo'n stortvloed aan tekst uit krijgt die er niets mee te maken heeft, tenzij het je doel was op een andere post te reageren.

En ja, EV's zijn efficiënter, warmtepompen zijn efficiënter, opslag wordt goedkoper, allemaal waar.





[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 18-01-2022 22:49:49 ]
pi_203262687
Stel die fucking transitie maar 5 jaar uit, om het stroomnet tijd te geven zich aan te passen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203262798
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
Zolang iedereen in zijn of haar eigen energievoorziening moet voorzien, gooien we zowel een groot deel weg, als we het niet snel genoeg op kunnen maken, als dat we een groot deel tekort komen, omdat de individuele opwekmogelijkheden schaars zijn als we de meeste energie verbruiken.

Dan komen we toch weer terug op die buffer.
Dat klopt.
quote:
blablabla
Je vergeet dat er ook nog windmolens bestaan.

Daarnaast heeft een kerncentrale die om wat voor reden dan ook de mist in gaat het effect dat we bijna de helft van NL een jaar of dertig tot honderd niet meer kunnen betreden. Ik weet in NL geen plekje waar je dat risico wilt lopen.
pi_203263620
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2022 23:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En daltarief rond het middaguur zodat mensen geprikkeld worden om juist dan grote stroomverbruikers aan te zetten.
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 18 januari 2022 @ 23:53:48 #128
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203263688
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden.
Er zijn al aanbieders die dat doen. :Y

https://www.frankenergie.nl/goedkoop
https://www.anwb.nl/huis/energie
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203263709
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat klopt.
[..]
Je vergeet dat er ook nog windmolens bestaan.

Daarnaast heeft een kerncentrale die om wat voor reden dan ook de mist in gaat het effect dat we bijna de helft van NL een jaar of dertig tot honderd niet meer kunnen betreden. Ik weet in NL geen plekje waar je dat risico wilt lopen.
:')
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203263714
quote:
K, scheelt het? Ik kies gewoon de goedkoopste op 1 jaar contract en dat is nu coolblue energie geworden.

Volgens mij mag ik weer in juni o.i.d. ben benieuwd. Ik waardeer het wel als zaken gewoon kosten wat ze kosten, dat risico afdekken heeft echt totaal geen nut. Maar sterker nog, het haalt alle incentives weg om "het daltarief" op te zoeken.

Ok hij bestaat enigszins, en het werkt ook nu wel...

Maar als je echt een huis met slimme apparaten krijgt die variabel gaan verbruiken valt daar nog veel te halen.

[ Bericht 16% gewijzigd door ludovico op 19-01-2022 00:03:40 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 19 januari 2022 @ 00:23:29 #131
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203264013
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 22:56 schreef ludovico het volgende:
Stel die fucking transitie maar 5 jaar uit, om het stroomnet tijd te geven zich aan te passen.
Ben je een 0 vergeten?
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 23:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Stroomtarieven moeten gedurende de dag gewoon variabel worden.
Dat is wel de ideale situatie, maar dan moet wel iedereen aan de slimme meter.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 19 januari 2022 @ 01:00:41 #132
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203264263
Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel windenergie er te behalen valt op de Noordzee.

Het Noordzee gebied wat aan Nederland toebehoort is 58.500 km2. Als je dat vol met 10MW windmolens zet, dan produceren ze circa 2.500 TWh per jaar, ruim 22x meer dan de huidige stroomvraag van Nederland van circa 110 TWh per jaar. En zo'n 3x het totale energieverbruik van Nederland van zo'n 840 TWh per jaar. (circa 3000 PJ, 1PJ = 0,28 TWh)

Natuurlijk zijn windmolens niet overal op de Noordzee gewenst. Zonder kuststroken (<20 km uit de kust), vaarroutes, militaire oefengebieden, gebieden met kabels en leidingen en natuurgebieden blijft er iets van, ik gok, 40% over, zo'n 23.400 km².

In het overgebleven gebied kun je ruim 900 TWh per jaar aan wind energie verkrijgen, dat is wel het energieverbruik waar we op termijn naar toe gaan vermoed ik. Dat is realiseerbaar als je iedere 1 km2 een 10MW toren neerzet die op 44% productiefactor draait, zo'n circa 3800 vollast uren per jaar. (365 dagen x 24 uur x 0,44 x 10MW x 23.400 km2 = 902 TWh)

Dan kun je overigens in theorie alle energieproductie op land stopzetten, dus windmolens op land afbreken (of in ieder geval er niets bij bouwen, die dingen horen imo op zee), die ranzige biomassa afschaffen, alle zonnepanelen die we hebben aangeschaft de prullenbak in gooien en hebben we nergens meer last van draaiende dingen en ze staan lekker uit het zicht. Nogmaals, windmolens horen op zee, daar zijn ze veel productiever en je zit niet met omwonenden en het NIMBY probleem. Daarnaast zal er moeten worden nagedacht om voor circa enkele dagen energieopslag te realiseren.

Kerncentrale Borssele produceert 4 TWh per jaar. Dus de keus is, of we gooien 225x Borsele in Nederland neer om aan onze energie behoefte te doen in de toekomst, of we zetten windmolens ergens midden in de Noordzee neer en hier en daar een industrie terrein met batterijen. Nou, het is niet echt een keus, dat windmolen park staat er al als de eerste tweede kerncentrale van Nederland in circa 2035-2040 gaat draaien, want daar gaan we natuurlijk eerst lekker een paar jaar over polderen voordat we überhaupt gaan nadenken over een locatie. :! En als die tweede een jaartje of 5 draait, dan gaan we nadenken over een derde, misschien. Mochten we echt vol gaan inzetten op kernenergie, dan zit je natuurlijk met hetzelfde probleem als gas en olie. De landen die op uranium voorraden zitten geef je wel weer heel veel macht over je energievoorziening.

En het resultaat als het windmolen park er staat: Dan leven we in een prachtig energie onafhankelijk land waar we onze eigen stroom produceren en opslaan, waar we onze eigen biobrandstof en methaan synthetiseren, waar we niet gas van Putin voor ¤2,00 / kuub door onze ketels hoeven te jagen want we verwarmen elektrisch of gebruiken ons zelf geproduceerde gas en waar we niet investeren in de superjacht van een rijke oliesjeik, maar onze auto's en vrachtwagens gewoon rijden op biodiesel. Als je zo achterlijk veel energie produceert, zonder dat je continue brandstof moet kopen, dan zijn de opties eindeloos.

Oh ja, en we zijn CO2 neutraal, maar dat is slechts bijzaak.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203265264
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 19:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Zonder extra incentive los je daar het capaciteitsprobleem niet mee op. Stel, ik heb een thuisaccu van meerdere KWh. Die zit op een woensdagavond in juni helemaal vol. Gedurende de nacht gebruik ik in de zomer iets van 1 of 2 Kwh. Donderdagmorgen om een uur of 5 komt de zon op en om 7 uur is die 2 KWH alweer aangevuld. Daarmee heb je dan precies niets opgelost. Je moet dus een incentive geven dat mensen juist op de piek van de opwek zelf minder leveren of dat buurtgenoten meer gebruiken op dat moment. Dat kan dus heel simpel door in de zomer rond de middag stroom goedkoper te maken. Als terug leveren ook nog eens meer oplevert tegen de avond gaan meer mensen panelen op het westen plaatsen.

Ander geval, niet echt dit topic maar de case zit er dicht tegen aan. In januari hebben we een keer lekker weer, ik heb wel 1,5 KWh opgewekt, twee-derde daarvan komt 'mijn huis niet uit' maar gaat naar o.a. verwarming, vaatwas of wasmachine. Die halve KWH die wel even in de batterij komt is voor het eten al weer ruim op. Die halve KWh had ook in de wasmachine van iemand uit de straat kunnen komen. Dan had je geen omzetting verliezen gehad.

Of te wel, je kan batterijen wel stimuleren maar dan moet je er wel extra maatregelen bij nemen zodat het beoogde doel ook bereikt wordt.

edit: Zolang stroom overdag duur is en in de nacht weinig kost (daluren) dan hebben energieboeren er dus wel baat bij dat ik overdag hun iets lever en ze in de nacht een goedkopere versie terug mogen geven. Dit gaat dus voor dag/nacht wel op maar niet voor seizoenopslag.
Of je verhouding hoeveelheid zonnepanelen - accucapaciteit beter regelen en beter powermanagement mbt vaatwasser en wasmachine (op welk moment je die aanzet)

[ Bericht 2% gewijzigd door Makrelis op 19-01-2022 09:27:19 ]
pi_203270036
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 09:00 schreef Makrelis het volgende:

[..]
Of je verhouding hoeveelheid zonnepanelen - accucapaciteit beter regelen en beter powermanagement mbt vaatwasser en wasmachine (op welk moment je die aanzet)
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen.
pi_203270222
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 15:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen.
Ik volg je hoor. Vond het ook een prima post van je, maar zelf regelen maakt minder afhankelijk.
pi_203275704
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2022 01:00 schreef monkyyy het volgende:
Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel windenergie er te behalen valt op de Noordzee.

Het Noordzee gebied wat aan Nederland toebehoort is 58.500 km2. Als je dat vol met 10MW windmolens zet, dan produceren ze circa 2.500 TWh per jaar, ruim 22x meer dan de huidige stroomvraag van Nederland van circa 110 TWh per jaar. En zo'n 3x het totale energieverbruik van Nederland van zo'n 840 TWh per jaar. (circa 3000 PJ, 1PJ = 0,28 TWh)

Natuurlijk zijn windmolens niet overal op de Noordzee gewenst. Zonder kuststroken (<20 km uit de kust), vaarroutes, militaire oefengebieden, gebieden met kabels en leidingen en natuurgebieden blijft er iets van, ik gok, 40% over, zo'n 23.400 km².

In het overgebleven gebied kun je ruim 900 TWh per jaar aan wind energie verkrijgen, dat is wel het energieverbruik waar we op termijn naar toe gaan vermoed ik. Dat is realiseerbaar als je iedere 1 km2 een 10MW toren neerzet die op 44% productiefactor draait, zo'n circa 3800 vollast uren per jaar. (365 dagen x 24 uur x 0,44 x 10MW x 23.400 km2 = 902 TWh)

Dan kun je overigens in theorie alle energieproductie op land stopzetten, dus windmolens op land afbreken (of in ieder geval er niets bij bouwen, die dingen horen imo op zee), die ranzige biomassa afschaffen, alle zonnepanelen die we hebben aangeschaft de prullenbak in gooien en hebben we nergens meer last van draaiende dingen en ze staan lekker uit het zicht. Nogmaals, windmolens horen op zee, daar zijn ze veel productiever en je zit niet met omwonenden en het NIMBY probleem. Daarnaast zal er moeten worden nagedacht om voor circa enkele dagen energieopslag te realiseren.

Kerncentrale Borssele produceert 4 TWh per jaar. Dus de keus is, of we gooien 225x Borsele in Nederland neer om aan onze energie behoefte te doen in de toekomst, of we zetten windmolens ergens midden in de Noordzee neer en hier en daar een industrie terrein met batterijen. Nou, het is niet echt een keus, dat windmolen park staat er al als de eerste tweede kerncentrale van Nederland in circa 2035-2040 gaat draaien, want daar gaan we natuurlijk eerst lekker een paar jaar over polderen voordat we überhaupt gaan nadenken over een locatie. :! En als die tweede een jaartje of 5 draait, dan gaan we nadenken over een derde, misschien. Mochten we echt vol gaan inzetten op kernenergie, dan zit je natuurlijk met hetzelfde probleem als gas en olie. De landen die op uranium voorraden zitten geef je wel weer heel veel macht over je energievoorziening.

En het resultaat als het windmolen park er staat: Dan leven we in een prachtig energie onafhankelijk land waar we onze eigen stroom produceren en opslaan, waar we onze eigen biobrandstof en methaan synthetiseren, waar we niet gas van Putin voor ¤2,00 / kuub door onze ketels hoeven te jagen want we verwarmen elektrisch of gebruiken ons zelf geproduceerde gas en waar we niet investeren in de superjacht van een rijke oliesjeik, maar onze auto's en vrachtwagens gewoon rijden op biodiesel. Als je zo achterlijk veel energie produceert, zonder dat je continue brandstof moet kopen, dan zijn de opties eindeloos.

Oh ja, en we zijn CO2 neutraal, maar dat is slechts bijzaak.
Als die kerncentrale er niet staat voor 20...33 ofzo, dan moet je er niet eens aan beginnen, importeer het maar uit Frankrijk ofzo.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203276174
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2022 01:00 schreef monkyyy het volgende:
Ik denk niet dat mensen zich realiseren hoeveel windenergie er te behalen valt op de Noordzee.

Het Noordzee gebied wat aan Nederland toebehoort is 58.500 km2. Als je dat vol met 10MW windmolens zet, dan produceren ze circa 2.500 TWh per jaar, ruim 22x meer dan de huidige stroomvraag van Nederland van circa 110 TWh per jaar. En zo'n 3x het totale energieverbruik van Nederland van zo'n 840 TWh per jaar. (circa 3000 PJ, 1PJ = 0,28 TWh)

Natuurlijk zijn windmolens niet overal op de Noordzee gewenst. Zonder kuststroken (<20 km uit de kust), vaarroutes, militaire oefengebieden, gebieden met kabels en leidingen en natuurgebieden blijft er iets van, ik gok, 40% over, zo'n 23.400 km².

In het overgebleven gebied kun je ruim 900 TWh per jaar aan wind energie verkrijgen, dat is wel het energieverbruik waar we op termijn naar toe gaan vermoed ik. Dat is realiseerbaar als je iedere 1 km2 een 10MW toren neerzet die op 44% productiefactor draait, zo'n circa 3800 vollast uren per jaar. (365 dagen x 24 uur x 0,44 x 10MW x 23.400 km2 = 902 TWh)

Dan kun je overigens in theorie alle energieproductie op land stopzetten, dus windmolens op land afbreken (of in ieder geval er niets bij bouwen, die dingen horen imo op zee), die ranzige biomassa afschaffen, alle zonnepanelen die we hebben aangeschaft de prullenbak in gooien en hebben we nergens meer last van draaiende dingen en ze staan lekker uit het zicht. Nogmaals, windmolens horen op zee, daar zijn ze veel productiever en je zit niet met omwonenden en het NIMBY probleem. Daarnaast zal er moeten worden nagedacht om voor circa enkele dagen energieopslag te realiseren.

Kerncentrale Borssele produceert 4 TWh per jaar. Dus de keus is, of we gooien 225x Borsele in Nederland neer om aan onze energie behoefte te doen in de toekomst, of we zetten windmolens ergens midden in de Noordzee neer en hier en daar een industrie terrein met batterijen. Nou, het is niet echt een keus, dat windmolen park staat er al als de eerste tweede kerncentrale van Nederland in circa 2035-2040 gaat draaien, want daar gaan we natuurlijk eerst lekker een paar jaar over polderen voordat we überhaupt gaan nadenken over een locatie. :! En als die tweede een jaartje of 5 draait, dan gaan we nadenken over een derde, misschien. Mochten we echt vol gaan inzetten op kernenergie, dan zit je natuurlijk met hetzelfde probleem als gas en olie. De landen die op uranium voorraden zitten geef je wel weer heel veel macht over je energievoorziening.

En het resultaat als het windmolen park er staat: Dan leven we in een prachtig energie onafhankelijk land waar we onze eigen stroom produceren en opslaan, waar we onze eigen biobrandstof en methaan synthetiseren, waar we niet gas van Putin voor ¤2,00 / kuub door onze ketels hoeven te jagen want we verwarmen elektrisch of gebruiken ons zelf geproduceerde gas en waar we niet investeren in de superjacht van een rijke oliesjeik, maar onze auto's en vrachtwagens gewoon rijden op biodiesel. Als je zo achterlijk veel energie produceert, zonder dat je continue brandstof moet kopen, dan zijn de opties eindeloos.

Oh ja, en we zijn CO2 neutraal, maar dat is slechts bijzaak.
Google eens op wiebelstroom, het grootste probleem met stroom is niet de hoeveelheid op jaarbasis, maar met name voorzien op piekmomenten van verbruik en minimum van opwekking. Daarnaast is er nog een hele trits andere complexe zaken waar je over moet nadenken, wil je minder gas gebruiken, dan moet je dus heel veel huizen ombouwen met extreem hoge kosten, je zult enorme investeringen moeten doen in het stroomnet welke vele vel jaren kunnen duren. Feit is dat we te veel willen, maar te laat begonnen zijn met investeren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203276213
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 15:00 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Niet 'of', ik zeg exact dat maar dan een stapje verder. Mijn post is een suggestie hoe je door marktwerking dat doel voor elkaar kan krijgen. Je kan mensen slecht dwingen de was rond lunchtijd te draaien maar wel stimuleren. Stimuleren gaat nu eenmaal het makkelijkste door iets net even voordeliger te maken zonder dat je veel aan comfort moet inleveren of veel voor hoeft te doen.
Ik heb bij een grote energieboer gewerkt, en men is wel degelijk aan het kijken naar dit soort oplossingen, ik zag dat er bijvoorbeeld in Australie een maatschappij was waar je kunt bieden op stroom, een soort van mini contractjes waar je op kunt inschrijven.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203276224
Wat ook niet helpt zijn lokale overheden en Nimby.
Niemand wil een groot transformatorstation in de buurt maar iedereen wil wel stroom.

Ik ken verhalen van gemeenten die al sinds 2015 dwarsliggen dat de netbeheerder grond wil kopen maar dat de gemeente niet verkoopt omdat ze bang zijn wat de bewoners (en dus hun kiezers) er van vinden. Vervolgens kunnen bedrijven geen aansluiting meer krijgen omdat het net vol zit en heeft de netbeheerder lopen slapen zegt de media.
Misschien moet het verstrekken van vergunningen en verkopen van gronden niet bij lokale politiek belegd worden.
pi_203276728
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb bij een grote energieboer gewerkt, en men is wel degelijk aan het kijken naar dit soort oplossingen, ik zag dat er bijvoorbeeld in Australie een maatschappij was waar je kunt bieden op stroom, een soort van mini contractjes waar je op kunt inschrijven.
Op YouTube technology Connections heeft een aantal video's over dat onderwerp. Wat ik er van begrijp heeft Texas iets van vier tarieven op een dag, plus zomer en winter een totaal verschillende tariefstructuur. Dat zou hier ook een hoop kunnen uitmaken. De eerste reactie is dan een tesla powerwall kopen en die in de nacht laden en overdag de energie terug verkopen. Maar je kan ook beginnen met je gebruik regelen zoals je huis opwarmen of koelen in de vroege ochtend.

  woensdag 19 januari 2022 @ 22:24:13 #141
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_203276858
Misschien had men hier eerst eens over na moeten denken alvorens massaal allerlei energiebronnen te plaatsen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 20 januari 2022 @ 11:11:41 #142
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_203280981
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 22:24 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien had men hier eerst eens over na moeten denken alvorens massaal allerlei energiebronnen te plaatsen.
Visie is voor linkse wappies.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 20 januari 2022 @ 12:10:42 #143
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_203281911
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef MisChrartin het volgende:
Wat ook niet helpt zijn lokale overheden en Nimby.
Niemand wil een groot transformatorstation in de buurt maar iedereen wil wel stroom.

Ik ken verhalen van gemeenten die al sinds 2015 dwarsliggen dat de netbeheerder grond wil kopen maar dat de gemeente niet verkoopt omdat ze bang zijn wat de bewoners (en dus hun kiezers) er van vinden. Vervolgens kunnen bedrijven geen aansluiting meer krijgen omdat het net vol zit en heeft de netbeheerder lopen slapen zegt de media.
Misschien moet het verstrekken van vergunningen en verkopen van gronden niet bij lokale politiek belegd worden.
Mooi voorbeeld dat ik een tijdje geleden tegenkwam is de gemeente West Betuwe. Daar werd het bestemmingsplan voor uitbreiding van het bestaande station in Neerijnen weggestemd door de gemeenteraad 'want het paste niet in de omgeving'. Toen de netbeheerder waarschuwde dat dat betekende dat het net op slot ging tot 2026, en bewoners massaal protest aantekenden bij de gemeenteraad, kwam men snel op haar schreden terug.

https://www.gelderlander.(...)ion-bouwen~a647dc34/
pi_203282546
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 21:47 schreef MisChrartin het volgende:
Wat ook niet helpt zijn lokale overheden en Nimby.
Niemand wil een groot transformatorstation in de buurt maar iedereen wil wel stroom.

Ik ken verhalen van gemeenten die al sinds 2015 dwarsliggen dat de netbeheerder grond wil kopen maar dat de gemeente niet verkoopt omdat ze bang zijn wat de bewoners (en dus hun kiezers) er van vinden. Vervolgens kunnen bedrijven geen aansluiting meer krijgen omdat het net vol zit en heeft de netbeheerder lopen slapen zegt de media.
Misschien moet het verstrekken van vergunningen en verkopen van gronden niet bij lokale politiek belegd worden.
Als je nou in je tuin alleen de behoefte voor jezelf legt dan speelt nimby geen rol. Echter in jouw tuin moet een molen staan voor andere huishoudens... Dan geldt nimby 100% en terecht.

In rijke gebieden speelt nimby ook niet omdat men daar niet durft. Nimby speelt altijd in achterstandsgebieden waar amper geld is. Daarom is het ook terecht!
Dat is ook de reden dat facebook of google achterstandsgebieden kiezen voor hun kankergezwellen. Dit imponeert de kleine lokale bestuurder die hierdoor een stijve krijgt omdat zo'n bedrijf jouw locatie kiest, er amper geld is om te procederen.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-01-2022 13:06:39 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203282588
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 22:24 schreef PzKpfw het volgende:
Misschien had men hier eerst eens over na moeten denken alvorens massaal allerlei energiebronnen te plaatsen.
Nee want dan kwamen die andere energiebronnen er niet en het nieuwe leidingwerk ook niet.

Dit is de beste manier.
Als ik een pan heb die elke keer aanbakt dan kan ik het beste deze pan direct weggooien. Dan word ik gedwongen om een nieuwe pan te kopen. Als ik deze niet weggooi dan modder ik nog weken aan met een pan die aanbakt.

Dit geldt ook met lege pennen. Direct weggooien in de container anders blijf je weken lang elke keer deze pen pakken.

Op mijn werk zorg ik ervoor dat als iets gedaan moet worden door iemand, deze persoon er last van hebt als het niet gedaan wordt. Alleen dan krijg je iets gedaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203282982
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je nou in je tuin alleen de behoefte voor jezelf legt dan speelt nimby geen rol. Echter in jouw tuin moet een molen staan voor andere huishoudens... Dan geldt nimby 100% en terecht.

In rijke gebieden speelt nimby ook niet omdat men daar niet durft. Nimby speelt altijd in achterstandsgebieden waar amper geld is. Daarom is het ook terecht!
Dat is ook de reden dat facebook of google achterstandsgebieden kiezen voor hun kankergezwellen. Dit imponeert de kleine lokale bestuurder die hierdoor een stijve krijgt omdat zo'n bedrijf jouw locatie kiest, er amper geld is om te procederen.
Alleen het is jammer dan energienetten niet overeenkomen met gemeentegrenzen. Dus de ene gemeente moet een station laten bouwen voor zichzelf en ook voor een andere aangrenzende gemeenten. Daarom moet dit minimaal provinciaal of liever landelijk worden aangepakt, anders kunnen de ambities wat betreft energietransitie niet gerealiseerd worden lijkt me.
Want nu worden plannen in Den Haag gemaakt en de gemeenten krijgen het op hun bord.

[ Bericht 3% gewijzigd door MisChrartin op 20-01-2022 14:37:39 ]
  donderdag 20 januari 2022 @ 20:12:24 #147
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203290378
En dan gaat je buurman ook nog eens bitcoins delven :')

https://www.nu.nl/uit-and(...)-bitcoins-delft.html

Maar wel helemaal voorbereid op de toekomst als de auto snel opgeladen moet worden _O_
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')